Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Vraagje m.b.t. ABRP app:

Ik lees dat je in de app kan kiezen waar je voorkeur naar uit gaat m.b.t. laadaanbieders.

Als ik in de app kijk en ga naar Opladers & Aanbieders, dan kan ik geen aanbieder selecteren. Is dit alleen zichtbaar als je de betaalde versie hebt geinstalleerd?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:38
Possible schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:19:
Vraagje m.b.t. ABRP app:

Ik lees dat je in de app kan kiezen waar je voorkeur naar uit gaat m.b.t. laadaanbieders.

Als ik in de app kijk en ga naar Opladers & Aanbieders, dan kan ik geen aanbieder selecteren. Is dit alleen zichtbaar als je de betaalde versie hebt geinstalleerd?
Je moet zijn bij Vermijd en verkies (mogelijk nadat je ingelogd bent?).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:03
Voor mensen die niet voor verassingen willen komen te staan bij laden onderweg en geen zin hebben om prijzen te controleren is er vanaf 1 nov een aanbieder met vaste prijzen en geen blokkeertarieven en zonder abo. Voor AC en DC overal dezelfde prijs €0,52 voor eigen laders en €0,62 voor roaming Europawijd. Niet het goedkoopst, wel heel erg makkelijk en duidelijk. Ook beschikbaar in NL (app), alleen voor een laadpas moet je een Duits adres hebben.

https://www.ewe-go.de/laden-unterwegs/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keirtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:24:
Voor mensen die niet voor verassingen willen komen te staan bij laden onderweg en geen zin hebben om prijzen te controleren is er vanaf 1 nov een aanbieder met vaste prijzen en geen blokkeertarieven en zonder abo. Voor AC en DC overal dezelfde prijs €0,52 voor eigen laders en €0,62 voor roaming Europawijd. Niet het goedkoopst, wel heel erg makkelijk en duidelijk. Ook beschikbaar in NL (app), alleen voor een laadpas moet je een Duits adres hebben.

https://www.ewe-go.de/laden-unterwegs/
Ik heb gisteravond na het zien van de video van Nextmove zonder enig probleem een laadpas aangevraagd. Nederland staat samen met veel landen gewoon in de lijst met landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Keirtje schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb gisteravond na het zien van de video van Nextmove zonder enig probleem een laadpas aangevraagd. Nederland staat samen met veel landen gewoon in de lijst met landen.
Ok dat is mooi, maar dit staat in hun Faq. Sie können den EWE Go Ladetarif auch aus dem Ausland (SEPA-Länder) bestellen. Sofern Sie eine EWE Go Ladekarte dazu bestellen wollen, kann der Versand jedoch nur innerhalb Deutschlands erfolgen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Je moet ook niet tot op de periférique rijden, maar via de ring er buiten.

Rouen is ook tijdsverlies, want om naar Bretagne en Normandië te rijden sturen ze je van de autostrade af.
Tja. Wat is wijsheid? Wij reden heen dit jaar 17 augustus tussen de Olympische en Paralympische spelen door Parijs over de periferique. Was geen hond rond 9 uur. Wel de linker strook afgesloten idd. Terugweg via de A3 teruggereden op de ring, wederom die linkerstrook op stukken afgesloten. Twee uur file gehad. Parijs is echt een coinflip wat mij betreft.

Aankomende donderdag moeten we weer langs Parijs of iig halfuur onder portiers zijn. Andere auto's (geen elektrische) willen graag over Rouen. Betekent wel langer laden voor ons en wat ik zie sowieso 1,5 uur langer onderweg. We gaan 't zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:50
Begin September naar de Val de Loire geweest. Heen via Reims/Troyes. Lekker kunnen doorrijden. Terug via Parijsj. Wat een ellende!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36

Oekol

waka waka hey hey

Wakkie schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:23:
Begin September naar de Val de Loire geweest. Heen via Reims/Troyes. Lekker kunnen doorrijden. Terug via Parijsj. Wat een ellende!
Onze ervaring is eigenlijk na twee jaar Portugal met de auto op vakantie en via Parijs dat de terugreis telkens fout gaat bij oa Parijs en Antwerpen. Heen bij beide geen tot weinig problemen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 15:29
Kleine ervaring vanuit deze kant. Voor het eerst met een EV (Model 3 RWD 2023) op vakantie geweest naar Italie, zo'n 1150 km.

Heenweg 4 keer geladen, in totaal 1 uur en 15 minuten. Was nogal druk op de heenweg waardoor we nooit echt konden door rijden. Op de terug weg 3 keer geladen en in totaal 1 uur en 37 minuten. Waar mogelijk reden we meestal 140-150km/u. Helaas wil dat niet overal vanwege de baustelles.

De ervaring was top, de auto laad sneller dan wij naar de toilet konden en/of wat konden eten. Op de terugweg kwam het perfect uit aangezien we 3 keer geladen hebben, 'ochtends 's middags en eind vd middag zodat we precies op die 3 momenten konden eten.

Voor mij zie ik geen reden tot een LR versie oid, met de RWD rij ik zonder te aarzelen zo heel Europa door. De enige reden om een grotere accu te hebben of sneller te kunnen laden is als je met de caravan op vakantie zou willen.

Snap nu nog minder waarom sommigen zeggen dat ze een auto willen die 1000km op 1 lading kan rijden en die binnen 5 minuten weer vol zit.

[ Voor 4% gewijzigd door sweebee op 22-09-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
sweebee schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:32:
Kleine ervaring vanuit deze kant. Voor het eerst met een EV (Model 3 RWD 2023) op vakantie geweest naar Italie, zo'n 1150 km.

Heenweg 4 keer geladen, in totaal 1 uur en 15 minuten. Was nogal druk op de heenweg waardoor we nooit echt konden door rijden. Op de terug weg 3 keer geladen en in totaal 1 uur en 37 minuten. Waar mogelijk reden we meestal 140-150km/u. Helaas wil dat niet overal vanwege de baustelles.

De ervaring was top, de auto laad sneller dan wij naar de toilet konden en/of wat konden eten. Op de terugweg kwam het perfect uit aangezien we 3 keer geladen hebben, 'ochtends 's middags en eind vd middag zodat we precies op die 3 momenten konden eten.

Voor mij zie ik geen reden tot een LR versie oid, met de RWD rij ik zonder te aarzelen zo heel Europa door. De enige reden om een grotere accu te hebben of sneller te kunnen laden is als je met de caravan op vakantie zou willen.

Snap nu nog minder waarom sommigen zeggen dat ze een auto willen die 1000km op 1 lading kan rijden en die binnen 5 minuten weer vol zit.
Wow, dat is goed zeg in 3x laden naar huis. Bij welke laders kon jij 3x goed eten?
Naast de baustellen is onze uitdaging niet 3x bij McD of Burgerking te zitten als wij terugrijden uit Italie

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
TeslaNerd schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:22:
[...]

Wow, dat is goed zeg in 3x laden naar huis. Bij welke laders kon jij 3x goed eten?
Naast de baustellen is onze uitdaging niet 3x bij McD of Burgerking te zitten als wij terugrijden uit Italie
Alhoewel, deze zomer hebben we ook eens een mccafe gedaan in Italie. Was er best van onder de indruk, degelijke croissant, vers fruitsap en goede cappucino ;) Dat was dus mccafe voor ontbijt en mcdo voor lunch ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sweebee
TeslaNerd schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:22:
[...]

Om precies te zijn:

Supercharger 1: Brennero South Tyrol
Supercharger 2: Schweitenkirchen
Supercharger 3: Kirchheim

Juist niet de fastfood ketens gepakt maar de andere eet mogelijkheden die er waren gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR6516kVLuAT7zx5vohtnZyqtBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkqBRA4GuWY0il00rbY24Np3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door sweebee op 22-09-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vandaag op een tripje naar Luxemburg/Duitsland voor het eerst de Mobilize laadpas uitgeprobeerd bij een Ionity onder Luik. Gelukkig was de triple vrij, dus ik kon zonder abo voor 49ct laden, wat nog niet te duur is. Straks naar Spanje uiteraard wel ff een abo afsluiten.

Tijdens het laden werd ook weer duidelijk wat het voordeel is van een laadpas boven die Ionity app. Er kwam een ouder Duits echtpaar met een Kona en omdat het wat lang duurde maar eens gevraagd of het lukte . Nou niet echt dus. Uiteindelijk gelukt het laden te starten met de app maar wat een gedoe zeg. Blij dat ik die Mobilze pas heb, gaat mij straks een hoop gedoe schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:34
PeterZ(on) schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:55:
Vandaag op een tripje naar Luxemburg/Duitsland voor het eerst de Mobilize laadpas uitgeprobeerd bij een Ionity onder Luik. Gelukkig was de triple vrij, dus ik kon zonder abo voor 49ct laden, wat nog niet te duur is. Straks naar Spanje uiteraard wel ff een abo afsluiten.

Tijdens het laden werd ook weer duidelijk wat het voordeel is van een laadpas boven die Ionity app. Er kwam een ouder Duits echtpaar met een Kona en omdat het wat lang duurde maar eens gevraagd of het lukte . Nou niet echt dus. Uiteindelijk gelukt het laden te starten met de app maar wat een gedoe zeg. Blij dat ik die Mobilze pas heb, gaat mij straks een hoop gedoe schelen.
Ionity laden via de app starten gedoe?

Ik vind dat ze dat behoorlijk goed voor elkaar hebben, net als Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB

Ik heb nog nooit een issue gehad met de Ionity app. Goede aansluiting kiezen en laden maar.
Wat ging er hier dan mis?
Overigens is gebruik van de Mobilize pas ook fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 18:35
Binnenkort ga ik het avontuur aan met een Kia e-Soul 64 kwh, zo'n 1000 kilometer afstand. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen. Als er nog tips zijn ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Westland1940 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:53:
Binnenkort ga ik het avontuur aan met een Kia e-Soul 64 kwh, zo'n 1000 kilometer afstand. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen. Als er nog tips zijn ... ;)
Altijd handig als je er ergens een richting bij zet. Maar in landen als Duitsland, Frankrijk, België, Denemarken is het probleemloos.
UK en Schotland is wat beter opletten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Westland1940 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:53:
Mobilize pas met Intense abo voor Ionity en de Tesla app.
Dan kom je met een 400v auto heel Europa wel door.
Misschien ook nog de Freshmile pas/app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Tommie12 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:57:
[...]

Altijd handig als je er ergens een richting bij zet. Maar in landen als Duitsland, Frankrijk, België, Denemarken is het probleemloos.
UK en Schotland is wat beter opletten.
Dat is ook zo, haha. In mijn geval Zuid-Frankrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
HansAuutB schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:58:
[...]

Mobilize pas met Intense abo voor Ionity en de Tesla app.
Dan kom je met een 400v auto heel Europa wel door.
Misschien ook nog de Freshmile pas/app.
Ik heb zelf een E-Flux by Road EV pas, en één van Shell, en de Tesla app.

"Omarm de vrijheid van eenvoudig laden met E-Flux by Road, waar één pas volstaat voor meer dan 530.000 laadpunten in heel Europa. Het meenemen van meerdere laadpassen hoeft niet meer, geniet van duurzaam rijden met slechts één laadpas." Of dat ook zo is weet ik niet, maar we gaan het meemaken ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Westland1940 op 22-09-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46

Ik begrijp ook niks van dat ‘gedoe’ met de app bij Ionity. Afgelopen zomer tientallen malen geladen bij Ionity in Frankrijk en Duitsland en geen enkel probleem gehad. Wellicht oudjes met last van digibetis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:46
sweebee schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:43:
[...]

Om precies te zijn:

Supercharger 1: Brennero South Tyrol
Supercharger 2: Schweitenkirchen
Supercharger 3: Kirchheim

Juist niet de fastfood ketens gepakt maar de andere eet mogelijkheden die er waren gepakt.

[Afbeelding]
Volgens mij was 4 laadstops sneller geweest, want je stops zijn erg lang. Prima als dat zo uitkomt ivm eten ofzo maar niet optimaal, Maar goed, ik maak vaak lange ritten voor werk ipv vakantie dus ben beetje getrimd op zo snel mogelijk naar huis en dus altijd op het snelst van de laadcurve blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
JTHZZ schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:27:
[...]

Volgens mij was 4 laadstops sneller geweest, want je stops zijn erg lang. Prima als dat zo uitkomt ivm eten ofzo maar niet optimaal, Maar goed, ik maak vaak lange ritten voor werk ipv vakantie dus ben beetje getrimd op zo snel mogelijk naar huis en dus altijd op het snelst van de laadcurve blijven ;)
Ja klopt, de auto kon langer door rijden dan wat wij wouden. Hadden dus regelmatig het gevoel van, "ga leeg" :P. We hadden geen 1 keer het gevoel dat we moesten "wachten" tijdens het laden dus voor ons kwam dat prima uit aangezien het allemaal rond etenstijd was.

De heenweg wel 4 keer geladen, dat was 1 uur en 15 minuten oid, maar konden toen ook niet doorrijden. Toen ook meestal ook niet leeg gereden, allemaal rond 20%. Ja als we 'm echt leeg reden en korter laden 5 - 50/60% bijvoorbeeld dan was het veel sneller geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Westland1940 schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:15:
[...]

Ik heb zelf een E-Flux by Road EV pas, en één van Shell, en de Tesla app.

"Omarm de vrijheid van eenvoudig laden met E-Flux by Road, waar één pas volstaat voor meer dan 530.000 laadpunten in heel Europa. Het meenemen van meerdere laadpassen hoeft niet meer, geniet van duurzaam rijden met slechts één laadpas." Of dat ook zo is weet ik niet, maar we gaan het meemaken ;)
Als je de hoofdprijs wil betalen volstaat dat.

Mobilize op Ionity in Frankrijk 0,29/kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Loei123 schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:51:
[...]

Ionity laden via de app starten gedoe?

Ik vind dat ze dat behoorlijk goed voor elkaar hebben, net als Tesla.
Bij Tesla heb ik ook nooit gedoe, daar kan ik gewoon een bankrekening nummer invullen, bij Ionity heb ik elke keer dat gezeur met een 3DS code. Nog afgezien van alle handelingen met een app voordat je kunt laden. Maar goed, dat punt is al zo vaak langsgekomen, iedereen moet zelf maar uitmaken wat het prettigst is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 22:13
PeterZ(on) schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:11:
[...]

Bij Tesla heb ik ook nooit gedoe, daar kan ik gewoon een bankrekening nummer invullen, bij Ionity heb ik elke keer dat gezeur met een 3DS code. Nog afgezien van alle handelingen met een app voordat je kunt laden. Maar goed, dat punt is al zo vaak langsgekomen, iedereen moet zelf maar uitmaken wat het prettigst is. :)
Geen idee, ik laad Ionity via een pas en dat werkt altijd prima (en goedkoop). Tesla zou ook kunnen (met dezelfde BMW-laadpas), maar vermijd ik : vaak weg van de snelweg en ik wil liever niet met Musk geassocieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Scientific schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:32:
[...]

Geen idee, ik laad Ionity via een pas en dat werkt altijd prima (en goedkoop). Tesla zou ook kunnen (met dezelfde BMW-laadpas), maar vermijd ik : vaak weg van de snelweg en ik wil liever niet met Musk geassocieerd worden.
Maar dat is geen laadpas van Ionity, want die hebben ze niet. Dat is nu juist het punt.. Gelukkig heb ik nu de Mobilize pas en straks met abo is dat ook nog eens de goedkoopste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
HansAuutB schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:57:
[...]

Hoe bedoel je, Hans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
PeterZ(on) schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:35:
[...]

Maar dat is geen laadpas van Ionity, want die hebben ze niet. Dat is nu juist het punt.. Gelukkig heb ik nu de Mobilize pas en straks met abo is dat ook nog eens de goedkoopste manier.
Ionity laden is inderdaad makkelijker via een pas - en daar zijn wel een aantal opties voor (wel even opletten op de prijs - bij een BMW pas bvb is er een Ionity optie die interessante prijzen biedt mits een maandelijks abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Scientific schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:32:
[...]
Tesla zou ook kunnen (met dezelfde BMW-laadpas),
Hoe werkt dat dan? Superchargers hebben geen kaartlezers en de app accepteert qua laadpassen alleen DKV, Travelcard, Chargemap en Polestar Charge. Of bedoel je via een aparte declaratie?

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 22-09-2024 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
De door jou genoemde passen hanteren over het algemeen niet de laagste tarieven (understatement).

Ionity zit veel aan de Franse tolwegen en daar is de Mobilize pas met Intense (maand) abo het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44
HansAuutB schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:57:
[...]

Hoe werkt dat dan ? Ik overweeg Ionity passport te nemen maar dan is Frankrijk 0,33 cent.
Of is mobilize alleen met Dacia of Renault ?

Ik rij een Polestar en dan is denk ik een ionity passport abbo het voordeligste.

[ Voor 11% gewijzigd door kevertje1977 op 23-09-2024 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
kevertje1977 schreef op maandag 23 september 2024 @ 06:39:
[...]

Hoe werkt dat dan ? Ik overweeg Ionity passport te nemen maar dan is Frankrijk 0,33 cent.

Ik rij een Polestar en dan is denk ik een ionity passport abbo het voordeligste.
Zoek even op mobilize in dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:44
helloitsme schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:36:
[...]

Zoek even op mobilize in dit forum
Blijkbaar moet je een euro overmaken met creditcard in de My Renault APP en dan gaan ze de kaart opsturen.
Hopelijk gaat het wat sneller dan 10 werkdagen.

Overigens staat in de APP dat een Intense abbo 4,99 kost voor 0,39 cent per kWh
Klopt dat wel voor bijvoorbeeld Frankrijk ?

Op de PDF staat inderdaad 0,29 cent
Iemand het onlangs nog geprobeerd in Frankrijk of zie je dit direct terug in de MyRenault app ?

https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf

[ Voor 70% gewijzigd door kevertje1977 op 23-09-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
JTHZZ schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:26:
[...]

Hoe werkt dat dan? Superchargers hebben geen kaartlezers en de app accepteert qua laadpassen alleen DKV, Travelcard, Chargemap en Polestar Charge. Of bedoel je via een aparte declaratie?
Tesla moet idd wellicht via de Tesla app. De laders zijn wel zichtbaar in de BMW app/navigatie maar je kan ze van daaruit wellicht niet starten (want er is geen prijs zichtbaar).

Maar zoals eerder gezegd ben ik niet geneigd ooit bij Tesla te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
HansAuutB schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:04:
[...]

De door jou genoemde passen hanteren over het algemeen niet de laagste tarieven (understatement).

Ionity zit veel aan de Franse tolwegen en daar is de Mobilize pas met Intense (maand) abo het goedkoopst.
Eerst genoemde is pas van de zaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Welke app of andere tool zouden jullie adviseren voor als routeplanner? Gewoon Google maps of iets dergelijks en stoppen wanneer je moet laden? Of kan het efficiënter? Paar jaar terug gebruikte ik een app en voor mijn gevoel ben ik veel vaker wezen stoppen dan nodig was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
kevertje1977 schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:51:
[...]

Blijkbaar moet je een euro overmaken met creditcard in de My Renault APP en dan gaan ze de kaart opsturen.
Hopelijk gaat het wat sneller dan 10 werkdagen.

Overigens staat in de APP dat een Intense abbo 4,99 kost voor 0,39 cent per kWh
Klopt dat wel voor bijvoorbeeld Frankrijk ?

Op de PDF staat inderdaad 0,29 cent
Iemand het onlangs nog geprobeerd in Frankrijk of zie je dit direct terug in de MyRenault app ?

https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf
Ik heb gisteren met de laadpas in België bij Ionity geladen en zag ik later ook in de app staan. Of het direct is heb ik niet gecontroleerd. Prijs komt overeen, en met abonnement worden de dan geldende prijzen in de app getoond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
kevertje1977 schreef op maandag 23 september 2024 @ 06:39:
[...]

Via de app MyRenault kun je de gratis Mobilize pas aanvragen. (VIN Renault invoeren niet nodig). Snel in huis.
Op moment dat je Ionity wilt gebruiken activeer je maandabo Intense voor 4,99.
In Frankrijk dan 0,29/kWh. Als abo niet meer nodig zeg je op per eerstvolgende factuurdatum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
Westland1940 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:36:
Welke app of andere tool zouden jullie adviseren voor als routeplanner? Gewoon Google maps of iets dergelijks en stoppen wanneer je moet laden? Of kan het efficiënter? Paar jaar terug gebruikte ik een app en voor mijn gevoel ben ik veel vaker wezen stoppen dan nodig was.
Gewoon je KIA nav.
Doe ik ook en bevalt wel.
Filteren op Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
HansAuutB schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:49:
[...]

Gewoon je KIA nav.
Doe ik ook en bevalt wel.
Filteren op Ionity.
Hmm, de nav is niet bijgewerkt sinds 06-2022. De route had ik ingetikt en hij gaf aan dat deze niet op 1 lading te halen is (logisch). Ik kon ook even geen opties vinden van filteren op Ionity. Het is een leenauto dus ik weet niet of ik op korte termijn kan updaten.

Een externe routeplanner lijkt mij in dit geval beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
Dat zijn een dure 2,88kWh geweest, was zeker druk op die locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:35:
[...]

Dat zijn een dure 2,88kWh geweest, was zeker druk op die locatie?
Die sessie is opgeknipt in twee delen, eronder zie je de 21% tot 80%, waarvan de prijs € 0,00 is. Ik denk dat je die twee delen in samenhang moet lezen en dan valt het mee.

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 23-09-2024 10:48 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 13:00
JanHenk schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:44:
[...]

Die sessie is opgeknipt in twee delen, eronder zie je de 21% tot 80%, waarvan de prijs € 0,00 is. Ik denk dat je die twee delen in samenhang moet lezen en dan valt het mee.
Fair point, dat was me dan weer niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:50
Westland1940 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:24:
[...]

Hmm, de nav is niet bijgewerkt sinds 06-2022. De route had ik ingetikt en hij gaf aan dat deze niet op 1 lading te halen is (logisch). Ik kon ook even geen opties vinden van filteren op Ionity. Het is een leenauto dus ik weet niet of ik op korte termijn kan updaten.

Je kunt ABRP gebruiken als je alles van tevoren wil plannen. Anders kun je ook ChargingTime gebruiken. De gratis versie zou voldoende moeten zijn.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
pmiddeld schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:01:
[...]

Je kunt ABRP gebruiken als je alles van tevoren wil plannen. Anders kun je ook ChargingTime gebruiken. De gratis versie zou voldoende moeten zijn.
ABPR lijkt mij een prima keuze. Ik moet wel de premium versie kiezen zie ik, die biedt Apple/Android Carplay. Ik zal ChargingTime ook checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ABRP ziet er wel tof uit, echter kan je niet aangeven dat je alleen bij Tesla of Ionity wilt laden. Je kan wel aangeven welke je wilt vermijden, maar dan komt hij (bij mij) elke keer met een andere aanbieder. Dan moet je dus elke keer weer die aanbieder op de lijst zetten tot er weer een volgende komt.... Is daar een oplossing voor ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:25
Possible schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:50:
ABRP ziet er wel tof uit, echter kan je niet aangeven dat je alleen bij Tesla of Ionity wilt laden. Je kan wel aangeven welke je wilt vermijden, maar dan komt hij (bij mij) elke keer met een andere aanbieder. Dan moet je dus elke keer weer die aanbieder op de lijst zetten tot er weer een volgende komt.... Is daar een oplossing voor ?
Tesla of Ionity 2 duimpjes omhoog geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Homer-Simpson schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:55:
[...]

Tesla of Ionity 2 duimpjes omhoog geven.
Dat had ik inderdaad gedaan... Heel gek.. Heb dat nogmaals gedaan en nu werkt het wel goed 8)7

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:42
Westland1940 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:24:
[...]

Ik heb een Hyundai, Kia heeft voor zover ik weet dezelfde software. Met een usb stick kan je die updaten. Andere merken weet ik niet.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:02
Westland1940 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:41:
[...]

ABPR lijkt mij een prima keuze. Ik moet wel de premium versie kiezen zie ik, die biedt Apple/Android Carplay. Ik zal ChargingTime ook checken.
Premium versie kun je maandelijks opzeggen, dus voor een gemiddelde vakantie kost het maar een paar euro. Echter vind ik de navigatie van ABRP belabberd en vond ik altijd Google Maps veel beter.
Ik heb wel de premium versie zonder dongle gebruikt in het verleden. Een dongle voegt wellicht dan wel weer wat toe.
Afgelopen zomervakantie heb ik gewoon de gratis versie gebruikt en die is voldoende om gewoon te plannen en daarna van laadstation naar laadstation te rijden. ABRP is vrij behoudend qua energieverbruik. Je komt vaak aan met veel meer over dan de app aangeeft.
Mijn nieuwe auto sinds vorige week heeft gewoon laadstations in de navigatie, dus ik zal voornamelijk bij SuC's laden in de toekomst, maar alsnog kan ABRP goed van pas komen. Er wordt veel over geklaagd over de app, maar volgens mij verschilt het heel erg per type auto of deze goed te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
fisherman schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:48:
[...]

Er wordt veel over geklaagd over de app, maar volgens mij verschilt het heel erg per type auto of deze goed te gebruiken is.
Het hangt van de auto af of ABRP een toegevoegde waarde heeft tov de standaard navigatie zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Scientific schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:58:
[...]

Het hangt van de auto af of ABRP een toegevoegde waarde heeft tov de standaard navigatie zou ik zeggen.
Dat is precies wat ik zeg.
Volgens mij is de app het nauwkeurigst als je een auto hebt met een aandrijflijn die speciaal voor die auto gemaakt is. Veel mensen die de app niet bevalt lijken te rijden in auto's met een generieke aandrijflijn. Een carossievorm kan in een andere vorm heel anders zijn qua verbruik en het lijkt erop dat de app daar minder goed mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
fisherman schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:00:
[...]

Volgens mij is de app het nauwkeurigst als je een auto hebt met een aandrijflijn die speciaal voor die auto gemaakt is. Veel mensen die de app niet bevalt lijken te rijden in auto's met een generieke aandrijflijn. Een carossievorm kan in een andere vorm heel anders zijn qua verbruik en het lijkt erop dat de app daar minder goed mee om kan gaan.
Nee je begrijpt mij niet helemaal. Het gaat om software, niet de aandrijflijn. De standaard navigatie wordt beter en beter. Waarom zou je met een app klooien als de standaard navigatie evenveel of meer kan voor je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
fisherman schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:48:
[...]

Premium versie kun je maandelijks opzeggen, dus voor een gemiddelde vakantie kost het maar een paar euro. Echter vind ik de navigatie van ABRP belabberd en vond ik altijd Google Maps veel beter.
Ik heb wel de premium versie zonder dongle gebruikt in het verleden. Een dongle voegt wellicht dan wel weer wat toe.
Afgelopen zomervakantie heb ik gewoon de gratis versie gebruikt en die is voldoende om gewoon te plannen en daarna van laadstation naar laadstation te rijden. ABRP is vrij behoudend qua energieverbruik. Je komt vaak aan met veel meer over dan de app aangeeft.
Mijn nieuwe auto sinds vorige week heeft gewoon laadstations in de navigatie, dus ik zal voornamelijk bij SuC's laden in de toekomst, maar alsnog kan ABRP goed van pas komen. Er wordt veel over geklaagd over de app, maar volgens mij verschilt het heel erg per type auto of deze goed te gebruiken is.
Google maps heeft toch geen EV route planner? De standaard Kia navigatie durf ik nu niet te gebruiken aangezien deze al 2 jaar niet geupdate is.

Ik zal de heenweg ABRP gebruiken, doe het lekker relaxt aan, en op basis van die trip kan ik kijken of ik terug dit weer ga doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Westland1940 op 23-09-2024 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fisherman schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:00:
[...]

Dat staat los van de app. Je kunt ABRP precies vertellen wat je auto gebruikt, op basis van je eigen ervaringen. Dus met jouw rijstijl en met jouw auto. Hoe die auto dan verder in elkaar steekt is niet relevant.
Maar @Scientific zegt het al: de ingebouwde navigatie van veel EV's is ondertussen al aardig bijgetrokken en vaak gewoon bruikbaar. Dat gezegd hebbende: of je de interne navigatie bruikbaar vindt is zeer sterk ontzettend persoonlijk. Als je het belangrijk/leuk/noodzakelijk vindt om vooraf precies te weten waar je moet stoppen, hoeveel het kost, hoe schoon de WC's zijn en ABRP is gekoppeld met je auto en weet hoeveel prik er nog in de accu zit, dan is ABRP voor jou. Als je dat allemaal niet zo belangrijk vindt en gewoon wil rijden, dan kun je de interne navigatie vaak gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Westland1940 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:25:
[...]

Google maps heeft toch geen EV route planner? De standaard Kia navigatie durf ik nu niet te gebruiken aangezien deze al 2 jaar niet geupdate is.

Ik zal de heenweg ABRP gebruiken, doe het lekker relaxt aan, en op basis van die trip kan ik kijken of ik terug dit weer ga doen.
Kia kan je dus vrijwel zeker met een usb stick vrij eenvoudig updaten. Even googlen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
[...]

Wel in de Polestar, Volvo en de Renaults :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ik ben ook een enorme fan van Google maps. Navigatie is clean en overzichtelijk. De kia navigatie vind ik dan toch wel ''ouderwets'' eruit zien en reageert ook traag. Voordeel is wel weer de automatische stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Visje99 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:54:
[...]

Wel in de Polestar, Volvo en de Renaults :)
Heh, maar niet standaard in de Google Maps app die elke telefoon heeft? Wat jammer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Westland1940 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:20:
[...]

Heh, maar niet standaard in de Google Maps app die elke telefoon heeft? Wat jammer weer.
Klopt. Net als Tesla (gebruikt ook Google navigatie) rekent GM zelf de stops / laadpunten voor je uit tijdens de route. Dit kan helaas niet via de app zelf (nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Scientific schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:06:
[...]

Nee je begrijpt mij niet helemaal. Het gaat om software, niet de aandrijflijn. De standaard navigatie wordt beter en beter. Waarom zou je met een app klooien als de standaard navigatie evenveel of meer kan voor je auto?
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Het lijkt alsof ABRP alleen naar de aandrijflijn kijkt en die wordt gedeeld door vaak meerdere soorten modellen. Dan is het dus minder nauwkeurig.
[...]

Ik gebruikte die alleen om van lader naar lader te rijden die ik gepland had met ABRP.
Overigens gebruikt mijn huidige auto, een model 3 ook gewoon google maps.
multikoe schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:35:
[...]

Dat staat los van de app. Je kunt ABRP precies vertellen wat je auto gebruikt, op basis van je eigen ervaringen. Dus met jouw rijstijl en met jouw auto. Hoe die auto dan verder in elkaar steekt is niet relevant.
Maar @Scientific zegt het al: de ingebouwde navigatie van veel EV's is ondertussen al aardig bijgetrokken en vaak gewoon bruikbaar. Dat gezegd hebbende: of je de interne navigatie bruikbaar vindt is zeer sterk ontzettend persoonlijk. Als je het belangrijk/leuk/noodzakelijk vindt om vooraf precies te weten waar je moet stoppen, hoeveel het kost, hoe schoon de WC's zijn en ABRP is gekoppeld met je auto en weet hoeveel prik er nog in de accu zit, dan is ABRP voor jou. Als je dat allemaal niet zo belangrijk vindt en gewoon wil rijden, dan kun je de interne navigatie vaak gebruiken.
Ik heb het met mijn model 3 nog niet uitgeprobeerd, maar die geeft binnen een paar seconden wel een volledig uitgestippelde route langs superchargers als je bestemming ver weg invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Je kan er natuurlijk ook nog voor kiezen om een obd dongle te gebruiken en deze te verbinden met ABRP. Dan heb je dus live data van de soc en kan ABRP berekenen met hoeveel % je aankomt bij laadpunten. Maar ja dat is de tweaker way :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Possible schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:27:
[...]

Klopt. Net als Tesla (gebruikt ook Google navigatie)
Tesla heeft eigen navigatie, geen Google. Je kunt alleen de satelliet van Google als overlay gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Possible schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:23:
Je kan er natuurlijk ook nog voor kiezen om een obd dongle te gebruiken en deze te verbinden met ABRP. Dan heb je dus live data van de soc en kan ABRP berekenen met hoeveel % je aankomt bij laadpunten. Maar ja dat is de tweaker way :+
Je zou verwachten dat dit standaard door de navigatie in de auto wordt gedaan. Maar blijkbaar niet bij alle merken..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik vraag mij af hoe mensen in de ICE age zonder tankplanning op hun bestemming kwamen, moet toentertijd toch een hele onderneming zijn geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 20:47
jongetje schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:24:
[...]

Tesla heeft eigen navigatie, geen Google. Je kunt alleen de satelliet van Google als overlay gebruiken.
Tesla gebruikt kaarten van Google en routebegeleiding van TomTom.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48
Destynx schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:02:
[...]

Tesla gebruikt kaarten van Google en routebegeleiding van TomTom.
Navigatie is van Mapbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Possible schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:23:
Dat is al een stuk beter, maar het meer natuurlijk wel alleen de gegevens van de auto. Dus wind en temperatuur wordt geen rekening mee gehouden.
Maar goe, zoals ik al zei is ABRP heel behoudend in de berekening en heb je erg veel marge over bij aankomst bij een laadplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:56:
Ik vraag mij af hoe mensen in de ICE age zonder tankplanning op hun bestemming kwamen, moet toentertijd toch een hele onderneming zijn geweest. ;)
Ik ben rond 1990 van algiers naar Mali door de woestijn gereden. Dat was inderdaad een hele onderneming. Toen was er ook nog geen gps.

Off topic… maar ik bedoel maar…
Met betrekking tot paar jaar geleden is dat inderdaad een “grap”. Met betrekking tot veel langer terug zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fisherman schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:19:
Ik heb het met mijn model 3 nog niet uitgeprobeerd, maar die geeft binnen een paar seconden wel een volledig uitgestippelde route langs superchargers als je bestemming ver weg invoert.
Dat doet mijn e-Niro ook. Maar daar stopt het wel zo'n beetje. Ik kan geen of weinig invloed uitoefenen op de voorgestelde stops. Ik vind dat zelf niet erg.
Tesla loopt al jaren mijlenver voor op de concurrentie. Voor zover ik weet (en ik weet niet veel) is er nog geen ingebouwde navigatie die doet wat Tesla doet.
Maar het heeft dus ook niet veel zin om wat dan ook daar mee te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:56:
Ja en nee :)
Ik heb toch ook, op weg naar Zuid-Frankrijk, wel eens met toegeknepen billen achter een vrachtwagen gehangen om het volgende benzinestation te halen. Soms omdat een klein benzinestation in de buitengebieden buiten gebruik was of de eigenaren waren lunchen... Soms omdat het eerstvolgende benzinestation nog 50 km rijden was en jij vlak daarvoor een andere snelweg op moest..

Maar er waren wel veel benzinestations en het bereik was aardig wat groter dan de 250 km die je met een EV op de snelweg praktisch kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
multikoe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:03:
[...]

Dat doet mijn e-Niro ook. Maar daar stopt het wel zo'n beetje. Ik kan geen of weinig invloed uitoefenen op de voorgestelde stops. Ik vind dat zelf niet erg.
Tesla loopt al jaren mijlenver voor op de concurrentie. Voor zover ik weet (en ik weet niet veel) is er nog geen ingebouwde navigatie die doet wat Tesla doet.
Waar ik met mijn vorige auto tegenaan liep is dat je in koudere omstandigheden eigenlijk geen verre trip kon plannen. In de zomer was laden al traag, want die kon maximaal 55kW laden en deed dat maar tot 60 procent. Daarboven was helemaal belabberd. In de winter mocht je blij zijn met 30kW.
Voorverwarmen van de accu obv navigatie is geen overbodige luxe. Tegenwoordig doen meer merken dat, niet alleen Tesla. Voorwaarde is dan wel dat je de ingebouwde navigatie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Tesla loopt niet meer voor op de concurrentie. Als ik het zo een beetje lees, dan kan bvb de navigatie van BMW evenveel en zelfs meer (zoals routes uitstippelen via één of meerdere providers volgens voorkeur). Ook sommige andere merken zoals Mercedes hebben top-notch EV navigatie inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 14:47

bert pit

asdasd

Scientific schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:42:
[...]

Tesla loopt niet meer voor op de concurrentie. Als ik het zo een beetje lees, dan kan bvb de navigatie van BMW evenveel en zelfs meer (zoals routes uitstippelen via één of meerdere providers volgens voorkeur). Ook sommige andere merken zoals Mercedes hebben top-notch EV navigatie inmiddels.
Ik zie die twee merken niet echt als een concurrent. Ze zitten in een veel hoger segment.

[ Voor 10% gewijzigd door bert pit op 24-09-2024 14:44 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fisherman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:13:
[...]

Waar ik met mijn vorige auto tegenaan liep is dat je in koudere omstandigheden eigenlijk geen verre trip kon plannen. In de zomer was laden al traag, want die kon maximaal 55kW laden en deed dat maar tot 60 procent. Daarboven was helemaal belabberd. In de winter mocht je blij zijn met 30kW.
Voorverwarmen van de accu obv navigatie is geen overbodige luxe. Tegenwoordig doen meer merken dat, niet alleen Tesla. Voorwaarde is dan wel dat je de ingebouwde navigatie gebruikt.
Dit zijn twee onderwerpen...
Je kunt natuurlijk een rit prima plannen met een klein bereik en een lage laadsnelheid. Je doet langer over de rit en je moet vaker aan de lader, da's alles. Je kunt hem nog steeds plannen. Wat je beschrijft is een accu-probleem, geen planningsprobleem.
Dat voorverwarmen helpt en de reistijd bekort, dat klopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:10:
[...]

Ik ben rond 1990 van algiers naar Mali door de woestijn gereden. Dat was inderdaad een hele onderneming. Toen was er ook nog geen gps.

Off topic… maar ik bedoel maar…
Met betrekking tot paar jaar geleden is dat inderdaad een “grap”. Met betrekking tot veel langer terug zeker niet.
Precies, tien jaar geleden moest je van lader naar lader om ergens te komen en was zo'n planningstool handig maar dat is al lang niet meer nodig.

Maar om dan hier nu nog telkens te lezen dat iemand die met vakantie gaat ABRP heeft geïnstalleerd als ware het een verplicht nummer om op je vakantiestek te komen is sterk overdreven en schrikt mensen alleen maar af. Dus af en toe eens tegengas kan m.i. geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Scientific schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:42:
[...]

Bij Volvo EX30 kan dat ook. Van Tesla kan ik me voorstellen dat zij alleen Tesla Superchargers opnemen in hun routeplanning als zijnde auto en laden als complete oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Zapato schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:09:
[...]

Bij Volvo EX30 kan dat ook. Van Tesla kan ik me voorstellen dat zij alleen Tesla Superchargers opnemen in hun routeplanning als zijnde auto en laden als complete oplossing.
Je kunt je wel afvragen of een oplossing die 90% van de laders niet in overweging neemt, “compleet” is. Het is in elk geval een soort “walled garden”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
multikoe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:30:
[...]

Dit zijn twee onderwerpen...
Je kunt natuurlijk een rit prima plannen met een klein bereik en een lage laadsnelheid. Je doet langer over de rit en je moet vaker aan de lader, da's alles. Je kunt hem nog steeds plannen. Wat je beschrijft is een accu-probleem, geen planningsprobleem.
Dat voorverwarmen helpt en de reistijd bekort, dat klopt.
Mijn vorige auto had een grotere accu (64kWh) dan mijn huidige (60kWh), maar mijn huidige auto is veel zuiniger en laadt veel sneller. Zelfs boven de 80 procent laadt de auto nog sneller dan mijn vorige auto.
Mijn vorige auto was een Ampera E en die had gewoon een uur nodig bij een snellader in de zomer. In de winter waarschijnlijk ruim 2 keer zo lang. Daar moet je dus echt op wachten. Laadsessies van pakweg 20 minuten zijn gewoon veel comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Scientific schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:10:
[...]

Je kunt je wel afvragen of een oplossing die 90% van de laders niet in overweging neemt, “compleet” is. Het is in elk geval een soort “walled garden”.
Compleet vanuit Tesla bezien. Het Tesla ecosystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fisherman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:55:
[...]

Mijn vorige auto had een grotere accu (64kWh) dan mijn huidige (60kWh), maar mijn huidige auto is veel zuiniger en laadt veel sneller. Zelfs boven de 80 procent laadt de auto nog sneller dan mijn vorige auto.
Mijn vorige auto was een Ampera E en die had gewoon een uur nodig bij een snellader in de zomer. In de winter waarschijnlijk ruim 2 keer zo lang. Daar moet je dus echt op wachten. Laadsessies van pakweg 20 minuten zijn gewoon veel comfortabeler.
Dat snap ik, maar je zei dat je geen lange rit in de winter kon "plannen". Misschien heb ik me teveel vastgebeten in het woordje plannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
multikoe schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:07:
[...]

Dat snap ik, maar je zei dat je geen lange rit in de winter kon "plannen". Misschien heb ik me teveel vastgebeten in het woordje plannen :)
Het plannen had wel gekund inderdaad, maar je doet er dan zo lang over. Alles binnen een 100 procent lading bereik was natuurlijk goed te doen. Dat was ongeveer 315 kilometer in de winter voor mijn rijstijl.
Er zijn wel manieren om je accu warm te rijden, maar dat kan niet in druk verkeer. Snel accelereren icm hard regenereren en dat veelvuldig achter elkaar warmt een accu doorgaans op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
fisherman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:59:
[...]

Er zijn wel manieren om je accu warm te rijden, maar dat kan niet in druk verkeer. Snel accelereren icm hard regenereren en dat veelvuldig achter elkaar warmt een accu doorgaans op.
Je realiseert je dat dit niet de ideale manier is om een accu op te warmen ? Niet voor de accu, niet voor de banden, enzovoort…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Scientific schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:21:
[...]

Je realiseert je dat dit niet de ideale manier is om een accu op te warmen ? Niet voor de accu, niet voor de banden, enzovoort…
De meest ideale manier is gewoon navigeren naar een SuC natuurlijk. Maar als je auto de accu niet voorverwarmt moet je andere manieren proberen om een accu warm te krijgen. Dat gaat niet lukken met een constante snelheid.
Overigens had ik laatst voorverwarmen geprobeerd, dan hoor je als de auto stil staat bij eem verkeerslicht best wat geluid. Een zelfde soort geluit als in de zomer de accu koeling en airco ook maakt. Een soort zoemend geluid.
fisherman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:59:
[...]

Het plannen had wel gekund inderdaad, maar je doet er dan zo lang over. Alles binnen een 100 procent lading bereik was natuurlijk goed te doen. Dat was ongeveer 315 kilometer in de winter voor mijn rijstijl.
Ik heb met mijn e-Niro meerdere ritten gemaakt naar Zwitserland, ook in de winter. Mijn e-Niro heeft geen batterijverwarming. Dat was prima te doen. Laadsnelheden in de winter liggen wat lager, maar ik kon nog altijd binnen een uur van 15% naar 80% laden. Ik geloof in totaal vier laadstops op 1000km.
"Niet te plannen" is iets dat voornamelijk tussen de oren zit en daar zit bij mij kennelijk heel veel ruimte :)

• fisherman
multikoe schreef op woensdag 25 september 2024 @ 05:34:
[...]

Ik heb met mijn e-Niro meerdere ritten gemaakt naar Zwitserland, ook in de winter. Mijn e-Niro heeft geen batterijverwarming. Dat was prima te doen. Laadsnelheden in de winter liggen wat lager, maar ik kon nog altijd binnen een uur van 15% naar 80% laden. Ik geloof in totaal vier laadstops op 1000km.
"Niet te plannen" is iets dat voornamelijk tussen de oren zit en daar zit bij mij kennelijk heel veel ruimte :)
De e niro laadt wel een stukje sneller dan mijn vorige auto aan de snellader. Dus haal je ook een hogere snelheid in de winter. Volgens mij heeft een niro ook een warmtepomp.
Dus nee, met mijn vorige auto kon je in de winter gewoon geen lange reis maken. Of je moet iedere keer 3 uur wachten om te laden (tot 50 procent kwam de snelheid niet boven de 22kW, daarna liep deze iets tot boven de 30kW) Mijn vorige auto had geen warmtepomp. Verder was een Ampera E best een fijne auto hoor, maar wel met behoorlijk wat beperkingen.
Niet dat ik van plan ben om in de winter lange afstanden te gaan rijden, maar wel mooi dat het met de Tesla wel kan. Ik ga in de winter wel even proberen om aan de SuC te laden om te kijken hoe snel hij laadt. Daar ben ik wel benieuwd naar met koudere temperaturen.
fisherman schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:02:
[...]

De e niro laadt wel een stukje sneller dan mijn vorige auto aan de snellader. Dus haal je ook een hogere snelheid in de winter. Volgens mij heeft een niro ook een warmtepomp.
Die van mij niet.

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
Scientific schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:10:
[...]

Als je in de Tesla zoekt naar laadpunten worden gewoon andere opties aangeboden. Als je niet op prijs let dan zijn de Tesla snelladers zeker niet altijd de beste qua laadsnelheid. Maar in veel landen als Duitsland en Italie kost een supercharger per Kwh de helft of minder als van andere aanbieders en staan er gewoon veel laadpunten en zitten ze ook vaak op prima stops dicht bij de snelweg.

Het supercharger netwerk is echt wel een van de pro's van Tesla wat mij betreft. Enige wat ze zouden kunnen verbeteren is dat een aantal superchargers nog een verouderde hoofdaansluiting heeft / versie is en dus de laadsnelheid omhoog. Maar dat gaat op een hele rit van Italie naar NL ook maar om een tijdwinst van max een half uur afhankelijk waar je stopt (Zwitserland bijvoorbeeld top geregeld, ook bij Tesla).

• fisherman
Maar dan nog haalt die wel een hogere piek bij snelladen dan een Ampera E. Dus houdt je ook een hogere laadsnelheid over in koude periode. Een auto die maar 50kW kan laden in de zomer is eigenlijk gewoon onbruikbaar in de winter voor lange afstanden. Dat wist ik niet toen ik die destijds kocht.
Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Dit is welliswaar Europa, maar iemand ervaringen met het laden in Tunesië? Ik ben er nu met een ICE en heb de laadplekken langs de snelweg (Trans African Highway 1 maar ook binnenland) bekeken en dat zag er allemaal goed uit. Wel beperkt tot 50kW overigens.

Er zijn niet veel opties langs de snelweg (staat wel op veel plekken aangegeven zelfs!) maar heb rondgevraagd en een stekker inpluggen is geen probleem als we zouden terug komen. Mijn eerste keren diep in Oost Europa waren een soort zelfde avontuur, maar stil staan midden in de woestijn is anders dan langs een bergweggetje in bijvoorbeeld Slowakije.

[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 25-09-2024 12:01 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
WBNL20 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:06:
[...]

Als je in de Tesla zoekt naar laadpunten worden gewoon andere opties aangeboden.
Lang niet allemaal en je moet ze met de hand toevoegen ipv automatische planning. Dat kunnen andere merken beter.
Als je niet op prijs let dan zijn de Tesla snelladers zeker niet altijd de beste qua laadsnelheid. Maar in veel landen als Duitsland en Italie kost een supercharger per Kwh de helft of minder als van andere aanbieders
Dat is hier nu al zo vaak gedebunked dat ik er niet nog een keer aan begin. In beide genoemde landen is Tesla qua prijs on par met Ionity of EnBW. Het enige voordeel is dat je als tesla rijder het tientje abonnement (meestal 1x per jaar voor de vakantie) bespaart.
staan er gewoon veel laadpunten en zitten ze ook vaak op prima stops dicht bij de snelweg.
Juist niet, dat is het nadeel ervan.
Het supercharger netwerk is echt wel een van de pro's van Tesla wat mij betreft.
Prima optie hoor en heeft voordelen qua aantal laders maar vaak omrijden en bij drukte vaak nog halve laadsnelheid omdat er nog zoveel v2s zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Myquandro
  • Laatst online: 13:33
Enkele weken geleden stelde ik hier de vraag hoe goed het allemaal te doen is om met de EV op vakantie te gaan. Nog geen eigen ervaring, en had de Volvo EX30 (Single Motor Extended Range Core) nog geen week voor aanvang van de vakantie in ontvangst mogen nemen bij de dealer. Toen dus nog wat nerveus voor de nieuwe ervaring. Nu terug van vakantie blijkt het allemaal juist heel goed te doen. Zowel op de heen als terugrit gedaan met 5 stops, al was het om verschillende redenen.

De heenweg was koud en er stond behoorlijk wat wind, al was dat veelal van de zijkant. Maar ik denk dat het verbruik door dat weer wat hoger is uitgekomen. In elk geval vind ik de bijna 220 Wh/km die ik reed (afgaande op de accupercentages en afgelegde afstand) aan de hoge kant, zelfs bij het toch zo goed als mogelijk 130km/h rijden. Het stuk in Nederland en België deed ik met een wat lager snelheid, probeerde daar zo'n 120km/h te rijden, maar daar was de temperatuur constant onder de 10 graden. En Baraque de Fraiture ligt ook een paar honderd meter boven zeeniveau, dus dat helpt niet mee. En verder helaas een lange file in Luxemburg, maar gelukkig had dat geen negatieve invloed op of ik de volgende geplande stop wel of niet ging halen.

Wat betreft de beschikbaarheid van snelladers onderweg viel het mij alles mee. Overal ruim voldoende plek (nooit meer dan 50% bezet) en alleen bij FastNed Dracé net na Metz deed 1 lader het niet, maar van de 8 laadplekken waren er bij aankomst maar 2 bezet, dus kon makkelijk verplaatsen naar een laadpaal die het wel deed.

Heb in Grenoble een extra laadstop ingepland omdat vanaf daar er veel hoogtemeters gemaakt gingen worden. Om bij Briancon te komen moet de Col de Lautaret overgestoken worden en die ligt boven de 2.000m. Ik had al het vermoeden dat dat veel energie zou kosten en dat bleek een goede inschatting. Bij het begin van de bergen had ik nog zo'n 77% in de accu en bovenop de col was dat nog slechts 49%. Dat betekent dat ik in 65 km bijna 18kWh verbruikt heb, ofwel 275 Wh/km. Gelukkig kwam ik er toen ook achter dat de navigatie van de Volvo dat allemaal keurig berekende en de hele rit het aankomst percentage van de accu op hooguit 2% nauwkeurig goed voorspelde. In de afdaling was het verbruik dan weer juist heel gunstig, maar daar kom ik nog even op terug als ik kort de terugweg benoem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51PhTHw-wGoD4897xOLfNSGSuUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ydRVkRkxyTNZ03p0aBJyx7k.png?f=fotoalbum_large

In de bergen was het rijden top. Heerlijk met zo'n elektrische auto waarin je nooit in de verkeerde versnelling zit, altijd genoeg koppel en heerlijk relaxed zonder het geluid van een motor die er soms toch best aan moet trekken bergop. En het verbruik viel heel erg mee, vooral omdat de snelheid op smalle bergwegen eigenlijk heel laag ligt. Veel stukken waar je niet harder dan 50 of hooguit 60 km/h rijdt. Daarmee had ik veel ritten met een verbruik onder de 150 Wh/km en zelfs een paar die rond de 120 Wh/km uitkwamen.

Op de weg terug heb ik specifiek nog even gelet op de afdaling van de Col de Lautaret naar Grenoble. Bovenop de col zat er nog 83% lading in de accu, maar tijdens de afdaling kwam er eigenlijk alleen lading bij. Uiteindelijk helemaal onderaan zat er 82% in de accu en was het verbruik effectief 10 Wh/km. Daarbij heb ik voor mezelf wel gemerkt dat het in de bergen niet fijn is om met een te volle accu te rijden, want dan werkt het one pedal drive niet meer omdat de motor niet kan regenereren.

Daarna verliep de reis grotendeels voorspoedig. Wel twee keer problemen met het aantal beschikbare laadpalen. Bij Langres Noidant stonden er 4 snelle palen van Ionity die allemaal bezet waren. Jammer genoeg waren twee van de vier bezet door auto's die al ruim over de 90% geladen waren. Later in Messancy in België ongeveer hetzelfde probleem. Daar staan 6 palen, maar 2 ervan deden het niet en de andere 4 waren bezet, wederom door een aantal auto's die al bijna op of over de 90% geladen waren. Gelukkig heb ik in beide gevallen slechts zo'n 10 minuten hoeven wachten (dat had erger gekund denk ik dan maar). In het geval van Langres Noidant liep de rij wachtende auto's wel op. Toen ik kwam was ik de eerste wachtende, maar toen ik vertrok stonden er al twee auto's te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKOXaKsCaZxnWMtvJzUPFxq6ffE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ju0YgEU7ZjkGSCWlSBV6lQlW.png?f=fotoalbum_large

Alles bij elkaar zijn de ritten me gewoon goed bevallen en stap ik toekomstige vakanties zonder stress over opladen, range, etc. weer in de EV naar Zuid-Europa.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09 21:39
Voor zover ik weet (en ik weet niet veel) is er nog geen ingebouwde navigatie die doet wat Tesla doet.
Wat doet Tesla allemaal wat mijn Volvo XC40 P8 niet kan?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39

Japie.G

Colour Classic

[...]

Ik vind mijn Renault die is uitgerust met Android Automotive mijlenver voorlopen op tesla :P

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:04:
[...]

Maar om dan hier nu nog telkens te lezen dat iemand die met vakantie gaat ABRP heeft geïnstalleerd als ware het een verplicht nummer om op je vakantiestek te komen is sterk overdreven en schrikt mensen alleen maar af. Dus af en toe eens tegengas kan m.i. geen kwaad. :)
Precies! Ik heb een paar jaar dankbaar gebruik gemaakt van ABRP voor het plannen van laadstops. Als navigatiesoftware vond ik het ak waardeloos. Bij mijn laatste vakantietrip naar Zuid Frankrijk kwam ABRP met een belachelijke route via de Alpen, zonder alternatieven. Na nog zo’n ervaring heb ik ABRP definitief afgeschoten. Ik plan nu zelf wel, on the go.

• HansAuutB
Myquandro schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:18:
Enkele weken geleden stelde ik hier de vraag hoe goed het allemaal te doen is om met de EV op vakantie te gaan. Nog geen eigen ervaring, en had de Volvo EX30 (Single Motor Extended Range Core) nog geen week voor aanvang van de vakantie in ontvangst mogen nemen bij de dealer. Toen dus nog wat nerveus voor de nieuwe ervaring. Nu terug van vakantie blijkt het allemaal juist heel goed te doen. Zowel op de heen als terugrit gedaan met 5 stops, al was het om verschillende redenen.

De heenweg was koud en er stond behoorlijk wat wind, al was dat veelal van de zijkant. Maar ik denk dat het verbruik door dat weer wat hoger is uitgekomen. In elk geval vind ik de bijna 220 Wh/km die ik reed (afgaande op de accupercentages en afgelegde afstand) aan de hoge kant, zelfs bij het toch zo goed als mogelijk 130km/h rijden. Het stuk in Nederland en België deed ik met een wat lager snelheid, probeerde daar zo'n 120km/h te rijden, maar daar was de temperatuur constant onder de 10 graden. En Baraque de Fraiture ligt ook een paar honderd meter boven zeeniveau, dus dat helpt niet mee. En verder helaas een lange file in Luxemburg, maar gelukkig had dat geen negatieve invloed op of ik de volgende geplande stop wel of niet ging halen.

Wat betreft de beschikbaarheid van snelladers onderweg viel het mij alles mee. Overal ruim voldoende plek (nooit meer dan 50% bezet) en alleen bij FastNed Dracé net na Metz deed 1 lader het niet, maar van de 8 laadplekken waren er bij aankomst maar 2 bezet, dus kon makkelijk verplaatsen naar een laadpaal die het wel deed.

Heb in Grenoble een extra laadstop ingepland omdat vanaf daar er veel hoogtemeters gemaakt gingen worden. Om bij Briancon te komen moet de Col de Lautaret overgestoken worden en die ligt boven de 2.000m. Ik had al het vermoeden dat dat veel energie zou kosten en dat bleek een goede inschatting. Bij het begin van de bergen had ik nog zo'n 77% in de accu en bovenop de col was dat nog slechts 49%. Dat betekent dat ik in 65 km bijna 18kWh verbruikt heb, ofwel 275 Wh/km. Gelukkig kwam ik er toen ook achter dat de navigatie van de Volvo dat allemaal keurig berekende en de hele rit het aankomst percentage van de accu op hooguit 2% nauwkeurig goed voorspelde. In de afdaling was het verbruik dan weer juist heel gunstig, maar daar kom ik nog even op terug als ik kort de terugweg benoem.

[Afbeelding]

In de bergen was het rijden top. Heerlijk met zo'n elektrische auto waarin je nooit in de verkeerde versnelling zit, altijd genoeg koppel en heerlijk relaxed zonder het geluid van een motor die er soms toch best aan moet trekken bergop. En het verbruik viel heel erg mee, vooral omdat de snelheid op smalle bergwegen eigenlijk heel laag ligt. Veel stukken waar je niet harder dan 50 of hooguit 60 km/h rijdt. Daarmee had ik veel ritten met een verbruik onder de 150 Wh/km en zelfs een paar die rond de 120 Wh/km uitkwamen.

Op de weg terug heb ik specifiek nog even gelet op de afdaling van de Col de Lautaret naar Grenoble. Bovenop de col zat er nog 83% lading in de accu, maar tijdens de afdaling kwam er eigenlijk alleen lading bij. Uiteindelijk helemaal onderaan zat er 82% in de accu en was het verbruik effectief 10 Wh/km. Daarbij heb ik voor mezelf wel gemerkt dat het in de bergen niet fijn is om met een te volle accu te rijden, want dan werkt het one pedal drive niet meer omdat de motor niet kan regenereren.

Daarna verliep de reis grotendeels voorspoedig. Wel twee keer problemen met het aantal beschikbare laadpalen. Bij Langres Noidant stonden er 4 snelle palen van Ionity die allemaal bezet waren. Jammer genoeg waren twee van de vier bezet door auto's die al ruim over de 90% geladen waren. Later in Messancy in België ongeveer hetzelfde probleem. Daar staan 6 palen, maar 2 ervan deden het niet en de andere 4 waren bezet, wederom door een aantal auto's die al bijna op of over de 90% geladen waren. Gelukkig heb ik in beide gevallen slechts zo'n 10 minuten hoeven wachten (dat had erger gekund denk ik dan maar). In het geval van Langres Noidant liep de rij wachtende auto's wel op. Toen ik kwam was ik de eerste wachtende, maar toen ik vertrok stonden er al twee auto's te wachten.

[Afbeelding]

Alles bij elkaar zijn de ritten me gewoon goed bevallen en stap ik toekomstige vakanties zonder stress over opladen, range, etc. weer in de EV naar Zuid-Europa.
Mooie beschrijving van je beleving.

En wat een mooie overzichten. Komen die uit de auto?

• Myquandro
  • Laatst online: 13:33
Nee, die overzichten heb ik zelf uitgedacht en uitgewerkt in Adobe Illustrator. Dit was de meest inzichtelijke manier die ik voor mezelf kon vinden.
Waterblok schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:39:
[...]

Wat doet Tesla allemaal wat mijn Volvo XC40 P8 niet kan?
Vergeet die opmerking maar, ik zei al dat ik niet veel weet en die mening deel ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:00
jdbiggelaa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:49:
[...]

Precies! Ik heb een paar jaar dankbaar gebruik gemaakt van ABRP voor het plannen van laadstops. Als navigatiesoftware vond ik het ak waardeloos. Bij mijn laatste vakantietrip naar Zuid Frankrijk kwam ABRP met een belachelijke route via de Alpen, zonder alternatieven. Na nog zo’n ervaring heb ik ABRP definitief afgeschoten. Ik plan nu zelf wel, on the go.
Ik vond het wel handig om tijdens de rit van en naar italie de laadstops te plannen adhv het gebruik van de auto. Echt nodig was het niet want je kan langs de grote autowegen werkelijk overal laden, maar ik vond het wel makkelijk.
De navigatie in mn ID4 zou dit ook moeten kunnen maar die vind ik niet zo fijn en onoverzichtelijk.
Zo lang ik deze auto gebruik (nog 2 jaar) zou ik voor lange ritten liever ABRP gebruiken dan de ingebouwde navigatie.
Met lokale ritten op de bestemming gebruik ik altijd google maps.
Pagina: 1 ... 85 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.