Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:12
webgangster schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:55:
Dat ziet er niet hoopvol uit, hopelijk gaat mijn aanvraag goedgekeurd worden, anders zal ik een e-vignet moeten kopen.. Jammer dat het zo moeilijk maken.
Over hoeveel tolbesparing heb je het dan?
Gaat het echt over serieus veel geld?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

HansAuutB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Over hoeveel tolbesparing heb je het dan?
Gaat het echt over serieus veel geld?
Je hebt het over een tolvignet in een europees land... €17

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:02
maharens schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Zoiets kan ik me nog herinneren idd, absurd dat een hybride goedkoper uit is dan een EV. Ik was het overigens vergeten, ik heb het pas geregeld toen ik al op de snelweg richting Praag reed, oeps.
Ik ben het helemaal vergeten, maar heb nog steeds niks gezien qua boete......

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:45
Nova163 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:06:
Hebben jullie ervaringen met Ionity-laders in Frankrijk? Ionity is met een abonnement aantrekkelijk geprijsd, maar heb er zelf nog niet geladen. Ik zag in de Google-reviews zorgwekkende signalen: veel meldingen van laadpalen die kapot waren of een veel lager vermogen leverden dan wat ze zouden moeten kunnen. Hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

Het zou concreet gaan om de laders bij Seclin en Saint-Witz.
Ik ben al twee keer naar Portugal (Algarve) en een keer naar Italië (Napels) gereden, 95% op Ionity, nauwelijks problemen gehad. Een keer een Ionity in de buurt van Madrid die op een race circuit stond. Deze was gesloten!!!
Tot nu toe Ionity contract gehad voor 0,29 euro. Loopt jammer genoeg af in mei.

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:21
Aankomende mei vakantie ga ik met de Ec4 naar zweden ( Hova ) toe, we zullen de boot nemen vanuit travemunde en de volgende ochtend aanmeren in trelleborg.

Ik ga er vanuit dat ik met een iIonity abonoment en mijn shell laadpas een heel eid ga komen, heeft iemand eventueel tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

YJB

Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:41:
Aankomende mei vakantie ga ik met de Ec4 naar zweden ( Hova ) toe, we zullen de boot nemen vanuit Travemunde en de volgende ochtend aanmeren in trelleborg.

Ik ga er vanuit dat ik met een iIonity abonnement en mijn shell laadpas een heel eid ga komen, heeft iemand eventueel tips?
Ik heb afgelopen zomer (en rond de kerst) veel Virta en OKQ8 gebruikt.

Aanrader om de ChargeFinder app in Zweden te gebruiken, want die geeft per app/kaart aan wat de prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:12
YJB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Aanrader om de ChargeFinder app in Zweden te gebruiken, want die geeft per app/kaart aan wat de prijs is.
Ik zie in CF geen kaarten en prijzen. Waarom jij wel?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-08 10:54
HansAuutB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Ik zie in CF geen kaarten en prijzen. Waarom jij wel?
Bij palen in Zweden wel.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Wij gaan komende zomer voor het eerst met een EV op vakantie, naar Normandië. Ik laad normaal altijd thuis en heb voor de zekerheid een Shell-Recharge pasje in de auto liggen (die ik al precies 1 keer gebruikt heb....).

Op de plek van bestemming heb ik in de Shell-app gekeken en er staan bij de dichtstbijzijnde supermarkt laadpunten waar mijn shell-pasje het zou moeten doen. Oftewel: op bestemming verwacht ik geen probleem als ik af en toe tijdens het boodschappen doen even oplaad.

Blijft alleen de reis er naar toe over, ik vraag me het volgende af: In welke mate kun je bij de snelladers langs de snelweg eigenlijk altijd wel terecht met bankpas, credit-card of een shell-recharge pasje?

Of denk ik er te makkelijk over en moet ik vooraf toch nog een backup-laadpas regelen?

(ik snap dat er ook nog prijsverschillen zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat voor die paar keer laden niet zo heel boeiend, met onze benzine-auto tankten we op vakantie ook altijd net hoe het handig was/uitkwam zonder op de prijsverschillen te letten)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:59
ocaj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:16:
Wij gaan komende zomer voor het eerst met een EV op vakantie, naar Normandië. Ik laad normaal altijd thuis en heb voor de zekerheid een Shell-Recharge pasje in de auto liggen (die ik al precies 1 keer gebruikt heb....).

Op de plek van bestemming heb ik in de Shell-app gekeken en er staan bij de dichtstbijzijnde supermarkt laadpunten waar mijn shell-pasje het zou moeten doen. Oftewel: op bestemming verwacht ik geen probleem als ik af en toe tijdens het boodschappen doen even oplaad.

Blijft alleen de reis er naar toe over, ik vraag me het volgende af: In welke mate kun je bij de snelladers langs de snelweg eigenlijk altijd wel terecht met bankpas, credit-card of een shell-recharge pasje?

Of denk ik er te makkelijk over en moet ik vooraf toch nog een backup-laadpas regelen?

(ik snap dat er ook nog prijsverschillen zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat voor die paar keer laden niet zo heel boeiend, met onze benzine-auto tankten we op vakantie ook altijd net hoe het handig was/uitkwam zonder op de prijsverschillen te letten)
Ik ben al meerdere keren met een EV op vakantie gegaan, bijvoorbeeld naar Italië en Kroatië. Alles kunnen doen met Shell Recharge en/of creditcard.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:54

Ik ga elke maand ongeveer naar Frankrijk en ik heb nog nooit een snellader langs de weg gezien waarbij je niet met een van die drie kunt betalen. Ik verwacht dat je shell pas overal werkt en anders werkt creditcard wel. Je kunt voor de zekerheid nog een app installeren zoals Electroverse, als backup. Die werkt ook met je creditcard, ook zonder fysieke laadpas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10

Met de Shell pas verwacht ik geen enkel probleem. Je kan ook nog kijken naar de Tesla laders, en daar kan je met de app betalen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck

Geen probleem denk ik, vaak kun je bijvoorbeeld bij de lidl met je cc betalen als al het andere niet lukt. Dat zijn wel vaak max 60 kW laders.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Davidas @Nova163 @Tommie12 @Brotuck Dank voor de geruststellende berichten! Dat scheelt weer een speurtocht naar mogelijkheden en betekent dat ik (en vooral mijn vrouw die ik het nog wat spannender vind) gewoon op vakantie kan gaan zonder stress of ik wel kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 22:07
ocaj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:06:
@Davidas @Nova163 @Tommie12 @Brotuck Dank voor de geruststellende berichten! Dat scheelt weer een speurtocht naar mogelijkheden en betekent dat ik (en vooral mijn vrouw die ik het nog wat spannender vind) gewoon op vakantie kan gaan zonder stress of ik wel kan laden.
Ook mijn dank, we hebben net een week een EV en gaan er eind volgende maand mee naar Spanje. Heb mijn o.a. Shell en Electromaps mee, we komen er dus wel..

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
ocaj schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:06:
Mijn theorie is dat na elke snellaadbeurt de range anxiety en laadstress met 50% zakt.
Je komt er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:19:
[...]
Mijn theorie is dat na elke snellaadbeurt de range anxiety en laadstress met 50% zakt.
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:21
YJB schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Ow super, ik zie inderdaad dat de prijzen in de app staan vermeld, dat is handig :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Het is al weer een tijdje geleden maar afgelopen January, buiten vakantie periode, op wintersport geweest naar Oostenrijk en daarna nog een week naar Frankrijk. Hierbij mijn ervaring.

Dit is niet de eerste keer dat ik met mijn Telas Model 3 SR+ (2019) op vakantie ben geweest en was zoals verwacht ook een probleemloze rit. Was wel een stuk kouder dit keer.

Heenreis
Om 4 uur 's ochtends vertroken vanuit Almere met 100% en een voorverwarmde auto. Mijn eerste stop is eigenlijk altijd Hilden Fastned / Tesla in Duitseland. Dit is in de winter toch wel wat lastiger te halen dan in de zomer. Dus de auto gaf netje aan dat het wellicht handig was om ook in duitsland onder de 130km/h te blijven.

Rond half 4 in Hopfgarten Oostenrijk aangekomen met 70% batterij. Bewust nog een extra laadstop gemaakt voordat ik de snelweg af ging. Totaal op de heenreis 940km met een gemiddelde van 209 wh/km. Helaas onderweg wel wat files gehad maar was goed te doen, heb de stukken waar het mogelijk was om door te rijden, en dit ook mocht, ook doorgereden (150km/h+, waar batterij % dit toeliet).

Hopfgarten naar Chatel Frankrijk.
Na een week heerlijk Skien door naar Chatel Frankrijk. Tol voor de tunnel in oostenrijk vooraf al geregeld en betaald. Dit is een aanrader dan kan je gewoon doorrijden. Vertrokken met een koude batterij rond half 9 met 35%.

Ook nu een extra stop gemaakt voordat ik de pas op moest. Dit voornamelijk omdat er geen lader bij het hotel aanwezig was. Vanaf Oostenrijk naar de Zwitserse kant van de berpas, de laatste laadstop voor de pas, was uitendelijk een 600km met een gemiddelde van 184 wh/km.

Terugreis
En na een week terug vanuit Chatel naar Almere was totaal 980km met een gemiddelde van 188 wh/km.

Totaal
De trip totaal was 2542 km met een verbruik van 195 wh/km. Met een totaal verbruik, volgens de boardcomputer van 497kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 19:25
Houden er nog mensen rekening dat bij het routeplannen doorheen Zwitserland er niet geladen kan worden aan Tesla met een niet-Tesla, aangezien je hiervoor met je telefoon moet roamen aan €100.000/MB? Of zijn er andere opties om die stalls te activeren zoals NFC? Rekenen op lokaal een wifi netwerkje is wat riskant denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Verder, ik ben erg fan van ABRP, maar vind het vreemd dat hij soms een langere ritten (in km én in tijd) voorstelt als ik hem volledig automatisch van A naar B laat rekenen, bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvnaybMbg9Os0DoQCAnIcNYpvQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Y2yrLnh7dqxEu0pOYTU4ucf.png?f=fotoalbum_large

Terwijl als ik uitga van google maps, en deze route forceer door een tussenstop in Metz in te plannen, ik toch een betere route heb qua tijd en afstand. Nog mensen die dit ervaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma1eYdZ1GuqXWNyxLCrGA9qGevs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K3D3eDqWu2c2duXN1AlYcXZB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 156% gewijzigd door SoulShot op 12-03-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SoulShot schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:34:
Houden er nog mensen rekening dat bij het routeplannen doorheen Zwitserland er niet geladen kan worden aan Tesla met een niet-Tesla, aangezien je hiervoor met je telefoon moet roamen aan €100.000/MB? Of zijn er andere opties om die stalls te activeren zoals NFC? Rekenen op lokaal een wifi netwerkje is wat riskant denk ik.
Huh?

Volgende week de eerste wat langere buitenlandse trip met de ID7, dus nog geen ervaring met het snelladen (tot op heden is de range voldoende voor al m'n trips in NL en net over de grens) maar dan zullen we van de zomer door Zwitserland gaan. Ik heb dus voor volgende week al even de Tesla app geinstalleerd en CC gekoppeld, zo van; die tarieven zijn best aantrekkelijk... maar wat moet er geroamd worden dan? Zwitserland valt toch (althans bij Vodafone, mijn mobiele provider, is dat in Belgie anders?) gewoon onder het EU roaming tarief!?

[ Voor 6% gewijzigd door dizzytal op 12-03-2024 09:26 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:57
Volgens Vodafone en KPN geen roaming kosten in Zwitserland. Voor Belgische operators lijkt het ene paar euro per Mb te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SoulShot schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:34:
Ik ben de afgelopen jaren al een paar keer in Zwitserland geweest en ik heb niets gemerkt van extreme roamingkosten. Ik neem aan dat die 100.000 euro per Mb een grapje is, maar hoe kom je er bij dat je veel kosten kwijt bent aan roaming? Dat is op meerdere manieren heel vreemd namelijk. Navigeren met Google maps, bergwandelingen maken met Komoot, bellen, betalen met je telefoon: het wordt allemaal redelijk onmogelijk in jouw scenario?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:34
multikoe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Ik ben de afgelopen jaren al een paar keer in Zwitserland geweest en ik heb niets gemerkt van extreme roamingkosten. Ik neem aan dat die 100.000 euro per Mb een grapje is, maar hoe kom je er bij dat je veel kosten kwijt bent aan roaming? Dat is op meerdere manieren heel vreemd namelijk. Navigeren met Google maps, bergwandelingen maken met Komoot, bellen, betalen met je telefoon: het wordt allemaal redelijk onmogelijk in jouw scenario?
Bv Odido rekent roamingkosten in Zwitserland, wat ze vroeger trouwens niet deden. Beetje stap terug inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
jouwheld schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:25:
[...]

Bv Odido rekent roamingkosten in Zwitserland, wat ze vroeger trouwens niet deden. Beetje stap terug inderdaad.
KPN en Vodafone niet. Helder dus welke aanbieder te vermijden als je ooit in Zwitserland komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:57
Precies, moeten ze wel heel goedkoop zijn in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:25
Ex vriendin van mij had paar jaar geleden ook een hoge factuur van te roamen in Zwitserland, ze had er niet op gelet bij het doorsteken. 60€ ofzo voor amper wat te verbruiken, dat was via Orange België en dat was de standaard limiet van Orange. Sindsdien die optie onmiddelijk uitgezet bij haar en ineens bij mezelf ook.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:06
Largamelion schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:15:
Ex vriendin van mij had paar jaar geleden ook een hoge factuur van te roamen in Zwitserland, ze had er niet op gelet bij het doorsteken. 60€ ofzo voor amper wat te verbruiken, dat was via Orange België en dat was de standaard limiet van Orange. Sindsdien die optie onmiddelijk uitgezet bij haar en ineens bij mezelf ook.
Roaming van data via Orange in Zwitserland = € 12/Mb.. ff mail checken en je zit makkelijk aan € 60. Proximus is nog duurder € 14,52/Mb. Als je geen limieten hebt ingesteld dan kan dit aardig oplopen... Beide providers hebben zo'n passen tegen afzonderlijk tarief. Geen idee hoeveel het activeren van een laadpaal via de Tesla app verbruikt, maar ik zou hier zeker rekening mee houden, of Tesla vermijden en andere aanbieders die met een pas werken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Voor een paar dollar heb je ook een lokale data eSIM die je met een app zo op je telefoon installeert (mits ie dat ondersteund natuurlijk).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 22:07
RigolleM schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:31:
[...]Roaming van data via Orange in Zwitserland = € 12/Mb.. ff mail checken en je zit makkelijk aan € 60. Proximus is nog duurder € 14,52/Mb. Als je geen limieten hebt ingesteld dan kan dit aardig oplopen...
Dat is echt diefstal. We zitten niet meer in de jaren '90. Als je je telefoon per ongeluk aanzet zou het al dik in de papieren gaan lopen. Bij Odido betaal je € 25 voor 2 Gb met een bundel bij een redelijk recent @Work abonnement valt Zwitserland nu ook binnen de EU zone dus roam like at home.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoulShot
In BE liggen die kosten een stuk hoger, 100.000 euro/MB was natuurlijk een overdrijving omdat ik het niet wou opzoeken, maar het is 13 euro/MB bij MobileVikings bijvoorbeeld. Bij youfone 7.50 euro/MB.

Dat betekent dus dat als je je roaming zou aan laten doorheen Zwitserland, je gemakkelijk voorbij de 100 euro komt door wat synchronisatie/navigatie op de achtergrond. Ik vrees ook dat als je roaming uitzet, en bij de laadpaal snel even aan, de synchronisaties aangaan en snel wat MB's erdoor halen op een 4G netwerk.

Bij ons is het dus: zodra we Zwitserland binnenkomen, roaming uit.

Vandaar lijkt het mij dus niet opportuun om bij Tesla te laden, tenzij er andere laadpaal activatie methoden zijn dan via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
SoulShot schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:12:
In BE liggen die kosten een stuk hoger, 100.000 euro/MB was natuurlijk een overdrijving omdat ik het niet wou opzoeken, maar het is 13 euro/MB bij MobileVikings bijvoorbeeld. Bij youfone 7.50 euro/MB.

Dat betekent dus dat als je je roaming zou aan laten doorheen Zwitserland, je gemakkelijk voorbij de 100 euro komt door wat synchronisatie/navigatie op de achtergrond. Ik vrees ook dat als je roaming uitzet, en bij de laadpaal snel even aan, de synchronisaties aangaan en snel wat MB's erdoor halen op een 4G netwerk.

Bij ons is het dus: zodra we Zwitserland binnenkomen, roaming uit.

Vandaar lijkt het mij dus niet opportuun om bij Tesla te laden, tenzij er andere laadpaal activatie methoden zijn dan via internet.
Ah, blijkbaar werkt het in België anders dan in Nederland. Bij de grootste Nederlandse operatoren kun je in landen als Zwitserland, Monaco en Andorra wel 'roam like home'. Misschien kun je een Nederlands abonnement of prepaid bij KPN of Vodafone overwegen. Of een Zwitserse data-sim, aangezien je regelmatig daar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:25:
[...]

Ah, blijkbaar werkt het in België anders dan in Nederland. Bij de grootste Nederlandse operatoren kun je in landen als Zwitserland, Monaco en Andorra wel 'roam like home'. Misschien kun je een Nederlands abonnement of prepaid bij KPN of Vodafone overwegen. Of een Zwitserse data-sim, aangezien je regelmatig daar bent.
Dit is een heel vreemd verhaal. Van de site van Vodafone:
Ga je met je telefoon (of tablet of smartwatch) online in het buitenland? Dan maakt je device verbinding met het netwerk van een lokale telecomprovider. Doordat jij geen contract met deze provider hebt, kan dit leiden tot een hoge rekening, die vervolgens via je eigen provider bij jou terechtkomt. Gelukkig zijn er op Europees niveau afspraken gemaakt, die ervoor zorgen dat je overal binnen de EU gebruik kunt maken van je eigen internetbundel. Engeland, IJsland en Zwitserland vallen officieel niet binnen de EU, maar honoreren deze afspraak ook. In deze landen hoef je je dus ook geen zorgen te maken om extra kosten voor roaming.
Dit is de site van Vodafone Nederland, maar in de tekst wordt niet gerept over specifieke aanbieders. Dit lijkt dus een afspraak op Europees niveau te zijn, waarbij een aantal niet-EU landen, waaronder Zwitserland, zich hebben aangesloten. Ik kan dat dus niet rijmen met het verhaal dat er een aanbieder in Belgie is die kennelijk wel roamingkosten rekent in Zwitserland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zit ik in het verkeerde topic ?
Gaat dit over roaming kosten of ervaringen met eletrische auto's in Europa ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZeRoC00L schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:19:
Gaat dit over roaming kosten of ervaringen met eletrische auto's in Europa ?
Oeps... Het heeft er wel een beetje mee te maken, maar je hebt gelijk. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:04

Superflip

*pwiet*

Met Proximus (BE) moet je ook betalen voor Zwitserland (5,95 euro per dag) als je internet wil. Anders betaal je je blauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
ZeRoC00L schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:19:
Gaat dit over roaming kosten of ervaringen met elektrische auto's in Europa?
Het is rechtstreeks gerelateerd aan ervaringen met elektrisch rijden binnen Europa, je passeert namelijk makkelijk door Zwitserland als je door Europa reist en dan is de kans dus groot dat je een app nodig hebt om te kunnen laden en dat gaat niet lukken zonder internet.

Ik zeg niet dat we er over bezig moeten blijven, maar de discussie is imo niet helemaal off-topic en een goede waarschuwing voor mensen die door Europa reizen zonder er bij na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Largamelion schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:42:
[...]
Het is rechtstreeks gerelateerd aan ervaringen met elektrisch rijden binnen Europa, je passeert namelijk makkelijk door Zwitserland als je door Europa reist en dan is de kans dus groot dat je een app nodig hebt om te kunnen laden en dat gaat niet lukken zonder internet.

Ik zeg niet dat we er over bezig moeten blijven, maar de discussie is imo niet helemaal off-topic en een goede waarschuwing voor mensen die door Europa reizen zonder er bij na te denken.
Nou je triggerde me wel even mbt de kosten en ik vind dat dit er wel een beetje bij hoort omdat je bij sommige aanbieders helemaal geen pas hebt en dus afhankelijk bent van de data verbinding van de provider.

Overigens is dit ook zo voor Android Auto diensten zoals ABRP, die kent geen offline modus en dan kun je zomaar voor onverwachte kosten komen te staan achteraf.

Mijn Odido abbo (@Work) heeft overigens die extra kosten niet in Zwitserland. Dus het hangt er ook nog eens vanaf van wanneer het abbo is. Een nieuw abbo heeft die roaming kosten weer wel..

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nova163
SoulShot schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:37:
Verder, ik ben erg fan van ABRP, maar vind het vreemd dat hij soms een langere ritten (in km én in tijd) voorstelt als ik hem volledig automatisch van A naar B laat rekenen, bijv:

[Afbeelding]

Terwijl als ik uitga van google maps, en deze route forceer door een tussenstop in Metz in te plannen, ik toch een betere route heb qua tijd en afstand. Nog mensen die dit ervaren?

[Afbeelding]
In dit soort dingen vind ik ABRP ook onnavolgbaar. Er zijn laadpunten die voldoen aan mijn eisen, maar toch niet worden gebruikt. Als ik die handmatig toevoeg, wordt de reistijd korter. Hetzelfde geldt soms als ik aangeef bijvoorbeeld bij voorkeur bij Tesla te laden. Dan zou je verwachten dat de reistijd toeneemt om langs die punten te rijden, maar vaak genoeg neemt de reistijd af met dat soort keuzes.

Ik vind ABRP heel prettig in het inschatten van hoeveel te laden bij welk laadstation, maar het routeplannen is onnavolgbaar en zeker niet optimaal.

Ik mis ook nog de functies om aan te geven 'ik wil maximaal elke twee uur stoppen', in plaats van alleen vaker of minder vaak. En een knop: 'naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt op de route', bijvoorbeeld als je een toiletstop wilt maken. Er zijn al wel feature requests hiervoor gedaan, maar ik zie er nog niet veel van terug. Als iemand hier een routeplanner kent waarin dit wel kan, hou ik me aanbevolen.

[ Voor 12% gewijzigd door Nova163 op 13-03-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:22
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 15-03-2024 21:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:29
Elk jaar gaan we met de zaak op wintersport, zo ook afgelopen vrijdag weer.
Dit was de eerste keer dat ik met een elektrische auto zo'n lange reis ging maken, op basis van de voorspellingen door ABRP geen range anxiety, maar was wel benieuwd hoe het allemaal zou gaan én hoe mijn collegae het zouden ervaren.

Om 04.00 uur met de Enyaq vanuit Almere vertrokken met 100% lading richting Kaprun, Oostenrijk.
Eerst een collega ophalen in een andere wijk in Almere, daarna nog 2 collegae ophalen in Amersfoort en daarna onderweg naar Oostenrijk.
Op de heenweg 5 keer geladen:

LocatieLaadtijdAantal kWhKostenBijzonderheden
Hilden (Fastned)26 minuten44,63 kWh€35,60
Limburg an der Lohn (Fastned)28 minuten54,34 kWh€43,27
Forst (Ionity)34 minuten51,82 kWh€41,28
Merklingen (Ionity)47 minuten50,48 kWh€40,22Lunch bij de Burger King, en bij de eerste Ionity paal waar ik hem aanhing deed geen enkele pas het. Pas nadat ik hem aan een ander type paal van Ionity had gehangen startte de laadsessie.
Holzkirchen (Ionity)25 minuten42,95 kWh€34,27

Bij het hotel zijn we aangekomen met een restlading van ca. 40%
Ik heb tussen de verschillende stops op basis van het restpercentage wel flink door kunnen trappen (max 160, want harder gaat ie gewoon niet), dus heb niet heel zuinig gereden.
Waar ik wel verbaasd over werd dat gedurende dag, wanneer de temperatuur opliep naar een graad of 11 á 12, het restpercentage van 20% ondanks 160 km/h opliep naar zo'n 29%.
Toen ik dat zag gebeuren had ik wel direct door dat ABRP nog wel wat te verbeteren valt. In zo'n geval zou ABRP dit in de gaten moeten hebben en kijken of er eventueel een later stop mogelijk zou moeten zijn.
Maar als de route eenmaal gepland is, dan houdt ABRP daar aan vast.

Bij het hotel in Kaprun heb ik de auto weer opgeladen naar 90%. Ik heb deze keer bewust niet naar 100% geladen omdat de auto dan minder goed kan recupereren.

Onderweg naar huis op de volgende punten geladen:

LocatieLaadtijdAantal kWhKostenBijzonderheden
Holzkrichen (Ionity)8 minuten6,96 kWh€5,84
Hepberg (Ionity)44 minuten63,92 kWh€50,85
Dettelbach (Ionity)26 minuten33,52 kWh€26,83Lunch bij de Burger King
Limburg an der Lohn (Fastned)52 minuten geladen63,26 kWh€50,33Eten bij L'Osteria, echt een aanrader naast al het fastfoodgebeuren langs de snelweg

Nog een laatste stop in Nederland vlak bij Arnhem, maar die kon ik weer starten met de Travelcard van de baas (mogen deze niet in het buitenland gebruiken).

Totaal ca. 2200 Km gereden en 411,89 kWh verbruikt wat neerkomt op 18,7 kWh/100Km wat mij zeker niet verkeerd lijkt met de huidige temperaturen en regelmatig flink doortrappen.
Al met al is het mij 100% meegevallen en ook mijn collegae vonden het wel een relaxte manier van reizen heb ik begrepen.

Zoals gezegd kan er nog wel het e.e.a. aan ABRP verbeterd worden.
M.i. is het vooraf inplannen van de laadstops niet echt meer nodig met het huidige aanbod van snelladers langs de route.
Wat een mooie oplossing zou zijn is dat de navigatie de eerstvolgende 3 snellaadmogelijkheden langs de route laat zien, met daarbij de informatie van het totaal aantal laadpalen en hoeveel er beschikbaar zijn (zoals nu al gebeurt)en met hoeveel % lading je daar aankomt.
Op die manier kun je zelf de keuze maken of je aan de safe kant wil zitten en met een wat hoger percentage al bij de eerste te stoppen, of dat je de gok neemt en met een zo laag mogelijk percentage bij een lader komt om op die manier een zo hoog mogelijke laadsnelheid te bereiken.
Daarnaast viel het mij met ABRP ook op dat als je afwijkt van de route en hij een ander laadstation voorstelt hij niet meer kijkt naar je voorkeuren voor het minimum aantal laadpalen.

Nadat ik terug was wel tot de conclusie gekomen dat voor een volgende keer een Ionity abonnement wel goedkoper is.

[ Voor 3% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 13-03-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

@cOOlrUnnINgs Ben je tevreden over jouw laadsnelheden bij die snelladers? Is dat normaal voor een Enyaq? Lijken mij aan de lage kant, met name op de weg terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Azqi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:49:
@cOOlrUnnINgs Ben je tevreden over jouw laadsnelheden bij die snelladers? Is dat normaal voor een Enyaq? Lijken mij aan de lage kant, met name op de weg terug?
Ik heb het niet als te traag ervaren, heb eigenlijk niet eens gekeken wat de laadsnelheden geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
scatman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:34:
Voor roaming kosten bij Proximus, zie:
https://www.proximus.be/n...l-en-roamingtarieven.html
[Afbeelding]
Zwitserland is dus niet bij de EU, dus heb je een daily pas nodig :-(
[Afbeelding]
Zwiterland dus 5,95€ per dag 8)7
[Afbeelding]
Er staat niet bij of je dan ook nog iets per MB betaalt. Of mag je dan een dag onbeperkt roamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:11

BPi

pmiddeld schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:15:
[...]

Er staat niet bij of je dan ook nog iets per MB betaalt. Of mag je dan een dag onbeperkt roamen?
Ben geeft hetvolgende aan voor tarieven in Zwitserland en op de Noordzee :O
Internet gaat uit je bundel + 0,06 euro toeslag per MB.
Internetbundel op? dan 0,06 euro per MB.

Buiten de bundel is dus goedkoper (of minder duur)

[ Voor 2% gewijzigd door BPi op 14-03-2024 09:21 . Reden: buiten ipv uit ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:35:

Wat een mooie oplossing zou zijn is dat de navigatie de eerstvolgende 3 snellaadmogelijkheden langs de route laat zien, met daarbij de informatie van het totaal aantal laadpalen en hoeveel er beschikbaar zijn (zoals nu al gebeurt)en met hoeveel % lading je daar aankomt.
Als je een Apple hebt: ChargingTime app

Doet precies wat je zoekt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermanbbbb
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:44

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

multikoe schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:18:
Dit lijkt dus een afspraak op Europees niveau te zijn, waarbij een aantal niet-EU landen, waaronder Zwitserland, zich hebben aangesloten. Ik kan dat dus niet rijmen met het verhaal dat er een aanbieder in Belgie is die kennelijk wel roamingkosten rekent in Zwitserland.
Het is inderdaad EU-wetgeving (uit 2012, herzien in 2022) die ervoor zorgt dat we 'roam like at home' hebben (dankjewel, Brussel!). Deze geldt voor de hele EU, en de landen van de Europese Economische Ruimte (Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) hebben deze overgenomen. Hier geldt deze wetgeving dus ook.

Zwitserland is geen lid van de EU en ook niet van de EER - deze EU-wetgeving geldt daar dus niet. Ook in Monaco, San Marino, Andorra en het VK geldt hij niet (meer, wat het VK betreft). Voor deze landen ben je er dus van afhankelijk of je provider een goede deal heeft gesloten met lokale providers - vandaar de verschillen. Mijn vriend (Nederlands Odido) heeft in Zwitserland ook een slechtere deal dan ik (Nederlands Vodafone).

[ Voor 3% gewijzigd door Hermanbbbb op 13-03-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
jeroenkb schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Als je een Apple hebt: ChargingTime app

Doet precies wat je zoekt..
Heb ik geprobeerd, maar is het net niet zeg maar.
Zodra je wilt gaan navigeren stapt ie over op Apple Maps/Google Maps (al naar gelang wat je ingesteld hebt).
Dus je bent een beetje aan het heen en weer pingpongen tussen ChargingTime en AM/GM.
En ChargingTime geeft ook snelladers weer die aan de verkeerde kant van de snelweg staan, waar je kilometers voor om moet rijden om er te komen en vervolgens weer kilometers moet omrijden om weer de juiste kant op te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 14-03-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Afgelopen zomer op vakantie geweest in een Oostenrijks dorpje, vlak bij de Zwitserse grens.
Na 2 dagen kreeg ik een melding van Ben dat ik de standaardlimiet voor het gebruik buiten de bundel naderde. Bleek dus dat mijn telefoon af en toe automatisch verbinding maakte met een Zwitsers netwerk. Na het weigeren van dat netwerk heb ik geen probleem meer gehad, maar bij sommige providers moet je dus oppassen.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Nova163 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:21:
[...]

In dit soort dingen vind ik ABRP ook onnavolgbaar. Er zijn laadpunten die voldoen aan mijn eisen, maar toch niet worden gebruikt. Als ik die handmatig toevoeg, wordt de reistijd korter. Hetzelfde geldt soms als ik aangeef bijvoorbeeld bij voorkeur bij Tesla te laden. Dan zou je verwachten dat de reistijd toeneemt om langs die punten te rijden, maar vaak genoeg neemt de reistijd af met dat soort keuzes.

Ik vind ABRP heel prettig in het inschatten van hoeveel te laden bij welk laadstation, maar het routeplannen is onnavolgbaar en zeker niet optimaal.

Ik mis ook nog de functies om aan te geven 'ik wil maximaal elke twee uur stoppen', in plaats van alleen vaker of minder vaak. En een knop: 'naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt op de route', bijvoorbeeld als je een toiletstop wilt maken. Er zijn al wel feature requests hiervoor gedaan, maar ik zie er nog niet veel van terug. Als iemand hier een routeplanner kent waarin dit wel kan, hou ik me aanbevolen.
Juist, dergelijke vreemde beslissing bij routeplanning vind ik ook erg frustrerend.

Ik ben op zich erg blij dat er iemand aan ABRP werkt en het voor 90% doet wat ik wil, maar vind het erg vreemd dat anno 2024 dit niet beter kan. Zo dacht ik 2-3 jaar geleden dat Google Maps and Waze wel snel zullen volgen met functies gelijkaardig aan ABRP, maar in die navigatie apps zie je helemaal niets terug om te reizen langs laadpalen (tenzij Google Auto dat je ingebouwd vindt in Volvo's and Polestar).

Ik vermoed dat het grootste hekelpunt is dat 3rd party navigatie apps op je telefoon zoals Maps/Waze niet weet wat je SOC is, je verbruik is etc. Ik negeer dan even de tweakers die dit wel weten dankzij een OBD dongle. Zo is het erg moeilijk om voor die 3rd party apps dit te implementeren voor real-time navigatie. Als dat niet werkt, denk ik dat er voor die apps weinig incentive overblijft om iets te bouwen dat toelaat dit vooraf aan je computer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:01

3_s

Ik denk dat de grote meerderheid dat gewoon niet relevant vindt.
Die laden gewoon als het nodig is / als ze willen stoppen.
En dat dat dan niet de meest optimale route is: who cares.

Zo ben ik zelf ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
3_s schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:19:
Ik denk dat de grote meerderheid dat gewoon niet relevant vindt.
Die laden gewoon als het nodig is / als ze willen stoppen.
En dat dat dan niet de meest optimale route is: who cares.

Zo ben ik zelf ook.
En hoe dikwijls doet een gemiddelde chauffeur een afstand waar een ‘laadstrategie’ belangrijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

Toen ik dat zag gebeuren had ik wel direct door dat ABRP nog wel wat te verbeteren valt. In zo'n geval zou ABRP dit in de gaten moeten hebben en kijken of er eventueel een later stop mogelijk zou moeten zijn.
Maar als de route eenmaal gepland is, dan houdt ABRP daar aan vast.
Had je hem wel gekoppeld aan Tronity, of een OBD-dongle? Anders weet, zoals hierboven gezegd, ABRP ook niet wat de status is van jouw verbruik, SoC, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
JanHenk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Had je hem wel gekoppeld aan Tronity, of een OBD-dongle? Anders weet, zoals hierboven gezegd, ABRP ook niet wat de status is van jouw verbruik, SoC, etc.
Ik heb ABRP zowel aan Tronity gekoppeld als een OBD dongle gebruikt, maar ABRP houdt vast aan het plan wat is uitgestippeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb ABRP zowel aan Tronity gekoppeld als een OBD dongle gebruikt, maar ABRP houdt vast aan het plan wat is uitgestippeld.
Oké, je kunt ook gewoon de route na het laden of onderweg opnieuw laten calculeren, dan krijg je wel andere stops. Maar helemaal automatisch gaat het inderdaad niet.

Ik heb gewoon de Skoda navigatie + ChargingTime gebruikt naar en van wintersport. De Skoda navigatie calculeert onderweg wel opnieuw. ChargingTime om een eventueel alternatief van de Skoda navigatie te vinden. Pas op het laatste moment de gewenste lader in de navigatie gezet (of soms zelfs helemaal niet, zo moeilijk is het ook weer niet om de juiste afrit te vinden..).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Neehoor dat is zeker niet waar, ik heb al meermaals een alternatief voorstel gehad tijdens rijden. Niet omdat ik het anders niet zou halen, maar puur omdat er alternatieven zijn die soms wel een halfuur schelen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Brotuck schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Neehoor dat is zeker niet waar, ik heb al meermaals een alternatief voorstel gehad tijdens rijden. Niet omdat ik het anders niet zou halen, maar puur omdat er alternatieven zijn die soms wel een halfuur schelen.
Bij mij werd er geen alternatief voorgesteld waardoor ik dan met 40% bij een laadstation aankwam. Lijkt mij dat er tussen 40% en 10% vast nog wel een laadstation voorbij gekomen is (heb er eerlijk gezegd niet op gelet).
JanHenk schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Oké, je kunt ook gewoon de route na het laden of onderweg opnieuw laten calculeren, dan krijg je wel andere stops. Maar helemaal automatisch gaat het inderdaad niet.

Ik heb gewoon de Skoda navigatie + ChargingTime gebruikt naar en van wintersport. De Skoda navigatie calculeert onderweg wel opnieuw. ChargingTime om een eventueel alternatief van de Skoda navigatie te vinden. Pas op het laatste moment de gewenste lader in de navigatie gezet (of soms zelfs helemaal niet, zo moeilijk is het ook weer niet om de juiste afrit te vinden..).
Dan zit je weer met 2 schermen te "hannessen", lijkt me dat dit prima in één navigatie-systeem is op te lossen.

[ Voor 41% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 14-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SoulShot
Tommie12 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:22:
[...]

En hoe dikwijls doet een gemiddelde chauffeur een afstand waar een ‘laadstrategie’ belangrijk is?
Ik denk dat dit wel een verbeterpunt is voor veel automerken, met uitzondering Tesla, die met veel factoren rekening houdt op een optimale route te berekenen (zelf geen ervaring mee, maar post klinkt op zijn minst dat ze er mee bezig zijn).

Natuurlijk is 99% van het EV vervoer en laden thuis waar er zich geen problemen stellen, maar de horror verhalen over EVs komen van mensen op reis, die mijn inziens mede door beperkingen in navigatie apps in de auto in de problemen komen. Zo wil je bijv. niet bij <= 50 kW snelladers terecht komen, of snelladers met maar <2 stalls, je wilt real-time zien wat de bezettingsgraad is en de navigatie moet zich hierop aanpassen, geen kapotte stalls tegenkomen, een doorsnee gebruiker moet weten dat het best is om de SOC te laten zaken tot 10% etc.

Het is zeker juist dat de chauffeur er zich niet mee moet bezighouden, vandaar mijn verbazing dat dit anno 2024 nog niet beter is ontwikkeld zodat dit autonoom beter verloopt en het vooraf plannen via ABRP in principe overbodig wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door SoulShot op 14-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SoulShot schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat dit wel een verbeterpunt is voor veel automerken, met uitzondering Tesla, die met veel factoren rekening houdt op een optimale route te berekenen (zelf geen ervaring mee, maar post klinkt op zijn minst dat ze er mee bezig zijn).

Natuurlijk is 99% van het EV vervoer en laden thuis waar er zich geen problemen stellen, maar de horror verhalen over EVs komen van mensen op reis, die mijn inziens mede door beperkingen in navigatie apps in de auto in de problemen komen. Zo wil je bijv. niet bij <= 50 kW snelladers terecht komen, of snelladers met maar <2 stalls, je wilt real-time zien wat de bezettingsgraad is en de navigatie moet zich hierop aanpassen, geen kapotte stalls tegenkomen, een doorsnee gebruiker moet weten dat het best is om de SOC te laten zaken tot 10% etc.

Het is zeker juist dat de chauffeur er zich niet mee moet bezighouden, vandaar mijn verbazing dat dit anno 2024 nog niet beter is ontwikkeld zodat dit autonoom beter verloopt en het vooraf plannen via ABRP in principe overbodig wordt.
Ja en nee, ik heb een paar keer een lange rit gedaan, en toch nooit exact gevolgd wat ik op voorhand via ABRP zou moeten doen.
Een file, een toiletstop… en je plan verandert gewoon.

We komen nu in een situatie dat bijna elk tankstation een lader heeft, dus plannen wordt gewoon minder belangrijk. Je rijdt tot je honger, dorst of volle blaas hebt, of tot je minder dan 100km ver raakt, en dan kijk je waar je kan stoppen en laden. Zo doe ik het nu.
Je kan idd mikken op een volgende stop, maar soms kan je verder, soms ook niet.
Een plan wat me elke stop tot Barcelona aangeeft hoe veel minuten ik op elke plaats moet stoppen en laden…. Ik heb het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Bij mij werd er geen alternatief voorgesteld waardoor ik dan met 40% bij een laadstation aankwam. Lijkt mij dat er tussen 40% en 10% vast nog wel een laadstation voorbij gekomen is (heb er eerlijk gezegd niet op gelet).
Als dat het geval is moet je het verbruik in de settings wat lager zetten. Dat gebeurt nl. niet automatisch. Standaard staat ABRP erg conservatief ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 14-03-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Mijn terugrit van Oostenrijk paar weken terug had ik ook niet meer gepland via ABRP. Gewoon in m'n Volvo XC40 de filter in Google Maps op Tesla gezet en de route laten berekenen. Ben zelfs bijna exact op het tijdstip thuisgekomen dat hij initieel aangaf (paar minuten verschil) ondanks dat we onderweg meerdere wijzigingen gedaan hebben. Op een bepaald moment gaf hij aan om 40 min te laden bij 'n SuC waar we aankwamen met 35% ofzo, toen heb ik gewoon die laadstop vervangen door een wat verderop (kan makkelijk met GM op AAOS) waar we met 14% ofzo aankwamen en maar 20 min moesten laden. Later die dag kwam hij zelf ook nog met de melding dat er een route was gevonden die 30 min sneller was en maar evenveel laadstops had, die hebben we toen ook gekozen.

Werkt eigenlijk zeer goed bij Volvo moet ik zeggen. Met 'n abo bij Tesla en filter daarop is het voor mij zorgeloos rijden. Je weet dat er voldoende palen zijn en dat ze werken dus da's een stressfactor minder. Prijs is ook veruit het voordeligst. En ja soms moet je iets verder van de snelweg afwijken maar dat neem ik voor lief.

Deze zomer weer naar Spanje en zal waarschijnlijk op dezelfde manier zijn, al zijn de Tesla SuC's in Frankrijk wel meer remote dan in Duitsland vond ik, daar is minder te beleven.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 14-03-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
pmiddeld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Als dat het geval is moet je het verbruik in de settings wat lager zetten. Dat gebeurt nl. niet automatisch. Standaard staat ABRP erg conservatief ingesteld.
Daar heb ik toch de OBD dongle voor, zodat hij het live verbruik tot zijn beschikking heeft???
Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-08 16:05
Elk jaar gaan we met de zaak op wintersport, zo ook afgelopen vrijdag weer.
Als ik het even snel uitreken dan was je 328,49 kwijt aan laden op reis.

Dat vind ik wel heel duur. Met mijn vorige auto deed ik dat op twee tanks van 66liter diesel en was ik (uitgaande van een adviesprijs van 1,94 Euro/liter) ongeveer 237,78 kwijt.

Een verschil van 90 Euro. Dat vind ik best fors en dan is electrisch rijden op vakantie dus duurder en je bent aan laadstops gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
LastSamurai schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Dat vind ik wel heel duur. Met mijn vorige auto deed ik dat op twee tanks van 66liter diesel en was ik (uitgaande van een adviesprijs van 1,94 Euro/liter) ongeveer 237,78 kwijt.

Een verschil van 90 Euro. Dat vind ik best fors en dan is electrisch rijden op vakantie dus duurder en je bent aan laadstops gebonden.
Snelladen is idd duur, maar nu vergelijk je wel heel specifiek. De rest van het jaar zal een EV een stuk(je) goedkoper zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
[...]

Dat klopt, maar ben er inmiddels achter dat als ik een Ionity-abonnement neem, dat dat me ca. €100 gescheeld had.
En dan is het ineens wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Voor iets meer dan een tientje sluit je voor die ene vakantiemaand een Tesla abbonement af, en laad je tegen ~40 cent per kWh. Dat scheelt nogal. Dan reken je geen 40 euro af bij de paal voor 50kWh, maar slechts 20 euro. Dan ben je voor 160 euro + een tientje abbo klaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

Als je naar niets kijkt en gewoon laadt waar het kan, dan ga je snel meer betalen dan met 'n ICE. Als je echter vooraf wat plant of 'n abo neemt voor 'n maand dan kan het een pak goedkoper, zelfs met de prijs van dat abo erbij ligt het dan meer in lijn met wat je betaald met 'n ICE.

En zoals hierboven vermeld spaar je veel meer uit tijdens de rest van het jaar als je thuis laadt of op het werk kan laden, zeker als je bv. nog 's zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Jeroenneman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Voor iets meer dan een tientje sluit je voor die ene vakantiemaand een Tesla abbonement af, en laad je tegen ~40 cent per kWh. Dat scheelt nogal. Dan reken je geen 40 euro af bij de paal voor 50kWh, maar slechts 20 euro. Dan ben je voor 160 euro + een tientje abbo klaar.
Collega van me die ook in een Enyaq rijdt heeft al een aantal keer bij een Tesla charger gestaan die opengesteld zou zijn voor niet-Tesla's, maar waar zijn Enyaq niet wilde laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Zeker in het buitenland heeft lang niet elk tankstation een lader. En vaak genoeg hebben ze dan maar 4 sockets, dus grote kans op wachten. Daarom vind ik het prettig om een advies te krijgen van waar te laden. En als je er dan bent, hoe lang je er moet staan. Mijn Kona laadt vrij traag, dus als ik bijvoorbeeld een kwartier stop, moet ik binnen een uur weer ergens stoppen, terwijl er grote kans is dat daar dan net geen laadpunt is. Ik vind abrp daarom een uitkomst, alleen heel jammer dat er domme fouten in zitten.

Overigens werkt abrp ook prima zonder dongel, dan maakt ie zelf een schatting van je verbruik op basis van je snelheid en kun je dat handmatig tunen. Dat laatste zou Google maps bijvoorbeeld ook moeten kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nova163 op 14-03-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:00:
[...]

Daar heb ik toch de OBD dongle voor, zodat hij het live verbruik tot zijn beschikking heeft???
Of zie ik dat verkeerd?
De dongle geeft alleen maar de actuele SoC. ABRP berekent op basis van de actuele SoC én het ingevoerde of standaard ingestelde verbruik (Wh/100 km) en de nog te rijden kilometers met welke SoC je aankomt op de volgende stop. Als je het verbruik realistisch instelt zal de berekende SoC bij aankomst beter kloppen met de werkelijkheid.
Met het ingevoerde (juiste) verbruik kun je ook realistischer plannen in ABRP. Als je verbruik minder is dan standaard door ABRP ingesteld, en je voert dat in, dan plant-ie langere en realistischere etappes (als je verder alle variabelen, zoals temperatuur, maximum snelheid, weer etc. gelijk houdt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:14
Tommie12 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:32:
Ja en nee, ik heb een paar keer een lange rit gedaan, en toch nooit exact gevolgd wat ik op voorhand via ABRP zou moeten doen.
Een file, een toiletstop… en je plan verandert gewoon.

We komen nu in een situatie dat bijna elk tankstation een lader heeft, dus plannen wordt gewoon minder belangrijk. Je rijdt tot je honger, dorst of volle blaas hebt, of tot je minder dan 100km ver raakt, en dan kijk je waar je kan stoppen en laden. Zo doe ik het nu.
Je kan idd mikken op een volgende stop, maar soms kan je verder, soms ook niet.
Een plan wat me elke stop tot Barcelona aangeeft hoe veel minuten ik op elke plaats moet stoppen en laden…. Ik heb het niet nodig.
Misschien ga ik naar de verkeerde landen, maar een HPC bij bijna elk tankstation is vooral in het buitenland lang niet altijd het geval. En ook de werking is niet altijd gegarandeerd. Niet voor niets dat 1 op de 25 mensen aangeeft wel eens met een lege accu gestaan te hebben (bron: het laatste VER berijdersonderzoek). Ik red me tot nu toe ook wel prima zonder een 100% laadplan, al was de eerste rit richting de Stelvio een paar jaar geleden wat spannender dan zou moeten door een kapotte HPC, maar ik begrijp ook de mensen die toch graag een degelijke, adaptieve planning hebben en niet bij iedere keer dat de SoC laag wordt nog willen zoeken naar een goede laadplek. Helemaal als je reist met kleine kinderen of zo, wil je geen risico dat je langs de weg komt te staan met een lege accu. En beginnend EV rijders kunnen daardoor ook nét wat zekerder op weg, wat weer helpt in de acceptatie, positieve verhalen etc. Wat mij betreft moet iedere auto dus op zijn minst de optie bieden om een goede routeplanning met laadstops te bieden. Of je er dan gebruik van maakt, kan je zelf bepalen.
pmiddeld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:26:
[...]

De dongle geeft alleen maar de actuele SoC. ABRP berekent op basis van de actuele SoC én het ingevoerde of standaard ingestelde verbruik (Wh/100 km) en de nog te rijden kilometers met welke SoC je aankomt op de volgende stop. Als je het verbruik realistisch instelt zal de berekende SoC bij aankomst beter kloppen met de werkelijkheid.
Met het ingevoerde (juiste) verbruik kun je ook realistischer plannen in ABRP. Als je verbruik minder is dan standaard door ABRP ingesteld, en je voert dat in, dan plant-ie langere en realistischere etappes (als je verder alle variabelen, zoals temperatuur, maximum snelheid, weer etc. gelijk houdt).
Wat is dan eigenlijk het nut van die dongle als er geen dynamische range / laadplanning uit komt? Je kan ook zelf de SoC bij vertrek opgeven, zou dan net zo goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:16:
[...]
. Niet voor niets dat 1 op de 25 mensen aangeeft wel eens met een lege accu gestaan te hebben (bron: het laatste VER berijdersonderzoek). I
Toch mooi dat 1 op 25 ernstiger klinkt dan 4%...

Verder helemaal met je eens ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
DeGroteMuis schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:16:
Wat is dan eigenlijk het nut van die dongle als er geen dynamische range / laadplanning uit komt? Je kan ook zelf de SoC bij vertrek opgeven, zou dan net zo goed werken.
Belangrijk bij een dongle is dat ABRP continu een update maakt op basis van je actuele SoC, dus als je moet filerijden wordt de aankomst SoC naar boven bijgesteld. Als je plotseling veel tegenwind of regen krijgt gebeurt het omgekeerde. Verder gaat ABRP bij een te lage verwachte aankomst SoC (die kan je instellen op bijv. 5% of 10%), alternatieve laadpalen voorstellen.

Verder heeft het voor mij het praktische nut dat ik de actuele SoC kan zien naast de voorspelde SoC bij aankomst, vooral omdat ABRP full-screen op Android auto op mijn scherm komt en de SoC in mijn auto niet op het dashboard achter het stuur zichtbaar te maken is. Dan zou ik telkens moeten switchen tussen AA en de Hyundai display om de actuele SoC te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:17
[…{

Bij het hotel in Kaprun heb ik de auto weer opgeladen naar 90%. Ik heb deze keer bewust niet naar 100% geladen omdat de auto dan minder goed kan recupereren.

[…]
Deze logica ontgaat me. Aangenomen dat je de auto niet direct hebt ontkoppeld bij 90% om tijd te besparen, dan mis je toch gewoon 10% range? Dat hij die 10% minder recupereert, of wat mij betreft helemaal niet, dan kom je toch nog steeds verder dan die 10% niet laden :? Tegen de tijd dat je dan tot 90% hebt leeg gereden, recupereert hij toch weer ‘gewoon’? Of maak ik nu ergens een denkfout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 21:53
Afhankelijk van hoe groot het hoogteverschil en vooral dalingspercentage van de weg is zul je dan wellicht vaak op de rem moeten staan ipv terugwinnen van energie op de motor (evt met one pedal drive of eerste stukje op 't rempedaal; maar niet te ver doortrappen).
De range kan in een extreem geval gelijk zijn voor 90% of 100% geladen accu. Ik heb een keer 25 km gereden voor de SoC van 95% naar 94% zakte. Was berg af met zo'n 500m hoogteverschil in die 25, zomer ~20°C met een Kia E-Niro 64 kWh accu.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
cryptapix schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Deze logica ontgaat me. Aangenomen dat je de auto niet direct hebt ontkoppeld bij 90% om tijd te besparen, dan mis je toch gewoon 10% range? Dat hij die 10% minder recupereert, of wat mij betreft helemaal niet, dan kom je toch nog steeds verder dan die 10% niet laden :? Tegen de tijd dat je dan tot 90% hebt leeg gereden, recupereert hij toch weer ‘gewoon’? Of maak ik nu ergens een denkfout?
Als je accu op 100% is en je gaat naar beneden, dus recupereren, dan kan het systeem die energie niet kwijt in de accu en zet deze vervolgens om in warmte.
Om dat te voorkomen heb ik dus tot 90% geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Als je accu op 100% is en je gaat naar beneden, dus recupereren, dan kan het systeem die energie niet kwijt in de accu en zet deze vervolgens om in warmte.
Idd, en zeker met een Tesla kan je met 100% geen one pedal driving doen.
Je moet dan afdalen en continu echt remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:17
[...]

Aah! Dat is een goede tip :) Ik ben afgelopen januari geweest en had de auto bij toeval maar tot 90-92% vol voor ik vertrok. Maar in april ga ik weer en dan zal ik er bewust rekening mee houden.
DrBOB101 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:09:
Afhankelijk van hoe groot het hoogteverschil en vooral dalingspercentage van de weg is zul je dan wellicht vaak op de rem moeten staan ipv terugwinnen van energie op de motor (evt met one pedal drive of eerste stukje op 't rempedaal; maar niet te ver doortrappen).
De range kan in een extreem geval gelijk zijn voor 90% of 100% geladen accu. Ik heb een keer 25 km gereden voor de SoC van 95% naar 94% zakte. Was berg af met zo'n 500m hoogteverschil in die 25, zomer ~20°C met een Kia E-Niro 64 kWh accu.
Goede. In januari ben ik een keer vanaf het appartement 5-10km bergop gereden en later op de dag terug. Toen ik terugkwam, had ik 0-1% minder dan toen ik vertrok.

[ Voor 42% gewijzigd door cryptapix op 15-03-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Laptop liep achter, dus antwoorden waren al gegeven....

[ Voor 86% gewijzigd door rokil op 15-03-2024 22:31 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Formeel gezien wordt er gewoonweg NIET gerecupereerd en komt er dus ook geen energie vrij. Wel wordt er warmte geproduceerd door het actief remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Idd, en zeker met een Tesla kan je met 100% geen one pedal driving doen.
Je moet dan afdalen en continu echt remmen.
Dat is Tesla-specifiek en kan me voorstellen dat dat irritant is. Maar ik snap nog niet echt hoe het met je range zou helpen. Hooguit scheelt het je een paar kWh die je niet aan de laadpaal hoeft te betalen, als dat nog van belang is. Maar verder heb je in beide gevallen, als de helling lang genoeg is, onderaan de helling 100% accu dus range is hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 15-03-2024 23:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55
Dat is niet alleen bij Tesla, dat hebben alle EVs.
Bij 100% volle accu kan de auto geen regeneratie doen en moet je zelf remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07
Ferry34 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:17:
Dat is niet alleen bij Tesla, dat hebben alle EVs.
Bij 100% volle accu kan de auto geen regeneratie doen en moet je zelf remmen
Toch niet hoor, mijn 100% volgeladen Classic Ioniq kan ook dan gewoon regenereren. Het zal natuurlijk wel een keer stoppen als de buffer ook vol is maar dat heb ik nog niet meegemaakt. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:37
JTHZZ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Dat is Tesla-specifiek en kan me voorstellen dat dat irritant is. Maar ik snap nog niet echt hoe het met je range zou helpen. Hooguit scheelt het je een paar kWh die je niet aan de laadpaal hoeft te betalen, als dat nog van belang is. Maar verder heb je in beide gevallen, als de helling lang genoeg is, onderaan de helling 100% accu dus range is hetzelfde.
Maar de rit naar beneden is met zo’n zware wagen wel een stuk minder comfortabel geweest door het continue moeten remmen waar dat anders helemaal niet hoeft en veel gelijkmatiger kan. Ik vind one-pedal rijden echt veel comfortabeler in de bergen dan steeds de rem er bij moeten pakken.

Maar voor de uiteindelijke range maakt het inderdaad niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 16-03-2024 10:02 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:35:
[...]

Toch niet hoor, mijn 100% volgeladen Classic Ioniq kan ook dan gewoon regenereren. Het zal natuurlijk wel een keer stoppen als de buffer ook vol is maar dat heb ik nog niet meegemaakt. :)
Als je met een vol accupakket nog kan regenereren, is je accupakket nog niet helemaal vol. Je 'buffer' is gewoon onderdeel van je accupakket. Je zegt dus eigenlijk hetzelfde als de user op wie je reageert.

Hetzelfde geldt overigens voor de PHEV's en full hybrides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ebbao schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Als je met een vol accupakket nog kan regenereren, is je accupakket nog niet helemaal vol. Je 'buffer' is gewoon onderdeel van je accupakket. Je zegt dus eigenlijk hetzelfde als de user op wie je reageert.

Hetzelfde geldt overigens voor de PHEV's en full hybrides.
In wezen is dat zo, want echt vol is vol. Maar voor de gebruiker is een accu vol wanneer het laden stopt en de auto aangeeft dat die 100% geladen is. Het grote verschil is dan dat ik nog wel regeneratie heb en bijvoorbeeld een Tesla niet. Ik hoef er in de bergen dus niet op te letten. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:59
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:25:
[...]

In wezen is dat zo, want echt vol is vol. Maar voor de gebruiker is een accu vol wanneer het laden stopt en de auto aangeeft dat die 100% geladen is. Het grote verschil is dan dat ik nog wel regeneratie heb en bijvoorbeeld een Tesla niet. Ik hoef er in de bergen dus niet op te letten. :)
Heb je dan echt regeneratie of heeft je auto blended braking er remt hij gewoon meer bij?

Een Tesla doet dat niet, veel andere auto’s wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 16-03-2024 10:30 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Heb je dan echt regeneratie of heeft je auto blended braking er remt hij gewoon meer bij?
Echt volledige regeneratie en is ook goed te zien op het energie display. Ik heb alleen de SOH niet boven de 100% gezien terwijl ik dat wel verachtte maar misschien kan dat ook niet. TeslaBjorn heb ik daar wel eens melding over horen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
[...]

Ik probeer het even te begrijpen, maar wat je volgens mij aangeeft is dat je de buffer van de accu nooit 100% vol kan laden, het laden stopt immers op 100% maar dan is je buffer nog niet vol. De enige manier waarop je de buffer dan vol kan maken is door in een bergachtig gebied te rijden.

Dat klinkt voor een inwoner van een plat (Neder)land niet heel handig en dus ook niet logisch. Begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ebbao schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Ik probeer het even te begrijpen, maar wat je volgens mij aangeeft is dat je de buffer van de accu nooit 100% vol kan laden, het laden stopt immers op 100% maar dan is je buffer nog niet vol. De enige manier waarop je de buffer dan vol kan maken is door in een bergachtig gebied te rijden.

Dat klinkt voor een inwoner van een plat (Neder)land niet heel handig en dus ook niet logisch. Begrijp ik je verkeerd?
Het is precies zoals je zegt. In het vlakke Nederland krijg je de buffer dus niet vol. Maar waarom zou je dat willen, het is een extra. Het wordt denk ik ook gebruikt om degradatie te verbergen en in de bergen heb je altijd regeneratie zonder dat je er over hoeft na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Jaren geleden was er een filmpje op het Duitse goingelectric forum over iemand met een classic ioniq die met 100% bergaf reed en daardoor in zijn display de SOC naar 102% zag oplopen. Blijkbaar heeft deze auto nog wat extra reserve. Bij mijn Kona heb ik bij 100% iig de eerste kilometers geen regeneratie. Betekent niet noodzakelijk dat de Kona geen buffer heeft. Kan ook softwarematig bepaald zijn dat bij 100% verder opladen geblokkeerd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door pmiddeld op 16-03-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Jaren geleden was er een filmpje op het Duitse goingelectric forum over iemand met een classic ioniq die met 100% bergaf reed en daardoor in zijn display de SOC naar 102% zag oplopen. Blijkbaar heeft deze auto nog wat extra reserve. Bij mijn Kona heb ik bij 100% iig de eerste kilometers geen regeneratie. Betekent niet noodzakelijk dat de Kona geen buffer heeft. Kan ook softwarematig bepaald zijn dat bij 100% verder opladen geblokkeerd wordt.
Ok, boven de 100% aangeven kan de Ioniq dus wel.

Overigens heb ik de afgelopen 3 dagen weer een probleemloze rit van ruim 2000km naar Spanje gehad. Zelfs met de Classic Ioniq met 28kWh is dat prima te doen. Het verbruik was 10.7kWh per 100km en bijna alles snelweg. Overal ruim plaats en zeker nergens hoeven te wachten maar het leek mij dat het wel iets drukker was dan voorgaande keren.

Ook Spanje is goed te doen en met voldoende locaties om te laden. Verder zijn er nieuwe locaties in aanbouw zoals L'Aldea en Benicarlo, naast de geplande Ionity, maar voortvarend met het aansluiten gaat het daar niet. Door een geblokkeerde AP7 onder Castellon gedwongen mijn laadstops te wijzigen en koos voor de nieuwe Tesla V4 SuC in Castellon. Prima locatie met faciliteiten, jammer dat die voor mij net wat ongunstig ligt in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonityGuide
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-04-2024
spam

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 17-03-2024 19:19 ]

ionityguide.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:12:
Overigens heb ik de afgelopen 3 dagen weer een probleemloze rit van ruim 2000km naar Spanje gehad. Zelfs met de Classic Ioniq met 28kWh is dat prima te doen. Het verbruik was 10.7kWh per 100km en bijna alles snelweg.
Netjes verbruik! Daar kunnen de vele veel te hoge en te zware SUVs van de laatste jaren nog een puntje aan zuigen! Is dat wat de auto aangaf? Of wat je (inclusief de laadverliezen) hebt afgerekend bij de laadpalen?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 17-03-2024 19:43 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Andrehj schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Netjes verbruik! Daar kunnen de vele veel te hoge en te zware SUVs van de laatste jaren nog een puntje aan zuigen! Is dat wat de auto aangaf? Of wat je (inclusief de laadverliezen) hebt afgerekend bij de laadpalen?
Dat is wat de auto aangaf maar dat zal niet heel veel afwijken van de geladen kWh's, tenminste dat was de vorige keren ook niet zo. Ga ik wel eens uitrekenen als ik weer thuis ben, nu is het eerst vakantie. :) Bovendien moet ik eerst nog een keer tot 100% laden voor de juiste cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 21:53
PeterZ(on) schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Dat is wat de auto aangaf maar dat zal niet heel veel afwijken van de geladen kWh's, tenminste dat was de vorige keren ook niet zo. Ga ik wel eens uitrekenen als ik weer thuis ben, nu is het eerst vakantie. :) Bovendien moet ik eerst nog een keer tot 100% laden voor de juiste cijfers.
Zelfs inclusief 5 tot 10% laadverlies is het verbruik dan erg netjes. Eea ligt natuurlijk aan maximale en gemiddelde snelheid, temperatuur en droog/nat wegdek onderweg.

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DrBOB101 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Zelfs inclusief 5 tot 10% laadverlies is het verbruik dan erg netjes. Eea ligt natuurlijk aan maximale en gemiddelde snelheid, temperatuur en droog/nat wegdek onderweg.
Uiteraard blijf ik onder de 100kmh en rij relaxt op de rechter baan want ik heb geen zin om telkens van rijstrook te moeten wisselen en heb tijd zat. De temperatuur en weer zat deze keer niet echt mee, tot Frankrijk alleen maar regen en pas na Lyon begon het beter te worden. Het bereik lag ook lager dan de vorige keer en het verbruik was ook 5 tot 10% hoger maar blijft heel bescheiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IonityGuide
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-04-2024
Ik heb een EV routeplanner gemaakt, gebaseerd op het Ionity-netwerk. Kan handig zijn voor een reis in Europa met je elektrische wagen!

Het enige wat je moet doen is de begin- en eindpunten van je reis ingeven. Als je wilt, kun je ook enkele specificaties van de auto invoeren zoals capaciteit, energieverbruik, etc...
Als resultaat krijg je de optimale route, inclusief de Ionity-laadstations.

Een beetje achtergrond: als occasionele Ionity-gebruiker was ik een beetje verrast om te zien dat de officiële Ionity-app deze functionaliteit niet lijkt te bieden. Ik heb ook een paar EV-routeplanners geprobeerd, maar vaak bevatte de voorgestelde route ook niet-Ionity-laadstations. Dus heb ik het dan maar zelf ontwikkeld!

Wat vinden jullie er van?

ionityguide.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:42
IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
Ik heb een EV routeplanner gemaakt, gebaseerd op het Ionity-netwerk. Kan handig zijn voor een reis in Europa met je elektrische wagen!

Het enige wat je moet doen is de begin- en eindpunten van je reis ingeven. Als je wilt, kun je ook enkele specificaties van de auto invoeren zoals capaciteit, energieverbruik, etc...
Als resultaat krijg je de optimale route, inclusief de Ionity-laadstations.

Een beetje achtergrond: als occasionele Ionity-gebruiker was ik een beetje verrast om te zien dat de officiële Ionity-app deze functionaliteit niet lijkt te bieden. Ik heb ook een paar EV-routeplanners geprobeerd, maar vaak bevatte de voorgestelde route ook niet-Ionity-laadstations. Dus heb ik het dan maar zelf ontwikkeld!

Wat vinden jullie er van?
Allereerst chapeau voor je werk en de tijd en energie die je hierin hebt gestoken!

Dan drie punten van kritiek, hopelijk komt dit niet te hard aan.
1. Ik mis bevestiging dat de opgeheven adressen gevonden zijn, kreeg namelijk direct een foutmelding mbt de bestemming.
2. Ik mis het oplaaddoel per charger. Tot hoeveel % moet ik bijladen?
3. Hoe lang gaat het laden duren per charger en hoe lang duurt de totale reis.

Moet zeggen dat ik zelf ABRP gebruik en daar niet de nadelen in ondervindt die jij aangeeft.
Pagina: 1 ... 44 ... 127 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.