Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-05 12:56
Er zijn erg veel variabelen die allemaal hebben geleid tot een stukje inzicht voor mij persoonlijk.
Zaken gerelateerd aan type EV (E-Niro, 1 fase laden AC, 77kw max DC, geen batterijverwarming, winter)
Zaken gerelateerd aan het seizoen (wintersport, grote meute met mensen die allemaal dezelfde routes rijden, kou, kou, kou)
Zaken gerelateerd aan de locatie (Zell am See heeft op papier genoeg laadmogelijkheden als je kijkt naar de ANWB Onderweg app, tot je in het wintersport seizoen ziet hoe snel dat bezet is. zelfs PHEV auto's die er lekker lang aan blijven plakken.
Mijn eigen gedrag wil ik ook niet onbesproken laten. Ik heb niet tot 10% doorgereden, ben elke keer bij 20% minimaal gestopt. Heenreis kwam ik uiteindelijk aan met 50% in Zell am See. Bewuste keus, met 2 jonge kinderen, filewaarschuwing op de TomTom en bergen in tijdens avonduren gaf mij een onrustig gevoell. Na Oberaudorf (grensovergang) voelde het prettig om buffer te hebben.

Verder, het financiële plaatje. Nu heb ik een zakelijke laadpas dus ik heb 0,0 hoeven te betalen (behalve een privé vergoeding per gereden kilometer naast bijtelling). Maar als ik dan ook nog die factor mee neem in het goedkoper laden en daardoor beschikbare vrije opties moet laten schieten. Dat zie ik als een belemmering, en ook iets wat uiteindelijk aangepakt dient te worden qua transparantie richting gebruikers. Prijzen per kWh, abbonementen, blokkeertarieven die her en der verschijnen of al actief zijn (vooral in Oostenrijk).

Even afsluiten met enkele positieve punten: FastNed en autocharge kende ik al in NL, maar in DE heb ik het als nog prettiger ervaren. Aansluiten, even wachten en hoppa. Ook Whatsapp contact met Fastned omdat Limburg an der Lahn er eerst volgens hun app helemaal uit lag was erg netjes.
Aral Pulse (Gremsdorf) is echt een prettige plek net buiten de snelweg. Prijs was niet mals geloof ik per kWh, maar het feit dat je er een gratis toilet hebt, verse broodjes en overige zaken beviel mij erg goed.
In Fusch (onder Zell am See) heb je een zeer goede snellader met interne 115 kWh batterij heeft waardoor je altijd vlot kan laden. Prijs is niet de goedkoopste. 27,45kWh voor EUR 21,96 (75 cent per kWh ongeveer).
Stond daar aantal keer een Polestar 2 te laden (NL), XC40 (NL) en een Enyaq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
Zjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:10:

Wat was eigenlijk de oorzaak cq oplossing?
Bij de oudere mensen met de Citroën (ik schat ze op 70+) had hij de verkeerde volgorde te pakken bij de Alpitronic lader. Hij wilde het pasje er tegenaan houden en daarna gelijk de kabel lostrekken. Hij moest eerst de sessie beëindigen, daarna pasje tegen RFID scanner houden en dan stopt de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
multikoe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Mooi verslag, altijd leuk om te lezen. Hoewel je ervaring wat minder was :(
Maar, als ik twee stappen terug doe en naar je verhaal kijk, dan komt het vrijwel allemaal neer op extreme drukte. En dan denk ik toch dat vertrekken op vrijdag, op de dag voor een vakantie, richting het zuiden, niet de beste strategie is.
Wij vertrekken nooit (meer...) op vrijdagmiddag of vrijdagochtend vroeg. Als we op vrijdag gaan rijden, dan is dat na 09:00, na de files en zeker niet 's middags. Dan rij je overal de file in. Als het even kan vertrekken we op zaterdagmorgen vroeg.
In de winter lopen de laadtijden natuurlijk ook op en mensen blijven misschien ook iets langer binnen zitten aan de warme koffie. Dan is het drukker aan de palen.
Klopt inderdaad wat je zegt, ik ga ook voor volgend jaar mijn aanpak wijzigen. Met schoolgaande kinderen (zonder studiemiddag) is het eerste moment van vertrek ergens in de middag.
Er zijn factoren toe te rekenen aan diverse omstandigheden, en ik probeer ze allemaal objectief te bekijken naar hun aandeel. Dit was mijn eerste voorjaarsvakantie wintersport (voorheen altijd buiten schoolvakantie om gegaan).
Ik ben er wel zeker van dat ik deze auto eerder ga inleveren bij mijn werkgever vooraf aan de zomervakantie, en op zoek ga naar een privé auto die beter past bij mijn situatie. Ik kan de auto elk moment boetevrij inleveren, dat helpt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Ja het klopt, maar ook bij de benzinestations aan de snelweg heb ik zaterdag wachtrijen gezien, dus dit is niet een specifiek EV probleem!
Dit kan ik bevestigen, ik heb 3/4 benzinestations gezien (plaspauze kinderen) waarbij het ook druk was bij de benzinepomp. Waren over het algemeen grotere tankstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcoEV schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Klopt inderdaad wat je zegt, ik ga ook voor volgend jaar mijn aanpak wijzigen. Met schoolgaande kinderen (zonder studiemiddag) is het eerste moment van vertrek ergens in de middag.
Er zijn factoren toe te rekenen aan diverse omstandigheden, en ik probeer ze allemaal objectief te bekijken naar hun aandeel. Dit was mijn eerste voorjaarsvakantie wintersport (voorheen altijd buiten schoolvakantie om gegaan).
Ik ben er wel zeker van dat ik deze auto eerder ga inleveren bij mijn werkgever vooraf aan de zomervakantie, en op zoek ga naar een privé auto die beter past bij mijn situatie. Ik kan de auto elk moment boetevrij inleveren, dat helpt een hoop.
Je gaat niet in op mijn suggestie om dan op een ander tijdstip te vertrekken. Dit is altijd een lastige discussie en iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar gewoon, puur uit interesse: een dag later vertrekken is geen optie? Of, misschien wat radicaler: 's nachts rijden?
De reden dat ik wat doorzeur is dat je besluit om een andere auto te nemen (waarschijnlijk een brandstofauto) komt wat radicaal over. En de activist in mij komt dan in beweging :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoEV
multikoe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Je gaat niet in op mijn suggestie om dan op een ander tijdstip te vertrekken. Dit is altijd een lastige discussie en iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar gewoon, puur uit interesse: een dag later vertrekken is geen optie? Of, misschien wat radicaler: 's nachts rijden?
De reden dat ik wat doorzeur is dat je besluit om een andere auto te nemen (waarschijnlijk een brandstofauto) komt wat radicaal over. En de activist in mij komt dan in beweging :)
Ah ja, ik zie dat ik dat over het hoofd heb gezien. Geen bewuste actie van me om je opmerkingen te negeren.
En je noemt de dingen die ik ook al gisteren heb besproken met mijn vrouw, die zijn zeker relevant om te checken.
Dat deze auto eruit gaat, betekent niet dat ik gelijk terug ga naar benzine. Met een EV die sneller laad op AC en DC, actieve batterijverwarming heeft etc had het plaatje er anders uit gezien wat de rubriek 'EV' betreft.
In de nacht rijden heb ik eenmaal gedaan in 2012, en staat nu wel als mogelijk optie voor volgend jaar wintersport. Dag later vertrekken ook, ik probeer het open te benaderen om buiten de 'grote stroom' aan vakantiegangers te komen. Daar wil ik 100% niet meer last van hebben volgend jaar winter.
De redenen (het zijn er een aantal) dat ik deze auto sneller wil inleveren, heeft met meer te maken dan alleen de wintersport. Om niet teveel offtopic te gaan, maar wel inzage te geven:
- 22 cent per elke privé gereden kilometer naast de 8% bijtelling
- 1 fase ipv 3 fase AC laden
- Ik heb deze auto toegewezen gekregen, geen vrije keus in dienstauto/opties of iets dergelijks
- forse onkostenvergoeding per gereden kilometer (38 cent) als ik privé een auto in gebruik heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:27
@MarcoEV Dat zijn geen leuke reistijden meer, klinkt nog erger dat de gemiddelde zwarte zaterdag in de zomer. Nu heb ik zelf ook nog geen wintersport gedaan met de EV, maar in de zomervakanties met de auto was de ergste 'laadfile' veroorzaakt door een foutparkeerder die met een caravan 3 Ionity plekken bezet hield. Even vriendelijk gevraagd of ie even wat naar voren wilde en we konden laden. En ook niet die chaos bij het eten meegemaakt.

Hoewel 1-fase AC laden en traag DC laden vast niet helpt, vermoed ik dat je reis ook met een splinternieuwe EV niet heel fijn was geweest, volgende keer beter eerder of later gaan als 't kan. Maar als je de auto eerder in kan wisselen voor een glanzend nieuwe EV die wat vlotter laadt, zeker doen! Zeker met jonge kinderen wel fijn als je niet een uur staat te laden onderweg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ook een week wintersport gedaan (Oostenrijk), voor het eerste sinds jaren in de voorjaarsvakantie. Ondanks wat drukte onderweg is het allemaal prima bevallen en ging de reis eigenlijk heel soepel! Nergens hoeven wachten met laden (alles Tesla SuC en zowel heen als terug één keer een andere aanbieder gepakt).

Heen op zaterdag om 3:00 vertrokken en 16:05 aangekomen, 13:05 uur over 1086km.
Terug op zaterdag om 7:45 vertrokken en 21:00 aangekomen, 13:13 uur over 1071km.

Met twee kleine kinderen was het reistempo eigenlijk prima. Auto is een Tesla Model 3 LR AWD, ik heb een volwaardige skibox maar die zit achter de auto ipv op het dak om het verbruik te drukken (zie: MrAcid in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1") wat in de praktijk echt fantastisch werkt. Gemiddeld verbruik over het totaal heen en terug kwam op 200Wh/km. Overal waar het kon lekker doorgereden door Duitsland (150km/h kruissnelheid) maar nergens lopen haasten/heuen.

'Alle' data op basis van ABRP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs_5_0BwMtTeBz6eXukV1Lc_Nco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tOnI6lcg4Qdw389Fi3DpLwzb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarcoEV schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Ah ja, ik zie dat ik dat over het hoofd heb gezien. Geen bewuste actie van me om je opmerkingen te negeren.
En je noemt de dingen die ik ook al gisteren heb besproken met mijn vrouw, die zijn zeker relevant om te checken.
Dat deze auto eruit gaat, betekent niet dat ik gelijk terug ga naar benzine. Met een EV die sneller laad op AC en DC, actieve batterijverwarming heeft etc had het plaatje er anders uit gezien wat de rubriek 'EV' betreft.
In de nacht rijden heb ik eenmaal gedaan in 2012, en staat nu wel als mogelijk optie voor volgend jaar wintersport. Dag later vertrekken ook, ik probeer het open te benaderen om buiten de 'grote stroom' aan vakantiegangers te komen. Daar wil ik 100% niet meer last van hebben volgend jaar winter.
De redenen (het zijn er een aantal) dat ik deze auto sneller wil inleveren, heeft met meer te maken dan alleen de wintersport. Om niet teveel offtopic te gaan, maar wel inzage te geven:
- Ik heb deze auto toegewezen gekregen, geen vrije keus in dienstauto/opties of iets dergelijks
- forse onkostenvergoeding per gereden kilometer (38 cent) als ik privé een auto in gebruik heb
Helemaal duidelijk en ik snap 'em.
Ik heb jarenlang 's nachts in één ruk naar Zuid-Frankrijk gereden terwijl de rest van het gezin lag te pitten. Toen kon ik het nog. Nu zou ik dat niet meer doen en mijn vrouw heeft een hekel aan autorijden. Maar voor iemand (of een stel, zodat je kan afwisselen) dat nog fit is, zou dat te doen moeten zijn.
Buiten de drukke tijden om vertrekken: dit is op zoveel verschillende vlakken goed voor je gemoedsrust dat het voor mij een no-brainer is. De hogere snelheid die je dan haalt heeft ook een gunstige invloed op je laadsnelheid (geen idee hoeveel, maar de accu wordt warmer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrAcid schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:19:

Terug op zaterdag om 7:45 vertrokken en 21:00 aangekomen, 13:13 uur over 1071km.
Wij zijn een paar keer naar Noord-Zwitserland gereden vanuit Noord-Holland. 1000 km. En elke keer binnen de 14 uur aangekomen. Voor ons helemaal prima, ontspannen gereden en teveel koffie gedronken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Brotuck schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:12:
De afgelopen week heb ik speciaal gelet op alle snelladers die ik tegenkwam tijdens mijn trip naar duitsland. Werkelijk alles was minimaal op 80% vol. Als dit al een indicatie gaat geven voor de zomervakantie......
Dan is het verkeer toch meer gespreid?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
MarcoEV schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:39:
Bij de oudere mensen met de Citroën (ik schat ze op 70+) had hij de verkeerde volgorde te pakken bij de Alpitronic lader. Hij wilde het pasje er tegenaan houden en daarna gelijk de kabel lostrekken. Hij moest eerst de sessie beëindigen, daarna pasje tegen RFID scanner houden en dan stopt de sessie.
Excuus maar ik begrijp het even niet.

1.) Eerst de sessie beëindigen (hoe?)
2.) Dan pasje tegen scanner
3.) Dan stopt pas de sessie, maar 2 stappen hierboven zeg je dat je de sessie al beëindigd hebt. :?

En ik ben niet eens 70+ :P
Ik ken de Alpitronic lader niet maar het klinkt als de AgriSnellaad waar ik heel soms aan hang.
Dan is het pasje tegen de scanner aan, de sessie beeindigen via het scherm van de lader, dan naar de auto, kabel ontgrendelen met knopje naast laadpoort (hoeft niet persé geloof ik maar zit in mijn systeem/routine) van de auto en dan de kabel er uit trekken.

Zoiets ook?
Auto is een Tesla Model 3 LR AWD, ik heb een volwaardige skibox maar die zit achter de auto ipv op het dak om het verbruik te drukken (zie: MrAcid in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1") wat in de praktijk echt fantastisch werkt.
Wat een gave oplossing, en dat het dan ook nog eens goed werkt is helemaal tof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:06
Zjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:50:
[...]

3.) Dan stopt pas de sessie, maar 2 stappen hierboven zeg je dat je de sessie al beëindigd hebt. :?

Ik gok op de terminal de sessie selecteren en daar op sessie beëindigen drukken en dan wordt er om je pasje gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-05 19:13
jouwheld schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:53:
[...]

Ik gok op de terminal de sessie selecteren en daar op sessie beëindigen drukken en dan wordt er om je pasje gevraagd.
Bij een snellader is het bij mij voldoende om het knopje naast de laadpoort te drukken (Polestar 2). Het lampje gaat dan knipperen en na seconde of 5 stopt het knipperen en kun je de stekker eruit halen en terughangen. Pasje en terminal niet nodig. Al eens geprobeerd?
Alternatief is in de auto via scherm ontgrendelen of inderdaad met pasje en dergelijke bij de paal maar dat is omslachtiger.

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 26-02-2024 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
Zjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Ik ken de Alpitronic lader niet maar het klinkt als de AgriSnellaad waar ik heel soms aan hang.
Dan is het pasje tegen de scanner aan, de sessie beeindigen via het scherm van de lader, dan naar de auto, kabel ontgrendelen met knopje naast laadpoort (hoeft niet persé geloof ik maar zit in mijn systeem/routine) van de auto en dan de kabel er uit trekken.

Zoiets ook?
De bestuurder van de Citroën had een verkeerde volgorde. Eon, Ionity, Fastned en Aral hebben allemaal hun eigen methode. Bij de een kan je gewoon op stop drukken en beëindigt hij de sessie. Bij de ander (qua laadpaal) moet je eerst de laadsessie selecteren, beëindigen en daarna vraagt hij om je RFID chip in pasje of druppel. Tenminste, dat is mijn ervaring van afgelopen week. Normaal gesproken in NL laad ik alleen thuis, of bij de locaties van mijn werkgever en tussendoor Fastned met Autocharge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-05 12:49
Enkele weken geleden op terugweg van Noord-Engeland naar Harwich een bezoek aan Cambridge. Van te voren nog even met onze Megane geladen bij Ionity, Cambridge servicestation. Het starten van het laden ging niet soepel. Dat deed ik via de app. Lukte niet meteen. Paar keer app herstarten etc. Uiteindelijk werd het lampje op mijn auto blauw, net zoals de laadpaal. Echter ik zag de lopende sessie niet in de app. Wel zag ik in mijn bank-app dat er 47 euro op mijn creditkaart gereserveerd waren. Koffie, plasje etc. Auto tot ruim 90% geladen. Sessie afgelopen door knopje op auto. De sessie was nog steeds niet zichtbaar in app. Ik weet dus niet hoeveel ik geladen heb en hoeveel ik moet betalen.
Thuis, na drie weken, nog steeds niet. Contact opgenomen met Ionity. Na week antwoord: zij zagen de sessie ook niet, ze gingen verder zoeken. Nu, weer 2 weken verder, is die reservering van die 47 euro op mijn creditkaart ook verdwenen. Ionity laat niets van zich horen en in de Ionity-app staat nog steeds niets. Heb ik nu gratis geladen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
multikoe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Helemaal duidelijk en ik snap 'em.
Ik heb jarenlang 's nachts in één ruk naar Zuid-Frankrijk gereden terwijl de rest van het gezin lag te pitten. Toen kon ik het nog. Nu zou ik dat niet meer doen en mijn vrouw heeft een hekel aan autorijden. Maar voor iemand (of een stel, zodat je kan afwisselen) dat nog fit is, zou dat te doen moeten zijn.
Buiten de drukke tijden om vertrekken: dit is op zoveel verschillende vlakken goed voor je gemoedsrust dat het voor mij een no-brainer is. De hogere snelheid die je dan haalt heeft ook een gunstige invloed op je laadsnelheid (geen idee hoeveel, maar de accu wordt warmer).
De kinderen hebben zich prima vermaakt en lagen af en toe lekker te pitten inderdaad. Omdat mijn vrouw nachtblind is, zal ik de volledige nacht voor rekening moeten nemen dan. Genoeg om over na te denken komende tijd. En van de zomer ga ik ook nog met de auto op vakantie (locatie nog niet besloten). Eens kijken hoe alles in elkaar gaat passen qua puzzelstukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:54
corvankruchten schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:24:
Nu, weer 2 weken verder, is die reservering van die 47 euro op mijn creditkaart ook verdwenen. Ionity laat niets van zich horen en in de Ionity-app staat nog steeds niets. Heb ik nu gratis geladen? :)
Niet te vroeg juichen, afgelopen jaar in mei met laadpas vattenfall in Passau geladen, december kwam de rekening 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-05 22:56

MieJuul

3970Wp

Ook wij zijn weer terug van de wintersport in Oostenrijk.
We waren met 3 auto's (waarvan 2 EV's).
M'n zwager en zijn vrouw en kleine van 1 jaar zouden 's nachts gaan rijden en vertrokken zodoende vrijdag na het avondeten al met de ICE.
Die vrijdag viel echter ook bij ons de inmiddels welbekende sneeuwdump.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MNTMliSpxRT9i5p20GkoGxQSfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cewtvM3uamtO6erqjcL1qIOg.jpg?f=fotoalbum_large
Gelukkig hadden we eind van de ochtend uit voorzorg de sneeuwkettingen er al om gelegd bij alle 3 de wagens.
Maar zelfs met de kettingen om deed m'n zwager over de eerste 30 km bijna 2 uur!

M'n schoonzusje en schoonouders wilden eigenlijk ook wel gaan rijden, want "morgen zal het wel dikke file zijn overal"
Zij zijn tegen 21.00 gaan rijden met de Q4 e-tron. (en waren rond 01.00 pas in Duitsland (stuk van ca 160km)

Ik had daar niet veel trek in, dus wij zijn met z'n 4-en overgebleven en zijn bijtijds naar bed gegaan, de wekker gezet om 5.30 en na een redelijk prima nacht reden we om 6.15 weg, het sneeuwde toen al even niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEfuGn7FsuTeOWOhAZAcDGH7y38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYRWvpPFjUsjgg6yE8r2LAyd.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste 30km nog wel met de sneeuwkettingen om (ca 50 minuten over gedaan), maar die konden daarna gelukkig af, de sneeuwploegen hadden flink doorgewerkt 's nachts.
En van de "enorme drukte" was ook geen sprake gelukkig, wel wat file wegens werken aan wat tunnels, maar dat viel eigenlijk reuze mee.
Maar goed, eer we Oostenrijk uit waren waren we ook 3 uur verder.

Eenmaal in Duitsland eigenlijk nergens last meer van, op wat drukte/file rond München en een paar baustelles op de route na.
Qua laden onderweg ben ik iets langer doorgereden dan op de heenweg, nu meestal rond de 10% resterend.
En wederom enkel de navigatie van de Enyaq gebruikt.
Alle laadstations bevonden zich net even van de snelweg af, Aral Pulse, EnBW, en nog één waar ik de naam van vergeten ben.
Maar de absolute uitblinker was onze tweede stop bij Innovationspark Zusmarshausen, met ik meen 72 laadpunten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REfqJ0tnpSssT97P8a8St8bqIX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBKX6As8S4MJvuy0GpaYeZhM.jpg?f=fotoalbum_large
https://sortimo-innovationspark.de/
M'n vrouw had het over het laadstation van de toekomst.

Bij geen van de stations hebben we hoeven te wachten, en overal zat er wel iets van een voorziening bij voor een sanitaire stop of een hapje/koffie.
Uiteindelijk toch weer 5 stops nodig gehad op ruim 1100km.
De laatste stop bij Sevenum heb ik enkel geladen totdat ik thuis haalde, dat was geen volledige sessie.

Voordeel van overdag rijden met een EV vind ik toch wel dat je de laadsessies kan combineren met ontbijt/lunch/avondeten.
Zodoende waren 3 van de 5 stops al prima ingevuld zonder dat je echt zit te wachten totdat de auto weer vol is.

Al met al is ons de eerste verre vakantie met een EV niet tegengevallen.
Het is alleen even anders denken/plannen.

[ Voor 17% gewijzigd door MieJuul op 26-02-2024 18:07 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 14:13
Mijn plan voor aanstaande juni is om met de Megane E-Tech in 4 dagen van Apeldoorn naar Porto te rijden (via Rouen - Le Mans). In Frankrijk al 2 hotels gevonden met letterlijk een Tesla super charger op kruipafstand (In Le Mans en Bayonne). Dicht bij de snelweg dus niet de meest gezellige plaatsen. Ik wil de derde overnachting in Valladolid (das een korte afstand vanaf Bayonne) zodat we daar een beetje kunnen rondkijken in de middag en avond.

Op zich kom ik er wel uit met het plannen van de route, dat is ook een deel van de fun natuurlijk. Ik heb die route met een diesel al best vaak gereden, maar dit is de eerste keer met een EV.

Maar als er mensen zijn die tips hebben over hotels met een laadvoorziening rond Le Mans en Bayonne/Biarritz en in Valladolid (in of nabij het centrum) dan houd ik me aanbevolen. Ook dat is wel weer met wat moeite op websites terug te vinden maar liever maak ik gebruik van de prijktijkervaringen die anderen op deze route hebben opgedaan en hier willen delen.

Wat ik verder al geregeld heb zijn dingen als:
- Bip&Go tolbadge voor Frankrijk/Spanje/Portugal (ook maar de laadpas erbij besteld)
- Een Electromaps laadpas als achtervang voor in Spanje
- Een Evaz laadpas als achtervang voor in Portugal
- Shell Recharge, E-Flux en Freshmile laadpassen gaan mee
- Apps geinstalleerd voor ABRP, Tesla, Iberdrola, Fastned, Ionity en ik ben er vast nog een stel vergeten

Maar zoals gezegd, vooral eigen ervaringen met Hotels icm laadmogelijkheid zijn van harte welkom. De rest komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisB
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 21:58
MarcoEV schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Ben je een rijksambtenaar?
Die 22 ct gaan van je bijtelling af. De 38 ct is wellicht gedeeltelijk belast. Over de auto kan ik niets zeggen.

Volvo C40 ‘23 Ultimate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-05 14:06
@MieJuul Mooi ding he de "Innovationspark Zusmarshausen"
Ben er 2 jaar geleden al eens geweest, en er zit een leuk verhaal achter.
Iets met de bakker die helemaal gek is van EV's, en dit project min of meer geïnitialiseerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 18:10
N0EL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:50:
Iets met de bakker die helemaal gek is van EV's, en dit project min of meer geïnitialiseerd heeft.
Supertof ook dat je 2 tarieven hebt voor DC, 45 ct voor 35kW laden en 59 ct tot 300kW, dan kunnen ze meer laders plaatsen met een gelijke belasting en je kunt dan nog even de winkeltjes in, win-win vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ik was voor de tweede stop aan het scrollen in de navi van de enyaq, omdat de voorgestelde stop mij iets te vroeg was, ik kon nog best een stukje verder.
Toen kwam deze voorbij, en ik stond versteld van de aangegeven hoeveelheid laadpunten.
Dus eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid daar gaan laden, want qua range kon een 30km verderop ook nog wel.

Bijkomend voordeel was dat het rond 13.00 was en wij 'dringend' op zoek waren naar currywurst mit pommes 🤣.
En dat hadden ze daar, dus onze vakantie was kompleet 😎
Konden we op de wintersport locatie gek genoeg niet krijgen.....

Maar inderdaad, schitterend laadcomplex met prachtige faciliteiten!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:53
Ik denk dat je wat door elkaar haalt. Dat van die bakker is volgens mij deze, https://www.xn--ihr-bcker-schren-znb45b.de/Ladepark.htm in Hilden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Verklaar u nader? Stel dat je een PHEV hebt die geen DC laadmogelijkheid heeft, dan is hier niets mis mee lijkt mij? Tenzij er lossen AC laders staan moet dit toch gewoon kunnen (al vraag ik me af of het werkt, maar blijkbaar wel)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:48
Ik zou eerder denken dat dit niet werkt en gewoon een leuke foto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
janne_nl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:11:
Ik zou eerder denken dat dit niet werkt en gewoon een leuke foto is.
Door @leinenga gevonden in een ander topic.
CCS-connectoren kunnen tussen 50 kW en 350 kW gelijkstroom leveren. Bovendien kun je ook AC-laden door een AC Type 1-connector (voor CCS1) of AC Type 2-connector (voor CCS2) in de bovenste helft van de connector te steken, waarbij de DC-contacten onderaan ongebruikt blijven.

bron: https://blog.evbox.com/nl...an%20ongebruikt%20blijven.
Ik ga het niet testen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
PeterZ(on) schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Ik denk dat je wat door elkaar haalt. Dat van die bakker is volgens mij deze, https://www.xn--ihr-bcker-schren-znb45b.de/Ladepark.htm in Hilden.
Hmmm. Misschien kan dit wel eens kloppen. Het was al weer een tijdje geleden.
Maar de bakker bij Innovationspark Zusmarshausen was ook heel lekker :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

N0EL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:23:
[...]

Door @leinenga gevonden in een ander topic.

[...]

Ik ga het niet testen :-)
Ik test het dagelijks, werkt prima, maar ik doe het dan wel zoals die auteurs bedoelen door een type2 kabel van mijn wallbox te verbinden met de bovenste pinnen van mijn CCS aansluiting van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

PeaceNlove schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:34:
[...]

Ik test het dagelijks, werkt prima, maar ik doe het dan wel zoals die auteurs bedoelen door een type2 kabel van mijn wallbox te verbinden met de bovenste pinnen van mijn CCS aansluiting van de auto.
De vraag is eerder; zijn de 3 fases en nul (AC) in de stekker van de snellader aanwezig?!
Ik kan zo snel niet vinden dat dat zo is, ik zie alleen dat de PE en twee communicatie pennen worden gebruikt in het bovenste deel van de connectie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kT2ND1zyukS4Yw_mC6S2TdXo0cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHkHHmNOfyPhAG8PEaDaEALM.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een type 2 laadkabel in pluggen gaat dan toch niet werken lijkt me.....

[ Voor 4% gewijzigd door MieJuul op 26-02-2024 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:18
Vandaag naar Fieberbrunn gereden vanuit België, vertrokken om 5u deze ochtend en 930km afgelegd in ongeveer 12u. Rit ging vlot maar niet helemaal als gepland. Route via ABRP doorgestuurd naar Google Maps en van daar naar m'n XC40, 5 laadstops bij Tesla voorzien:

Eerste stop haalden we al niet: 5°, regen en 3 volwassenen + bagage/snowboards was teveel van het goede, de ingeschatte 12% bij aankomst zakte na 150km al naar 0% bij aankomst. Bij 20% dan maar een laadpaal gezocht in GM en bij Aral gestopt, direct aan 140kW laden, snel broodje binnengespeeld en zo naar de volgende stop.

Inschatting werd nu beter maar nog steeds te nipt, gezocht naar andere laadpaal en bij Tesla Pfalzfeld geladen, ook hier direct gestart aan 140kW.

Daarna stopte de regen en ging het richting de 10°. Auto had intussen het hogere verbruik begrepen en inschatting was nu correct. Nog 3x bij Tesla geladen, maar de voorgestelde stop in een parkeergarage van München vervangen door een andere en met 58% aangekomen op onze bestemming. Daar gevraagd of we eventueel de auto mochten opladen indien nodig en gastheer zette onmiddellijk verlengdraad klaar.

Bij Merklingen overigens toplocatie! 40 SuC's en 20-tal Ionity's, met goed restaurant erbij. Daar hebben we een klein uurtje gegeten en intussen tot 97% geladen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poThndwx9FW6vHwnwDKL8D-RyX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyicOOojg41bhxHnIBdoqFgw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idbMaaTIfJmtLyUs9Aj6O-hIro8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GavC9Dvonu2KFaZaGNF2d1bM.jpg?f=fotoalbum_tile

Al bij al ontspannen rit en uitgerust aangekomen. Enkel naar het eerste laadpunt mss wat range anxiety maar dat was snel weg, echt snelladers genoeg en met m'n korting bij Volvo kon ik ook overal elders aan 0,5€/kWh laden, maar Tesla met abo is net nog iets goedkoper.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:48
Ik zag dat je bijnABRP het extra gewicht (alles meer dan een chauffeur) kunt ingeven. Is dat bekend bij je? Wellicht dat daardoor de planning niet helemaal goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
DennisB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:29:
[...]

Ben je een rijksambtenaar?
Die 22 ct gaan van je bijtelling af. De 38 ct is wellicht gedeeltelijk belast. Over de auto kan ik niets zeggen.
Klopt, ik werk bij Rijkswaterstaat. Grappig dat je dat benoemt, want ik heb dezelfde vraag gesteld intern bij de afdeling Vervoer en het antwoord was; privé vergoeding per kilometer gaat niet van je bijtelling af😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 21:39
MarcoEV schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:27:
[...]

Klopt, ik werk bij Rijkswaterstaat. Grappig dat je dat benoemt, want ik heb dezelfde vraag gesteld intern bij de afdeling Vervoer en het antwoord was; privé vergoeding per kilometer gaat niet van je bijtelling af😅.
Alles wat jij prive moet bijdragen aan de auto (terwijl je ook bijtelling betaald) kun je direct aftrekken van de bijtelling. Mocht RWS dat niet doen, dan kun je het ook zelf terugvragen bij de belastingdienst.

[ Voor 8% gewijzigd door Brotuck op 27-02-2024 10:32 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Largamelion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:08:

Bij Merklingen overigens toplocatie! 40 SuC's en 20-tal Ionity's, met goed restaurant erbij. Daar hebben we een klein uurtje gegeten en intussen tot 97% geladen:
Gaat erg rap daar. Toen ik daar afgelopen zomer was, waren er alleen de Tesla laders. Nu dus ook al Ionity.

Verder inderdaad fijne voorzieningen (alhoewel wij voor de BK gezwicht zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 09:48
Largamelion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:08:
Daar zijn we zowel heen als terug (Oostenrijk) ook gestopt. :)

Met de Tesla Y geen enkel probleem: terug slechts 3x gestopt, routeplanner regelt de laders, laden gaan snel en geen wachtrijen. Elke 2,5 uur even stoppen en afwisselen: zeer relaxed gereden.

En de Y is groot genoeg om zonder dakkoffer 5 skisets mee te vervoeren... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
janne_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:40:
Ik zag dat je bijnABRP het extra gewicht (alles meer dan een chauffeur) kunt ingeven. Is dat bekend bij je? Wellicht dat daardoor de planning niet helemaal goed ging.
Klopt, had ik ook gezien maar niet aangepast, ga ik volgende keer wel doen denk ik.

Vanmorgen aan het bergstation:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7joKIxAHH_-39YV-B5XayJ9YU0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7TKOuUo5CyEpGe3Xhd5QVkw.jpg?f=fotoalbum_large

een Belg, een Duitser en een Nederlander, zou zo het begin van een mop kunnen zijn :D. Maar er was dus nog een plaatsje vrij... en dat om 9u30. Gelukkig hoef ik niet te laden want dat mag gewoon aan het appartement met de granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-04 10:31
In april gaan wij op vakantie naar schotland met de ferry vanaf IJmuiden. Nu hebben wij als het goed is tegen die tijd een Model 3, onze eerste elektrische auto. Nu ben ik begonnen met het ChargeScotland gebeuren aanvragen (via Wise, en dan de pas naar het hotel sturen). Maar ik las hier ook wat van de app. Nu hebben wij enkel iOS apparaten, heeft iemand een redelijke recente ervaring en weet die toevallig of de app nog steeds noodzakelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Cyleo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:20:
In april gaan wij op vakantie naar schotland met de ferry vanaf IJmuiden. Nu hebben wij als het goed is tegen die tijd een Model 3, onze eerste elektrische auto. Nu ben ik begonnen met het ChargeScotland gebeuren aanvragen (via Wise, en dan de pas naar het hotel sturen). Maar ik las hier ook wat van de app. Nu hebben wij enkel iOS apparaten, heeft iemand een redelijke recente ervaring en weet die toevallig of de app nog steeds noodzakelijk is?
Ik begreep dat je met de app altijd kan laden als je bereik hebt. De pas zou altijd werken, maar niet zo makkelijk te krijgen als je geen schots adres hebt (dus daarom je hoteladres...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
zeeg schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:42:
[...]
En de Y is groot genoeg om zonder dakkoffer 5 skisets mee te vervoeren... 8)
Dat moet je me toch eens uitleggen, in ons hotel was er een gezin met 2 kinderen, zonder eigen skimateriaal met een Tesla Model Y en die man moest geweldig puzzelen om het er allemaal in te krijgen... Denk niet dat die er ook nog maar 1 paar ski's bij zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:18
Brotuck schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Alles wat jij prive moet bijdragen aan de auto (terwijl je ook bijtelling betaald) kun je direct aftrekken van de bijtelling. Mocht RWS dat niet doen, dan kun je het ook zelf terugvragen bij de belastingdienst.
Klopt! En dat gaat inderdaad niet via je loonstrookje. Maar kun je bij je aangifte aangeven en het aftrekken. Moet je wel kunnen aantonen hoeveel je hebt betaald voor privé-kilometers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:30:
Dat moet je me toch eens uitleggen, in ons hotel was er een gezin met 2 kinderen, zonder eigen skimateriaal met een Tesla Model Y en die man moest geweldig puzzelen om het er allemaal in te krijgen... Denk niet dat die er ook nog maar 1 paar ski's bij zou krijgen.
Simpel uit te leggen me dunkt.
Als je mijn vrouw en mijn dochter hun gang laat gaan heb ik aan 88 vrachtwagens nog niet genoeg.
Nemen ze alleen het nodige mee dan past alles makkelijk in een Messerschmitt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
Zjanzjak schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:30:
[...]

Simpel uit te leggen me dunkt.
Als je mijn vrouw en mijn dochter hun gang laat gaan heb ik aan 88 vrachtwagens nog niet genoeg.
Nemen ze alleen het nodige mee dan past alles makkelijk in een Messerschmitt.
Je beseft toch dat het hoogst nodige per persoon: 1 paar ski's, 1 paar stokken, 1 paar botten, skijas, skibroek, helm is. Om dan nog te zwijgen van skikousen en wat ondergoed... Dat voor 5 personen neemt toch al wat plek in. En je draagt hopelijk geen hele week dezelfde onderbroek?

Ik vind die koffer van een model Y nu echt niet zooo groot om voor 5 man skimateriaal in te steken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N0EL
Ik neem aan dat 1 paar botten, skischoenen zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-04 22:17
PhilippeJoris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:21:
[...]

Bedankt voor de reacties,@maharens, @Tommie12 en @budi. Ik onthou Greenway en ChargeFinder.

Mijn echtgenote is Poolse en wij gaan wel een beetje buiten de toeristische plaatsen dus qua laadinfrastructuur ... hmm

[Afbeelding]

60 km naar de dichtbijstzijnde lader (zelfs met filters af) en thuis enkel grannycharger aan een huis van de jaren '60 met nog porseleinen inschroefzekeringen :F . Dat wordt dus spannend :*)

@Anoniem: 564061 Ik begrijp niet waarom je aangeeft dat de Ioniq 5 trager laadt. Ik denk dat a) 240 kWh voor de Ioniq 5 zeker in de buurt komt van Tesla, maar b) in Polen men bijna geen lader >100 kW vindt en dus dit hier niet meer relevant is.
Ga al 4,5 jaar elektrisch naar Polen, meerdere keren per jaar. Alle hoeken al gezien. 4,5 jaar terug was ik koning bij de laders: nooit wachten en amper elektrische auto’s te spotten. Afgelopen jaar meerdere keren moeten wachten. Hoewel de adoptie van EVs nog flink achterloopt, je ziet ze steeds meer in het straatbeeld. Dunne dekking van laders in het uiterste zuidoosten en noordwesten.

Je komt een heel eind met een laadpas van Greenway (snelladen op veel plekken, laatste jaar is er op veel plekken > 100kW bijgekomen), de app van NOXO (vooral 11kW laden in bijv garages/stadscentra), de app van ORLEN charge, Ionity en Tesla (alleen Tesla). Andere aanbieders werken vaak met (lokale) apps, hoop gedoe als je ergens een keer wilt laden.

Als je de optie hebt: granny charger meenemen en een haspel voor de noodgevallen, heb het in die 4,5 jaar twee keer gehad, maar ik zoek ook vaak de limieten op (<5% aankomen en dan een kapotte charger aantreffen).

Bij Greenway vooraf goed de status checken van de lader voordat je er naartoe rijdt. Ze hebben een goede Engelssprekende klantenservice die bijv op afstand de lader kan herstarten. Ook opletten met opladers in shopping malls: soms zijn de laders dan niet 24/7 toegankelijk, dat staat netjes in de app aangegeven. En soms is het erg zoeken waar ze in de malls staan: ik de app staat meestal op welke etage van de garage de laders te vinden zijn. En tot slot opletten: ze hebben ook een kleeftarief.

Bij Greenway en ORLEN geldt dat het soms uitmaakt of je je eerst autoriseert met de pas/app voordat je de stekker erin steekt of andersom.

Veel plezier!

[ Voor 7% gewijzigd door flo_ op 28-02-2024 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:56
2 weken geleden voor het eerst een lange tocht met de ID4 (77kw)gemaakt, 850km vanuit west brabant via duitsland naar oostenrijk. Zondag heen, zondag erop terug. Reis ging prima, 07.30 vertrokken, 3 laadstops gehad, waarbij we steeds van <20% tot +- 80% hebben geladen. Kwam toevallig bij de eerste stop bij een ionity lader, en voor het laden gelijk maar een abo afgesloten. 2e stop ook ionity. 3e stop was plan om ook bij ionity te laden, maar de laadplekken waren allemaal bezet, met 2 wachtenden... Toen maar 20meter doorgereden naar de tesla lader, waar er nog 5 vrij waren (volgens mij weten veel mensen niet dat je daar ook als niet-tesla eigenaar voor een acceptabel bedrag kan laden).
Op de terugweg 3 stops gehad,2x ionity en 1x snellader in NL.
Uiteindelijk nergens hoeven wachten, reistijd in beide gevallen iets langer dan 10uur, dus incl stops/laden. cruisesnelheid 120km/uur. Laadsnelheid in alle gevallen 100-130Kw/uur.
erg goed bevallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 09:48
[...]

Dekentje over de achterbank heen, ski's in de lengterichting van de auto erin. Kleinste kind in het midden had geen last van de ski's die boven haar uitstaken. En het waren enkel de korte ritjes naar de pistes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:50:

Je beseft toch dat het hoogst nodige per persoon: 1 paar ski's, 1 paar stokken, 1 paar botten, skijas, skibroek, helm is. Om dan nog te zwijgen van skikousen en wat ondergoed... Dat voor 5 personen neemt toch al wat plek in.
Je zit nu alleen appels met peren te vergelijken.

Jij zegt;

Dat moet je me toch eens uitleggen, in ons hotel was er een gezin met 2 kinderen, zonder eigen skimateriaal met een Tesla Model Y en die man moest geweldig puzzelen om het er allemaal in te krijgen.
Hoe het verder met 5 paar ski's zit, 18 nijlpaarden erbij en 3 clowns zou ik niet weten, ik gaf puur antwoord op jouw bovenstaande woorden en dat ik me dat gepuzzel levendig kan voorstellen.
Want ik leef met 2 vrouwen.
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:50:
En je draagt hopelijk geen hele week dezelfde onderbroek?
Waarom niet!? Niets mis mee. Scheelt je waskosten!
Gewoon pas verwisselen als de onderbroeken uit zichzelf gaan weglopen.
De stank houdt vervelende mensen op afstand.
Win win.
Maar goed, dat is misschien voer voor een ander topic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:24
Vorige week op vakantie naar Oostenrijk met onze XC40 ER MY24. Heerlijk kunnen sturen. De laadmomenten, adaptive cruise en pilot assist zorgen bij zulke lange ritten dat ik minder moe aangekomen ben op bestemming.
Met dak- en skidragers gereden. Adaptive cruise op max toegestane snelheid of 125 waar het nog onbeperkt is. 950 km in 10h40 (89 km/u) volgens Google Maps.
Nergens hoeven wachten om te kunnen laden. Wat mij positief verraste ivm de drukte op de heenweg.
De oliemaatschappijen kunnen hun beleid nog eens gaan herzien stel ik voor. Zie foto's van Tesla en Shell station naast elkaar op hetzelfde moment.
Heenreis in 2 stukken met overnachting:
Het laadadvies van (geïntegreerde) Google Maps gevolgd. Ik vond dat die behoorlijk conservatief was. Bij 25-35% al gaan laden tot 65-75%. Hierdoor mis je de hoogste snelheid van laden bij lager SoC (~200 kW in mijn geval). Voor een deel waarschijnlijk veroorzaakt door het ingestelde (merken) laadfilter. Een laadpunt met omweg van 10 km was een keer of 2 mogelijk beter geweest, maar werd niet geadviseerd. Bij de laatste laadplek een stuk verder geladen dan nodig. Maar ik wilde de auto met 50% op plaats van bestemming hebben: beter voor de accu, en prijzen in Oostenrijk niet om over naar huis te schrijven. Er bleek een privé laadpaal op de plek van bestemming te zijn die ik mocht gebruiken voor een fatsoenlijk tarief. Daar vlak voor vertrek weer volgeladen.
974 km in 13h16 gereden en veel files, 78 km/u
3x snelladen totaal 1h29m + nacht
245 Wh/km verbruik (incl laadverlies, 223 Wh/km boordcomputer)
Terugreis dus weer met volle accu vertrokken:
Zelf bepaald wat het volgende laadpunt werd en geladen tot we met ~8% zouden aankomen (dat klopte iedere keer precies). Gekozen om 3x ipv vaker te laden. Tijdwinst was minimaal geweest door de rit naar de laadpaal, aankoppelen etc. Ivm wat eten ruim voldoende geladen bij laatste punt en met 27% thuis aangekomen.
933 km in 11h13 gereden en slechts een paar files, 86 km/u
3x snelladen in totaal 1h32m
257 Wh/km verbruik (incl laadverlies, 232 Wh/km boordcomputer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNYTdo-A_Yj9TpfAcNUeqMI3Mgk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dscN0nP63k0Hje5DdW9tgSD2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0pQMZyAcLN7XrTZ9kCkZp8aYC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2tOis96TdbiN73Thx5t1wq5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJraJYXpN38AcTjX978W1rXQ1nQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhzhnbGX5PbT0W1eb3BbknPg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ai8vpVL2dIG2Fybq-mVTM7O8ZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUCNcdueNDyab2hL8X0JN7aE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maF7ct1ceDM_KH0J4m0QTo3tPYY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atfbFoeWyFujtHK8zFrDC4e1.jpg?f=fotoalbum_tile

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:36
Ik ben in april van plan een rit te maken naar noordwest Spanje met een Audi Q4. De afstand is 1700 km . Ik wil het in 3 dagen rijden met 2 overnachtigingen in Frankrijk. Heb laadpassen van Shell,ANWB,Ecotap en Freshmile. Tevens de app van Fastned,Ionity en Tesla. Volgens mij moet het genoeg zijn. In Spanje kom ik misschien nog voor verassingen te staan.
Heeft iemand nog tips voor mijn reis waarop ik moet letten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Luisterzicht schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:20:
Ik ben in april van plan een rit te maken naar noordwest Spanje met een Audi Q4. De afstand is 1700 km . Ik wil het in 3 dagen rijden met 2 overnachtigingen in Frankrijk. Heb laadpassen van Shell,ANWB,Ecotap en Freshmile. Tevens de app van Fastned,Ionity en Tesla. Volgens mij moet het genoeg zijn. In Spanje kom ik misschien nog voor verassingen te staan.
Kan makkelijk in 2 dagen hoor.
Met je laadpassen zal je er probleemloos geraken.
Mijn tip is om telkens 1 laadstop vooruit te kijken, en mikken op aankomst met 10-15%.

• pbennink
  • Laatst online: 03-05 14:13
Luisterzicht schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:20:
Noord-west Spanje is denk ik heel goed te doen met het voorgestelde tempo en de laadpassen/apps die je hebt verzameld. Je zou nog een toll-badge kunnen overwegen voor het gemak (rechtstreeks bij bijv. Bip&Go, of via de ANWB). Die toll-badge werkt in Frankrijk en in Spanje (weet niet of je em daar echt nodig hebt, hangt een beetje af van je einddoel).

Ga je langs Parijs of met een boog eromheen? Ga je over de Périphérique dan heb je mogelijk een milieusticker nodig (https://www.certificat-air.gouv.fr). Ben wel nieuwsgierig of je handige overnachtingsplekken op het oog hebt. Ik ga grotendeels hetzelfde doen, maar dan nog een stukje verder richting Portugal (zie mijn post van een paar dagen terug)

[ Voor 5% gewijzigd door pbennink op 29-02-2024 12:04 ]

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-04 23:02

El Pollo Diablo

3-wieler

Afgelopen dagen even heen en weer geweest vanuit West-Brabant naar Kopenhagen. Via de ferry Puttgarden- Rodby.

Vertrokken met 100% lading. Eerste keer laden aan de Ionity paal bij Rastplatz Dammer Berge. Tweede keer geladen aan een Ionity paal langs de snelweg in Todendorf. Met 5% lading in het hotel aangekomen, en daar aan de lader gehangen zodat de volgende dag de accu weer 100% geladen was.
Ongeveer 875Km gereden.

Op de terugweg 3x geladen:
1. Scharbeutz, net langs de snelweg bij de ingang van Campplatz Ostsee staan 2 snelladers. Bijzondere plek
2. Tesla Brinkum (bij Bremen)
3. Fastned Holten

Nadeel van Tesla laadplekken vind ik toch dat ze net van de snelweg af liggen. Brinkum ligt op een industrieterrein, en daar is het gewoon druk. Het duurde zeker 10 minuten om van dat terrein af te komen, en dat vind ik zonde van de tijd. Die extra benodigde tijd vind ik zonde, en doet afbreuk aan het snelladen

Gehele trip weer door Google laten plannen, niks mis mee.

• Lt.Mitchell
zeeg schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Dekentje over de achterbank heen, ski's in de lengterichting van de auto erin. Kleinste kind in het midden had geen last van de ski's die boven haar uitstaken. En het waren enkel de korte ritjes naar de pistes.
Okayyy, ik interpreteerde het als "de Y is groot genoeg om 5 skisets mee tenemen van huis naar bestemming". Als je eigen materiaal hebt is een dakkoffer/trekhaakkoffer dus wel nodig én dus een flinke knauw voor je range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Lt.Mitchell schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:17:
[...]

..... is een dakkoffer/trekhaakkoffer dus wel nodig én dus een flinke knauw voor je range.
De dakkoffer sowieso, datzelfde geld zeker niet perse voor de trekhaakkoffer 😉

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
MieJuul schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:53:
[...]

De dakkoffer sowieso, datzelfde geld zeker niet perse voor de trekhaakkoffer 😉
Ik lees dat een trekhaakkoffer soms net zorgt voor een lager verbruik(?). Zou door minder turbulentie van wind achter zijn.

Wat is zo wat het meerverbruik in pct met een beetje nette recente Thule dakkoffer en rails?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:58
N0EL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:36:
Was vandaag even in Duitsland en kwam dit tegen.
Ik wist niet dat dit kon!

[Afbeelding]
Auto dwars er voor zodat ie niet uitkan :w . Iets met koekje en deeg.
Ik begin me steeds meer en meer te storen (en het zat me al hoog) aan volk wat parkeert op een EV plaats zonder te laden of ICE’s die daar komen staan. En dan rij ik er zelf nog niet eens mee.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 29-02-2024 20:56 ]

• N0EL
HyperBart schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:38:
[...]Auto dwars er voor zodat ie niet uitkan :w . Iets met koekje en deeg.
Ik begin me steeds meer en meer te storen (en het zat me al hoog) aan volk wat parkeert op een EV plaats zonder te laden of ICE’s die daar komen staan. En dan rij ik er zelf nog niet eens mee.
Er waren meer dan genoeg andere EV plaatsen vrij toen ik er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:24
Ook een week wintersport gedaan (Oostenrijk), voor het eerste sinds jaren in de voorjaarsvakantie. Ondanks wat drukte onderweg is het allemaal prima bevallen en ging de reis eigenlijk heel soepel! Nergens hoeven wachten met laden (alles Tesla SuC en zowel heen als terug één keer een andere aanbieder gepakt).

Met twee kleine kinderen was het reistempo eigenlijk prima. Auto is een Tesla Model 3 LR AWD, ik heb een volwaardige skibox maar die zit achter de auto ipv op het dak om het verbruik te drukken (zie: MrAcid in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1") wat in de praktijk echt fantastisch werkt. Gemiddeld verbruik over het totaal heen en terug kwam op 200Wh/km. Overal waar het kon lekker doorgereden door Duitsland (150km/h kruissnelheid) maar nergens lopen haasten/heuen.

'Alle' data op basis van ABRP:
[Afbeelding]
Mooi overzicht. Lekker door kunnen rijden zo te lezen :) De kWh'en die je geladen hebt kloppen (ongeveer)? Dan ligt het verbruik wat hoger: 244 op de heenweg en 238 Wh/km op de terugweg (inclusief laadverliezen).

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
DrBOB101 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Mooi overzicht. Lekker door kunnen rijden zo te lezen :) De kWh'en die je geladen hebt kloppen (ongeveer)? Dan ligt het verbruik wat hoger: 244 op de heenweg en 238 Wh/km op de terugweg (inclusief laadverliezen).
Ik denk dat ze wel kloppen inderdaad. Groot verschil wel met wat de auto intern weergeeft op de tripmeter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:17

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Het valt mij op dat er in Spanje nogal wat snellaadpunten zijn die lang in aanbouw zijn.
Je kunt dat bijv. zien op de site van Tesla waar dan, bij in aanbouw zijnde locaties, staat dat de opening gepland staat voor bijv. kwartaal 3 of 4 van 2023. Maar ze zijn nog steeds niet open. Ook bij Ionity staan verschillende Spaanse locaties al lang als ‘in aanbouw’ op hun website.
Een ander voorbeeld is deze snellader van powerdot in Javea. De foto is van februari 2023 en vanmiddag zag ik dat deze er nog precies hetzelfde (dus niet in gebruik) bij staat. Op hun website staan veel in aanbouw zijnde locaties waaronder deze.
Verder las ik net een review van een Tesla Y op het autoweekforum. De schrijver spreekt daarin van ‘minder snel ladende superchargers in Zd Spanje vanwege stroomtekort’.

Iemand meer info hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rxKQuwxflxcooDkNXa2RnaqL-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhOEVj14GCN5coHVG2tgfqZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bigcookie
  • Laatst online: 20-03 16:43
Beste voorbeeld zoals alle snel laders zouden moeten zijn. Zes laders, palen in het midden met kabels lang genoeg voor elk type auto. Gewoon betalen met de bankpas (zoals een onbemand benzine station). Prijzen zichtbaar voordat je gaat laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Jau0qTfVruRs9poYvin_GTYxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tWGEXKLEP1LRmvCa2YH8kFM0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsca_iJRswPbqm_59KnKtIIkDT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmkk7IBuG2qYxv9jlWNBdY3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l5sYr5M1MbJrBd3ft8a808sGrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3un92fVmpJHAoF8xcz2ts009.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-AerWtSfl3nf3pkIivWSQkksuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCuSst7SgH0tz4Z6Q851xu00.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
bigcookie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:43:
Beste voorbeeld zoals alle snel laders zouden moeten zijn. Zes laders, palen in het midden met kabels lang genoeg voor elk type auto. Gewoon betalen met de bankpas (zoals een onbemand benzine station). Prijzen zichtbaar voordat je gaat laden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijken wel van die Kempower laders. Je vraagt je af waarom deze zo iel zijn en andere laders zo bulky zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bigcookie
maharens schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Dit lijken wel van die Kempower laders. Je vraagt je af waarom deze zo iel zijn en andere laders zo bulky zijn.
Jup, waren van Kempower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:30
bigcookie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Snelladen voor € 0,39?
Dat is extra mooi.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markiemaster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 13:19
maharens schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Omvormer staat dan elders, ik vermoed hier in het midden van het station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigcookie
HansAuutB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Snelladen voor € 0,39?
Dat is extra mooi.
Moet zeggen dat ik meestal snel laad voor 0,33/035 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:53
HansAuutB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Snelladen voor € 0,39?
Dat is extra mooi.
Kan nog mooier, 30ct in Frankrijk bij https://iecharge.io/locations/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Als je op doorreis bent door Duitsland naar Italië is het dan raadzaam om milieusticker voor Duitsland te hebben of liggen de SUC buiten deze zones?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Henvar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:01:
Als je op doorreis bent door Duitsland naar Italië is het dan raadzaam om milieusticker voor Duitsland te hebben of liggen de SUC buiten deze zones?
Normaal wel, tenzij je ze gaat zoeken in een stad.
Ik zie niet direct de nood aan die sticker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3-7Ly4KlvhT8peQJamAbdVLoaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVdLx70nWNN6rkLuHt7j0G0f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CyBTEsEB6jJe0czhiVGWjvrRAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO1pAI0Lm4S5YEZhsMB0QhGC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Ausfahrt 80 op de 3 in Duitsland zit een Autohof, waar ook Aral Pulse snelladers uit de grond zijn gestampt. Staan nog niet in mijn zakelijke laadapp van Travelcard maar wel in de app van Shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 21:39
Azqi schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij Ausfahrt 80 op de 3 in Duitsland zit een Autohof, waar ook Aral Pulse snelladers uit de grond zijn gestampt. Staan nog niet in mijn zakelijke laadapp van Travelcard maar wel in de app van Shell.
Staat er gewoon in bij EweGo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdlNAIgFQ9OruM62qfHifs9KM6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qomMGzFv6GsAiMZ7zlL0CrDZ.png?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 09:12
Gisteren was ik in CentrO Oberhausen en dacht slim te zijn door te gaan laden. Echter bleek je te moeten laden met een E-Charge app.
Geen kaart of druppel, in de app aangeven dat je gaat laden.
Van het werk heb ik een Travelcard druppel waarmee ik ook in het buitenland mag laden.

Heeft iemand een idee hoe je die Travelcard kan koppelen aan de E-Charge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

dimocash schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:52:
Gisteren was ik in CentrO Oberhausen en dacht slim te zijn door te gaan laden. Echter bleek je te moeten laden met een E-Charge app.
Van het werk heb ik een Travelcard druppel waarmee ik ook in het buitenland mag laden.

Dat soort koppelingen moeten door Travelcard worden geregeld. Koppelen in de Tesla app kan ook pas sinds december. Beste is een mailtje sturen naar Travelcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimocash
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 09:12
Azqi schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:35:
[...]

Dat soort koppelingen moeten door Travelcard worden geregeld. Koppelen in de Tesla app kan ook pas sinds december. Beste is een mailtje sturen naar Travelcard.
Aha bedankt!
Dan weet ik genoeg. En ondertussen andere laadpaal zoeken😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:06
Azqi schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:49:

Als je een beetje snel kan laden, met de Freshmile pas zijn deze € 0.30 / started kWh + € 0.30 / min
https://charge.freshmile.com/location/DEBPE0FM680307

[ Voor 6% gewijzigd door jouwheld op 04-03-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 21:22
Hebben jullie ervaringen met Ionity-laders in Frankrijk? Ionity is met een abonnement aantrekkelijk geprijsd, maar heb er zelf nog niet geladen. Ik zag in de Google-reviews zorgwekkende signalen: veel meldingen van laadpalen die kapot waren of een veel lager vermogen leverden dan wat ze zouden moeten kunnen. Hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

Het zou concreet gaan om de laders bij Seclin en Saint-Witz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Nova163 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:06:
Hebben jullie ervaringen met Ionity-laders in Frankrijk? Ionity is met een abonnement aantrekkelijk geprijsd, maar heb er zelf nog niet geladen. Ik zag in de Google-reviews zorgwekkende signalen: veel meldingen van laadpalen die kapot waren of een veel lager vermogen leverden dan wat ze zouden moeten kunnen. Hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

Niet specifiek voor deze.
Maar op de route soleil naar Spanje waren er voldoende Ionity laders.
Snelheid meestal goed.
Soms een kapotte, maar niet storend veel.
Gezien prijsstelling met abo heb ik voorkeur voor Ionity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion

Wat betaal je per kWh bij Ionity en wat kost het abo? Vorig jaar heb ik richting Spanje voor 90% op de SuC's van Tesla geladen en daar lag de prijs met abo geregeld op 32c/kWh, da's moeilijk te kloppen denk ik. Ook geen enkele keer problemen gehad bij Tesla terwijl ik bij Ionity in zowel Frankrijk als Spanje problemen had. 1e keer (Frankrijk) brak het laden af na 5 min en moest ik herstarten, daarna ging het wel goed. 2e keer (Spanje) kwam de 350kW lader niet boven de 10kW bij beide laders en meerdere auto's. 3e keer bij Ionity in Spanje ging alles wel goed (Zaragoza), maar daar stonden toen maar 2 palen en had ik geluk dat ik geen 5 min later was of ik kon aanschuiven.

Tesla ligt dan meestal een klein beetje van de snelweg, maar het zorgenloos laden en de lage kost maakt het dat (voor mij) meer dan waard. Er zijn ook altijd veel meer laadpalen bij Tesla dan bij bv. Ionity in mijn ervaring.

Vorige week ook over en weer naar Oostenrijk en van de 10x heb ik 9x bij Tesla geladen, met abo is dat in Duitsland nog iets duurder dan in Frankrijk, maar nog steeds goedkoper dan mijn Volvo laadkaart met abo waar ik 50c/kWh betaal bij +100kW snelladers (heb 6 maand gratis Large abo dat anders 15€/m kost). Op die 9x heb ik 1x een sessie gehad die afgebroken werd en die ik moest herstarten, maar dat was de 1e keer dat ik zoiets tegenkwam bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Largamelion schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Wat betaal je per kWh bij Ionity en wat kost het abo? Vorig jaar heb ik richting Spanje voor 90% op de SuC's van Tesla geladen en daar lag de prijs met abo geregeld op 32c/kWh, da's moeilijk te kloppen denk ik. Ook geen enkele keer problemen gehad bij Tesla terwijl ik bij Ionity in zowel Frankrijk als Spanje problemen had. 1e keer (Frankrijk) brak het laden af na 5 min en moest ik herstarten, daarna ging het wel goed. 2e keer (Spanje) kwam de 350kW lader niet boven de 10kW bij beide laders en meerdere auto's. 3e keer bij Ionity in Spanje ging alles wel goed (Zaragoza), maar daar stonden toen maar 2 palen en had ik geluk dat ik geen 5 min later was of ik kon aanschuiven.
Bedankt, goed om te weten. Het abonnement van Ionity kost € 6 en dan betaal je € 0,39 per kWh. Een abonnement bij Tesla kost € 13 en dan laad je tegenwoordig voor ca. € 0,35, afhankelijk van de locatie. Tesla is dus pas vanaf ongeveer 175 kWh goedkoper, vandaar mijn vraag. Ik ben niet zo onder de indruk van de dekking van het netwerk van Tesla in Frankrijk en vindt het soms best een aardig stukje rijden vanaf de snelweg, maar een betrouwbaar netwerk is voor mij (nog) belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Nova163 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:11:
[...]

Bedankt, goed om te weten. Het abonnement van Ionity kost € 6 en dan betaal je € 0,39 per kWh. Een abonnement bij Tesla kost € 13 en dan laad je tegenwoordig voor ca. € 0,35, afhankelijk van de locatie. Tesla is dus pas vanaf ongeveer 175 kWh goedkoper, vandaar mijn vraag. Ik ben niet zo onder de indruk van de dekking van het netwerk van Tesla in Frankrijk en vindt het soms best een aardig stukje rijden vanaf de snelweg, maar een betrouwbaar netwerk is voor mij (nog) belangrijker.
Dat maakt het idd wel interessant, maar was het niet zo dat je bij Ionity sowieso 2 maand moet betalen? Dacht dat dat hier onlangs beweerd werd. Anders is het zeker het overwegen waard, die 6€ heb je zo terugverdiend. Ik zou dan zelfs beiden durven nemen als ik deze zomer terug naar Spanje rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Largamelion schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Tesla ligt dan meestal een klein beetje van de snelweg, maar het zorgenloos laden en de lage kost maakt het dat (voor mij) meer dan waard. Er zijn ook altijd veel meer laadpalen bij Tesla dan bij bv. Ionity in mijn ervaring.

Vorige week ook over en weer naar Oostenrijk en van de 10x heb ik 9x bij Tesla geladen, met abo is dat in Duitsland nog iets duurder dan in Frankrijk, maar nog steeds goedkoper dan mijn Volvo laadkaart met abo waar ik 50c/kWh betaal bij +100kW snelladers (heb 6 maand gratis Large abo dat anders 15€/m kost). Op die 9x heb ik 1x een sessie gehad die afgebroken werd en die ik moest herstarten, maar dat was de 1e keer dat ik zoiets tegenkwam bij Tesla.
Is ook afhankelijk van auto.
Auto's op een 800V platform (zoals de EV6 of Ioniq5) laden niet lekker bij Tesla en halen daar bij lange na niet de snelheid die ze zelf aankunnen. (Op de v2 halen ze max 100 en op v3 circa 50 en op v4 helemaal niets, terwijl ze ruim 230 aankunnen.)
Bij Ionity of Fastned of elke ander geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
HansAuutB schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Auto's op een 800V platform (zoals de EV6 of Ioniq5) laden niet lekker bij Tesla en halen daar bij lange na niet de snelheid die ze zelf aankunnen. (Op de v2 halen ze max 100 en op v3 circa 50 en op v4 helemaal niets, terwijl ze ruim 230 aankunnen.)
Klopt dat dit auto-afhankelijk is, mijn Kona laadt bij Tesla sneller dan bij welke andere aanbieder dan ook, maar dit gaat maar om ca. 5-10% sneller. Alleen deze gewonnen tijd verlies ik vaak bij het rijden naar en van de lader.

[ Voor 6% gewijzigd door Nova163 op 06-03-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
[...]

Goed om weten en ik vermoed dat de eigenaars van deze auto's dat wel al weten intussen (mag ik toch hopen). Dan is Tesla voor die wagens inderdaad mss minder interessant. Mijn Volvo XC40 start altijd aan zijn max bij Tesla (140kW). Bij mijn model heb ik enkel van issues bij Fastned gehoord waar het laden soms moeilijk start en je de kabel omhoog moet drukken bij het initialiseren van de laadsessie. Daarvoor past Volvo nu een 'fix' toe als de wagen binnenkomt en dat zou inhouden dat er een van de pinnen in de laadpoort van de wagen licht verbogen wordt. Heb zelf nog maar 2x bij Fastned geladen en gelukkig nooit problemen gehad.

Ik heb op m'n rit naar Oostenrijk (950km) trouwens telkens 80€ betaald (heenrit en terugrit), met de kost van een Tesla abo komt dat op een goeie 170€ voor 1900km. Veel zal dat niet schelen met een diesel, als ik 45L tank aan 1,8€/L dan komt dat ook op 81€ en daar reed ik iets van een 800km mee destijds. De rest van het jaar spaar ik wel veel meer uit natuurlijk dankzij m'n zonnepanelen en thuisladen _/-\o_.

[ Voor 16% gewijzigd door Largamelion op 06-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Mijn Ioniq 6 laadt gewoon bij de Supercharger v4 van Tesla.
68 kW per uur zonder preconditioning.
V4 station Harderwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Nu online

Als ik de reviews van Ionity Seclin bij Chargemap bekijk zie ik eigenlijk geen klachten.
Ziet er op de foto's ook erg netjes uit, op een 43 kW lader na schijnt alles gewoon te werken op dit moment.

Maar goed, er is nog zoveel meer om te snelladen in Frankrijk:
https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Azqi schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Mijn Ioniq 6 laadt gewoon bij de Supercharger v4 van Tesla.
68 kW per uur zonder preconditioning.
V4 station Harderwijk.
Oké, dan zijn verwachte aanpassingen inmiddels blijkbaar gedaan.
Maar 68 tov >230 blijft een groot verschil.
En dan zou je dus beter nog de v2 daar kunnen gebruiken (als ze er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

HansAuutB schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Oké, dan zijn verwachte aanpassingen inmiddels blijkbaar gedaan.
Maar 68 tov >230 blijft een groot verschil.
En dan zou je dus beter nog de v2 daar kunnen gebruiken (als ze er zijn).
Daar alleen V4. Is splinternieuw aangelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
dimocash schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:52:

volgende keer aan de ionity hangers laden die daar op loopafstand zitten

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giga
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Aan het verkennen om voor het eerst met de BEV op vakantie te gaan aan de kust van de Middellandse zee. Heb mij al aardig ingelezen en de ritten zelf gaan denk ik wel goed komen. Maar ik was benieuwd naar (positieve) ervaringen / tips als het gaat om het ontdekken van een bestemming waar u (misschien wel onverwachts) voldoende laders aantrof, om zonder veel gedoe op hoofd bestemming te kunnen laden na verschillende uitstapjes. Vanaf Kroatië lijkt het opeens een stuk minder. Na Barcelona (alles eronder) ook. Eind vorig jaar in Valencia geweest met het vliegtuig en daar amper laadpalen gezien. Dat is al geen stad wat ik als hoofdbestemming naartoe zou willen (te druk) maar viel me erg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Giga schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:25:
Aan het verkennen om voor het eerst met de BEV op vakantie te gaan aan de kust van de Middellandse zee. Heb mij al aardig ingelezen en de ritten zelf gaan denk ik wel goed komen. Maar ik was benieuwd naar (positieve) ervaringen / tips als het gaat om het ontdekken van een bestemming waar u (misschien wel onverwachts) voldoende laders aantrof, om zonder veel gedoe op hoofd bestemming te kunnen laden na verschillende uitstapjes. Vanaf Kroatië lijkt het opeens een stuk minder. Na Barcelona (alles eronder) ook. Eind vorig jaar in Valencia geweest met het vliegtuig en daar amper laadpalen gezien. Dat is al geen stad wat ik als hoofdbestemming naartoe zou willen (te druk) maar viel me erg op.
In mijn omgeving heb ik de laders ook pas gevonden nadat ik op een kaart keek.
Doe de app van Shell open, en kijk naar die omgevingen. Je zal wel laadpalen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 10:51
Eind deze maand ga ik met de EV naar Praag.
Zijn er mensen die het voor elkaar hebben gekregen om ontheffing te krijgen op het betalen van de tol?

Na diverse keren het online formulier ingevuld te hebben werd deze steeds afgewezen omdat je een digitale handtekening moet hebben, die heb ik helaas niet. Ik heb nu een verzoek per post ingediend, ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen.

Link: https://edalnice.cz/en/ex...xemption/exemption_notice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 17:07
webgangster schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:53:
Zijn er mensen die het voor elkaar hebben gekregen om ontheffing te krijgen op het betalen van de tol?

Na diverse keren het online formulier ingevuld te hebben werd deze steeds afgewezen omdat je een digitale handtekening moet hebben, die heb ik helaas niet. Ik heb nu een verzoek per post ingediend, ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen.

Is het niet voldoende om een handtekening in te scannen, of met Acrobat of MSB te plaatsen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
webgangster schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:53:

Dit kan ik nog vinden, ik heb toen maar gewoon een e-vignet aangevraagd : https://www.hartmanova.eu/tol-vignet/

Vrijstelling tol betaling Tsjechie voor elektrische voertuigen - korting voor hybride auto's!

In Tsjechie zijn elektrische voertuigen van tolbetaling vrijgesteld zijn! Dit moet wel vooraf aangevraagd worden, en is voor buitenlandse auto's helaas kostbaar en omslachtig; men heeft gelegaliseerde handtekeningen nodig. (Formulier ondertekenen bij uw gemeente of notaris, en daarna nog een apostille bij de Rechtbank ophalen.
(Helaas mogen we deze vrijstelling niet meer aanvragen, dat kan alleen de eigenaar van de auto zelf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Laatst online: 10:51
Dat ziet er niet hoopvol uit, hopelijk gaat mijn aanvraag goedgekeurd worden, anders zal ik een e-vignet moeten kopen.. Jammer dat het zo moeilijk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooieMario
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-02 17:28
Giga schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:25:
Ik rijd al 5 jaar tijdens vakanties met de EV de hoeken van Europa in en heb nog nooit een issue gehad met laden. Er zijn tig keer meer stopcontacten dan tankstations….. Ik check eigenlijk nooit lokaal of ik kan laden: vandaag de dag staan er al op zo veel plekken laadpalen. Daarnaast vraag ik vooraf aan de hoteleigenaar of de verhuurder van het huisje of ik er in geval van nood mag laden: altijd! Gewoon zorgen dat je een goede verlengkabel bij je hebt (25m en 2mm dikke aders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-04 16:57
maharens schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Dit kan ik nog vinden, ik heb toen maar gewoon een e-vignet aangevraagd : https://www.hartmanova.eu/tol-vignet/

Vrijstelling tol betaling Tsjechie voor elektrische voertuigen - korting voor hybride auto's!

In Tsjechie zijn elektrische voertuigen van tolbetaling vrijgesteld zijn! Dit moet wel vooraf aangevraagd worden, en is voor buitenlandse auto's helaas kostbaar en omslachtig; men heeft gelegaliseerde handtekeningen nodig. (Formulier ondertekenen bij uw gemeente of notaris, en daarna nog een apostille bij de Rechtbank ophalen.
(Helaas mogen we deze vrijstelling niet meer aanvragen, dat kan alleen de eigenaar van de auto zelf.)
Ik heb het ook net aangevraagd met een gescande handtekening. Is geweigerd. Nieuwe poging met een digitaal ondertekende pdf.

[ Voor 6% gewijzigd door RoLeaf op 07-03-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-04 16:57
maharens schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:23:
[...]
Bij het bestellen van een vignet krijg je:
Electric car / hydrogen: They fall into the Standard category unless previously filed Notification of Exemption

Met een benzine auto betaal je dus 430 kronen, met een plugin 100 en met een elektrische auto zonder notification dus ook 430 kronen.

[ Voor 32% gewijzigd door RoLeaf op 07-03-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
RoLeaf schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Bij het bestellen van een vignet krijg je:
Electric car / hydrogen: They fall into the Standard category unless previously filed Notification of Exemption

Met een benzine auto betaal je dus 430 kronen, met een plugin 100 en met een elektrische auto zonder notification dus ook 430 kronen.
Zoiets kan ik me nog herinneren idd, absurd dat een hybride goedkoper uit is dan een EV. Ik was het overigens vergeten, ik heb het pas geregeld toen ik al op de snelweg richting Praag reed, oeps.
Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.