MJ de Bruijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:02:
Heen en weer naar Tirol met een Hyundai Ioniq 5.
Voor mij was dit de eerste buitenlandse rit inclusief 'openbaar' laden. Alles keurig voorbereid, twee laadpassen, vier laad-apps en een Oostenrijkse laad-app (ChargePoint). Wat me thuis al opviel was het verschil in prijzen per pas en locatie, dus de juiste combinatie kiezen was essentieel.
Nu kiest de Ioniq zelf ook laadstations en wijzigt dit op de achtergrond terwijl je rijdt. Als je een andere route-app gebruikt wordt het voorverwarmen niet gebruikt. Dus, tot zover het nut van eigen planning (voor een beginner).
De geselecteerde laad-locaties lagen soms 1 tot 2 kilometer van de snelweg maar waren wel beschikbaar en voldoende snel. De Shell pas werd consequent geweigerd (eerder in Nederland getest), dus het werd ANWB. Ik vind 1,35 Euro per kWh een woeker tarief.
In Oostenrijk werkte de ChargePoint App niet. Ze gaven steeds problemen met mijn creditcard aan, maar mijn bank zag überhaupt geen aanvraag binnen komen. Dus geen lagere prijzen. Weer ANWB voor 1,35. Schandelijk.
Het plannen van laadstations op de terugweg ging beroerd. Bij Raststätten was twee maal slechts één laadpaal aanwezig voor max 50 kW; één keer al bezet (dus eerst wachten op vrij en daarna lang laden) en één keer defect (bleek na lang proberen). Een andere had wel acht parkeerplaatsen voor elektrische auto's, maar helaas allemaal zonder paal. Als alternatief werden we drie kilometer een stadje in gestuurd om bij de Aldi een laadpaal te vinden van slechts 75 kW in plaats van de aangekondigde 150 kW. Al met al enorm veel tijdverlies.
Samen met veel files, wegwerkzaamheden en regen hebben we besloten om onderweg te overnachten. Laadpaal tarief 59 cent, maar helaas bleek na afloop dat ANWB er toch weer 1,35 Euro van had gemaakt. Schandelijk!
Zonder bij-laden hebben we de laatste 320 km afgelegd en zijn met 100 km marge thuis aangekomen. Vanacht weer laden voor 20 cent. Pfff.
toon volledige bericht
Inmiddels ben ik ook terug van een week wintersport (omgeving Veenendaal - Zell am See en retour).
En aardig wat ervaringen rijker.
Uitgangspositie was:
Heenreis op vrijdag uit school naar Limburg an der Lahn rijden (Elan hotel -> overnachting, Fastned met 12 laadmogelijkheden). Tomtom gaf aan, via Venlo vanwege drukte A12. Nou, ik heb daar achteraf toch spijt van gehad qua route. 5,5u gedaan over 300 km rijden.
Halverwege een pitstop gemaakt voor koffie, waarbij ik een Eon lader heb heb gebruikt met de ANWB laadpas (privé), Travelcard (zakelijk) werkte niet.
Een ouder stel in een nieuwe Citroen e C-4 nog geholpen met loskoppelen, hij kreeg de stekker niet los.
Zaterdagochtend 8u met 100% vertrokken, gelijk vol de file in. Eerste uur 45 km afgelegd. Laadstop 1 was bij Aral Pulse bij Gremsdorf, minuutje van snelweg af. Prijzen heb ik overigens niet op gelet, maar her en der zag ik tarieven waardoor ik blij was dat alles zakelijk ging. Beschikbaarheid was goed bij de locatie, er waren verse broodjes te halen.
Laadsnelheid was slecht (max 50kw), batterij te koud en het is een E-Niro. Na alle file leed ook een lange stop (uur en een kwartier) weer vertrokken. Daarna weer file, file en file.
Ik besloot om bij Ionity (Holzkirchen) te gaan laden. Daar was alles vol, en was nummer 3 in de wachtrij. Een EV6, nieuwe XC40 waren voor mij aan het wachten. Na mij kwam een BMW. Toen mijn plek vrij kwam, wilde de BMW voordringen (zijn vrouw stond ernaast en wees naar mij dat ik eerst was). Uiteindelijk aan de paal gehangen en met vrouw+kinderen binnen wat wezen eten en drinken.
Uiteindelijk om 19u30 aangekomen in Zell am See (net eronder officieel gezien). 11u over 640 km rijden.
Terugreis:
Planning was om weer 640 km te rijden, overnachten in Limburg an der Lahn bij een pension en zondagochtend de laatste 300 km te rijden.
Praktijk: De volledige afstand van Zell am See- Veenendaal in 1 dag gedaan). Vertrokken om 8u20 met 92% na een uur lang de auto sneeuw vrij te hebben gemaakt. Aankomst thuis zondagochtend 0045.
Auto heeft veel stroom terug gewonnen door afdaling. Iets van 50/60 km aan bereik erbij gekregen.
Eerste laadstop was Ionity Koschinger Forst (Ost). 8 stuks, en 3 van een aanbieder genaamd MER.
Bij aankomst: Alles van Ionity vol. de 3 van MER werkten niet. Netjes als 1e gaan wachten, tot er 1 beschikbaar kwam. Een duitse Audi was van plan om aan te rijden en gelijk mijn plek in te nemen, waardoor ik met een vlotte actie nog de plek wist te krijgen en aan de laadpaal te hangen. 1u15 daar geladen, want batterij was te koud en dan sta je te laden met 50kw. Uiteindelijk met 90% vertrokken. Daarna file, wegwerkzaamheden en allerlei andere tegenvallers. Nog een keer geladen bij een Bayernwerk e-mobil (Kohlsberg) om uiteindelijk bij Limburg an der Lahn aan te komen. Daar uiteraard 4 auto's voor mij wachtend bij Fastned. Tesla supercharger zat ook helemaal vol. Uiteindelijk na 15 minuten aangekoppeld bij Fastned, en besloten om 'even' naar de Mcdonalds te gaan voor eten en de auto te laten volladen. Mcdonalds na anderhalf uur geen eten gekregen, de gehele vestiging was te druk. Dingen waren op, bestellingen raakten kwijt. De gemoederen liepen soms hoog op tussen de klanten en medewerkers. Bizar om te ervaren.
Toen de auto op 100% kwam, zijn we naar huis gereden omdat we klaar waren met eigenlijk alles van de terugreis.
Nog wat punten tijdens ons verblijf in Oostenrijk:
- Laadpunten Zell am See waren bijna constant bezet, bij Schüttdorf Areitbahn. bij 't zwembad ook. blokkeertarief had weinig effect want dezelfde auto's stonden er aan einde dag als dezelfde ochtend bij aankomst.
In de parkeergarage in het centrum heb ik 1 van de 3 laadpunten gebruikt, maar de E-Niro heeft 1 fase laden dus ook dat was een merkbare tegenvaller. Dan sta je te laden met 3,6kw..
1 keer snellader bij Fusch gebruikt, dat ging perfect. Had een interne batterij van 115kWh erbij om hoge snelheid te leveren (alleen, had ik daar geen voordeel aan).
[
Voor 1% gewijzigd door
MarcoEV op 26-02-2024 11:57
. Reden: Spelfouten eruit gehaald ]