Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:52

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
[b]Metro2002 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
en klopt het dat ik voor Tesla een supercharge abonnement kan afsluiten voor een maand (12,99) en dan daarna gewoon weer kan opzeggen? Scheelt toch 14cent per Kwh.
Ja klopt. Heel eenvoudig af te sluiten en op te zeggen via de app. Na afsluiten start het abo onmiddellijk en is vanaf dan een maand geldig. Abo kan je stoppen vlak voordat die maand verstreken is.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-08 13:07
Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:48:
Wij hebben voor komende zomer een huisje in Zweden gehuurd en zijn van plan de reis van 1225km met onze ioniq 28Kwh te gaan ondernemen (Ja ik hou van een uitdaging :+ ). Heb de route zoveel mogelijk langs tesla suc's gepland en ben van plan om de 150km te laden dus heb nog wat speling mocht het laden ergens niet lukken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het laden in Duitsland, Denemarken en/of Zweden, zijn daar nog laadaanbieders die specifieke laadpassen nodig hebben?
Heb momenteel laadpassen van ANWB, eflux, shell recharge, NLmab en er is nog een pas van plugsurfing onderweg.
Qua apps heb ik: Tesla, MER, norlus, fastned, shell, anwb, eflux, elektra en enel X op mijn telefoon.
Zou ik daarmee genoeg uit de voeten moeten kunnen of zijn er nog pasjes of apps die echt specifiek voor bovengenoemde landen zijn?

Alle info en ervaringen zijn welkom :)

en klopt het dat ik voor Tesla een supercharge abonnement kan afsluiten voor een maand (12,99) en dan daarna gewoon weer kan opzeggen? Scheelt toch 14cent per Kwh.
Wij hebben afgelopen zomer Noorwegen gedaan met onze E208. Ongeveer elke 180-200km laadstops. Alles via het Tesla netwerk gedaan en inderdaad voor een maandje het abonnement genomen en daarna opgezegd. Dat was voor ons meer dan voldoende.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:09
Destynx schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Wij hebben afgelopen zomer Noorwegen gedaan met onze E208. Ongeveer elke 180-200km laadstops. Alles via het Tesla netwerk gedaan en inderdaad voor een maandje het abonnement genomen en daarna opgezegd. Dat was voor ons meer dan voldoende.
Er staan veel meer laadpalen in Noorwegen dan in Zweden, zeker alsje wat noordelijker trekt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:05
tomhier schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Dat is de reden dat freshmile mee neem icm een ioniq5. Heb als backup ook Shell Recharge mee. Raad
je aan om ook nog ionity en/of fastned af te sluiten voor 1 week vakantie naar Oostenrijk?
Vlak voor ik op vakantie ga kijk ik wat dan de goedkoopste opties zijn. Vorig jaar op de heenweg naar Spanje Freshmile gebruikt, in theorie de goedkoopste maar doordat de laadsnelheid bij ionity toch tegen viel hebben we op de terugweg een abonnement bij Ionity genomen.

Daarna naar Italie geweest en alleen Freshmile gebruikt.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:34:
[...]

Voor IOS is ChargingTime.de in mijn ogen de best app. Bestemming ingeven en je ziet welke laders er op je route liggen en bepaal je zelf waar je gaat laden net zoals je dat vroeger deed. Met de Android versie is men bezig. Ook hebben sommige EV's dit in hun navigatie zitten.
Het valt mij alleen op dat de database achter Chargingtime niet helemaal bij is. Aire de Phalempin in FR bv staat er niet op, terwijl daar al ruim een jaar veel laadpunten staan (beide kanten). En zo missen er meer.. verder wel een fijne app idd!

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Wilde schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Het valt mij alleen op dat de database achter Chargingtime niet helemaal bij is. Aire de Phalempin in FR bv staat er niet op, terwijl daar al ruim een jaar veel laadpunten staan (beide kanten). En zo missen er meer.. verder wel een fijne app idd!
Zo'n applicatie valt of staat natuurlijk met regelmatige en correcte updates, maar dat geldt voor alle platforms. Zelf kan ik het niet controleren, wacht op de Android versie. Verder denk ik dat er geen enkel platform 100% up too date is. Daarom maak ik het liefst zelf zo'n lijst met laders die ik op mijn vakantieroute tegenkom. Moet je wel tijd in investeren maar eenmaal gemaakt, hoef je daarna alleen maar de wijziging toe te voegen. Alleen zie je dan geen realtime bezetting maar dat is tijdens mijn vakanties geen probleem, tot nu toe dan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-08 23:53
LT1970 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Vlak voor ik op vakantie ga kijk ik wat dan de goedkoopste opties zijn. Vorig jaar op de heenweg naar Spanje Freshmile gebruikt, in theorie de goedkoopste maar doordat de laadsnelheid bij ionity toch tegen viel hebben we op de terugweg een abonnement bij Ionity genomen.
Dus omdat de laadsnelheid bij Ionity tegenviel, heb je maar een abbo genomen bij Ionity??? 8)7

Dat heeft wat uitleg nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:10
Twardt schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Dus omdat de laadsnelheid bij Ionity tegenviel, heb je maar een abbo genomen bij Ionity??? 8)7

Freshmile is (was?) voordelig bij hoge DC snelheden gezien de per minuut prijsstelling. Als DC toch wat langzamer gaat dan is per kWh afrekenen voordeliger via Ionity.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Zo'n applicatie valt of staat natuurlijk met regelmatige en correcte updates, maar dat geldt voor alle platforms. Zelf kan ik het niet controleren, wacht op de Android versie. Verder denk ik dat er geen enkel platform 100% up too date is. Daarom maak ik het liefst zelf zo'n lijst met laders die ik op mijn vakantieroute tegenkom. Moet je wel tijd in investeren maar eenmaal gemaakt, hoef je daarna alleen maar de wijziging toe te voegen. Alleen zie je dan geen realtime bezetting maar dat is tijdens mijn vakanties geen probleem, tot nu toe dan.
Doe ik ook hoor :) Chargingtime geeft een prima start en vul ik dan aan met andere bronnen in m’n Excelletje :)

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Vandaag naar Solingen gereden in Duitsland. Niet heel ver en zonder laden prima te doen. Bij aankomst wilde ik voor de zekerheid ff wat snelladen bij de Lidl, maar die is ook duur geworden zeg ! En je hebt er een duits adres voor nodig ivm de Lidl Pay mogelijkheid.

Na 5 tot 10 minuten pielen om een account aan te maken en alles te regelen zag ik dat je ook direct kan laden vanuit de Ewego app. Niet heel goedkoop overigens.

Aangekomen bij het hotel was er 1 laadpunt beschikbaar. En wat ben ik blij met de nog werkende Thuega pas. Want deze laadpaal heeft een connectie tarief van 4 euro per uur en ook nog eens hoge kWh kosten. De goedkoopste was Electrovers met 0,52 euro als CPO tarief.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:05
Twardt schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Leuk hé!

Bij Freshmile betaal je een prijs per kWh en per minuut, dit is gunstig als je snel kunt laden. Maar omdat het overal druk was (de zondag na zwarte zaterdag in Frankrijk) was de laadsnelheid bij Ionity niet altijd optimaal. En als er geen volgende auto stond te wachten dan namen we wat langer pauze en gingen we verder dan 80% SoC. Hierdoor was effectief Freshmile duurder dan het abonnement bij Ionity.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:52
Ik ga naar Oostenrijk en was wel enthousiast over FreshMile, maar als ik de door ABRP voorgestelde laadpunten bekijk, zijn ze allemaal niet voor het voordelige FreshMile-tarief (0.30/KwH+0.30/m) en ergens op een industrieterrein. Allemaal niet echt ideaal met 2 kleine kids en een bakkie koffie kunnen kopen.

Ik ga dan toch maar een IONITY-abbo afsluiten, want dat is wel allemaal aan de snelweg.
Helaas is ENbW niet voor Nederlanders af te sluiten, want ik kan geen Nederlands factuuradres invoeren.
Anders had ik die ook genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
tomhier schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:10:
Ik ga naar Oostenrijk en was wel enthousiast over FreshMile, maar als ik de door ABRP voorgestelde laadpunten bekijk, zijn ze allemaal niet voor het voordelige FreshMile-tarief (0.30/KwH+0.30/m) en ergens op een industrieterrein. Allemaal niet echt ideaal met 2 kleine kids en een bakkie koffie kunnen kopen.

Ik ga dan toch maar een IONITY-abbo afsluiten, want dat is wel allemaal aan de snelweg.
Helaas is ENbW niet voor Nederlanders af te sluiten, want ik kan geen Nederlands factuuradres invoeren.
Anders had ik die ook genomen.
EnBw heb ik gewoon afgesloten, zelfs gisteren al mee geladen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
Brotuck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan?
Via de mobility+ app kan ik geen Nederlands factuuradres invullen en daarom ook geen "Charging Tariff M" abbo afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LpP90QkczSeOO4diEWfZ9UneaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pC4deHYWPTNFGFhrWElqwBUp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
tomhier schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan?
Via de mobility+ app kan ik geen Nederlands factuuradres invullen en daarom ook geen "Charging Tariff M" abbo afsluiten.

[Afbeelding]
Ewego app downloaden
Gewoon je eigen adres invullen
Vinkje aanzetten om adres niet te controleren(gewoon dld laten staan)
Iban opgeven
Eventueel pasje bestellen door creatief achter de plaatsnaam " , Niederlande" in te vullen

Ik heb nog geen pasje binnen overigens, maar laden vanuit de app werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq3mEOMk85zoDcXxHePpMyEBDVI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BjcHYMPnHcPNcpmd57Nl3CfN.png?f=fotoalbum_large

En ik heb het erover en ik krijg een verzend bericht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8di39_cLBxDVXRR1KNC7gX8Lyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cFlyMV91Jciam91duZZTKHny.png?f=fotoalbum_large

Eens zien of hij ooit aankomt 😄

[ Voor 16% gewijzigd door Brotuck op 21-02-2024 10:25 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:55
Brotuck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:07:
[...]

Ewego app downloaden
Gewoon je eigen adres invullen
Vinkje aanzetten om adres niet te controleren(gewoon dld laten staan)
Iban opgeven
Eventueel pasje bestellen door creatief achter de plaatsnaam " , Niederlande" in te vullen

Ik heb nog geen pasje binnen overigens, maar laden vanuit de app werkt prima.

[Afbeelding]

En ik heb het erover en ik krijg een verzend bericht...

[Afbeelding]

Eens zien of hij ooit aankomt 😄
toon volledige bericht
Ik ben ook geinteresseerd maar mij lijkt dat @tomhier en @Brotuck over twee verschillende apps spreken: Mobiltiy+ en EWE-Go. Of vergis ik me?

In Mobility+ van EnBW kan je inderdaad niet verder indien je niet Zwitserland, Duitsland of Oostenrijk een adres hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
PhilippeJoris schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik ben ook geinteresseerd maar mij lijkt dat @tomhier en @Brotuck over twee verschillende apps spreken: Mobiltiy+ en EWE-Go. Of vergis ik me?

In Mobility+ van EnBW kan je inderdaad niet verder indien je niet Zwitserland, Duitsland of Oostenrijk een adres hebt.
Ja, zijn verschillende aanbieders en apps en prijzen.
Misschien als land dan wel Duitsland invullen, maar bij de postcode "Nederland" erbij zetten. Dat kan ik nog proberen voor EnBW... })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:18
Brotuck schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Je hebt het blijkbaar over EweGo, dat is geen EnBW.

Ik heb EnBW wel kunnen activeren door bij adres etc gewoon mijn echte adres in te voeren, behalve het land.
Als land heb ik gekozen voor Germany.
Daarna kon ik gewoon betaalgegevens invoeren en kan ik nu laden via de app (bij tarief S).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij EWE Go en EnBW werkt het hetzelfde: gewoon je adres invullen en aanvinken om het adres niet te controleren.
Afgelopen jaar voornamelijk bij EnBW geladen via de app. Eerste keer de autocharge activeren en daarna werd de auto bij het aansluiten herkend en hoefde ik zelfs de app niet meer te gebruiken.
Na een week of 2 werd het bedrag van mijn Nederlandse bankrekening afgeschreven.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
Ach excuus voor de verwarring. Ja ik bedoelde Ewego.
Als ik de prijs vergelijk ontloopt het elkaar niet zoveel. 0,61 vs 0,64

[ Voor 42% gewijzigd door Brotuck op 21-02-2024 14:23 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:41
@tomhier De methode die Brotuck noemde, dus Niederlande achter woonplaats werkte bij mij ook voor het EnBW M abonnement. Ik heb toen ook het pasje gewoon thuis ontvangen. Wel intussen alweer even geleden, dus het kán tegenwoordig veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
Ik heb net EnBW en IONITY abbo genomen en direct weer geannuleerd. Beide geven aan dat het abbo 1 maand geldig is, dus ik ga er van uit dat er dan ook 1 maand wordt gefactureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:52
tomhier schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:58:
Ik heb net EnBW en IONITY abbo genomen en direct weer geannuleerd. Beide geven aan dat het abbo 1 maand geldig is, dus ik ga er van uit dat er dan ook 1 maand wordt gefactureerd.
Dus om over de grens een beetje fatsoenlijk te kunnen "tanken" moet je allerlei abonnementen afsluiten.... 8)7 |:( Wat een waanzin....
Dat hoef je toch voor brandstof ook niet? Je kijkt op het bord wat het kost en of je die prijs bevalt.
Met je pinpas geef je de pomp vrij (waarbij er een tijdelijke reservering voor het maximum bedrag op je rekening komt).
Dan ga je tanken en na afloop wordt er automatisch afgerekend en vervalt de reservering. Moeilijker hoeft dat voor een laadpaal ook niet te zijn.
Het wordt echt hoog tijd dat de slapende ambtenaren uit Brussel in deze idiote markt heel hard in gaan grijpen, want op deze manier gaat de grote meute natuurlijk nooit aan de EV.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 21-02-2024 19:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Dus om over de grens een beetje fatsoenlijk te kunnen "tanken" moet je allerlei abonnementen afsluiten.... 8)7 |:( Wat een waanzin....
Dat hoef je toch voor brandstof ook niet? Je kijkt op het bord wat het kost en of je die prijs bevalt.
Met je pinpas geef je de pomp vrij (waarbij er een tijdelijke reservering voor het maximum bedrag op je rekening komt).
Dan ga je tanken en na afloop wordt er automatisch afgerekend en vervalt de reservering. Moeilijker hoeft dat voor een laadpaal ook niet te zijn.
Het wordt echt hoog tijd dat de slapende ambtenaren uit Brussel in deze idiote markt heel hard in gaan grijpen, want op deze manier gaat de grote meute natuurlijk nooit aan de EV.
Dat het ook anders kan laat imo Volvo zien. Met één abbo van 15 euro per maand krijg je met name bij het overgrote deel van het Europese snellaadnetwerk (behalve tesla O-) ) voor ca 50ct/kWh. _/-\o_
Of het nu gaat om Duitsland, Denemarken, Zweden, Frankrijk, Italie, Zwitserland of Oostenrijk. Je weet altijd waar je met DC fastcharging aan toe bent. Langzaam laden moet je alleen niet doen, dat is wel een stuk duurder.. maar daar hebben we andere opties voor.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
caspervc schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:29:
Dat het ook anders kan laat imo Volvo zien. Met één abbo van 15 euro per maand krijg je met name bij het overgrote deel van het Europese snellaadnetwerk (behalve tesla O-) ) voor ca 50ct/kWh. _/-\o_
Dat lijkt leuk, maar verplaats je nou eens in Jan Modaal. (Dus niet de in dit topic oververtegenwoordigde leaserijder).
Die rijdt (net als ondergetekende) ca 10.000 km per jaar en kan (als ie ooit een EV aanschaft) eigenlijk altijd thuis laden.
Alleen voor de vakantierit van 500 km heen en 500 km terug moet ie ergens anders laden.
Dus voor ca 1000 km per jaar.
Met een verbruik van 20 kWh/100 km hoeft ie dus maar 200 kWh per jaar elders te laden.
Als je daarvoor een abo van 15 euro per maand moet afsluiten (€ 180 per jaar), dan worden die 200 kWh alleen al door dat abonnement bijna een euro per kWh duurder! En dan is er nog geen kWh geladen...
De hele EV-laad-flauwekul zoals die nu gecreëerd is werkt alleen maar goed voor de veelrijder, terwijl het doel toch was om minder CO2 uit te stoten? Dan moet je niet meer gaan rijden maar minder! Maar dat gaat op deze manier dus nooit lukken.
Daar waar Jan Modaal met zijn huidige brandstofauto beloond wordt door weinig te rijden, wordt ie daar met een EV voor gestraft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:39

PeaceNlove

Deugleuter

Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Dat lijkt leuk, maar verplaats je nou eens in Jan Modaal. (Dus niet de in dit topic oververtegenwoordigde leaserijder).
Die rijdt (net als ondergetekende) ca 10.000 km per jaar en kan (als ie ooit een EV aanschaft) eigenlijk altijd thuis laden.
Alleen voor de vakantierit van 500 km heen en 500 km terug moet ie ergens anders laden.
Met een verbruik van 20 kWh/100 km hoeft ie dus maar 200 kWh per jaar elders te laden.
Als je daarvoor een abo van 15 euro per maand moet afsluiten (€ 180 per jaar), dan worden die 200 kWh alleen al door dat abonnement bijna een euro per kWh duurder! En dan is er nog geen kWh geladen...
De hele EV-laad-flauwekul zoals die nu gecreëerd is werkt alleen maar goed voor de veelrijder, terwijl het doel toch was om minder CO2 uit te stoten? Dan moet je niet meer gaan rijden maar minder! Maar dat gaat op deze manier dus nooit lukken.
Daar waar Jan Modaal met zijn huidige brandstofauto beloond wordt door weinig te rijden, wordt ie daar met een EV voor gestraft.
Dan neem je dat abonnement natuurlijk gewoon niet. Die 200kWh zijn dan zeg 30 cent duurder, dus Jan is 60 euro meer kwijt als hij zonder abbo de volle mep betaald bij de snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:41
Precies, en Zuid Frankrijk is al snel het dubbele aantal km's. 1000 km op een vakantie vind ik best weinig.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
jongens dat is niet het punt. Het is straalbezopen dat er een miljoen combinaties zijn van laadpassen en abbos en laadnetwerken etc. Het product dat je afneemt is (vrijwel) hetzelfde dus slaat het nergens op dat er zulke bizarre prijsdifferentiatie is. En dat gedor met pasjes en abbos is voor de slimme Tweaker te doorgronden maar geeft de gemiddelde mens vooral stress en het idee 'elektrisch rijden is ingewikkeld'. En dat klopt ook, het is (nu nog) oneindig complexer dan benzine tanken ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Fr33z schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:01:
jongens dat is niet het punt. Het is straalbezopen dat er een miljoen combinaties zijn van laadpassen en abbos en laadnetwerken etc. Het product dat je afneemt is (vrijwel) hetzelfde dus slaat het nergens op dat er zulke bizarre prijsdifferentiatie is. En dat gedor met pasjes en abbos is voor de slimme Tweaker te doorgronden maar geeft de gemiddelde mens vooral stress en het idee 'elektrisch rijden is ingewikkeld'. En dat klopt ook, het is (nu nog) oneindig complexer dan benzine tanken ergens.
Dankjewel. Dat is de hele mooie samenvatting van mijn betoog! _/-\o_
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
Tja, die pasjes geven je keuze, maar niemand die je verplicht er een veelvoud aan te schaffen. Met een goeie pas kan je zo goed als overal laden, maar het zal niet altijd het voordeligste tarief zijn. Als je gaat tanken heb je helemaal geen keuze: óf je betaalt wat er op de pomp staat óf je gaat een ander tankstation zoeken.

Het lastigste vind ik persoonlijk dat je de prijs alleen kan zien in de app, dus als je echt wil vergelijken moet je van elke laadpas ook de app installeren.

Maandag vertrek ik met de XC40 naar Oostenrijk. Zullen 5 tot 6 laadstops worden en waarschijnlijk grotendeels bij Tesla, met 'n abo nog steeds de voordeligste (en in mijn ervaring ook de meest betrouwbare). Als backup een Volvo laadpas (met 6 maand gratis Large abo), Numobi, Shell en Vattenfall... m'n collectie begint dus ook te groeien.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:27
Fr33z schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:01:
Daar is in Brussel over nagedacht. https://www.autovisie.nl/...%20stuk%20toegankelijker.

Tis alleen nog even afwachten hoe het er in de praktijk uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
Tja dat dacht ik ook met de Fordpass , lekker goedkoop bij Ionity laden, maar alle andere providers zijn rete duur. Soms zelfs over de euro. Eens met de strekking dat je eigenlijk maar 1 pas moet hebben en gewoon het tarief daarvan (shell?) moet accepteren.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bij fossiele tankstations heb je toch ook de mogelijkheid tot allerhande tankkaarten en de prijsverschillen kunnen ook tientallen procenten verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation?

Ja, je kan wel bijna altijd gemakkelijk betalen met debet- of kredietkaart maar bij laadpalen zie ik dit ook wel goedkomen. Het is niet dat iedere laadpaal een eigen terminal moet hebben, dat kan er ook 1 per laadparking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Dankjewel. Dat is de hele mooie samenvatting van mijn betoog! _/-\o_
Amen.
Knip, het wordt nu echt tijd dat je op toon en taalgebruik gaat letten

Wat er momenteel op de markt te vinden is, is wat er gebeurt als er te weinig regels zijn.

Ondertussen heeft ‘brussel’ een heel stel regels opgesteld om te zorgen dat er genoeg laadpalen komen overal in Europa, maar ook dat je bij al die snellaadpalen met een gewone betaalkaart kan betalen.

Die regels gaan binnenkort in voege, en je ziet nu al bij nieuw aangelegde laadparken dat je ook met een pinpas kan betalen.
Dat is hier al meermaals geschreven, maar ja, als je alleen het negatieve wil zien en lezen…

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 21-02-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
huh? is dit reactie op de juiste post? het verhaal van Andrej laat toch zien dat er nog veel gedoe is, wat de EU gelukkig ook ziet en probeert te fixen. ik weet niet wat regels 'in voege' zijn maar neem aan dat je bedoelt invoeren?

[ Voor 45% gewijzigd door Taro op 21-02-2024 23:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:45
Dit is toch het 'Lange ritten met elektrische auto in Europa'-topic?

Btw, don't feed the trolls.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:12:
[...]

Je trekt dit nu in het extreme. Je kunt doorgaans prima met een enkele pas bij 99% van de aanbieders laden. Ik ga al vele jaren met alleen een Shell pasje de grens over en heb die gedurende veel vakanties niet eens nodig gehad omdat Tesla dit bijv. heel goed geregeld heeft. Bij Ionity, EnBW, etc. ook gewoon mee geladen. En ja, dat is soms duurder en dan kan je dus voor een abonnement kiezen.

Ja, het zou fijn zijn als deze branche zich verder ontwikkelt, maar dat gaat vooral om de prijsstelling, je kunt doorgaans met 1 pasje in de meeste landen bij de meeste laadpalen terecht. En om eerlijk te zijn kijk ik er persoonlijk op vakantie niet eens naar wat een kWh kost, dan hebben we het over peanuts ten opzichte van het geheel, ik wil dan gewoon zo snel mogelijk van A naar B reizen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:29:
[...]
Je kunt doorgaans prima met een enkele pas bij 99% van de aanbieders laden. Ik ga al vele jaren met alleen een Shell pasje de grens over en heb die gedurende veel vakanties niet eens nodig gehad omdat Tesla dit bijv. heel goed geregeld heeft. Bij Ionity, EnBW, etc. ook gewoon mee geladen. En ja, dat is soms duurder en dan kan je dus voor een abonnement kiezen.

Ja, het zou fijn zijn als deze branche zich verder ontwikkelt, maar dat gaat vooral om de prijsstelling, je kunt doorgaans met 1 pasje in de meeste landen bij de meeste laadpalen terecht. En om eerlijk te zijn kijk ik er persoonlijk op vakantie niet eens naar wat een kWh kost, dan hebben we het over peanuts ten opzichte van het geheel, ik wil dan gewoon zo snel mogelijk van A naar B reizen.
Ik onderschrijf dit volledig. Wij zijn nu meerdere keren naar Zwitserland en naar Frankrijk op vakantie geweest en gebruiken voornamelijk de Shell pas. Maar in feite had ik ook de Kia pas kunnen gebruiken. Beide werken vrijwel overal. Ook de prijzen zijn bij de meeste snelladers wel ongeveer hetzelfde, ik ben zelf nog geen uitwassen tegengekomen in de verschillende landen.
En ook ik geef voor die vakanties weinig om de kosten, op het totale vakantiebudget is het verwaarloosbaar en ik ga me daarom niet druk maken. Zeker ook omdat ik helemaal niet bezig wil zijn met de verschillende laadpalen. Ik wil gewoon laden wanneer en waar ik kan, met zo min mogelijk gedoe. En dat werkt tot nu toe fantastisch: het reizen met een EV in het buitenland is ons tot nu toe uitzonderlijk goed bevallen.
Dat gezegd hebbende, er is een groep EV gebruikers die wel erg op de centen let en er misschien zelfs wel plezier uit haalt om zo goedkoop mogelijk te reizen. Dat is helemaal prima. Mijn gedoe is jouw plezier. En jouw plezier is mijn gedoe.
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is de uitgesproken klagers. We zitten nog midden in een zeer snelle ontwikkeling en iemand haalde al de term "Wild West" aan. Dat klopt ook. Die klagers mogen zich af en toe best eens realiseren dat dit allemaal wel goed komt. Uiteindelijk is ook bij elektrisch laden de klant koning en zolang de klant keuzes kan maken zullen de extremen vanzelf verdwijnen.
En niemand heeft ooit beweerd dat de energietransitie pijnloos zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 20:02
Hier nog 1 die bij alle AC laders gewoon de Shell recharge pas gebruikt en het snelladen vrijwel alleen bij de tesla superchargers doet.

Ik heb nog (van de eerste jaren) een plugsurfing en een MAINGAU pas. Maar die heb ik beide al jaren niet meer gebruikt.

Er is dus ‘gewoon’ 1 pas die overal werkt, wel jammer dat die dan van Shell is :+ .

Nu in Duitsland, merk dat het hele ABC-en er ook een beetje af is. Als ik met meer dan 50% aan de terugreis kan beginnen vind ik het wel prima, dan misschien 1x extra snelladen op de terugweg ;)

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:59
Ook ik onderschrijf dit, al moet ik bij zeggen dat ik nog niet een keer gebruik heb gemaakt van een openbare laadpaal en tot nu toe altijd thuis heb geladen. Wij maken overwegend korte ritten dus ik kan nog niks zinnigs zeggen over hoe het gaat en welke prijzen er worden gehanteerd. Op vakantie ga ik echt niet kijken waar ik het goedkoopste kan laden, maar laad zoals het uitkomt. Voorzichtigheidshalve heb ik diverse passen aangeschaft om niet voor verrassingen komen te staan. De praktijk zal uitwijzen welke kaart (en) het beste geaccepteerd wordt, dan kunnen de anderen in de la.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:40
caspervc schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Of het nu gaat om Duitsland, Denemarken, Zweden, Frankrijk, Italie, Zwitserland of Oostenrijk. Je weet altijd waar je met DC fastcharging aan toe bent. Langzaam laden moet je alleen niet doen, dat is wel een stuk duurder.. maar daar hebben we andere opties voor.
Hier gaat het wat mij betreft fout. Waarom moet ik een abonnement nemen van 15 euro per maand om überhaupt te kunnen/ mogen laden? Ik had vroeger met mijn ICE toch ook niet een abonnement bij Shell om daar te mogen tanken? Het is wat mij betreft een ondoorgrondelijke jungle dat laden buiten je eigen oprit.

Met zo'n 6.000 vakantiekilometers per jaar was dat voor mij ook een belangrijke reden om voor Tesla te kiezen. Het moet wel gek lopen wanneer er geen SuC in de buurt is. Laadkabel inpluggen en de factuur komt vanzelf. En natuurlijk heb ik een extra laadpasje in mijn auto liggen, just in case. Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om, net als bij een tankstation, op iedere laadpaal een lcd-schermpje te plaatsen met de prijs per kwh, de totaalprijs en hoeveel je hebt geladen? En dan gewoon betalen met je bankpas of creditcard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
sjors123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Hier gaat het wat mij betreft fout. Waarom moet ik een abonnement nemen van 15 euro per maand om überhaupt te kunnen/ mogen laden?
Je MOET niks, is een keuze.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• sjors123
Begrijp IK. Het gaat me erom dat al die laadboeren er een erg moeilijke exercitie van maken voor iedereen en dat prijzen voor laden ondoorgrondelijk zijn. Volgens mij kan het allemaal veel simpeler en is dit 1 van de zaken die mensen afschrikt om over te stappen naar een EV.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met het nemen van een abonnement leg je jezelf ook wel een beetje vast op laadpalen van die aanbieder, ook al kan het vaak met twee laadsessies al 'uit'.

Zelf ben ik afgelopen wintersport (alweer paar weken geleden) gewoon gaan karren en heb ik gekeken wat me op het moment van rijden het beste uitkwam qua lader. Ik wilde juist niet mezelf vastleggen op één aanbieder, dat is te beperkt qua aanbod, helemaal als je reist met kleine kinderen. Hetzelfde zie je ook wel gebeuren bij brandstof tankpassen die van één aanbieder zijn. Ook dat is wel eens een uitzoekwerk.

Was uiteraard wel een relatief prijzige trip, diesel rijden was goedkoper geweest. Maar de rest van het jaar ben ik spekkoper.. ;)

Heb vooral m'n E-Flux pas gebruikt, maar die verwerken de btw van laden in het buitenland niet goed.. (nog zoiets, in de wereld van de laadpassen gaat fiscaal ook wel het nodige mis). Niet echt opgelet wat het tarief was, thuis pas de afrekening bekeken. Volgende keer pak ik liever de Shell pas.

Trip ging zeer voorspoedig, zowel heen- als terugreis. Was een uurtje of anderhalf later op bestemming dan vrienden van mij met ICE, die bovendien harder reden. (Ik 130, zij 150 waar mogelijk).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Thule Arcos L
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/2720b054d6ff97cfdee974b41ab17ead70aad9c7/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FVN9vZL2L%2F20240126-155500574-i-OS.jpg

Een tip voor iedereen die meer ruimte wenst, maar geen dakkoffer mee wil nemen op z'n EV. De trekhaakkoffer is echt een leuke uitvinding. Is mij zeer goed bevallen. Slee, skischoenen, helmen, etc. alles ging er wel in.

Ik was nog bang dat ik hem bij sommige laders (met name Tesla) niet achteruit in een vak kreeg, maar ook daar heb ik geen enkel probleem mee gehad. En ik heb toch een keer of drie in zo'n parkeervak van Tesla geladen. Hij steekt niet buiten de auto uit aan de zijkanten en de laders staan eigenlijk naast de auto, dus ging prima.

Nul impact op het verbruik en op het geluidsniveau. Was een comfortabele reis.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35

Japie.G

Colour Classic

JanHenk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:02:
Thule Arcos L
[Afbeelding]

Een tip voor iedereen die meer ruimte wenst, maar geen dakkoffer mee wil nemen op z'n EV. De trekhaakkoffer is echt een leuke uitvinding. Is mij zeer goed bevallen. Slee, skischoenen, helmen, etc. alles ging er wel in.

Ik was nog bang dat ik hem bij sommige laders (met name Tesla) niet achteruit in een vak kreeg, maar ook daar heb ik geen enkel probleem mee gehad. En ik heb toch een keer of drie in zo'n parkeervak van Tesla geladen. Hij steekt niet buiten de auto uit aan de zijkanten en de laders staan eigenlijk naast de auto, dus ging prima.

Hej dat is wel een mooie zeg! Standalone ding? (als in geen fietsendrager nodig?)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sjors123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om, net als bij een tankstation, op iedere laadpaal een lcd-schermpje te plaatsen met de prijs per kwh, de totaalprijs en hoeveel je hebt geladen? En dan gewoon betalen met je bankpas of creditcard?
Het komt er aan, opgelegd door de nieuwe EU regels. (en dat werd hier al een paar keer geschreven)

En dan hoop ik dat de volgende stap een limiet op de prijzen zal zijn.
Niet dat ik verwacht dat we overal aan 30ct kunnen snelladen, maar 1€ per kWh is afzetterij, en dat zou moeten gereglementeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:56
JanHenk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:54:
Met het nemen van een abonnement leg je jezelf ook wel een beetje vast op laadpalen van die aanbieder, ook al kan het vaak met twee laadsessies al 'uit'.

Zelf ben ik afgelopen wintersport (alweer paar weken geleden) gewoon gaan karren en heb ik gekeken wat me op het moment van rijden het beste uitkwam qua lader. Ik wilde juist niet mezelf vastleggen op één aanbieder, dat is te beperkt qua aanbod, helemaal als je reist met kleine kinderen. Hetzelfde zie je ook wel gebeuren bij brandstof tankpassen die van één aanbieder zijn. Ook dat is wel eens een uitzoekwerk.

Was uiteraard wel een relatief prijzige trip, diesel rijden was goedkoper geweest. Maar de rest van het jaar ben ik spekkoper.. ;)

Heb vooral m'n E-Flux pas gebruikt, maar die verwerken de btw van laden in het buitenland niet goed.. (nog zoiets, in de wereld van de laadpassen gaat fiscaal ook wel het nodige mis). Niet echt opgelet wat het tarief was, thuis pas de afrekening bekeken. Volgende keer pak ik liever de Shell pas.

Trip ging zeer voorspoedig, zowel heen- als terugreis. Was een uurtje of anderhalf later op bestemming dan vrienden van mij met ICE, die bovendien harder reden. (Ik 130, zij 150 waar mogelijk).
Heel mooi ding! Ik ben hem ook serieus aan het overwegen voor onze lange reizen, maar de aanschafprijs van +- €1500 houdt mij nog wel een beetje tegen. Heb jij hem gehuurd of gekocht?

Voor de vraag hierboven: je hebt de box én het (Arcos) platform nodig. Deze kun je los kopen of als setje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:41
JanHenk schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:02:
Thule Arcos L
[Afbeelding]

Extra goed nieuws voor deze combinatie: Hij wordt er ook nog zuiniger van! 8)
https://www.autoblog.nl/n...-voor-actieradius-6841709

• JanHenk
  • Niet online
Ebbao schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:56:
[...]

Heel mooi ding! Ik ben hem ook serieus aan het overwegen voor onze lange reizen, maar de aanschafprijs van +- €1500 houdt mij nog wel een beetje tegen. Heb jij hem gehuurd of gekocht?
Als je goed zoekt, kun je de combinatie (box en platform) voor ± € 1.250 ook vinden. Maar het is vrij prijzig, dat ben ik met je eens. Zal te maken hebben met het productievolume dat nog niet erg hoog is ten opzichte van bijvoorbeeld dakkoffers. Ik denk wel dat je het steeds meer gaat zien nu. Ik heb eigenlijk geen nadelen ondervonden ten opzichte van de dakkoffer... Makkelijker inpakken, geen extra geluid in de cabine, lager verbruik. Het enige nadeel is dat ski's niet passen. Maar die kan ik wel in de auto kwijt.

Ik heb hem overigens gehuurd, van een particulier. Acht tientjes voor een week. In de zomer gaan we met vouwwagen op vakantie, dus het is voor mij maar eenmaal per jaar. Heb hem voor volgend jaar weer vastgelegd.. :+
Voor de vraag hierboven: je hebt de box én het (Arcos) platform nodig. Deze kun je los kopen of als setje.
Correct. Al heb je er los van elkaar niet zoveel aan. In de praktijk haal je ze eigenlijk ook niet los van elkaar. Met twee paar handen heb je hem zo op de haak of van de haak.
DeGroteMuis schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Extra goed nieuws voor deze combinatie: Hij wordt er ook nog zuiniger van! 8)
https://www.autoblog.nl/n...-voor-actieradius-6841709
Björn Nyland (op YouTube) heeft de Arcos ook een keer getest en kwam daar op vergelijkbare resultaten. Op z'n minst merk je er gewoon niks van en misschien heb je er dus zelfs baat bij. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
sjors123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Begrijp IK. Het gaat me erom dat al die laadboeren er een erg moeilijke exercitie van maken voor iedereen en dat prijzen voor laden ondoorgrondelijk zijn. Volgens mij kan het allemaal veel simpeler en is dit 1 van de zaken die mensen afschrikt om over te stappen naar een EV.
Nou dat vraag ik mij af want zo moeilijk is het allemaal niet. Wat juist afschrikt zijn al die horror verhalen dat het allemaal zo ingewikkeld is.

Ik ga binnenkort al weer voor de vijfde keer met de Classic Ioniq 28kWh naar Spanje (ruim 2000km enkele reis) en dat gaat elke keer weer beter dan de vorige. En waarom, omdat er steeds meer laadlocaties bijkomen.

Moest ik de eerste keer in 2022 meest binnendoor bij allemaal verschillende triple chargers van onbekende aanbieders laden met extra stops om geen risico te lopen. Nu heb je bijna op de hele route Ionity zitten. Alleen in Spanje tussen Barcelona en Valencia is nog niet voorzien maar er zijn daar vijf locaties in aanbouw. Als die klaar zijn kun met 1 pas/app de hele reis doen, maar eigenlijk nu ook al.

Ik plan mijn laadstops zelf omdat ik dat leuk vind en daar meer vertrouwen in heb dan een planner zoals ABRP. En omdat er meer aanbieders/locaties zijn kan ik zelfs kiezen welke mij het beste uitkomen v.w.b. afstand en aanbieder.

Ik neem ook geen abo want ik wil vrij zijn in mijn keuzes om te laden. Mijn eerste stop zal waarschijnlijk Tesla Urmond zijn want goedkoper. De tweede is dan Fastned in Baracque de Fraiture want geen risico in de Ardennen en het gemak van Autocharge. Derde stop Ionity Hauconcour bij de goedkope triple. Vierde stop is nog onduidelijk en hangt af van mijn overnachtingsplek, maar zal dan of Tesla of Engie zijn. Verder in Frankrijk de voorkeur voor Ionity of net hoe het uitkomt. Voor Spanje een mix van Tesla, Iberdrola, Powerdot en BPpulse.

Hoeveel app's of laadkaarten je daar voor nodig hebt hangt helemaal van jezelf af. Met de Tesla app en een Shell kaart kun je overal laden. Dus moeilijk? Absoluut niet. Dat het beter kan, uiteraard kan het beter. Maar al die verschillende aanbieders, en erg moeilijke exercitie, zoals jij dat noemt gaan echt niet weg, want iedere aanbieder blijft toch zijn eigen regeltjes (binnen de wettelijke bepalingen) houden. En met meer regulering gaat het i.i.g. niet goedkoper worden.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:54
[...]

Abbo's kun je meestal per maand afsluiten. Dan wordt het plaatje heel anders.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

YJB

Wij gaan meestal naar het noorden, en daar loont het wel om even uit te zoeken welke kaart/app het goedkoopst is (ook zonder abonnement)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK-9tgpbSCP9NsySz95c5oGfIus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTUMQXKhj0VYvNwBBZOSfXtz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 16:13

bert pit

asdasd

[...]

Ik begrijp wat je zegt en de markt is er nog niet klaar voor. Maar onderschat de factor Jan Modaal niet.
Ik denk dat Jan Modaal momenteel beter weet waar hij goedkoop (benzine) kan tanken dan de gemiddelde lease rijder die zich er volstrekt niet voor interesseert.

Dat zelfde fenomeen krijg je als Jan in de toekomst EV gaat rijden. Ik hoop dat dat snel is maar verwacht het niet. En op dat moment zal de concurrentie toenemen met dalende prijzen tot gevolg.

Ik kan niet wachten.

Om weer on topic te komen kan ik melden dat ik in bijna een jaar een stuk of 4 lange ritten door Europa heb gemaakt en daarbij circa 95% van de energie bij tesla heb afgenomen. Bijna iedereen kan daar een abo voor nemen en tegen lage tarieven laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xebwi0wbo0-ScCso2Sy6GFd-yZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c2eWkZh3hXvqpMpH7cAqsKfs.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-08 15:59
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:02:
Moest ik de eerste keer in 2022 meest binnendoor bij allemaal verschillende triple chargers van onbekende aanbieders laden met extra stops om geen risico te lopen. Nu heb je bijna op de hele route Ionity zitten. Alleen in Spanje tussen Barcelona en Valencia is nog niet voorzien maar er zijn daar vijf locaties in aanbouw. Als die klaar zijn kun met 1 pas/app de hele reis doen, maar eigenlijk nu ook al.
Ah mooi, en tussen Zaragoza en Valencia ook blijkbaar eentje.
Daar was inderdaad nog een vrij groot gat.

Vraag me dan wel af waarom je nog elders zou gaan. Ionity trekt het dan wel heel de rit.

• PeterZ(on)
  • Nu online
IceTeaGX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Vraag me dan wel af waarom je nog elders zou gaan. Ionity trekt het dan wel heel de rit.
Mijn route gaat via Luxemburg en Lyon, dus Zaragoza kom ik niet maar zou in de toekomst wel weer eens een andere route willen nemen. Over Clermont-Ferrand heb ik de eerste keren gedaan maar in het noorden van Frankrijk, zeg maar boven Reims zit nog niet veel, net als boven Nevers het dunnetjes is.

Voor mij is Ionity alleen in Frankrijk aantrekkelijk, in Spanje neem ik voorlopig liever Iberdrola (goedkoper). Verder zijn er nog verschillende locaties in aanbouw, bijvoorbeeld L' Aldea direct aan de AP7 en bij Benicarlo meende ik laatste keer al laders in plastic te hebben gezien.

• IceTeaGX
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Mijn route gaat via Luxemburg en Lyon, dus Zaragoza kom ik niet maar zou in de toekomst wel weer eens een andere route willen nemen. Over Clermont-Ferrand heb ik de eerste keren gedaan maar in het noorden van Frankrijk, zeg maar boven Reims zit nog niet veel, net als boven Nevers het dunnetjes is.

Voor mij is Ionity alleen in Frankrijk aantrekkelijk, in Spanje neem ik voorlopig liever Iberdrola (goedkoper). Verder zijn er nog verschillende locaties in aanbouw, bijvoorbeeld L' Aldea direct aan de AP7 en bij Benicarlo meende ik laatste keer al laders in plastic te hebben gezien.
Ik heb wat opties, ik ben ook graag onderweg, dus er mag wel eens iets anders te zien zijn.

In Frankrijk ga ik waarschijnlijk wat zoeken naar de IEcharge laders aan 30ct/kWh, al kan ik me voorstellen dat de laadpunten tussen de velden, zonder voorzieningen, niet voor iedereen interessant zijn. En als ik dan toch een Ionity passport heb, kan ik daar ook op terugvallen.

Maar ik zie niet in hoe Iberdrola goedkoper is, of je moet een heel goede laadkaart hebben.
Er van uit gaande dat je een Ionity passport neemt voor de reis aan 6 euro, is het €0.45/kWh bij Ionity, tegenover 0.54 (Super-fast) en 0.65 (Ultra-fast) bij Iberdrola. Meer korting zit er niet in, zonder dat je klant bent.
Ja de 50kW laders zijn on-par zonder dat je een abbo nodig hebt.

• PeterZ(on)
  • Nu online
IceTeaGX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Ik heb wat opties, ik ben ook graag onderweg, dus er mag wel eens iets anders te zien zijn.

In Frankrijk ga ik waarschijnlijk wat zoeken naar de IEcharge laders aan 30ct/kWh, al kan ik me voorstellen dat de laadpunten tussen de velden, zonder voorzieningen, niet voor iedereen interessant zijn. En als ik dan toch een Ionity passport heb, kan ik daar ook op terugvallen.

Maar ik zie niet in hoe Iberdrola goedkoper is, of je moet een heel goede laadkaart hebben.
Er van uit gaande dat je een Ionity passport neemt voor de reis aan 6 euro, is het €0.45/kWh bij Ionity, tegenover 0.54 (Super-fast) en 0.65 (Ultra-fast) bij Iberdrola. Meer korting zit er niet in, zonder dat je klant bent.
Ja de 50kW laders zijn on-par zonder dat je een abbo nodig hebt.
Ja die IEcharge is ook interessant, al hebben ze wel een groot nadeel, ze zijn heel regelmatig in onderhoud. Dus om daar in de middle of nowhere op te vertrouwen is wel een risico, zeker als er niks in de buurt is.

Nee, abo's sluit ik niet af, ook al zou dat misschien uiteindelijk goedkoper zijn. In Frankrijk betaal je adhoc 39ct bij de triple chargers, dus maximale vrijheid en lager kan denk ik niet. In Spanje pak ik bij voorkeur de triple van Iberdrola voor 45ct want ik heb een account. Maar ik pak ook rustig een BPpulse voor 59ct met bankkaart, net wat mij uitkomt. Op de totale reis maakt die ene keer weinig uit, laden kost mij zo'n 220 euro voor 4500km. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Nou dat vraag ik mij af want zo moeilijk is het allemaal niet. Wat juist afschrikt zijn al die horror verhalen dat het allemaal zo ingewikkeld is.
Volgens mij begrijp ik je prima en ben ik het ook grotendeels met je eens. Feit blijft dat je keuzes moet maken: welke kaart en waar ga ik laden. Kost iets meer tijd, dan met een ice. Daar stop je wanneer de tank bijna leeg is of wanneer de prijs je aanstaat. Probleem blijft dat met name prijzen ondoorzichtelijk blijven. Afhankelijk van tijdstip en welke kaart je gebruikt. En daar zit mijn probleem. Ik wil gewoon tegen een vaste prijs, die voor iedereen gelijk is, kunnen laden.

• Largamelion
YJB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:41:
Wij gaan meestal naar het noorden, en daar loont het wel om even uit te zoeken welke kaart/app het goedkoopst is (ook zonder abonnement)

[Afbeelding]
Mis ik ergens iets maar ik vind dus geen enkele manier om prijzen te zien in die app?
IceTeaGX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Zaragoza heb ik vorige zomer geladen toen ik terugkwam, moet je wel in het tankstation om een ticketje gaan om van de parking te geraken, een wat idioot systeem imo. In de heenweg daar bij Ionity geladen, toen had ik wel geluk want er stonden nog maar 2 palen waarvan 1 bezet, de ID4 die 5 min na mij toekwam had pech en mocht een half uur wachten. Er waren wel al parkings aangeduid voor meer palen, maar wanneer die komen...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Man2EpNx4ssQ5DVI_iOUET5LNAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21pPe76r83Ri4n5vjjmABqNs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Largamelion op 22-02-2024 14:37 ]

• Tommie12
sjors123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Volgens mij begrijp ik je prima en ben ik het ook grotendeels met je eens. Feit blijft dat je keuzes moet maken: welke kaart en waar ga ik laden. Kost iets meer tijd, dan met een ice. Daar stop je wanneer de tank bijna leeg is of wanneer de prijs je aanstaat. Probleem blijft dat met name prijzen ondoorzichtelijk blijven. Afhankelijk van tijdstip en welke kaart je gebruikt. En daar zit mijn probleem. Ik wil gewoon tegen een vaste prijs, die voor iedereen gelijk is, kunnen laden.
Dat heb je ook niet met een ICE, vooral in landen als D en FR kan er een behoorlijk verschil zitten tussen prijzen op de autostrade en bij een supermarkt.

Je zit met stress tot aan de eerste reis, nadien zie je wel hoe irrelevant dit is, of je hebt bijgeleerd.

• PeterZ(on)
  • Nu online
sjors123 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Het leven is een en al keuzes maken. En laten we wel zijn, de benzineprijzen fluctueren overal enorm i.t.t. laden waar je met bijvoorbeeld Maingau overal waar die werkt voor dezelfde prijs kan laden. Met tanken gaat dat je echt niet lukken. _/-\o_

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

YJB

Largamelion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Mis ik ergens iets maar ik vind dus geen enkele manier om prijzen te zien in die app?

[...]
Lijkt op dit moment alleen in Zweden actief.

• PeterZ(on)
  • Nu online
[...]

Zaragoza heb ik vorige zomer geladen toen ik terugkwam, moet je wel in het tankstation om een ticketje gaan om van de parking te geraken, een wat idioot systeem imo.
Weet je zeker dat je daar een ticket moet gaan halen? Op Streetview is dat gewoon toegankelijk en ik lees er op Chargemap helemaal niets over in de commentaren. Aan de andere kant bij vele Tesla SuC's heb je ook een bonnetje of code nodig om van de parking af te komen. Dus zo idioot vind ik dat niet, wel lastig, dat wel. Daarom hou ik ook niet zo van dat soort locaties, kost alleen maar extra tijd als het tegenzit.

• IceTeaGX
Zaragoza heb ik vorige zomer geladen toen ik terugkwam, moet je wel in het tankstation om een ticketje gaan om van de parking te geraken, een wat idioot systeem imo. In de heenweg daar bij Ionity geladen, toen had ik wel geluk want er stonden nog maar 2 palen waarvan 1 bezet, de ID4 die 5 min na mij toekwam had pech en mocht een half uur wachten. Er waren wel al parkings aangeduid voor meer palen, maar wanneer die komen...?
Het afgesloten terrein is dan de Tesla Supercharger met 10 stalls.
Ionity ligt op een open parkeerplaats zonder voorzieningen in de buurt. Inderdaad maar 2 punten, met plaats voor 4 bijkomstige.

Het ging me vooral over het stuk tussen Zaragoza en Valencia, daar was de optie beperkt tot enkele zwakkere snelladers, of Iberdrola (Waarbij blijkbaar ook een vrij nieuwe in Teruel, want die in Geldo was vrij op het randje)
De tesla supercharger op die route is voor m'n Ionity 5 minder geschikt, hoewel het tegenwoordig wel zou werken.

[ Voor 5% gewijzigd door IceTeaGX op 22-02-2024 15:04 ]

• Ventilatorman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 09:02
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:40:
[...]

Het leven is een en al keuzes maken. En laten we wel zijn, de benzineprijzen fluctueren overal enorm i.t.t. laden waar je met bijvoorbeeld Maingau overal waar die werkt voor dezelfde prijs kan laden. Met tanken gaat dat je echt niet lukken. _/-\o_
Als ik in de Maingau app kijk, vragen ze nu gewoon de hoofdprijs in NL en fluctueren de prijzen per plaats. Zie 0,54ct/kw en 0,69ct. Daarnaast na 4 uur laden 0,10ct per min tot een max van 12EUR. Met name voor dezelfde prijs zie ik in de app niet terug. Misschien was dat vroeger toen Maingau nog voordelig was <30ct/kw?

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Weet je zeker dat je daar een ticket moet gaan halen? Op Streetview is dat gewoon toegankelijk en ik lees er op Chargemap helemaal niets over in de commentaren. Aan de andere kant bij vele Tesla SuC's heb je ook een bonnetje of code nodig om van de parking af te komen. Dus zo idioot vind ik dat niet, wel lastig, dat wel. Daarom hou ik ook niet zo van dat soort locaties, kost alleen maar extra tijd als het tegenzit.
Ja, het binnen- en buitenrijden bij de Tesla SuC's is daar met een slagboom. Binnenrijden is gewoon op knopje duwen, maar om buiten te geraken moet je de barcode van een ticket inscannen. Toen ik het tankstation binnenstapte wist die vrouw achter de balie al direct wat ik nodig had (ik blij want mijn Spaans is niet alles 🙂).

In Frankrijk nabij de luchthaven van Bordeaux kon je de slagboom openen met een code die je in de Tesla app vond, dat vind ik een veel handiger systeem, maar dat was bij 'n hotel. De parking aan de SuC's in Zaragoza is een parking die gedeeld wordt met o.a. vrachtwagens etc...

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ventilatorman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:04:
[...]

Als ik in de Maingau app kijk, vragen ze nu gewoon de hoofdprijs in NL en fluctueren de prijzen per plaats. Zie 0,54ct/kw en 0,69ct. Daarnaast na 4 uur laden 0,10ct per min tot een max van 12EUR. Met name voor dezelfde prijs zie ik in de app niet terug. Misschien was dat vroeger toen Maingau nog voordelig was <30ct/kw?
De prijzen verschillen tussen Duitsland en Europa en voor Ionity maar zijn verder gelijk. In Duitsland 54ct en de rest van Europa 69 voor AC. Maar ik heb toch niet gezegd dat het goedkoop is. Want deze prijzen krijg je wel als je gelijke prijzen wil hebben, dan gaan ze omhoog. En hoe meer men gaat zeuren, hoe hoger ze zullen worden.

En ja vroeger, toen betaalden we geloof ik een cent of drie, dat waren nog eens tijden. Er waren zelfs Tweakers die meer geld overmaakten omdat ze het wel erg goedkoop vonden. Het kan verkeren. :)

• PeterZ(on)
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:08:
[...]
Ja, het binnen- en buitenrijden bij de Tesla SuC's is daar met een slagboom. Binnenrijden is gewoon op knopje duwen, maar om buiten te geraken moet je de barcode van een ticket inscannen. Toen ik het tankstation binnenstapte wist die vrouw achter de balie al direct wat ik nodig had (ik blij want mijn Spaans is niet alles 🙂).

In Frankrijk nabij de luchthaven van Bordeaux kon je de slagboom openen met een code die je in de Tesla app vond, dat vind ik een veel handiger systeem, maar dat was bij 'n hotel. De parking aan de SuC's in Zaragoza is een parking die gedeeld wordt met o.a. vrachtwagens etc...
Oh, maar je/we hadden het over Ionity, daar liet je ook een foto van zien.

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Oh, maar je/we hadden het over Ionity, daar liet je ook een foto van zien.
Snap de verwarring, die foto is idd van Ionity. Dat was echt een parking net af de autostrade op een redelijk vervallen stuk en waar werkelijk niets te beleven was in de buurt. Als je daar een half uurtje moet laden en weg zoals ik toen dan valt dat mee, maar je wil daar niet langer staan en al zeker niet 's nachts ofzo, zou me daar niet veilig voelen.

Was overigens bij veel van de Tesla SuC's in Frankrijk ook, ergens in een hoekje op een parking en toch al snel een paar 100m wandelen voor je iets tegenkomt waar je iets kan eten/drinken of naar de toilet kan, vond ik wel tegenvallen.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Largamelion schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:36:
[...]

Was overigens bij veel van de Tesla SuC's in Frankrijk ook, ergens in een hoekje op een parking en toch al snel een paar 100m wandelen voor je iets tegenkomt waar je iets kan eten/drinken of naar de toilet kan, vond ik wel tegenvallen.
Ik maak er maar weinig gebruik van op mijn reis naar Spanje. De SuC in Urmond is prima en kun je zo naar het toilet maar bijvoorbeeld die in Val de Meuse vind ik weer minder want alles dicht vorig jaar oktober. Verder langs de tolweg is het mij te lastig en te veel omrijden. Ik laad liever op een Aire met alles aanwezig. :)

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:39
bert pit schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:50:
[...]

Ik begrijp wat je zegt en de markt is er nog niet klaar voor. Maar onderschat de factor Jan Modaal niet.
Ik denk dat Jan Modaal momenteel beter weet waar hij goedkoop (benzine) kan tanken dan de gemiddelde lease rijder die zich er volstrekt niet voor interesseert.

Dat zelfde fenomeen krijg je als Jan in de toekomst EV gaat rijden. Ik hoop dat dat snel is maar verwacht het niet. En op dat moment zal de concurrentie toenemen met dalende prijzen tot gevolg.
Kan ook dat je de factor Jan Modaal overschat. Puur op kenteken is goed te zien hoe oud een auto is en dus ook hoe groot of klein de kans is dat het een lease auto is. Als Jan Modaal echt zo prijsbewust zou zijn zou je dat vooral langs de snelweg moeten kunnen zien en zou je daar voornamelijk auto's die jonger zijn dan vijf jaar verwachten. Aan tankgedrag valt het echter totaal niet te zien en denk ik dat veel mensen gewoon tanken als het nodig is en dat doen waar ze toevallig zijn en/of langs rijden.
Ik ken in ieder geval weinig of eigenlijk geen mensen die geen lease rijden maar heel bewust een tankstation uitkiezen op prijs. Vaak is het die ene die lekker dichtbij is of waar ze langs komen tijdens een bekende/vaste rit.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:18
PeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Ja die IEcharge is ook interessant, al hebben ze wel een groot nadeel, ze zijn heel regelmatig in onderhoud. Dus om daar in de middle of nowhere op te vertrouwen is wel een risico, zeker als er niks in de buurt is.

Nee, abo's sluit ik niet af, ook al zou dat misschien uiteindelijk goedkoper zijn. In Frankrijk betaal je adhoc 39ct bij de triple chargers, dus maximale vrijheid en lager kan denk ik niet. In Spanje pak ik bij voorkeur de triple van Iberdrola voor 45ct want ik heb een account. Maar ik pak ook rustig een BPpulse voor 59ct met bankkaart, net wat mij uitkomt. Op de totale reis maakt die ene keer weinig uit, laden kost mij zo'n 220 euro voor 4500km. :)
Wat zijn triple chargers?
Bedoel je gewoon DC?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• PeterZ(on)
  • Nu online
HansAuutB schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Wat zijn triple chargers?
Bedoel je gewoon DC?
Dat zijn 50kW DC CCS/Chademo en AC laders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:50
royverdegem schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Geen warmte-pomp, dat was bij de VAG producten überhaupt niet een goede keus qua extra range. Ik begreep dat de VW ID rijders in Duitsland al geld terug kregen om dat de warmtepomp niet waarmaakt wat beloofd was.
Pre-conditioning doet de Enyaq zover ik weet ook (nog) niet
de 2024 versies van de Enyaq (de 85) en de ID.4 met software versie 4 doen wel aan pre-conditioning

YouTube: Comparison between Skoda ENYAQ model year 22 and 24 with focus on so...

[ Voor 20% gewijzigd door helloitsme op 23-02-2024 12:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-07 23:19

El Pollo Diablo

3-wieler

Afgelopen dagen weer eens lekker onderweg geweest: Weimar, Bratislava, Brno: Duitsland, Slowakije en Tsjechie. In Weimar kom ik vaker, en zoals eigenlijk in heel Duitsland het geval is, is laden geen probleem. In Weimar laad ik de auto gedurende de nacht altijd aan een laadpaal van de Weimar Stadtwerke.11Kw palen met een normale prijs. Nu viel het me ook op dat er palen van een Oostenrijkse aanbieder stonden: 11Kw palen met een Kwh prijs van 1,39.!! Zo duur heb ik het nog nergens gezien.

In Slowakije een keer geladen vlak bij de klant waar ik moest zijn: Shell station met Ionity palen. Geen probleem dus.

Sowieso zijn er op de doorgaande wegen genoeg snelladers te vinden. Als je echter de dorpjes in gaat, dan is dat wel anders. In het dorp waar ik in Tsjechie verbleef stond volgens de verschillende apps een laadpaal op enkele honderden meters van mijn hotel. Dat zag er ideaal uit. Echter stond die laadpaal op het terrein van de lokale Skoda dealer, achter een gesloten hek: Niet te bereiken.
Uiteindelijk maar naar een dorp 17Km verderop gereden en een uurtje aan de 50Kw laadpaal bij de Lidl gehangen. Dat leverde voldoende range op voor het bezoek de volgende dag, en aansluitend het eerste deel van de terugreis. Een andere laadmogelijkheid dichterbij was er niet

Ik heb gedurende deze trip Google gebruikt voor de navigatie, en ook om de laadstops in te plannen. Dat ging prima. Als ik dat vergelijk met een jaar geleden, dan heeft Google grote stappen voorwaarts gemaakt.
Ik rij een Polestar 2, en daar zit Google standaard in als navigatie.

Mijn Polestar is geleased bij Athlon. In het verleden zat daar een Shell Recharge druppel bij, maar deze is sinds een paar weken vervangen door een druppel van Deftpower. Ik heb het idee dat Deftpower nog een grotere dekking heeft dan Shell Recharge. Dat je bij meer aanbieders terecht kan. Niks mis mee.

Volgende week even heen en weer naar Kopenhagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-07 00:17
Was vandaag even in Duitsland en kwam dit tegen.
Ik wist niet dat dit kon!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOsEGSHGqXYPpFx7UdqXbaaNLF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt8ayBZrlYUH3VfheedHA5Tt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
N0EL schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:36:

[Afbeelding]
Wat een droeftoeter. De parkeerplaatsen waren verder lopen ofzo?

PHEV zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

[Afbeelding]
Volgens mij kun je zo dan ook niet laden…

De pinnen voor de drie fasen en neutraal voor AC zijn bij mijn weten niet aanwezig op de CCS2 stekker van zo’n snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JanHenk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:53:
[...]

De pinnen voor de drie fasen en neutraal voor AC zijn bij mijn weten niet aanwezig op de CCS2 stekker van zo’n snellader.
Er komt toch ook geen AC uit een CCS? Intrigeert me wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
JanHenk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:53:
[...]

Inderdaad. Volgens mij geeft dit gewoon een error en gebeurt er verder niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 20:02
El Pollo Diablo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:41:
Afgelopen dagen weer eens lekker onderweg geweest: Weimar, Bratislava, Brno: Duitsland, Slowakije en Tsjechie. In Weimar kom ik vaker, en zoals eigenlijk in heel Duitsland het geval is, is laden geen probleem. In Weimar laad ik de auto gedurende de nacht altijd aan een laadpaal van de Weimar Stadtwerke.11Kw palen met een normale prijs. Nu viel het me ook op dat er palen van een Oostenrijkse aanbieder stonden: 11Kw palen met een Kwh prijs van 1,39.!! Zo duur heb ik het nog nergens gezien.

In Slowakije een keer geladen vlak bij de klant waar ik moest zijn: Shell station met Ionity palen. Geen probleem dus.

Sowieso zijn er op de doorgaande wegen genoeg snelladers te vinden. Als je echter de dorpjes in gaat, dan is dat wel anders. In het dorp waar ik in Tsjechie verbleef stond volgens de verschillende apps een laadpaal op enkele honderden meters van mijn hotel. Dat zag er ideaal uit. Echter stond die laadpaal op het terrein van de lokale Skoda dealer, achter een gesloten hek: Niet te bereiken.
Uiteindelijk maar naar een dorp 17Km verderop gereden en een uurtje aan de 50Kw laadpaal bij de Lidl gehangen. Dat leverde voldoende range op voor het bezoek de volgende dag, en aansluitend het eerste deel van de terugreis. Een andere laadmogelijkheid dichterbij was er niet

Ik heb gedurende deze trip Google gebruikt voor de navigatie, en ook om de laadstops in te plannen. Dat ging prima. Als ik dat vergelijk met een jaar geleden, dan heeft Google grote stappen voorwaarts gemaakt.
Ik rij een Polestar 2, en daar zit Google standaard in als navigatie.

Mijn Polestar is geleased bij Athlon. In het verleden zat daar een Shell Recharge druppel bij, maar deze is sinds een paar weken vervangen door een druppel van Deftpower. Ik heb het idee dat Deftpower nog een grotere dekking heeft dan Shell Recharge. Dat je bij meer aanbieders terecht kan. Niks mis mee.

Volgende week even heen en weer naar Kopenhagen.
toon volledige bericht
Deftpower lijkt een white label voor allerlei merken te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-08 12:53
Opvallend afgelopen week in Fieberbrunn Oostenrijk bij de parkeerplaats bij de Bergbahnen.
4 laders , volgens electroverse 44 cent per kWh.
Alleen maar Nederlandse auto's eraan gezien de hele week. (al was 75% vn de auto's op de parkeerplaats ook NL)
In het dorp verder beperktere mogelijkheden met hogere prijzen.
Al is 4 laadpalen voor zo'n grote parkeerplaats wel erg matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
kevertje1977 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:26:
Opvallend afgelopen week in Fieberbrunn Oostenrijk bij de parkeerplaats bij de Bergbahnen.
Alleen maar Nederlandse auto's eraan gezien de hele week. (al was 75% vn de auto's op de parkeerplaats ook NL)
Met Shell recharge zijn die 63ct/kWh en een blokkeertarief van 12ct/min na 2 uur. Maar ik denk niet dat ze allemaal met Electroverse laden. Denk meer aan leasebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
pmiddeld schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:35:
[...]

Er komt toch ook geen AC uit een CCS? Intrigeert me wel..
Dit is gewoon een PHEV rijder die dicht bij de shop wil parkeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
kevertje1977 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:26:
Wij vertrekken morgen naar daar vanuit België. Had ook al even gekeken op GM maar de laadpalen aan de lift vond ik behoorlijk duur. In het dorp zelf niet ver van ons appartement is het 19c/kWh dus ik hoop daar te kunnen laden of nog beter... gewoon met de granny aan het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Net terug van een lang weekend Londen. T.o.v. de vorige keer gingen we deze keer met de autotrein door de Kanaaltunnel en reed ik nu op winterbanden, heen met een overnachting in Lille en terug rechtstreeks met de snelste/kortste route naar Den Haag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BZguEjL59F6MUeuZSHZ3sLHZso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6iKUVabkG2SR9O2tWlUQLuI.png?f=fotoalbum_large

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-07 00:17
Inspired schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Dit is gewoon een PHEV rijder die dicht bij de shop wil parkeren denk ik.
Denk het niet.

Waren meer dan genoeg gratis parkeerplekken vrij dichterbij de shops.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-08 10:11
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:02:
Heen en weer naar Tirol met een Hyundai Ioniq 5.

Voor mij was dit de eerste buitenlandse rit inclusief 'openbaar' laden. Alles keurig voorbereid, twee laadpassen, vier laad-apps en een Oostenrijkse laad-app (ChargePoint). Wat me thuis al opviel was het verschil in prijzen per pas en locatie, dus de juiste combinatie kiezen was essentieel.

Nu kiest de Ioniq zelf ook laadstations en wijzigt dit op de achtergrond terwijl je rijdt. Als je een andere route-app gebruikt wordt het voorverwarmen niet gebruikt. Dus, tot zover het nut van eigen planning (voor een beginner).

De geselecteerde laad-locaties lagen soms 1 tot 2 kilometer van de snelweg maar waren wel beschikbaar en voldoende snel. De Shell pas werd consequent geweigerd (eerder in Nederland getest), dus het werd ANWB. Ik vind 1,35 Euro per kWh een woeker tarief.

In Oostenrijk werkte de ChargePoint App niet. Ze gaven steeds problemen met mijn creditcard aan, maar mijn bank zag überhaupt geen aanvraag binnen komen. Dus geen lagere prijzen. Weer ANWB voor 1,35. Schandelijk.

Het plannen van laadstations op de terugweg ging beroerd. Bij Raststätten was twee maal slechts één laadpaal aanwezig voor max 50 kW; één keer al bezet (dus eerst wachten op vrij en daarna lang laden) en één keer defect (bleek na lang proberen). Een andere had wel acht parkeerplaatsen voor elektrische auto's, maar helaas allemaal zonder paal. Als alternatief werden we drie kilometer een stadje in gestuurd om bij de Aldi een laadpaal te vinden van slechts 75 kW in plaats van de aangekondigde 150 kW. Al met al enorm veel tijdverlies.

Samen met veel files, wegwerkzaamheden en regen hebben we besloten om onderweg te overnachten. Laadpaal tarief 59 cent, maar helaas bleek na afloop dat ANWB er toch weer 1,35 Euro van had gemaakt. Schandelijk!

Zonder bij-laden hebben we de laatste 320 km afgelegd en zijn met 100 km marge thuis aangekomen. Vanacht weer laden voor 20 cent. Pfff.
toon volledige bericht
Inmiddels ben ik ook terug van een week wintersport (omgeving Veenendaal - Zell am See en retour).
En aardig wat ervaringen rijker.
Uitgangspositie was:
Heenreis op vrijdag uit school naar Limburg an der Lahn rijden (Elan hotel -> overnachting, Fastned met 12 laadmogelijkheden). Tomtom gaf aan, via Venlo vanwege drukte A12. Nou, ik heb daar achteraf toch spijt van gehad qua route. 5,5u gedaan over 300 km rijden.
Halverwege een pitstop gemaakt voor koffie, waarbij ik een Eon lader heb heb gebruikt met de ANWB laadpas (privé), Travelcard (zakelijk) werkte niet.
Een ouder stel in een nieuwe Citroen e C-4 nog geholpen met loskoppelen, hij kreeg de stekker niet los.
Zaterdagochtend 8u met 100% vertrokken, gelijk vol de file in. Eerste uur 45 km afgelegd. Laadstop 1 was bij Aral Pulse bij Gremsdorf, minuutje van snelweg af. Prijzen heb ik overigens niet op gelet, maar her en der zag ik tarieven waardoor ik blij was dat alles zakelijk ging. Beschikbaarheid was goed bij de locatie, er waren verse broodjes te halen.
Laadsnelheid was slecht (max 50kw), batterij te koud en het is een E-Niro. Na alle file leed ook een lange stop (uur en een kwartier) weer vertrokken. Daarna weer file, file en file.
Ik besloot om bij Ionity (Holzkirchen) te gaan laden. Daar was alles vol, en was nummer 3 in de wachtrij. Een EV6, nieuwe XC40 waren voor mij aan het wachten. Na mij kwam een BMW. Toen mijn plek vrij kwam, wilde de BMW voordringen (zijn vrouw stond ernaast en wees naar mij dat ik eerst was). Uiteindelijk aan de paal gehangen en met vrouw+kinderen binnen wat wezen eten en drinken.
Uiteindelijk om 19u30 aangekomen in Zell am See (net eronder officieel gezien). 11u over 640 km rijden.

Terugreis:
Planning was om weer 640 km te rijden, overnachten in Limburg an der Lahn bij een pension en zondagochtend de laatste 300 km te rijden.
Praktijk: De volledige afstand van Zell am See- Veenendaal in 1 dag gedaan). Vertrokken om 8u20 met 92% na een uur lang de auto sneeuw vrij te hebben gemaakt. Aankomst thuis zondagochtend 0045.
Auto heeft veel stroom terug gewonnen door afdaling. Iets van 50/60 km aan bereik erbij gekregen.
Eerste laadstop was Ionity Koschinger Forst (Ost). 8 stuks, en 3 van een aanbieder genaamd MER.
Bij aankomst: Alles van Ionity vol. de 3 van MER werkten niet. Netjes als 1e gaan wachten, tot er 1 beschikbaar kwam. Een duitse Audi was van plan om aan te rijden en gelijk mijn plek in te nemen, waardoor ik met een vlotte actie nog de plek wist te krijgen en aan de laadpaal te hangen. 1u15 daar geladen, want batterij was te koud en dan sta je te laden met 50kw. Uiteindelijk met 90% vertrokken. Daarna file, wegwerkzaamheden en allerlei andere tegenvallers. Nog een keer geladen bij een Bayernwerk e-mobil (Kohlsberg) om uiteindelijk bij Limburg an der Lahn aan te komen. Daar uiteraard 4 auto's voor mij wachtend bij Fastned. Tesla supercharger zat ook helemaal vol. Uiteindelijk na 15 minuten aangekoppeld bij Fastned, en besloten om 'even' naar de Mcdonalds te gaan voor eten en de auto te laten volladen. Mcdonalds na anderhalf uur geen eten gekregen, de gehele vestiging was te druk. Dingen waren op, bestellingen raakten kwijt. De gemoederen liepen soms hoog op tussen de klanten en medewerkers. Bizar om te ervaren.
Toen de auto op 100% kwam, zijn we naar huis gereden omdat we klaar waren met eigenlijk alles van de terugreis.

Nog wat punten tijdens ons verblijf in Oostenrijk:
- Laadpunten Zell am See waren bijna constant bezet, bij Schüttdorf Areitbahn. bij 't zwembad ook. blokkeertarief had weinig effect want dezelfde auto's stonden er aan einde dag als dezelfde ochtend bij aankomst.
In de parkeergarage in het centrum heb ik 1 van de 3 laadpunten gebruikt, maar de E-Niro heeft 1 fase laden dus ook dat was een merkbare tegenvaller. Dan sta je te laden met 3,6kw..
1 keer snellader bij Fusch gebruikt, dat ging perfect. Had een interne batterij van 115kWh erbij om hoge snelheid te leveren (alleen, had ik daar geen voordeel aan).

[ Voor 1% gewijzigd door MarcoEV op 26-02-2024 11:57 . Reden: Spelfouten eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:43

[Afbeelding]
Wat een aso....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MarcoEV schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:24:
Inmiddels ben ik ook terug van een week wintersport (omgeving Veenendaal - Zell am See en retour).
Dank voor je verslag, waardevol.

Aan de files doe je weinig maar ik vind dit toch wat meer in contrast staan met de zomervakantie qua laden.
Daar las je weinig tot geen problemen met laden, zelf ook 0 keer moeten wachten tijdens mijn vakantietrip.
Sterker nog, er waren altijd meerdere laadpunten beschikbaar bij diverse locaties en diverse laadpalen.
Het was wel in Frankrijk waar ze de afgelopen flink aan de weg getimmerd hebben qua snelladers.

Om het appels met peren te vergelijken wat te vermijden vraag ik me af waar dit nou aan ligt.
Teveel mensen op een bepaald tijdstip van A naar B?
Te weinig laadpunten?
Soms lagere laadsnelheden wegens kou (wat resulteert in langere laadtijden ergo langere wachttijden)?
Of een combo van dit allemaal?
Een ouder stel in een nieuwe Citroen e C-4 nog geholpen met loskoppelen, hij kreeg de stekker niet los.
Wat was eigenlijk de oorzaak cq oplossing?
Een duitse Audi was van plan om aan te rijden en gelijk mijn plek in te nemen, waardoor ik met een vlotte actie nog de plek wist te krijgen en aan de laadpaal te hangen.
Hier kan ik soms met mijn pet niet bij en vraag me dan oprecht af wat er omgaat in de hoofden van die mensen, maar goed misschien oordeel ik te snel.
Het geeft je wel te denken, ook om dit te eventueel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:26
[...]

Uitgangspositie was:
Heenreis op vrijdag uit school naar Limburg an der Lahn (Elan hotel overnachting, Fastned met 12 laadmogelijkheden). Tomtom gaf aan, via Venlo vanwege drukte A12. Nou, ik heb daar achteraf toch spijt van gehad qua route. 5,5u gedaan over 300 km rijden. Halverwege een pitstop gemaakt voor koffie, waarbij ik een Eon lader heb heb gebruikt met de ANWB laadpas (privé), Travelcard (zakelijk) werkte niet.
Zaterdagochtend 8u met 100% vertrokken, gelijk vol de file in. Eerste uur 45 km afgelegd. Laadstop 1 was bij Aral Pulse bij Gremsdorf, minuutje van snelweg af. Prijzen heb ik overigens niet op gelete, maar her en der zag ik tarieven waardoor ik blij was dat alles zakelijk ging. Beschikbaarheid was goed bij de locatie, er waren verse broodjes te halen.
Laadsnelheid was slecht (max 50kw), batterij te koud en het is een E-Niro. Na alle file leed ook een lange stop (uur en een kwartier) weer vertrokken. Daarna weer file, file en file.
Ik besloot om bij Ionity (Holzkirchen) te gaan laden. Daar was alles vol, en was nummer 3 in de wachtrij. Een EV6, nieuwe XC40 waren voor mij aan het wachten. Na mij kwam een BMW. Toen mijn plek vrij kwam, wilde de BMW voordringen (zijn vrouw stond ernaast en wees naar mij dat ik eerst was). Uiteindelijk aan de paal gehangen en met vrouw+kinderen binnen wat wezen eten en drinken.
Uiteindelijk om 19u30 aangekomen in Zell am See (net eronder officieel gezien). 11u over 640 km rijden.

Terugreis:
Planning was om weer 640 km te rijden, overnachten in Limburg an der Lahn bij een pension en zondagochtend de laatste 300 km te rijden.
Praktijk: De volledige afstand van Zell am See- Veenendaal in 1 dag gedaan). Vertrokken om 8u20 met 92% na een uur lang de auto sneeuw vrij te hebben gemaakt. Aankomst thuis zondagochtend 0045.
Auto heeft veel stroom terug gewonnen door afdaling. Iets van 50/60 km aan bereik erbij gekregen.
Eerste laadstop was Ionity Koschinger Forst (Ost). 8 stuks, en 3 van een aanbieder genaamd MER.
Bij aankomst: Alles van Ionity vol. de 3 van MER werkten niet. Netjes als 1e gaan wachten, tot er 1 beschikbaar kwam. Een duitse Audi was van plan om aan te rijden en gelijk mijn plek in te nemen, waardoor ik met een vlotte actie nog de plek wist te krijgen en aan de laadpaal te hangen. 1u15 daar geladen, want batterij was te koud en dan sta je te laden met 50kw. Uiteindelijk met 90% vertrokken. Daarna file, wegwerkzaamheden en allerlei andere tegenvallers. Nog een keer geladen bij een Bayernwerk e-mobil (Kohlsberg) om uiteindelijk bij Limburg an der Lahn aan te komen. Daar uiteraard 4 auto's voor mij wachtend bij Fastned. Tesla supercharger zat ook helemaal vol. Uiteindelijk na 15 minuten aangekoppeld bij Fastned, en besloten om 'even' naar de Mcdonalds te gaan voor eten en de auto te laten volladen. Mcdonalds na anderhalf uur geen eten gekregen, de gehele vestiging was te druk. Dingen waren op, bestellingen raakten kwijt. De gemoederen liepen soms hoog op tussen de klanten en medewerkers. Bizar om te ervaren.
Toen de auto op 100% kwam, zijn we naar huis gereden omdat we klaar waren met eigenlijk alles van de terugreis.

Nog wat punten tijdens ons verblijf in Oostenrijk:
- Laadpunten Zell am See waren vaak bezett, bij Schuttdorf Areitbahn. bij 't zwembad ook.
In de parkeergarage in het centrum heb ik 1 van de 3 laadpunten gebruikt, maar de E-Niro heeft 1 fase laden dus ook dat was een merkbare tegenvaller. Dan sta je te laden met 3,6kw..
1 keer snellader bij Fusch gebruikt, dat ging perfect. Had een interne batterij van 115kWh erbij om hoge snelheid te leveren (alleen, had ik daar geen voordeel aan).
toon volledige bericht
Ook ik een weekje wintersport gehad in Oostenrijk. Retour Apeldoorn - Schladming. Ik heb onderweg geladen bij Ionity of Tesla, afhankelijk wat het meest efficiënt was op de route of het moment was. Ik heb nergens een laadfile gehad. één keer kwam ik bij Ionity met 4 stalls aan, die allemaal bezet waren, alsmede een dubbele 50Kw lader die ook bezet was. Ik was de eerst wachtende bij de Ionity snellader. Dacht iemand die al aan het 50Kw laden was een stukje terug, bij mij voor te kruipen toen er na 2 minuten een Ionity snellader vrij kwam. Dat heb ik me niet laten gebeuren natuurlijk. Sterk staaltje opportunisme was dat van die man.

Oostenrijk was wel peperduur. Ik heb 1 keer 50KwH geladen voor het appartement aan de straat voor €57!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Zjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Dank voor je verslag, waardevol.

Aan de files doe je weinig maar ik vind dit toch wat meer in contrast staan met de zomervakantie qua laden.
Daar las je weinig tot geen problemen met laden, zelf ook 0 keer moeten wachten tijdens mijn vakantietrip.
Sterker nog, er waren altijd meerdere laadpunten beschikbaar bij diverse locaties en diverse laadpalen.
Het was wel in Frankrijk waar ze de afgelopen flink aan de weg getimmerd hebben qua snelladers.

Om het appels met peren te vergelijken wat te vermijden vraag ik me af waar dit nou aan ligt.
Teveel mensen op een bepaald tijdstip van A naar B?
Te weinig laadpunten?
Soms lagere laadsnelheden wegens kou (wat resulteert in langere laadtijden ergo langere wachttijden)?
Of een combo van dit allemaal?

[...]

Wat was eigenlijk de oorzaak cq oplossing?

[...]

Hier kan ik soms met mijn pet niet bij en vraag me dan oprecht af wat er omgaat in de hoofden van die mensen, maar goed misschien oordeel ik te snel.
Het geeft je wel te denken, ook om dit te eventueel voorkomen.
toon volledige bericht
Een auto die geen preconditioning doet en zelfs dan geen hoge snellaadsnelheid haalt zorgt ervoor dat je laadstops flink langer worden. Dat loopt op zo’n rit natuurlijk wel op als je meerdere keren 1 uur of meer moet laden.
Daarnaast komt wintersport veel meer samen op bepaalde weken.
En ik zou op zulke piekdagen Ionity mijden, zeker op de routes waar alles samen komt in zuid Duitsland. Veel mensen willen graag op een snelwegparkeerplaats laden vanwege de voorzieningen maar dat is op zulke dagen geen aanrader. Dus eerder Aral Pulse of EnBW (meeste snelladers van Duitsland) met voldoende laadplekken kiezen. Of Tesla supercharger maar dan wel goed kijken qua voorzieningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
JTHZZ schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Een auto die geen preconditioning doet en zelfs dan geen hoge snellaadsnelheid haalt zorgt ervoor dat je laadstops flink langer worden. Dat loopt op zo’n rit natuurlijk wel op als je meerdere keren 1 uur of meer moet laden.
En ik zou op zulke piekdagen Ionity mijden, zeker op de routes waar alles samen komt in zuid Duitsland. Veel mensen willen graag op een snelwegparkeerplaats laden vanwege de voorzieningen maar dat is op zulke dagen geen aanrader. Dus eerder Aral Pulse of EnBW (meeste snelladers van Duitsland) met voldoende laadplekken kiezen. Of Tesla supercharger maar dan wel goed kijken qua voorzieningen.
Ik heb voor het eerst in zomer 2021 naar Oostenrijk gereden. Wat mij tov vorig week opviel: Ionity had toen ook al op hun toen al bestaande lokaties uitbreidingsopties staan, maar sindsdien zijn er niet daadwerkelijk laadpalen bij gekomen, terwijl het wel drukker is geworden. Daar zouden ze wmb wel aandacht aan mogen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Deze had ik over het hoofd gezien, heel goed punt inderdaad.
Of Tesla supercharger maar dan wel goed kijken qua voorzieningen.
Voorzieningen (lees toilet) is wel een grote pré, vooral met vrouwlief en dochterlief die een blaas ter grootte van een pinda hebben. In Frankrijk heb je snelladers van IECharge, ze staan wel een stukje van de snelweg maar 30 cent de kWh is niet mis om een paar kilometers om te rijden, alleen, er is verder he-le-maal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Zjanzjak schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Deze had ik over het hoofd gezien, heel goed punt inderdaad.

[...]
Ja het klopt, maar ook bij de benzinestations aan de snelweg heb ik zaterdag wachtrijen gezien, dus dit is niet een specifiek EV probleem!

[ Voor 3% gewijzigd door kisik op 26-02-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Nu online
De afgelopen week heb ik speciaal gelet op alle snelladers die ik tegenkwam tijdens mijn trip naar duitsland. Werkelijk alles was minimaal op 80% vol. Als dit al een indicatie gaat geven voor de zomervakantie......

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
Brotuck schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:12:
De afgelopen week heb ik speciaal gelet op alle snelladers die ik tegenkwam tijdens mijn trip naar duitsland. Werkelijk alles was minimaal op 80% vol. Als dit al een indicatie gaat geven voor de zomervakantie......
Maar dit kan ook meevallen, omdat in de zomer het verbruik lager is en de accu's warmer en er minder vaak/lang geladen hoeft te worden. Ik ben er niet zo bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
kisik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:10:

Ja het klopt, maar ook bij de benzinestations aan de snelweg heb ik zaterdag wachtrijen gezien, dus dit is niet een specifiek EV probleem!
Dus concluderend; wat @JTHZZ zei, kortere tijdspanne in combo met veel mensen die van A naar B willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mooi verslag, altijd leuk om te lezen. Hoewel je ervaring wat minder was :(
Maar, als ik twee stappen terug doe en naar je verhaal kijk, dan komt het vrijwel allemaal neer op extreme drukte. En dan denk ik toch dat vertrekken op vrijdag, op de dag voor een vakantie, richting het zuiden, niet de beste strategie is.
Wij vertrekken nooit (meer...) op vrijdagmiddag of vrijdagochtend vroeg. Als we op vrijdag gaan rijden, dan is dat na 09:00, na de files en zeker niet 's middags. Dan rij je overal de file in. Als het even kan vertrekken we op zaterdagmorgen vroeg.
In de winter lopen de laadtijden natuurlijk ook op en mensen blijven misschien ook iets langer binnen zitten aan de warme koffie. Dan is het drukker aan de palen.
Pagina: 1 ... 42 ... 126 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.