Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
Op een 11kW laadpunt wel. Maar op een 3F/22kW laadpunt weer niet.

Met mijn 1F EV kon ik uitstekend 32A/7.4 kW laden bij een 22kW laadpunt.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:37:
[...]

Ik zou zweren dat mYn bijgeleverde kabel 3F/16A is dus daarmee kun je maximaal 16A laden.
Bij een gemiddelde 230V in de UK zou dat 230x16= 3,680 kW.

Maar nu breng je me aan het twijfelen en ik zal morgen eens kijken :X 8)7
Bij een 3F/32A kabel is 1F/7,4 kW laden geen enkel probleem.

Maar dan zou dit plaatje ook wel eens een upgrade kunnen gebruiken,
[Afbeelding]
Zou ff kijken idd. Ben er redelijk zeker van dat je ook gewoon een 32A versie hebt. Verder klopt dat plaatje volgens mij gewoon. Gaat verder hier wat offtopic. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Overigens zou ik ook een account bij Iberdrola regelen, al is het maar voor de gratis palen. :)
Naar aanleiding van jouw post weer eens een poging gedaan om een account via de Iberdrola app aan te maken. En wat blijkt…..het is gelukt! Bevestigingsmail gehad en betaalmethode toegevoegd.
Kon bij vorige pogingen nooit mijn woonland invoeren. Lukte nu wel.
Volgende week uitproberen als we weer naar Spanje (Javea) gaan.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
mm.kool schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Na aanleiding van jouw post weer eens een poging gedaan om een account via de Iberdrola app aan te maken. En wat blijkt…..het is gelukt! Bevestigingsmail gehad en betaalmethode toegevoegd.
Kon bij vorige pogingen nooit mijn woonland invoeren. Lukte nu wel.
Volgende week uitproberen als we weer naar Spanje (Javea) gaan.
Kijk, de aanhouder wint. Mooi dat het gelukt is. :) Ik moet nog een maandje wachten voor ik weer mag.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
RoLeaf schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:55:
Wie heeft er ervaringen met laden in Oost-Tjechie?

Ik ben aan het orienteren voor een reis hiernaar toe. De heen/terugreis zal geen probleem zijn. Terplekke heb je weinig laadpunten, weinig info over welke passen en geaccepteerd worden en weinig reviews.

Ik lees wel hier en daar dat je lokale pasjes nodig hebt. Is dit nog zo? Heb je een CEZ-app nodig?
Verder zijn nogal wat laadpunten bij garages, winkels, hotels e.d. en kunnen dus mogelijk ook niet altijd beschikbaar zijn.

Mijn auto heeft 22kW-AC en 130kW-CSS.

Wie weet hier wat meer over? B.v.d.
Ben helaas "maar" tot Praag gereden, maar ik kon toen alles met de Elli pas betalen toen ik daar was. In het land van Skoda lijkt me dat ook wel voor de hand. Is niet meer de goedkoopste, maar buiten de Shell pas wellicht toch meenemen ?

Vanuit de laadpastop10 -> "Elli is ontstaan vanuit 'Volkswagen Group Charging GmbH' op het Virta platform, die we in Nederland al kenden van de Volkwagen en Skoda powerpass."

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door Telesto op 05-02-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Brotuck schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Ben helaas "maar" tot Praag gereden, maar ik kon toen alles met de Elli pas betalen....
Bedankt voor je ervaringen.Ik zal zeker even naar de pasjes kijken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 21:02
Ik zal hier ook mijn ervaring even delen. Betreft een ID.3 58kWh zonder warmtepomp en een winterse trip naar de alpen.

De ID.3 kan vrij snel laden (130kW), maar enkel bij erg lage SoC, en daalt al snel af naar lagere waarden (66kW bij 50% en dan nog lager).
Er zit de laatste software op, dus enkel battterijverwarming tot net boven het vriespunt en geen mogelijkheid om de batterij te verwarmen bij het navigeren naar een snellader.

In totaal 930km gereden, 11u40 deur tot deur. Vertrokken met 88%, aangekomen met 30%.
Onderweg 8 keer geladen, voor een totale laadduur van 2u53, (gemiddeld 21m44s per stop), 242kWh bijgeladen met een gemiddelde laadsnelheid van 83kW. (4x Fastned en 4x Ionity)

Bij het vertrek een 10 graden in de batterij, bij de eerste snellader was dat al 25 graden. Grotendeels te danken aan een stukje autobahn aan hoge snelheid. Maar zelfs die 25 graden bleek niet genoeg te zijn om 130kW te halen, want de eerste keer haalde ik maar 107kW.

Alle volgende keren wel me 29 a 32 graden batterij aangekomen en de volle 130kW gehaald. Daarbij wel vaak "diep" gereden. Een enkele keer 1% en een paar keer slechts 2% bij aankoppelen.

De laatste snellader was na een heel stuk geen snelweg (Ionity Nassereith, op de Fernpas), daardoor daalde de temperatuur van de batterij naar 25graden en haalde ik maar 66kW (weliswaar bij 34%). Daar maar kort gestaan om wat marge te hebben op de bestemming.

Al bij al viel het wel goed mee. Er was altijd wel wat drukte bij de snelladers, maar nooit moeten wachten.

Wat zou helpen om sneller te zijn is vol kunnen vertrekken. (PHEV's die parkeren op een laadplek maar niet laden... :/ ) En een auto die actief aan voorverwarming voor de batterij doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Hier ook nog even mijn ervaring met een rit vanuit Zeeland naar de Franse Alpen 960 km met de Tesla MY LR 3e week januari.
We zijn op vrijdag na de middag weg gereden met 98% lading en kwamen er al ver in Belgie achter de sleutel van het appartement niet bij ons te hebben.... behoorlijk wat kilometertjes extra dus.

Maar we laten ons humeur niet bepalen door zo'n incident en kijken gewoon wat de navigatie aangeeft qua laadstop. We konden de nipt de Franse Supercharger halen en vandaar naar een hotel in Reims waar laadmogelijkheden waren.

Vanaf Reims moesten we nog twee keer laden om op de eindbestemming te komen. Maar ja om je auto met weinig lading in de vrieskou te zetten is niet goed voor de batterij, gelukkig staan er dicht bij de bestemming twee Tesla SuC dus daar nog een keer geladen.

Met de MY LR haal je ongeveer 300 km met een snelheid van circa 120 km/h bij een temperatuur tussen de 0 en de -6 . Komt het laadpunt in zicht, dan wordt het pedaal wat dieper ingetrapt. De auto heeft een warmtepomp en verwarmt ook de batterij, waardoor laden behoorlijk snel gaat, dat gaat allemaal automatisch.
Als je op 15% zit laad de batterij met ongeveer 1500 km/h afnemend tot ongeveer 500 km/h bij een 70% lading. Dus na 20 to 25 minuten ben je weer op pad.

Aangezien wij met onze Ice destijds ook een keer of drie stopten op een lange rit, wordt dit door ons niet als storend ervaren. Onze buren die in een ruk zonder sanitaire stop richting Oostenrijk sjezen denken daar anders over. Op de laadpunten hebben we: een film afgekeken, een lunch gebruikt en boodschappen gedaan.

Ik ben absoluut geen Tesla Fanboy die alles van Tesla geweldig vind, maar een dikke duim omhoog voor de integratie van navigatie met voorgestelde laadstops, batterijverwarming en snel laden. Eigenlijk geef je de eindbestemming in en de auto doet de rest.

En wat is er mis met een vakantie waarbij je zonder stress reist?

Edit: Ik vergat te melden dat we beide dagen op de heenweg een behoorlijke wind in de rug hadden en mooi weer, wat het verbruik positief beinvloed.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 08-02-2024 11:27 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:27

franklin

denkt teveel...

bert pit schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:22:

Met de MY LR haal je ongeveer 300 km met een snelheid van circa 120 km/h bij een temperatuur tussen de 0 en de -6 .
Is dat van 100% tot 0%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 16:28
Ferry34 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb tomtom go voor Android
€20 per jaar
Ziet alle flitsers...ook mobiele
Ziet alle files in realtime
Ziet de meeste wegafsluitingen

Bij instellingen voertuig zetten op EV, dan verdwijnen de tankstations en toont hij laadpalen.
Filteren op CCS en hij toont alle snelladers op de kaart of langs de route.

Je kunt ook gewoon zoeken op dichtstbijzijnde

Echter...voor lange routes zal ABRP of een ingebouwde autonavigatie met laad planning beter zijn

Oh je hebt een ID4 77kwh (mooiste EV :P )
Die heeft tegenwoordig een goede planning hoor.
Ik heb ook TomTOm Go, alleen dan via Carplay. En dat geeft geen optie voor CCS, of wat dan ook (helaas).
Daarin is Apple net een spelbreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
bert pit schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:22:
Hier ook nog even mijn ervaring met een rit vanuit Zeeland naar de Franse Alpen 960 km met de Tesla MY LR 3e week januari.
We zijn op vrijdag na de middag weg gereden met 98% lading en kwamen er al ver in Belgie achter de sleutel van het appartement niet bij ons te hebben.... behoorlijk wat kilometertjes extra dus.

Maar we laten ons humeur niet bepalen door zo'n incident en kijken gewoon wat de navigatie aangeeft qua laadstop. We konden de nipt de Franse Supercharger halen en vandaar naar een hotel in Reims waar laadmogelijkheden waren.

Vanaf Reims moesten we nog twee keer laden om op de eindbestemming te komen. Maar ja om je auto met weinig lading in de vrieskou te zetten is niet goed voor de batterij, gelukkig staan er dicht bij de bestemming twee Tesla SuC dus daar nog een keer geladen.

Met de MY LR haal je ongeveer 300 km met een snelheid van circa 120 km/h bij een temperatuur tussen de 0 en de -6 . Komt het laadpunt in zicht, dan wordt het pedaal wat dieper ingetrapt. De auto heeft een warmtepomp en verwarmt ook de batterij, waardoor laden behoorlijk snel gaat, dat gaat allemaal automatisch.
Als je op 15% zit laad de batterij met ongeveer 1500 km/h afnemend tot ongeveer 500 km/h bij een 70% lading. Dus na 20 to 25 minuten ben je weer op pad.

Aangezien wij met onze Ice destijds ook een keer of drie stopten op een lange rit, wordt dit door ons niet als storend ervaren. Onze buren die in een ruk zonder sanitaire stop richting Oostenrijk sjezen denken daar anders over. Op de laadpunten hebben we: een film afgekeken, een lunch gebruikt en boodschappen gedaan.

Ik ben absoluut geen Tesla Fanboy die alles van Tesla geweldig vind, maar een dikke duim omhoog voor de integratie van navigatie met voorgestelde laadstops, batterijverwarming en snel laden. Eigenlijk geef je de eindbestemming in en de auto doet de rest.

En wat is er mis met een vakantie waarbij je zonder stress reist?
Dat zijn mooie cijfers waar velen jaloers op zullen zijn, ik met m'n XC40 MY23 kan daar alleen maar van dromen. Nu goed, vorige zomer naar Spanje vond ik dat niet zo'n issue, om de 200-250km stoppen vind ik perfect. Over 3 weken vertrek ik echter naar de Oostenrijkse Alpen, dat wordt een andere zaak vrees ik. Volgens ABRP 6x stoppen op 950km. Kan in 5x ook maar dan is het langer laden en aankomen met een lagere SoC.

In elk geval ga ik voor die 2x per jaar nooit terug naar een ICE wagen. Over 3,5 jaar als m'n lease afloopt zal het vast allemaal al een pak beter zijn.

Zag gisteren nog een filmpje van de nieuwe Porsche Taycan, laden op 800V platform aan 320kW _/-\o_ . 3 minuten laden en je kan weer 100km bollen. Onbetaalbaar voor mezelf dat wel en voorlopig nog weinig snelladers die dat effectief ondersteunen, maar ik wil maar zeggen dat de toekomst er veelbelovend uitziet (nu al).

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Nee, ik laad tot circa zo'n 90% als het niet druk is en de volgende stop zit ergens om en nabij de 15%.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
AndRo555 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:02:
Ik zal hier ook mijn ervaring even delen. Betreft een ID.3 58kWh zonder warmtepomp en een winterse trip naar de alpen.

De ID.3 kan vrij snel laden (130kW), maar enkel bij erg lage SoC, en daalt al snel af naar lagere waarden (66kW bij 50% en dan nog lager).
Er zit de laatste software op, dus enkel battterijverwarming tot net boven het vriespunt en geen mogelijkheid om de batterij te verwarmen bij het navigeren naar een snellader.

In totaal 930km gereden, 12u40 deur tot deur. Vertrokken met 88%, aangekomen met 30%.
Onderweg 8 keer geladen, voor een totale laadduur van 2u53, (gemiddeld 21m44s per stop), 242kWh bijgeladen met een gemiddelde laadsnelheid van 83kW. (4x Fastned en 4x Ionity)

Bij het vertrek een 10 graden in de batterij, bij de eerste snellader was dat al 25 graden. Grotendeels te danken aan een stukje autobahn aan hoge snelheid. Maar zelfs die 25 graden bleek niet genoeg te zijn om 130kW te halen, want de eerste keer haalde ik maar 107kW.

Alle volgende keren wel me 29 a 32 graden batterij aangekomen en de volle 130kW gehaald. Daarbij wel vaak "diep" gereden. Een enkele keer 1% en een paar keer slechts 2% bij aankoppelen.

De laatste snellader was na een heel stuk geen snelweg (Ionity Nassereith, op de Fernpas), daardoor daalde de temperatuur van de batterij naar 25graden en haalde ik maar 66kW (weliswaar bij 34%). Daar maar kort gestaan om wat marge te hebben op de bestemming.

Al bij al viel het wel goed mee. Er was altijd wel wat drukte bij de snelladers, maar nooit moeten wachten.

Wat zou helpen om sneller te zijn is vol kunnen vertrekken. (PHEV's die parkeren op een laadplek maar niet laden... :/ ) En een auto die actief aan voorverwarming voor de batterij doet.
Ik vind 8 keer laden op 930 km wel erg veel. Met mijn Kona (64kWh) heb ik drie weken geleden (toen het even erg koud was) 4x geladen op 990 km. Meestal van 20-25% naar 70-80% maar ook 1x tot 100% (maximum vermogen 77 kW, maar dat zakt na 60% al in). Op de terugweg zelfs in 3x laden gedaan, toen was het wat warmer buiten. Ik denk dat met 8x laden je ook 8x tijd verliest met van de snelweg af gaan, aankoppelen, afkoppelen en bij korte sessies ook weer te laat bij de auto voor het vervolg van de reis. Daarom plan ik meestal met etappes tussen 70-80% en 10-15% (200-250 km bij 120 km/h).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Largamelion schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:10:
[...]
Dat zijn mooie cijfers waar velen jaloers op zullen zijn, ik met m'n XC40 MY23 kan daar alleen maar van dromen. Nu goed, vorige zomer naar Spanje vond ik dat niet zo'n issue, om de 200-250km stoppen vind ik perfect. Over 3 weken vertrek ik echter naar de Oostenrijkse Alpen, dat wordt een andere zaak vrees ik. Volgens ABRP 6x stoppen op 950km. Kan in 5x ook maar dan is het langer laden en aankomen met een lagere SoC.

In elk geval ga ik voor die 2x per jaar nooit terug naar een ICE wagen. Over 3,5 jaar als m'n lease afloopt zal het vast allemaal al een pak beter zijn.

Zag gisteren nog een filmpje van de nieuwe Porsche Taycan, laden op 800V platform aan 320kW _/-\o_ . 3 minuten laden en je kan weer 100km bollen. Onbetaalbaar voor mezelf dat wel en voorlopig nog weinig snelladers die dat effectief ondersteunen, maar ik wil maar zeggen dat de toekomst er veelbelovend uitziet (nu al).
Ik vergat te melden dat we beide dagen op de heenweg een behoorlijke wind in de rug hadden en mooi weer, wat het verbruik positief beinvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
pmiddeld schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Ik vind 8 keer laden op 930 km wel erg veel. Met mijn Kona (64kWh) heb ik drie weken geleden (toen het even erg koud was) 4x geladen op 990 km. Meestal van 20-25% naar 70-80% maar ook 1x tot 100% (maximum vermogen 77 kW, maar dat zakt na 60% al in). Op de terugweg zelfs in 3x laden gedaan, toen was het wat warmer buiten. Ik denk dat met 8x laden je ook 8x tijd verliest met van de snelweg af gaan, aankoppelen, afkoppelen en bij korte sessies ook weer te laat bij de auto voor het vervolg van de reis. Daarom plan ik meestal met etappes tussen 70-80% en 10-15% (200-250 km bij 120 km/h).
@AndRo555 Heeft dan ook wel echt korte stops gemaakt. Ik schat zo in dat ie vaak rond de 50% vertrok.

De pijn van MEB zit hem er in dat je op andere manier temperatuur in de batterij moet houden dan preconditionering (bij het ontbreken daarvan). Korter stoppen en harder rijden houdt hem warm, de laadsnelheid hoog en daarmee ben je uiteindelijk sneller op de bestemming. Ja je verliest wat tijd met snelweg op en af, maar Fastned en Ionity zitten heel kort op de autobahn, dus ik denk dat wel compenseert...

Ik heb soortgelijke ervaringen, maar dan met een Enyaq 80. Vaker stoppen en 130(+) rijden is optimaal. Die batterij moet wel 20+ graden blijven.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 08:56
Largamelion schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:10:
Hyundai/Kia e-GMP kan ook 240kW laden op hun long range modellen.
Gaat goed vooruit tot een 50-60%, dan is er wel een drop, maar ondertussen heb je de rest wel ingehaald.
https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai

Spijtig genoeg stoppen ze met battery conditioning onder de 20% SoC, dus rijden tot 5% geeft de batterij tijd om terug af te koelen. Al is dat enkel een issue bij echt koude temperaturen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Blijf het mooi vinden deze discussies.

De 'mentale tijdwinst' van een uurtje minder laden proberen te bereiken versus het 'mentale tijdsverlies' van uren doorbrengen op dit forum en de verschillende laad-apps om te komen tot de ideale laadstrategie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JanHenk schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:27:
[...]

@AndRo555 Heeft dan ook wel echt korte stops gemaakt. Ik schat zo in dat ie vaak rond de 50% vertrok.

De pijn van MEB zit hem er in dat je op andere manier temperatuur in de batterij moet houden dan preconditionering (bij het ontbreken daarvan). Korter stoppen en harder rijden houdt hem warm, de laadsnelheid hoog en daarmee ben je uiteindelijk sneller op de bestemming. Ja je verliest wat tijd met snelweg op en af, maar Fastned en Ionity zitten heel kort op de autobahn, dus ik denk dat wel compenseert...

Ik heb soortgelijke ervaringen, maar dan met een Enyaq 80. Vaker stoppen en 130(+) rijden is optimaal. Die batterij moet wel 20+ graden blijven.
Naast dat ik mijn vraagtekens heb bij deze strategie (hoeveel tijd win je er daadwerkelijk mee), zou ik dan toch tenminste de eerste etappe van 100% naar 10% rijden, dus ca. 300 km om de batterij op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pmiddeld schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:22:
[...]

Naast dat ik mijn vraagtekens heb bij deze strategie (hoeveel tijd win je er daadwerkelijk mee), zou ik dan toch tenminste de eerste etappe van 100% naar 10% rijden, dus ca. 300 km om de batterij op te warmen.
Je kunt het gewoon uitrekenen, als je de laadcurve weet. Ik heb dat ooit geprobeerd en kwam op ongeveer dezelfde totale reistijd. Mijn e-Niro laadt het snelst tussen de 20% en 50%. Ik laad echter altijd tot 80%. Theoretisch zou je met meer, maar kortere laadstops winst kunnen boeken, maar uiteindelijk scheelt het niet genoeg om je er druk over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
pmiddeld schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:18:
[...]

Was ook gewoon 160km/u constant rijden. Verbruik richting de 28kWh/100km. Ergens wel nodig om de batterij op temperatuur te houden jammer genoeg.

Hoe hoger de laadsnelheid hoe interessanter het is om sneller te rijden.
Eem andere strategie zou zijn om 110 te rijden en aan half de snelheid te laden (maar verbruik is dan niet half)

[ Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 08-02-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
AndRo555 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Was ook gewoon 160km/u constant rijden. Verbruik richting de 28kWh/100km. Ergens wel nodig om de batterij op temperatuur te houden jammer genoeg.

Eem andere strategie zou zijn om 110 te rijden en aan half de snelheid te laden (maar verbruik is dan niet half)
Dat is in Duitsland ook maar relatief met alle Baustellen en de weinige plekken waar je die snelhied daadwerkelijk mag rijden, en op de Fernpass rijd je ook geen 160 km/h.

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 08-02-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
pmiddeld schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Dat is in Duitsland ook maar relatief met alle Baustellen en de weinige plekken waar je die snelhied daadwerkelijk mag rijden, en op de Fernpass rijd je ook geen 160 km/h.
Dat viel eigenlijk best goed mee. En in BE, NL, AT en CH uiteraard geen 160 gereden. Stuk op de fernpass was al genoeg afkoeling om de laadsnelheid te halveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
AndRo555 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Sneller rijden doet het verbruik progressief stijgen.
Met hoge DC-tarieven tikt dat dan wel stevig door.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
HansAuutB schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Sneller rijden doet het verbruik progressief stijgen.
Met hoge DC-tarieven tikt dat dan wel stevig door.
Ach, meestal overschatten we hoe ver we aan die snelheden kunnen rijden. Overdag valt dat vrijwel altijd vies tegen door files en werken.
En met Tesla SuC tarieven valt het nog wel mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 21:46
jeroenkb schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:48:
Blijf het mooi vinden deze discussies.

De 'mentale tijdwinst' van een uurtje minder laden proberen te bereiken versus het 'mentale tijdsverlies' van uren doorbrengen op dit forum en de verschillende laad-apps om te komen tot de ideale laadstrategie
Dat is inderdaad zo.

Maar ik zie het als een investering in kennisopbouw voor de newbies onder ons. Ik verwacht deze week onze Ioniq 5 RWD 77kWh en ik heb op deze fora véél bijgeleerd. Je moet wel een beetje tussen de rants door lezen >:)

Dank U dus aan alle bijdragers voor de gedeelde kennis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
PhilippeJoris schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Dat is inderdaad zo.

Maar ik zie het als een investering in kennisopbouw voor de newbies onder ons. Ik verwacht deze week onze Ioniq 5 RWD 77kWh en ik heb op deze fora véél bijgeleerd. Je moet wel een beetje tussen de rants door lezen >:)

Dank U dus aan alle bijdragers voor de gedeelde kennis.
Je ziet bij nieuwe eigenaren een ontwikkeling en een afsplitsing. De ontwikkeling is dat men in het begin heel erg bezig is met het plannen van laadstops. Dan een splitsing: een groep die ontdekt dat dat niet nodig is, er geen plezier aan beleeft en gewoon gaat rijden. En een groep die plezier blijft houden in het plannen.
Er zijn wat varianten op deze splitsing, maar grofweg klopt dat wel. Dit specifieke forum word voornamelijk bevolkt door mensen van de tweede groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Tommie12 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:16:
[...]

Ach, meestal overschatten we hoe ver we aan die snelheden kunnen rijden. Overdag valt dat vrijwel altijd vies tegen door files en werken.
En met Tesla SuC tarieven valt het nog wel mee.
Klopt helemaal, vorig jaar een trip tot midden in Duitsland gedaan: ~700 km enkele rit en van de 160 km ongelimiteerd in Duitsland in de praktijk 30 - 50 km kunnen doorrijden, de rest waren inderdaad druk verkeer of Baustelle met files of beperkingen tot 50 / 80 km/u.
Dat kunnen doorrijden was gewoon meer om het gevoel te hebben dat het vooruit ging, uiteindelijk was dat een tijdswinst van een 5-tal minuten in elke richting, nog zonder te rekenen met een fractie langere laadstops :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tommie12 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:58:
Ik heb de zoekfunctie even gebruikt, maar Ierland geeft hier geen enkele treffer.

Iemand die tips heeft voor de volgende zomervakantie?
Zijn er specifieke aanbieders die veel aanbod hebben en die niet met de gebruikelijke Shell, Plugsurfing of LMS passen kunnen gebruikt worden?
Ik kom hier even op terug.
Blijkbaar zijn er erg weinig mensen die met hun auto naar Ierland rijden.

Als ik de kaarten bekijk van Shell en Tesla, dan zijn er wel wat laders, maar het is nogal beperkt buiten Dublin.

EasyGo heeft wat meer laadpunten, maar dan moet ik weer een account maken, en het is prepay, dus wat doe je dan weer met dat saldo aan het eind van de reis. Het is zo moeilijk om te zien wie de roaming partners zijn...
Ik zie de EasyGo laadpunten niet in de Shell app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05
Volgende week weer op pad naar de Alpen. Tripje al heel vaak gedaan in verschillende oudere Tesla’s. Benieuwd hoe gaat bevallen met nieuwe MY die een stuk meer range heeft en 2x zo snel kan laden.

Heb al genoeg vertrouwen opgebouwd dat ik vooraf niets meer plan. Gewoon instappen en gaan, laden vooral tijdens gebruikelijke pauzes. Benieuwd of ik ook nog echte laadstops nodig heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 12-02-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36
Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Ik kom hier even op terug.
Blijkbaar zijn er erg weinig mensen die met hun auto naar Ierland rijden.

Als ik de kaarten bekijk van Shell en Tesla, dan zijn er wel wat laders, maar het is nogal beperkt buiten Dublin.

EasyGo heeft wat meer laadpunten, maar dan moet ik weer een account maken, en het is prepay, dus wat doe je dan weer met dat saldo aan het eind van de reis. Het is zo moeilijk om te zien wie de roaming partners zijn...
Ik zie de EasyGo laadpunten niet in de Shell app.
Wij willen ook richting Ierland in de komende jaren (moet wel met schoonfamilie daar..) en ik weet ook niet precies hoe we die kant op gaan.

Ik weet wel dat er een boot van Duinkerken naar Rosslare gaat https://www.dfds.com/nl-n...chten/duinkerken-rosslare, maar weet niet of we 24 uur op de boot willen zitten of dat we door GB gaan rijden.

En dan nog het probleem van de laders in Ierland. Superchargers zijn er wel, maar niet in Sligo waar wij naartoe gaan. Al stel ik wel Sligo elk kwartaal voor aan Tesla om daar ook een supercharger te plaatsen. https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview

[ Voor 5% gewijzigd door hsb85 op 12-02-2024 10:24 . Reden: link DFDS + tesla suggestie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
hsb85 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:21:
[...]

Wij willen ook richting Ierland in de komende jaren (moet wel met schoonfamilie daar..) en ik weet ook niet precies hoe we die kant op gaan.

Ik weet wel dat er een boot van Duinkerken naar Rosslare gaat https://www.dfds.com/nl-n...chten/duinkerken-rosslare, maar weet niet of we 24 uur op de boot willen zitten of dat we door GB gaan rijden.

En dan nog het probleem van de laders in Ierland. Superchargers zijn er wel, maar niet in Sligo waar wij naartoe gaan. Al stel ik wel Sligo elk kwartaal voor aan Tesla om daar ook een supercharger te plaatsen. https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview
Wij zouden de overtocht maken vanuit Cherbourg naar Dublin, dat is minder dan 24h, maar toch een tijdje.

In Carrick on Shannon (ca 30km van Sligo) is er een snellader van 150kW en een paar 50kW laders, en die vallen onder EasyGo.

Op de Shell kaart vind ik nog een paar 50kW laders nabij het station, en in Grange staan er ook van ESB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndRo555
AndRo555 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:02:

In totaal 930km gereden, 11u40 deur tot deur. Vertrokken met 88%, aangekomen met 30%.

Update voor de terugweg, een iets andere strategie toegepast. Nu iets langer geladen. Condities waren wel iets beter (minder regen en iets warmer). En bergaf 8)
Wel 24% minder SoC moeten bijladen in het terugrijden, want minder marge op het einde nodig en kon vol vertrekken. Om dit te compenseren zou er voor de heenrit de laatste snellaadstop af moeten (15m laden + 3m overhead).
Dan is het ongeveer 25min sneller door iets langer door te laden. Blijkt dat de overhead per laadbeurt toch niet insignificant is. Wel zijn er veel snelladers niet op een snelwegparking maar een kruispunt (al dan niet met lichten) verwijderd van de snelweg.

ID.3 58kWhHeenTerug
Start SoC88%100%
Eind SoC30%18%
afstand930km947km
tijd deur-deur11u4011u07
# laadstops85
Gemiddelde laadstopduur21m44s31m01s
Gemiddelde laadsnelheid83.45kW77.28kW
totaal bijgeladen241.9kWh199.8kWh
Totale laadduur2u532u35

Blijft wel dat met batterijpreconditionering wel veel zou toevoegen voor landen (alles behalve DE) waar je de batterij niet zelf warm kan rijden door snel te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Sethro schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:12:
Volgende week weer op pad naar de Alpen. Tripje al heel vaak gedaan in verschillende oudere Tesla’s. Benieuwd hoe gaat bevallen met nieuwe MY die een stuk meer range heeft en 2x zo snel kan laden.

Heb al genoeg vertrouwen opgebouwd dat ik vooraf niets meer plan. Gewoon instappen en gaan, laden vooral tijdens gebruikelijke pauzes. Benieuwd of ik ook nog echte laadstops nodig heb.
Dit inderdaad. Na een paar keer plan je inderdaad gewoon niet meer. Mijn vrouw is ook heel handig geworden met de chargemap app :D En ik met mn rechtervoet doseren om bijv een stop te overslaan of juist harder trappen om met lagere SoC aan te komen op een lader eerder (puur om eventjes dat getal 250 op scherm te zien :D)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[b]Sethro in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Benieuwd of ik ook nog echte laadstops nodig heb.
Waarschijnlijk net voor je eindpunt, om niet weg te hoeven zetten met 20%.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
De afgelopen dagen in 3 etappes naar Spanje (Jávea) gereden via route du soleil. Twee elektrische fietsen op de fietsendrager.
1 etappe: 846 km, verbruik 20,8 kwh. Temperatuur bij vertrek 4 graden en bij aankomst 8. 70% in de regen
2 etappe: 764 km, verbruik 18,1 kwh. Temperatuur bij vertrek 4 graden en bij aankomst 16. 20 % in de regen
3 etappe: 472 km, verbruik 18,0 kwh. Temperatuur bij vertrek 8 graden en bij aankomst 20. Droog.
Rustig gereden, tussen de 100 en 115 km/u.
Laden bij Tesla (8x), Fastned (2x) en bij onbekende aanbieder bij Ibis hotel vd 1e overnachting.
Nergens wachttijden en overal probleemloos geladen.
Het is toch wel prettig als je niet van de snelweg af hoeft om te laden. Tesla ligt meestal 1á 2 km van de snelweg af en dat gaat mij tegenstaan. De aantrekkelijke prijzen bij Tesla geven nu nog de doorslag om voornamelijk daar te laden.
Verder is de autocharge mogelijkheid bij Fastned een voorbeeld dat navolging verdient. Superhandig!
https://support.fastned.n...2747127-Wat-is-Autocharge

Hier in Jávea voor het eerst gebruik kunnen maken van de Iberdrola app. Het was me, het afgelopen jaar, na meerdere pogingen niet gelukt om een account aan te maken. Nu, na een update van de Iberdrola app, lukte dat wel. Voordeel is dat er in Spanje meerdere Iberdrola laders zijn (ook in Javea) waar je gratis AC kan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TnWN2iE7nq69Hhi8sPLGQ3_07w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNvNloo5K1KTeNO2KJO7KfHl.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe Tesla locatie bij Castellón de la Plana

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg_Hobs1xMPXez5XXfT5IqokN0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QqvyljZ8j9eS4qIl9OZ8Ghg.jpg?f=fotoalbum_large
8 Iberdrola laadpunten (gratis) in Javea

Kia e-soul 64 kw

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:56:
De afgelopen dagen in 3 etappes naar Spanje (Jávea) gereden via route du soleil. Twee elektrische fietsen op de fietsendrager.
1 etappe: 846 km, verbruik 20,8 kwh. Temperatuur bij vertrek 4 graden en bij aankomst 8. 70% in de regen
2 etappe: 764 km, verbruik 18,1 kwh. Temperatuur bij vertrek 4 graden en bij aankomst 16. 20 % in de regen
3 etappe: 472 km, verbruik 18,0 kwh. Temperatuur bij vertrek 8 graden en bij aankomst 20. Droog.
Rustig gereden, tussen de 100 en 115 km/u.
Laden bij Tesla (8x), Fastned (2x) en bij onbekende aanbieder bij Ibis hotel vd 1e overnachting.
Nergens wachttijden en overal probleemloos geladen.
Het is toch wel prettig als je niet van de snelweg af hoeft om te laden. Tesla ligt meestal 1á 2 km van de snelweg af en dat gaat mij tegenstaan. De aantrekkelijke prijzen bij Tesla geven nu nog de doorslag om voornamelijk daar te laden.
Verder is de autocharge mogelijkheid bij Fastned een voorbeeld dat navolging verdient. Superhandig!
https://support.fastned.n...2747127-Wat-is-Autocharge

Hier in Jávea voor het eerst gebruik kunnen maken van de Iberdrola app. Het was me, het afgelopen jaar, na meerdere pogingen niet gelukt om een account aan te maken. Nu, na een update van de Iberdrola app, lukte dat wel. Voordeel is dat er in Spanje meerdere Iberdrola laders zijn (ook in Javea) waar je gratis AC kan laden.

[Afbeelding]
Nieuwe Tesla locatie bij Castellón de la Plana

[Afbeelding]
8 Iberdrola laadpunten (gratis) in Javea
Ook mijn idee, ik ga alleen bij Tesla laden als het uitkomt en in Frankrijk pak ik sowieso liever de triple van Ionity want die is een stuk goedkoper en amper trager. In Javea heb ik ook daar geladen, wel erg smalle parkeerplaatsen en laders zijn geen 22kW was mijn ervaring. Maar goed, wel gratis. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Piddybull
  • Laatst online: 20-08 11:56
PTish schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:23:
[...]

Zeker. Electromaps had ik al gespot in dit topic dus aangevraagd. Goeie tip!

[...]

Ja dat had ik al gezien. Wel even de vraag hoe veel er vrij zijn en of we daar komen ;) Frankrijk was ideaal omdat we tijdens het boodschappen doen konden laden. We gaan het zien.
Electromaps blijkt na wat vergelijkingen ook steeds 3 tot 8 % goedkoper uit te vallen dan Chargemap !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:40
Vandaag voor het eerst met een EV, Megane e tech, naar het buitenland. Ritje midden Nederland naar Disneyland.

Wat is dat enorm meegevallen, hoorde links en rechts wat verhalen mbt Frankrijk en laden, maar dat is sowieso tot de bestemming niet terecht vind ik. Navigatie van de Megane gebruikt en prima kunnen laden bij 2 snelladers. Eneco pas van de zaak gebruikt en werkte ook zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Vandaag even naar Oostenrijk en morgen weer terug naar Nederland.

Hoezo elektrisch goedkoop?

EV is een ID.4 77kw versie.
Geen laad plan gemaakt.
Gewoon trappen waar het kon, en laden als het moest.

- Vertrokken met 100%
- Nu nog 51% in de auto.
- Totaal is 1087 km
- 105km/h gemiddeld
- 10:20 h gereden.
- 23.2kWh/100km.
- Vertrokken om 02:55
- Aankomst was om 16:03 uur
- Laad stops: 6
- laadtijd: 2:30 h
- kosten: €195 (heb geen abonnementen!)

Ongeveer 1 euro per 5 km!

EnBW mobility 41.81kWh @ €36.66
Aral pulse 42.38kWh @ €39.42
IONITY 39.08kWh @ €31.02
EWEGO 45.18kWh @ €38.18
Fastned 45.73kWh @ €31.30
Smatrics 27.77kWh @ € 17.88
Thuis. 48.86kWh @ meeste van de zon

[ Voor 30% gewijzigd door N0EL op 16-02-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Pannekoek81 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:23:
Vandaag voor het eerst met een EV, Megane e tech, naar het buitenland. Ritje midden Nederland naar Disneyland.

Wat is dat enorm meegevallen, hoorde links en rechts wat verhalen mbt Frankrijk en laden, maar dat is sowieso tot de bestemming niet terecht vind ik. Navigatie van de Megane gebruikt en prima kunnen laden bij 2 snelladers. Eneco pas van de zaak gebruikt en werkte ook zonder problemen.
Met Disneyland heb je dan ook meteen de meest onvriendelijke EV-bestemming van Frankrijk gehad. Of is die parkeerplaats ondertussen al niet meer zo'n laadpaalwoestijn ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
N0EL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:33:

IONITY 39.08kWh @ €31.02
EWEGO 45.18kWh @ €38.18
Thuis. Geen idee @ van de zon
Ik zie ook meerdere laadsessies richting 1€ per kWh gaan.. Als je d'r niet een beetje op let gaat 't inderdaad wel prijzig zijn.
Waarom niet een Tesla abbo afgesloten en via het tesla netwerk gereden? Dan zit je overal voor ca 40/50 ct per kWh....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
caspervc schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:08:
[...]

Ik zie ook meerdere laadsessies richting 1€ per kWh gaan.. Als je d'r niet een beetje op let gaat 't inderdaad wel prijzig zijn.
Waarom niet een Tesla abbo afgesloten en via het tesla netwerk gereden? Dan zit je overal voor ca 40/50 ct per kWh....
Of een Ionity abo ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Oekiejoekie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:58:
[...]

Met Disneyland heb je dan ook meteen de meest onvriendelijke EV-bestemming van Frankrijk gehad. Of is die parkeerplaats ondertussen al niet meer zo'n laadpaalwoestijn ?
De parkeerplaats op het terrein van het park zelf heeft nog steeds 4 aansluitpunten van 3,7 kW en die zitten altijd vol. Wel gratis overigens.

Maar het is zeer goed geregeld inmiddels onderweg naar Disney met snelladers. Ook het tankstation net voor de ingang heeft een DC lader

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Laatst online: 17-09 11:30
@Tommie12 en @caspervc
Het was allemaal snel snel, geen tijd en zin voor uitzoek waar ik moest stoppen en welke afslagen.

Gewoon vangrail links houden en gaan zeg maar :-)

Morgen zelfde vangrail links houden en naar het noorden rijden.

Kosten zijn in dit geval niet voor mij :-)

[ Voor 9% gewijzigd door N0EL op 16-02-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
Oekiejoekie schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:58:
[...]

Wij zitten in het New York hotel en daar zijn best veel aansluitingen. Gok zeker 12 plekken. Zag meerdere palen en per paal meerdere aansluitingen.

We kwamen aanrijden en ik vroeg of ik kon laden. De man wees de plek aan en deed een paal omhoog. Daar was ruim plek en het laden is gratis. Het is dus wel aangepakt, want ik had ook de verhalen gehoord van Max 4 plekken en altijd vol. In ieder geval bij dit hotel is dat niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Pannekoek81 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:43:
[...]

Wij zitten in het New York hotel en daar zijn best veel aansluitingen. Gok zeker 12 plekken. Zag meerdere palen en per paal meerdere aansluitingen.

We kwamen aanrijden en ik vroeg of ik kon laden. De man wees de plek aan en deed een paal omhoog. Daar was ruim plek en het laden is gratis. Het is dus wel aangepakt, want ik had ook de verhalen gehoord van Max 4 plekken en altijd vol. In ieder geval bij dit hotel is dat niet meer het geval.
De parkeerplaatsen van de Disney hotels hebben inderdaad veel meer capaciteit en beschikbaarheid. Hotel Marvel heeft de meeste plekken op dit moment. Maar je komt alleen op die plekken als je er een kamer hebt.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
Brotuck schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:33:
[...]

De parkeerplaatsen van de Disney hotels hebben inderdaad veel meer capaciteit en beschikbaarheid. Hotel Marvel heeft de meeste plekken op dit moment. Maar je komt alleen op die plekken als je er een kamer hebt.
Vandaar, eind van de middag de auto even verplaatst voor het geval iemand anders een plekje nodig heeft maar er was nog genoeg beschikbaar. Toevallig de bmw die wij besteld hebben stond er in dezelfde kleur en uitvoering ook :Y .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
N0EL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:19:
@Tommie12 en @caspervc
Het was allemaal snel snel, geen tijd en zin voor uitzoek waar ik moest stoppen en welke afslagen.

Als de kosten niet voor jou zijn had je met een benzine-auto ook gewoon langs de snelweg getankt natuurlijk, voor 2,20 euro per liter E10. En dan was je ook veel geld kwijt geweest. Maar het klopt, gewoon maar laden zonder een beetje op te letten is een stuk kostbaarder dan bij brandstof-tankstations. De laadpalen-markt is nog een beetje wild-west en niet afdoende gereguleerd.
En ook heeft bij een EV 'planken' meer invloed op het verbruik dan bij een brandstof auto. Omdat een brandstofauto sowieso erg inefficient is (een Tiguan zou op jouw ritje omgerekend ongeveer 60kWh/100km verbruikt hebben) maakt de extra luchtweerstand bij hogere snelheden relatief minder uit voor het verbruik bij een brandstofauto. Jij verbruikte 23kWh/100km, wat een fiks stuk boven de fabrieksopgave van 16,3 kWh/100km is. Vooral door veel snelwegkilometers, dat heeft bij een EV duidelijk meer invloed op het verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
@Tommie12 en @caspervc

- 105km/h gemiddeld

Ik kan sommige dingen niet helemaal rijmen met elkaar in jouw reacties :)
Klagen dat het duur is, maar de kosten zijn toch niet voor jou en geen zin om uit te zoeken, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
@Tommie12 en @caspervc

Daar is inderdaad nog wel wat te winnen, verschil tussen niet plannen en wel uitzoeken is stuk hoger dan bij benzine. Dit kan bijna dubbel zo duur worden.
Voor de terugweg heb je er niet zoveel mee aan, maar zonder te veel te plannen helpt een van deze twee passen momenteel voor Duitsland.
Freshmile-pas en dan je navigatie instellen op alleen Allego, Aral en Fastned laadpalen. Als je beetje snel kan laden kom je op ongeveer 55 cent per kWh. Dit kunnen volgende week natuurlijk weer andere aanbieders zijn.
Maingau-pas en dan altijd 64 cent per kWh voor DC in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 10-04 09:05

Geen laad plan gemaakt.

- Vertrokken met 100%
- Nu nog 51% in de auto.
- Totaal is 1087 km
- 105km/h gemiddeld
- 23.2kWh/100km.

IONITY 39.08kWh @ €31.02
EWEGO 45.18kWh @ €38.18
Ik doe hetzelfde ritje vandaag. 4 laadsessies bij Tesla SuC @ 0ct/kWh. Maakt 0 euro totaal >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
Sethro schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:44:
[...]

Ik doe hetzelfde ritje vandaag. 4 laadsessies bij Tesla SuC @ 0ct/kWh. Maakt 0 euro totaal >:)
Maar jij hebt ongetwijfeld een Tesla!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Denk het ook. Beetje sneuje vergelijking.

Een Ionity pasport lijkt nog al wat te schelen als je naar Spanje rijdt zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41
Heen en weer naar Tirol met een Hyundai Ioniq 5.

Voor mij was dit de eerste buitenlandse rit inclusief 'openbaar' laden. Alles keurig voorbereid, twee laadpassen, vier laad-apps en een Oostenrijkse laad-app (ChargePoint). Wat me thuis al opviel was het verschil in prijzen per pas en locatie, dus de juiste combinatie kiezen was essentieel.

Nu kiest de Ioniq zelf ook laadstations en wijzigt dit op de achtergrond terwijl je rijdt. Als je een andere route-app gebruikt wordt het voorverwarmen niet gebruikt. Dus, tot zover het nut van eigen planning (voor een beginner).

De geselecteerde laad-locaties lagen soms 1 tot 2 kilometer van de snelweg maar waren wel beschikbaar en voldoende snel. De Shell pas werd consequent geweigerd (eerder in Nederland getest), dus het werd ANWB. Ik vind 1,35 Euro per kWh een woeker tarief.

In Oostenrijk werkte de ChargePoint App niet. Ze gaven steeds problemen met mijn creditcard aan, maar mijn bank zag überhaupt geen aanvraag binnen komen. Dus geen lagere prijzen. Weer ANWB voor 1,35. Schandelijk.

Het plannen van laadstations op de terugweg ging beroerd. Bij Raststätten was twee maal slechts één laadpaal aanwezig voor max 50 kW; één keer al bezet (dus eerst wachten op vrij en daarna lang laden) en één keer defect (bleek na lang proberen). Een andere had wel acht parkeerplaatsen voor elektrische auto's, maar helaas allemaal zonder paal. Als alternatief werden we drie kilometer een stadje in gestuurd om bij de Aldi een laadpaal te vinden van slechts 75 kW in plaats van de aangekondigde 150 kW. Al met al enorm veel tijdverlies.

Samen met veel files, wegwerkzaamheden en regen hebben we besloten om onderweg te overnachten. Laadpaal tarief 59 cent, maar helaas bleek na afloop dat ANWB er toch weer 1,35 Euro van had gemaakt. Schandelijk!

Zonder bij-laden hebben we de laatste 320 km afgelegd en zijn met 100 km marge thuis aangekomen. Vanacht weer laden voor 20 cent. Pfff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:02:
Heen en weer naar Tirol met een Hyundai Ioniq 5.

Voor mij was dit de eerste buitenlandse rit inclusief 'openbaar' laden. Alles keurig voorbereid, twee laadpassen, vier laad-apps en een Oostenrijkse laad-app (ChargePoint). Wat me thuis al opviel was het verschil in prijzen per pas en locatie, dus de juiste combinatie kiezen was essentieel.

Nu kiest de Ioniq zelf ook laadstations en wijzigt dit op de achtergrond terwijl je rijdt. Als je een andere route-app gebruikt wordt het voorverwarmen niet gebruikt. Dus, tot zover het nut van eigen planning (voor een beginner).

De geselecteerde laad-locaties lagen soms 1 tot 2 kilometer van de snelweg maar waren wel beschikbaar en voldoende snel. De Shell pas werd consequent geweigerd (eerder in Nederland getest), dus het werd ANWB. Ik vind 1,35 Euro per kWh een woeker tarief.

In Oostenrijk werkte de ChargePoint App niet. Ze gaven steeds problemen met mijn creditcard aan, maar mijn bank zag überhaupt geen aanvraag binnen komen. Dus geen lagere prijzen. Weer ANWB voor 1,35. Schandelijk.

Het plannen van laadstations op de terugweg ging beroerd. Bij Raststätten was twee maal slechts één laadpaal aanwezig voor max 50 kW; één keer al bezet (dus eerst wachten op vrij en daarna lang laden) en één keer defect (bleek na lang proberen). Een andere had wel acht parkeerplaatsen voor elektrische auto's, maar helaas allemaal zonder paal. Als alternatief werden we drie kilometer een stadje in gestuurd om bij de Aldi een laadpaal te vinden van slechts 75 kW in plaats van de aangekondigde 150 kW. Al met al enorm veel tijdverlies.

Samen met veel files, wegwerkzaamheden en regen hebben we besloten om onderweg te overnachten. Laadpaal tarief 59 cent, maar helaas bleek na afloop dat ANWB er toch weer 1,35 Euro van had gemaakt. Schandelijk!

Zonder bij-laden hebben we de laatste 320 km afgelegd en zijn met 100 km marge thuis aangekomen. Vanacht weer laden voor 20 cent. Pfff.
Toch niet goed voorbereid.
Met een maand abo voor 5,99 kan je bij Ionity laden voor 0,49. En goede dekking in EU en als voorkeur in te stellen in de Ioniq 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41
HansAuutB in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"HansAuutB schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:13[/mwessage]:
Toch niet goed voorbereid.
Klopt als een bus. Al doende leert men.
Tarief ANWB is aldus opleidings-kosten. Toch vind ik het van (juist) ANWB niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Klopt als een bus. Al doende leert men.
Tarief ANWB is aldus opleidings-kosten. Toch vind ik het van (juist) ANWB niet netjes.
Eens. Absurd van de ANWB.
Overigens, om precies te zijn. Bij Ionity heb je een maand opzegtermijn, dus het kost je voor incidenteel gebruik 2x 5,99. Maar voor langere vakantieritten kan dat zeker uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Pff… vandaag terug gekomen van wintersport vanuit Italie. Waar ik in december totaal geen last had van drukte bij de tesla laders, zo druk was het vandaag. In Karlsruhe zelfs een tiental minuten moeten wachten tot er een plek vrij kwam. Om daarna te kunnen laden met 70 kWh…. Bij een 250 kWh lader, een soc van 6% en een voorverwarmde accu…

Waar ik in december nog enthousiast was over de rit met de EV naar wintersport, zo anders is vandaag mijn beleving. Auto heeft ook een paar phantom brakes gehad waarbij ik 1x echt goed ben weggekomen doordat een andere auto wilde invoegen precies op het punt dat de tesla onvoorzien op zijn rem ging.

Vandaag waren voor mij de AP en de ruitenwissers volkomen onbruikbaar.

Viel me overigens op dat de snelladers langs de Duitse autobahn ook zeer goed bezet waren.

Voor volgend jaar overweg ik serieus om toch de ICE weer mee te nemen. Ondanks dat de tesla normaal een heerlijke reiswagen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Willianv op 17-02-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper89
  • Laatst online: 15:32
Willianv schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:15:
Pff… vandaag terug gekomen van wintersport vanuit Italie. Waar ik in december totaal geen last had van drukte bij de tesla laders, zo druk was het vandaag. In Karlsruhe zelfs een tiental minuten moeten wachten tot er een plek vrij kwam. Om daarna te kunnen laden met 70 kWh…. Bij een 250 kWh lader, een soc van 6% en een voorverwarmde accu…

Waar ik in december nog enthousiast was over de rit met de EV naar wintersport, zo anders is vandaag mijn beleving. Auto heeft ook een paar phantom brakes gehad waarbij ik 1x echt goed ben weggekomen doordat een andere auto wilde invoegen precies op het punt dat de tesla onvoorzien op zijn rem ging.

Viel me overigens op dat de snelladers langs de Duitse autobahn ook zeer goed bezet waren.

Voor volgend jaar overweg ik serieus om toch de ICE weer mee te nemen. Ondanks dat de tesla normaal een heerlijke reiswagen is.
Buiten het laden om, lijkt het me meer dat je gewoon geen tesla meer moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-09 21:23

Geen laad plan gemaakt.

- Vertrokken met 100%
- Nu nog 51% in de auto.
- Totaal is 1087 km
- 105km/h gemiddeld
- 23.2kWh/100km.

IONITY 39.08kWh @ €31.02
EWEGO 45.18kWh @ €38.18
Ja zonder verschillende kaarten kan het duur zijn, met een freshmile pas die haast niks kost was je de helft goedkoper uit geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Willianv schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:15:

Zal ook een drukke dag geweest zijn ivm vakanties. De 70kW komt door het feit dat de locatie drukbezet was. Tesla doet aan overboeking dus bij drukte ga je doorgaans geen 250kW meer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Jasper89 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Buiten het laden om, lijkt het me meer dat je gewoon geen tesla meer moet nemen.
Beetje rare reactie. Zoals je in mijn andere posts kan lezen ben ik eigenlijk altijd positief over Tesla zonder dat ik een fanboy ben. Hij is niet volmaakt, maar dat was mijn bmw 540i ook niet… Heb ik ook meermaals genoemd.

Maar dat de auto onverklaarbaar op zijn rem gaat staan met 1x bijna een ongeluk tot gevolg heeft me echt doen schrikken. Mijn waarneming is ook dat er niet evenredig veel laadpalen bijkomen voor alle EV’s die op de weg verschijnen. Dat zal ook wel weer opgelost worden, maar dat maakte het voor mij vandaag dat ik reis wat minder vond. Daarnaast heeft mijn vrouw nog een X3, dus een volgende keer gaat deze waarschijnlijk mee.

De Tesla is bij ons de daily driver en gewoon een hele fijne auto voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:51
Het is natuurlijk vakantie in veel landen, dan kan het idd soms eens wachten zijn, maar dat heb je aan de pomp ook, al ben je daar natuurlijk veel rapper weg zodra het jouw beurt is. Als ik zonder kinderen op wintersport ga kijk ik daarom altijd naar periodes waar er zo weinig mogelijk buurlanden vakantie hebben, over een goeie week ben ik weg. Na in de zomer naar Spanje en terug gereden te hebben, wordt dit m'n eerste wintersport met de EV. De XC40 is helemaal geen zuinige wagen dus sowieso elk anderhalf uur aan de lader.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:52

MieJuul

3970Wp

Vrijdagochtend om 5.00 vertrokken richting Oostenrijk, dit werd de eerste lange reis met de enyaq 60.
We hadden een overnachting geboekt onderin Duitsland, bij de chiemsee, eerste dag was 930km.
Zijn met 93% weggegaan en puur de navigatie van de auto gebruikt.
Laden was telkens met nog ca 15% en dan opladen tot ca 80-85 procent.
Hiermee hadden we 4 stops en 44% resterend bij aankomst hotel.
Ongeveer 12 uur over gedaan.

Bij hotel niet meer geladen, volgende dag gewoon doorgereden en nog een keer geladen in de buurt van Salzburg.
Toen gingen we de bergen in, met een lange klim liep de range rap terug.
Die liep wel weer wat op aan de andere kant met de afdaling.
De laatste snellader langs de route was was in tamsweg, vanaf daar is het nog ca 35km.
Maar met 37% resterend en een forse klim voor de boeg durfde ik het niet aan en toch maar even aan de lader gehangen nog.
Achteraf had het niet gehoeven maar beter het zekere voor het onzekere 😅

Het is nog een beetje zoeken, maar overall is het ons niet tegengevallen

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:31
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:02:

Persoonlijk vind ik de navigatie van de Ioniq niet prettig en daarom selecteer ik zelf de plekken waar ik laad, vaak Ionity en FastNed. zij hebben een goede dekking langs de snelweg en over het algemeen voldoende capaciteit.

En kijk ook eens naar Freshmile, dankzij de laadsnelheid van de Ioniq is dit vaak een goedkoop alternatief.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:26
LT1970 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:11:
[...]

En kijk ook eens naar Freshmile, dankzij de laadsnelheid van de Ioniq is dit vaak een goedkoop alternatief.
Dat is de reden dat freshmile mee neem icm een ioniq5. Heb als backup ook Shell Recharge mee. Raad
je aan om ook nog ionity en/of fastned af te sluiten voor 1 week vakantie naar Oostenrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:07
We gaan in juni met de Niro EV een rondreis in Schotland rijden . Ik heb al een account bij ChargePlace Scotland en de RFID tag is als het goed is onderweg (via vrienden in de UK). Heb verder een pas van de ANWB, Shell en de Tesla app.
Zijn er nog andere apps en abo's die handig zijn (behalve ABRP, Zapmap en Chargemap, want die heb ik al)?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:47

DJN

Gisteren terug uit Oostenrijk. Voor 1 mnd Fastned, Ionity en EnWB afgesloten, daarmee heel veel laadkeuze en nooit ergens hoeven wachten
tomhier schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Dat is de reden dat freshmile mee neem icm een ioniq5. Heb als backup ook Shell Recharge mee. Raad
je aan om ook nog ionity en/of fastned af te sluiten voor 1 week vakantie naar Oostenrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
tomhier schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:23:
[...]

Sommetjes maken obv km's.
Abo Ionity kost 5,99 pm. Je bent 2 mnd kwijt; gebruiksmnd en opzegmnd. Dan laad je voor 0,49 pkwh. Fastned is duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:38
DJN schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:57:
Gisteren terug uit Oostenrijk. Voor 1 mnd Fastned, Ionity en EnWB afgesloten, daarmee heel veel laadkeuze en nooit ergens hoeven wachten

[...]
Waarom Fastned? Richting wintersport is die redelijk nutteloos in mijn ogen wegens veel te weinig locaties. EnBW en Ionity is ruim voldoende. Tesla ook nog vrij aardig maar in Duitsland duur. Ik heb trouwens in de Tesla app nu mijn laadpas (Travelcard) gekoppeld dus hoef niet meer apart te declareren. Ik kan nu het laden starten via de app en heb er verder geen omkijken meer naar.

[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 18-02-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
DJN schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:57:

[...]
Ben je zeker van die ene mnd?
Ik begreep dat je ook nog een mnd opzeg kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
HansAuutB schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Sommetjes maken obv km's.
Abo Ionity kost 5,99 pm. Je bent 2 mnd kwijt; gebruiksmnd en opzegmnd. Dan laad je voor 0,49 pkwh. Fastned is duurder.
Je kunt meteen opzeggen toch? Net als bij Tesla.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Of-Aaargh schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:27:
[...]
...De laadpalen-markt is nog een beetje wild-west...
Inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K87UUHSIJ0u6coSLcSTd6_LRC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xy47A0h1mDejgmxk9IgBRYs3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zarex
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 09:01
Dit is haast oplichting... Alsof je benzine verkoopt voor 20 euro de liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zarex schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:47:
[...]

Dit is haast oplichting... Alsof je benzine verkoopt voor 20 euro de liter.
Zou het geen foutje zijn met currency of eenheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:51:
[...]
Dat lijkt mij eerlijk gezegd de meest logische verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

[...]

Inderdaad, dat heb ik wel eens vaker gezien bij Shell, toentertijd met Deense kronen en euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ben ik juist op basis wat ik hier laatste maanden kon inlezen ?
Voornamelijk voor Frankrijk en Spanje.

Tesla : goedkoopst maar meestal 1,5 à 2 km van autostrade
Ionity : goedkoper maar ook op autostrade parkings ??
Fastned : iets duurder , voordeel autocharge ook op autostrade parkings ??

ABRP : makkelijkste navigatie-app voor NIET Tesla rijder

Electromaps : voeg ik niet toe na klachten gelezen te hebben ivm naverkoopdienst en niet opsturen RFID card en niet toevoegen van €50 op rekening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 08:56
Piddybull schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:50:

Electromaps : voeg ik niet toe na klachten gelezen te hebben ivm naverkoopdienst en niet opsturen RFID card en niet toevoegen van €50 op rekening...
In Frankrijk heb je nog IECharge Maar die liggen vaak (letterlijk) tussen de velden. Wel goedkoop vast tarief van €0.30/kWh en kan met app of credit-/bankkaart betaald worden, moest je toch eentje en-route tegenkomen

Frankrijk/Spanje lijkt Ionity beter dan Fastned. Die laatste is, met (duurder) abbo, nog steeds duurder per kWh, en gewoon niet beschikbaar in Spanje. Al heeft Ionity ook wat gaten in zijn dekking in Spanje.
Tesla is wat variabeler, met dal en piek prijzen. Quasi de standaard als je een Tesla hebt, en anders eens uit te rekenen of een abbo interessant is. Kan altijd dienen in nood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB

Ionity is met maandabo en daardoor korting niet de duurste meer.
Ionity is in Frankrijk volop verkrijgbaar aan de autobaan, bij de aires.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05

Vooral als je net een EV hebt ben je heel erg gefocust op de prijzen, maar soms is gemak ook wat waard en uiteindelijk gaat het maar om een klein bedrag op je vakantiebudget ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:10:
[...]

In Frankrijk heb je nog IECharge Maar die liggen vaak (letterlijk) tussen de velden. Wel goedkoop vast tarief van €0.30/kWh en kan met app of credit-/bankkaart betaald worden, moest je toch eentje en-route tegenkomen

Frankrijk/Spanje lijkt Ionity beter dan Fastned. Die laatste is, met (duurder) abbo, nog steeds duurder per kWh, en gewoon niet beschikbaar in Spanje. Al heeft Ionity ook wat gaten in zijn dekking in Spanje.
Tesla is wat variabeler, met dal en piek prijzen. Quasi de standaard als je een Tesla hebt, en anders eens uit te rekenen of een abbo interessant is. Kan altijd dienen in nood.
Fastned hier in de buurt vind ik enkel op 'droge parkeerplaatsen'. JA, vlak naast de autostrade, maar er is zelfs geen toilet, en koffie of een drankje kan je al helemaal niet vinden.
Elders is het misschien beter, maar in België vind ik ze echt niet aan te raden.
Dit kijk ik ook altijd na wanneer ik naar een Tesla SuC rij, daarvan zijn er ook waar je niet altijd een toilet vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Ik vind de services bij snelladen tot op heden niet heel belangrijk. Kinderen willen toch alleen maar youtube in de auto kijken :+ _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 19-02-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:00
Tommie12 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Fastned hier in de buurt vind ik enkel op 'droge parkeerplaatsen'. JA, vlak naast de autostrade, maar er is zelfs geen toilet, en koffie of een drankje kan je al helemaal niet vinden.
Elders is het misschien beter, maar in België vind ik ze echt niet aan te raden.
Dit kijk ik ook altijd na wanneer ik naar een Tesla SuC rij, daarvan zijn er ook waar je niet altijd een toilet vindt.
Geen idee hoe 't in Frankrijk zit, maar in Duitsland langs de snelweg heb ik de Fastned HPC tot nu toe vooral bij een Autohof gezien, dus tankstation, restaurant erbij. En langs de Nederlandse snelwegen 9/10 keer bij een tankstation. Dus inderdaad niet overal op kale parkeerplaatsen zonder faciliteiten. Ionity HPC's langs de snelweg zonder faciliteiten in de buurt ben ik nog niet tegengekomen, maar dat kan ook toeval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 21:46
[...]

In de buurt van Hasselt zijn ze rond de FastNeds grondwerken aan het uitvoeren. Hopelijk is dat om dit probleem aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
caspervc schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:02:
Ik vind de services bij snelladen tot op heden niet heel belangrijk. Kinderen willen toch alleen maar youtube in de auto kijken :+ _/-\o_
En die hoeven nooit te plassen?
Is toch zonde als je geen toiletbreak kan houden in de tijd dat je staat te laden... moet je dan weer de autostrade af, parkeren, toilet gaan, ... Zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:56
caspervc schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:02:
Daarom is laden toch juist hét moment om even buiten te spelen, eten en plassen? Op de iPad kunnen ze de rest van de rit juist al.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Bedankt voor alle reacties tot op heden.
Erg geapprecieerd !

Rest me de openstaande vraag wel nog heel even te herhalen :

ABRP : makkelijkste navigatie-app voor NIET Tesla rijder ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Piddybull schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:14:
Erg geapprecieerd !

Ik vind die van KIA zelf fijner :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Erg geapprecieerd !

Voor IOS is ChargingTime.de in mijn ogen de best app. Bestemming ingeven en je ziet welke laders er op je route liggen en bepaal je zelf waar je gaat laden net zoals je dat vroeger deed. Met de Android versie is men bezig. Ook hebben sommige EV's dit in hun navigatie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 22:12

El Pollo Diablo

3-wieler

Erg geapprecieerd !

Ik heb ABRP best veel gebruikt om door heel Europa te navigeren, maar gebruik steeds meer Google. De laadstops die Google tegenwoordig voorstelt zijn meestal wel prima. Alleen in Noorwegen heb ik Google wel eens een belachelijk voorstel zien doen.
Ik rij trouwens een Polestar 2, LRSM. Daar zit Google als navigatie standaard in.

[ Voor 3% gewijzigd door El Pollo Diablo op 19-02-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
VidaR-9 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Daarom is laden toch juist hét moment om even buiten te spelen, eten en plassen? Op de iPad kunnen ze de rest van de rit juist al.
Die gebruiken ze bij ons niet in de auto, de ipad. Op lange ritten zullen we dr vast uit gaan, maar op de terugweg van familie ff een kwartiertje snelladen maakt ons echt niet uit.

*Nou gaat dit topic natuurlijk wel over lange ritten in Europa. Point taken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
[...]

Dat lijkt me iets typisch Belgisch, toch vergeleken met NL, FR, DE... Fastned bijna altijd op droge parkeerplaatsen en de meeste andere snelladers ergens op een industrieterrein of carpool, op wat uitzonderingen na bij tankstations die dan meteen ook druk bezet zijn.
En best veel tankstations met enkel 11 kW laders. Misschien handig voor plug-in hybrides maar voor EV's vrij nutteloos, dan heb je op een half uur 25 à 30 km range bijgeladen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
Erg geapprecieerd !

In de Volvo XC40 gebruik ik de ingebouwde Google Maps navigatie. Die heeft actuele gegevens over SoC en verbruik en past de planning daarop aan.

Van tevoren in ABRP kijken geeft wel een idee, maar op een lange rit loopt het toch altijd anders dan verwacht.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Venomer schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:30:
[...]

In de Volvo XC40 gebruik ik de ingebouwde Google Maps navigatie. Die heeft actuele gegevens over SoC en verbruik en past de planning daarop aan.

Van tevoren in ABRP kijken geeft wel een idee, maar op een lange rit loopt het toch altijd anders dan verwacht.
Idd, altijd 1 laadstop vooruit kijken, en dat afstemmen met de intentie om iets te eten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Wij hebben voor komende zomer een huisje in Zweden gehuurd en zijn van plan de reis van 1225km met onze ioniq 28Kwh te gaan ondernemen (Ja ik hou van een uitdaging :+ ). Heb de route zoveel mogelijk langs tesla suc's gepland en ben van plan om de 150km te laden dus heb nog wat speling mocht het laden ergens niet lukken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het laden in Duitsland, Denemarken en/of Zweden, zijn daar nog laadaanbieders die specifieke laadpassen nodig hebben?
Heb momenteel laadpassen van ANWB, eflux, shell recharge, NLmab en er is nog een pas van plugsurfing onderweg.
Qua apps heb ik: Tesla, MER, norlus, fastned, shell, anwb, eflux, elektra en enel X op mijn telefoon.
Zou ik daarmee genoeg uit de voeten moeten kunnen of zijn er nog pasjes of apps die echt specifiek voor bovengenoemde landen zijn?

Alle info en ervaringen zijn welkom :)

en klopt het dat ik voor Tesla een supercharge abonnement kan afsluiten voor een maand (12,99) en dan daarna gewoon weer kan opzeggen? Scheelt toch 14cent per Kwh.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 20-02-2024 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:48:
Wij hebben voor komende zomer een huisje in Zweden gehuurd en zijn van plan de reis van 1225km met onze ioniq 28Kwh te gaan ondernemen (Ja ik hou van een uitdaging :+ ). Heb de route zoveel mogelijk langs tesla suc's gepland en ben van plan om de 150km te laden dus heb nog wat speling mocht het laden ergens niet lukken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het laden in Duitsland, Denemarken en/of Zweden, zijn daar nog laadaanbieders die specifieke laadpassen nodig hebben?
Heb momenteel laadpassen van ANWB, eflux, shell recharge, NLmab en er is nog een pas van plugsurfing onderweg.
Qua apps heb ik: Tesla, MER, norlus, fastned, shell, anwb, eflux, elektra en enel X op mijn telefoon.
Zou ik daarmee genoeg uit de voeten moeten kunnen of zijn er nog pasjes of apps die echt specifiek voor bovengenoemde landen zijn?

en klopt het dat ik voor Tesla een supercharge abonnement kan afsluiten voor een maand (12,99) en dan daarna gewoon weer kan opzeggen? Scheelt toch 14cent per Kwh.
Je hebt meer dan genoeg laadpassen.
Je kan ipv een Tesla abo ook eens kijken naar een Ionity abo en dan prijzen vergelijken. In Duitsland kom je met Ionity ook zowat overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubentju
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 11:44
Rubentju schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:44:
Net terug van een week Val Thorens, hierbij mijn ervaring om daar elektrisch te komen met dakkoffer:

Auto: Tesla Model Y Rwd (60 kWh)
Dakkoffer: Thule Atlantis 900 (650 liter)
5 personen in de auto en vertrekpunt Eindhoven.

Totaal gereden was 2175 km met 560 kWh verbruik wat een gemiddelde geeft van 258 Wh/km. Zonder dakkoffer gebruik ik ongeveer 180 Wh/km in de winter en 100 km/h.

Door Tessie te gebruiken heb ik exacte data kunnen loggen.
Vertrek zaterdag 13 jan. om 03:21.
Aankomst zaterdag 13 jan. om 18:49
2:30 uur aan laden gespendeerd

8 laadstops waarvan 6 superchargers waren, enige moment waar we moesten wachten om te kunnen laden was bij de supercharger in Albertville.

Terugweg:
Vertrek zaterdag 20 jan. om 05:23
Aankomst zaterdag 20 jan. 19:25
2:49 uur aan laden gespendeerd (lunch pauze gehad van 45 min die voor een 100% batterij zorgde).

6 laadstops waarvan 5 superchargers waren.

Bij vertrek had de auto zo’n 3 uur nodig om accuraat de batterij percentage in te schatten bij aankomst lader. Toen deze het door had was het op +- 3% nauwkeurig als ik 115 km/h reed.
Met carnaval een week in Alpe d'Huez gespendeerd.
Zelfde auto maar nu zonder dakkoffer.
Totaal gereden was 2062 km met 405 kWh verbruik wat een gemiddelde geeft van 196 Wh/km

Vertrek zaterdag 10 feb. om 04:50.
Aankomst zaterdag 10 feb. om 19:20

6 laadstops al was de 6de stop niet nodig maar we wisten niet wat we zouden aantreffen in het dorp.

Terugweg:
Vertrek zaterdag 17 feb. om 09:01
Aankomst zaterdag 17 feb. 21:39

4 laadstops

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 07:23
Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:48:

Vorige zomer naar Denemarken geweest en logeerden net onder Kopenhagen. Vanuit België naar ginder heb ik geen problemen ondervonden met laden en was Tesla op dat moment de goedkoopste oplossing.

Ik heb toen alles via Tesla gedaan en heb maar één keer moeten wachten en dat was op de laatste Tesla SUC in Reinfeld voor dat je de veerboot opgaat in Puttgarden.
Pagina: 1 ... 41 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.