Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
janne_nl schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:38:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met onze e-niro gaat als we in t najaar richting Benidorn gaan en elke 2 a 3 uur ongeveer 40kwh moeten laden met 55 a 70kw.
Met de Kona 64kWh zijn we afgelopen vrijdag en zaterdag naar Oostenrijk gereden. Vanwege de flink lage temperaturen dit weekend in Duitsland laadden we met 50-57 kW helaas. Gelukkig maar drie stops verdeeld over twee dagen omdat we bij het hotel onderweg konden laden.
In de andere jaargetijden dan de winter krijgen we de eerste stop pas maximale laadsnelheid (ca. 77 kW) na een kwartiertje laden. Daarna elke stop vrijwel direct maximum snelheid.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
pmiddeld schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Met de Kona 64kWh zijn we afgelopen vrijdag en zaterdag naar Oostenrijk gereden. Vanwege de flink lage temperaturen dit weekend in Duitsland laadden we met 50-57 kW helaas. Gelukkig maar drie stops verdeeld over twee dagen omdat we bij het hotel onderweg konden laden.
In de andere jaargetijden dan de winter krijgen we de eerste stop pas maximale laadsnelheid (ca. 77 kW) na een kwartiertje laden. Daarna elke stop vrijwel direct maximum snelheid.
Waren jullie toevallig onderweg met 2 kids en een dakkoffer? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
janne_nl schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:38:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met onze e-niro gaat als we in t najaar richting Benidorn gaan en elke 2 a 3 uur ongeveer 40kwh moeten laden met 55 a 70kw.
Nou ja, zal drie kwartier laden worden dan. :) Doe je het in twee dagen of drie? Op ABRP kun je best een prima beeld krijgen van stops.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ephymerous schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Elke keer tot een proces of 15-20 om vervolgens te laden tussen 80-90 procent. Is blijkbaar een bekend probleem bij de Q4.
Komt door het gebrek aan batterij preconditionering (verwarming) voorafgaand aan het inpluggen. Hij begint pas met verwarmen bij het inpluggen. Je moet daardoor eigenlijk met minder dan 10% aankomen bij de snellader, zodat je langer de tijd hebt en het eerste deel van de laadcurve beter kan benutten. Ook 130 km/h rijden kan een hoop helpen.. Je vraagt dan meer vermogen van de batterij waardoor hij uit zichzelf al opwarmt. Langzaam rijden en weinig vermogen vragen én tussen 20 en 90% laden is veel te voorzichtig en maakt dat de reis veel langer duurt.

Iets meer risico nemen dus. Een keer vaker stoppen (tot 90% doorladen is echt veel te lang) en wat harder rijden. Dan komt het wel goed met die terugreis ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Komt door het gebrek aan batterij preconditionering (verwarming) voorafgaand aan het inpluggen. Hij begint pas met verwarmen bij het inpluggen. Je moet daardoor eigenlijk met minder dan 10% aankomen bij de snellader, zodat je langer de tijd hebt en het eerste deel van de laadcurve beter kan benutten. Ook 130 km/h rijden kan een hoop helpen.. Je vraagt dan meer vermogen van de batterij waardoor hij uit zichzelf al opwarmt. Langzaam rijden en weinig vermogen vragen én tussen 20 en 90% laden is veel te voorzichtig en maakt dat de reis veel langer duurt.

Iets meer risico nemen dus. Een keer vaker stoppen (tot 90% doorladen is echt veel te lang) en wat harder rijden. Dan komt het wel goed met die terugreis ;)
VAG heeft dit nog niet aangepast in de software inmiddels dan? Dat zijn toch wel basic zaken bij een BEV toch? Dit is verder geen bash post ofzo hoor. Verwonder me er alleen over. :)
To ensure intelligent trip and charge planning, the e-tron route planner prioritizes high-performance HPC stations (High-Power Charging facilitates ultrafast charging). If the driver takes the suggested route, the system activates battery preconditioning for the period before the new Audi Q4 e-tron models reach the selected, stored charging station.
Dit klopt dan niet? Of is dit alleen voor nieuwere modellen met andere hardware/software?

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 22-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:09:
[...]

VAG heeft dit nog niet aangepast in de software inmiddels dan? Dat zijn toch wel basic zaken bij een BEV toch? Dit is verder geen bash post ofzo hoor. Verwonder me er alleen over. :)

[...]

Dit klopt dan niet? Of is dit alleen voor nieuwere modellen met andere hardware/software?
Nieuwe/huidige modellen met nieuwste software wel inderdaad, voor alle MEB-modellen.

De early adopters (zoals ik) moet het doen met een reeds 3 jaar durende belofte dat het komt, maar het is er nog steeds niet. En we weten wat er van uitstel komt.. ;) Ik doe het er maar mee, voor mij is het eigenlijk niet belangrijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Inspired schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Nou ja, zal drie kwartier laden worden dan. :) Doe je het in twee dagen of drie? Op ABRP kun je best een prima beeld krijgen van stops.
Aantal dagen zal liggen aan het weer en hoe het uitkomt.

En ja, ABRP, die gaat voor korte etappes vind ik. De eerste vanuit thuis gaat nog wel , maar daarna valt het me tegen. Nu heb ik wel 30%bij oplaadpunt ingesteld. Wellicht is dat wat 'paranoide' en moet ik daar 20 of 25 van maken. Hij laat me ook maar zelden tot 80% laden zie ik. Net even gebprobeert met 25% bij laadpunt. De meeste laadbeurten zijn iets van 30minuten (zegt tie), ik weet echter niet met welke laadsnelheid rekening wordt gehouden. Kun je dat instellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
janne_nl schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Aantal dagen zal liggen aan het weer en hoe het uitkomt.

En ja, ABRP, die gaat voor korte etappes vind ik. De eerste vanuit thuis gaat nog wel , maar daarna valt het me tegen. Nu heb ik wel 30%bij oplaadpunt ingesteld. Wellicht is dat wat 'paranoide' en moet ik daar 20 of 25 van maken. Hij laat me ook maar zelden tot 80% laden zie ik. Net even gebprobeert met 25% bij laadpunt. De meeste laadbeurten zijn iets van 30minuten (zegt tie), ik weet echter niet met welke laadsnelheid rekening wordt gehouden. Kun je dat instellen?
30% ? welnee, ik gebruik 10% en dan nog kan ik vaak doorrijden naar de volgende. Hoe leger hoe beter qua snelheid.

Laadsnelheid is gebaseerd op de laadcurve, ik weet niet of ABRP rekening houd met temperatuur. Ik ga ervanuit van wel bij de betaalde variant omdat je daar live info kan toevoegen

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
ephymerous schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Elke keer tot een proces of 15-20 om vervolgens te laden tussen 80-90 procent. Is blijkbaar een bekend probleem bij de Q4.
Helpt het om het volgende laadstation in de navigatie software in te geven als destination? Wij hebben net onze eerste lange rit achter de rug met onze Tesla, en reden tot 0-10% en laden tot max 60% omdat laadsnelheid wel echt traag wordt vanaf dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Wafje schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Helpt het om het volgende laadstation in de navigatie software in te geven als destination? Wij hebben net onze eerste lange rit achter de rug met onze Tesla, en reden tot 0-10% en laden tot max 60% omdat laadsnelheid wel echt traag wordt vanaf dan.
Jazeker.

Mijn manier van werken voor heel lange ritten:

Zet je eindbestemming er in, en begin te rijden. De navi zal je naar de eerste tussenstop gidsen.
Meestal haal ik die niet omdat ik in de zomer geen 400km wil rijden in 1 stuk. Dus we stoppen dan een beetje vroeger, maar de batterij zal wel voorverwarmd zijn.
En dank kijk je telkens zowat 1 stop vooruit, rekening houdend met wanneer je wil lunchen etc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

JanHenk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:21:
[...]

Nieuwe/huidige modellen met nieuwste software wel inderdaad, voor alle MEB-modellen.

De early adopters (zoals ik) moet het doen met een reeds 3 jaar durende belofte dat het komt, maar het is er nog steeds niet. En we weten wat er van uitstel komt.. ;) Ik doe het er maar mee, voor mij is het eigenlijk niet belangrijk.
Even off topic. Geef ze een redelijke termijn in een aangetekend schrijven (14 dagen) en anders maak je de koop ongedaan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 16:28
pmiddeld schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:33:
[...]

Gezien ik over 3 weken in een soortgelijke situatie zit. Heb je 110 gereden, of 120, of 130 uit nieuwsgierigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
In juni gaan we op vakantie naar Gironde met een Niro EV. Ik ben benieuwd, want het wordt de eerste langere rit met een EV voor mij. Samen met twee kinderen ben ik nog aan het dubben of we er twee dagen over doen. Verder moet ik mij nog even goed gaan verdiepen in de laadpassen in het buitenland. Heb overigens in Nederland nog geen echte ervaring met de accu voorverwarmen en dan sneller laden, maximale snelheid die ik ooit bij een Fastned heb gehad is 35kW met ongeveer 25% nog in de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
me_mrtn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:45:
In juni gaan we op vakantie naar Gironde met een Niro EV. Ik ben benieuwd, want het wordt de eerste langere rit met een EV voor mij. Samen met twee kinderen ben ik nog aan het dubben of we er twee dagen over doen. Verder moet ik mij nog even goed gaan verdiepen in de laadpassen in het buitenland. Heb overigens in Nederland nog geen echte ervaring met de accu voorverwarmen en dan sneller laden, maximale snelheid die ik ooit bij een Fastned heb gehad is 35kW met ongeveer 25% nog in de accu.
Hierboven spreekt men over zo snel mogelijk rijden en starten met laden met een zo laag mogelijke SOC.
Bij de Niro gaat de batterij verwarming 30min op voorhand aan indien je in zijn GPS systeem een snellaadpaal geselecteerd hebt (accu symbool met krul in - linksonder). En dit op voorwaarde dat de SOC hoger is dan 15%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
bruneelm schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Hierboven spreekt men over zo snel mogelijk rijden en starten met laden met een zo laag mogelijke SOC.
Bij de Niro gaat de batterij verwarming 30min op voorhand aan indien je in zijn GPS systeem een snellaadpaal geselecteerd hebt (accu symbool met krul in - linksonder). En dit op voorwaarde dat de SOC hoger is dan 15%!
Ja, sinds twee maanden de Niro en op zich nog niet veel gereden. Toevallig sinds deze week de interne navigatie in gebruik genomen. Gisteren moest ik nog even bij een FastNed bijladen op 20 min rijden van huis, maar de conditionering ging tien min voor de FastNed zijn gang.

Maar met de filmpjes van Bjorn Nyland en zijn 1000km challenges zie je inderdaad dat hij zo diep mogelijk gaat om het maximale eruit te halen, maar dat hij geregeld géén gebruik maakt van de conditionering in verband met rapidgating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Morgen (23-01-24) vertrekken we voor een weekje naar de UK. Bij de meeste snelladers daar kun je gewoon met je bankpas betalen (dat weet ik nog van twee vorige Engelse trips), bij enkele moet je een pas gebruiken. Heeft iemand, prijstechnisch gezien, nog tips over welke pas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:03
me_mrtn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:45:
Denk dat je je in juni ook geen zorgen hoeft te maken over accu voorverwarmen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Snow_King schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:04:
Al sinds 2013 rijd ik een EV, van Tesla de S en X gereden en inmiddels over de 500.000km elektrisch gereden.

Noorwegen, Slovenie, Zuid Frankrijk, Italie, allemaal geweest.

In 11 jaar is er veel veranderd en het gaat gewoon prima. We hebben zeker nog een hoop te doen, maar ik ga nooit meer een ICE rijden.

De range die een S en X bieden samen met hun hoge laadsnelheid is voor mij wel een must. Minder zou ik niet doen.
Dit. Bij het kilometervreten merk je hoe fijn het is als je auto snel oplaadt.
Stel je voor je moet volgens Google Maps 8 uur rijden, maar je auto heeft max. 2 uur range. Na die 2 uur sta je iedere keer 45 minuten te wachten tot hij weer vol is. Je 8 uur reis duurt nu 10,25 uur. Ervan uitgaande dat je kunt opladen op je bestemming.

2 jaar terug moesten we om 17.00u de ferry halen in Kiel. Laatste avond met vrienden iets te goed geborreld, bij thuiskomst vergeten auto op te laden. 's Ochtends stress want het was best ver rijden en in Duitsland overal Baustellen. Het werd krap, ik was zo ongeveer de laatste die de boot op ging. Als ik niet met 150kw+ had kunnen laden was het kansloos geweest. Dan wordt laden best een frustratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:11:
2 jaar terug moesten we om 17.00u de ferry halen in Kiel. Laatste avond met vrienden iets te goed geborreld, bij thuiskomst vergeten auto op te laden. 's Ochtends stress want het was best ver rijden en in Duitsland overal Baustellen. Het werd krap, ik was zo ongeveer de laatste die de boot op ging. Als ik niet met 150kw+ had kunnen laden was het kansloos geweest. Dan wordt laden best een frustratie.
Bij elektrisch rijden moet je meer plannen dan wanneer je op benzine rijdt. Dus "vergeten te laden" is dan niet slim, helemaal niet als je een strak geplande te halen eindtijd hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Dit. Bij het kilometervreten merk je hoe fijn het is als je auto snel oplaadt.
Stel je voor je moet volgens Google Maps 8 uur rijden, maar je auto heeft max. 2 uur range. Na die 2 uur sta je iedere keer 45 minuten te wachten tot hij weer vol is. Je 8 uur reis duurt nu 10,25 uur. Ervan uitgaande dat je kunt opladen op je bestemming.
Als je acht uur rijdt, dan moet je met een ICE toch op z'n minst een keer stoppen om te tanken. En de meeste mensen stoppen daarnaast nog een keer om te plassen en/of te eten. Bij elkaar een half uur. Op een rit van 8 uur moet je in de winter drie keer stoppen (met 100% vertrekken en laden op bestemming). Dat is drie keer drie kwartier, dus ongeveer twee uur en een kwartier. Je bent met een EV dus een uur en drie kwartier langer onderweg.
"Vergeten op te laden" is natuurlijk niet slim, zeker als je weet dat je een EV rijdt... Overigens zie ik nog een "fout": je had kennelijk geen rekening gehouden met wegwerkzaamheden. Dat is wel iets dat ik altijd de avond voor vertrek nog even bekijk. Dat gezegd hebbende: zo'n fout is met een ICE niet zo erg, je hebt je auto snel weer volgetankt. Met een EV zijn de gevolgen van zo'n fout wel een stuk groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Als je acht uur rijdt, dan moet je met een ICE toch op z'n minst een keer stoppen om te tanken. En de meeste mensen stoppen daarnaast nog een keer om te plassen en/of te eten. Bij elkaar een half uur. Op een rit van 8 uur moet je in de winter drie keer stoppen (met 100% vertrekken en laden op bestemming). Dat is drie keer drie kwartier, dus ongeveer twee uur en een kwartier. Je bent met een EV dus een uur en drie kwartier langer onderweg.
Bierviltjes berekening....
Ik ga uit van een afstand van 800km

8 uur rijden met een ICE en in totaal maar 30 min stoppen is echt heel weinig.
Ik zou eerder zeggen een stop van 30 min en dan nog een stop van een kwartier. Dat heb ik misschien wel al gedaan, maar niet zeker of ik het nu nog doe.

Met een goede EV vertrek je met 100%.
Dan rij je 350km, en stop je 30 minuten (ineens iets eten), en dus is je auto boven de 80%
Dan doe je nog eens 250km, en je stopt ca 20 minuten, dan is je batterij ca 70%
Er resten je nog 200km, en die haal je wel met 70% batterij. Daarna laden op de bestemming.

Dus in mijn geval is er amper verschil.
Deze cijfers zijn in de zomer met mijn Y haalbaar. In de winter zal het iets langer duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
Als je al een ferry moet halen die niet heel vaak per dag gaat, en die ferry is dan ook nog op enige uren rijden van je vertrekpunt, is het toch minstens een goed idee om wat tijd 'in reserve te hebben' voor alle mogelijke vertragingen, vooral de onvoorziene als ongevallen en (banden-)pech.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:04:
Als je al een ferry moet halen die niet heel vaak per dag gaat, en die ferry is dan ook nog op enige uren rijden van je vertrekpunt, is het toch minstens een goed idee om wat tijd 'in reserve te hebben' voor alle mogelijke vertragingen, vooral de onvoorziene als ongevallen en (banden-)pech.
Dat is exact wat ik vorige zomer deed.
We hadden 700km te rijden en de ferry vertrok om 18h, dus om 17h op de kade.
We zijn om 7h vertrokken met 100% batterij, en waren makkelijk een paar uur te vroeg, dus hebben we nog wat voedingsmiddelen gekocht in lokale supermarkt, en de auto nog een uurtje aan een 50kW lader gehangen met een koffietje er bij. Geen stress, en alles makkelijk afgehaspeld.
Dat was mijn eerste lagere rit, en ik moet zeggen dat bij elke 100km die we aflegden de stress rustig wegzakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB1983
  • Laatst online: 19:15
(jarig!)
koboy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:18:
Iemand hier toevallig ervaring met het laden op het Lalandia park in Billund? Je kunt kiezen voor een huisje met laadpaal en dat wordt afgerekend met de rest van de gebruikte stroom. Alleen is er natuurlijk niets op de website te vinden over de tarieven....
Twee jaar geleden op de grote parkeerplaats kunnen laden, vond het een beetje omslachtig procedure, maar kreeg netjes een bonnetje naderhand. Beetje jammer dat er daar maar 4 gewone chargers waren. Stonden veel Noorse kentekens te laden. In Mei 2022 was er een fast charger in Billund te vinden, maar in de parkeergarage van Lego House wel stuk of 10 chargers. Ik weet wel dat Denemarken een flinke inhaalslag wou maken in 2022/2023.

ID.3 1st Plus Mangan Grey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Bierviltjes berekening....
Ik ga uit van een afstand van 800km

8 uur rijden met een ICE en in totaal maar 30 min stoppen is echt heel weinig.
Ik zou eerder zeggen een stop van 30 min en dan nog een stop van een kwartier. Dat heb ik misschien wel al gedaan, maar niet zeker of ik het nu nog doe.

Met een goede EV vertrek je met 100%.
Dan rij je 350km, en stop je 30 minuten (ineens iets eten), en dus is je auto boven de 80%
Dan doe je nog eens 250km, en je stopt ca 20 minuten, dan is je batterij ca 70%
Er resten je nog 200km, en die haal je wel met 70% batterij. Daarna laden op de bestemming.

Dus in mijn geval is er amper verschil.
Deze cijfers zijn in de zomer met mijn Y haalbaar. In de winter zal het iets langer duren.
Je kunt deze berekening op verschillende manieren doen, maar waar het in discussies vaak op stuk loopt is dat er mensen zijn die die 8 uur in een ICE met één rust/tank/plaspauze doen van een kwartier. Er zijn ook mensen die om de twee uur een kwartier pauze nemen. Ik ben daar tussen gaan zitten en ik ben ook uitgegaan van een gemiddelde tussen winter en zomer.
Maar mijn punt was eigenlijk: ja, je bent met een EV vrijwel altijd langer onderweg, maar het verschil met een ICE is vaak helemaal niet zo groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Je kunt deze berekening op verschillende manieren doen, maar waar het in discussies vaak op stuk loopt is dat er mensen zijn die die 8 uur in een ICE met één rust/tank/plaspauze doen van een kwartier. Er zijn ook mensen die om de twee uur een kwartier pauze nemen. Ik ben daar tussen gaan zitten en ik ben ook uitgegaan van een gemiddelde tussen winter en zomer.
Maar mijn punt was eigenlijk: ja, je bent met een EV vrijwel altijd langer onderweg, maar het verschil met een ICE is vaak helemaal niet zo groot.
Er zijn vooral 2 dingen:
- mensen denken 800km te rijden zonder te stoppen, maar in realiteit stoppen ze wel eens
- en mensen denken dat ze heel dikwijls die lange afstanden rijden, maar in realiteit is dat amper een paar keer per jaar

Ondertussen is toch al meermaals bewezen dat lange ritten geen probleem zijn als je een goede EV hebt met wat range en een goede laadsnelheid.
Met een Nissan Leaf zou ik geen vakantietrip beginnen, maar ondertussen zijn er toch meer en meer auto's die zo'n trip comfortabel kunnen afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
PB1983 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:36:
[...]

Twee jaar geleden op de grote parkeerplaats kunnen laden, vond het een beetje omslachtig procedure, maar kreeg netjes een bonnetje naderhand. Beetje jammer dat er daar maar 4 gewone chargers waren. Stonden veel Noorse kentekens te laden. In Mei 2022 was er een fast charger in Billund te vinden, maar in de parkeergarage van Lego House wel stuk of 10 chargers. Ik weet wel dat Denemarken een flinke inhaalslag wou maken in 2022/2023.
Toevallig was ik er ook in juni 2023 op beide locaties, de snellader was stuk en werkte wel maar op de turtle mode.
De overige laadpalen op de parkeerplaats bij het hotel kon je via Clever/Elli en waarschijnlijk zelfs Shell opstarten.

In de parkeergarage van het Legohouse moest dit via een website waar je de creditcard gegevens moest opgeven. Heb ik vrij lang mee zitten prutsen, maar is uiteindelijk wel gelukt. Dit was trouwens om een account aan te maken bij Clever.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
JanHenk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Bedankt voor je tips maar uit onze eigen ervaring blijkt dat het voor de grote update allemaal veel sneller ging. Toen deden we niet anders dan nu en starten we vaak boven de 100 kw en zakte de curve natuurlijk wel wat in :)
Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Ondertussen is toch al meermaals bewezen dat lange ritten geen probleem zijn als je een goede EV hebt met wat range en een goede laadsnelheid.
We hebben zelf meerde ritten gedaan en het ging prima, tot onze laatste rit dan. Toch geef ik sterk de voorkeur aan een brandstofauto. Dan kan je stoppen op een plek waar de kinderen nog wat kunnen spelen. Om vervolgens weer door te rijden met een lekkere kruissnelheid. Met 110 kmh kwakkelen over de snelweg kan ik maar niet aan wennen. En dan heb ik het nog niet gehad over een wachtrij voor de laadpalen :/

[ Voor 24% gewijzigd door ephymerous op 22-01-2024 17:48 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ephymerous schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Bedankt voor je tips maar uit onze eigen ervaring blijkt dat het voor de grote update allemaal veel sneller ging. Toen deden we niet anders dan nu en starten we vaak boven de 100 kw en zakte de curve natuurlijk wel wat in :)

[...]

We hebben zelf meerde ritten gedaan en het ging prima, tot onze laatste rit dan. Toch geef ik sterk de voorkeur aan een brandstofauto. Dan kan je stoppen op een plek waar de kinderen nog wat kunnen spelen. Om vervolgens weer door te rijden met een lekkere kruissnelheid. Met 110 kmh kwakkelen over de snelweg kan ik maar niet aan wennen. En dan heb ik het nog niet gehad over een wachtrij voor de laadpalen :/
Nog geen wachtrijen gehad, en ik kwakkel niet op de autostrade. 125 vind ik een mooie kruissnelheid, maar ik durf ook wel eens te planken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
Tommie12 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Nog geen wachtrijen gehad, en ik kwakkel niet op de autostrade. 125 vind ik een mooie kruissnelheid, maar ik durf ook wel eens te planken.
Ja dat vind ik ook kwakkelen. Nog niet zolang geleden ging de cruisecontrol aan op een snelheid die daar fors boven ligt. Dan is het vlot veel kilometers maken. Nu doen wij dat 2/3x per jaar dus het “leed” is te overzien ;)

Begrijp me niet verkeerd. Elektrisch rijden is prima te doen, zeker als je een auto hebt die snel weer volgeladen is. Maar het is niet alleen maar hosanna :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
ephymerous schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Nee, dat waren wij niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
MarcoEV schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Gezien ik over 3 weken in een soortgelijke situatie zit. Heb je 110 gereden, of 120, of 130 uit nieuwsgierigheid?
Meestal 120 km/u waar dat kon, af en toe ook stukken 130, maar soms ook Baustelle met 80.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 19:03
Had deze al in het Mercedes EQ forum gepost maar hier hoort het ook wel thuis denk ik.

Afgelopen kerstvakantie naar Oostenrijk gereden met de EQB250. Hieronder een kort verslag met wat cijfers.

Wij waren gewoon om tijdens onze vakanties zo lang mogelijk door te rijden tot het echt niet meer kon (stukken van 400-500km zonder stoppen dus).

In totaal hebben we deze kerstvakantie 2 ritten van elk 920 km gereden. Zowel mijn vrouw als ikzelf hadden ons een rampscenario voorgesteld maar daarvan was gelukking geen sprake, in tegendeel zelfs.

Het EV rijden in het algemeen is wat aanpassen maar uiteindelijk kom je toch veel relaxter aan op je bestemming. Akkoord, met een ICE wagen zou je sneller aankomen maar dan ben je toch een brok stress op het einde. De verschillende tussenstops werden nuttig besteed als ontbijt, plaspauze, lunchpauze, ... waardoor de 30minuten laden nooit echt als een last aanvoelden.

De uitgekozen laadplaatsen waren allemaal voorzien van een tankstation of een andere mogelijkheid om een sanitaire stop te doen of iets te kopen om te eten of te drinken. Wel vond ik sommige keuzes wat vreemd. Achteraf gezien verkiest MBUX waarschijnlijk het aantal laadpalen boven de afstand dat je moet 'omrijden'. Wel jammer dat de kapotte laadpalen soms als beschikbaar gezien worden waardoor ik toch een enkele keer moest wachten om te kunnen laden. Ik vermoed dat Ionity hier voor iets tussen zit.

De EQB zelf is een stuk ruimer langs binnen dan mijn vorige Volvo V60, ook al was dit op papier niet zo. Door de hoekige vorm kun je er veel beter in stapelen. Waardoor er veel meer in de koffer kon en niet tussen de kinderen moest gezet worden. Ook de hogere zithouding is een sterke plus ten opzichte van de sportievere en diepere zetels van de V60 (nu klink ik echt als een oud ventje :P). Al bij al dus een prima wagen om lange afstanden mee te doen.

Voor de 920km moest ik 4 keer laden en was MBUX redelijk pessimistisch. Ik kwam telkens met een hoger SoC toe dan aangegeven werd door MBUX.

Heenrit:
  • 219km - 22,8 kWh/100km - 2u 2min
  • 155km - 21,1 kWh/100km - 1u 27min
  • 211km - 20,2 kWh/100km - 2u 8min
  • 198km - 17,4 kWh/100km - 2u 38min
  • 63km - 22,4 kWh/100km - 54min
Terugrit:
  • 261km - 19,8 kWh/100km - 2u 54min
  • 197km - 20,3 kWh/100km - 2u 4min
  • 148km - 22 kWh/100km - 1u 26min
  • 203km - 22,5 kWh/100km - 1u 44min
  • 106km - 22,7 kWh/100km - 1u
Laden ging overal direct met maximale snelheid (100kW/h). Deze laadsnelheid werd aangehouden tot ongeveer 75-80%.

Tijdens beide ritten heb ik altijd de wettelijke snelheden gereden en in Duitsland rond de 130-135km/h waar er geen snelheidslimiet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:07
Frij5fd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Voor degenen die naar Schotland gaan is het goed om te weten hoe je de RFID-kaart van Chargeplace Scotland kunt krijgen, waar het overgrote deel van de laders in Schotland toe behoort. Ik ben er na 3 maanden proberen in geslaagd. In het kort:
  • Account aanmaken bij de Wise bank. Je kunt voor meerdere munten een account aanmaken. In dit geval heb je een GBP-account nodig. Van een EUR-account krijg je grijs haar :+
  • Van je normale Nederlandse bankrekening geld overmaken naar het GBP-account
  • Op de site van chargeplacescotland.org account aanmaken
  • In de tab Payments een account aanmaken bij GoCardless. Daarbij de gegevens gebruiken van het GBP-account van de Wise bank
  • RFID-kaart bestellen via de site van Chargeplace Scotland
Ik heb een account aangemaakt bij Wise Bank en chargeplacescotland.org en bij GoCardless. Tot nu toe alles goed gegaan. Wanneer zou het gedoe moeten beginnen? Is dat wanneer ik die RFID kaart ga bestellen en thuis laat afleveren?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
multikoe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:49:
[...]

(...)
Op een rit van bijna 8 uur hoefde ik slechts 1 keer half bij te laden bij -10. Totaal 500 km was het dus relatief lage snelheid. Model 3 2021.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Menesis schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Op een rit van bijna 8 uur hoefde ik slechts 1 keer half bij te laden bij -10. Totaal 500 km was het dus relatief lage snelheid. Model 3 2021.
Het was een generiek voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
Frieseteun schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Ik heb een account aangemaakt bij Wise Bank en chargeplacescotland.org en bij GoCardless. Tot nu toe alles goed gegaan. Wanneer zou het gedoe moeten beginnen? Is dat wanneer ik die RFID kaart ga bestellen en thuis laat afleveren?
Zo te zien doe je de juiste dingen, dus dan moet het goed gaan. Ik had een EUR account, waardoor betalen niet werkte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 07:23
Brotuck schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:22:
[...]

Toevallig was ik er ook in juni 2023 op beide locaties, de snellader was stuk en werkte wel maar op de turtle mode.
De overige laadpalen op de parkeerplaats bij het hotel kon je via Clever/Elli en waarschijnlijk zelfs Shell opstarten.

In de parkeergarage van het Legohouse moest dit via een website waar je de creditcard gegevens moest opgeven. Heb ik vrij lang mee zitten prutsen, maar is uiteindelijk wel gelukt. Dit was trouwens om een account aan te maken bij Clever.
Niet ver van Billund is er ook een tesla charger die steeds goedkoper uitkwam dan het lokale tarief van de andere chargers. Het tesla abbo van 13 € had ik bij de eerste laadbeurt al terug verdient. Vorige zomer vooral gebruik gemaakt van de tesla chargers in Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:50
Ik ben nu een rit aan het plannen en zoek op bepaalde plek een laadpunt. Maar google maps laat bovenin alleen de knoppen voor restaurants en hotels e.d. zien. Niet de knop 'Oplaadpunten EV'. Weet iemand hoe ik alsnog de laadpunten op het scherm krijg? soms laat google maps die knop wel zien, soms niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi3fs6DN6IsEVeJ_qg2JiBpmQco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6k12BjJAkkG8BZge6OF5bVyg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
marteltor schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:39:
Ik ben nu een rit aan het plannen en zoek op bepaalde plek een laadpunt. Maar google maps laat bovenin alleen de knoppen voor restaurants en hotels e.d. zien. Niet de knop 'Oplaadpunten EV'. Weet iemand hoe ik alsnog de laadpunten op het scherm krijg? soms laat google maps die knop wel zien, soms niet.

[Afbeelding]
Gebruik beter de app van Shell. Die is snel en laat je filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 11:52

[Afbeelding]
In Google maps kan je altijd op termen zoeken. De knoppen zijn alleen maar een snelkoppeling naar die zoektermen. Waar jij op wilt zoeken is de term "charging station" of "Oplaadstations". Geen idee of er ergens een lijst is met zoektermen voor Google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:50
Tommie12 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Gebruik beter de app van Shell. Die is snel en laat je filteren.
Ik heb tal van apps. Maar soms is het handig als Google maps het laat zien.

Ik had al wat zoektermen geprobeerd maar lukte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:47

DJN

[Afbeelding]
Kijken bij categorieën, dan bij meer en bij deze lange rij mogelijkheden kun je oplaadstations selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1jLoxG2sahxhxQssdaTuz-SEfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUTgSlrdU42OkjVZ8cdEwo04.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJN

DJN

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfLqO9Mk3K7oAlY-49xDUQfyTkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uv9bN8xOz4dnCUrqV0e9oIpk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:39
Als je een route invoert, bv Amsterdam naar Rome en je klikt op de 3 puntjes ernaast kun je de optie "langs de route zoeken" kiezen. Als je daar "supercharger" of "snellader" invult, zie je alle oplaadpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:21
Drks schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:17:
Als je een route invoert, bv Amsterdam naar Rome en je klikt op de 3 puntjes ernaast kun je de optie "langs de route zoeken" kiezen. Als je daar "supercharger" of "snellader" invult, zie je alle oplaadpunten.
Ik zou er niet van uit gaan dat alle laders worden aangegeven. Als ik bijvoorbeeld van Utrecht naar Maastricht invoer laat die bijvoorbeeld niet Fastned bij Beesd (Bisde) zien. Terwijl als je inzoomt op de kaart staat Fastned wel aangegeven. Ook als je zelf een term als snellader of EV lader invoert, dan krijg je ook telkens verschillen te zien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:45
Zelf zou ik toch eerder https://abetterrouteplanner.com/ gebruiken voor het plannen van de route.
Uiteindelijk kun je die ook exporteren naar Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:02
Hallo, ik ga deze zomer voor het eerst met de EV (ID4 77kwh Pro) naar het buitenland. Ga naar Oostenrijk en dan naar Italie.
Ik gebruik nu ABRP icm Tronity en dat werkt best goed. Is het de moeite waard om een dongle te kopen zodat de soc status direct is ? Of scheelt dat zo weinig dat het de moeite niet waard is ?

Thanks !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
LastSamurai schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:24:
Hallo, ik ga deze zomer voor het eerst met de EV (ID4 77kwh Pro) naar het buitenland. Ga naar Oostenrijk en dan naar Italie.
Ik gebruik nu ABRP icm Tronity en dat werkt best goed. Is het de moeite waard om een dongle te kopen zodat de soc status direct is ? Of scheelt dat zo weinig dat het de moeite niet waard is ?

Thanks !
In de praktijk verloopt de reis nooit zoals gepland (file, omleiding, iemand moet plassen, lader blijkt defect). Op het moment dat je staat te laden plan je de volgende stop. Je hebt dan tijd genoeg om de SoC handmatig in ABRP te typen. Voor mij zou zo'n dongle niets toevoegen.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
LastSamurai schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:24:

Thanks !
Twijfel je dan zo hard aan de navigatie van VW zelf? Wij hebben tijdens onze reis naar Oostenrijk volledig op het systeem va Mercedes vertrouwd en dit viel echt zeer goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
Tibs schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:46:
[...]

Twijfel je dan zo hard aan de navigatie van VW zelf? Wij hebben tijdens onze reis naar Oostenrijk volledig op het systeem va Mercedes vertrouwd en dit viel echt zeer goed mee.
Ja, ik heb de ingebouwde navigatie nog nooit gebruikt eigenlijk in de 2 jaar dat ik m heb, in mn vorige auto's eigenlijk ook nooit (was ook een mercedes)
Zowieso is het handiger om alles in Android Auto te doen, dus navigatie en Spotify. En het is handiger om ook eea te kunnen plannen als je niet in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
LastSamurai schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Ja, ik heb de ingebouwde navigatie nog nooit gebruikt eigenlijk in de 2 jaar dat ik m heb, in mn vorige auto's eigenlijk ook nooit (was ook een mercedes)
Zowieso is het handiger om alles in Android Auto te doen, dus navigatie en Spotify. En het is handiger om ook eea te kunnen plannen als je niet in de auto zit.
De route berekenen en inplannen kan ik ook perfect via de app van Mercedes. Maar die gebruik ik enkel om een adres op te zoeken en door te sturen. Of om eens een idee te krijgen hoe ver een bepaalde bestemming rijden is.

Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
[...]

Ik ben afgelopen zomer met de ID.3 naar zuid Frankrijk gereden, het jaar ervaar naar Italie (omgeving Pisa)
Zonder dongle. Vooraf gewoon de route in ABRP en dan overnemen in Google Maps.
Voor de route richting Italie: in Duitsland en Zwitserland staat om de 30 tot 40 km wel een laadpunt inclusief bordje langs de snelweg wanneer het volgende punt is (op basis daarvan kun je mogelijk de eerstvolgende skippen en lekker doorrijden)
In Italie is het wat meer zoeken soms.. maar dat deed ik rustig tijdens de laadstops. Dan heb je alle tijd om rustig de volgende laadstop te plannen.

ow ennuh: ↓ ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
[...]

Ik rijd een Enyaq (en die heeft vermoedelijk
hetzelfde navigatiesysteem als de ID4) en ben toevallig gisteren naar Oostenrijk gereden op de ingebouwde navigatie. Ging prima. Af en toe even een laadpunt veranderd met een simpele klik op “meer laadpunten” en dan selecteren uit het lijstje.

Ik begrijp herken alle slechte verhalen hier en in het Enyaq topic niet.

[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 30-01-2024 07:47 . Reden: herken ipv begrijp ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25
Het is zeker niet slecht in de Enyaq en VW. Heb zelf wel een voorkeur voor ABRP omdat ik dan kan filteren op laadaanbieders en hoeveelheid laders. Ook zie ik continu een mooi icoontje met de hoeveelheid laders die beschikbaar zijn bij de volgende stop. De navigatie in de Enyaq wil bij mij nog wel eens een groen bolletje tonen als alles bezet blijkt te zijn (en vice versa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
cryptapix schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:00:
[...]

..

Ik begrijp alle slechte verhalen hier en in het Enyaq topic niet.
Dat noemt men kortzichtig zijn. Niet inzien of kunnen begrijpen dat anderen wel problemen ondervinden. Fijn dat het in jou geval wel prima werkt (y)

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
DonJunior schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Dat noemt men kortzichtig zijn. Niet inzien of kunnen begrijpen dat anderen wel problemen ondervinden. Fijn dat het in jou geval wel prima werkt (y)
Wat is dit nou weer voor een reactie. Prima dat anderen problemen ondervinden. Vervelend voor ze ja, maar ik herken de klachten niet. Blijkbaar ben ik kortzichtig als ik mijn positieve ervaring deel? Ik heb speciaal voor jou van “begrijp” “herken” gemaakt. Misschien kan die aanpassing je een klein beetje positiever gestemd maken.

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 30-01-2024 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
cryptapix schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Wat is dit nou weer voor een reactie. Prima dat anderen problemen ondervinden. Vervelend voor ze ja, maar ik herken de klachten niet. Blijkbaar ben ik kortzichtig als ik mijn positieve ervaring deel? Ik heb speciaal voor jou van “begrijp” “herken” gemaakt. Misschien kan die aanpassing je een klein beetje positiever gestemd maken.
Je bent helemaal niet kortzichtig als je jouw positieve ervaring deelt, dat zeg ik ook nergens toch?

Maar het verschil tussen 'niet begrijpen' en 'niet herkennen' is inderdaad nogal groot. Zoals je het nu omschrijft is het een stuk vriendelijker.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
cryptapix schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Ik rijd een Enyaq (en die heeft vermoedelijk
hetzelfde navigatiesysteem als de ID4) en ben toevallig gisteren naar Oostenrijk gereden op de ingebouwde navigatie. Ging prima. Af en toe even een laadpunt veranderd met een simpele klik op “meer laadpunten” en dan selecteren uit het lijstje.

Ik begrijp herken alle slechte verhalen hier en in het Enyaq topic niet.
Ik heb wel eens een Enyaq als leenauto meegehad en dat navigatiesysteem is wel beter dan van de ID4. Het reageert sneller en is duidelijker met navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 21:46
Rubbaa schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Ik heb gewoon een account aangemaakt op de CPS website en kon daar mijn BE rekeningnummer opgeven. Laadpas zat 3 weken later in mijn brievenbus. Geen GBP account nodig. Bevesiting gehad van klantenservice GBP dat de kaart actief is.
Wel, ik heb een account bij Wise aangemaakt, € 20 gestort. Ook een CPS account en mijn RFID aangevraag. Het antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsczkrvU0JJ3sp5pzdu9gaKgodE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sQk1Ao1BALHMD4JTwIoxduRT.png?f=user_large

Krijg ik toch wel een Catch-22 gevoel. Hoe geraakt ik daar met een EV als ik niet kan laden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
PhilippeJoris schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Wel, ik heb een account bij Wise aangemaakt, € 20 gestort. Ook een CPS account en mijn RFID aangevraag. Het antwoord:

[Afbeelding]

Krijg ik toch wel een Catch-22 gevoel. Hoe geraakt ik daar met een EV als ik niet kan laden? 8)7
Misschien kunnen ze het naar de ambassade van het VK in jouw land sturen, dat is tenslotte Brits grondgebied 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
PhilippeJoris schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:46:
[...]

[Afbeelding]

Daar zijn toch doorstuur bedrijven voor, o.a. https://www.forward2me.co...rlands-parcel-forwarding/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 21:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-09 11:30
Je mag hem eventueel naar mijn adres in Schotland sturen. Dan stuur ik hem weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
[...]

Ik heb tomtom go voor Android
€20 per jaar
Ziet alle flitsers...ook mobiele
Ziet alle files in realtime
Ziet de meeste wegafsluitingen

Bij instellingen voertuig zetten op EV, dan verdwijnen de tankstations en toont hij laadpalen.
Filteren op CCS en hij toont alle snelladers op de kaart of langs de route.

Je kunt ook gewoon zoeken op dichtstbijzijnde

Echter...voor lange routes zal ABRP of een ingebouwde autonavigatie met laad planning beter zijn

Oh je hebt een ID4 77kwh (mooiste EV :P )
Die heeft tegenwoordig een goede planning hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferry34 op 02-02-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
Ferry34 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:03:
Oh je hebt een ID4 77kwh (mooiste EV :P )
Die heeft tegenwoordig een goede planning hoor.
Ik heb een ID.4 met 77 kWh accu, software versie 3.2, en de navigatie is ruk, en dan zeg ik het netjes! Ik kan niet zonder goed voorbereid op pad gaan, of een app zoals PUMP (iOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Laatst online: 16-09 19:05
@ikweethetbeter Wat is er ruk aan? je kan toch een bestemming ingeven, en de laadstops worden automatisch berekend, en indien nodig herberekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:58
Zojuist mijn vakantie geboekt voor deze zomer. Vorig jaar voor het eerst met de EV6 op vakantie geweest. Toen naar Noord-Frankrijk en dat ging allemaal prima. Onderweg kunnen laden en tijdens de vakantie mooi bij Carrefour kunnen laden. Met 3 dames ben je dan al gauw langer aan het winkelen dan aan het laden ;)

Dit jaar gaan we naar Noord-Spanje in de omgeving van Roses. Ik laat mijn vakantie niet afhangen van laadmogelijkheden maar boek gewoon waar we graag heen willen. Geen laadpaal bij ons vakantiehuis en ook niet in het dorp. De route heen en terug maak ik me niet zo druk om. Op locatie gaan we het wel zien. Ik heb geen granny lader en ben eigenlijk ook niet van plan er 1 aan te schaffen. We vinden vast wel momenten om te laden als we ergens plekken bezoeken en anders staan we gewoon wat langer stil.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@PT Cruiser gewoon even op Electromaps kijken. Zijn wel degelijk wat palen daar. In Spanje is Electromaps wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 13:27
Inspired schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:39:
@PT Cruiser gewoon even op Electromaps kijken. Zijn wel degelijk wat palen daar. In Spanje is Electromaps wel een must.
Inderdaad,
Roses en omgeving, meer langs de kust, hebben best wel laadpalen.
In onze ervaring voldoen Electromaps app icm Electropass (gekoppeld aan creditcard) in Spanje ruimschoots.
Zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:52

MieJuul

3970Wp

PTish schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:28:

Dit jaar gaan we naar Noord-Spanje in de omgeving van Roses. Ik laat mijn vakantie niet afhangen van laadmogelijkheden maar boek gewoon waar we graag heen willen. Geen laadpaal bij ons vakantiehuis en ook niet in het dorp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vip2q4cvuwB8KetCqeAg7LlsASI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/islkNe84KLDITM8mD6Hwvr36.jpg?f=fotoalbum_large

Laadmogelijkheden genoeg in regio Roses 😉

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Laatst online: 04-09 11:18
ephymerous schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:01:
[...]

Ha wat grappig, dat was ik 😉, bij Dettelbach. Jullie terugweg uiteindelijk ook goed verlopen?

Ik snapte ook niet waarom ik niet met 75kW kon laden, dacht dat het aan de lader lag, maar de accu was dan gewoon te koud. Dit kun je alleen voorkomen door harder te rijden? Sommige stukken tussen laadstops in alleen maar files gehad en wegwerkzaamheden, daar wordt de accu sowieso niet warm van.

Wij zijn naar Oostenrijk gegaan met een Kona 64kW en dakkoffer. Had voorgenomen om rond de 200/250km te gaan rijden en dan op te laden, maar dit werd eerder net onder de 200km. ABRP is altijd was pessimistisch qua bereik, maar voor de winter had ik weinig referentie en dit was voor het eerst met dakkoffer. In het begin netjes 110 gereden, maar na 1 keer laden er wel achter gekomen dat dat niet hoeft. ABRP had stops rond de 200km dus in heb daarna wel rond de 135 gereden. Alles daarboven snoept wel veel af van de range.
Het laden duurde ook wel langer dan ik verwacht had, maar met twee jonge kinderen was dit ook niet heel erg.
Uiteindelijk prima gegaan, maar een overnachting tussendoor zie ik wel als noodzakelijk wanneer je met kinderen reist en de enige ben die rijdt. Kwam relaxed aan in ieder geval.

Twee jaar hiervoor naar zuid-frankrijk gegaan en dat scheelde echt heel veel qua range en afstand tussen de stops. Daar had ik stukken dat ik 350km reed tussen laadstops en was je nog minder lang aan het laden ook. Toen had ik de auto nog maar net, dus vertrok wel met wat stress, maar naarmate de reis vorderde, merkte ik dat ABRP ook daar wat pessimistisch was. Dus snelheid omhoog en dezelfde stops aangehouden, ging prima.

Moet zeggen dat ik nu wel jaloers keek naar auto’s die gewoon met het dubbele vermogen aan het opladen zijn, dat scheelt toch wel aanzienlijk qua tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door Krilo_89 op 04-02-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Krilo_89 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:31:
Ik snapte ook niet waarom ik niet met 75kW kon laden, dacht dat het aan de lader lag, maar de accu was dan gewoon te koud. Dit kun je alleen voorkomen door harder te rijden?
Of beter, te jo-jo'en, soort van, hier te zien in extremis;

YouTube: Avoid Slow Charging In The Cold! Here's Why You Have To "Yo-Yo" Your...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dat kan je ook alleen maar doen als je alleen in de auto zit. Anders zijn de kotszakken direct vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:31:
Dat kan je ook alleen maar doen als je alleen in de auto zit. Anders zijn de kotszakken direct vol.
Mwah, daarom zei ik 'in extremis'. ;)
Op een gemoedelijkere manier valt er ook winst te halen qua laadsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Mwah, daarom zei ik 'in extremis'. ;)
Op een gemoedelijkere manier valt er ook winst te halen qua laadsnelheid.
Maar dat is enorm beperkt. Je wil ‘energie’ verliezen om warmte te krijgen. Als je dan niet elke keer gaat tot max regen om daarna voluit gas te geven schiet het ook niet op.
Stukje 180 rijden is waarschjnlijk efficienter (in D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:41:

Maar dat is enorm beperkt. Je wil ‘energie’ verliezen om warmte te krijgen. Als je dan niet elke keer gaat tot max regen om daarna voluit gas te geven schiet het ook niet op.
Stukje 180 rijden is waarschjnlijk efficienter (in D).
Maar goed, de batterij op een andere manier verwarmen was ook meer wat ik bedoelde.
En ja, dat kan.
In extremis zal het, misschien, alleen wat minder leuk zijn voor de rest van de inzittenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Krilo_89 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Ha wat grappig, dat was ik 😉, bij Dettelbach. Jullie terugweg uiteindelijk ook goed verlopen?
Ja redelijk. Maar ik baal toch hoor. 930 km en geen noemenswaardig oponthoud en toch 15 uur onderweg. Jullie een lekkere week gehad? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:58
Zeker. Electromaps had ik al gespot in dit topic dus aangevraagd. Goeie tip!
MieJuul schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:58:
[...]

[Afbeelding]

Laadmogelijkheden genoeg in regio Roses 😉
Ja dat had ik al gezien. Wel even de vraag hoe veel er vrij zijn en of we daar komen ;) Frankrijk was ideaal omdat we tijdens het boodschappen doen konden laden. We gaan het zien.

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Wie heeft er ervaringen met laden in Oost-Tjechie?

Ik ben aan het orienteren voor een reis hiernaar toe. De heen/terugreis zal geen probleem zijn. Terplekke heb je weinig laadpunten, weinig info over welke passen en geaccepteerd worden en weinig reviews.

Ik lees wel hier en daar dat je lokale pasjes nodig hebt. Is dit nog zo? Heb je een CEZ-app nodig?
Verder zijn nogal wat laadpunten bij garages, winkels, hotels e.d. en kunnen dus mogelijk ook niet altijd beschikbaar zijn.

Mijn auto heeft 22kW-AC en 130kW-CSS.

Wie weet hier wat meer over? B.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
Binnenkort een trip naar/door Engeland en ik lees/hoor dat er daar nog veel publieke AC laadpalen zijn die maar met 1 fase maximaal 7,4kW kunnen laden.

Is dat nog steeds zo het geval ?
Aangezien mYn EV 3F/11kW kan laden en op 1 fase is dat slechts 3,7kW wat erg traag is.

Het is weer extra ballast maar anders overweeg ik een 1F/32A laadkabel mee te nemen waardoor ik in ieder geval op 7,4 in plaats van 3,7kW kan laden.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Laatst online: 16-09 19:05
@RaRo74 Als jij op 3 fase met 11kW kan laden, dan denk ik niet dat je 7.4 KW kan doen op 1 fase. Ook al heb je een 32A kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoLeaf
Twardt schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:13:
@RaRo74 Als jij op 3 fase met 11kW kan laden, dan denk ik niet dat je 7.4 KW kan doen op 1 fase. Ook al heb je een 32A kabel.
Kijk even op ev-database.nl of jouw auto ook 7,4 kW ondersteund op één fase. Vaak wel, mits de kabel dit ook ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Uiteraard heb ik dat allang uitgezocht en ja, mYn EV kan 1F/32A laden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Maar met een 3F/16A kabel ga je natuurlijk nooit 1F/32A laden. Daar heb je dan een andere kabel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_Jz2zf1BS2wgJY6j9qvdNIU2jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ypj5JtqukKk2DXwKQ7nhBAYb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
Waarom een must?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoLeaf
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:26:
Maar met een 3F/16A kabel ga je natuurlijk nooit 1F/32A laden. Daar heb je dan een andere kabel voor nodig.
Dit is wat chatGPT zegt (dus geen garantie dat dit waar is):

Kan ik met een tesla model 3 met de meegeleverde laadkabel 7,2 kW laden bij een laadpaal met één fase?
ChatGPT

Ja, je kunt een Tesla Model 3 met de meegeleverde laadkabel 7,2 kW laden bij een laadpaal met één fase. De Tesla Model 3 kan tot 7,4 kW laden met een enkele fase. De meegeleverde laadkabel ondersteunt deze laadsnelheid, dus je kunt de auto opladen bij een laadpaal die 7,2 kW levert via één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
RoLeaf schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:48:
[...]
AI! Is dat verstandig?

En als je het zelf beredeneerd op basis van deze laadgegevens van de EV in kwestie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_Jz2zf1BS2wgJY6j9qvdNIU2jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ypj5JtqukKk2DXwKQ7nhBAYb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Om het te verduidelijken,
Regulier laden niet optimaal voor iedere auto
Alle reguliere laadpunten hebben, net als in Nederland, de bekende type 2-aansluiting en zijn dus te gebruiken met de laadkabel die je normaal ook gebruikt. Ongeveer de helft van alle Engelse laadpunten heeft een vermogen van 7,4 kW (1-fase 32A). Dat is niet heel gunstig voor de meeste moderne elektrische auto’s, die een 3-fase-boordlader hebben. Wil je een auto met een 3-fase 11kW-boordlader opladen bij een 1-fase-laadpunt in Engeland, dan is de maximale laadsnelheid slechts 3,7 kW (1-fase 16 A) en duurt het laden dus aanzienlijk langer dan bij een 3-fase-laadpunt.

Auto’s met alleen een 1-fase-boordlader, zoals de Nissan Leaf en de eerste generaties Hyundai Ioniq en Kona, Kia e-Niro of Jaguar I-Pace, hebben juist voordeel van de Engelse 1-fase-laders. Die auto’s hebben namelijk een 1-fase-boordlader die met hogere stroomsterktes dan 16 A overweg kan bij de Engelse laadpunten. Hierdoor komt het maximale laadvermogen bij deze auto’s tussen de 6,6 en 7,4 kW uit als je bij een regulier laadpunt staat.
https://www.anwb.nl/auto/...rische-auto-naar-engeland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
RoLeaf schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Kan ik met een tesla model 3 met de meegeleverde laadkabel 7,2 kW laden bij een laadpaal met één fase?
ChatGPT

Ja, je kunt een Tesla Model 3 met de meegeleverde laadkabel 7,2 kW laden bij een laadpaal met één fase. De Tesla Model 3 kan tot 7,4 kW laden met een enkele fase. De meegeleverde laadkabel ondersteunt deze laadsnelheid, dus je kunt de auto opladen bij een laadpaal die 7,2 kW levert via één fase.
ChatGPT is een taalmodel AI. Daar komt regelmatig onzin uit, zeker over technische zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Laatst online: 04-09 11:18
ephymerous schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:01:
[...]

Ja redelijk. Maar ik baal toch hoor. 930 km en geen noemenswaardig oponthoud en toch 15 uur onderweg. Jullie een lekkere week gehad? :)
Jahoor, heerlijk gehad. Wintersport gebeurd niet elk jaar (althans niet met de auto), dus ik weet nu hoe de reis is en daar kan ik wel mee leven 😉.
Zomervakantie is al heel anders, al is het puur en alleen dat je op elke laadplek lekker in het zonnetje sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:39:
[...]

ChatGPT is een taalmodel AI. Daar komt regelmatig onzin uit, zeker over technische zaken.
Zeker waar maar in dit geval klopt het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Nou ja, een must is het natuurlijk niet maar handig wel. :) De andere apps kennen vaak veel palen niet. Dus als je een app zoekt waar de meeste palen in staan in Spanje dan is Electromaps zeker de beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:57:
[...]

Nou ja, een must is het natuurlijk niet maar handig wel. :) De andere apps kennen vaak veel palen niet. Dus als je een app zoekt waar de meeste palen in staan in Spanje dat is Electromaps zeker de beste.
Neem deze bijvoorbeeld, een triple voor 41ct/kWh, kom je nergens anders tegen.

Hotel Restaurant Sausa - Avellana Renovables
Diseminado Despoblat, 121, 17468 Vilademuls, Girona, Espanya

Overigens zou ik ook een account bij Iberdrola regelen, al is het maar voor de gratis palen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Inspired schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:56:
[...]
Zeker waar maar in dit geval klopt het wel. :)
Klopt en het is inderdaad onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RaRo74 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Klopt en het is inderdaad onzin.
Het antwoord in dit geval bedoel je? Nee hoor, klopt gewoon. De bijgeleverde kabel is een 3F/32A model. Tenminste, bij mijn vorige Model 3 was dit zo, en nu met de Model Y weer. Dus je kunt gewoon met 1x32A laden zonder dat je een andere kabel nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Inspired schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:31:
[...]

Het antwoord in dit geval bedoel je? Nee hoor, klopt gewoon. De bijgeleverde kabel is een 3F/32A model. Tenminste, bij mijn vorige Model 3 was dit zo, en nu met de Model Y weer. Dus je kunt gewoon met 1x32A laden zonder dat je een andere kabel nodig hebt.
Ik zou zweren dat mYn bijgeleverde kabel 3F/16A is dus daarmee kun je maximaal 16A laden.
Bij een gemiddelde 230V in de UK zou dat 230x16= 3,680 kW.

Maar nu breng je me aan het twijfelen en ik zal morgen eens kijken :X 8)7
Bij een 3F/32A kabel is 1F/7,4 kW laden geen enkel probleem.

Maar dan zou dit plaatje ook wel eens een upgrade kunnen gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Volgens mij laad je met een 3f 16a kabel maximaal met 11kW, afhankelijk van je laadpaal en aansluiting. Een auto die met 1 fase laad zal max met 16A laden natuurlijk.
Pagina: 1 ... 40 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.