Had deze al in het Mercedes EQ forum gepost maar hier hoort het ook wel thuis denk ik.
Afgelopen kerstvakantie naar Oostenrijk gereden met de EQB250. Hieronder een kort verslag met wat cijfers.
Wij waren gewoon om tijdens onze vakanties zo lang mogelijk door te rijden tot het echt niet meer kon (stukken van 400-500km zonder stoppen dus).
In totaal hebben we deze kerstvakantie 2 ritten van elk 920 km gereden. Zowel mijn vrouw als ikzelf hadden ons een rampscenario voorgesteld maar daarvan was gelukking geen sprake, in tegendeel zelfs.
Het EV rijden in het algemeen is wat aanpassen maar uiteindelijk kom je toch veel relaxter aan op je bestemming. Akkoord, met een ICE wagen zou je sneller aankomen maar dan ben je toch een brok stress op het einde. De verschillende tussenstops werden nuttig besteed als ontbijt, plaspauze, lunchpauze, ... waardoor de 30minuten laden nooit echt als een last aanvoelden.
De uitgekozen laadplaatsen waren allemaal voorzien van een tankstation of een andere mogelijkheid om een sanitaire stop te doen of iets te kopen om te eten of te drinken. Wel vond ik sommige keuzes wat vreemd. Achteraf gezien verkiest MBUX waarschijnlijk het aantal laadpalen boven de afstand dat je moet 'omrijden'. Wel jammer dat de kapotte laadpalen soms als beschikbaar gezien worden waardoor ik toch een enkele keer moest wachten om te kunnen laden. Ik vermoed dat Ionity hier voor iets tussen zit.
De EQB zelf is een stuk ruimer langs binnen dan mijn vorige Volvo V60, ook al was dit op papier niet zo. Door de hoekige vorm kun je er veel beter in stapelen. Waardoor er veel meer in de koffer kon en niet tussen de kinderen moest gezet worden. Ook de hogere zithouding is een sterke plus ten opzichte van de sportievere en diepere zetels van de V60 (nu klink ik echt als een oud ventje

). Al bij al dus een prima wagen om lange afstanden mee te doen.
Voor de 920km moest ik 4 keer laden en was MBUX redelijk pessimistisch. Ik kwam telkens met een hoger SoC toe dan aangegeven werd door MBUX.
Heenrit:- 219km - 22,8 kWh/100km - 2u 2min
- 155km - 21,1 kWh/100km - 1u 27min
- 211km - 20,2 kWh/100km - 2u 8min
- 198km - 17,4 kWh/100km - 2u 38min
- 63km - 22,4 kWh/100km - 54min
Terugrit:- 261km - 19,8 kWh/100km - 2u 54min
- 197km - 20,3 kWh/100km - 2u 4min
- 148km - 22 kWh/100km - 1u 26min
- 203km - 22,5 kWh/100km - 1u 44min
- 106km - 22,7 kWh/100km - 1u
Laden ging overal direct met maximale snelheid (100kW/h). Deze laadsnelheid werd aangehouden tot ongeveer 75-80%.
Tijdens beide ritten heb ik altijd de wettelijke snelheden gereden en in Duitsland rond de 130-135km/h waar er geen snelheidslimiet was.