Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:49
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:44:
[...]

Als je iedere 2 uur aan een goede bak koffie ga heb je ook heel wat plaspauzes nodig. Is het cirkeltje mooi rond 🤣
Maar serieus, zo is het wel.
Met EV rijden en laden kom je veel relaxter aan op je eindbestemming doordat je vaker stopt dan bij ice en het rijden zelf ook veel aangenamer is.
Het gaat om je mindset (en die van je partner).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Voor ons is 900-1100km vaak de eerste stop op een rondreis. Dan zijn we net de landen door waar we niet willen zijn (Duitsland, Oostenrijk) en hebben onze 1e overnachting in het land waar we wel willen zijn. Groot deel van de fun is de spontaniteit; we hebben meestal wel een rode draad als route, maar wijken daar vanaf als we iets leuks zien of horen, zin hebben door te rijden of juist niet. Vooraf zo uitzoeken en vaststaan dat je zelfs weet waar je gaat stoppen om te tanken/laden? Brrrr… dat is niet mijn idee van vakantie. Snap overigens goed dat dat voor veel mensen anders is, zeker als je ook nog kinderen mee hebt. Dank voor je reactie!
Wat een raar beeld lijken jullie te hebben over Duitsland en Oostenrijk en misschien ook wel Zwitserland.
Juist voor overnachting kon je je daar wel eens erg in vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
De Shell Recharge pas zou volgens hun eigen zeggen goed bruikbaar zijn in Griekenland. Nu willen wij over een paar maanden via Italië naar de Peloponnesos en daarna via Piraeus door naar Kreta met de Tesla.

Nu zie ik dat de meeste laadpalen in de Shell app een rood kruis hebben daar. Is Griekenland verdwenen van de landen die ondersteund worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Klinkt mij als een super-frustrerende vakantie :)

Vriendin wil er ook niet aan; dit is gewoon te veel stoppen vindt ze.
Ik zou het eerst maar eens ervaren. Veel reacties hier van mensen die na zo'n reis zeggen dat het allemaal heel erg meevalt en dat ze relaxter aankomen.

Het is een mindset en die kun je veranderen. Mensen die dat niet kunnen vertragen de energietransitie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

HansAuutB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:50:
[...]

Wat een raar beeld lijken jullie te hebben over Duitsland en Oostenrijk en misschien ook wel Zwitserland.
Nee joh,

Stiggy heeft helemaal gelijk. Wie wil er nu na 7 uur rijden in een berghotel in Oostenrijk overnachten met uitzicht op een bergmeer of de weides van de berg, als je ook lekker 1100 km kunt doorjakkeren richting Italië?

/s

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:04
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Dat is (excusez le mot) een reactie die een en al verkeerde aanname is. De verkoper probeerde me niet “in een auto met hogere marge te krijgen”, hij heeft geen enkele poging gedaan om me een andere auto te verkopen. Onzin dus.

En waarom om de 200 km laden? Dat staat toch al in mijn post (ergo, de reactie van de verkoper): a) omdat je je accu niet tot 0% leeg gaat rijden. b) EV rijders toch de stellig overtuigd zijn van de 10-80% range gebruiken (zie de reacties onder deze thread) en je dus niet de hele 350km range kunt gebruiken en c) omdat je een marge wilt hebben omdat je niet altijd weet of je nog een stuk bergop moet, een laadpaal wel werkt, etc.

En ik weet niet of jij ieder 2 uur een goede lunch gaat nemen, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Verkoper was overigens een vrij jong gast. Ik zal doorgeven dat hij een fossiel is.
Doe dat laatste zeker, en vraag hem eens hoe ver hij al van huis geweest is met een EV. Waarschijnlijk reed hij 2 keer na het werk met een EV van de garage naar huis en terug. En voor de rest verkoopt hij graag fossiele auto’s.

Lees eens wat pagina’s in dit topic, en kijk eens waar mensen al geraakt zijn met hun EV. Er is al iemand tot in Istanbul geraakt.

Ik ben 300 km ten noorden van Stockholm geraakt zonder laadstress.
Nu is die Megane niet de auto met de hoogste range, maar met mijn auto doe ik in de zomer vanaf 100% zo’n 400 km. Maar dat haal ik niet omdat ik geen 4 uur aan een stuk wil rijden. Daarna was het iedere keer zo’n 2,5 uur rijden en nooit heb ik de indruk gehad op de auto te moeten wachten.
En zo zijn er tal van ervaringen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:43:
Vandaag proefgereden in een Renault Megane E-Tech. Ik vind dat een mooi, Frans-Chique, modelletje. Zeker in de iconic versie. De 220pk variant gaat aardig vooruit en voor woon-werkverkeer rijdt het goed genoeg, maar echt leuk wordt het niet. Desalniettemin: behoorlijk aantrekkelijk in de lease, 427km WLTP range en ik haalde uit de ev database een praktijkrange van zo'n 350km snelwegkilometers in de zomer (270 km in de winter).

Sta ik met de verkoper te praten over ons gebruik (lange, ongeplande ritten, vaak richting (zuid) Italië) en mijn dilemma: deze leasen of geen lease meer en zelf iets kopen. Zegt de verkoper nota bene: "Met wat jullie doen zou ik nooit een elektrische auto nemen en altijd voor zelf een auto kopen gaan. Hou er rekening mee dat 350km de max range is als hij helemaal vol is en je hem helemaal leeg rijdt. Dat doe je niet (10-80% ivm laadtijd, wat buffer voor niet werkende of volle stations), dus realistisch is dat je om de 200km gaat laden."

Wat vinden jullie hiervan?
Een andere noot dan de rest in dit topic. Een ervaring van iemand die in zijn eerste jaar met een Model 3 2x naar midden Frankrijk, een keer naar noord Spanje, en een keer rondreis Zweden, Noorwegen heeft gedaan.

De verkoper heeft gelijk. Ik zou met die specifieke auto niet blij zijn met jouw reisgedrag.

Het was voor mij de aanleiding te kiezen voor een auto waar je best case toch écht wel verder mee kan gaan. Daarom heb ik gekozen voor de Model 3 LR. En daarin merk ik dat mijn toilet- en koffiestops en het laden van de auto redelijk met elkaar overeen komen.

Sure, in Januari, in de stromende regen 135 gassen door België, toen was zelfs de accu nog iets sneller leeg dan ik had gehoopt. Maar uiteindelijk wel mijn geplande eerste stop gehaald.

Ik zou dat soort reizen niet willen doen met een auto met een lagere range, potentieel slechtere laadcurve etc etc.

Uiteraard heb je tegenwoordig wel toegang tot het laadnetwerk van Tesla op veel plekken, dat scheelt al een hoop vergeleken met 2 jaar terug, toen dat nog niet het geval was. Het was voor mij het verschil tussen rijden zoals de auto wil, of rijden zoals ik wil, met af en toe laden onderweg.

Wat dat betreft is het enige wat voor ons veranderd is, is waar we stoppen, niet zozeer hoe vaak.

[ Voor 9% gewijzigd door Hooglander1 op 04-01-2024 08:17 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 12:37

Griffin

Is mythical

Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Even van de ring af heb je een Shell Recharge met 4 x 300kW nabij een Lunch Garden (eten, toilet) en een Delhaize (supermarkt). Wezembeeklaan 114 / 1950 Kraainem
Die ziet er goed uit, zit ook een carrefout etc.
RigolleM schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Is daar een Ikea, waar een groot restaurant is.. en toiletten zijn ook geen probleem. Kan wel een drukke bedoening zijn daar, zowel op- en afrit, de weg naar de SuC en Ikea restaurant is ook zeer populair met al die bedrijven (werknemers).
Ikea is met 3 kids toch een stukje lopen en verre van ideaal, maar als er niets is dan is het altijd een optie.
Rev! schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Er zit daar een Kinderkleding winkel met Cafe, waar je ook toiletten en zelfs een kleine binnenspeelplaats hebt. Ik had vorig jaar hetzelfde probleem met Peutie.
Jij bedoeld dan 'Orchestra' zover ik kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:48
Persoonlijk heb ik altijd wel een issue met ver lopen van mijn auto die staat te laden met alle spullen erin. Misschien ben ik bang gemaakt met die roof overvallen langs de snelweg hoor, maar ik heb er altijd een raar gevoel bij om uit het zicht van de auto te zijn.

Dus leuk die kilometer lopen, maar dat zal ik dan niet doen. Als je kijkt naar de grote tankstations langs de A1 richting Parijs dan word je altijd ver weg gestopt met de snelladers. Deels omdat de Fransen nu eenmaal overal parkeren en nergens op letten denk ik.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:54
HansAuutB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:35:
[...]

Hoeveel procent van je rijtijd is vakantie?
Max 20%?
Moet je daar de keuze van een auto van af laten hangen?
Een EV rijdt zo veel relaxter.
Ik heb nu mijn eerste, een EV6, maar wil nooit meer iets anders (en ik rijd voor vakantie (ook met caravan notabene) ook naar Spanje of midden Italië.
Eerder iets van 50%. Het rijden is de vakantie. Of in ieder geval een belangrijk onderdeel ervan.
Net zoals we bijvoorbeeld bij het zien van een bordje van een of andere bergpas die we nog niet kennen besluiten: hey, zullen we die eens nemen en zien waar we uitkomen? Dat is toch het avontuur van een autovakantie/rondreis? Anders kun je net zo goed alles vooraf boeken en/of met het vliegtuig gaan.
HansAuutB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:46:
[...]

Maar serieus, zo is het wel.
Met EV rijden en laden kom je veel relaxter aan op je eindbestemming doordat je vaker stopt dan bij ice en het rijden zelf ook veel aangenamer is.
Het gaat om je mindset (en die van je partner).
Ik snap deze mindset niet zo. Sinds waneer is autorijden iets waardoor je vermoeid of gestrest raakt? Zijn we allemaal tientallen jaren volkomen kapot of gestrest aangekomen of zo? Ik kom nu ook uiterst relaxed aan. Ik snap best het voor sommige mensen best fijn kan zijn om nog rustiger aan te doen, maar het lijkt wel of een aantal mensen helemaal doorschieten in het verdedigen van extra stops. Als we in een file, bij de wc of de koffiebar lang moeten wachten als je ergens heen wilt is het freakin' irritant en staan we ons op te winden, maar als je op een ladende auto moet wachten is het juist heeeeeel relaxed en zo veel fijner. :F Dat lijkt mee ook een behoorlijke bias.
HansAuutB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:50:
[...]

Nee hoor, we overnachten er regelmatig en een enkele keer zelfs een korte vakantie, dus we kennen het goed en het is oké als we er zin in hebben. Maar het zijn gewoon niet onze favoriete landen, dus als je besloten hebt "het wordt (weer) Italië", dan wil je niet dat je door je auto 2 vakantiedagen/overnachtingen kwijt raakt in het land waar je besloten had niet naar toe te gaan. Dat lijkt me geen rare gedachte toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Hooglander1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Een andere noot dan de rest in dit topic. Een ervaring van iemand die in zijn eerste jaar met een Model 3 2x naar midden Frankrijk, een keer naar noord Spanje, en een keer rondreis Zweden, Noorwegen heeft gedaan.

De verkoper heeft gelijk. Ik zou met die specifieke auto niet blij zijn met jouw reisgedrag.

Het was voor mij de aanleiding te kiezen voor een auto waar je best case toch écht wel verder mee kan gaan. Daarom heb ik gekozen voor de Model 3 LR. En daarin merk ik dat mijn toilet- en koffiestops en het laden van de auto redelijk met elkaar overeen komen.

Sure, in Januari, in de stromende regen 135 gassen door België, toen was zelfs de accu nog iets sneller leeg dan ik had gehoopt. Maar uiteindelijk wel mijn geplande eerste stop gehaald.

Ik zou dat soort reizen niet willen doen met een auto met een lagere range, potentieel slechtere laadcurve etc etc.

Uiteraard heb je tegenwoordig wel toegang tot het laadnetwerk van Tesla op veel plekken, dat scheelt al een hoop vergeleken met 2 jaar terug, toen dat nog niet het geval was. Het was voor mij het verschil tussen rijden zoals de auto wil, of rijden zoals ik wil, met af en toe laden onderweg.

Wat dat betreft is het enige wat voor ons veranderd is, is waar we stoppen, niet zozeer hoe vaak.
Voor mij de reden waarom de Tesla Model 3 nog steeds op mijn short-list staat, hoewel het geen auto is waar ik warm van wordt. De Long Range schiet wel enorm in maandlasten omhoog t.o.v. de standaard, en enorm veel extra snelweg range scheelt het ook weer niet. Maakt dat ik dan toch eerder voor de standaard zou gaan denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Stiggy op 04-01-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:11
Als je twijfelt of een EV wel geschikt voor je is, met name op langere afstanden, zou je kunnen overwegen er een te huren. Ikzelf heb ook mijn twijfels gehad om tot aanschaf van een EV over te gaan en in eerste instantie gedacht aan een plug-in-hybride. Mijn vrouw zei echter of helemaal elektrisch of een ICE. Omdat wij 2x per jaar naar Frankrijk op vakantie gaan, was mijn “angst” niet genoeg laadpalen tegen te komen, met name in het binnenland, echter de infrastructuur in Frankrijk gaat met sprongen vooruit. En als je op vakantie bent dan maakt het niet uit of je een uur langer moet laden, blijf je maar langer op een terrasje zitten, je hebt per slot van rekening vakantie. In juni ga ik voor het eerst met mijn EV6 naar Frankrijk en als ik hier alle verhalen lees maak ik mij geen enkele zorg over het laden en ga stres vrij op vakantie.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
Griffin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:48:
In deze zomer ga ik richting Bergerac met de Niro EV. Zowel heen als terug doen we in 2 dagen (de jongste is dan net 1, dus we willen geen gehaast en gezeik op de weg). Nu ben ik met ABPR aan het kijken naar wat goede plekken zijn om te stoppen (ik schrijf langs de route wat plekken op, maar ga vooral op gevoel rijden want ik heb geen idee hoe de Niro zich gaat houden op de Franse snelwegen).

Voor de heenweg heb ik een goed lijstje maar de terugweg vind ik wat lastiger. De eerste dag gaat naar Troyes en de tweede dag gaat dan via Reims naar Brussel, Antwerpen en dan NL in. ABPR stelt voor om bij Peutie Oost te stoppen, maar daar is echt niets... en dat is een nogo (met 3 kids en mijn vrouw).
Dus berust ik mij op jullie ervaring, wat zoek ik.... Een stop plek waar een WC is, de laadsnelheid moet min rond de 100kW zitten (de auto pakt maar max 80), vaak voldoen franse Aires goed. Zelf heb ik Tesla Zaventhem gevonden, maar ook daar heb ik het gevoel dat er goede toilet voorzieningen zijn (ik zie alleen woonwinkels etc). Qua stop locatie verwacht ik dat het rond Brussel gaat moeten zijn, ervoor of net erna.
Op weg naar Normandie zijn wij gestopt bij het Esso station aan de Noorderlaan 99 in Antwerpen. Er zijn 8 Allego 300 kW laders. De tankshop heeft toiletten en je kunt er lekkere broodjes kopen. Het is wel even van de snelweg af.

[ Voor 8% gewijzigd door Venomer op 04-01-2024 09:38 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• goofer_nieuw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:26
Leuk altijd de verschillende perspectieven en voorkeuren te lezen van mensen die nog beter met een ICE af (denken te) zijn en de mensen die (denken) een EV een warm hart toedragen. Of hoe we naar de vakantiebestemming willen rijden of in welk land we graag willen overnachten.

Iets minder hoe we vanuit ons persoonlijk persectef de ander proberen te overtuigen van ons gelijk.
Of de opmerkingen dat iemand die minder denkt te hebben met een EV de energietransitie moeizamer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
goofer_nieuw schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:52:
Leuk altijd de verschillende perspectieven en voorkeuren te lezen van mensen die nog beter met een ICE af (denken te) zijn en de mensen die (denken) een EV een warm hart toedragen. Of hoe we naar de vakantiebestemming willen rijden of in welk land we graag willen overnachten.

Iets minder hoe we vanuit ons persoonlijk persectef de ander proberen te overtuigen van ons gelijk.
Of de opmerkingen dat iemand die minder denkt te hebben met een EV de energietransitie moeizamer maakt.
Ik heb deze discussies bijna wekelijks met mijn eigen partner, die niet zoveel heeft met EV.
Er is voor beide uitgangspunten wat te zeggen, ik zie het als een transitie periode totdat we allemaal aan de ranges zitten van 600+ bij 130 km/h en een laadtijd vergelijkbaar met tanken.

Er zijn mooie ontwikkelingen op dat vlak, maar het kost nu eenmaal tijd.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Brotuck
600 km aan 130 km/h is alleen een vereiste van mensen die nog geen EV gereden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:04:
@Brotuck
600 km aan 130 km/h is alleen een vereiste van mensen die nog geen EV gereden hebben.
Nee niet mee eens en ook al was dat zo. Dan heb je veruit de grootste reden om de stap niet te maken weggehaald.

Ik weet ook wel dat er eerder gestopt gaat worden, want er is altijd wat. Honger / dorst / toilet etc.
Maar dan blijft wel de snelladen optie van max 10 minuten erg handig. Dat kan nog niet overal.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goofer_nieuw
Tommie12 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:04:
@Brotuck
Hoezo?

<persoonlijk persectief>
Ik rij nu 9 maanden een EV en vind het nog steeds fijn om langere afstanden zonder stoppen met 130km (of meer in Duitsland) te kunnen rijden.Maar kan ook het regelmatig stoppen en meer relaxed rijden waarderen.
<einde persoonlijk perspectief>

Er is geen homogene groep EV rijders net zoals er geen homogene groep ICE rijders is.

Een persoonlijke voorkeur is er altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:01:

Ik snap deze mindset niet zo. Sinds waneer is autorijden iets waardoor je vermoeid of gestrest raakt? Zijn we allemaal tientallen jaren volkomen kapot of gestrest aangekomen of zo? Ik kom nu ook uiterst relaxed aan. Ik snap best het voor sommige mensen best fijn kan zijn om nog rustiger aan te doen, maar het lijkt wel of een aantal mensen helemaal doorschieten in het verdedigen van extra stops. Als we in een file, bij de wc of de koffiebar lang moeten wachten als je ergens heen wilt is het freakin' irritant en staan we ons op te winden, maar als je op een ladende auto moet wachten is het juist heeeeeel relaxed en zo veel fijner. :F Dat lijkt mee ook een behoorlijke bias.
Die inschatting van hoe "anderen" er tegenaan kijken wordt voornamelijk ingegeven doordat ze allemaal de nadruk leggen op de reistijd en op het aantal stops. Die reistijd moet zo kort mogelijk en het aantal stops zo laag mogelijk. Dat wekt toch op z'n minst de indruk dat men zo snel mogelijk en met zo min mogelijk gedoe op z'n eindbestemming aan wil komen.

En ik denk dat de mensen die die langere reistijd makkelijker accepteren ook niet "freakin'" gestresst worden van files. Maar aan de andere kant ook de langere stops met per sé niet "hééééél" relaxed vinden (beide overdrijvingen zijn van jou)
Nee hoor, we overnachten er regelmatig en een enkele keer zelfs een korte vakantie, dus we kennen het goed en het is oké als we er zin in hebben. Maar het zijn gewoon niet onze favoriete landen, dus als je besloten hebt "het wordt (weer) Italië", dan wil je niet dat je door je auto 2 vakantiedagen/overnachtingen kwijt raakt in het land waar je besloten had niet naar toe te gaan. Dat lijkt me geen rare gedachte toch?
Nee, dat is geen rare gedachte. De reis is de vakantie is een overgehypte stelling. Reizen door Duitsland is, zeker richting Zwitersland, helemaal niet zo leuk. De snelwegen zijn omgeven door wallen en verder oninteressante industrieterreinen. Vaak zijn ze verdiept om staan er bossages langs de weg.
Maar dat zijn de extremen: je kunt dat reizen vreselijk vinden en graag zo snel mogelijk op je bestemming aankomen. Je kunt ook bewust genieten van de reis en er dan langer over doen. De meeste mensen zullen ergens tussen die twee uitersten in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25
Het is allemaal erg persoonlijk. Voor mijzelf is het prima te doen als ik het kan plannen en erop instel dat we wat langer onderweg zijn. Deze zomer met de heenweg naar het Gardameer ging prima met een overnachting in Zuid Duitsland. Lekker relaxed. Terugweg was een drama echter omdat we eerder terug moesten vanwege hagel schade aan de auto. Doordat de achterruit eruit lag hebben we de rit zonder overnachting gedaan (want iedereen kon bij de bagageruimte) wat ruim 16 uur duurde. Toen had ik wel even de gedachte "had ik nu maar een brandstofauto".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Griffin schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Jij bedoeld dan 'Orchestra' zover ik kan zien?
Dat zou heel goed kunnen ja, het is iig die winkel aan de rand. We hebben daar lekker koffie gedronken terwijl de kleine aan het spelen was. Stuk beter als Peutie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Brotuck schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Nee niet mee eens en ook al was dat zo. Dan heb je veruit de grootste reden om de stap niet te maken weggehaald.

Ik weet ook wel dat er eerder gestopt gaat worden, want er is altijd wat. Honger / dorst / toilet etc.
Maar dan blijft wel de snelladen optie van max 10 minuten erg handig. Dat kan nog niet overal.
Ook dat is voor mij niet nodig.

Als je kan laden in 10min, dan moet je bij de auto blijven, en dan moet je achteraf nog gaan plassen, eten drinken, wat zeker nodig is na 600km.
Als het 20-25 min duurt, dan kan je inpluggen, je doet je business en komt rustig terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Brotuck schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Ik heb deze discussies bijna wekelijks met mijn eigen partner, die niet zoveel heeft met EV.
Er is voor beide uitgangspunten wat te zeggen, ik zie het als een transitie periode totdat we allemaal aan de ranges zitten van 600+ bij 130 km/h en een laadtijd vergelijkbaar met tanken.

Er zijn mooie ontwikkelingen op dat vlak, maar het kost nu eenmaal tijd.
Ik vraag me af of die 600+ bij 130 in de nabije toekomst gaat komen met de gemiddelde EV. Ik heb zelf het idee dat mogelijk een enkele EV in de hogere prijsklasse dat gaat halen maar dat het gros rond de 4 a 500 WLTP blijft hangen en dat we daarmee moeten leren leven maar dat laadsnelheid voor snelladen wel omhoog gaat voor de gemiddelde EV. Veel meer kilometers gaat voor het overgrote deel van de mensen in het dagelijks gebruik niet of nauwelijks wat opleveren en dag in dag uit relatief veel extra ballast in de vorm van accu's meeslepen is niet erg efficient.
Dit zal de transitie vertragen omdat een deel van de mensen vast zal willen blijven houden aan ICE maar er komt natuurlijk een moment dat dat veel lastiger gaat worden door (veel) hogere benzineprijzen, (veel) minder tankstations, ontmoedigingsbeleid van (lokale) overheden enz. Dat zal ook het moment zijn dat je je vakantierit van tevoren moet gaan uitstippelen qua mogelijkheden tot het tanken van brandstof omdat tankstations 'zeldzaam' zijn geworden.

Overigens zijn we vandaag de dag natuurlijk verwend met ICE die flinke afstanden kunnen afleggen op een volle tank, dat is ook niet altijd het geval geweest. Mijn eerste auto was een Ford Escort 1.1 met drie versnellingen en een 'overdrive' om economisch te rijden. Dan heb je het over een auto met een tank van 48 liter en een opgegeven verbruik van 1 op 13. Als je daarmee op vakantie ging zat je in de praktijk helemaal niet zo ver af van een EV die nu 4 a 500km doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

N0EL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Ik weet niet of je in de buurt komt, maar je kan de RFID kaart ook ophalen in Dunee (deden ze in mijn geval niet moeilijk over).
Ik heb ook de Chargeplace Scotland app op mijn Android telefoon. Heb geen idee of deze er ook is voor iOS.
Dat gaven ze zelf ook als optie, UK adres of langskomen bij hen op kantoor. We zitten op zich redelijk in de buurt (o.a. Blair Drummond) maar ik laat 'm lekker opsturen naar Yorkshire. Scheelt toch weer 75km enkele reis, en ik weet niet of ik dat wil riskeren zonder laadpas. :P
Frij5fd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Dat is vreemd, dit voorjaar verstuurden ze de RFID pas nog wel naar Nederland. Bij mij was de pas echter nog niet geactiveerd, dus bijde eerste laadsessie in Schotland had ik toch nog de app nodig (die ik al eerder gesideload had
Vaag. Ik heb het vorig jaar al eens geprobeerd, toen al dezelfde mededeling. Verder niks mee gedaan omdat onze huidige auto hybride is en die pas dus niet echt nodig, maar komende zomer rijden we 100% elektrisch dus dan wordt het wel noodzaak. Ik vind het knullig, mij boeit het niet om er een paar euro extra te betalen voor opsturen, maar ze verrekken het gewoon. Erg toerist-onvriendelijk, maar omdat ze monopoliepositie hebben, doen we het er maar mee...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ninjazx9r98 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
Ik vraag me af of die 600+ bij 130 in de nabije toekomst gaat komen met de gemiddelde EV. Ik heb zelf het idee dat mogelijk een enkele EV in de hogere prijsklasse dat gaat halen maar dat het gros rond de 4 a 500 WLTP blijft hangen en dat we daarmee moeten leren leven maar dat laadsnelheid voor snelladen wel omhoog gaat voor de gemiddelde EV.
Je gaat er van uit dat de ontwikkelingen op batterij-gebied tot stilstand zijn gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 10:10
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Voor ons is 900-1100km vaak de eerste stop op een rondreis. Dan zijn we net de landen door waar we niet willen zijn (Duitsland, Oostenrijk) en hebben onze 1e overnachting in het land waar we wel willen zijn. Groot deel van de fun is de spontaniteit; we hebben meestal wel een rode draad als route, maar wijken daar vanaf als we iets leuks zien of horen, zin hebben door te rijden of juist niet. Vooraf zo uitzoeken en vaststaan dat je zelfs weet waar je gaat stoppen om te tanken/laden? Brrrr… dat is niet mijn idee van vakantie. Snap overigens goed dat dat voor veel mensen anders is, zeker als je ook nog kinderen mee hebt. Dank voor je reactie!
Knip

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 04-01-2024 14:14 . Reden: Onnodig botte reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 16:28
Largamelion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Wat de dealer zegt over het laden klopt wel, je staat idd om de 200-250km aan de laadpaal en dat voor 20-40 min, afhankelijk van waar de volgende laadpaal is en of je een korte of lange pauze wilt. Ik vond het op zich wel aangenaam deze zomer omdat ik alleen 1700km moest rijden (kinderen wel mee).

In de winter zullen de ritjes tussen het laden wellicht wat korter zijn, afhankelijk hoe koud het is. Dat ontdek ikzelf over een goede maand als ik met m'n XC40 richting Oostenrijk ga.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, omdat ik ook met een schuin oog naar de (RWD) XC40 aan het kijken ben. En de auto zal ook voor wintersport etc gebruikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
Knip

[ Voor 88% gewijzigd door Notna op 05-01-2024 10:37 . Reden: Plaats dan een TR in plaats van zelf uiot de bocht te schieten met reageren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
YouTube: Is Battery Swapping The Future Of Electric Car Charging? We Visit A ...

Mijn eerste gedachte toen ik dit filmpje over de Nio swap station zag was: dit is een gimmick.
Maar blijkbaar zouden er in China al miljoenen van dergelijke swaps uitgevoerd zijn.

Misschien is het toch een manier die complementair kan zijn met 'gewoon' laden voor de echt lange afstanden?

Dan zou er wel een uniforme wisselaccu over alle merken heen moeten bedacht worden. Niet onmogelijk als je bedenkt dat er nu ook weer niet zoveel grote autogroepen meer zijn en dat het een kostenbesparing zou inhouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Freak187

geen

ninjazx9r98 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:
[...]

Ik vraag me af of die 600+ bij 130 in de nabije toekomst gaat komen met de gemiddelde EV. Ik heb zelf het idee dat mogelijk een enkele EV in de hogere prijsklasse dat gaat halen maar dat het gros rond de 4 a 500 WLTP blijft hangen en dat we daarmee moeten leren leven maar dat laadsnelheid voor snelladen wel omhoog gaat voor de gemiddelde EV. Veel meer kilometers gaat voor het overgrote deel van de mensen in het dagelijks gebruik niet of nauwelijks wat opleveren en dag in dag uit relatief veel extra ballast in de vorm van accu's meeslepen is niet erg efficient.
Dit zal de transitie vertragen omdat een deel van de mensen vast zal willen blijven houden aan ICE maar er komt natuurlijk een moment dat dat veel lastiger gaat worden door (veel) hogere benzineprijzen, (veel) minder tankstations, ontmoedigingsbeleid van (lokale) overheden enz. Dat zal ook het moment zijn dat je je vakantierit van tevoren moet gaan uitstippelen qua mogelijkheden tot het tanken van brandstof omdat tankstations 'zeldzaam' zijn geworden.

Overigens zijn we vandaag de dag natuurlijk verwend met ICE die flinke afstanden kunnen afleggen op een volle tank, dat is ook niet altijd het geval geweest. Mijn eerste auto was een Ford Escort 1.1 met drie versnellingen en een 'overdrive' om economisch te rijden. Dan heb je het over een auto met een tank van 48 liter en een opgegeven verbruik van 1 op 13. Als je daarmee op vakantie ging zat je in de praktijk helemaal niet zo ver af van een EV die nu 4 a 500km doet.
Maar wat is de usecase voor 95% van de autoritten? 500km+.. nee toch? Woon-werk verkeer max 100 km. En dat is prima te doen.

Die 1 of 2 keer dat je op vakantie gaat, moet je rekening houden met een uurtje meer tijd ivm laden..

Snap die focus op range niet echt. Maar ja.. verandering is voor mensen vaak ook lastig. ;)

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:45
Wozmro schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:23:
YouTube: Is Battery Swapping The Future Of Electric Car Charging? We Visit A ...

Mijn eerste gedachte toen ik dit filmpje over de Nio swap station zag was: dit is een gimmick.
Maar blijkbaar zouden er in China al miljoenen van dergelijke swaps uitgevoerd zijn.

Misschien is het toch een manier die complementair kan zijn met 'gewoon' laden voor de echt lange afstanden?

Dan zou er wel een uniforme wisselaccu over alle merken heen moeten bedacht worden. Niet onmogelijk als je bedenkt dat er nu ook weer niet zoveel grote autogroepen meer zijn en dat het een kostenbesparing zou inhouden.
Er zijn al samenwerkingen aangekondigd in China met o.a. Geely en zover ik weet gaan die hetzelfde platform gebruiken als Nio. Kwestie van tijd dus dat je het terug gaat vinden in de auto's van Geely. In Nederland, Duitsland, Noorwegen en Sweden zijn ze ook al flink aan de weg aan het timmeren.

Ik heb twee maanden geleden een NIO EL6 besteld, dus binnenkort ga ik ook lekker swappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goofer_nieuw
okzbow schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:23:
[...]

Dit is met recht de meest domme post die ik hier heb gelezen, waarom lees je hier als je toch geen interesse in EV hebt? Ga lekker naar Italie... net als de rest van Nederland (bootje op de aanhanger, en karren maar).
Knip

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 04-01-2024 14:16 . Reden: Een TR maken of niet reageren is óók een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Er zijn believers en non-believers in swapping.
Ik geloof er neit zo in, omdat de investering in een swap station gewoon veel te groot is ivm een laadpaal.
Een swap duurt ook 5 min en je moet in de auto blijven. In zo’n swap station moeten ook minstens 4 batterijen zitten. En een swap vervangt eigenlijk maar 4 palen.
En je moet de auto verkopen met batterijhuur, dat is niet zo interessant als je weinig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21

Daar zie ik nu helemaal niets in. Ten eerste is het duur, bouwkosten en accu's op voorraad, maandelijkse abo en geen concurrentie voor de geleverde stroom. Daarnaast moet het maar net op je route liggen en dan nog je accu (bijna)leeg zijn. Als het druk is moet je wachten en in je auto blijven zitten, dus niet ff naar de wc of koffie doen. Ik ga er niet aan beginnen.

Wat misschien een voordeel is dat zo'n wisselstation gebruikt kan worden buffer voor de grid en het ook op die manier geld oplevert. Zo heeft VW nieuwe accu's in opslag die gekoppeld zijn aan het net en zo hebben ze reserveonderdelen die geld opleveren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
multikoe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Je gaat er van uit dat de ontwikkelingen op batterij-gebied tot stilstand zijn gekomen?
Nee hoor en dat die er gaan komen is imho ook niet persé in tegenspraak met wat ik geschreven heb. Sowieso verwacht ik weinig spectaculaire ontwikkelingen die op korte termijn gemeengoed gaan worden. Wat dat betreft denk ik dat het gaat zoals het altijd gegaan is, het begint in de topmodellen en sijpelt door naar de lagere klasses in de loop der (vele) jaren. Tevens denk ik dat ontwikkelingen eerder gebruikt gaan worden om auto's weer lichter te maken en het ook voor de kleine modellen mogelijk te maken om op die 4 a 500km te komen met een relatief klein accupakket. Ik heb gewoon het vermoeden/idee dat de 4 a 500km actieradius een sweetspot is voor het gros van de mensen voor een relatief lange komende periode en daarmee krijg je dan lichtere en meer betaalbare EV's voor Jan met de Pet die ook snel geladen kunnen worden.
Als je op eigen terrein of relatief dichtbij de voordeur openbaar kan laden is die 4 a 500km voor velen zo niet de meeste totaal geen probleem, het is een kwestie van aanpassen en anders denken.

Laat ik het zo zeggen, ik denk dat de ICE eerder grotendeels uit het straatbeeld verdwenen is dan dat de gemiddelde EV 600+ km op één lading kan rijden bij 130km/h.

Andere optie: ik zit er volledig naast, ook dat is een mogelijkheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Nee, zeker niet, batterijen gaan verder goedkoper en energiedenser worden.

Maar die kostdaling hebben we nodig om EV's goedkoper te maken dan ICE's.
Misschien gaan er een paar modellen op de markt komen met "extreem grote" batterijen die je dan 600km realistisch rijbereik geven, maar die auto's zullen altijd duurder en zwaarder zijn dan modellen die 400km doen.

En naargelang meer mensen wat ervaring krijgen met een EV zal de vraag naar die extreem grote batterijen zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16
Nadeel van een swap is dat je in de auto moet blijven zitten. En de auto gaat volledig uit, dus je moet 5 minuten niets doen. Heb je hetzelfde 'nadeel' als bij een ICE: je moet erbij blijven tijdens het wisselen/tanken. Voor die stops die je niet wilde maken misschien nog acceptabel, maar je moet het al vaker doen dan tanken. Daarnaast moet je wellicht nog wachten op een ander, is de tijdswinst direct verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
We gaan off-topic....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ninjazx9r98 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:21:
Ik heb gewoon het vermoeden/idee dat de 4 a 500km actieradius een sweetspot is voor het gros van de mensen voor een relatief lange komende periode en daarmee krijg je dan lichtere en meer betaalbare EV's voor Jan met de Pet die ook snel geladen kunnen worden.
Helemaal mee eens. Als de laadstructuur op orde is, dan is heel snel laden niet eens echt noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
The__Virus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:27:
Nadeel van een swap is dat je in de auto moet blijven zitten. En de auto gaat volledig uit, dus je moet 5 minuten niets doen. Heb je hetzelfde 'nadeel' als bij een ICE: je moet erbij blijven tijdens het wisselen/tanken. Voor die stops die je niet wilde maken misschien nog acceptabel, maar je moet het al vaker doen dan tanken. Daarnaast moet je wellicht nog wachten op een ander, is de tijdswinst direct verdampt.
Niet per se volgens mij. Nio heeft al gedemonstreerd dat de auto autonoom en zonder bestuurder naar een swap station rijdt, daar wisselt en weer verder gaat. Hoe cool is dat? _/-\o_ Stap je uit bij het tankstation, gaat rustig naar de wc of wat eten en ondertussen regelt je auto het wisselen van de batterij. Als er een rij staat kan hij overigens ook aansluiten, daarmee is dat probleem ook opgelost.

Maar toch denk ik dat dit (helaas) nooit wat wordt. Je zou er standaardisatie tussen alle, of een groot deel van, de automerken voor nodig hebben. En die komt er niet, want auto-ontwerp is maatwerk. Bovendien verwacht ik wel dat de accutechniek nog verder toeneemt waardoor het ook overbodig is (voor zover het dat voor de meeste mensen nog niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:18
Nu graag weer terug naar

Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Jullie knippen maar.

Mijn beeld is dat @Stiggy op zoek is naar argumenten om zijn non-keuze voor ev bevestigd te zien.
Zo van, ik blijf stoken op kolen vanwege de lekkere warmte, omdat ik voor dat laatste nog geen alternatief zie.

Prima, maar doe dat svp elders, want dit is een forum voor ervaringen met lange ritten met een ev.
Ik verwijt me zelf dat ik bijdroeg aan deze discussie.
Nu graag terug on-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:50
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Oostenrijk is voor ons meestal een doorreisland op weg naar een eerste overnachting in Noord-Italië. Ik ga nog eens even nadenken of zo vaak stoppen en waarschijnlijk een extra overnachting (op terugweg idem) iets is wat ik wel wil.

Ik vond het vooral bijzonder dat de verkoper -die zijn brood verdiend met het verkopen van dit soort auto's- zegt dat je het niet moet doen en zelf een tweedehands moet kopen.
Hoe vaak per jaar rijdt je naar zuid Italië? Rijdt je zonder dakkoffer? Rijdt je met kleine kinderen en moet je dus toch regelmatig stoppen of ben je meer van de "snelweg af, rijderswissel, en meteen weer door met 160 km/u"?
Dit maakt allemaal nogal een verschil.

Wij hebben nu 2x een rit naar Oostenrijk gemaakt in de winter met dakkoffer. Dit doen we met overnachting, maar zou ook zonder kunnen. Wij rijden met kinderen en eigenlijk is het prima om regelmatig te stoppen.

Waar ik echter wel naar zoek, en dat heb ik nog niet kunnen vinden, is een kaart met *leuke* laadstops. Dus bijvoorbeeld snellaadterreinen met ernaast een museumpje, of een mini golf, grote speeltuin of iets dergelijks. Ik merk in dit topic dat ik niet de enige ben...

[ Voor 4% gewijzigd door marteltor op 06-01-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marteltor schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Hoe vaak per jaar rijdt je naar zuid Italië? Rijdt je zonder dakkoffer? Rijdt je met kleine kinderen en moet je dus toch regelmatig stoppen of ben je meer van de "snelweg af, rijderswissel, en meteen weer door met 160 km/u"?

Wij hebben nu 2x een rit naar Oostenrijk gemaakt in de winter met dakkoffer. Dit doen we met overnachting, maar zou ook zonder kunnen. Wij rijden met kinderen en eigenlijk is het prima om regelmatig te stoppen.

Waar ik echter wel naar zoek, en dat heb ik nog niet kunnen vinden, is een kaart met *leuke* laadstops. Dus bijvoorbeeld snellaadterreinen met ernaast een museumpje, of een mini golf, grote speeltuin of iets dergelijks. Ik merk in dit topic dat ik niet de enige ben...
Je zou eigenlijk verwachten dat dit wel opgepikt wordt. De voorzieningen bij de laadstations zijn echt wel belangrijk voor EV-eigenaren, simpelweg omdat ze daar langer staan. Mijn voorspelling is dat die voorzieningen uitgebreid gaan worden en dan zal de informatie daarover ook zijn weg vinden naar navigatiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Eerlijk gezegd zal het me jeuken hoe snel de auto geladen word.
Interessanter is welke leveranciers van snelladers de netto kWh prijs berekenen daarmee bedoel ik dus zonder de laadverliezen doorberekenen en welke inclusief laadverliezen berekenen.

Dat kan zomaar 5% op de eindprijs schelen.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
De laadpaaluitbater zal hoe dan ook de laadverliezen doorberekenen. Het zijn geen filantropische instellingen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
@Brotuck Welk laadverlies bedoel je? Want ze rekenen gewoon af wat ze afleveren. Of bedoel je laadverlies voor de laadpaal?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
marteltor schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Naast andere kortere tripjes een keer of 2-3 per jaar naar Italië. Geen kinderen dus 'leuke laadstops' maakt voor ons helemaal niet uit. En inderdaad, snelweg af, rijderswissel en weer door komt vaak voor. Ook bij van die Duitse parkeerplaatjes zonder tankstation maar met zo'n openbaar toilet :o .

Daarnaast is het ongeplande voor ons een factor; we zijn vaak niet onderweg naar een vastgelegde bestemming maar als we een mooie bergpas zien, een alternatieve route de er mooi uit ziet of iets anders wat ons leuk lijkt (ook qua overnachting) dan wordt het plan ter plekke aangepast.

Ik heb ondertussen voldoende info verzameld (maar nog geen keuze gemaakt over wel of niet EV, het is voor mij ook de keuze tussen wel of niet leasen dus het heeft nogal wat impact). Dank aan allen die constructief gereageerd hebben en veel plezier met jullie lange ritten in Europa!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Brotuck schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:38:
Eerlijk gezegd zal het me jeuken hoe snel de auto geladen word.
Interessanter is welke leveranciers van snelladers de netto kWh prijs berekenen daarmee bedoel ik dus zonder de laadverliezen doorberekenen en welke inclusief laadverliezen berekenen.

Dat kan zomaar 5% op de eindprijs schelen.
Die leverancier berekent gewoon de energie die hij aan jou aflevert. Of jouw auto dat omzet in warmte (om accu of interieur te verwarmen) of om de accu te laden, of ergens verliest in de elektronica zal die laadpaalboer echt worst wezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 08:56
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Die leverancier berekent gewoon de energie die hij aan jou aflevert. Of jouw auto dat omzet in warmte (om accu of interieur te verwarmen) of om de accu te laden, of ergens verliest in de elektronica zal die laadpaalboer echt worst wezen.
Of wordt er verwezen naar de verliezen in de laadpaal?
Rekent de laadpaal wat hij in de auto pompt (Minder kWh, hoger tarief)
of rekent de laadpaal wat hij van het net trekt.(Meer kWh, hoger tarief)

Die hyperchargers blazen nl. nogal wat warmte uit en die is ook niet gratis.
Spijtig genoeg recuperen ze die niet, zou handig zijn om een gebouwtje te verwarmen in de koudere periodes (toilet, winkeltje, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
IceTeaGX schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Tesla rekende voorheen af op basis van hoeveel kWh er daadwerkelijk in de auto terecht was gekomen. Ze zijn daarmee gestopt omdat bijv. het aan laten van de AC daarmee ook door hen bekostigd werd. Daarom is afrekenen voor hoeveel de lader verlaten heeft de beste keuze, uiteindelijk hebben deze bedrijven een winstoogmerk en hoeven ze niemand te sponsoren. Dit is hier overigens verder offtopic.
Spijtig genoeg recuperen ze die niet, zou handig zijn om een gebouwtje te verwarmen in de koudere periodes (toilet, winkeltje, ...)
Dat klinkt als een mooie oplossing, maar de vraag is of het daadwerkelijk iets toevoegt en oplost, of dat het uiteindelijk meer energie kost om zoiets te bouwen en plaatsen dan gewoon de warmteverliezen te accepteren.

Inmiddels een aantal keren gebruikgemaakt van zo'n klein Tesla gebouwtje bij de laders in het buitenland met daarin een toilet, snoepautomaat en TV, dat zou nog wel iets nut kunnen hebben, maar of het daadwerkelijk een betere oplossing is en voordelen biedt durf ik te betwijfelen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Gisteren een rit van 200km gemaakt in temperaturen -25° tot -32° met een 2021 Model3.
Eerste 140km van de rit tot de super charger: verbruik 310 Wh / km. Dat kwam door een koude batterij bij start en preconditioning voor de SC. Tijdens het preconditionen op de snelweg in -30 had de auto het moeilijk om de cabine warm te houden.

Na het laden, dus de laatste 60 km was het verbruik 210 Wh / km. Nu was de cabine was prima warm. Ik denk deels doordat er geen preconditioning nodig was en deels doordat de batterij nog warm was.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
IceTeaGX schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Dit lijkt me allemaal niet passend in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Lange rit in Nederland… vrouw vandaag vanuit omgeving Amsterdam naar Thialf gereden voor schaatswedstrijden. Ongeveer 260 km heen en terug volgens google. Met 100% batterij lading vertrokken, 360 km bereik volgens auto (Niro EV MY23).

Komt ze thuis in turtle mode met 15 km te gaan. Haha.

Ze probeerde nog op te laden bij een McDonalds, maar dat lukte schijnbaar niet.

Koude weer en tegenwind en het wordt best spannend.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:16
Freak187 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:06:
Lange rit in Nederland… vrouw vandaag vanuit omgeving Amsterdam naar Thialf gereden voor schaatswedstrijden. Ongeveer 260 km heen en terug volgens google. Met 100% batterij lading vertrokken, 360 km bereik volgens auto (Niro EV MY23).

Vanavond teruggereden uit Leeuwarden naar Utrecht: sneeuwbuien in Friesland en de Noordoostpolder…
Ik wilde laden bij de McDonalds bij de afslag Lelystad, maar die snellader is duidelijk defect. Dus toen maar door de McDrive en doorgereden naar de Fastned richting Almere.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12

Mijn e-Niro my22 heeft bij 80% 350km ( zegt tie). Of stond toen de verwarming al aan? Dat hakt er meer in dan alleen de kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32

Dan heeft ze denk ik stevig doorgereden.

64kWh / 275km = 23kWh/100km

Ik heb wel eens ritjes op en neer naar Brussel gedaan (440km retour), moest dan wel enigzins op snelheid letten (achter bij voorkeur tourbus aanrijden met 110). Mijn auto geeft ook ~500 dlipv 360 aan bij 100% vol.

EDIT: Of hebben jullie de 39kWh versie?

39 kWh / 275km = 14.1kWh/100km, dat zou erg netjes zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 07-01-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Nee de 64KWh versie. Dat is ook de enige versie die je van de Niro EV kan krijgen.
En mijn vrouw reed via de Afsluitdijk/A7 voor 19.00 uur… dus max 100 km/u (en dat rijd ze dan ook).

Maar goed… denk je dat je ongeveer 100 kilometer marge hebt.. wordt dat aardig snel opgesnoept. Maar zoals gezegd, straffe wind op de heenweg en lage temperaturen.

Ze is wel bewust de Fastned tussen Hoorn en Purmerend voorbij gereden, dat was misschien niet zo slim.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Wij zijn afgelopen donderdag/vrijdag naar de Franse Alpen afgereisd. Gemiddeld 0 tot -6 graden onderweg en in totaal 4 keer aan de Tesla snellader gehangen.

Drie keer stonden we op een locatie waar naast Tesla ook andere snellaad merken vertegenwoordigd waren. Het zal toeval zijn maar bij de supercharger van Tesla was circa 1/3 bezet terwijl bij die anderen geen enkele auto stond te laden.

Ofwel ik ben voorlopig niet bang voor snellaad files.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
bert pit schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:03:
Wij zijn afgelopen donderdag/vrijdag naar de Franse Alpen afgereisd. Gemiddeld 0 tot -6 graden onderweg en in totaal 4 keer aan de Tesla snellader gehangen.

Drie keer stonden we op een locatie waar naast Tesla ook andere snellaad merken vertegenwoordigd waren. Het zal toeval zijn maar bij de supercharger van Tesla was circa 1/3 bezet terwijl bij die anderen geen enkele auto stond te laden.

Wij exact dezelfde ervaring, ook 4maal. Grappig was om aan elke snellader dezelfde auto's / nummerplaten terug te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Interessant in het Noorse nieuws vanwege het extra koude weer: er werd gewaarschuwd voor boetes als je EV met een lege batterij stil komt te staan op de weg. In 2019 mocht iemand 1200 euro aftikken.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Menesis schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:06:
Interessant in het Noorse nieuws vanwege het extra koude weer: er werd gewaarschuwd voor boetes als je EV met een lege batterij stil komt te staan op de weg. In 2019 mocht iemand 1200 euro aftikken.
Er zijn ook laders zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Menesis schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:06:
Op zich niks vreemds. In Duitsland al jaren met een ice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
bert pit schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:03:

Allemaal prijsbewuste mensen, Tesla is meestal stuk voordeliger dan de andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
Card Nox schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Dan heeft ze denk ik stevig doorgereden.

64kWh / 275km = 23kWh/100km

Ik heb wel eens ritjes op en neer naar Brussel gedaan (440km retour), moest dan wel enigzins op snelheid letten (achter bij voorkeur tourbus aanrijden met 110). Mijn auto geeft ook ~500 dlipv 360 aan bij 100% vol.

EDIT: Of hebben jullie de 39kWh versie?

39 kWh / 275km = 14.1kWh/100km, dat zou erg netjes zijn!
als je de Kia Connect app hebt, kan je precies zien wat de gemiddelde snelheid is en maximum snelheid voor die betreffende rit. Dat kan ik althans ook met mijn MY'20 E-Niro 64kwh variant.

Over een maand ga ik dus met de E-Niro op vakantie naar Oostenrijk.
Executiveline (dus stuur-, stoel- en achterbankverwarming). 2 volwassenen, 2 jonge kinderen, dakkoffer erop.
Vanaf Veenendaal naar Limburg an der Lahn op de vrijdagmiddag. Waarschijnlijk een plas- en koffiepauze onderweg na 200km (Königsforst heeft een Mcdonalds voor koffie.
1 overnachting geboekt bij een hotel naast een Fastned met 12 stalls. KFC, subway, McDonalds en alles op loopafstand als we iets daarvan willen. Daarna door van Limburg an der Lahn op de zaterdagochtend met 100% accu richting Fusch an der Grosglocknerstrasse (10 minuutjes onder Zell am See). Ik gok dat ik vooral ook op gemiddeld/actueel verbruik ga rijden, zodat ik ervoor zorg dat ik 200/250 km elke keer kan rijden minimaal voordat ik hem aan de lader hang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@MarcoEV, 200/250km moet wel te doen zijn.

Mbt je stuur en stoel- en achterbankverwarming; ga geen kou hebben, dat haalt de lol er snel uit. Op zo'n lange rit met een gemiddeld relatief hogere snelheid is de impact van je verwarming beduidend kleiner dan op een kortere rit met een lagere gemiddelde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
Card Nox schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:36:
@MarcoEV, 200/250km moet wel te doen zijn.

Mbt je stuur en stoel- en achterbankverwarming; ga geen kou hebben, dat haalt de lol er snel uit. Op zo'n lange rit met een gemiddeld relatief hogere snelheid is de impact van je verwarming beduidend kleiner dan op een kortere rit met een lagere gemiddelde snelheid.
Ik ga zeker niet kou lijden inderdaad, de temperatuur gaat gewoon op 20 graden. Maar de stoelverwarming maakt het wel extra prettig als je weer de auto in stapt na een laadsessie. Ik denk dat ik wegrij met 110 op de cruise control en na een tijd vanzelf kijk hoe het gemiddeld verbruik zich ontwikkelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@MarcoEV, sounds like a plan, gaat vast goedkomen. I love stuur en stoelverwarming, snap je helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@MarcoEV Ik denk dat je 250 km (70%-10%) niet gaat halen met dakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoEV
pmiddeld schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:23:
@MarcoEV Ik denk dat je 250 km (70%-10%) niet gaat halen met dakkoffer.
Die kans acht ik ook reeël inderdaad. Ik ben er ook nog niet over uit of ik tot 80% laad elke stop, of dat ik zoveel mogelijk de laadcurve van Fastned volg en eerder stop voordat hij weer een trap omlaag gaat (de laadsnelheid).
De eerste 300km op de vrijdag geeft mij een idee of ik zaterdag anders ga rijden qua snelheid en verbruik.
Ik heb eind november met flinke tegenwind, dakkoffer en vol bepakt 30kwh/100 km gezien op de verbruiksmeter met 110 op teller. Dus er zijn een aantal factoren die ik op het moment zelf pas zal terug zien in het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuadrifoglioVerde
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2024
In deze zomer ga ik richting Bergerac met de Niro EV. Zowel heen als terug doen we in 2 dagen (de jongste is dan net 1, dus we willen geen gehaast en gezeik op de weg). Nu ben ik met ABPR aan het kijken naar wat goede plekken zijn om te stoppen (ik schrijf langs de route wat plekken op, maar ga vooral op gevoel rijden want ik heb geen idee hoe de Niro zich gaat houden op de Franse snelwegen).

Voor de heenweg heb ik een goed lijstje maar de terugweg vind ik wat lastiger. De eerste dag gaat naar Troyes en de tweede dag gaat dan via Reims naar Brussel, Antwerpen en dan NL in. ABPR stelt voor om bij Peutie Oost te stoppen, maar daar is echt niets... en dat is een nogo (met 3 kids en mijn vrouw).
Dus berust ik mij op jullie ervaring, wat zoek ik.... Een stop plek waar een WC is, de laadsnelheid moet min rond de 100kW zitten (de auto pakt maar max 80), vaak voldoen franse Aires goed. Zelf heb ik Tesla Zaventhem gevonden, maar ook daar heb ik het gevoel dat er goede toilet voorzieningen zijn (ik zie alleen woonwinkels etc). Qua stop locatie verwacht ik dat het rond Brussel gaat moeten zijn, ervoor of net erna.
Ionity @ Living Tomorrow is ook nog een mogelijkheid: https://maps.app.goo.gl/jAJBiB7FYSVTdMp4A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 23:43

Bob

Er is ook nog de oude supercharger bij de Van der Valk Zaventem, als je Van der Valk een goede stop vindt ten minste. Velen skippen deze omdat het nog een 75 kW charger is, maar als je max 80 is ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bob schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Er is ook nog de oude supercharger bij de Van der Valk Zaventem, als je Van der Valk een goede stop vindt ten minste. Velen skippen deze omdat het nog een 75 kW charger is, maar als je max 80 is ... ?
75kW kan een voordeel zijn, dan heb je zeker drie kwartier om iets te eten. Anders moet je je wel haasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
MarcoEV schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Die kans acht ik ook reeël inderdaad. Ik ben er ook nog niet over uit of ik tot 80% laad elke stop, of dat ik zoveel mogelijk de laadcurve van Fastned volg en eerder stop voordat hij weer een trap omlaag gaat (de laadsnelheid).
De eerste 300km op de vrijdag geeft mij een idee of ik zaterdag anders ga rijden qua snelheid en verbruik.
Ik heb eind november met flinke tegenwind, dakkoffer en vol bepakt 30kwh/100 km gezien op de verbruiksmeter met 110 op teller. Dus er zijn een aantal factoren die ik op het moment zelf pas zal terug zien in het verbruik.
Sow 30/kWh/100km is wel fors, dan haal je de 200km niet eens. Maar inderdaad plan beetje aanpassen aan verbruik. 45 minuten stop is met een toilet ronde en wat lekkers te eten en drinken ook zo voorbij (tenminste, voor ons met kleine kids wel haha).

Stel je laad bij 10%
Tot 40% laad je met 75KW (40% - 10% = 30% * 64kWh = 19.2kWh / 75KW * 60 min = 15 minuten)
Tot 55% laad je met 70KW (55% - 40% = 15% * 64kWh = 9.6kWh / 70KW * 60 min = 8 minuten / 23 min cum.)
Tot 72% laad je met 58KW (72% - 55% = 17% * 64kWh = 10.9kWh / 58KW * 60 min = 11 minuten / 34 min cum.)
Tot 77% laad je met 37KW (77% - 70% = 7% * 64kWh = 4.48kWh / 37KW * 60 min = 7 minuten / 41 min cum.)
Tot 87% laad je met 25KW (87% - 77% = 10% * 64kWh = 6.4kWh / 25KW * 60 min = 15 minuten / 56 min cum.)

Gewoon lekker gaan rijden, als je 1u later aankomt is de wereld nog niet voorbij, je bent op vakantie 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 17-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Card Nox schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:23:
[...]

Gewoon lekker gaan rijden, als je 1u later aankomt is de wereld nog niet voorbij, je bent op vakantie 8)
Ga jij je mond eens spoelen. Er zijn hier Tweakers die bereidt zijn om de derde wereld oorlog te beginnen als ze een paar uur later op bestemming aankomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:58
[...]

Sow 30/kWh/100km is wel fors, dan haal je de 200km niet eens. Maar inderdaad plan beetje aanpassen aan verbruik. 45 minuten stop is met een toilet ronde en wat lekkers te eten en drinken ook zo voorbij (tenminste, voor ons met kleine kids wel haha).

Stel je laad bij 10%
Tot 40% laad je met 75KW (40% - 10% = 30% * 64kWh = 19.2kWh / 75KW * 60 min = 15 minuten)
Tot 55% laad je met 70KW (55% - 40% = 15% * 64kWh = 9.6kWh / 70KW * 60 min = 8 minuten / 23 min cum.)
Tot 72% laad je met 58KW (72% - 55% = 17% * 64kWh = 10.9kWh / 58KW * 60 min = 11 minuten / 34 min cum.)
Tot 77% laad je met 37KW (77% - 70% = 7% * 64kWh = 4.48kWh / 37KW * 60 min = 7 minuten / 41 min cum.)
Tot 87% laad je met 25KW (87% - 77% = 10% * 64kWh = 6.4kWh / 25KW * 60 min = 15 minuten / 56 min cum.)

Ik ben vorige week een weekeindje Winterberg gereden (met de Niro EV 2023) en ik had dezelfde gedachte qua laden, maar met de kou ging dat redelijk in rook op, zelfs met batterij verwarming tikte ik max 56kWh aan (op 10%)

Het meeste uit de kilometers halen was voornamelijk 100km/u op de cruise control.

Ik heb de auto amper een maand dus misschien hebben andere betere tips. Totaal 3x geladen aan 300kWh palen, 2x met voorverwarmen 50-60 piek, een maal zonder (43 piek) temperatuur was tussen de 0 en -10

Ter overvloede, betekende dus 1:10 om van 10 naar 80% te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@YaNightmare, zeer valide punt, batterijen doen het niet zo lekker met lage temps en dat kan zeker de laadsnelheid negatief beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
YaNightmare schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:20:
[...]

Ik ben vorige week een weekeindje Winterberg gereden (met de Niro EV 2023) en ik had dezelfde gedachte qua laden, maar met de kou ging dat redelijk in rook op, zelfs met batterij verwarming tikte ik max 56kWh aan (op 10%)

Het meeste uit de kilometers halen was voornamelijk 100km/u op de cruise control.

Ik heb de auto amper een maand dus misschien hebben andere betere tips. Totaal 3x geladen aan 300kWh palen, 2x met voorverwarmen 50-60 piek, een maal zonder (43 piek) temperatuur was tussen de 0 en -10

Ter overvloede, betekende dus 1:10 om van 10 naar 80% te gaan.
Ik zou met batterijverwarming aan niet onder de 20% gaan, want daarna stopt geloof ik de batterijverwarming en koelt de batterij weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
[...]

Stel je laad bij 10%

Dat is een goed overzicht, maakt snel inzichtelijk welke tijd je kwijt bent. De 30kwh/100 km was met alles wat tegenzat. dakkoffer, regen, kou, wind op de voorkant etc. Maar met kleine kinderen, helemaal prima. Zaterdagochtend wanneer deel 2 van de reis begint, rijden we gewoon door tot de auto leeg is, en combineren het dan gelijk met een lunch bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
Je kan nakijken of de batterij verwarming actief is of niet: een accu symbool met gloeicrul licht op.
Vorige week zelf tot scha en schande moeten vaststellen dat aan 15% die verwarming niet opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36

koboy

Heb een idee voor een icon

Iemand hier toevallig ervaring met het laden op het Lalandia park in Billund? Je kunt kiezen voor een huisje met laadpaal en dat wordt afgerekend met de rest van de gebruikte stroom. Alleen is er natuurlijk niets op de website te vinden over de tarieven....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWST
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09-2024
Lalandia bilund, kopje woningen extra prijzen staat volgende:
Energy consumption:
Electricity: DKK 3.00 per kWh
Water: DKK 95 per m3
Heating DKK 1.10 per kWh
Energy consumption covers the cost of your electricity, heat and water usage. All our holiday homes are heated by district heating. Please be aware that you are responsible for the costs of your heating consumption from 15.00 on your agreed arrival date until check-out on the date of your departure.

Tesla supercharger zou Q1 2024 moeten worden geopend daar. Prijs misschien gunstiger

[ Voor 8% gewijzigd door TWST op 19-01-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
TWST schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:19:
Energy consumption:
Heating DKK 1.10 per kWh
Energy consumption covers the cost of your electricity, heat and water usage. All our holiday homes are heated by district heating. Please be aware that you are responsible for the costs of your heating consumption from 15.00 on your agreed arrival date until check-out on the date of your departure.

Tesla supercharger zou Q1 2024 moeten worden geopend daar. Prijs misschien gunstiger
Duur water! 12-13 euro per kuub. Komt daar Spa blauw uit de kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:36
pmiddeld schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:28:
[...]

Duur water! 12-13 euro per kuub. Komt daar Spa blauw uit de kraan?
Een kuub is 1.000 liter. Dus 13 euro per kuub is 1,3 cent per liter. Dat lijkt me geen spa blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hsb85 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Een kuub is 1.000 liter. Dus 13 euro per kuub is 1,3 cent per liter. Dat lijkt me geen spa blauw
In NL is het iets van € 2,00 per m3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:51
TWST schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:19:
Energy consumption:
Heating DKK 1.10 per kWh

Ach 40 cent is toch ook niet exorbitant. Het is wel ideaal om daar te kunnen laden aan het huisje, vooral voor de terugweg.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hsb85 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Geeft maar weer aan hoe belachelijk weinig we betalen voor drinkwater. Met als gevolg dat we het met enorme hoeveelheden verspillen. We gebruiken het godbetere om ons poep weg te spoelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Ebbao schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:38:
Is er iemand toevallig bekend met een app waarbij je laadstops met een speeltuin als voorwaarde (of voorkeur) op kan geven? Bij Chargetrip GO lijk je dat aan te kunnen vinken bij de 'amenities' maar bij de resultaten zijn de meeste laadstops dan alsnog zonder speeltuin.
Hier ben ik ook naar opzoek. Meestal laden we bij Tesla. Wat ik nu doe is dat ik kijk wat de routeplanner aangeeft en zoek ik (of partner) het adres op van de lader en dan ‘speeltuin in de buurt’. Google Maps geeft daar best goede resultaten op. Soms is het 5 a 10 minuten lopen van de lader af.

Voorzieningen bij snelladers zijn helaas nogal wisselend :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:01
multikoe schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:29:
[...]

Geeft maar weer aan hoe belachelijk weinig we betalen voor drinkwater. Met als gevolg dat we het met enorme hoeveelheden verspillen. We gebruiken het godbetere om ons poep weg te spoelen....
Op den duur moeten de prijzen voor het drinkwater wel fors omhoog, om de toenemende hoeveelheid stikstofverbindingen en bestijdingsmiddelen die van het boerenland in het grond- en oppervlaktewater spoelen te kunnen blijven verwijderen.
Maar goed, we raken off-topic. Ik zit nog steeds te dubben wat we met de volgende zomervakantie in Frankrijk gaan doen. Gewoon lekker relaxed met de e-2008 naar Bretagne tuffen met wat vaker een laadstop, of een ICE huren. Wat ook nog speelt is dat ik met Frankrijk-kilometers erbij over de max. jaarlijkse kilometers van mijn private lease ga, en vanaf dan 6 cent per km moet bijbetalen. Dus dat wordt nog tegen de zomer rekenen wat het voordeligst is.
En helaas is ook de 5% korting van Bip&Go op de toltarieven met een EV in Noord-Frankrijk nog maar geldig tot eind deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:17
Welke app kan ik nou het beste gebruiken om ook de faceliteiten rondom een laadplaats te zien?
Mooiste zou natuurlijk zijn met een filter waarin je de laadsnelheid en type restaurant (bij alleen met McDonalds) of lunchroom oid kan uitfilteren

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
Euh snap ik niet
Die huurwagen bolt aan minder dan 6ct/km?
En de toltarieven zijn lager met een ICE dan met een BEV?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubentju
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 11:44
Net terug van een week Val Thorens, hierbij mijn ervaring om daar elektrisch te komen met dakkoffer:

Auto: Tesla Model Y Rwd (60 kWh)
Dakkoffer: Thule Atlantis 900 (650 liter)
5 personen in de auto en vertrekpunt Eindhoven.

Totaal gereden was 2175 km met 560 kWh verbruik wat een gemiddelde geeft van 258 Wh/km. Zonder dakkoffer gebruik ik ongeveer 180 Wh/km in de winter en 100 km/h.

Door Tessie te gebruiken heb ik exacte data kunnen loggen.
Vertrek zaterdag 13 jan. om 03:21.
Aankomst zaterdag 13 jan. om 18:49
2:30 uur aan laden gespendeerd

8 laadstops waarvan 6 superchargers waren, enige moment waar we moesten wachten om te kunnen laden was bij de supercharger in Albertville.

Terugweg:
Vertrek zaterdag 20 jan. om 05:23
Aankomst zaterdag 20 jan. 19:25
2:49 uur aan laden gespendeerd (lunch pauze gehad van 45 min die voor een 100% batterij zorgde).

6 laadstops waarvan 5 superchargers waren.

Bij vertrek had de auto zo’n 3 uur nodig om accuraat de batterij percentage in te schatten bij aankomst lader. Toen deze het door had was het op +- 3% nauwkeurig als ik 115 km/h reed.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubentju op 21-01-2024 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

Al sinds 2013 rijd ik een EV, van Tesla de S en X gereden en inmiddels over de 500.000km elektrisch gereden.

Noorwegen, Slovenie, Zuid Frankrijk, Italie, allemaal geweest.

In 11 jaar is er veel veranderd en het gaat gewoon prima. We hebben zeker nog een hoop te doen, maar ik ga nooit meer een ICE rijden.

De range die een S en X bieden samen met hun hoge laadsnelheid is voor mij wel een must. Minder zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38
We zijn van plan om in mei naar de UK te gaan. Met Shell Recharge en wat Fastned is de dekking eigenlijk best goerld, maar ik wil graag ook Gridserve gebruiken gezien die erg groot is in de UK. Op de site staat dat contactless payment werkt. Werkt dit ook met buitenlandse bankkaarten en/of google pay met een NL bankkaart? Zijn alle Gridserve terminals omgezet naar contactloos betalen?
Ik heb goede ervaringen met ABRP NL, BE en Duitsland. Is ABRP ook gewoon net zo betrouwbaar in de UK? Of is Zapmap in dit geval beter?

Dit wordt onze eerste trip buiten the safe zone, dus het wordt spannend :). Vooral in Schotland lijkt het een kwestie van geluk hebben met laders die goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 11:52
Boldarak schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:41:
Welke app kan ik nou het beste gebruiken om ook de faceliteiten rondom een laadplaats te zien?
Mooiste zou natuurlijk zijn met een filter waarin je de laadsnelheid en type restaurant (bij alleen met McDonalds) of lunchroom oid kan uitfilteren
Hier ben ik ook benieuwd naar. Abrp wordt wrl steeds uitgebreider qua de voorzieningen die per stop staan aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 18:57
mister_S schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:03:
We zijn van plan om in mei naar de UK te gaan. Met Shell Recharge en wat Fastned is de dekking eigenlijk best goerld, maar ik wil graag ook Gridserve gebruiken gezien die erg groot is in de UK. Op de site staat dat contactless payment werkt. Werkt dit ook met buitenlandse bankkaarten en/of google pay met een NL bankkaart? Zijn alle Gridserve terminals omgezet naar contactloos betalen?
Ik heb goede ervaringen met ABRP NL, BE en Duitsland. Is ABRP ook gewoon net zo betrouwbaar in de UK? Of is Zapmap in dit geval beter?

Dit wordt onze eerste trip buiten the safe zone, dus het wordt spannend :). Vooral in Schotland lijkt het een kwestie van geluk hebben met laders die goed werken.
Ik heb voor Zuid-Engeland vorig jaar zelf nog een laadpas van Electroverse geregeld voor de zekerheid. Die kwam ook zowaar nog een keer van pas bij een hotel. Verder kan je met Zapmap checken of de Gridserve laders met bankpas te gebruiken zijn. Ik heb de creditcard gebruikt bij diegene waar het kon. Verder is laden duur, maar via Instavolt, Osprey en MFG is over het algemeen ook goed te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Wij zijn met onze Q4 naar Oostenrijk. Ik kijk niet uit naar de terugweg. We hebben 2 jaar gewacht op de update zodat ie sneller zou laden. Het tegendeel is waar. De laadsnelheid komt ongeacht de aanbieder amper boven de 70 kw uit. Vaak maar rond de 55 kw. Dat betekent een uur wachttijd per laadsessie. Niet te doen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ephymerous schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:58:
Wij zijn met onze Q4 naar Oostenrijk. Ik kijk niet uit naar de terugweg. We hebben 2 jaar gewacht op de update zodat ie sneller zou laden. Het tegendeel is waar. De laadsnelheid komt ongeacht de aanbieder amper boven de 70 kw uit. Vaak maar rond de 55 kw. Dat betekent een uur wachttijd per laadsessie. Niet te doen.
55kW is wel laag. Heb je wel voldoende snel gereden? Lange en minder stops gemaakt, of vaker korter stoppen?

Als je gewoon 130 km/h rijdt waar mogelijk zou de batterij al goed op temperatuur moeten komen. En vaker kortere stops kan ook helpen qua temperatuur in de batterij en laadcurve.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
JanHenk schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:12:
[...]

55kW is wel laag. Heb je wel voldoende snel gereden? Lange en minder stops gemaakt, of vaker korter stoppen?

Als je gewoon 130 km/h rijdt waar mogelijk zou de batterij al goed op temperatuur moeten komen. En vaker kortere stops kan ook helpen qua temperatuur in de batterij en laadcurve.
Elke keer tot een proces of 15-20 om vervolgens te laden tussen 80-90 procent. Is blijkbaar een bekend probleem bij de Q4.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met onze e-niro gaat als we in t najaar richting Benidorn gaan en elke 2 a 3 uur ongeveer 40kwh moeten laden met 55 a 70kw.
Pagina: 1 ... 39 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.