Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Wilde schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:57:
Begin Januari een trip naar Berlijn (via a1/Hengelo) in het vooruitzicht met een Enyaq 80. Moet je een trip als deze nog voorbereiden eigenlijk, of heeft elke Duitse pomp langs de snelweg tegenwoordig voldoende laders?
Lekker rijden, komt goed ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13
3_s schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:47:
[...]

Ik ben in de zomer naar Oostenrijk gereden zonder voorbereiding. Vanaf 20-30% beginnen kijken om te laden.
dit dus.
Ik vind voorbereiden onwijs leuk ivm voorpret.. maar tegenwoordig doe ik alleen even checken of waar ik heen ga wel genoeg dekking is (en onderweg) als ik zie dat er genoeg is ga ik gewoon rijden en navigeer ik naar een laadpunt bij 20/30% .. mocht er nou bar weinig zijn qua snelladers of op locatie AC laders dan wel even plannen !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:57
Begin Januari een trip naar Berlijn (via a1/Hengelo) in het vooruitzicht met een Enyaq 80. Moet je een trip als deze nog voorbereiden eigenlijk, of heeft elke Duitse pomp langs de snelweg tegenwoordig voldoende laders?
Waar begint je reis? Ik heb goede ervaringen met Van der Valk Melle-Osnabrück, waar een Fastned met 4 x 300 kW staat. Ligt meteen naast de snelweg en je zit bij Van der Valk prettiger dan bij een Raststätte. Maar afhankelijk van waar je reis begint, komt deze stop voor jou misschien te vroeg.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:27
Zo'n Enyaq heeft toch gewoon een navi met routeplanner? Het is een < 800km reis door Nederland en Duitsland. Dat moet echt kinderspel zijn tegenwoordig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Inspired schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:45:
[...]

Zo'n Enyaq heeft toch gewoon een navi met routeplanner? Het is een < 800km reis door Nederland en Duitsland. Dat moet echt kinderspel zijn tegenwoordig.
De eerste reis is altijd een beetje stress. Die zal onderweg snel zakken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:23
Als het je niet uitmaakt hoeveel je betaalt voor het laden, gewoon gaan, zoals al gezegd. Wil je alleen goedkoop laden (bijv. bij Tesla met een maandabonnement), dan even plannen bijv. met ABRP en Tesla chargers favoriet maken. (Of een andere MSP naar keuze).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09
Je kan ook de Chargingtime app gebruiken. Zie je precies welke laders er zijn op je route.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 11:01
Ophidian schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:52:
[...]

Je kan ook de Chargingtime app gebruiken. Zie je precies welke laders er zijn op je route.
Dit is ook mijn MO met de Enyaq tijdens roadtrips. De ingebouwde navigatie + ChargingTime op de iPhone om een alternatief op de door Skoda voorgestelde lader te vinden als dat net wat beter uitkomt. Bijvoorbeeld als ik het aandurf om ‘m naar 1% te rijden als ik zie dat er een groot laadstation beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ophidian schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:52:
[...]

Ah dat is een fijne app! Doet precies wat ik tot nu toe in Excel zat te hannissen ;)

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:30
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Vanaf 2025 krijgen nieuwe palen gewoon een payment terminal. Verder is het echt niet zo moeilijk. Met een Shell pas en de Tesla app kom je zo'n beetje heel Europa door.
In BE vanaf April bij iedere NIEUW geplaatste paal verplicht mogelijkheid om te betalen met Bancontact !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Fastned app [na login] kun je ook je route plannen met fastned palen, maar ook tesla, ionity, mer, shell DC laders op je route zien.. en als je verder inzoomt in steden/dorpen zijn ook de AC laders zichtbaar.

al met al een fijne update... hoewel vandaag paalinformatie ontbreekt van derden.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Wij gaan met gezin van 5 voor de kerst naar Spanje (in de buurt van Girona) naar familie. Momenteel ligt mijn keuze qua laden bij Thüga en eventueel de Bump app. Ik heb nog wat andere backups, maar volgens mij moet ik het daar mee redden en zou Thüga ook voor HPC-laden relatief goedkoop moeten zijn.
Klopt dit of loop ik alweer achter in het oerwoud van laadpasaanbieders? Tesla lijkt me niet handig omdat de Kia/Hyundai 800V auto's daar niet optimaal laden.

We stoppen bij een hotel net voorbij Clermont-Ferrand zodat de eerste etappe een dikke 900km is, dan de volgende dag nog maar 550km te gaan. Bij het hotel kunnen we laden.

Ik heb keuze uit twee auto's momenteel (ik weet het, luxeprobleem). Ik kan met mijn Ioniq 5 58kWh gaan of met mijn EV6 77kWh. Aantrekkelijk van de EV6 is dan toch minder laadstops en een kortere reisduur.
Nu is het wel zo dat die EV6 nog niet zoveel km's heeft (14000) en de Ioniq 5 al wat meer (47000). Het voelt dus alsof ik de EV6 wat 'nieuwer' houdt door er niet even 3000km bij te zetten retour. Bij de Ioniq 5 voelt 3000km minder erg en die doe ik binnenkort ook weer in de verkoop.

ABRP geeft aan 5 laadstops totaal voor de EV6 met een laadduur van nog geen anderhalf uur (exclusief laden tijdens de hotelovernachting). Voor de 58kWh Ioniq 5 zijn dit 8 laadstops met een laadduur van ongeveer 3 uur.

Op de eerste en langste dag is het 130 minuten snelladen in 5 stops voor de I5. 52 minuten in 3 stops snelladen op de tweede dag.
Voor de EV6 zou dat zijn; 64 minuten in drie stops op dag 1, 28 minuten in twee stops op dag 2.
Totaal verschil zou zijn 2 uur langer op 1450km met de Ioniq 5 58kWh. Wat zouden jullie doen?

Terug wil ik waarschijnlijk in één keer rijden dus dan voel je dit mogelijk meer dan heen verspreid over twee dagen. Tegelijk kan het ook best dat we met 5 personen toch met sanitaire stops en eten/drinken soms langer ergens zullen zijn dan de minimale laadtijd.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Luiaard schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:54:
Wij gaan met gezin van 5 voor de kerst naar Spanje (in de buurt van Girona) naar familie. Momenteel ligt mijn keuze qua laden bij Thüga en eventueel de Bump app. Ik heb nog wat andere backups, maar volgens mij moet ik het daar mee redden en zou Thüga ook voor HPC-laden relatief goedkoop moeten zijn.
Klopt dit of loop ik alweer achter in het oerwoud van laadpasaanbieders? Tesla lijkt me niet handig omdat de Kia/Hyundai 800V auto's daar niet optimaal laden.

We stoppen bij een hotel net voorbij Clermont-Ferrand zodat de eerste etappe een dikke 900km is, dan de volgende dag nog maar 550km te gaan. Bij het hotel kunnen we laden.

Ik heb keuze uit twee auto's momenteel (ik weet het, luxeprobleem). Ik kan met mijn Ioniq 5 58kWh gaan of met mijn EV6 77kWh. Aantrekkelijk van de EV6 is dan toch minder laadstops en een kortere reisduur.
Nu is het wel zo dat die EV6 nog niet zoveel km's heeft (14000) en de Ioniq 5 al wat meer (47000). Het voelt dus alsof ik de EV6 wat 'nieuwer' houdt door er niet even 3000km bij te zetten retour. Bij de Ioniq 5 voelt 3000km minder erg en die doe ik binnenkort ook weer in de verkoop.

ABRP geeft aan 5 laadstops totaal voor de EV6 met een laadduur van nog geen anderhalf uur (exclusief laden tijdens de hotelovernachting). Voor de 58kWh Ioniq 5 zijn dit 8 laadstops met een laadduur van ongeveer 3 uur.

Op de eerste en langste dag is het 130 minuten snelladen in 5 stops voor de I5. 52 minuten in 3 stops snelladen op de tweede dag.
Voor de EV6 zou dat zijn; 64 minuten in drie stops op dag 1, 28 minuten in twee stops op dag 2.
Totaal verschil zou zijn 2 uur langer op 1450km met de Ioniq 5 58kWh. Wat zouden jullie doen?

Terug wil ik waarschijnlijk in één keer rijden dus dan voel je dit mogelijk meer dan heen verspreid over twee dagen. Tegelijk kan het ook best dat we met 5 personen toch met sanitaire stops en eten/drinken soms langer ergens zullen zijn dan de minimale laadtijd.
Als je de baggage in de EV6 krijgt is het toch een no-brainer. Die is waarschijnlijk zelfs wat efficienter dan de Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02
Als je snel rijdt verbruikt je auto meer energie en moet je vaker laden.
Als je minder snel rijdt verbruikt je auto minder energie en hoef je minder vaak te laden.
Tot zover niets nieuws.
Als je heel snel rijdt en 15 minuten tijdwinst hebt, maar je moet 20 minuten extra laden heb je niets gewonnen.
Heeft iemand al eens berekend wat de optimale gemiddelde snelheid is om per saldo zo kort mogelijk onderweg te zijn?
Zeg maar de optimale balans tussen reistijd en laad-tijd. 100, 110, 120 of 130 kmh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:57
MJ de Bruijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:25:
Als je minder snel rijdt verbruikt je auto minder energie en hoef je minder vaak te laden.
Tot zover niets nieuws.
Als je heel snel rijdt en 15 minuten tijdwinst hebt, maar je moet 20 minuten extra laden heb je niets gewonnen.
Heeft iemand al eens berekend wat de optimale gemiddelde snelheid is om per saldo zo kort mogelijk onderweg te zijn?
Zeg maar de optimale balans tussen reistijd en laad-tijd. 100, 110, 120 of 130 kmh?
Dat hangt helemaal van je auto af. Wat is het verbruik bij verschillende snelheden en hoe snel kun je de auto weer opladen? En hoe ver laadt je de auto op (60%, 80%)? Er is geen algemene uitspraak over te doen.

Speel eens met de opties in ABRP. Dat geeft een redelijke voorspelling.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MJ de Bruijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:25:
Tot zover niets nieuws.
Ik denk dat Bjorn het eens getest heeft, en met een Model 3 zou je de beste reistijd halen rond de 150km/h.
Maar dan wel met korte stents, omdat je dan telkens gaat laden van 10-60%, want in dat gebied heb je de hoogste laadsnelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:07
Luiaard schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:54:
Ik heb, just in case, altijd een ANWB en Shell-Recharge pas bij, apps werken soms niet, vandaar.
IECharge was van de zomer ook vrij goedkoop, zou je ook naar kunnen kijken, is wel via app en/of creditcard aan de paal. Passen die ik heb gebruikt in Frankrijk was Freshmile en Chargemap maar kan volgens mij ook via de app.

ABRP is fijn maar qua Frankrijk zweer ik bij het kaartje van Denis Schoelens.
Niet zozeer voor de routeplanning maar meer om te zien waar de snelladers te vinden zijn;
https://www.google.com/ma...%2C1.9241153941406175&z=9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Laatst online: 22:02
Venomer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:34:
Speel eens met de opties in ABRP. Dat geeft een redelijke voorspelling.
Dank voor deze tip. Deze app kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:35
Binnen 2 weken vertrekken we naar de Alpen met een id5.
Ik plan een laatste stop in Albertville om daar te laden tot 90% en dan aan te komen in La Plagne met 50%.

Die 50% is vooral om wat marge te hebben. Het laatste stuk is alleen maar bergop, meestal file van beneden tot boven. Iemand ervaring met een rit in die omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sky74 abrp houdt ook rekening met hoogteverschillen.
File is doorgaans gunstig voor bereik, maar koude omstandigheden geven weer een hoger standbyverbruik. Heeft je id5 een warmtepomp, stoelverwarming oid? Dat is een stuk zuiniger dan een weerstandverwarming. Die laatste kan oplopen tot een paar kW.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:06

bert pit

asdasd

Sky74 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:52:
Binnen 2 weken vertrekken we naar de Alpen met een id5.
Ik plan een laatste stop in Albertville om daar te laden tot 90% en dan aan te komen in La Plagne met 50%.

Die 50% is vooral om wat marge te hebben. Het laatste stuk is alleen maar bergop, meestal file van beneden tot boven. Iemand ervaring met een rit in die omstandigheden?
Deze zomer met onze tesla MY longrange over Gotthardpas in Zwitserland gereden. Weliswaar onder zomerse omstandigheden, maar wel vergelijkbaar qua hoogte, soort weg en soort auto. Ik had ook geen idee wat te verwachten bij een rit omhoog van tientallen kilometers.

Omdat dit onze eerste rit boven de 2000 meter was hebben we eerst ook flink doorgeladen. Dat bleek eigenlijk nergens voor nodig. Het verbruik nam wel iets toe, maar niet zoveel als wat je gewend bent bij een ICE.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bert pit schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:39:
[...]

Deze zomer met onze tesla MY longrange over Gotthardpas in Zwitserland gereden. Weliswaar onder zomerse omstandigheden, maar wel vergelijkbaar qua hoogte, soort weg en soort auto. Ik had ook geen idee wat te verwachten bij een rit omhoog van tientallen kilometers.

Omdat dit onze eerste rit boven de 2000 meter was hebben we eerst ook flink doorgeladen. Dat bleek eigenlijk nergens voor nodig. Het verbruik nam wel iets toe, maar niet zoveel als wat je gewend bent bij een ICE.
Het mooie is dat je ook weer de SoC kunt verhogen bij de rit naar beneden, wat een ICE niet voor elkaar zal krijgen.

Voorbeeld van onze vakantie afgelopen jaar, vanaf de top van de Alpe d'Huez naar beneden rijdend met een MY LR:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWsPcm0GsZNGqkQR_8rCf-nqWUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7FQhcIak2vQM7dE7sWCWDj4.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:32
Edit: verkeerd topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Largamelion op 21-12-2023 11:36 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:10
Largamelion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:56:
[...]

Zag net deze screenshot van de nieuwe Apple CarPlay die komt. Hopelijk kijken Google/Spotify/Volvo mee want dit zou ik nu echt een meerwaarde vinden voor de auto... muziekspeler op het driver's dispay!

[Afbeelding]
Dat kan met een E-Golf ook, al heel lang.

[ Voor 15% gewijzigd door maharens op 21-12-2023 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
Zjanzjak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:52:
[...]

Ik heb, just in case, altijd een ANWB en Shell-Recharge pas bij, apps werken soms niet, vandaar.
IECharge was van de zomer ook vrij goedkoop, zou je ook naar kunnen kijken, is wel via app en/of creditcard aan de paal. Passen die ik heb gebruikt in Frankrijk was Freshmile en Chargemap maar kan volgens mij ook via de app.

Niet zozeer voor de routeplanning maar meer om te zien waar de snelladers te vinden zijn;
of je kijkt op: https://www.schnellladepark.app/live/index.php

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:07
Voor Duitsland helemaal ok, voor Frankrijk niet zo.
Ik zie een paar snelladers niet terug op dat kaartje namelijk.

Degene die hier om vroeg ging naar Spanje, en daar geraak je alleen via Frankrijk, zodoende mijn tip voor het Frankrijk-kaartje. ;)

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Zjanzjak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:52:
[...]

Backups heb ik in de vorm van Elbizz en Chargemyhyundai ook nog, het ging me er meer om wat er goedkoop is daar dit elke paar maanden weer anders kan zijn. Zo had ik van de zomer BeCharge wat nu niet meer die bundels aanbiedt.

ABRP heb ik meer gebruikt voor globale indicatie, zodra ik instap laat ik de navigatie zijn werk doen en houd ik zelf af en toe ook de laders langs de route in de gaten via de ingebouwde navigatie. Frankrijk is goed bedekt tegenwoordig.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bijna elke pomp op die autobaan wel. Maar wel vaak maar 2 laders met 50 of 100kw.
Als het 1e Rastaette niet lukt dan meestal de 2e wel. Geen probleem mits je niet tot de laatste 20km leegrijdt.
Op vakantie naar Denemarken moesten wij eerder stoppen om te plassen e.d. dan laden, waarbij je dan toch gelijk even laadt als je toch stopt, prima te doen. Italie ook - laatste stuk (Brenner - Garda) iets minder snelladers direct aan autobaan maar wordt hard aan gewerkt. Even eraf en er is genoeg te vinden. Prima te doen zelf met niet al te grote EV-accu's.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 17:05

YJB

Nig niet eerder gezien, duidelijkheid mbt de laadprijs en snelheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPaKgbqa6JBux1q7moEQ1iTpfYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDNDT07S6LTC52kUleVSxREn.jpg?f=fotoalbum_large

Borlänge, Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:46
TeslaBjorn liet onlangs in een video zien dat Uno-X ook zulke zuilen heeft met de prijs p/kWh, en Frankrijk zie je dat ook wel. Dit gaan we vast vaker zien, als er 1 schaap .......

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:54
De concurrentie in 'snelladerland' is in Noorwegen en, in mindere mate Zweden, wat groter dan hier, dat zal de voornaamste reden zijn voor dit soort 'reclamezuilen'.
Neemt niet weg dat ook ik het graag uitgerold zou zien in de rest van Europa.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:14
In België zie je het ook al opduiken. Bv de nieuwe Gabriels in Aalst heeft zo een zuil met vermelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:47
We zijn een paar dagen door Noord-Frankrijk gereden.

Richting Amiens was het vrij druk op de autosnelweg, zo druk zelfs dat ik een laadstation (A1 Aire de Cœur des Hauts-de-France - TotalEnergies) heb moeten overslaan wegens te druk, niet zozeer omdat de laadpalen bezet waren maar omdat ik niet tot daar geraakte of ik moest door ettelijke verbodsborden rijden. Men was daar ook het verkeer aan het omleiden, dus wij moesten de richting van de vrachtwagens volgen, waardoor ik niet meer aan de gewone parking geraakte, waar de laadpalen stonden.
Stond op 26% dus doorgereden naar de volgende (A29 Aire de Villers Bretonneux - FastNed) met 13%, was ook druk maar geraakte toch tenminste aan de FastNed laadpalen. Er was ééntje vrij.. die was stuk natuurlijk, dus ff moeten wachten tot er één vrij kwam.

Maar in de Franse steden zitten ze toch met een gedragsprobleem. We stonden in Amiens in een ondergrondse parking en er was een plaatsje vrij om te laden. Er waren 4 laadpunten, ééntje was bezet door een EV, maar toen we terugkwamen waren ze allemaal bezet, waarvan 2 ICE auto's 8)7 Toen we later in een andere stad aan het wandelen waren zag ik ook 2 parkeerplaatsen, waarvan ééntje bezet was door een ICE.

Toen we naar huis reden via Boulogne-sur-Mer, gaf Google Maps om te stoppen in Calais om te laden. Ik heb niks gepland dus gewoon GM gevolgd, en moesten bij een PowerDot Charging Station (Hotel Le Cottage) laden, waar max 80 kW kon laden, terwijl GM 190 kW en ChargeMap 160 kW aangaven. Er stonden 2 palen, maar beiden gaven max 80 kW, dus maar geladen aan 79 kW. Duurde iets langer dan verwacht maar met Youtube ons niet verveeld ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Largamelion
Toen ik door Frankrijk reed deze zomer merkte ik dat je soms een heel parkoers moet volgen om bij de laadpalen te geraken op die aires. Ik vond dat altijd idioot maar ik vermoed dat het bewust gedaan wordt om de ICE rijders er weg te houden. Als ze die gewoon naast de winkel zouden zetten, zouden die sowieso voortdurend bezet zijn door ICE wagens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Gisteren van Amsterdam naar Kopenhagen gereden, eerste lange rit (~950km) in onze Hyundai Kona 64kWh (MY2021). Via de Storebælt, stukken goedkoper dan met de boot.

Met 3 laadstops was het goed te doen: 🇩🇪 Ionity Dammer Berge, 🇩🇪 Ionity Brokenlande en 🇩🇰 Ionity Fredericia. Met ABRP geplanned, maar die was veel te pessimistisch (zelfs na calibreren met OBD2 live data), de 4e stop die volgens de app nodig zou zijn bleek prima over te slaan.

Met sanitaire stops (voor ons én de hond) en wat warms te eten/drinken hebben we nooit langer dan gewenst hoeven wachten op het bijladen.

Oude citizenM NFC kamerpas gekoppeld aan Bump kwam goed van pas om relatief goedkoop bij Ionity te kunnen laden ☺️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:35
samenvatting van onze eerste lange rit met een EV richting de Alpen.
Auto: id5 pro performance 82 kWh - 77kWh netto.
Als navigatie gebruik gemaakt van ABRP premium icm obd dongle om het live verbruik binnen de app te hebben. Ingesteld om te laden bij 15%, wilde bij de eerste rit wat marge hebben.

Afstand was ongeveer 968km. Vertrokken op vrijdag om 21u15, aangekomen om 9u30, volgende ochtend. De navigatie gaf aan dat 7 stops nodig waren om
In de Alpen te geraken met 50% SoC.
Dat laatste wilde ik graag omdat het mijn eerste rit was en omdat er weinig tot geen laadpalen waren op de bestemming. Zo kon ik bij vertrek zonder zorgen tot aan snelladers geraken.

Thuis dus vertrokken met 100% SoC. Eerste laadbeurt was op 30% om zo om bij de volgende met 15% aan te komen.
Bijna aan het eerste laadpunt zag ik de lader aangeduid met een rode pin en vlak daarna ene met een groene pin. Dacht dus dat ik die groene moest hebben, kreeg ook onduidelijk boodschap van de navigatie, bleek dus dat die rode pin, de aanduiding is van de laadpdue je moet hebben 😉. Kortom, laadpaal gemist en die groene was onbereikbaar via deze weg.

Dat begon dus al goed 😉. Kreeg toch al snel een alternatief om te laden. Ik heb dan maar de instellingen aangepast om te laden bij 20% om nog een misser op te vangen.

Volgende laadpunt was dan in aire de resson.
Laden bleef wat hangen rond de 90kW.
Alle volgende laadbeurten schommelden rond de 104kW wat gezien de SoC van +20% nog redelijk oké was.

Voordeel van ‘s nachts rijden is de er nergens laadpaal file was. Verschillende waar ik soms alleen stond.

Nu ik de lijst van laadbeurten overloop, tel ik er maar 6. Misschien eentje dubbel geteld met de verwarring bij de eerste lader?

‘s nachts was er niet zo heel veel volk om een praatje mee te doen maar kwam wel ergens iemand met een ioniq 5 tegen, die aan 200kW zou moeten kunnen laden, maar die toch maar 60kW kreeg bij 30%.

Meestal kwam ik met een hoger SoC aan dan dat wat ABRP dacht bij de planning ondanks de live data verbinding. Verder overal de Max snelheid gereden. Dus 130, 120, 110, 90 km/u (geen gps snelheid, dus in werkelijkheid 2a3 km/u minder) waar dat mocht.

Heel de rit ook met travel assistent gereden, houdt je dus min of meer tussen de lijnen, ACC en verkeersborden herkenning. Was redelijk relaxt rijden, enige nadeel is dat hij wel af en toe een 90 of 70 bord van een vrachtwagen of afrit dacht te moeten aanzien als de geldende snelheid waardoor de auto die wilde instellen, maar na een tijdje kon ik dat al redelijk anticiperen.

De laatste 13km bergop had ik een verbruik van 1% per km. Over de volledige afstand een verbruik van 25kWh/100km, met de vele stukken 130km/u valt dat nog enigszins mee, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
Largamelion schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:40:
Toen ik door Frankrijk reed deze zomer merkte ik dat je soms een heel parkoers moet volgen om bij de laadpalen te geraken op die aires. Ik vond dat altijd idioot maar ik vermoed dat het bewust gedaan wordt om de ICE rijders er weg te houden. Als ze die gewoon naast de winkel zouden zetten, zouden die sowieso voortdurend bezet zijn door ICE wagens.
Klopt, zo heb ik vorige maand de Fastned laders van Aire de Vémars Ouest gemist. Ik had de navigatie op de aire gezet, niet specifiek op Fastned. Het was donker en ik heb geen aanwijzingen gezien naar de laadpalen. Bleek later dat ik meteen na de afrit links had gemoeten, maar als je dat mist, kan je niet meer terug. Gelukkig was de accu nog niet helemaal leeg.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pmiddeld schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:54:
[...]

Klopt, zo heb ik vorige maand de Fastned laders van Aire de Vémars Ouest gemist. Ik had de navigatie op de aire gezet, niet specifiek op Fastned. Het was donker en ik heb geen aanwijzingen gezien naar de laadpalen. Bleek later dat ik meteen na de afrit links had gemoeten, maar als je dat mist, kan je niet meer terug. Gelukkig was de accu nog niet helemaal leeg.
Ook mijn ervaring. De bewegwijzering is niet altijd aanwezig, we hebben een paar keer tegen de rijrichting in over het terrein moeten navigeren om bij de palen te komen.
Het is wel opvallend dat dit (kennelijk) alleen op de aires in Frankrijk zo is. In Nederland en Duitsland is mijn ervaring dat de palen altijd goed te vinden zijn en/of je wordt duidelijk naar ze toe geleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:42
Franse aires blinken niet altijd uit in goede bewegwijzering. Dat is altijd al zo geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 21-04 13:12
Oja, ik zou hier nog wat posten, afgelopen zomer via Calais naar de UK geweest met onze Ampera-E. Die maar met 50kW kan laden. En we hadden ook nog een vrij grote dakkoffer, slecht voor de range. Wel met vers accupack van 66kWh.
Een rit van bijna 3000km.

Het deel naar Calais gewoon geladen wanneer we ergens parkeerde bij een stad en wanneer hij een beetje leeg begon te raken.
In de UK hebben we iets van 1000km noordelijk gereden naar de grens van Schotland. Daar werd het zo af en toe wel wat dunner met de snelladers, maar nog steeds te doen. Je kijkt echter wel verder vooruit.

Door lekker de toeristische route te nemen met lagere snelheden heb ik toch flinke afstanden kunnen halen met de dakkoffer. Afstanden van 450km zonder te laden.
Wat mooi is in de UK is dat ze veel 50kW laders in steden hebben. Soms weggestopt in een wijkje. En het is toch de max voor onze auto.
Zo eens in een stadje gestopt, aan de 50kW lader, lekker de stad ingelopen en daarna weer door.

Wat goed werkt zijn de pay terminals op de laders, veel betrouwbaarder dan al die stomme RFID pasjes.
Dat gebruikt en Tesla Supercharger, en nog een enkele keer de Shell pas.

Het enige irritante was in de haven, het was erg druk en je moet sowieso wachten. Als je dan met een aardig lege EV daar staat die ook nog eens erg langzaam laadt is het heel inefficiënt om daarna nog eens te moeten wachten aan de snellader.
Dat was ook de enige keer dat het echt wat vervelend was om zo'n langzaamladende EV te hebben. Verder niet veel van gemerkt.

Toch moet ik zeggen dat ik niet graag zo'n trip in de winter zou maken. Dan is het rijbereik korter en laadt hij nog langzamer (koude accu).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
Wij zijn 2e kerstdag vertrokken met de Model Y naar Samnaun (Zwitserland). Ondanks dat het behoorlijk druk was op de weg nergens geen laadfiles meegemaakt of gezien.
Ik zelf heb geladen bij de Tesla superchargers.

Op locatie geladen bij een Plug ‘n Roll lader. Dat viel nog niet mee om dat ding aan de gang te krijgen. Overigens is er maar 1 snellader en 1 gewone lader beschikbaar in geheel Samnaun.

Op de terugweg zaterdag 30 december, wisseldag voor de gehele Alpen lijkt wel, vertrokken om 4.30 uit Samnaun. Ik denk dat wij voor de drukte zaten, ik hoorde op de radio een aantal files opgenoemd worden welke wij niet meegemaakt hebben. Ook hier weer geladen bij Tesla, behalve toen ik eigenwijs was en een andere route nam. Toen heb ik moeten laden bij een Ewe Go lader. Gelukkig werkte daar mijn Shell recharge pas.

Al met al goed gegaan met de EV op wintersport met 2 drukke dagen als reisdagen.

Zou ik het nog een keer doen? Ja, dat wel. Maar er zijn wel momenten geweest dat ik mijn BMW heb gemist tijdens de rit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Laatst online: 22:46
Om een inschatting te maken of ik toch volledig EV wil gaan en wat voor invloed de diverse modellen hebben ben ik met ABRP routes aan het bekijken die we afgelopen vakanties gereden hebben.

Mijn referentie is Google maps. Onze ervaring is dat we meestal wat meer tijd kwijt zijn dan Google maps aangeeft, afhankelijk van files die onderweg nog ontstaan en hoe lang je ergens zit te eten. Maar het gebeurd ook wel eens dat we sneller zijn dan de Google tijd. Gemiddeld houden we dus met iets boven de Google tijd rekening.

Het valt me op dat ABRP wel hele optimistische rijtijden aanhoudt. Torri del Benaco bijvoorbeeld (midden Gardameer), Google maps geeft 12u10 aan. ABRP 9u35 pure rijtijd en 3u17 laden (Renault Megane E-Tech), totaal 13h33. Verschil valt dus mee, ware het niet dat due 9u35 nergens op slaat. No way dat je dat haalt, zelfs niet alles alles super meezit, en in Duitsland cruise ik meestal boven de 150 km/h, dat doe je elektrisch al helemaal niet.

Wat is jullie ervaring met ABRP en de indicatie van tijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:10
Stiggy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:56:
Om een inschatting te maken of ik toch volledig EV wil gaan en wat voor invloed de diverse modellen hebben ben ik met ABRP routes aan het bekijken die we afgelopen vakanties gereden hebben.

Mijn referentie is Google maps. Onze ervaring is dat we meestal wat meer tijd kwijt zijn dan Google maps aangeeft, afhankelijk van files die onderweg nog ontstaan en hoe lang je ergens zit te eten. Maar het gebeurd ook wel eens dat we sneller zijn dan de Google tijd. Gemiddeld houden we dus met iets boven de Google tijd rekening.

Het valt me op dat ABRP wel hele optimistische rijtijden aanhoudt. Torri del Benaco bijvoorbeeld (midden Gardameer), Google maps geeft 12u10 aan. ABRP 9u35 pure rijtijd en 3u17 laden (Renault Megane E-Tech), totaal 13h33. Verschil valt dus mee, ware het niet dat due 9u35 nergens op slaat. No way dat je dat haalt, zelfs niet alles alles super meezit, en in Duitsland cruise ik meestal boven de 150 km/h, dat doe je elektrisch al helemaal niet.

Zover mij bekend houdt alleen ABRP premium rekening met verkeer en weersomstandigheden, wat het eea. Verklaart.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:39

Even voor het gemak dezelfde eindlocatie aangehouden
ABRP - 11.53 uur rijden (3 uur 27 laden komt er nog bij) 1213 km
Google maps - 13.41 uur rijden - 1190 km

Op zich let ik eigenlijk nooit op de tijden die vooraf ingeschat worden, zeker op lange trips is dit nooit realistisch. Want als je met de familie op stap bent is er altijd iets wat meer tijd kost.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Xrypta schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Zover mij bekend houdt alleen ABRP premium rekening met verkeer en weersomstandigheden, wat het eea. Verklaart.
Nee, dat verklaart het niet. Er stond geen 2u35 aan files toen ik die route plande op Google, dat zou ook wel erg bizar veel zijn. Lijkt erop dat ABRP (bewust?) veel te optimistische tijden aanhoudt.
Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Op zich let ik eigenlijk nooit op de tijden die vooraf ingeschat worden, zeker op lange trips is dit nooit realistisch. Want als je met de familie op stap bent is er altijd iets wat meer tijd kost.
Wij dus wel, want in ons geval is het prima te gebruiken als indicatie (zoals ik beschreef).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Stiggy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Nee, dat verklaart het niet. Er stond geen 2u35 aan files toen ik die route plande op Google, dat zou ook wel erg bizar veel zijn. Lijkt erop dat ABRP (bewust?) veel te optimistische tijden aanhoudt.

[...]

Wij dus wel, want in ons geval is het prima te gebruiken als indicatie (zoals ik beschreef).
Volgens mij pakt abrp de maximale snelheden en Google maps de gemiddelde snelheid. Dat zou de tijd verklaren. Je kunt abrp fixed op een snelheid zetten trouwens. Dan zou je een hogere tijd moeten krijgen.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 09:03
Ik vermoed dat ABRP een vrij strikte 100% snelheid van de weg aanhoudt, en google meer rekening houdt met vertragingen voor verkeerslichten, bochten/afslaan en het gebruikelijke verkeer (geen files dus)

Reken de rijtijd via google/waze/... en de laadtijd van abrp erbij.
Eventueel maak je een export uit abrp naar google, dan kan je de exacte route vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:36
No way dat je dat haalt, zelfs niet alles alles super meezit, en in Duitsland cruise ik meestal boven de 150 km/h, dat doe je elektrisch al helemaal niet.

Dit is nieuw voor mij. Waarom zou “je” dat elektrisch niet doen? Ik doe dat altijd waar het kan in Duitsland.

Abrp kun je instellen met welke max hij moet rekenen onder “speed”. Daar zou je mee kunnen spelen of de reference speed iets aanpassen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
JohanB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Dit is nieuw voor mij. Waarom zou “je” dat elektrisch niet doen? Ik doe dat altijd waar het kan in Duitsland.

Abrp kun je instellen met welke max hij moet rekenen onder “speed”. Daar zou je mee kunnen spelen of de reference speed iets aanpassen
Ja mee eens, mijn auto gaat erg lekker rijden op een kruissnelheid van 150-160, ook op de langere trips zoals naar Praag een paar maandjes geleden. Meerverbruik valt eigenlijk wel mee.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Brotuck schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:34:
[...]
Ja mee eens, mijn auto gaat erg lekker rijden op een kruissnelheid van 150-160, ook op de langere trips zoals naar Praag een paar maandjes geleden. Meerverbruik valt eigenlijk wel mee.
Precies. Dat is ook mijn kruissnelheid in Duitsland met de EV. Ik pak ook regelmatig stukjes +200 mee, zeker als ik in de buurt van lader kom. Gemiddeld verbruik valt wel mee omdat je toch hele stukken baustelle hebt en veel verkeer.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:25
Is er iemand toevallig bekend met een app waarbij je laadstops met een speeltuin als voorwaarde (of voorkeur) op kan geven? Bij Chargetrip GO lijk je dat aan te kunnen vinken bij de 'amenities' maar bij de resultaten zijn de meeste laadstops dan alsnog zonder speeltuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
JohanB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Ik lees in de meeste reviews van EV’s dat het verbruik omhoog schiet bij hogere snelheden, vaak al met een aanzienlijk verschil tussen 100 en 130. Ik lees ook veel reacties van EV rijders die aangeven om die reden minder vaak 130 te rijden.

Maar ik begrijp dat jullie ervaring anders is dus?

Desalniettemin, de Jeep Avenger waar ik ook naar kijk is al begrensd op 150, dus even wat tijd terughalen door harder kan sowieso niet 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stiggy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Ik lees in de meeste reviews van EV’s dat het verbruik omhoog schiet bij hogere snelheden, vaak al met een aanzienlijk verschil tussen 100 en 130. Ik lees ook veel reacties van EV rijders die aangeven om die reden minder vaak 130 te rijden.

Desalniettemin, de Jeep Avenger waar ik ook naar kijk is al begrensd op 150, dus even wat tijd terughalen door harder kan sowieso niet 😆
Er is hier al eens een discussie geweest over de vraag of elektrische auto's nu veel meer "last" hebben van hogere snelheden dan een brandstofauto. Ik heb ook altijd gedacht dat dat zo was, maar eigenlijk is er geen goede onderbouwing voor. Alle auto's verbruiken meer bij hogere snelheden (de luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid), maar bij een benzine-auto merk je dat niet zo snel.
Ik heb op mijn ritten naar Zwitserland gewoon overal de maximum snelheid gereden, in Duitsland op stukken zonder maximum snelheid reed ik 140-145. Ja, het verbruik neemt toe (en daarmee neemt het bereik af), maar ook weer niet zo extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
multikoe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Er is hier al eens een discussie geweest over de vraag of elektrische auto's nu veel meer "last" hebben van hogere snelheden dan een brandstofauto. Ik heb ook altijd gedacht dat dat zo was, maar eigenlijk is er geen goede onderbouwing voor. Alle auto's verbruiken meer bij hogere snelheden (de luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid), maar bij een benzine-auto merk je dat niet zo snel.
Ik heb op mijn ritten naar Zwitserland gewoon overal de maximum snelheid gereden, in Duitsland op stukken zonder maximum snelheid reed ik 140-145. Ja, het verbruik neemt toe (en daarmee neemt het bereik af), maar ook weer niet zo extreem.
Dit inderdaad @Stiggy als ik met de M5 naar wintersport rij dan gaat ie ook gewoon richting 1:5 en is de tank verrassend snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:38
@multikoe het eerste resultaat op Google lijkt te beweren dat het verbruik van een EV sneller oploopt vergeleken met een ICE.

Ook ik zou verwachten dat bij een EV het verbruik minder snel oploopt omdat je bij een ICE sneller buiten het optimale toerental van de motor rijdt bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
multikoe schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Klopt, er is geen reden waarom het verbruik bij een EV meer zou toenemen dan bij een brandstofauto (ik heb bij mijn Giulietta ook wel eens 1 op 3 op de boordcomputer zien staan bij 220 km/h 😱). Maar je hebt er natuurlijk wel veel meer last van omdat de range sowieso al een ding is en “het tanken” veel langer duurt.

140-145 in Duitsland op de ongelimiteerde stukken rijdt niet echt fijn. Dat is te langzaam om met de grote jongen op de linkerbaan mee te gaan en te snel voor rechts. Dan blijf je op en neer ping pongen. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
JohanB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:44:
[...]

Dit inderdaad @Stiggy als ik met de M5 naar wintersport rij dan gaat ie ook gewoon richting 1:5 en is de tank verrassend snel leeg.
Kan altijd erger hoor: in een Veyron rij je in 12 min. een volle tank leeg. En da’s vast geen 40 liter tankje 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Brotuck schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:42:
Net even de energie berekend die het gekost heeft om heen en weer naar Tsjechië te rijden. Dat valt me behoorlijk mee.

In totaal heb ik 472,83 kWh geladen voor een gemiddelde prijs van 42 cent per kWh, dat maakt 197,95 Euro.
Het aantal kilometers afgelegd was 2200, wat een verbruik geeft van bijna 5 km per kWh.

Als je dan bedenkt dat ik in Duitsland absoluut geen 100 heb gereden vind ik dat heel netjes.

Ik heb bijna alles met ABRP afgelegd, puur omdat je dan niet hoeft na te denken over laadpunten onderweg. Die gaf ook best hele interessante statistieken.

[Afbeelding]
Het hele stuk zo hard mogelijk gereden (soms zelfs 200 km/h aangetikt met een gemiddelde snelheid van 112 km/h. Voornamelijk vanwege snelheidsbeperkingen onderweg (tunnels etc)
Met een verbruik van 17,7 kWh op 100 km/h
Temperatuur buiten lag rond de 20 graden.
Dit stukje was tussen Halle en Hannover. (ongeveer 200 km)

Foto's hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76553166

Heenweg 4x gestopt om te snelladen, terugweg 3x gestopt om te snelladen

Vertrokken volle accu 100%

Gladbeck-Ellinghorst 33.29 kWh
A44 Raststatte Soester Borde Sud 28.49 kWh
Ionity Sangerhausen 61.24 kWh
DEEWEEMCDO348 15.23 kWh
DEEWEEMCDO348 57.47 kWh

Tjechie- Praag 31.26 kWh

Allegro HPC Autohof Halle-Tornau 62.7 kWh
Rastanlange Lehter See Nord 56.7 kWh
Veelsveld 69.25 kWh
Aankomst 35% 57.2 kWh
Zie deze eerdere post over verbruik en snel rijden. Valt echt allemaal wel mee.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Stiggy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:15:
[...]

Het verbruik gaat echt wel omhoog als je sneller gaat, en boven de 120 gaat het hard.
Maar, we zien op onze displays enkel een gemiddeld verbruik, en we overschatten nogal eens de afstanden die we aan 150+ kunnen afleggen. In de praktijk zijn dat wat pieken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanB
Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:14:
[...]

Het verbruik gaat echt wel omhoog als je sneller gaat, en boven de 120 gaat het hard.
Maar, we zien op onze displays enkel een gemiddeld verbruik, en we overschatten nogal eens de afstanden die we aan 150+ kunnen afleggen. In de praktijk zijn dat wat pieken.
Waarom zouden dat alleen pieken zijn? Of is dat JOUW ervaring ipv “we”?

Een recent voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJSpFJG7m4kdA3BI5BxgdgLJu5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLct1APMQ21R68qX0LI9cirz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Stiggy schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Kan altijd erger hoor: in een Veyron rij je in 12 min. een volle tank leeg. En da’s vast geen 40 liter tankje 🙂
Haha maar ja, daar rij ik nooit in ;)

Volgens mij kwam “Tesla Bjorn” op 190 rijden voor optimale snelheid rijden vs. laden en totale tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanB schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Waarom zouden dat alleen pieken zijn? Of is dat JOUW ervaring ipv “we”?

Een recent voorbeeld: [Afbeelding]
Dat is echt wel een uitzondering. Ik heb jaren aan een stuk heel regelmatig gereisd in Duitsland. Ik heb ook van die tripjes gedaan, maar het is moeilijker en gebeurt minder als je de regels een beetje wil volgen. En anders is er file al dan niet veroorzaakt door werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Dat is echt wel een uitzondering. Ik heb jaren aan een stuk heel regelmatig gereisd in Duitsland. Ik heb ook van die tripjes gedaan, maar het is moeilijker en gebeurt minder als je de regels een beetje wil volgen. En anders is er file al dan niet veroorzaakt door werken.
Ik heb wel gemerkt dat het wel erg afhangt waar je rijd. In het westen is het heel druk en kun je niet constant 200 rijden. Ik ben dan al blij met een gemiddelde snelheid van 116 km/h.
Maar in oost duitsland is het vaak enorm rustig en kun je echt uren doorblazen.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Daarover gesproken, ik kwam deze een tijdje geleden tegen. Weet de bron alleen niet meer. Dit zou zeggen bij 170 soort van optimaal voor ook netjes stoppen elke 2 uur voor een lange rit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOAKAKNYEt3DbScScVIOqy3SGsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3mmli6WYDLaGttZC66x1ODr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Laatst online: 08:39
Ebbao schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:38:
Is er iemand toevallig bekend met een app waarbij je laadstops met een speeltuin als voorwaarde (of voorkeur) op kan geven? Bij Chargetrip GO lijk je dat aan te kunnen vinken bij de 'amenities' maar bij de resultaten zijn de meeste laadstops dan alsnog zonder speeltuin.
Hier ben ik ook benieuwd naar, krijg het met bovengenoemde app ook niet voor elkaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-05 12:00
Even nog offtopic wat betreft het rijden boven de adviessnelheid in Duitsland. Behalve dat snelheden boven de 130 inderdaad niet goed zijn voor je verbruik per kilometer, moet je ook rekening houden met juridische (verzekeringstechnische) consequenties als je onverhoopt bij een ongeluk betrokken raakt. Als je snelheid hoger was dan 130, wordt er vanuit gegaan dat jij het ongeluk veroorzaakt hebt, en zul je zelf moeten aantonen dat dat niet het geval was (omgekeerde bewijslast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Frij5fd schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb 2 maanden besteed aan het verkrijgen van een RFID kaart van Chargingscotland, omdat het erop leek dat de Gocardless-bank (waar je een account ook moet aanmaken) de laadkosten bij de ASN-bank in rekening kon brengen, maar dit in werkelijkheid niet kon. Nadat ik een account ook bij de Wise bank had aangemaakt en daar geld naar toe kon overmaken kon ik de RFID kaart krijgen. Als je dat al meteen zo doet, kan het waarschijnlijk wel in 2 weken gefixed zijn.
We zitten nu in de Yorkshire dales, nog geen idee hoe andere kaarten in Schotland nu gebruikt kunnen worden
Even een schopje. :) Hoe is jou het afgelopen jaar bevallen? Wij gaan komende zomer een week naar de Dales en 2 weken naar Schotland. Voor Schotland zit het allemaal redelijk in elkaar nu, met de diverse providers, maar als ik op bv ZapMap naar de Dales kijk, dan houdt het niet over aan laadpunten... :X

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:19
Bra-Jo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Even een schopje. :) Hoe is jou het afgelopen jaar bevallen? Wij gaan komende zomer een week naar de Dales en 2 weken naar Schotland. Voor Schotland zit het allemaal redelijk in elkaar nu, met de diverse providers, maar als ik op bv ZapMap naar de Dales kijk, dan houdt het niet over aan laadpunten... :X
Het ging dit jaar een stuk beter dan vorig jaar, omdat ik beter voorbereid was. Buiten Schotland is het wat lastig dat er geen één grote partij is die alle AC-laadpalen beheert. In Harrogate troffen we bijvoorbeeld laadpalen van Connected curb aan, waar ik wel een account bij kon aanmaken en 10 pond op hun account kon zetten, maar uiteindelijk toch niet kon laden. Ook op andere plekken wel eens meegemaakt dat geen van mijn passen bij de laadpaal werd geaccepteerd. De snelladers langs de motorways zijn vaak met credit card aan de praat te krijgen, maar het vereist wat studie om erachter te komen welke partijen dat wel/niet doen. In dit topic heb ik in 2022 al wel een paar partijen genoemd. Kosten van deze snelladers zijn overigens hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Frij5fd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Het ging dit jaar een stuk beter dan vorig jaar, omdat ik beter voorbereid was. Buiten Schotland is het wat lastig dat er geen één grote partij is die alle AC-laadpalen beheert. In Harrogate troffen we bijvoorbeeld laadpalen van Connected curb aan, waar ik wel een account bij kon aanmaken en 10 pond op hun account kon zetten, maar uiteindelijk toch niet kon laden. Ook op andere plekken wel eens meegemaakt dat geen van mijn passen bij de laadpaal werd geaccepteerd. De snelladers langs de motorways zijn vaak met credit card aan de praat te krijgen, maar het vereist wat studie om erachter te komen welke partijen dat wel/niet doen. In dit topic heb ik in 2022 al wel een paar partijen genoemd. Kosten van deze snelladers zijn overigens hoog
Tnx!
Ik heb intussen inderdaad al zes of zeven verschillende apps gevonden en geïnstalleerd om maar zeker te zijn dat er ergens iets in de buurt zit. De campings in Schotlnad die we geboekt hebben, hebben een laadpaal die we kunnen gebruiken, daar maak ik me weinig zorgen over. Alleen de camping in Yorkshire nog niet, ze verwachten 'm in april te plaatsen. Worst case moeten we tzt alsnog op zoek naar een andere camping...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-05 14:06
Mijn ouders (en ik vroeger) wonen in Schotland net onder Aberdeen, en ik ben meerder malen met mijn EV (een ID.4) daar geweest.
Ik heb zelfs de Noor coast 500 gedaan met de EV, en absoluut geen laad problemen gehad.

Ik maak in Schotland altijd gebruik van mijn ChargePlace Scotland RFid pas, maar heb begrepen dat deze enkel nog te krijgen is als je een bank account in de UK hebt .

Snelladers boven de 50 kW zijn zeldzaam, en ik heb nog geen Tesla lader gevonden die werkt met een NIET Tesla EV.

De meeste "snelladers" werken ook met je bankpas.
Wat mij ook opviel was dat er best wel vaak een laders is die niet werkt, en dat in de "highlands" veel dode plekken zijn waar je telefoon data (i.v.m. zoeken van laders) niet werkt (kan een telefoon provider probleem zij)

Veel supermarkten (ASDA, LIDL...) hebben ook laad mogelijkheden. Sommige zelfs gratis.
Vaak wel heel traag.

[ Voor 9% gewijzigd door N0EL op 03-01-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 09:41

Griffin

Is mythical

In deze zomer ga ik richting Bergerac met de Niro EV. Zowel heen als terug doen we in 2 dagen (de jongste is dan net 1, dus we willen geen gehaast en gezeik op de weg). Nu ben ik met ABPR aan het kijken naar wat goede plekken zijn om te stoppen (ik schrijf langs de route wat plekken op, maar ga vooral op gevoel rijden want ik heb geen idee hoe de Niro zich gaat houden op de Franse snelwegen).

Voor de heenweg heb ik een goed lijstje maar de terugweg vind ik wat lastiger. De eerste dag gaat naar Troyes en de tweede dag gaat dan via Reims naar Brussel, Antwerpen en dan NL in. ABPR stelt voor om bij Peutie Oost te stoppen, maar daar is echt niets... en dat is een nogo (met 3 kids en mijn vrouw).
Dus berust ik mij op jullie ervaring, wat zoek ik.... Een stop plek waar een WC is, de laadsnelheid moet min rond de 100kW zitten (de auto pakt maar max 80), vaak voldoen franse Aires goed. Zelf heb ik Tesla Zaventhem gevonden, maar ook daar heb ik het gevoel dat er goede toilet voorzieningen zijn (ik zie alleen woonwinkels etc). Qua stop locatie verwacht ik dat het rond Brussel gaat moeten zijn, ervoor of net erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Griffin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:48:
In deze zomer ga ik richting Bergerac met de Niro EV. Zowel heen als terug doen we in 2 dagen (de jongste is dan net 1, dus we willen geen gehaast en gezeik op de weg). Nu ben ik met ABPR aan het kijken naar wat goede plekken zijn om te stoppen (ik schrijf langs de route wat plekken op, maar ga vooral op gevoel rijden want ik heb geen idee hoe de Niro zich gaat houden op de Franse snelwegen).

Voor de heenweg heb ik een goed lijstje maar de terugweg vind ik wat lastiger. De eerste dag gaat naar Troyes en de tweede dag gaat dan via Reims naar Brussel, Antwerpen en dan NL in. ABPR stelt voor om bij Peutie Oost te stoppen, maar daar is echt niets... en dat is een nogo (met 3 kids en mijn vrouw).
Dus berust ik mij op jullie ervaring, wat zoek ik.... Een stop plek waar een WC is, de laadsnelheid moet min rond de 100kW zitten (de auto pakt maar max 80), vaak voldoen franse Aires goed. Zelf heb ik Tesla Zaventhem gevonden, maar ook daar heb ik het gevoel dat er goede toilet voorzieningen zijn (ik zie alleen woonwinkels etc). Qua stop locatie verwacht ik dat het rond Brussel gaat moeten zijn, ervoor of net erna.
Even van de ring af heb je een Shell Recharge met 4 x 300kW nabij een Lunch Garden (eten, toilet) en een Delhaize (supermarkt). Wezembeeklaan 114 / 1950 Kraainem

Die Fastned in Peutie, daar is echt geen toilet, en de Tesla Zaventem supercharger zit op de gemeenschappelijke parking van een paar grote winkels (geen supermarkt, woonwinkels etc), niet zeker of je daar een toilet gaat vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 03-01-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

N0EL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:56:
Mijn ouders (en ik vroeger) wonen in Schotland net onder Aberdeen, en ik ben meerder malen met mijn EV (een ID.4) daar geweest.
Ik heb zelfs de Noor coast 500 gedaan met de EV, en absoluut geen laad problemen gehad.

Ik maak in Schotland altijd gebruik van mijn ChargePlace Scotland RFid pas, maar heb begrepen dat deze enkel nog te krijgen is als je een bank account in de UK hebt .

Snelladers boven de 50 kW zijn zeldzaam, en ik heb nog geen Tesla lader gevonden die werkt met een NIET Tesla EV.

De meeste "snelladers" werken ook met je bankpas.
Wat mij ook opviel was dat er best wel vaak een laders is die niet werkt, en dat in de "highlands" veel dode plekken zijn waar je telefoon data (i.v.m. zoeken van laders) niet werkt (kan een telefoon provider probleem zij)

Veel supermarkten (ASDA, LIDL...) hebben ook laad mogelijkheden. Sommige zelfs gratis.
Vaak wel heel traag.
Tnx voor je toelichting. :)
Ik heb een Chargeplace Scotland account kunnen aanmaken met direct debit op een Wise-account. Daar moet ik dan vanuit mijn Rabo geld op storten, en CPS (Swarco UK) kan het dan afschrijven. Dit werkt in ieder geval, want ik heb zo kunnen betalen voor de RFID-kaart. Alleen jammer dat die niet naar het buitenland verstuurd wordt, dus ze houden de kaart nu voor me vast tot ik deze zomer daar ben.
Ik ben van plan om dan ook een EE simkaart te kopen, dat werkt best goed, vorig jaar ook gedaan.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Griffin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:48:
Zelf heb ik Tesla Zaventhem gevonden, maar ook daar heb ik het gevoel dat er goede toilet voorzieningen zijn (ik zie alleen woonwinkels etc).
Is daar een Ikea, waar een groot restaurant is.. en toiletten zijn ook geen probleem. Kan wel een drukke bedoening zijn daar, zowel op- en afrit, de weg naar de SuC en Ikea restaurant is ook zeer populair met al die bedrijven (werknemers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Is daar een Ikea, waar een groot restaurant is.. en toiletten zijn ook geen probleem. Kan wel een drukke bedoening zijn daar, zowel op- en afrit, de weg naar de SuC en Ikea restaurant is ook zeer populair met al die bedrijven (werknemers).
Naar de ikea is wel een flinke wandeling langs een drukke weg... dat doe je niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er zit daar een Kinderkleding winkel met Cafe, waar je ook toiletten en zelfs een kleine binnenspeelplaats hebt. Ik had vorig jaar hetzelfde probleem met Peutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tommie12 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Naar de ikea is wel een flinke wandeling langs een drukke weg... dat doe je niet zomaar.
Ik noem een flinke wandeling... zo'n 20km stappen... 850m is toch niet onoverkomelijk.
Je kan op het fietspad wandelen om via de bedrijvenparkings wandelen, zo deden wij het vroeger (was nog geen fietspad zoals nu) en we moesten van nog verder komen toen ik er nog werkte.

Soit, die café was er vroeger nog niet, dat lijkt mij ook een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Ik noem een flinke wandeling... zo'n 20km stappen... 850m is toch niet onoverkomelijk.
Je kan op het fietspad wandelen om via de bedrijvenparkings wandelen, zo deden wij het vroeger (was nog geen fietspad zoals nu) en we moesten van nog verder komen toen ik er nog werkte.

Soit, die café was er vroeger nog niet, dat lijkt mij ook een betere oplossing.
Met kleine kindjes langs een pad dat ligt tussen autostrade en een weg vol shoppers...
Dat café is niet altijd open verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Bra-Jo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik heb een Chargeplace Scotland account kunnen aanmaken met direct debit op een Wise-account. Daar moet ik dan vanuit mijn Rabo geld op storten, en CPS (Swarco UK) kan het dan afschrijven. Dit werkt in ieder geval, want ik heb zo kunnen betalen voor de RFID-kaart. Alleen jammer dat die niet naar het buitenland verstuurd wordt, dus ze houden de kaart nu voor me vast tot ik deze zomer daar ben.
Ik ben van plan om dan ook een EE simkaart te kopen, dat werkt best goed, vorig jaar ook gedaan.
Ik weet niet of je in de buurt komt, maar je kan de RFID kaart ook ophalen in Dunee (deden ze in mijn geval niet moeilijk over).
Ik heb ook de Chargeplace Scotland app op mijn Android telefoon. Heb geen idee of deze er ook is voor iOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 14:52
N0EL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:56:
... en ik heb nog geen Tesla lader gevonden die werkt met een NIET Tesla EV.
Mijn ervaring is dat elke Tesla Super Charger (SuC) en geen enkele Tesla Destination Charger (DeC) werkt om m'n ID.4 op te laden. Afgelopen zomer getest in Nederland, Finland, Noorwegen en België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Vandaag proefgereden in een Renault Megane E-Tech. Ik vind dat een mooi, Frans-Chique, modelletje. Zeker in de iconic versie. De 220pk variant gaat aardig vooruit en voor woon-werkverkeer rijdt het goed genoeg, maar echt leuk wordt het niet. Desalniettemin: behoorlijk aantrekkelijk in de lease, 427km WLTP range en ik haalde uit de ev database een praktijkrange van zo'n 350km snelwegkilometers in de zomer (270 km in de winter).

Sta ik met de verkoper te praten over ons gebruik (lange, ongeplande ritten, vaak richting (zuid) Italië) en mijn dilemma: deze leasen of geen lease meer en zelf iets kopen. Zegt de verkoper nota bene: "Met wat jullie doen zou ik nooit een elektrische auto nemen en altijd voor zelf een auto kopen gaan. Hou er rekening mee dat 350km de max range is als hij helemaal vol is en je hem helemaal leeg rijdt. Dat doe je niet (10-80% ivm laadtijd, wat buffer voor niet werkende of volle stations), dus realistisch is dat je om de 200km gaat laden."

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klinkt mij als relaxed op vakantie.

Ons plan is wellicht om rechting Benidorn te rijden met onze e-Niro begin november. Abrp laat je trouwens nog veel vaker stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
janne_nl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:47:
Klinkt mij als relaxed op vakantie.

Ons plan is wellicht om rechting Benidorn te rijden met onze e-Niro begin november. Abrp laat je trouwens nog veel vaker stoppen.
Klinkt mij als een super-frustrerende vakantie :)

Vriendin wil er ook niet aan; dit is gewoon te veel stoppen vindt ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:43:
Vandaag proefgereden in een Renault Megane E-Tech. Ik vind dat een mooi, Frans-Chique, modelletje. Zeker in de iconic versie. De 220pk variant gaat aardig vooruit en voor woon-werkverkeer rijdt het goed genoeg, maar echt leuk wordt het niet. Desalniettemin: behoorlijk aantrekkelijk in de lease, 427km WLTP range en ik haalde uit de ev database een praktijkrange van zo'n 350km snelwegkilometers in de zomer (270 km in de winter).

Sta ik met de verkoper te praten over ons gebruik (lange, ongeplande ritten, vaak richting (zuid) Italië) en mijn dilemma: deze leasen of geen lease meer en zelf iets kopen. Zegt de verkoper nota bene: "Met wat jullie doen zou ik nooit een elektrische auto nemen en altijd voor zelf een auto kopen gaan. Hou er rekening mee dat 350km de max range is als hij helemaal vol is en je hem helemaal leeg rijdt. Dat doe je niet (10-80% ivm laadtijd, wat buffer voor niet werkende of volle stations), dus realistisch is dat je om de 200km gaat laden."

Wat de dealer zegt over het laden klopt wel, je staat idd om de 200-250km aan de laadpaal en dat voor 20-40 min, afhankelijk van waar de volgende laadpaal is en of je een korte of lange pauze wilt. Ik vond het op zich wel aangenaam deze zomer omdat ik alleen 1700km moest rijden (kinderen wel mee).

In de winter zullen de ritjes tussen het laden wellicht wat korter zijn, afhankelijk hoe koud het is. Dat ontdek ikzelf over een goede maand als ik met m'n XC40 richting Oostenrijk ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Largamelion schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Wat de dealer zegt over het laden klopt wel, je staat idd om de 200-250km aan de laadpaal en dat voor 20-40 min, afhankelijk van waar de volgende laadpaal is en of je een korte of lange pauze wilt. Ik vond het op zich wel aangenaam deze zomer omdat ik alleen 1700km moest rijden (kinderen wel mee).

In de winter zullen de ritjes tussen het laden wellicht wat korter zijn, afhankelijk hoe koud het is. Dat ontdek ikzelf over een goede maand als ik met m'n XC40 richting Oostenrijk ga.
Oostenrijk is voor ons meestal een doorreisland op weg naar een eerste overnachting in Noord-Italië. Ik ga nog eens even nadenken of zo vaak stoppen en waarschijnlijk een extra overnachting (op terugweg idem) iets is wat ik wel wil.

Ik vond het vooral bijzonder dat de verkoper -die zijn brood verdiend met het verkopen van dit soort auto's- zegt dat je het niet moet doen en zelf een tweedehands moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
ikweethetbeter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Mijn ervaring is dat elke Tesla Super Charger (SuC) en geen enkele Tesla Destination Charger (DeC) werkt om m'n ID.4 op te laden. Afgelopen zomer getest in Nederland, Finland, Noorwegen en België.
Mijn ervaring ook, maar NIET in Schotland!
Zelfs als de app van wel aangeeft!

Dundee, Fort William en Inverness waren 2 maanden geleden nog een no go voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door N0EL op 03-01-2024 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Hij heeft gelijk, maar het is niet zo relevant. Of eigenlijk: het is een afweging tussen vaker stoppen en eerder aankomen of minder vaak stoppen en later aankomen. Verklaring:

Op een rit van 1500 km verbruik je realistisch gezien ongeveer (1500/100*20=) 300 kWh. Als je puur naar de rijstijd kijkt, dan wil je die 300 kWh zo snel mogelijk laden en laad je dus tussen de 15% en 60% (in mijn e-Niro gaat de laadsnelheid na 60% al aardig omlaag). Met een accu van 55 kWh betekent dat dat je (55*0,45=) 25 kWh laadt. En dat betekent weer dat je 12 keer moet laden. Eigenlijk 10 want je vertrekt met 100% en je laadt op je bestemming. Als je kunt laden met 80 kW,dan sta je ongeveer 19 minuten te laden. Keer 10 is dan in totaal 190 minuten.

Als je steeds gaat laden op 10% en je laadt tot 100% dan wordt je gemiddelde laadsnelheid lager, zeg geen 80 kW, maar 60 kW. 90% van 55 kWh =50 kWh. Kun je dus toe met 4 keer laden. Maar je staat dan wel per laadsessie 55 minuten te laden. Dat is totaal 220 minuten. Je bent dan dus een half uur langer onderweg. En je hebt geen buffer voor als de laadpalen eens bezet of stuk zijn.

Dus: minder vaak maar langer laden levert een totaal langere reistijd op. Het is verstandiger om vaker maar korter te laden. Met andere woorden: die beperkte range vanwege de 20 en 80% is voor de reistijd helemaal niet van belang. Integendeel.
Er moet tussen je oren wel het een en ander anders gerangschikt worden om te accepteren dat je om de twee uur moet laden, er schijnen mensen te zijn die daar volstrekt niet tegen kunnen.
Even voor de volledigheid: 1500 km leg je af met een gemiddelde van 100 km/h = 15 uur rijden. Daarbovenop zit je in totaal drie uur aan de koffie en küchen. Waar hebben we het helemaal over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Dan zou ik naar de dealer luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:19
Bra-Jo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Dat is vreemd, dit voorjaar verstuurden ze de RFID pas nog wel naar Nederland. Bij mij was de pas echter nog niet geactiveerd, dus bijde eerste laadsessie in Schotland had ik toch nog de app nodig (die ik al eerder gesideload had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:43:

Dat je (excusez le mot) een droplul hebt gesproken die je gewoon in een auto met meer marge wil hebben.

Waarom zou je in godsnaam om de 200 km gaan laden als je 350 km kunt rijden? Met een goede lunch zitten de meeste EV's gewoon weer helemaal vol, en langer dan 300 km rijden lijkt me toch niet geweldig zonder stops.

Lang verhaal kort: je verkoper is een fossiel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
Jeroenneman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Dat je (excusez le mot) een droplul hebt gesproken die je gewoon in een auto met meer marge wil hebben.

Waarom zou je in godsnaam om de 200 km gaan laden als je 350 km kunt rijden? Met een goede lunch zitten de meeste EV's gewoon weer helemaal vol, en langer dan 300 km rijden lijkt me toch niet geweldig zonder stops.

Lang verhaal kort: je verkoper is een fossiel.
Dat is (excusez le mot) een reactie die een en al verkeerde aanname is. De verkoper probeerde me niet “in een auto met hogere marge te krijgen”, hij heeft geen enkele poging gedaan om me een andere auto te verkopen. Onzin dus.

En waarom om de 200 km laden? Dat staat toch al in mijn post (ergo, de reactie van de verkoper): a) omdat je je accu niet tot 0% leeg gaat rijden. b) EV rijders toch de stellig overtuigd zijn van de 10-80% range gebruiken (zie de reacties onder deze thread) en je dus niet de hele 350km range kunt gebruiken en c) omdat je een marge wilt hebben omdat je niet altijd weet of je nog een stuk bergop moet, een laadpaal wel werkt, etc.

En ik weet niet of jij ieder 2 uur een goede lunch gaat nemen, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Verkoper was overigens een vrij jong gast. Ik zal doorgeven dat hij een fossiel is.

[ Voor 3% gewijzigd door Stiggy op 03-01-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:58:
[...]

Dat is (excusez le mot) een reactie die een en al verkeerde aanname is. De verkoper probeerde me niet “in een auto met hogere marge te krijgen”, hij heeft geen enkele poging gedaan om me een andere auto te verkopen. Onzin dus.

En waarom om de 200 km laden? Dat staat toch al in mijn post (ergo, de reactie van de verkoper): a) omdat je je accu niet tot 0% leeg gaat rijden. b) EV rijders toch de stellig overtuigd zijn van de 10-80% range gebruiken (zie de reacties onder deze thread) en je dus niet de hele 350km range kunt gebruiken en c) omdat je een marge wilt hebben omdat je niet altijd weet of je nog een stuk bergop moet, een laadpaal wel werkt, etc.

En ik weet niet of jij ieder 2 uur een goede lunch gaat nemen, maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Verkoper was overigens een vrij jong gast. Ik zal doorgeven dat hij een fossiel is.
Je hebt je keuze al gemaakt lijkt het. Succes verder! Ga ik lekker met de EV richting Noorwegen, Kroatië, en Spanje zonder centje pijn. Lekker elke twee-en-een-half uur ff strekken en relaxed aankomen.

Oh, 10-80 gaat op als je een langzaam ladende EV hebt. Een goede moderne EV zit rap vol, en waarom zou je jezelf tot 80 beperken als je toch even lekker ergens zit?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 20:03
Jeroenneman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Je hebt je keuze al gemaakt lijkt het. Succes verder! Ga ik lekker met de EV richting Noorwegen, Kroatië, en Spanje zonder centje pijn. Lekker elke twee-en-een-half uur ff strekken en relaxed aankomen.

Oh, 10-80 gaat op als je een langzaam ladende EV hebt. Een goede moderne EV zit rap vol, en waarom zou je jezelf tot 80 beperken als je toch even lekker ergens zit?
Precies, zonder dat je het in de gaten hebt is een moderne ev op de 90 % of meer geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 20:03
[...]

Een lunch niet, maar een goede bak koffie wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
[...]

Advies over EV rijden van de gemiddelde autoverkoper zou ik niet al teveel waarde aan hechten. Ik ervaar zelf weinig praktijk ervaring met langere tijd dagelijks en ook op vakantie EV rijden. Net als bij de grootste EV tegenstanders trouwens, maar dat terzijde.

Ik denk dat het valt of staat met hoe vaak je zulke ritten maakt en hoe je er dan in staat. Ik vind zelf met EV reizen (3* per jaar richting de 1.000km enkele reis) erg chill. Terwijl ik vroeger aan een ruk door 1.500km reed. Ik word (gedwongen) relaxter te reizen, nooit verwacht. Persoonlijk vind ik het ook leuk om uit te zoeken waar te laden en zelf een planning te maken - soort vakantie voorpret.

Zou ik vaker en/of verder weg moeten dan zou een ICE wel mijn voorkeur hebben. Aankomende zomer ook 1.100km op de planning en weet nu al dat ik dat liever met een dikke ICE zou doen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Een lunch niet, maar een goede bak koffie wel ;)
Als je iedere 2 uur aan een goede bak koffie ga heb je ook heel wat plaspauzes nodig. Is het cirkeltje mooi rond 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
VidaR-9 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:26:
[...]

Advies over EV rijden van de gemiddelde autoverkoper zou ik niet al teveel waarde aan hechten. Ik ervaar zelf weinig praktijk ervaring met langere tijd dagelijks en ook op vakantie EV rijden. Net als bij de grootste EV tegenstanders trouwens, maar dat terzijde.

Ik denk dat het valt of staat met hoe vaak je zulke ritten maakt en hoe je er dan in staat. Ik vind zelf met EV reizen (3* per jaar richting de 1.000km enkele reis) erg chill. Terwijl ik vroeger aan een ruk door 1.500km reed. Ik word (gedwongen) relaxter te reizen, nooit verwacht. Persoonlijk vind ik het ook leuk om uit te zoeken waar te laden en zelf een planning te maken - soort vakantie voorpret.

Zou ik vaker en/of verder weg moeten dan zou een ICE wel mijn voorkeur hebben. Aankomende zomer ook 1.100km op de planning en weet nu al dat ik dat liever met een dikke ICE zou doen.
Voor ons is 900-1100km vaak de eerste stop op een rondreis. Dan zijn we net de landen door waar we niet willen zijn (Duitsland, Oostenrijk) en hebben onze 1e overnachting in het land waar we wel willen zijn. Groot deel van de fun is de spontaniteit; we hebben meestal wel een rode draad als route, maar wijken daar vanaf als we iets leuks zien of horen, zin hebben door te rijden of juist niet. Vooraf zo uitzoeken en vaststaan dat je zelfs weet waar je gaat stoppen om te tanken/laden? Brrrr… dat is niet mijn idee van vakantie. Snap overigens goed dat dat voor veel mensen anders is, zeker als je ook nog kinderen mee hebt. Dank voor je reactie!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:10
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Voor ons is 900-1100km vaak de eerste stop op een rondreis. Dan zijn we net de landen door waar we niet willen zijn (Duitsland, Oostenrijk) en hebben onze 1e overnachting in het land waar we wel willen zijn. Groot deel van de fun is de spontaniteit; we hebben meestal wel een rode draad als route, maar wijken daar vanaf als we iets leuks zien of horen, zin hebben door te rijden of juist niet. Vooraf zo uitzoeken en vaststaan dat je zelfs weet waar je gaat stoppen om te tanken/laden? Brrrr… dat is niet mijn idee van vakantie. Snap overigens goed dat dat voor veel mensen anders is, zeker als je ook nog kinderen mee hebt. Dank voor je reactie!
Dus (nog) niet geschikt voor een EV. Eigenlijk een prima conclusie van de auto verkoper. EV’s zijn hedendaags prima, ook voor de lange ritten, maar niet iedere persoon is geschikt voor een EV.
Net als dat niet iedere persoon geschikt is om jou kilometrage af te leggen voor de eerste stop. Wel goed om er zo achter te komen, dan dat je er reeds een bezit :Y

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Reken maar op 3x de laadstops zoals je die gewend bent met een ice.
10/20-80% is reëel ivm laadsnelheid.
Maar je zult de laadstops nu ook allemaal gebruiken voor de andere zaken (toilet/drankje/hapje/benen strekken); overige stops zijn niet meer nodig.
Per saldo zal het je over de hele dag genomen iets meer tijd kosten, maar mijn ervaring is dat je veel relaxter over komt.
Ik zeg: doen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Stiggy schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Oostenrijk is voor ons meestal een doorreisland op weg naar een eerste overnachting in Noord-Italië. Ik ga nog eens even nadenken of zo vaak stoppen en waarschijnlijk een extra overnachting (op terugweg idem) iets is wat ik wel wil.

Ik vond het vooral bijzonder dat de verkoper -die zijn brood verdiend met het verkopen van dit soort auto's- zegt dat je het niet moet doen en zelf een tweedehands moet kopen.
Hoeveel procent van je rijtijd is vakantie?
Max 20%?
Moet je daar de keuze van een auto van af laten hangen?
Een EV rijdt zo veel relaxter.
Ik heb nu mijn eerste, een EV6, maar wil nooit meer iets anders (en ik rijd voor vakantie (ook met caravan notabene) ook naar Spanje of midden Italië.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.