Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 17:52
Dropje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:16:
[...]

Misschien is de Tronity app iets voor je. Daarmee kun je verbinding maken met je auto en dan worden trips en laadmomenten bijgehouden. Naast dat de app bijhoudt hoeveel je hebt geladen wordt er de datum, het tijdstip, de plaats waar je hebt geladen en nog meer bijgehouden. En eentje daarvan is ook de odometer oftewel de kilometerstand.
Ik gebruik de app voor mijn Enyaq en bevalt prima. Als je inlogt met je account op de Tronity site https://app.tronity.io kun je gegevens van de ritten en van het laden naar Excel downloaden.
Tronity even bekeken in de app store: blijkbaar betalend nu, maar onduidelijk hoe veel... en de 2 reviews zijn bedroevend slecht.

Werkt het ook met Tesla?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:04
Tommie12 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:22:
[...]

Tronity even bekeken in de app store: blijkbaar betalend nu, maar onduidelijk hoe veel... en de 2 reviews zijn bedroevend slecht.

Werkt het ook met Tesla?
Aahh. Dat wist ik niet. Ik heb nooit wat betaald en kan het gewoon gebruiken.
Je kunt bij het toevoegen van een auto wel voor Tesla kiezen dus ik zou denken dat het ook voor Tesla werkt. Maar zelf dus geen ervaring met een Tesla. In de beschrijving van de App wordt Tesla wel genoemd als supported merk.
Ikzelf heb geen enkel probleem met de app. Maar goed, dat is zoals bij zoveel zaken, zoveel mensen zoveel wensen eeuuhh ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:11
matriskie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:00:
Bedankt voor de tips en persoonlijke ervaringen. Begint te kriebelen!

Supercharge netwerk was inderdaad een van de redenen om voor de tesla te kiezen. Dus vandaar de paniek en reden van deze post. ABRP gaf me echter terug wat rust :).

Leaseplan laat declareren toe, maar mijn werk wil het niet. Ik ben nog in een fight om het toch toe te laten.

Ook een paar keer op een tesla lader laden voor die paar keer per jaar is ok om zelf te financieren. Ik zou Frankrijk op shell netwerk kunnen rijden en vanaf Spanje op Tesla netwerk.
Je hebt geen laadpas via LP dan als onderdeel van de lease? Doorgaans kun je bij Leaseplan namelijk gewoon laden bij Tesla en gaan de kosten direct naar de laadpas.

Verder mbt je vragen.

Op zich kun je er wel komen zonder SuCs tegenwoordig. Voorverwarmen zal hij ook wel doen bij andere laders die in de navi staan. Al zullen misschien niet alle nieuwe erin staan maar Ionity's wel. De meer recentere accu's blijven doorgaans wel iets voorverwarmen, zelfs aan het eind van de dag. Al is de noodzaak (ivm laadsnelheid) dan natuurlijk wel wat minder.

Wat verder in Spanje kan een SuC wel handig zijn. Dan maar zelf wat kosten pakken. Wij rijden eigenlijk puur alleen op SuCs. Maar ook juist omdat ik dan verder niet hoeft te "prutsen" met een laadpas.

Qua ABRP - in mijn ervaring is die redelijk negatief qua verbruik. Ook kun je gewoon bij de stop als je aan het laden bent de volgende stop ingeven. Dan obv voorspelling van Tesla vertrekken. Als het je eerste lange reis is wil je wellicht "pas" bij 15% aankomst voorspelling weg. Wij hebben al de nodige trips gemaakt (regio Benidorm bv) en ik vertrek doorgaans zo rond de 10% voorspellen. Tenzij we meer tijd nodig hebben bij de stop.

Btw; je kunt het voor de vakantie ook niet gewoon wel voor elkaar krijgen dat je gewoon 1 invoice mag declareren? Snap dat ze geen zin hebben in 20 declaraties van 10 EUR maar als je een eigen CC eraan hangt kun je gewoon 1 declaratie bij terugkomst indienen met alle sessie. Handiger voor jou, en ook nog eens voordeliger voor de baas.

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 10-11-2023 09:08 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dropje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:16:
[...]

Misschien is de Tronity app iets voor je. Daarmee kun je verbinding maken met je auto en dan worden trips en laadmomenten bijgehouden. Naast dat de app bijhoudt hoeveel je hebt geladen wordt er de datum, het tijdstip, de plaats waar je hebt geladen en nog meer bijgehouden. En eentje daarvan is ook de odometer oftewel de kilometerstand.
Ik gebruik de app voor mijn Enyaq en bevalt prima. Als je inlogt met je account op de Tronity site https://app.tronity.io kun je gegevens van de ritten en van het laden naar Excel downloaden.
Ik heb Tronity een jaar gebruikt en het is inderdaad erg leuk. Je krijgt data die je niet op andere manieren boven water krijgt. Echter: ik ben er mee gestopt omdat de synchronisatie van de data op z'n zachtst gezegd "rammelde". Ik kreeg onvolledige en soms gewoon foute data binnen. Het kan zijn dat dit aan mijn kant (mijn auto, een 2020 e-Niro) fout ging, dus ik zou het zeker proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:10
Ik heb Tronity gebruikt vanwege de uitgebreide statistieken, echter werd mijn Ford account geblokkeerd vanwege misbruik . Dus zeker dubbelchecken of alles wel goed gaat.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 15:48
Inspired schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:59:
[...]

Je hebt geen laadpas via LP dan als onderdeel van de lease? Doorgaans kun je bij Leaseplan namelijk gewoon laden bij Tesla en gaan de kosten direct naar de laadpas.

Verder mbt je vragen.

Op zich kun je er wel komen zonder SuCs tegenwoordig. Voorverwarmen zal hij ook wel doen bij andere laders die in de navi staan. Al zullen misschien niet alle nieuwe erin staan maar Ionity's wel. De meer recentere accu's blijven doorgaans wel iets voorverwarmen, zelfs aan het eind van de dag. Al is de noodzaak (ivm laadsnelheid) dan natuurlijk wel wat minder.

Wat verder in Spanje kan een SuC wel handig zijn. Dan maar zelf wat kosten pakken. Wij rijden eigenlijk puur alleen op SuCs. Maar ook juist omdat ik dan verder niet hoeft te "prutsen" met een laadpas.

Qua ABRP - in mijn ervaring is die redelijk negatief qua verbruik. Ook kun je gewoon bij de stop als je aan het laden bent de volgende stop ingeven. Dan obv voorspelling van Tesla vertrekken. Als het je eerste lange reis is wil je wellicht "pas" bij 15% aankomst voorspelling weg. Wij hebben al de nodige trips gemaakt (regio Benidorm bv) en ik vertrek doorgaans zo rond de 10% voorspellen. Tenzij we meer tijd nodig hebben bij de stop.

Btw; je kunt het voor de vakantie ook niet gewoon wel voor elkaar krijgen dat je gewoon 1 invoice mag declareren? Snap dat ze geen zin hebben in 20 declaraties van 10 EUR maar als je een eigen CC eraan hangt kun je gewoon 1 declaratie bij terugkomst indienen met alle sessie. Handiger voor jou, en ook nog eens voordeliger voor de baas.
Ik krijg inderdaad een shell laadpas via leaseplan. Ik heb net met leaseplan zelf gesproken en die zeggen dat ik het sporadisch mag aangeven en het nog steeds in het contract zou vallen... Even achter de rug van HR gegaan dus :*)
Goed om weten dat ABRP meestal wat negatiever is. Bij aankomst volgende stop invullen en vertrekken tussen de 10 en 15% aankomst voorspelling op Tesla Nav. Got it.

Alles in 1 invoice is een optie, maar gaan ze waarschijnlijk niet aanvaarden. Ze zijn nog steeds van de opinie dat tesla SC enkel voor Tesla is en willen dus niemand voortrekken op basis van hun wagen keuze...

Ik laat nog weten hoe het verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
matriskie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:52:
[...]

Ik krijg inderdaad een shell laadpas via leaseplan. Ik heb net met leaseplan zelf gesproken en die zeggen dat ik het sporadisch mag aangeven en het nog steeds in het contract zou vallen... Even achter de rug van HR gegaan dus :*)
Goed om weten dat ABRP meestal wat negatiever is. Bij aankomst volgende stop invullen en vertrekken tussen de 10 en 15% aankomst voorspelling op Tesla Nav. Got it.

Alles in 1 invoice is een optie, maar gaan ze waarschijnlijk niet aanvaarden. Ze zijn nog steeds van de opinie dat tesla SC enkel voor Tesla is en willen dus niemand voortrekken op basis van hun wagen keuze...

Ik heb hetzelfde gedaan bij Arval België.

Die hebben een tool op de website waar je per laadsessie die je niet met de laadkaart doet een aantal gegevens moet invullen: km stand, geladen kWh, betaald bedrag en een upload van een betalingsbewijs.
Omdat ik onderweg was in Zweden en in een paar parkings en bij hotels niet kon laden met de kaart had ik 12 van die sessies. De betaalbewijzen varieerden van een factuur via pdf tot foto's van een hotelrekening en een screenshot van een zweedse laadapp.
Dat werd netjes betaald door Arval, maar het is wel een pak werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:11
matriskie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:52:
[...]

Maar weet je zeker dat de sessie niet gewoon meteen naar de Shell laadpas gaan dan? Net zoals FastNed/Ionity? Doorgaans koppelt LP dit gewoon. Al eens getest in NL? Snap ook even niet waarom een WG dit niet zou willen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Laatst online: 08-05 15:48
Inspired schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:04:
[...]

Maar weet je zeker dat de sessie niet gewoon meteen naar de Shell laadpas gaan dan? Net zoals FastNed/Ionity? Doorgaans koppelt LP dit gewoon. Al eens getest in NL? Snap ook even niet waarom een WG dit niet zou willen.
Ik woon in België. Ik weet dit niet zeker. Maar aangezien leaseplan met verwijst naar sporadisch mag je het manueel ingeven lijkt het me niet automatisch te gaan.
Ik kan het nog niet testen aangezien mijn wagen pas eind November mag ophalen.

Kort alles uittesten en dan roadtrip :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 16:00
matriskie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:23:
[...]

Ik woon in België. Ik weet dit niet zeker. Maar aangezien leaseplan met verwijst naar sporadisch mag je het manueel ingeven lijkt het me niet automatisch te gaan.
Ik kan het nog niet testen aangezien mijn wagen pas eind November mag ophalen.

Kort alles uittesten en dan roadtrip :).
En mocht het niet automatisch gaan dan kan je wellicht achteraf gewoon declareren. In mijn contract (Geen LP) staat dat de voorkeur naar laden op werk en openbare AC laadpalen gaan echter kan ik mijn Tesla laadsessies achteraf gewoon declareren via MultiTankCard. Zelfs laden bij hotels etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:02
mm.kool schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:42:
[...]

Tot aan de Spaanse grens is er in Frankrijk langs de snelwegen heel veel aanbod van snelladers van verschillende aanbieders (Fastned, Ionity, Total bv). Langs de oostkust van Spanje is het een stuk minder. Een redelijk aanbod hoor maar beduidend minder dan Frankrijk.
Maar het begint in Spanje steeds beter te worden. Sinds vandaag(?) is ook de SuC bij Castellon de la Plana open voor non-Tesla's wat het aantal locaties tot Valencia op negen brengt. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-07 15:51
Tommie12 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:22:
[...]

Werkt het ook met Tesla?
Probeer anders Eevee, doet in groten lijnen hetzelfde als Trinity en is (ook) gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
MarcoEV schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb een Maingau laaddruppel voor de buitenlandse prijzen, ook hun app. Dat scheelt best veel in de juiste omstandigheden, ook bij een FastNed.
Als back-up heb ik de Shell Recharge druppel, en een ANWB laadpas.
Volgens mij kun je met de Maingau pas al lang niet meer zo voordeling laden, maar misschien kijk ik niet goed. Graag hoor ik van je wat volgens jou dan de tarieven zijn (en in welke landen die Maingau dan zo voordelig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

HenryP schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:22:
[...]

Volgens mij kun je met de Maingau pas al lang niet meer zo voordeling laden, maar misschien kijk ik niet goed. Graag hoor ik van je wat volgens jou dan de tarieven zijn (en in welke landen die Maingau dan zo voordelig is).
Ik zou zeggen, https://laadpastop10.nl/

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:21
HenryP schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:22:
[...]

Met Maingau laaddruppel laden bij een Fastned, ENBW of Shell levert mij (zonder maandelijks abbonement) al best veel verschil op wanneer ik naar Oostenrijk ga komend voorjaar. 59 cent per kwh (DC) tov 69 cent bij Fastned, 65 cent bij ENBW of 72 cent bij Shell.
Maar mogelijk mis ik iets :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 10:02
MarcoEV schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:01:
[...]

Met Maingau laaddruppel laden bij een Fastned, ENBW of Shell levert mij (zonder maandelijks abbonement) al best veel verschil op wanneer ik naar Oostenrijk ga komend voorjaar. 59 cent per kwh (DC) tov 69 cent bij Fastned, 65 cent bij ENBW of 72 cent bij Shell.
Maar mogelijk mis ik iets :).
Die 59ct is alleen voor Maingau klanten (dus voor thuis) dus betaal je minimaal 64ct en buiten Duitsland 79ct voor DC laden. Alleen Ionity is overal 75ct en kan dus iets goedkoper zijn. Dus goedkoop zijn ze niet meer, wel vaak geaccepteerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Joker
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Goedemorgen,

Hier ook al een beetje aan het plannen hoe de reis moet gaan verlopen naar Oostenrijk voor de wintersport.
De reis plan ik met ABRP en ik kijk via maps hoe de oplaadplekken er bij liggen zodat ik s'nachts niet in een uithoek terecht kom. Ik heb een Shell Recharge pas/Tesla app/Fastned App om te kunnen laden. De prijs maakt mij dan niet veel uit als ik maar kan laden. Ik heb nog geen snellaadervaring dus ik ben benieuwd hoe lang het allemaal in de praktijk gaat duren

Ik merk dat ik het nog fijn vind om van plek naar plek te navigeren met wat marge qua bereik dan dat ik het onderweg bekijk.

Zijn er verder nodig dingen waar ik rekening mee moet houden verder of ben ik good-to-go?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:32
Jan-Joker schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:07:
Goedemorgen,

Hier ook al een beetje aan het plannen hoe de reis moet gaan verlopen naar Oostenrijk voor de wintersport.
De reis plan ik met ABRP en ik kijk via maps hoe de oplaadplekken er bij liggen zodat ik s'nachts niet in een uithoek terecht kom. Ik heb een Shell Recharge pas/Tesla app/Fastned App om te kunnen laden. De prijs maakt mij dan niet veel uit als ik maar kan laden. Ik heb nog geen snellaadervaring dus ik ben benieuwd hoe lang het allemaal in de praktijk gaat duren

Ik merk dat ik het nog fijn vind om van plek naar plek te navigeren met wat marge qua bereik dan dat ik het onderweg bekijk.

Zijn er verder nodig dingen waar ik rekening mee moet houden verder of ben ik good-to-go?
In alle eerlijkheid is het gewoon niet zo spannend meer.
Als je een Tesla hebt zou ik gewoon instappen en gaan rijden, met een ander model zou ik nog even een keer ABRP bekijken.
Er zijn in Duitsland gewoon heel veel laadpunten, we komen (naar mijn idee) bijna bij het punt dat je gewoon met nog 20-30% lading de bordjes langs de weg in de gaten kan gaan houden 'old skool' ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Goedemorgen,

Het is allemaal niet zo spannend meer. Zeker in West/Zuid Duitsland, Nederland en Frankrijk zijn er meer dan voldoende snellaadstations en al helemaal langs de doorgaande wegen. In Belgie is het nog wat spannend soms, maar met wat planning hoef je daar helemaal niet te stoppen :)

Verder is, denk ik, het beste advies: probeer niet optimaal te plannen. Het aantal laadsessies is niet maatgevend. De laadtijd wel. Het kan zomaar zo zijn dat je sneller op je eindbestemming bent als je meerdere korte laadsessies doet waarbij je laadsnelheid het hoogst is. Dus sessies van 20 tot 60% bijvoorbeeld in plaats van 15 tot 80%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09:32
multikoe schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:24:
[...]

Het is allemaal niet zo spannend meer. Zeker in West/Zuid Duitsland, Nederland en Frankrijk zijn er meer dan voldoende snellaadstations en al helemaal langs de doorgaande wegen. In Belgie is het nog wat spannend soms, maar met wat planning hoef je daar helemaal niet te stoppen :)

Verder is, denk ik, het beste advies: probeer niet optimaal te plannen. Het aantal laadsessies is niet maatgevend. De laadtijd wel. Het kan zomaar zo zijn dat je sneller op je eindbestemming bent als je meerdere korte laadsessies doet waarbij je laadsnelheid het hoogst is. Dus sessies van 20 tot 60% bijvoorbeeld in plaats van 15 tot 80%.
Helemaal mee eens, maar dan wel met de opmerking dat het afhankelijk is van je gezelschap.
Wij gaan op vakantie met z'n 4-en, waarvan 2 kleine kinderen. De korte laad sessies worden dus steeds ook lange sessies ;) . Voordat iedereen geplast heeft of wat gegeten/gedronken is de auto eigenlijk elke keer alweer klaar.
Daarnaast willen ze graag de spelletjes op het scherm in de auto spelen, wat we eigenlijk alleen bij laadstops doen. Dus de kinderen klagen dat we te snel weer verder kunnen :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Smobbo schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:15:
[...]
Er zijn in Duitsland gewoon heel veel laadpunten, we komen (naar mijn idee) bijna bij het punt dat je gewoon met nog 20-30% lading de bordjes langs de weg in de gaten kan gaan houden 'old skool' ;) .
Voor de wintersport is dat laatste minder handig omdat dan je accu niet wordt voorverwarmd en je dus niet snel laadt. Beter de navigatie volgen, dan wordt in veel auto’s tegenwoordig de accu netjes op tijd voorverwarmd en krijg je maximale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:36:
[...]

Voor de wintersport is dat laatste minder handig omdat dan je accu niet wordt voorverwarmd en je dus niet snel laadt. Beter de navigatie volgen, dan wordt in veel auto’s tegenwoordig de accu netjes op tijd voorverwarmd en krijg je maximale snelheid.
Het maakt volgens mij niet zo heel veel uit hoe je auto laadt, het ging mij meer om het principe dat je eigenlijk, als het je om de reistijd gaat, zo moet laden dat je maximaal gebruik maakt van de hoge laadsnelheden . In mijn e-Niro betekent dat stoppen rond de 60%, want dan kukelt de laadsnelheid fors in. En mijn e-Niro verwarmt de batterij niet.

Mijn andere advies was eigenlijk belangrijker: zorg voor voldoende ruimte in je planning en in je hoofd. Als je met een electrische auto rijdt zijn simpel gezegd gewoon meer dingen die fout kunnen gaan. Als je daar rekening mee houdt dan kan het achteraf alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
multikoe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:32:
[...]

Het maakt volgens mij niet zo heel veel uit hoe je auto laadt, het ging mij meer om het principe dat je eigenlijk, als het je om de reistijd gaat, zo moet laden dat je maximaal gebruik maakt van de hoge laadsnelheden . In mijn e-Niro betekent dat stoppen rond de 60%, want dan kukelt de laadsnelheid fors in. En mijn e-Niro verwarmt de batterij niet.

Mijn andere advies was eigenlijk belangrijker: zorg voor voldoende ruimte in je planning en in je hoofd. Als je met een electrische auto rijdt zijn simpel gezegd gewoon meer dingen die fout kunnen gaan. Als je daar rekening mee houdt dan kan het achteraf alleen maar meevallen.
Volgens mij snappen we elkaar niet. Het is duidelijk dat je moet gaan laden bij lage accustand en niet te lang door moet laden.
Mijn punt was, als je in de winter wilt snelladen maakt het veel uit of je accu is voorverwarmd of niet, althans bij auto’s die snel (>120kW) kunnen laden. Als je dus bij 20-30% spontaan op zoek gaat naar een lader, is je accu niet voorverwarmd en krijg je in de winter vaak maar de halve laadsnelheid. Als je de navigatie goed instelt gaat de auto 30-40 minuten vantevoren voorverwarmen en haal je meteen de volle snelheid bij snelladen. Dat scheelt op zo’n lange rit echt veel tijd. Bij een Niro zal dat anders zijn omdat deze niet zo snel kan laden en toch niet kan voorverwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 13-11-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JTHZZ schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:08:
[...]
Mijn punt was, als je in de winter wilt snelladen maakt het veel uit of je accu is voorverwarmd of niet, althans bij auto’s die snel (>120kW) kunnen laden. Als je dus bij 20-30% spontaan op zoek gaat naar een lader, is je accu niet voorverwarmd en krijg je in de winter vaak maar de halve laadsnelheid.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik bedoelde niet per se spontaan gaan zoeken. Je kunt ook met mijn "schema" je laadsessies gewoon inplannen in de navigatie. Je zult dan alleen je maximale SOC moeten instellen (geen idee of dat altijd kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Joker
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties.

Ik denk dat ik het de eerste keer echt moet ervaren voordat ik het wat losser kan laten.
ik heb een Skoda Enyaq i60 en laden boven de 120kW gaat daarmee niet lukken. Het voorverwarmen van de auto zelf voor vertrek gaat iig wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 17-07 12:22
Jan-Joker schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:29:
Bedankt voor alle reacties.

Ik denk dat ik het de eerste keer echt moet ervaren voordat ik het wat losser kan laten.
ik heb een Skoda Enyaq i60 en laden boven de 120kW gaat daarmee niet lukken. Het voorverwarmen van de auto zelf voor vertrek gaat iig wel helpen.
Het ging hier meer over het voorverwarmen van het battery pack op weg naar een snellader. ;)
Geen idee of het MEB platform dit ondersteund en of dit nuttig is met een maximum van 120kW laden.
Als je goed kan rijden naar een laadpunt, zal het battery pack ook niet al te koud zijn.

Ik kan hoogstens nog een Freshmile pas aanraden voor interessante tarieven bij Ionity en sommige andere laadpunten. Door de prijs per minuut wel minder interessant bij lagere laadsnelheden, maar soms toch nog voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-07 07:49

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Afgelopen weekend terug gereden vanuit Spanje (L’Ametlla de Mar) naar Heerhugowaard. Hieronder een afbeelding van m’n laadstops. Alles bij Tesla met abonnement met prijzen variërend van 0,32 ct in Frankrijk tot 0,45 ct in België.
Met 90% in Spanje vertrokken met bijna alles gratis stroom. Ook in L’Ametlla kan je nl bij de haven 3 uur gratis laden.
Overnachting in Chalon sur Saone bij Ibis. Hier in de nacht de auto tot 100% gratis geladen.
Verbruik op beide dagen rond de 19 kwh per 100 km. In Nrd Frankrijk veel regen gehad waarbij het verbruik flink opliep. Twee elektrische fietsen achterop de drager.
Totaal dus voor zo’n 95 eu stroomkosten voor een reis van 1750 km.

Twee opmerkingen bij onderstaande (1e) plaatje:
De oplaadsessie van 0,32 ct kwam omdat ik de auto moest starten vanwege openstaand raam. Moest daardoor de sessie stoppen en weer hervatten.
De oplaadsessie van 5,12 eu kwam omdat de locatie daar (Saulce sur Rhone/Montelimar) op dat moment niet goed werkte. Kon slechts met max. 35 kwh laden. Daarom korte sessie gedaan en doorgereden naar de volgende (Salaise). In de Tesla app was aangegeven dat de locatie niet goed werkte maar dat zag ik pas toen ik er al was. Werd aangegeven met het rode symbool. Zie het 2e plaatje hieronder.

Een observatie tijdens de rit: Langs de route door Frankrijk waar mogelijk gekeken naar de snellaadlocaties. Ze waren bijna allemaal leeg of slechts een enkeling die stond te laden. In NL (zondag) daarentegen was het behoorlijk druk bij de snelladers. Tesla locaties die ik bezocht waren redelijk bezet (30 tot 60%) met voor het allergrootste deel Tesla’s. Erg weinig andere merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFQlaj9CVksQ7g7UxjSXJ5a9IOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yc8Ke77ZLUou9kGAUdAtiS67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jOCqVkMVxuqkE5yDFVFtLLO5x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhgtjO3MQbAOnCkYRtWSqwmz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 13-11-2023 14:46 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:21
multikoe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:32:
[...]

Ik heb ook een E-Niro zonder batterijverwarming, en ken de laadcurve vanuit Fastned. Maar 60% vind ik iets te vaak stil staan rekening houdend met aankomst 10% bij elke laadstop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MarcoEV schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:16:
[...]

Ik heb ook een E-Niro zonder batterijverwarming, en ken de laadcurve vanuit Fastned. Maar 60% vind ik iets te vaak stil staan rekening houdend met aankomst 10% bij elke laadstop.
De discussie is hier al zo vaak gevoerd. In theorie heb je misschien gelijk, maar als je kijkt wat je in de praktijk doet...

Laat ons even een vakantierit van 900km+ bekijken.
Je start met een batterij op 100%, en daarmee haal je waarschijnlijk 300+ km voor een eerste laadstop.
Als je heel vroeg vertrokken bent dan is het tijd voor een kop koffie en een plasje. Als je snel bent, dan ben je na 20min weer weg, en zit je sowieso aan ca 60%.
250km verder is het tijd voor een lunch, en die duurt zeker 40 minuten, dus je zit al snel aan 80-90% lading.

Nu kan je weer 300+km en dan is het weer tijd voor een drankje.
Ondertussen heb je ruim 800km gedaan, en die laatste laadstop kan dan in een kwartier waarna je probleemloos je bestemming haalt.
Moet je echt nog 300km, dan heb je waarschijnlijk terug een lege maag, en krijg je die auto ook terug op 80%+

Althans, dat was mijn ervaring op mijn lange ritten op vakantie.
Ik keek meestal 1 stop vooruit, en schat in wanneer we terug een stopje willen doen/honger hebben etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:28
Tommie12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:57:
[...]

De discussie is hier al zo vaak gevoerd. In theorie heb je misschien gelijk, maar als je kijkt wat je in de praktijk doet...

Laat ons even een vakantierit van 900km+ bekijken.
Je start met een batterij op 100%, en daarmee haal je waarschijnlijk 300+ km voor een eerste laadstop.
Als je heel vroeg vertrokken bent dan is het tijd voor een kop koffie en een plasje. Als je snel bent, dan ben je na 20min weer weg, en zit je sowieso aan ca 60%.
250km verder is het tijd voor een lunch, en die duurt zeker 40 minuten, dus je zit al snel aan 80-90% lading.

Nu kan je weer 300+km en dan is het weer tijd voor een drankje.
Ondertussen heb je ruim 800km gedaan, en die laatste laadstop kan dan in een kwartier waarna je probleemloos je bestemming haalt.
Moet je echt nog 300km, dan heb je waarschijnlijk terug een lege maag, en krijg je die auto ook terug op 80%+

Althans, dat was mijn ervaring op mijn lange ritten op vakantie.
Ik keek meestal 1 stop vooruit, en schat in wanneer we terug een stopje willen doen/honger hebben etc.
Ik laat het inderdaad ook van de situatie afhangen. Op de heenweg naar de Harz waren we rond 12:30 net voorbij Osnabruck. We besloten om te stoppen voor het middageten. We namen op goed geluk een afslag om een eetgelegenheid van de snelweg af te zoeken. Blijkt daar een Van der Valk met Fastned station te zijn (Melle-West). De auto had nog 60%, maar stoppen is laden. Omdat de bediening bij Van der Valk traag was, hadden we bijna 100% voordat we verder gingen. Dat is niet wat je van tevoren zo plant, maar het kwam toevallig zo uit. Door deze stop klopte de rest van de planning niet meer, dus planden we vanaf dat punt opnieuw. En weer door!

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 20:46
Members only: rijden in sneeuw
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
:D

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:57:
[...]
De discussie is hier al zo vaak gevoerd.
Dat is waar, maar daar gaat deze groep ook over :)
In theorie heb je misschien gelijk, maar als je kijkt wat je in de praktijk doet...
Iets anders, natuurlijk. Ik had misschien niet zo in detail moeten treden en meer moeten richten op wat ik eigenlijk wilde zeggen, namelijk: relax...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:26
Ik zou dit ook zo graag willen doen, alleen denk ik dat mijn P8 op deze temperaturen het verbruik ruim boven de 330 komt te liggen :D

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
4v4t4r schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:49:
[...]

Ik zou dit ook zo graag willen doen, alleen denk ik dat mijn P8 op deze temperaturen het verbruik ruim boven de 330 komt te liggen :D
Dat zpu nog wel eens kunnen mee vallen omdat de snelheid op die wegen niet zo hoog ligt.
Je zal zelden boven de 70-80km/h rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Tommie12 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:52:
[...]

Dat zpu nog wel eens kunnen mee vallen omdat de snelheid op die wegen niet zo hoog ligt.
Je zal zelden boven de 70-80km/h rijden.
ik vind mn auto heerlijk rijden, maar als hij/zij ruikt dat het kouder word , onafhankelijk van snelheid gaat hetverbruik zo gigantisch omhoog :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4v4t4r schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:15:
[...]

ik vind mn auto heerlijk rijden, maar als hij/zij ruikt dat het kouder word , onafhankelijk van snelheid gaat hetverbruik zo gigantisch omhoog :D
Je zou eens in het EV menu moeten kijken waar dat verbruik vandaan komt. Zeer waarschijnlijk van de verwarming. Een electrische auto krijgt geen "gratis" warmte van de motor, zoals bij een ICE, en moet flink werken om de cabine op temperatuur te brengen en te houden.
Zeker als je veel korte ritten maakt, waarbij de cabine van buitentemperatuur opgewarmd moet worden kan dat echt heel veel schelen.
Tenzij je een warmtepomp hebt misschien, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menesis
multikoe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:16:
[...]

Je zou eens in het EV menu moeten kijken waar dat verbruik vandaan komt. Zeer waarschijnlijk van de verwarming. Een electrische auto krijgt geen "gratis" warmte van de motor, zoals bij een ICE, en moet flink werken om de cabine op temperatuur te brengen en te houden.
Zeker als je veel korte ritten maakt, waarbij de cabine van buitentemperatuur opgewarmd moet worden kan dat echt heel veel schelen.
Tenzij je een warmtepomp hebt misschien, daar heb ik geen ervaring mee.
Een Tesla van 2021 of nieuwer kan uit vrij veel verschillende bronnen warmte halen: uit de autopilot computer, DC-DC converter, de motor inverters, de lader, de accu etc etc.
Dt is volgens mij redelijk uniek en ook de reden dat Tesla's in winterse tests/omstandigheden zo efficient zijn.
Hele interessante video, in de Youtube description zie je een lijstje met alle mogelijk warmtebronnen:

[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 14-11-2023 18:56 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 09:39

bert pit

asdasd

Goedemorgen,

Hoe leger je accu hoe sneller hij laadt, dat is een groot verschil tussen snelladen en 'normaal laden'. Dus zo ver doorrijden als verantwoord is en dan laden tot 80%. Mijn ervaring is dat het Tesla schema prima is.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 15-11-2023 20:42 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 20:44

Japie.G

Colour Classic

Goedemorgen,

Als je een iphone hebt zou ik echt zeer sterk de app chargingtime aanraden. Dat werkte echt fenomenaal. Zie mijn ervaring naar oostenrijk afgelopen augustus.

Japie.G in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-07 23:19

El Pollo Diablo

3-wieler

Voor degenen die nog richting Oostenrijk, of Beieren of zo gaan:

Gisteren heb ik geladen langs de A61, net voor de Moseltal Brucke.
A61, Raststätte Moseltal, 56333 Winningen, Duitsland

Er is daar een uitzichtspunt om in het dal te kijken, en er is een Serways wegrestaurantje. Er staat een 300KW laadpaal met twee stekkers, en een 50Kw laadpaal. Maar het mooiste van alles is: 52,51 kWh geladen voor EUR 16,28

Dat is spotgoedkoop. 31ct per kWh en dat bij een snellader.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 09:55
El Pollo Diablo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:32:

Er is daar een uitzichtspunt om in het dal te kijken, en er is een Serways wegrestaurantje. Er staat een 300KW laadpaal met twee stekkers, en een 50Kw laadpaal. Maar het mooiste van alles is: 52,51 kWh geladen voor EUR 16,28

Welke laadpaalaanbieder en welke pas?

Aanbieder blijkt EnBW.
De Anwb vraagt daar 0,87/kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door HansAuutB op 15-11-2023 23:08 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• 4v4t4r
El Pollo Diablo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:32:

Ja fijne plek is dat, daar sta ik elk jaar wel onderweg naar Italie - helaas ook 1x gehad dat die paal het scherm stuk was... dan is het toch best lastig een sessie starten :) en dat is tevens ook de reden dat ik voorkeur heb voor meer laders dan 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
Goedemorgen,

Na alle narigheid met andere laadpalen tijdens mijn 7000km trip door Europa afgelopen zomer, is mijn advies om alleen maar bij Tesla te laden. Als je ook een Tesla rijdt zou ik gewoon de voorgestelde route aanhouden en wellicht iets meer laden dan nodig is (+15% ofzo), aangezien de voorspelling niet altijd klopt en je files moeilijk kan voorzien.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-07 20:50
Een vraag aan Enyaq 60 eigenaars: als ik in Frankrijk op cruise control met vier volwassenen in de zomer 130 km per uur rijd hoeveel WERKELIJKE kilometers kan ik dan maken met de 60 uitvoering ? Is 260 km + 10-15% rest accu oftewel tegen de 300 km range dan haalbaar ?
(Ik heb het halve forum doorgespit maar kom geen vergelijkbare situatie tegen…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
DM57 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:42:
Een vraag aan Enyaq 60 eigenaars: als ik in Frankrijk op cruise control met vier volwassenen in de zomer 130 km per uur rijd hoeveel WERKELIJKE kilometers kan ik dan maken met de 60 uitvoering ? Is 260 km + 10-15% rest accu oftewel tegen de 300 km range dan haalbaar ?
Dat ligt er maar net aan waar je heen gaat ? Is de route vlak ? Moet je veel klimmen, dan zal het korter worden, moet je veel dalen dan kan er geregeneerd worden en wordt het meer. Wij weten niet of je naar de Alpen gaat of in Noordwest-Frankrijk blijft.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:50
In de ev database geven ze voor warm weer op de snelweg 310km bereik op. Maar dat is bij een gemiddelde van 110km/u. Snelheid is je grootste vijand als het om bereik gaat dus 260km lijkt me persoonlijk niet haalbaar. Dus of wat langzamer rijden of wat vaker laden, wat in Frankrijk tegenwoordig geen enkel probleem mee is.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 13:22
Afgelopen Maart heb ik dit gedaan, kwam toen op 200 werkelijke kilometers met mijn 60. Vorige maand via Denemarken naar Noorwegen gereden met 130, en toen ook ongeveer 200. Het duurt even voor de GoM het doorheeft, maar uiteindelijk klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Dit was met 3 volwassenen en een baby + bagage trouwens, en de airco op 22 graden, en de auto op Eco zodat hij netjes tot 130 loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM57
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-07 20:50
macmellow schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:52:
Dit was met 3 volwassenen en een baby + bagage trouwens, en de airco op 22 graden, en de auto op Eco zodat hij netjes tot 130 loopt.
Ok bedankt. Dan is de 60 dus eigenlijk net niet toereikend voor dit soort ritten.
Dan blijft de 80 over..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow
DM57 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:08:
[...]

Ok bedankt. Dan is de 60 dus eigenlijk net niet toereikend voor dit soort ritten.
Dan blijft de 80 over..
Het is niet ideaal nee, maar voor die paar keer vond ik het de meerprijs van de 80 niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Dan blijft de 80 over..
Als het gaat om lange ritten met een EV is niet alleen de grootte van de accu het probleem, maar toch zeker ook de chauffeur :)

Ik heb een 64 kWh e-Niro en wij (mijn gezin) vinden die uitstekend geschikt voor lange ritten. We zijn al een paar keer naar Zwitserland geweest (twee keer in de winter) en twee keer naar Frankrijk. Alle keren met een fietsendrager achterop. Alle ritten > 1000 km. Het betekent in de praktijk ongeveer om de twee uur maximaal drie kwartier stoppen.

[ Voor 21% gewijzigd door multikoe op 17-11-2023 21:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-07 16:20
[...]

Dan blijft de 80 over..
Wel kort door de bocht deze conclusie. Voor een paar van dit soort ritten per jaar een stuk grotere accu kiezen is in mijn optiek niet nodig. Ik rij ook een 60 en mijn ervaring is dat je veel relaxter rijdt als je die wens om persé met 130 km/u naar je vakantiebestemming te racen gewoon loslaat. Je bent immers met vakantie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
Wij hadden een e-Niro en vonden de range prima, maar het langzame laden brak ons wel op. Op troosteloze plaatsen 45 minuten doorbrengen was te lang om relaxt op vakantie onderweg te zijn voor ons (2 volwassenen). Nu met een Model Y Long Range een auto met iets meer range en laadsnelheid dan strikt noodzakelijk: inmiddels is de auto eerder klaar voor de volgende stint dan wij met toiletbezoek en even koffietje/benen strekken. Een pauze duurt gauw 20 minuten van autodeur tot autodeur. Dat de auto dan al eerder klaar is dan wij voelt dan als enorm luxe. Bij de Niro beperkten we onze totale reisafstand, voelden ons daarmee toch wat beperkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
The__Virus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:07:
Wij hadden een e-Niro en vonden de range prima, maar het langzame laden brak ons wel op. Op troosteloze plaatsen 45 minuten doorbrengen was te lang om relaxt op vakantie onderweg te zijn voor ons (2 volwassenen). Nu met een Model Y Long Range een auto met iets meer range en laadsnelheid dan strikt noodzakelijk: inmiddels is de auto eerder klaar voor de volgende stint dan wij met toiletbezoek en even koffietje/benen strekken. Een pauze duurt gauw 20 minuten van autodeur tot autodeur. Dat de auto dan al eerder klaar is dan wij voelt dan als enorm luxe. Bij de Niro beperkten we onze totale reisafstand, voelden ons daarmee toch wat beperkt.
Precies, snel kunnen laden is onderweg fijner dan een heel grote accu. Helaas gaan snel laden en grote accu bij veel EV’s nog wel hand in hand. Wij rijden met onze Model3 LR ook vaak kortere etappes omdat we zelf niet zo lang aan een stuk kunnen (iets met kleine blaas ;) ) en hoeven dus nooit op de auto te wachten en kunnen in die zin nu weer gewoon rijden zoals we met de diesel deden. Zeker zoals het nu met snelladers is geregeld in Nl, Duitsland en Frankrijk. We plannen ook al helemaal niet meer. Hebben altijd het Tesla laadnetwerk als reserve :P

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:46
Dan blijft de 80 over..
macmellow schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:07:
Het is niet ideaal nee, maar voor die paar keer vond ik het de meerprijs van de 80 niet waard.
jdbiggelaa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:00:
Wel kort door de bocht deze conclusie. Voor een paar van dit soort ritten per jaar een stuk grotere accu kiezen is in mijn optiek niet nodig.
The__Virus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:07:
Wij hadden een e-Niro en vonden de range prima, maar het langzame laden brak ons wel op. Op troosteloze plaatsen 45 minuten doorbrengen was te lang om relaxt op vakantie onderweg te zijn voor ons (2 volwassenen).
Deze 'discussie' ook paar keer gehad, maar denk dat het altijd toch persoonlijk is.

Financiën, als het kan, waarom niet, zeker als het niet tienduizenden euro's meer gaat kosten.
Of dat je dit 'ongemak' ZO verschrikkelijk vindt dat je het er voor over hebt om meer te betalen voor die auto.
Zeker als je wat vaker hele lange ritten per jaar maakt kan ik het mij dan voorstellen.

Maar ga je 1 a 2 keer op vakantie waar een lange rit aan vast zit en klotst het geld niet echt tegen de plinten dan is de keus om niet voor een grotere accu te kiezen logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo

El Pollo Diablo

3-wieler

HansAuutB schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:57:
[...]

Welke laadpaalaanbieder en welke pas?

Aanbieder blijkt EnBW.
De Anwb vraagt daar 0,87/kWh.
Ik gebruik de "druppel" van Shell recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 09:55
El Pollo Diablo schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:02:
[...]

Ik gebruik de "druppel" van Shell recharge.
Vlgs hun app nu 0,79 en 0,10 blokkeringskosten.
Het lijkt erop dat je op een of andere manier geluk hebt gehad.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Pollo Diablo

El Pollo Diablo

3-wieler

HansAuutB schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:26:
[...]

Vlgs hun app nu 0,79 en 0,10 blokkeringskosten.
Het lijkt erop dat je op een of andere manier geluk hebt gehad.
Voor de zekerheid nogmaals gekeken in de Shell Recharge App. Maar het staat er nog steeds:
52.51 kWh. Kosten 16,28
29 minuten geladen. 43,72kg CO2 bespaard.

Bijzonder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:29
Zjanzjak schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:43:
[...]

[...]

[...]

[...]

Deze 'discussie' ook paar keer gehad, maar denk dat het altijd toch persoonlijk is.

Financiën, als het kan, waarom niet, zeker als het niet tienduizenden euro's meer gaat kosten.
Of dat je dit 'ongemak' ZO verschrikkelijk vindt dat je het er voor over hebt om meer te betalen voor die auto.
Zeker als je wat vaker hele lange ritten per jaar maakt kan ik het mij dan voorstellen.

Maar ga je 1 a 2 keer op vakantie waar een lange rit aan vast zit en klotst het geld niet echt tegen de plinten dan is de keus om niet voor een grotere accu te kiezen logisch.
Ik heb om financiële redenen gekozen voor de 60. De 85 is 5k duurder. Dat is 92e per maand extra bijtelling. Netto dus ongeveer 46 euro. Daar komt bij dat die 5k als ik me niet vergis grofweg 105e extra leasebedrag per maand vergt. Dat krijg je ofwel niet uitbetaald (netto 52e per maand) ofwel is je eigen bijdrage (dan varieert het effect van 52 to 105e netto per maand. Afhankelijk of je eigen bijdrage is aangemerkt als een eigen bijdrage voor privégebruik). Kortom: de 85 is netto 100-150e netto per maand duurder. Dat vond ik echt teveel voor 1-2x per jaar 2 uurtjes besparen op een vakantierit. De rest van het jaar heb ik meer dan voldoende aan de range van de 60.

Als ik bereid was om 100-150e per maand meer te betalen, koos ik een andere auto dan een Enyaq :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:46
@cryptapix, de 80 is ook nog zwaarder dus meer MRB wanneer die tijd aanbreekt. Ik heb om diezelfde reden mijn nieuwe auto in de 58kWh besteld ipv 77kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky74
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-07 17:50
Hallo,
Ik ben bezig om mijn route voor te bereiden voor komende winter naar La Plagne.
Mijn eerste lange rit met een EV.

We zouden 's avonds vertrekken.
Als ik op snelste aankomst zet krijg ik een voorstel om 48min. te laden en nog een 35min.
Dat lijkt me vrij lang te zijn. Ik denk dat de kids moeilijk rustig te houden zijn, als ze zo lang moeten wachten.
Ik vermoed dat we dus beter kiezen om een stop extra in te lassen ipv om voor 4 stops te gaan?

Is 4 of 5 stops realitisch met een ID5 77kWh?
Bijkomend zag ik bv gisteren een stop bij ionity Saint Witz.
Dat ligt achter een hek dat mogelijks gesloten kan zijn, zeker als we daar bv na middernacht zouden aankomen. Wat doe je in zo een geval? Een ander laadpunt zoeken? Iemand ervaring met Saint Witz laadpunt na middernacht?

Verder heb ik de SoC bij aankomst op 50% gezet met het idee dat de auto daar een week buitenstaat, er geen laadpalen zijn en ik na die week ook nog terug richting autostrade moet om een laadpaal te zoeken.

is die 50% oke, moet dat meer zijn of mag dat ook 20% zijn?
Hoeveel blijft er dan nog over na een week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sky74 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:00:
Hallo,
Ik ben bezig om mijn route voor te bereiden voor komende winter naar La Plagne.
Mijn eerste lange rit met een EV.

We zouden 's avonds vertrekken.
Als ik op snelste aankomst zet krijg ik een voorstel om 48min. te laden en nog een 35min.
Dat lijkt me vrij lang te zijn. Ik denk dat de kids moeilijk rustig te houden zijn, als ze zo lang moeten wachten.
Ik vermoed dat we dus beter kiezen om een stop extra in te lassen ipv om voor 4 stops te gaan?

Is 4 of 5 stops realitisch met een ID5 77kWh?
Dat ligt achter een hek dat mogelijks gesloten kan zijn, zeker als we daar bv na middernacht zouden aankomen. Wat doe je in zo een geval? Een ander laadpunt zoeken? Iemand ervaring met Saint Witz laadpunt na middernacht?

Verder heb ik de SoC bij aankomst op 50% gezet met het idee dat de auto daar een week buitenstaat, er geen laadpalen zijn en ik na die week ook nog terug richting autostrade moet om een laadpaal te zoeken.

is die 50% oke, moet dat meer zijn of mag dat ook 20% zijn?
Hoeveel blijft er dan nog over na een week?
Mijn tips.
- keep cool, er zijn er al duizenden die je zijn voorgegaan, eens je rijdt zal de stress wel zakken.
- plan niet je hele route, plan ze telkens 1 stop vooruit en wees flexibel. Beter een paar kortere stints en een laadbeurtje extra, dat is normaal sneller.
- tijdens het laden, geniet van de rust, en kijk gewoon met welk percentage je bij de volgende lader gaat aankomen.
- als je niet telkens aan de auto gaat rommelen, dan zal je op een week een paar procent verliezen, maar zeker geen 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Precies dat, met een EV op stap in 2023/24 is niet echt een avontuur meer. Snap dat het spannend is bij de eerste rit maar om nu al met de planning bezig te zijn moest ik wel even van gniffelen :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Laatst online: 17-07 12:22
https://support.ionity.eu...itz-fr-access-to-the-site
Er zijn nog enkele van die specifieke gevallen, ze staan daar ook opgelijst.

Gooi de rit eens in https://abetterrouteplanner.com/
Speel wat met voorkeur laadstations, al dan niet tolwegen etc...

Even optoppen bij ionity Val Gelon en je zult wel heel en terug geraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
@Sky74 als je 's avonds vertrekt slapen de kinderen misschien door tijdens de laadstop. Of niet. Laat het gewoon van de omstandigheden afhangen. In de praktijk blijkt het best lang te duren om iedereen uit de auto te krijgen, te laten plassen, misschien wat eten en weer terug in de auto. In de tussentijd is je auto waarschijnlijk al klaar voor de volgende stint.

Ik weet niet hoe goed de ID5 is met regenereren. Als je van het skigebied afdaalt naar het dal, heb je waarschijnlijk een paar procenten SoC erbij. Parkeren met 40% is ruim voldoende.

• PhilippeJoris
  • Laatst online: 20-07 21:30
Good day to you, Travellers!

Met smacht wachtend op de levering van onze Ioniq 5 / 77 RWD (besteld 24/9/2022), zoek ik mensen met reiservaring richting Polen. Het is me namelijk opgevallen dat de meeste laadmappen daar nogal van een kale kermis thuis komen. Ik heb wel de lokale Orlen Charge gevonden.

Wie is er reeds geweest? Wat zijn uw ervaringen?

Tweede vraag (OffTopic): kan men in een topic hier naar een bepaalde pagina springen?

Dank U.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 06:01
PhilippeJoris schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:31:

Met smacht wachtend op de levering van onze Ioniq 5 / 77 RWD (besteld 24/9/2022), zoek ik mensen met reiservaring richting Polen. Het is me namelijk opgevallen dat de meeste laadmappen daar nogal van een kale kermis thuis komen. Ik heb wel de lokale Orlen Charge gevonden.

Tweede vraag (OffTopic): kan men in een topic hier naar een bepaalde pagina springen?

Dank U.
Download alvast maar de Greenway app voor Polen, verder is het niet zoals hier in NL idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

]
Is bij een hotel, zit altijd iemand bij receptie die hek open doet; overdag is daar trouwens ook een goede (koffie)bar binnen, 3,20 voor echt goede dubbele espresso.

Maar 5 minuten verderrijden op de A1 heb je Fastned Vemars Ouest, met ook goede Shell koffie, zonder dat je de autoroute péage af hoeft (en er even later weer op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Dank U.
Het hangt nogal af wat je doet in Polen. Naar ginder rijden, en dan een week ter plaatse blijven is wat anders dan om de 2 dagen door reizen. In elk geval, als je een verblijf hebt met laadpaal, dan is dat meestal de oplossing. Op de autostrades vind je wel laadmogelijkheden, al is reizen met een Tesla iets simpeler omdat niet alle laadstations al open zijn, en in jouw geval de Ioniq wat trager laadt...

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 11:44
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:48:
[...]
Het hangt nogal af wat je doet in Polen. Naar ginder rijden, en dan een week ter plaatse blijven is wat anders dan om de 2 dagen door reizen. In elk geval, als je een verblijf hebt met laadpaal, dan is dat meestal de oplossing. Op de autostrades vind je wel laadmogelijkheden, al is reizen met een Tesla iets simpeler omdat niet alle laadstations al open zijn, en in jouw geval de Ioniq wat trager laadt...
Wat je eigenlijk zegt is hoe snel kun je daar weer weg? :+

• Tommie12
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]

Wat je eigenlijk zegt is hoe snel kun je daar weer weg? :+
Sorry, maar ik snap hem niet.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 11:58
Tommie12 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:48:
[...]

Maakt niet uit, Tesla heeft in Polen geen stations opengesteld voor niet-Tesla's.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:56

Dank U.
Wij zijn er vorig jaar in de zomer geweest met een 2018 Nissan Leaf 80 kWh met CCS uitbreiding geweest. We hebben het rustig aan gedaan met een tussenstop in Frankfurt (Oder). Voor aankomst daar onder Berlijn bij FastNed geladen zodat we vrij vol richting Warschau konden vertrekken. We hebben voornamelijk bij Orlen geladen en hoewel het aantal laadplekjes zeer beperkt was, slechts 1 lader per lokatie aan de snelweg, konden we altijd meteen laden. Op een keer na en toen heb ik de Chademo gebruikt om bij te laden.

Verder hadden we nog een fysieke laadpas van Greenway besteld en bij ons, voor het geval we connectiviteitsproblemen zouden hebben en dus geen laadsessie zouden kunnen starten, maar dat bleek achteraf onnodig. Wel mooie laadpas, hij was grotendeels van hout gemaakt. Kosten: amper een euro inclusief thuisbezorging.

Enkel in de hoofdstad hebben we wel wat electrische auto's gezien, maar daar buiten moest je goed opletten om er een te spotten, het is wel al anderhalf jaar geleden, dus er kan al een hoop verbeterd zijn. Onderweg hebben we trouwens veel Chargefinder gebruikt, prettige app waarbij je vaak kan zien of een lader bezet is of niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Als je nog vragen hebt, stel gerust!

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
budi schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:20:
[...]

Wij zijn er vorig jaar in de zomer geweest met een 2018 Nissan Leaf 80 kWh met CCS uitbreiding geweest.

...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Als je nog vragen hebt, stel gerust!
Bedankt voor de reacties,@maharens, @Tommie12 en @budi. Ik onthou Greenway en ChargeFinder.

Mijn echtgenote is Poolse en wij gaan wel een beetje buiten de toeristische plaatsen dus qua laadinfrastructuur ... hmm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLYiQMhYHWqXyLJti9LrOPFGWEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rR0GFgaoBdikN8Cx73UvfEUb.png?f=fotoalbum_large

60 km naar de dichtbijstzijnde lader (zelfs met filters af) en thuis enkel grannycharger aan een huis van de jaren '60 met nog porseleinen inschroefzekeringen :F . Dat wordt dus spannend :*)

@Anoniem: 564061 Ik begrijp niet waarom je aangeeft dat de Ioniq 5 trager laadt. Ik denk dat a) 240 kWh voor de Ioniq 5 zeker in de buurt komt van Tesla, maar b) in Polen men bijna geen lader >100 kW vindt en dus dit hier niet meer relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PhilippeJoris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:21:
[...]

60 km naar de dichtbijstzijnde lader (zelfs met filters af) en thuis enkel grannycharger aan een huis van de jaren '60 met nog porseleinen inschroefzekeringen :F . Dat wordt dus spannend :*)

@Anoniem: 564061 Ik begrijp niet waarom je aangeeft dat de Ioniq 5 trager laadt. Ik denk dat a) 240 kWh voor de Ioniq 5 zeker in de buurt komt van Tesla, maar b) in Polen men bijna geen lader >100 kW vindt en dus dit hier niet meer relevant is.
Die 60km is geen probleem als je daarna niet te veel gaat rond rijden. Granny moet lukken, ze gebruiken daar ook kookplaten en waterkokers (Polen drinken veel thee), en vermits stroom vrij goedkoop is durven ze wel electrische kacheltjes gebruiken.
Alleen, aan 2kW krijg je er op een nacht maar een dikke 100-120km bij...

Ik weet dat de Ioniq snel laadt, maar niet aan een Tesla snellader. Trouwens, de Tesla laders in Polen staan amper open voor andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:04:
[...]

Die 60km is geen probleem als je daarna niet te veel gaat rond rijden. Granny moet lukken, ze gebruiken daar ook kookplaten en waterkokers (Polen drinken veel thee), en vermits stroom vrij goedkoop is durven ze wel electrische kacheltjes gebruiken.
Alleen, aan 2kW krijg je er op een nacht maar een dikke 100-120km bij...

Ik weet dat de Ioniq snel laadt, maar niet aan een Tesla snellader. Trouwens, de Tesla laders in Polen staan amper open voor andere merken.
Oh, was dat maar waar. Dit huis kookt op flessengas en verwarmt nog met kolen maar wel SUPER geïsoleerd. Hier wat foto's van de elektriciteit. Ik durf daar niet teveel uittrekken gezien de staat van de bedrading, zelfs indien toch wel 3 fase. :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFA2akuukiANaIP3mrReOtHZc28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJVccxJMJ6axnabEwtutdonU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rRCRlUANoe8hKHkCbueP9ZbvQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVnqvWq4kWZ8JaJAjysvaLML.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad, Tesla SuC niet geopend in Poland (Tesla Model Y was mijn tweede keuze). Er zal wel geen business case voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhilippeJoris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:50:
Oh, was dat maar waar. Dit huis kookt op flessengas en verwarmt nog met kolen maar wel SUPER geïsoleerd. Hier wat foto's van de elektriciteit. Ik durf daar niet teveel uittrekken gezien de staat van de bedrading, zelfs indien toch wel 3 fase. :S
Ik zie reserve-zekeringen liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:54:
[...]

Ik zie reserve-zekeringen liggen :)
En al een digitale meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
>:)

Ja, die is redelijk modern. Zoals ik zei, het wordt een spannend experiment, volgend jaar (auto beloofd voor JAN-24).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:46
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inderdaad, Tesla SuC niet geopend in Poland (Tesla Model Y was mijn tweede keuze). Er zal wel geen business case voor zijn.
Met 5A instelling opladen dat moet toch kunnen, waar een frietpan op kan kan ook een granny met max 10A opladen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die laatste foto ziet er wel uit als een wat oudere driefasen aansluiting. Ik heb een driefasen granny die ik kan limiteren op een lagere stroom. Op 3x 8 of 10 A zou ik dit best wel aandurven.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
SpikeHome schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:14:
[...]

Met 5A instelling opladen dat moet toch kunnen, waar een frietpan op kan kan ook een granny met max 10A opladen hoor
Bestaat dat? Ik dacht dat de CCS standaard maar tot minimaal 6A gaat? Zit er nergens een krachtstroomaansluiting? Dan zou je zo’n CEE laadkabel kunnen kopen want dan kun je op 3x16A laden. Of als je de bekabeling niet vertrouwt op 3x6A. Dat is maar 1400W per fase dus dat moet wel lukken.

[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 24-11-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilippeJoris
dreamscape schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:32:
[...]

Die laatste foto ziet er wel uit als een wat oudere driefasen aansluiting. Ik heb een driefasen granny die ik kan limiteren op een lagere stroom. Op 3x 8 of 10 A zou ik dit best wel aandurven.
Ik zal een gewone granny charger hebben. Ik heb foto's gemaakt van de zekeringen. Ze zijn 16A en 20A dus op 1 fase 16A trekken moet wel lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-8xYkS3KGKSGpxd2nf8IaQ7OTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Biaxwj06jtMrQieO9hTw7tBs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHSEWpUm6v1IxUX9mBI8nkbSnOU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqE1WQ0A0ZwNt6WEIvjTT3Rx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
PhilippeJoris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:42:
[...]

Ik zal een gewone granny charger hebben. Ik heb foto's gemaakt van de zekeringen. Ze zijn 16A en 20A dus op 1 fase 16A trekken moet wel lukken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Eh.. ik weet niet of dat meteen de juiste conclusie is met zulke oude bekabeling. Lange tijd 16A trekken over slechte kabels/verbindingen kan alsnog brand veroorzaken, juist als de zekering er niet uit gaat maar de kabels gaan smeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
[flauwe modus]
Die driefase-aansluiting is apart afgezekerd zie ik. Keurig toch? :P

En je kunt de bedrading zien, dus je ziet op tijd dat het begint te smelten. :P
[/flauwe modus]

Mijn granny (Ratio Mobi Box) is nogal gevoelig voor "vuile" stroom en slechte aarding. Bij een vakantiehuisje in Frankrijk kreeg ik hem niet aan de praat, zelfs niet op 6A. Het apparaat ging telkens in storing. Dus behalve de stroomsterkte die de installatie aan kan, is ook de kwaliteit van de installatie van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilippeJoris
Venomer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:53:
[flauwe modus]
Die driefase-aansluiting is apart afgezekerd zie ik. Keurig toch? :P

En je kunt de bedrading zien, dus je ziet op tijd dat het begint te smelten. :P
[/flauwe modus]

Mijn granny (Ratio Mobi Box) is nogal gevoelig voor "vuile" stroom en slechte aarding. Bij een vakantiehuisje in Frankrijk kreeg ik hem niet aan de praat, zelfs niet op 6A. Het apparaat ging telkens in storing. Dus behalve de stroomsterkte die de installatie aan kan, is ook de kwaliteit van de installatie van belang.
:D Ik zei toch dat het spannend ging worden.

Zowieso plan ik om met 30% reserve aan te komen daar. En het huis van de buur is een heel stuk moderner. Back up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 19:16
Tommie12 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:04:
[...]
Trouwens, de Tesla laders in Polen staan amper open voor andere merken.
Amper? Niet, bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
JTHZZ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:41:
[...]

Bestaat dat? Ik dacht dat de CCS standaard maar tot minimaal 6A gaat? Zit er nergens een krachtstroomaansluiting? Dan zou je zo’n CEE laadkabel kunnen kopen want dan kun je op 3x16A laden. Of als je de bekabeling niet vertrouwt op 3x6A. Dat is maar 1400W per fase dus dat moet wel lukken.
Drie fasen is wat anders dan krachtstroom..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
pa2ra schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:30:
[...]

Drie fasen is wat anders dan krachtstroom..
Ben benieuwd wat je daarmee wilt zeggen. Of je nou 400V tussen de fasen wilt gebruiken of 3x 230V tussen de fasen en nul maakt voor de aansluiting/stekker niet uit. Als je een rode CEE doos (in de volksmond krachtstroomaansluiting) ergens ziet zitten kun je daar in de meeste gevallen prima je auto aan opladen op 3 fasen. En dat was mijn punt. Niet het theoretische verschil tussen krachtstroom en 3 fasen.

[ Voor 47% gewijzigd door JTHZZ op 26-11-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
JTHZZ schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:37:
[...]

Ben benieuwd wat je daarmee wilt zeggen. Of je nou 400V tussen de fasen wilt gebruiken of 3x 230V tussen de fasen en nul maakt voor de aansluiting/stekker niet uit. Als je een rode CEE doos (in de volksmond krachtstroomaansluiting) ergens ziet zitten kun je daar in de meeste gevallen prima je auto aan opladen op 3 fasen. En dat was mijn punt. Niet het theoretische verschil tussen krachtstroom en 3 fasen.
en ik had het wel over het verschil. Want we hebben het hier over het laden van Electrische auto's en daarvoor moet vaak de meterkast aangepast worden. Voor de installateur maakt het wel wat uit of je 'krachtstroom' wilt, of '3 fasen'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
pa2ra schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:15:
[...]

en ik had het wel over het verschil. Want we hebben het hier over het laden van Electrische auto's en daarvoor moet vaak de meterkast aangepast worden. Voor de installateur maakt het wel wat uit of je 'krachtstroom' wilt, of '3 fasen'.
Dat is hier off topic. Het gaat hier over lange reizen door Europa en er stelde iemand een vraag over het laden op bestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
JTHZZ schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:20:
[...]

Dat is hier off topic. Het gaat hier over lange reizen door Europa en er stelde iemand een vraag over het laden op bestemming.
Wat mij betreft niet off topic, want iemand zei naar aanleiding van de foto's van de meterkast, dat krachtstroom en 3-fasen hetzelfde was. Dat heb ik enkel gecorrigeerd omdat het niet hetzelfde is. Hier op Tweakers zijn we gewend nauwkeurig te zijn, de techniek goed te benoemen en fouten te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ga lekker samen een glaasje melk drinken in topic Thuis laden, @pa2ra en @JTHZZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-07 17:38
Iemand laadervaringen in Oostenrijk - Italië in het skiseizoen?
In Italië (Dolomieten) lijken er relatief weinig laadmogelijkheden te zijn op het eerste zicht …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

St_frederik schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:51:
In Italië (Dolomieten) lijken er relatief weinig laadmogelijkheden te zijn op het eerste zicht …
Iets specifieker qua gebied?

Ben gewend dat de meeste garages in Oostenrijk in ieder geval stroompunten hebben. De afgelopen drie vakanties vonden de eigenaren het geen enkel probleem als ik de EV daaraan hing (eentje had zelfs krachtstroom in de garage :P ).

Daarnaast zijn er in Oostenrijk genoeg Superchargers, dus maak me daar nooit zorgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 20:44

Japie.G

Colour Classic

regio Kaprun stikt van de laadpunten.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 11:58
Check de app of website van Nextcharge voor Italiaanse laadpunten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Begin Januari een trip naar Berlijn (via a1/Hengelo) in het vooruitzicht met een Enyaq 80. Moet je een trip als deze nog voorbereiden eigenlijk, of heeft elke Duitse pomp langs de snelweg tegenwoordig voldoende laders?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Wilde schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:57:
Begin Januari een trip naar Berlijn (via a1/Hengelo) in het vooruitzicht met een Enyaq 80. Moet je een trip als deze nog voorbereiden eigenlijk, of heeft elke Duitse pomp langs de snelweg tegenwoordig voldoende laders?
Elke pomp zou ik niet durven beweren, maar wel veel, en je ziet het aan de borden.

Ik zou gewoon telkens 1 stop vooruit kijken, en dan zo veel laden dat je daar met ca 15% aan komt. Dan kan je tussenin (als het verkeer het toelaat, en je daar zin in hebt) eens wat doorstromen. Zie je dan het percentage droppen richting 5%, dan doe je gewoon wat kalmer tot aan de volgende laadpaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 10-12-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:46

3_s

Wilde schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:57:
Ik ben in de zomer naar Oostenrijk gereden zonder voorbereiding. Vanaf 20-30% beginnen kijken om te laden.
Pagina: 1 ... 37 ... 116 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.