Vakantie naar Frankrijk met EV & caravan
Het is inmiddels wat weken geleden, maar als vervolg op mijn eerdere verslagje in 2022, hierbij een tweede waarbij ik opnieuw met de caravan (Eriba Touring 530) en de Kia EV6 AWD op vakantie geweest ben. Voor de specs, zie eerdere verslag:
Vakantie naar Oostenrijk met EV & caravan
Ook dit jaar was de vakantie weer in september met dit keer de Vogezen (Frankrijk) als bestemming. De enkele reisafstand was rond de 700km. Prima te doen in 1 reisdag.
Omdat het gratis Ionity Power abonnement inmiddels verlopen was heb ik gekeken om dit te verlengen of om een andere pas of abonnement te nemen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Freshmile: zij hebben voor snelladende auto's zoals de EV6 een gunstig tarief bij o.a. Ionity zonder verdere abonnementkosten. Wel heb ik het pasje á €5 van te voren besteld (per post binnen 1 week bezorgd) omdat ik via apps laden niet ideaal vind.
De eerste laadstop op de heenweg was bij Ionity Oberhausen. Die is gelegen in een winkelgebied maar doordat het zondag was, was het daar heerlijk rustig. Ik heb dan ook aangekoppeld kunnen laden zonder iemand in de weg te zitten. Altijd fijn. Op winkeldagen zou ik daar met caravan niet graag komen want de kans is dan groot dat je de caravan niet vlakbij kwijt kan.
De tweede laadstop was bij Ionity Eifel West. Hier wel de caravan moeten afkoppelen, maar gelukkig is daar ruimte genoeg om de caravan tegenover de laders te parkeren.
De derde en laatste laadstop is gedaan bij Fastned Loisy (bij Nancy). Dat is qua laden ideaal, want aangekoppeld laden kan daar volledig legaal. Ook handig dat je daar met de pinpas kan betalen (al werkt b.v. de Shell Recharge pas daar ook voor hetzelfde tarief).
Dan nog het laatste stuk naar de camping.
Een overzichtje van het verbruik:
- Van huis - Ionity Oberhausen: 29,4kWh/100km over 185km
- Ionity Oberhausen - Ionity Eifel West: 27,0kWh/100km over 206km en aankomst SoC was 16%
- Ionity Eifel West - FastNed Loisy: 26,2kWh/100km over 183km en aankomst SoC was 20%
- FastNed Loisy - camping: 32,9kWh/100km over 137km en aankomst SoC was 34%. Het hogere verbruik kwam door het stijgen (camping lag op ik meen rond de 500m hoogte)
Op de snelweg is zoveel mogelijk 93km/h (90km/h GPS snelheid) gereden. Gelukkig nergens een laadfile en het blijft toch wel erg fijn dat de EV6 zo snel kan laden: elke keer maximaal ca 240kW. Door het relatief warme weer (in het begin rond de 18 graden, in Frankrijk 28 graden) en het rijden met de caravan was er geen batterijpreconditionering nodig om deze hoge snelheden te halen. In tegenstelling tot de vakantie van vorig jaar kan de EV6 dat tegenwoordig wel. Voor de planning heb ik trouwens ABRP gebruikt en vervolgens de bedachte laadstops ingeprogrammeerd in de on-board navi van de EV6. De auto kan tegenworodig ook een laadplanning maken, maar ik vond het met de caravan toch handiger om van de voren de stops uit te zoeken en deze handmatig in te programmeren.
Niet ver van de camping waren in Gérardmer op het parkeerterrein van de SuperU supermarkt meerdere snelladers. Twee van de aanwezige Kempower laders waren 180kW en met de Shell Recharge pas was het tarief 45 cent/kWh. Ideaal om tijdens het boodschappen doen bij te laden. Nadeeltje was dat de auto sneller vol was dan we boodschappen konden doen

. Overigens was het laadtarief met de Kia Charge pas veel hoger (iets van 80 cent/kWh), dus vooraf tarieven controleren loont nog steeds.
Omdat deze lader op nog geen 10km afstand van de camping lag was deze ook ideaal om de dag voor vertrek naar huis te gebruiken voor het bijladen zodat met ca 90% SoC de terugreis gestart kon worden.
Op de terugweg was de eerste laadstop bij Ionity Hauconcourt (Metz). Deze ligt op het parkeerterrein van de E.LeClerc supermarkt maar omdat de winkel gesloten was (zondag), was het daar weer heerlijk rustig. Aangekoppeld laden was dus weer geen probleem. Dit is trouwens de grootste Ionity die ik tot nu toe tegen gekomen ben: 18 stuks HPC. Vlakbij overigens ook nog een aantal AC laders en een Tesla SuperCharger.
De tweede laadstop was bij Ionity Eifel Ost. Dit keer wel moeten afkoppelen maar net als bij Eifel West op de heenweg is daar plek genoeg voor. Overigens is zowel Eifel West als Ost fijn als je een hond hebt: je kunt er zo het bos in lopen.
De derde laadstop was bij Ionity Oberhausen. En jullie raden het al: doordat de winkels gesloten waren en er amper iemand aan het laden was, was aangekoppeld laden weer geen probleem. We zijn trouwens Ionity Ohligser Heide Ost voorbij gereden: hier waren alle laders bezet en we konden het nog prima redden tot Ionity Oberhausen.
Een overzichtje van het verbruik op de terugweg:
- Van camping - Ionity Hauconcourt: 25,6kWh/100km over 182km en aankomst SoC was 29%
- Ionity Hauconcourt - Ionity Eifel Ost: 28,9kWh/100km over 141km en aankomst SoC was 39%
- Ionity Eifel Ost- Ionity Oberhausen: 24,1kWh/100km over 183km en aankomst SoC was 27%
- Ionity Oberhausen - thuis: 28,4kWh/100km over 166km en aankomst SoC was 18%
Al met al is deze vakantie met de EV6 en caravan weer prima bevallen. Het gemiddelde verbruik vind ik nog altijd prima en was vergelijkbaar met vorig jaar. En met de Freshmile pas was het laden netjes geprijsd: gemiddeld over ca 250kWh laden bij Ionity heb ik 49,5 cent per kWh betaald (incl BTW).
PS: ook deze vakantie is de V2L van de auto gebruikt. Tegenwoordig camperen we full electric waarbij het benzinefornuis vervangen is door een dubbele inductieplaat. Hierbij is het wel oppassen geblazen met de stroomaansluiting van de camping: met 6A kom je niet ver en dus is de EV6 ingezet om de inductieplaat van stroom te voorzien. Dat ging prima met een klein extra haspeltje die we hiervoor van te voren aangeschaft hadden.