Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:31
macmellow schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Volgens mij zijn Tesla V2 chargers 150kW per set. Dus als op 1A al iemand staat, en jij prikt op 1B in, dan krijg je beiden de helft.
Ik zou als ik maar 75kW zou krijgen meteen naar de Ionitys daar doorrijden. Dat zijn er tegenwoordig ook 18 dus meer dan de SuC. Zijn voor sommigen wat duurder maar als de zaak betaalt of jouw merk een deal heeft met Ionity is dat geen probleem. Bij Tesla betaal je daar nu ook 0,48€. En met een etron geen gedoe met te korte kabels..
Sowieso zijn de Tesla prijzen lelijk verhoogd. Ik zie bij Aarlen nu 0,62€ staan, Erftstadt 0,63€, Schaffhausen 0,68€ omgerekend en Arezzo 0,73€! Alleen Frankrijk zit nog veelal onder de 0,50€/kWh. En Nederland.

[ Voor 30% gewijzigd door JTHZZ op 03-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:36
JTHZZ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Ik zou als ik maar 75kW zou krijgen meteen naar de Ionitys daar doorrijden. Dat zijn er tegenwoordig ook 18 dus meer dan de SuC. Zijn voor sommigen wat duurder maar als de zaak betaalt of jouw merk een deal heeft met Ionity is dat geen probleem. Bij Tesla betaal je daar nu ook 0,48€. En met een etron geen gedoe met te korte kabels..
Sowieso zijn de Tesla prijzen lelijk verhoogd. Ik zie bij Aarlen nu 0,62€ staan, Erftstadt 0,63€, Schaffhausen 0,68€ omgerekend en Arezzo 0,73€! Alleen Frankrijk zit nog veelal onder de 0,50€/kWh. En Nederland.
Ik weet niet waar je prijzen vandaan komen. Bij Tesla met een abonnement was de prijs 3 weken terug bij Hauconcourt 28 cent per kWh, terwijl Ionity met Ionity app 59 cent is en met de snel ladende Audi met Freshmile nog altijd 54 cent. Dus als je 70 kWh nodig hebt is het toch de moeite om voor Tesla te kiezen. De auto prive, niks afwentelen op een lease.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
macmellow schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Volgens mij zijn Tesla V2 chargers 150kW per set. Dus als op 1A al iemand staat, en jij prikt op 1B in, dan krijg je beiden de helft.
Ik stond alleen aan de paal, en alle zuilen leverden op dat moment 75 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
EVfan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Ik weet niet waar je prijzen vandaan komen. Bij Tesla met een abonnement was de prijs 3 weken terug bij Hauconcourt 28 cent per kWh, terwijl Ionity met Ionity app 59 cent is en met de snel ladende Audi met Freshmile nog altijd 54 cent. Dus als je 70 kWh nodig hebt is het toch de moeite om voor Tesla te kiezen. De auto prive, niks afwentelen op een lease.
Prijzen komen gewoon uit de app en zijn zonder abonnement. Hauconcourt is dan 0,48€ en met abo van 12,99€ betaal je ondertussen 0,36€. In de andere landen die ik noemde zonder abonnement tot wel meer dan 0,60.
Ik betaal zelf 0,40€ bij Ionity zonder abonnement (Volvo/Polestar deal) en ik meen dat ook andere merken zulke deals hadden. Met jouw 0,54€ zou ik voor die paar centen niet met 75kW gaan laden. In jouw geval dubbele laadtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
JTHZZ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:32:
[...]

Prijzen komen gewoon uit de app en zijn zonder abonnement. Hauconcourt is dan 0,48€ en met abo van 12,99€ betaal je ondertussen 0,36€. In de andere landen die ik noemde zonder abonnement tot wel meer dan 0,60.
Ik betaal zelf 0,40€ bij Ionity zonder abonnement (Volvo/Polestar deal) en ik meen dat ook andere merken zulke deals hadden. Met jouw 0,54€ zou ik voor die paar centen niet met 75kW gaan laden. In jouw geval dubbele laadtijd.
Die 0,40€ bij Ionity via PlugSurfing is eind juli 0,45€ geworden trouwens, normaal heb je daar een mail van gehad. Die stijgende prijzen is wel een trend en zal in de toekomst alleen maar erger worden vermoed ik als er meer elektrisch gereden wordt. Ik denk soms eens om even te stoppen aan een snellader omdat het wel handig kan zijn om een volle batterij te hebben, maar als ik de prijzen hier in de buurt bekijk dan zijn de meeste 0,80€ of hoger. Dan kies ik er snel voor om gewoon thuis te laden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Salvatore.NL schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:02:
ik ben alvast voor zomervakantie 2024 aan het kijken met ABRP... ( aantal laadstations zullen vast en zeker tussen nu en volgend jaar zomer veranderen)

een route van Noord Holland tot aan de hak van Italie.
Laad stops zijn dikwijls niet tot 80% en een aantal keer tot ruim 90% (95% als hoogste)
Is het niet beter om daar gelijk van af te wijken en altijd tot minimaal 80% laden en eventueel een of twee laadstops te besparen.
Ook de stops tot 95% waarbij laadsnelheid keldert na 80%? beperken tot 80%. Extra stop weer nodig :)

Af en toe ook vreemde laadsessies ertussen: van 42% naar 85% en van 70% naar 81%
Zijn jullie ook allemaal eigenwijs en volgen jullie je eigen plan? En gebruiken jullie dit enkel als hulpmiddel.

nb Tolbadge is geen overbodige luxe, aangezien je meestal de autostrada af moet om te laden.
Gewoon eigen plan trekken. In de praktijk (wind, temperatuur, snelheid) wijkt je daadwerkelijke verbruik toch af van je plan. Ook gemerkt tijdens lange reis door Italie dat je af en toe gewoon even stopt om te stoppen en dan meteen laad als het toevallig kan ipv van een vooropgezet plan volgen. Met chargemaps voor de palen kom je makkelijk tot Z-Italie.

Tolbadge heeft in Italie niet zo veel toegevoegde waarde. In tegenstelling tot Frankrijk of Spanje zijn de toltrajecten zonder barrieres lang. Dus kaartje trekken in Bolzano en pas betalen bij de passage van Napoli (waar de tol ook eindigt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Largamelion schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:43:
[...]
Die 0,40€ bij Ionity via PlugSurfing is eind juli 0,45€ geworden trouwens, normaal heb je daar een mail van gehad.
Nope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM17gtM0LgclRRrRvR2aYXw9O-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzY1i3aoQt5cBA4VAluWnQqE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:06
[...]

Prijzen komen gewoon uit de app en zijn zonder abonnement. Hauconcourt is dan 0,48€ en met abo van 12,99€ betaal je ondertussen 0,36€.
In Hauconcourt betaal je overigens op dit moment €0,43 zonder abo, die €0,48 is alleen voor de piektijd. Maar ik pak volgende week bij voorkeur de triple bij Ionity voor €0,39.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

HansAuutB schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:14:
[...]

Een Kona en een BMW charging pas?
Wordt bij BMW niet op VIN gecontracteerd?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

Toen we daar op de heenweg laadden bij Tesla SUC was ook de Ionity langzamer. Ik sprak een Nederlander in het restaurantje tijdens het wachten en ook hij kwam bij Ionity maar op 80 kW met een Etron FB.
Dus los van het gedoe met ontkoppelen en weer aansluiten, het had ook niks geholpen. Op die zondagmorgen waren alle laders langzamer. Maar wel 30 cent per kW. Beide keren.
Ik was al wat verbaasd dat twee weken later op de terugweg de snelheid wel netjes 150 kW was.

Laden op de heenweg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hGqzolRFcGYnRp7iNSThiYkbrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jA49VNnINQhZAuBORC1hCYo2.jpg?f=fotoalbum_large

En terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChVqFYa3ghNvSbOTFfW2nzrzQOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvHaZDWTdn7juTVOO7vqXAiW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
EVfan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:07:
[...]

Toen we daar op de heenweg laadden bij Tesla SUC was ook de Ionity langzamer. Ik sprak een Nederlander in het restaurantje tijdens het wachten en ook hij kwam bij Ionity maar op 80 kW met een Etron FB.
Dus los van het gedoe met ontkoppelen en weer aansluiten, het had ook niks geholpen. Op die zondagmorgen waren alle laders langzamer. Maar wel 30 cent per kW. Beide keren.
Ik was al wat verbaasd dat twee weken later op de terugweg de snelheid wel netjes 150 kW was.

Laden op de heenweg:
[Afbeelding]

En terug:

[Afbeelding]
Tesla heeft 25 sept prijzen gemiddeld over europa met 13% omhoog gegooid. dus heb je geluk gehad :P

voorteken voor komende winter zoals afgelopen jaar.. prijzen zullen ri. 50-60 cent gaan [zonder abo] weer na een goedkope periode. Denk dat ze kortlopende vaste kwh-prijzen hebben met leveranciers.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 21:15
Hier dan onze ervaringen met de eerste keer een lange vakantie (3 weken) met de EV (Kona 2022).

We hebben een rondje Zuid-Noorwegen gedaan. Helaas door het uitvallen van de Holland-Norwayline ( :X ), zelf boven naar Denemarken moeten rijden voor de Ferry (dus 2 x 700 Km extra).

We hebben een maandabbo van Tesla genomen omdat dat ons handig en goedkoop leek. En wat bleek? Dat klopt. Kosten vaak onder AC laden, veel en goede laadmogelijkheden (met koffie etc bv) onderweg.

Cijfers:
Gereden: 3330 Km
Verbruik: 15,6 / 100 Km
Kosten: €0,06 / Km
Onze vorige vergelijkbare auto zou kosten (als je erg zuinig rijdt): €0,14 / Km

Gebruikte passen/laders:
Tesla (12x)
ANWB (1x)
Kople (2x)
Eviny (3x)

Conclusies::
Er is (buiten seizoen, dat wel) altijd plek, nergens hoeven wachten (nu ja, rond Hamburg, dan, maar dat is "normaal" :/ ).
In redelijke plaatsjes (zoals Kongsberg 24k inw) of toeristische (Dalen) zijn er altijd wel oplaadmogelijkheden.
Bij Tesla veel tot zeer veel stalls (1 met parkeermogelijkheid achter de stall, zodat niet Tesla's en caravans etc ook makkelijk kunnen laden)
ABRP enkel gebruikt om overzicht te krijgen, maar dat bleek al snel niet handig (app is ook erg pessimistisch).
Voornamelijk Magic-earth (top!) voor route keuzes en ChargeFinder voor laders gebruikt. Als je in CF de route opgeeft en provider, kan je makkelijk kiezen bij welke locatie je gaat laden (en koffie neemt etc.).
Of eigenlijk, je kiest waar je voor de koffie etc gaat, en gaat daar dan ook laden...
In Noorwegen voornamelijk Tesla en ID3/4 gezien (80%?), daarnaast de rest: Volvo, Polestar en KIA / Hyundai.
De Mer pas die ik vooraf had laten komen, niet gebruikt (ook slechts een enkele stall daarvan gezien).
In de bergen rijden met een EV is ideaal! :9

Al met al is het me nix niet tegengevallen; Noorwegen, en de weg er naar toe (DE en DK), zijn goed te doen. Geeneens ABC of de granny hoeven gebruiken (voldoende range 8) ).
Wij: :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sluuz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:41:
[...] Hah, die heb ik helemaal niet gezien. Ligt wat verder van de doorgaande route. Apart dat er twee zo dicht op elkaar zitten! Zal dat zeker onthouden voor de volgende keer :).

En verder: ja, het is niet iets waar ik vooraf altijd aan denk, dus ik volg gewoon de Tesla navi en dan komt Schweitenkirchen weer naar voren en dan heb ik weer zo'n "o ja" moment.
>:) Je auto wil gewoon naar zijn bekende plek... 8) :+ O-)

edit: sorry, had even niet door hoe oud de reactie was waar ik op reageerde.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 09-10-2023 19:20 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• otomoxd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-09 18:00
Nadat ik al 2x op skireis was geweest met een Polestar, was het nu tijd om eens op zomervakantie te gaan - ondertussen wel met een Tesla Model Y (RWD).

Vertrokken vanuit Gent, volledig opgeladen, om zo richting Italië te trekken. Eerst een stop aan het Gardameer, dan wat rondrijden in Toscane, om in de terugkeer Venetië nog even aan te doen.
Om het niet lang te maken: binnen België kunnen doorrijden tot aan de Ionity lader in Messancy, daar een laatste keer laden met de laadpas van het werk, en vanaf daar (Frankrijk, Zwitserland en Italië) alles met Tesla Superchargers gedaan. In totaal een 3700km gereden op 2 weken tijd, voor net geen 250 euro geladen in totaal bij Tesla, waarmee ik (na het aftrekken van de afstand die ik 'gratis' reed met de laadpas van het werk) op ongeveer 80-85 euro per 1000km kom. De prijzen in Frankrijk vielen uiteraard het beste mee (ik denk 32c/kW?), terwijl de prijzen in Italië net opgeslagen waren dus daar was het 49c/kW. In totaal een gemiddeld verbruik van 17,4kW/100km, en eigenlijk nergens problemen gehad met laden - op zich ook alle dagtrips zo kunnen plannen dat we minimaal moesten omrijden en aan de laadpaal moesten staan, wat ook een goeie zet bleek te zijn. Leuke vakantie, goeie auto met meer dan genoeg ruimte, en vooral blij dat ik via de app op voorhand de auto kon koelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
Ik heb de zoekfunctie even gebruikt, maar Ierland geeft hier geen enkele treffer.

Iemand die tips heeft voor de volgende zomervakantie?
Zijn er specifieke aanbieders die veel aanbod hebben en die niet met de gebruikelijke Shell, Plugsurfing of LMS passen kunnen gebruikt worden?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Tommie12 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:58:
Ik heb de zoekfunctie even gebruikt, maar Ierland geeft hier geen enkele treffer.

Iemand die tips heeft voor de volgende zomervakantie?
Zijn er specifieke aanbieders die veel aanbod hebben en die niet met de gebruikelijke Shell, Plugsurfing of LMS passen kunnen gebruikt worden?
Probeer deze eens.
https://easygo.ie/charging-network/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik denk dat dit een mooi topic is voor mijn vraag of die helemaal hier hoort weet ik niet.

Voor extra bagage ruimte wat zijn de ervaringen met dakkoffer of trekhaakkoffer ?
Qua afname range, makkelijk laden (misschien dat trekhaakkoffer de auto “te lang” maakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:56
wd200 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:36:
Ik denk dat dit een mooi topic is voor mijn vraag of die helemaal hier hoort weet ik niet.

Voor extra bagage ruimte wat zijn de ervaringen met dakkoffer of trekhaakkoffer ?
Qua afname range, makkelijk laden (misschien dat trekhaakkoffer de auto “te lang” maakt)
Helemaal bovenaan staat " zoek in dit forum" daar kun je al heel veel info mee vinden :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Roekeloos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:56:
Ik wil graag alle goede ervaringen bevestigen! Afgelopen weken naar midden-Frankrijk geweest met een Model Y RWD zonder dakkoffer/aanhanger/etc.

Ik heb niets voorbereid. Gewoon bestemming in de Tesla navigatie invoeren en gaan. Iedereen in de auto (mijzelf inclusief) is er na 2-2,5u meestal wel even klaar mee, wat mooi in het laadritme past.

Heenreis:
  • Supercharger Urmond - 5 min
  • Supercharger Arlon - 45 min
  • Supercharger Val-de-Meuse - 17 min
  • ENGIE - A31 Aire de Montigny-le-Roi - 5 min
  • Supercharger Macon - 28 min
Waarom de navigatie Urmond voorstelde, is me een raadsel. Ik heb bewust Macon als tussenbestemming ingevoerd, want ik wilde hem bij de laatste snellader volledig vol gooien i.v.m. het ontbreken van een AC lader op de bestemming.

Terugreis:
  • ENGIE - A31 Aire de Montigny-le-Roi - 35 min
  • Supercharger Arlon - 51 min
Ik qoute jou even maar dit had een ieder kunnen zijn (kwam naar voren op basis van zoekresultaten. Dakkoffer)

Waarom zou je / tesla kiezen voor 45-50min laden als je met 20-25 het meeste kw toch verzameld hebt ?

Zou je niet liever op de terug weg 3x 20 min stoppen ?
50 minuten stil staan is erg lang tenzij het een bewuste keuze ivm eten oid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:24
wd200 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

Ik qoute jou even maar dit had een ieder kunnen zijn (kwam naar voren op basis van zoekresultaten. Dakkoffer)

Waarom zou je / tesla kiezen voor 45-50min laden als je met 20-25 het meeste kw toch verzameld hebt ?

Zou je niet liever op de terug weg 3x 20 min stoppen ?
50 minuten stil staan is erg lang tenzij het een bewuste keuze ivm eten oid
Qua "efficiency" beter inderdaad, maar we zijn met 5 en voordat iedereen gegeten, gespeeld en geplast heeft zijn we zo 45 min verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Roekeloos schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:25:
[...]

Qua "efficiency" beter inderdaad, maar we zijn met 5 en voordat iedereen gegeten, gespeeld en geplast heeft zijn we zo 45 min verder.
Zelfde ervaring hier.
Een "niet-eten" stop met een plasje en een drankje duurt ook al snel 20-25min.
Met eten is 45min zo voorbij.

Ik zou daarom weinig extra geld over hebben voor een auto die in 18min de 80% haalt ipv 25min.
Als het dan echt druk is bij de laadplaatsen, dan krijg je toch het vermogen niet wat je daarvoor nodig hebt.
Meer dan 180 kW heb ik overigens nog niet gezien bij mijn Y LR, en die zou een piek van 220kW moeten kunnen halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Zelfde ervaring hier.
Een "niet-eten" stop met een plasje en een drankje duurt ook al snel 20-25min.
Met eten is 45min zo voorbij.

Ik zou daarom weinig extra geld over hebben voor een auto die in 18min de 80% haalt ipv 25min.
Als het dan echt druk is bij de laadplaatsen, dan krijg je toch het vermogen niet wat je daarvoor nodig hebt.
Meer dan 180 kW heb ik overigens nog niet gezien bij mijn Y LR, en die zou een piek van 220kW moeten kunnen halen...
Die 220kW haal je (lijkt me) alleen bij de V4 Superchargers omdat die kabels tot 615A gaan. Met een nominaal pack voltage van 357V haal je daar 357 * 615 = 220kW. Bij nagenoeg alle andere snelladers (met max. 500A) is het maximum inderdaad zo'n 180kW.

Edit: zie hieronder, is ook bij V3 superchargers mogelijk omdat die zeer kortstondig tegen de 700A gaan. Maar bij de overige snelladers niet mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 13-10-2023 10:41 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Die 220kW haal je (lijkt me) alleen bij de V4 Superchargers omdat die kabels tot 615A gaan. Met een nominaal pack voltage van 357V haal je daar 357 * 615 = 220kW. Bij nagenoeg alle andere snelladers (met max. 500A) is het maximum inderdaad zo'n 180kW.
Spijtig dat ze dat niet duidelijker maken.
De V3 laders worden toch aangegeven met 250kW. Hoe kan je die dan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tommie12 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:25:
[...]

Spijtig dat ze dat niet duidelijker maken.
De V3 laders worden toch aangegeven met 250kW. Hoe kan je die dan halen?
Bij V3 kun je met een LR pack gewoon 250kW halen. V4 is nog niks sneller op dit moment.

Een huidige LR pack zal maar heel even 250kW halen. Dan moet je echt met 5-10% aankomen. Ook moet je pack op temperatuur zijn. Met mijn Y P al wel even 250kW gezien. Met de vorige Model 3 LR uit 2019 zat hij echt veel langer op 200kW+. Die packs zijn qua snelladen beter.

Een 800V auto die van 10 naar 80% gaat in een 20m zou voor mij wel top zijn. Wel jammer dat een Y/3 LR dat niet kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 13-10-2023 09:33 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Inspired Met welke spanning en stroom haal je dan die 250 kW? Maakt het dan nog uit welke keuze je maakt qua laders?

Edit: ik zie dat de v3 Superchargers soms kortstondig tegen de 700 ampère door de kabels gooit, maar dat dit echt binnen no time beperkt wordt. Letterlijk een paar seconden om het even aan te tikken...

Dat is niet echt gedrag dat je bij een willekeurige Ionity of FastNed gaat vinden, die blijven gewoon beperkt op 500A.

Uiteindelijk lijkt het me ook haast niets doen voor de laadcurve, dus zou m'n beslissing voor keuze van snellader er niet vanaf laten hangen.

[ Voor 66% gewijzigd door JanHenk op 13-10-2023 10:35 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
@Inspired Met welke spanning en stroom haal je dan die 250 kW? Maakt het dan nog uit welke keuze je maakt qua laders?
Die 250kW haal ik dus alleen bij V3 & V4 SuCs. Bij een Ionity 350kW lader kom ik tot een 195kW. Dit omdat die qua max A lager zitten. Obv die 195kW zou het dan een 445V zijn. Dan zou 250kW op een 560A zitten. Maar weet even niet wat nu precies het Voltage is waarmee ze laden. Maar goed, met de huidige Y is het voordeel van V3 tov Ionity dus een stuk kleiner. Op lange ritten pak ik doorgaans een mix van Ionity en V3s. Ook soms nog wel V2 maar dat is dan als we in Spanje zijn. Daar is de spoeling nog wat dunner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:58:
@Inspired

Edit: ik zie dat de v3 Superchargers soms kortstondig tegen de 700 ampère door de kabels gooit, maar dat dit echt binnen no time beperkt wordt. Letterlijk een paar seconden om het even aan te tikken...

..
Mijn Model 3 zat op 250kW tot een 24%. Daarna nog tot een 38% op 200kW+. Die was er merkbaar sneller dan de Y. Zie ook https://docs.google.com/s...a1zZ8/edit#gid=1593904708

Met de huidige 3/Ys heeft V3 niet veel zin meer qua tijd tov Fastned/Ionity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Inspired schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Die 250kW haal ik dus alleen bij V3 & V4 SuCs. Bij een Ionity 350kW lader kom ik tot een 195kW. Dit omdat die qua max A lager zitten. Obv die 195kW zou het dan een 445V zijn. Dan zou 250kW op een 560A zitten. Maar weet even niet wat nu precies het Voltage is waarmee ze laden. Maar goed, met de huidige Y is het voordeel van V3 tov Ionity dus een stuk kleiner. Op lange ritten pak ik doorgaans een mix van Ionity en V3s. Ook soms nog wel V2 maar dat is dan als we in Spanje zijn. Daar is de spoeling nog wat dunner.
Ik zal je het nog sterker maken: wat Tesla doet is compleet afwijken van de standaarden. Voor hun eigen risico, zowel intern in de auto, als bij de cabinets.

Er is namelijk afgesproken dat in Europa HPC laden tot max 500A is, met piek lading van 600A, om te voorkomen dat we veel te zware en dikke kabels en koelinstallaties met geluidsoverlast als gevolg.

Gelukkig dat de meeste non-Tesla's een hardcap op 500A hebben, waardoor hun interne bekabeling niet te heet wordt.

De gevolgen van die 700A die Tesla levert zie je op enkele filmpjes op social media [o.a. bij Brandon Flasch of Out of Spec], waar de gebruiker in de zomer een natte handdoek om de charger vouwt, om nog de charger uit de Tesla te kunnen halen of throttle te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
De bovenstaande discussie hoort in het algemene EV topic thuis, denk ik. Zullen we het hier weer gaan hebben over "Lange ritten met elektrische auto in Europa"?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Nu online
Mijn vrouw en ik gaan binnenkort naar de Harz in Duitsland. Voor zover ik kan zien is niet alleen de natuur een wildernis, maar ook de laadinfra. De enige laadpaal in het dorp staat bij een hotel dat gesloten is vanwege een verbouwing. De dichtstbijzijnde grote plaats is normaal 30 minuten rijden, maar nu vanwege een afgesloten weg drie kwartier. Dus maar met zo vol mogelijke batterij de wildernis in en de granny mee in de frunk. Ik laat na afloop wel weten hoe het is afgelopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Je kunt voor aankomst toch gewoon volladen tot 80/90% en daar het wel een tijdje mee uit zingen? Als je een keer een wat grotere plaats bezoekt voor boodschappen kun je weer wat laden. Ik zie daar toch redelijk wat palen. Als je geen half uur wilt/gaat rijden is die 80% lading ook wel genoeg. Zou geen issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Venomer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:55:
Mijn vrouw en ik gaan binnenkort naar de Harz in Duitsland. Voor zover ik kan zien is niet alleen de natuur een wildernis, maar ook de laadinfra. De enige laadpaal in het dorp staat bij een hotel dat gesloten is vanwege een verbouwing. De dichtstbijzijnde grote plaats is normaal 30 minuten rijden, maar nu vanwege een afgesloten weg drie kwartier. Dus maar met zo vol mogelijke batterij de wildernis in en de granny mee in de frunk. Ik laat na afloop wel weten hoe het is afgelopen.
Het valt toch wel mee met die wildernis? Als ik het zo bekijk dan zijn alle grotere dorpen/plaatsen daar wel voorzien van een aantal laadpalen en ik zie daar zelfs een aantal snelladers.
Maar goed: de granny mee is altijd een goed idee, als je bij je overnachtingsplek gewoon 's nachts aan een stekker kan laden, dan heb je helemaal geen zorgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Genoeg laders overal, zelfs snelladers tot 50 kW van de lokale Stadtwerke:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/II0gXwK.png

Ik meen zelfs te herinneren dat die Delta charger vroeger gratis was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Nu online
Ik zeg niet dat het heel spannend wordt. We gaan ons heus wel redden. Maar de dichtstbijzijnde werkende lader is 30 minuten rijden en dan heb je het over een 11 kW paal. Niet wat we in Nederland gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Venomer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:58:
Ik zeg niet dat het heel spannend wordt. We gaan ons heus wel redden. Maar de dichtstbijzijnde werkende lader is 30 minuten rijden en dan heb je het over een 11 kW paal. Niet wat we in Nederland gewend zijn.
Dat is natuurlijk ook niet zo gek, de bevolkingsdichtheid is daar heel veel lager dan hier. En we lopen in Nederland natuurlijk ook voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Venomer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:58:
Dan ben ik wel benieuwd waar je gaat verblijven.

In elk geval, effe laden tot 80% voor je de bewoonde wereld verlaat is geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar je gaat verblijven.

In elk geval, effe laden tot 80% voor je de bewoonde wereld verlaat is geen slecht idee.
We gaan naar Stolberg (Südharz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Venomer schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Oef, dat is inderdaad wel een beetje een laad-woestijn.... Dat wordt een duidelijk geval van "laden wanneer je kan, niet wanneer het moet" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Ik zie in Güntersberge een 11kW op 15 min rijden. Niet ideaal maar je zult toch wel een keer in een iets grotere omliggende plaats komen? Daar zie ik namelijk overal wel minstens 50kW en dan heb je ook in een uurtje weer 60% bijgeladen. Wel een bijzonder witte vlek, ook voor Duitse begrippen trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 20-10-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JTHZZ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:30:
[...]

Ik zie in Güntersberge een 11kW op 15 min rijden. Niet ideaal maar je zult toch wel een keer in een iets grotere omliggende plaats komen? Daar zie ik namelijk overal wel minstens 50kW en dan heb je ook in een uurtje weer 60% bijgeladen. Wel een bijzonder witte vlek, ook voor Duitse begrippen trouwens.
De Harz, en zeker wat verder weg van de trekpleister "de Brocken" is niet direct het meest welvarend gebied in Duitsland.
Je hebt daar zelfs hotels die geen creditcard aanvaarden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
[...]

Bij Naturresort Schindelbruch zijn 2x 11 kW laders en 1x Tesla destination lader. Parkeren én laden gratis. 10 minuten rijden, 7,5 km. Wandelingetje in de buurt?
Zie https://www.goingelectric...uch-Schindelbruch-1/9455/

[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 20-10-2023 12:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Voor het eerst met een electrische auto, onze EV6 GT, op vakantie geweest naar San Sebastian, vanuit Rotterdam. Wat is de infrastructuur in Frankrijk goed zeg. We hebben vooral bij Ionity geladen voor 29 cent per kW en een enkele keer bij een Lidl voor hetzelfde bedrag (180 kW lader die niet in de Kia Charge app stond vermeld). De GT, de fijnste reisauto die ik ooit heb gehad, kwam niet veel verder dan 300 km aaneengesloten rijden, maar ik hou het zelf ook niet veel langer vol dan 3 uur voor ik toe ben aan een plaspauze. Het laden ging zo snel dat we nooit op de auto hoefden te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:10

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Inmiddels een paar weken in Roses. Je kunt hier in het centrum gratis laden voor max 3 uur. Twee laadpunten die vaak bezet zijn.
Vlakbij ons appartement, bij camping Salata zijn 4 nieuwe laadpunten. Ik heb er kort opgeladen. Gestart met de electromaps app. Werkte allemaal goed maar de prijs! 0,67 ct per kw. Dat vond ik ik te gek voor ‘langzaam (7,2 kwh) laden. En dat terwijl je een paar km verder bij het Nautic center via dezelfde app kan laden voor 0,17 ct per kw. Ik blijf die grote prijsverschillen toch vreemd vinden.

Maandag gaan we door naar het zuiden. Ik dacht bij Tesla in Tarragona of Cambrils te gaan laden. Ik ontdekte iets raars. Op de website van Tesla staan in die omgeving 2 locaties met SuC voor niet-Tesla’s. In de app zie ik daar echter 3 locaties. Die locatie Av Pere Molas in Vila Seca staat wel in de app (8 stalls) maar niet op de site. Iemand daar al eens geweest en ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvqdec-KSGOQgJvxhtRL7QLbP8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSBuaDdwfpU3x4L3vCOBID4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDGKr-7HUBrFkYH0jxbQwNk9SBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I5IOggExljIcpqvgvrh4c3x.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit plaatje van de website ontbreekt dus de locatie in Vila Seca (bij de rode cirkel) die wel in de app (zie 1e foto) staat.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:27
Sliep vorige week in Vila-Seca, hoopte km verderop bij de nieuwe Tesla supercharger te laden. Ontmoette daar twee Tesla rijders die al een half uur stonden te klooien en uiteindelijk met Tesla belden. Heb dit maar niet afgewacht. Had nog energie genoeg om ca 65km zuidelijker de Tesla charger in L’Aldea te bezoeken. Reis verder tot Cartagena mbv Tesla chargers probleemloos kunnen vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Bedankt voor de info @JoeWann3s .
Ik heb inmiddels ook dit gevonden over de locatie in Vila Seca: https://forum.supercharge...er-vila-seca-spain/2633/6
Gaat om de 1e V4 superchargers in Spanje. Er zijn blijkbaar nog wat aanloopproblemen.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeWann3s
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:27
mm.kool schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:28:
Inmiddels een paar weken in Roses. Je kunt hier in het centrum gratis laden voor max 3 uur. Twee laadpunten die vaak bezet zijn.
Vlakbij ons appartement, bij camping Salata zijn 4 nieuwe laadpunten. Ik heb er kort opgeladen. Gestart met de electromaps app. Werkte allemaal goed maar de prijs! 0,67 ct per kw. Dat vond ik ik te gek voor ‘langzaam (7,2 kwh) laden. En dat terwijl je een paar km verder bij het Nautic center via dezelfde app kan laden voor 0,17 ct per kw. Ik blijf die grote prijsverschillen toch vreemd vinden.

Maandag gaan we door naar het zuiden. Ik dacht bij Tesla in Tarragona of Cambrils te gaan laden. Ik ontdekte iets raars. Op de website van Tesla staan in die omgeving 2 locaties met SuC voor niet-Tesla’s. In de app zie ik daar echter 3 locaties. Die locatie Av Pere Molas in Vila Seca staat wel in de app (8 stalls) maar niet op de site. Iemand daar al eens geweest en ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op dit plaatje van de website ontbreekt dus de locatie in Vila Seca (bij de rode cirkel) die wel in de app (zie 1e foto) staat.
De kaart die Tesla op zijn website toont is zeker niet actueel.
Wat de kaart niet toont:
In San Pedro del Pinatar, nabij San Javier, ligt een prachtig ruim plein met 12 stalls, geheel is operationeel sinds juli 2023.
De ervaring leert dat daar altijd ruim plek is, in tegenstelling tot Murcia, waar op een wat ongelukkige krappe plek 10 stalls tussen een groot winkelcentrum en een parking te vinden zijn.
In het winkelcentrum een Tesla Pop-up, waardoor er steeds meerdere Tesla’s van de dealer de stalls
‘gebruiken’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mm.kool schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:28:

Maandag gaan we door naar het zuiden.
Mocht je weer naar Javea gaan dan is er weer een extra snellaad mogelijkheid, ik heb er vorige week geladen. https://map.electromaps.com/nl/p/398527

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
JoeWann3s schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:43:
[...]
De kaart die Tesla op zijn website toont is zeker niet actueel.
Wat de kaart niet toont:
In San Pedro del Pinatar, nabij San Javier, ligt een prachtig ruim plein met 12 stalls, geheel is operationeel sinds juli 2023.
Staat er wel op hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnFl4rxtJTOtTQPtmycyWXWt2-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAndd1rrh8x2xFacQyz2lXW6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Bij mij zie ik die ook niet op de kaart staan, maar misschien ligt dat aan je locatie, zo zit ik nu ook in Spanje. In de app zie ik de locatie wel staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwillem
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Herfstvakantie in Sheffield, UK. Infra in de stad is om te huilen. 4/5 laadstations staan uit, zijn stuk, taxi-only of max 30 minuten op laag vermogen. Er is wel een Tesla SC in aanbouw in het noord-oosten maar onduidelijk wanneer die open gaat. De enige die enigszins werkte was de 120 kW InstaVolt bij de Aldi voor 85p/kWh (€0,98). En dan moet je er bij blijven zitten want de laadpaal resette bij mij enkele keren na na een paar minuten laden.

Verder leuke vakantie gehad :)

[ Voor 4% gewijzigd door gwillem op 23-10-2023 16:57 . Reden: spanning > vermogen ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online

Vakantie naar Frankrijk met EV & caravan

Het is inmiddels wat weken geleden, maar als vervolg op mijn eerdere verslagje in 2022, hierbij een tweede waarbij ik opnieuw met de caravan (Eriba Touring 530) en de Kia EV6 AWD op vakantie geweest ben. Voor de specs, zie eerdere verslag:
Vakantie naar Oostenrijk met EV & caravan

Ook dit jaar was de vakantie weer in september met dit keer de Vogezen (Frankrijk) als bestemming. De enkele reisafstand was rond de 700km. Prima te doen in 1 reisdag.

Omdat het gratis Ionity Power abonnement inmiddels verlopen was heb ik gekeken om dit te verlengen of om een andere pas of abonnement te nemen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Freshmile: zij hebben voor snelladende auto's zoals de EV6 een gunstig tarief bij o.a. Ionity zonder verdere abonnementkosten. Wel heb ik het pasje á €5 van te voren besteld (per post binnen 1 week bezorgd) omdat ik via apps laden niet ideaal vind.

De eerste laadstop op de heenweg was bij Ionity Oberhausen. Die is gelegen in een winkelgebied maar doordat het zondag was, was het daar heerlijk rustig. Ik heb dan ook aangekoppeld kunnen laden zonder iemand in de weg te zitten. Altijd fijn. Op winkeldagen zou ik daar met caravan niet graag komen want de kans is dan groot dat je de caravan niet vlakbij kwijt kan.

title

De tweede laadstop was bij Ionity Eifel West. Hier wel de caravan moeten afkoppelen, maar gelukkig is daar ruimte genoeg om de caravan tegenover de laders te parkeren.
De derde en laatste laadstop is gedaan bij Fastned Loisy (bij Nancy). Dat is qua laden ideaal, want aangekoppeld laden kan daar volledig legaal. Ook handig dat je daar met de pinpas kan betalen (al werkt b.v. de Shell Recharge pas daar ook voor hetzelfde tarief).

title

Dan nog het laatste stuk naar de camping.

Een overzichtje van het verbruik:
  • Van huis - Ionity Oberhausen: 29,4kWh/100km over 185km
  • Ionity Oberhausen - Ionity Eifel West: 27,0kWh/100km over 206km en aankomst SoC was 16%
  • Ionity Eifel West - FastNed Loisy: 26,2kWh/100km over 183km en aankomst SoC was 20%
  • FastNed Loisy - camping: 32,9kWh/100km over 137km en aankomst SoC was 34%. Het hogere verbruik kwam door het stijgen (camping lag op ik meen rond de 500m hoogte)
Op de snelweg is zoveel mogelijk 93km/h (90km/h GPS snelheid) gereden. Gelukkig nergens een laadfile en het blijft toch wel erg fijn dat de EV6 zo snel kan laden: elke keer maximaal ca 240kW. Door het relatief warme weer (in het begin rond de 18 graden, in Frankrijk 28 graden) en het rijden met de caravan was er geen batterijpreconditionering nodig om deze hoge snelheden te halen. In tegenstelling tot de vakantie van vorig jaar kan de EV6 dat tegenwoordig wel. Voor de planning heb ik trouwens ABRP gebruikt en vervolgens de bedachte laadstops ingeprogrammeerd in de on-board navi van de EV6. De auto kan tegenworodig ook een laadplanning maken, maar ik vond het met de caravan toch handiger om van de voren de stops uit te zoeken en deze handmatig in te programmeren.

Niet ver van de camping waren in Gérardmer op het parkeerterrein van de SuperU supermarkt meerdere snelladers. Twee van de aanwezige Kempower laders waren 180kW en met de Shell Recharge pas was het tarief 45 cent/kWh. Ideaal om tijdens het boodschappen doen bij te laden. Nadeeltje was dat de auto sneller vol was dan we boodschappen konden doen :). Overigens was het laadtarief met de Kia Charge pas veel hoger (iets van 80 cent/kWh), dus vooraf tarieven controleren loont nog steeds.
Omdat deze lader op nog geen 10km afstand van de camping lag was deze ook ideaal om de dag voor vertrek naar huis te gebruiken voor het bijladen zodat met ca 90% SoC de terugreis gestart kon worden.

Op de terugweg was de eerste laadstop bij Ionity Hauconcourt (Metz). Deze ligt op het parkeerterrein van de E.LeClerc supermarkt maar omdat de winkel gesloten was (zondag), was het daar weer heerlijk rustig. Aangekoppeld laden was dus weer geen probleem. Dit is trouwens de grootste Ionity die ik tot nu toe tegen gekomen ben: 18 stuks HPC. Vlakbij overigens ook nog een aantal AC laders en een Tesla SuperCharger.
De tweede laadstop was bij Ionity Eifel Ost. Dit keer wel moeten afkoppelen maar net als bij Eifel West op de heenweg is daar plek genoeg voor. Overigens is zowel Eifel West als Ost fijn als je een hond hebt: je kunt er zo het bos in lopen.
De derde laadstop was bij Ionity Oberhausen. En jullie raden het al: doordat de winkels gesloten waren en er amper iemand aan het laden was, was aangekoppeld laden weer geen probleem. We zijn trouwens Ionity Ohligser Heide Ost voorbij gereden: hier waren alle laders bezet en we konden het nog prima redden tot Ionity Oberhausen.

Een overzichtje van het verbruik op de terugweg:
  • Van camping - Ionity Hauconcourt: 25,6kWh/100km over 182km en aankomst SoC was 29%
  • Ionity Hauconcourt - Ionity Eifel Ost: 28,9kWh/100km over 141km en aankomst SoC was 39%
  • Ionity Eifel Ost- Ionity Oberhausen: 24,1kWh/100km over 183km en aankomst SoC was 27%
  • Ionity Oberhausen - thuis: 28,4kWh/100km over 166km en aankomst SoC was 18%
Al met al is deze vakantie met de EV6 en caravan weer prima bevallen. Het gemiddelde verbruik vind ik nog altijd prima en was vergelijkbaar met vorig jaar. En met de Freshmile pas was het laden netjes geprijsd: gemiddeld over ca 250kWh laden bij Ionity heb ik 49,5 cent per kWh betaald (incl BTW).

PS: ook deze vakantie is de V2L van de auto gebruikt. Tegenwoordig camperen we full electric waarbij het benzinefornuis vervangen is door een dubbele inductieplaat. Hierbij is het wel oppassen geblazen met de stroomaansluiting van de camping: met 6A kom je niet ver en dus is de EV6 ingezet om de inductieplaat van stroom te voorzien. Dat ging prima met een klein extra haspeltje die we hiervoor van te voren aangeschaft hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:26
Knip

[ Voor 107% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 15:53 . Reden: Trollen doen we maar ergens anders ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 19:53
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

[ Voor 70% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 15:54 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:53
jdbiggelaa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Wat wil nu eigenlijk zeggen?
Dat hij het hele traject kan afleggen zonder een sanitaire stop in te lassen, ook al heeft hij stukken van het traject file.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:31

Freakie1NL

Grote Baas

Zoals @jdbiggelaa vraagt, wat wil je hier eigenlijk zeggen?

Leuk dat jij 485 KM heen en weer kan zonder te tanken in een koekblikje. Wil je daarvoor nu een schouderklopje?

Een dergelijke afstand legt menig nieuwe EV tegenwoordig zonder laden af, of hoogstens een kwartier laden.

We kunnen het ook even er over hebben hoe je er aankomt, uitgerust of afgesloopt in een koekblikje met takke herrie.

[ Voor 42% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 15:54 . Reden: Quote weg ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Klimaat is ondergeschikt aan gemak. Ik zou het niet kunnen verkopen aan mijn kinderen.

[ Voor 65% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 15:54 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47
Knap van je hoor, maar wat wil je hier nu mee zeggen????
Dit heeft weinig van doen met een ervaring met een elektrische auto.

[ Voor 61% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 15:55 . Reden: quote weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik wil er mee zeggen dat ik persoonlijk een gedoe vind om elk 200KM bij te moeten laden bij sommige elektrische auto's. Ik vind benzine dan veel handiger en kan de zelfde traject in een keer afleggen. De aanschaf is veel te hoog nog altijd en steeds dat laden.

Ik rij er al 9 jaar mee en ik vind de herrie nog wel mee vallen of ik ben het inmiddels al gewend en ik zit vooraan comfortabel

[ Voor 20% gewijzigd door Van der Berg op 31-10-2023 14:41 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Van der Berg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:39:
Ik wil er mee zeggen dat ik persoonlijk een gedoe vind om elk 200KM bij te moeten laden bij sommige elektrische auto's. Ik vind benzine dan veel handiger en kan de zelfde traject in een keer afleggen. De aanschaf is veel te hoog nog altijd en steeds dat laden.

Ik rij er al 9 jaar mee en ik vind de herrie nog wel mee vallen of ik ben het inmiddels al gewend en ik zit vooraan comfortabel
Wat doe je in deze groep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs

Ik denk dat die discussie al vaak genoeg gevoerd is, en hier niet (meer) op zijn plaats is.
Deze thread is bedoeld om ervaringen te delen van personen die daadwerkelijk met een elektrische auto op vakantie zijn geweest.
Dat jij het veel gedoe vind, dat is jouw goed recht maar daar is deze thread niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik praat mee over elektrische auto's tegenover benzine ;) en ik ga ook door Europa met mijn auto

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 31-10-2023 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Van der Berg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:44:
[...]

Ik praat mee over elektrische auto's tegenover benzine ;)
Dat is niet waar deze groep voor bedoeld is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
[...]

Daar gaat deze thread niet over en ik begin steeds meer het idee te krijgen dat je hier meer bent om te provoceren dan om een bijdrage aan deze thread te leveren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 23:31

Dynazap

Go Hard Or Go Home

[...]

Vrij off-topic wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
Freakie1NL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Leuk dat jij 485 KM heen en weer kan zonder te tanken in een koekblikje.
Precies dit, ik rijdt liever comfortabel in mijn Enyaq en stop liever onderweg een keer, dan dat ik een klein Aygootje stuiterend in Parijs aankom, waar ik als eerste moet gaan pissen omdat ik onderweg niet gestopt ben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gijsh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:29
Zal hier even net zo diepgaand op reageren als de originele post ;) :

Ik rij 550km op een volle lading, daarmee red ik die 485KM makkelijk zonder onderweg op te laden. In Parijs stikt het van de laadpalen, dus ongetwijfeld is er 1 dicht bij mijn hotel. Dus ben ik slechts 30 seconden kwijt om de kabel uit de auto te halen en de laadsessie te starten. Zondag ontkoppel ik de auto in dezelfde tijd en rij ik zonder te stoppen naar huis. De zuinige Aygo red geen 900km+ zonder te tanken, dus ben je minimaal 4 minuten kwijt aan tanken. Ik win dus 3 minuten, en ben een stuk goedkoper uit...

[ Voor 35% gewijzigd door Notna op 31-10-2023 15:55 . Reden: quote weg ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Van der Berg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:31:
Even tussendoor heel even offtopic. Wij gaan volgende weekend een weekendje naar Parijs toe, op zaterdag vroeg in de ochtend heen en zondag in de avond terug. Wij gaan met ons zuinige Toyota Aygo (verbruik is gemiddeld 4L op 100KM) met een afstand van 485 KM heen en 485 KM terug. Wij hoeven niet meer te stoppen onderweg om op te laden of zorgen te maken waar is die laadpaal en rijden in een keer door met een volle tank. Bij aankomst in Parijs hebben wij nog zelfs benzine over. 1 op 25 kosten € 38,19! Ik ga de hele route proberen Economisch te rijden. Terwijl met Elektrisch auto wellicht goedkoper is € 21,32 volgens de ANWB maar moet je zeker steeds stoppen en wachten driekwartier minstens tot 1-uur wachten.

Bij sommige elektrische auto's moet je toch om de 200KM even laden.
Ik rijd liever in een comfortabele elektrische auto met 1x extra laden dan in een Aygo naar Parijs ...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +9 Henk 'm!
DennusB schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Ik rijd liever in een comfortabele elektrische auto met 1x extra laden dan in een Aygo naar Parijs ...
Zullen we dit stoppen? We roepen allemaal dat het niet in deze groep hoort en vervolgens worden er een ziljoen posts geplaatst over precies dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:31

Freakie1NL

Grote Baas

Hoeveel tijd ben je kwijt aan tanken? Toch al snel 5 minuten tanken (als druk) vervolgens nog wat afrekenen, vaak niet op de route (want goedkoper) dus kost je al snel 10 minuten.

Tenminste 2 leaseauto's geleden had ik nog een Hybride. Moest minimaal 2x per week tanken, mocht alleen bij bepaalde tankstations. Dus koste mij zeker 10 minuten per keer x2 = 20 minuten per week. Dit al snel 45 weken is 15 uur aan tijdbesteding om dinosap in een auto te stoppen per jaar.

Nu rij ik elektrisch en kom thuis, huppa er in en kan gaan eten. Ja op vakantie was ik 2x2 uur langer onderweg omdat ik het super chill aan deed, op een reis van 2 dagen. Wat erg zeg. Win er op jaarbasis dus alsnog 11 uur mee.

Nu jij.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik praat mee over elektrische auto's tegenover benzine ;) en ik ga ook door Europa met mijn auto
Het gaat niet over ‘electrisch’ tegen ‘benzine (of ander dinosap)’.

Jij doet een poging om er dat van te maken.

In jouw geval is de beproeving niet het laden, maar wel om op 2 dagen 900km te doen met zo’n lawaaiblik.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zullen we de troll met rust laten en het weer hebben over waar dit topic voor bedoeld is? :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ach, af en toe een trol ‘afserveren’ kan ook eens leuk zijn.
Ik vind het altijd leuk om mensen die beweren dat iets ondoenbaar of onmogelijk is, het tegendeel te bewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Ik vertrek over een paar weken naar Oostenrijk en rij dus Arnhem -> Nuremberg over A3 en dan over A9 naar München en dan door naar Oostenrijk. Ik schrik toch altijd weer van de prijsverschillen voor snelladen voor de verschillende aanbieders en pasjes, de duurste kan twee keer zo duur zijn dan de goedkoopste.
Ik heb een Freshmile-pas en die is lekker cheap bij Allego en Ionity in Duitsland en ook voldoende dekking op mijn route. Dat zou er dan bijvoorbeeld zou uit zien:
  • Bad Honnef [Ionity]
  • Weiskirchen Süd [Ionity]
  • Im Gewerbepark 6, Heßdorf [allego]
  • Robert-Koch-Straße 1, Schweitenkirchen [allego]
  • Angath Nord [Ionity]
  • Hintertux, Hintertux, 6294 Tux, Austria
Iemand nog tips voor andere combi van laadpaal en pas die ik over het hoofd zie? Tesla is helaas geen optie aangezien ik een Ioniq 5 rij en die niet lekker werkt bij vooral V3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:50
jouwheld schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:31:
Ik vertrek over een paar weken naar Oostenrijk en rij dus Arnhem -> Nuremberg over A3 en dan over A9 naar München en dan door naar Oostenrijk. Ik schrik toch altijd weer van de prijsverschillen voor snelladen voor de verschillende aanbieders en pasjes, de duurste kan twee keer zo duur zijn dan de goedkoopste.
Ik heb een Freshmile-pas en die is lekker cheap bij Allego en Ionity in Duitsland en ook voldoende dekking op mijn route. Dat zou er dan bijvoorbeeld zou uit zien:
Jouw post geeft precies aan hoe debiel de huidige situatie qua snelladen is. Waarom hebben die prutsers in Brussel ipv allerlei overbodige wetjes te maken niet gewoon geregeld dat er bij elke lader gewoon een bord staat met de prijzen (net zoals je bij benzine of diesel gewend bent) en dat je gewoon met je pinpas of creditcard kunt betalen? Die hele flauwekul met pasjes en abonnementen slaat toch nergens op?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Andrehj schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Waarom hebben die prutsers in Brussel ipv allerlei overbodige wetjes te maken niet gewoon geregeld dat er bij elke lader gewoon een bord staat met de prijzen
En welke prijzen moeten er dan op dat bord komen, ook van alle verschillende pasaanbieders? Want een pas aanbieder kan zijn eigen tarief bepalen en ben je dus nog niets opgeschoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:04:
En welke prijzen moeten er dan op dat bord komen, ook van alle verschillende pasaanbieders? Want een pas aanbieder kan zijn eigen tarief bepalen en ben je dus nog niets opgeschoten.
Gewoon de prijs die de stroom daar kost. Niks pasaanbieders. Ik wil helemaal geen pasjes of abonnementen. Dat is ook helemaal niet nodig. Als ik benzine koop dan betaal je toch ook gewoon het bedrag wat op dat moment op de zuil staat? Waarom kan dat met stroom tanken niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Gewoon de prijs die de stroom daar kost. Niks pasaanbieders. Ik wil helemaal geen pasjes of abonnementen. Dat is ook helemaal niet nodig. Als ik benzine koop dan betaal je toch ook gewoon het bedrag wat op dat moment op de zuil staat? Waarom kan dat met stroom tanken niet?
Vanaf 2025 krijgen nieuwe palen gewoon een payment terminal. Verder is het echt niet zo moeilijk. Met een Shell pas en de Tesla app kom je zo'n beetje heel Europa door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Andrehj schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:07:
[...]

Er is geen vaste prijs wat het daar kost. Net zoals er geen vaste prijs is voor een mobiel telefoonabo of energietarief voor thuis, hangt allemaal af van de aanbieder waarbij je zit. Stroom laden is 100% anders dan tanken, met blijven hangen in dat idee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. Gewoon omdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Vanaf 2025 krijgen nieuwe palen gewoon een payment terminal. Verder is het echt niet zo moeilijk. Met een Shell pas en de Tesla app kom je zo'n beetje heel Europa door.
Heb een paar weken geleden hier in Spanje geladen bij BP Pulse met bankpas, vaste prijs en dus geen mogelijkheid een goedkopere aanbieder te gebruiken. Vraag mij af of dat eigenlijk wel mag, o.a. KPN heeft ook zijn netwerk moeten openstellen voor andere aanbieders. Dus dan zijn we weer terug bij af, verschillende prijzen bij een lader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Jouw post geeft precies aan hoe debiel de huidige situatie qua snelladen is. Waarom hebben die prutsers in Brussel ipv allerlei overbodige wetjes te maken niet gewoon geregeld dat er bij elke lader gewoon een bord staat met de prijzen (net zoals je bij benzine of diesel gewend bent) en dat je gewoon met je pinpas of creditcard kunt betalen? Die hele flauwekul met pasjes en abonnementen slaat toch nergens op?
‘Die prutsers in Brussel’ hebben die wetten al geschreven, maar met een overgangsperiode. Binnenkort kan je met een gewoon betaalmiddel aan een laadpaal betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Omdat de prutsers die afgeven op Brussel hun nationale politici zo ver weten te krijgen om wetgeving op dit gebied te frustreren door eigen belang.

Brussel is al sinds 2021 bezig om hier wetgeving voor aangenomen te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mustisen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 13:27
Inspired schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Met een Shell pas en een Tesla app kom je vanuit Nederland zelfs helemaal t/m in Bolu (Turkije). Heb de rit afgelopen zomer gemaakt ;) Nergens laadfiles of range anxiety gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:05

3_s

[...]

Nadat je scant, kan de prijs toch getoond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Tommie12 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:27:
‘Die prutsers in Brussel’ hebben die wetten al geschreven, maar met een overgangsperiode. Binnenkort kan je met een gewoon betaalmiddel aan een laadpaal betalen.
Daar zijn ze dan ca 10 jaar te laat mee. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:22:
[...]

Daar zijn ze dan ca 10 jaar te laat mee. |:(
En wie denk je dat daar tegen gelobbied heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 09:23

bert pit

asdasd

[...]

De prijs die je met je pinpas betaalt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Hmm niet de discussie die ik wilde starten met mijn vraag :( . Ik kan prima met mijn shellpas gaan rijden en overal laden. Deed ik met mijn brandstofauto ook en daar knaagde het ook al dat het waarschijnlijk goedkoper kon door buiten de snelwegen te tanken of bepaalde merken te mijden. Er waren echter geen sites en apps die mij daar bij hielpen. Palen met prijzen op locatie helpen zeker niet, want dan ben je al begonnen aan je stop en ga je niet terug de snelweg op om door te rijden. Heb ik iig nog nooit gedaan toen ik nog moest tanken.
Ik krijg een kick als ik ergens geld kan besparen en dat lijkt prima mogelijk met wat uitzoekwerk. Freshmilepas met Allego en Ionity lijkt mij ruim 80 euro te gaan besparen op de enkele reis. Ik hoop hier nog wat extra tips te krijgen. Zoals gezegd is Tesla helaas geen optie door het issue met V3 en Ioniq 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
jouwheld schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:20:
Hmm niet de discussie die ik wilde starten met mijn vraag :( . Ik kan prima met mijn shellpas gaan rijden en overal laden. Deed ik met mijn brandstofauto ook en daar knaagde het ook al dat het waarschijnlijk goedkoper kon door buiten de snelwegen te tanken of bepaalde merken te mijden. Er waren echter geen sites en apps die mij daar bij hielpen. Palen met prijzen op locatie helpen zeker niet, want dan ben je al begonnen aan je stop en ga je niet terug de snelweg op om door te rijden. Heb ik iig nog nooit gedaan toen ik nog moest tanken.
Ik krijg een kick als ik ergens geld kan besparen en dat lijkt prima mogelijk met wat uitzoekwerk. Freshmilepas met Allego en Ionity lijkt mij ruim 80 euro te gaan besparen op de enkele reis. Ik hoop hier nog wat extra tips te krijgen. Zoals gezegd is Tesla helaas geen optie door het issue met V3 en Ioniq 5.
Freshmile is ook gunstig bij Shell Recharge 175 kW snelladers in D en NL. 21 ct/kWh + 7ct/minuut. Echter niet alle Shell palen hebben dit tarief. Vooral die met een vermogen van >175 kW zijn een stuk duurder. Voor een overzicht zie:

https://gathering.tweaker...message/76207472#76207472
en
https://gathering.tweaker...message/76247360#76247360

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 21:40
Of deze als die van @pmiddeld wat inlaadproblemen (zoals bij mij) oplevert:
IceTeaGX schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:00:
Ik heb even enkele zaken in google map vorm gegoten, gebaseerd op lijstjes in de thread, en een eerder gedeeld KMZ bestand, + zelf even de LMS palen in Vlaanderen overlopen: https://www.google.com/ma...DZyKeWhC9y9kU&usp=sharing
Dank aan @pmiddeld en @Malarky
Opgepast, het is een statisch lijstje en ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
pmiddeld schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:49:
[...]

Freshmile is ook gunstig bij Shell Recharge 175 kW snelladers in D en NL. 21 ct/kWh + 7ct/minuut. Echter niet alle Shell palen hebben dit tarief. Vooral die met een vermogen van >175 kW zijn een stuk duurder. Voor een overzicht zie:

https://gathering.tweaker...message/76207472#76207472
en
https://gathering.tweaker...message/76247360#76247360
Thnx ik wist dat ze er waren, maar met die .kml in google maps kan ik nu ook snel even zien of ze op de route zitten en er zit er eentje vlakbij de A9 bij München. Ongeveer 12 euro voor 50kWh is wel echte bizar cheap!

Edit: Nog twee gevonden daar wil ik wel even een paar km de snelweg voor af!

[ Voor 5% gewijzigd door jouwheld op 01-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09:23
jouwheld schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:31:
  • Bad Honnef [Ionity]
  • Weiskirchen Süd [Ionity]
  • Im Gewerbepark 6, Heßdorf [allego]
  • Robert-Koch-Straße 1, Schweitenkirchen [allego]
  • Angath Nord [Ionity]
  • Hintertux, Hintertux, 6294 Tux, Austria
Iemand nog tips voor andere combi van laadpaal en pas die ik over het hoofd zie? Tesla is helaas geen optie aangezien ik een Ioniq 5 rij en die niet lekker werkt bij vooral V3
Ik heb een Maingau laaddruppel voor de buitenlandse prijzen, ook hun app. Dat scheelt best veel in de juiste omstandigheden, ook bij een FastNed.
Als back-up heb ik de Shell Recharge druppel, en een ANWB laadpas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mag ik iedereen er op wijzen dat bovenstaande discussie beter past in het topic reeds vermeld in de topicwarning?. Graag daar verder doorzetten, thanks :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 15:48
Hoi, ik vertrek eind dit jaar met tesla MYP naar Valencia.
Ben nieuw met elektrisch rijden. Ik ben al wat aan het plannen geweest via ABRP.
2 vragen voor de specialisten:
1)voorverwarmen batterij:
met mijn laadpas mag ik geen tesla laders gebruiken (werk laat dit niet toe, zelf betalen kan). ABRP zag geen tijd verschil wanneer ik die uit de lijst haal. Ik weet dat de batterij voorverwarm functie niet gaat werken bij laders die niet in de tesla navigatie staat. Als je een dag aan het rijden bent, moet je die batterij nog veel voorverwarmen? + is de enige manier om dan voor te verwarmen een SC te selecteren in de buurt van je ionity of andere lader?

2) ABRP gaat tot rond de 9-10% bij het plannen van de stops. Is dit out of comfort of ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
matriskie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:36:
Ben nieuw met elektrisch rijden. Ik ben al wat aan het plannen geweest via ABRP.
met mijn laadpas mag ik geen tesla laders gebruiken (werk laat dit niet toe, zelf betalen kan). ABRP zag geen tijd verschil wanneer ik die uit de lijst haal. Ik weet dat de batterij voorverwarm functie niet gaat werken bij laders die niet in de tesla navigatie staat. Als je een dag aan het rijden bent, moet je die batterij nog veel voorverwarmen? + is de enige manier om dan voor te verwarmen een SC te selecteren in de buurt van je ionity of andere lader?

2) ABRP gaat tot rond de 9-10% bij het plannen van de stops. Is dit out of comfort of ok?
Je kan ook andere laadpalen zoeken, en die aansturen, dan wordt de batterij ook voorverwarmd. Ze zullen niet spontaan opduiken in je laadplanning, maar navigeren telkens 1 stop vooruit moet lukken.

Laadpunten worden pas in de Tesla navi opgenomen als ze genoeg gebruikt worden en betrouwbaar zijn.

Bij ABRP kan je instellen met hoe veel % je standaard wil aankomen. Ik vind 10% OK. Als je ziet dat je onder de 10% zakt, dan kan je ook de snelheid wat verlagen om er te geraken.

Mijn praktijkervaring.

ABRP of Tesla navi gaat bv vragen om te stoppen bij laadpaal X, en voorspelt 12% SOC. Laden tot 60% en dan volgende stop bij paal Y, aankomst met 10%.
Als je bij X rustig staat te laden zal je je in de praktijk moeten reppen om terug weg te zijn met 60%. Meestal heb je dan 70+%, en kan je ofwel herplannen, of kom je wat comfortabeler aan.

HEt gaat helemaam lukken hoor die trip. Frankrijk staat vol laders, en je reist vooral off-season.
Gewoon genieten van de rit man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:51

Heb je geen optie om die kosten later te declareren? Mijn LM heeft ook geen koppeling met Tesla, maar ik kan wel achteraf declareren. Kost 1 keer wat tijd, maar maakt de reis wel heel relaxed. Eindbestemming invullen en gaan.

Als je op Tesla laders rijdt is 10% meer dan genoeg. Daarbuiten zou ik voor de zekerheid de checken hoeveel laders er zijn, kun je op filteren in ABRP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Tot aan de Spaanse grens is er in Frankrijk langs de snelwegen heel veel aanbod van snelladers van verschillende aanbieders (Fastned, Ionity, Total bv). Langs de oostkust van Spanje is het een stuk minder. Een redelijk aanbod hoor maar beduidend minder dan Frankrijk. Ik rij een paar x per jaar naar Spanje (voornamelijk Roses en Javea) via de route soleil en kies bewust voor Tesla superchargers (met m’n Kia). Probleemloos, veel laders per locatie en betaalbaar. Ik neem de paar extra minuten die ik van de snelweg af moet naar de Tesla locaties graag voor lief. Heb je een Tesla dan is er nog meer aanbod van Tesla SuC. Er zijn in Frankrijk en Spanje nl veel locaties die exclusief voor Tesla’s open zijn. Ik zou het wel weten. Proberen te declareren en anders Tesla locaties als back-up gebruiken in voorkomende gevallen.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

Het is toch bijzonder dat je een lease Tesla hebt maar niet mag laden bij Tesla.

Of is het niet kunnen vanwege de pas en kun je naderhand wel declareren?
Dat is wel heel gebruikelijk.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAuutB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:38:
[...]

Het is toch bijzonder dat je een lease Tesla hebt maar niet mag laden bij Tesla.

Of is het niet kunnen vanwege de pas en kun je naderhand wel declareren?
Dat is wel heel gebruikelijk.
Dat is het geval bij Arval België.
Ik kan declareren, maar na een vakantie is dat een stevige klus..., en ik moet wel iedere keer de kilometerstand noteren, want nadien kan ik die niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matriskie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 15:48
Bedankt voor de tips en persoonlijke ervaringen. Begint te kriebelen!

Supercharge netwerk was inderdaad een van de redenen om voor de tesla te kiezen. Dus vandaar de paniek en reden van deze post. ABRP gaf me echter terug wat rust :).

Leaseplan laat declareren toe, maar mijn werk wil het niet. Ik ben nog in een fight om het toch toe te laten.

Ook een paar keer op een tesla lader laden voor die paar keer per jaar is ok om zelf te financieren. Ik zou Frankrijk op shell netwerk kunnen rijden en vanaf Spanje op Tesla netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34

Dropje

Nissan Ariya Engage SV

Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:40:
[...]

Dat is het geval bij Arval België.
Ik kan declareren, maar na een vakantie is dat een stevige klus..., en ik moet wel iedere keer de kilometerstand noteren, want nadien kan ik die niet meer zien.
Misschien is de Tronity app iets voor je. Daarmee kun je verbinding maken met je auto en dan worden trips en laadmomenten bijgehouden. Naast dat de app bijhoudt hoeveel je hebt geladen wordt er de datum, het tijdstip, de plaats waar je hebt geladen en nog meer bijgehouden. En eentje daarvan is ook de odometer oftewel de kilometerstand.
Ik gebruik de app voor mijn Enyaq en bevalt prima. Als je inlogt met je account op de Tronity site https://app.tronity.io kun je gegevens van de ritten en van het laden naar Excel downloaden.
Pagina: 1 ... 36 ... 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.