Why was Ionity chosen and not another network?
Currently, Ionity is one of the leading networks of fast chargers in Europe.
Dat 1 april nog 2 weken weg, je bent dus iets te vroeg, wel goeie grap daar niet van.
Rare reactie.Zjanzjak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
[...]
Dat 1 april nog 2 weken weg, je bent dus iets te vroeg, wel goeie grap daar niet van.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Mooi initiatief.IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
Ik heb een EV routeplanner gemaakt, gebaseerd op het Ionity-netwerk. Kan handig zijn voor een reis in Europa met je elektrische wagen!
Het enige wat je moet doen is de begin- en eindpunten van je reis ingeven. Als je wilt, kun je ook enkele specificaties van de auto invoeren zoals capaciteit, energieverbruik, etc...
Als resultaat krijg je de optimale route, inclusief de Ionity-laadstations.
Een beetje achtergrond: als occasionele Ionity-gebruiker was ik een beetje verrast om te zien dat de officiële Ionity-app deze functionaliteit niet lijkt te bieden. Ik heb ook een paar EV-routeplanners geprobeerd, maar vaak bevatte de voorgestelde route ook niet-Ionity-laadstations. Dus heb ik het dan maar zelf ontwikkeld!
Wat vinden jullie er van?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Leuk gemaakt, maar wat is het voordeel versus abrp? Je kan hierbij namelijk ook opgeven welke laders de routeplanner wel of juist niet moet gebruiken:IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
Ik heb een EV routeplanner gemaakt, gebaseerd op het Ionity-netwerk. Kan handig zijn voor een reis in Europa met je elektrische wagen!
Het enige wat je moet doen is de begin- en eindpunten van je reis ingeven. Als je wilt, kun je ook enkele specificaties van de auto invoeren zoals capaciteit, energieverbruik, etc...
Een beetje achtergrond: als occasionele Ionity-gebruiker was ik een beetje verrast om te zien dat de officiële Ionity-app deze functionaliteit niet lijkt te bieden. Ik heb ook een paar EV-routeplanners geprobeerd, maar vaak bevatte de voorgestelde route ook niet-Ionity-laadstations. Dus heb ik het dan maar zelf ontwikkeld!
[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 18-03-2024 05:59 ]
Mooi werk, maar op welke manier is dit beter dan ABRP?IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb mijn vorige week verreden reis naar Spanje ingevoerd maar er wordt geen route gevonden terwijl ik toch heel veel bij Ionity heb geladen. Kortom, ik heb er niets aan. Maar dat geldt ook zo voor al die routeplanners die niet doen wat ik wil.IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bedankt voor de opbouwende kritiek!Homer-Simpson schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:21:
[...]
Allereerst chapeau voor je werk en de tijd en energie die je hierin hebt gestoken!
Dan drie punten van kritiek, hopelijk komt dit niet te hard aan.
1. Ik mis bevestiging dat de opgeheven adressen gevonden zijn, kreeg namelijk direct een foutmelding mbt de bestemming.
2. Ik mis het oplaaddoel per charger. Tot hoeveel % moet ik bijladen?
3. Hoe lang gaat het laden duren per charger en hoe lang duurt de totale reis.
Moet zeggen dat ik zelf ABRP gebruik en daar niet de nadelen in ondervindt die jij aangeeft.
ionityguide.eu
ik vind het ook wel een aardige grap. Ionity leading noemen terwijl ze dit soort basic functies missen, sowieso is die app dramatisch in gebruik. Fastned heeft deze functie voor routeplannen al lang in de app zitten. En die ene keer dat ik niet bij Fastned kon laden was het alternatief Ionity of EnBW en Ionity was alles stuk en EnWB werkte gewoon.Zjanzjak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
[...]
"Currently, Ionity is one of the leading networks of fast chargers in Europe."Zjanzjak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
[...]
ionityguide.eu
Wat dacht je van Allego, Fastned, Shell, ...IonityGuide schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:46:
[...]
"Currently, Ionity is one of the leading networks of fast chargers in Europe."
Dit slaat vooral op hun wijdverspreidheid.
Mss moet ik dit inderdaad duidelijker vermelden op de website.
Ik vraag me nu af: is Ionity het enige netwerk met ultra fast chargers > 50 kW (per laadcabine), verspreid over heel Europa? Of zijn er nog andere?
Fastned en Shell zijn nu niet bepaald Europa dekkend.Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:47:
[...]
Wat dacht je van Allego, Fastned, Shell, ...
De vraag is dan.... hoe dikwijls heb je dat nodig?IceTeaGX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Fastned en Shell zijn nu niet bepaald Europa dekkend.
Allego doet het beter.
Dan heb je dit niet goed gepland.Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:29:
De vraag is dan.... hoe dikwijls heb je dat nodig?
Voor die paar lange ritten per jaar ga ik gewoon laden waar het me op dat moment het beste past.
Als je je beperkt tot 1 laadpaal aanbieder, dan kom je situaties tegen dat je na 1 uur rijden en met 50% toch al even moet gaan laden tot 85% om de volgende Ionity te halen.
Ik vraag me af waarom ik een duurdere fastned subscription zou aangaan, als deze me slechts voor de helft van de weg kan bijstaan. Terwijl ik met Ionity wel volledig op mijn bestemming kom.Dan verlies je pas enorm veel tijd.
Ik zou veel meer zien in een laadoptimalisatie op basis van kosten als je kan ingeven welke abo's je hebt.
Dat kun je toch met ABRP?Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Ik zou veel meer zien in een laadoptimalisatie op basis van kosten als je kan ingeven welke abo's je hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 18-03-2024 10:50 ]
PSN: Kjujay
In de winter zul je navigatie moeten blijven gebruiken ivm preconditioning van de accu voor snelladen. In mijn Polestar gebruik ik daarom altijd Google Maps voor de laadplanning omdat die zorgt dat de accu op temperatuur is en ik meteen de volle snelheid haal als ik ga laden. Als ik in de winter op de bonnefooi ga laden, gaat het een stuk trager en ik zie niet hoe dat in de toekomst gaat veranderen.Bob schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:05:
Is zo'n app nog echt nodig? Indien ja, misschien nog voor een jaar?
Vorig jaar waren er al enorm veel snelladers in aanbouw in Frankrijk bvb, en zelfs die waren onnodig, er was zo al genoeg aanbod om zonder enige planning rond te rijden. Ik stelde mijn vriendin wel gerust door de route voor het vertrek eens door ABRP te halen, maar een echte planning haalden we daar niet uit, het was eerder 'ok, mogelijkheden genoeg'.
Nee, dat is wat deze ionityplanner wel voorstelt.IceTeaGX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:37:
[...]
Dan heb je dit niet goed gepland.
En als dat teveel gevraagd was, is deze tool niet voor jou, simpel toch.
[...]
Je statement kwam mij meer over als persoonlijke planning, niet gericht op de tool, maar verder niet relevant.Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:10:
[...]
Nee, dat is wat deze ionityplanner wel voorstelt.
Het is opmerkelijk dat Ionity deze functionaliteit niet heeft geïntegreerd in hun eigen app, wat ik toch een goed initiatief vind.IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
Duidelijk, dank je voor de toelichting. Natuurlijk wel fijn dat ABRP met dongle wel gaat herberekenen als je minder ver komt, maar ook jammer dat ABRP niet ook automatisch herberekent als je duidelijk verder komt dan vooraf gepland. Dat zou het verschil kunnen maken tussen een ongunstige stop, met bijvoorbeeld 55% SoC of een gunstigere stop met 10-15% SoC.pmiddeld schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:49:
[...]
Belangrijk bij een dongle is dat ABRP continu een update maakt op basis van je actuele SoC, dus als je moet filerijden wordt de aankomst SoC naar boven bijgesteld. Als je plotseling veel tegenwind of regen krijgt gebeurt het omgekeerde. Verder gaat ABRP bij een te lage verwachte aankomst SoC (die kan je instellen op bijv. 5% of 10%), alternatieve laadpalen voorstellen.
Verder heeft het voor mij het praktische nut dat ik de actuele SoC kan zien naast de voorspelde SoC bij aankomst, vooral omdat ABRP full-screen op Android auto op mijn scherm komt en de SoC in mijn auto niet op het dashboard achter het stuur zichtbaar te maken is. Dan zou ik telkens moeten switchen tussen AA en de Hyundai display om de actuele SoC te zien.
Mn eerste lange rit tot in den treure zitten plannen.. nu begin ik er niet aan en het is precies wat je zegt.mazzoop80 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:02:
[...]
H
Mijn benadering is spontaan; ik plan niet vooraf maar beslis liever onderweg, afhankelijk van of ik tijd en relaxtheid heb ik wel zin om een omweg te maken (optie 3), of ik haast heb (optie 1), of als ik op vakantie ben en liever niet onnodig wil omrijden (optie 1 of 2).
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 18-03-2024 14:42 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Enige nuance is wel op z'n plek: het hangt sterk af van je route of je onderweg voldoende laadmogelijkheden hebt. Je kunt langs veel routes bij 100 km bereik ontspannen gaan wachten op de volgende gelegenheid, maar er zijn genoeg routes waar die 100 km best wel krap wordt.PeterZ(on) schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:43:
Al die laadplanners zijn m.i. tegenwoordig volledig overbodig geworden door de enorme uitbreiding van het aantal laadlocaties. Vroeger was dat handig omdat je van lader naar lader reed die meestal niet op je gewenste of meest gunstige route lagen.
Tegenwoordig bepaal ik eerst mijn ideale route en pas dan ga ik kijken waar ik ga laden en waar het mij het beste uitkomt. Bovendien weet je toch hoeveel je tussen het laden door kunt rijden, het verbruik cq afstand zal in de praktijk echt niet veel afwijken. Zeker met de veel grotere accu's van tegenwoordig.
Ik bepaal liever zelf waar ik stop en laad en dat laat zich nu prima plannen. Door op de limieten te rijden/laden win je misschien een laadstop maar loop je wel risico's en uiteindelijk moet je toch de verbruikte kWh's gewoon laden. Dus of ik nu vier of vijf keer stop maakt mij niet veel uit. En de accu op temperatuur brengen kun je vaak ook zelf aanzetten.
Die trajecten zullen er vast zijn waar het krap is, bijvoorbeeld het binnenland van Spanje is het best wel zoeken.multikoe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Enige nuance is wel op z'n plek: het hangt sterk af van je route of je onderweg voldoende laadmogelijkheden hebt. Je kunt langs veel routes bij 100 km bereik ontspannen gaan wachten op de volgende gelegenheid, maar er zijn genoeg routes waar die 100 km best wel krap wordt.
Voor de meeste ritten inderdaad overbodig om ze te plannen. Ik rij intussen vrijwel altijd gewoon, ga wel kijken waar ik moet laden wanneer de SoC wat laag wordt. Altijd wel meerdere HPC binnen 50km te vinden in de omringende landen. Maar voor de gebieden waar je blij mag zijn als je 1 HPC per 150 km langs je route kan vinden is een laadplanning absoluut noodzakelijk. Of je dat handmatig doet, via ABRP of via de navigatie van de auto is een kwestie van voorkeur, maar je moet plannen. Bij ABRP kan je ook filteren op aanbieder, snelheid, minimaal aantal laadpunten bijvoorbeeld en een goede navigatie met laadplanning biedt ook filteropties.PeterZ(on) schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:34:
Die trajecten zullen er vast zijn waar het krap is, bijvoorbeeld het binnenland van Spanje is het best wel zoeken.
Alleen denk ik dat zo'n laadplanner ook juist dan weinig zekerheid bied. Want die stelt een laadplek voor die ergens in een database staat zonder te weten of die plek wel betrouwbaar is. Want weinig laadmogelijkheden betekent vaak ook dat er weinig vraag is en locals er gewoon parkeren of dat die anderszins niet beschikbaar is. Op zulke locaties kijk en bepaal ik toch liever zelf of dat een betrouwbare laadplek is.
Ik heb uit nieuwsgierigheid bijvoorbeeld ABRP al verschillende keren de laadlocaties van mijn vakanties laten voorstellen, maar dat voldoet op geen enkele wijze aan mijn wensen. Te veel stops, rare stops en onzekere aanbieders. Kortom, niks voor mij.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Hotels boeken op basis van laadmogelijkheden doen we niet aan mee, zo beperk je toch heel wat boekingsvrijheid (lees budgetvriendelijk hotels) en zeker in een land als Frankrijk waar je overal langs de autosnelweg kunt snelladen. Wij gaan deze zomer naar het Gardameer (Italië) en ik stop halverwege (Colmar), en net er voor moet ik snelladen (volgens ABRP), maar kan ook anders uitdraaien (zie hieronder).Juancho schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:11:
Wij hebben dit weekend onze roadtrip naar noord Spanje geboekt. Aantal hotels geboekt specifiek met laadpaal, maar je weet natuurlijk nooit of die ter plekke vrij zijn. We hebben eerst een tussenstop in de Franse plaats Orleans. Als ik zo wat kijk heb je daar wel laadmogelijkheden maar sowieso zit er op ongeveer 20 min voor ons hotel daar langs de snelweg nog een Ionity en Tesla charger, dus dat moet wel goedkomen.
Wel is het onze eerste trip naar het buitenland, behalve de Ardennen, met onze XC40 Recharge (geen range wonder) dus ergens nog wel spannend vooral als we richting Spanje gaan. Onze wagen heeft AAOS ingebouwd, dus met Maps die de laad/charging ook kan regelen maar die wil nog wel eens met vreemde en onlogische voorstellen komen dus ik ga binnenkort zelf nog even een soort plan B laadplanning maken. Dan wil ik graag zoeken naar laadopties zowel langs de route als rondom de hotels.
Waar kan je dit het makkelijkste mee doen? ABRP? Of 1 van de tig laad apps?
Natuurlijk spelen eigen voorkeur mee en je moet doen wat jou het beste lijkt. Ik zeg alleen, vaar niet blind op die laadplanners. Zo kwam ik op mijn reis naar Spanje afgelopen donderdag een Nederlander met een EV6 tegen bij Ionity op Aire de Tavel die ik later ook weer sprak op Aire de Vinassan bij Narbonne. Hij reed met ABRP en wilde laden bij Ionity in Montpellier maar daar was alles geblokkeerd door festiviteiten. Tja, dat heb je in een stad eerder dan langs de snelweg. Ik had ook het idee dat hij al bij 60% alweer ging laden, vandaar dat zijn laadstops aardig overeenkwamen met die van mij.DeGroteMuis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:04:
[...]
Dat het voor jou dan nog steeds niks is kan natuurlijk, kies vooral wat je fijn vindt, maar dat maakt apps als ABRP niet direct overbodig.
Heb ik twee jaar geleden ook gedaan, twee keer geboekt en de optie Laden aangevinkt maar ter plekke bleek er niets te zijn gereserveerd. Vorige week had ik een hotel met zelfs vier laders, ik heb er geen gebruik van gemaakt. Ik pak kort voor het hotel wel een snellader, die paar minuten extra maakt ook niet veel meer uit. Scheelt mogelijk bij het hotel weer verplaatsen i.v.m. blokkeerkosten bij vol.RigolleM schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:36:
[...]
Hotels boeken op basis van laadmogelijkheden doen we niet aan mee,
Even alleen hierop reagerend, maar bij afslag Rémouchamps is een heerlijk luxe hotel met Tesla superchargers. Voor mij - YMMV - is dat tegenwoordig mijn standaard stop als ik naar het zuiden ga.RigolleM schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:36:
Maar in de praktijk gaat dit er wellicht anders uit zien waar we gaan laden, enkel de eerste stop leg ik vast want in de Belgische Ardennen is het een ramp (...)
[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 18-03-2024 21:13 ]
Punctuality is the politeness of kings
Klopt het was het hotel Rémouchamps, aanrader.dreamscape schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:10:
[...]
Even alleen hierop reagerend, maar bij afslag Rémouchamps is een heerlijk luxe hotel met Tesla superchargers. Voor mij - YMMV - is dat tegenwoordig mijn standaard stop als ik naar het zuiden ga.
Niet om te overnachten, maar gewoon om in de hotel lobby even een cappuccino te nuttigen terwijl de auto aan de lader hangt. Een papieren beker met slappe koffie bij een tankstation kost hetzelfde.
Edit: dat is waarschijnlijk dat 'prachtig hotel' dat @Mackeessie hier boven mij bedoelt...
Het daarna genoemde Ibis hotel bij Dijon (de SuC staat eigenlijk bij de buren, een kansloos Kolibri hotel) is waarschijnlijk mijn overnachting als ik eind april nog even naar Tignes rijd om te gaan snowboarden. Om in Albertville bij dat enorme Tesla plein nog even te laden en wat boodschappen te doen.
Dat Kolibri hotel staat toch in Tournus en daar is idd ook een SuC?dreamscape schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:10:
[...]
Edit: dat is waarschijnlijk dat 'prachtig hotel' dat @Mackeessie hier boven mij bedoelt...
Het daarna genoemde Ibis hotel bij Dijon (de SuC staat eigenlijk bij de buren, een kansloos Kolibri hotel) is waarschijnlijk mijn overnachting als ik eind april nog even naar Tignes rijd om te gaan snowboarden. Om in Albertville bij dat enorme Tesla plein nog even te laden en wat boodschappen te doen.
Je hebt gelijk, inderdaad. Dat hotel bij de SuC in Dijon is Kyriad. Maar die is zo mogelijk nog kanslozer dan die Kolibri in Tournus. Bij Kyriad had ik het gevoel dat ik in een schaftkeet naar binnen wandelde. Of in zo'n Belgisch frietkot naast de provinciale weg.PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Dat Kolibri hotel staat toch in Tournus en daar is idd ook een SuC?
Punctuality is the politeness of kings
De snelladers zijn daar wel ideaal, alleen die slaapfabrieken juist niet. Ik boek liever iets kleinschaliger daar in de buurt.dreamscape schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:02:
[...]
Je hebt gelijk, inderdaad. Dat hotel bij de SuC in Dijon is Kyriad. Maar die is zo mogelijk nog kanslozer dan die Kolibri in Tournus. Bij Kyriad had ik het gevoel dat ik in een schaftkeet naar binnen wandelde. Of in zo'n Belgisch frietkot naast de provinciale weg.
Op de terugweg vorig jaar zijn we dus maar even bij de buren van ibis Style koffie gaan drinken.
Beetje plannen kan toch wel handig zijn.DeGroteMuis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:04:
[...]
Voor de meeste ritten inderdaad overbodig om ze te plannen. Ik rij intussen vrijwel altijd gewoon, ga wel kijken waar ik moet laden wanneer de SoC wat laag wordt. Altijd wel meerdere HPC binnen 50km te vinden in de omringende landen. Maar voor de gebieden waar je blij mag zijn als je 1 HPC per 150 km langs je route kan vinden is een laadplanning absoluut noodzakelijk. Of je dat handmatig doet, via ABRP of via de navigatie van de auto is een kwestie van voorkeur, maar je moet plannen. Bij ABRP kan je ook filteren op aanbieder, snelheid, minimaal aantal laadpunten bijvoorbeeld en een goede navigatie met laadplanning biedt ook filteropties.
Niet iedereen vindt het leuk, of wil de tijd nemen om de route 100% te plannen. Plus een stukje zekerheid van een laadplanning die bij onverwachte wijzigingen zo opnieuw berekend is maakt het zeker wel aantrekkelijk om een automatische laadplanning te gebruiken voor veel mensen.
Dat het voor jou dan nog steeds niks is kan natuurlijk, kies vooral wat je fijn vindt, maar dat maakt apps als ABRP niet direct overbodig.
Gisteren op mijn vakantiestek in Spanje ff volgeladen (gratisAndrehj schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:42:
[...]
Netjes verbruik! Daar kunnen de vele veel te hoge en te zware SUVs van de laatste jaren nog een puntje aan zuigen! Is dat wat de auto aangaf? Of wat je (inclusief de laadverliezen) hebt afgerekend bij de laadpalen?
Dat is extreem weinig! Alleen maar wind mee gehad en uitsluitend bergaf gereden zeker? Alle gekheid op een stokje, voor een lange rit is dit extreem laag. Weet je heel zeker dat je niet ergens een laadsessie bent vergeten? Stel dat je bijvoorbeeld 290 kWh geladen had, dan was je op een verbruik van 14 kWh/100 km uitgekomen en dat is nog steeds zuinig, maar meer wat ik zou verwachten.PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:13:
[...]
Gisteren op mijn vakantiestek in Spanje ff volgeladen (gratis) en gekeken wat ik totaal geladen heb op deze trip. Voor de 2026km heb ik 233kWh geladen, dus een verbruik van 11,5kWh p/100km, de BC gaf 10,7kWh aan. Dus de laadverliezen vallen best mee lijkt mij.
Nee hoor, niets vergeten.multikoe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Dat is extreem weinig! Alleen maar wind mee gehad en uitsluitend bergaf gereden zeker? Alle gekheid op een stokje, voor een lange rit is dit extreem laag. Weet je heel zeker dat je niet ergens een laadsessie bent vergeten? Stel dat je bijvoorbeeld 290 kWh geladen had, dan was je op een verbruik van 14 kWh/100 km uitgekomen en dat is nog steeds zuinig, maar meer wat ik zou verwachten.
Misschien ben je met 5% thuis aangekomen en heb je hem aan de lader gehangen. Theoretisch moet je ook deze kWh bij je 233 kWh optellen.
Luik -> Heemskerk -> Luik is een rit van 6 uur. Ben je serieus op een neer gereden om airpods op te halen of lees ik het verkeerd?Mackeessie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:52:
Zaterdag met onze Tesla Model Y LR met 4 volwassenen en 1 kind en veeel bagage van Heemskerk naar les Arcs 2000 gereden. Prima reis gehad, genavigeerd met Tesla navigatie en ook geladen bij Tesla superchartgers. Overal maximale toegestane snelheid +3 aangehouden. Vertrek 6.00 uur en navigatie gaf toen aankomsttijd van 20.40 uur aan. Helaas bleek een van de dochters haar tasje met AirPods te zijn vergeten bij de eerste laadstop net na Luik, bij een prachtig hotel, dus er moest nog een extra rondje gemaakt worden om ze weer op te halen.
Of was ze de oordoppen vergeten bij de eerste laadstop ipv thuis?Bobo221 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Luik -> Heemskerk -> Luik is een rit van 6 uur. Ben je serieus op een neer gereden om airpods op te halen of lees ik het verkeerd?
Je leest het verkeerd. Het was bij de eerste laadstop. Ik heb de eerste afslag genomen en we zijn terug gereden. Kwartiertje tijdverlies.Bobo221 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Luik -> Heemskerk -> Luik is een rit van 6 uur. Ben je serieus op een neer gereden om airpods op te halen of lees ik het verkeerd?
Dat laatste dus
[ Voor 4% gewijzigd door Mackeessie op 19-03-2024 20:19 ]
Hoe snel/langzaam heb je gereden? En hoelang heb je erover gedaan?PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:19:
[...]
Nee hoor, niets vergeten.Ik noteer tijdens mijn vakanties altijd alle laadstops en alle relevante gegevens. Ik ben thuis met 100% SOC vertrokken en heb gisteren weer hier in Spanje tot 100% geladen. Dus nauwkeuriger kan het niet.
Wat ik al eerder schreef, relaxt op de rechter baan gewoon met het verkeer daar mee oprijden. Dus afhankelijk van m'n voorganger zo tussen de 85 en 95kmh. Ik doe er drie dagen over, dus twee overnachtingen. In twee dagen zal ook wel lukken met sneller rijden maar dan ben je weer meer aan laadkosten kwijt en moet ik vaker laden. Ik reken op een 65/70kmh gemiddeld inclusief stoppen/laden.Mackeessie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Hoe snel/langzaam heb je gereden? En hoelang heb je erover gedaan?
Ja, dat scheelt. Ik ben vorig jaar in 2 dagen naar Moraira gereden, 1 overnachting met Tesla model Y LR. En hield de maximale snelheid van het land aan +3 op de teller. Gemiddeld 180Wh/km. Dus inderdaad veel meer stroom gebruikt. Maar overnachting bespaard. Per saldo weinig verschil denk ik. Maar ieder zijn voorkeur. Ik rijd graag door, en anderen doen rustig aan.PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:35:
[...]
Wat ik al eerder schreef, relaxt op de rechter baan gewoon met het verkeer daar mee oprijden. Dus afhankelijk van m'n voorganger zo tussen de 85 en 95kmh. Ik doe er drie dagen over, dus twee overnachtingen. In twee dagen zal ook wel lukken met sneller rijden maar dan ben je weer meer aan laadkosten kwijt en moet ik vaker laden. Ik reken op een 65/70kmh gemiddeld inclusief stoppen/laden.
Met mijn Ioniq heb ik slechts een 25kWh ter beschikking, maar zou ik gaan met een Ioniq 6 met een drie keer grotere accu dan wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je effectief heel veel meer capaciteit en kun je een heel ander schema aanhouden. Het gaat dus meer om omgaan met beperkingen dan om voorkeur.Mackeessie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:54:
[...]
Ja, dat scheelt. Ik ben vorig jaar in 2 dagen naar Moraira gereden, 1 overnachting met Tesla model Y LR. En hield de maximale snelheid van het land aan +3 op de teller. Gemiddeld 180Wh/km. Dus inderdaad veel meer stroom gebruikt. Maar overnachting bespaard. Per saldo weinig verschil denk ik. Maar ieder zijn voorkeur. Ik rijd graag door, en anderen doen rustig aan.
Zeekr 001 Privilege 2024
Graag gedaanDaveypayvey schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:20:
Ik heb dit forum net ontdekt. Biedt waardevolle info! Dank!
[ Voor 33% gewijzigd door multikoe op 20-03-2024 08:24 ]
Schijnt op heel veel fora etc. tegenwoordig heel gewoon te zijn om elkaar belachelijk te maken, uit te maken voor van alles en nog wat en er van alles bij te halen wat totaal niets met het onderwerp te maken heeft. Droevig en absoluut nie leuk meer maar helaas zie je het door de hele maatschappij.multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:22:
[...]
Graag gedaan. Er wordt door sommigen hier erg veel moeite gedaan om informatie uit te wisselen en godzijdank zijn de omgangsvormen hier niet zo afgezakt als die in de reacties onder artikelen op Tweakers....
You were looking for Electric Paradise?
— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) 20 maart 2024
Well, look no further,
⚡️⚡️⚡️
BIENVENUE EN FRANCE 🇫🇷🇫🇷🇫🇷
⚡️⚡️⚡️
Welcome to @lidlfrance: local leaders in affordable (fast) charging
up to 360 kW (?) at € 0,39/kWh #adhoc payment (reading this, #Deutschland?)@BaltzliOlivier 📸#LIDL pic.twitter.com/B6gOM9TFw7
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 20-03-2024 09:48 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Slimme strategie!Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:48:
Het gaat steeds meer de goede kant op! Nadat er laatst al in Duitsland een soort van 'ouderwets' laadstation met faciliteiten van Tesla is geopend nu ook in Frankrijk van Lidl:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn idee inderdaad. Sowieso wordt Lidl veel gebruikt door mensen met campers die overnachten op het parkeerterrein, veel te zien in het buitenland. Of het daadwerkelijk echt mag... geen idee. Maar deze nemen dan in ieder geval al ontbijt in de ochtend en vaak ook direct lunch mee. Is het terrein ook nog semi beveiligd direct ookTommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:01:
[...]
Slimme strategie!
Correcte prijzen vragen, snelladen op de parking van de super terwijl je de boodschappen toch doet.
Dat maakt EV rijden heel doenbaar voor mensen die geen eigen oprit hebben.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wij rijden meestal via Reims, ook op zwarte zaterdag is het op een of andere manier wat beter te doen, ook begint de peage dan bijna meteen bij de grens belgie/frankrijk. na Brussel wel via de N5 maar die is ook een stuk verbeterd.LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
Vandaag ontdekt dat we op een zwarte zaterdag (10-Aug) naar de Franse Alpen gaan rijden (Chamonix).
We wilden dit omzeilen en een dag eerder de accomodatie maar dat lukt helaas niet.
We gaan met een ID4 Pro met 77 kWh accu, ABRP geeft aan dat het een rit van 1000 km is met vier laadstops van totaal net geen 2 uur laden. We hebben alleen pubers en maken vaker lange autoritten dus dat is het issue niet.
Losse overnachtingen kosten met vijf personen een vermogen.
Maar is het op zwarte zatedag te doen met laden langs de franse tolwegen richting Lyon ?
Misschien is over Duitsland rijden beter (Frankfurt en dan Bern) ?
Of gewoon toch van de zwarte zaterdag afzien en dan maar een losse overnachting boeken ?
1000km is zeker doenbaar, en ik verwacht de grootste druktes vooral rond Parijs, en dan idd Lyon en de wegen naar de zuidkust.LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
Vandaag ontdekt dat we op een zwarte zaterdag (10-Aug) naar de Franse Alpen gaan rijden (Chamonix).
We wilden dit omzeilen en een dag eerder de accomodatie maar dat lukt helaas niet.
We gaan met een ID4 Pro met 77 kWh accu, ABRP geeft aan dat het een rit van 1000 km is met vier laadstops van totaal net geen 2 uur laden. We hebben alleen pubers en maken vaker lange autoritten dus dat is het issue niet.
Maar is het op zwarte zatedag te doen met laden langs de franse tolwegen richting Lyon ?
Of gewoon toch van de zwarte zaterdag afzien en dan maar een losse overnachting boeken ?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Geen ervaring met zwarte zaterdag, maar in de winter rij ik Chamonix sowieso via Duitsland (A3) - Basel - Bern. Ik weet niet vanaf waar je vertrekt, maar bv vanuit utrecht is het ook de kortste afstand. Je bespaart flink op Peage kosten, zelfs genoeg om een jaarvignet van 45 euro voor CH te betalen. CH rijdt relaxt, wel aan de max snelheid houden ;-)LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
Ik denk dat het beste dat je kan doen is: hou rekening met flinke vertragingen, alle laadpalen bezet, volle restaurants, volle toiletten. Pessimisten hebben altijd gelijk of het valt mee. Win-win!LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
Super, dit is een voorbeeld van hoe het moet. En geafficheerde prijzen, dat is ook wel een positieve uitzondering!Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:48:
Het gaat steeds meer de goede kant op! Nadat er laatst al in Duitsland een soort van 'ouderwets' laadstation met faciliteiten van Tesla is geopend nu ook in Frankrijk van Lidl:
...
Ik zou lekker vrijdag al gaan, kijken hoe ver je geraakt (Colmar ofzo?), hotel overnachting pakken, en daarna lekker vroeg doorrijden.LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Hij wil geen hotel.caspervc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:43:
[...]
Ik zou lekker vrijdag al gaan, kijken hoe ver je geraakt (Colmar ofzo?), hotel overnachting pakken, en daarna lekker vroeg doorrijden.
Meestal moeten we 2 of soms zelfs 3 kamers boeken om met zn vijven te overnachten.caspervc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:43:
[...]
Ik zou lekker vrijdag al gaan, kijken hoe ver je geraakt (Colmar ofzo?), hotel overnachting pakken, en daarna lekker vroeg doorrijden.
ik boek dan toch een hotel, zoek wat uit in de buurt wat er te doen is (leuk plaatsje, markt, kasteel, bergpas etc) en doe sochtends rustig aan, lunch nog op locatie en ga daarna pas rijden.LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Meestal moeten we 2 of soms zelfs 3 kamers boeken om met zn vijven te overnachten.
En ik kan pas om 1700 mn accomodatie in Chamonix in, dus om er vroeg te zijn heeft weinig nut.
Ik zou een dag eerder en dan in redelijk in de buurt van je bestemming ipv de accommodatie zelf. Per saldo is het dan geen tussenovernachting ook, maar een lekker extra dagje vakantie en waarschijnlijk goedkoper dan je bestemmingshotel.LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
Nee. Is niks voor mij. Je hebt AL je spullen in de auto/dak/trekhaak. Achterbank volgeladen en dan moet ik ook twee overnachtingstassen inpakken voor de overnachting. Familiekamers voor vijf volwassenen zijn zeldzaam, dat worden meestal twee a drie kamers of een complete BnB. En dan nog een diner erbij.4v4t4r schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:22:
[...]
ik boek dan toch een hotel, zoek wat uit in de buurt wat er te doen is (leuk plaatsje, markt, kasteel, bergpas etc) en doe sochtends rustig aan, lunch nog op locatie en ga daarna pas rijden.
Met 5 man kan je prima in familiekamers en die zijn echt wel te vinden?
Je moet het alleen wel willenAls je dan ook nog een hotel vind met laadpaal ga je 100% weg.. ook wel fijn !
sorry - ik dacht kidsLastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Nee. Is niks voor mij. Je hebt AL je spullen in de auto/dak/trekhaak. Achterbank volgeladen en dan moet ik ook twee overnachtingstassen inpakken voor de overnachting. Familiekamers voor vijf volwassenen zijn zeldzaam, dat worden meestal twee a drie kamers of een complete BnB. En dan nog een diner erbij.
En dan loop ik in zo'n stadje ook niet echt relaxed.
Dus nee, dan schuif ik wel aanMaar bedankt voor de tips
Ik snap het. Maar aan de andere kant zie ik het vaak zo:LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:13:
[...]
Meestal moeten we 2 of soms zelfs 3 kamers boeken om met zn vijven te overnachten.
En ik kan pas om 1700 mn accomodatie in Chamonix in, dus om er vroeg te zijn heeft weinig nut.
[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 20-03-2024 11:40 ]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Pubers, van 16,16 en 14. Die tellen overal als volwassenen mee. Zeker als ze gaan eten.
caspervc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:39:
[...]
Edit: ik zie nu je duidelijke antwoord. Vergeet de overtuiging hierboven![]()
Gewoon, om even een ander perspectief de bieden: wij hebben een paar keer overnacht in Frankrijk, op weg naar het zuiden. Wij deden dat in Formule1 hotels. Wij waren ook met z'n vijven (drie pubers). Die Formule1 hotels zijn ingericht op snel en simpel. Wij lieten alles in en op de auto, namen alleen een handdoek, een schone onderbroek en wat toiletspullen mee naar binnen (en wat kostbare spullen). Eten haalden we ergens of namen we mee. Die F1 hotels zijn niet duur, liggen vaak aan de snelweg, zijn niet comfortabel, maar voor een enkele overnachting als je op doorreis bent prima. Voor ons danLastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Nee. Is niks voor mij. Je hebt AL je spullen in de auto/dak/trekhaak. Achterbank volgeladen en dan moet ik ook twee overnachtingstassen inpakken voor de overnachting. Familiekamers voor vijf volwassenen zijn zeldzaam, dat worden meestal twee a drie kamers of een complete BnB. En dan nog een diner erbij.
En dan loop ik in zo'n stadje ook niet echt relaxed.
Dus nee, dan schuif ik wel aanMaar bedankt voor de tips
[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 20-03-2024 12:47 ]
Ik slaap liever in een auto dan in een F1.multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:44:
[...]
Gewoon, om even een ander perspectief de bieden: wij hebben een paar keer overnacht in Frankrijk, op weg naar het zuiden. Wij deden dat in Formule1 hotels. Wij waren ook met z'n vijven (drie pubers). Die Formule1 hotels zijn ingericht op snel en simpel. Wij lieten alles in en op de auto, namen alleen een handdoek, een schone onderbroek en wat toiletspullen mee naar binnen (en wat kostbare spullen). Eten haalden we ergens of namen we mee. Die F1 hotels zijn niet duur, liggen vaak aan de snelweg, zijn niet comfortabel, maar voor een enkele overnachting als je op doorreis bent prima. Voor ons dan
Edit: we boekten dan wel twee kamers: de twee oudsten apart, de jongste bij ons.
overdrijven is ook een kunstTommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:07:
[...]
Ik slaap liever in een auto dan in een F1.
F1 hotel is alles behalve vakantie.
In je auto slapen wel?Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:07:
[...]
Ik slaap liever in een auto dan in een F1.
F1 hotel is alles behalve vakantie.
In de juiste auto wel.
Welke auto heeft een stoel die dienst kan doen als volledig recht matras van 90 bij 220 Cm?
Je hebt gelijk... nu tevreden?jeroenkb schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:26:
[...]
Welke auto heeft een stoel die dienst kan doen als volledig recht matras van 90 bij 220 Cm?
En die een douche en een wc ingebouwd heeft?
Ga ik die gelijk kopen.
Dat noemen ze denk ik een mobilhomejeroenkb schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:26:
[...]
En die een douche en een wc ingebouwd heeft?
Ga ik die gelijk kopen.
#offtopic je bedoelt de echtscheiding 🤣krissie100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:40: de vakantie begint bij het inladen
Dat viel deze keer mee, gingen voor het eerst met de Spring en bleek dat er stiekem best wel veel in kan, al zijn wij gewend om in de zomervakantie met de Logan te gaan waar een bak ruimte in zit.
Een F1 is inderdaad meer een nood slaapplaats, niet een 'joepie, we hebben vakantie!' keten.Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Je hebt gelijk... nu tevreden?
Het ging in de discussie over een overnachting plannen op een rit van 1000km.
Alhoewel ik geen grote voorstander ben van enorme afstanden op één dag vind ik 1000km met 2 chauffeurs prima te doen omdat de niet rijdende chauffeur wel een dutje kan doen als de andere rijdt.
Om een rit van 1000km te onderbreken in een F1 Hotel, nee bedankt.
De Dacia? Beviel dat? Ik denk er sterk over om de Dacia Spring in de mix te gooien als de lease van onze e-Niro afloopt. De e-Niro is voor ons veels te groot en te duur en die Dacia werd redelijk goed beoordeeld.krissie100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:04:
[...]
Dat viel deze keer mee, gingen voor het eerst met de Spring en bleek dat er stiekem best wel veel in kan, al zijn wij gewend om in de zomervakantie met de Logan te gaan waar een bak ruimte in zit.
In de juiste auto zelfs met 7.
Ik heb de Spring ook eens goed bekeken als auto voor 'rond de kerk'.multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:12:
[...]
De Dacia? Beviel dat? Ik denk er sterk over om de Dacia Spring in de mix te gooien als de lease van onze e-Niro afloopt. De e-Niro is voor ons veels te groot en te duur en die Dacia werd redelijk goed beoordeeld.
Duidelijk, ik begrijp je. Mijn Tesla heeft inderdaad 77 Kwh ter beschikking en dan is het makkelijk praten.PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:05:
[...]
Met mijn Ioniq heb ik slechts een 25kWh ter beschikking, maar zou ik gaan met een Ioniq 6 met een drie keer grotere accu dan wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je effectief heel veel meer capaciteit en kun je een heel ander schema aanhouden. Het gaat dus meer om omgaan met beperkingen dan om voorkeur.
Hebben de auto tweedehands gekocht voor zegmaar 12000 incl subsidie met nog geen 5K op de teller. Orange pack met navigatie Android auto/Apple CarPlay etc.multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:12:
[...]
De Dacia? Beviel dat? Ik denk er sterk over om de Dacia Spring in de mix te gooien als de lease van onze e-Niro afloopt. De e-Niro is voor ons veels te groot en te duur en die Dacia werd redelijk goed beoordeeld.
Het is ook een redelijk koekblik, echter voor ons geen probleem. Daardoor meer ruimte en minder gewicht en enorm zuinig en goedkoop in gebruik.Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:19:
[...]
Ik heb de Spring ook eens goed bekeken als auto voor 'rond de kerk'.
Maar ik vind het toch echt een koekblik. Ik zou er niet mee op de autostrade willen rijden, ook al is dat maar een kort stukje.
Ik zou dan eerder een tweedehands Kona of Niro kopen voor 20k...
Wij geven niet zoveel om luxe, dus het is zeker een optie. Onze e-Niro is eigenlijk te groot, dus tweedehands aanschaffen heeft niet onze voorkeur. We gaan het zien over anderhalf jaar....krissie100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:33:
[...]
Hebben de auto tweedehands gekocht voor zegmaar 12000 incl subsidie met nog geen 5K op de teller. Orange pack met navigatie Android auto/Apple CarPlay etc.
Staat nu ruim 7k op de teller en bevalt ons uitstekend.
Ja, de deuren (zeker de kofferbak) zijn dun en horen heel blikkerig. Kofferbak van 300l is erg ruim in het segment én zijn met z'n drieën naar België gegaan (gelukkig is er iemand 1,60 die daardoor prima achterin zit). Daarnaast hebben we nog een Logan voor de ruimte. Daarnaast enorm goedkoop in gebruik. Verbruik zakt nu al naar rond de 13kwh/100km. App voor voorverwarmen/koelen van de auto is lekker in de zomer/winter.
Mocht je meer willen weten kan je altijd een berichtje sturen of in het dacia spring topic.
Tegen die tijd kan je ook naar de vernieuwde Spring kijken met oa een behoorlijk opgefrist interieur of de e-c3/ Renault 5multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:58:
[...]
Wij geven niet zoveel om luxe, dus het is zeker een optie. Onze e-Niro is eigenlijk te groot, dus tweedehands aanschaffen heeft niet onze voorkeur. We gaan het zien over anderhalf jaar....
Hoewel vast beter dan een Renault Clio uit begin jaren '90 om bij hetzelfde concern te blijven, scoorde de huidige Dacia Spring ook niet super in de EuroNCAP. En dan niet alleen omdat er geen uitgebreide elektronische hulpmiddelen standaard aanwezig waren.multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:58:
Wij geven niet zoveel om luxe, dus het is zeker een optie. Onze e-Niro is eigenlijk te groot, dus tweedehands aanschaffen heeft niet onze voorkeur. We gaan het zien over anderhalf jaar....
Grootste probleem is wanneer je in een A-segmenter tegen een 2 ton+ wegende EV SUV knalt...DeGroteMuis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:04:
[...]
Hoewel vast beter dan een Renault Clio uit begin jaren '90 om bij hetzelfde concern te blijven, scoorde de huidige Dacia Spring ook niet super in de EuroNCAP. En dan niet alleen omdat er geen uitgebreide elektronische hulpmiddelen standaard aanwezig waren.
Vrachtwagens? Bomen? De huidige A-segmenters zijn veiliger dan de B- en C-segmenters van de jaren 90. Het is wel drukker op de weg geworden met meer zware, grote voertuigen, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar je hoeft niet per se een EV aan te rijden, je mag ook iets anders kiezenkrissie100 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:20:
[...]
Grootste probleem is wanneer je in een A-segmenter tegen een 2 ton+ wegende EV SUV knalt...
in de jaren 90 waren die gewichten er niet.
Same here...sinds een paar weken aan het overwegen om volledig elektrisch te gaan rijden en toen opzoek naar informatie over reizen hier beland....helemaal top!Daveypayvey schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:20:
Ik heb dit forum net ontdekt. Biedt waardevolle info! Dank!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq