Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 10:03
Why was Ionity chosen and not another network?

Currently, Ionity is one of the leading networks of fast chargers in Europe.

Dat 1 april nog 2 weken weg, je bent dus iets te vroeg, wel goeie grap daar niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
Zjanzjak schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:28:
[...]

Dat 1 april nog 2 weken weg, je bent dus iets te vroeg, wel goeie grap daar niet van.
Rare reactie.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24
IonityGuide schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:51:
Ik heb een EV routeplanner gemaakt, gebaseerd op het Ionity-netwerk. Kan handig zijn voor een reis in Europa met je elektrische wagen!

Het enige wat je moet doen is de begin- en eindpunten van je reis ingeven. Als je wilt, kun je ook enkele specificaties van de auto invoeren zoals capaciteit, energieverbruik, etc...
Als resultaat krijg je de optimale route, inclusief de Ionity-laadstations.

Een beetje achtergrond: als occasionele Ionity-gebruiker was ik een beetje verrast om te zien dat de officiële Ionity-app deze functionaliteit niet lijkt te bieden. Ik heb ook een paar EV-routeplanners geprobeerd, maar vaak bevatte de voorgestelde route ook niet-Ionity-laadstations. Dus heb ik het dan maar zelf ontwikkeld!

Wat vinden jullie er van?
Mooi initiatief.
Een tussenstop (of meerdere) zou mooi zijn.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-06 07:23
Ik heb een EV routeplanner gemaakt, gebaseerd op het Ionity-netwerk. Kan handig zijn voor een reis in Europa met je elektrische wagen!

Het enige wat je moet doen is de begin- en eindpunten van je reis ingeven. Als je wilt, kun je ook enkele specificaties van de auto invoeren zoals capaciteit, energieverbruik, etc...

Een beetje achtergrond: als occasionele Ionity-gebruiker was ik een beetje verrast om te zien dat de officiële Ionity-app deze functionaliteit niet lijkt te bieden. Ik heb ook een paar EV-routeplanners geprobeerd, maar vaak bevatte de voorgestelde route ook niet-Ionity-laadstations. Dus heb ik het dan maar zelf ontwikkeld!

Leuk gemaakt, maar wat is het voordeel versus abrp? Je kan hierbij namelijk ook opgeven welke laders de routeplanner wel of juist niet moet gebruiken:

Gebruik de menu optie (3 streepjes rechts boven aan) en kies 'opladers en aabieders' -> ' vermijd en verkies' en geef ionity 2 duimpjes omhoog.

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 18-03-2024 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:40

Mooi werk, maar op welke manier is dit beter dan ABRP?

Ik zie regelmatig laadstops waar je met 40% aan komt, en er is geen indicatie hoe lang of tot welke SOc je moet laden.
Ik mis een indicatie van de laadtijd (en besef dat dat wat meer werk vraagt omdat dat nogal verschilt per auto).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59

Ik heb mijn vorige week verreden reis naar Spanje ingevoerd maar er wordt geen route gevonden terwijl ik toch heel veel bij Ionity heb geladen. Kortom, ik heb er niets aan. Maar dat geldt ook zo voor al die routeplanners die niet doen wat ik wil.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonityGuide
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-04-2024
Homer-Simpson schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Allereerst chapeau voor je werk en de tijd en energie die je hierin hebt gestoken!

Dan drie punten van kritiek, hopelijk komt dit niet te hard aan.
1. Ik mis bevestiging dat de opgeheven adressen gevonden zijn, kreeg namelijk direct een foutmelding mbt de bestemming.
2. Ik mis het oplaaddoel per charger. Tot hoeveel % moet ik bijladen?
3. Hoe lang gaat het laden duren per charger en hoe lang duurt de totale reis.

Moet zeggen dat ik zelf ABRP gebruik en daar niet de nadelen in ondervindt die jij aangeeft.
Bedankt voor de opbouwende kritiek!
Het zijn idd nuttige features en de meeste kan ik hopelijk op korte termijn implementeren.

Over ABRP: aha, heb ik niet voldoende getest. Ionity invullen bij "vermijd en kies" lijkt idd het gewenste resultaat te geven.
Echter, als ik wil rijden van Bremen naar Aachen met een ID.3 58 kWh, dan bevat de voorgestelde route een niet-Ionity station: "Pfalzwerke, Zollpost 6, Kamen". Maar mss is dit een zeldzaam geval / bug.

ionityguide.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

ik vind het ook wel een aardige grap. Ionity leading noemen terwijl ze dit soort basic functies missen, sowieso is die app dramatisch in gebruik. Fastned heeft deze functie voor routeplannen al lang in de app zitten. En die ene keer dat ik niet bij Fastned kon laden was het alternatief Ionity of EnBW en Ionity was alles stuk en EnWB werkte gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonityGuide
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-04-2024
[...]

"Currently, Ionity is one of the leading networks of fast chargers in Europe."
Dit slaat vooral op hun wijdverspreidheid.
Mss moet ik dit inderdaad duidelijker vermelden op de website.

Ik vraag me nu af: is Ionity het enige netwerk met ultra fast chargers > 50 kW (per laadcabine), verspreid over heel Europa? Of zijn er nog andere?

ionityguide.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IonityGuide schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:46:
[...]

"Currently, Ionity is one of the leading networks of fast chargers in Europe."
Dit slaat vooral op hun wijdverspreidheid.
Mss moet ik dit inderdaad duidelijker vermelden op de website.

Ik vraag me nu af: is Ionity het enige netwerk met ultra fast chargers > 50 kW (per laadcabine), verspreid over heel Europa? Of zijn er nog andere?
Wat dacht je van Allego, Fastned, Shell, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:27
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Wat dacht je van Allego, Fastned, Shell, ...
Fastned en Shell zijn nu niet bepaald Europa dekkend.
Allego doet het beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Fastned en Shell zijn nu niet bepaald Europa dekkend.
Allego doet het beter.
De vraag is dan.... hoe dikwijls heb je dat nodig?
Voor die paar lange ritten per jaar ga ik gewoon laden waar het me op dat moment het beste past.
Als je je beperkt tot 1 laadpaal aanbieder, dan kom je situaties tegen dat je na 1 uur rijden en met 50% toch al even moet gaan laden tot 85% om de volgende Ionity te halen.
Dan verlies je pas enorm veel tijd.

Ik zou veel meer zien in een laadoptimalisatie op basis van kosten als je kan ingeven welke abo's je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:29:
De vraag is dan.... hoe dikwijls heb je dat nodig?
Voor die paar lange ritten per jaar ga ik gewoon laden waar het me op dat moment het beste past.
Als je je beperkt tot 1 laadpaal aanbieder, dan kom je situaties tegen dat je na 1 uur rijden en met 50% toch al even moet gaan laden tot 85% om de volgende Ionity te halen.
Dan heb je dit niet goed gepland.
En als dat teveel gevraagd was, is deze tool niet voor jou, simpel toch.
Dan verlies je pas enorm veel tijd.

Ik zou veel meer zien in een laadoptimalisatie op basis van kosten als je kan ingeven welke abo's je hebt.
Ik vraag me af waarom ik een duurdere fastned subscription zou aangaan, als deze me slechts voor de helft van de weg kan bijstaan. Terwijl ik met Ionity wel volledig op mijn bestemming kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-06 16:46
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Dat kun je toch met ABRP?

Nou ja, hij houdt er rekening mee, helemaal geoptimaliseerd niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 13:03

Kju

Beetje zinloze discussie. Als het om kosten gaat zal je vooraf bepalen welke route je moet rijden om zo goedkoop mogelijk op je bestemming te komen en als het om tijd gaat zal je vooraf moeten bepalen welke route je moet rijden om zo snel mogelijk op je bestemming te komen. In het eerste geval kies je de aanbieders die het goedkoopst uitvallen, al dan niet met een abonnement en in het tweede geval optimaliseer je je laadplanning dusdanig dat je altijd het snelst kan laden en zo snel mogelijk weg bent.
Ik kies zelf voor het tweede en probeer ongeveer elke twee uur te laden in combinatie met een korte ruststop, in mijn geval het liefst van 10% tot 60 of 70% of langer als de (mede)reizigers meer tijd nodig hebben.

Het is voor mij ook geen daily-use scenario. In de meeste gevallen hoef ik binnen Nederland/Belgie/Duitsland echt niet te plannen.

Dat @IonityGuide voortvarend aan de slag is gegaan zonder te zien dat je bij andere routeplanners ook puur op basis van een favoriete laadaanbieder (en daarmee andere aanbieders uit kan sluiten) kan plannen is een beetje zonde maar als er een goede routeplanner zou worden ontwikkeld is dat alleen maar goed. ABRP is naar mijn mening prima om vooraf je route en laadstops te plannen maar ik ben niet onder de indruk van de navigatie in ABRP.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 18-03-2024 10:50 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10

Bob

Is zo'n app nog echt nodig? Indien ja, misschien nog voor een jaar?
Vorig jaar waren er al enorm veel snelladers in aanbouw in Frankrijk bvb, en zelfs die waren onnodig, er was zo al genoeg aanbod om zonder enige planning rond te rijden. Ik stelde mijn vriendin wel gerust door de route voor het vertrek eens door ABRP te halen, maar een echte planning haalden we daar niet uit, het was eerder 'ok, mogelijkheden genoeg'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-06 17:05
Bob schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:05:
Is zo'n app nog echt nodig? Indien ja, misschien nog voor een jaar?
Vorig jaar waren er al enorm veel snelladers in aanbouw in Frankrijk bvb, en zelfs die waren onnodig, er was zo al genoeg aanbod om zonder enige planning rond te rijden. Ik stelde mijn vriendin wel gerust door de route voor het vertrek eens door ABRP te halen, maar een echte planning haalden we daar niet uit, het was eerder 'ok, mogelijkheden genoeg'.
In de winter zul je navigatie moeten blijven gebruiken ivm preconditioning van de accu voor snelladen. In mijn Polestar gebruik ik daarom altijd Google Maps voor de laadplanning omdat die zorgt dat de accu op temperatuur is en ik meteen de volle snelheid haal als ik ga laden. Als ik in de winter op de bonnefooi ga laden, gaat het een stuk trager en ik zie niet hoe dat in de toekomst gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IceTeaGX schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Dan heb je dit niet goed gepland.
En als dat teveel gevraagd was, is deze tool niet voor jou, simpel toch.

[...]
Nee, dat is wat deze ionityplanner wel voorstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Nee, dat is wat deze ionityplanner wel voorstelt.
Je statement kwam mij meer over als persoonlijke planning, niet gericht op de tool, maar verder niet relevant.

Als ik naar de tool kijk, gaat hij elke ionity laden tot het percentage dat er in het begin is opgegeven, kijken welke er dan binnen bereik ligt, en berekenen hoeveel er over is bij aankomst, om dan bij de volgende terug naar de ingestelde waarde te laden.

Zo werkt een EV niet optimaal natuurlijk. Je wilt telkens met een laag SoC aankomen, om zo veel mogelijk hoge laadsnelheden te halen, en dan net genoeg laden om (met een beetje marge) bij de volgende lader aan te komen.

Op voorhand een planning maken is moeilijk natuurlijk, soms kan je wat langer staan, of is het te druk en wil je doorrijden naar de volgende (al dan niet met even elders bij te laden)

@IonityGuide Lijkt me een leuk (portfolio) project, maar met de nodige filters is ABRP toch wel handiger. Dan krijg je geen lange omwegen omdat er op de optimale(re) weg net geen ionity lader staat. En krijg je meer aanbevelingen qua snelheid, laadpercentages.
Met de nodige tweaks kan je er wel eens bij ionity mee aankloppen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 23:36

Het is opmerkelijk dat Ionity deze functionaliteit niet heeft geïntegreerd in hun eigen app, wat ik toch een goed initiatief vind.

ABRP, hoewel het de meest bekende en onafhankelijke optie is, laat het te wensen over qua gebruiksvriendelijkheid vanwege zijn complexe interface en applicatie; het functioneert, maar is niet gemakkelijk in gebruik.

Persoonlijk mis ik, en waarschijnlijk anderen ook, de mogelijkheid in navigatiesystemen om tijdens het rijden snel een 'volgende snellader' te kunnen vinden op mijn route. Idealiter zou deze moeten voldoen aan een van de volgende criteria:
1. Een laadpaal direct aan de snelweg.
2. Een laadpaal dicht bij een snelwegafslag.
3. Een laadpaal die iets verder weg is, bijvoorbeeld paar minuten omrijden, maar met bepaalde voorzieningen
Ik zou deze opties graag willen kunnen instellen naar persoonlijke voorkeur.

Mijn benadering is spontaan; ik plan niet vooraf maar beslis liever onderweg, afhankelijk van of ik tijd en relaxtheid heb ik wel zin om een omweg te maken (optie 3), of ik haast heb (optie 1), of als ik op vakantie ben en liever niet onnodig wil omrijden (optie 1 of 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-06 21:08
pmiddeld schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:49:
[...]

Belangrijk bij een dongle is dat ABRP continu een update maakt op basis van je actuele SoC, dus als je moet filerijden wordt de aankomst SoC naar boven bijgesteld. Als je plotseling veel tegenwind of regen krijgt gebeurt het omgekeerde. Verder gaat ABRP bij een te lage verwachte aankomst SoC (die kan je instellen op bijv. 5% of 10%), alternatieve laadpalen voorstellen.

Verder heeft het voor mij het praktische nut dat ik de actuele SoC kan zien naast de voorspelde SoC bij aankomst, vooral omdat ABRP full-screen op Android auto op mijn scherm komt en de SoC in mijn auto niet op het dashboard achter het stuur zichtbaar te maken is. Dan zou ik telkens moeten switchen tussen AA en de Hyundai display om de actuele SoC te zien.
Duidelijk, dank je voor de toelichting. Natuurlijk wel fijn dat ABRP met dongle wel gaat herberekenen als je minder ver komt, maar ook jammer dat ABRP niet ook automatisch herberekent als je duidelijk verder komt dan vooraf gepland. Dat zou het verschil kunnen maken tussen een ongunstige stop, met bijvoorbeeld 55% SoC of een gunstigere stop met 10-15% SoC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42
mazzoop80 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:02:
[...]

H
Mijn benadering is spontaan; ik plan niet vooraf maar beslis liever onderweg, afhankelijk van of ik tijd en relaxtheid heb ik wel zin om een omweg te maken (optie 3), of ik haast heb (optie 1), of als ik op vakantie ben en liever niet onnodig wil omrijden (optie 1 of 2).
Mn eerste lange rit tot in den treure zitten plannen.. nu begin ik er niet aan en het is precies wat je zegt.
Ik ga rijden en zie wel wat ik doe.. veel file gehad ? Dan even eerder stoppen.. leuke plek om te stoppen? Hop eraf.. zoals Bjorn altijd zegt - ABC :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:26
Ik beschik binnenkort over een laadpasje van Luminus. Als ik het goed heb zijn er legio aanbieders die de whitelabel solution gebruiken van een club die EVC-NET heet, ook Luminus maakt daar gebruik van (of toch voor hun kaart weer te geven): https://luminus.evc-net.com/
Zelfs importeurs zoals D'Ieteren of grotere clubs zoals Last Mile Solutions maken daar blijkbaar gebruik van.

Welk kaartje selecteren jullie in ABRP of geven jullie mee om laders mee te includen of excluden die daar op compatibel zijn?

Anders gesteld: ik heb een kaartje van Luminus, hoe kan ik zien welke laders compatibel daar mee zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 18-03-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Al die laadplanners zijn m.i. tegenwoordig volledig overbodig geworden door de enorme uitbreiding van het aantal laadlocaties. Vroeger was dat handig omdat je van lader naar lader reed die meestal niet op je gewenste of meest gunstige route lagen.

Tegenwoordig bepaal ik eerst mijn ideale route en pas dan ga ik kijken waar ik ga laden en waar het mij het beste uitkomt. Bovendien weet je toch hoeveel je tussen het laden door kunt rijden, het verbruik cq afstand zal in de praktijk echt niet veel afwijken. Zeker met de veel grotere accu's van tegenwoordig.

Ik bepaal liever zelf waar ik stop en laad en dat laat zich nu prima plannen. Door op de limieten te rijden/laden win je misschien een laadstop maar loop je wel risico's en uiteindelijk moet je toch de verbruikte kWh's gewoon laden. Dus of ik nu vier of vijf keer stop maakt mij niet veel uit. En de accu op temperatuur brengen kun je vaak ook zelf aanzetten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:43:
Al die laadplanners zijn m.i. tegenwoordig volledig overbodig geworden door de enorme uitbreiding van het aantal laadlocaties. Vroeger was dat handig omdat je van lader naar lader reed die meestal niet op je gewenste of meest gunstige route lagen.

Tegenwoordig bepaal ik eerst mijn ideale route en pas dan ga ik kijken waar ik ga laden en waar het mij het beste uitkomt. Bovendien weet je toch hoeveel je tussen het laden door kunt rijden, het verbruik cq afstand zal in de praktijk echt niet veel afwijken. Zeker met de veel grotere accu's van tegenwoordig.

Ik bepaal liever zelf waar ik stop en laad en dat laat zich nu prima plannen. Door op de limieten te rijden/laden win je misschien een laadstop maar loop je wel risico's en uiteindelijk moet je toch de verbruikte kWh's gewoon laden. Dus of ik nu vier of vijf keer stop maakt mij niet veel uit. En de accu op temperatuur brengen kun je vaak ook zelf aanzetten.
Enige nuance is wel op z'n plek: het hangt sterk af van je route of je onderweg voldoende laadmogelijkheden hebt. Je kunt langs veel routes bij 100 km bereik ontspannen gaan wachten op de volgende gelegenheid, maar er zijn genoeg routes waar die 100 km best wel krap wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Enige nuance is wel op z'n plek: het hangt sterk af van je route of je onderweg voldoende laadmogelijkheden hebt. Je kunt langs veel routes bij 100 km bereik ontspannen gaan wachten op de volgende gelegenheid, maar er zijn genoeg routes waar die 100 km best wel krap wordt.
Die trajecten zullen er vast zijn waar het krap is, bijvoorbeeld het binnenland van Spanje is het best wel zoeken.

Alleen denk ik dat zo'n laadplanner ook juist dan weinig zekerheid bied. Want die stelt een laadplek voor die ergens in een database staat zonder te weten of die plek wel betrouwbaar is. Want weinig laadmogelijkheden betekent vaak ook dat er weinig vraag is en locals er gewoon parkeren of dat die anderszins niet beschikbaar is. Op zulke locaties kijk en bepaal ik toch liever zelf of dat een betrouwbare laadplek is.

Ik heb uit nieuwsgierigheid bijvoorbeeld ABRP al verschillende keren de laadlocaties van mijn vakanties laten voorstellen, maar dat voldoet op geen enkele wijze aan mijn wensen. Te veel stops, rare stops en onzekere aanbieders. Kortom, niks voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
PeterZ(on) schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:34:
Die trajecten zullen er vast zijn waar het krap is, bijvoorbeeld het binnenland van Spanje is het best wel zoeken.

Alleen denk ik dat zo'n laadplanner ook juist dan weinig zekerheid bied. Want die stelt een laadplek voor die ergens in een database staat zonder te weten of die plek wel betrouwbaar is. Want weinig laadmogelijkheden betekent vaak ook dat er weinig vraag is en locals er gewoon parkeren of dat die anderszins niet beschikbaar is. Op zulke locaties kijk en bepaal ik toch liever zelf of dat een betrouwbare laadplek is.

Ik heb uit nieuwsgierigheid bijvoorbeeld ABRP al verschillende keren de laadlocaties van mijn vakanties laten voorstellen, maar dat voldoet op geen enkele wijze aan mijn wensen. Te veel stops, rare stops en onzekere aanbieders. Kortom, niks voor mij.
Voor de meeste ritten inderdaad overbodig om ze te plannen. Ik rij intussen vrijwel altijd gewoon, ga wel kijken waar ik moet laden wanneer de SoC wat laag wordt. Altijd wel meerdere HPC binnen 50km te vinden in de omringende landen. Maar voor de gebieden waar je blij mag zijn als je 1 HPC per 150 km langs je route kan vinden is een laadplanning absoluut noodzakelijk. Of je dat handmatig doet, via ABRP of via de navigatie van de auto is een kwestie van voorkeur, maar je moet plannen. Bij ABRP kan je ook filteren op aanbieder, snelheid, minimaal aantal laadpunten bijvoorbeeld en een goede navigatie met laadplanning biedt ook filteropties.

Niet iedereen vindt het leuk, of wil de tijd nemen om de route 100% te plannen. Plus een stukje zekerheid van een laadplanning die bij onverwachte wijzigingen zo opnieuw berekend is maakt het zeker wel aantrekkelijk om een automatische laadplanning te gebruiken voor veel mensen.

Dat het voor jou dan nog steeds niks is kan natuurlijk, kies vooral wat je fijn vindt, maar dat maakt apps als ABRP niet direct overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:32
Wij hebben dit weekend onze roadtrip naar noord Spanje geboekt. Aantal hotels geboekt specifiek met laadpaal, maar je weet natuurlijk nooit of die ter plekke vrij zijn. We hebben eerst een tussenstop in de Franse plaats Orleans. Als ik zo wat kijk heb je daar wel laadmogelijkheden maar sowieso zit er op ongeveer 20 min voor ons hotel daar langs de snelweg nog een Ionity en Tesla charger, dus dat moet wel goedkomen.

Wel is het onze eerste trip naar het buitenland, behalve de Ardennen, met onze XC40 Recharge (geen range wonder) dus ergens nog wel spannend vooral als we richting Spanje gaan. Onze wagen heeft AAOS ingebouwd, dus met Maps die de laad/charging ook kan regelen maar die wil nog wel eens met vreemde en onlogische voorstellen komen dus ik ga binnenkort zelf nog even een soort plan B laadplanning maken. Dan wil ik graag zoeken naar laadopties zowel langs de route als rondom de hotels.

Waar kan je dit het makkelijkste mee doen? ABRP? Of 1 van de tig laad apps?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:08
Juancho schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:11:
Wij hebben dit weekend onze roadtrip naar noord Spanje geboekt. Aantal hotels geboekt specifiek met laadpaal, maar je weet natuurlijk nooit of die ter plekke vrij zijn. We hebben eerst een tussenstop in de Franse plaats Orleans. Als ik zo wat kijk heb je daar wel laadmogelijkheden maar sowieso zit er op ongeveer 20 min voor ons hotel daar langs de snelweg nog een Ionity en Tesla charger, dus dat moet wel goedkomen.

Wel is het onze eerste trip naar het buitenland, behalve de Ardennen, met onze XC40 Recharge (geen range wonder) dus ergens nog wel spannend vooral als we richting Spanje gaan. Onze wagen heeft AAOS ingebouwd, dus met Maps die de laad/charging ook kan regelen maar die wil nog wel eens met vreemde en onlogische voorstellen komen dus ik ga binnenkort zelf nog even een soort plan B laadplanning maken. Dan wil ik graag zoeken naar laadopties zowel langs de route als rondom de hotels.

Waar kan je dit het makkelijkste mee doen? ABRP? Of 1 van de tig laad apps?
Hotels boeken op basis van laadmogelijkheden doen we niet aan mee, zo beperk je toch heel wat boekingsvrijheid (lees budgetvriendelijk hotels) en zeker in een land als Frankrijk waar je overal langs de autosnelweg kunt snelladen. Wij gaan deze zomer naar het Gardameer (Italië) en ik stop halverwege (Colmar), en net er voor moet ik snelladen (volgens ABRP), maar kan ook anders uitdraaien (zie hieronder).

Maar in de praktijk gaat dit er wellicht anders uit zien waar we gaan laden, enkel de eerste stop leg ik vast want in de Belgische Ardennen is het een ramp, en ik wil niet aan een laadstation toekomen waar er 10 wachtenden voor mij staan, dus rij ik liever om naar Baraque Fraiture (FastNed), waar ik zeker ben dat ik daar kan laden. Daarna geef ik mijn volgende eindbestemming in (hotel halverwege) en laat ik Google Maps het maar uitvogelen met als filter 'Shell Recharge'. Ik laat mijn vrouw de volgende laadstop bekijken of het wel iets is, indien niet dan laat ik haar met ChargingTime app op zoek gaan naar iets anders en geef ik die in als volgende laadstop. Toen we terug kwamen van Amiens tijdens de kerstvakantie, heb ik dat niet gedaan en heb ik moeten laden bij een max 80Kw laadpaal die nog eens 5km van de autosnelweg lag, daar toch wat tijd verloren tov oorspronkelijk planning, dit wil ik dus nu wel vermijden. Dat was één van die rare kronkels van GM, want langs de autosnelweg waren we net een TotalEnergies laadpunt gepasseerd en volgens ChargeMap waren daar 8x 150kW laadpunten.

Kort samengevat: ABRP als leidraad, GM als main planner en een bijrijder (mijn vrouw) die de volgende laadstop evalueert en desnoods met ChargingTime app de navigatie aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DeGroteMuis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Dat het voor jou dan nog steeds niks is kan natuurlijk, kies vooral wat je fijn vindt, maar dat maakt apps als ABRP niet direct overbodig.
Natuurlijk spelen eigen voorkeur mee en je moet doen wat jou het beste lijkt. Ik zeg alleen, vaar niet blind op die laadplanners. Zo kwam ik op mijn reis naar Spanje afgelopen donderdag een Nederlander met een EV6 tegen bij Ionity op Aire de Tavel die ik later ook weer sprak op Aire de Vinassan bij Narbonne. Hij reed met ABRP en wilde laden bij Ionity in Montpellier maar daar was alles geblokkeerd door festiviteiten. Tja, dat heb je in een stad eerder dan langs de snelweg. Ik had ook het idee dat hij al bij 60% alweer ging laden, vandaar dat zijn laadstops aardig overeenkwamen met die van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:36:
[...]

Hotels boeken op basis van laadmogelijkheden doen we niet aan mee,
Heb ik twee jaar geleden ook gedaan, twee keer geboekt en de optie Laden aangevinkt maar ter plekke bleek er niets te zijn gereserveerd. Vorige week had ik een hotel met zelfs vier laders, ik heb er geen gebruik van gemaakt. Ik pak kort voor het hotel wel een snellader, die paar minuten extra maakt ook niet veel meer uit. Scheelt mogelijk bij het hotel weer verplaatsen i.v.m. blokkeerkosten bij vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:57
Zaterdag met onze Tesla Model Y LR met 4 volwassenen en 1 kind en veeel bagage van Heemskerk naar les Arcs 2000 gereden. Prima reis gehad, genavigeerd met Tesla navigatie en ook geladen bij Tesla superchartgers. Overal maximale toegestane snelheid +3 aangehouden. Vertrek 6.00 uur en navigatie gaf toen aankomsttijd van 20.40 uur aan. Helaas bleek een van de dochters haar tasje met AirPods te zijn vergeten bij de eerste laadstop net na Luik, bij een prachtig hotel, dus er moest nog een extra rondje gemaakt worden om ze weer op te halen. Daarna een laadstop in Metz-Sud bij een winkel centrum. Tijd voor koffie werd verlengd omdat daar een mooi speeltoestel voor onze kleinzoon was. Auto was allang klaar om verder te gaan. Daarna laadstop in Dyon bij een Ibis hotel. Koffie was net op toen de Tesla aangaf dat we weer verder konden. 4e en laatste laadstop in Albertville bij een groot winkelcentrum. Sanitaire stop van iedereen was genoeg om de auto voldoende op te laden om les Arcs te bereiken met 23 % batterijlading. Aankomsttijd was inmiddels teruggelopen naar 20.10 uur. Helaas was er voor Bourg St. Maurice een ongeluk gebeurd waardoor wij een uur stil hebben gestaan en uiteindelijk om 21.05 uur in les Arcs aankwamen. Op het laatste file oponthoud na een zeer voorspoedige reis gehad, waarbij de Tesla navigatie zeer accuraat werkte wat betreft de laadstops en batterijinhoud bij aankomst bij de Supercharger's. Zeer ontspannen rit gehad. Een week eerder ben ik met een Volvo V40 diesel op en neer naar Oostenrijk geweest. Slechts een tankstop nodig gehad, maar ik kwam wel gebroken aan. Ook het rijden was zeer vermoeiend vooral als chauffeur. Natuurlijk zijn we sneller op de bestemming gekomen doordat we maar 1 stop hadden, maar ik geef toch ( nog steeds) de voorkeur aan een rit met de Tesla ondanks de kortere reisduur. In mei naar Spanje met de Tesla, heb er zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:49
RigolleM schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:36:
Maar in de praktijk gaat dit er wellicht anders uit zien waar we gaan laden, enkel de eerste stop leg ik vast want in de Belgische Ardennen is het een ramp (...)
Even alleen hierop reagerend, maar bij afslag Rémouchamps is een heerlijk luxe hotel met Tesla superchargers. Voor mij - YMMV - is dat tegenwoordig mijn standaard stop als ik naar het zuiden ga.

Niet om te overnachten, maar gewoon om in de hotel lobby even een cappuccino te nuttigen terwijl de auto aan de lader hangt. Een papieren beker met slappe koffie bij een tankstation kost hetzelfde. :)

Edit: dat is waarschijnlijk dat 'prachtig hotel' dat @Mackeessie hier boven mij bedoelt...
Het daarna genoemde Ibis hotel bij Dijon (de SuC staat eigenlijk bij de buren, een kansloos Kolibri hotel) is waarschijnlijk mijn overnachting als ik eind april nog even naar Tignes rijd om te gaan snowboarden. Om in Albertville bij dat enorme Tesla plein nog even te laden en wat boodschappen te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 18-03-2024 21:13 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
dreamscape schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Even alleen hierop reagerend, maar bij afslag Rémouchamps is een heerlijk luxe hotel met Tesla superchargers. Voor mij - YMMV - is dat tegenwoordig mijn standaard stop als ik naar het zuiden ga.

Niet om te overnachten, maar gewoon om in de hotel lobby even een cappuccino te nuttigen terwijl de auto aan de lader hangt. Een papieren beker met slappe koffie bij een tankstation kost hetzelfde. :)

Edit: dat is waarschijnlijk dat 'prachtig hotel' dat @Mackeessie hier boven mij bedoelt...
Het daarna genoemde Ibis hotel bij Dijon (de SuC staat eigenlijk bij de buren, een kansloos Kolibri hotel) is waarschijnlijk mijn overnachting als ik eind april nog even naar Tignes rijd om te gaan snowboarden. Om in Albertville bij dat enorme Tesla plein nog even te laden en wat boodschappen te doen.
Klopt het was het hotel Rémouchamps, aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dreamscape schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Dat Kolibri hotel staat toch in Tournus en daar is idd ook een SuC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:49
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Dat Kolibri hotel staat toch in Tournus en daar is idd ook een SuC?
Je hebt gelijk, inderdaad. Dat hotel bij de SuC in Dijon is Kyriad. Maar die is zo mogelijk nog kanslozer dan die Kolibri in Tournus. Bij Kyriad had ik het gevoel dat ik in een schaftkeet naar binnen wandelde. Of in zo'n Belgisch frietkot naast de provinciale weg.

Op de terugweg vorig jaar zijn we dus maar even bij de buren van ibis Style koffie gaan drinken. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
dreamscape schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Je hebt gelijk, inderdaad. Dat hotel bij de SuC in Dijon is Kyriad. Maar die is zo mogelijk nog kanslozer dan die Kolibri in Tournus. Bij Kyriad had ik het gevoel dat ik in een schaftkeet naar binnen wandelde. Of in zo'n Belgisch frietkot naast de provinciale weg.

Op de terugweg vorig jaar zijn we dus maar even bij de buren van ibis Style koffie gaan drinken. ;)
De snelladers zijn daar wel ideaal, alleen die slaapfabrieken juist niet. Ik boek liever iets kleinschaliger daar in de buurt. :) En op de terugweg rij ik liever gelijk door naar huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59
DeGroteMuis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:04:
[...]

Voor de meeste ritten inderdaad overbodig om ze te plannen. Ik rij intussen vrijwel altijd gewoon, ga wel kijken waar ik moet laden wanneer de SoC wat laag wordt. Altijd wel meerdere HPC binnen 50km te vinden in de omringende landen. Maar voor de gebieden waar je blij mag zijn als je 1 HPC per 150 km langs je route kan vinden is een laadplanning absoluut noodzakelijk. Of je dat handmatig doet, via ABRP of via de navigatie van de auto is een kwestie van voorkeur, maar je moet plannen. Bij ABRP kan je ook filteren op aanbieder, snelheid, minimaal aantal laadpunten bijvoorbeeld en een goede navigatie met laadplanning biedt ook filteropties.

Niet iedereen vindt het leuk, of wil de tijd nemen om de route 100% te plannen. Plus een stukje zekerheid van een laadplanning die bij onverwachte wijzigingen zo opnieuw berekend is maakt het zeker wel aantrekkelijk om een automatische laadplanning te gebruiken voor veel mensen.

Beetje plannen kan toch wel handig zijn.
De rit die ik vorig weekend gemaakt heb naar Oostenrijk heeft me nu 328 euries gekost, ben er inmiddels achter dat dit een stuk goedkoper had gekund door een ionity-abonnement te nemen.
Ik was dan ongeveer 100 euries minder kwijt geweest.
Het loont dus wel met zo'n planner naar de juiste laders te rijden.
Zou het om een paar tientjes gaan, dan geef ik je gelijk en zou ik er ook niet moeilijk over doen maar voor 100+ euries goedkoper laden dan zou ik het wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Andrehj schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Netjes verbruik! Daar kunnen de vele veel te hoge en te zware SUVs van de laatste jaren nog een puntje aan zuigen! Is dat wat de auto aangaf? Of wat je (inclusief de laadverliezen) hebt afgerekend bij de laadpalen?
Gisteren op mijn vakantiestek in Spanje ff volgeladen (gratis :) ) en gekeken wat ik totaal geladen heb op deze trip. Voor de 2026km heb ik 233kWh geladen, dus een verbruik van 11,5kWh p/100km, de BC gaf 10,7kWh aan. Dus de laadverliezen vallen best mee lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:13:
[...]

Gisteren op mijn vakantiestek in Spanje ff volgeladen (gratis :) ) en gekeken wat ik totaal geladen heb op deze trip. Voor de 2026km heb ik 233kWh geladen, dus een verbruik van 11,5kWh p/100km, de BC gaf 10,7kWh aan. Dus de laadverliezen vallen best mee lijkt mij.
Dat is extreem weinig! Alleen maar wind mee gehad en uitsluitend bergaf gereden zeker? Alle gekheid op een stokje, voor een lange rit is dit extreem laag. Weet je heel zeker dat je niet ergens een laadsessie bent vergeten? Stel dat je bijvoorbeeld 290 kWh geladen had, dan was je op een verbruik van 14 kWh/100 km uitgekomen en dat is nog steeds zuinig, maar meer wat ik zou verwachten.
Misschien ben je met 5% thuis aangekomen en heb je hem aan de lader gehangen. Theoretisch moet je ook deze kWh bij je 233 kWh optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
multikoe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Dat is extreem weinig! Alleen maar wind mee gehad en uitsluitend bergaf gereden zeker? Alle gekheid op een stokje, voor een lange rit is dit extreem laag. Weet je heel zeker dat je niet ergens een laadsessie bent vergeten? Stel dat je bijvoorbeeld 290 kWh geladen had, dan was je op een verbruik van 14 kWh/100 km uitgekomen en dat is nog steeds zuinig, maar meer wat ik zou verwachten.
Misschien ben je met 5% thuis aangekomen en heb je hem aan de lader gehangen. Theoretisch moet je ook deze kWh bij je 233 kWh optellen.
Nee hoor, niets vergeten. :) Ik noteer tijdens mijn vakanties altijd alle laadstops en alle relevante gegevens. Ik ben thuis met 100% SOC vertrokken en heb gisteren weer hier in Spanje tot 100% geladen. Dus nauwkeuriger kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-06 10:54
Mackeessie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:52:
Zaterdag met onze Tesla Model Y LR met 4 volwassenen en 1 kind en veeel bagage van Heemskerk naar les Arcs 2000 gereden. Prima reis gehad, genavigeerd met Tesla navigatie en ook geladen bij Tesla superchartgers. Overal maximale toegestane snelheid +3 aangehouden. Vertrek 6.00 uur en navigatie gaf toen aankomsttijd van 20.40 uur aan. Helaas bleek een van de dochters haar tasje met AirPods te zijn vergeten bij de eerste laadstop net na Luik, bij een prachtig hotel, dus er moest nog een extra rondje gemaakt worden om ze weer op te halen.
Luik -> Heemskerk -> Luik is een rit van 6 uur. Ben je serieus op een neer gereden om airpods op te halen of lees ik het verkeerd?

Dat laatste dus 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:25
Bobo221 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Luik -> Heemskerk -> Luik is een rit van 6 uur. Ben je serieus op een neer gereden om airpods op te halen of lees ik het verkeerd?
Of was ze de oordoppen vergeten bij de eerste laadstop ipv thuis? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Bobo221 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Dat laatste dus 8)7
Je leest het verkeerd. Het was bij de eerste laadstop. Ik heb de eerste afslag genomen en we zijn terug gereden. Kwartiertje tijdverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Mackeessie op 19-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Nee hoor, niets vergeten. :) Ik noteer tijdens mijn vakanties altijd alle laadstops en alle relevante gegevens. Ik ben thuis met 100% SOC vertrokken en heb gisteren weer hier in Spanje tot 100% geladen. Dus nauwkeuriger kan het niet.
Hoe snel/langzaam heb je gereden? En hoelang heb je erover gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:20:
[...]

Hoe snel/langzaam heb je gereden? En hoelang heb je erover gedaan?
Wat ik al eerder schreef, relaxt op de rechter baan gewoon met het verkeer daar mee oprijden. Dus afhankelijk van m'n voorganger zo tussen de 85 en 95kmh. Ik doe er drie dagen over, dus twee overnachtingen. In twee dagen zal ook wel lukken met sneller rijden maar dan ben je weer meer aan laadkosten kwijt en moet ik vaker laden. Ik reken op een 65/70kmh gemiddeld inclusief stoppen/laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Wat ik al eerder schreef, relaxt op de rechter baan gewoon met het verkeer daar mee oprijden. Dus afhankelijk van m'n voorganger zo tussen de 85 en 95kmh. Ik doe er drie dagen over, dus twee overnachtingen. In twee dagen zal ook wel lukken met sneller rijden maar dan ben je weer meer aan laadkosten kwijt en moet ik vaker laden. Ik reken op een 65/70kmh gemiddeld inclusief stoppen/laden.
Ja, dat scheelt. Ik ben vorig jaar in 2 dagen naar Moraira gereden, 1 overnachting met Tesla model Y LR. En hield de maximale snelheid van het land aan +3 op de teller. Gemiddeld 180Wh/km. Dus inderdaad veel meer stroom gebruikt. Maar overnachting bespaard. Per saldo weinig verschil denk ik. Maar ieder zijn voorkeur. Ik rijd graag door, en anderen doen rustig aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mackeessie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Ja, dat scheelt. Ik ben vorig jaar in 2 dagen naar Moraira gereden, 1 overnachting met Tesla model Y LR. En hield de maximale snelheid van het land aan +3 op de teller. Gemiddeld 180Wh/km. Dus inderdaad veel meer stroom gebruikt. Maar overnachting bespaard. Per saldo weinig verschil denk ik. Maar ieder zijn voorkeur. Ik rijd graag door, en anderen doen rustig aan.
Met mijn Ioniq heb ik slechts een 25kWh ter beschikking, maar zou ik gaan met een Ioniq 6 met een drie keer grotere accu dan wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je effectief heel veel meer capaciteit en kun je een heel ander schema aanhouden. Het gaat dus meer om omgaan met beperkingen dan om voorkeur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daveypayvey
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 07:45

Daveypayvey

Ik weet het Zeekr!

Ik heb dit forum net ontdekt. Biedt waardevolle info! Dank!

Zeekr 001 Privilege 2024

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Daveypayvey schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:20:
Graag gedaan :). Er wordt door sommigen hier erg veel moeite gedaan om informatie uit te wisselen en godzijdank zijn de omgangsvormen hier niet zo afgezakt als die in de reacties onder artikelen op Tweakers....

[ Voor 33% gewijzigd door multikoe op 20-03-2024 08:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-06 13:04
multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:22:
[...]

Graag gedaan :). Er wordt door sommigen hier erg veel moeite gedaan om informatie uit te wisselen en godzijdank zijn de omgangsvormen hier niet zo afgezakt als die in de reacties onder artikelen op Tweakers....
Schijnt op heel veel fora etc. tegenwoordig heel gewoon te zijn om elkaar belachelijk te maken, uit te maken voor van alles en nog wat en er van alles bij te halen wat totaal niets met het onderwerp te maken heeft. Droevig en absoluut nie leuk meer maar helaas zie je het door de hele maatschappij.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

Oekol

waka waka hey hey

Het gaat steeds meer de goede kant op! Nadat er laatst al in Duitsland een soort van 'ouderwets' laadstation met faciliteiten van Tesla is geopend nu ook in Frankrijk van Lidl:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GJGIn57XIAAeWJc?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GJGJAGmWUAA_8KV?format=jpg&name=large

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 20-03-2024 09:48 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:48:
Het gaat steeds meer de goede kant op! Nadat er laatst al in Duitsland een soort van 'ouderwets' laadstation met faciliteiten van Tesla is geopend nu ook in Frankrijk van Lidl:

[Twitter]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Slimme strategie!
Correcte prijzen vragen, snelladen op de parking van de super terwijl je de boodschappen toch doet.
Dat maakt EV rijden heel doenbaar voor mensen die geen eigen oprit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:34
Vandaag ontdekt dat we op een zwarte zaterdag (10-Aug) naar de Franse Alpen gaan rijden (Chamonix).
We wilden dit omzeilen en een dag eerder de accomodatie maar dat lukt helaas niet.

We gaan met een ID4 Pro met 77 kWh accu, ABRP geeft aan dat het een rit van 1000 km is met vier laadstops van totaal net geen 2 uur laden. We hebben alleen pubers en maken vaker lange autoritten dus dat is het issue niet.
Losse overnachtingen kosten met vijf personen een vermogen.

Maar is het op zwarte zatedag te doen met laden langs de franse tolwegen richting Lyon ?
Misschien is over Duitsland rijden beter (Frankfurt en dan Bern) ?
Of gewoon toch van de zwarte zaterdag afzien en dan maar een losse overnachting boeken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:31

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:01:
[...]

Slimme strategie!
Correcte prijzen vragen, snelladen op de parking van de super terwijl je de boodschappen toch doet.
Dat maakt EV rijden heel doenbaar voor mensen die geen eigen oprit hebben.
Mijn idee inderdaad. Sowieso wordt Lidl veel gebruikt door mensen met campers die overnachten op het parkeerterrein, veel te zien in het buitenland. Of het daadwerkelijk echt mag... geen idee. Maar deze nemen dan in ieder geval al ontbijt in de ochtend en vaak ook direct lunch mee. Is het terrein ook nog semi beveiligd direct ook ;)

Vind het een hele goede strategie, laat maar komen die nieuwe plekken om te laden!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-06 13:56
LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:06:
Vandaag ontdekt dat we op een zwarte zaterdag (10-Aug) naar de Franse Alpen gaan rijden (Chamonix).
We wilden dit omzeilen en een dag eerder de accomodatie maar dat lukt helaas niet.

We gaan met een ID4 Pro met 77 kWh accu, ABRP geeft aan dat het een rit van 1000 km is met vier laadstops van totaal net geen 2 uur laden. We hebben alleen pubers en maken vaker lange autoritten dus dat is het issue niet.

Maar is het op zwarte zatedag te doen met laden langs de franse tolwegen richting Lyon ?
Of gewoon toch van de zwarte zaterdag afzien en dan maar een losse overnachting boeken ?
Wij rijden meestal via Reims, ook op zwarte zaterdag is het op een of andere manier wat beter te doen, ook begint de peage dan bijna meteen bij de grens belgie/frankrijk. na Brussel wel via de N5 maar die is ook een stuk verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

1000km is zeker doenbaar, en ik verwacht de grootste druktes vooral rond Parijs, en dan idd Lyon en de wegen naar de zuidkust.
Je kan vanaf Dijon toch naar Geneve (A39), dan vermijd je Lyon.

Alles tot 1000km is op een dag zeker doenbaar, daar zou ik ook geen hotel voor boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:58
@LastSamurai Ik zou over Duitsland en Zwitserland gaan, of vanaf Basel de route nationale door Frankrijk rijden (over Pontarlier).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-06 17:25

Geen ervaring met zwarte zaterdag, maar in de winter rij ik Chamonix sowieso via Duitsland (A3) - Basel - Bern. Ik weet niet vanaf waar je vertrekt, maar bv vanuit utrecht is het ook de kortste afstand. Je bespaart flink op Peage kosten, zelfs genoeg om een jaarvignet van 45 euro voor CH te betalen. CH rijdt relaxt, wel aan de max snelheid houden ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik denk dat het beste dat je kan doen is: hou rekening met flinke vertragingen, alle laadpalen bezet, volle restaurants, volle toiletten. Pessimisten hebben altijd gelijk of het valt mee. Win-win!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Oekol schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:48:
...
Super, dit is een voorbeeld van hoe het moet. En geafficheerde prijzen, dat is ook wel een positieve uitzondering!
Ideaal trouwens om te kunnen snelladen tijdens boodschappen, veel beter dan zo'n 11kW lader die vooral interessant is voor PHEVs omdat je nauwelijks 25 km range bij laadt op die tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01

Ik zou lekker vrijdag al gaan, kijken hoe ver je geraakt (Colmar ofzo?), hotel overnachting pakken, en daarna lekker vroeg doorrijden.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
caspervc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Ik zou lekker vrijdag al gaan, kijken hoe ver je geraakt (Colmar ofzo?), hotel overnachting pakken, en daarna lekker vroeg doorrijden.
Hij wil geen hotel.

Verder: gewoon op tijd Waze gebruiken, die houden ook rekening met "verwachte" verkeersdrukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
caspervc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Meestal moeten we 2 of soms zelfs 3 kamers boeken om met zn vijven te overnachten.
En ik kan pas om 1700 mn accomodatie in Chamonix in, dus om er vroeg te zijn heeft weinig nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Meestal moeten we 2 of soms zelfs 3 kamers boeken om met zn vijven te overnachten.
En ik kan pas om 1700 mn accomodatie in Chamonix in, dus om er vroeg te zijn heeft weinig nut.
ik boek dan toch een hotel, zoek wat uit in de buurt wat er te doen is (leuk plaatsje, markt, kasteel, bergpas etc) en doe sochtends rustig aan, lunch nog op locatie en ga daarna pas rijden.
Met 5 man kan je prima in familiekamers en die zijn echt wel te vinden?
Je moet het alleen wel willen :) Als je dan ook nog een hotel vind met laadpaal ga je 100% weg.. ook wel fijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:00

Ik zou een dag eerder en dan in redelijk in de buurt van je bestemming ipv de accommodatie zelf. Per saldo is het dan geen tussenovernachting ook, maar een lekker extra dagje vakantie en waarschijnlijk goedkoper dan je bestemmingshotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
4v4t4r schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:22:
[...]

ik boek dan toch een hotel, zoek wat uit in de buurt wat er te doen is (leuk plaatsje, markt, kasteel, bergpas etc) en doe sochtends rustig aan, lunch nog op locatie en ga daarna pas rijden.
Met 5 man kan je prima in familiekamers en die zijn echt wel te vinden?
Je moet het alleen wel willen :) Als je dan ook nog een hotel vind met laadpaal ga je 100% weg.. ook wel fijn !
Nee. Is niks voor mij. Je hebt AL je spullen in de auto/dak/trekhaak. Achterbank volgeladen en dan moet ik ook twee overnachtingstassen inpakken voor de overnachting. Familiekamers voor vijf volwassenen zijn zeldzaam, dat worden meestal twee a drie kamers of een complete BnB. En dan nog een diner erbij.
En dan loop ik in zo'n stadje ook niet echt relaxed.
Dus nee, dan schuif ik wel aan :) Maar bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Nee. Is niks voor mij. Je hebt AL je spullen in de auto/dak/trekhaak. Achterbank volgeladen en dan moet ik ook twee overnachtingstassen inpakken voor de overnachting. Familiekamers voor vijf volwassenen zijn zeldzaam, dat worden meestal twee a drie kamers of een complete BnB. En dan nog een diner erbij.
sorry - ik dacht kids :)
Ik heb indd alles in mn auto/dakkoffer en inderdaad ook 2 reistassen :)
IIk zoek wel hotels uit waar mn auto in hun prive garage staat hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:01
LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Ik snap het. Maar aan de andere kant zie ik het vaak zo:
- wat zijn de (meer)kosten op de gehele vakantie?
- je hebt een dag extra vakantie. Mini stedentripje in een leuk stadje (Wat Colmar is)
- het ontstresst je, en als je een goed hotel uitzoekt met laadmogelijkheid kan je de volgende dag met 100% accu verder
- je zou ook nog juist pas om 14:00 ofzo kunnen gaan rijden op dag 2, lekker achter de files aan.

Edit: ik zie nu je duidelijke antwoord. Vergeet de overtuiging hierboven O-) :*)

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 20-03-2024 11:40 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Pubers, van 16,16 en 14. Die tellen overal als volwassenen mee. Zeker als ze gaan eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
caspervc schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:39:
[...]
Edit: ik zie nu je duidelijke antwoord. Vergeet de overtuiging hierboven O-) :*)
:) Je hebt me toch aan het twijfelen gebracht :) Ik ga het toch even uitzoeken.
Bedankt !

Acties:
  • +3 Henk 'm!
LastSamurai schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Gewoon, om even een ander perspectief de bieden: wij hebben een paar keer overnacht in Frankrijk, op weg naar het zuiden. Wij deden dat in Formule1 hotels. Wij waren ook met z'n vijven (drie pubers). Die Formule1 hotels zijn ingericht op snel en simpel. Wij lieten alles in en op de auto, namen alleen een handdoek, een schone onderbroek en wat toiletspullen mee naar binnen (en wat kostbare spullen). Eten haalden we ergens of namen we mee. Die F1 hotels zijn niet duur, liggen vaak aan de snelweg, zijn niet comfortabel, maar voor een enkele overnachting als je op doorreis bent prima. Voor ons dan :)

Edit: we boekten dan wel twee kamers: de twee oudsten apart, de jongste bij ons.

[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 20-03-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:44:
[...]

Gewoon, om even een ander perspectief de bieden: wij hebben een paar keer overnacht in Frankrijk, op weg naar het zuiden. Wij deden dat in Formule1 hotels. Wij waren ook met z'n vijven (drie pubers). Die Formule1 hotels zijn ingericht op snel en simpel. Wij lieten alles in en op de auto, namen alleen een handdoek, een schone onderbroek en wat toiletspullen mee naar binnen (en wat kostbare spullen). Eten haalden we ergens of namen we mee. Die F1 hotels zijn niet duur, liggen vaak aan de snelweg, zijn niet comfortabel, maar voor een enkele overnachting als je op doorreis bent prima. Voor ons dan :)

Edit: we boekten dan wel twee kamers: de twee oudsten apart, de jongste bij ons.
Ik slaap liever in een auto dan in een F1.
F1 hotel is alles behalve vakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:07:
[...]

overdrijven is ook een kunst

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:07:
[...]

In je auto slapen wel?
Hoe je reist is heel erg persoonlijk. Wij hebben als gezin nooit veel gegeven om luxe, zijn snel tevreden, hebben ook geen dure spullen die gestolen kunnen worden en een broodje koud gehakt is ook eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
In de juiste auto wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 23:36
Ik begrijp de ergernis niet om iets af te keuren dat een prima keuze is. Naar mijn mening is er geen reden voor onbegrip over wat wel of niet kan. Hoe iemand zijn reis voortzet, rekening houdend met het gezelschap, en een overnachtingsplaats kiest tijdens een langere reis, is zeer persoonlijk. Dit kan vanuit verschillende perspectieven worden bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Welke auto heeft een stoel die dienst kan doen als volledig recht matras van 90 bij 220 Cm?

En die een douche en een wc ingebouwd heeft?

Ga ik die gelijk kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Welke auto heeft een stoel die dienst kan doen als volledig recht matras van 90 bij 220 Cm?

Ga ik die gelijk kopen.
Je hebt gelijk... nu tevreden?

Het ging in de discussie over een overnachting plannen op een rit van 1000km.
Alhoewel ik geen grote voorstander ben van enorme afstanden op één dag vind ik 1000km met 2 chauffeurs prima te doen omdat de niet rijdende chauffeur wel een dutje kan doen als de andere rijdt.

Om een rit van 1000km te onderbreken in een F1 Hotel, nee bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
jeroenkb schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Ga ik die gelijk kopen.
Dat noemen ze denk ik een mobilhome ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:56
F1 vinden wij net teveel van het slechte maar de keten B&B of Ibis Budget zijn prima :).
Maar genoeg off-topic denk ik.

Wellicht valt een rit vanuit Noord-Nederland naar de Belgische kust wel onder een lange rit met een Dacia Spring :).

Ik moet zeggen, dat beviel ons prima. Lekker 100 rijden, twee keer lekker ontspannen stoppen (hapje, drankje etc.) + ''snelladen''.

Viel ons heel erg mee en was eigenlijk helemaal prima, maar wij hebben dan ook nooit haast op een reisdag, de vakantie begint bij het inladen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
krissie100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:40: de vakantie begint bij het inladen ;)
#offtopic je bedoelt de echtscheiding 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
wd200 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:00:
[...]

#offtopic je bedoelt de echtscheiding 🤣
Dat viel deze keer mee, gingen voor het eerst met de Spring en bleek dat er stiekem best wel veel in kan, al zijn wij gewend om in de zomervakantie met de Logan te gaan waar een bak ruimte in zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Je hebt gelijk... nu tevreden?

Het ging in de discussie over een overnachting plannen op een rit van 1000km.
Alhoewel ik geen grote voorstander ben van enorme afstanden op één dag vind ik 1000km met 2 chauffeurs prima te doen omdat de niet rijdende chauffeur wel een dutje kan doen als de andere rijdt.

Om een rit van 1000km te onderbreken in een F1 Hotel, nee bedankt.
Een F1 is inderdaad meer een nood slaapplaats, niet een 'joepie, we hebben vakantie!' keten. :+ Maar 1000km prima te doen ligt er denk ik aan hoe zwart de zaterdag is. Jaaaaren geleden richting Kroatië wel eens bijna 8 uur gedaan over een stukje van nog geen 200km, dat was toch niet bepaald relax meer. Als je na ruim 20 uur in de auto nog 300-400 km te gaan hebt, klinkt een overnachting misschien toch wel fijn... Ook geen idee hoe druk het bij de laadstations is op dat soort dagen, meestal lukt 't voor ons prima om de zwarte dagen te mijden, al is dat soms met een extra overnachting. Rondom die zwarte dagen is het prima te doen qua laden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met z'n vijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
krissie100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Dat viel deze keer mee, gingen voor het eerst met de Spring en bleek dat er stiekem best wel veel in kan, al zijn wij gewend om in de zomervakantie met de Logan te gaan waar een bak ruimte in zit. :+
De Dacia? Beviel dat? Ik denk er sterk over om de Dacia Spring in de mix te gooien als de lease van onze e-Niro afloopt. De e-Niro is voor ons veels te groot en te duur en die Dacia werd redelijk goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
In de juiste auto zelfs met 7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:17:
[...]

In de juiste auto zelfs met 7.
Zullen we het hier bij laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:12:
[...]

De Dacia? Beviel dat? Ik denk er sterk over om de Dacia Spring in de mix te gooien als de lease van onze e-Niro afloopt. De e-Niro is voor ons veels te groot en te duur en die Dacia werd redelijk goed beoordeeld.
Ik heb de Spring ook eens goed bekeken als auto voor 'rond de kerk'.
Maar ik vind het toch echt een koekblik. Ik zou er niet mee op de autostrade willen rijden, ook al is dat maar een kort stukje.
Ik zou dan eerder een tweedehands Kona of Niro kopen voor 20k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Met mijn Ioniq heb ik slechts een 25kWh ter beschikking, maar zou ik gaan met een Ioniq 6 met een drie keer grotere accu dan wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je effectief heel veel meer capaciteit en kun je een heel ander schema aanhouden. Het gaat dus meer om omgaan met beperkingen dan om voorkeur.
Duidelijk, ik begrijp je. Mijn Tesla heeft inderdaad 77 Kwh ter beschikking en dan is het makkelijk praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Hebben de auto tweedehands gekocht voor zegmaar 12000 incl subsidie met nog geen 5K op de teller. Orange pack met navigatie Android auto/Apple CarPlay etc.

Staat nu ruim 7k op de teller en bevalt ons uitstekend.

Ja, de deuren (zeker de kofferbak) zijn dun en horen heel blikkerig. Kofferbak van 300l is erg ruim in het segment én zijn met z'n drieën naar België gegaan (gelukkig is er iemand 1,60 die daardoor prima achterin zit). Daarnaast hebben we nog een Logan voor de ruimte. Daarnaast enorm goedkoop in gebruik. Verbruik zakt nu al naar rond de 13kwh/100km. App voor voorverwarmen/koelen van de auto is lekker in de zomer/winter.

Mocht je meer willen weten kan je altijd een berichtje sturen of in het dacia spring topic ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krissie100
Tommie12 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Ik heb de Spring ook eens goed bekeken als auto voor 'rond de kerk'.
Maar ik vind het toch echt een koekblik. Ik zou er niet mee op de autostrade willen rijden, ook al is dat maar een kort stukje.
Ik zou dan eerder een tweedehands Kona of Niro kopen voor 20k...
Het is ook een redelijk koekblik, echter voor ons geen probleem. Daardoor meer ruimte en minder gewicht en enorm zuinig en goedkoop in gebruik.

Wij hebben ook in de eerste generatie Sandero gereden dus zijn wel wat gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:42
Heel veel keer Colmar gepasseerd in het terugkomen van de reisbestemming en altijd gezegd hier moeten we eens stoppen bij de volgende reis.
Uiteindelijk is het er een keer van gekomen, wat een prima stadje.
F1 is echt rudimentair met sanitair en douche op de gang.
Meestal een nuit d'hôtel, première classe of een B&B hotel gebruikt.
Met een EV nemen we het ontbijt niet meer maar springen na het ontwaken in de wagen en nemen ons ontbijt op de eerste laadstop. Tussen het ontwaken en t springen maken we wel een kop koffie om mee te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
krissie100 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Hebben de auto tweedehands gekocht voor zegmaar 12000 incl subsidie met nog geen 5K op de teller. Orange pack met navigatie Android auto/Apple CarPlay etc.

Staat nu ruim 7k op de teller en bevalt ons uitstekend.

Ja, de deuren (zeker de kofferbak) zijn dun en horen heel blikkerig. Kofferbak van 300l is erg ruim in het segment én zijn met z'n drieën naar België gegaan (gelukkig is er iemand 1,60 die daardoor prima achterin zit). Daarnaast hebben we nog een Logan voor de ruimte. Daarnaast enorm goedkoop in gebruik. Verbruik zakt nu al naar rond de 13kwh/100km. App voor voorverwarmen/koelen van de auto is lekker in de zomer/winter.

Mocht je meer willen weten kan je altijd een berichtje sturen of in het dacia spring topic ;).
Wij geven niet zoveel om luxe, dus het is zeker een optie. Onze e-Niro is eigenlijk te groot, dus tweedehands aanschaffen heeft niet onze voorkeur. We gaan het zien over anderhalf jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Wij geven niet zoveel om luxe, dus het is zeker een optie. Onze e-Niro is eigenlijk te groot, dus tweedehands aanschaffen heeft niet onze voorkeur. We gaan het zien over anderhalf jaar....
Tegen die tijd kan je ook naar de vernieuwde Spring kijken met oa een behoorlijk opgefrist interieur of de e-c3/ Renault 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
multikoe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:58:
Hoewel vast beter dan een Renault Clio uit begin jaren '90 om bij hetzelfde concern te blijven, scoorde de huidige Dacia Spring ook niet super in de EuroNCAP. En dan niet alleen omdat er geen uitgebreide elektronische hulpmiddelen standaard aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
DeGroteMuis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Hoewel vast beter dan een Renault Clio uit begin jaren '90 om bij hetzelfde concern te blijven, scoorde de huidige Dacia Spring ook niet super in de EuroNCAP. En dan niet alleen omdat er geen uitgebreide elektronische hulpmiddelen standaard aanwezig waren.
Grootste probleem is wanneer je in een A-segmenter tegen een 2 ton+ wegende EV SUV knalt...
in de jaren 90 waren die gewichten er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-06 15:13
krissie100 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Grootste probleem is wanneer je in een A-segmenter tegen een 2 ton+ wegende EV SUV knalt...
in de jaren 90 waren die gewichten er niet.
Vrachtwagens? Bomen? De huidige A-segmenters zijn veiliger dan de B- en C-segmenters van de jaren 90. Het is wel drukker op de weg geworden met meer zware, grote voertuigen, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar je hoeft niet per se een EV aan te rijden, je mag ook iets anders kiezen :P.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• putty10
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 12:27
Daveypayvey schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:20:
Same here...sinds een paar weken aan het overwegen om volledig elektrisch te gaan rijden en toen opzoek naar informatie over reizen hier beland....helemaal top! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-06 01:10

El Pollo Diablo

3-wieler

Vandaag even heen en weer geweest naar Frankfurt, zo'n 850Km. Thuis met 100% vertrokken, dus moest er op de heenweg een keer geladen worden: Google stelde een Suc voor van EnBW, Raststatte Sessenhousen West langs de A3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTmgzmJJx7vEPapISlfb6i2oW4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AubrCG7hxvcUTRHmQjIZqrA.jpg?f=fotoalbum_large

Heel veel sneuer en mistroostiger wordt het niet. Een vrijwel lege parkeerplaats met een 300Kw en een 50Kw laadpaal. De hekken op de foto staan rondom het restaurant wat er eens was. Verder geen voorzieningen.

Op de terugweg stelde Google een soortgelijk plek voor. Daar aangekomen stond er een Audi aan de laadpaal, de andere positie was rood verlicht, dus stuk. Duitsland is is op het gebied van laden geen probleem, dus 5 kilometer doorgereden naar de volgende laadpaal: Exact hetzelfde: Een Audi aan het laden, positie 2 rood verlicht. Dus doorgereden naar laadpaal nummer 3, op een kilometer of 6 afstand. Daar lukte het wel.

Toevallig wel allemaal laadpalen van EnBW op parkeerplaatsen zonder Tankstation, en zonder andere laadpalen (>50Kw) op dezelfde plek om naar uit te wijken.
Pagina: 1 ... 45 ... 108 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.