theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden
Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze
Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.
Onze route liep van
Olk (54310, Duitsland) naar Dordrecht (3314 NS, Nederland).
Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer
10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.
Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief:
€0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van
Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.
Uiteindelijk heb ik ongeveer
€40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de
€0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.
De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van
Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts
10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.
Daar betaalden we uiteindelijk zelfs
€0,81 per kWh.
Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.
Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:
- Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
- Hebben jullie tips voor langere ritten door Duitsland en Wallonië?
- Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.
Ik had de volgende kaarten, apps geinstalleerd
- Ionity - richting terug weg niet beschikbaar
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe