• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
ikweethetbeter schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:02:
[...]

Bij DC laadlocaties is het prijsbeleid compleet ondoorzichtig, de prijzen zijn niet aan de buitenkant zichtbaar, je weet dus niet wat de beste optie is als je voor een Fastned en Ionity staat.
Dan open je de app van je laadpas aanbieder, klik de starions aan en zie daar de prijs. Als je een bijrijder hebt kun je dat eventueel ook diegene laten doen als je er nog naar onderweg bent.

Ik heb dan (vind ik) het voordeel dat mijn Tesla automatisch een Tesla abonnement heeft en naar Tesla SuCs navigeert. Mijn bijrijder mag dan even die laadpunten checken op Toiletten en andere voorzieningen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:00
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:15:
[...]

over nagedacht, maar de klapski is nog niet uitgevonden ;)
De Thule Arcos XL is 180 breed en daar passen gewoon ski's in

• Blik1984
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:42:
De zomer vakantie met caravan zit er op, kunnen we ons gaan focussen op de wintersport!

Nu zit ik te kijken naar een dakkoffer/skibox en vroeg mij af of er echt substantiële verschillen zijn tussen de verschillende dakkoffers. Ik zie dat de verschillende leveranciers ook netjes op de EV hype zijn gesprongen met mega aerodynamische dakkoffers, maar scheelt dat nu echt wat tov de standaard boxen? En hebben we het dan over 20KM op een accu of meer?

Dit is voor mij momenteel een door de bomen het bos niet meer zien situatie.

Om het wat specifieker te maken zit ik te kijken naar de Thule Pulse XL, nog steeds een beste prijs maar een goede 40% minder duur dan de Motion versie die uber mega aerodynamisch schijnt te zijn.

Tips en inzichten zijn welkom!
Zou even dit topic doorkijken

Het grote trekhaakkoffer-topic

Mijn ervaring met een Thule Arcos XL (passen normale ski's gewoon in) is geen impact op bereik omdat je geen extra luchtweerstand hebt. Wel een flinke kostenpost, maar die verdien je over tijd terug in lagere laadkosten op vakantie + wat gemak voor dat je minder vaak aan het laden bent en dus korter onderweg bent.

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:12
Blik1984 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:58:
[...]

De Thule Arcos XL is 180 breed en daar passen gewoon ski's in
interessant, mijn ski's zijn 1.87, dus diagonaal zou wellicht net passen.

Nadeel is dan wel dat mijn rij assistentie niet meer werkt :)

Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line

• Blik1984
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:02:
[...]

interessant, mijn ski's zijn 1.87, dus diagonaal zou wellicht net passen.

Nadeel is dan wel dat mijn rij assistentie niet meer werkt :)
Heb je een Tesla? Je kunt de aanhangermodus uitzetten en dan werken de rij-assistentiemodussen gewoon nog. Zelfs FSD werkt dan nog. Alleen mee opletten in dorpjes en met achteruitrijden

• ourplayground
Blik1984 schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:04:
[...]

Heb je een Tesla? Je kunt de aanhangermodus uitzetten en dan werken de rij-assistentiemodussen gewoon nog. Zelfs FSD werkt dan nog. Alleen mee opletten in dorpjes en met achteruitrijden
Geen Tesla, een KIA EV6.

paar dingen die me opvallen en even checken of ik dit goed zie:

Een trekhaak oplossing die ski's beschermd kan meenemen (de Thule oplossing) is echt mega duur (ca.1500 voor de totale oplossing). ik heb vergelijkbare opslag, maar kan minder meenemen ivm 50KG max gewicht. minder lawaai aan het hoofd en ik kan verder rijden dan met een dakkoffer..

Ik denk er nog even over na :)

Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:58
[...]

Oh, die is er wel hoor! Prima oplossing als je geen box wil op de EV :)

https://elansports.com/en-eu/pages/voyager

• Blik1984
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:17:
[...]

Geen Tesla, een KIA EV6.

paar dingen die me opvallen en even checken of ik dit goed zie:

Een trekhaak oplossing die ski's beschermd kan meenemen (de Thule oplossing) is echt mega duur (ca.1500 voor de totale oplossing). ik heb vergelijkbare opslag, maar kan minder meenemen ivm 50KG max gewicht. minder lawaai aan het hoofd en ik kan verder rijden dan met een dakkoffer..

Ik denk er nog even over na :)
Ik was ~1200 kwijt, dus kan wel aardig goedkoper. Daarnaast zou ik voor mijn Tesla nog dakdragers additioneel moeten kopen als ik een dakkoffer wilde gaan gebruiken. De trekhaak had ik al, ook voor de fietsendrager die ik soms gebruik.

Vergis je overigens niet in wat er officieel op je dak mag. Bij een Kia EV6 mag maximaal 75-80 kilo op het dak, maar dat is wel inclusief dakdrager en koffer. Dus als je dakdragers + koffer 15 kilo wegen dan mag er nog maar 60-65 kilo bovenop je dak.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23
[...]

Ski's in het midden door het skiluik en de overige bagage in de trekhaakkoffer. Dakkoffer is niet meer van deze tijd. Daar word je met een EV echt gewoon ongelukkig van.

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18:44
theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden

Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.

Onze route liep van Olk (54310, Duitsland) naar Dordrecht (3314 NS, Nederland).

Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer 10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.

Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief: €0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.

Uiteindelijk heb ik ongeveer €40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de €0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.

De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts 10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.

Daar betaalden we uiteindelijk zelfs €0,81 per kWh.
Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.

Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:
  • Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
  • Hebben jullie tips voor langere ritten door Duitsland en Wallonië?
  • Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Ik had de volgende kaarten, apps geinstalleerd
- Ionity - richting terug weg niet beschikbaar
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Ik krijg de indruk dat jij jezelf niet echt goed hebt ingelezen in dit Forum. Maar goed, het is nooit te laat. Mijn advies, spit dit forum eens door, staan veel goede hints en tips in. Dan zie ik dat je ABRP hebt? daarmee kun je heel goed je reizen voorbereiden en plannen.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:55
aoowdam schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:04:
[...]

Ik krijg de indruk dat jij jezelf niet echt goed hebt ingelezen in dit Forum. Maar goed, het is nooit te laat. Mijn advies, spit dit forum eens door, staan veel goede hints en tips in. Dan zie ik dat je ABRP hebt? daarmee kun je heel goed je reizen voorbereiden en plannen.
ik had a ABRP langere tijd, maar niet in gebruik genomen nog. ik dacht is puur routeplanner, maar inderdaad die plant ook in waar te laden etc. ik moet alleen de filters goed instellen, en eventueel maandelijk een abbonnement nemen voor het goedkoper laden.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:34
Hoeveel paar ski's moeten er mee? Of ga je met 5 personen in de auto? Het ski luikje in de EV6 lijkt me gemaakt voor iets als, ehm, ski's. 8)

En zoals al eerder gezegd, als er dan te weinig opslag is verder, neem een wat aardiger geprijsde trekhaakkoffer voor overige zaken. (of stuur 1 persoon met low-cost airline naar dichtstbijzijnd vliegveld. Voor de prijs van die thule kun je heel wat tickets kopen...)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
mediumdry schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:34:
[...]Voor de prijs van die thule kun je heel wat tickets kopen...
En in elk wintersport gebied kun je ski's huren. Voor de prijs van aanschaf en onderhoud van skis plus kosten van een box en extra elektra kun je ook best wat ski's huren...

(Zeker als je 1 week per jaar met het gezin gaat skiën, wij kosten alleen skischoenen voor de volwassenen en de rest werd gehuurd).

• ourplayground
mediumdry schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:34:
[...]

Hoeveel paar ski's moeten er mee? Of ga je met 5 personen in de auto? Het ski luikje in de EV6 lijkt me gemaakt voor iets als, ehm, ski's. 8)

En zoals al eerder gezegd, als er dan te weinig opslag is verder, neem een wat aardiger geprijsde trekhaakkoffer voor overige zaken. (of stuur 1 persoon met low-cost airline naar dichtstbijzijnd vliegveld. Voor de prijs van die thule kun je heel wat tickets kopen...)
2 paar ski's en een snowboard + de schoenen + kleding + ander spul. en 3-4 personen, afhankelijk van de vakantie.

Ski luikje is dus niet voldoende.

Bottomline is dat er iets moet komen: dakkoffer of een bak er achter.

De bak er achter klinkt erg aantrekkelijk alleen zijn mijn ski's 184cm, binnenkort eens kijken o dat misschien toch diagonaal zal passen.

• Blik1984
Voor 1 week in het jaar zou ik persoonlijk ook geen 1200 euro uitgeven voor een trekhaakkoffer, dan inderdaad maar ski's huren. Persoonlijk gebruik ik de trekhaakkoffer ook voor de zomervakantie, en zit dan al op minimaal 4 weken gebruik per jaar. Zomervakantie huren voor 3 weken gaat al snel richting de 300-400 euro, weekje wintersport komt er nog minimaal 150 euro bij. Dan wordt het snel goedkoper om het te kopen, zeker als je restwaarde ook nog meeneemt in het vergelijk.

• ourplayground
jongetje schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:41:
[...]

En in elk wintersport gebied kun je ski's huren. Voor de prijs van aanschaf en onderhoud van skis plus kosten van een box en extra elektra kun je ook best wat ski's huren...

(Zeker als je 1 week per jaar met het gezin gaat skiën, wij kosten alleen skischoenen voor de volwassenen en de rest werd gehuurd).
niet echt relevant als je al ski's hebt? Daarnaast ga ik 2-3 keer per jaar en is eigen ski's een besparing op het geheel.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:30

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

Largamelion schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:44:
Het is een feit dat als je met 'n EV op reis vertrekt zonder voorbereiding, je de hoofdprijs betaalt aan de laadpalen. I
Klopt maar ook met mij dinosap auto's keek ik op internet welke autohofs in duitsland voordelig waren. Ik heb 4 leveranciers waar ik naar kijk als ik (regelmatig) naar Schaffhausen rijdt.
Meestal komt het met prijs en planning voor mij het beste met Ionity uit en 's-avonds op bestemming bij Tesla

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

AMDFreak

Intel is zo..

Promotioneel schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:47:
[...]

Ski's in het midden door het skiluik en de overige bagage in de trekhaakkoffer. Dakkoffer is niet meer van deze tijd. Daar word je met een EV echt gewoon ongelukkig van.
Ik heb afgelopen zomer met een Kia EV3 met dakkoffer (Hapro Traxer 5.6) 1300km gereden naar het zuiden. Het verbruik ligt iets hoger ja.. maar dan praat je over 10~15% gok ik.. En dat is wellicht ook vergelijkbaar met een benzine auto?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Blik1984
AMDFreak schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:39:
[...]

Ik heb afgelopen zomer met een Kia EV3 met dakkoffer (Hapro Traxer 5.6) 1300km gereden naar het zuiden. Het verbruik ligt iets hoger ja.. maar dan praat je over 10~15% gok ik.. En dat is wellicht ook vergelijkbaar met een benzine auto?
Volgens mij is het iets hoger, namelijk 15-20% dacht ik. Daarnaast is in de winter je verbruik echter sowieso al flink hoger als het een beetje fris is onderweg. Heb er zelf nog geen ervaringen mee, maar de eerste hits als ik ernaar zoek geven ook nog eens 20-30% lager bereik met winterse temperaturen. Als daar dan ook nog de 15-20% van de dakkoffer vanaf gaat dan hou je wel weinig over.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:24
[...]

Ja hoor. Die is er al een tijdje.
Of het ook lekker skiet, is een tweede vraag. 😉

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:53
JoeJoe schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:19:
[...]

Mijn letterlijke invoer was:

Claude Opus 5 high model:
Hierbij de export uit Tessie van de drives en charges van onze vakantie. We zijn op 08-08 naar Denemarken gereden en op 22-08 weer terug.

Kun je hier een mooie visuele weergave van maken, op A4-formaat, waarop de reis is uitgestippeld: hoe we gereden hebben en waar we geladen hebben. Het gaat me daarbij vooral om de twee reisdagen zelf, dus de heenreis en de terugreis apart.

Wat ik erin terug zou willen zien:

- de laadstops, met per traject tussen twee stops de gemiddelde snelheid, het gemiddelde verbruik en de tijd

- per laadsessie van hoeveel naar hoeveel procent, hoe lang het duurde, met welk vermogen en hoeveel kWh erin ging

Daaronder zou ik het mooi vinden als de drie onderdelen apart uitgelicht staan met hun eigen statistieken: de heenreis, de terugreis, en alles wat we in Denemarken zelf gereden hebben.

De Supercharger-locaties met hun data op de kaart zou ook gaaf zijn. Uiteindelijk wil ik er iets van maken dat leuk is om te delen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bolulla op 07-09-2026 17:52 ]

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:53
theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden

Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.

Onze route liep van Olk (54310, Duitsland) naar Dordrecht (3314 NS, Nederland).

Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer 10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.

Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief: €0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.

Uiteindelijk heb ik ongeveer €40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de €0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.

De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts 10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.

Daar betaalden we uiteindelijk zelfs €0,81 per kWh.
Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.

Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:
  • Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
  • Hebben jullie tips voor langere ritten door Duitsland en Wallonië?
  • Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Ik had de volgende kaarten, apps geinstalleerd
- Ionity - richting terug weg niet beschikbaar
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Electra en electroverse en neem een maandelijks abonnement als je op reis gaat. Ik rij nu met mijn byd atto3 van spanje naar nederland en nu via Wallonië terug via de N route terug naar spanje. Ik rij via de abrp routeplanner met een dongel van obdlink cx tot nu zeer tevreden. Morgen ga ik vanaf reims naar Lyon dat word de graadmeter als die goed gaat is het mij 100% meegevallen. Bij electra betaal ik ongeveer 38cent.
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.