PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
wat bedoel je me 'daar' ?Bolulla schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:07:
[...]
Zijn daar genoeg laad mogelijkheden, ik ga vaak een lang weekend vanaf de Costa Blanca richting girona. Nooit problemen.
Ik heb ze niet gezien nog, wel de 'standaard' palen, 20 stuks. 8,6 en 6, zag er geen V4 bij, enkel de 'oude' standaard palen met rode binnenkant.
Dat was dan wel 3 weken geleden, tenzij er intussen iets veranderd is
Op de Tesla site staat dat er 4 zijn en op GM zie ik een foto van V4 laders. https://www.google.nl/maps/place/Tesla+Supercharger/@52.992506,6.5237799,18.08z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x47c824c1cf7ae1b1:0xc350e413be5175c3!2sAssen!3b1!8m2!3d52.992753!4d6.5642284!16zL20vMGpyN2Q!3m5!1s0x47c825f52ec3e797:0xd6ded26f4d21a11e!8m2!3d52.9929407!4d6.5244224!16s%2Fg%2F11j4pny1_m?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3DAldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:27:
[...]
Ik heb ze niet gezien nog, wel de 'standaard' palen, 20 stuks. 8,6 en 6, zag er geen V4 bij, enkel de 'oude' standaard palen met rode binnenkant.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Oke, die 1e rij was met lint afgezet en stonden busjes voor een Tesla met monteur, ze waren er mee bezig (onderhoud? ) Zal morgen nog eens kijken of ze aangepast zijn. Ik heb aan andere kant geladen, ging overigens die dag maar met max 120 (verder was het leeg), ipv normale 250 (of zelfs 250+)PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:00:
[...]
Op de Tesla site staat dat er 4 zijn en op GM zie ik een foto van V4 laders. https://www.google.nl/maps/place/Tesla+Supercharger/@52.992506,6.5237799,18.08z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x47c824c1cf7ae1b1:0xc350e413be5175c3!2sAssen!3b1!8m2!3d52.992753!4d6.5642284!16zL20vMGpyN2Q!3m5!1s0x47c825f52ec3e797:0xd6ded26f4d21a11e!8m2!3d52.9929407!4d6.5244224!16s%2Fg%2F11j4pny1_m?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDgyNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Snap ik, scheelt je binnenkort ook de Belgische tol. Zodra die ingaat rij ik ook via Duitsland, scheelt voor mij niet al te veel.DrDelete schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:02:
[...]
we zaten op camping La Ballena Alegre (in de buurt van L’Escala) idd noordoost Spanje, wij wonen in Groenlo dus dat is globaal Duitsland-Luxemburg-Frankrijk-Spanje
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Zeker wel!
Vanochtend nog gestaan. 1A-D zijn V4.
Ga maar kijken
Ze staan er ook al een jaar oid, op de plek waar voorheen de V2’s stonden.
[ Voor 67% gewijzigd door Puppetmaster op 28-08-2026 15:06 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik woon 10km van Groenlo en ben nog nooit zo naar het zuiden geredenDrDelete schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:02:
[...]
we zaten op camping La Ballena Alegre (in de buurt van L’Escala) idd noordoost Spanje, wij wonen in Groenlo dus dat is globaal Duitsland-Luxemburg-Frankrijk-Spanje
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Dan ben ik benieuwd naar jouw route.-tom-562 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:08:
[...]
Ik woon 10km van Groenlo en ben nog nooit zo naar het zuiden gereden
Uit jullie regio rij ik ook D - L - F - ES via de route-du-soleil.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Via Eindhoven - Antwerpen - LilleHansAuutB schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar jouw route.
Uit jullie regio rij ik ook D - L - F - ES via de route-du-soleil.
ow… ben dan wel benieuwd hoe jij rijdt…😉-tom-562 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:08:
[...]
Ik woon 10km van Groenlo en ben nog nooit zo naar het zuiden gereden
Naar kust Middellandse Zee?
Ahh, ik wwas te snel met posten. Midden en zuid-west Frankrijk
ah verrassend, is vergeleken met ‘onze’ route nu 25 min langer; wij proberen eigenlijk ook Parijs (en ook Antwerpen) te mijden ivm drukte; onze route moet dan wel door Lyon maar ook daar kun je omheen rijden
Dwars door Lyon is voor mij altijd hoogtepunt van de reis, vooral terug. Beetje file, stokbroodje, naast de Rhône. Genieten.DrDelete schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:06:
[...]
ah verrassend, is vergeleken met ‘onze’ route nu 25 min langer; wij proberen eigenlijk ook Parijs (en ook Antwerpen) te mijden ivm drukte; onze route moet dan wel door Lyon maar ook daar kun je omheen rijden
Aldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:04:
[...]
Oke, die 1e rij was met lint afgezet en stonden busjes voor een Tesla met monteur, ze waren er mee bezig (onderhoud? ) Zal morgen nog eens kijken of ze aangepast zijn. Ik heb aan andere kant geladen, ging overigens die dag maar met max 120 (verder was het leeg), ipv normale 250 (of zelfs 250+)
Ik stond donderdag 6 augustus nog te laden bij Tesla Assen (bij het van der Valk hotel met toilet) en ze staan er echt wel.Aldusso schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:27:
Ik rijd zelf geen honderden kilometers op een kampeervakantie.
Tesla locaties alleen langs de AP-7:
:strip_exif()/f/image/bH4g7gIxPG3hE0TyrOHyXZjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder in Electroverse best wat palen:
:strip_exif()/f/image/fZ65cfOIvtpfMXSALkgdU0oe.jpg?f=fotoalbum_large)
Kanttekening is dat de zwarte stipjes geen overeenkomst hebben met Electroverse.
Aan de andere kant staan supermarktladers van Esclat en Mercadona er nog niet op. Die heb ik wel eens gebruikt wat met CC prima ging.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
In eerste instantie hadden we een laadpauze gepland bij de Sparki in Bierges. Laden ging op zich prima - maar, naastgelegen restaurant bleek die dag gesloten. Leek er zelfs op alsof 'ie permanent gesloten was, maar gezien de Google recensie zal dat wel niet. Dus na een paar minuten en 4kWh laden toch maar gestopt en doorgereden.
Volgende poging was dan een kilometer of wat verderop, bij een tankstation langs de route met Circle-K laadpalen. En die wilde niet. de Ovo laadpas werd niet geaccepteerd, een andere pas (Shell of EV-company ofzo) werd wel geaccepteerd - maar lader bleef hangen bij 'communiceren met voertuig' ofzo. Laadproces zelf kwam niet op gang. Ook de andere Circle-K laadpaal werkte niet, op eenzelfde manier.
En dat is wel een frusterende ervaring. Dat een laadpas niet geaccepteerd wordt - OK, kan gebeuren. Maar zo iets vaags als dat de communicatie met de auto niet wil - tja, wat doe je dan?!
Toegegeven: er zijn tegenwoordig wel erg veel laadpalen te vinden, genoeg Fastned gezien, dus qua aantal palen hoef je je denk ik weinig zorgen te maken. Maar is mijn auto wellicht wat te oud (Kona-EV uit 2018), dat 'ie niet goed door zo'n laadpaal ondersteund wordt ofzo? Het is in elk geval wel jammer, want een volgende vakantie met deze auto zal ik niet zorgeloos onderweg gaan.
(uiteindelijk doorgereden en met voldoende lading in de accu de camping bereikt - waar ze vier 22kW AC laadpalen hadden, meestal allevier vrij en prima bruikbaar)
Hoe lang heb je het de tijd gegeven? Soms duurt de handshake erg lang.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
....... maar lader bleef hangen bij 'communiceren met voertuig' ofzo. Laadproces zelf kwam niet op gang. Ook de andere Circle-K laadpaal werkte niet, op eenzelfde manier......
Zie je veel fastned, gewoon fastned pakken, ik heb nog niet meegemaakt dat die niet werken in tegenstelling tot diverse laadpalen bij benzine stations.
“ Met de Shell App en Shell Recharge-laadpas heb je toegang tot een uitgebreid netwerk van laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland”
Is er iets veranderd? Ivm het ontbreken van prijzen heb ik afgelopen jaar de Shell pas in Spanje alleen in geval van nood gebruikt. Dit voorjaar nog in Spanje bij 2 Iberdrola palen, beide sessie’s zijn overigens nooit gefactureerd.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Dat was mij al eerder opgevallen, heb hier of in het openbaar laden draadje ook al eens melding van gemaakt. Een tijdje terug een melding gedaan bij Shell en kreeg als antwoord om de app opnieuw te installeren, overigens niet gedaan want in NL zie je wel de prijzen. Ook in Frankrijk heb ik wel prijzen gemist maar zie er nu weer wel prijzen staan. In Spanje zie ik ook laders maar zonder prijs. Vroeger kon je ook op de website alle laders en prijzen vinden maar sinds je alleen de app moet gebruiken en dan ook vaak nog zonder prijzen houd het voor mij op, hooguit als nood als niets anders werkt of beschikbaar is.EDB schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:37:
Ik keek vandaag via de Shell app naar laadpunten in Spanje en de app geeft daar diverse lokale laadpunten aan, allemaal zonder prijzen. Ik keek daarna op de website en daar zag ik Spanje (en Portugal) niet meer in de lijst van landen staan.
“ Met de Shell App en Shell Recharge-laadpas heb je toegang tot een uitgebreid netwerk van laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland”
Is er iets veranderd? Ivm het ontbreken van prijzen heb ik afgelopen jaar de Shell pas in Spanje alleen in geval van nood gebruikt. Dit voorjaar nog in Spanje bij 2 Iberdrola palen, beide sessie’s zijn overigens nooit gefactureerd.
Inderdaad alleen als er echt geen alternatief is. De 2 niet gefactureerde Shell sessies waren bij mij beiden bij een Iberdrola 50kw paal. Overigens had ik dit jaar ook een IONITY sessie in Spanje die niet in rekening is gebracht. Had ik met de IONITY Laadpas gestart, verscheen nooit in de app.PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:11:
[...]
Dat was mij al eerder opgevallen, heb hier of in het openbaar laden draadje ook al eens melding van gemaakt. Een tijdje terug een melding gedaan bij Shell en kreeg als antwoord om de app opnieuw te installeren, overigens niet gedaan want in NL zie je wel de prijzen. Ook in Frankrijk heb ik wel prijzen gemist maar zie er nu weer wel prijzen staan. In Spanje zie ik ook laders maar zonder prijs. Vroeger kon je ook op de website alle laders en prijzen vinden maar sinds je alleen de app moet gebruiken en dan ook vaak nog zonder prijzen houd het voor mij op, hooguit als nood als niets anders werkt of beschikbaar is.
zoals @ikbentochniegek opmerkt: "communicatie met auto" kan wel eens lang duren.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
Geen vaste bezoeker hier, want mijn auto komt eigenlijk nooit buiten Nederland en laad vrijwel altijd bij AC-laders... maar afgelopen week dan een uitzondering: vertrek vanuit regio Utrecht naar Camping Bertrix in Belgie. Ruim 330km ofzo, op zich wel net te doen op 1 accu, maar voor de zekerheid toch een snellaadpauze ingepland, ook om met lunch te combineren. En die ene ervaring heeft toch nog niet heel veel geholpen met laadstress voor een volgende keer.
In eerste instantie hadden we een laadpauze gepland bij de Sparki in Bierges. Laden ging op zich prima - maar, naastgelegen restaurant bleek die dag gesloten. Leek er zelfs op alsof 'ie permanent gesloten was, maar gezien de Google recensie zal dat wel niet. Dus na een paar minuten en 4kWh laden toch maar gestopt en doorgereden.
Volgende poging was dan een kilometer of wat verderop, bij een tankstation langs de route met Circle-K laadpalen. En die wilde niet. de Ovo laadpas werd niet geaccepteerd, een andere pas (Shell of EV-company ofzo) werd wel geaccepteerd - maar lader bleef hangen bij 'communiceren met voertuig' ofzo. Laadproces zelf kwam niet op gang. Ook de andere Circle-K laadpaal werkte niet, op eenzelfde manier.
En dat is wel een frusterende ervaring. Dat een laadpas niet geaccepteerd wordt - OK, kan gebeuren. Maar zo iets vaags als dat de communicatie met de auto niet wil - tja, wat doe je dan?!
Toegegeven: er zijn tegenwoordig wel erg veel laadpalen te vinden, genoeg Fastned gezien, dus qua aantal palen hoef je je denk ik weinig zorgen te maken. Maar is mijn auto wellicht wat te oud (Kona-EV uit 2018), dat 'ie niet goed door zo'n laadpaal ondersteund wordt ofzo? Het is in elk geval wel jammer, want een volgende vakantie met deze auto zal ik niet zorgeloos onderweg gaan.
(uiteindelijk doorgereden en met voldoende lading in de accu de camping bereikt - waar ze vier 22kW AC laadpalen hadden, meestal allevier vrij en prima bruikbaar)
Om van je laadstress af te komen kan je eens bij een snellader om de hoek een paar kWh laden. Dat heb ik ook gedaan voor ik mijn eerste tocht maakte. En probeer vooral fastned eens. Daarvan zijn er heel veel. dus als je daar positieve ervaring mee hebt dan hen je opeens een flinke "stress vrije range".
Alle nieuwe snelladers in Europa kan je trouwens met creditcard betalen, dat is sinds een poosje voor nieuwe palen verplicht in de eu.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Zeker 10 minuten.ikbentochniegek schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:33:
[...]
Hoe lang heb je het de tijd gegeven? Soms duurt de handshake erg lang.
Dus eigenlijk hoefde je helemaal niet onderweg te laden?vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
Ja, maar... die ligt niet op de route!Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:14:
Om van je laadstress af te komen kan je eens bij een snellader om de hoek een paar kWh laden
Maar serieus: ja, die doet het wel en ik heb wel eens een paar andere snelladers gebruikt in NL. En die ene snellader in Belgie die het dus wel deed (maar waar geen restaurant naast was) werkte dus ook. Het is meer dat ik niet die onzekerheid wil van 'zal die ene die ik nodig heb het wel doen'.
Het is ook voor 99% een mentaal ding aan mijn kant: met vrouw en kinderen op vakantie in mijn auto, dan voel ik toch een soort van druk om te zorgen dat alles goed gaat. Dus ik wil er dan voor zorgen dat auto laden zo ongeveer ongemerkt voor de rest van het gezin gaat. Dan kan ik het niet zo goed hebben als het niet werkt.
Volgende keer dus een route plannen langs Fastned laadpunten.En probeer vooral fastned eens. Daarvan zijn er heel veel. dus als je daar positieve ervaring mee hebt dan hen je opeens een flinke "stress vrije range".
Nee - maar dat is vooral makkelijk achteraf te zeggen: camping had vier laadpunten (wist ik vooraf), maar met wat pech zijn ze allemaal bezet als je aankomt. Of defect. Of laadpassen die ik heb werken er niet bij.Puppetmaster schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:42:
[...]
Dus eigenlijk hoefde je helemaal niet onderweg te laden?
En omdat we de dag na aankomst alweer de auto wilden gebruiken, leek het mij handig om onderweg alweer bij te laden en niet vrij leeg aan te komen.
Uiteindelijk was er inderdaad geen probleem: camping had voldoende snelle AC-laders, dus met een nachtje opladen was de accu alweer op 100%.
Nou.... DAT is wel een ding...vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:44:
Volgende keer dus een route plannen langs Fastned laadpunten.
Laadpalen van een aanbieder die je kent werken eigenlijk altijd wel. Soms 1 paal niet maar dan de paal ernaast wel. Aanbieder "waar je voor de eerste keer bent" is behoorlijk vaak "even prutsen". 9 van de 10 keer krijg je het echter wel voor elkaar.
Als je "vrouw en kinderen wil sparen" dus bij een bekende aanbieder langs. Als ik een doodenkele keer in Nederland moet laden (ik heb 500km range en laadpaal op de oprit dus dat is bijna nooit) ga ik ook altijd langs fastned. Ik heb daar ook de autocharge geactiveerd. Dan gaat dat inderdaad "zonder enige pijn".
Op een langere trip is een abonnement met korting dus handig. zowel voor de korting als het laadgemak. Als je nog verder van huis gaat "hoort pionieren met vreemde aanbieders" er wel echt bij. Wordt heel stressvol als je dat buiten vrouw en kinderen wilt houden. Dat kan je dan beter "onderdeel van het vakantie avontuur maken".
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Mwah, korting is wel het laatste waar ik dan aan denk: het is incidenteel (korting bij AC-palen waar ik regelmatig laad verdiep ik mij wel in), en die paar euro op het totaal van een vakantie is niet iets om mee bezig te zijn. Daarnaast heb ik Ovo, Electroverse, Shell... dan moet ik in Europa toch al een heel eind kunnen komen. Ook nog een credit card, dus bij laadpalen die dat ondersteunen moet ik er ook kunnen komen. Dus nee, het betaal-aspect voelt nog niet als een probleempunt. Een laadpaal die 'gewoon niet wil laden', dat is wel een hinderlijk iets - vooral omdat het onverklaarbaar en onvoorspelbaar is. Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.Stefannn schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:03:
Op een langere trip is een abonnement met korting dus handig. zowel voor de korting als het laadgemak. Als je nog verder van huis gaat "hoort pionieren met vreemde aanbieders" er wel echt bij. Wordt heel stressvol als je dat buiten vrouw en kinderen wilt houden. Dat kan je dan beter "onderdeel van het vakantie avontuur maken".
Die pas maakt het verschil niet.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.
Maar als je Fastned, Ionity en Electra laadpalen succesvol getest hebt en je vervolgens in europa enkel bij 1 van die 3 laadt, dan zal je waarschijnlijk erg weinig problemen hebben.
Volgens mij heb je huiswerk slecht gemaakt. Net voor die Sparki in Bièrges had je een Electra in Wavre, waar je met uw gezin lekker kon eten bij Happy's Kitchen Club, en had je alle stress kunnen vermijden. Een voorbereid man is er altijd 2 waard...vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Mwah, korting is wel het laatste waar ik dan aan denk: het is incidenteel (korting bij AC-palen waar ik regelmatig laad verdiep ik mij wel in), en die paar euro op het totaal van een vakantie is niet iets om mee bezig te zijn. Daarnaast heb ik Ovo, Electroverse, Shell... dan moet ik in Europa toch al een heel eind kunnen komen. Ook nog een credit card, dus bij laadpalen die dat ondersteunen moet ik er ook kunnen komen. Dus nee, het betaal-aspect voelt nog niet als een probleempunt. Een laadpaal die 'gewoon niet wil laden', dat is wel een hinderlijk iets - vooral omdat het onverklaarbaar en onvoorspelbaar is. Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.
Het is niet verplicht, maar abonnementen kunnen doorgaans wel 30% korting opleveren. Mijn gratis laadabonnement bij Electra leverde ook korting bij FastNed. Ik heb het niet nagerekend, maar -zo over de duim- heeft het me toch € 30 bespaard op een vakantierit van 2 x 1000km.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Mwah, korting is wel het laatste waar ik dan aan denk: het is incidenteel (korting bij AC-palen waar ik regelmatig laad verdiep ik mij wel in), en die paar euro op het totaal van een vakantie is niet iets om mee bezig te zijn. Daarnaast heb ik Ovo, Electroverse, Shell... dan moet ik in Europa toch al een heel eind kunnen komen. Ook nog een credit card, dus bij laadpalen die dat ondersteunen moet ik er ook kunnen komen. Dus nee, het betaal-aspect voelt nog niet als een probleempunt. Een laadpaal die 'gewoon niet wil laden', dat is wel een hinderlijk iets - vooral omdat het onverklaarbaar en onvoorspelbaar is. Die paal waar ik een probleem mee had ga je niet ompraten met de juiste laadpas ofzo.
Een weigerende paal is inderdaad heel vervelend, mijn ervaring is dat direct een andere paal proberen de beste optie is. Doorgaan met proberen helpt (mij) niet.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Bij mijn vorige auto (Kia Niro EV uit 2020) kwam de verbinding tussen auto en laadpaal ook niet altijd goed tot stand. Wat hielp was de stekker goed in de laadpoort duwen en even vasthouden tot de verbinding was gemaakt. Door het gewicht van de stekker ging de stekker soms wat hangen waardoor er geen verbinding werd gemaakt. Gezien jouw voertuig (Kona uit 2018) zou het zomaar kunnen dat dit bij jou ook zou kunnen helpen.vanaalten schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:20:
Geen vaste bezoeker hier, want mijn auto komt eigenlijk nooit buiten Nederland en laad vrijwel altijd bij AC-laders... maar afgelopen week dan een uitzondering: vertrek vanuit regio Utrecht naar Camping Bertrix in Belgie. Ruim 330km ofzo, op zich wel net te doen op 1 accu, maar voor de zekerheid toch een snellaadpauze ingepland, ook om met lunch te combineren. En die ene ervaring heeft toch nog niet heel veel geholpen met laadstress voor een volgende keer.
Ook in Noord-Spanje zelf kon ik eigenlijk alle keren dat ik moest laden bij een supercharger terecht. Verder wel iets meer uitdagingen. Bijvoorbeeld een keer proberen te laden bij een mercadona, maar kreeg het niet voor elkaar om een account aan te maken voor de laadpaal die daar stond. En ook lang niet alle laadpalen staan daar goed aangegeven. Zo was ik aan het parkeren in San Sebastian, en daar kon ik best wel wat extra sap gebruiken voor de auto. Maar nergens kon ik vantevoren vinden dat er geladen kon worden. Toen ik einde van de avond wegreed uit de parkeergarage bleek er in een hoekje 4 laadpalen te staan, die nergens aangegeven stonden. Kon nog wel terugrijden naar de camping en de volgende ochtend laden onderweg, maar was fijner geweest als die tijdens het parkeren vol was geladen.
O ja, laden werd bij 1 lader (Ionity Gevrey-Chambertin Est) beperkt tot max 100 kWh, alle andere laadsessie gingen met maximaal vermogen dus steeds >250kW gezien.
[ Voor 12% gewijzigd door blb4 op 31-08-2026 12:26 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Ik heb dat mijn huidige Kia Niro EV 1 keer gehad. Dan hoor je die 'lock' een aantal keer klikken (om de de kabel op slot te zetten) en als dat niet lukt dan start de laadsessie ook niet. Dus inderdaad goed aanduwen en dan moet het goed gaan. Met mijn Niro EV heb ik verder nooit problemen.Ken Wood schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Bij mijn vorige auto (Kia Niro EV uit 2020) kwam de verbinding tussen auto en laadpaal ook niet altijd goed tot stand. Wat hielp was de stekker goed in de laadpoort duwen en even vasthouden tot de verbinding was gemaakt. Door het gewicht van de stekker ging de stekker soms wat hangen waardoor er geen verbinding werd gemaakt. Gezien jouw voertuig (Kona uit 2018) zou het zomaar kunnen dat dit bij jou ook zou kunnen helpen.
Kia Niro-EV 2024
Met de pas is het idd gewoon stekker erin en pas tegen de paal aanhouden. Dat scheelt echt een hoop tijd.blb4 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:24:
Net weer terug van een korte vakantie in de Vercors (ten westen van Grenoble). Op de heenweg 4 x geladen (1 x Fastned, 3 x Ionity), op de terugweg 3 x (allen Ionity). Altijd voldoende plek en vooral Ionity nette tarieven (in combinatie met Ionity Power abonnement) maar wat een drama om die Ionity laders aan de gang te krijgen via de Ionity App (vanwege abonnement). De betaling/reservering van die € 40,-- ging bijna nooit in 1 keer goed en soms ging de paal dan in error. Begrijp dat 't met een pas dan toch een stuk eenvoudiger gaat dus die toch maar besteld.
O ja, laden werd bij 1 lader (Ionity Gevrey-Chambertin Est) beperkt tot max 100 kWh, alle andere laadsessie gingen met maximaal vermogen dus steeds >250kW gezien.
Daarna gewoon met de Kia app het laden in de gaten gehouden. Maar het zou wel mooi zijn als Ionity een sessie gestart met de pas ook in hun app toont
[ Voor 3% gewijzigd door groninge01 op 01-09-2026 11:01 ]
Heeft iemand hier ervaring, kan je makkelijk in de buurt koffie drinken en naar het toilet, bijv. bij de nabije McDonalds?
De mac donalds heeft toch prima koffie?Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Ik ben een rit naar Frankrijk aan het plannen en overweeg te laden bij Electra bij de Delhaize te Lokeren.
Heeft iemand hier ervaring, kan je makkelijk in de buurt koffie drinken en naar het toilet, bijv. bij de nabije McDonalds?
Verder kun je op googlemaps toch prima zien wat er in de buurt is? Wat verwacht je van ons?
[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 01-09-2026 17:59 ]
De vraag stellen is hem beantwoorden, lijkt me.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Ik ben een rit naar Frankrijk aan het plannen en overweeg te laden bij Electra bij de Delhaize te Lokeren.
VW ID.7 Pro S, Black edition, MY 2025
Installeer de webversie van ABRP op je PC/Laptop, kan je heel mooi je reis voorbereiden en allerhande info vinden over de diverse laadstations. Je kan dan zelf bepalen wat je wel of niet belangrijk vindt en ben je niet van onze mening afhankelijk.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Vind ik een beetje vreemd, maar het zij zo.
Je gaf toch zelf al antwoord op je eigen vraag, of je bij het nabij gelegen McDonalds koffie kan drinken en naar toilet kan? Wat voor antwoord verwacht je dan van ons? Dat dat kan? Bij deze, ja dat kanLumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:27:
Ik dacht dat dit forum bedoeld was om ervaringen uit te wisselen. Maar op mijn eenvoudige vraag naar ervaringen met een laadstation krijg ik alleen maar goedbedoelde en minder goedbedoelde reacties met de strekking dat ik het zelf maar moet uitzoeken.
[ Voor 11% gewijzigd door aoowdam op 01-09-2026 18:42 ]
Ik ben hier wel eens gestopt, je kan ook naar het toilet in de Delhaize supermarkt.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Dank, hier heb ik iets aan.its_me_ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:28:
[...]
Ik ben hier wel eens gestopt, je kan ook naar het toilet in de Delhaize supermarkt.
Wij hebben bij Electra geladen bij de Delhaize in Reet (Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Dit topic gaat over ervaringen op lange tochten in Europa met EV.Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:27:
Ik dacht dat dit forum bedoeld was om ervaringen uit te wisselen. Maar op mijn eenvoudige vraag naar ervaringen met een laadstation krijg ik alleen maar goedbedoelde en minder goedbedoelde reacties met de strekking dat ik het zelf maar moet uitzoeken.
Niet zozeer specifieke ervaringen van bepaalde laadplekken (zonder onderdeel te zijn van een lange rit).
Daarnaast wordt ook hier, net als overal op GOT, verwacht dat je zelf ook onderzoek doet / je inleest.
~[edit]
Ik zie een “myfood” restaurant, een McD, een Delhaize, een Lidl en een AS24 tankstation op Google maps.
Het ligt in de lijn der verwachting dat daar wel een toilet en koffie is.
[edit2]
Dit zegt de Electra app zelf erover:
:strip_exif()/f/image/WLMf94Styr91tkTv9RNpXJNO.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet goed komen!
[ Voor 31% gewijzigd door Puppetmaster op 01-09-2026 22:20 ]
McDonalds heeft prima koffie! En schone wc's (buiten echte piektijden).Lumia Kees schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Woensdagmorgen met z'n tweeën rond 08.30 vertrokken uit de regio Arnhem met een SoC van 100%; ik had het laden zo ingesteld dat het pas 's nachts zou beginnen om tegen 08.00 de maximale laadtoestand te bereiken. Ik wilde de accu niet te lang op 100% laten staan want dat schijnt niet zo goed te zijn.
Mijn strategie tijdens lange ritten is om de auto aan de lader te hangen tijdens stops die ik vroeger met de benzineauto ook wel zou hebben gemaakt, in mijn geval elke 2 à 2,5 uur. Voor de auto (actieradius volgens WLTP theoretisch 702 km) is een stop dan nog lang niet nodig, maar voor mezelf en mijn reisgenoten is het wel zo prettig. Even een broodje, een kopje koffie of iets anders en dan weer verder. Dat gaat prima en op deze manier levert het laden eigenlijk niet of nauwelijks extra reistijd op. Zo hebben we dat tijdens deze reis naar Zwitserland ook gedaan.
Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van de Duitse Autobahn met al zijn files, Baustellen en gejakker, ik vind de route via de Ardennen, Luxemburg en dan de Elzas veel fijner: heel rustig, mooi uitzicht, bijna nooit file en daardoor in de praktijk niet langzamer dan de route door Duitsland die de meeste routeplanners voorstellen. Ontspannen reizen. De tol in Frankrijk is niet duur, ik denk €15 enkele reis, en met een Bip&Go tolbadge (of andere aanbieder) heb je er ook geen oponthoud van, de slagboom gaat bij nadering open ('piep') en je kunt zo doorrijden.
Vanuit de regio Arnhem ging het dus in eerste instantie zuidwaarts in plaats van oostwaarts, richting Maastricht en Luik.
Na zo'n 260 kilometer en 2:40u rijden hebben we een eerste stop gemaakt bij Ionity Baraque de Fraiture, tussen Luik en Bastogne. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er in België ook skigebieden zijn, maar hier is er een. Een mooie plek, een klein stukje van de snelweg af, met verschillende horecagelegenheden. Er is ook een Fastned, maar toen ik op verschillende dagen voor vertrek de apps checkte zag ik dat deze steeds bijna vol was en de Ionity zo goed als leeg, dus ik ben direct naar Ionity gereden. Die ligt net 100 meter voorbij de Fastned, om de hoek. Daar waren we zeker niet de enigen, maar er was nog wel een plekje over. Hier in ongeveer een kwartier van 48 tot 83% geladen. Overigens bleek de Fastned, toen we bij het naastgelegen restaurant aan kwamen lopen voor koffie, bijna leeg, dus de situatie was nu omgekeerd. Ik vind deze plek wel een aanrader voor een laadstop, deze houden we erin.
Nadat de koffie op was weer ingestapt, via Luxemburg (wat een gekkenhuis bij die tankstations, gelukkig konden we die voorbijrijden) richting Metz in Frankrijk. Een stukje ten oosten van Metz, na iets meer dan twee uur rijden, gestopt bij Engie-Vianeo Aire de Longeville-lès-Saint-Avold Sud (mooie naam!
Nu hadden we ruim voldoende stroom aan boord om makkelijk de eindbestemming in de omgeving van Luzern te halen, maar ik wilde graag zo'n 40-45% overhouden voor lokale ritten. Daarom (en ook om sanitaire redenen) in Zwitserland bij Rastplatz Sonnenberg West (GoFast) nog even tien minuten geladen om op 60% uit te komen. Daar was bij aankomst nog 47% van over.
We waren tot voorbij Mulhouse aan de Franse kant van de Rijn blijven rijden, om bij Basel de grens (en de rivier) over te steken. Een stukje voorbij Basel hadden we een klein beetje file, maar waren al snel weer onderweg.
Van Metz tot voorbij Straatsburg gaat de route over de tolwegen A4 (Autoroute de l'Est) en de nieuw aangelegde A355 (westelijke rondweg om Straatsburg), perfect onderhouden, breed en eigenlijk altijd heel rustig. Onder Straatsburg gaat het verder over de A35 (Autoroute des Cigognes - inderdaad veel ooievaars gezien) die wat smaller is en wat drukker, geen tol, maar het reed nog altijd goed door. Eén kleine opstopping omzeild door even van de snelweg af te gaan, via een paar prachtige wijndorpjes in de Elzas (Rorschwihr en Bergheim), met karakteristieke vakwerkhuizen en gezellige terrasjes - die we helaas voorbij moesten rijden om nog een beetje op tijd aan te komen. Een leuke afwisseling.
Eigenlijk een heerlijke autoreis.
In Zwitserland enkele mooie ritten gemaakt en daarbij een paar bergpassen overgestoken. Dat gaat prima, de ID.7 trekt bij het klimmen als een locomotief en bij het afdalen is de 'B' stand van de versnelling heel fijn, precies genoeg tegendruk om niet te hoeven remmen, zonder helemaal tot stilstand te komen. Leuk om het accupercentage te zien stijgen, dat heb ik vroeger bij de benzinemeter nooit gezien
De terugreis was op zondag, we vertrokken met 66%, iets hoger dus dan bij aankomst want we hadden in Zwitserland tijdens het verblijf nog een laadstop gemaakt, wat wel een heel Zwitsers plaatje opleverde:
(Rastplatz Glooten) De terugreis ging weer via dezelfde route. De eerste stop maakten we na zo'n 250 kilometer bij Aire de Brumath Est, iets boven Straatsburg, daar in zo'n 20 minuten van 20 tot 90% geladen. Ook hier een prima overdekte laadmogelijkheid van Engie Vianeo, met snelle Siemens laders. Er zijn tien stalls, waarvan bij aankomst ongeveer de helft bezet was. Een nette plaats om te stoppen, maar op zondag wel druk met truckers die verplicht rust houden. Veel Franse families ook die aan de picknickbanken uitgebreid aan het lunchen waren met alles erop en eraan, zoals je dat in Frankrijk vaak ziet. Ze nemen echt de tijd, jammer dat ik daar (nog) niet altijd het geduld voor heb.
De volgende stop, zo'n 2:45u en 314 km verderop, was weer bij de Baraque de Fraiture in de Ardennen, dit keer hebben we de Fastned gepakt. Intussen was de lading voor het eerst tot onder de 20% gezakt, waarop de auto even een waarschuwing gaf. Geen zorgen, bij de Fastned, terwijl we verderop aan de frites zaten, heb ik van 18 naar 99% geladen in zo'n 30 minuten. Minder was ook goed geweest, maar de friet was nog niet op. Nu in één keer door naar huis en aangekomen met 65%.
Eigenlijk had ik drie stops voor ogen, maar het werden er uiteindelijk slechts twee. Leuk voor de mensen die nog altijd roepen dat een elektrische auto "hooguit leuk is voor een rondje om de kerk". Je kunt er perfect grote afstanden mee afleggen, in alle comfort. Zoveel mogelijk overal de maximumsnelheid aangehouden, dus in België en Zwitserland 120 km/u, in Luxemburg en Frankrijk 130. En dan in Nederland terug naar 100, dat is eventjes wennen.
Een heel plezierige reis gehad, de ID.7 is echt een heel fijne auto voor dit soort ritten. Hij laadt ook behoorlijk snel. Volgens het boekje is het maximum 200 kW en hij houdt dat ook lang vol, een goede laadcurve.
Nooit enige laadstress gehad, en langs de hele route waren de laadmogelijkheden uitstekend. In de Ardennen waren ze misschien net iets minder dik gezaaid, maar nog steeds prima te doen. Ook in Zwitserland heeft langs de snelwegen bijna elke parking wel een laadmogelijkheid, die langs de snelweg goed aangegeven staat, inclusief het aantal plekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Maarten Koning op 04-09-2026 10:11 ]
Als je nog niet eerder (prive) bij Electra hebt geladen.... Eerder deze zomer waren er codes voor 1 maand gratis premium abonnement en een andere voor een eerste laadbeurt voor half geld. Ze waren te combineren.Pr088 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:55:
[...]
McDonalds heeft prima koffie! En schone wc's (buiten echte piektijden).
Leuk en positief verslag wat aangeeft dat het in een EV echt niet afzien is wat sommigen willen doen voorkomen. Overigens zijn er op die route langs Baraque de Fraiture meer laadmogelijkheden want sinds kort zit Fastned ook nog iets zuidelijker en wel in Houffalize.Maarten Koning schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:55:
Afgelopen week voor een paar dagen naar Zwitserland geweest met de ID.7 86 kWh.
Woensdagmorgen met z'n tweeën rond 09.00 vertrokken uit de regio Arnhem met een SoC van 100%; ik had het laden zo ingesteld dat het pas 's nachts zou beginnen om tegen 08.00 de maximale laadtoestand te bereiken. Ik wilde de accu niet te lang op 100% laten staan want dat schijnt niet zo goed te zijn.
Ik ben niet zo'n fan van de Duitse Autobahn met al zijn files, Baustellen en gejakker, ik vind de route via de Ardennen en dan de Elzas veel fijner: heel rustig, mooi uitzicht, bijna nooit file en daardoor niet langzamer dan de route door Duitsland die de meeste routeplanners voorstellen. De tol in Frankrijk is niet duur, ik denk € 15 enkele reis, en met een Bip&Go tolbadge (of andere aanbieder) heb je er ook geen oponthoud van, je kunt zo doorrijden.
Eerste stop na zo'n 260 kilometer en 2:40u gemaakt bij Ionity Baraque de Fraiture tussen Luik en Bastogne. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er in België ook skigebieden zijn, maar hier is er een. Een mooie plek, een klein stukje van de snelweg af, met veel horeca. Er is ook een Fastned, maar toen ik op verschillende dagen voor vertrek de apps checkte zag ik dat deze steeds bijna vol was en de Ionity zo goed als leeg, dus ik ben direct naar Ionity gereden. Daar waren we bepaald niet de enigen, maar er was nog wel een plekje over. Hier in ongeveer een kwartier van 48 tot 83% geladen. Overigens bleek de Fastned, toen we bij het restaurant aankwamen, bijna leeg, dus de situatie was nu omgekeerd. Ik vind deze plek wel een aanrader voor een laadstop.
Nadat de koffie op was weer ingestapt, via Luxemburg (wat een gekkenhuis bij die tankstations, gelukkig konden we die voorbijrijden) richting Metz in Frankrijk. Iets ten oosten van Metz, na iets meer dan twee uur rijden, gestopt bij Engie-Vianeo Aire de Longeville-lès-Saint-Avold Sud (mooie naam!). Ook een fijne laadplek, met acht overdekte stalls. Hier in twintig minuten van 45 naar 90% geladen, terwijl we iets verderop aan een picknickbank aan de koffie zaten.
Nu hadden we ruim voldoende stroom aan boord om de eindbestemming in de omgeving van Luzern te halen, maar ik wilde graag zo'n 40-45% overhouden voor lokale ritten. Daarom (en ook om sanitaire redenen) in Zwitserland bij Rastplatz Sonnenberg West (GoFast) nog even tien minuten geladen om op 60% uit te komen. Daar was bij aankomst nog 47% van over. Bij Basel een klein beetje file gehad, maar al snel weer onderweg.
Van Metz tot voorbij Straatsburg gaat de route over tolwegen, perfect onderhouden, breed en eigenlijk altijd heel rustig. Onder Straatsburg gaat het verder over de A35 - Autoroute des Cicognes die wat smaller is en wat drukker, maar het reed nog altijd goed door. Eén kleine opstopping omzeild door even van de snelweg af te gaan, via een paar prachtige wijndorpjes in de Elzas (Rorschwihr en Bergheim), met karakteristieke vakwerkhuizen en gezellige terrasjes - die we helaas voorbij moesten rijden om een beetje op tijd aan te komen. Een leuke afwisseling.
Terugreis was op zondag, we vertrokken met 66% want we hadden in Zwitserland tijdens het verblijf nog een laadstop gemaakt, wat wel een heel Zwitsers plaatje opleverde:
[Afbeelding](Rastplatz Glooten)
Terugweg weer via dezelfde route. De eerste stop maakten we bij Aire de Brumath Est, iets boven Straatsburg, daar in zo'n 20 minuten van 20 tot 90% geladen. Ook hier een prima overdekte laadmogelijkheid van Engie Vianeo, met snelle Siemens laders. Er zijn tien stalls, waarvan bij aankomst ongeveer de helft bezet was. Een nette plaats om te stoppen, maar op zondag wel druk met truckers die verplicht rust houden. Veel Franse families ook die aan de picknickbanken uitgebreid aan het lunchen waren met alles erop en eraan, zoals je dat in Frankrijk vaak ziet. Ze nemen echt de tijd, jammer dat ik daar (nog) niet altijd het geduld voor heb.
[Afbeelding]
De volgende stop was na zo'n 2:45u en 314 km weer bij de Baraque de Fraiture in de Ardennen, dit keer de Fastned gepakt. Intussen was de lading voor het eerst tot onder de 20% gezakt, waarop de auto even een waarschuwing gaf. Geen zorgen, bij de Baraque de Fraiture, terwijl we aan de frites zaten, van 18 naar 99% geladen in zo'n 30 minuten. Minder was ook goed geweest, maar de friet was nog niet op. Nu in een keer door naar huis en aangekomen met 65%.
Eigenlijk had ik drie stops voor ogen, maar het werden er uiteindelijk slechts twee. Leuk voor de mensen die nog altijd roepen dat een elektrische auto "hooguit leuk is voor een rondje om de kerk". Je kunt er perfect grote afstanden mee afleggen, in alle comfort. Zoveel mogelijk overal de maximumsnelheid aangehouden, in België en Zwitserland 120 km/u, in Luxemburg en Frankrijk 130. En dan in Nederland terug naar 100, dat is eventjes wennen.
Een heel fijne reis gehad, de ID.7 is echt een heel fijne auto voor dit soort ritten. Nooit enige laadstress gehad, en langs de hele route waren de laadmogelijkheden uitstekend. In de Ardennen misschien net iets minder dik gezaaid, maar nog steeds prima te doen. Ook in Zwitserland heeft langs de snelwegen bijna elke parking wel een laadmogelijkheid, die langs de snelweg goed aangegeven staat, inclusief het aantal plekken.
Heb nog niet eerder bij Electra geladen en heb idd onlangs zo'n abonnement aangeschaft. Waarschijnlijk ga ik in Lokeren profiteren van die 50% korting.BPi schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:19:
[...]
Als je nog niet eerder (prive) bij Electra hebt geladen.... Eerder deze zomer waren er codes voor 1 maand gratis premium abonnement en een andere voor een eerste laadbeurt voor half geld. Ze waren te combineren.
Dank je wel!PeterZ(on) schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:31:
[...]
Leuk en positief verslag wat aangeeft dat het in een EV echt niet afzien is wat sommigen willen doen voorkomen.
Mijn reisgenoot was aanvankelijk nog niet helemaal overtuigd van elektrisch rijden, maar hij was al snel buitengewoon positief verrast. Eigenlijk al na de eerste laadstop.
Klopt, heb ik gezien. En sindskort zit er ook een nieuwe Fastned bij Léglise, iets zuidelijker tussen Bastogne en Arlon. Het wordt steeds beter.Overigens zijn er op die route langs Baraque de Fraiture meer laadmogelijkheden want sinds kort zit Fastned ook nog iets zuidelijker en wel in Houffalize.
[ Voor 15% gewijzigd door Maarten Koning op 02-09-2026 13:38 ]
Mooi verslag! En zo zie je maar dat -zeker met de nieuwe generatie EVs zoals deze 86kwh ID7- ook lang reizen met de EV prettig gaat!Maarten Koning schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:55:
Afgelopen week voor een paar dagen naar Zwitserland geweest met de ID.7 86 kWh.
Woensdagmorgen met z'n tweeën rond 08.30 vertrokken uit de regio Arnhem met een SoC van 100%; ik had het laden zo ingesteld dat het pas 's nachts zou beginnen om tegen 08.00 de maximale laadtoestand te bereiken. Ik wilde de accu niet te lang op 100% laten staan want dat schijnt niet zo goed te zijn.
Ik ben niet zo'n fan van de Duitse Autobahn met al zijn files, Baustellen en gejakker, ik vind de route via de Ardennen en dan de Elzas veel fijner: heel rustig, mooi uitzicht, bijna nooit file en daardoor in de praktijk niet langzamer dan de route door Duitsland die de meeste routeplanners voorstellen. De tol in Frankrijk is niet duur, ik denk € 15 enkele reis, en met een Bip&Go tolbadge (of andere aanbieder) heb je er ook geen oponthoud van, de slagboom gaat bij nadering open ('piep') en je kunt zo doorrijden.
Vanuit de regio Arnhem ging het in eerste instantie dus zuidwaarts in plaats van oostwaarts, richting Maastricht en Luik.
Na zo'n 260 kilometer en 2:40u rijden hebben we een eerste stop gemaakt bij Ionity Baraque de Fraiture, tussen Luik en Bastogne. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er in België ook skigebieden zijn, maar hier is er een. Een mooie plek, een klein stukje van de snelweg af, met verschillende horecagelegenheden. Er is ook een Fastned, maar toen ik op verschillende dagen voor vertrek de apps checkte zag ik dat deze steeds bijna vol was en de Ionity zo goed als leeg, dus ik ben direct naar Ionity gereden. Die ligt net 100 meter voorbij de Fastned, om de hoek. Daar waren we zeker niet de enigen, maar er was nog wel een plekje over. Hier in ongeveer een kwartier van 48 tot 83% geladen. Overigens bleek de Fastned, toen we bij het naastgelegen restaurant aan kwamen lopen voor koffie, bijna leeg, dus de situatie was nu omgekeerd. Ik vind deze plek wel een aanrader voor een laadstop, deze houden we erin.
Nadat de koffie op was weer ingestapt, via Luxemburg (wat een gekkenhuis bij die tankstations, gelukkig konden we die voorbijrijden) richting Metz in Frankrijk. Een stukje ten oosten van Metz, na iets meer dan twee uur rijden, gestopt bij Engie-Vianeo Aire de Longeville-lès-Saint-Avold Sud (mooie naam!). Ook een fijne laadplek, met acht overdekte stalls. Hier in twintig minuten van 45 naar 90% geladen, terwijl we iets verderop aan een picknickbank iets zaten te drinken.
Nu hadden we ruim voldoende stroom aan boord om de eindbestemming in de omgeving van Luzern te halen, maar ik wilde graag zo'n 40-45% overhouden voor lokale ritten. Daarom (en ook om sanitaire redenen) in Zwitserland bij Rastplatz Sonnenberg West (GoFast) nog even tien minuten geladen om op 60% uit te komen. Daar was bij aankomst nog 47% van over.
Bij Basel hadden we eerder een klein beetje file gehad, maar waren al snel weer onderweg.
Van Metz tot voorbij Straatsburg gaat de route over de tolweg A4 (Autoroute de l'Est) en de nieuw aangelegde A355 (westelijke rondweg om Straatsburg), perfect onderhouden, breed en eigenlijk altijd heel rustig. Onder Straatsburg gaat het verder over de A35 (Autoroute des Cigognes - inderdaad veel ooievaars gezien) die wat smaller is en wat drukker, maar het reed nog altijd goed door. Eén kleine opstopping omzeild door even van de snelweg af te gaan, via een paar prachtige wijndorpjes in de Elzas (Rorschwihr en Bergheim), met karakteristieke vakwerkhuizen en gezellige terrasjes - die we helaas voorbij moesten rijden om nog een beetje op tijd aan te komen. Een leuke afwisseling.
In Zwitserland enkele mooie ritten gemaakt en daarbij een paar bergpassen overgestoken. Dat gaat prima, de ID.7 trekt bij het klimmen als een locomotief en bij het afdalen is de 'B' stand van de versnelling heel fijn, precies genoeg tegendruk om niet te hoeven remmen, zonder helemaal tot stilstand te komen. Leuk om het accupercentage te zien stijgen, dat heb ik vroeger bij de benzinemeter nooit gezien.
Terugreis was op zondag, we vertrokken met 66% want we hadden in Zwitserland tijdens het verblijf nog een laadstop gemaakt, wat wel een heel Zwitsers plaatje opleverde:
[Afbeelding](Rastplatz Glooten)
Terugweg weer via dezelfde route. De eerste stop maakten we bij Aire de Brumath Est, iets boven Straatsburg, daar in zo'n 20 minuten van 20 tot 90% geladen. Ook hier een prima overdekte laadmogelijkheid van Engie Vianeo, met snelle Siemens laders. Er zijn tien stalls, waarvan bij aankomst ongeveer de helft bezet was. Een nette plaats om te stoppen, maar op zondag wel druk met truckers die verplicht rust houden. Veel Franse families ook die aan de picknickbanken uitgebreid aan het lunchen waren met alles erop en eraan, zoals je dat in Frankrijk vaak ziet. Ze nemen echt de tijd, jammer dat ik daar (nog) niet altijd het geduld voor heb.
[Afbeelding]
De volgende stop was na zo'n 2:45u en 314 km weer bij de Baraque de Fraiture in de Ardennen, dit keer de Fastned gepakt. Intussen was de lading voor het eerst tot onder de 20% gezakt, waarop de auto even een waarschuwing gaf. Geen zorgen, bij de Fastned, terwijl we verderop aan de frites zaten, van 18 naar 99% geladen in zo'n 30 minuten. Minder was ook goed geweest, maar de friet was nog niet op. Nu in één keer door naar huis en aangekomen met 65%.
Eigenlijk had ik drie stops voor ogen, maar het werden er uiteindelijk slechts twee. Leuk voor de mensen die nog altijd roepen dat een elektrische auto "hooguit leuk is voor een rondje om de kerk". Je kunt er perfect grote afstanden mee afleggen, in alle comfort. Zoveel mogelijk overal de maximumsnelheid aangehouden, dus in België en Zwitserland 120 km/u, in Luxemburg en Frankrijk 130. En dan in Nederland terug naar 100, dat is eventjes wennen.
Een heel fijne reis gehad, de ID.7 is echt een heel fijne auto voor dit soort ritten. Hij laadt ook behoorlijk snel. Volgens het boekje 200 kW en hij houdt dat ook lang vol, een goede laadcurve.
Nooit enige laadstress gehad, en langs de hele route waren de laadmogelijkheden uitstekend. In de Ardennen misschien net iets minder dik gezaaid, maar nog steeds prima te doen. Ook in Zwitserland heeft langs de snelwegen bijna elke parking wel een laadmogelijkheid, die langs de snelweg goed aangegeven staat, inclusief het aantal plekken.
Lijkt ook meer voor dit topic:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
?
Bij mij start het gewoon via de app.
Wel de juiste stekker?
[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 03-09-2026 12:23 ]
Jawel, de stekker is van de Electra paal zelf. Ik heb een laadpas besteld en ga het dan nogmaals proberen.Puppetmaster schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:23:
Bij mij start het gewoon via de app.
Wel de juiste stekker?
Omdat mijn vrouw terug meerijdt naar Nederland, naar Portugal ga ik altijd alleen, is toilet etc.. wel een vereiste bij mijn vrouw. Maar na 22 jaar ervaring weet ze ook dat er een zone is op de gehele trip, waar de voorziening soms wel aanwezig zijn, maar door overvloedig gebruik (misbruik) de kwaliteit slecht is. Dus vanaf iets voor Gasteiz (Spanje) tot na Labenne (Frankrijk) wordt er indien mogelijk niet geplast.TDHS schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:53:
Etappe 3 op de maandag had stop 1 eind van de ochtend bij een groot station van Electra, Tesla en Atlante op het parkeerterrein bij de IKEA Bayonne. Daar was het onverwacht 1 grote chaos (ook bij Tesla)
Bij locaties zonder koffievoorziening hebben we altijd ons koffiemaatje nog, en die heeft voor het maken van twee espresso's precies de laadtijd nodig van 15% tot 80%.
Onze terugweg is tegenwoordig in drie dagen en dus is de rit ook anders, we gaan dan langs de Franse kust (moules frites), via La Rochelle, dan naar boven via Angers en Le Mans, naar Honfleur. Snelweg wanneer noodzakelijk, route national wanneer mogelijk (en soms is dit sneller (zoals vanaf iets na Alençon naar Honfleur)). Tip vanuit Honfleur, niet via Ponte Normandie, maar neem de Tancarville (half de prijs). De route is mooier en een grote kans op drukke dagen dat je sneller, aan de andere kant, op de A29 bent.
De drie dagen route, kosten ons naast een extra hotelovernachting en zo'n 200 kilometer extra, om en nabij de 40 euro aan laden (de prijzen op deze route zijn een ietsjes hoger). Dan nog als afsluiting qua kosten, de Electra bij Mons is duur, zelfs met abonnement.
BMW stuurt, als je dit aanzet, elke maand een overzicht van je gereden ritten. Mijn overzicht kwam binnen en ben cum laude geslaagd. Volgens mijn auto heb ik, vanaf 2 augustus tot 30 augustus, 5661 km gereden met een totaal verbruik van 841,8 kWh resulterende in 14,9 kWh/100 km (boordcomputer).
Als ik de totale laadsessies bij elkaar op tel, kom ik op 908 kWh. Wat dan een verbruik betekent van 16,0 kWh/100 km. Nog steeds netjes denk ik.
Nu ging het allemaal weer soepel (met kleine irritaties), zowel op de heenweg als terugweg, maar blijft dit zo, kijkend naar de huidige verkoopcijfers. En oh ja, als je naar Portugal op vakantie wil, pak gewoon het vliegtuig naar Algarve (is ontzettend leuk daar, heb ik voor horen zeggen)? Wie zal het zeggen.
Klinkt als dat je bij een andere paal stond als dat in je app stond.Rob Voets schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:13:
Sinds kort staan er Electra laders vlakbij. Ik heb zojuist een poging gedaan daar te laden om een alternatief te hebben voor Tesla waar ik normaal gesproken laad in Frankrijk. App helemaal ingesteld en plaatsje gereserveerd (had ik misschien niet moeten doen). Aangesloten en gestart via app, maar er gebeurt niets. Nog een keer, weer niets. Wel 2 x 49 euro gereserveerd op mijn CC. Ook kwam de stekker niet meer los. Gebeld met een computermevrouw. Uiteindelijk kwam de stekker weer los. Was niet echt een positieve ervaring. Wat heb ik fout gedaan, ik zou er wel met vertrouwen in Frankrijk gebruik van willen maken.
Of wellicht stond je bij een andere paal dan degene die voor je gereserveerd was.
Ik zou het gewoon nog een keer proberen.
Ik heb het een hele vakantie met app gebruikt en ik had geen centje pijn.
Ik ga in ieder geval niet meer reserveren en wacht op laadpas.Stefannn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:52:
[...]
Klinkt als dat je bij een andere paal stond als dat in je app stond.
Of wellicht stond je bij een andere paal dan degene die voor je gereserveerd was.
Je hebt aan die afrit in Lokeren een aantal opties:its_me_ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:28:
[...]
Ik ben hier wel eens gestopt, je kan ook naar het toilet in de Delhaize supermarkt.
1) Tesla (oude laadpalen, bij hotel)
2) Allego (tot 400 kw, bij winkels)
3) Elektra bij Delhaize en MacDo (nog geen 500 meter van nr 2) ook al eens geladen, maar dat was maar een 150kw paal (met 2 aansluitingen), geen idee of er ook een sneller staat.
4) EnergieVision (bij hubo)
Nog niet gebruikt, net nieuw
Keuze genoeg dus. Ik pak zelf meestal de Allego, omdat ik daarna in 5 minuten thuis ben.
Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x
Haha, is mij ook al 2x overkomen. App openen, hij laat op de kaart je huidige locatie zien, je klikt op het nummer van de paal, prikt ‘m erin en er gebeurt niets. Bleek toch dat de app de locatie niet had ververst of nauwkeurig genoeg was. Stond 1x een paal aan te zetten op de vorige laadstop en 1x aan de verkeerde kant van de snelweg…. Een pasje is op die momenten toch beter, moet natuurlijk zelf beter opletten maar meestal doe ik zsm de handelingen zodat het laden begint. Haastige spoed…Stefannn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:52:
[...]
Klinkt als dat je bij een andere paal stond als dat in je app stond.
150kw lijkt mij snel genoeg, mijn auto gaat Max 100kw.qless schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:28:
[...]
Je hebt aan die afrit in Lokeren een aantal opties:
1) Tesla (oude laadpalen, bij hotel)
2) Allego (tot 400 kw, bij winkels)
3) Elektra bij Delhaize en MacDo (nog geen 500 meter van nr 2) ook al eens geladen, maar dat was maar een 150kw paal (met 2 aansluitingen), geen idee of er ook een sneller staat.
4) EnergieVision (bij hubo)
Bedankt voor de suggesties.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Nog nooit problemen gehad bij Electra, gewoon laden en reserveren en laden ging vlekkeloos.Rob Voets schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:13:
Ik ga in ieder geval niet meer reserveren en wacht op laadpas.
Wat er bij jou mis is gegaan is mij iig een raadsel.
Oja, vergeet ik wel eens.AMDFreak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:04:
Totdat er een auto naast je komt staan.. dan mag je 150kw gaan delen..
Totale laadkosten (DC): €113,46 / 420,37 kWh - wel 2 keer gebruik gemaakt van 25 euro gratis laden van fastned.
Totale laadkosten (AC): €61,91 / 196,99 kWh (dit is incl. thuislaadkosten)
Totale abbokosten: €17,98 (ionity & fastned)
Gemiddelde prijs / kwh: €0,313 (dit is inclusief abbo kosten)
Totaal aantal kWh's verbruikt: 617,3
Gemiddeld verbruik: 156 Wh / km - vaak 105 km/h gereden, stukjes 120/130. Airco veel aan.
"Brandstof"-prijs per kilometer: 4,9 eurocent.
Gebruikmakend van de electroverse laadpas en de ionity app konden we op de meeste plekken laden. Op 1 plek, ergens achteraf in frankrijk tijdens zwemmen bij een meertje moest ik via een slecht werkende website een 40 euro reservering toestaan op mijn creditcard. Ook is er tijdens de eerste overnachting onderweg met 10 Ampere op de granny charger voor gedurende 12 uur voor 2 euro geladen (24 kwh). Wij hebben het meeste bij Ionity geladen.
We hebben 2 keer maximaal 20 minuten moeten wachten voordat we aan de beurt waren bij een snellader. Toen waren er wat minder laadpalen en was het eventjes druk. Alle andere keren was er direct plek en was de auto vaak weer klaar om door te rijden voordat wijzelf dat waren.
Wat kan ik verder nog vertellen.. hetzelfde wat iedereen ervaart! Het is geweldig en veel leuker om met de EV op vakantie te gaan dan met een ICE!
Al met al een heerlijke autoreis.
[ Voor 18% gewijzigd door Stufipower op 03-09-2026 23:05 ]
De auto is een Model Y uit '23 met de CATL LFP accu. 7% degradatie inmiddels (na 135.xxx km).
Vertrokken op een vrijdagochtend uit Veenendaal en de navigatie gevolgd.De auto gaf aan eerst bij Troisdorf te willen laden voor 5 minuten, en daarna bij Mogendorf. Uiteindelijk bij Troisdorf 30 minuten geladen, toiletbezoek en wat brood en fruit genuttigd.
Tweede stop was Weibersbrunn bij een hotel, en daar ook 30 minuten gestopt. We kwamen elke keer met 25/30% aan. Uiteindelijk bij onze vakantieverlenger (hotel in Denkendorf) overnacht, omdat wij daar vaker zijn geweest en dat een prettig hotel vonden. Sinds kort zijn ze daar gestart met het bouwen van een nieuwe site met Tesla superchargers zag ik. Daar aangekomen met 20%, en opgeladen tot 100%. De volgende dag zonder laadstop doorgereden naar Scheffau (am Wilden Kaiser). Aangekomen met 50%.
Ik heb vooraf mijzelf klant gemaakt bij TIWAG, wat betekende dat ik kon AC laden voor 32/36 cent per kWh. En snelladen voor 56 cent per kWh. Dat scheelde fors ipv een Electroverse pas gebruiken bij exact dezelfde lader.
Op de terugweg in 1 keer naar huis gereden, op een zaterdagochtend om 4u. Afstand was 870 kilometer. De eerste helft vlot door kunnen rijden.
Na Frankfurt (we zijn de route via de A3 gereden) werd het rommeliger en drukker.
Voor het laden en eten/toilet gestopt bij Hipoltstein (15 minuten), Wertheim (16 minuten), Limburg a/d Lahn (15 minuten), en Hilden (15 minuten). Ik heb gewoon de navigatie gevolgd, leeg gereden tot 10% en elke keer na een kwartier weer vertrokken. Het verschil was goed zichtbaar met tijd versus energie. Heenreis met laadstop van 30 minuten was ik 37 kWh aan het laden per keer. Terugreis met laag % aankomen en 15 minuten laden gaf als resultaat rond de 32/33 kWh. Ook het gezin vond de korte stints prima.
Terug uiteindelijk 1u vertraging gehad, waarvan het grootste gedeelte (40 min) bij de grensovergang net voor Arnhem.
In Frankrijk kon het gewoon met de Lidl app, met plus kreeg je dan ook nog extra korting. Wellicht werkt het zo ook in Portugal? Wel moesten we ons adres naar Frankrijk zetten, we kozen daar het adres van de camping voor.tim.w schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:04:
Heeft iemand enig idee welke app je het beste kan gebruiken voor het laden bij Lidl vestigingen in Portugal?
Ik hoefde alleen het land naar frankrijk om te zetten en had engels als taal in de app. Daarna creditcard gegevens toevoegen was voldoende, geen adres ingevuld.Louwke schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:12:
[...]
In Frankrijk kon het gewoon met de Lidl app, met plus kreeg je dan ook nog extra korting. Wellicht werkt het zo ook in Portugal? Wel moesten we ons adres naar Frankrijk zetten, we kozen daar het adres van de camping voor.
Ik log alles met Tessie en had nog wat data liggen, dus die er maar eens doorheen gehaald met Claude om er kaartjes en tabellen van te maken. Cijfers komen dus gewoon uit de auto zelf.
Heen: 11u10 deur tot deur, 5 laadstops, 1u46 aan de paal. Gemiddeld 106 km/u en 190 Wh/km.
Terug: 10u05, 6 laadstops, 1u39 laden. Gemiddeld 118 km/u en 217 Wh/km.
Zelfde route, zelfde auto, en toch ruim een uur sneller terug. Kostte me wel 27 kWh extra. Wat ik niet had verwacht is dat de laadtijd bijna gelijk bleef, terwijl ik terug een stop meer had. Het harder rijden ging dus vooral van de energie af, niet van de tijd.
Waar ik oprecht van onder de indruk ben is hoe goed de auto het inschat, ook als je echt doorrijdt. Ik reken het onderweg altijd even zelf na: afstand naar de volgende stop keer het Wh/km van het vorige stuk, beetje marge erbij, dan weet je hoeveel kWh erin moet. Dat komt eigenlijk altijd overeen met wat hij zelf voorstelt en ook doet. En hij past het netjes aan per land. Zodra je Duitsland in rijdt gaat de geplande snelheid omhoog en plant hij meteen meer laden in, omdat het verbruik dan hoger ligt. Klopt gewoon in de praktijk.
Nog even over de laadtabel: bij een hoop sessies staat geen bedrag. Dat is niet omdat de data mist, ik had toen nog gratis supercharging. Alleen op de terugweg door Duitsland en Nederland heb ik echt betaald.
/f/image/b2odGsuOhPgieVV2sXnqoWho.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H9nwJ2S6oRUFpagBJ5McKLWl.png?f=fotoalbum_large)
In Spanje kun je in ieder geval de gewone Lidl app gebruiken en omzetten. Maar… veel Lidl vestigingen daar bieden gratis AC laden en daar heb je geen app voor nodig. Aansluiten en een half uurtje gratis laden.tim.w schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:04:
Heeft iemand enig idee welke app je het beste kan gebruiken voor het laden bij Lidl vestigingen in Portugal?
Erg onder de indruk van de plaatjes.JoeJoe schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:20:
In augustus met de Model Y RWD (2023, LFP) naar Saltum in Noord-Jutland geweest. 8 augustus heen, 22 augustus terug, beide keren om half drie 's nachts vertrokken. 981 km enkele reis.
Ik log alles met Tessie en had nog wat data liggen, dus die er maar eens doorheen gehaald met Claude om er kaartjes en tabellen van te maken. Cijfers komen dus gewoon uit de auto zelf.
Heen: 11u10 deur tot deur, 5 laadstops, 1u46 aan de paal. Gemiddeld 106 km/u en 190 Wh/km.
Terug: 10u05, 6 laadstops, 1u39 laden. Gemiddeld 118 km/u en 217 Wh/km.
Zelfde route, zelfde auto, en toch ruim een uur sneller terug. Kostte me wel 27 kWh extra. Wat ik niet had verwacht is dat de laadtijd bijna gelijk bleef, terwijl ik terug een stop meer had. Het harder rijden ging dus vooral van de energie af, niet van de tijd.
Waar ik oprecht van onder de indruk ben is hoe goed de auto het inschat, ook als je echt doorrijdt. Ik reken het onderweg altijd even zelf na: afstand naar de volgende stop keer het Wh/km van het vorige stuk, beetje marge erbij, dan weet je hoeveel kWh erin moet. Dat komt eigenlijk altijd overeen met wat hij zelf voorstelt en ook doet. En hij past het netjes aan per land. Zodra je Duitsland in rijdt gaat de geplande snelheid omhoog en plant hij meteen meer laden in, omdat het verbruik dan hoger ligt. Klopt gewoon in de praktijk.
Nog even over de laadtabel: bij een hoop sessies staat geen bedrag. Dat is niet omdat de data mist, ik had toen nog gratis supercharging. Alleen op de terugweg door Duitsland en Nederland heb ik echt betaald.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat doet Claude voor je? Wat was dan de invoer?
Mijn letterlijke invoer was:HansAuutB schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:56:
[...]
Erg onder de indruk van de plaatjes.
Dat doet Claude voor je? Wat was dan de invoer?
Claude Opus 5 high model:
Hierbij de export uit Tessie van de drives en charges van onze vakantie. We zijn op 08-08 naar Denemarken gereden en op 22-08 weer terug.
Kun je hier een mooie visuele weergave van maken, op A4-formaat, waarop de reis is uitgestippeld: hoe we gereden hebben en waar we geladen hebben. Het gaat me daarbij vooral om de twee reisdagen zelf, dus de heenreis en de terugreis apart.
Wat ik erin terug zou willen zien:
- de laadstops, met per traject tussen twee stops de gemiddelde snelheid, het gemiddelde verbruik en de tijd
- per laadsessie van hoeveel naar hoeveel procent, hoe lang het duurde, met welk vermogen en hoeveel kWh erin ging
Daaronder zou ik het mooi vinden als de drie onderdelen apart uitgelicht staan met hun eigen statistieken: de heenreis, de terugreis, en alles wat we in Denemarken zelf gereden hebben.
De Supercharger-locaties met hun data op de kaart zou ook gaaf zijn. Uiteindelijk wil ik er iets van maken dat leuk is om te delen.
Mooi om te zien met dezelfde auto als die van mij hoe dat is verlopen. Bij de heenreis heb je hetzelfde als wat mijn auto elke reis adviseert. Eerste stop kom ik hoger aan qua % dan gewenst, daarna mikt hij op 10% elke stop.JoeJoe schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:20:
In augustus met de Model Y RWD (2023, LFP) naar Saltum in Noord-Jutland geweest. 8 augustus heen, 22 augustus terug, beide keren om half drie 's nachts vertrokken. 981 km enkele reis.
Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.
Onze route liep van Olk (54310, Duitsland) naar Dordrecht (3314 NS, Nederland).
Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer 10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.
Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief: €0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.
Uiteindelijk heb ik ongeveer €40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de €0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.
De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts 10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.
Daar betaalden we uiteindelijk zelfs €0,81 per kWh.
Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:
- Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
- Hebben jullie tips voor langere ritten door Duitsland en Wallonië?
- Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
Ik had de volgende kaarten, apps geinstalleerd
- Ionity - richting terug weg niet beschikbaar
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 07-09-2026 09:52 ]
Nou, de vakantie is geweest.Maarten Koning schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:00:
[...]
Het zal jullie ongetwijfeld goed bevallen. Laat tegen die tijd nog eens horen hoe het gegaan is. Fijne vakantie!
Tol weg in Frankrijk is zeker bevallen. Er was natuurlijk sowieso minder drukte omdat wij pas met vakantie gaan als iedereen terug is. Maar, alsnog. Rijd goed, tol werkt prima en geen werkzaamheden zoals in Duitsland. Top. Thanks voor de overtuiging.
Verder:
1319 KM gereden qua vaste stops in +/- 10 dagen. Daar tussen nog 200-400 KM. Zoals ik gewend ben met de Model 3 LR uit 2019 0 problemen. Ging soepel, nergens problemen en vandaar dus ook een hele soepele reis.
Blijft leuk om de vrouw te pesten met de laadsnelheden, ook bij een model uit 2019. "je hebt 10 minuten om naar het toilet te gaan en koffie te halen". Lukt nooit
De route:
Tjonge…theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden
Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.
Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer 10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.
Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief: €0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.
Uiteindelijk heb ik ongeveer €40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de €0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.
De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts 10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.
Daar betaalden we uiteindelijk zelfs €0,81 per kWh.Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.
Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.
- Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
- Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Ik zou zeggen…
Lees dit forum eens een uurtje door. Eventueel met zoeken op Duitsland en/of België.
Er staan behoorlijk wat ervaringen in.
Ik denk niet dat “vragen naar ervaringen over Duitsland en België” meer relevante informatie oplevert.
Qua België raad ik o.a. Electra aan met een abonnementje, voor de rest is hier zat te vinden in dit topic maar zullen er diverse Tweakers hier zijn die je daar vast ook nog een antwoord op kunnen geven. Aangaande de WLTP is het bekend dat dat KAN afwijken, wat vaak het geval is, net zoals bij benzine auto's trouwens. Je weet immers dat het tot stand komt onder de meest ideale omstandigheden. De ene auto fabrikant heeft soms een nog rozere bril dan de andere, ergo, bij de ene auto is het verschil echt significant en bij de ander kan het weer enorm meevallen.theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
Dit is gewoon slechte voorbereiding, even 10 minuten lezen in dit topic en vooraf een route laten plannen in ABRP (al is het alleen maar om een indicatie te krijgen) had je een hoop ergernis en geld gescheeld.theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.
Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- A better route planner
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Tesla Supercharger vind ik erg fijn. Genoeg laadpalen, goede prijs en klein beetje weg van de drukke snelweg.theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- A better route planner
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Maar daarvoor moet ik dan per maand betalen, heb toen bij het laden aan chatgpt gevraagd voor in belgie. Maar voor mij is dat niet rendabel voor 1 malig per zoveel keer in het jaar om maandelijks te betalen. Dan is electrisch rijden toch niet zo goedkoop als men denkt?Zjanzjak schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:04:
[...]
Qua België raad ik o.a. Electra aan met een abonnementje, voor de rest is hier zat te vinden in dit topic maar zullen er diverse Tweakers hier zijn die je daar vast ook nog een antwoord op kunnen geven. Aangaande de WLTP is het bekend dat dat KAN afwijken, wat vaak het geval is, net zoals bij benzine auto's trouwens. Je weet immers dat het tot stand komt onder de meest ideale omstandigheden. De ene auto fabrikant heeft soms een nog rozere bril dan de andere, ergo, bij de ene auto is het verschil echt significant en bij de ander kan het weer enorm meevallen.
Ik zal eens meer met A better routeplanner proberen, die had ik al maar niet echt opgelet.
Je rijd zonder ergens een abbo, (fastnet voor 0.77 is de ik doe geen moeite duurste optie tarief)theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:24:
[...]
Maar daarvoor moet ik dan per maand betalen, heb toen bij het laden aan chatgpt gevraagd voor in belgie. Maar voor mij is dat niet rendabel voor 1 malig per zoveel keer in het jaar om maandelijks te betalen. Dan is electrisch rijden toch niet zo goedkoop als men denkt?
Ik zal eens meer met A better routeplanner proberen, die had ik al maar niet echt opgelet.
Die eerste laadstop maar 45% a €0.79 voor 40€ is of een heel groot batterij pakket (50KwH geladen, dus ) of je had een parkeer/kleeftarief erbij te pakken.
Het voel een beetje alsof je met een benzine auto overal langs de duurste benzinestations bent gereden en dat je ervaring niet overeenkomt met de meeste hier die van tevoren gekeken hadden waar het goedkoper tanken was.
Al die abonnementen kan je direct na afsluiten opzeggen. Dan betaal je maar 1 maand.theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:24:
[...]
Maar daarvoor moet ik dan per maand betalen, heb toen bij het laden aan chatgpt gevraagd voor in belgie. Maar voor mij is dat niet rendabel voor 1 malig per zoveel keer in het jaar om maandelijks te betalen. Dan is electrisch rijden toch niet zo goedkoop als men denkt?
De aanpak is:
- thuis danwel eigen laadpaal, danwel een lader dicht bij huis vinden en daar het goedkoopste tarief op vinden.
- Voor incidenteel op vakantie 1 maand abonnement nemen. Dat heb je er meestal met 1x laden al uit.
Op die manier is EV rijden in thuisland "super goedkoop", en op vakantie "redelijk voordelig".
Ik ben wel benieuwd hoe je het hebt gedaan. Als ik jouw router in ABRP invoer krijg ik Tesla Superchargers in:theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
[...]
De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden.
- Verviers
- Luik
- Heusden-Zolder
- Breda
En dat op een route van 315km. En de prijzen zijn zonder abonnement vaak rond de 50cent per Kwh dus snap niet waarom je niets hebt gevonden en dat je zo duur zou laden.
En anders een maand abonnement nemen op een Fastned/Electra/Tesla nemen om (nog) goedkoper uit te zijn. Je hoeft niet een jaar te betalen, dan moet je vooraf wel wat meer plannen om bij die laadpunten te laden langs je route.
Dat moet ik inderdaad doen. Wij hadden het echt anders gezien ik en mijn vrouw. Wij hebben eigenlijk de de route gereden die we altijd nemen als we naar mijn ouders gaan. Maar in geval moeten we anders denken ja.jongetje schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:35:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je het hebt gedaan. Als ik jouw router in ABRP invoer krijg ik Tesla Superchargers in:
- Verviers
- Luik
- Heusden-Zolder
- Breda
En dat op een route van 315km. En de prijzen zijn zonder abonnement vaak rond de 50cent per Kwh dus snap niet waarom je niets hebt gevonden en dat je zo duur zou laden.
En anders een maand abonnement nemen op een Fastned/Electra/Tesla nemen om (nog) goedkoper uit te zijn. Je hoeft niet een jaar te betalen, dan moet je vooraf wel wat meer plannen om bij die laadpunten te laden langs je route.
Ik had al die apps zoals chargemap, chargeprice, ionity, chargeme, Aral + ADAC etc. Maar dat moet je dan ook dus daadwerkelijk invullen qua route. Wij hadden gedacht je activeert via je telefoon en gaan met die banaan.
Enwb is in Duitsland 0.51€ pro kWh. Buiten Duitsland om echt flink duurder en dan loont een EV auto niet.
Als ik me moeder weer terug breng naar Nederland, ga ik het anders aanpakken. Kijken of het dan wel beter is
Nu zit ik te kijken naar een dakkoffer/skibox en vroeg mij af of er echt substantiële verschillen zijn tussen de verschillende dakkoffers. Ik zie dat de verschillende leveranciers ook netjes op de EV hype zijn gesprongen met mega aerodynamische dakkoffers, maar scheelt dat nu echt wat tov de standaard boxen? En hebben we het dan over 20KM op een accu of meer?
Dit is voor mij momenteel een door de bomen het bos niet meer zien situatie.
Om het wat specifieker te maken zit ik te kijken naar de Thule Pulse XL, nog steeds een beste prijs maar een goede 40% minder duur dan de Motion versie die uber mega aerodynamisch schijnt te zijn.
Tips en inzichten zijn welkom!
Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line
Dus ja, met 'n EV op reis gaan vraagt enige voorbereiding als je niet te veel wilt betalen. Vorige winter wou 'n kameraad van mij ook geen moeite doen richting Oostenrijk en toen hebben we ook de hoofdprijs betaald. Gezien we de rekening door 3 deelden viel dat best mee, maar als ik alleen op reis ga met de kinderen dan wil ik dat echt niet betalen. Gemiddelde lag tussen de 75ct tot 95ct per kWh.
Ze zien er alle 2 behoorlijk aerodynamisch uit, lijkt mij redelijk geneuzel in de margeourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:42:
De zomer vakantie met caravan zit er op, kunnen we ons gaan focussen op de wintersport!
Nu zit ik te kijken naar een dakkoffer/skibox en vroeg mij af of er echt substantiële verschillen zijn tussen de verschillende dakkoffers. Ik zie dat de verschillende leveranciers ook netjes op de EV hype zijn gesprongen met mega aerodynamische dakkoffers, maar scheelt dat nu echt wat tov de standaard boxen? En hebben we het dan over 20KM op een accu of meer?
Om het wat specifieker te maken zit ik te kijken naar de Thule Pulse XL, nog steeds een beste prijs maar een goede 40% minder duur dan de Motion versie die uber mega aerodynamisch schijnt te zijn.
En dat gezegd hebbende….Largamelion schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:44:
Het is een feit dat als je met 'n EV op reis vertrekt zonder voorbereiding, je de hoofdprijs betaalt aan de laadpalen. Ik had mijn eerste lange reis (België - Spanje) goed voorbereid. Via ABRP de laadstops bekeken en aangepast naar wens, abo afgesloten bij Tesla en route daarop gefilterd. Op die manier ging het best vlot en kwam ik goedkoper uit dan diezelfde rit met 'n bezine/diesel. De jaren daarop heb ik variaties gedaan met o.a. Ionity en Electra en telkens kon ik voordelig laden. Grootste nadeel bij Ionity is imo de drukte en het meestal geringe aantal laadpalen per locatie. Electra is dan weer minder vertegenwoordigd in de meeste landen behalve in Frankrijk.
Dus ja, met 'n EV op reis gaan vraagt enige voorbereiding als je niet te veel wilt betalen. Vorige winter wou 'n kameraad van mij ook geen moeite doen richting Oostenrijk en toen hebben we ook de hoofdprijs betaald. Gezien we de rekening door 3 deelden viel dat best mee, maar als ik alleen op reis ga met de kinderen dan wil ik dat echt niet betalen. Gemiddelde lag tussen de 75ct tot 95ct per kWh.
Als je gewoon laadt zonder ergens op te letten betaal je weliswaar de “EV hoofdprijs”, maar je bent meestal niet echt duurder uit dan brandstof. Meestal “vergelijkbaar “. Dus als je de overige 11 maanden goedkoop thuis laadt ben je nog steeds erg voordelig uit. Ook als je dus geen zin hebt in alles uitzoeken.
Kwa verbruik reken ik voor vergelijkbaar grote auto’s op 2kWh versus 1 liter benzine verbruik.
Ding is wel dat ik sinds de EV wel naar abbo's kijk voor laadpalen langs de snelweg, bij mijn ICE's keek ik nergens naar en sloot ik gewoon achteraan aan in de rij en verliet ik het tankstation na vaak 3 kwartier (tanken en pauze) weer (in het hoogseizoen). Met de EV iets korter, maar uiteraard iets vaker, maar wel relaxter op het eindpunt.
Kijk ook eens naar een trekhaakbox, die zijn aerodynamisch nog beter, en makkelijker in en uit te laden. (als je een trekhaak hebt natuurlijk)ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:42:
De zomer vakantie met caravan zit er op, kunnen we ons gaan focussen op de wintersport!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nee dat is een veel te gemakkelijke kritiek!bleufred1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:34:
Het voel een beetje alsof je met een benzine auto overal langs de duurste benzinestations bent gereden en dat je ervaring niet overeenkomt met de meeste hier die van tevoren gekeken hadden waar het goedkoper tanken was.
Bij benzine is het simpel: in een dorp betaal je het minst, aan de snelweg betaal je de hoofdprijs. Verschil is minder dan 10%.
Bij DC laadlocaties is het prijsbeleid compleet ondoorzichtig, de prijzen zijn niet aan de buitenkant zichtbaar, je weet dus niet wat de beste optie is als je voor een Fastned en Ionity staat.
I.p.v. hier achteraf je verhaal te doen had je ook vooraf hier eens een tijdje/paar pagina's kunnen meelezen en was direct duidelijk dat een maandabo je veel laadkosten had kunnen besparen. Dus ik vind de gegeven reacties daarop niet veel te gemakkelijk.ikweethetbeter schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:02:
[...]
Nee dat is een veel te gemakkelijke kritiek!
Bij benzine is het simpel: in een dorp betaal je het minst, aan de snelweg betaal je de hoofdprijs. Verschil is minder dan 10%.
Bij DC laadlocaties is het prijsbeleid compleet ondoorzichtig, de prijzen zijn niet aan de buitenkant zichtbaar, je weet dus niet wat de beste optie is als je voor een Fastned en Ionity staat.
over nagedacht, maar de klapski is nog niet uitgevondenTommie12 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:02:
[...]
Kijk ook eens naar een trekhaakbox, die zijn aerodynamisch nog beter, en makkelijker in en uit te laden. (als je een trekhaak hebt natuurlijk)
Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line
Kan zijn dat dat je werkwijze was idd, maar ik keek met ICE ook al op de prijsborden langs de snelweg (vooral in Frankrijk handig gedaan) en koos een gunstig station. Ik moest ook zoeken naar LPG, dus zat al wat in die mindset.janne_nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:01:
Ding is wel dat ik sinds de EV wel naar abbo's kijk voor laadpalen langs de snelweg, bij mijn ICE's keek ik nergens naar en sloot ik gewoon achteraan aan in de rij
Of in Duitsland standaard naar autohof ipv raststätte, scheel ook in geld en drukte.
Zo bezien zijn mn huidige EV-routes niet heel anders dan vroeger met ICE.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.