PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als je via Parijs gaat en dwars door Spanje heb je meer tolwegen. Enkele reis via Luxemburg was voor mij iets van 80/90 euro dacht ik.EDB schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:21:
[...]
Deze winter / voorjaar ook van NL naar het zuiden van Spanje gereden, ik was retour nog geen 200 euro kwijt aan tol. Kwam overeen met eerdere trips. Zijn de prijzen in de winter soms lager?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik rij inderdaad via Luxemburg door Frankrijk, de oostelijke kustroute (A7) in Spanje is helemaal tolvrij dus dat scheelt ook. Via Madrid is voor ons ook korter maar de beschikbaarheid van laadpalen is beter langs de kust en we bezoeken daar ook vaak vrienden dus om die reden de langere maar dus wel tolvrije route door Spanje.PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]
Als je via Parijs gaat en dwars door Spanje heb je meer tolwegen. Enkele reis via Luxemburg was voor mij iets van 80/90 euro dacht ik.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik rij niet meer over Parijs, al 3x een uur in de file gestaan op de ring dus dan rij ik liever een uur om via Rouen om naar Bordeaux te rijden. Volgend jaar toch eens kijken om via de route du soleil te gaan, dat zou idd voordeliger moeten zijn qua tol en niet te veel in tijd mogen verschillen.PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]
Als je via Parijs gaat en dwars door Spanje heb je meer tolwegen. Enkele reis via Luxemburg was voor mij iets van 80/90 euro dacht ik.
En ja de tolbadge zal ik vanaf nu wel achter het raam laten zitten. Ik haalde die daar weg uit gewoonte bij een stop, omdat men mij dat adviseerde tegen fraude.
Electroverse ook in de portemonnee? Die werkt in UK erg goed.Tommie12 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:22:
[...]
Een Volvo EX60 is goedkoper dan zijn benzinebroer, en dat gaan we nog meer zien. Dat de WB voor een EV in NL duurder is onwille van het gewicht is een vergissing… dat doet geen enkel ander land.
Waar haal je dat een EV duur is in onderhoud? Mijn auto heeft op 100k buiten wat banden enkel twee setjes ruitenwissers gekregen, de rest is nog prima in orde.
En nee, met 3 kW bij een laadpunt laad je op een nacht zo’n 36 kWh of ca 200km bij. Dat doe je toch niet elke dag op vakantie denk ik. Trouwens, een keertje snelladen kost ook amper extra tijd als je dat bij een supermarkt doet.
Ik zit nu in een accomodatie zonder lader, maar kan voor de deur parkeren, de granny charger elke nacht er aan en dat lukt ook met 2,5-3 kW. Verder blijft engeland een uitdaging als ik buiten het Tesla netwerk moet laden. Geen van de klassieke pasjes werken, en al een paar keer kan ik de app niet downloaden want geen UK inwoner. Maar ik zie ook dat het marktaandeel van EV’s niet hoog is buiten London.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
- is het anno 2026 nog steeds nodig/raadzaam om een tweede laadpas (naast ANWB) op zak te hebben?
- is het anno 2026 nog steeds nodig om een granny charger (230v) in de kofferbak te gooien?
Maktub
17% degradatie, dat zou dan overeen komen met 83% soh. 5.7% per 100.000 km. Dat is eerlijk gezegd best ok. Ik wil tot 200k oprijden. Mij ioniq5 is uit 2023 en daarmee hoop ik op iets verbeterde accu. Helemaal niet verkeerd.ybos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:37:
[...]
mn vorige model 3 (2019, SR+) afgelopen december met krap 300.000km ingeruild idd.
Soh weet ik niet maar volgens de sexy buttons wel 17% degradatie.
(inmiddels met de nieuwe 3 bijna 33.000km gereden sinds begin november, ook hier het plan om deze weer een jaar of 6 te rijden)
Dank voor het delen. Er zijn er maar weinig met 300.000 echte praktijk kilometers.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Vergeet die ANWB pas en download Electroverse. Vorig jaar overal kunnen laden met die app tegen een stuk betere tarieven dan ANWB.MrMrq schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:25:
In augustus/ september voor het eerst met een EV op vakantie, yeey. Via Zwitserland naar Toscane en terug.
- is het anno 2026 nog steeds nodig/raadzaam om een tweede laadpas (naast ANWB) op zak te hebben?
- is het anno 2026 nog steeds nodig om een granny charger (230v) in de kofferbak te gooien?
Granny heb ik nergens gebruikt.
De reis gaat naar Oostenrijk toe. In Oostenrijk zelf is er eigenlijk niet echt een grote speler die veel beschikbaar is, veelal kleine onbekende laadstations met hier en daar een IONITY station. Langs de landsgrenzen zijn er wel wat meer Electra stations te vinden zo lijkt het.
In Duitsland (waar het grootste deel van de reis doorheen gaat) veel meer aanbod natuurlijk. IONITY is goed vertegenwoordigd, maar zoals al eerder gezegd erg populair en kan dus wel druk zijn. Gelukkig vertrekken we op zondag, dus ik verwacht daar niet veel last van te hebben.
Electra komt voor mijn route echt enorm slecht uit de bus, maar 1 van de in totaal 5 laadstops zou van een Electra station kunnen zijn. Ik kan wel handmatig wat stations om gooien, maar de verlengt de reistijd behoorlijk wat ik het dan weer niet waard vind. Electra roept ook dat je goedkoop kan laden bij IONITY en Fastned voor maar 0,49 euro, maar dat is alleen voor Frankrijk, in Duitsland en Oostenrijk is dit 0,64 euro. Best wel een smerig trucje als je het mij vraag op hun website. Dat was in eerste instantie mijn plan om te doen, alleen Electra en voor 0,49 cent eventueel bij IONITY en Fastned laden.
EnBW is veel beter beschikbaar in Duitsland en kost maar 5,99 en heeft nu een actie dat laden maar 41 cent kost in plaats van 46 cent van 8-7 tot 30-9. Je krijgt ook een code na het aanmelden voor een gratis laadpas.
| Maand | kWh prijs | |
|---|---|---|
| Ionity Motion | €5,99 | €0,54 |
| Ionity Power | €11,99 | €0,43 |
| EnBW Tarrif M | €5,99 | €0,46 €0,41 |
| Electra Smart | €4,99 1ste maand gratis | €0,34 |
Dus ik ga voor de combinatie Ionity en EnBW. Electra heb ik al, en zal ik ook zeker opzoeken als ik onderweg ben, maar het lijkt erop dat deze het op dit moment voor mij met de rit naar Oostenrijk niet waard is.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Een brandverzekering heb ik ook nog nooit gebruikt. De granny heb ik dit jaar in Frankrijk nog gebruikt om vast te stellen dat de laadpoortvergrendeling echt overleden was.
Hoeveel reserveer je voor “overhead” bij chargen?H1MSELF1SH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:59:
[...]
Sinds een week of 6-7 heb ik ook een EV dus ik ben er helemaal nog niet mee vertrouwd zoals de meesten van jullie. De enige kms die ik voorlopig gedaan heb zijn allemaal in ons land en ik heb 't geluk van een thuislader en een dak vol zonnepanelen te hebben. Zelfs meer dan 2500km later heb ik nog geen cent betaald aan laadkosten want ik laad uitsluitend met de overschot van energie die mijn zonnepanelen opwekken.
Jouw vraag of het idee achter het Youtube filmpje interesseerde mij wel en daarom heb ik eens aan AI de vraag gesteld om de reisduur over een rit van 2000 km te berekenen van 100 tot 200 km/h in stappen van 10 km/h. Ik hoop dat de layout een beetje leesbaar blijft....
Dit is berekend voor mijn EV volgens AI. Ik merk al meteen dat het verbruik niet klopt. Aan 120 km/h ligt mijn verbruik rond de 17-18 kwh/100km bij dit weer en helemaal geen 22,5 kWh/100km.
- 2000 km total distance
- 81 kWh usable battery
- Charging mainly from 10% → 80%
- Average charging power over the session ≈ 150 kW
- Each charging stop delivers about 57 kWh
Ik begrijp dat in praktijk 200 km/h zelfs op de Autobahn gemiddeld halen geen optie is maar ik heb het bewust laten staan zodat de trend zichtbaar is. Tot 150-160 km/h wordt de totale reistijd (rijden + laden) korter maar vanaf dan wordt de reistijd langer omdat het laden langer duurt.
Speed Consumption Driving Time Charging Time Total Trip Time 100 km/h 18 kWh/100 km 20.0 h 1.9 h 21.9 h 110 km/h 20 kWh/100 km 18.2 h 2.1 h 20.3 h 120 km/h 22.5 kWh/100 km 16.7 h 2.5 h 19.1 h 130 km/h 25 kWh/100 km 15.4 h 2.8 h 18.2 h 140 km/h 28.5 kWh/100 km 14.3 h 3.3 h 17.5 h 150 km/h 32 kWh/100 km 13.3 h 3.7 h 17.1 h 160 km/h 36 kWh/100 km 12.5 h 4.3 h 16.8 h 170 km/h 41 kWh/100 km 11.8 h 4.9 h 16.7 h 180 km/h 47 kWh/100 km 11.1 h 5.7 h 16.8 h 190 km/h 54 kWh/100 km 10.5 h 6.7 h 17.2 h 200 km/h 62 kWh/100 km 10.0 h 7.7 h 17.7 h
En neen ik moedig hier niemand aan om snelheidslimieten te overschrijden, gevaarlijk te rijden enz.
Het absolute minimum is echt wel 5 minuten . alleen al vertragen en versnellen kost gauw een minuut. Veel laders liggen even van de weg. Als je net meerderen rijdt is er ALTIJD iemand die eerst 15 minuten in de auto blijft zitten en als de auto bijna klaar is met laden nog even wil plassen. En je kan best vaak “meteen” laden, maar 1 op de 5 x moet je toch even wachten. In het hoogseizoen is dat risico nog hoger.
Ik reken op 10 minuten overhead.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Helemaal niks. Zoals ik zei, dit is wat AI voor mij berekend heeft. Zelf heb ik nog nooit publiek geladen want ik kan thuisladen en laad enkel overdag als m'n zonnepanelen stroom opwekken.Stefannn schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Hoeveel reserveer je voor “overhead” bij chargen?
De tabel was enkel ter indicatie om te tonen dat tot een bepaalde snelheid de totale reisduur korter wordt, en daarna weer langer wordt door de vele laadstops.
Als je tesla laders pakt ookStefannn schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:04:
[...]
Hoeveel reserveer je voor “overhead” bij chargen?
Het absolute minimum is echt wel 5 minuten . alleen al vertragen en versnellen kost gauw een minuut. Veel laders liggen even van de weg. Als je net meerderen rijdt is er ALTIJD iemand die eerst 15 minuten in de auto blijft zitten en als de auto bijna klaar is met laden nog even wil plassen. En je kan best vaak “meteen” laden, maar 1 op de 5 x moet je toch even wachten. In het hoogseizoen is dat risico nog hoger.
Ik reken op 10 minuten overhead.
Ik ben dan weliswaar in de nacht gereden maar de franse locaties (waar ik geweest ben) hadden écht veel laadpalen.
EnBW + Ionity is inderdaad veel beter dan Electra + Ionity voor de Duitstalige landen. Maar dit forum had je het onderzoekje kunnen besparen. Toch bedankt: dit is een mooi overzichtje.Soepstengel schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:44:
Nou ik heb weer even een kort onderzoekje gedaan. Van Electra zag ik dat er nu een maand gratis beschikbaar was met een kortingscode (PLUS2) en daarmee kan je ook gratis een laadkaart aanvragen. We vertrekken op 9 augustus (op een zondag) en gaan op 21 augustus weer terug, dus nu aanvragen zorgt ervoor dat laadkaarten hopelijk op tijd binnen zijn voor vertrek, en dat ik binnen die maand blijf. De laatste keer werkte mijn internet in Zwitserland niet, dat is toch wel vervelend, dus wil gewoon een laadkaart hebben.
De reis gaat naar Oostenrijk toe. In Oostenrijk zelf is er eigenlijk niet echt een grote speler die veel beschikbaar is, veelal kleine onbekende laadstations met hier en daar een IONITY station. Langs de landsgrenzen zijn er wel wat meer Electra stations te vinden zo lijkt het.
In Duitsland (waar het grootste deel van de reis doorheen gaat) veel meer aanbod natuurlijk. IONITY is goed vertegenwoordigd, maar zoals al eerder gezegd erg populair en kan dus wel druk zijn. Gelukkig vertrekken we op zondag, dus ik verwacht daar niet veel last van te hebben.
Electra komt voor mijn route echt enorm slecht uit de bus, maar 1 van de in totaal 5 laadstops zou van een Electra station kunnen zijn. Ik kan wel handmatig wat stations om gooien, maar de verlengt de reistijd behoorlijk wat ik het dan weer niet waard vind. Electra roept ook dat je goedkoop kan laden bij IONITY en Fastned voor maar 0,49 euro, maar dat is alleen voor Frankrijk, in Duitsland en Oostenrijk is dit 0,64 euro. Best wel een smerig trucje als je het mij vraag op hun website. Dat was in eerste instantie mijn plan om te doen, alleen Electra en voor 0,49 cent eventueel bij IONITY en Fastned laden.
EnBW is veel beter beschikbaar in Duitsland en kost maar 5,99 en heeft nu een actie dat laden maar 41 cent kost in plaats van 46 cent van 8-7 tot 30-9. Je krijgt ook een code na het aanmelden voor een gratis laadpas.Als ik op ABRP kijk dan is het vooral Ionity en EnBW dat naar voren komt. Met een gemiddeld laadbeurt van 50 kW heb ik een Ionity power abonnement er al na iets maar dan 1 laadbeurt al uit.
Maand kWh prijs Ionity Motion €5,99 €0,54 Ionity Power €11,99 €0,43 EnBW Tarrif M €5,99 €0,46
€0,41Electra Smart €4,99
1ste maand gratis€0,34
Dus ik ga voor de combinatie Ionity en EnBW. Electra heb ik al, en zal ik ook zeker opzoeken als ik onderweg ben, maar het lijkt erop dat deze het op dit moment voor mij met de rit naar Oostenrijk niet waard is.
Ik ben het niet met je eens dat Electra een verkeerde voorstelling van zaken zou geven. Als je op hun website kijkt en per land checkt, dan staan daar keurig de toegepaste prijzen. Dat ze Frankrijk als eerste laten zien vind ik logisch. Het is primair een Franse aanbieder.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De vakantie ging vanuit Brabant naar de Dordogne.
Totale afstand: +/- 2.000 km
Auto: Renault Scenic E-Tech 85Kw + Anssems bagagewagen 201 × 101 × 83 cm volledig volgepakt.
Gemiddeld verbruik: 22 à 23 kWh/100 km
Laadpassen gebruikt: abonnement bij Electra en de ANWB-laadpas (zonder abonnement)
De rit
Omdat we er vooraf al voor hadden gekozen om bij Fastned Gentbrugge te stoppen, was dit de enige laadstop direct langs de snelweg. Alle andere laadstops waren vooral bij of in de buurt van supermarkten.De grootste bottleneck voor laden is Châteauroux / Déois. Hier komen zowel het verkeer vanuit zuid als noord bij elkaar. Maar als Fastned er maar vier palen heeft en achter iedere paal al minstens twee auto's staan, dan duurt laden toch wel erg lang. De Ionity iets verderop is niet veel beter. (Op de terugweg zag ik dat er wel twee extra palen werden gebouwd, maar die waren nog niet actief.) Uiteindelijk zijn we een klein stukje doorgereden en hebben we geladen bij Driveco, recht voor de Carrefour.
Op de heenreis hebben we wel bij Ionity geladen, maar met deze palen toch tot 2x toe vage problemen gehad:
- Ionity Longvilliers - meerdere palen weigerde dienst. Mogelijk vanwege de bloedhitte. 4 palen geprobeerd, en uiteindelijk lukte het.
- Ionity Chateaurox Nord / Déois - om een vage reden stopte de laadpaal vanzelf. Daardoor kon ik de laadsessie niet opnieuw starten en moest ik mijn plek afstaan aan de volgende auto.
Alle andere stops waren bij door Electra ondersteunde laadpalen en dat ging meer dan prima.
De bagagewagen
Jeetje, wat rijdt dat heerlijk met een EV! Vergeleken met mijn Ford Focus Wagon, die ik hiervoor had met dezelfde aanhanger, is dit een veel soepelere rijervaring. Heuvel op? Geen probleem. Ja, je krijgt een penalty op je verbruik, maar als je dat afzet tegen de normale pauzes die je toch al zou nemen, voelde dit eigenlijk heel normaal.Op de camping
Op camping Le Paradis in de Périgord Noir hebben ze meerdere laadpalen bij de ingang staan: een stuk of zes AC-laadpunten van 7 kW en één 32 kW-laadpunt.Daar heb ik drie keer geladen voor € 0,30 per kWh op de 7 kW-laadpunten.
Voor de terugrit kon ik de auto lekker tot 100% opladen, wat een fijne start van de terugreis was.
Laadkosten
HeenreisKosten: (hierbij het laden thuis niet meegerekend): 84,58 kwijt
Laad Locaties:
- Fastned - Gentbrugge Noord
- Electra - Roye
- Ionity - Longvilliers
- Ionity - Châteauroux
- Electra - Limoges
- Powerdot
Terugreis:
- Opgeladen op camping tot 100%: 18,62
- Onderweg: 72,63
- Electra - Limoges
- Allego - Rambouilet
- Driveco - Châteauroux/Déols
- Electra - Roye
- Fastned - Gentbrugge Zuid
Algemene indruk
Op de heenreis was het even zoeken naar de beste manier van laden en hoe je handig omgaat met het af- en aankoppelen van de bagagewagen.Laadlocaties bij winkelcentra bleken daarbij de beste oplossing. Zeker op zondag, wanneer het daar vaak rustig is, heb je alle ruimte en zit je niemand in de weg.
Aanvulling voor caravan rijders die dit lezen: ga je met een caravan naar zo'n supermarkt locatie? Dan zou dat ook prima moeten kunnen, maar controleer wel of je caravan niet te hoog is voor deze locaties. Vaak geldt er namelijk een maximale doorrijhoogte.
Waar heb ik geen aandacht voor gehad: laadcurve. Hij moest zoveel minuten laden, en dat klopte, en kon ik vrolijk verder gaan met mijn reis. ja, je kan het allemaal inzien op de palen van FastNed en Electra, maar m'n gezin had de meeste aandacht nodig op dat moment
[ Voor 4% gewijzigd door Intheweb op 27-07-2026 15:33 ]
Doe maar een onsje meer...
We zaten de eerste 2 weken in de Vendée en volgens maps was via Parijs het snelst maar dat zag ik niet zitten dus ik ben via Rouen - Alencon - Le Mans gereden en dat is prima bevallen: geen files, geen drukte en ruim voldoende vrije plaatsen bij laadstations. We hadden in Alencon een simpel B&B hotel met 12x 22kw laders wat ook echt top was. Overal werkte de druppel van mijn werk (Alva charging) behalve bij 2x bij 22kw laders van 'MobiSDEC' in Normandië waar we de laatste week waren, daar heb ik mijn pasje van Shell charging gebruikt dus nergens geklooi met apps.
Op de heenreis bij de eerste laadstop vlak voor de Belgische grens ook nog op tv geweest
:strip_exif()/f/image/dUYJ37xnOIa0ruPCqGePm573.jpg?f=fotoalbum_large)
Toevallig vorige week gebruik gemaakt van een 'free flow' tolweg in Frankrijk. Ze vallen op omdat er heel regelmatig borden langs de weg staan met de opmerking dat je binnen 72 uur moet betalen met een url erop. De url verschilt per snelweg/regio. Op die website vul je je kenteken in en dan zie je hoeveel je moet betalen.PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:25:
[...]
FreeFlow heeft juist geen slagboom, die heb je alleen op de normale tolweg.‘Onzichtbare’ Franse tolwegen (free flow): hoe werkt het?
Het zijn er nog niet zo veel, maar ook in Frankrijk worden geleidelijk steeds meer ‘flux libre’ ofwel free flow-tolwegen geopend. Deze trajecten op de autoroutes hebben geen tolpoortjes of slagbomen, maar je moet er wel degelijk betalen. Hoe werkt dat? En hoe voorkom je ongemerkte boetes?
[ Voor 34% gewijzigd door Chaoss op 27-07-2026 15:52 ]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Beide zijn niet nodig, maar ik heb mijn reservewiel ook nooit nodig gehad, maar ga ik deze er ook niet er uithalen als die erin zit. Dus als je tweede laadpas hebt vooral meenemen, hetzelfde voor de granny. Ik zou een granny niet aanschaffen, tweede laadpas is een kleine moeite en kan je misschien ook nog wat besparen bij bepaalde laadpalen. Meeste snelladers kan je ook met bankpas en bijna altijd wel via een app betalen.MrMrq schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:25:
In augustus/ september voor het eerst met een EV op vakantie, yeey. Via Zwitserland naar Toscane en terug.
2de laadpas: ja. Ga je veel snelladen, dan is ANWB niet goedkoop. Los abonement via bijv. Electra is dan aan te raden.MrMrq schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:25:
Wat betreft Granny Charger: afhankelijk waar je heen gaat. Ik wist dat mijn route goed voorzien was van laders, maar anders is dit alleen maar extra belast in de auto. Ook als je al een normale laadkabel mee moet nemen.
Dat is ook echt de beste optie, afgelopen 2 jaren die route gereden en je rijdt zo lekker door. Beter dan Parijs waar ik gisteren wel weer doorheen moest...Chaoss schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:28:
We zaten de eerste 2 weken in de Vendée en volgens maps was via Parijs het snelst maar dat zag ik niet zitten dus ik ben via Rouen - Alencon - Le Mans gereden en dat is prima bevallen: geen files, geen drukte en ruim voldoende vrije plaatsen bij laadstations.
[ Voor 26% gewijzigd door Intheweb op 27-07-2026 15:40 ]
Het is ook te hopen dat je hem nooit nodig zal hebben ;)PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:45:
[...]
Een brandverzekering heb ik ook nog nooit gebruikt. De granny heb ik dit jaar in Frankrijk nog gebruikt om vast te stellen dat de laadpoortvergrendeling echt overleden was.
Het gaat er toch om dat je met Electroverse in elk Italiaans stadje genoeg aanbod aan laders hebt waardoor je de granny niet zal gebruiken.
Mooi verslag! Wij gaan volgende week maar liefst 6 kilometer zuidelijker dan jouIntheweb schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:28:
Na lang meeleurken, nu mijn eigen ervaring.![]()
De vakantie ging vanuit Brabant naar de Dordogne.
Totale afstand: +/- 2.000 km
Auto: Renault Scenic E-Tech 85Kw + Anssems bagagewagen 201 × 101 × 83 cm volledig volgepakt.
Gemiddeld verbruik: 22 à 23 kWh/100 km
Laadpassen gebruikt: abonnement bij Electra en de ANWB-laadpas (zonder abonnement)De rit
Omdat we er vooraf al voor hadden gekozen om bij Fastned Gentbrugge te stoppen, was dit de enige laadstop direct langs de snelweg. Alle andere laadstops waren vooral bij of in de buurt van supermarkten.
De grootste bottleneck voor laden is Châteauroux / Déois. Hier komen zowel het verkeer vanuit zuid als noord bij elkaar. Maar als Fastned er maar vier palen heeft en achter iedere paal al minstens twee auto's staan, dan duurt laden toch wel erg lang. De Ionity iets verderop is niet veel beter. (Op de terugweg zag ik dat er wel twee extra palen werden gebouwd, maar die waren nog niet actief.) Uiteindelijk zijn we een klein stukje doorgereden en hebben we geladen bij Driveco, recht voor de Carrefour.
Op de heenreis hebben we wel bij Ionity geladen, maar met deze palen toch tot 2x toe vage problemen gehad:Maar de grootste ergernis kwam een dag later. Door het vroegtijdig stoppen bij Ionity hadden we nog een paar procent extra nodig om de volgende locatie te halen. De laadpaal bij de supermarkt daar was een Powerdot-paal. Helaas werkte geen enkele laadpas. Dus via de QR-code gescand, afgerekend en laden maar... maar nee. Die paal wilde niet goed synchroniseren. Na meerdere keren in- en uitpluggen pakte hij hem uiteindelijk toch... en dat met slechts 22 kW. Eigenlijk was dit de grootste ergernis van de hele reis.
- Ionity Longvilliers - meerdere palen weigerde dienst. Mogelijk vanwege de bloedhitte. 4 palen geprobeerd, en uiteindelijk lukte het.
- Ionity Chateaurox Nord / Déois - om een vage reden stopte de laadpaal vanzelf. Daardoor kon ik de laadsessie niet opnieuw starten en moest ik mijn plek afstaan aan de volgende auto.
Alle andere stops waren bij door Electra ondersteunde laadpalen en dat ging meer dan prima.De bagagewagen
Jeetje, wat rijdt dat heerlijk met een EV! Vergeleken met mijn Ford Focus Wagon, die ik hiervoor had met dezelfde aanhanger, is dit een veel soepelere rijervaring. Heuvel op? Geen probleem. Ja, je krijgt een penalty op je verbruik, maar als je dat afzet tegen de normale pauzes die je toch al zou nemen, voelde dit eigenlijk heel normaal.Op de camping
Op camping Le Paradis in de Périgord Noir hebben ze meerdere laadpalen bij de ingang staan: een stuk of zes AC-laadpunten van 7 kW en één 32 kW-laadpunt.
Daar heb ik drie keer geladen voor € 0,30 per kWh op de 7 kW-laadpunten.
Voor de terugrit kon ik de auto lekker tot 100% opladen, wat een fijne start van de terugreis was.Laadkosten
Heenreis
Kosten: (hierbij het laden thuis niet meegerekend): 84,58 kwijt
Laad Locaties:Tijdens de vakantie: 23,56
- Fastned - Gentbrugge Noord
- Electra - Roye
- Ionity - Longvilliers
- Ionity - Châteauroux
- Electra - Limoges
- Powerdot
Terugreis:Locaties:
- Opgeladen op camping tot 100%: 18,62
- Onderweg: 72,63
- Electra - Limoges
- Allego - Rambouilet
- Driveco - Châteauroux/Déols
- Electra - Roye
- Fastned - Gentbrugge Zuid
Algemene indruk
Op de heenreis was het even zoeken naar de beste manier van laden en hoe je handig omgaat met het af- en aankoppelen van de bagagewagen.
Laadlocaties bij winkelcentra bleken daarbij de beste oplossing. Zeker op zondag, wanneer het daar vaak rustig is, heb je alle ruimte en zit je niemand in de weg.
Aanvulling voor caravan rijders die dit lezen: ga je met een caravan naar zo'n supermarkt locatie? Dan zou dat ook prima moeten kunnen, maar controleer wel of je caravan niet te hoog is voor deze locaties. Vaak geldt er namelijk een maximale doorrijhoogte.
Waar heb ik geen aandacht voor gehad: laadcurve. Hij moest zoveel minuten laden, en dat klopte, en kon ik vrolijk verder gaan met mijn reis. ja, je kan het allemaal inzien op de palen van FastNed en Electra, maar m'n gezin had de meeste aandacht nodig op dat moment
[Afbeelding]
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Ik heb alleen een Electra+ abo genomen (ook 2 maanden gratis) en daarmee dus bij Ionity en Fastned wat goedkoper kunnen laden.-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:54:
[...]
Mooi verslag! Wij gaan volgende week maar liefst 6 kilometer zuidelijker dan jouHeb je nog abonnementen gehad? Ik heb nu een Electra abonnement (2 maanden gratis) en wss neem ik nog een Electraverse abo, dan kan je met korting laden bij Ionity en Powerdot laders (volgens mij is Electraverse sowieso een vrij goedkope aanbieder in Frankrijk en dek je daarmee al een hele hoop laadaanbieders af).
Nodig is een groot woord, raadzaam wel. Ik zou kiezen voor Electroverse. In mijn ervaring werkt die (gratis) pas op bijna elke obscure paal.MrMrq schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:25:
Granny charger is niet meer nodig als je op bestemming een laadpaal (AC) kunt vinden.
Check even of een Electroverse abbo nodig/rendabel is voor Ionity. Electra geeft ook korting op Ionity (in Frankrijk 49 cent per kWh). Laden via de Electra-app werkt perfect, ook bij Ionity. Ik had zelfs de indruk dat de app sneller is dan de eigen Ionity-app-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:54:
[...]
Mooi verslag! Wij gaan volgende week maar liefst 6 kilometer zuidelijker dan jouHeb je nog abonnementen gehad? Ik heb nu een Electra abonnement (2 maanden gratis) en wss neem ik nog een Electraverse abo, dan kan je met korting laden bij Ionity en Powerdot laders (volgens mij is Electraverse sowieso een vrij goedkope aanbieder in Frankrijk en dek je daarmee al een hele hoop laadaanbieders af).
[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 27-07-2026 16:07 ]
Ja, dat heb ik ook wel eens berekend, geen chatgpt voor nodig, dat doe ik in mijn hoofd. Maar ja, weinig mensen kunnen hoofdrekenen want waar zou je je hoofd anders voor willen gebruiken als consumeren ? Maar alle gekheid op een stokje, naast het feit dat niet iedereen in de wieg is gelegd om te rekenen, in de praktijk duw je het pedaal in en ga je laden wanneer je pauzeert. Dat merk je vanzelf wel met de jaren.H1MSELF1SH schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:11:
[...]
Helemaal niks. Zoals ik zei, dit is wat AI voor mij berekend heeft. Zelf heb ik nog nooit publiek geladen want ik kan thuisladen en laad enkel overdag als m'n zonnepanelen stroom opwekken.
De tabel was enkel ter indicatie om te tonen dat tot een bepaalde snelheid de totale reisduur korter wordt, en daarna weer langer wordt door de vele laadstops.
Zelf ben ik 2 weken geleden 5 laadpaal files voorbij gereden voordat ik dan toch maar van de snelweg af ben gegaan, want ik had “maar” 70 km bereik over.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Bij m’n vorige auto zat wel een, die heb ik destijds alleen thuis gebruikt iav de laadpaal.
Electroverse app is idd handig als back-up, verder heb ik deze vakantie vooral Electra gebruikt, de laadpaal bij de lokale supermarkt (€0,39 op cc) en 1x ad-hoc bij tesla geladen (zonder abo €0,49).
Donderdag terugweg en die is ook weer langs Electra gepland.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Vorig jaar net iets zuidelijker gekampeerd bij Sarlat. Prima heen kunnen rijden op zondag en maandag. Met een bagagewagen toch wel vaak moeten afkoppelen vanwege de indeling van de stalls. Mijn ervaring met Ionity is dat deze vaak storing hebben. Zo werkte ze bij mij alleen goed als ik Plug & Charge uitschakelde in de auto. Ook meegemaakt dat de paal niet verder kwam dan 40kW (waarschijnlijk door de hitte).-tom-562 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:54:
[...]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
XXXVI
Even ver plassen 😎 heb net met Europese pionier chargemap voor €0.29/kWh en 200 kW de auto volgeladen bij leclerc supermarkt in Clamecy fr. Volgens mij is chargemap de enige onafhankelijke EU pionier die over is ? Of waren er maar 2, newmotion en chargemap ? De rest is eigenlijk een ik-ook-ik-wil-ook-flink-verdienen verhaal ? Electra vertrouw ik ook niet.Puppetmaster schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:25:
Ik heb geen granny charger.
Bij m’n vorige auto zat wel een, die heb ik destijds alleen thuis gebruikt iav de laadpaal.
Electroverse app is idd handig als back-up, verder heb ik deze vakantie vooral Electra gebruikt, de laadpaal bij de lokale supermarkt (€0,39 op cc) en 1x ad-hoc bij tesla geladen (zonder abo €0,49).
Donderdag terugweg en die is ook weer langs Electra gepland.
Natuurlijk moet er ook brood op de plank bij aanbieders, maar er is een verschil tussen geld verdienen aan de luiheid van de klant, eigen schuld dikke bult, of we geven je echt de beste prijs de komende jaren en we verdienen er toch een dikke boterham mee.
Natuurlijk kun je als consument de krenten uit de pap halen en alle voordeelkortingen gebruiken, maar als iedereen dat doet, weet dan dat je veroordeeld bent tot hetzelfde gedrag voor de rest van je leven.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Oplossing: nooit meteen langs de autobahn laden. Veel te veel aanbod en veel te weinig plek.ephymerous schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:01:
Wij zijn onlangs met de benzine auto door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië naar Kroatië gereden. We hebben toch zeker een stuk of 4 laadfiles gezien. De grootste, die stond tot op de openbare weg, op de A10 in Oostenrijk. Een auto of 12-15 voor een stall of 6? Gewoon op een moment ver buiten de spits. Het contrast met de ervaringen hier is toch opvallend.
Goed dat je het noemt, wij maken ook elk jaar gebruik van deze services. Een gevoelig punt kan zijn de plek waar de badge achter het raam zit. Dit moet een plek zijn zonder metaal coating, vaak staat het wel in het boekje van de auto.Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:28:
Ik kreeg zonet een boete voor niet-betaalde tol in Frankrijk, blijkbaar zo'n free-flow poortje waar mijn Bip & Go niet goed gewerkt heeft. De boete/tol bedroeg initieel 2€ maar omdat het een leasebak is en de leasemaatschappij de mail veel te laat doorstuurde, is het vandaag al 12€ geworden en vanaf morgen 92€. Ik heb een dispute geopend bij sanef.com en ineens een account aangemaakt en daar zie ik dat er nog 8€ + 40€ (te laat) open staat. Ik doe dit traject al 4 zomers op een rij met dezelfde tolbadge en dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom.
Staat los van een EV, maar ik dacht het even te delen om anderen te waarschuwen in dit topic. Mijn tolbadge werkte best moeilijk bij sommige poortjes in Frankrijk, waar hij in Spanje de slagboom altijd direct opende. Houd daar dus rekening mee als je door Frankrijk rijdt met een tolbadge en maak misschien voor de zekerheid een account op sanef.com, kan je 'n hoop geld uitsparen. Ik kan me maar 1 of 2 poortjes herinneren waar de slagboom opende zonder dat ik een 'beep' hoorde, vermoedelijk komt het dus daarvan. Ben dan ook echt geen fan van dat free-flow systeem!
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Die van mij was 1j10m oud en weigerde dienst bij de poortjes voorbij Lille onderweg naar Parijs. Dan voel je je knap lullig als je de boel ophoud.
Dat was ook direct het grootste nadeel aan de rit, verder is het heerlijk elektrisch rijden in Frankrijk. Gelukkig snel een vervangende badge ontvangen thuis zodat ik de volgende vakantie (lees nu, bovenstaande anekdote stamt uit mei) met een nieuwe badge met samengeknepen billen door de tolpoort kon rijden. Korte laadfile (5 min) vorige week zaterdag bij Tesla Arc Sur Tille waar de wachtrij voor een ongelooflijk goor zelfreinigend toilet langer was dan de laadtijd 20-85%. Op de terugweg maar eens Tesla Mâcon proberen. Iemand daar recente ervaringen met de hygiene daar op drukke dagen?
[ Voor 9% gewijzigd door Homer-Simpson op 27-07-2026 20:59 . Reden: Er stond juni waar er nu mei staat. ]
Onze huidige is nu 2 jaar oud en bij de eerste tolpoort van de vakantie heb ik altijd twijfels of hij het nog doet. Ik neem dan altijd een poortje waar ik ook met de pas kan betalen. Werkt het kastje niet meer dan betaal ik met de kaart.Homer-Simpson schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:53:
Zou lekker zijn als je de bip&go badges thuis of in NL kunt (laten) testen op goede werking. Die units van de ANWB kun je in hun winkel testen maar die heb in geen. Daarnaast heb ik niet zoveel met de (overpriced) services van de ANWB op maar dat is off-topic.
Die van mij was 1j10m oud en weigerde dienst bij de poortjes voorbij Lille onderweg naar Parijs. Dan voel je je knap lullig als je de boel ophoud.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dank voor de update. Voor die discussies is er Het grote BEV vs PHEV vs ICE topicNotna schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:25:
[modbreak]]?
De topicwarning staat er om een reden: de discussie omtrent ICE vs (PH)EV is gewoon niet gewenst hier. Doe dat dan ook niet. Dank! [/]
[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 27-07-2026 20:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Valt mee, je kunt dan direct een inrij kaartje pakken en op de ouderwetse manier betalen bij uitrijden. je zult niet de eerste zijn die het overkomt.Homer-Simpson schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:53:
Laadfile is een keuze, of op z’n minst onwetendheid.ephymerous schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:01:
Wij zijn onlangs met de benzine auto door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië naar Kroatië gereden. We hebben toch zeker een stuk of 4 laadfiles gezien. De grootste, die stond tot op de openbare weg, op de A10 in Oostenrijk. Een auto of 12-15 voor een stall of 6? Gewoon op een moment ver buiten de spits. Het contrast met de ervaringen hier is toch opvallend.
Er zijn tegenwoordig zóveel laadplekken, maar iedereen in de laadfile lijkt perse dezelfde laadplek te willen.
Ik was voor de vakantie bang met Electra laadfiles te krijgen omdat de locaties vaker klein zijn. Maar dus niet gehad.
Plan B was het €5 abo van Ionity of af-hoc Tesla, maar beide waren niet nodig.
De terugreis moet nog, dus wie weet, maar ik heb er wel vertrouwen in.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik heb een Fulli badge online gratis besteld, betaal alleen bij gebruik.Homer-Simpson schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:53:
Zou lekker zijn als je de bip&go badges thuis of in NL kunt (laten) testen op goede werking. Die units van de ANWB kun je in hun winkel testen maar die heb in geen. Daarnaast heb ik niet zoveel met de (overpriced) services van de ANWB op maar dat is off-topic.
Die kon ik gewoon ook gratis bij ANWB laten testen, terwijl ik er verder niks kwam kopen oid.
Wat voor badge heb jij dan?
Nette score, maar mijn laagste prijs bij Electra was toch echt €0,27 aan een 400kW paal.joezzt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:11:
[...]
Even ver plassen 😎 heb net met Europese pionier chargemap voor €0.29/kWh en 200 kW de auto volgeladen bij leclerc supermarkt in Clamecy fr.
Laadpas.. altijd minstens 2.MrMrq schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:25:
En Granny hangt 100% af van de aanwezigheid van laadpalen bij je bestemming. Als er een AC staat binnen de pakweg 300m, of een 100kW+ bij de supermarkt heb je geen probleem.
Ik ben nu op een adres in Uk waar beide niet het geval zijn. En de granny werkt nu prima, zelfs met Eu-UK adapter. Niks wordt warm en de auto is elke dag vol.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik had weer voor de zoveelste keer de afrit Reims gemist, die is net na de péage in Lille, dus terug via Parijs. Geen file gehad vorige week zondag. Mijn tolbadge biept ook niet altijd, soms hoor ik hem héél stilletjes... hangt wel rechts van mijn spiegel en nog geen enkel probleem gehad...Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:42:
[...]
Ik rij niet meer over Parijs, al 3x een uur in de file gestaan op de ring dus dan rij ik liever een uur om via Rouen om naar Bordeaux te rijden. Volgend jaar toch eens kijken om via de route du soleil te gaan, dat zou idd voordeliger moeten zijn qua tol en niet te veel in tijd mogen verschillen.
En ja de tolbadge zal ik vanaf nu wel achter het raam laten zitten. Ik haalde die daar weg uit gewoonte bij een stop, omdat men mij dat adviseerde tegen fraude.
Wat ik niet snap met die free-flow, is dat je nog altijd door de péage moet... dus betaal je toch 2 keer?
De A13 staat dit jaar niet op mijn factuur van de Bip&Go in elk geval, vorig jaar wel. Het is er echter zeker niet goedkoper op geworden. Vorig jaar betaalde ik 250€ voor Frankrijk heen en terug samen, nu enkel 128€ + normaal 4€ van de free flow = 132€. Heen en terug zou dat dus 264€ worden (factuur van terugweg komt in augustus) en zo wordt het elk jaar weer wat duurder.RigolleM schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:55:
[...]
Ik had weer voor de zoveelste keer de afrit Reims gemist, die is net na de péage in Lille, dus terug via Parijs. Geen file gehad vorige week zondag. Mijn tolbadge biept ook niet altijd, soms hoor ik hem héél stilletjes... hangt wel rechts van mijn spiegel en nog geen enkel probleem gehad...
Wat ik niet snap met die free-flow, is dat je nog altijd door de péage moet... dus betaal je toch 2 keer?
Met de tolbadge ben ik zelf in de fout gegaan door deze niet achter het raam te laten liggen. Daardoor heb ik zonet 48€ betaald -> 4x2€ + 4x10€ boete. Vanaf 28/07 (morgen) werd die 4x10€ -> 4x90€ ... dat risico wou ik niet nemen. Les geleerd 😏.
Doe mij maar een wegenvignet zoals in Oostenrijk, kost een pak minder en tegenwoordig online te kopen en gekoppeld aan de nummerplaat. Geen account nodig, geen verrassingen, geen boetes na 72u die na 15 dagen nog eens verveelvoudigen...
Ok, dus mijn 0,29/200 is veeeeeel meer dan jouw 0,27/400 . Waar heb je het over ?Puppetmaster schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:36:
[...]
Nette score, maar mijn laagste prijs bij Electra was toch echt €0,27 aan een 400kW paal.![]()
Voor €0,00 geladen aan 150kW TIWAG paal in OostenrijkPuppetmaster schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:36:
[...]
Nette score, maar mijn laagste prijs bij Electra was toch echt €0,27 aan een 400kW paal.![]()
Gratis laden op zondag.
[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 27-07-2026 20:57 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb een Bip&Go badge en dito abonnement. Gratis als je hem niet gebruikt (na 2 jaar niet gebruiken betaal je wel voor bezit als je hem niet een keer gebruikt).Puppetmaster schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:34:
[...]
Ik heb een Fulli badge online gratis besteld, betaal alleen bij gebruik.
Die kon ik gewoon ook gratis bij ANWB laten testen, terwijl ik er verder niks kwam kopen oid.
Wat voor badge heb jij dan?
Volgens Google kun je de Bip&Go badge niet laten testen behoudens bij hun winkels aan de Peage. Daar stond ik op tweede pinksterdag maar toen waren ze natuurlijk dicht😂.
Daar laten testen is trouwens precies mosterd na de maaltijd omdat je voor de dichtstbijzijnde winkels eerst al door de peage heen moet zijn gegaan. En als ie het dan doet dan is testen een vraag met een heel voor de hand liggend antwoord (iets met domme vragen…).
Dejoezzt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Ok, dus mijn 0,29/200 is veeeeeel meer dan jouw 0,27/400 . Waar heb je het over ?
Ja, sorry , alle neuzen vooruit.
Ook mijn ervaring met Ionity op mijn route naar het zuiden van Frankrijk. Vanavond nog: bij ionity Vidauban (grofweg tussen Aix-e-P en St Tropez.Bo0bz schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:35:
[...]
Vorig jaar net iets zuidelijker gekampeerd bij Sarlat. Prima heen kunnen rijden op zondag en maandag. Met een bagagewagen toch wel vaak moeten afkoppelen vanwege de indeling van de stalls. Mijn ervaring met Ionity is dat deze vaak storing hebben. Zo werkte ze bij mij alleen goed als ik Plug & Charge uitschakelde in de auto. Ook meegemaakt dat de paal niet verder kwam dan 40kW (waarschijnlijk door de hitte).
Aanvankelijk startte het laden prima (160kW) maar na een paar minuten dropte de snelheid naar 30kW. De auto naast mij had ook dezelfde prut snelheid en is ook in no time gestopt met laden en doorgereden.
Defecte palen, traag…misschien toeval, maar iedere keer had ik weer pech met Ionity. 10 kilometer verderop gelukkig bij Allego met de volle snelheid kunnen laden.
Herkennen mensen dit bij Ionity?
Ik heb de mijne laten vervangen omdat de “houdbaarheidsdatum” verstreken was. Opsturen naar Frankrijk en na ca 3 weken gratis een nieuwe. Kun je aangeven via de website. Overigens heb ik wel een Fulli maar wellicht ook bij Bip&Go mogelijk?Homer-Simpson schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:58:
[...]
Ik heb een Bip&Go badge en dito abonnement. Gratis als je hem niet gebruikt (na 2 jaar niet gebruiken betaal je wel voor bezit als je hem niet een keer gebruikt).
Volgens Google kun je de Bip&Go badge niet laten testen behoudens bij hun winkels aan de Peage. Daar stond ik op tweede pinksterdag maar toen waren ze natuurlijk dicht😂.
Daar laten testen is trouwens precies mosterd na de maaltijd omdat je voor de dichtstbijzijnde winkels eerst al door de peage heen moet zijn gegaan. En als ie het dan doet dan is testen een vraag met een heel voor de hand liggend antwoord (iets met domme vragen…).
Gratis omruilen is mogelijk alhoewel de eventuele retourkosten voor jezelf zijn. Volgens de website zou zo’n unit minimaal 5 jaar mee moeten gaan dus er was duidelijk iets niet in de haak bij die van mij die nog geen twee jaar oud was.mv_ak schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 05:43:
[...]
Ik heb de mijne laten vervangen omdat de “houdbaarheidsdatum” verstreken was. Opsturen naar Frankrijk en na ca 3 weken gratis een nieuwe. Kun je aangeven via de website. Overigens heb ik wel een Fulli maar wellicht ook bij Bip&Go mogelijk?
Een testfunctie is welkom. Mogelijk kan dat in de toekomst wel.
[ Voor 21% gewijzigd door Homer-Simpson op 28-07-2026 07:16 ]
En ook dan is tolbadge handiger.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:59:
Voor een reis naar Spanje is voor mij twee keer een kaartje trekken en daarna met bankpas betalen toch een stuk zorgelozer. Ik hoor teveel gedoe met die tolbadges, ik wacht wel tot het daar ook FreeFlow is.
In 1,5 jaar tijd heb ik 2 lange trips gehad in Europa. Daarbij in totaal 3 verschillende Ionity plekken gehad, en slechts bij 1 ging het meteen goed. Bij de andere 2 was de paal waar ik stond kapot (1x touchscreen defect, 1x ging de verbinding met auto niet) en moest ik de auto verplaatsen naar een andere paal. Ook bij Fastned 1x gehad.Peter_pan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:31:
[...]
Ook mijn ervaring met Ionity op mijn route naar het zuiden van Frankrijk. Vanavond nog: bij ionity Vidauban (grofweg tussen Aix-e-P en St Tropez.
Aanvankelijk startte het laden prima (160kW) maar na een paar minuten dropte de snelheid naar 30kW. De auto naast mij had ook dezelfde prut snelheid en is ook in no time gestopt met laden en doorgereden.
Defecte palen, traag…misschien toeval, maar iedere keer had ik weer pech met Ionity. 10 kilometer verderop gelukkig bij Allego met de volle snelheid kunnen laden.
Herkennen mensen dit bij Ionity?
Andere snellaad aanbieders 0 problemen ervaren: Tesla, Circle K, Shell, Allego
Dus ja, bij mij is het ook opvallend bij Ionity
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 28-07-2026 09:13 ]
Het blijft toch altijd weer spannend als je na een tijdje weer door een tolpoortje gaat: doet ie het nog? Tot nu toe nog wel😁
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Zoals meestal op een forum staan tegenover die handvol minder goede ervaringen een heleboel goede probleemloze ervaringen die hier niet gemeld worden. Zelfs op vakantie sta ik niet graag in de file en die badge heeft me al heel wat filetijd bespaard. Maar ieder zijn ding, want het kan ook prima zonder natuurlijk.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:59:
Voor een reis naar Spanje is voor mij twee keer een kaartje trekken en daarna met bankpas betalen toch een stuk zorgelozer. Ik hoor teveel gedoe met die tolbadges, ik wacht wel tot het daar ook FreeFlow is.
Groter, breder en zwaarde dan onze oude TEC, maar omdat de voorkant wel mooi afgerond is hoopte ik dat het qua meerverbruik wel mee zou vallen.
De weken ervoor wel alles uitgebreid lopen testen, maar voor daadwerkelijk proefkamperen was er geen tijd meer, dus de rit naar Oostenrijk waren voor ons ook gelijk de eerste snelwegkilometers met deze caravan.
En tijdens het rijden was al gauw duidelijk hoe groot de invloed was van die afgeronde voorzijde. Hij was ondanks het verschil in formaat zuiniger bij 90km/h dan de oude. Waar ik vorig jaar bij ongeveer gelijke omstandigheden (rustige zomernacht, niet veel kouder dan zo'n 15 graden op het minimum) rond de 340Wh/km zat was dat nu eerder rond de 310-320. Precieze data heb ik hier niet van, want na een kleine 100km heb ik gekozen voor meer snelheid en wat langer laden.
Heb de rest van de rit dus eigenlijk continue 100 gereden en dat gaf een uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 379Wh/km over de gehele rit. tijdwinst heeft het niet opgeleverd, maar dat was ook niet het doel. Maar omdat de volgende laadstop vaak tussen de 150 en 180 km verderop was, was het prima haalbaar als ik gewoon tot 80 procent oplaadde in plaats van 70. (laadcurve van de P2 maakt een beste dip na 70%)
Onder de streep leverde me dit meer rusttijd op zonder dat het extra reistijd kostte. En als bonus vind ik 100 qua gevoel net iets fijner rijden dan 90.
Heb wel wat meer info (foto's) van de laadsessies deze keer, dus uitgebreide info komt zeker nog.
)
Ik snap eerlijk niet dat je het "risico" zou nemen op laadplaatsen met maar 4 palen oid.Naafkap schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:14:
[...]
Oplossing: nooit meteen langs de autobahn laden. Veel te veel aanbod en veel te weinig plek.
Ik heb gewoon zonder enige voorbereiding de tesla laders gebruikt en dan kom je op dit soort locaties.
Inderdaad, ben inmiddels al een keer of 6 op vakantie geweest met mijn Tesla Model 3 highland (o.a. naar Spanje en Kroatië) en stop altijd bij superchargers, heb nog geen enkele keer gehad dat alle stalls bezet waren.ybos schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:46:
[...]
Ik snap eerlijk niet dat je het "risico" zou nemen op laadplaatsen met maar 4 palen oid.
Ik heb gewoon zonder enige voorbereiding de tesla laders gebruikt en dan kom je op dit soort locaties.
[Afbeelding]
Dit is een beetje in de categorie: “ik hoor nog teveel gedoe met die EV’s, ik wacht wel op SSB voor ik ermee op vakantie ga.”PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:59:
Ik hoor teveel gedoe met die tolbadges, ik wacht wel tot het daar ook FreeFlow is.
Kijk, dat bedoel ik, en zie dat veel vaker bijvoorbeeld bij YT'ers die zich telkens afvragen, doet ie ut of doet ie niet. Daar heb ik dus geen trek in.Wakkie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:14:
Het blijft toch altijd weer spannend als je na een tijdje weer door een tolpoortje gaat: doet ie het nog? Tot nu toe nog wel😁
Hier ging de badge na 3 jaar leeg. Heeft wel een jaar continu aan mijn raam gehangen mogelijk dat die iets met de batterij doet. Wij rijden met caravan en dan kunnen we vaak de vrachtwagen poortjes pakken en er met 30 door heen rijden.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:54:
[...]
Kijk, dat bedoel ik, en zie dat veel vaker bijvoorbeeld bij YT'ers die zich telkens afvragen, doet ie ut of doet ie niet. Daar heb ik dus geen trek in.
Het grootste voordeel is dat ik naderhand netjes factuur krijg ik in in 1 sleep beweging meteen dan declareren tegen de bijtelling
Het aantal die het zonder problemen gebruiken zal ongetwijfeld veel groter zijn, maar voor mij wegen de voordelen niet op tegen de (mogelijke) nadelen. Ik reis nooit als het druk is en ga niet de weg af om te laden. Zo simpel is het.JTHZZ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:32:
[...]
Zoals meestal op een forum staan tegenover die handvol minder goede ervaringen een heleboel goede probleemloze ervaringen die hier niet gemeld worden. Zelfs op vakantie sta ik niet graag in de file en die badge heeft me al heel wat filetijd bespaard. Maar ieder zijn ding, want het kan ook prima zonder natuurlijk.
Ik ben inmiddels ook regelmatig met mijn Tesla op vakantie geweest. Eén keer meegemaakt dat ik bij een Supercharger moest wachten. Twee jaar geleden in Pau. Waren maar 8 stalls, waarvan er 2 kapot waren. Na maximaal 15 minuten wachten ook daar aan de beurt. Voor de rest, vooral met die mega laadpleinen in Frankrijk, nooit meer hoeven te wachten. En mocht een laadplein onverhoopt vol, dan houdt je navigatie/ planner er rekening mee.Davidas schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Inderdaad, ben inmiddels al een keer of 6 op vakantie geweest met mijn Tesla Model 3 highland (o.a. naar Spanje en Kroatië) en stop altijd bij superchargers, heb nog geen enkele keer gehad dat alle stalls bezet waren.
This train carries saints and sinners
Jouw hele use case qua reizen met EV wijkt sterk af van bijna iedereen die tegenwoordig met een EV op reis gaat.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Het aantal die het zonder problemen gebruiken zal ongetwijfeld veel groter zijn, maar voor mij wegen de voordelen niet op tegen de (mogelijke) nadelen. Ik reis nooit als het druk is en ga niet de weg af om te laden. Zo simpel is het.
Niet bijzonder dat je hierin ook afwijkt.
Maar ook zonder zijn usecase... Ik ga voor laden wel regelmatig de péage af (gebruikte veel Electra) en heb geen moment mijn creditcard als hinderlijk ervaren. Was dit jaar buiten het hoogseizoen, dus geen rijen.Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Jouw hele use case qua reizen met EV wijkt sterk af van bijna iedereen die tegenwoordig met een EV op reis gaat.
Niet bijzonder dat je hierin ook afwijkt.
In al die tijd dat ik de badge gebruik nog nooit een probleem gehad. Maar je kunt hem van te voren niet testen. En mocht hij weigeren dan is het tijd om hem te vervangenPeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:54:
[...]
Kijk, dat bedoel ik, en zie dat veel vaker bijvoorbeeld bij YT'ers die zich telkens afvragen, doet ie ut of doet ie niet. Daar heb ik dus geen trek in.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Klopt, creditcard/bankpas is al een stap vooruit tov cash betalen.Pr088 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:22:
[...]
heb geen moment mijn creditcard als hinderlijk ervaren.
De badge is nog weer een stapje vooruit imo.
[edit] voor Peter.
[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 28-07-2026 11:21 ]
Je kan al jaren ook gewoon met je bankpas contactloos betalen en ook geen PIN ingeven, je hebt dus geen CC nodig. Dus ticket erin en bankpas ervoor en rijden maar.Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:40:
[...]
Klopt, creditcard is al een stap vooruit tov cash betalen.
De badge is nog weer een stapje vooruit imo.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterZ(on) op 28-07-2026 10:56 ]
Ik heb me er even in verdiept; bij Sanef.com. Maar het is geen eenmalige aanmelding van kenteken. Dit moet per route gebeuren.PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:43:
[...]
Dat lijkt mij nu juist ideaal. Want eenmaal aangemeld nooit geen boetes zoals nu wel met dat tolkastje, want dat tolkastje geeft geen dus enkele zekerheid op de juiste werking. Bij FreeFlow is na aanmelding je kenteken bekend en gaat er een keer iets fout dan is het hun probleem.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Op dit moment zie ik er twee, Aliea en Sanef, dus meerdere aanmeldingen als je meerdere routes neemt. Maar dat zal toch wel vereenvoudigd worden als FreeFlow overal komt, als je met een tolbadges overal kan betalen is dat ook mogelijk met je kenteken aanmelden, lijkt mij. Vroeger moest je op de Route du Soleil ook telkens stoppen om te betalen, dat is nu ook nog maar een paar keer, Lyon en Perpignan.HansAuutB schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Ik heb me er even in verdiept; bij Sanef.com. Maar het is geen eenmalige aanmelding van kenteken. Dit moet per route gebeuren.
Met de anwb-laadpas heb je goede dekking, maar betaal je overal de hoofdprijs.MrMrq schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:25:
Er zijn genoeg betere/goedkopere alternatieven, al dan niet met een abo. Verdiep je er maar eens in.
Sinds 2022 een EV maar nog nooit de Granny gebruikt.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Had ik deze zomer ook in Spanje in Cordovilla, 'slechts' 8 stalls waarvan 1 defect in de heenrit en 4 tijdens de terugrit. Na een 15-tal minuten wachten kon ik telkens laden, maar ik merk dat dit me stress bezorgt omdat er geen duidelijke wachtrij is dus ik vermijd deze locaties vanaf nu.sjors123 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Ik ben inmiddels ook regelmatig met mijn Tesla op vakantie geweest. Eén keer meegemaakt dat ik bij een Supercharger moest wachten. Twee jaar geleden in Pau. Waren maar 8 stalls, waarvan er 2 kapot waren. Na maximaal 15 minuten wachten ook daar aan de beurt. Voor de rest, vooral met die mega laadpleinen in Frankrijk, nooit meer hoeven te wachten. En mocht een laadplein onverhoopt vol, dan houdt je navigatie/ planner er rekening mee.
Droomlocaties dit, zeker met de V4 stalls. Geen gedoe met te weinig laders of auto's met de laadpoort aan de 'verkeerde' kant die 2 stalls blokkeren. Hiervoor rij ik met plezier even de snelweg af zodat ik niet moet vrezen voor een laadfile bij een locatie waar maar 6 palen staan.ybos schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:46:
[...]
Ik snap eerlijk niet dat je het "risico" zou nemen op laadplaatsen met maar 4 palen oid.
[Afbeelding]
https://www.nu.nl/economie/6404300/meer-nederlanders-gaan-met-elektrische-auto-op-vakantie.html
Weer datzelfde klaagverhaal met verwijzing naar de ANWB met hoge prijzen. Dan is deze video een verademing.tweebel schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:21:
Dit is wel een leuk nieuwsbericht voor dit topic:
https://www.nu.nl/economie/6404300/meer-nederlanders-gaan-met-elektrische-auto-op-vakantie.html
Dat klopt niet, ze hebben hun eigen trajecten. Je kan niet met je free flow over non-free flow trajecten. Dan moet je ofwel betalen bij de poortjes ofwel een badge.PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:43:
[...]
Want eenmaal aangemeld nooit geen boetes zoals nu wel met dat tolkastje, want dat tolkastje geeft geen dus enkele zekerheid op de juiste werking.
Dat de badge het niet deed op dat traject, was omdat hij niet achter het raam hing. Dan ga je automatisch over op free flow met achteraf betalen. Net als bij e-tol op de A24.
Met het aanmelden bedoelde ik natuurlijk wel alleen van toepassing bij FreeFlow trajecten, niet de reguliere tolwegen daar betaal je zoals het nu is. Maar FreeFlow komt komt op termijn natuurlijk overal en dan ben je van al die badges af, hoop ik dan maar.Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:17:
[...]
Dat klopt niet, ze hebben hun eigen trajecten. Je kan niet met je free flow over non-free flow trajecten. Dan moet je ofwel betalen bij de poortjes ofwel een badge.
Dat de badge het niet deed op dat traject, was omdat hij niet achter het raam hing. Dan ga je automatisch over op free flow met achteraf betalen. Net als bij e-tol op de A24.
Tijdens mijn vakantiereis naar Zuid Frankrijk was ik aan de ene kant aangenaam verrast door vele snellaadmogelijkheden die er bij zijn gekomen langs de snelweg, maar aan de andere kant was het vaak aardig druk.Naafkap schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:14:
[...]
Oplossing: nooit meteen langs de autobahn laden. Veel te veel aanbod en veel te weinig plek.
Daarover doordenkend verwacht ik dat het model 'snelladen langs de snelweg' op de langere termijn gewoon niet genoeg opgeschaald kan worden om het toenemend aantal reizigers met elektrische auto's snelladen zonder wachten te kunnen bieden. Daarvoor is er gewoon niet genoeg ruimte. De huidige capaciteit kan waarschijnlijk gemakkelijk nog verdubbeld worden, misschien wel met moeite verviervoudigd, maar het houdt ergens op.
Op de langere termijn zijn grote laadpleinen bij afslagen van de snelweg de ' slimmere' oplossing denk ik. Eigenlijk wat Tesla al jaren doet.
Waarom. Je badge wordt direct gelezen en het traject in rekening gebracht. Ideaal.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Met het aanmelden bedoelde ik natuurlijk wel alleen van toepassing bij FreeFlow trajecten, niet de reguliere tolwegen daar betaal je zoals het nu is. Maar FreeFlow komt komt op termijn natuurlijk overal en dan ben je van al die badges af, hoop ik dan maar.
Daarbuiten heb ik wel het vertrouwen dat het goed komt. Immers, de toekomstige EV’s zullen ook minder lang laden (5-10 min) wat de doorstroom verbetert. En met een grotere range stoppen ze minder vaak.
De ruimte is er wel, want de enorme tankstations kunnen omgebouwd worden tot doorrij laadstations (model FastNed).
Ook handig met aanhanger.
[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 28-07-2026 13:46 ]
Tenzij ze overal overgaan naar flash chargers zoals die van BYD waar je in minder dan 5 minuten van 10-80% laadt, dan is het net zoals een tankbeurt. De technologie bestaat al, kwestie van jaren vooraleer de auto's en laadpalen meekunnen. In tussentijd ben ik zelf ook erg fan van de laadpleinen, zeker op drukke dagen en als het geen vakantie is kan je nog steeds makkelijk langs de snelweg laden. Ik rij zelf nu 4 jaar elektrisch en ik vind dat onze laadinfrastructuur in Europa aardig mee evolueert met het aantal elektrische auto's.Wouter_S schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:25:
[...]
Tijdens mijn vakantiereis naar Zuid Frankrijk was ik aan de ene kant aangenaam verrast door vele snellaadmogelijkheden die er bij zijn gekomen langs de snelweg, maar aan de andere kant was het vaak aardig druk.
Daarover doordenkend verwacht ik dat het model 'snelladen langs de snelweg' op de langere termijn gewoon niet genoeg opgeschaald kan worden om het toenemend aantal reizigers met elektrische auto's snelladen zonder wachten te kunnen bieden. Daarvoor is er gewoon niet genoeg ruimte. De huidige capaciteit kan waarschijnlijk gemakkelijk nog verdubbeld worden, misschien wel met moeite verviervoudigd, maar het houdt ergens op.
Op de langere termijn zijn grote laadpleinen bij afslagen van de snelweg de ' slimmere' oplossing denk ik. Eigenlijk wat Tesla al jaren doet.
Dat zal ongetwijfeld, maar ik wil geen badge want als die verzaakt krijg ik een boete. Bovendien moet je die kopen en een maandbedrag bij gebruik. Gewoon kentekenherkenning, gaat het daarbij mis dan is het hun probleem.Rob Voets schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:44:
[...]
Waarom. Je badge wordt direct gelezen en het traject in rekening gebracht. Ideaal.
Een landelijk dekkend free flow systeem met eenmalige aanmelding zou wel het fijnste zijn. Beetje zoals Noorwegen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:24:
[...]
Met het aanmelden bedoelde ik natuurlijk wel alleen van toepassing bij FreeFlow trajecten, niet de reguliere tolwegen daar betaal je zoals het nu is. Maar FreeFlow komt komt op termijn natuurlijk overal en dan ben je van al die badges af, hoop ik dan maar.
Als je de free-flow tol achteraf niet betaalt krijg je ook een boete.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Dat zal ongetwijfeld, maar ik wil geen badge want als die verzaakt krijg ik een boete. Bovendien moet je die kopen en een maandbedrag bij gebruik. Gewoon kentekenherkenning, gaat het daarbij mis dan is het hun probleem.
Mijn badge was gratis en de kosten per gebruiksmaand €1,20 oid. Daar lig ik niet wakker van. Bij free-flow verwerken ze dat in het tarief.
Badge is niet verplicht hoor.PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Dat zal ongetwijfeld, maar ik wil geen badge want als die verzaakt krijg ik een boete. Bovendien moet je die kopen en een maandbedrag bij gebruik. Gewoon kentekenherkenning, gaat het daarbij mis dan is het hun probleem.
Als je bij FreeFlow je hebt aangemeld met je kenteken en een betaalwijze waarom zou je dan achteraf een boete krijgen. Tja, als je er onwetend gebruik van maakt zoals bij Rotterdam, ja dan kun je een boete verwachten als je achteraf niet betaald. Die €1,20 boeit ook niet maar het is overbodig, voor mij dan.Puppetmaster schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Als je de free-flow tol achteraf niet betaalt krijg je ook een boete.
Mijn badge was gratis en de kosten per gebruiksmaand €1,20 oid. Daar lig ik niet wakker van. Bij free-flow verwerken ze dat in het tarief.
Range anxiety of de tolbadge de volgende tolpoort nog haalt.
Wij zijn vanmorgen vertrokken met de KIA EV6 plus Caravan vanuit Apeldoorn naar Thionville. Dit is onze eerste etappe van totaal drie om iets boven Nice uit te komen.
Omdat dit de eerste keer met EV en caravan was heb ik de reis opgedeeld in 3 stukken van ca.450km.
Zaken waar ik vooral tegen opzag l, voor de echte ervaring, waren 90 rijden waar ik met de benzine 100-110 reed en afkoppelen bij laden.
Dan de gelimiteerde praktijk ervaring:
Met 100% vertrokken vanuit huis en na 157km met nog 28% in de accu met een gemiddeld verbruik van 38,5kwh/100km. Viel me niks tegen, maar dit was natuurlijk nog plat Nederland.. laden kon bij Fastned, lekker aangekoppeld blijven staan en de auto was klaar voordat wij klaar waren dus met 88% vertrokken richting Luik en de heuvels/bergen daarachter richting Luxemburg. Berg op merk je gewoon niet dat er een caravan achter hangt, wat een gemak.. genieten! Kwa verbruik merk je het wel, laden bij Baraque de Fraiture moest na 118km met nog 30% op de teller met een gemiddelde van 40kwh/100km. Hier heb ik even snel afgekoppeld, maar als ik 2 min had gewacht was er een plek vrij geweest waar ik wel met caravan kon laden, amateur fout..
Daarna probleemloos door naar onze overnachting camping waar we veel te vroeg aankwamen, de reis ging te gemakkelijk en snel.. verbruik van de laatste 140km was 34.2kwh/100km mede doordat er een hoop downhill was.
Morgen kijken hoe het gaat maar als het zo soepel gaat als vandaag dan skippen we waarschijnlijk onze stop in Macon en rijden we door naar Grenoble voor een overnachting. Vanuit daar wordt het spannender aangezien er vanaf Grenoble to onze camping minder laders zijn en veel hoogte verschil.
wat een avontuur!
[ Voor 5% gewijzigd door ourplayground op 28-07-2026 20:42 ]
Leuk verslag..ourplayground schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:49:
Na ongeveer een jaar meelezen mag ik nu zelf ook eens wat posten.
Wij zijn vanmorgen vertrokken met de KIA EV6 plus Caravan vanuit Apeldoorn naar Thionville. Dit is onze eerste etappe van totaal drie om iets boven Nice uit te komen.
Omdat dit de eerste keer met EV en caravan was heb ik de reis opgedeeld in 3 stukken van ca.450km.
Zaken waar ik vooral tegen opzag l, voor de echte ervaring, waren 90 rijden waar ik met de benzine 100-110 reed en afkoppelen bij laden.
Dan de gelimiteerde praktijk ervaring:
Met 100% vertrokken vanuit huis en na 157km met nog 28% in de accu met een gemiddeld verbruik van 38,5kwh/100km. Viel me niks tegen, maar dit was natuurlijk nog plat Nederland.. laden kon bij Fastned, lekker aangekoppeld blijven staan en de auto was klaar voordat wij klaar waren dus met 88% vertrokken richting Luik en de heuvels/bergen daarachter richting Luxemburg. Berg op merk je gewoon niet dat er een caravan achter hangt, wat een gemak.. genieten! Kwa verbruik merk je het wel, laden bij Baraque de Fraiture moest na 118km met nog 30% op de teller met een gemiddelde van 40kwh/100km. Hier heb ik even snel afgekoppeld, maar als ik 2 min had gewacht was er een plek vrij geweest waar ik wel met caravan kon laden, amateur fout..
Daarna probleemloos door naar onze overnachting camping waar we veel te vroeg aankwamen, de reis ging te gemakkelijk en snel.. verbruik van de laatste 140km was 34.2kwh/100km mede doordat er een hoop downhill was.
Morgen kijken hoe het gaat maar als het zo soepel gaat als vandaag dan skippen we waarschijnlijk onze stop in Macon en rijden we door naar Grenoble voor een overnachting. Vanuit daar wordt het spannender aangezien er vanaf Grenoble to onze camping minder laders zijn en veel hoogte verschil.
wat een avontuur!
Kwa afkoppelen…
-ideaal is natuurlijk ls hij vast kan blijven zitten
- maar in geval van een echt ruime parkeerplaats vind ik het niet zo’n probleem. Dan koppel ik los en ga laden, en dan rij ik de auto er daarna met de achteruitrij camera perfect onder. Dat is niet meer dan 2x 2 minuten.
Op krappe parkeerplaats waar je moet gaan manoeuvreren vind ik het wel vervelend.
Thanks, waar ik momenteel het meest angstig voor ben is een laad plek waar de "caravan stalling" na het laadstation staat. Wat vaak zou betekenen dat je tegen de richting in weer terug moet om te laden.Stefannn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:20:
[...]
Leuk verslag..
Kwa afkoppelen…
- maar in geval van een echt ruime parkeerplaats vind ik het niet zo’n probleem. Dan koppel ik los en ga laden, en dan rij ik de auto er daarna met de achteruitrij camera perfect onder. Dat is niet meer dan 2x 2 minuten.
Op krappe parkeerplaats waar je moet gaan manoeuvreren vind ik het wel vervelend.
Mooie auto ook!PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:27:
[...]
Weer datzelfde klaagverhaal met verwijzing naar de ANWB met hoge prijzen. Dan is deze video een verademing.
[YouTube: Getest: dit kost op vakantie naar Zuid-Europa met een elektrische auto écht! - AutoRAI TV]
Same here, dan wel met vouwwagen. Meestal is er tegenover de laadplek wel plek om de vouwwagen neer te zetten. Of ik zet hem al wat eerder weg en rij door naar de laadplek.Stefannn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:20:
[...]
Leuk verslag..
Kwa afkoppelen…
Ik had geen retourkosten. Kreeg een enveloppe met een Frans antwoordnummer, bij de PostNL gedropt en na 2 weken melding dat het ontvangen was. Ze sturen namelijk eerst de nieuwe, en je moet de oude daarna terugsturen. Doe je dat niet, worden er kosten in rekening gebracht.Homer-Simpson schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:14:
[...]
Gratis omruilen is mogelijk alhoewel de eventuele retourkosten voor jezelf zijn. Volgens de website zou zo’n unit minimaal 5 jaar mee moeten gaan dus er was duidelijk iets niet in de haak bij die van mij die nog geen twee jaar oud was.
Een testfunctie is welkom. Mogelijk kan dat in de toekomst wel.
![]() | ![]() |
Maar het was sowieso m'n eigen fout dat ik daar stond, want naast de tesla laders die je op de 2e foto ziet stonden ook nog een stuk of wat Allegro's waar je zelfs een vrachtwagen met oplegger aangekoppeld zou kunnen laden zonder dat die al te erg in de weg stond.
)
Helaas was dat slechts voor 4 zondagen in juli. Verder niet.The Legend schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Voor €0,00 geladen aan 150kW TIWAG paal in Oostenrijk
Gratis laden op zondag.
Klopt, voor de rest geladen bij 50kW palen bij Lidl’s voor 29 cent.marteltor schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:44:
[...]
Helaas was dat slechts voor 4 zondagen in juli. Verder niet.
Ik ben toch malle pietje niet!
Geen angst,ourplayground schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:44:
[...]
Thanks, waar ik momenteel het meest angstig voor ben is een laad plek waar de "caravan stalling" na het laadstation staat. Wat vaak zou betekenen dat je tegen de richting in weer terug moet om te laden.
Vorig jaar 11.000km met de caravan gedaan in 2 trips. Noorwegen en Portugal. Ik heb echt nooit geselecteerd op “caravan vriendelijk” maar altijd gelukt. Verslagen staan in dit forum. Je kan zoeken op mijn naam.
Mijn caravan is wel echt klein, een kip shelter.
Ik heb eigenlijk maar 2x, in Duitsland, “wat lastig” gehad. Ik moest echt afkoppelen maar er was 2x op een drukke parkeerplaats enkel mogelijkheid om de caravan in een steek-parkeervak te zetten. Dat is dan afkoppelen en met de hand flink erin manoeuvreren. Met de shelter te doen. Met een echt grote lijkt me dat lastig.
| Locatie | Netwerk | kWh | Prijs | Totaal | % | % | tijd |
| Amsterdam | Charge-ASsist | 20,402 | 0,327 | 6,67 | 74 | 100 | 2u23 |
| Bondues | Electra | 40,143 | 0,29 | 11,64 | 29 | 78 | 0u28 |
| Saint-Denis | Electra | 32,927 | 0,29 | 9,55 | 12 | 55 | 0u22 |
| Nanterre | Electra | 37,85 | 0,29 | 10,98 | 32 | 78 | 0u25 |
| Lesquin | Electra | 60,24 | 0,29 | 17,47 | 6 | 84 | 0u48 |
| Ruwiel | FastNed | 21,1 | 0,00 | 0,00 | 10 | 38 | 0u9 |
Daar was het warm en ik denk dat dat de reden was dat de laadsnelheid af en toe in elkaar zakte. (zie foto hieronder)
Er stond geen andere auto bij deze paal en de max snelheid was 150kW per CCS en 300kW per paal.
Totaal laadkosten : 56,31
Voor een eerlijke vergelijk zou je Fastned gratis (ivm 25 euro cadeau) moeten rekenen dat ik van 10% naar 74% (start) ook moet betalen. Dan zou je nog 50kWh extra moeten rekenen, dus ongeveer 15-17 euro extra. Dat maakt maximaal 75 euro retour Parijs+Versailles vanaf Amsterdam.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/aVpz2adMZgSiPeJku6zzNXVX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EH3u0P2BFPILzISiqGOPpuxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AcE2CxdD1yv5KBZ8U9H8tukh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CEsMEG2nB3RfiJkBRxOLAxtu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/H5DmFx9IlzuxkdcHkXDYhCzt.jpg?f=fotoalbum_tile)