• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:48
Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Ah kijk dan had ik dat verkeerd begrepen en legt dat meteen ook uit waarom de tolbadge niet geregistreerd werd, die lag tussen de tolpoorten niet aan het raam... |:(.
Je hebt zo'n tolkastje toch voor het gemak, dan zit die toch in de houder op de voorruit? En al helemaal als je er FreeFlow trajecten mee denkt te gaan rijden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:48
EDB schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Deze winter / voorjaar ook van NL naar het zuiden van Spanje gereden, ik was retour nog geen 200 euro kwijt aan tol. Kwam overeen met eerdere trips. Zijn de prijzen in de winter soms lager?
Als je via Parijs gaat en dwars door Spanje heb je meer tolwegen. Enkele reis via Luxemburg was voor mij iets van 80/90 euro dacht ik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:32

EDB

PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Als je via Parijs gaat en dwars door Spanje heb je meer tolwegen. Enkele reis via Luxemburg was voor mij iets van 80/90 euro dacht ik.
Ik rij inderdaad via Luxemburg door Frankrijk, de oostelijke kustroute (A7) in Spanje is helemaal tolvrij dus dat scheelt ook. Via Madrid is voor ons ook korter maar de beschikbaarheid van laadpalen is beter langs de kust en we bezoeken daar ook vaak vrienden dus om die reden de langere maar dus wel tolvrije route door Spanje.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:53
PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Ik rij niet meer over Parijs, al 3x een uur in de file gestaan op de ring dus dan rij ik liever een uur om via Rouen om naar Bordeaux te rijden. Volgend jaar toch eens kijken om via de route du soleil te gaan, dat zou idd voordeliger moeten zijn qua tol en niet te veel in tijd mogen verschillen.

En ja de tolbadge zal ik vanaf nu wel achter het raam laten zitten. Ik haalde die daar weg uit gewoonte bij een stop, omdat men mij dat adviseerde tegen fraude.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:26
Tommie12 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Een Volvo EX60 is goedkoper dan zijn benzinebroer, en dat gaan we nog meer zien. Dat de WB voor een EV in NL duurder is onwille van het gewicht is een vergissing… dat doet geen enkel ander land.

Waar haal je dat een EV duur is in onderhoud? Mijn auto heeft op 100k buiten wat banden enkel twee setjes ruitenwissers gekregen, de rest is nog prima in orde.

En nee, met 3 kW bij een laadpunt laad je op een nacht zo’n 36 kWh of ca 200km bij. Dat doe je toch niet elke dag op vakantie denk ik. Trouwens, een keertje snelladen kost ook amper extra tijd als je dat bij een supermarkt doet.

Ik zit nu in een accomodatie zonder lader, maar kan voor de deur parkeren, de granny charger elke nacht er aan en dat lukt ook met 2,5-3 kW. Verder blijft engeland een uitdaging als ik buiten het Tesla netwerk moet laden. Geen van de klassieke pasjes werken, en al een paar keer kan ik de app niet downloaden want geen UK inwoner. Maar ik zie ook dat het marktaandeel van EV’s niet hoog is buiten London.
Electroverse ook in de portemonnee? Die werkt in UK erg goed.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:25
In augustus/ september voor het eerst met een EV op vakantie, yeey. Via Zwitserland naar Toscane en terug.

- is het anno 2026 nog steeds nodig/raadzaam om een tweede laadpas (naast ANWB) op zak te hebben?

- is het anno 2026 nog steeds nodig om een granny charger (230v) in de kofferbak te gooien?

Maktub

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
ybos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:37:
[...]

mn vorige model 3 (2019, SR+) afgelopen december met krap 300.000km ingeruild idd.

Soh weet ik niet maar volgens de sexy buttons wel 17% degradatie.
(inmiddels met de nieuwe 3 bijna 33.000km gereden sinds begin november, ook hier het plan om deze weer een jaar of 6 te rijden)
17% degradatie, dat zou dan overeen komen met 83% soh. 5.7% per 100.000 km. Dat is eerlijk gezegd best ok. Ik wil tot 200k oprijden. Mij ioniq5 is uit 2023 en daarmee hoop ik op iets verbeterde accu. Helemaal niet verkeerd.
Dank voor het delen. Er zijn er maar weinig met 300.000 echte praktijk kilometers.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.