• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:57
@kevertje1977 Welke auto rij je?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:02

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:53:
Het laden bij Electra was goed behalve bij Lesquin (Lille Airport, Mercure)
Daar was het warm en ik denk dat dat de reden was dat de laadsnelheid af en toe in elkaar zakte. (zie foto hieronder)

[Afbeelding]
Dat lijkt op het door TeslaBjorn benoemde probleem, de laadstekker wordt te warm.

[ Voor 43% gewijzigd door PeterZ(on) op 29-07-2026 10:44 ]

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• kevertje1977
PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Dat lijkt op het door TeslaBjorn benoemde probleem, de laadstekker wordt te warm.

[YouTube: Why 400 kW chargers don't deliver the claimed power]
Dat las ik ook ergens. De laadpaal zelf (het scherm) was ook niet normaal warm.
Wel vervelend want daardoor duurde het laden echt belachelijk lang.

• kevertje1977
Iemand nog betere tips voor een reis naar Oostenrijk ?

Via Renault Mobilize : 4,99 per maand :
Duitsland : 0,44 cent per kWh
Oostenrijk : 0,42 cent per kWh

Via Ionity zelf : 11,99 per maand :
Duitsland : 0,41 cent per kWh
Oostenrijk : 0,39 cent per kWh

Als ik zoek in de app van enbw.com dan zie ik vooral 51 cent per kWh.
De Tesla tarieven zijn met abbo van 11,99 niet veel aantrekkelijker dan Ionity en ook nog variabel.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:16
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:28:

De Tesla tarieven zijn met abbo van 11,99 niet veel aantrekkelijker dan Ionity en ook nog variabel.
Grote probleem met Ionity zijn de vele kleine laadplekken met slechts 5 of 6 snelladers. Die kom je bij Tesla toch echt bijna niet tegen, waardoor de kans op laadfiles veel kleiner is.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:57

Soms moet ik even gniffelen in dit topic over het centen werk waar over wordt gesproken. Stel ik rij 1100km met mijn aanhanger naar zuid-frankrijk. Dan is mijn verbruik op de totale trip ca. 230kwh en kom ik aan met een kleine marge in de batterij. Dan is het verscihl tussen Renault Mobilize en Ionity zelf inclusief abonnement kosten <€1,00 op een enkele trip. Als ik dit afzet tegenover een trip zonder abonnement met een gemiddeld tarief van €0,60 dan bespaar ik €30 enkele reis.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor gemak en het voorkomen van volle stalls en kiezen voor flexibiteit ipv te binden aan een laadpartner die de laatste tijd bekend staat om zijn instabiele laadstructuur, drukte vanwege aantrekkelijke tarieven, afgeknipte connectoren en trage snelheden bij warm weer. Just my 2 cents.
edit:
Ik zat nog even na te denken over een trip met een ICE naar zomervakantie. Ik heb daar nooit gelet op de brandstofprijzen. Deze zijn/waren immers vaak lastig terug te vinden onderweg. Bijna leeg = tanken. Waarom is dit bij een EV ineens wel een relevant onderwerp geworden?

[ Voor 10% gewijzigd door Bo0bz op 29-07-2026 11:50 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• kevertje1977
Bo0bz schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Soms moet ik even gniffelen in dit topic over het centen werk waar over wordt gesproken. Stel ik rij 1100km met mijn aanhanger naar zuid-frankrijk. Dan is mijn verbruik op de totale trip ca. 230kwh en kom ik aan met een kleine marge in de batterij. Dan is het verscihl tussen Renault Mobilize en Ionity zelf inclusief abonnement kosten <€1,00 op een enkele trip. Als ik dit afzet tegenover een trip zonder abonnement met een gemiddeld tarief van €0,60 dan bespaar ik €30 enkele reis.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor gemak en het voorkomen van volle stalls en kiezen voor flexibiteit ipv te binden aan een laadpartner die de laatste tijd bekend staat om zijn instabiele laadstructuur, drukte vanwege aantrekkelijke tarieven, afgeknipte connectoren en trage snelheden bij warm weer. Just my 2 cents.
edit:
Ik zat nog even na te denken over een trip met een ICE naar zomervakantie. Ik heb daar nooit gelet op de brandstofprijzen. Deze zijn/waren immers vaak lastig terug te vinden onderweg. Bijna leeg = tanken. Waarom is dit bij een EV ineens wel een relevant onderwerp geworden?
Het is persoonlijk denk ? Toen ik nog geen EV reed probeerde ik ook zo voordelig mogelijk Diesel te tanken en ging ik in Duitsland ook de snelweg af ipv langs de autobahn duur tanken.

Waarom zou je teveel betalen als je met een klein beetje research kan besparen ?
Mijn trip naar Parijs/Versailles is dankzij dit forum goedkoper geworden.
Ik denk dat ik daarmee zo 75-125 euro in de knip heb gehouden.

En dan gaat het niet om het geld maar ik wil zo voordelig mogelijk laden.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:32
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Waarom zou je teveel betalen als je met een klein beetje research kan besparen ?
Dit is natuurlijk allemaal heel erg persoonlijk, en iedereen moet lekker doen wat-ie zelf wil.
Maar voor mij persoonlijk zijn andere zaken dan geld op zo'n moment gewoon belangrijker.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08:03
[...]

hè? Wat? 😄

• kevertje1977
We gaan wat offtopic ben ik bang maar ik vind het een soort van sport om zo voordelig mogelijk te laden. Als ik bij Electra op de terminal iets van 64 cent zie en ik laad er voor 29 cent , das toch mooi :)

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:12
Skynett schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Dit is natuurlijk allemaal heel erg persoonlijk, en iedereen moet lekker doen wat-ie zelf wil.
Maar voor mij persoonlijk zijn andere zaken dan geld op zo'n moment gewoon belangrijker.
Laat ik het nog groffer maken centen.....s.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:06
Afgelopen week naat noord spanje gereden. Gereden op maandag en dinsdag en bij de aires vaak weinig laders en de helft kapot. Uiteindelijk was ik de enige die nog een werkende lader had en een ander Nederlands koppel was van de ene naar de andere lader aan het verplaatsen. Ik heb ze de tip gegeven dat als de lader rood is deze niet werkt... Ze hebben toen mijn plek overgenomen want ik kon toch weer verder.

Uiteindelijk (met mijn Tesla) voornamelijk via Tesla SuC geladen want dat werkt altijd en genoeg plek. Ook plekken gehad met ern ionity ernaast waar mensen stonden te wachten terwijl de SuC nog veel plekken vrij had... (blijkbaar mensen met een ionity abonnement). Ook bij elke grote supermarkt in Frankrijk snelladers te vinden.

Maar in Spanje toch wel anders. Langs de snelweg prima maar als je eraf bent is het enorm zoeken. Vandaag bij een Aldi geweest, gratis laden voor klanten. Inpluggen, dan moet je naar de kassa waar ze hem aanzetten. Laden ging maar op 1 fase met 32A (7kW). Na 15 minuten poef, stroom eraf. Weer naar de kassa, weer 15 minuten actief. Leuk dat het gratis is maar dan heb ik toch veel liever een betaalde lader die het altijd doet en 11kW (of nog beter een snellader) is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02aZY7LHddXWM73daJSoR1s1zH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vppFykVaejObuEHqMM2XhN5G.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:38
PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]

[YouTube: Why 400 kW chargers don't deliver the claimed power]
Mogelijk had ik dat ook idd op de heenweg…
Zou een vochtige theedoek over stekker om te koelen helpen?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:33

Harrie van Til

Doe maar blauw

???????

Voordeel gaat hier toch om geld? Niks mis mee hoor, maar in deze zin ontbreekt alle logica.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• PeterZ(on)
  • Nu online
Puppetmaster schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Die "oplossing" heb ik ook wel eens voorbij zien komen maar ik dacht dat het werd afgeraden en of het helpt, geen idee. De juiste stekker kiezen, als er verschillende zijn, is het veiligst. Maar met mijn Ioniq speelt dat probleem gelukkig niet. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Puppetmaster
Bo0bz schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:46:
[...]
edit:
Langs de autoroute zie/zag je vaak borden met de prijzen bij de volgende tankstations. Als het dan duidelijk goedkoper was bij de eropvolgende, reed ik graag een stukje door. Idem met autohofs in Duitsland.

Het topic is hotter met EV omdat de verschillen absoluut, maar helemaal relatief veel groter zijn dan bij benzine.

Ook is het mega simpel te behalen, ff het juiste abo kiezen en kassa.
Daarnaast vind ik het leuk om te doen. Lange reizen met de EV zijn al zo simpel, beetje extra uitdaging kan geen kwaad. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 29-07-2026 13:01 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:39
Ik ben naar de Côte d'Azur gereden vanuit België (Gent), en overal bij Tesla SuC geladen tussen de € 0,35 en € 0,43. Ongeveer 2 697km afgereden en in totaal heb ik € 166,8 aan het laden betaald. We zijn op zondag vertrokken en her en der aan de aires zien aanschuiven, terwijl aan de Tesla SuCs overal plek genoeg was. 2x +90% geladen, daar we nog niet klaar waren met eten... Er waren nog vrije stalls genoeg, dus ik moest mij niet haasten om af te koppelen. Zelfs ééns geladen tot 43% (was genoeg voor de Tesla navigatie), net genoeg tijd om eens te plassen in de McDo :+
Overal bij V4's geladen, maar viel mij op dat er weinig non-Tesla's aan het laden waren..
Had een Electra backup abo, maar dus niet gebruikt.. zag een laadplein (Charles De Gaulle airport) met Electra laadpunten, toen we zochten naar de Tesla SuC laadplein, maar alsnog bij Tesla geladen.

• Puppetmaster
@RigolleM
Wat voor auto rij je?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-08 20:46
[...]

Het is persoonlijk denk ? Toen ik nog geen EV reed probeerde ik ook zo voordelig mogelijk Diesel te tanken en ging ik in Duitsland ook de snelweg af ipv langs de autobahn duur tanken.

Mijn trip naar Parijs/Versailles is dankzij dit forum goedkoper geworden.

Je totale kosten waren nu 56 euro, lijkt me sterk dat je 60-70% bespaard in de kosten hierdoor. Als dat wel zo is dan is de situatie rondom laadpassen e.d. nog erger dan ik vantevoren nog vermoedde.

(ik rij zelf Tesla, dus zal onderweg naar Noord-Spanje alleen bij Tesla SuC laden, enige wat ik dan nog heb is de incidentele lokale laadpaal voor hooguit een paar keer. Daarvoor ga ikzelf niet het hele moeras van laadpassen ontdekken en uitrekenen of een abonnement wel/niet goedkoper gaat zijn)

• kevertje1977
Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:29:
[...]

Je totale kosten waren nu 56 euro, lijkt me sterk dat je 60-70% bespaard in de kosten hierdoor. Als dat wel zo is dan is de situatie rondom laadpassen e.d. nog erger dan ik vantevoren nog vermoedde.

(ik rij zelf Tesla, dus zal onderweg naar Noord-Spanje alleen bij Tesla SuC laden, enige wat ik dan nog heb is de incidentele lokale laadpaal voor hooguit een paar keer. Daarvoor ga ikzelf niet het hele moeras van laadpassen ontdekken en uitrekenen of een abonnement wel/niet goedkoper gaat zijn)
Als je het artikel leest van eerder deze maand : https://www.ad.nl/auto/retourtje-utrecht-barcelona-met-diesel-het-goedkoopst-elektrische-auto-het-duurst~aa35e183c/

Je kan als je niet nadenkt dus zomaar het dubbele of driedubbele betalen per kWh.

De situatie rond laadpassen is ook erg. Dat zie je oa hier :
https://www.ionity.eu/nl/abonnementen. aan de paal 76 cent, met app 72 cent, en met abbo 43 of 54 cent

FastNed : met bankpas 77 cent. Met account 69 cent, als goldmember 54 cent

• RigolleM
Tesla Model 3 Highland, heb 3x een stint van 300km gereden.. net te lang voor onze blazen, dus een auto met een grotere batterijcapaciteit is niet nodig, enkel wat sneller laden als we niet hoeven te eten.

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:30

Via Enbw: 11,99 per maand, €0,34 cent per kWh (https://www.enbw.com/elektromobilitaet/produkte/ladetarife#unterwegs-laden)

Ik heb familie in Duitsland met Enbw energiecontract, dus ik zou nog 10% extra (=0.306) met hun laadpas moeten krijgen.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Trouwens, het blijft leuk om deze verhalen te lezen als fan van electrisch rijden. Het pionieren is een stuk minder dan toen ik (2018) en velen met mij toen een ev kochten, maar blijft toch aanwezig. Is ook vakantie 😎

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Blik1984
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Als je het artikel leest van eerder deze maand : https://www.ad.nl/auto/retourtje-utrecht-barcelona-met-diesel-het-goedkoopst-elektrische-auto-het-duurst~aa35e183c/

Je kan als je niet nadenkt dus zomaar het dubbele of driedubbele betalen per kWh.

De situatie rond laadpassen is ook erg. Dat zie je oa hier :
https://www.ionity.eu/nl/abonnementen. aan de paal 76 cent, met app 72 cent, en met abbo 43 of 54 cent

FastNed : met bankpas 77 cent. Met account 69 cent, als goldmember 54 cent
Met deze getallen kom ik nog niet op een 60-70% lagere kosten uit, hooguit op 30-40%. De verdere kostenbesparing kan verder volgens mij alleen als je snelweg zonder abonnement (dus de allerduurste kwh-prijs) gaat vergelijken met lokaal met abonnement (de allergoedkoopste kwh-prijs) volgens mij. Alleen is dat jezelf rijk rekenen, omdat je zoals je zelf al aangaf nooit voor de duurste prijs langs de snelweg gaat.

• kevertje1977
Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Met deze getallen kom ik nog niet op een 60-70% lagere kosten uit, hooguit op 30-40%. De verdere kostenbesparing kan verder volgens mij alleen als je snelweg zonder abonnement (dus de allerduurste kwh-prijs) gaat vergelijken met lokaal met abonnement (de allergoedkoopste kwh-prijs) volgens mij. Alleen is dat jezelf rijk rekenen, omdat je zoals je zelf al aangaf nooit voor de duurste prijs langs de snelweg gaat.
Waar ik op doelde is dat het AD/ANWB doen alsof benzine/diesel rijden voordeliger is naar Barcelona. Maar dat is als je appels met peren vergelijkt. Als je duur gaat opladen en goedkoop gaat tanken zal je voordeliger uit zijn. Maar dat is toch een scheve vergelijking ?

Als ik dit topic niet had gelezen dan had ik in Frankrijk niet 171,16 voor 29 cent geladen maar was ik voor Ionity gegaan voor 31 cent met 12 euro abbo.
En dan had ik niet 21kWh geladen voor niets bij Fastned maar had ik bij Ionity NL geladen voor 43 cent.

Fair enough, dan was ik niet 56,31 kwijt maar bijna 81 euro. Dat is 43 procent meer.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:26
Heb het Kyle Connor (Out of Spec) vaak zien doen in challenges.
Het helpt maar het wordt wel afgeraden.
Electriciteit en 'water' vind ik zelf ook niet de fijnste combinatie. :Y)

• Blik1984
[...]

kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Fair enough, dan was ik niet 56,31 kwijt maar bijna 81 euro. Dat is 43 procent meer.
En dus maar 25 euro en geen 75-125 euro

En dat is gewoon goed geld hè, begrijp me goed. En dat geld kun je dan weer beter uitgeven voor een borreltje op een terras, want dat is beter besteed geld. Maar de winst van al dat geshop tussen allerlei laadpassen e.d. wordt wel vaak overdreven, en dat was mijn punt een beetje

Dat artikel van AD/ANWB is sowieso echt een ontzettend slecht artikel met hele matige conclusies op basis van een hele matige onderzoeksopzet. Daar zou ik sowieso geen conclusies aan verbinden

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 29-07-2026 15:15 ]

• kevertje1977
Megalo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Via Enbw: 11,99 per maand, €0,34 cent per kWh (https://www.enbw.com/elektromobilitaet/produkte/ladetarife#unterwegs-laden)

Ik heb familie in Duitsland met Enbw energiecontract, dus ik zou nog 10% extra (=0.306) met hun laadpas moeten krijgen.
Dank voor deze tip. Vreemde is dat als ik in de app nu kies voor tariff L dat ie aangeeft dat het 19.08.2026 in gaat. Geen idee waarom want ik zou denk dat als je geen abbo hebt, dat het direct in kan gaan.
Jammer is dat je een gratis pas krijgt bij activatie maar die zou ik liever al eerder ontvangen.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:14:

Dat artikel van AD/ANWB is sowieso echt een ontzettend slecht artikel met hele matige conclusies op basis van een hele matige onderzoeksopzet. Daar zou ik sowieso geen conclusies aan verbinden
Ik gok zomaar dat het stuk van die Frank Buma afkomt, die had jaren geleden ook al van die video's met zogenaamde challenges met de meest absurde tankstops waar niets van klopte. De ANWB komt bij velen betrouwbaar over maar is het geenszins.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Ik gok zomaar dat het stuk van die Frank Buma afkomt, die had jaren geleden ook al van die video's met zogenaamde challenges met de meest absurde tankstops waar niets van klopte. De ANWB komt bij velen betrouwbaar over maar is het geenszins.
Ik kan die gast écht niet aanhoren, met die harde "g" van 'm die bij mij door merg en been gaat... 8)7

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:30
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Dank voor deze tip. Vreemde is dat als ik in de app nu kies voor tariff L dat ie aangeeft dat het 19.08.2026 in gaat. Geen idee waarom want ik zou denk dat als je geen abbo hebt, dat het direct in kan gaan.
Jammer is dat je een gratis pas krijgt bij activatie maar die zou ik liever al eerder ontvangen.
Vreemd. Als ik op mijn eigen account tariff L zou willen activeren kan dat wel per vandaag. Ik heb dan wel nu het gratis 'abonnement' aan staan.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:28
jongetje schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:44:
Afgelopen week naat noord spanje gereden. Gereden op maandag en dinsdag en bij de aires vaak weinig laders en de helft kapot. Uiteindelijk was ik de enige die nog een werkende lader had en een ander Nederlands koppel was van de ene naar de andere lader aan het verplaatsen. Ik heb ze de tip gegeven dat als de lader rood is deze niet werkt... Ze hebben toen mijn plek overgenomen want ik kon toch weer verder.

Uiteindelijk (met mijn Tesla) voornamelijk via Tesla SuC geladen want dat werkt altijd en genoeg plek. Ook plekken gehad met ern ionity ernaast waar mensen stonden te wachten terwijl de SuC nog veel plekken vrij had... (blijkbaar mensen met een ionity abonnement). Ook bij elke grote supermarkt in Frankrijk snelladers te vinden.

Maar in Spanje toch wel anders. Langs de snelweg prima maar als je eraf bent is het enorm zoeken. Vandaag bij een Aldi geweest, gratis laden voor klanten. Inpluggen, dan moet je naar de kassa waar ze hem aanzetten. Laden ging maar op 1 fase met 32A (7kW). Na 15 minuten poef, stroom eraf. Weer naar de kassa, weer 15 minuten actief. Leuk dat het gratis is maar dan heb ik toch veel liever een betaalde lader die het altijd doet en 11kW (of nog beter een snellader) is.

[Afbeelding]
Dit jaar ook in Noord Spanje geweest. Is wel minder dan Frankrijk ja. Maar zoek altijd hotels waar ik kan laden. Toevallig waren bij beide hotels waar we verbleven het laden ook nog eens gratis.

• Blik1984

[Afbeelding]
Waar ben je geweest in Noord-Spanje? Ik ga daar over anderhalve week naartoe. 1ste week tussen Andorra en Barcelona (ruim 40 min van dichtstbijzijnde supercharger) en ruim 1 week naar Baskenland tussen Bilbao/San Sebastian (hier op 5 min van supercharger vandaan). Zal dus wel af en toe een keer lokaal moeten laden. Hier nog specifieke tips voor die wél werken los van de superchargers. Zag bijvoorbeeld Endesa chargers voorbij komen als sneller optie, en de BP heeft Iberdrola chargers?

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:03

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb vorig jaar in het zuiden van Frankrijk ook moeten laden in een klein dorpje er stonden twee palen 1 paal was bezet op 50% dus ik dacht mooi ik gebruik die andere helaas, deze werkte niet, kak en nu? Maar imiddels weet ik als tweaker dat zo’n paal ook gewoon een pc is met een OS.” Heeft u hem al een keer uit en aan gezet” gaf ik vroeger altijd door op de helpdesk 😀

Dus bellen met de supportlijn … in het Frans en Rammes kan geen Frans. Het gesprek ging ongeveer zo:

Parlevous l'anglais ?

Supportdame: Non

Rammes:Een petit peux?!

Supportdame: NON

Rammes:Bonjour jeux een problem avec charing.

Supportdame: heel verhaal en iets met een nr op de paal

Rammes: yes uuh oui! En geeft nummer door: une uuh neuf pfff🥵 had ik nou maar opgelet in de Franse les.

Support dane: bon bon!! Merci en ze zag een probleem ze ging hem herstarten!

Rammes: top daar hoopte ik al op! Zie een linux os booten dus dat ziet er goed uit.

Supportdame: (nog steeds in het Frans) ik mocht het weer proberen ze zag dat alles “bon” was.

Rammes: laadstekker er in en laden!

Ik weet nog steeds niet of ik het warm had van het telefoongesprek of van de Franse temperatuur!

Moraal? Altijd bellen 😀

Ik zou het doen!

• joezzt
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:38:
Ik heb vorig jaar in het zuiden van Frankrijk ook moeten laden in een klein dorpje er stonden twee palen 1 paal was bezet op 50% dus ik dacht mooi ik gebruik die andere helaas, deze werkte niet, kak en nu? Maar imiddels weet ik als tweaker dat zo’n paal ook gewoon een pc is met een OS.” Heeft u hem al een heer uit en aan gezet” gaf ik vroeger altijd door op de helpdesk 😀

Dus bellen met de supportlijn … in het Frans en Rammes kan geen Frans. Het gesprek ging ongeveer zo:

Parlevous l'anglais ?

Supportdame: Non

Rammes:Een petit peux?!

Supportdame: NON

Rammes:Bonjour jeux een problem avec charing.

Supportdame: heel verhaal en iets met een nr op de paal

Rammes: yes uuh oui! En geeft nummer door: une uuh neuf pfff🥵 had ik nou maar opgelet in de Franse les.

Support dane: bon bon!! Merci en ze zag een probleem ze ging hem herstarten!

Rammes: top daar hoopte ik al op! Zie een linux os booten dus dat ziet er goed uit.

Supportdame: (nog steeds in het Frans) ik mocht het weer proberen ze zag dat alles “bon” was.

Rammes: laadstekker er in en laden!

Ik weet nog steeds niet of ik het warm had van het telefoongesprek of van de Franse temperatuur!

Moraal? Altijd bellen 😀
Mooi stukje muziek voor je: YouTube: Foux Du Fafa - Flight Of The Conchords (Lyrics)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• g-unitsoldaat
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-08 11:52
Net terug van een tripje Rotterdam - Göteborg (heen vanaf Kiel afgesneden met de boot), met een MG4 (64 kWh) uit 2023. De eerste buitenlandse trip met een EV. Tesla abonnement gekozen vanwege de hoeveelheid locaties, laders per locatie en prijs. Twee volwassenen en 1 kind in de auto, alle bagage in de kofferbak en wat op de achterbank.

Bijna helemaal 'vol' vertrokken en tussenstop Bremen gehaald met alleen wat bijladen in Enschede (0,41 euro), hier alle ruimte op zaterdagmiddag. Hotel in Bremen (Courtyard Marriott) bleek twee gratis (!) laders te hebben op de parkeerplaats (oke, die kostte wel 19 euro) dus die wilde ik natuurlijk bemachtigen. Bij aankomst waren ze bezet, maar 's avonds met een Brit van plek kunnen ruilen die bij zijn auto stond. Zo (naar schatting) 52 kWh geladen. Die stroom hadden we anders a ruim 20 euro bij een Supercharger gehaald, mooi meegenomen dus.

Na bezoek aan Göteborg maandag rond de middag geladen in Varberg (0,35 euro). Tesla was iets meer dan de helft van de 20 stalls bezet. Verder een enorm groot terrein met een giga overdekt Einride-laadstation voor trucks (werd toen alleen gebruikt door personenauto's) en ook o.a. Ionity, Circle K, Mer, Nio en Fortum. Hier was overal voldoende plek ondanks drukte op de aanrijroute, ideale stop voor EV's met caravan, vouwwagen of aanhanger. En gratis wc bij de Espresso House.

Het was eigenlijk niet nodig, maar op zaterdagmiddag wou ik alvast even bijladen voor etappe van de volgende dag. Alleen bij het winkelcentrum bij Mellbystrand hadden meer Tesla-rijders dat idee. Net een plekje gevonden bij de 20 laders. Ook hier weer een paar andere laadaanbieders waar het juist minder druk was.

Achteraf beetje stom dat ik hier tot 80 procent was gegaan want volgende dag kwamen we al vroeg langs Helsingborg waar het tot 10.00 uur daltarief was a 0,20 euro. Hier helaas maar een kleine 18 kWh kunnen laden. Was op dit tijdstip geen kip op de mooie overdekte laadlocatie.

Op de terugweg nog via Slagelse in Denemarken (0,35 euro), niet al te druk met betaalde fatsoenlijke wc. Grootste tegenvaller van de reis was eigenlijk Kliplev in Denemarken. Klonk vooraf ideaal, 48 Tesla-stalls nog vlak voor Duitsland met het Deense tarief. Hadden wel plek, maar ook hier weer proppen met al die Scandinavische Tesla's op een relatief klein terrein. Bij de andere aanbieders was er dan weer meer dan genoeg ruimte, bijvoorbeeld maar 1 vd 6 laders van Circle K bezet.

Verder veel te weinig voorzieningen, een mini McDonald's met weinig wc's waar een enorme rij voor stond. Gelukkig waren we in de gelegenheid die te skippen.

Op laatste tussenstop zaten we boven Hamburg. Hier geen Tesla in de buurt, maar wel een Ewe Go snellader vlak voor de McDonald's waar we toch gingen eten. Dus hier de laatste vrije plek (van de 8 ) bemachtigd en zo goed als volgeladen voor het hoogste tarief van de vakantie: 0,52 euro.

Laatste dag nog geladen bij Tesla Holdorf (0,41 euro), met nu weer weinig Tesla's (bizar hoe weinig je die op de Autobahn ziet in vergelijking met waar je net vandaan komt) en juist meer bezetting van oa de EnBw-laders door andere Ev-merken. Wel een beetje shabby Raststatte met betaalde wc. En als laatste nog even bij Tesla Deventer, waar we weer alle ruimte hadden en de wc van Van der Valk waardeerden.

Uiteindelijk iets meer dan 2000 kilometer gereden. 360 kWh geladen voor 117,78 euro. Met abonnement erbij 130 euro. En iets van 50 procent legere batterij bij aankomst dan bij de start, dus zeg totaal 140 euro. Met op de Autobahn geregeld 120-130 km per uur. Goed te doen dus, al kan de strategische benzinetanker in Zweden ook aardig besparen zag ik op de borden bij de tankstations.

Het is natuurlijk geen representatief onderzoek, maar stel dat ik er nog een keer heen zou gaan en vaker zou moeten laden in Zweden-Denemarken, dan zou ik vanwege de druk op de Tesla-laders ook andere aanbieders nog eens goed bekijken voor een eventueel abonnement. Bijvoorbeeld Ionity, die ongeveer hetzelfde kortingstarief biedt.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:14

EDB

[Afbeelding]
In Spanje pak ik (rond bestemming) vaak de gratis Lidl palen. Meestal 11 kw en een half uur. Je hoeft je nergens te melden en als je na een half uur verder wil laden is even ontkoppelen voldoende.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• EDB

EDB

Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:37:
[...]

Waar ben je geweest in Noord-Spanje? Ik ga daar over anderhalve week naartoe. 1ste week tussen Andorra en Barcelona (ruim 40 min van dichtstbijzijnde supercharger) en ruim 1 week naar Baskenland tussen Bilbao/San Sebastian (hier op 5 min van supercharger vandaan). Zal dus wel af en toe een keer lokaal moeten laden. Hier nog specifieke tips voor die wél werken los van de superchargers. Zag bijvoorbeeld Endesa chargers voorbij komen als sneller optie, en de BP heeft Iberdrola chargers?
Iberdrola en Endesa werken met de Shell pas.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Puppetmaster
@Blik1984
Met een tesla hoef je idd weinig moeite te doen en de winst die je kan behalen tov tesla SuC’s is veel minder.
Maar abo vs at random laden zonder abo, dat scheelt wel. De ANWB reis zonder abo’s was volgens dat “onderzoek” €415 retour.
Mijn enkele reis mét vouwwagen (dus hoger verbruik) met gratis Electra abo (anders €4,99) kostte krap €100.
Ik zit dus op de helft qua kosten zonder al te veel moeite. Dat is hier in Spanje al gauw 2x uit eten met het gezin (3pers). Dat dus ook gedaan uiteraard, want vakantie!

Met een tesla had het me €140 gekost, daartegen idd veel minder winst.

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-08 11:39
[...]

Een theedoek is dan echt “een doekje voor het bloeden”. ;)

De stekker wordt mogelijk warm door minder goed elektrisch contact met de auto. Met stromen van honderden amperes wil je voorkomen dat de stekker licht gaat geven en wordt deze waarschijnlijk thermisch beveiligd (het betrouwbaar meten van de overgangsweerstand kabel/auto van enkele milli-Ohm is best lastig).

Mocht de stekker (te) warm worden, dan is deze wat bewegen of zelfs opnieuw insteken een betere optie.

• Pannekoek81
  • Laatst online: 08:36
Last minute toch maar een vakantie Frankrijk geboekt. Vrouw en dochter wilde toch nog even graag eruit.

Vanmorgen vertrokken met een 100% opgeladen iX1. De eerste stop langs de A1 in Frankrijk bij Aire de Phalempin Ouest. Bij aankomst stonden er 3 auto’s bij 10 palen. De auto aangesloten met 17% en even naar de wc en wat eten. Weer terug naar de auto gelopen en het was inmiddels een stuk drukker geworden. Alle palen waren bezet en de mijne vol genoeg, 86%

Weer een stukje gereden en na Parijs wilde de dames naar de wc en wat drinken. Gestopt bij de A10 aire de limours janvry. Beetje rommelig met allerlei borden om de laadplek te vinden. Maar ter plekke prima en wederom probleemloos geladen. Gestart met 14% en bij 87% afgekoppeld.

Auto was vol genoeg om tot de bestemming te komen regio Angers.

Vorig jaar ook een probleemloze ervaring naar Lyon en dit keer was het weer prima. Onderweg wel aan de snelheid gehouden, 130 in Frankrijk. Verbruik van de iX1 loopt dan al aardig op.

Aanvullende verademing is de tolbadge Fulli.

• RigolleM
Pannekoek81 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:23:
Last minute toch maar een vakantie Frankrijk geboekt. Vrouw en dochter wilde toch nog even graag eruit.

Vanmorgen vertrokken met een 100% opgeladen iX1. De eerste stop langs de A1 in Frankrijk bij Aire de Phalempin Ouest. Bij aankomst stonden er 3 auto’s bij 10 palen. De auto aangesloten met 17% en even naar de wc en wat eten. Weer terug naar de auto gelopen en het was inmiddels een stuk drukker geworden. Alle palen waren bezet en de mijne vol genoeg, 86%

Weer een stukje gereden en na Parijs wilde de dames naar de wc en wat drinken. Gestopt bij de A10 aire de limours janvry. Beetje rommelig met allerlei borden om de laadplek te vinden. Maar ter plekke prima en wederom probleemloos geladen. Gestart met 14% en bij 87% afgekoppeld.

Vorig jaar ook een probleemloze ervaring naar Lyon en dit keer was het weer prima. Onderweg wel aan de snelheid gehouden, 130 in Frankrijk. Verbruik van de iX1 loopt dan al aardig op.

Nog een mooi range tussen de 2 aires voor een batterij van 65 kWh en SUV-ish.

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13:10
Over 6 weken gaan we voor de 1ste keer naar Noorwegen met de EV. Wat is het handigst voor de tolwegen, kenteken tolbadge. Ik heb in dit forum gezocht, maar het wordt me niet helemaal duidelijk

• Pannekoek81
RigolleM schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Nog een mooi range tussen de 2 aires voor een batterij van 65 kWh en SUV-ish.
Zeker, de iX1 heeft niet de hoogste range, maar doet het prima. Tenminste tot 130 km/u. Alleen de laadsnelheid is niet heel hoog. Laden van 10-80% is toch 26 minuten wachten. Maar goed het is een prima reis auto voor ons. Inmiddels al een aantal keer wat langere ritten mee gemaakt zonder problemen.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Op weg naar de Costa Blanca zijn er deze week(?) weer twee nieuwe snellaadlocaties bij gekomen. In Houffalize een Fastned met een eigen verkoopgebouwtje met koffieautomaat, drankenkoeling en toilet. Handige locatie daar in de Ardennen.

En in Torredembarra is een nieuwe Tesla SuC met 12 V4's en waar ook een toilet is met code.

• Arjan57
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Drks schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:14:
Over 6 weken gaan we voor de 1ste keer naar Noorwegen met de EV. Wat is het handigst voor de tolwegen, kenteken tolbadge. Ik heb in dit forum gezocht, maar het wordt me niet helemaal duidelijk
Handigste vind ik registratie bij https://www.epass24.com/nl/ voor tolwegen in NO & SE. En voor de ferry’s langs de kust(en) en binnenland: https://ferrypay.no/Main.aspx. In beide gevallen 1 X registreren en rijden maar. Kenteken herkenning, dus geen badge oid. Afrekening (korting EV) maandelijks na afloop. Geen abo oid.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:03

rammes

koekebakker 1e klas

Drks schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:14:
registreer je auto bij https://skyttelpass.no/en/ je krijgt een tolbadge maar die heb je niet precee nodig. ik had hem niet erbij, alles werkt op kentekenherkenning met camera's

Ik zou het doen!

• RigolleM
Pannekoek81 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:17:
[...]

Zeker, de iX1 heeft niet de hoogste range, maar doet het prima. Tenminste tot 130 km/u. Alleen de laadsnelheid is niet heel hoog. Laden van 10-80% is toch 26 minuten wachten. Maar goed het is een prima reis auto voor ons. Inmiddels al een aantal keer wat langere ritten mee gemaakt zonder problemen.
Ik hou niet altijd de 10-80% regel aan, als we stoppen om te eten dan wel, maar als we in de wagen zitten te koekeloeren, dan vertrek ik rond de 60%... de laadplanning in de auto geeft dat meestal ook zo aan, als er voldoende laadstops zijn onderweg natuurlijk.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Rob Voets schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:07:
[...]

En ook dan is tolbadge handiger.
Tenzij je 3-4 keer per jaar door Frankrijk rijdt… Anders is het even inloggen, betalen en klaar. Met die bip en go heb je blijkbaar ook werk, en er hangt weer zo’n kastje in je auto.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:33
Ik heb net een maandabonnement genomen bij Tesla voor de vakantie volgende week. Ik zag in de Tesla-app staan dat je met je niet-Tesla maximaal 5 keer per dag bij een SuC mag laden. Voor velen hier waarschijnlijk geen nieuws, maar voor mij wel. :)

Toen ik in februari naar Oostenrijk reed, heb ik 5 keer geladen. (Een keer minder laden had gekund, maar dan vertrek je op de terugweg met een bijna lege accu.) Op lange reizen kan het aantal van 5 dus relevant zijn.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-08 12:00
Venomer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:27:
Ik heb net een maandabonnement genomen bij Tesla voor de vakantie volgende week. Ik zag in de Tesla-app staan dat je met je niet-Tesla maximaal 5 keer per dag bij een SuC mag laden. Voor velen hier waarschijnlijk geen nieuws, maar voor mij wel. :)

Toen ik in februari naar Oostenrijk reed, heb ik 5 keer geladen. (Een keer minder laden had gekund, maar dan vertrek je op de terugweg met een bijna lege accu.) Op lange reizen kan het aantal van 5 dus relevant zijn.
Ik had het wel al eens gelezen, maar toen ook geconcludeerd dat je bijna nooit meer dan 5 keer laadt op een dag. Zou wel zuur zijn als je het niet weet en je met 1% bij laadstop 6 staat, dus thnx voor de reminder.
Zal wel zijn dat ze niet willen dat mensen een abbo delen, maar daar zijn wel andere opties voor lijkt mij.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:52
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:48:
[...]

Dat las ik ook ergens. De laadpaal zelf (het scherm) was ook niet normaal warm.
Wel vervelend want daardoor duurde het laden echt belachelijk lang.
Bjorn geeft in dat filmpje aan dat je moet zoeken naar vloeistofgekoelde laadpaal-slangen. Maar welke dat precies zijn... Weet iemand hoe je dat kunt onderscheiden?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

Ben nu in zuid Duitsland, Swartzwald.

vanuit regio Amsterdam vertrokken met mijn Niro EV 64kWh. Geladen en gelunched bij de Dwaze Herder. De Tesla SUC was daar bijna helemaal vol, maar ik wilde toch bij de 4 stalls van Electra laden vanwege korting. De interface van die Electra palen is wel geinig want je ziet in de licht balk boven de auto hoe snel je laadt en hoeveel procent je zit.

Daarna richting Trier gereden voor een top up bij een Tesla SUC. Ook weer probleemloos zoals altijd. Wel bijna alle palen ook bezet.

Een paar dagen rond Trier verbleven en een keer AC opgeladen in een parkeergarage. Geen enkele app herkende het oplaadpunt. Maar goed, de Shell pas werkte en na een aantal uur de stad te hebben gezien, auto ook weer 100%.

daarna via Sinsheim (gaaf techniek museum) naar het Zwarte Woud. Op de A5 snelweg had ik een IONITY uitgekozen maar bij aankomst was die vol bezet. Toen maar naar een Mobility paal pal ernaast. Maakte niet uit want ik heb toch geen abonnementen. daar geladen tot 80%.

En vlak voor het verlaten van de A5 nog maar een keer bij IONITY geladen, nu wel plaats, om met wat buffer de bergen in de rijden.

130 kilometer per uur, 40 graden temperatuur en wind tegen doet toch wat met het verbruik dat zat constant op 20 kWh per 100 km

In het plaatsje waar ik nu zit, zit gewoon een HPC van EnBW. Ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Freak187 op 30-07-2026 11:12 ]

Kia Niro-EV 2024

• Pr088
Pannekoek81 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:23:

Lekker man. In twee keer laden dus bij Angers? Geweldig! Waar woon jij? Mijn ID3 moest toch minstens 4x aan de lader vanaf Groningen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Lekker man. In twee keer laden dus bij Angers? Geweldig! Waar woon jij? Mijn ID3 moest toch minstens 4x aan de lader vanaf Groningen.
Als ik de app van m'n auto mag geloven kan ik met 2 laadbeurten van Groningen tot Angers geraken. Eén keer laden in in Marke (Kortijk, België) en de tweede keer bij TotalEnergies in Janvry (Frankrijk). Het zijn telkens laadsessies van 10% tot ongeveer 70%.

Hoe groot is de batterij in jouw ID3 ?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier ook weer terug van een trip door (zuid) Noorwegen.

Geen enkel probleem gehad met laden, voornamelijk tesla. Blijft relaxed, inpluggen en gaan….. daarnaast meteen info over defecte stalls, dat maar bij het wachten doorgegeven aan verschillende andere bezoekers voordat ze gingen proberen.

Ook mooi in Denemarken, twee laadplekken met 40+ stalls gezien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Pr088
H1MSELF1SH schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Als ik de app van m'n auto mag geloven kan ik met 2 laadbeurten van Groningen tot Angers geraken. Eén keer laden in in Marke (Kortijk, België) en de tweede keer bij TotalEnergies in Janvry (Frankrijk). Het zijn telkens laadsessies van 10% tot ongeveer 70%.

Hoe groot is de batterij in jouw ID3 ?
58kWh. Die zal wel wat kleiner zijn dan de iX1. Daarnaast heb ik een 2020 model, die zijn wel wat minder zuinig dan de nieuwste generaties EV's.

130 km/h vrat wel aan mijn range :9 , zeker bij 35-37 graden buitentemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 30-07-2026 11:28 ]

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-08 19:59
Al weer paar dagen terug van 12 dagen Hinterglemm , Oostenrijk (vanaf Zwolle), zo'n 1.000 km enkele reis.

Rijdend in Tesla m3h '24 standaard range , heen 2 laadstops onderweg en terug 3 ivm beter uitkomend ivm favoriete laadstop & avondeten in Hilden(De), Miss Pepper , soort oldskool amerikaans restaurant (met katten-robots).

Ga geen hele verhalen uit de doeken doen, want "tesla" dus eigenlijk regelt auto zelf alles en de Supercharger zijn in principe prima , ook op standje "minder stops".

Onderweg zat de tesla eerder boven 90 % dan we klaar waren met stop (wc en hapje eten ), reden 9m de beurt dus de lange,stints ging prima ( 1x extra wc stop zonder laden)

In Hinterglemm zelf zaten snelladers van Salzburg AG recht voor hotel , en met eigen app & contract via AG Stromladen kon ik Snelladen a 58 cent, of stukje verderop ac laden a 50 cent. (denk vrij goedkoop voor Hinterglemm... )

(zomeractie met dc laden voor helft geld tussen 12 en 13:00 te laat achter gekomen, maar meestal waren we dan toch niet "hotel"thuis.)

Rondje "Großglockner " was verste rit ter plekke , vooral het bijladen bij lange afdaling terug was leuk om te zien, heen 24% verbruikt, in totaal 33% ....

Dus eigenlijk niets bijzonders te melden mbt reizen met EV(tesla)🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tku7H3LiU2-8yOylkWh0gokL2Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjuJ78Mo53v0E25eJWqGQ9Db.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ted038 op 30-07-2026 11:32 ]

• Pr088
Ted038 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:28:
Al weer paar dagen terug van 12 dagen Hinterglemm , Oostenrijk (vanaf Zwolle), zo'n 1.000 km enkele reis.

Rijdend in Tesla m3h '24 standaard range , heen 2 laadstops onderweg en terug 3 ivm beter uitkomend ivm favoriete laadstop & avondeten in Hilden(De), Miss Pepper , soort oldskool amerikaans restaurant (met katten-robots).

Ga geen hele verhalen uit de doeken doen, want "tesla" dus eigenlijk regelt auto zelf alles en de Supercharger zijn in principe prima , ook op standje "minder stops".

Onderweg zat de tesla eerder boven 90 % dan we klaar waren met stop (wc en hapje eten ), reden 9m de beurt dus de lange,stints ging prima ( 1x extra wc stop zonder laden)

In Hinterglemm zelf zaten snelladers van Salzburg AG recht voor hotel , en met eigen app & contract via AG Stromladen kon ik Snelladen a 58 cent, of stukje verderop ac laden a 50 cent. (denk vrij goedkoop voor Hinterglemm... )

(zomeractie met dc laden voor helft geld tussen 12 en 13:00 te laat achter gekomen, maar meestal waren we dan toch niet "hotel"thuis.)

Rondje "Großglockner " was verste rit ter plekke , vooral het bijladen bij lange afdaling terug was leuk om te zien, heen 24% verbruikt, in totaal 33% ....

Dus eigenlijk niets bijzonders te melden mbt reizen met EV(tesla)🤷

[Afbeelding]
Geweldige verbruikcijfers ook! Hoe hard rijd je in Duitsland?

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-08 19:59
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Geweldige verbruikcijfers ook! Hoe hard rijd je in Duitsland?
Waar t kan/mag 135 tot 150, soms effe vlammen (max 203 #hardcap ), maar eenmaal in Oostenrijk was alles binnendoor dus dan heel zuinig rijden.

En uiteraard soms gewoon wegwerkzaamheden, files en stroperig verkeer, dan kan/mag je niet zo hard.

*1 :Vermoed ook dat eenmaal op LANGE reis t rijden zuiniger wordt ivm accu/airco/ etc blijvend op bedrijfstemperatuur, vergeleken met mijn 50 km woon-werkverkeer , waar eerste 15 km verbruik hoger is dan rest vd rit ...

*2 : vermoed dat tesla alleen voor aandrijving verbruikte stroom opgeeft, niet de laadverliezen bij laden en mogelijk ook geen secundair stroomverbruik als airco ?

(Uit dagelijkse administratie blijkt dat verbruik uit gefactureerde kw's (vattenfall/eflux/tesla) hoger is dan wat auto=tesla opgeeft , maar daar is dit topic niet voor ... )

[ Voor 41% gewijzigd door Ted038 op 30-07-2026 12:02 ]

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-08 20:50

ThsAdrns

Be the change!

Freak187 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:10:
Ben nu in zuid Duitsland, Swartzwald.

vanuit regio Amsterdam vertrokken met mijn Niro EV 64kWh. Geladen en gelunched bij de Dwaze Herder. De Tesla SUC was daar bijna helemaal vol, maar ik wilde toch bij de 4 stalls van Electra laden vanwege korting. De interface van die Electra palen is wel geinig want je ziet in de licht balk boven de auto hoe snel je laadt en hoeveel procent je zit.

Daarna richting Trier gereden voor een top up bij een Tesla SUC. Ook weer probleemloos zoals altijd. Wel bijna alle palen ook bezet.

Een paar dagen rond Trier verbleven en een keer AC opgeladen in een parkeergarage. Geen enkele app herkende het oplaadpunt. Maar goed, de Shell pas werkte en na een aantal uur de stad te hebben gezien, auto ook weer 100%.

daarna via Sinsheim (gaaf techniek museum) naar het Zwarte Woud. Op de A5 snelweg had ik een IONITY uitgekozen maar bij aankomst was die vol bezet. Toen maar naar een Mobility paal pal ernaast. Maakte niet uit want ik heb toch geen abonnementen. daar geladen tot 80%.

En vlak voor het verlaten van de A5 nog maar een keer bij IONITY geladen, nu wel plaats, om met wat buffer de bergen in de rijden.

130 kilometer per uur, 40 graden temperatuur en wind tegen doet toch wat met het verbruik dat zat constant op 20 kWh per 100 km

In het plaatsje waar ik nu zit, zit gewoon een HPC van EnBW. Ideaal.
Grappig, wij waren enkele weken geleden met de Ioniq ook naar het Zwarte Woud. We hebben rustig gereden en telkens gekozen voor drie stops op 600-650 km. Het verbruik op de heenweg was 14 kWh/100 km en op de terugweg (waarbij we een stuk binnendoor via Luxemburg reden) 12,5 kWh/100 km. De stops waren 40-60 minuten; prima om onze pubers uit te laten en te voederen :+

Ik had vergelijkbare goede ervaring met de infrastructuur in Duitsland. Plenty snelladers langs de Autobahn, op elk Autohof was het begin juli nog rustig. We hebben geladen bij EnBW (56 ct/kWh en later zelfs 51 ct/kWh) en bij EWE Go (62 ct/kWh). Op bestemming zat er een 22 kW laadpaal pal onder ons appartement waar ik met EnBW veel voor 56 ct/kWh geladen heb. Ideaal dat de Ioniq met zijn 1-fase lader daar toch 4,6 tot 7,2 kW kreeg, afhankelijk van bezetting en tijdstip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rhu6izADqk4Ll352VSx3kNERxeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AGh6Zvzug6gdWQysyH68t60.png?f=fotoalbum_large

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• kevertje1977
Blijkbaar mag je pas een maand nadat je je aanmeld bij ENBW een abbo afnemen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdOnS4ZrXCwo6tJBdDDND-jITpQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M95o9bKA2ySEQV9JFQ1RqCam.png?f=user_large

• Pr088
ThsAdrns schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Grappig, wij waren enkele weken geleden met de Ioniq ook naar het Zwarte Woud. We hebben rustig gereden en telkens gekozen voor drie stops op 600-650 km. Het verbruik op de heenweg was 14 kWh/100 km en op de terugweg (waarbij we een stuk binnendoor via Luxemburg reden) 12,5 kWh/100 km. De stops waren 40-60 minuten; prima om onze pubers uit te laten en te voederen :+

Ik had vergelijkbare goede ervaring met de infrastructuur in Duitsland. Plenty snelladers langs de Autobahn, op elk Autohof was het begin juli nog rustig. We hebben geladen bij EnBW (56 ct/kWh en later zelfs 51 ct/kWh) en bij EWE Go (62 ct/kWh). Op bestemming zat er een 22 kW laadpaal pal onder ons appartement waar ik met EnBW veel voor 56 ct/kWh geladen heb. Ideaal dat de Ioniq met zijn 1-fase lader daar toch 4,6 tot 7,2 kW kreeg, afhankelijk van bezetting en tijdstip.

[Afbeelding]
Leuk ritje! Tip: gebruik voor EWE GO de app van EWE GO. Dan laad je voor 52 cent per kWh.

• Pannekoek81
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Wij wonen bij Harderwijk. Zitten zo’n 40 km bij Angers vandaan.

• Pr088
kevertje1977 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:17:
Blijkbaar mag je pas een maand nadat je je aanmeld bij ENBW een abbo afnemen :

[Afbeelding]
Nee, hoor. Als je bij het aanmelden direct L selecteert, dan kan het wel. Ze zien ook het gratis 'S' als een abonnement en als je die eerst selecteert, dan kun je pas een maand later naar 'L'. Moet je net van te voren weten (en EnBW maakt dat niet heel duidelijk). Balen voor jou.

• Pr088
Pannekoek81 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:09:
[...]

Wij wonen bij Harderwijk. Zitten zo’n 40 km bij Angers vandaan.
iX1 heeft een 68kWh accu? Is die auto dan zoveel zuiniger? Wat was ongeveer je gemiddelde verbruik per 100km? Toch een dikke auto...

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Even van me afschrijven. (incomming rant)
Ik reis al meerdere jaren met EV, naar Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland. Eigenlijk nooit echt laad problemen gehad, dit jaar voor het eerst Spanje aangedaan.
We zitten momenteel in noord-spanje. Regio Begur. Wat een drama met laders daar!

De hele reis ging echt super. Stel in de navigatie in dat we naar het hotel in frankrijk gaan en de auto (BMW i4 e40) plant de reis inclusief laders langs de snelweg. Geen centje pijn.

Eenmaal in de regio van de eindbestemming zijn er een handjevol laders te vinden. Welke óf 22kW of 50kW zijn. Kom je daar aan, met VIER verschillende laadpassen, geen sessie te starten.
Vervolgens krijg ik een tip van de parkeerwachter aldaar, dat ik een app moet downloaden. Prima doen we dat. Moet ik vervolgens een account aanmaken (haat!). Alle gegevens ingevuld, komt de bevestiging per mail niet door. Na 5 minuten wachten toch maar een keer inloggen "server error". Ik terug naar de parkeerwachter: ja er zijn heel veel problemen met deze palen echt vervelend. Wij zijn de parkeerbeheerders, de palen zijn niet van ons maar meer mensen komen klagen.
Gelukkig mocht ik van de beste man dan wel weer gratis naar buiten rijden (het was een betaalde parking)
Drie verschillende laadpalen in de omgeving geprobeerd, allen defect of autorisatie (server) problemen. Niet best dus.

Vervolgens op de camping dan maar. Is er één laadpaal, 22kW. Die bezet wordt gehouden door...
... een hybride auto.

Begrijp me niet verkeerd, mensen met een hybride mogen van mij absoluut laden. Graag zelfs, beter dan tanken. Maar als er maar één werkende laadpaal in de omgeving is.. misschien moet je dan even nagaan of je echt die plek bezet wilt houden.

Wellicht hypocriet van me.. I know.. maar na een hele frustrerende ochtend laadpalen zoeken en dan nu op de enige werkende plek een hybride zien staan. Is om gek van te worden

/rant

Verder is reizen met deze auto echt heerlijk. Tot vandaag eigenlijk nul laadstress gehad. En we zijn al twee weken onderweg door Europa.

*sowieso

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:38
@DonJunior

Ik snap je frustratie. Echter, een BEV-rijder heeft niet meer recht op die plaats dan een PHEV-rijder. Argument dat PHEV kan tanken is niet relevant. De BEV-rijder kan immers snelladen elders.

• kevertje1977
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:11:
[...]

Nee, hoor. Als je bij het aanmelden direct L selecteert, dan kan het wel. Ze zien ook het gratis 'S' als een abonnement en als je die eerst selecteert, dan kun je pas een maand later naar 'L'. Moet je net van te voren weten (en EnBW maakt dat niet heel duidelijk). Balen voor jou.
Thanks ! Dan ga ik net voor ik op reis ga even met een ander mailadres registreren.
O-)

• DonJunior
  • Nu online
Naafkap schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:38:
@DonJunior

Ik snap je frustratie. Echter, een BEV-rijder heeft niet meer recht op die plaats dan een PHEV-rijder. Argument dat PHEV kan tanken is niet relevant. De BEV-rijder kan immers snelladen elders.
Dat snap ik, en daarom schrijf ik er ook bij: "Wellicht hypocriet van mezelf".
Probleem is dat ik momenteel hier in de buurt nergens kan snelladen en dus afhankelijk ben van de beschikbaarheid van die ene paal.
Als PHEV rijder kom je gewoon weg zonder acculading, als BEV rijder gaat dat een stuk lastiger.
Het is gewoon frustratie op frustratie vandaag. En zoals gezegd in alle andere landen op vakantie nog nooit last van gehad.

*sowieso

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:45
Naafkap schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:38:
@DonJunior

Feit is wel dat een PHEV in de regel veel sneller vol zit dan een BEV. Dus moet hij sneller wegwezen. En dat is vaak het probleem....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:38
pmiddeld schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Feit is wel dat een PHEV in de regel veel sneller vol zit dan een BEV. Dus moet hij sneller wegwezen. En dat is vaak het probleem....
Dat is zeker geen vaststaand feit. Een PHEV laadt vaak maar op 1 fase 16A en 20 kWh PHEV is best gebruikelijk vandaag de dag.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:45
Naafkap schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Dat is zeker geen vaststaand feit. Een PHEV laadt vaak maar op 1 fase 16A en 20 kWh PHEV is best gebruikelijk vandaag de dag.
Die PHEV's met grote accu kunnen doorgaans ook snelladen elders ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Pannekoek81
Pr088 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:11:
[...]

iX1 heeft een 68kWh accu? Is die auto dan zoveel zuiniger? Wat was ongeveer je gemiddelde verbruik per 100km? Toch een dikke auto...
Klopt 68 bruto.

Eerste stuk zo’n 330km gereden. Verbruik was toen prima rond de 16,5. Zit een stuk Nederland bij waar ik zo’n 100-110 heb gereden.

Na de eerste laadstop was de volgende stop ongeveer 240km verderop en daarna nog zo’n 260km tot het huisje. Bij 125-130 is verbruik zo’n 18,5 op 100. Laatste stukje tot aan het huisje was binnendoor, dus dan weer wat zuiniger.

Valt mij niet tegen.

Auto in kwestie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/515FdswaDihTwrSbSwQImPNw90g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiY1X26O1qXzI96jz7UztSau.jpg?f=fotoalbum_large

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-08 22:33

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Naafkap schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Recentere PHEV's laten gewoon 3 fase @ 11kWh, sommige kunnen gelijkspanning laden maar dat zijn er niet veel volgens mij (vaak ~50kWh). In de praktijk (BMW 550e) zit hij in een uur of 2 vol.

Moet erbij zeggen dat ik op vakanties niet overdreven veel moeite doe om te laden, je loop snel tegen kleefboetes aan en zeker in Italie is het vaak teveel geduw.

[ Voor 16% gewijzigd door Tortelli op 30-07-2026 16:30 ]

• StefanG85
  • Laatst online: 31-07 13:24
Venomer schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:27:

Ik heb als niet-Tesla rijder ook een abonnement afgesloten en las het inderdaad ook over max. 5 keer laden per dag. Maar gaat dat niet over max. 5 keer laden met het gereduceerde tarief van het abonnement? Dat je dus bij een 6e keer het "normale" tarief betaald?

• PeterZ(on)
  • Nu online
DonJunior schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:52:
[...]

Dat snap ik, en daarom schrijf ik er ook bij: "Wellicht hypocriet van mezelf".
Probleem is dat ik momenteel hier in de buurt nergens kan snelladen en dus afhankelijk ben van de beschikbaarheid van die ene paal.
Als PHEV rijder kom je gewoon weg zonder acculading, als BEV rijder gaat dat een stuk lastiger.
Het is gewoon frustratie op frustratie vandaag. En zoals gezegd in alle andere landen op vakantie nog nooit last van gehad.
Ik zie toch al gauw 5 snelladers in de buurt en in Palamos een Zunder met 400kW. Daarnaast kijk ik altijd vooraf, als ik ergens onbekend ben, welke laadmogelijkheden er zijn. Want behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie in de toekomst. Fijne vakantie :) ik moet nog een paar maandjes wachten.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:48
StefanG85 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:46:
[...]

Ik heb als niet-Tesla rijder ook een abonnement afgesloten en las het inderdaad ook over max. 5 keer laden per dag. Maar gaat dat niet over max. 5 keer laden met het gereduceerde tarief van het abonnement? Dat je dus bij een 6e keer het "normale" tarief betaald?
Dat lijkt me ook, voor vol tarief kun je laden zoveel je wilt.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-08 20:15
Ik ga al 4 zomers op reis naar Spanje en mijn slechtste laadervaringen komen ook allemaal van de lokale AC laders (Iberdrola, Enel X, Eranovum, etc...). App installeren, account aanmaken, bankkaart koppelen, bevestigen met kaartlezer, soms geen internet in afgelegen gebieden waardoor het helemaal misgaat. Jaar erop kom je terug, is de app van voorwaarden gewijzigd, moet je alles opnieuw aanvaarden en je betaalmiddel opnieuw koppelen... Verschrikkelijke ervaring waar ikzelf nog rustig bij kan blijven, maar ik denk dat anderen het al opgegeven hadden. Dat is voor mij persoonlijk het slechtste aan het elektrisch rijden, de uiteenlopende en soms onduidelijke tarieven die per app serieus kunnen verschillen. Elke keer je aan een nieuw soort paal moet laden, mag je rekenen op een half uur tijdverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door Largamelion op 30-07-2026 17:50 ]

YouTube

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:04
Tommie12 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Tenzij je 3-4 keer per jaar door Frankrijk rijdt… Anders is het even inloggen, betalen en klaar. Met die bip en go heb je blijkbaar ook werk, en er hangt weer zo’n kastje in je auto.
Welk werk? Weer zo’n kastje? Welk dan?

• Bolulla
  • Laatst online: 13:12
Largamelion schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:48:
Ik ga al 4 zomers op reis naar Spanje en mijn slechtste laadervaringen komen ook allemaal van de lokale AC laders (Iberdrola, Enel X, Eranovum, etc...). App installeren, account aanmaken, bankkaart koppelen, bevestigen met kaartlezer, soms geen internet in afgelegen gebieden waardoor het helemaal misgaat. Jaar erop kom je terug, is de app van voorwaarden gewijzigd, moet je alles opnieuw aanvaarden en je betaalmiddel opnieuw koppelen... Verschrikkelijke ervaring waar ikzelf nog rustig bij kan blijven, maar ik denk dat anderen het al opgegeven hadden. Dat is voor mij persoonlijk het slechtste aan het elektrisch rijden, de uiteenlopende en soms onduidelijke tarieven die per app serieus kunnen verschillen. Elke keer je aan een nieuw soort paal moet laden, mag je rekenen op een half uur tijdverlies.
Spanje is een drama ik woon er nu 25jaar maar met mijn EV door spanje toeren is gewoon een crime.

• EDB

EDB

Bolulla schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:29:
[...]

Spanje is een drama ik woon er nu 25jaar maar met mijn EV door spanje toeren is gewoon een crime.
Ik herken dat minder. Rijd al jaren met de EV naar het zuiden van Spanje. Langs de hoofdwegen prima, ik zie bij tankstations steeds vaker laadpalen opduiken die (nog) niet in de apps te vinden zijn en de bebording langs de wegen meldt de aanwezigheid van een laadpaal vaak ook niet. Maar ze zijn er steeds meer te vinden. Lokaal laad ik vaak bij Endesa (kan met ANWB kaart) en Iberdrola (Shell kaart). Die laatste 2 leveren meestal 50kw en dat is prima.
Ook zitten er bij mij in de buurt meerdere Tesla SC voor het geval ik een keertje haast heb met laden. En tijdens het boodschappen doen gratis 11kw laden bij de Lidl natuurlijk… we blijven Hollanders.

• Tommie12
  • Nu online
Rob Voets schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Welk werk? Weer zo’n kastje? Welk dan?
Je moet dat doosje toch tegen het raam plakken.

En werk: dat ding bestellen, aan brengen, rekeningen controleren, terugsturen als het niet werkt, opzeggen als je het niet gebruikt, anders Ben je weer zo’n maandelijkse rekening aan het betalen.

Ik hoef het niet, voor die 1-2 keer per jaar dat ik in Frankrijk kom en door een peage moet kan ik best nog mijn cc gebruiken. En binnenkort ben ik er vrij zeker van dat het overal freeflow wordt. Die kassa’s, slagbomen en personeel , daar kan behoorlijk op bespaard worden.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
Tommie12 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Je moet dat doosje toch tegen het raam plakken.

En werk: dat ding bestellen, aan brengen, rekeningen controleren, terugsturen als het niet werkt, opzeggen als je het niet gebruikt, anders Ben je weer zo’n maandelijkse rekening aan het betalen.

Ik hoef het niet, voor die 1-2 keer per jaar dat ik in Frankrijk kom en door een peage moet kan ik best nog mijn cc gebruiken. En binnenkort ben ik er vrij zeker van dat het overal freeflow wordt. Die kassa’s, slagbomen en personeel , daar kan behoorlijk op bespaard worden.
Ook voor de freeflow gebruik ik mijn kastje, helemaal top en je betaald alleen de maand die je het kastje gebruikt.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:28
Morgen naar de tussenstop in Zwitserland, vandaag heeft de navigatie van de i5 besloten geen laadstops meer voor te stellen :+ En als hij al met moeite er wat voostelt, dan kiest hij alleen maar laders waarvan ik de naam niet ken. Vooral geen Ionity, Fastned ed. Geen idee waarom, hopelijk morgenochtend weer over.

[ Voor 28% gewijzigd door Ophidian op 30-07-2026 20:10 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:43
Vandaag van Benissa naar Lyon (1150 km) gereden met de Tesla Model Y Performance uit 2023. Paar highlights voor de geinteresseerden. We komen al flink wat jaren in Spanje in deze regio dus veel stops kennen we wel. Verder leuk te zien hoe de infra (met name in Spanje) elk jaar weer beter is.
  • Eerste stop bij Tesla L'Aldea na 310km - 8 x v3 & 8 x v4; Beetje vergane glorie maar restaurant/toilet wel 24/7 open. Oude meuk maar je kunt er wel van alles krijgen. En verder weinig andere opties hier in Spanje. Leuk om te zien dat iedereen bij de v4 wil staan. Ze denken dat deze sneller gaan denk ik. Bij de oude v3's stond er niemand en die laden net zo snel. En wellicht nog wel sneller als alle v4s vol staan. Relatief rustig 25-35% bezetting. Zunder laders waren ook nog vrij. Er zijn ook nog 4 extra Zunder laders in aanbouw onder afdakje. In Spanje de vraag wanneer die het gaan doen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TORnrPT-oYA3_yovwxp79idSYTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKJFHAK8ipvsON2Vjkn9OWn1.jpg?f=fotoalbum_large
  • Tweede stop bij Tesla Sant Cugat - 20 x v4; Voor de tijd even langs de naarbij gelegen Lidl. Broodjes, fruit en wat andere zaken ingeslagen. Daarna laden. Bij Sant Cugat (volledig v4 inmiddels) zit een net B&B hotel voor toilet (24/7) en een restaurantje waar je oa lekkere koffie kunt krijgen. Relatief rustig ±25-35% bezetting.
  • Derde stop bij voor ons onbekende Aire de Bages; 8x400kW en 3x200kW van Electra. Vrij simpele Aire met laders en toiletgebouw. Voor ons prima. Mooi rustig. ±25% bezetting.
  • Vierde stop ook weer een onbende locatie. Aire de Tricastin. 8x400kW en 3x200kW van Electra. Wederom simpele Aire. Zelfde set-up als bij Aire de Bages, iets drukker. ±40-50% bezetting.
  • Ook nog even gestopt bij Tesla Chasse Sud om te eten; 24 x v4. Vrij druk, ±65-75% bezetting. Kids helaas beloofd om bij de Mac te eten. Dus daar gegeten en opgeladen tot 100%. 1 van de eerste v4s in Europa. Misschien dat daarom het unlock knopje ook niet werkt op de stekker?
  • Onze vaste stop terug is bij het Kyriad Lyon Ouest hotel. Echt een aanrader overigens. Veel werkende AC palen (nu niet echt nodig want kwam hier dus met 92% aan) en zeker voor Frankrijk zeer net hotel. Goed bed, netjes, nieuw, goed ontbijt en fatsoenlijke airco. Alles wat ik nodig heb onderweg. Vaak is het echt troep in Frankrijk. Twee kamers met ontbijt voor 225 EUR.
  • Op de weg was het qua verkeer rustig vandaag. De ABRP planning (die van nul oponthoud uit gaat) kwam redelijk uit qua tijd. Dat lukt ons niet vaak op ritten naar Spanje.
  • Ionity (heel) druk onderweg. Mornas/Tavel/Aire dichtbij Lyon allemaal 75%+ zo'n beetje. Niet alle locaties in de gaten gehouden maar Ionity is duidelijk favoriet. Tavel 100% bezetting aangezien dat een kleine locatie is. Electra en Totals bijna uitgestorven. Ik vind Ionity erg fijn (geen idee waarom) maar zou die niet snel meer pakken. Voor de vierde stop had ik ook Mornas in de planning maar die zat ook steeds rond de 13-15 van de 16 bezet. Dus een paar kilometer verder de Electra gepakt.
  • Verbruik - geen idee. Kosten - geen idee. :+ Leaseauto dus kijk er niet echt na. Maar denk over de hele rit vandaag een ±22kWh per 100 km. Ik rij met Waze aan en doorgaans Vmax +10km/h op Autopilot. Dat is dan toch veel 130/140 en dus wat hoger verbruik. De (zware) 21 inch velgen met flinke sloffen helpen ook niet.
  • Overal maximale laadsnelheid gekregen die de auto/lader aan kan. Helaas is de Tesla geen laadwonder maar daar heeft ABRP rekening mee gehouden. Dus kortere stints. Vind ik zelf ook prettiger rijden.
  • Btw - op locatie ook geen issues met laden. In de buurt de nodige 50kW laders (Iberdrola) en een paar 100kW laders bij een BP tankstation. Kon bij alle laders gewoon met de TravelCard tag laden. Boodschappen doen en ondertussen auto zat weer op 80%. Had wel de granny mee. Voor vertrek bij snellader tot 90% geladen en bij het huis naar 100% geladen nacht voor vertrek. Maar meer omdat het kan niet zozeer omdat het echt moest.
Morgen het resterende stuk. Ben bang iets drukker op de weg. Maar we gaan het zien. Eerste stop bij Val-de-Meus. Total of Tesla, even zien hoe druk het is. Blijft zeer relaxed rijden met een BEV.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 30-07-2026 21:13 ]

• Stefannn
  • Laatst online: 13:00
DonJunior schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:24:
Even van me afschrijven. (incomming rant)
Ik reis al meerdere jaren met EV, naar Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland. Eigenlijk nooit echt laad problemen gehad, dit jaar voor het eerst Spanje aangedaan.
We zitten momenteel in noord-spanje. Regio Begur. Wat een drama met laders daar!

De hele reis ging echt super. Stel in de navigatie in dat we naar het hotel in frankrijk gaan en de auto (BMW i4 e40) plant de reis inclusief laders langs de snelweg. Geen centje pijn.

Eenmaal in de regio van de eindbestemming zijn er een handjevol laders te vinden. Welke óf 22kW of 50kW zijn. Kom je daar aan, met VIER verschillende laadpassen, geen sessie te starten.
Vervolgens krijg ik een tip van de parkeerwachter aldaar, dat ik een app moet downloaden. Prima doen we dat. Moet ik vervolgens een account aanmaken (haat!). Alle gegevens ingevuld, komt de bevestiging per mail niet door. Na 5 minuten wachten toch maar een keer inloggen "server error". Ik terug naar de parkeerwachter: ja er zijn heel veel problemen met deze palen echt vervelend. Wij zijn de parkeerbeheerders, de palen zijn niet van ons maar meer mensen komen klagen.
Gelukkig mocht ik van de beste man dan wel weer gratis naar buiten rijden (het was een betaalde parking)
Drie verschillende laadpalen in de omgeving geprobeerd, allen defect of autorisatie (server) problemen. Niet best dus.

Vervolgens op de camping dan maar. Is er één laadpaal, 22kW. Die bezet wordt gehouden door...
... een hybride auto.

Begrijp me niet verkeerd, mensen met een hybride mogen van mij absoluut laden. Graag zelfs, beter dan tanken. Maar als er maar één werkende laadpaal in de omgeving is.. misschien moet je dan even nagaan of je echt die plek bezet wilt houden.

Wellicht hypocriet van me.. I know.. maar na een hele frustrerende ochtend laadpalen zoeken en dan nu op de enige werkende plek een hybride zien staan. Is om gek van te worden

/rant

Verder is reizen met deze auto echt heerlijk. Tot vandaag eigenlijk nul laadstress gehad. En we zijn al twee weken onderweg door Europa.
Op het gevaar af dat je dit al weet......
Ik was afgelopen najaar ook in Spanje (verslag staat in dit forum). Ik onderschrijf je frustratie. Maarrr....... ik ben met de electroverse pas toch een heel eind gekomen. Die werkte vaak op palen waar anderen dat niet deden (en sowieso kan je in de electroverse app zien welke palen ze ondersteunen).
En ik was met caravan.... ik moest echt elke 200km laden.....

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Inspired
Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:56:
[...]

Op het gevaar af dat je dit al weet......
Ik was afgelopen najaar ook in Spanje (verslag staat in dit forum). Ik onderschrijf je frustratie. Maarrr....... ik ben met de electroverse pas toch een heel eind gekomen. Die werkte vaak op palen waar anderen dat niet deden (en sowieso kan je in de electroverse app zien welke palen ze ondersteunen).
En ik was met caravan.... ik moest echt elke 200km laden.....
Nu zal het afhangen van de regio maar ik heb aan de Costa Blanca nooit issues gehad. Electromaps en TravelCard + Shell als backup en alles werkt. Ook een Iberdrola account maar deze is niet echt fijn aan te maken. Shell pas werkt ook op Iberdrola. Duurder maar goed. Zelfs jaren geleden in een klein dorpje (Finestrat) meerdere 11kW laders waarvan enkele destijds ook nog gratis. Maar goed, een paar honderd kilometer kan veel verschil maken. Maar Electromaps is in Spanje wel handig om te raadplegen.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

Als ik nog een wens mag hebben is dat laadpalen bij grote tankstations of rustplaatsen een prominentere plek krijgen en beschutting tegen de zon. Alleen Fastned heeft dat nu volgens mij. Zal duurder zijn om aan te leggen, maar wel veel comfortabeler.

Kia Niro-EV 2024

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:25
Freak187 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:34:
Als ik nog een wens mag hebben is dat laadpalen bij grote tankstations of rustplaatsen een prominentere plek krijgen en beschutting tegen de zon. Alleen Fastned heeft dat nu volgens mij. Zal duurder zijn om aan te leggen, maar wel veel comfortabeler.
In Frankrijk zijn de snelladers van Engie Vianeo en van Total Energies vaak ook overkapt. Op de aires langs de Autoroute is de bewegwijzering in mijn ervaring goed, als je het symbooltje voor opladen kent zijn de opladers er makkelijk te vinden.

• DonJunior
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Nu zal het afhangen van de regio maar ik heb aan de Costa Blanca nooit issues gehad. Electromaps en TravelCard + Shell als backup en alles werkt. Ook een Iberdrola account maar deze is niet echt fijn aan te maken. Shell pas werkt ook op Iberdrola. Duurder maar goed. Zelfs jaren geleden in een klein dorpje (Finestrat) meerdere 11kW laders waarvan enkele destijds ook nog gratis. Maar goed, een paar honderd kilometer kan veel verschil maken. Maar Electromaps is in Spanje wel handig om te raadplegen.
Bijzonder dat men meteen in de verdediging schiet en doet alsof ikzelf het probleem ben. Zoals eerder geschreven, ik rijd al meerdere jaren electrisch door Europa en ben dus goed voorbereid. Ik heb 4 laadpassen geprobeerd: ANWB, EnelX, MTC én Shell. Allen werden geweigerd. Ik heb als backup een Creditcard bij én diverse apps geïnstalleerd (zoals die van Tesla, Shell, ANWB en enkele lokale Spaanse, zoals Vilalta)

*sowieso

• DonJunior
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:47:
[...]

Ik zie toch al gauw 5 snelladers in de buurt en in Palamos een Zunder met 400kW. Daarnaast kijk ik altijd vooraf, als ik ergens onbekend ben, welke laadmogelijkheden er zijn. Want behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie in de toekomst. Fijne vakantie :) ik moet nog een paar maandjes wachten.
Die snelladers die je aangeeft zijn niet echt in de buurt. Meer dan 20 minuten rijden en dan hopen dat ze nét op dat moment niet bezet zijn.

Mijn vakantie is gelukkig hier voorbij en was verder prima. Nu wil ik een beetje bijladen om rustig richting huis te kunnen gaan.

De rest van de vakantie (ook het laden) was prima. Hier in de directe omgeving is het gewoon ruk qua laders. Dat ben ik gewoon niet gewend. That's all.

*sowieso

• Inspired
DonJunior schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:46:
[...]

Bijzonder dat men meteen in de verdediging schiet en doet alsof ikzelf het probleem ben. Zoals eerder geschreven, ik rijd al meerdere jaren electrisch door Europa en ben dus goed voorbereid. Ik heb 4 laadpassen geprobeerd: ANWB, EnelX, MTC én Shell. Allen werden geweigerd. Ik heb als backup een Creditcard bij én diverse apps geïnstalleerd (zoals die van Tesla, Shell, ANWB en enkele lokale Spaanse, zoals Vilalta)
Niemand zegt dat jij het probleem bent. :) We geven alleen onze ervaring. Zoals ik ook al zei, ergens anders in Spanje kan het zeker anders zijn dan waar ik kom.

• Pr088
kevertje1977 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Thanks ! Dan ga ik net voor ik op reis ga even met een ander mailadres registreren.
O-)
Dat is wel een goede workaround!

• Pr088
DonJunior schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:46:
[...]

Balen man! Spanje is wel echt de uitdaging. Ik zou bij volgende laadstops wel in een andere volgorde proberen: Shell, ANWB, MTC en EnelX. MTC zijn vaker issues mee in het buitenland en EnelX is een Italiaanse aanbieder. 95% kans dat die het sowieso niet doet buiten Italië. Het blijft Zuid-Europa :D
Electroverse (app) zou je nog kunnen proberen. En thuis als de wiedeweerga bestellen (gratis). Werkt in mijn ervaring op nagenoeg alle obscure laadpalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pr088 op 31-07-2026 08:28 ]

• EDB

EDB

Inspired schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:15:
[...]

Electromaps heeft mij in Spanje ook 1 x gered. Geen enkele pas werkte (denk dat de paslezer defect was), in de apps van oa Shell en ANWB stonden de palen niet aangegeven. Kon toen via de app van Electromaps de sessie starten en stoppen.

• Tommie12
  • Nu online
D.deJong schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:57:
[...]

Ook voor de freeflow gebruik ik mijn kastje, helemaal top en je betaald alleen de maand die je het kastje gebruikt.
Behalve als je het 2 jaar niet gebruikt…

• DonJunior
  • Nu online
Inspired schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 06:54:
[...]

Niemand zegt dat jij het probleem bent. :) We geven alleen onze ervaring. Zoals ik ook al zei, ergens anders in Spanje kan het zeker anders zijn dan waar ik kom.
Fair enough.. sorry ik was gisteren zó gefrustreerd hahaha. Al jaren geen laadstress meer gewend en nu ineens kon ik nergens laden..

*sowieso

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Behalve als je het 2 jaar niet gebruikt…
Ik gebruik hem ieder jaar maar dat ene tientje als je hem meer dan 24 maanden niet gebruikt is peanuts.
Pagina: 1 ... 163 ... 171 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.