7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Dat lijkt op het door TeslaBjorn benoemde probleem, de laadstekker wordt te warm.kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:53:
Het laden bij Electra was goed behalve bij Lesquin (Lille Airport, Mercure)
Daar was het warm en ik denk dat dat de reden was dat de laadsnelheid af en toe in elkaar zakte. (zie foto hieronder)
[Afbeelding]
[ Voor 43% gewijzigd door PeterZ(on) op 29-07-2026 10:44 ]
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat las ik ook ergens. De laadpaal zelf (het scherm) was ook niet normaal warm.PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Dat lijkt op het door TeslaBjorn benoemde probleem, de laadstekker wordt te warm.
[YouTube: Why 400 kW chargers don't deliver the claimed power]
Wel vervelend want daardoor duurde het laden echt belachelijk lang.
Via Renault Mobilize : 4,99 per maand :
Duitsland : 0,44 cent per kWh
Oostenrijk : 0,42 cent per kWh
Via Ionity zelf : 11,99 per maand :
Duitsland : 0,41 cent per kWh
Oostenrijk : 0,39 cent per kWh
Als ik zoek in de app van enbw.com dan zie ik vooral 51 cent per kWh.
De Tesla tarieven zijn met abbo van 11,99 niet veel aantrekkelijker dan Ionity en ook nog variabel.
Grote probleem met Ionity zijn de vele kleine laadplekken met slechts 5 of 6 snelladers. Die kom je bij Tesla toch echt bijna niet tegen, waardoor de kans op laadfiles veel kleiner is.kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:28:
Iemand nog betere tips voor een reis naar Oostenrijk ?
De Tesla tarieven zijn met abbo van 11,99 niet veel aantrekkelijker dan Ionity en ook nog variabel.
Soms moet ik even gniffelen in dit topic over het centen werk waar over wordt gesproken. Stel ik rij 1100km met mijn aanhanger naar zuid-frankrijk. Dan is mijn verbruik op de totale trip ca. 230kwh en kom ik aan met een kleine marge in de batterij. Dan is het verscihl tussen Renault Mobilize en Ionity zelf inclusief abonnement kosten <€1,00 op een enkele trip. Als ik dit afzet tegenover een trip zonder abonnement met een gemiddeld tarief van €0,60 dan bespaar ik €30 enkele reis.kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:28:
Persoonlijk zou ik dan gaan voor gemak en het voorkomen van volle stalls en kiezen voor flexibiteit ipv te binden aan een laadpartner die de laatste tijd bekend staat om zijn instabiele laadstructuur, drukte vanwege aantrekkelijke tarieven, afgeknipte connectoren en trage snelheden bij warm weer. Just my 2 cents.
Ik zat nog even na te denken over een trip met een ICE naar zomervakantie. Ik heb daar nooit gelet op de brandstofprijzen. Deze zijn/waren immers vaak lastig terug te vinden onderweg. Bijna leeg = tanken. Waarom is dit bij een EV ineens wel een relevant onderwerp geworden?
[ Voor 10% gewijzigd door Bo0bz op 29-07-2026 11:50 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Het is persoonlijk denk ? Toen ik nog geen EV reed probeerde ik ook zo voordelig mogelijk Diesel te tanken en ging ik in Duitsland ook de snelweg af ipv langs de autobahn duur tanken.Bo0bz schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:46:
[...]
Soms moet ik even gniffelen in dit topic over het centen werk waar over wordt gesproken. Stel ik rij 1100km met mijn aanhanger naar zuid-frankrijk. Dan is mijn verbruik op de totale trip ca. 230kwh en kom ik aan met een kleine marge in de batterij. Dan is het verscihl tussen Renault Mobilize en Ionity zelf inclusief abonnement kosten <€1,00 op een enkele trip. Als ik dit afzet tegenover een trip zonder abonnement met een gemiddeld tarief van €0,60 dan bespaar ik €30 enkele reis.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor gemak en het voorkomen van volle stalls en kiezen voor flexibiteit ipv te binden aan een laadpartner die de laatste tijd bekend staat om zijn instabiele laadstructuur, drukte vanwege aantrekkelijke tarieven, afgeknipte connectoren en trage snelheden bij warm weer. Just my 2 cents.edit:
Ik zat nog even na te denken over een trip met een ICE naar zomervakantie. Ik heb daar nooit gelet op de brandstofprijzen. Deze zijn/waren immers vaak lastig terug te vinden onderweg. Bijna leeg = tanken. Waarom is dit bij een EV ineens wel een relevant onderwerp geworden?
Waarom zou je teveel betalen als je met een klein beetje research kan besparen ?
Mijn trip naar Parijs/Versailles is dankzij dit forum goedkoper geworden.
Ik denk dat ik daarmee zo 75-125 euro in de knip heb gehouden.
En dan gaat het niet om het geld maar ik wil zo voordelig mogelijk laden.
Dit is natuurlijk allemaal heel erg persoonlijk, en iedereen moet lekker doen wat-ie zelf wil.kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Waarom zou je teveel betalen als je met een klein beetje research kan besparen ?
Maar voor mij persoonlijk zijn andere zaken dan geld op zo'n moment gewoon belangrijker.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
hè? Wat? 😄kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:05:
[...]
We gaan wat offtopic ben ik bang maar ik vind het een soort van sport om zo voordelig mogelijk te laden. Als ik bij Electra op de terminal iets van 64 cent zie en ik laad er voor 29 cent , das toch mooi
Laat ik het nog groffer maken centen.....s.Skynett schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:17:
[...]
Dit is natuurlijk allemaal heel erg persoonlijk, en iedereen moet lekker doen wat-ie zelf wil.
Maar voor mij persoonlijk zijn andere zaken dan geld op zo'n moment gewoon belangrijker.
Uiteindelijk (met mijn Tesla) voornamelijk via Tesla SuC geladen want dat werkt altijd en genoeg plek. Ook plekken gehad met ern ionity ernaast waar mensen stonden te wachten terwijl de SuC nog veel plekken vrij had... (blijkbaar mensen met een ionity abonnement). Ook bij elke grote supermarkt in Frankrijk snelladers te vinden.
Maar in Spanje toch wel anders. Langs de snelweg prima maar als je eraf bent is het enorm zoeken. Vandaag bij een Aldi geweest, gratis laden voor klanten. Inpluggen, dan moet je naar de kassa waar ze hem aanzetten. Laden ging maar op 1 fase met 32A (7kW). Na 15 minuten poef, stroom eraf. Weer naar de kassa, weer 15 minuten actief. Leuk dat het gratis is maar dan heb ik toch veel liever een betaalde lader die het altijd doet en 11kW (of nog beter een snellader) is.
Mogelijk had ik dat ook idd op de heenweg…PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:35:
[...]
Dat lijkt op het door TeslaBjorn benoemde probleem, de laadstekker wordt te warm.
[YouTube: Why 400 kW chargers don't deliver the claimed power]
Zou een vochtige theedoek over stekker om te koelen helpen?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
???????En dan gaat het niet om het geld maar ik wil zo voordelig mogelijk laden.
Voordeel gaat hier toch om geld? Niks mis mee hoor, maar in deze zin ontbreekt alle logica.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Die "oplossing" heb ik ook wel eens voorbij zien komen maar ik dacht dat het werd afgeraden en of het helpt, geen idee. De juiste stekker kiezen, als er verschillende zijn, is het veiligst. Maar met mijn Ioniq speelt dat probleem gelukkig niet.Puppetmaster schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:49:
[...]
Mogelijk had ik dat ook idd op de heenweg…
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Langs de autoroute zie/zag je vaak borden met de prijzen bij de volgende tankstations. Als het dan duidelijk goedkoper was bij de eropvolgende, reed ik graag een stukje door. Idem met autohofs in Duitsland.Bo0bz schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:46:
[...]edit:
Het topic is hotter met EV omdat de verschillen absoluut, maar helemaal relatief veel groter zijn dan bij benzine.
Ook is het mega simpel te behalen, ff het juiste abo kiezen en kassa.
Daarnaast vind ik het leuk om te doen. Lange reizen met de EV zijn al zo simpel, beetje extra uitdaging kan geen kwaad.
[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 29-07-2026 13:01 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Overal bij V4's geladen, maar viel mij op dat er weinig non-Tesla's aan het laden waren..
Had een Electra backup abo, maar dus niet gebruikt.. zag een laadplein (Charles De Gaulle airport) met Electra laadpunten, toen we zochten naar de Tesla SuC laadplein, maar alsnog bij Tesla geladen.
Wat voor auto rij je?
Je totale kosten waren nu 56 euro, lijkt me sterk dat je 60-70% bespaard in de kosten hierdoor. Als dat wel zo is dan is de situatie rondom laadpassen e.d. nog erger dan ik vantevoren nog vermoedde.kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Het is persoonlijk denk ? Toen ik nog geen EV reed probeerde ik ook zo voordelig mogelijk Diesel te tanken en ging ik in Duitsland ook de snelweg af ipv langs de autobahn duur tanken.
Mijn trip naar Parijs/Versailles is dankzij dit forum goedkoper geworden.
(ik rij zelf Tesla, dus zal onderweg naar Noord-Spanje alleen bij Tesla SuC laden, enige wat ik dan nog heb is de incidentele lokale laadpaal voor hooguit een paar keer. Daarvoor ga ikzelf niet het hele moeras van laadpassen ontdekken en uitrekenen of een abonnement wel/niet goedkoper gaat zijn)
Als je het artikel leest van eerder deze maand : https://www.ad.nl/auto/retourtje-utrecht-barcelona-met-diesel-het-goedkoopst-elektrische-auto-het-duurst~aa35e183c/Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:29:
[...]
Je totale kosten waren nu 56 euro, lijkt me sterk dat je 60-70% bespaard in de kosten hierdoor. Als dat wel zo is dan is de situatie rondom laadpassen e.d. nog erger dan ik vantevoren nog vermoedde.
(ik rij zelf Tesla, dus zal onderweg naar Noord-Spanje alleen bij Tesla SuC laden, enige wat ik dan nog heb is de incidentele lokale laadpaal voor hooguit een paar keer. Daarvoor ga ikzelf niet het hele moeras van laadpassen ontdekken en uitrekenen of een abonnement wel/niet goedkoper gaat zijn)
Je kan als je niet nadenkt dus zomaar het dubbele of driedubbele betalen per kWh.
De situatie rond laadpassen is ook erg. Dat zie je oa hier :
https://www.ionity.eu/nl/abonnementen. aan de paal 76 cent, met app 72 cent, en met abbo 43 of 54 cent
FastNed : met bankpas 77 cent. Met account 69 cent, als goldmember 54 cent
Tesla Model 3 Highland, heb 3x een stint van 300km gereden.. net te lang voor onze blazen, dus een auto met een grotere batterijcapaciteit is niet nodig, enkel wat sneller laden als we niet hoeven te eten.
Via Enbw: 11,99 per maand, €0,34 cent per kWh (https://www.enbw.com/elektromobilitaet/produkte/ladetarife#unterwegs-laden)kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:28:
Ik heb familie in Duitsland met Enbw energiecontract, dus ik zou nog 10% extra (=0.306) met hun laadpas moeten krijgen.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Met deze getallen kom ik nog niet op een 60-70% lagere kosten uit, hooguit op 30-40%. De verdere kostenbesparing kan verder volgens mij alleen als je snelweg zonder abonnement (dus de allerduurste kwh-prijs) gaat vergelijken met lokaal met abonnement (de allergoedkoopste kwh-prijs) volgens mij. Alleen is dat jezelf rijk rekenen, omdat je zoals je zelf al aangaf nooit voor de duurste prijs langs de snelweg gaat.kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:37:
[...]
Als je het artikel leest van eerder deze maand : https://www.ad.nl/auto/retourtje-utrecht-barcelona-met-diesel-het-goedkoopst-elektrische-auto-het-duurst~aa35e183c/
Je kan als je niet nadenkt dus zomaar het dubbele of driedubbele betalen per kWh.
De situatie rond laadpassen is ook erg. Dat zie je oa hier :
https://www.ionity.eu/nl/abonnementen. aan de paal 76 cent, met app 72 cent, en met abbo 43 of 54 cent
FastNed : met bankpas 77 cent. Met account 69 cent, als goldmember 54 cent
Waar ik op doelde is dat het AD/ANWB doen alsof benzine/diesel rijden voordeliger is naar Barcelona. Maar dat is als je appels met peren vergelijkt. Als je duur gaat opladen en goedkoop gaat tanken zal je voordeliger uit zijn. Maar dat is toch een scheve vergelijking ?Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Met deze getallen kom ik nog niet op een 60-70% lagere kosten uit, hooguit op 30-40%. De verdere kostenbesparing kan verder volgens mij alleen als je snelweg zonder abonnement (dus de allerduurste kwh-prijs) gaat vergelijken met lokaal met abonnement (de allergoedkoopste kwh-prijs) volgens mij. Alleen is dat jezelf rijk rekenen, omdat je zoals je zelf al aangaf nooit voor de duurste prijs langs de snelweg gaat.
Als ik dit topic niet had gelezen dan had ik in Frankrijk niet 171,16 voor 29 cent geladen maar was ik voor Ionity gegaan voor 31 cent met 12 euro abbo.
En dan had ik niet 21kWh geladen voor niets bij Fastned maar had ik bij Ionity NL geladen voor 43 cent.
Fair enough, dan was ik niet 56,31 kwijt maar bijna 81 euro. Dat is 43 procent meer.
Heb het Kyle Connor (Out of Spec) vaak zien doen in challenges.Puppetmaster schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:49:
Het helpt maar het wordt wel afgeraden.
Electriciteit en 'water' vind ik zelf ook niet de fijnste combinatie.
kevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:05:
[...]
En dus maar 25 euro en geen 75-125 eurokevertje1977 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:08:
[...]
Fair enough, dan was ik niet 56,31 kwijt maar bijna 81 euro. Dat is 43 procent meer.
En dat is gewoon goed geld hè, begrijp me goed. En dat geld kun je dan weer beter uitgeven voor een borreltje op een terras, want dat is beter besteed geld. Maar de winst van al dat geshop tussen allerlei laadpassen e.d. wordt wel vaak overdreven, en dat was mijn punt een beetje
Dat artikel van AD/ANWB is sowieso echt een ontzettend slecht artikel met hele matige conclusies op basis van een hele matige onderzoeksopzet. Daar zou ik sowieso geen conclusies aan verbinden
[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 29-07-2026 15:15 ]
Dank voor deze tip. Vreemde is dat als ik in de app nu kies voor tariff L dat ie aangeeft dat het 19.08.2026 in gaat. Geen idee waarom want ik zou denk dat als je geen abbo hebt, dat het direct in kan gaan.Megalo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:01:
[...]
Via Enbw: 11,99 per maand, €0,34 cent per kWh (https://www.enbw.com/elektromobilitaet/produkte/ladetarife#unterwegs-laden)
Ik heb familie in Duitsland met Enbw energiecontract, dus ik zou nog 10% extra (=0.306) met hun laadpas moeten krijgen.
Jammer is dat je een gratis pas krijgt bij activatie maar die zou ik liever al eerder ontvangen.
Ik gok zomaar dat het stuk van die Frank Buma afkomt, die had jaren geleden ook al van die video's met zogenaamde challenges met de meest absurde tankstops waar niets van klopte. De ANWB komt bij velen betrouwbaar over maar is het geenszins.Blik1984 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:14:
Dat artikel van AD/ANWB is sowieso echt een ontzettend slecht artikel met hele matige conclusies op basis van een hele matige onderzoeksopzet. Daar zou ik sowieso geen conclusies aan verbinden
Ik kan die gast écht niet aanhoren, met die harde "g" van 'm die bij mij door merg en been gaat...PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:37:
[...]
Ik gok zomaar dat het stuk van die Frank Buma afkomt, die had jaren geleden ook al van die video's met zogenaamde challenges met de meest absurde tankstops waar niets van klopte. De ANWB komt bij velen betrouwbaar over maar is het geenszins.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.