maar je schrijft zelf dat je 1 tot 2 keer per jaar in Frankrijk bent?
Maximaal, soms ook 2 jaar niet. Met die hoge temperaturen gaan we in de zomer meer naar het Noorden op vakantie in de zomer.Promotioneel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:31:
[...]
maar je schrijft zelf dat je 1 tot 2 keer per jaar in Frankrijk bent?
Dit jaar wel een weekend door gebracht in Mont-Saint-Michel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik wilde toch even vragen of er wat Tweakers inzichten zijn rond Istrie Kroatie en Tesla Superchargers
Ik rij er zondag heen, we komen maandag aan en zijn dan 2 weken links tegen de kust bij Novingrad/Porec/Umag.
De rit zelf heeft genoeg Tesla laders, maar ik kan niet goed inschatten of je vanuit die kuststreek makkelijk even naar de Tesla lader rijd in Koper Slovenie of Kastav Kroatie.
Ik kan gratis daar laden en het is geen must maar zou altijd tof zijn.
Zijn er Tesla rijders die in de streek zijn geweest en hebben geprobeerd om via die Tesla laders de vakantie van stroom te voorzien?
Ik rij er zondag heen, we komen maandag aan en zijn dan 2 weken links tegen de kust bij Novingrad/Porec/Umag.
De rit zelf heeft genoeg Tesla laders, maar ik kan niet goed inschatten of je vanuit die kuststreek makkelijk even naar de Tesla lader rijd in Koper Slovenie of Kastav Kroatie.
Zijn er Tesla rijders die in de streek zijn geweest en hebben geprobeerd om via die Tesla laders de vakantie van stroom te voorzien?
Hier ook op vakantie in Spanje (Salou). Heel Frankrijk geen enkel probleem met opladen. (Shell recharge). De eerste de beste in Spanje, Iberdrola geeft problemen. Laadpas werkte niet en creditcard kon alleen ingezet worden nadat ik een account aanmaakte + paspoort gegevens invoerde.EDB schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:42:
[...]
Ik herken dat minder. Rijd al jaren met de EV naar het zuiden van Spanje. Langs de hoofdwegen prima, ik zie bij tankstations steeds vaker laadpalen opduiken die (nog) niet in de apps te vinden zijn en de bebording langs de wegen meldt de aanwezigheid van een laadpaal vaak ook niet. Maar ze zijn er steeds meer te vinden. Lokaal laad ik vaak bij Endesa (kan met ANWB kaart) en Iberdrola (Shell kaart). Die laatste 2 leveren meestal 50kw en dat is prima.
Ook zitten er bij mij in de buurt meerdere Tesla SC voor het geval ik een keertje haast heb met laden. En tijdens het boodschappen doen gratis 11kw laden bij de Lidl natuurlijk… we blijven Hollanders.
Shell recharge heb ik daarna nergens kunnen gebruiken. Niet bij de laders van Esclat en ook niet bij Mercadona. Straks richting huis stoppen we maar bij een Tesla lader om daar bij te laden.
Freshmile heeft mij zowel in Italië als Spanje bijna nooit in de steek gelaten. Ook qua tarieven niet.Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:27:
[...]
. Het blijft Zuid-Europa
Electroverse (app) zou je nog kunnen proberen. En thuis als de wiedeweerga bestellen (gratis). Werkt in mijn ervaring op nagenoeg alle obscure laadpalen.
Naast eventuele abo's zijn Freshmile en Electroverse mijn steun en toeverlaten.
OT: van Anwb begin ik een beetje te walgen: hoge tarieven, 100 mio winst en een directie die zeer fors verdient.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Het lijkt er op dat deze 400 kW Zunder chargers inmiddels in gebruik zijn genomen. In de Zunder app zijn ze nu zichtbaar en er zijn er een paar in bedrijf (aan het laden). Goed om in de app te kunnen zien hoe ver de ladende auto’s zijn. Las ook dat Zunder nu Plug & Charge ondersteunt. 🤙Inspired schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:49:[Afbeelding]
- Eerste stop bij Tesla L'Aldea na 310km - 8 x v3 & 8 x v4; Beetje vergane glorie maar restaurant/toilet wel 24/7 open. Oude meuk maar je kunt er wel van alles krijgen. En verder weinig andere opties hier in Spanje. Leuk om te zien dat iedereen bij de v4 wil staan. Ze denken dat deze sneller gaan denk ik. Bij de oude v3's stond er niemand en die laden net zo snel. En wellicht nog wel sneller als alle v4s vol staan. Relatief rustig 25-35% bezetting. Zunder laders waren ook nog vrij. Er zijn ook nog 4 extra Zunder laders in aanbouw onder afdakje. In Spanje de vraag wanneer die het gaan doen.
Smart #5 Premium 2026
Haha ja die EnelX pas had ik inderdaad nog van mijn eerdere trip naar Italië. Op een gegeven moment probeer je gewoon alles.Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:27:
[...]
Balen man! Spanje is wel echt de uitdaging. Ik zou bij volgende laadstops wel in een andere volgorde proberen: Shell, ANWB, MTC en EnelX. MTC zijn vaker issues mee in het buitenland en EnelX is een Italiaanse aanbieder. 95% kans dat die het sowieso niet doet buiten Italië. Het blijft Zuid-Europa
Electroverse (app) zou je nog kunnen proberen. En thuis als de wiedeweerga bestellen (gratis). Werkt in mijn ervaring op nagenoeg alle obscure laadpalen.
Dank voor de tip (van meerdere mensen nu gehad) over de Electroverse app die ga ik komende jaren zeker installeren dan.
Heb voor nu, met goedkeuring van, de grannycharger onder het stof vandaan gehaald omdat we alles al aan het inpakken zijn om terug naar huis te gaan morgen. De grannycharger van VW werkt overigens prima op een BMW heb ik zojuist ondervonden.
*sowieso
EnelX Juicepass zou moeten werken bij Endesa, ik heb er jaren geleden een account aangemaakt maar nooit gebruikt want te omslachtig.Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:27:
[...]
EnelX is een Italiaanse aanbieder. 95% kans dat die het sowieso niet doet buiten Italië. Het blijft Zuid-Europa
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
en op iedere andere EV met een CCS aansluiting. De stroom die eruit komt is merkloos..DonJunior schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:00:
[...]
Heb voor nu, met goedkeuring van, de grannycharger onder het stof vandaan gehaald omdat we alles al aan het inpakken zijn om terug naar huis te gaan morgen. De grannycharger van VW werkt overigens prima op een BMW heb ik zojuist ondervonden.
Ik heb de granny charger voor het laatst in 2021 gebruikt op een Frans vakantiepark met 1000 huisjes waar toen 2 openbare stopcontacten als gratis laadpunt dienden. Dit jaar gezien dat er verspreid over het park 50-60 (!) laadpalen zijn geplaatst. Het gaat echt vooruit! Dit jaar in heel Zuid Europa prima kunnen laden overal.
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 31-07-2026 10:19 ]
Iberdrola werkt met Electroverse. Dat heb ik in oktober nog gedaan.Steefmeister schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Hier ook op vakantie in Spanje (Salou). Heel Frankrijk geen enkel probleem met opladen. (Shell recharge). De eerste de beste in Spanje, Iberdrola geeft problemen. Laadpas werkte niet en creditcard kon alleen ingezet worden nadat ik een account aanmaakte + paspoort gegevens invoerde.
Shell recharge heb ik daarna nergens kunnen gebruiken. Niet bij de laders van Esclat en ook niet bij Mercadona. Straks richting huis stoppen we maar bij een Tesla lader om daar bij te laden.
De Electroverse app kan je tijdens de reis nog downloaden en ontsluit al een heel aantal palen.
In oktober gebruikte ik mijn elektroverse pasje op iberdrola dus ik weet niet of dat met de app had gekund.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Alles kan, maar voor die paar euro's (hou ook rekening met de snelwegtol) zou ik me de moeite toch besparen.World Citizen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:49:
Ik wilde toch even vragen of er wat Tweakers inzichten zijn rond Istrie Kroatie en Tesla Superchargers
Wij hebben in Istrië gewoon ac-geladen bij uitstapjes. Parkeren is dan meestal gratis en de ac-laders bevinden zich vaak zeer dicht bij de toeristische hotspots.
Ja, dit zal hem worden. Ik heb het een beetje uitgestippeld en zou rond kunnen komen met laden bij waar we overnachten. Ik heb het niet perse nodig, maar probeer eventueel dagen aan te passen zodat we toch langs die laders komen en hem mee pikken.Promotioneel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:03:
[...]
Alles kan, maar voor die paar euro's (hou ook rekening met de snelwegtol) zou ik me de moeite toch besparen.
Wij hebben in Istrië gewoon ac-geladen bij uitstapjes. Parkeren is dan meestal gratis en de ac-laders bevinden zich vaak zeer dicht bij de toeristische hotspots.
Side Note: Als je met kids op vakantie gaat dan is het echt leuk om met AI een liedje te maken over die vakantie. Een vakantieliedje. Je bouwt een songtekst met ChatGPT oid, en dan gooi je hem in zo een audio generator.
Wij gaan hier al helemaal stuk en vertrekken pas zondag.
Zoals in een eerder bericht vermeld waren wij onderweg naar zuid Frankrijk met de Kia EV6 en Knaus 450 FU.
totaal bijna 1200KM gereden en moet zeggen dat elektrische autos kwa rijgedrag gemaakt zijn om een caravan te trekken, wat een gemak!!
We hadden de reis ingepland in 3 sessies van ca 400km iets wat achteraf iets te rustig aan was voor ons, en uiteindelijk de 2e dag verder gereden zodat we de 3e dag eerder op de uiteindelijke camping aan kwamen.
Laden: ik heb maanden lang allerlei constructies en routes bedacht over hoe het toch allemaal zou gaan en stel dat ik niet kan afkoppelen, wat dan... kortom, routes gemaakt in ABRP, andere route gemaakt en stations waar je aangekoppeld kan laden in google maps opgeslagen, ik kende elk stukje asfalt alsof het mijn achtertuin was.. om uiteindelijk van geen van alles gebruik te maken..
Ik heb de auto verteld waar ik heen wou, die heeft een mooie route gemaakt, waarbij ik misschien iets te vroeg moest laden maar ik heb dat niet als vervelend ervaren. dan het afkoppelen: ja ik heb ca 50% van de laad sessies moeten afkoppelen. Was dat vervelend? Mwa. koste het veel tijd? Nee, tegenwoordig met de achteruitrijcamera's (mooi scrabble woord) ben ik in een minuut afgekoppeld en ook net zo snel weer aangekoppeld.
Zo goed als elke keer laden was de auto eerder klaar dan wij, voor een plasje, even met de hond spelen, even wat drinken halen, etc. Wij hebben het reizen dan ook echt niet als vervelend ervaren, zelfs onze 15 jarige puber die mee moest en nu naast mij zit te puberen (er is hier niks te doen en ik heb nog geen andere jongeren gezien, dat verhaal) heeft niet geklaagd.
Een ding wat mij wel opviel is dat als ik de boordcomputer moet geloven, ik constant boven de 37kwh/100km. wanneer ik echter de rijlogs bekijk en dat even in excel gooi kwam ik op het volgende verbruik uit:
Gemiddeld verbruik per 100 km per dag
totaal bijna 1200KM gereden en moet zeggen dat elektrische autos kwa rijgedrag gemaakt zijn om een caravan te trekken, wat een gemak!!
We hadden de reis ingepland in 3 sessies van ca 400km iets wat achteraf iets te rustig aan was voor ons, en uiteindelijk de 2e dag verder gereden zodat we de 3e dag eerder op de uiteindelijke camping aan kwamen.
Laden: ik heb maanden lang allerlei constructies en routes bedacht over hoe het toch allemaal zou gaan en stel dat ik niet kan afkoppelen, wat dan... kortom, routes gemaakt in ABRP, andere route gemaakt en stations waar je aangekoppeld kan laden in google maps opgeslagen, ik kende elk stukje asfalt alsof het mijn achtertuin was.. om uiteindelijk van geen van alles gebruik te maken..
Ik heb de auto verteld waar ik heen wou, die heeft een mooie route gemaakt, waarbij ik misschien iets te vroeg moest laden maar ik heb dat niet als vervelend ervaren. dan het afkoppelen: ja ik heb ca 50% van de laad sessies moeten afkoppelen. Was dat vervelend? Mwa. koste het veel tijd? Nee, tegenwoordig met de achteruitrijcamera's (mooi scrabble woord) ben ik in een minuut afgekoppeld en ook net zo snel weer aangekoppeld.
Zo goed als elke keer laden was de auto eerder klaar dan wij, voor een plasje, even met de hond spelen, even wat drinken halen, etc. Wij hebben het reizen dan ook echt niet als vervelend ervaren, zelfs onze 15 jarige puber die mee moest en nu naast mij zit te puberen (er is hier niks te doen en ik heb nog geen andere jongeren gezien, dat verhaal) heeft niet geklaagd.
Een ding wat mij wel opviel is dat als ik de boordcomputer moet geloven, ik constant boven de 37kwh/100km. wanneer ik echter de rijlogs bekijk en dat even in excel gooi kwam ik op het volgende verbruik uit:
Gemiddeld verbruik per 100 km per dag
| Datum | Totaal km | Totaal verbruik (kWh) | Gemiddeld verbruik per 100 km |
|---|---|---|---|
| 28/7 | 416,0 | 103,2 | 24,81 kWh |
| 29/7 | 590,7 | 214,4 | 36,30 kWh |
| 30/7 | 143,4 | 51,4 | 35,84 kWh |
Totale rit
- Totaal km: 1.150,1 km
- Totaal verbruik: 369,0 kWh
- Gemiddeld verbruik per 100 km: 32,08 kWh
Best een net verbruik denk ik.
Wat ons wel erg heeft geholpen is dat wij op dinsdag zijn gaan rijden. dat scheelt in drukte op de weg, maar ook bij de laadstations. we hebben nergens hoeven wachten.
Zo, tijd om van de vakantie te genieten!
Het is ook heerlijk lezen met de zon op het scherm.Freak187 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:34:
Als ik nog een wens mag hebben is dat laadpalen bij grote tankstations of rustplaatsen een prominentere plek krijgen en beschutting tegen de zon. Alleen Fastned heeft dat nu volgens mij. Zal duurder zijn om aan te leggen, maar wel veel comfortabeler.
Waarom die angst voor een kastje dat niet verplicht is? Ik neem bijvoorbeeld geen tolvignet voor Oostenrijk omdat ik daar nooit kom. Daar ga ik ook niet over zeuren.
OT, en dan laat ik het er bij. Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen. Meestal haal ik dat dan weg. Oostenrijk gaat me dan een jaar later ook geen geld af halen omdat ik er niet kom.Rob Voets schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:19:
[...]
Waarom die angst voor een kastje dat niet verplicht is? Ik neem bijvoorbeeld geen tolvignet voor Oostenrijk omdat ik daar nooit kom. Daar ga ik ook niet over zeuren.
Bip en go moet je in je auto laten, en als je er lang genoeg niet komt beginnen ze geld af te halen van je CC… om je geen diensten te verlenen. Daar ben ik behoorlijk allergisch aan.
Daarom zal ik ook niet snel een abo van 5 of 10€ pm aan gaan voor Fastned of zo. Je vergeet dat op te zeggen, en elke maand verdwijnen de euro’s.
Fulli tolbadge heeft alleen een maand-fee BIJ GEBRUIK en de tolkosten. Pak je geen tolweg dan wordt er niets afgeschreven, al doe je dat 900 jaar niet, wordt er 900 jaar niets afgeschreven.Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:50:
[...]
OT, en dan laat ik het er bij. Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen. Meestal haal ik dat dan weg. Oostenrijk gaat me dan een jaar later ook geen geld af halen omdat ik er niet kom.
Bip en go moet je in je auto laten, en als je er lang genoeg niet komt beginnen ze geld af te halen van je CC… om je geen diensten te verlenen. Daar ben ik behoorlijk allergisch aan.
Daarom zal ik ook niet snel een abo van 5 of 10€ pm aan gaan voor Fastned of zo. Je vergeet dat op te zeggen, en elke maand verdwijnen de euro’s.
En heb je er 900 jaar geen last van, 0 eurocent.
Ik kom met de ix3 op +- 24kwh/100km uit bij onze reis naar Oostenrijk. 4 personen, incl. Dakkoffer en cruisesnelheid +-130kmh met uitschieters waar ik dat nodig vond 
Hier in de regio (pressegersee) geen snelladers maar op het park 2 11kw laders. Wel vaak bezet maar heeft niet tot problemen geleid gelukkig.
Hier in de regio (pressegersee) geen snelladers maar op het park 2 11kw laders. Wel vaak bezet maar heeft niet tot problemen geleid gelukkig.
[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2026 16:59 ]
Zelfs een sticker plakken is voor Oostenrijk niet nodig. Je kunt online een virtueel vignet op kenteken kopen. Controle gaat dan via je kenteken of via een QR-code die je op je telefoon downloadt.Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:50:
[...]
Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Als je de Fulli 24 maanden niet gebruikt, betaal je 10 euro. Je kunt ‘m dan beter terugsturen anders betaal je elke 24 maanden die 10 euro.Zjanzjak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:54:
[...]
Fulli tolbadge heeft alleen een maand-fee BIJ GEBRUIK en de tolkosten. Pak je geen tolweg dan wordt er niets afgeschreven, al doe je dat 900 jaar niet, wordt er 900 jaar niets afgeschreven.
En heb je er 900 jaar geen last van, 0 eurocent.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
1000 huisjes…. Dat is iets voor het WTF topic.JTHZZ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:18:
[...]
en op iedere andere EV met een CCS aansluiting. De stroom die eruit komt is merkloos..
Ik heb de granny charger voor het laatst in 2021 gebruikt op een Frans vakantiepark met 1000 huisjes waar toen 2 openbare stopcontacten als gratis laadpunt dienden. Dit jaar gezien dat er verspreid over het park 50-60 (!) laadpalen zijn geplaatst. Het gaat echt vooruit! Dit jaar in heel Zuid Europa prima kunnen laden overal.
Maar dan zijn 50 palen nog weinig, tenzij het grootste deel van de vakantiegangers het merendeel van hun tijd niet meer bewegen buiten het park.
Prima voor jou toch. Ik heb er vandaag weer veel plezier van gehad. Zowel ouderwetse tolpoorten als fluxe Libre. Frankrijk is voor ons het vakantieland, dus meer dan 2 jaar geen gebruik is niet aan de orde.Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:50:
[...]
OT, en dan laat ik het er bij. Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen. Meestal haal ik dat dan weg. Oostenrijk gaat me dan een jaar later ook geen geld af halen omdat ik er niet kom.
In de mail van gister met de nieuwe tarieven staat dat het tarief 15 euro is bij 18 maanden geen gebruik.EDB schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:12:
[...]
Als je de Fulli 24 maanden niet gebruikt, betaal je 10 euro. Je kunt ‘m dan beter terugsturen anders betaal je elke 24 maanden die 10 euro.
Ja, en je moet het echt ver gaan zoeken op hun websites.jongetje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:32:
[...]
In de mail van gister met de nieuwe tarieven staat dat het tarief 15 euro is bij 18 maanden geen gebruik.
Ik ben allergisch aan die praktijken.
OT, en dan laat ik het er bij. Perfect voor mij, niets voor jou.Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:35:
[...]
Ja, en je moet het echt ver gaan zoeken op hun websites.
Ik ben allergisch aan die praktijken.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.