• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:16
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Behalve als je het 2 jaar niet gebruikt…
maar je schrijft zelf dat je 1 tot 2 keer per jaar in Frankrijk bent?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:54
Promotioneel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:31:
[...]

maar je schrijft zelf dat je 1 tot 2 keer per jaar in Frankrijk bent?
Maximaal, soms ook 2 jaar niet. Met die hoge temperaturen gaan we in de zomer meer naar het Noorden op vakantie in de zomer.

Dit jaar wel een weekend door gebracht in Mont-Saint-Michel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Ik wilde toch even vragen of er wat Tweakers inzichten zijn rond Istrie Kroatie en Tesla Superchargers

Ik rij er zondag heen, we komen maandag aan en zijn dan 2 weken links tegen de kust bij Novingrad/Porec/Umag.

De rit zelf heeft genoeg Tesla laders, maar ik kan niet goed inschatten of je vanuit die kuststreek makkelijk even naar de Tesla lader rijd in Koper Slovenie of Kastav Kroatie.

Ik kan gratis daar laden en het is geen must maar zou altijd tof zijn.
Zijn er Tesla rijders die in de streek zijn geweest en hebben geprobeerd om via die Tesla laders de vakantie van stroom te voorzien?

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:27
EDB schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Ik herken dat minder. Rijd al jaren met de EV naar het zuiden van Spanje. Langs de hoofdwegen prima, ik zie bij tankstations steeds vaker laadpalen opduiken die (nog) niet in de apps te vinden zijn en de bebording langs de wegen meldt de aanwezigheid van een laadpaal vaak ook niet. Maar ze zijn er steeds meer te vinden. Lokaal laad ik vaak bij Endesa (kan met ANWB kaart) en Iberdrola (Shell kaart). Die laatste 2 leveren meestal 50kw en dat is prima.
Ook zitten er bij mij in de buurt meerdere Tesla SC voor het geval ik een keertje haast heb met laden. En tijdens het boodschappen doen gratis 11kw laden bij de Lidl natuurlijk… we blijven Hollanders.
Hier ook op vakantie in Spanje (Salou). Heel Frankrijk geen enkel probleem met opladen. (Shell recharge). De eerste de beste in Spanje, Iberdrola geeft problemen. Laadpas werkte niet en creditcard kon alleen ingezet worden nadat ik een account aanmaakte + paspoort gegevens invoerde.

Shell recharge heb ik daarna nergens kunnen gebruiken. Niet bij de laders van Esclat en ook niet bij Mercadona. Straks richting huis stoppen we maar bij een Tesla lader om daar bij te laden.

https://www.youtube.com/@GoedBeterBier

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:43
Pr088 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:27:
[...]

. Het blijft Zuid-Europa :D
Electroverse (app) zou je nog kunnen proberen. En thuis als de wiedeweerga bestellen (gratis). Werkt in mijn ervaring op nagenoeg alle obscure laadpalen.
Freshmile heeft mij zowel in Italië als Spanje bijna nooit in de steek gelaten. Ook qua tarieven niet.
Naast eventuele abo's zijn Freshmile en Electroverse mijn steun en toeverlaten.
OT: van Anwb begin ik een beetje te walgen: hoge tarieven, 100 mio winst en een directie die zeer fors verdient.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:41

mm.kool

Smart #5 Premium 2026

Topicstarter
Inspired schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:49:
  • Eerste stop bij Tesla L'Aldea na 310km - 8 x v3 & 8 x v4; Beetje vergane glorie maar restaurant/toilet wel 24/7 open. Oude meuk maar je kunt er wel van alles krijgen. En verder weinig andere opties hier in Spanje. Leuk om te zien dat iedereen bij de v4 wil staan. Ze denken dat deze sneller gaan denk ik. Bij de oude v3's stond er niemand en die laden net zo snel. En wellicht nog wel sneller als alle v4s vol staan. Relatief rustig 25-35% bezetting. Zunder laders waren ook nog vrij. Er zijn ook nog 4 extra Zunder laders in aanbouw onder afdakje. In Spanje de vraag wanneer die het gaan doen. :)
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat deze 400 kW Zunder chargers inmiddels in gebruik zijn genomen. In de Zunder app zijn ze nu zichtbaar en er zijn er een paar in bedrijf (aan het laden). Goed om in de app te kunnen zien hoe ver de ladende auto’s zijn. Las ook dat Zunder nu Plug & Charge ondersteunt. 🤙

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6DOFFFbxd4HYCa8i5kTBJOTHfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t41eWvOsWG8ASgYyUhUVqdzT.jpg?f=fotoalbum_large

Smart #5 Premium 2026

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:17
[...]

Balen man! Spanje is wel echt de uitdaging. Ik zou bij volgende laadstops wel in een andere volgorde proberen: Shell, ANWB, MTC en EnelX. MTC zijn vaker issues mee in het buitenland en EnelX is een Italiaanse aanbieder. 95% kans dat die het sowieso niet doet buiten Italië. Het blijft Zuid-Europa :D
Electroverse (app) zou je nog kunnen proberen. En thuis als de wiedeweerga bestellen (gratis). Werkt in mijn ervaring op nagenoeg alle obscure laadpalen.
Haha ja die EnelX pas had ik inderdaad nog van mijn eerdere trip naar Italië. Op een gegeven moment probeer je gewoon alles.
Dank voor de tip (van meerdere mensen nu gehad) over de Electroverse app die ga ik komende jaren zeker installeren dan.

Heb voor nu, met goedkeuring van, de grannycharger onder het stof vandaan gehaald omdat we alles al aan het inpakken zijn om terug naar huis te gaan morgen. De grannycharger van VW werkt overigens prima op een BMW heb ik zojuist ondervonden.

*sowieso

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 18:33
[...]

EnelX is een Italiaanse aanbieder. 95% kans dat die het sowieso niet doet buiten Italië. Het blijft Zuid-Europa :D
EnelX Juicepass zou moeten werken bij Endesa, ik heb er jaren geleden een account aangemaakt maar nooit gebruikt want te omslachtig.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:02
DonJunior schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Heb voor nu, met goedkeuring van, de grannycharger onder het stof vandaan gehaald omdat we alles al aan het inpakken zijn om terug naar huis te gaan morgen. De grannycharger van VW werkt overigens prima op een BMW heb ik zojuist ondervonden.
en op iedere andere EV met een CCS aansluiting. De stroom die eruit komt is merkloos..

Ik heb de granny charger voor het laatst in 2021 gebruikt op een Frans vakantiepark met 1000 huisjes waar toen 2 openbare stopcontacten als gratis laadpunt dienden. Dit jaar gezien dat er verspreid over het park 50-60 (!) laadpalen zijn geplaatst. Het gaat echt vooruit! Dit jaar in heel Zuid Europa prima kunnen laden overal.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 31-07-2026 10:19 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:18
Steefmeister schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Hier ook op vakantie in Spanje (Salou). Heel Frankrijk geen enkel probleem met opladen. (Shell recharge). De eerste de beste in Spanje, Iberdrola geeft problemen. Laadpas werkte niet en creditcard kon alleen ingezet worden nadat ik een account aanmaakte + paspoort gegevens invoerde.

Shell recharge heb ik daarna nergens kunnen gebruiken. Niet bij de laders van Esclat en ook niet bij Mercadona. Straks richting huis stoppen we maar bij een Tesla lader om daar bij te laden.
Iberdrola werkt met Electroverse. Dat heb ik in oktober nog gedaan.
De Electroverse app kan je tijdens de reis nog downloaden en ontsluit al een heel aantal palen.
In oktober gebruikte ik mijn elektroverse pasje op iberdrola dus ik weet niet of dat met de app had gekund.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:16
World Citizen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:49:
Ik wilde toch even vragen of er wat Tweakers inzichten zijn rond Istrie Kroatie en Tesla Superchargers

Ik rij er zondag heen, we komen maandag aan en zijn dan 2 weken links tegen de kust bij Novingrad/Porec/Umag.

De rit zelf heeft genoeg Tesla laders, maar ik kan niet goed inschatten of je vanuit die kuststreek makkelijk even naar de Tesla lader rijd in Koper Slovenie of Kastav Kroatie.

Zijn er Tesla rijders die in de streek zijn geweest en hebben geprobeerd om via die Tesla laders de vakantie van stroom te voorzien?
Alles kan, maar voor die paar euro's (hou ook rekening met de snelwegtol) zou ik me de moeite toch besparen.

Wij hebben in Istrië gewoon ac-geladen bij uitstapjes. Parkeren is dan meestal gratis en de ac-laders bevinden zich vaak zeer dicht bij de toeristische hotspots.

• World Citizen
Promotioneel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Alles kan, maar voor die paar euro's (hou ook rekening met de snelwegtol) zou ik me de moeite toch besparen.

Wij hebben in Istrië gewoon ac-geladen bij uitstapjes. Parkeren is dan meestal gratis en de ac-laders bevinden zich vaak zeer dicht bij de toeristische hotspots.
Ja, dit zal hem worden. Ik heb het een beetje uitgestippeld en zou rond kunnen komen met laden bij waar we overnachten. Ik heb het niet perse nodig, maar probeer eventueel dagen aan te passen zodat we toch langs die laders komen en hem mee pikken.

Side Note: Als je met kids op vakantie gaat dan is het echt leuk om met AI een liedje te maken over die vakantie. Een vakantieliedje. Je bouwt een songtekst met ChatGPT oid, en dan gooi je hem in zo een audio generator.
Wij gaan hier al helemaal stuk en vertrekken pas zondag. :)

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-08 14:06
Zoals in een eerder bericht vermeld waren wij onderweg naar zuid Frankrijk met de Kia EV6 en Knaus 450 FU.

totaal bijna 1200KM gereden en moet zeggen dat elektrische autos kwa rijgedrag gemaakt zijn om een caravan te trekken, wat een gemak!!

We hadden de reis ingepland in 3 sessies van ca 400km iets wat achteraf iets te rustig aan was voor ons, en uiteindelijk de 2e dag verder gereden zodat we de 3e dag eerder op de uiteindelijke camping aan kwamen.

Laden: ik heb maanden lang allerlei constructies en routes bedacht over hoe het toch allemaal zou gaan en stel dat ik niet kan afkoppelen, wat dan... kortom, routes gemaakt in ABRP, andere route gemaakt en stations waar je aangekoppeld kan laden in google maps opgeslagen, ik kende elk stukje asfalt alsof het mijn achtertuin was.. om uiteindelijk van geen van alles gebruik te maken..

Ik heb de auto verteld waar ik heen wou, die heeft een mooie route gemaakt, waarbij ik misschien iets te vroeg moest laden maar ik heb dat niet als vervelend ervaren. dan het afkoppelen: ja ik heb ca 50% van de laad sessies moeten afkoppelen. Was dat vervelend? Mwa. koste het veel tijd? Nee, tegenwoordig met de achteruitrijcamera's (mooi scrabble woord) ben ik in een minuut afgekoppeld en ook net zo snel weer aangekoppeld.

Zo goed als elke keer laden was de auto eerder klaar dan wij, voor een plasje, even met de hond spelen, even wat drinken halen, etc. Wij hebben het reizen dan ook echt niet als vervelend ervaren, zelfs onze 15 jarige puber die mee moest en nu naast mij zit te puberen (er is hier niks te doen en ik heb nog geen andere jongeren gezien, dat verhaal) heeft niet geklaagd.

Een ding wat mij wel opviel is dat als ik de boordcomputer moet geloven, ik constant boven de 37kwh/100km. wanneer ik echter de rijlogs bekijk en dat even in excel gooi kwam ik op het volgende verbruik uit:

Gemiddeld verbruik per 100 km per dag
DatumTotaal kmTotaal verbruik (kWh)Gemiddeld verbruik per 100 km
28/7416,0103,224,81 kWh
29/7590,7214,436,30 kWh
30/7143,451,435,84 kWh

Totale rit
  • Totaal km: 1.150,1 km
  • Totaal verbruik: 369,0 kWh
  • Gemiddeld verbruik per 100 km: 32,08 kWh
Best een net verbruik denk ik.
Wat ons wel erg heeft geholpen is dat wij op dinsdag zijn gaan rijden. dat scheelt in drukte op de weg, maar ook bij de laadstations. we hebben nergens hoeven wachten.
Zo, tijd om van de vakantie te genieten!

• Bolulla
  • Laatst online: 18:44
Freak187 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:34:
Als ik nog een wens mag hebben is dat laadpalen bij grote tankstations of rustplaatsen een prominentere plek krijgen en beschutting tegen de zon. Alleen Fastned heeft dat nu volgens mij. Zal duurder zijn om aan te leggen, maar wel veel comfortabeler.
Het is ook heerlijk lezen met de zon op het scherm.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:16
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]

Behalve als je het 2 jaar niet gebruikt…
Waarom die angst voor een kastje dat niet verplicht is? Ik neem bijvoorbeeld geen tolvignet voor Oostenrijk omdat ik daar nooit kom. Daar ga ik ook niet over zeuren.

• Tommie12
Rob Voets schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Waarom die angst voor een kastje dat niet verplicht is? Ik neem bijvoorbeeld geen tolvignet voor Oostenrijk omdat ik daar nooit kom. Daar ga ik ook niet over zeuren.
OT, en dan laat ik het er bij. Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen. Meestal haal ik dat dan weg. Oostenrijk gaat me dan een jaar later ook geen geld af halen omdat ik er niet kom.

Bip en go moet je in je auto laten, en als je er lang genoeg niet komt beginnen ze geld af te halen van je CC… om je geen diensten te verlenen. Daar ben ik behoorlijk allergisch aan.

Daarom zal ik ook niet snel een abo van 5 of 10€ pm aan gaan voor Fastned of zo. Je vergeet dat op te zeggen, en elke maand verdwijnen de euro’s.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:21
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:50:
[...]

OT, en dan laat ik het er bij. Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen. Meestal haal ik dat dan weg. Oostenrijk gaat me dan een jaar later ook geen geld af halen omdat ik er niet kom.

Bip en go moet je in je auto laten, en als je er lang genoeg niet komt beginnen ze geld af te halen van je CC… om je geen diensten te verlenen. Daar ben ik behoorlijk allergisch aan.

Daarom zal ik ook niet snel een abo van 5 of 10€ pm aan gaan voor Fastned of zo. Je vergeet dat op te zeggen, en elke maand verdwijnen de euro’s.
Fulli tolbadge heeft alleen een maand-fee BIJ GEBRUIK en de tolkosten. Pak je geen tolweg dan wordt er niets afgeschreven, al doe je dat 900 jaar niet, wordt er 900 jaar niets afgeschreven.
En heb je er 900 jaar geen last van, 0 eurocent. :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:45
Ik kom met de ix3 op +- 24kwh/100km uit bij onze reis naar Oostenrijk. 4 personen, incl. Dakkoffer en cruisesnelheid +-130kmh met uitschieters waar ik dat nodig vond :)

Hier in de regio (pressegersee) geen snelladers maar op het park 2 11kw laders. Wel vaak bezet maar heeft niet tot problemen geleid gelukkig.

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2026 16:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:30
[...]

Als ik voor Oostenrijk een vignet koop, dan betaal ik, kleef dat ding, en nadien is de zaak af gelopen.
Zelfs een sticker plakken is voor Oostenrijk niet nodig. Je kunt online een virtueel vignet op kenteken kopen. Controle gaat dan via je kenteken of via een QR-code die je op je telefoon downloadt.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

Zjanzjak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Fulli tolbadge heeft alleen een maand-fee BIJ GEBRUIK en de tolkosten. Pak je geen tolweg dan wordt er niets afgeschreven, al doe je dat 900 jaar niet, wordt er 900 jaar niets afgeschreven.
En heb je er 900 jaar geen last van, 0 eurocent. :)
Als je de Fulli 24 maanden niet gebruikt, betaal je 10 euro. Je kunt ‘m dan beter terugsturen anders betaal je elke 24 maanden die 10 euro.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Tommie12
JTHZZ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:18:
[...]

en op iedere andere EV met een CCS aansluiting. De stroom die eruit komt is merkloos..

Ik heb de granny charger voor het laatst in 2021 gebruikt op een Frans vakantiepark met 1000 huisjes waar toen 2 openbare stopcontacten als gratis laadpunt dienden. Dit jaar gezien dat er verspreid over het park 50-60 (!) laadpalen zijn geplaatst. Het gaat echt vooruit! Dit jaar in heel Zuid Europa prima kunnen laden overal.
1000 huisjes…. Dat is iets voor het WTF topic.

Maar dan zijn 50 palen nog weinig, tenzij het grootste deel van de vakantiegangers het merendeel van hun tijd niet meer bewegen buiten het park.

• Rob Voets
[...]

Prima voor jou toch. Ik heb er vandaag weer veel plezier van gehad. Zowel ouderwetse tolpoorten als fluxe Libre. Frankrijk is voor ons het vakantieland, dus meer dan 2 jaar geen gebruik is niet aan de orde.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
EDB schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Als je de Fulli 24 maanden niet gebruikt, betaal je 10 euro. Je kunt ‘m dan beter terugsturen anders betaal je elke 24 maanden die 10 euro.
In de mail van gister met de nieuwe tarieven staat dat het tarief 15 euro is bij 18 maanden geen gebruik.

• Tommie12
jongetje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:32:
[...]

In de mail van gister met de nieuwe tarieven staat dat het tarief 15 euro is bij 18 maanden geen gebruik.
Ja, en je moet het echt ver gaan zoeken op hun websites.

Ik ben allergisch aan die praktijken.

• Rob Voets
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Ja, en je moet het echt ver gaan zoeken op hun websites.

Ik ben allergisch aan die praktijken.
OT, en dan laat ik het er bij. Perfect voor mij, niets voor jou.

• ourplayground
Hier op de camping in zuid Frankrijk hebben we nog net geen appgroep met de EV rijders van de camping.. wel worden er tips gedeeld over waar je enigszins ok kan laden in de buurt. Toch mooi dat het elkaar opzoekt, uit nood maar ook uit nieuwsgierigheid.

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 07:11
World Citizen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:49:

Ik ben op dit moment in Tar net naast Porec.
Ik kan niet anders zeggen dat de laadinfra een paar jaar achterloopt op andere delen van Europa.

In mijn mercedes navigatie staat dat er een Tesla supercharger is in Porec, maar die kan ik niet vinden.

Er is 2x 120kw bij de kaufland, altijd vol, 2x 50kw bij de Lidl altijd vol, bij een tankstation tussen Porec en tar een 50kw. Wel eens plek maar de 50kw is gedeeld dus 25kw.

Wij zijn op camping Lanterna volgens mij met een paar 1000 andere mensen en er zijn 2 laadplekkeb deze paal is kapot. Maargoed anders bijna onmogelijk om een plek te krijg denk ik.

Maar in Rovinj zit een Ionity 4x300 en verder op bij een soort winkelplein daar is volgens mij 4x150.

Is stukje rijden maar ach het is vakantie dus ik red mij prima totaal geen laadstress.

Ze zouden wel een stapje mogen zetten hier. Maar je red je op deze manier prima. Laden wanneer het kan niet wanneer het hoeft

[ Voor 3% gewijzigd door iceme op 31-07-2026 19:15 ]

• JTHZZ
Tommie12 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:27:
[...]

1000 huisjes…. Dat is iets voor het WTF topic.

Maar dan zijn 50 palen nog weinig, tenzij het grootste deel van de vakantiegangers het merendeel van hun tijd niet meer bewegen buiten het park.
Veel hangt ook af van de nationaliteiten van de bezoekers. Het zijn nog steeds Nederlanders, Belgen, Scandinaviërs en wat Duitsers die al die laadpalen bezetten. Dus als die er niet zoveel zitten (was daar zo), dan heb je plek genoeg. Italianen, Fransen, Spanjaarden kom ik echt niet vaak tegen bij de laadpaal. Ik laad niet bij Tesla dus ik kwam alleen onderweg in Italië bijv nog wat verdwaalde lokale Tesla’s tegen en gek genoeg Omoda en Jaecoo, maar verder weinig te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door JTHZZ op 31-07-2026 19:32 ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

[...]

Ook weer bijzonder. Op hun website staat -vandaag- deze prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gKp03zVGIvq3hPqX8nMuPm7GRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D4jWU8B58SufuYDprNDZjEn.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: had deze week ook een mail van Fulli ontvangen (volledig in het Frans) en nog geen moeite genomen om deze te vertalen. In de nieuwe tarievenlijst staat inderdaad 18 maanden en 15 euro! Kennelijk hebben ze de website nog niet bijgewerkt. Goed om te weten in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door EDB op 31-07-2026 21:02 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:50
Momenteel in Zwitserland op de overnachtingsplek. Gratis AC laden bij het hotel, morgenochtend volgeladen weer door. Geen enkele laadfile gezien onderweg. Wel enorme files zowel richting Zwitserland als naar NL. volgende keer weer lekker op doordeweekse dag reizen.

Morgen wat uitgebreidere getallen :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:05
Vandaag de tweede etappe vanuit Benissa. Vanuit tussenstop in Lyon vertrokken naar regio Enschede. Iets meer dan 900 km. Eerst dag kun je hier vinden; Inspired in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
  • Vertrokken bij het Kyriad Lyon Ouest hotel om 7:30 na ontbijt met de Model Y Performance uit 2023. Eerste stop Val-de-Meuse. Besloten de Aire te pakken met 14x300kW van Engie. Vorig jaar (herinnering kwam pas terug toen ik er stond) ook al wat gezeur. Wat mindere snelheid destijds. Vandaag kreeg ik de eerste aansluiting niet aan de praat. Kreeg geen verbinding met de auto. Van dezelfde paal deed de tweede aansluting het wel maar die stopte tussendoor ook een keer. Dus snel ff terug vanuit het restaurant. Waarschijnlijk domme pech maar volgende keer toch maar weer Tesla Val-de-Meuse denk ik. Redelijk druk. Momenten met een 80% bezetting.
  • Tweede stop bij Tesla Moulins-lès-Metz, met 28 x v3 altijd wel plek. Hier waren we tegen de lunch dus even bij de nabij gelegen Lidl wat gekocht. Bij de Lidl zijn er trouwens ook 12 nieuwe Electra palen geplaatst in het afgelopen jaar. Bezetting bij Tesla < 25%. Bij Electra niemand gezien.
  • Derde stop (na waardeloos stuk onderin Duitsland) geladen bij Tesla Erftstadt. 28 stalls met mix van v4 en v3. Heel rustig. Denk een 4 a 5 auto's.
  • Vierde stop bij Fastned Holtwicker Mark aan de 31. Stop was niet nodig als ik max 130/140 gereden zou hebben. Ook moest er nog iemand nodig naar het toilet dus daar even een korte stop. Kleine locatie met 4 x 350kW. Stond er alleen.
  • Opniew weer lekker doorgereden dus wat hoger verbruik en relatief veel (korte) stops. Maar vind het lekker rijden zo.
  • Ook vandaag vond ik het vrij rustig op de weg. Alleen in Duitsland wat oponthoud door de wegwerkzaamheden waar volgens mij geen enkel schot in zit. Heb het idee dat ik al jaren dezelfde stukken in onderhoud zie. Moet er wel bij vermelden dat de andere kant op wel veel file was. Komt dus grotendeels ook dat we vroeg waren dit jaar.
  • We skippen bewust de laatste jaren za & zo. Bevalt echt heel goed. Al doen veel BEV rijders dit volgens mij. Relatief veel BEVs op pad, maar goed, aandeel BEVs is natuurlijk ook groter. Zeker tot grens van Spanje echt heel veel opties. Al zijn er bepaalde locaties, en dus ook Ionity, wel wat drukker. Kan slim zijn daar verdacht op te zijn.
Voor iedereen die nog mag; fijne vakantie en veilige kilometers!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:38
Afgelopen 2 dagen weer teruggereden van bij Tossa de mar, naar Groningen.
Overnachting bij Dijon.

Net als de heenreis weer alles met Electra gedaan, nu nog meer dan gepland.

Het wilde namelijk zo zijn dat onze vakantielader bij de Esclat het de dag voor vertrek ineens niet meer deed.
Tot overmaat van ramp is er ook nog iemand tegen onze auto aangereden terwijl wij in de supermarkt waren… :(

Daardoor dus ipv met 80+ vertrokken met 50%.
De eerste stop was daarom al bij Aire de Pia, net over de grens in Frankrijk.
Het was een kale Franse Aire zonder horeca. Alleen een toilet en twee vending machines.

Dit was de eerste sessie van een reeks met de (inmiddels) bekende amphenol CCS stekkers.
Ja, het was warm, maar de kabels waren veel warmer. En zeker bij de aansluiting van de stekker, daar leek een metalen deel te zitten dat echt heet werd.
Dat gaf dus de bekende zaagtand patronen met daardoor een veel lagere gemiddelde laadsnelheid van zou kunnen.
Bij Aire de Pia had ik nog wel een trailer friendly laadpaal, dat was wel fijn!

Na de splash & dash de eerste reguliere stop bij Aire de Loupian. Hier stonden we vorig jaar ook. Een lokale oesterboer probeerde z’n waar te slijten, maar daar was weinig animo voor. Verder ook weer alleen een toilet en twee vending machines. Helaas hier geen trailer friendly laadpaal, dus ff afkoppelen.

De stop erna was bij st Barthelemy, weer een identieke Aire als bij Loupian.
Van daar naar Dijon Sud waar bij het Hotel nog een lader was om de volgende dag weer met 85% te kunnen vertrekken.
Bij Lyon nog een lange file gehad waarbij ABRP ook niet heel behulpzaam was.

Vanuit Dijon Sud met twee stops naar Groningen gereden (incl. vouwwagen), eerste bij Metz, tweede bij de Dwaze Herder.
Daar moeten laden tot 90% om in één keer over te kunnen komen.
Nagenoeg leeg thuis aangekomen, auto in paniek (nu laden !?!), maarja ik wist wel dat het goed kwam. ;)
Vandaag hadden we alleen Phoenix stekkers, die hadden ook wel last van throttling, maar minder dan de amphenol stekkers.

Bij de dwaze herder, maar 4 laadplekken, bleven er twee lang staan terwijl ze al 100% waren. Een van beide zelfs bijna een uur! Erg aso imo. Tijdens mijn laadbeurt, ca. 30 min was daardoor het hele station bezet. Dat heeft hem nog wel idle-fee gekost, maar gezien het een zakelijke auto leek (reclame) denk ik niet dat hij er iets van zal merken.

Al met al ondanks de tegenslagen toch weer een prima reis gehad zonder laadproblemen onderweg. Geen laadfiles gehad, nog wel wat tankfiles gezien.

Plaatjes:

Pia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OYKiWrwVTEM9p4ZMzbx23htIIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IQPH2gA0xo7g5wY1sgy504T.jpg?f=fotoalbum_large

Loupian:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAoM1__U5Zqv3LJT30PGiSKPaYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GW3NdTaovesEuYaLdvIkQChF.jpg?f=fotoalbum_large

Zaagtand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwbSPGvpARCM77FIUbmLO_lY-tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNl04J1xbK1jc1asVAJ1w5Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Dijon Sud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhmbFuXFJNswiEnsxeeSXf8Bp70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YF9jsgsW899u14YnxN7O1nhP.jpg?f=fotoalbum_large

Metz (Woippy) met Phoenix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1D2pPDRCaINr1gnLqVyE9Jn510=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TaPvZbIysO59GQnzmgaZ1fZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dwaze Herder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLO6lxWVpoVY5ps3l5cMeCNHpws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvoQsMGhSAeZ4EeRfkQqca5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OHn1CqiPYvIEanPx1WE2iWfF5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F9A1ZwDlWGnoTc8CbBBSz9jj.png?f=fotoalbum_large

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• HansAuutB
Rob Voets schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Prima voor jou toch. Ik heb er vandaag weer veel plezier van gehad. Zowel ouderwetse tolpoorten als fluxe Libre. Frankrijk is voor ons het vakantieland, dus meer dan 2 jaar geen gebruik is niet aan de orde.
Ik zie net op de Fulli specificatie dat ik in klasse 2 € 21,30 heb betaald voor circa 95 km bij Parijs.
Naast de verschrikkelijke drukte (donderdag na forenzentijd, files) nog een reden om Parijs voortaan te mijden.
Maar de badge zelf werkt heel fijn. En dat gezegd hebbende, laten we nu maar met de OT-discussie stoppen, of niet?

• HansAuutB
ourplayground schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:43:
Zoals in een eerder bericht vermeld waren wij onderweg naar zuid Frankrijk met de Kia EV6 en Knaus 450 FU.

totaal bijna 1200KM gereden en moet zeggen dat elektrische autos kwa rijgedrag gemaakt zijn om een caravan te trekken, wat een gemak!!

We hadden de reis ingepland in 3 sessies van ca 400km iets wat achteraf iets te rustig aan was voor ons, en uiteindelijk de 2e dag verder gereden zodat we de 3e dag eerder op de uiteindelijke camping aan kwamen.

Laden: ik heb maanden lang allerlei constructies en routes bedacht over hoe het toch allemaal zou gaan en stel dat ik niet kan afkoppelen, wat dan... kortom, routes gemaakt in ABRP, andere route gemaakt en stations waar je aangekoppeld kan laden in google maps opgeslagen, ik kende elk stukje asfalt alsof het mijn achtertuin was.. om uiteindelijk van geen van alles gebruik te maken..

Ik heb de auto verteld waar ik heen wou, die heeft een mooie route gemaakt, waarbij ik misschien iets te vroeg moest laden maar ik heb dat niet als vervelend ervaren. dan het afkoppelen: ja ik heb ca 50% van de laad sessies moeten afkoppelen. Was dat vervelend? Mwa. koste het veel tijd? Nee, tegenwoordig met de achteruitrijcamera's (mooi scrabble woord) ben ik in een minuut afgekoppeld en ook net zo snel weer aangekoppeld.

Zo goed als elke keer laden was de auto eerder klaar dan wij, voor een plasje, even met de hond spelen, even wat drinken halen, etc. Wij hebben het reizen dan ook echt niet als vervelend ervaren, zelfs onze 15 jarige puber die mee moest en nu naast mij zit te puberen (er is hier niks te doen en ik heb nog geen andere jongeren gezien, dat verhaal) heeft niet geklaagd.

Een ding wat mij wel opviel is dat als ik de boordcomputer moet geloven, ik constant boven de 37kwh/100km. wanneer ik echter de rijlogs bekijk en dat even in excel gooi kwam ik op het volgende verbruik uit:

Gemiddeld verbruik per 100 km per dag
DatumTotaal kmTotaal verbruik (kWh)Gemiddeld verbruik per 100 km
28/7416,0103,224,81 kWh
29/7590,7214,436,30 kWh
30/7143,451,435,84 kWh

Totale rit
  • Totaal km: 1.150,1 km
  • Totaal verbruik: 369,0 kWh
  • Gemiddeld verbruik per 100 km: 32,08 kWh
Best een net verbruik denk ik.
Wat ons wel erg heeft geholpen is dat wij op dinsdag zijn gaan rijden. dat scheelt in drukte op de weg, maar ook bij de laadstations. we hebben nergens hoeven wachten.
Zo, tijd om van de vakantie te genieten!
Heb je een verklaring voor dat lagere verbruik op dag 1?
Ik heb zelf een gelijke combinatie en kom tot een gemiddeld verbruik van 33kWh/100km, zoveel mogelijk hangend achter een vrachtwagen met max 95km/u, dus wel redelijk gelijkwaardig.

• HansAuutB
[...]

Geen e-mail gehad. In mijn account staat nog steeds € 10 na 24 maanden niet-gebruik.

• Bolulla
Moet je de milieustikker echt achter je raam plakken of op je dashboard leggen is genoeg? Deze is voor frankrijk.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:16

-tom-562

Oliesjeik

Bolulla schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:59:
Moet je de milieustikker echt achter je raam plakken of op je dashboard leggen is genoeg? Deze is voor frankrijk.
Ik las ergens als tip om een screenprotector op maat te knippen, en deze op je raam te plakken en daarop de milieusticker. Dan kan je de sticker makkelijk verwijderen

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• ourplayground
HansAuutB schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:48:
[...]

Heb je een verklaring voor dat lagere verbruik op dag 1?
Ik heb zelf een gelijke combinatie en kom tot een gemiddeld verbruik van 33kWh/100km, zoveel mogelijk hangend achter een vrachtwagen met max 95km/u, dus wel redelijk gelijkwaardig.
Eigenlijk niet.. nu is Nederland natuurlijk wat platter dus wat zuiniger, maar we hebben ook het stuk tussen Luik en Luxemburg gehad. De eerste dag heb ik wel wat vrachtwagens gebruikt om te slipstreamen, wellicht dat dit helpt?

• Stefannn
ourplayground schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Eigenlijk niet.. nu is Nederland natuurlijk wat platter dus wat zuiniger, maar we hebben ook het stuk tussen Luik en Luxemburg gehad. De eerste dag heb ik wel wat vrachtwagens gebruikt om te slipstreamen, wellicht dat dit helpt?
Helpt enorm, ongeveer 20%.
Ik rijd altijd 83 km/uur. Dan wordt ik geheid ingehaald door een vrachtwagen op 93..96 km/uur. Daar ga ik dan achter hangen.
Verbruik is in beide gevallen gelijk alleen rijd ik met vrachtwagen 10 km/uur sneller.
Luchtweerstand is kwadratisch, dus 10% sneller komt overeen met 20% “vermeden verbruik door luchtweerstand”.
Het handige van deze strategie is dat de planning voor de laadstop niet beïnvloed wordt door het wel of niet hebben van een “tow”. Met vrachtwagen ben je er alleen wat sneller.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Puppetmaster
Stefannn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

Ik rijd altijd 83 km/uur. Dan wordt ik geheid ingehaald door een vrachtwagen op 93..96 km/uur.
Er waren op onze ritten enorm veel vrachtwagens die elkaar ook al aan het inhalen waren. Dat houdt de boel behoorlijk op.

Het zou dan wel zo fijn zijn om als caravanner wat pro-actiever te zijn en naar je voorliggende vrachtwagen te rijden?
Scheelt weer een inhaalactie. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:40:
[...]

Er waren op onze ritten enorm veel vrachtwagens die elkaar ook al aan het inhalen waren. Dat houdt de boel behoorlijk op.

Het zou dan wel zo fijn zijn om als caravanner wat pro-actiever te zijn en naar je voorliggende vrachtwagen te rijden?
Dat proactief zijn haalt natuurlijk niets uit want die sneller rijdende vrachtauto haalt sowieso de langzamer rijdende vrachtauto in waar je achter zit.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Stefannn
Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:40:
Als het druk is dan werkt dat want dan ben je er snel.
Ik heb het als het niet zo druk is af en toe gedaan maar kreeg steeds spijt. Dan zag ik in de verte een vrachtwagen waar ik achter wilde en helemaal niks in de achteruitkijkspiegel. De extra energie die het kost om naar de voorligger te rijden viel altijd tegen. Uiteindelijk was het meestal beter om 10 minuten te wachten tot er toch weer wat achterop kwam.
Mijn ervaring is van laagseizoen. Weinig verkeer. Weinig vrachtwagens.

Ach... mijn auto heeft adaptieve cruise-control en lane-keep-assist. Ik heb geen bal te doen. Genoeg tijd om te hobbyen.

• jongetje
Bolulla schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:59:
Zoek eens op sticker, is afgelopen maand genoeg over gepost.

(En verder staat dit toch gewoon aangegeven hoe en waar je die moet plakken?)

• Bolulla
-tom-562 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:17:
[...]

Ik las ergens als tip om een screenprotector op maat te knippen, en deze op je raam te plakken en daarop de milieusticker. Dan kan je de sticker makkelijk verwijderen
Top bedankt

• Bolulla
snip: op de man

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 01-08-2026 14:05 ]

• Bolulla
snip: ik niet en nu is het klaar

[ Voor 78% gewijzigd door We Are Borg op 01-08-2026 15:19 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik was gisteren bijna verder gereden hier, allemaal kleine schattige paaltjes, maar ik zag op het display vaag ergens 400 staan. ? Dat is tegenwoordig ook mogelijk dus , ik kon mooi met 220 kW laden, deze zijn van chargy:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9NHy7xjESdkjx60CL1OVabgWCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/joWjfLRZBoYFFlnPxKfMrjEX.png?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
joezzt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:18:
Ik was gisteren bijna verder gereden hier, allemaal kleine schattige paaltjes,

[Afbeelding]
Volgens mij zijn die van Kempower, ik zie ze steeds vaker op nieuwe locaties.
edit:
240 kW continue, 400 kW maximaal 10 minuten. Er bestaat ook een vloeistofgekoelde versie die 400 continue kan. https://kempower.com/charging-solutions/

[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 01-08-2026 14:36 ]

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
joezzt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:18:
Ik was gisteren bijna verder gereden hier, allemaal kleine schattige paaltjes, maar ik zag op het display vaag ergens 400 staan. ? Dat is tegenwoordig ook mogelijk dus , ik kon mooi met 220 kW laden, deze zijn van chargy:

~[Afbeelding]
Die meest rechtse heeft mij wel mooi extra wachttijd opgeleverd doordat de snelheid niet op gang kwam en ik in mijn snellader n00bness er vanuit ging dat het wel zou gebeuren. Kon ik bij terugkeer van laadpaal wisselen en nog eens wachten. 😉 Maar goed, dat gebeurt je maar 1x (de eerste keer).

---
Edit: ohnee, dat was in zuidelijke richting, andere kant van de snelweg. Maar wel dezelfde palen.

[ Voor 6% gewijzigd door Helsie op 01-08-2026 15:25 ]

• Dutchfoxx
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:24
Black Saturday: vandaag de beruchtste zwarte zaterdag tot nu toe in Frankrijk om 10:00 om 12:00 en vanmiddag om 15:00 de Ionity app geopend en diverse laadstations op drukke locaties gechecked. Courtenay, Nancy, Lyon, Orange en Montpellier, kon werkelijk op al deze momenten geen volbezette laadstations vinden… Zijn er andere (negatieve) ervaringen ? Hoor dat graag om iedereen hier te kunnen delen..

• ludo_
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:43
Ik heb een hele tijd hier meegelezen en veel geleerd, dus ik vond het aardig om dan ook maar een account te maken en mijn ervaringen te delen in de hoop dat iemand er wat van leert.

We gingen eind mei (ja, tijdje geleden) vanuit de Randstand naar Zuid-Oost Frankrijk, regio Nice. Dit was onze eerste lange rit met de EV (BMW i4 eDrive35), dus ik vond het wel een beetje spannend. Spoiler alert: alles ging prima. Sanitaire stops waren altijd eerder nodig dan laadstops. Ik kon tegen de 3 uur rijden op een 80% lading (130 km/u), maar na zo'n 2.5 uur wilde ik en/of mijn wederhelft en/of de hond er toch wel uit.

Ik had als voorkeuren in de navigatie staan:
  • Minimaal 10% SoC bij tussenstops; de BMW guess-o-meter is erg conservatief, dus ik kwam met 15-20% bij een HPC aan. Ik heb dit dus vrij snel naar 5% gezet, zodat ik met 7-12% bij een HPC kwam.
  • Voorkeur voor FastNed, Ionity en Electra
Voor alledrie had ik een abonnement: voor Electra omdat ik hier in dit topic een code voor een maand gratis had gevonden, voor FastNed en Ionity omdat ik had ingeschat dat als ik bij elk twee keer zou laden ik de kosten van het maandabonnement er al uit had.

Heenweg ging in twee etappes: eerst naar Mâcon (vlak boven Lyon) en dan op de tweede dag verder naar het huisje dat we hadden gehuurd. Terug in één dag.

Heenweg, etappe 1:
  1. FastNed Couvin (BE), 131 kW piek, 77 kW gemiddeld: het was hier vrij druk (allemaal Nederlanders) en erg spartaans: de enige voorziening was een smerige Dixi. Een paar honderd meter verderop zat een benzinestation waar iedereen dus maar heen liep.
  2. Electra Troyes Est (FR), 178 kW piek, 98 kW gemiddeld: deze stond op een parkeerterrein in een soort van outlet gebied. Dit had ik me van te voren niet gerealiseerd, dus het was even schrikken dat ik van de snelweg af moest. Er zaten diverse fastfood tenten, dus een late lunch naar binnen geschoven. Ik zag niet direct hoe je moest betalen, maar ik had Plug&Charge geactiveerd, dus dat ging verder prima. Ik neem aan dat je sowieso de app moet hebben. De Electra app stuurt je een notificatie als de auto bijna tot 80% geladen is en je wordt wel redelijk gepusht om hem dan ook meteen weg te halen. Vond ik wel positief.
  3. FastNed Aire de Gevrey (FR), 180 kW piek, 97 kW gemiddeld: typische stop langs de snelweg. Plasje doen, wat te drinken halen, en weer door.
  4. ibis Mâcon-Sud Crêches (FR), 100 kW piek, 62 kW gemiddeld: dit was een verrassing. Ik had wel gezien dat er laders in de buurt van het hotel waren, maar deze stond op het parkeerterrein zelf. Even snel naar 93% geladen om de volgende dag een stukje om te kunnen rijden.
De tweede dag maar één laadstop gemaakt:
  1. Ionity Aire Morières-lès-Avignon(FR), 131 kW piek, 72 kW gemiddeld: deze lader strubbelde wat tegen. De eerst wilde überhaupt niet laden, de tweede bleef hangen op 73 kW met ergens halverwege een korte piek van 131 kW. We hadden verder geen haast, dus gewoon even gewacht we weer op 80% waren. Verder niets bijzonders, standaard snelweg stop.
Het dorpje met pak-em-beet 800 inwoners waar we een huisje hadden gehuurd had wel 6 e-Totem laders waar ik een paar keer heb kunnen laden. Aangezien het laagseizoen was stond ik er meestal alleen en kon ik op 11 kW laden. Dat schoot lekker op.

Een dag in Nice in een parkeergarage kunnen laden: daar was het wel gehannes met de laadpassen. Volgens het bord bij de lader had Tap moeten werken, maar die deed niets. Gelukkig had ik ook nog een Shell Recharge kaart die wel geaccepteerd werd.

Terugweg:
  1. Ionity Aire de Mionay (FR),170 kW piek, 84 kW gemiddeld: hier wilde wederom de eerste paal niet laden, tweede wel zonder problemen. Verder niets bijzonders
  2. Ionity Aire de Gevrey (FR), 146 kW piek, 100 kW gemiddeld: de eerste Ionity die geen kuren had. Volgens de navigatie hadden we maar 67% SoC nodig om de volgende stop te halen en inmiddels geloofde ik dat wel (alle vorige stops elke keer tot 80% geladen), maar daar kregen we wel een beetje spijt van.
  3. FastNed Troyes-Est (FR), 180 kW piek 82 kW gemiddeld: we dachten naar dezelfde Electra als op de heenweg te gaan, maar ondanks dat het wederom een soort outlet/industriegebied was, was het toch een andere. We konden de Electra eerst niet vinden, en zagen de gele overkapping van de FastNed, dus toen maar daar gaan staan. De Electra bleek aan de andere kant van de KFC te staan waar we naast stonden, maar die waren allemaal bezet. Hier vrij vol geladen (89%) omdat we die spartaanse FastNed in België (stop nummer 1 op de heenweg) wilden kunnen overslaan.
  4. Allego Charleroi (BE), 149 kW piek, 92 kW gemiddeld: dit was een ongeplande stop in de zin dat we ver van de snelweg in een buitenwijk van Charleroi waren uitgekomen. Omdat we bij stop 2 niet vol hadden geladen en stop 3 dus te vroeg kwam, vond de navigatie dus dat we maar hierheen moesten. Prima lader verder, maar een beetje een desolate buurt en volgens mij een flinke omweg. We zaten midden in een onweersbui, wat ik ook wel spannend vond ;)
Op zich ging alles prima, maar ik vraag me wel af wat ik nou beter had kunnen doen om het drama met stop 4 op de terug te voorkomen. Tijdens het rijden een nieuwe HPC met voorzieningen vinden bleek een uitdaging. De navigatie gaf wel HPCs in de buurt als alternatieven, maar het was lastig inschatten hoever deze nu van de oorspronkelijke geplande route lagen (en zo kwamen we dus in de buitenwijken van Charleroi).

Ik vermoed ook dat de navigatie erg gelimiteerd werd door de voorkeursladers (FastNed, Ionity en Electra) op te geven. Daardoor had het wijzigen van één stop meteen een flinke impact, zeker omdat in België ik niet veel laders van deze merken zag.

Voor een volgende keer ga ik proberen van lader naar lader te navigeren. Ik was aangenaam verrast dat in Frankrijk vrijwel elke Aire een HPC had die ook goed staan aangegeven (hoewel je van tevoren niet goed kan zien van welk merk). Maar dan moet ik wel van tevoren de globale route plannen én onthouden, want ik zie geen manier in de BMW navigatie om gewoon van A naar B te navigeren en alle laadstops te negeren. Of heeft iemand betere ideeën?

• Stefannn
ludo_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:00:
Op zich ging alles prima, maar ik vraag me wel af wat ik nou beter had kunnen doen om het drama met stop 4 op de terug te voorkomen.
Dat zal heel erg van de navigatie van de auto afhangen.
Op mijn ioniq5 kan je kiezen voor “laders langs de route”. En sowieso geeft hij op een route alle parkeerplaatsen aan met de daar aanwezige voorzieningen inclusief laadpalen en of die vrij zijn.
Tijdens het rijden heb je met adaptive cruisecontrol control en lane keep assist verder geen bal te doen dus daarmee krijg ik altijd wel een mooie paal bedacht.
Kortom….
Goed verdiepen in hoe de onboard navigatie werkt, met name de laadpalen functies.
Tijdens het laden alvast de volgende paal plannen helpt ook.
En verder “gaat er gewoon soms iets mis”.
Mocht de onboard navigatie niet genoeg zijn dan zijn er apps zoals abrp. Die kan je zelfs aan je auto koppelen. Ik gebruik dat in “het reguliere westen” nooit maar bij afgelopen trip naar Spanje/portugal had mijn vrouw die app op de telefoon en kon daar dus naar hartelust laadstops zoeken terwijl ik zat te sturen.
Daarbij was “kunnen laden” absoluut geen probleem, onder de 0.50euro/kWh blijven was soms wel een uitdaging,

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
Dutchfoxx schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:56:
Black Saturday: vandaag de beruchtste zwarte zaterdag tot nu toe in Frankrijk om 10:00 om 12:00 en vanmiddag om 15:00 de Ionity app geopend en diverse laadstations op drukke locaties gechecked. Courtenay, Nancy, Lyon, Orange en Montpellier, kon werkelijk op al deze momenten geen volbezette laadstations vinden… Zijn er andere (negatieve) ervaringen ? Hoor dat graag om iedereen hier te kunnen delen..
Vandaag van Valance naar Nancy gereden. Bij alle aires laad- en tankfiles gezien. Overal meerdere wachtende voertuigen bij de laders aan de snelweg. Dus herken je observatie niet. Bij alle laders van de peage af inderdaad geen volle bezetting. Prima geladen bij Tesla’s Mâcon en Val-de-Meuse. Wel ranzig toilet bij die laatste.

[ Voor 6% gewijzigd door Homer-Simpson op 01-08-2026 18:30 ]

• jongetje
ludo_ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:00:
Ik was aangenaam verrast dat in Frankrijk vrijwel elke Aire een HPC had die ook goed staan aangegeven (hoewel je van tevoren niet goed kan zien van welk merk).
Dat is omdat volgens de wet in Frankrijk elke parkeerplaats met 20 of meer plekken een laadvoorziening moet hebben.

Dat zorg er dus voor dat als je in Frankrijk verblijft bij zo goed als elke supermarkt kunt laden. Dat maakt elektrisch rijden daar enorm eenvoudig.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:29
Ik heb dan -gelukkig maar- vandaag niet op de Franse snelweg gereden, maar ondanks dat er op drukke dagen toch wel wat palen 'vrij' lijken te zijn, is dit in praktijk vaak niet zo. Auto's die afkoppelen, op hun gemak de auto starten, gezin in laten stappen, wegrijden, volgende auto erin, app openen/laadpas zoeken, stekker aankoppelen etc.. Al met al lijkt de paal even vrij, in werkelijkheid kun je er niet zomaar terecht.

• Tommie12
Vandaag teruggekomen uit Engeland.

Het was behoorlijk druk bij de Shuttle om de overtocht te maken, tegenwoordig kost je dat dus 2 uur om in te checken, door de douane te geraken en dan op de trein te raken. Maar ja, het was dan ook goed druk.

Twee keer bij Tesla geladen, en dat waren nog V2 150 kW laders… en dus kreeg ik maar 62kW.

• ASW1
  • Laatst online: 19:09
Fransen lunchen tussen 12 en 14u en dan blijft de auto ook vaak onnodig lang aangekoppeld staan (totdat ze klaar zijn met lunchen). Denk dat tussen 12:30 en 13:30 de drukste tijd is.

En zoals hierboven aangegeven, op grotere locaties zijn er altijd mensen bezig met weggaan en het duurt altijd meerdere minuten voordat de volgende aangekoppeld staat, dus je ziet dan meestal wel 1 of 2 laders vrij terwijl er IRL wel degelijk een file kan staan.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Vandaag naar Denemarken gereden, voor t eerst met EV. Eigenlijk ging het verrassend soepel allemaal.

1 maal bij een Tesla lader geladen, waar we even gegeten hebben en toen wilde ik vlak voor de eindbestemming nog even laden bij een Circle K. Daar werkt alleen mijn Travelcard niet, en ‘ons bint zuunig ‘ dus uiteindelijk met een lager percentage dan gewenst aangekomen bij het vakantie huisje. Deze had ik wel met lader gehuurd, dus prima.

iemand het voor elkaar gekregen om zijn Travelcard te koppelen met een Circle K account toevallig?

• Grolsch
Vanuit oostenrijk terug gekomen vandaag, nu tussenstop in erlangen.

1 x ionity station gehad die druk was met wachtrij maar ff bij de buurman ingeplugged.

Kosschinger forst ost

6 palen , 1 paal defect. En 3 wachtenden.

Uiteindelijk geladen bij MER? Ging maar met 35KW, dus maar 10 minuten aangestaan en met 5% aangekomen bij hotel met 16 van die teslachargers.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2026 20:41 ]

• Grolsch
ABRP trouwens een verschrikkelijke app.

Ik heb er zelfs nog voor betaald, maar hij doet precies wat ik niet wil :(

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:24

peutje

XC40 recharge my24ER

Vandaag vanuit zweden idre met caravan (en ex40 er) vertrokken met 72%. Bij salen even de berg op naar een tesla lader, even moeten afkoppelen maar met 25% aangekomen en geladen tot 85%. Doorgeknort naar torsby waar het steeds harder (wind tegen) ging waaien, daar een tesla suc zonder af te hoeven koppelen. Met 19% aangekomen en met 81% vertrokken. In arjang uitgekomen na 410km met 3% (lader op camping wist ik). Door de harde wind wel een hoger verbruik dan eerder gezien (33.5/100km) waar ik eerder 29 tot 30 zag.

Laadfiles? Die kennen ze hier niet. Naast de tesla suc vaak 2 of 3 andere merken met zo 10 tot 16 laders extra. Drukste tesla vandaag: 7/13 vrij. Waarom tesla dan trouwens, voor ongeveer 35cent snelladen is niet echt duur te noemen (met eenmalig 1 maand abo).

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:57
Vandaag de eerste 'lange' rit gemaakt naar Normandië (net onder Le Havre) met de Peugeot e-5008 LR. Er stond nog maar 2500km op de teller, dus ik was benieuwd. Eerste deel van de reis heel rustig gereden (100-110) en de tweede helft ca. 120-130. Al met al gemiddeld verbruik van 18kW/100km.

Met ABRP, Chargemap een plekje opgezocht bij Amiens, maar met twee peuters heb je wat meer stops nodig dus net na België bij Engie kort geladen bij Aire de Phalempin Ouest - A1, SECLIN, FR. Helaas meerdere laders buiten werking, laatste was voor ons.

Toen doorgereden en stop gepland bij Total langs de A29 (Aire de Maucomble). Alle 18 stalls bezet en 1 kapot, met korte laadfile. Toen doorgereden en in Honfleur bij Tesla geladen (outletcentre), 20 stalls en ook vol (na ons). In Deauville zelf zit oa ook een Tesla, dus dat viel niet tegen. Ik vind alleen de tarief structuur onduidelijk, met opmerkingen zoals er kan een extra bedrag in rekening worden gebracht bij drukte. Of en wanneer dat gebeurd, geen idee.

Ik had mij voorgenomen om niet al te veel op de prijs te letten, was al enerverend genoeg, maar ik was ca. 9ct per km kwijt.

Opladen viel niet tegen, met 15% gestart met 150kW/h en pas vanaf 60% terugloop naar 120 en uiteindelijk 40 bij 80%. Peugeot heeft een belabberd inzicht, dus de enige manier om dit te volgen is vaak de laadpaal te volgen.

Achteraf hadden we prima met alleen de eerste sessie van 15kWh afgekund, want met 93kWh is de accu wel ruim.
edit:
Meegenomen passen: Shell, Ecotap, Electra (allemaal gratis), abbo op Tesla en app van Ionity en Engie. Zo spaar je ze aardig op...

[ Voor 10% gewijzigd door SimonBR39 op 01-08-2026 21:09 ]

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:58:
ABRP trouwens een verschrikkelijke app.

Ik heb er zelfs nog voor betaald, maar hij doet precies wat ik niet wil :(
wat is het probleem bij jou? Ik ben hem ook betaald aan het testen...

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 10:12

Smurf

Detri

Grolsch schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:56:
Ik kom met de ix3 op +- 24kwh/100km uit bij onze reis naar Oostenrijk. 4 personen, incl. Dakkoffer en cruisesnelheid +-130kmh met uitschieters waar ik dat nodig vond :)

Hier in de regio (pressegersee) geen snelladers maar op het park 2 11kw laders. Wel vaak bezet maar heeft niet tot problemen geleid gelukkig.
Een paar snelladers in de buurt van een van de supermarkten in Hermagor zou een goede verbetering zijn daar. Nu zit er in dat dal eigenlijk niks tussen Kotschach-Mauthen en Arnoldstein.

)

• Grolsch
mediumdry schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

wat is het probleem bij jou? Ik ben hem ook betaald aan het testen...
Hij wou gewoon niet via munchen rijden maar mij via een niemandsland zonder snelladers binnendoor naar neurenberg sturen.

Files bij München vielen best mee, 1 x 6 minuten en een keer 12 minuten waar we omheen konden rijden volgens google maps (wat ook goed ging)

Ook komt hij met allerlei laad suggesties die niet in mijn favo lijst staan.

Onze auto (ix3) kan verder dan wij willen.

Ik wil er gewoon elke 2 uur uit, hij komt met stops na 3 uur rijden en dan nog geen ionity.

Ik heb vanaf salzburg gewoon met google maps gereden en mijn vrouw met de ionity app

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2026 22:11 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-08 22:06

Dani86

AeroGeek

Hier mijn report van een trip UK met vouwwagen en Model Y BYD (2024)

Rijdag 1 - Utrecht - Londen (Abbey Wood Campsite)

Door ervaringen in het verleden had ik mezelf een "budget" gegeven van 264 wh/KM gemiddeld. Mijn planning was

Fastned Gentbrugge
Duinkerken
Tesla Medway (UK)

Maar de ochtend van vertrek was het erg fris en een keiharde westenwind + de A27 tot Gorinchem was afgesloten. Ik wilde dus over 010 via Dordt naar Antwerpen. Verbruik 320 wh/KM. No worries: even een snelle stop bij een Fastned in de buurt van Dordt en we gingen Gentbrugge met 12% halen.

Gaandeweg ging de wind liggen en werd het warmer waardoor het verbruik daalde naar 234 wh/KM. Uiteindelijk kwamen we met 28% aan bij Gentbrugge. Maargoed liever het zekere voor het onzekere.

Toen in Duinkerken geladen bij een winkelcentrum wat op dat moment gesloten was. Dit was bewust zodat ik de aanhanger niet af hoefde te koppelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TPLsDrfD5s0CYXGLjAjHJDSrhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLaOjkTfGJpdzmbhvBIUIHzt.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de boot op naar Dover. We waren 2 uur voor vertrek bij Calais, dat was prima op tijd.

Toen geladen bij Medway Supercharger tot 95%. Dat betekende dat ik niet in Londen zelf hoefde te laden.

Rijdag 2 Abbey Wood - Nettwood (in de buurt van Bath) via Stonehenge.

De Model Y had nog iets van 65% ofzo, ruim voldoende om Ionity Cobham te halen in het Zuid-Westen van Londen langs de M25. Hier had ik gezien dat er trailer friendly plekken waren, die waren met de vouwwagen prima, met een sleurhut denk ik onvoldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBaqOtpTmdmLNm7KGFTTQKcUdsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSKVaZJGCqak9i1MIFIRNBFO.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 2 was de Salisbury Supercharger vlakbij Stonehenge. Dit was voor mij de eerste keer dat ik de vouwwagen moest afkoppelen, andere mogelijkheden waren er niet echt.

Het was er ook superdruk, met veel niet Teslas die 2 plekken bezet hielden vanwege de te korte kabels van de V3 superchargers.

Rijdag 3 Nettwood - Kingsdown (bij Dover)

Hier dezelfde route terug dus via Salisbury Supercharger en Ionity Cobham.
Bij Ionity tot 100% geladen, zo had ik voldoende arrival SoC.
Hier ging het qua terrein behoorlijk naar beneden, dit samen met de vrij lage max snelheid van 60 MPH (96 km/h) extreem zuinige waardes voorbij zien komen van 189 wh/km.

Rijdag 4 Kingsdown - Utrecht.

Hier met 85% de boot op gegaan en geladen bij Fastned Jabbeke en Brecht. En dan merk je het verschil in Laadinfrastructuur in de UK en op het continent. De UK loopt echt achter wat dat betreft. Dit had ik in Schotland al gemerkt, maar in Engeland is het ook zo.

Je kan er prima af met een EV maar het vergt wel wat planning.

Verder hebben we bij de Lidl boodschappen gedaan omdat die allemaal wel een roestige ABB 50KW lader hebben. Elk nadeel heb z'n voordeel: Dan is het in alle rust boodschappen doen. Vaak is dat dan de enige lader in de hele omgeving, gelukkig was er altijd 1 vrij.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Ophidian
Gisteren en vandaag vanuit midden NL vertrokken naar het Gardameer. Helaas konden we alleen op zaterdag aankomen, dus moest wel een deel zwarte zaterdag mee pakken. Dit keer gingen we met de BMW i5 eDrive40 met trekhaakkoffer. Ideaal om wat meer ruimte te hebben, je wordt er alleen wel echt heel lang van en stoppen bij de laadstops heb je wel een 2e nodig zodat je je koffer er niet vanaf rijdt :+

Ik had express een EnwB abonnement genomen, omdat de Ionity’s steeds erg druk waren. Voor Italië zou ik Electra of Ionity pakken.

Etappe 1:
Vertrokken naar EnWB laadplein bij Dörth. 352 km, 98,1km/h, 17,4kWh/100km. Aankomst nog 20% in de accu over. Veel plek, bakkertje erbij, nette WC’s. Top! Geladen tot 82%, waren even een lekker broodje aan het eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCfnS1yLkWADnWwq9C8IKzoGGEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KXQAcJ8Eczu0IIBtELPEztT0.jpg?f=user_large

Etappe 2: Plan was in eerste instantie om weer een lekker stuk te pakken, maar de files begonnen roet in het eten te gooien. Dus wat eerder een EnBW gepakt in Wörth am Rhein. 170km, 90 km/h gemiddeld, 16,4kWh/100km. Geladen van 44% naar 85%.

Etappe 3: Hotel Egerkingen in Zwitserland. Voordeel, gratis laden. Na 245 km aangekomen, bijna 4 uur over gedaan door alle ellendige files en omrijden in Duitsland. Aangekomen met 22%, 18,6kWh/100km op 65,1 km/h gemiddeld. 68kWh AC geladen gedurende de nacht voor 0 euro’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBZmVN2YJaftRdZ5bxVE5wzYovk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/apNNvTg2b9WWqruBQGwuRo0Y.jpg?f=user_large

Na een onwijs beroerde nacht, vooral erg warm ook in Zwitserland, vroeg op pad gegaan. Om 5.35 weggereden richting Italië. Toen ik op de Gotthard website keek, zag ik dat de tunnel dicht was door een ongeluk. Ideaal… Wachttijd toen al bijna 2 uur. Besloten om afrit 37 te pakken en over de pas te gaan. 0 files gehad, vlot eroverheen kunnen rijden. En even het uitzicht meegepakt om een Yoghurtje te eten. Aangekomen met 53% op de pass, 24kWh/100km gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOYm7OjcymuGABn9kN93eTr8cpo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TvKSr5rPbsIhNypRySyp67MG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCRouIiZYs1jbe4SMvXR5v3IqtU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7XkVHlgwFmBG3vzJ7y8oGTQ3.jpg?f=user_large

Altijd leuk om het percentage weer op te zien lopen als je naar beneden gaat. Echt een aanrader de route langs de tunnel, zoveel leuker om te rijden.

Stop gekozen bij Lugano Sud, er moest nog een plakaat op de trekhaakkoffer voor Italië, dus meteen nog even wat prik bijgeladen. Aangekomen met 49%. Door al het afdalen een prachtig verbruik van 4,5kWh/100km bij 95,8km/u gemiddeld over 98 kilometer :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj0Qr6B_qdt-HVKm1MoS-cm3mKs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zf3wirNudQGLSzudMuE7UyKK.jpg?f=user_large

Vervolgens de laatst 220 kilometers. 71,6km/u gemiddeld wegens file mijden. 16,1kWh/100km over 220 kilometers.

Dus dag 1 in totaal 17,4kWh/100 km over bijna 750 kilometers. Dag 2 16,5kWh/100km gemiddeld over ongeveer 450 kilometers. Prima verbruik, snelheidslimiet 120 a 130 waar toegestaan en de rest netjes volgens limiet.

Prijs: EnBW 26,98 euro, Ionity 11,53 euro. AC laden Zwitserland 0 euro. Thuis volgeladen a 21 cent per kWh, exclusief ERE’s. Helaas lokaal op de camping laden a 82 cent, maar dat mag de pret niet drukken.

Onderweg geen enkele laadfile gezien. Helaas wilde ik de laatste Electra hier nog even pakken, bij aankomst nog 1 vrij, maar die weigerde te starten. Met nog 3 EV’s in aantocht ben ik maar doorgereden en laad ik wel bij onze locatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 02-08-2026 19:50 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Grolsch
Smurf schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:50:
[...]

Een paar snelladers in de buurt van een van de supermarkten in Hermagor zou een goede verbetering zijn daar. Nu zit er in dat dal eigenlijk niks tussen Kotschach-Mauthen en Arnoldstein.
Inderdaad, was geen overbodige luxe geweest.

Gelukkig hadden we 2 stuks 11kw laders op het park, maar die waren vaak bezet. Ik heb die SMATRICS app geïnstalleerd, dus kon goed volgen wanneer deze vrij was.

Toch 2 x een boze teslarijder gehad die beweerde al lang te wachten.

Maar aangezien hij niet fysiek stond te wachten kan ik dat ook niet ruiken toch?

1 van de 2 bleef vervolgens 2 dagen aan de paal staan... lekker collegiaal, zat wel max tijd aan die paal, maar dat zal het hem wel waard zijn geweest :)

Is het nu toeval dat dit 2 tesla's waren? Ik ben nieuw in het ev wereldje, maar het lijken wel de wielrenners in het normale verkeer ;)

Onderweg ben ik nog een keer voortijdig van een ionity paal afgegaan, alles bezet, ik zat op 75%, je moet een ander ook wat gunnen toch?

• Puppetmaster
@Dani86
Hoe snel rij je?
Best hoog verbruik bij zo’n vouwwagen?

• Puppetmaster
@Grolsch
Wat zijn je voorkeuren qua laden en welke iX3
Let wel, ABRP optimaliseert op je auto en diens karakteristieken.

Als je vaker wilt stoppen moet je dat ofwel kunstmatig toevoegen of je kan het verbruik hoger instellen?

• Meestermaas
  • Laatst online: 20-08 23:51
Ook wij gaan morgen met de ferry terug vanuit de UK naar NL. Ik heb alles minuscuul bijgehouden dit keer en heb naar mijn mening DE oplossing voor laden in de UK.

Op onze roadtrip van ruim 1200 km hebben we volledig geladen via BE.EV. Ik heb een abonnement aangemaakt door een account aan te maken in de UK in de Electroverse app. Daarmee kon ik een abonnement bij BE.EV afsluiten voor 1 maand en korting krijgen op de laadpalen. BE.EV is de 1 na grootste aanbieder en staan op heel veel plekken. Tijdens het lunchen/dineren laden was de oplossing voor ons, geen minuut verloren gegaan.

Kosten zijn bij 138,15 kWh €0,543 per kWh inclusief abonnementskosten. Zonder abonnementskosten €0,458 per kWh.

Als er vragen zijn beantwoord ik deze graag en mocht er behoefte zijn aan een verdere toelichting wil ik best alles uittypen, maar dan wel als ik in NL ben.

De gedeelde frustratie over de UK herken ik dus niet. Wel bemerkt dat die frustratie zich soms op een vreemde manier uit...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dgVAoEcOpyNEW0c8juaiHYGsnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNVReS3syjAyhTVzwjPQMu4O.jpg?f=fotoalbum_large

Wel prima geladen bij deze paal trouwens!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Grolsch schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:09:
Hij wou gewoon niet via munchen rijden maar mij via een niemandsland zonder snelladers binnendoor naar neurenberg sturen.

Ook komt hij met allerlei laad suggesties die niet in mijn favo lijst staan.
Ik merk met hier in NL rondrijden inderdaad dat er af en toe hele rare keuzes gemaakt worden voor de route. Die zowel in tijd als afstand langer zijn dan de logische keuze. (die op hetzelfde moment ook zonder problemen gereden kan worden)

Voor de vakantie ziet de planning op de website er goed uit, dus ik ga het nog even aankijken, want ik vind de interface wel beter dan apple maps/google maps/waze. Zondag op Maandag vertrekken hier, dus ik ga het snel meemaken :)

Bedankt voor het reageren!

• Puppetmaster
Bij mij weigert hij van Groningen naar Lyon via Maastricht en de A73 te routeren.
Wat ik ook doe, hij gaat altijd via Duitsland.
Dat ondanks dat volgens Google maps via Maastricht sneller en korter is.

Mijn oplossing is een laadstop net onder Maastricht zelf in te voegen. De rest doet hij dan wel zoals ik wil. :)

Geselecteerde netwerken + voorkeursnetwerk (hartje) houd hij zich dan wel weer aan indien het kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 01-08-2026 23:18 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Puppetmaster schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:34:
@Dani86
Hoe snel rij je?
Best hoog verbruik bij zo’n vouwwagen?
Waar het mag/kan is 115 tot 120 de kruissnelheid. Ik sta liever iets langer aan de DC lader dan zo traag tussen de sleurhutten en vrachtwagens voort te kachelen.

Uiteindelijk is het verbruik met m'n combi camp een stuk lager dan de voormalige vouwwagen (deze was een stukje hoger).
Bij deze is het meer rond de 240 wh/km.

Maar wij Wielrenners onder de EV rijders willen flink doorfietsen.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Meestermaas schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:56:
Ook wij gaan morgen met de ferry terug vanuit de UK naar NL. Ik heb alles minuscuul bijgehouden dit keer en heb naar mijn mening DE oplossing voor laden in de UK.

Op onze roadtrip van ruim 1200 km hebben we volledig geladen via BE.EV. Ik heb een abonnement aangemaakt door een account aan te maken in de UK in de Electroverse app. Daarmee kon ik een abonnement bij BE.EV afsluiten voor 1 maand en korting krijgen op de laadpalen. BE.EV is de 1 na grootste aanbieder en staan op heel veel plekken. Tijdens het lunchen/dineren laden was de oplossing voor ons, geen minuut verloren gegaan.

Kosten zijn bij 138,15 kWh €0,543 per kWh inclusief abonnementskosten. Zonder abonnementskosten €0,458 per kWh.

Als er vragen zijn beantwoord ik deze graag en mocht er behoefte zijn aan een verdere toelichting wil ik best alles uittypen, maar dan wel als ik in NL ben.

De gedeelde frustratie over de UK herken ik dus niet. Wel bemerkt dat die frustratie zich soms op een vreemde manier uit...[Afbeelding]

Heb de Electroverse app ook gebruikt idd op aanraden van dit topic ;)

En frustratie is het niet hoor, dan moet je niet gaan.

Het viel me alleen op dat het niet op hetzelfde niveau is als bij ons op het continent.

De erbarmelijke staat van het gehele wegennet viel me ook op overigens.

• Stefannn
Meestermaas schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:56:

De gedeelde frustratie over de UK herken ik dus niet. Wel bemerkt dat die frustratie zich soms op een vreemde manier uit...[Afbeelding]

Dank voor verslag!
Laat ook duidelijk zien dat uk heel wel te doen is als je het een beetje voorbereid.

Hoe heb je dat be.Ev abbonement voor elkaar gekregen?
Ik heb de Electroverse app al maar die heb ik ooit in Nederland afgesloten. Ik kan alleen een ionity abbonement afsluiten.
Ik ga donderdag naar uk. Gaat dat abbonement beschikbaar komen als ik in uk ben?
“App op uk zetten” zie ik nergens als optie.
Of moet ik een nieuwe Apple account aanmaken met uk location?
Of enkel een nieuw Electroverse account met uk location?
Ik gok dat ik de app gewoon kan houden en dan met nieuwe naam inloggen of zo.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

Freak187

geen

Ik herken dit ook niet. Weliswaar geen Frankrijk, maar op de Duitse snelwegen zijn de laadplekken ook vaan vol bezet. En ik vind dat er een onacceptabel hoog aantal palen defect zijn. Bij een paar IONITY stations staan er bijvoorbeeld 8 palen waarvan 2 defect. Dus dat kom je aanrijden en zie je een paar open plaatsen, maar dan blijken ze defect. Ik heb expres geen abo want je forceert jezelf dan om toch maar te wachten om bij die ene aanbieder te gaan. Maar zo’n aanbieder zou er wel voor moeten zorgen dat z’n spul werkt.

Kia Niro-EV 2024

• Meestermaas
  • Laatst online: 20-08 23:51
Ik heb ook al een account in NL met mijn eigen mail adres. Heb dus in de UK uitgelogd en een account gemaakt op het mail adres van mijn vrouw en de app op locatie UK en Engels gezet bij het aanmaken van het account. Dat werkt en dan kan je ineens andere abonnementen afsluiten.

Als je de mogelijkheid hebt om je geo locatie aan te passen (standaard optie op mijn E/OS), dan kan je het in NL al regelen. In NL log ik zo weer in op mijn eigen account.

Laden met app werkt hier perfect.
offtopic:
Het wegennet is inderdaad beroerd en men rijdt met maar 2 standen op het aandrijfpedaal, aan of uit. Rij dus erg voorzichtig en defensief. De gemiddelde Britt is 20% armer dan wij zijn en dat vertaalt zich naar alles in de UK. Dit was voor de brexit andersom!

[ Voor 22% gewijzigd door Meestermaas op 02-08-2026 08:09 ]

• World Citizen
iceme schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Ik ben op dit moment in Tar net naast Porec.
Ik kan niet anders zeggen dat de laadinfra een paar jaar achterloopt op andere delen van Europa.

In mijn mercedes navigatie staat dat er een Tesla supercharger is in Porec, maar die kan ik niet vinden.

Er is 2x 120kw bij de kaufland, altijd vol, 2x 50kw bij de Lidl altijd vol, bij een tankstation tussen Porec en tar een 50kw. Wel eens plek maar de 50kw is gedeeld dus 25kw.

Wij zijn op camping Lanterna volgens mij met een paar 1000 andere mensen en er zijn 2 laadplekkeb deze paal is kapot. Maargoed anders bijna onmogelijk om een plek te krijg denk ik.

Maar in Rovinj zit een Ionity 4x300 en verder op bij een soort winkelplein daar is volgens mij 4x150.

Is stukje rijden maar ach het is vakantie dus ik red mij prima totaal geen laadstress.

Ze zouden wel een stapje mogen zetten hier. Maar je red je op deze manier prima. Laden wanneer het kan niet wanneer het hoeft
Dank!
Dat vermoeden had ik inderdaad een beetje. We hebben een soort indeling van de vakantie dat we ook 3x in de buurt komen van Tesla. En inderdaad Rovinj is vlakbij dus dat is altijd te doen.

Ik heb vignetten voor Slovenie voor de hele vakantie, dus kan daar altijd net over de grens naar Koper. Dat willen we toch bezoeken en moeten vast een keer boodschappen doen wat daar goed kan.

Stress nog niet, maar het viel me wel op dat er niet even een Tesla punt midden in Istrie zit.

Dat Tesla punt wat je gevonden heb zijn Destination chargers. Afhankelijk van de locatie en situatie kan die gratis zijn. Maar daar ben ik ook nog nooit geweest. Hij schijnt in Rovinj bij een hotel te zitten. Ik zal er eens heen lopen om te kijken wat dat nou precies is. Maar ik gok trage Tesla laders.

• Tommie12
World Citizen schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Dank!
Dat vermoeden had ik inderdaad een beetje. We hebben een soort indeling van de vakantie dat we ook 3x in de buurt komen van Tesla. En inderdaad Rovinj is vlakbij dus dat is altijd te doen.

Ik heb vignetten voor Slovenie voor de hele vakantie, dus kan daar altijd net over de grens naar Koper. Dat willen we toch bezoeken en moeten vast een keer boodschappen doen wat daar goed kan.

Stress nog niet, maar het viel me wel op dat er niet even een Tesla punt midden in Istrie zit.

Dat Tesla punt wat je gevonden heb zijn Destination chargers. Afhankelijk van de locatie en situatie kan die gratis zijn. Maar daar ben ik ook nog nooit geweest. Hij schijnt in Rovinj bij een hotel te zitten. Ik zal er eens heen lopen om te kijken wat dat nou precies is. Maar ik gok trage Tesla laders.
Destination chargers zijn altijd trage laders, soms 11kW, maar ik heb er ook al gehad die geen 3 kW leveren en waar je aan de receptie van het hotel moet vragen om ze aan te zetten, en dan 20€ forfaitair op je kamer boeken.

• naija92
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-08 22:43
Zijn er mensen die tips hebben om mij op weg te helpen?

Wij rijden zaterdag 8 augustus vanuit de Veluwe met onze Nissan Ariya 63 kWh naar Vorarlberg in Oostenrijk. Dit wordt onze eerste lange rit met een elektrische auto.

Ik heb ABRP inmiddels geïnstalleerd en verschillende ritten gesimuleerd, maar ik twijfel nog welke laadnetwerken het beste zijn om onderweg te gebruiken. Denk aan IONITY, Tesla Superchargers of andere aanbieders.

Mijn doel is om zo voordelig mogelijk te laden, maar tegelijkertijd wil ik natuurlijk voorkomen dat we bij een laadstation aankomen en alle laadpalen bezet zijn.

Heeft iemand ervaring met deze route of met laden in Duitsland/Oostenrijk? Welke laadnetwerken zouden jullie aanraden?

• Stefannn
naija92 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:14:

Wij rijden zaterdag 8 augustus vanuit de Veluwe met onze Nissan Ariya 63 kWh naar Vorarlberg in Oostenrijk. Dit wordt onze eerste lange rit met een elektrische auto.

Ik heb ABRP inmiddels geïnstalleerd en verschillende ritten gesimuleerd, maar ik twijfel nog welke laadnetwerken het beste zijn om onderweg te gebruiken. Denk aan IONITY, Tesla Superchargers of andere aanbieders.

Mijn doel is om zo voordelig mogelijk te laden, maar tegelijkertijd wil ik natuurlijk voorkomen dat we bij een laadstation aankomen en alle laadpalen bezet zijn.

Heeft iemand ervaring met deze route of met laden in Duitsland/Oostenrijk? Welke laadnetwerken zouden jullie aanraden?
Er zit een zoekfunctie op dit forum.
Zoektermen als “Oostenrijk” (35 pagina’s) of “Duitsland” (69 pagina’s) doen echt wonderen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:52

Ionity en EnBW zijn sterk vertegenwoordigd in Duitsland en met een maandabonnement goedkoop. Oostenrijk even zoeken in dit forum.

Check in ABRP welke merken aanbieders veel langs je route zitten. Tesla in Oostenrijk had tijdsgebonden tarieven, dat kan duur uitvallen. Dus check dat goed. Tesla app even downloaden, dan heb je Tesla altijd als uitwijk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:42

Ik ben in 2025 en 2024 met een Ariya 63 kWh naar Italie geweest (via Oostenrijk). Prima te doen. Ik heb hoofdzakelijk Tesla (met Abo voor een maandje) gebruikt (en een enkele keer Ionity). Nadeel van Ionity vindt ik dat het aanbod per parkeerplaats vaak maar beperkt is en vaak vol is (zeker in het seizoen). Er zijn veel mensen die Tesla weer een nadeel vinden omdat het meestal iets van de snelweg af ligt. Dat klopt maar er is eigenlijk altijd plaats en in het merendeel van de gevallen zijn er verschillende faciliteiten (Mac, bakker, toilet etc.). Dat vindt ik dan weer een voordeel (en de prijs ook :)). Ik weet niet hoe de navi van de Ariya tegenwoordig is maar ik heb gewoon die gebruikt. Ik kon toen (ook) aangeven dat er laadpalen langs de route gezocht moesten worden (los van waar de navi zelf mee kwam). Helaas kon er niet op aanbieder geselecteerd worden. Had vooraf ook met ABRP gekeken en je krijgt een idee maar tijdens de rit zelf kan er zoveel gebeuren en kan de route zomaar worden aangepast dat het maar de vraag is wat je er aan hebt.

Maar zoals gezegd, even het loepje gebruiken en je vindt een schat aan informatie. Bedenk wel, zoveel mensen ook bijna zoveel meningen.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:05

Op een zwarte zaterdag zou ik Ionity voorbij rijden. Je kunt beter iets van de snelweg af. Bijvoorbeeld naar Tesla. Op 8/8 is het volgens de ANWB zeer druk.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Dropje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:08:
Er zijn veel mensen die Tesla weer een nadeel vinden omdat het meestal iets van de snelweg af ligt.
Plus, voor wie een EV met 800V laadsnelheid ter beschikking heeft valt de laadsnelheid aan een Tesla Charger tegen (om nog maar te zwijgen over de korte laadkabels voor een non Tesla).
Bedenk wel, zoveel mensen ook bijna zoveel meningen.
d:)b plus uiteenlopende ervaringen.

Opm: in vergelijking met tankstations kan de invulling rond een laadplein doorgaans nog wel eens een upgrade gebruiken.
Dat gaat van "niets" tot voorbeeldig. Zelfs bij eenzelfde aanbieder kan het enorm verschillen.
Aan de FastNed te Gent (E40 - Erpe-Mere) is bv. een FastNed hub met toiletten, koffieshop, broodjesschop enz. verbonden. Aan de van Veurne (E40) zijn geen toiletten te vinden en door FastNed zelf verder geen infra voorzien (gelukkig wel een Basic-Fit op locatie maar daar kan niet iedereen binnen) en de FastNed van Peutie (E19) ligt op een truckersparking vol vuilnis en verder niets. Om maar een paar uiteenlopende voorbeelden aan te halen van één aanbieder.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Pr088
IvoB2 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:25:
[...]

Plus, voor wie een EV met 800V laadsnelheid ter beschikking heeft valt de laadsnelheid aan een Tesla Charger tegen (om nog maar te zwijgen over de korte laadkabels voor een non Tesla).

[...]

d:)b plus uiteenlopende ervaringen.

Opm: in vergelijking met tankstations kan de invulling rond een laadplein doorgaans nog wel eens een upgrade gebruiken.
Dat gaat van "niets" tot voorbeeldig. Zelfs bij eenzelfde aanbieder kan het enorm verschillen.
Aan de FastNed te Gent (E40 - Erpe-Mere) is bv. een FastNed hub met toiletten, koffieshop, broodjesschop enz. verbonden. Aan de van Veurne (E40) zijn geen toiletten te vinden en door FastNed zelf verder geen infra voorzien (gelukkig wel een Basic-Fit op locatie maar daar kan niet iedereen binnen) en de FastNed van Peutie (E19) ligt op een truckersparking vol vuilnis en verder niets. Om maar een paar uiteenlopende voorbeelden aan te halen van één aanbieder.
Ariya is toch een 400V model? Dus niet relevant? Korte kabels kan wel vervelend zijn, met de laadpoort rechtsvoor op de Ariya.

[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 02-08-2026 12:41 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:42
Pr088 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Ariya is toch een 400V model? Dus niet relevant? Korte kabels kan wel vervelend zijn, met de laadpoort rechtsvoor op de Ariya.
De V3 en V4 palen hebben langere kabels.

Kon ik met de Ariya prima bij.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
[...]

Miscommunicatie?
Voor een 400V model idd niet relevant. Maar dat schreef ik dan ook niet.
Ik schreef dat het voor een EV met 800V architectuur wel relevant is.
(Voor een Tesla rijder is het ook niet relevant :) ).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• naija92
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-08 22:43
Dropje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Ik ben in 2025 en 2024 met een Ariya 63 kWh naar Italie geweest (via Oostenrijk). Prima te doen. Ik heb hoofdzakelijk Tesla (met Abo voor een maandje) gebruikt (en een enkele keer Ionity). Nadeel van Ionity vindt ik dat het aanbod per parkeerplaats vaak maar beperkt is en vaak vol is (zeker in het seizoen). Er zijn veel mensen die Tesla weer een nadeel vinden omdat het meestal iets van de snelweg af ligt. Dat klopt maar er is eigenlijk altijd plaats en in het merendeel van de gevallen zijn er verschillende faciliteiten (Mac, bakker, toilet etc.). Dat vindt ik dan weer een voordeel (en de prijs ook :)). Ik weet niet hoe de navi van de Ariya tegenwoordig is maar ik heb gewoon die gebruikt. Ik kon toen (ook) aangeven dat er laadpalen langs de route gezocht moesten worden (los van waar de navi zelf mee kwam). Helaas kon er niet op aanbieder geselecteerd worden. Had vooraf ook met ABRP gekeken en je krijgt een idee maar tijdens de rit zelf kan er zoveel gebeuren en kan de route zomaar worden aangepast dat het maar de vraag is wat je er aan hebt.

Maar zoals gezegd, even het loepje gebruiken en je vindt een schat aan informatie. Bedenk wel, zoveel mensen ook bijna zoveel meningen.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Hier heb ik zeker wat aan. Ik zat zelf vooral te denken om EnBW en Tesla te combineren, maar als ik je verhaal zo lees, is het op een drukke zaterdag misschien juist wel een voordeel om iets van de snelweg af te gaan en een Tesla Supercharger te pakken.

Ik gebruik meestal Google Maps omdat die vrij actueel is qua verkeersinformatie en voor mij duidelijker is. Ik kan helaas nog een geen voorkeur geven als aanbieder in de NissanConnect app.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
naija92 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:18:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Hier heb ik zeker wat aan. Ik zat zelf vooral te denken om EnBW en Tesla te combineren, maar als ik je verhaal zo lees, is het op een drukke zaterdag misschien juist wel een voordeel om iets van de snelweg af te gaan en een Tesla Supercharger te pakken.
EnBW heeft ook veel laders 'van de snelweg af' ... en in mijn ervaring zijn ze (met abbo) goedkoper dan Tesla (met abbo) in Duitsland. (Zeker met de extra korting die ze momenteel hebben)

• Pr088
naija92 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Ik gebruik meestal Google Maps omdat die vrij actueel is qua verkeersinformatie en voor mij duidelijker is. Ik kan helaas nog een geen voorkeur geven als aanbieder in de NissanConnect app.
Ionity is verreweg het populairst, ik verwacht dat je met EnBW wel goed zit qua drukte.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

Laadpoort van een Tesla zit toch linksachter? Das hetzelfde als rechtsvoor bij de Arya toch? Je moet hem er alleen andersom inrijden.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Pr088
Harrie van Til schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Laadpoort van een Tesla zit toch linksachter? Das hetzelfde als rechtsvoor bij de Arya toch? Je moet hem er alleen andersom inrijden.
Ja tesla zit linksachter. Andersom inparkeren werkt waarschijnlijk wel, maar het kan zijn dat de laadpoort verder van de laadpaal zit dan bij Tesla of vergelijkbare linksachter auto's.

• DigiK-oz
  • Laatst online: 17:26
IvoB2 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:25:
[...]

Tesla V4 laders (inmiddels meer dan de helft van alle europese laders) hebben langere kabels die ruim voldoende zijn voor de meeste non-Tesla. En Tesla is inmiddels begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe 1000V backends in Europa, waar 800V architectuur ook gewoon op volle snelheid kan laden. Helaas is dat pas net begonnen, en gaat het (nog?) niet heel hard.

Whatever

• Dani86

Dani86

AeroGeek

DigiK-oz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:14:
[...]

Tesla V4 laders (inmiddels meer dan de helft van alle europese laders) hebben langere kabels die ruim voldoende zijn voor de meeste non-Tesla. En Tesla is inmiddels begonnen met het uitrollen van zijn nieuwe 1000V backends in Europa, waar 800V architectuur ook gewoon op volle snelheid kan laden. Helaas is dat pas net begonnen, en gaat het (nog?) niet heel hard.
Offtopic: Wat ik hoop is dat Elon de 4680 een stille dood laat sterven en overgaat op de CATL Qilin o.i.d. voor de Europese Model Y.
Dan kan m'n volgende auto toch nog een Model Y worden...

Ontopic: Wat ik vaak handig vind als je onderweg bent zonder aanhangsel om snelladen en boodschappen doen te combineren.

Uiteraard kan dit niet iedere stop.

• mv_ak
  • Laatst online: 09:27
jongetje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Dat is omdat volgens de wet in Frankrijk elke parkeerplaats met 20 of meer plekken een laadvoorziening moet hebben.

Dat zorg er dus voor dat als je in Frankrijk verblijft bij zo goed als elke supermarkt kunt laden. Dat maakt elektrisch rijden daar enorm eenvoudig.
Tenzij dus van de 10 laadpalen met 2 stekkers per paal er bij 9 de kabels zijn gestolen/losgesneden. Blijkbaar een gunst van de dieven om de laatste 2 te laten zitten. Weet niet hoe frequent dit voorkomt. (Locatie A35 tussen Colmar en Straatsburg, Rozenkrans Colmar. Gelukkig was de Tesla SC locatie wel volledig operationeel.)

• Ophidian
Tarieven in Italië zijn best hoog. De Neogy palen bij het Gardameer doen 65 cent per kWh met mijn BMW pas. EnelX 69 cent en direct pay ook 65 cent. Voordeel is dat hij gewoon 22kW doet als je alleen staat, dus beetje vroeg in de ochtend kan je nog best wat snel erbij pakken. Wat dat betreft vind ik die 22kW optie steeds handiger. Thuis maakt het niet zoveel uit, maar nu al gemerkt dat het in Frankrijk/België en Italië heel handig kan zijn als je bij de uitstapjes toch best wat erbij kan laden steeds.

Nadeel hier is dat bereik niet overal fantastisch is, dus een RFID kaart is dan toch net handiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85rXwGIoE1zPWvUaFigGvVcT6O4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MySTM2qWooCcz8J17qQvd396.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-yMJRS-NTxwBlSS2ICjVuW_6g4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p0LoY8mpLjp4E0u5Ykt7izci.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 02-08-2026 16:13 ]

• JTHZZ
DigiK-oz schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:14:
[...]

Hoe vaak moet dat nog gedebunked worden? Tesla rolt helemaal nog geen 800V uit. Er waren allerlei aankondigingen en Teslabjorn die in Noorwegen een 1000V kast had gespot. Maar dat noem ik niet uitrollen van 800/1000V. Dus voorlopig geen Tesla lader kiezen als je 800V hebt want geen volle laadsnelheid. Als de nood aan de man is kan het natuurlijk maar verder zou ik de andere providers kiezen. Alles met meer dan 200kW laadvermogen is bij hun 800V en ook daaronder vaak.

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 02-08-2026 16:32 ]

• Tommie12

Niet te veel stress, uiteindelijk blijven laadkosten laag in het vakantiebudget.

Bijna bij elk tankstation kan je tegenwoordig laden. Een simpele manier om het goedkoop te houden is ‘s nachts bin Tesla te gaan laden. Soms is dat echt belachelijk goedkoop.

Pagina: 1 ... 164 ... 171 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.