• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 22:44
Gemiddelde snelheid 88 km/h, max 145 km/h.
Staat in je quote… :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:36
Gemiddeld 88 km/h en verder de max snelheden zoals overal gelden, dus 80/90/100/110/120 en 130

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-08 16:36
Wij zijn op zoek naar een elektrische 7 zitter die het liefste ver kan rijden, betrouwbaar is en ook volwassenen op de 3e zitrij fatsoenlijk kunnen zitten. Wij hebben een vijftal opties op dit moment op het oog namelijk de Kia Ev9, Hyundai Ioniq 9, Peugeot e-5008, skoda peaq en we vonden zelf de ruimte in de Volkswagen id buzz heel mooi alleen de range daar is erg laag van en wij willen wat langere ritten (ook in de winter) maken.

De Peugeot hebben we ook wel twijfels over, omdat daar toch wel wat problemen mee zijn.

Iemand misschien tips of ervaringen? We komen van een 10 jaar oude Dacia af dus gaat sowieso een upgrade zijn.

• Puppetmaster
De Hyundai heeft standaard de grootste accu en laadt het snelst.

Op zich heeft de L ID.buzz 86 kWh netto best een aardig bereik, 400km moet haalbaar zijn in de praktijk. Hij laadt ook sneller dan de Peugeot.

[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 24-07-2026 22:12 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
frax1988 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:55:
Wij zijn op zoek naar een elektrische 7 zitter die het liefste ver kan rijden, betrouwbaar is en ook volwassenen op de 3e zitrij fatsoenlijk kunnen zitten. Wij hebben een vijftal opties op dit moment op het oog namelijk de Kia Ev9, Hyundai Ioniq 9, Peugeot e-5008, skoda peaq en we vonden zelf de ruimte in de Volkswagen id buzz heel mooi alleen de range daar is erg laag van en wij willen wat langere ritten (ook in de winter) maken.

De Peugeot hebben we ook wel twijfels over, omdat daar toch wel wat problemen mee zijn.

Iemand misschien tips of ervaringen? We komen van een 10 jaar oude Dacia af dus gaat sowieso een upgrade zijn.
Beter stel je je vraag hier: [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5
En misschien al wat te vinden ook met de zoekfunctie.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:16
Master_duck schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:25:
Net terug van vakantie. tripje van 4200KM in totaal. Diep in kroatie. heen ging goed. net voor het hoogseizoen. Maar terug was bij laad stations op de A1 chaos, meer dan 7 autos waren aan het wachten voor een laad paal. had net geluk dat er 1e vrij was. maar sneller dan 50KW laden is er niet bij. dus doet de gemiddelde EV dus 1 uur over. prijzen zijn duur in kroatie. gemiddeld 80 cent.

maar prijzen van meer dan 1 euro komt ook voor.

wat mij het meest opvalt is de laad ervaring elke leverancier heeft een andere laad ervaring, soms heel onhandig met een QR code. omdat ze geen enkele kaart accepteren.

totaal voor de 4200km ben ik 420 euro en een beetje kwijt geweest wat neer komt op net iets meer dan 10 cent per km. gemiddelde verbruik 18KWh per 100km.

viel niet tegen met de EV, maar kroatie in het hoog seizoen is geen pretje
Wij zijn vorig jaar eind augustus doorheen Kroatië getrokken met de EV en ik herken jouw verhaal helemaal niet.

Een combinatie van Tesla, Elen (max. 50 kW) en Onecharge gaf ons in Kroatië volledige dekking aan +- €0,45 per kWh. Ging heel vlot en nooit ergens moeten aanschuiven. Net even de apps terug opengedaan en die prijzen heb je vandaag ook nog.

Door AC te laden bij het bezoeken van een stad of park hebben we bovendien zelfs helemaal niet zo vaak DC moeten laden.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26

Arfman

Drome!

Puppetmaster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:31:
[...]

Bij het afsluiten had je de kortingscode in moeten voeren, dan was het gratis geweest. :)
Nu je al betaald hebt kan het niet meer.
Ah, dat was compleet niet duidelijk. Nouja, die 5 euro overleef ik wel, zal vast nog wel wat Electra laadpalen tegenkomen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Promotioneel schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:09:
[...]

Wij zijn vorig jaar eind augustus doorheen Kroatië getrokken met de EV en ik herken jouw verhaal helemaal niet.

Een combinatie van Tesla, Elen (max. 50 kW) en Onecharge gaf ons in Kroatië volledige dekking aan +- €0,45 per kWh. Ging heel vlot en nooit ergens moeten aanschuiven. Net even de apps terug opengedaan en die prijzen heb je vandaag ook nog.

Door AC te laden bij het bezoeken van een stad of park hebben we bovendien zelfs helemaal niet zo vaak DC moeten laden.
Jij hebt een Tesla? Kan natuurlijk verschil maken. Niet alle locaties zijn open voor andere merken. Zo zit er ook 1 halverwege de A1 waar alleen Tesla’s welkom zijn.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-08 18:49
frax1988 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:55:

Ik lees even mee. Wij hebben nu een Fiat e-Ulysse, vergelijkbaar met de Citroën e-Spacetourer en Peugeot Traveller.

Als alternatieven zou je ook nog kunnen kijken naar:

- Kia PV5

- Mercedes VLE

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-08 16:36
Heronimo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:32:
[...]

Ik lees even mee. Wij hebben nu een Fiat e-Ulysse, vergelijkbaar met de Citroën e-Spacetourer en Peugeot Traveller.

Als alternatieven zou je ook nog kunnen kijken naar:

- Kia PV5

- Mercedes VLE
Ik ga mn vraag even in het andere topic stellen, maar de PV5 vinden we echt lelijk en de VLE buiten ons budget helaas want die is ook ruim en vinden we mooi.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:12
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:31:
[...]

Ik ga mn vraag even in het andere topic stellen, maar de PV5 vinden we echt lelijk en de VLE buiten ons budget helaas want die is ook ruim en vinden we mooi.
Om toch beetje on topic te blijven.
Voor “ver rijden” is laadsnelheid boven de 200kW belangrijker dan range (mits die minimaal 400 a 450km is).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:38
Stefannn schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:46:
[...]

Voor “ver rijden” is laadsnelheid boven de 200kW belangrijker dan range (mits die minimaal 400 a 450km is).
Nee, de laadcurve en gemidddlde snelheid tussen 10 en 80% is daarin nog belangrijker. Een piek van 200 kW is waardeloos als ie dat maar heel kort kan.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:54
Naafkap schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:56:
[...]

Nee, de laadcurve en gemidddlde snelheid tussen 10 en 80% is daarin nog belangrijker. Een piek van 200 kW is waardeloos als ie dat maar heel kort kan.
Ik zag daar 'laadsnelheid' staan, er is geen sprake van 'pieksnelheid' in die post.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
Peter-036 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:32:
[...]

Ik zag daar 'laadsnelheid' staan, er is geen sprake van 'pieksnelheid' in die post.
Fabrikanten tonen vaak pieksnelheden. Om daarvoor te waarschuwen deze post.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 20:10
Hellbull89 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Vooral vreemd dat Ionity zelf kennelijk geen meldingen krijgt of statuspagina heeft waarop ze laadpalen in storing te zien krijgen, maar dat ze wachten tot klanten hen zelf contacteren alvorens deze storingen op te lossen, wat blijkbaar kan via een druk op een knop langs hun kant...
Blijkbaar ben je niet op de hoogte van een veel aanwezige lakse werkmentaliteit. Waarom zou je zelfstandig een monteur voor die paal regelen als de klanten nog niet bellen? Is jou probleem niet, wordt je niet voor betaald (vind je), etc, etc.

Helaas werk ik bij een bedrijf waar dit soort mentaliteit vaak voorkomt. En uit gespreken met vrienden en klanten/leveranciers komt naar voren dat wij niet de enige bedrijf zijn waar deze mentaliteit voorkomt. Ook heb ik deze mentaliteit bij sommige horecamedewerkers in Duitsland, Engeland en Ierland gemerkt. Lijkt dus niet alleen in Nederland voor te komen.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-08 20:15
frax1988 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:31:
[...]

Ik ben de laatste 4 zomers met m'n XC40 naar Spanje gereden (kleine 1800km) en doe die rit verdeeld over 2 dagen. Met de 67kWh batterij van XC40 haal ik in de zomer max 300km (snelweg), van 100% tot 0%, maar dat doe je in de praktijk amper. Bij 'extreme' temperaturen gaat daar nog een pak af waardoor ik in de zomer bij 37°C of in de winter bij 0°C soms een max radius van 240km zie. Reken dan dat je rijdt tot +-5% SoC min en laadt tot 80% en dan zit je aan stints van anderhalf uur. Op een rit van 1000km betekent dit 5x stoppen en dat is voor mij persoonlijk 1 stop te veel.

Met de ID. Buzz die ik volgend jaar plan te leasen zou die ene stop die ik te veel vind wegvallen, want die haalt in de zomer 350km (snelweg). Ik heb vroeger nog 1000km met 1 stop gedaan, maar dat kan/wil ik sowieso niet meer. Beslis dus voor jezelf of je bereidt bent 4x te stoppen elke 1000km en dan voldoet de Buzz qua range.

YouTube

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:52
Impstoker schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:26:
Onze trip naar Denemarken met een Ioniq 5 (project ‘45) en een vintage kip kompakt was een groot succes!

De kip is heerlijk licht en niet te hoog door het pop-up dakje, en met twee electrische fietsen op de dissel ook een mooie kogeldruk waardoor er geen trillen of slingeren te voelen is.

Van Groningen naar Billund gereden voor een dagje Lego-house, super leuk, ook voor volwassenen, echt een top dag gehad. Daarna naar Møn gereden naar de krijt kliffen aan de kust. Prachtige omgeving en echt de moeite waard om te bezoeken. Weekje later naar huis, de korte route met de veerboot naar Duitsland, Rotbyhavn naar Puttgarden. Dat kost wel €220, maar scheelt een paar uur rijden. En dan langs Hamburg file, Bremen file naar huis.

We rijden in Duitsland en Denemarken zo’n 85km/h (je mag maar 80km/h met een aanhanger), en dat is natuurlijk goed voor de range.

Gemiddeld verbruik van 31kWh/100km. Dat vind ik met een volgeladen caravan en twee zware electrische fietsen echt helemaal prima. Het was twee keer laden van Groningen naar Billund. Praktisch gezien laden wij altijd wel tot 90% (mits er geen wachtrij is natuurlijk), omdat de Ioniq 5 zo snel laadt dat wij dan nog bezig zijn met plassen/drinken/lunchpauze/wandelingetje/rommelkopen. Eigenlijk laadt de auto altijd wel met 220kW voor een heel groot deel van de curve. Echt top.

De prijzen zijn niet mis voor het snelladen aan de snelweg, ik kom gemiddeld op €0,70 per kWh. Ik had van te voren een Ionity abbo en een Elektra abbo afgesloten, maar qua beschikbaarheid op de route en qua handigheid van de plek toch vaak gewoon geladen met wat er beschikbaar was en dus een hogere prijs. Ik vind het echt irritant om na 3 kwartier rijden weer kort te moeten laden omdat dat dan wat goedkoper is. Gewoon lekker 2 uur rijden en dan laden/pauze.

Nul laadstress gehad, overal zijn wel snelladers te vinden, makkelijk te zien op het nav scherm van de auto en in de navigatie toe te voegen. De enige lader die irritant was en een app nodig had was een snellader bij Ikea. (gesmolten boter over, en in, mijn kussen zorgde voor een stopje bij Ikea voor een nieuw kussen).

We hebben de caravan 2 keer moeten afkoppelen bij de laadpalen, maar dat is in een paar minuten gedaan. Je rijdt langs een strook ergens in de buurt van de lader, of een paar lege parkeerplaatsen, caravan op de rem, kabels los en hop naar de lader. Andere keren was het zo rustig dat we gewoon lomp gingen staan, ik ben altijd wel in de buurt om eventueel te verplaatsen als er iemand bij wil.

[Afbeelding] *maak je niet druk, links van de foto waren er nog 6 lege snelladers
Gaaf verhaal! Ik heb de trip Groningen -> Midden-Denemarken vorig jaar gemaakt. EnBW en Ionity samen is op die route perfect. Dus ik ben licht verbaasd dat je niet lekker uit kwam. Maar goed. Eventueel EWE GO achter de hand houden (app, 52 cent per kWh, bij McDonalds, 300kW).

In Denemarken vond ik Uno X fijn, gewoon met het creditcardje.

(Als je ooit die Project 45 kwijt wilt... Ik wil graag nog een zonnepaneel op de auto :9~ )

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Stefannn schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 06:46:
[...]

Met je eens. Als ik 200kW zou kunnen laden dan is 250-300 range van 10-80% meer dan genoeg. Met 120-130 km/h is dat elke 2 uur.

Overigens is elke 2 uur circa 20 minuten stoppen niet gek, dus voor een 'flat' 125kW van 10 naar 80 zou ik ook tekenen. Dan pak je 40kwh in 20 minuten (120kW gemiddeld)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Pr088 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Met je eens. Als ik 200kW zou kunnen laden dan is 250-300 range van 10-80% meer dan genoeg. Met 120-130 km/h is dat elke 2 uur.

Overigens is elke 2 uur circa 20 minuten stoppen niet gek, dus voor een 'flat' 125kW van 10 naar 80 zou ik ook tekenen. Dan pak je 40kwh in 20 minuten (120kW gemiddeld)
En dan kom je met een WLTP waarde van 600 km. Daar kan ik ook mee leven.

Helaas zijn er nogal wat autos die 250km amper halen van 80-10%, incl mijn Y LR AWD na bijna 100k. WLTP is nu 490 km, trek daar 30% van af voor 80-10, en er blijft maar 343 over, en in de praktijk is dan bij 130-140 km/h amper nog 250km. Vind ik net te weinig voor lange ritten omdat soms je laadpunten net niet in de locaties liggen.

Trouwens vandaag geladen bij een Tesla V2, en niet meer dan 75 kW gezien. Het begon overigens bij 20-30 en dan terugvallen naar 7. Even afgekoppeld en opnieuw begonnen (andere palen waren bezet), en toen ging het naar 50kW en wat later tegen de 70-75kw. Batterij was voorverwarmd. Hoog tijd dat ze die eens vervangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 25-07-2026 21:09 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Stefannn
Tommie12 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Helaas zijn er nogal wat autos die 250km amper halen van 80-10%, incl mijn Y LR AWD na bijna 100k. WLTP is nu 490 km, trek daar 30% van af voor 80-10, en er blijft maar 343 over, en in de praktijk is dan bij 130-140 km/h amper nog 250km. Vind ik net te weinig voor lange ritten omdat soms je laadpunten net niet in de locaties liggen.

Trouwens vandaag geladen bij een Tesla V2, en niet meer dan 75 kW gezien. Het begon overigens bij 20-30 en dan terugvallen naar 7. Even afgekoppeld en opnieuw begonnen (andere palen waren bezet), en toen ging het naar 50kW en wat later tegen de 70-75kw. Batterij was voorverwarmd. Hoog tijd dat ze die eens vervangen.
Well…..
Mijn ioniq5 heeft een wltp van 507km. In de zomer haal ik daadwerkelijk 500km bij 103km/uur. Maar dan is de accu ook echt helemaal leeg. In Nederland hoef ik nooit openbaar te laden.
Op vakantie als ik onderweg wel moet laden heb ik altijd eerder behoefte te stoppen dan dat de accu dat dirigeert. Ik maak meestal stints van 300km en heb dan nog zeker 100km over. Na 2.5 a 3 uur ben ik echt wel toe aan rust.
De max laadsnelheid is boven de 200kW, maar…. Zoals @Pr088 terecht opmerkt… “vlak op 125kW” is helemaal prima. Nou… ook daarin ben ik heel blij met mijn ioniq5. Pas bij ongeveer 90% zakt de snelheid onder de 100kW.
Alleen is het een beetje irritant dat hij op 80% “Korean siësta” doet. Dan zakt de snelheid voor 2 minuten even naar bijna niks. Dat is een “push” om te stoppen met laden. Ik laad echter heel vaak door tot 90%.

NB… blindstaren op wltp hoger dan 500kW heeft ook nadelen…
Accu is groter en zwaarder. Daardoor vaak hoger kWh verbruik. En daardoor langere laadtijd. En hogere laadkosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 26-07-2026 06:44 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Bolulla
  • Nu online
Net een filmje op YouTube gezien van energize mobility dat je op lange ritten beter op hoge snelheid kan rijden en je stops korter kan maken bv 10-60% max 70%. Klopt dit want bij hoge snelheden zie ik mijn bereik goed dalen. En dat het hangen achter een vrachtwagen net 80km per uur juist tegen je werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Bolulla op 26-07-2026 07:34 ]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:13
Qua tijd en laadsnelheid wel ja, maar als je voor de kosten gaat dan is dat niet de juiste manier lijkt me.
Net als met een benzine auto 200km over de autobahn ipv met 130. Sure sneller maar het verbruik is stukken hoger.

• Bolulla
  • Nu online
Louwke schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:36:
Qua tijd en laadsnelheid wel ja, maar als je voor de kosten gaat dan is dat niet de juiste manier lijkt me.
Net als met een benzine auto 200km over de autobahn ipv met 130. Sure sneller maar het verbruik is stukken hoger.
Dit pareerde zij om dan via abonnementen goedkoper te laden en dat je dan goedkoper uit bent.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:13
Bolulla schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:06:
[...]

Dit pareerde zij om dan via abonnementen goedkoper te laden en dat je dan goedkoper uit bent.
Dat abbonement kun je dan ook afnemen als je normaal rijd. Prijs per kWh is prijs per kWh. Of je moet met een abonnement onbeperkt moeten kunnen laten voor een vaste prijs, maar of zoiets bestaat

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 21:39
Bolulla schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:33:
Net een filmje op YouTube gezien van energize mobility dat je op lange ritten beter op hoge snelheid kan rijden en je stops korter kan maken bv 10-60% max 70%. Klopt dit want bij hoge snelheden zie ik mijn bereik goed dalen. En dat het hangen achter een vrachtwagen net 80km per uur juist tegen je werkt.
Bij de gemiddelde EV is richting de 10% is altijd goed omdat je doorgaans sneller laadt. 10 - 70% gaat sneller dan 20 - 80%. Bjorn Nyland heeft op zijn YT kanaal ooit aangetoond dat je met een Tesla het snelst 1000 km aflegt als je 190 km/h rijdt. Het scheelde op 1000 km zo'n 6 minuten. Ludiek natuurlijk en de kosten zijn een aantal keer keer zo hoog, maar wel sneller.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
Ionity is wel een ramp dit jaar, gisteren een rijtje van 15 auto s voor 6 palen midden in Oostenrijk.

Klopt t nou dat je met een Electra abbo wel korting krijgt bij Ionity maar andersom niet, of in ieder geval een lagere korting.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:55
Hoe hard je moet rijden om er zo snel mogelijk te zijn hangt samen met hoe snel je auto laadt en hoe hard je verbruik toeneemt als je harder gaat rijden. Tesla's hebben lage cw waarde en dus is hard rijden interessanter dan wanneer je in een baksteen zou rijden.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:16
sly___ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:56:
Ionity is wel een ramp dit jaar, gisteren een rijtje van 15 auto s voor 6 palen midden in Oostenrijk.

Klopt t nou dat je met een Electra abbo wel korting krijgt bij Ionity maar andersom niet, of in ieder geval een lagere korting.
Gisteren was ook wel een van de drukste dagen in Oostenrijk deze zomer. Met een beetje voorbereiding en goede laadplanning hoef je echt niet in zo'n rij te gaan staan.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:10
Ik rij gewoon op mijn gemak en de kosten zie ik wel. Het is vakantie (voor mij).

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:12
Stefannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 06:41:
[...]

Ik laad echter heel vaak door tot 90%.
Ik ga ook vaak lager dan de 10% en hoger dan de 80%. Maar net hoe het uitkomt.
Rob Voets schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:44:
Ik rij gewoon op mijn gemak en de kosten zie ik wel. Het is vakantie (voor mij).
Ik ook. Maar ik ben ook niet iemand die met een benzine auto perse in Luxemburg gaat tanken omdat ik dan paar tientjes bespaar op vakantie van duizenden euro's.

Verder heb ik met alle EV reizen eigenlijk precies zo gereden als ik met elke auto zou rijden qua snelheid. Ik laad vaak rond elke 250km en dat lukt prima met 130-140 (vaak in de praktijk toch ook vaak drukte wat het verbruik drukt). Alleen in Duitsland niet die 200 km/u die ik anders wel zou rijden uiteraard :+

Laadsnelheid is voor mij wel key - veel meer dan range. Mijn Taycan laad zo'n 2x sneller dan de Polestar 2 die ik hiervoor had en daardoor sta ik nooit meer echt te wachten tot er genoeg is bijgeladen. Dat maakt voor het gevoel wel echt een hoop uit.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bolulla schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:06:
Ehm, was niet het hele idee achter een EV dat we met z'n allen minder (primaire) energie zouden verbruiken? Nu wordt dat idee al voor een groot deel vermoord door de idiote trend naar steeds grotere en zwaardere auto's, maar als we dan ook nog zo hard mogelijk gaan rijden en daarbij vaker en meer gaan laden om uiteindelijk een paar minuten eerder op de bestemming zijn, blijft er van de oorspronkelijke insteek natuurlijk helemaal niets over.... |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:54
Ik neem maar even aan dat de mensen die dan harder gaan rijden, dat ook al met een ICE deden.

Netto is het dan toch een (geringe[re]) winst voor het milieu.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:12
En voor de meeste mensen is het milieu ook niet de hoofdreden om EV te gaan rijden.

• Puppetmaster
Je houdt ook bij grotere auto’s altijd een energetisch voordeel met EV omdat ICE ruim 2/3 van de energie weggooit.

De luchtweerstand is de grootste verbruikspost, zowel voor EV als ICE, dus het formaat en de stroomlijn is het belangrijkste. Als die gelijk zijn is het makkelijk de helft van de energie van een ICE ver verbruiken met een EV, dus nog altijd veel winst.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-08 21:27
@Andrehj
Keuze voor een EV is financieel gedreven. Zowel voor de bereider als de overheid. En vaak afgedwongen vanuit de lease, waarbij verbruik geen verschil maakt, want de baas betaalt de laadkosten. Misschien dat een enkeling het doet uit overtuiging, maar dat zullen er weinig zijn.

Het totaalgewicht is een optelsom van de accu+ alle veiligheidssystemen die de EU oplegt. Daardoor worden ze groot en zwaar.

Als straks de WB naar 100% gaat ben je met een EV best de pineut. Met een hybride (zoals ik ben je het nu al).

• Athome
met de WB op 100% is een EV die je thuis kan laden nog steeds interessant. Als de ERE's op dat moment ook nog steeds interessant zijn, helpt dat zeker mee om een EV nog rendabeler te krijgen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:45
@VidaR-9 en @reinier68 dat zeggen jullie nogal stellig, maar wat is jullie bron? Als ik het EV rijders onderzoek lees van 2025 dan staat rijplezier hoger en milieu net hoger dan kosten. Alsook 78% van de zakelijke rijders die EV wil blijven rijden ondanks 22% bijtelling en privé rijders 68% blijft EV rijden ondanks de MRB die toeneemt. 72% privé rijders blijft EV rijden ondanks de stijgende kosten.

Ondertussen kijk ik even naar de Ionity palen die ik evt nodig zou hebben aanstaande vrijdag, maar dat gaan we maar niet doen. Continu 0 palen vrij :+ Pak de EnwB palen een oprit verder wel, daar is plek zat de hele tijd.

Via home assistant een tracker gemaakt, dus meteen een mooi kaartje met alle ritten die de BMW maakt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Puppetmaster
MRB is al op 100% van het EV-tarief.
Het benzinetarief gaat hem nooit worden, dat zou ook niet logisch zijn. En tegen die tijd is er al wel een ander stelsel. ;)

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:56
Ik krijg de indruk dat veel tweakers hier standaard de accu tot +/- 10% leegrijden, dan tot 80% laden en weer doorgaan.

Ik, Model Y LR, volg doorgaans de adviezen van Tesla. Ik kom dan wel zo rond de 10% uit, maar laat de ene keer tot 45% en een andere keer tot 60% of 80%. Hangt dus af van wat de auto adviseert. En dit is niet afhankelijk van hoe druk het bij de Superchargers is. In zuid-Spanje, waar ik vaak de enige was, gebeurde hetzelfde.

Doe ik het nou niet slim of interpreteer ik de ervaringen hier verkeerd?

This train carries saints and sinners

• ProvideInRoot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-07 22:53
Als ik dit weer allemaal lees vind ik het nog steeds maar erg armoedig dat EV rijden. Het hele idee dat je zoveel voorbereiding nodig hebt om op vakantie te gaan staat me echt tegen om een EV te kopen. Alleen al het risico dat de laadpalen vol staan is toch geen vrijheid. En dan die laad passen wat je voor ieder land weer uit moet zoeken/aanvragen. En financieel schiet je er ook niets mee op als je geen oprit hebt. En dan ook nog steeds de onzekerheid over de toekomstige MRB.

De overheid moet echt aan de bak als ze mensen over willen halen.

• Puppetmaster
Als je het alleen maar leest en je richt op de negatieve scenario’s dan snap ik dat je die indruk krijgt.

In de praktijk kost het me nauwelijks voorbereiding, kom ik niet in laadfiles en is het heerlijk rijden. Ook nog eens voordelig op de koop toe. :)

Het is niet zozeer de overheid die aan de bak moet, maar een andere mindset die je jezelf kan leren.
Het is gewoon anders, maar over het geheel niet slechter, in tegendeel.

[ Voor 25% gewijzigd door Puppetmaster op 26-07-2026 12:20 ]

• Ophidian
@ProvideInRoot Bestemming in navigatie invoeren. Voorkeursnetwerken staan ingesteld. Even tien seconden wachten en gaan. Om de 200-250 kilometer even kwartiertje de benen strekken, plassen, kinderen uit de auto. Geen monotoom geluid in de auto, soepel door het verkeer schuiven. Bergweggetjes zonder terugschakelen. Een auto die al koud is als je instapt, zowel interieur als stoelen. Ja het is enorm afzien inderdaad.

Abonnementje afsluiten voor wat extra korting en als voorkeurslader instellen. Misschien minuut extra tijd.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• reinier68
@Ophidian
Geen direct onderzoek, maar wel ervaringen opgedaan over de laatste jaren.
Veel elase collega's werden in een EV gezet, in het begin leuk ivm alle subsidies en bijtellingsvoordelen. Nu een heel stuk minder interessant. Daardoor wilden ze naar een ICE terug of een Hybride, maar de EU staakt daar nu een stokje voor door ICE extra te gaan belasten (boetes eigenlijk). Je ziet in NL nu ook de tent om de dure EV niet goedkoper te maken maar juist de anderen duurder.
Na het wegvallen van de SEPP bijdrage is er een terugval te zien in verkopen EV's in de 2e hands markt. In omliggende landen zag je een gelijke trend, subsidie weg, verkopen ook hard omlaag.
Het kabinet wil eind 2026 weer een subsidie instellen om de EV te promoten. Dus ja, duidelijk dat de financiële prikkel beter werkt dan het millieugevoel. En dat opgeteld bij een overheid die steeds het speelveld veranderd in negatieve zin, help uiteraard ook niet.

Neemt niet weg dat ik een EV wel prettig vind rijden, maar als ik de enorme hoeveelheid storingen in alle systemen beluister om mij heen, dan houdt ik mijn jonge PHEV nog maar even.

• Rob Voets
ProvideInRoot schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:01:
Als ik dit weer allemaal lees vind ik het nog steeds maar erg armoedig dat EV rijden. Het hele idee dat je zoveel voorbereiding nodig hebt om op vakantie te gaan staat me echt tegen om een EV te kopen. Alleen al het risico dat de laadpalen vol staan is toch geen vrijheid. En dan die laad passen wat je voor ieder land weer uit moet zoeken/aanvragen. En financieel schiet je er ook niets mee op als je geen oprit hebt. En dan ook nog steeds de onzekerheid over de toekomstige MRB.

Ik zou niet anders willen al is het alleen maar voor de stinkende handen bij bezoek benzine pomp. Benzinepomp kan ook vol staan trouwens.

• Puppetmaster
sjors123 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:00:
Ik krijg de indruk dat veel tweakers hier standaard de accu tot +/- 10% leegrijden, dan tot 80% laden en weer doorgaan.

Ik, Model Y LR, volg doorgaans de adviezen van Tesla. Ik kom dan wel zo rond de 10% uit, maar laat de ene keer tot 45% en een andere keer tot 60% of 80%. Hangt dus af van wat de auto adviseert. En dit is niet afhankelijk van hoe druk het bij de Superchargers is. In zuid-Spanje, waar ik vaak de enige was, gebeurde hetzelfde.

Het volgen van de tesla navi is het makkelijkst idd.
Ook nooit slecht, maar soms niet geheel zoals je het zelf zou willen.
Wel kan je ook stopadviezen overslaan en bepaalde locaties vermijden in de navi (Malsfeld).

• Ophidian
@reinier68 88% geen storing gehad in het EV rijders onderzoek. Het valt dus allemaal wel mee.

Ik ben jaren geleden overgestapt naar ABRP om de rit naar Spanje in te delen. Weet niet hoe het nu is, maar Tesla kwam een tijd met rare adviezen. Ook wil ik bv overal een toilet en koffie. En niet bij de kleine locaties stoppen, of een parkeergarage in moeten om te laden. Ook komt ABRP met een betere planning qua tijd. Af en toe pak ik ook een 3rd party lader en dat kan in een Tesla nog steeds niet. In 2019-2022 reed ik gewoon op de Tesla navi. Was er weinig anders en was de planning prima. Sinds 2023 niet meer. Maar goed, uiteindelijk komen we allemaal wel op de bestemming aan. Hangt ook van de persoon af wat je wilt.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

@sjors123 ik kijk niet echt naar percentage.
Ik stap in de auto en ga rijden. De auto (tesla m3) geeft wel aan wat de volgende stop is, en ik bepaal of ik het eens ben of niet. Soms wil je gewoon eerder stoppen bv. Geef wel op dat ik "beste voerzieningen wil"
Verder geeft de auto veel eerder aan dat hij klaar is voor de volgende rit dan dat ik ben.
Vaak lopen we nog even wat rond. Nog even wat drinken etc.

Lijkt dus op wat jij ook doet.
Houdt me ook niet echt bezig met voorplannen met meest (tijd) efficiente routes en stops etc.
Het is vakantie. Gewoon lekker rijden op max toegestaande snelheid.

@ProvideInRoot mijn ervaring is niet armoedig. Nu 3 jaar een EV en de eerste keer op vakantie was "eng". Als in onbekend en afwijkend van wat je al jaren gewend was dat je gewoon overal en snel kon tanken.
Nu plan ik eigenlijk niets meer in. Laden kan ook gewoon "overal".
Kijk ook niet echt meer naar een laadfaciliteit bij het vakantie huisje (is mooi meegenomen maar geen eis meer). Ik plan alleen in dat ik met 50% aankom op bestemming. Dat geeft meer dan genoeg bereik om wat dan ook te doen in de vakantie.
Veelal kun je gewoon in de garage laden als je en stad bezoekt. Of is er wel iets in de buurt.
Nu in noord frankrijk. En laatste parkeer garage had geen laadpaal. Maar terug naar het vakantie huis kan je gewoon even snelladen. En vaak is dat toch in de buurt bij een supermarkt. Dus gewoon meteen wat boodschappen doen en weer klaar. Maar heb totaal geen range anxiety. En nog nooit mijn granny charger gebruikt in de afgelopen 3 jaar

Wat ik wel "vervelend" vind is dat ik zelf idd geen oprit heb en van de gemeente niet de kabel over de stoep mag doen. Of aan aanpassing aan de stoep van de gemeente mag doen.
Nu heb ik een lease auto dus publiek laden is hier geen punt. Maar prive had ik wel gewoon de kabel over de stoep netjes weggewerkt en thuis geladen. Buren geven ook aan geen issue te hebben als ik dat zou doen.
Maar in zowel Nederland als op vakantie (Franrijk, Noorwegen, Zweden, Italië, Zwitserland, Hongarije, Tsjechië en duitsland) nooit issues gehad met laden.
En verder kost het je echt niet veel tijd om even te kijken naar een abbo in een bepaald land om wat korting te krijgen op het laden als je prive rijdt. Je bent immers ook wel even zoet met het uitzoeken van je vakantiebestemming, welk huisje/hotel/camping/etc je wilt hebben.

En ik ben ook wel eens met 0km bereik met een benzine auto bij een dichte tankstation gekomen die volgens google wel open was.

edit: na toevoeging hieronder.
qua betalen idd soms wel irritant. Zeker de soms onduidelijke prijzen of verschillende prijzen.
Dat zou idd wel tranparanter mogen. En makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door DarkSide op 26-07-2026 12:33 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Bolulla
  • Nu online
Rob Voets schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:21:
[...]

Ik zou niet anders willen al is het alleen maar voor de stinkende handen bij bezoek benzine pomp. Benzinepomp kan ook vol staan trouwens.
Ik rij ook een EV maar dit is gewoon een waardeloos argument. Zelfs met mijn diesel heb ik geen stinkende handen. En ieder tankstation heeft tegenwoordig plastic handschoentjes. En hij heeft gelijk er moet nog veel meer gebeuren om het te optimaliseren oa het betalingssysteem dit is de grootste ergenis.

• GoEV6
  • Laatst online: 09:41
Mijn viel gister op dat bij meerdere tankstations flinke rijen stonden. Zelf al op de afrit. En het was er zeker druk om te laden en ook zeker meerdere auto’s in de rij om te tanken. Was langs Route de Souleil.

• Pr088
reinier68 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:20:
@Ophidian
Veel elase collega's werden in een EV gezet, in het begin leuk ivm alle subsidies en bijtellingsvoordelen. Nu een heel stuk minder interessant. Daardoor wilden ze naar een ICE terug of een Hybride, maar de EU staakt daar nu een stokje voor door ICE extra te gaan belasten (boetes eigenlijk). Je ziet in NL nu ook de tent om de dure EV niet goedkoper te maken maar juist de anderen duurder.
Na het wegvallen van de SEPP bijdrage is er een terugval te zien in verkopen EV's in de 2e hands markt. In omliggende landen zag je een gelijke trend, subsidie weg, verkopen ook hard omlaag.
Het kabinet wil eind 2026 weer een subsidie instellen om de EV te promoten. Dus ja, duidelijk dat de financiële prikkel beter werkt dan het millieugevoel. En dat opgeteld bij een overheid die steeds het speelveld veranderd in negatieve zin, help uiteraard ook niet.

Neemt niet weg dat ik een EV wel prettig vind rijden, maar als ik de enorme hoeveelheid storingen in alle systemen beluister om mij heen, dan houdt ik mijn jonge PHEV nog maar even.
Terug naar de benzine omdat het voordeliger is? Haha! Succes
Overigens gaan financieel en milieu voor veel mensen denk ik hand in hand. Als het even duur is en milileuvriendelijker, dan kiezen de meesten voor milieuvriendelijk. Het probleem zit met name in de aanschafprijzen: nieuw en tweedehands. De gemiddelde Nederlander geeft gewoon geen 15-20k uit aan een tweedehands EV. Als je het geld niet hebt kom je toch weer terecht in een oude Focus Station voor 5k.

Genoeg over ICE gehad. En door.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 26-07-2026 12:55 ]

• Athome
Pr088 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Als het even duur is en milileuvriendelijker, dan kiezen de meesten voor milieuvriendelijk.
Dat zal helemaal afhankelijk van de omgeving waarin jij je bevindt. In mijn omgeving zal men vooral kiezen wat het meeste gemak oplevert. Dan zal voor veel mensen toch een ICE zijn. Zelfs als ICE 30% duurder is in gebruik.
De bereikbaarheid van een EV heeft daar zeker invloed op. In mijn omgeving is een EV toch nog echt ver weg. Zolang een EV nog steeds meer dan 5.000-7.500 euro kost en geen echte range van minimaal 400 km heeft, komt er geen EV bij de meeste mensen. Ook die moderne (verplichte) zaken, zien velen niet zitten. Men vertrouwt het gewoon niet.

• Puppetmaster
@Ophidian
Veel elase collega's werden in een EV gezet, in het begin leuk ivm alle subsidies en bijtellingsvoordelen. Nu een heel stuk minder interessant.

Als je niet vrijwillig hebt gekozen voor een EV, maar enkel vanwege fiscale voordelen, dan zal je idd bij een beetje tegenwind alweer verlangen naar het oude.
Ik rij privé, heb destijds geen SEPP gehad, wel MRB voordeel, maar daar was het me ook niet om te doen. Wel om minder milieubelasting en rijplezier, beide zijn nog onverminderd aanwezig.

Maatregelen met prijswerking hebben altijd hetzelfde effect rond de afloop termijn. Eerst is er nog “snel” een toename, en daarna een tijdelijke afname in verkoop.
Inmiddels is de verkoop (zowel nieuw als tweedehands) alweer hoger dan ttv de SEPPs.

BPM op bedrijfswagens had hetzelfde effect.

@Athome
Het gaat niet zozeer om gemak, ik ervaar meer gemak met EV bijvoorbeeld. Het is vooral het aloude: “wat de boer niet kent…”

[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 26-07-2026 13:17 ]

• Rob Voets
Puppetmaster schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Als je niet vrijwillig hebt gekozen voor een EV, maar enkel vanwege fiscale voordelen, dan zal je idd bij een beetje tegenwind alweer verlangen naar het oude.
Ik rij privé, heb destijds geen SEPP gehad, wel MRB voordeel, maar daar was het me ook niet om te doen. Wel om minder milieubelasting en rijplezier, beide zijn nog onverminderd aanwezig.

Maatregelen met prijswerking hebben altijd hetzelfde effect rond de afloop termijn. Eerst is er nog “snel” een toename, en daarna een tijdelijke afname in verkoop.
Inmiddels is de verkoop (zowel nieuw als tweedehands) alweer hoger dan ttv de SEPPs.

BPM op bedrijfswagens had hetzelfde effect.

@Athome
Het gaat niet zozeer om gemak, ik ervaar meer gemak met EV bijvoorbeeld. Het is vooral het aloude: “wat de boer niet kent…”
Precies. Ik stop om het uur om mijn paard te laten grazen. De kar er even af en aan en weer door. Geen graasfiles (wel wachttijd bij de hoefsmid).

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Freak187

geen

Athome schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:00:
[...]

Dat zal helemaal afhankelijk van de omgeving waarin jij je bevindt. In mijn omgeving zal men vooral kiezen wat het meeste gemak oplevert. Dan zal voor veel mensen toch een ICE zijn. Zelfs als ICE 30% duurder is in gebruik.
De bereikbaarheid van een EV heeft daar zeker invloed op. In mijn omgeving is een EV toch nog echt ver weg. Zolang een EV nog steeds meer dan 5.000-7.500 euro kost en geen echte range van minimaal 400 km heeft, komt er geen EV bij de meeste mensen. Ook die moderne (verplichte) zaken, zien velen niet zitten. Men vertrouwt het gewoon niet.
Bedankt voor het delen van je ervaring van lange ritten met een elektrische auto.

Kia Niro-EV 2024

• reinier68
Pr088 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Terug naar de benzine omdat het voordeliger is? Haha! Succes
Als je even snel rekent.... een ICE is veel lichter, dus goedkoper in WB. Aanschaf is veel goedkoper, en dus (afh van type auto) ook lagere verzekeringspremie. Dat een EV goedkoop is in onderhoud is inmiddels ook van tafel, dus daar geen winst voor de EV.
En alleen Nederland is exorbitant duur in benzine en diesel, in alle overige landen is het een stuk beter betaalbaar.
Maar goed, iedereen moet voor zichzelf de berekening maken en dan de keuze maken.

En weer ontopic:
Ik laad mijn PHEV waar het kan, enige is dat in de wintersportgebieden in Ooostenrijk de laadpalen heel dun bezaaid zijn. Net terug uit Noorwegen en daar zijn palen wel te vinden. Al is het vermogen wel aan de lage kant. Ik heb laadpunten bij de accommodaties gezien van 5 of zelfs 2.5kw. Voor een PHEV genoeg, maar voor een EV veel te traag.

[ Voor 22% gewijzigd door reinier68 op 26-07-2026 13:48 ]

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-08 18:32
reinier68 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Als je even snel rekent.... een ICE is veel lichter, dus goedkoper in WB. Aanschaf is veel goedkoper, en dus (afh van type auto) ook lagere verzekeringspremie. Dat een EV goedkoop is in onderhoud is inmiddels ook van tafel, dus daar geen winst voor de EV.
En alleen Nederland is exorbitant duur in benzine en diesel, in alle overige landen is het een stuk beter betaalbaar.
Maar goed, iedereen moet voor zichzelf de berekening maken en dan de keuze maken.

En weer ontopic:
Ik laad mijn PHEV waar het kan, enige is dat in de wintersportgebieden in Ooostenrijk de laadpalen heel dun bezaaid zijn. Net terug uit Noorwegen en daar zijn palen wel te vinden. Al is het vermogen wel aan de lage kant. Ik heb laadpunten bij de accommodaties gezien van 5 of zelfs 2.5kw. Voor een PHEV genoeg, maar voor een EV veel te traag.
Aanschaf van een ICE is niet goedkoper. Voor de prijs van een Skoda Karoq heb je een vergelijkbare Elroq met 77kWh, dus met grote batterij. Met een 58kWh ben je met de Elroq een stuk goedkoper uit.
Verder heeft de Elroq / Enyaq 5 jaar onderhoud gratis, hoezo onderhoud van de EV niet goedkoper? Ik heb er 82000km op zitten, de eerste onderhoudsbeurt moet nog komen. Met de Superb die ik had was ik al bijna aan mijn 3e onderhoudsbeurt toe.
Laden op vakantie doe ik in elk geval alleen bij snelladers, die zijn er ook in Oostenrijk genoeg.
Een beetje vreemd dat je hier als PHEV rijder niet je ervaring komt delen als ev rijder maar je ongenoegen over de ev komt delen waarmee je geen ervaring hebt.

• Andrehj
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:14:
Je houdt ook bij grotere auto’s altijd een energetisch voordeel met EV omdat ICE ruim 2/3 van de energie weggooit.
Dat is nog steeds geen excuus om dan maar extreem hard te gaan rijden, 80% extra te verbruiken en 2x zo vaak te laden om tenslotte op een hele vakantierit een paar minuten te winnen. Dat slaat echt nergens op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pr088
[...]

En weer ontopic:
Maar jij en ik rijden toch in Nederland? Tenzij je dicht bij de grens woont, is het totaal irrelevant hoe duur benzine in Duitsland en België is. Bij nieuwe benzineauto's (er werd gesproken over lease) is EV nauwelijks duurder, ik zie de eerste plug-ins zelfs al duurder worden dan EV.

Plug-in is een typisch Nederlandse optie, die ook goed werkt omdat we hier veel laadpalen op straat hebben. Met een EV pak je op vakantie gewoon de snellader als het moet. Met een plug-in zou ik adviseren om altijd een granny mee te nemen.

• Pr088
Andrehj schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Ehm, was niet het hele idee achter een EV dat we met z'n allen minder (primaire) energie zouden verbruiken? Nu wordt dat idee al voor een groot deel vermoord door de idiote trend naar steeds grotere en zwaardere auto's, maar als we dan ook nog zo hard mogelijk gaan rijden en daarbij vaker en meer gaan laden om uiteindelijk een paar minuten eerder op de bestemming zijn, blijft er van de oorspronkelijke insteek natuurlijk helemaal niets over.... |:(
Electrisch is veel efficiënter, dus we rijden sowieso zuiniger. Maar harder rijden om je reistijd te optimaliseren is inderdaad knudde. Net als de trend naar grotere auto's. Veiliger kan ik nog bedenken, maar de SUV'isering... 8)7

• Puppetmaster
Andrehj schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Dat is nog steeds geen excuus om dan maar extreem hard te gaan rijden, 80% extra te verbruiken en 2x zo vaak te laden om tenslotte op een hele vakantierit een paar minuten te winnen. Dat slaat echt nergens op.
Klopt, maar dat staat los van de aandrijflijn.
Sneller rijden = meer verbruiken en sneller op bestemming.

• Andrehj
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:18:
Nee. Bij een EV betekent sneller rijden (op lange afstanden, waar dit topic tenslotte over gaat) namelijk ook dat je veel meer tijd kwijt bent aan laden, iets wat qua tijd bij een ICE verwaarloosbaar is.
Dat is juist heel het probleem. Er wordt uitgerekend of de tijd die je kwijt bent aan extra laden opweegt door de tijdswinst die je boekt door het snellere rijden. En doordat er veel meer tijd nodig is voor laden is de tijdswinst die je door sneller rijden behaalt veel lager dan bij een ICE.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 26-07-2026 15:36 ]

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 21:08
@Ophidian

Uh, welke terugval in 2e hands EV verkopen?

https://aftersalesmagazine.nl/nieuws/verkoop-tweedehands-elektrische-auto-explodeert/

https://nos.nl/artikel/2608700-tweedehands-elektrische-auto-in-trek-door-dure-benzine-en-diesel

De terugval gold voor 2025. Na de acties van Trump ligt de afweging heel anders.

Verder zijn PHEV's statistisch gezien de auto's met de meeste problemen. Genoeg info over te vinden.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
ProvideInRoot schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:01:

Eigenlijk weet ik niet goed waar je het over hebt (of wat jij allemaal leest)?
Ik rij al sinds begin 2019 BEV en ervaar, zeker de laatste jaren niet meer, niet wat je schrijft.
Voorbereiding: dag voor vertrek accu tot 100% SoC laden = ruim 500 km rijbereik (bij dit weer).
Onderweg zegt de navigatie waar de snelladers staan en hoeveel laders er op iedere locatie vrij zijn en bezet. Bij mijn laatste rit (FR) geen enkele locatie tegen gekomen waar ik niet kon laden. Laadstops namen tussen de 10 en 20 minuten in beslag (aan een HPC).
In gebruik: één laadpas en die heeft overal gewerkt (en aan o.a. een FastNed voor ons al overbodig want autocharge = plug&charge en wegwezen).

Is een EV niets voor jouw profiel dan rij je gewoon met iets anders (er is nog steeds geen verplichting om EV te rijden). En daar kies je beter zelf voor dan daarvoor afhankelijk van de overheid te willen zijn.
Ieder zijn ding maar na meer dan 7 jaar EV rijden weet ik één ding: nooit meer terug naar een auto met verbrandingsmotor.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 26-07-2026 17:22 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Je bent natuurlijk ook niet verplicht om iedere trend zomaar te volgen.
Doe gewoon je eige ding.
Mijn laatste verbrandingsdiesel had een gemiddeld verbruik van 70 kWh/100 km.
Mijn laatste EV (en dat is niet de zuinigste van diegene die ik al reed) heeft een gemiddeld verbruik van een 19/20 kWh per 100 km (gemeten aan de laadpaal niet op de GOM).
Dat is ruim minder dan de helft energieverbruik.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
Met de Kia Niro (2020, 64kWh accu, max 80kW laadsnelheid) naar Italië ging makkelijker dan ik verwachtte.

Zelfs op zwarte zaterdag zijn er zat snellaadplekken, waarbij het soms loont om iets verder vooruit of buiten de snelweg te kijken.

ABRP geeft netjes aan hoeveel laadplekken er vrij zijn, dus weinig verrassingen.

Voorbereiding was in ons geval zorgen dat de apps van de verwachte laadproviders op de telefoon staan, compleet met ingestelde betaalmethode en eventueel een maand abbo voor lagere tarieven.

Voor de gevallen dat we dat niet gedaan hadden konden we vaak naast de laadpaal nog ff de app downloaden en registreren (we blijven zuinige Hollanders).

Als je een langere laadbeurt (in ons geval 45 minuten) combineert met een lunchpauze dan kan kwam het voor dat de auto eerder klaar is dan wij (dat wordt wat bij de volgende generaties EV).

In Italië zelf komen steeds meer 200&300kW laders (mogelijk gemaakt door EU staat er vaak op), dus ook daar geen laadstress.

Voor 45-65 cent per kWh (in ons geval ongeveer 8 euro per 100 km is het zeker niet duurder dan op benzine.

Rijden door de Alpen ging makkelijk. One pedal driving is erg ontspannen bij veel stijgen en dalen.

Belangrijkste les: Vermijd op zwarte zaterdagen de grote tankstations/parkeerplaatsen direct aan de snelweg want ongeacht je brandstof is het daar vol en onaangenaam terwijl het iets van de weg af gewoon rustig is (in Duitsland -> Autohof).

[ Voor 11% gewijzigd door Leader98 op 26-07-2026 17:19 ]

• Pr088
Tommie12 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Dan kom je met een WLTP van 600 wel heel ruim uit. Mijn ID3 58kwh doet een WLTP van 408. 70% van 58kwh is 40 kWh. 200Wh per km moet toch lukken? Dan heb je 200km. Dus 600 wltp vind ik wel erg ruim gerekend.

Bedoel je dat het tijd wordt voor een nieuwe auto of een upgrade van de v2?

• IvoB2
  • Niet online
Thuis altijd tot 100% Soc volstouwen (is op PV kost dus quasi niets).
Op locatie AC laden idem (of tot we niet meer op de locatie moeten zijn).
Op DC waar het kan tot 80% en als het zo uitkomt (toilet, koffietje,.....) hoger (laatst was dat boven de 90% want vakantie en wat maakt het mij uit of ik 5 min. vroeger of later aankom?
Ontladen, hangt van de rit af. Bij thuis of locatieladen aan de laadpaal wanneer het een kan. Op doorreis tot een HPC laadpaal waar niet te ver voor moet omgereden worden en als we de bestemming of thuis halen kan dat al eens tot 5% zijn.

• IvoB2
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Sneller rijden = meer verbruiken en sneller op bestemming.
Dat weet ik bij een BEV (op langere afstanden) zo nog niet.
Je kan ook (iets) trager rijden en daardoor minder stops om te laden moeten maken en daardoor even snel (en goedkoper) of zelfs sneller op bestemming zijn.
Ik kom regelmatig sprinters aan stoplichten tegen of slalommers op de autosnelweg die je even later gewoon terug tegenkomt of op een andere rijstrook gewoon inhaalt.

Meer verbruiken is een zekerheid. Sneller op bestemming niet altijd. En dan nog, langere afstanden doe ik (n=1) doorgaans alleen op vakantieritten en dan ben ik sowieso al niet gehaast want een vakantierit begint, zeker in een BEV, al aan de voordeur. .

• Rob Voets
Kunnen we ophouden: Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel).

• Puppetmaster
Andrehj schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Nee. Bij een EV betekent sneller rijden (op lange afstanden, waar dit topic tenslotte over gaat) namelijk ook dat je veel meer tijd kwijt bent aan laden,
Toch ben je er eerder als je snel rijdt en op het beste deel van je curve laadt.
Dan kan je best duidelijk eerder aankomen.
Met m’n model 3 deed ik dat op wintersport omdat die een piekende curve heeft.
Dan loont het om én snel te rijden én korter te laden.

• Tommie12
  • Nu online
[...]

En weer ontopic:
Een Volvo EX60 is goedkoper dan zijn benzinebroer, en dat gaan we nog meer zien. Dat de WB voor een EV in NL duurder is onwille van het gewicht is een vergissing… dat doet geen enkel ander land.

Waar haal je dat een EV duur is in onderhoud? Mijn auto heeft op 100k buiten wat banden enkel twee setjes ruitenwissers gekregen, de rest is nog prima in orde.

En nee, met 3 kW bij een laadpunt laad je op een nacht zo’n 36 kWh of ca 200km bij. Dat doe je toch niet elke dag op vakantie denk ik. Trouwens, een keertje snelladen kost ook amper extra tijd als je dat bij een supermarkt doet.

Ik zit nu in een accomodatie zonder lader, maar kan voor de deur parkeren, de granny charger elke nacht er aan en dat lukt ook met 2,5-3 kW. Verder blijft engeland een uitdaging als ik buiten het Tesla netwerk moet laden. Geen van de klassieke pasjes werken, en al een paar keer kan ik de app niet downloaden want geen UK inwoner. Maar ik zie ook dat het marktaandeel van EV’s niet hoog is buiten London.

• Tommie12
  • Nu online

Dat varieert…

Als ik moet eten, drinken en toilet, dan kan het wel eens zijn dat ik pas weg ben met 90%. Moet ik niks, en enkel laden, dan vertrek ik soms al met 50% op een lange rit. En voor de laatste etappe hangt het er gewoon van af of er laadmogelijkheid is op bestemming. Als die er is, dan durf ik diep te gaan…Ben al met 1% thuis gekomen.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:00
En weer ontopic:
Ik ben momenteel in Oostenrijk, in een skigebied. Bij mij in het dorp zijn 4 150 kW snelladers, bij een supermarkt, en die werken prima. Plus een dozijn AC laders op onder andere betaalde parkeerplaatsen, maar die heb ik nog niet gebruikt. Elke benzinepomp aan de snelweg heeft snelladers.

Noorwegen heeft ook een prima laad infrastructuur voor snelladers. Door heel Scandinavië heb je Tesla superchargers en in de onderste helft heb je ook Ionity. De AC laders in Scandinavië vind ik een zootje. Veel aanbieders, iedereen een eigen kaart, en soms inderdaad 7,2 kW op 1 groep, waardoor het gros van de auto's daar maximaal met 3,6 kW kan laden. Dat kan veel beter!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-08 23:51
In Noorwegen boek ik altijd een huisje met lader. Stroom is bijna gratis daar. Heb 1x meegemaakt dat men mij €10 per dag vroeg, tot de eigenaar ontdekte dat ik Noors sprak. Was het in 1x gratis laden. De snelladers in Noorwegen zijn ook goedkoper dan in Zweden, dus altijd oprijden en dan net over de grens in Noorwegen laden.

Nu in de UK, heb net de auto weer volgeladen aan 41p. per kWh. Werkt subliem met de app van Elektroverse met een BE.EV maand abonnement.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
Na ruim 3 ton bijna alleen maar in NL gereden te hebben afgelopen week voor het eerst 1100km gereden richting frankrijk.

Laden gaat veel te snel... even naar toilet en de auto geeft aan nog 10min laden. Maar omdat ik een nachtje doorhaalde powernaps gedaan van 20min dus langer geladen dan nodig. :P
3 powernaps gedaan en ik was er al. No problem, zou t zo weer doen :Y

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Hier ook voor de eerste keer met de EV in het buitenland. Zitten nu in Zeeland, wel amper 150km van huis 🙂 (vanuit Vlaanderen).

Aangekomen bij het huisje met een goeie 50%.

Vandaag even laten laden op de randparking tijdens het bezoeken van een stadje.

Mijn vriendin die nog met een diesel rijdt kwam er een beetje zenuwachtig van, 'wel een beetje een gedoe'. Het is altijd even een halve minuut afwachten of een onbekende laadpaal het pasje aanvaard en effectief begint met laden

Maar ik zou zelf al weer even moeten nadenken hoe dat tanken alweer ging. 🙂 En even zuchten als ik de brandstofprijzen hier zie.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• mv_ak
  • Laatst online: 09:27

Hangt ook een beetje af van de soort pauzes. Ik plan het liefst zo min mogelijk stops, tussen 5-10% naar een charger maar dan wel naar 99-100% laden. Let dan niet op de tijd, lange pauze met (avond)eten. Ervaring is dat de Tesla SR model Y eigenlijk best lang op de 95-99% blijft hangen. En tussendoor ook bij supermarkten, op je gemak winkelen. Bij terugkomst dan nog steeds 99%. Combinatie van laadcurve en de laadpaalaanbieder die de stroomtoevoer afknijpt boven 80%?

• Puppetmaster
Misschien ook omdat de exacte 100% bij LFP lastiger te bepalen is?

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:35
mv_ak schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:20:
[...]

En tussendoor ook bij supermarkten, op je gemak winkelen. Bij terugkomst dan nog steeds 99%. Combinatie van laadcurve en de laadpaalaanbieder die de stroomtoevoer afknijpt boven 80%?
Dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt. Je moet dit denk ik echt bij de auto zelf zoeken dus idd misschien iets met de LFP accu. Mijn niet-Tesla gaat wel wat trager boven de 90% maar blijft niet hangen. Ik laad zelden tot 100% aan een snellader, maar toevallig gisteren nog!

• bert pit
  • Laatst online: 20-08 21:39
Wozmro schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:59:
Hier ook voor de eerste keer met de EV in het buitenland. Zitten nu in Zeeland, wel amper 150km van huis 🙂 (vanuit Vlaanderen).

Aangekomen bij het huisje met een goeie 50%.

Vandaag even laten laden op de randparking tijdens het bezoeken van een stadje.

Mijn vriendin die nog met een diesel rijdt kwam er een beetje zenuwachtig van, 'wel een beetje een gedoe'. Het is altijd even een halve minuut afwachten of een onbekende laadpaal het pasje aanvaard en effectief begint met laden

Maar ik zou zelf al weer even moeten nadenken hoe dat tanken alweer ging. 🙂 En even zuchten als ik de brandstofprijzen hier zie.
Bij mensen met vliegangst helpt het kijken naar de flightradar. Misschien kun je je vriendin eens laten kijken naar een app waar alle laadpunten in Nederland op staan. Dat zijn er circa 200.000 ten opzichte van 4.000 brandstof tankstations.

Een geruststellende gedachte toch?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:07
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 27-07-2026 09:26 . Reden: Maak een TR aan aub. ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Bolulla
  • Nu online
bert pit schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:25:
[...]

Bij mensen met vliegangst helpt het kijken naar de flightradar. Misschien kun je je vriendin eens laten kijken naar een app waar alle laadpunten in Nederland op staan. Dat zijn er circa 200.000 ten opzichte van 4.000 brandstof tankstations.

Een geruststellende gedachte toch?
Volgens mij staan daar ook de particulieren palen bij niet alleen de commerciële.

• Stefannn
ybos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:46:
Na ruim 3 ton bijna alleen maar in NL gereden te hebben afgelopen week voor het eerst 1100km gereden richting frankrijk.

Laden gaat veel te snel... even naar toilet en de auto geeft aan nog 10min laden. Maar omdat ik een nachtje doorhaalde powernaps gedaan van 20min dus langer geladen dan nodig. :P
3 powernaps gedaan en ik was er al. No problem, zou t zo weer doen :Y
Klein beetje offtopic, maar dit zie ik niet zo vaak…
3 ton… 300.000km?
Welke auto heb je, en heb je idee van de staat van je batterij? Soh?

• Rob Voets
HansAuutB schreef op maandag 27 juli 2026 @ 01:02:
[...]

Je hebt volkomen gelijk.

Maar doe niet zo moeilijk.
Zonder de in jouw ogen niet-relevante reacties was het hier nu maar stil in dit forum.
En als je het niet wil lezen, scroll je toch verder?
Zonder deze discussie is het echt niet stil in dit forum. Het is ook irrelevant en voer voor trollen.

• Largamelion
Ik kreeg zonet een boete voor niet-betaalde tol in Frankrijk, blijkbaar zo'n free-flow poortje waar mijn Bip & Go niet goed gewerkt heeft. De boete/tol bedroeg initieel 2€ maar omdat het een leasebak is en de leasemaatschappij de mail veel te laat doorstuurde, is het vandaag al 12€ geworden en vanaf morgen 92€. Ik heb een dispute geopend bij sanef.com en ineens een account aangemaakt en daar zie ik dat er nog 8€ + 40€ (te laat) open staat. Ik doe dit traject al 4 zomers op een rij met dezelfde tolbadge en dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom.

Staat los van een EV, maar ik dacht het even te delen om anderen te waarschuwen in dit topic. Mijn tolbadge werkte best moeilijk bij sommige poortjes in Frankrijk, waar hij in Spanje de slagboom altijd direct opende. Houd daar dus rekening mee als je door Frankrijk rijdt met een tolbadge en maak misschien voor de zekerheid een account op sanef.com, kan je 'n hoop geld uitsparen. Ik kan me maar 1 of 2 poortjes herinneren waar de slagboom opende zonder dat ik een 'beep' hoorde, vermoedelijk komt het dus daarvan. Ben dan ook echt geen fan van dat free-flow systeem!

YouTube

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:28:
Ben dan ook echt geen fan van dat free-flow systeem!
Dat lijkt mij nu juist ideaal. Want eenmaal aangemeld nooit geen boetes zoals nu wel met dat tolkastje, want dat tolkastje geeft geen dus enkele zekerheid op de juiste werking. Bij FreeFlow is na aanmelding je kenteken bekend en gaat er een keer iets fout dan is het hun probleem.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• DarkSide
  • Laatst online: 20-08 21:07

DarkSide

theres no place like ::1

ot.
Zelf geen probleem met free-flow in frankrijk. Rijd nu zonder badge omdat hij een aantal jaar geleden het niet goed deed. (en waar tweede poortje dus niet open gint) Heb ik die weer ingeleverd destijds.
Nu we dit jaar weer naar frankrijk gaan dus maar zonder badge. Maar ik kijk savonds gewoon even op de website als ik gereden heb.
Vul kenteken in en betaal. (geen account dus)
Qua wachttijden met poortjes heb ik ook geen last gehad. En de free-flow al helemaal niet.
Vind dat toch wel fijn werken als tol weg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• GoEV6
  • Laatst online: 09:41
Ik kreeg zonet een boete voor niet-betaalde tol in Frankrijk, blijkbaar zo'n free-flow poortje waar mijn Bip & Go niet goed gewerkt heeft. De boete/tol bedroeg initieel 2€ maar omdat het een leasebak is en de leasemaatschappij de mail veel te laat doorstuurde, is het vandaag al 12€ geworden en vanaf morgen 92€. Ik heb een dispute geopend bij sanef.com en ineens een account aangemaakt en daar zie ik dat er nog 8€ + 40€ (te laat) open staat. Ik doe dit traject al 4 zomers op een rij met dezelfde tolbadge en dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom.

Staat los van een EV, maar ik dacht het even te delen om anderen te waarschuwen in dit topic. Mijn tolbadge werkte best moeilijk bij sommige poortjes in Frankrijk, waar hij in Spanje de slagboom altijd direct opende. Houd daar dus rekening mee als je door Frankrijk rijdt met een tolbadge en maak misschien voor de zekerheid een account op sanef.com, kan je 'n hoop geld uitsparen. Ik kan me maar 1 of 2 poortjes herinneren waar de slagboom opende zonder dat ik een 'beep' hoorde, vermoedelijk komt het dus daarvan. Ben dan ook echt geen fan van dat free-flow systeem!
Goeie tip. Ik zie dat er voor mij nog €13,60 open staat van vorig jaar augustus van een lease auto die ik niet meer heb 🫢

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Bolulla schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:33:
Sinds een week of 6-7 heb ik ook een EV dus ik ben er helemaal nog niet mee vertrouwd zoals de meesten van jullie. De enige kms die ik voorlopig gedaan heb zijn allemaal in ons land en ik heb 't geluk van een thuislader en een dak vol zonnepanelen te hebben. Zelfs meer dan 2500km later heb ik nog geen cent betaald aan laadkosten want ik laad uitsluitend met de overschot van energie die mijn zonnepanelen opwekken.

Jouw vraag of het idee achter het Youtube filmpje interesseerde mij wel en daarom heb ik eens aan AI de vraag gesteld om de reisduur over een rit van 2000 km te berekenen van 100 tot 200 km/h in stappen van 10 km/h. Ik hoop dat de layout een beetje leesbaar blijft....

Dit is berekend voor mijn EV volgens AI. Ik merk al meteen dat het verbruik niet klopt. Aan 120 km/h ligt mijn verbruik rond de 17-18 kwh/100km bij dit weer en helemaal geen 22,5 kWh/100km.
  1. 2000 km total distance
  2. 81 kWh usable battery
  3. Charging mainly from 10% → 80%
  4. Average charging power over the session ≈ 150 kW
  5. Each charging stop delivers about 57 kWh
SpeedConsumptionDriving TimeCharging TimeTotal Trip Time
100 km/h18 kWh/100 km20.0 h1.9 h21.9 h
110 km/h20 kWh/100 km18.2 h2.1 h20.3 h
120 km/h22.5 kWh/100 km16.7 h2.5 h19.1 h
130 km/h25 kWh/100 km15.4 h2.8 h18.2 h
140 km/h28.5 kWh/100 km14.3 h3.3 h17.5 h
150 km/h32 kWh/100 km13.3 h3.7 h17.1 h
160 km/h36 kWh/100 km12.5 h4.3 h16.8 h
170 km/h41 kWh/100 km11.8 h4.9 h16.7 h
180 km/h47 kWh/100 km11.1 h5.7 h16.8 h
190 km/h54 kWh/100 km10.5 h6.7 h17.2 h
200 km/h62 kWh/100 km10.0 h7.7 h17.7 h
Ik begrijp dat in praktijk 200 km/h zelfs op de Autobahn gemiddeld halen geen optie is maar ik heb het bewust laten staan zodat de trend zichtbaar is. Tot 150-160 km/h wordt de totale reistijd (rijden + laden) korter maar vanaf dan wordt de reistijd langer omdat het laden langer duurt.

En neen ik moedig hier niemand aan om snelheidslimieten te overschrijden, gevaarlijk te rijden enz.

[ Voor 5% gewijzigd door H1MSELF1SH op 27-07-2026 09:12 ]

• Puppetmaster
Bolulla schreef op maandag 27 juli 2026 @ 03:30:
[...]

Volgens mij staan daar ook de particulieren palen bij niet alleen de commerciële.
Chargemap iig niet, althans die van mij staat er niet bij. :)
Misschien particuliere die open staan voor openbaar gebruik, maar dat is dan ook prima.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 21:08

Vervelend, ik dacht dat ze kenteken gebruiken (als die aan je badge is gekoppeld) om de tol alsnog in rekening te brengen.

Vraagje daarover: bij de free flow banen heb je toch alsnog de slagboom? Maar die deed het dan wel?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:]Ik wilde eerst hier een hele rits aan berichten weghalen, maar dat zou resulteren in een hoop gaten en een vreemde flow. Dus dan maar zo:

De topicwarning staat er om een reden: de discussie omtrent ICE vs (PH)EV is gewoon niet gewenst hier. Doe dat dan ook niet. Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• Largamelion
tweebel schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Vervelend, ik dacht dat ze kenteken gebruiken (als die aan je badge is gekoppeld) om de tol alsnog in rekening te brengen.

Vraagje daarover: bij de free flow banen heb je toch alsnog de slagboom? Maar die deed het dan wel?
De badge is van m'n zus, maar die had vorig jaar wel mijn nummerplaat toegevoegd. Heb dat meteen nog even nagevraagd. De tol was voor de A13 en die zie ik op de Bip&Go factuur van vorig jaar vermeld staan, maar dit jaar dus niet.

Free-flow heeft idd ook een slagboom, maar die gaat open zodra de nummerplaat succesvol gescand is vermoed ik, ongeacht of je Bip&Go gedetecteerd is. Ik kan me echter maar 1 of 2 tolpoorten herinneren waar ik geen 'bip' gehoord heb. Zie nu ook dat ik nog een openstaand saldo heb van 48€ (4x2€ tol + 4x10€ boete) maar dus nergens details te zien voor welk traject. Op die manier loopt het snel op ... na 3 dagen 10€ per traject erbij en na 15 dagen wordt dat 90€ (dus 4x90€ in mijn geval straks :(). Heb 'n dispute geopend maar of ik daar vandaag antwoord op krijg, betwijfel ik.

Dit is wellicht wat offtopic dus wil er niet te ver over uitwijden, maar ik denk dat velen dit interessante info gaan vinden onder het motto een gewaarschuwd mens is er 2 waard. Had ik dit zelf vóór m'n reis gelezen, dan had ik voorzichtiger geweest en voor de zekerheid eens gekeken op www.sanef.com.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 27-07-2026 10:19 ]

YouTube

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Free-flow heeft idd ook een slagboom, maar die gaat open zodra de nummerplaat succesvol gescand is vermoed ik, ongeacht of je Bip&Go gedetecteerd is.
FreeFlow heeft juist geen slagboom, die heb je alleen op de normale tolweg.

‘Onzichtbare’ Franse tolwegen (free flow): hoe werkt het?

Het zijn er nog niet zo veel, maar ook in Frankrijk worden geleidelijk steeds meer ‘flux libre’ ofwel free flow-tolwegen geopend. Deze trajecten op de autoroutes hebben geen tolpoortjes of slagbomen, maar je moet er wel degelijk betalen. Hoe werkt dat? En hoe voorkom je ongemerkte boetes?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088

Je kunt prima de routeplanner van Tesla gebruiken, die houdt rekening met de laadcurve. Maar de meeste oudere modellen van andere merken (zeg bouwjaar 2019-2020) hebben lang niet zo'n geavanceerd navigatiesysteem als Tesla. En de laadcurve kan anders zijn. Er zijn een hoop modellen die direct na de 80% inzakken qua laadsnelheid.

• ybos
Stefannn schreef op maandag 27 juli 2026 @ 06:37:
[...]

Klein beetje offtopic, maar dit zie ik niet zo vaak…
3 ton… 300.000km?
Welke auto heb je, en heb je idee van de staat van je batterij? Soh?
mn vorige model 3 (2019, SR+) afgelopen december met krap 300.000km ingeruild idd.

Soh weet ik niet maar volgens de sexy buttons wel 17% degradatie.
(inmiddels met de nieuwe 3 bijna 33.000km gereden sinds begin november, ook hier het plan om deze weer een jaar of 6 te rijden)

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 27-07-2026 10:39 ]

• Largamelion
PeterZ(on) schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:25:
[...]

FreeFlow heeft juist geen slagboom, die heb je alleen op de normale tolweg.

‘Onzichtbare’ Franse tolwegen (free flow): hoe werkt het?

Het zijn er nog niet zo veel, maar ook in Frankrijk worden geleidelijk steeds meer ‘flux libre’ ofwel free flow-tolwegen geopend. Deze trajecten op de autoroutes hebben geen tolpoortjes of slagbomen, maar je moet er wel degelijk betalen. Hoe werkt dat? En hoe voorkom je ongemerkte boetes?
Ah kijk dan had ik dat verkeerd begrepen en legt dat meteen ook uit waarom de tolbadge niet geregistreerd werd, die lag tussen de tolpoorten niet aan het raam... |:(.

De prijs is in elk geval weer mooi gestegen. Vorig jaar zat ik rond de 260€ voor heel de rit (Frankrijk - Spanje) en nu gaat dat richting de 300€ of meer voor hetzelfde traject (zonder de boetes dan nog). Begint wel aardig op te lopen, volgende zomer maar eens kijken wat de alternatieven zijn. Straks betaal ik evenveel of meer aan tol dan aan laadkosten (330€).

YouTube

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:14

EDB

Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:08:
[...]

Ah kijk dan had ik dat verkeerd begrepen en legt dat meteen ook uit waarom de tolbadge niet geregistreerd werd, die lag tussen de tolpoorten niet aan het raam... |:(.

De prijs is in elk geval weer mooi gestegen. Vorig jaar zat ik rond de 260€ voor heel de rit (Frankrijk - Spanje) en nu gaat dat richting de 300€ of meer voor hetzelfde traject (zonder de boetes dan nog). Begint wel aardig op te lopen, volgende zomer maar eens kijken wat de alternatieven zijn. Straks betaal ik evenveel of meer aan tol dan aan laadkosten (330€).
Deze winter / voorjaar ook van NL naar het zuiden van Spanje gereden, ik was retour nog geen 200 euro kwijt aan tol. Kwam overeen met eerdere trips. Zijn de prijzen in de winter soms lager?

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Pagina: 1 ... 161 ... 171 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.