NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Maar juist daarom, met alleen die pas heb je korting op veel aanbieders. Niet het goedkoopst per aanbieder, maar geeft je veel uitwijk mogelijkheden. Maar inderdaad voor volgend jaar misschien handigDaan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:58:
[...]
Hij is bijna 3 jaar oud nu (2e hands gekocht). Maar weet niet waarom, wilde ook niet teveel abo’s en was niet bekend met de BMW abo’s. Zal voor volgend jaar eens kijken.
Ik snellaad eigenlijk nooit, alleen op vakantie. Thuis laad ik op mijn eigen oprit
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Daar is een knoje voor. Houd de hold button 3 seconden vast. Dan worden de remmen schoon gemaakt.Stefannn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:27:
[...]
Bij mijn ioniq5 my23 kan ik de regeneration inderdaad op 0 zetten. En als je dan de rem in trapt regenereert er niks. Dat kan je mooi zien op het regeneration metertje. Die blijft dan op 0.
Dat moet dus elke 3 maanden een paar keer om de roest van de (vrijwel niet gebruikte) remmen te krijgen.
Ha!Ophidian schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:04:
[...]
Als ik in mijn Electra app kijk met Smart abo (was gratis), zijn de prijzen hoger dan bij mijn BMW pas.
FastNed is in F €0,01 verschil!
Dat duurt dus 800kWh voor je het BMW abo eruit hebt tov Electra als je zoveel zou laden bij FastNed.
En de primaire is 0,10 goedkoper.
Had je wel een Smart+?
[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 19-07-2026 16:31 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Duitsland ga ik EnbW pakken denk ik. Ionity langs de snelweg is te druk, gewoon lekker even van de snelweg af en alle rust als ik de laders zo zie
Volgend jaar gaan we meer die kant op, tzt maar ff kijken wat dan gunstig is.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Parkeerboetes zijn ineens 100 pond. Geen zin om dat te testen.Puppetmaster schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Niet om illegaal gedrag te promoten, maar de meeste boetes komen niet aan in de EU sinds brexit.
Ondertussen de laadkaarten van de lader op de parking van ons huisje gevonden… doen het niet.
Eigenaar proberen te contacteren… niks…
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb als voorbereiding op reis door DE naar AT abonnement bij EnbW genomen. Deze zomer 34 ct/kWh bij tariefplan L van € 12 (of 41 bij tariefplan M van € 6).Ophidian schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:41:
Duitsland ga ik EnbW pakken denk ik. Ionity langs de snelweg is te druk, gewoon lekker even van de snelweg af en alle rust als ik de laders zo zie
Ik ben al in Ierland geweest met de EV… niet veel beter. Zweden, Duitsland Frankrijk, Denemarken .. allemaal veel beter.Harrie van Til schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:06:
[...]
[...]
Of was jij niet klaar voor Engeland?
[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 19-07-2026 17:43 ]
Laadsessies bij een Pod Point laadpaal kun je ook starten via de Zapmap app. Paar keer gedaan deze vakantie. Klopt dat Engeland wat acher loopt bij het vaste land van Europa maar met wat extra voorbereiding is het wel te doen.Tommie12 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:42:
Ben vandaagin Engeland onderweg…
2 sessies bij Tesla gingen goed. Dan een lokale snellader geprobeerd met de Shell kaart. Omdat ik die een tijdje niet gebruikt had moest ik eerst de betaalsystemen updaten. Dus maar niet geladen.
Dan een lader aan een supermarkt. Enkel met app, en die app kon ik niet downloaden…
Dus toch een trage lader gevonden voor de nacht, een Pod Point. Je kan enkel met app starten, en je moet eerst geld op je account zetten… En bovendien moet je op die parkeerplaats nog eens parkeergeld betalen. 6pond voor max 5 uur, of 10 pond voor 24h. En ja, parkeergeld moet 24/7…
En ja, ons huurappartement heeft een lader, maar de kaart was zoek, en de sleutelman wist niet waar die lag.
Pechdag, of is Engeland echt nog niet klaar.
Wat voor een laadpaal had of heeft je huurappartement?
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
Zo uit m’n hoofd 1-2x een andere, volgens mij Osprey. Daar ook 1x een boete gehad á £70.
Die werd verhaald via euro parking collection plc. Die werkten dus wel via een Europese partner.
Verder parkeertickets gehad door onduidelijkheden, wel betaald maar kennelijk niet goed, die nooit aangekomen zijn.
Autel, ik heb de handleiding met alle paswoorden en codes, maar de lader is al toegevoegd aan een account… en de kaarten werken niet.repmeer schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:08:
[...]
Laadsessies bij een Pod Point laadpaal kun je ook starten via de Zapmap app. Paar keer gedaan deze vakantie. Klopt dat Engeland wat acher loopt bij het vaste land van Europa maar met wat extra voorbereiding is het wel te doen.
Pod point is gelukt, met hun eigen app.repmeer schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:08:
[...]
Laadsessies bij een Pod Point laadpaal kun je ook starten via de Zapmap app. Paar keer gedaan deze vakantie. Klopt dat Engeland wat acher loopt bij het vaste land van Europa maar met wat extra voorbereiding is het wel te doen.
Op 6 km is er een supermarkt met Instavolt. Daar zal ik wel kunnen laden met credit card. Ze hebben een mooie website en die verwijzen naar een app, maar die kan ik dan weer niet downloaden onwille van regio…
Bij Instavolt kon ik drie jaar geleden laden met de Chargepoint app. Ad hoc met creditcard was er toen nog niet.Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:19:
[...]
Op 6 km is er een supermarkt met Instavolt. Daar zal ik wel kunnen laden met credit card. Ze hebben een mooie website en die verwijzen naar een app, maar die kan ik dan weer niet downloaden onwille van regio…
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Instavolt kun je ook met Electroverse app/pas laden, is sowieso een aanrader voor de UK. Kost je wel een shocking €1 per kWh. Als je daar bent en je kunt de app downloaden dan hebben ze wel een actie nu voor 's avonds na 8u voor 55p. https://instavolt.co.uk/news/new-off-peak-55p-kwh/Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:19:
[...]
Pod point is gelukt, met hun eigen app.
Factory resetTommie12 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:16:
[...]
Autel, ik heb de handleiding met alle paswoorden en codes, maar de lader is al toegevoegd aan een account… en de kaarten werken niet.
Instavolt kun je meestal gebruiken met je creditcard. Heel handig bij supermarkten e.d. deze 50 kW laders…
Ja, het kost iets meer tijd om de snelweg af te gaan maar als ik de laadfiles zag is dat me zeker waard geweest.
Doe er mogelijk je voordeel mee!
App niet beschikbaar in jouw regio…ASW1 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:32:
[...]
Instavolt kun je ook met Electroverse app/pas laden, is sowieso een aanrader voor de UK. Kost je wel een shocking €1 per kWh. Als je daar bent en je kunt de app downloaden dan hebben ze wel een actie nu voor 's avonds na 8u voor 55p. https://instavolt.co.uk/news/new-off-peak-55p-kwh/
Blijkbaar doen apple apparaten rare dingen met regio.
Gisteren heb ik Frankrijk-Engeland gekeken op BBC via hun iplayer na registratie omdat de VRTmax app niet wou onwille van regio.
Vandaag wil de BBC niet, en werkt de app van VRTmax wel. En ik zit in hetzelfde vakantiehuis en ben verbonden met de wifi van dat huisje.
Hauconcourt heeft tegenover de Tesla bij het hotel ook nog Electra palen dus de keuze is reuze.plattie83 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:17:
Afgelopen zaterdag richting meer van Annecy gereden. Had nog wel wat vrees voor het stuk Nancy-Dijon waar de vraag voor laadpalen groter is dan het aanbod. Daarom bewust de reguliere stations langs de A31 vermeden en de ID.4 tot 85% geladen bij Ionity Hauconcourt (vlak boven Metz). Stuk of 20 palen bij E.leclerc. 1 minuut van de A31 af. Tevens ook Tesla SUC aanwezig. Daarmee in een ruk naar Avia Volt (in ABRP staat ie als BUMP?) met 16 palen in Dijon gereden. Deze is ca. 2 min van de A31 af.
Ja, het kost iets meer tijd om de snelweg af te gaan maar als ik de laadfiles zag is dat me zeker waard geweest.
Doe er mogelijk je voordeel mee!
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik gebruik een lijstje met opgeslagen punten in Google Maps. Die kan je sorteren op afstand van je huidige locatie en laat ook het aantal vrije plekken zien. Enige wat je niet direct ziet is of je een punt al voorbij bent. Maar daar kan je een work-around voor maken door de punten in de juiste volgorde te zetten.Inspired schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:20:
[...]
Wel jammer dat je niet kunt sorteren/renamen/groeperen etc. Chargefinder (Premium) kan dat allemaal heel mooi maar 3EUR per maand heb ik er dan weer niet voor over.
Voor punten die alleen in een richting bereikbaar zijn heb ik zelf "heenweg" of "terugweg" bij de opmerkingen gezet.
)
Probeer het anders op mobiel signaal dus met wifi uit?Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:24:
[...]
App niet beschikbaar in jouw regio…
Blijkbaar doen apple apparaten rare dingen met regio.
Gisteren heb ik Frankrijk-Engeland gekeken op BBC via hun iplayer na registratie omdat de VRTmax app niet wou onwille van regio.
Vandaag wil de BBC niet, en werkt de app van VRTmax wel. En ik zit in hetzelfde vakantiehuis en ben verbonden met de wifi van dat huisje.
Ik ben in NL en kan de instavolt app wel installeren (android)
Dat is best een handige optie, zeg maar de online versie van mijn Excelsheet, en de laders zie je nu gelijk ook op de kaart. Nu alleen nog de laders van de sheet invoeren in GM. Dan zijn je voorkeursladers direct zichtbaar i.t.t. bijvoorbeeld Chargefinder waarbij je alle laders ziet. Toptip, bedankt.Smurf schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:30:
[...]
Ik gebruik een lijstje met opgeslagen punten in Google Maps. Die kan je sorteren op afstand van je huidige locatie en laat ook het aantal vrije plekken zien. Enige wat je niet direct ziet is of je een punt al voorbij bent. Maar daar kan je een work-around voor maken door de punten in de juiste volgorde te zetten.
Voor punten die alleen in een richting bereikbaar zijn heb ik zelf "heenweg" of "terugweg" bij de opmerkingen gezet.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Telefoon op 5G, regio naar UK, en herstart.ASW1 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:48:
[...]
Probeer het anders op mobiel signaal dus met wifi uit?
Ik ben in NL en kan de instavolt app wel installeren (android)
Nog altijd: kan app niet installeren onwille van regio.
Op een iPhone moet je een nieuw Apple account met UK als regio creëren. Vervolgens daarmee inloggen op de App Store en je kunt de betreffende app downloaden. Je kunt daarna weer met je normale account inloggen, dan blijft de app op je telefoon staan.Tommie12 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:01:
[...]
Telefoon op 5G, regio naar UK, en herstart.
Nog altijd: kan app niet installeren onwille van regio.
En het ligt niet aan Apple maar aan de aanbieder van de app, die heeft er kennelijk voor gekozen om de app alleen maar in de UK-store beschikbaar te stellen.
wat voor daktent heb je?rammes schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:56:
Zijn er nog daktent kampeerders hier?
6200km door Noorwegen en Zweden gereden, met voor het eerst een daktent. Het verbruik viel op de snelweg wat tegen maar op de 60/80km wegen geen enkel issue.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Vooral vreemd dat Ionity zelf kennelijk geen meldingen krijgt of statuspagina heeft waarop ze laadpalen in storing te zien krijgen, maar dat ze wachten tot klanten hen zelf contacteren alvorens deze storingen op te lossen, wat blijkbaar kan via een druk op een knop langs hun kant...The Legend schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:00:
Kom ik bij een IONITY in Oostenrijk, met 4 auto’s te wachten en 2 stalls vrij. Dat is natuurlijk verdacht, maar ik hang hem maar gewoon aan 1 van de vrije laders die natuurlijk niet werkte. Even gebeld, lader van afstand gereset en * The Legend kan lekker laden. De andere lader in storing ook maar ff gemeld. Die zou iets langer duren. Vreemd dat niemand anders dat kennelijk bedenkt
Dit heb ik nog nooit begrepen.. is toch direct impact op hun verdien model.Hellbull89 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:43:
[...]
Vooral vreemd dat Ionity zelf kennelijk geen meldingen krijgt of statuspagina heeft waarop ze laadpalen in storing te zien krijgen, maar dat ze wachten tot klanten hen zelf contacteren alvorens deze storingen op te lossen, wat blijkbaar kan via een druk op een knop langs hun kant...
" hey paal offline, storing of word niet gebruikt terwijl de rest druk is, reset en go."
En als hij niet online komt ticket inschieten voor monteur.
Zeekr 7x Privilege AWD
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch
Welke versie heb je nu? Ik heb zojuist geüpdate (iOS) naar 2.243.3 en zie de kaart nog gewoon (actief) staan.mcmiles schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:22:
Gebruik al jaren de Ionity app, zojuist iOS app update uitgevoerd en nu is mijn laadkaart niet meer zichtbaar in de Ionity app. Je kunt een nieuwe bestellen. Meer mensen die dit hebben?Morgen eens uitproberen of de laadkaart nog werkt.
Sheepy Yuna 140
Ik zou het doen!
Apart, heb op mijn IPhone al weken IONITY versie 2.343.3 staan. Laadkaart is nog gewoon zichtbaar.ytr81 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:28:
[...]
Welke versie heb je nu? Ik heb zojuist geüpdate (iOS) naar 2.243.3 en zie de kaart nog gewoon (actief) staan.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Dezelfde versie zie ik nu: 2.343.3 Vreemd dat ik hem niet zie. Ik kan mijn laadkaart ook niet toevoegen. Bij ‘laadkaart’ in app kan je alleen maar een nieuwe laadkaart bestellenytr81 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:28:
[...]
Welke versie heb je nu? Ik heb zojuist geüpdate (iOS) naar 2.243.3 en zie de kaart nog gewoon (actief) staan.
[ Voor 18% gewijzigd door mcmiles op 20-07-2026 21:47 ]
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Tahoe, iPhone 16 Pro, iPad Pro 11 inch
Even uit en inloggen in de app?mcmiles schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:44:
[...]
Dezelfde versie zie ik nu: 2.343.3 Vreemd dat ik hem niet zie. Ik kan mijn laadkaart ook niet toevoegen. Bij ‘laadkaart’ in app kan je alleen maar een nieuwe laadkaart bestellen
Zeekr 7x Privilege AWD
En zelfs met je telefoon en smartwatch.Peter-036 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:08:
Bij de meeste tankstations (in Duitsland) kun je inmiddels met je bankpas betalen.
Madness... :-)
Had ik bij Tesla in Cordovilla ook deze zomer, 4 van de 8 palen werkten niet, maar slechts 1 stond als defect in de app (al minstens 2 weken). De palen waren echter wel online, maar het laden wou niet starten. Je zou inderdaad verwachten dat zoiets gemonitord wordt (wat mss wel zo is), maar ik acht kans reëel dat er gewoon geen personeel is om het op te lossen. Tegenwoordig wordt er overal zo bespaard op personeel dat dit voor mij de meest plausibele verklaring is. Ik zie wel dat ze intussen weer alle 8 actief zijn in de app en dat er van de defecte palen in gebruik zijn, dus het euvel lijkt verholpen. Ik had via de app een melding gemaakt, maar ik betwijfel dat veel mensen de tijd nemen of de moeite doen.Hellbull89 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:43:
[...]
Vooral vreemd dat Ionity zelf kennelijk geen meldingen krijgt of statuspagina heeft waarop ze laadpalen in storing te zien krijgen, maar dat ze wachten tot klanten hen zelf contacteren alvorens deze storingen op te lossen, wat blijkbaar kan via een druk op een knop langs hun kant...
Ik zou denken als laadbedrijf: je wil dit toch scherp in de gaten houden, zeker als er makkelijke alternatieven in de buurt zijn.Largamelion schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Had ik bij Tesla in Cordovilla ook deze zomer, 4 van de 8 palen werkten niet, maar slechts 1 stond als defect in de app (al minstens 2 weken). De palen waren echter wel online, maar het laden wou niet starten. Je zou inderdaad verwachten dat zoiets gemonitord wordt (wat mss wel zo is), maar ik acht kans reëel dat er gewoon geen personeel is om het op te lossen. Tegenwoordig wordt er overal zo bespaard op personeel dat dit voor mij de meest plausibele verklaring is. Ik zie wel dat ze intussen weer alle 8 actief zijn in de app en dat er van de defecte palen in gebruik zijn, dus het euvel lijkt verholpen. Ik had via de app een melding gemaakt, maar ik betwijfel dat veel mensen de tijd nemen of de moeite doen.
Ik ben in iets meer dan 2j elektrisch rijden al meerdere malen bij een laadstop gewisseld van aanbieder, omdat ik om 1 of andere reden een lader niet aan de praat kreeg. Als ik dan 20m kan rijden naar een andere aanbieder (wat steeds vaker voorkomt), kost dit je snel omzet.
Maar zal idd wel weer een personeelsding zijn.
Momenteel lukt het mij niet.
In 2022/2023 is het me gelukt om mijn MultiTankcard-laaddruppel te activeren in wat toen nog de NewMotion/Shell Recharge-omgeving was.
Dus worden de laaddruppels van MTC nog herkend, of is dat pad dicht?
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Ook al hier gevraagd?BaBoK schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:06:
Mijn vraag: heeft iemand recent nog geprobeerd een MTc-druppel in de Shell recharge app kunnen invoeren als betaalmiddel ?
Momenteel lukt het mij niet.
In 2022/2023 is het me gelukt om mijn MultiTankcard-laaddruppel te activeren in wat toen nog de NewMotion/Shell Recharge-omgeving was.
Dus worden de laaddruppels van MTC nog herkend, of is dat pad dicht?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Excuses zit idd in verkeerde forum!tweebel schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:33:
[...]
Ook al hier gevraagd?
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025
Even update ondertussen op de bestemming sinds gisteravond lekker overal doorgereden Duitsland 150-160 waar het kon af en toe wat snelle auto's pesten tussendoor die dan drukken in de achterbumper door vlot weg te rijden. Voor de rest bergen af en op oostenrijk. En in Italie de stukken 130 waar het mocht. In totaal 206 wh/km verbruik met 20 inch induction 4 personen erin helemaal vol beladen airco aan. Ik vindt het helemaal top 152 euro kwijt aan superchargers 1616 km gereden en met 81% aangekomen op de camping. Thuis met 100% vertrokken.Kan vast allemaal zuiniger maar ik hou van stevig doorrijden. In de winter op de wintersport zou het vast richting de 240 gaan met mijn rijstijl. Auto heeft geen krenkje pijn beukt over de bergen en de autobahn.Yolo2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk
Er was wel 1 negatief iets wegen italie wel slechter. En minder laders ik had bij Florence geluk dat er nog net 1 paal vrij was. Gelukkig maar want daarna moesten mensen wachten. Dit kwam ook mede omdat mede nederlanders het nodig vonden om misschien de ev rijder te pesten hun benzine diesel auto op de supercharger plek te parkeren. Beetje triest
[ Voor 11% gewijzigd door Yolo2 op 22-07-2026 10:21 ]
Vanavond komen we terug, ik hang de auto aan de lader…. Na een uurtje krijg ik een foutmelding.
Blijkbaar is de lader nu helemaal van de stroom gehaald, en wordt mijn kabel geblokkeerd aan de kant van de lader.
Shit… ben hier nog 2 dagen en dan moet dit opgelost geraken. Maar eens bellen naar de verhuurder die er nog 2 tussenpersonen heeft tussengegooid…
Openschroeven 😅 zit vast ergens een switch voor kabel release. Ik zou de paal/merk/type even door google/AI gooien en kijken hoe je dat doet.Tommie12 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:51:
Gisteren werkte de lader op mijn vakantieadres, maar blijbaar zit daar een tijdsklok in zodat die enkel ‘s nachts werkt.
Vanavond komen we terug, ik hang de auto aan de lader…. Na een uurtje krijg ik een foutmelding.
Blijkbaar is de lader nu helemaal van de stroom gehaald, en wordt mijn kabel geblokkeerd aan de kant van de lader.
Shit… ben hier nog 2 dagen en dan moet dit opgelost geraken. Maar eens bellen naar de verhuurder die er nog 2 tussenpersonen heeft tussengegooid…
Zeekr 7x Privilege AWD
In de groepenkast gekeken of er een zekering getript is?Tommie12 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:51:
Gisteren werkte de lader op mijn vakantieadres, maar blijbaar zit daar een tijdsklok in zodat die enkel ‘s nachts werkt.
Daar kan ik niet aan….ASW1 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:13:
[...]
In de groepenkast gekeken of er een zekering getript is?
Volgens claude is het 18 juli verlopen :(
Jep: https://www.go-electra.com/nl/summer26-terms-and-conditions/kevertje1977 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:36:
Weet iemand of de SUMMER26 code bij Electra expired is ?
Die is verlopen. met de code PLUS2 krijg je nog wel een maandje gratis. Ik was ook te laat en heb onlangs deze gebruikt. Mijn twee weken vakantie vallen mooi in die gratis maand.kevertje1977 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:36:
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
Probeer CHARGEPRICE26kevertje1977 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:36:
De 19e nog gebruikt een geeft je net zoals SUMMER26 2 maanden gratis.
Geweldig. Dank je wel! Werkt hier nu ook.ptjuh89 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Probeer CHARGEPRICE26
Ik had al contact met Electra via CHAT maar die konden me geen code meer geven :-) Super bedankt.
En kon gelijk cancellen maar de korting blijft voor de komende 2 maanden. Top
[ Voor 11% gewijzigd door kevertje1977 op 23-07-2026 11:38 ]
Ik heb ook die sticker een keer te laat gekregen en gewoon rondgereden met idee, als er een prent komt, stuur ik ze wel bewijs dat ik de sticker heb.FJP84 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:53:
Andere vraag: ik had 7 juli een milieusticker aangevraagd via ANWB die doorverwees naar de officiële Franse website. Top op heden nog geen sticker voor de EV en ik vertrek zondag. Ik heb wel de factuur en die schijnt ook als bewijs te dienen. Iemand daar ervaring mee. Ik overweeg de coupon onder aan de factuur tijdelijk voor het raam te plakken.
Laat ik het erbij houden dat het erop lijkt dat de Franse politie in de zomermaanden niet de hoogste prioriteit geeft aan dit stukje handhaving (of misschien een focus op auto's die echt duidelijk ouder zijn). Heb nog niemand gehoord die daar ooit een boete voor heeft gekregen, in tegenstelling tot de Italiaanse "zona trafico limitato" dingen.
Herkenbaar dat het even duurt, hoewel ik verwacht dat je hem nu elk moment kunt ontvangen.FJP84 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:53:
Andere vraag: ik had 7 juli een milieusticker aangevraagd via ANWB die doorverwees naar de officiële Franse website. Top op heden nog geen sticker voor de EV en ik vertrek zondag. Ik heb wel de factuur en die schijnt ook als bewijs te dienen. Iemand daar ervaring mee. Ik overweeg de coupon onder aan de factuur tijdelijk voor het raam te plakken.
Het is inderdaad mogelijk om met de digitale afbeelding van het bestelde vignet de classificatie van je auto te bewijzen als je deze achter je voorruit legt, officiële bron daarvoor:
https://www.france.fr/nl/artikel/milieuzones-frankrijk-ecovignet-critair/#wat-als-ik-het-milieuvignet-nog-niet-heb-ontvangen-voor-vertrek-14
Overigens ben ik zelf nog nooit gecontroleerd (dat ik heb gemerkt in ieder geval), ook niet in de periode dat ik door voorruitvervanging even geen vignet op de ruit had.Wat als ik het milieuvignet nog niet heb ontvangen voor vertrek?
Geen nood als je de milieusticker nog niet hebt ontvangen voor je vertrek naar Frankrijk.
Na het bestellen ontvang je een bevestiging per e-mail (binnen circa 4 uur). Daarnaast ontvang je binnen circa 24 uur na het bestellen een elektronische factuur met daarop een afbeelding van het door jou bestelde vignet. Deze afbeelding dient als tijdelijk bewijs van je bestelling en de classificatie van jouw voertuig.
Print deze afbeelding en leg deze achter de voorruit totdat je de eigenlijke sticker hebt ontvangen. Let op dat deze goed zichtbaar is.
Is het vignet niet zichtbaar aanwezig wanneer je je in een milieuzone bevindt, dan riskeer je een boete. Voor auto’s en motoren bedraagt deze minimaal € 68. Voor bussen en vrachtwagens is dat minimaal € 135.
Ik zou het doen!
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ik geloof niet dat er een koppeling tussen vignet en kenteken is; als die bestond dan was die sticker ook niet nodig. Ook nog nooit iets over handhaving gehoord, volgens mij gebeurt dat alleen door lokale autoriteiten als ze daar zin/tijd voor hebben en dat hebben ze niet.Wesco schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:32:
Als er gecontroleerd wordt op het Franse milieu-vignet zal dat vooral met camera’s zijn die kentekens uitlezen en niet naar het vignet achter de voorruit kijken. Dat vignet zelf is vooral bedoeld voor controle door oom agent, maar dat heeft vast geen prioriteit.
Waar voer je die code in? Ik heb de Electra app al geregistreerd, compleet met betaaloptie en ben bang dat als ik een abbo kies meteen de maandelijkse kosten worden afgerekend.ptjuh89 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:29:
[...]
Probeer CHARGEPRICE26
Onder het kopje betaling zit ook 'Promoties'. Misschien daar invullen? Ik heb er vorige maand ook even mee zitten worstelen, maar weet niet meer precies hoe ik het heb gedaan (destijds met SUMMER26, die nu blijkbaar niet meer geldig is).Leader98 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:43:
[...]
Waar voer je die code in? Ik heb de Electra app al geregistreerd, compleet met betaaloptie en ben bang dat als ik een abbo kies meteen de maandelijkse kosten worden afgerekend.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dank! Inderdaad als ik een abbo kies kan ik daarna de promo code nog invoeren.Pr088 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:46:
[...]
Onder het kopje betaling zit ook 'Promoties'. Misschien daar invullen? Ik heb er vorige maand ook even mee zitten worstelen, maar weet niet meer precies hoe ik het heb gedaan (destijds met SUMMER26, die nu blijkbaar niet meer geldig is).
CHARGEPRICE26 geeft twee maanden gratis. Meteen opgezegd anders loopt het betaalde abbo na die twee maanden door.
Niemand controleert dat daar. En de eventuele boete (die je echt niet gaat krijgen) stelt ook niks voor.FJP84 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:53:
No worries.
- Electroverse met een BE.EV kortingsabonnement (51% korting). Even een accountje aanmaken alsof je in de UK woont en afsluiten die handel. Dit is de één na grootste aanbieder van laadpalen in de UK en snelladen kost dan voor een maandje tussen de 30-40p. per kWh. Abonnement kost iets meer dan 11 euro met de huidige wisselkoers.
- Er is een aanbieding bij de grootste laadpaalaanbieder van de UK: MFG EV Power. Zonder abonnement kan je daar snelladen voor 59p. per kWh. Dat is sowieso een leuke prijs.
- Tesla abonnement. Kan je ook van profiteren in NL en overdag laad je voor ongeveer 46p. per kWh.
Over de UK wordt geklaagd dat het zo duur is, maar op deze manier valt het reuze mee.
Wel aanzienlijk meer betaald als bij ionity, maar ach, het is vakantie
Waar we nu zitten (presseger see) geen ionity mogelijkheid, maar op het park 11KW ac lader a 0,55 kwh gaat ook goed.
Valt me tot nu toe 100% mee met een ev op vakantie
Bij Electra kun je een geplande route overnemen in Google Maps en vervolgens in Android Auto (en ik neem aan ook wel CarPlay).mediumdry schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:13:
net voor mijn reis naar de franse alpen en costa brava een abonnement genomen bij electra en ionity. Raar genoeg zijn beide apps niet geschikt voor Carplay (en waarschijnlijk ook android auto), iets dat ik niet echt snap. Juist de plek waar je ze gebruikt om even snel een charger te vinden, in de auto, moet je met het telefoonschermpje werken (niet toegestaan tijdens het rijden) ipv het veel grotere en wel toegestane scherm van een carplay. Of mis ik de manier om het "aan" te zetten?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik neem tijdens de vakantie altijd een maandje ABRP. Daar kun je een voorkeur opgeven voor providers en met een abo werkt het met apple carplay. OBD2 dongle van een paar euro en ABRP kan ook nog de live data van je auto bijhouden en de laadstops aanpassen.mediumdry schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:13:
net voor mijn reis naar de franse alpen en costa brava een abonnement genomen bij electra en ionity. Raar genoeg zijn beide apps niet geschikt voor Carplay (en waarschijnlijk ook android auto), iets dat ik niet echt snap. Juist de plek waar je ze gebruikt om even snel een charger te vinden, in de auto, moet je met het telefoonschermpje werken (niet toegestaan tijdens het rijden) ipv het veel grotere en wel toegestane scherm van een carplay. Of mis ik de manier om het "aan" te zetten?
Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.
Ik zie dat ABRP premium nu ook via android auto live voertuiginfo toont (ik neem aan de SoC). Iemand dat als eens geprobeerd?achterhoeker schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:01:
[...]
Ik neem tijdens de vakantie altijd een maandje ABRP. Daar kun je een voorkeur opgeven voor providers en met een abo werkt het met apple carplay. OBD2 dongle van een paar euro en ABRP kan ook nog de live data van je auto bijhouden en de laadstops aanpassen.
1-af en toe is de GPS update ineens ongeveer 2x per minuut. De auto beweegt niet meer op het scherm en je weet dus ook niet of je af moet slaan of niet. Het is een bug die meerdere mensen hebben en hij is bekend bij de mensen van ABRP, maar ze hebben nog geen idee hoe het op te lossen. Herstarten van ABRP en/of iOS helpt niet. Google maps/apple maps/waze hebben er op dezelfde momenten geen last van.
2-de routeplanner is niet helemaal lekker. Hij stuurt je regelmatig van de snelweg af om een paar km later weer de snelweg op te gaan. Of hij pakt een rare, langere route. Slecht voor de reistijd, slecht voor de SoC. Ook dit is bekend, maar het is iets dat ze volgens eigen zeggen niet direct kunnen oplossen.
Ik hoop dat ABRP snel zaken oplost, want het is verder een fijne app, met een interface die veel beter aansluit bij mijn wensen. Maar voorlopig moet ik iets anders gebruiken en zou ik dus graag andere laadpaalnavigeerapps op carplay kunnen gebruiken.
59p is nog steeds 69 eurocent, en dat zijn dan de krenten uit de pap.Meestermaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:40:Over de UK wordt geklaagd dat het zo duur is, maar op deze manier valt het reuze mee.
- Er is een aanbieding bij de grootste laadpaalaanbieder van de UK: MFG EV Power. Zonder abonnement kan je daar snelladen voor 59p. per kWh. Dat is sowieso een leuke prijs.
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Dat is afhankelijk van je auto. Ik heb onlangs (voor een maandje) ABRP premium afgesloten, het lijkt te werken met mijn VW ID.4 (gekoppeld met Enode). Ik heb wel het idee dat het niet continu realtime is, maar dat hij elke 5 minuten de SOC status ververst, opzich niet erg.Wimploo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:33:
[...]
Ik zie dat ABRP premium nu ook via android auto live voertuiginfo toont (ik neem aan de SoC). Iemand dat als eens geprobeerd?
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
ABRP ondersteunt ook directe verbinding zonder tussenkomst van Enode. Bij mijn Kia EV6 werkt dat opzich prima. Soms net even 1-2% verschil in range tussen de auto en de app. Ik gebruik overigens voor lange trips gewoon de interne navigatie zodat verwarmen/koelen van de accu ook automatisch aanspringt voor de optimale laadcurve.-tom-562 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:45:
[...]
Dat is afhankelijk van je auto. Ik heb onlangs (voor een maandje) ABRP premium afgesloten, het lijkt te werken met mijn VW ID.4 (gekoppeld met Enode). Ik heb wel het idee dat het niet continu realtime is, maar dat hij elke 5 minuten de SOC status ververst, opzich niet erg.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Probeer ChargingTime.mediumdry schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:42:
ik ben ABRP al een tijdje aan het testen. Bevalt in principe prima, maar er zijn 2 nogal grote beperkingen.
1-af en toe is de GPS update ineens ongeveer 2x per minuut. De auto beweegt niet meer op het scherm en je weet dus ook niet of je af moet slaan of niet. Het is een bug die meerdere mensen hebben en hij is bekend bij de mensen van ABRP, maar ze hebben nog geen idee hoe het op te lossen. Herstarten van ABRP en/of iOS helpt niet. Google maps/apple maps/waze hebben er op dezelfde momenten geen last van.
2-de routeplanner is niet helemaal lekker. Hij stuurt je regelmatig van de snelweg af om een paar km later weer de snelweg op te gaan. Of hij pakt een rare, langere route. Slecht voor de reistijd, slecht voor de SoC. Ook dit is bekend, maar het is iets dat ze volgens eigen zeggen niet direct kunnen oplossen.
Ik hoop dat ABRP snel zaken oplost, want het is verder een fijne app, met een interface die veel beter aansluit bij mijn wensen. Maar voorlopig moet ik iets anders gebruiken en zou ik dus graag andere laadpaalnavigeerapps op carplay kunnen gebruiken.
En naar ik begrijp moet er voor alleen de Iphone ook nog een app zijn.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Dat is dus afhankelijk van je auto. Wss kan ABRP direct verbinding maken met de API van Hyundai/KIA, dat kan bij VW(/VAG) alleen via EnodeBo0bz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:56:
[...]
ABRP ondersteunt ook directe verbinding zonder tussenkomst van Enode. Bij mijn Kia EV6 werkt dat opzich prima. Soms net even 1-2% verschil in range tussen de auto en de app. Ik gebruik overigens voor lange trips gewoon de interne navigatie zodat verwarmen/koelen van de accu ook automatisch aanspringt voor de optimale laadcurve.
De kip is heerlijk licht en niet te hoog door het pop-up dakje, en met twee electrische fietsen op de dissel ook een mooie kogeldruk waardoor er geen trillen of slingeren te voelen is.
Van Groningen naar Billund gereden voor een dagje Lego-house, super leuk, ook voor volwassenen, echt een top dag gehad. Daarna naar Møn gereden naar de krijt kliffen aan de kust. Prachtige omgeving en echt de moeite waard om te bezoeken. Weekje later naar huis, de korte route met de veerboot naar Duitsland, Rotbyhavn naar Puttgarden. Dat kost wel €220, maar scheelt een paar uur rijden. En dan langs Hamburg file, Bremen file naar huis.
We rijden in Duitsland en Denemarken zo’n 85km/h (je mag maar 80km/h met een aanhanger), en dat is natuurlijk goed voor de range.
Gemiddeld verbruik van 31kWh/100km. Dat vind ik met een volgeladen caravan en twee zware electrische fietsen echt helemaal prima. Het was twee keer laden van Groningen naar Billund. Praktisch gezien laden wij altijd wel tot 90% (mits er geen wachtrij is natuurlijk), omdat de Ioniq 5 zo snel laadt dat wij dan nog bezig zijn met plassen/drinken/lunchpauze/wandelingetje/rommelkopen. Eigenlijk laadt de auto altijd wel met 220kW voor een heel groot deel van de curve. Echt top.
De prijzen zijn niet mis voor het snelladen aan de snelweg, ik kom gemiddeld op €0,70 per kWh. Ik had van te voren een Ionity abbo en een Elektra abbo afgesloten, maar qua beschikbaarheid op de route en qua handigheid van de plek toch vaak gewoon geladen met wat er beschikbaar was en dus een hogere prijs. Ik vind het echt irritant om na 3 kwartier rijden weer kort te moeten laden omdat dat dan wat goedkoper is. Gewoon lekker 2 uur rijden en dan laden/pauze.
Nul laadstress gehad, overal zijn wel snelladers te vinden, makkelijk te zien op het nav scherm van de auto en in de navigatie toe te voegen. De enige lader die irritant was en een app nodig had was een snellader bij Ikea. (gesmolten boter over, en in, mijn kussen zorgde voor een stopje bij Ikea voor een nieuw kussen).
We hebben de caravan 2 keer moeten afkoppelen bij de laadpalen, maar dat is in een paar minuten gedaan. Je rijdt langs een strook ergens in de buurt van de lader, of een paar lege parkeerplaatsen, caravan op de rem, kabels los en hop naar de lader. Andere keren was het zo rustig dat we gewoon lomp gingen staan, ik ben altijd wel in de buurt om eventueel te verplaatsen als er iemand bij wil.
*maak je niet druk, links van de foto waren er nog 6 lege snelladers
Oei! Dat is scherp!Meestermaas schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:40:
Zo, samen met ChatGPT even ons reisje naar de UK voorbereid. Laden blijft daar een (financiële) uitdaging en ik wil natuurlijk niet de hoofdprijs betalen. De volgende opties doen zich voor:Het is vakantie, dus ik wil niet moeilijk moeten doen qua rijden en het laden combineren met de lunch of andere activiteiten. Wij hebben dus bewust gekozen om zowel een Tesla als BE.EV abonnement af te sluiten, want dan hebben we lekker veel opties. In NL voor de heen- en terugreis gebruiken we Leap24, Elextra+ en natuurlijk ook Tesla.
- Electroverse met een BE.EV kortingsabonnement (51% korting). Even een accountje aanmaken alsof je in de UK woont en afsluiten die handel. Dit is de één na grootste aanbieder van laadpalen in de UK en snelladen kost dan voor een maandje tussen de 30-40p. per kWh. Abonnement kost iets meer dan 11 euro met de huidige wisselkoers.
- Tesla abonnement. Kan je ook van profiteren in NL en overdag laad je voor ongeveer 46p. per kWh.
Over de UK wordt geklaagd dat het zo duur is, maar op deze manier valt het reuze mee.
Ik ga een paar keer per jaar naar Uk en post daar ook over. Maar jij hebt een paar hele voordelige gevonden die ik nog niet had.
Ik ga binnenkort weer maar heb echt “net” een ionity abbonement afgesloten. Ik laat dat maar zo.
Tip: “Arnold Clark charge” is ook best voordelig snelladen. Geen abbonement nodig.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik stelde mij net die vraag: binnenkort doe ik de eerste lange rit (+- 1000 km), mijn wagen heeft preconditioning van de batterij om snelladen efficiënt te laten verlopen, maar wordt enkel geactiveerd via interne navigatie (Google Maps). In ABPR heb ik betere mogelijkheden om laadpunten te kiezen, te filteren op faciliteiten, etc.Bo0bz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Ik gebruik overigens voor lange trips gewoon de interne navigatie zodat verwarmen/koelen van de accu ook automatisch aanspringt voor de optimale laadcurve.
De beste optie is dan: plannen en navigeren met ABPR, maar half uurtje voor aankomst laadpunt ingeven in interne navigatie?
Ik verwacht dat je met deze temperaturen niks hebt aan preconditioning aangezien het al aardig warm is.jonasrrr schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:22:
[...]
Ik stelde mij net die vraag: binnenkort doe ik de eerste lange rit (+- 1000 km), mijn wagen heeft preconditioning van de batterij om snelladen efficiënt te laten verlopen, maar wordt enkel geactiveerd via interne navigatie (Google Maps). In ABPR heb ik betere mogelijkheden om laadpunten te kiezen, te filteren op faciliteiten, etc.
De beste optie is dan: plannen en navigeren met ABPR, maar half uurtje voor aankomst laadpunt ingeven in interne navigatie?
Mijn Born 63kwh haalt nu 14 kwh in nederland. Ik vindt dit al heel zuinig, maar tesla is echt enorm efficient. Gaaf hoor, er is nog best veel te halen op dat gebied.CEdS schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:42:
Recent voor het werk vanuit midden Frankrijk naar Zuid Portugal gereden en weer terug. Reistijd 6 dagen waarvan 4 echte rijdagen. Totaal 4450 km afgelegd, 617 kW van de laadpalen afgenomen en 588 kW door de auto gebruikt. Gemiddeld verbruik: 132Wh/km (138Wh/km). Gemiddelde snelheid 88 km/h, max 145 km/h. Gemiddeld laadkosten 36 cent/kWh. Dit reed ik met een Tesla M3 LR RWD 2025. Alleen geladen bij Tesla superchargers. Ben zelf wel tevreden met deze getallen. Volgende week naar Zwitserland, is kijken wat de bergen doen met de verbuikcijfers.
[Afbeelding]
Is er nog veel te halen met banden of bandendruk bij een caravan?Impstoker schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:26:
Onze trip naar Denemarken met een Ioniq 5 (project ‘45) en een vintage kip kompakt was een groot succes!
De kip is heerlijk licht en niet te hoog door het pop-up dakje, en met twee electrische fietsen op de dissel ook een mooie kogeldruk waardoor er geen trillen of slingeren te voelen is.
Van Groningen naar Billund gereden voor een dagje Lego-house, super leuk, ook voor volwassenen, echt een top dag gehad. Daarna naar Møn gereden naar de krijt kliffen aan de kust. Prachtige omgeving en echt de moeite waard om te bezoeken. Weekje later naar huis, de korte route met de veerboot naar Duitsland, Rotbyhavn naar Puttgarden. Dat kost wel €220, maar scheelt een paar uur rijden. En dan langs Hamburg file, Bremen file naar huis.
We rijden in Duitsland en Denemarken zo’n 85km/h (je mag maar 80km/h met een aanhanger), en dat is natuurlijk goed voor de range.
Gemiddeld verbruik van 31kWh/100km. Dat vind ik met een volgeladen caravan en twee zware electrische fietsen echt helemaal prima. Het was twee keer laden van Groningen naar Billund. Praktisch gezien laden wij altijd wel tot 90% (mits er geen wachtrij is natuurlijk), omdat de Ioniq 5 zo snel laadt dat wij dan nog bezig zijn met plassen/drinken/lunchpauze/wandelingetje/rommelkopen. Eigenlijk laadt de auto altijd wel met 220kW voor een heel groot deel van de curve. Echt top.
De prijzen zijn niet mis voor het snelladen aan de snelweg, ik kom gemiddeld op €0,70 per kWh. Ik had van te voren een Ionity abbo en een Elektra abbo afgesloten, maar qua beschikbaarheid op de route en qua handigheid van de plek toch vaak gewoon geladen met wat er beschikbaar was en dus een hogere prijs. Ik vind het echt irritant om na 3 kwartier rijden weer kort te moeten laden omdat dat dan wat goedkoper is. Gewoon lekker 2 uur rijden en dan laden/pauze.
Nul laadstress gehad, overal zijn wel snelladers te vinden, makkelijk te zien op het nav scherm van de auto en in de navigatie toe te voegen. De enige lader die irritant was en een app nodig had was een snellader bij Ikea. (gesmolten boter over, en in, mijn kussen zorgde voor een stopje bij Ikea voor een nieuw kussen).
We hebben de caravan 2 keer moeten afkoppelen bij de laadpalen, maar dat is in een paar minuten gedaan. Je rijdt langs een strook ergens in de buurt van de lader, of een paar lege parkeerplaatsen, caravan op de rem, kabels los en hop naar de lader. Andere keren was het zo rustig dat we gewoon lomp gingen staan, ik ben altijd wel in de buurt om eventueel te verplaatsen als er iemand bij wil.
[Afbeelding] *maak je niet druk, links van de foto waren er nog 6 lege snelladers
Ik navigeer met de interne kia navigatie zodat ik van deze voordelen gebruik kan maken. Bij drukke knooppunten dubbelchecken we even de route via GM. Ik heb nog geen grote verschillen gezien moet ik eerlijk zeggen.
[ Voor 28% gewijzigd door Bo0bz op 24-07-2026 11:32 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Toch verbaas ik mij erover op welke momenten mijn Tesla toch gaat voorverwarmen. Eigenlijk doet ie het altijd als de accu leger is dan 20% en je navigeert naar een Tesla laadpaal. Hij begint dan ook enthousiast te laden met 250 kW. Toen ik laatst naar een Atlante laadpaal navigeerde en de Tesla deze niet herkent als laadpaal, was de laadsnelheid ook beduidend lager (130 kW bij een batterij van 10%) omdat ie niet voorverwarmde. En dat wel met buiten temperaturen van 25+ graden celsius en al 400 km erop zitten....Mijn ervaring is dus dat de buitentemperatuur ondergeschikt is aan het accupercentage.-tom-562 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Ik verwacht dat je met deze temperaturen niks hebt aan preconditioning aangezien het al aardig warm is.
Nog even een toevoeging: onafhankelijk van de buitentemperaatuur wordt de accu voorverwarmd en na het laden wordt deze weer afgekoeld. Hij gebruikt dus echt de voorverwarming om snel te kunnen laden. Op het moment dat je dan weer gaat rijden zie je het verbruik teruglopen tot ie op de optimale werktemperatuur is.
[ Voor 18% gewijzigd door CEdS op 24-07-2026 11:44 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Hangt van de auto af. Een Tesla stookt hem veel hoger op. Misschien andere merken ook wel. @jonasrrr kun je niet gewoon de eerst volgende stop in je navigatie zetten? Zo doe ik het wel. Navi van ABRP is niet top.Bo0bz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:30:
@jonasrrr Voor de warmte in je batterij hoef je niet te preconditioneren in zuid-europa termperaturen. Sommige auto's kunnen ook het batterijpack koelen. Mijn auto heeft de meest optimale laadcurve bij een temperatuur van 21-25 graden. Ik kan ook handmatig preconditioneren aanzetten met een knopje.
Ik navigeer met de interne kia navigatie zodat ik van deze voordelen gebruik kan maken. Bij drukke knooppunten dubbelchecken we even de route via GM. Ik heb nog geen grote verschillen gezien moet ik eerlijk zeggen.
Dat lijkt me misschien het beste: laadpunten uit ABPR in interne navigatie invoerenInspired schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Hangt van de auto af. Een Tesla stookt hem veel hoger op. Misschien andere merken ook wel. @jonasrrr kun je niet gewoon de eerst volgende stop in je navigatie zetten? Zo doe ik het wel. Navi van ABRP is niet top.
Voor jouw info, ik woon in Frankrijk en ben niet zo vaak in Nederland maar begin juli was ik een paar dagen in NL. Ik haalde toen een gemiddeld gebruik van 113 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 75 en een max van 124 km/h. de afgelegde afstand bedroeg in totaal over 14 ritten, 553 km.twowheeler schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:27:
[...]
Mijn Born 63kwh haalt nu 14 kwh in nederland. Ik vindt dit al heel zuinig, maar tesla is echt enorm efficient. Gaaf hoor, er is nog best veel te halen op dat gebied.
Mss dat dat bij Tesla uitmaakt, maar mijn ID.4 kon ik een tijdje geleden (toen was het +/- 20 graden Celsius) direct op maximaal vermogen (150kW) laden bij een accupercentage van 10%, voorverwarmen had dus weinig zinCEdS schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Toch verbaas ik mij erover op welke momenten mijn Tesla toch gaat voorverwarmen. Eigenlijk doet ie het altijd als de accu leger is dan 20% en je navigeert naar een Tesla laadpaal. Hij begint dan ook enthousiast te laden met 250 kW. Toen ik laatst naar een Atlante laadpaal navigeerde en de Tesla deze niet herkent als laadpaal, was de laadsnelheid ook beduidend lager (130 kW bij een batterij van 10%) omdat ie niet voorverwarmde. En dat wel met buiten temperaturen van 25+ graden celsius en al 400 km erop zitten....Mijn ervaring is dus dat de buitentemperatuur ondergeschikt is aan het accupercentage.
Hij navigeert goed, alleen minder indien je verkeerd rijdt. Verder is Enode soms een paar procent uit sync, maar gelukkig geeft de auto dat zelf ook nog aan.
Bij Tesla er wellicht mee te maken dat zij 250kW kunnen halen op 400V, wat eigenlijk buiten spec valt.-tom-562 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:41:
[...]
Mss dat dat bij Tesla uitmaakt, maar mijn ID.4 kon ik een tijdje geleden (toen was het +/- 20 graden Celsius) direct op maximaal vermogen (150kW) laden bij een accupercentage van 10%, voorverwarmen had dus weinig zin
Zo doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect. Deze zomer ook even met ABRP zelf geprobeerd op AAOS, maar dat werkte erg traag en vond ik ook zeer onoverzichtelijk. Als je Google Maps gewoon bent dan is ABRP echt een achteruitgang qua UI. De site zelf van ABRP vind ik top om in te plannen met alle filters en opties, maar navigeren doe ik dus veel liever met de ingebouwde navigatiesoftware (Google Maps in mijn geval).jonasrrr schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:36:
[...]
Dat lijkt me misschien het beste: laadpunten uit ABPR in interne navigatie invoeren
Vorige winter met een ID.4 naar Oostenrijk gereden in combinatie met ABRP via CarPlay, inschattingen van het batterijpercentage bij aankomst waren na de eerste stop vrij correct. Het laden startte daar wel traag, maar ik dacht dat de ID.4 zelfs niet aan voorverwarmen van de batterij deed... of dat beweerde de eigenaar van de auto toch. Vanaf de 2e stop ging het een pak sneller.
De pre facelift ID4 heeft geen preconditioning inderdaad. Maar na een keer snelladen warmt de batterij zodanig op dat die twee uur later vaak nog wel wat warmte vast heeft gehouden en sneller laadt.Largamelion schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:36:
[...]
Zo doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect. Deze zomer ook even met ABRP zelf geprobeerd op AAOS, maar dat werkte erg traag en vond ik ook zeer onoverzichtelijk. Als je Google Maps gewoon bent dan is ABRP echt een achteruitgang qua UI. De site zelf van ABRP vind ik top om in te plannen met alle filters en opties, maar navigeren doe ik dus veel liever met de ingebouwde navigatiesoftware (Google Maps in mijn geval).
Vorige winter met een ID.4 naar Oostenrijk gereden in combinatie met ABRP via CarPlay, inschattingen van het batterijpercentage bij aankomst waren na de eerste stop vrij correct. Het laden startte daar wel traag, maar ik dacht dat de ID.4 zelfs niet aan voorverwarmen van de batterij deed... of dat beweerde de eigenaar van de auto toch. Vanaf de 2e stop ging het een pak sneller.
Waarom geen dongel?Puppetmaster schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:08:
ABRP premium via CarPlay + ID.7 gekoppeld via Enode en Electra als filter beviel mij prima op de heenweg.
Hij navigeert goed, alleen minder indien je verkeerd rijdt. Verder is Enode soms een paar procent uit sync, maar gelukkig geeft de auto dat zelf ook nog aan.
maar prijzen van meer dan 1 euro komt ook voor.
wat mij het meest opvalt is de laad ervaring elke leverancier heeft een andere laad ervaring, soms heel onhandig met een QR code. omdat ze geen enkele kaart accepteren.
totaal voor de 4200km ben ik 420 euro en een beetje kwijt geweest wat neer komt op net iets meer dan 10 cent per km. gemiddelde verbruik 18KWh per 100km.
viel niet tegen met de EV, maar kroatie in het hoog seizoen is geen pretje
Doe ik iets fout?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
En ook post facelift zal de batterij niet automatisch verwarmen als je abrp gebruikt. Alleen bij de ingebouwde navigatie triggert een laadstop de verwarming. Je kan hem wel handmatig starten. Er allemaal vanuit gaande dat dit bij de ID4 werkt zoals in de Enyaq.tweebel schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:59:
[...]
De pre facelift ID4 heeft geen preconditioning inderdaad. Maar na een keer snelladen warmt de batterij zodanig op dat die twee uur later vaak nog wel wat warmte vast heeft gehouden en sneller laadt.
Dit is gratis en heb het niet zo vaak nodig. Dongel kan ook weer onverwachte storing geven.
Bij het afsluiten had je de kortingscode in moeten voeren, dan was het gratis geweest.Arfman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:46:
Ook het Electra+ abonnement afgesloten via de app aangezien we naar Frankrijk op vakantie gaan. Maar als ik bij promotiecodes CHARGEPRICE26 of PLUS2 invoer krijg ik te zien dat deze code is gereserveerd voor Electra+ abonnees, dat ik dus net heb geactiveerd![]()
Doe ik iets fout?
Nu je al betaald hebt kan het niet meer.
Hoe hard heb je gereden?CEdS schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:42:
Recent voor het werk vanuit midden Frankrijk naar Zuid Portugal gereden en weer terug. Reistijd 6 dagen waarvan 4 echte rijdagen. Totaal 4450 km afgelegd, 617 kW van de laadpalen afgenomen en 588 kW door de auto gebruikt. Gemiddeld verbruik: 132Wh/km (138Wh/km). Gemiddelde snelheid 88 km/h, max 145 km/h. Gemiddeld laadkosten 36 cent/kWh. Dit reed ik met een Tesla M3 LR RWD 2025. Alleen geladen bij Tesla superchargers. Ben zelf wel tevreden met deze getallen. Volgende week naar Zwitserland, is kijken wat de bergen doen met de verbuikcijfers.
[Afbeelding]
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/FpkLaBbQAySRLg9sOz8SXNIY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/grgUy1DxNEoLYBuHUdmOfy5e.jpg?f=fotoalbum_large)