• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:04
EDB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:29:
[...]

Aangezien het hier gaat om lange ritten met een EV gaat het al snel om veel meer dan een paar tientjes. Wij rijden elke winter naar het zuiden van Spanje. Het eerste jaar volgens jouw methode gereden: marginaal goedkoper dan het rijden op benzine. De tweede keer ( en de keren erna) wel opgelet waar we handig maar ook betaalbaar kunnen laden: dat scheelde op 6000 km ruim 300 euro. Al die verschillende tarieven voor EV’s zijn super ondoorzichtig maar bieden ook een kans om heel betaalbaar door Europa te toeren. Overigens reed ik de afgelopen jaren een VW, sinds dit jaar Tesla en die rekenen over het algemeen een prima prijs dus de volgende Spanje rit zal ik ook wat minder hoeven sturen op laadpunten en prijs.
Helemaal met je eens, een beetje zoeken kan veel geld schelen. Zo doe ik het ook. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer je in de zomervakantie weggaat en alleen in het weekend kunt rijden beschikbaarheid toch boven prijs gaat.

This train carries saints and sinners

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16:51
HansAuutB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Over Narbonne kom ik (vlgs GM) aan slechts 575km (5u48m).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1bWOaRhg5Q7o3PtlYNrmmCf6ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qVRz0VdQ4GTCk1I4b9OffsZ.png?f=fotoalbum_large
We komen vanuit Getaria, maar maakt niet veel uit. Route over Frankrijk blijft toch langer. Ben wel benieuwd naar hoe jouw route is dan.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Door de Pyreneeën en dan nog de nationale parken aandoen is ook een aanrader! (y)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Dat is zeker een aanrader. Afgelopen jaar met deze combinatie door de Pyreneeën via Andorra naar Spanje gereisd en via de Vogezen weer terug

Totaal 5230 km, 1546,7 kWh oftewel 29,6 kWh/100 km. (Dit om de vervolgvraag voor te zijn)

Ter vergelijking: met dezelfde combinatie naar Noord-Duitsland: 1160 km, 222,0 kWh oftewel 19,1 kWh/100 km. Zoveel scheelt het dus, wel of geen bergen.

Caravan is een Eriba 430 van 1300 kg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEcxpt3lURDIDiiVGRIIIZN8Zak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abPtjBeuXaVtFjgbn4dxA2Eh.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
  • Nu online
Ja, de oplooprem doet weer een deel van je downhill recuperatie teniet.
Merkte ik nu ook met de pennine erachter ipv de remloze camplet.

Zou je daar ook een sterkere uitduwveer oid voor EV’s voor kunnen krijgen?
Dat je dus nog wel normale regeneratie hebt bij matig afremmen, maar ook de oplooprem bij sterkere ingrepen?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:43
Puppetmaster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:52:

Dat je dus nog wel normale regeneratie hebt bij matig afremmen, maar ook de oplooprem bij sterkere ingrepen?
Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen niet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?

Powered by KPN

• Puppetmaster
  • Nu online
Tja, bij bergweggetjes misschien?
Aan de andere kant kan je daar ook niet veel anders dan afremmen. Zal met een ICE niet veel anders zijn toch?
Op de snelwegen kan je evt wat meer zeilen, maar echt grote klim/daal stukken heb ik ook weer niet gehad op de route du soleil. Niet gemerkt dat er iets te heet geworden is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 16-07-2026 16:21 ]

• KrlGl
  • Nu online
Packardhell schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen niet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?
Ik heb bij mijn caravan niet gemerkt dat de remmen te heet werden. Recupereren remt natuurlijk ook af. Kwam bij La Seu d’Urgell met maar iets lagere SOC aan als ik vertrok in Canillo Andorra. Geen centje pijn.

• KrlGl
  • Nu online
Puppetmaster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:52:

Heb bij de Duitsland tocht ook minder snelwegen gereden.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:40
dicksterrrr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]
We komen vanuit Getaria, maar maakt niet veel uit. Route over Frankrijk blijft toch langer. Ben wel benieuwd naar hoe jouw route is dan.
Ik dacht vanuit NL en dat je bij Bordeaux nog de keus had.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:12
[...]

Nog los van dat je bij veel EVs de recuperatie tegenwoordig niet uit kunt zetten (blended), rem je in principe niet harder dan met een niet-EV mits je goed doseert. Het is juist als je ‘te hard’ remt dat de oplooprem inkomt. Als je EV het kan is het wel handig om One pedal drive uit te zetten, dan kun je beter recuperatie doseren.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 16-07-2026 18:40 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
[...]

Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen rniet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?
Wat ik doe, met kip shelter caravan:
Regeneratie NIET uitzetten maar beter niet op Ipedal of iets dergelijks rijden.
Scherp de regeneratie meter in de gaten houden bij afdalen. Zolang die rond de nul zit cq “lichtelijk regenereert” is er niks aan de hand, dan is de oplooprem nog niet actief. Als hij teveel gaat genereren gewoon wat gas (Electra) bijgeven. Dan ga je sneller maar regenereer je minder. Als je dan erg snel gaat “flink remmen”. Dat remmen gaat dan ook grotendeels regenererend en dat is prima. Dan komt de oplooprem ook op en dat is ook prima. Eigenlijk gewoon pompend remmen net als met een benzine auto.
Als de snelheid dan flink is afgenomen begint het feest opnieuw.
Je moet het metertje goed in de gaten houden maar bijna altijd is de helling dermate flauw dat je helemaal niet hoeft te remmen. Of hooguit 1x.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.