Autoriseren met andere kaart voordat je de kabel erin steekt zou dit moeten voorkomen. Maar dit is wel de reden dat ik Powerpass en plug en charge nooit heb geactiveerd. Als je een pasje hebt van een aanbieder is dat ook super vlot en makkelijk.Klovan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:40:
[...]
Goed om te weten. Gaat de auto dan ook niet automatisch gebruik maken van Skoda Powerpass bij andere laadpalen, waarbij wellicht een andere laadpas voordeliger is?
Dat zal deels ook aan Fastned liggen. Mijn recente ervaringen zijn dat Fastned momenteel flink knijpt op de snelheid en ook nog eens aan loadbalancing voor de hele locatie doet. Kreeg bij Kortrijk en Bladel slechts circa 70kW bij mijn EV6 op palen die 300kW beloofden.Typhone schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:36:
[...]
KIA Niro EV model 2023 met volgens mij een 63.xx kWh accu.
Ik moet de auto echt richting de 10-20% rijden om bij Fastned in de buurt te komen van de 80kW. En vaker niet dan wel zakt hij omlaag richting de 60-65kW.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Is niet mijn ervaring. Weet je zeker dat je accu niet te warm was? Goed voorgeconditioneerd?HansAuutB schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:45:
[...]
Dat zal deels ook aan Fastned liggen. Mijn recente ervaringen zijn dat Fastned momenteel flink knijpt op de snelheid en ook nog eens aan loadbalancing voor de hele locatie doet. Kreeg bij Kortrijk en Bladel slechts circa 70kW bij mijn EV6 op palen die 300kW beloofden.
Ik geloof graag (en weet) dat er meer dan genoeg Tesla-stations in Frankrijk zijn. Die zitten echter zo goed als nooit langs de snelweg dus je zal steeds even moeten omrijden. Dat is bij Electra ook soms het geval, maar vaak zitten ze ook gewoon op een aire langs de snelwegRob Voets schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:27:
[...]
Op de hele rit naar het zuiden zitten meer dan genoeg Tesla stations (zelfs 1 met 56 palen). Electra ben ik dan weer niet tegengekomen maar ook niet op gelet.
Tja, omrijden.
Peage af (biep), 1-2km naar laadpunt, laden, 1-2km terug, door peage (biep) en weer door.
Beetje vergelijkbaar als autohof vs raststätte in Duitsland.
Bij m’n rit naar de Costa brava had ik welgeteld 1 Electra aan een aire, dat hadden er 2 kunnen zijn. De overige waren ook net van de snelweg af, net als bij Tesla.
Peage af (biep), 1-2km naar laadpunt, laden, 1-2km terug, door peage (biep) en weer door.
Bij m’n rit naar de Costa brava had ik welgeteld 1 Electra aan een aire, dat hadden er 2 kunnen zijn. De overige waren ook net van de snelweg af, net als bij Tesla.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Klopt die laden zeker sneller.Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Snelladen doen de chinezen en de betere europeanen (Zeekr, XPeng, iX3, EX60) intussen een pak sneller dan Tesla. Tesla koop je voor de FSD en de relatief lage prijs.
Maar merk met de vakantie dat tesla voor mij snel zat laad.
Bakkie koffie toilet bezoek en dan ff strekken maar allang melding gehad dat ik weer verder kon en daardoor al vaak op 90%+ zit.
Een of twee stoplichtjes erbij en het kost je 6-7 minuten heen en weer terug. 4 of 5x laden en je hebt zomaar een uur extra reistijd..Puppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:01:
Tja, omrijden.
Tja, dat is toch wat er gevraagd werd? Of Electra op "de juiste plaatsen" staat? Het antwoord is dus jaPuppetmaster schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:01:
Tja, omrijden.
Omdat er 1 electra op een Aire zit? Die heeft Tesla ook wel. Ik selecteer overigens sowieso op minimaal 12 stalls in de zomervakantie. Volgens mij blijft er dan al weinig over van Electra.Hellbull89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:54:
[...]
Tja, dat is toch wat er gevraagd werd? Of Electra op "de juiste plaatsen" staat? Het antwoord is dus jamarginaal op betere plaatsen dan Tesla, zelfs.
[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 14-07-2026 15:09 ]
Toch echt wel meer dan één. Ben er tijdens onze reis zelf al vier tegengekomen op aires langs de snelweg. Maar dan nog, marginaal op betere plaatsen dan, zoals ik zei? Snap eerlijk gezegd niet waar er moeilijk over gedaan wordt.Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Omdat er 1 electra op een Aire zit? Die heeft Tesla ook wel. Ik selecteer overigens sowieso op minimaal 12 stalls in de zomervakantie. Volgens mij blijft er dan al weinig over van Electra.
Dat er bij Tesla meer stalls vrij zullen zijn, daar ben ik het inderdaad mee eens. Maar dat werd toch nergens gevraagd? Zoals er ook nergens werd vermeld of gevraagd naar de schabouwelijke laadsnelheid van moderne 800V-wagens bij Tesla hun verouderde 400V-laders. Daar ging het dan ook niet over.
Dat je verder zelf filtert op 12 stalls of meer moet je natuurlijk zelf weten. Ik filterde voor de grap ook wel eens op 100 stalls of meer, en toen bleef er niets over
[ Voor 21% gewijzigd door Hellbull89 op 14-07-2026 15:19 ]
Sinds dit weekend terug van 2 weken Spanje met de XC40. Abonnement bij Tesla en Electra genomen aan respectievelijk 11,99€ en 4,99€. Reis ging zeer vlot, slechts bij 1 laadstation zowel in de heen- als terugreis problemen gehad en dat was nabij Pamplona bij de SuC's onder het shopping center in Cordovilla. Daar staan 'slechts' 8 palen waarvan 1 defect in de heenreis en 3 bezet door Spanjaarden met een knalgroene Ioniq 5. Die hebben de laadpoort rechtsachter en namen dus elk 2 stalls in beslag. Ook heel gezellig van dat bedrijfje om allemaal op datzelfde moment te komen laden, erg asociaal imo. In de terugreis waren er 4 van de 8 palen defect (slechts 1 als defect aangegeven in de app) en stond er opnieuw zo'n groene Ioniq 5 te laden, deze keer had de man zich wel achteruit geparkeerd zodat hij geen 2 stalls blokkeerde.
Hieronder een overzicht van de laadstops met bijhorende kosten:
Volgens de Electra app heb ik door het Electra+ abonnement 62€ bespaard (0,20€/kWh korting), maar dat is zonder de kost van het abonnement gerekend dus toch 57€ bespaard, nog steeds erg netjes. Bij Tesla bespaar je met 'n abo gemiddeld 0,23€/kWh en kom ik op een 125€ voordeel uit voor deze reis. Dat is dus in totaal een kleine 200€ uitgespaard door de abonnementen. Neem je geen abo en laad je gewoon lukraak waar het uitkomt, dan betaal je makkelijk het dubbele voor deze trip lijkt me en heb je waarschijnlijk een hoop frustratie door bezette/defecte palen of apps die niet werken, dus ik was blij met m'n voorbereiding en ik ken het traject intussen erg goed. Enkel voor de laadstop in Pamplona ga ik in de toekomst een alternatief zoeken.
Volgens de Electra app heb ik door het Electra+ abonnement 62€ bespaard (0,20€/kWh korting), maar dat is zonder de kost van het abonnement gerekend dus toch 57€ bespaard, nog steeds erg netjes. Bij Tesla bespaar je met 'n abo gemiddeld 0,23€/kWh en kom ik op een 125€ voordeel uit voor deze reis. Dat is dus in totaal een kleine 200€ uitgespaard door de abonnementen. Neem je geen abo en laad je gewoon lukraak waar het uitkomt, dan betaal je makkelijk het dubbele voor deze trip lijkt me en heb je waarschijnlijk een hoop frustratie door bezette/defecte palen of apps die niet werken, dus ik was blij met m'n voorbereiding en ik ken het traject intussen erg goed. Enkel voor de laadstop in Pamplona ga ik in de toekomst een alternatief zoeken.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
@Largamelion 8 stalls bij Tesla is wel tricky idd. Maar goed, je zult daar niet echt een andere keus hebben gehad.
Afgaand op je tabel is Electra, met uitzondering van één station, toch echt wel beduidend goedkoper dan Tesla.Largamelion schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:25:
Sinds dit weekend terug van 2 weken Spanje met de XC40. Abonnement bij Tesla en Electra genomen aan respectievelijk 11,99€ en 4,99€. Reis ging zeer vlot, slechts bij 1 laadstation zowel in de heen- als terugreis problemen gehad en dat was nabij Pamplona bij de SuC's onder het shopping center in Cordovilla. Daar staan 'slechts' 8 palen waarvan 1 defect in de heenreis en 3 bezet door Spanjaarden met een knalgroene Ioniq 5. Die hebben de laadpoort rechtsachter en namen dus elk 2 stalls in beslag. Ook heel gezellig van dat bedrijfje om allemaal op datzelfde moment te komen laden, erg asociaal imo. In de terugreis waren er 4 van de 8 palen defect (slechts 1 als defect aangegeven in de app) en stond er opnieuw zo'n groene Ioniq 5 te laden, deze keer had de man zich wel achteruit geparkeerd zodat hij geen 2 stalls blokkeerde.
[Afbeelding]
Ik wist niet dat je bij Tesla soms al 41 cent per kWh betaalt en vaak 39 cent, en dat is dan nog met het abonnement (dat blijkbaar al 12 euro kost ipv de eerder door iemand geopperde 10 euro)? Eigenlijk toch echt niet meer zo goedkoop dan.
Was je al eerder klant bij Electra dat je het abonnement geen twee maanden gratis meer kon claimen?
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.