• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:20
Dutchfoxx schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Ik Check de Ionity App op populaire trajecten, niet om het een of ander, maar bijvoorbeeld vóór Valence en voor Lyon, 1 van 11 en 2 van 15 beschikbaar en enkele binnen paar minuten vrij.

Geen laadstress vanmiddag…..

Misschien de Zwarte Zaterdag begin Augustus
Inderdaad hier geen laadstress. Twee keer geladen bij Ionity. Eerste stop ca. 2 minuten wachten, tweede stop geen wachttijd. Andere aanbieders waarschijnlijk nog rustiger, Ionity is in mijn ervaring het drukst.

• Mikoe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:07
Wij zijn afgelopen zondag begin van de avond vanuit omgeving Zwolle naar Pineda de Mar gereden over de route de soleil. Wij rijden altijd snachts op de heen weg. Rijd lekker door en zo goed als geen files de volgende dag. Heb de code gebruikt van Electra voor eerste 2 maanden gratis om het uit te proberen aangezien Mobilize de prijzen al 2 keer heeft verhoogd in paar maanden tijd (dus deze ook opgezegd). Met Electra aantal keer snachts kunnen laden voor 19 eurocent. Voor de rest rond de 29 eurocent (behalve in België daar was het nog rond de 44 eurocent). Maar geen laad stress gehad. Had de route via de Electra app en ABRP al beetje uitgestippeld en zijn gewoon van laadpaal naar laadpaal gereden. Nergens hoeven wachten en bijna overal gewoon tot 80% geladen (ook al hoefde dat niet altijd per se). Maar eerste keer elektrisch op vakantie maar wij willen nooit meer anders. Rijdt toch relaxter en elke paar uur stoppen is toch wel lekkerder (al stopte wij ook regelmatig toen we nog met benzine auto reden). Maar heb best wel zitten lachen toen ik de rekening zag van het laden op de heenweg (terugweg zal straks wel iets duurder zijn aangezien we dan overdag rijden). € 82.65 geladen en vorig jaar op de heen weg iets meer als € 200 benzine. (Wij rijden 110 op de snelweg want het is vakantie dus waarom sneller rijden). Dus voor ons echt niks anders meer dan een EV (en we kunnen thuis laden dus schilt echt een bult tov benzine voor ons).

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:28
ASW1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:03:
[...]

Inderdaad gruwelijk druk daar.

[...]

Het gaat dan specifiek over de autoroute door een heel dunbevolkt gebied tussen Toul en Dijon, waar maar weinig laders zijn. Grootste deel van het jaar geen probleem maar op zwarte zaterdagen is het daar gewoon stampend druk met laadfiles en verkeersregelaars erbij. Spannend zou ik het niet willen noemen maar het is wel iets wat de meesten van ons liever zouden willen vermijden. (bijvoorbeeld door nog bij Ionity in Toul te laden of Tesla Val-de-Meuse te pakken.)
En nu 3 uur later 13 van de 21 beschikbaar. Geen idee hoe lang dat piekmoment heeft geduurd. Maar het blijft opvallend hoeveel mensen blindelings Ionity pakken terwijl niet ver ervoor of erna ook gewoon flinke laadparken staan, bijv aire de chateauvillain 40 engie palen en een Tesla supercharger. Dan maar ietsje duurder lijkt me, ipv wachttijd..

Maar goed.. het is al spannend genoeg, met de EV op zomervakantie.. :D

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:25
JTHZZ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:50:
[...]

Maar het blijft opvallend hoeveel mensen blindelings Ionity pakken terwijl niet ver ervoor of erna ook gewoon flinke laadparken staan, bijv aire de chateauvillain 40 engie palen en een Tesla supercharger.
Als je uit de richting van Metz/Nancy komt heb je daar weinig aan. Dan heb je nog Aire de Montigny-le-Roi maar daar zijn ook niet veel laders en is het ook knetterdruk.Vanaf Langres is er helemaal niets totdat je bij Dijon komt. Dat veel mensen Tesla niet kennen is omdat het niet in de laadapps staat.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
ASW1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Als je uit de richting van Metz/Nancy komt heb je daar weinig aan. Dan heb je nog Aire de Montigny-le-Roi maar daar zijn ook niet veel laders en is het ook knetterdruk.Vanaf Langres is er helemaal niets totdat je bij Dijon komt. Dat veel mensen Tesla niet kennen is omdat het niet in de laadapps staat.
In ABRP staan die toch wel. En zeker in de Tesla laadapp.

• ASW1
Rob Voets schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:25:
[...]

In ABRP staan die toch wel. En zeker in de Tesla laadapp.
Het gaat er niet om dat jij dat weet; het gaat erom dat de gemiddelde EV-rijder dat niet weet.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:29
Inspired schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Volgens Waze is dat (zo goed als) altijd langzamer. Ook kom je ruim voor Lyon het land binnen. Vanaf Lyon is het nou net vaak prut.
De vraag waar ik op reageerde refereerde aan het gebied tussen Toul en Dijon, hoe het dan vanaf Lyon is boeit (in die regio) nog niet.....toch?

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• JTHZZ
ASW1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Ja dan val de Meuse met 32 tesla palen en 12 Engie. Je hoeft echt niet heel ingewikkeld te doen om van die hotspots te vermijden. Maar goed, zoals gezegd, het is voor velen al spannend genoeg.

• Rob Voets
ASW1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Het gaat er niet om dat jij dat weet; het gaat erom dat de gemiddelde EV-rijder dat niet weet.
Ik ken de gemiddelde EV-rijder niet, maar je navigeert toch niet op de ANWB laadapp naar Zuid-Frankrijk. ABRP lijkt hier behoorlijk populair. En een EV-rijder die Tesla niet kent kan ik me niet voorstellen.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:41

EDB

JTHZZ schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:02:
[...]

Ja dan val de Meuse met 32 tesla palen en 12 Engie. Je hoeft echt niet heel ingewikkeld te doen om van die hotspots te vermijden. Maar goed, zoals gezegd, het is voor velen al spannend genoeg.
Zijn er bij die Tesla laadpunten nu ook 12 van Engie? Ik heb die in maart nog niet gezien.
edit:
je bedoelt natuurlijk de laadpunten langs de snelweg bij de Air, vlakbij de afrit. 👍🏻

[ Voor 11% gewijzigd door EDB op 11-07-2026 19:25 ]

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Iemand ervaring met laden met een caravan bij de tesla supercharger in Luxenburg urban?

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Rob Voets schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:10:
[...]

Ik ken de gemiddelde EV-rijder niet, maar je navigeert toch niet op de ANWB laadapp naar Zuid-Frankrijk. ABRP lijkt hier behoorlijk populair. En een EV-rijder die Tesla niet kent kan ik me niet voorstellen.
Er zijn ook ev rijders die het niet willen kennen, zoals ik.

Abrp heb ik vandaag toevallig een account voor gemaakt en gelijk opgezegd toen ik een bericht voorgeschoteld kreeg “brought to you by rivian”. Al dezen zijn niet noodzakelijk met al de alternatieven die er op dit moment zijn.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Rob Voets
joezzt schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:50:
[...]

Er zijn ook ev rijders die het niet willen kennen, zoals ik.

Abrp heb ik vandaag toevallig een account voor gemaakt en gelijk opgezegd toen ik een bericht voorgeschoteld kreeg “brought to you by rivian”. Al dezen zijn niet noodzakelijk met al de alternatieven die er op dit moment zijn.
Niet willen kennen is natuurlijk ook kennen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
SpikeHome schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:40:
Iemand ervaring met laden met een caravan bij de tesla supercharger in Luxenburg urban?
Die zit in een parkeergarage als ik het goed heb, dus geen goed idee.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Dikke no go.

Maar er is er een bij een hotel iets ten oosten van de stad langs de A1 bij Munsbach.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SpikeHome
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:17:
[...]

Die zit in een parkeergarage als ik het goed heb, dus geen goed idee.
Ja vandaar mijn vraag.

Maar ff streetview gebruikt, en zie een doorrij hoogte van 2,10m

• Tommie12
SpikeHome schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Ja vandaar mijn vraag.

Maar ff streetview gebruikt, en zie een doorrij hoogte van 2,10m
Ja, misschien… maar of je alle bochten kan nemen is niet zeker.

• ASW1
We hebben het toch over Cloche d'or in Luxemburg? Ik ben in die garage geweest, is heel ruim opgezet en zeker niet krap. Ik ben geen caravanrijder maar ik vermoed dat als de hoogtebeperking past het verder geen probleem is. Fijne stop op hete dagen want koele kelder. Winkelcentrum is dicht op zondagen, dan is er echt helemaal niets, ook geen toilet te vinden.

• mv_ak
  • Laatst online: 23:25
Hier op Corsica weinig laders - DC bedoel ik dan en met > 50kW. Let op met Elektromenager, die accepteren tot nu toe geen RFID kaarten dus daar heb je niets aan met een pas. Daarom maar omgereden via ABRP planning om daarna het berggebied in/over te gaan. Verder bieden sommige hotels gratis laden aan, en dat is wel tof!

• Tommie12
ASW1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:22:
We hebben het toch over Cloche d'or in Luxemburg? Ik ben in die garage geweest, is heel ruim opgezet en zeker niet krap. Ik ben geen caravanrijder maar ik vermoed dat als de hoogtebeperking past het verder geen probleem is. Fijne stop op hete dagen want koele kelder. Winkelcentrum is dicht op zondagen, dan is er echt helemaal niets, ook geen toilet te vinden.
De laders staan echt wel bochten verder. Ik zou het zelf nooit doen, en dus ook niemand aan raden er zijn genoeg andere laders te vinden

Stel je je voor dat je vast rijdt met die sleurhut….

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 11-07-2026 22:44 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:04
Ja of liften.
Mikoe schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:49:
Met Electra aantal keer snachts kunnen laden
Hoeft er bij jou 's nachts niemand te plassen? Ik heb dochter en vrouw met een blaas ter grootte van een erwt en dan is Electra wat lastig soms.
ABRP lijkt hier behoorlijk populair.
Niet bij mij. :Y)

Ik kijk soms nog op https://www.google.com/ma...8%2C6.129752571686073&z=6
Maar met native Google Maps en filterfuncties is dat ook niet meer (zo) nodig.

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:26
[...]

Ik ken de gemiddelde EV-rijder niet, maar je navigeert toch niet op de ANWB laadapp naar Zuid-Frankrijk. ABRP lijkt hier behoorlijk populair.
Nee hoor, ik plan het liefst zelf. Ik heb het niet zo op dat soort applicaties waar je een waslijst aan vragen moet beantwoorden en voorwaarden stellen. Ik ben liever flexibel. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
ASW1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Maar het lijkt me toch sterk dat de gemiddelde EV rijder niet weet dat Tesla laadpalen bestaan. Het is zelfs nu nog het meest iconische EV-merk en iedereen heeft die dingen toch wel bij een Van der Valk zien staan? Dat is ongeveer het bekendste (weg)restaurant/hotel van Nederland.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mikoe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:07
Hoeft er bij jou 's nachts niemand te plassen? Ik heb dochter en vrouw met een blaas ter grootte van een erwt en dan is Electra wat lastig soms.
Ja dat wel. Maar me zoon en ik plassen dan wel ergens in de bossen. En anders stoppen we ff voor een plaspauze en rijden dan gelijk weer door.

Gisteren trouwens ook nog in Blanes de gratis lader gebruikt in het haventje. Maar wat een gedoe is dat zeg. 15 minuten bezig geweest om die lader aan de praat te krijgen. Uiteindelijk deed hij het wel en toch nog 20kw er in gekregen. Was met de EVcharge app. Kon de lader wel selecteren, maar bleef heel lang op preparing staan. Paar keer de stekker in en uit gedaan en ineens kon ik op charge klikken.

• JTHZZ
Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Maar het lijkt me toch sterk dat de gemiddelde EV rijder niet weet dat Tesla laadpalen bestaan. Het is zelfs nu nog het meest iconische EV-merk en iedereen heeft die dingen toch wel bij een Van der Valk zien staan? Dat is ongeveer het bekendste (weg)restaurant/hotel van Nederland.
Kan zo een heel lijstje van redenen opnoemen waarom mensen niet bij Tesla laden:

-Onwetendheid dat je er met niet-Tesla kunt laden

-navigatie in de auto die ze niet meeneemt bij de laadplanning

-voor leaserts: geen koppelbare laadpas dus declareren of niet vergoed. De app kent er maar een paar.

-verder van de snelweg en hit en miss op voorzieningen

-800V auto dus laadt langzaam of niet bij Tesla

- ze waren een tijdje goedkoop maar nu ook niet echt meer

- politieke standpunten van Musk

• Pr088
JTHZZ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:10:
[...]

Kan zo een heel lijstje van redenen opnoemen waarom mensen niet bij Tesla laden:

-Onwetendheid dat je er met niet-Tesla kunt laden

-navigatie in de auto die ze niet meeneemt bij de laadplanning

-voor leaserts: geen koppelbare laadpas dus declareren of niet vergoed. De app kent er maar een paar.

-verder van de snelweg en hit en miss op voorzieningen

-800V auto dus laadt langzaam of niet bij Tesla

- ze waren een tijdje goedkoop maar nu ook niet echt meer

- politieke standpunten van Musk
De standpunten van Musk doen mij ook vaak omrijden.

Goedkoop zijn ze inderdaad niet meer.

800V, hoeveel autos zouden dat al zijn?

Volgens mij kun je in Tesla app nu laadpassen koppelen?

Onwetendheid? Dat zou een totaal gebrek aan voorbereiding zijn. Tesla staat al jaren open voor andere EVs.

Vind de voorzieningen juist vaak voor Tesla spreken, in mijn ervaring bijna altijd bij een restaurant en dus met toilet (prioriteit 1 voor mijn vrouw).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Volgens mij kun je in Tesla app nu laadpassen koppelen?
Yep, even gecheckt, wel een beperkt aantal merken, maar het kan.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:13:
[...]
Vind de voorzieningen juist vaak voor Tesla spreken, in mijn ervaring bijna altijd bij een restaurant en dus met toilet (prioriteit 1 voor mijn vrouw).
Eens, plus dat je dat al kan zien in de app die je ook nodig hebt om te laden, zeker met abo.

800V auto’s die er traag laden (tov 400V auto’s) zijn vooral de eerste generatie 800V, zoals Hyundai/Kia en VAG PPE.

De nieuwere gen 800V die ca. 400kW haalt, doet op 400V ca de helft, maar dat is dan ook ongeveer de max van CCS2 op 400V.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• JTHZZ
Wil geen hele discussie starten maar ook 800V Volvo of Mercedes laden traag bij Tesla. Hoe dan ook, het blijft een van de redenen om een andere lader te kiezen als je maar de halve snelheid haalt..

Maar we kunnen over al die redenen discussiëren of ‘we’ dat hier terecht vinden. Maar het zijn stuk voor stuk persoonlijke afwegingen. Je kunt ook een lijstje maken waarom je er juist wel zou laden. Bijv omdat je bij een ‘iconisch’ ;) merk wilt laden of omdat ze veel laadpalen per locatie hebben enz enz.

Iedereen maakt zijn eigen afweging..

Iemand nog een mooi verhaal over een reiservaring van een lange rit met een elektrische auto ?

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 12-07-2026 11:59 ]

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:37
Voor degene die richting balkan gaan en in Albanie terecht komen. Veel chinese ev’s hier maar wel de chinese versie met gbt charger.

Snel chargers zijn redelijk goed verspreid over het land. Icharge app installeren, geld erop en laden. Kopje koffie erbij. Jammer dat de china weer een andere standaard moeten hanteren dan CCS2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEgktQ5SLbXDqJUR2aGYwrfIc_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U9WIPy46f7qnfXGjIYOxj7aB.png?f=fotoalbum_large

Vreemd dat BYD in Nederland wel CCS2 hebben en hier niet.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:37
Salvatore.NL schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:53:
Voor degene die richting balkan gaan en in Albanie terecht komen. Veel chinese ev’s hier maar wel de chinese versie met gbt charger.

Snel chargers zijn redelijk goed verspreid over het land. Icharge app installeren, geld erop en laden. Kopje koffie erbij. Jammer dat de china weer een andere standaard moeten hanteren dan CCS2

[Afbeelding]

Vreemd dat BYD in Nederland wel CCS2 hebben en hier niet.
Alle nieuwe EV's die binnen de EU verkocht worden zijn dan ook verplicht van een Type 2-aansluiting voorzien om AC te laden, waardoor bijgevolg zo goed als alle modellen voor de Europese markt ook gebruik maken van CCS2 voor DC-laden.

Indien die wagens in Albanië (geen lid van de EU) over GB/T-aansluitingen beschikken, zijn het importwagens bedoeld voor de Chinese markt. Laadpaalaanbieders zullen daarop inspelen door hun palen van GB/T-aansluitingen te voorzien.

• Puppetmaster
Zou me niet verbazen als dat gesubsidieerde import is.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:13
JTHZZ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:58:
Wil geen hele discussie starten maar ook 800V Volvo of Mercedes laden traag bij Tesla. Hoe dan ook, het blijft een van de redenen om een andere lader te kiezen als je maar de halve snelheid haalt..

Maar we kunnen over al die redenen discussiëren of ‘we’ dat hier terecht vinden. Maar het zijn stuk voor stuk persoonlijke afwegingen. Je kunt ook een lijstje maken waarom je er juist wel zou laden. Bijv omdat je bij een ‘iconisch’ ;) merk wilt laden of omdat ze veel laadpalen per locatie hebben enz enz.

Iedereen maakt zijn eigen afweging..

Iemand nog een mooi verhaal over een reiservaring van een lange rit met een elektrische auto ?
Tesla heeft in Noorwegen de eerste V4 omgezet naar 1000V. Tot nu toe een van de snelste laders in Europa daardoor, met wat uitzonderingen hier en daar. Alle V4's zijn 1000V ready dus vermoedelijk gaan ze deze allemaal omzetten. Dan kunnen 800V auto's hier ook prima laden.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:25
Ik vraag me toch altijd af hoe ze dit allemaal berekenen:

https://www.ad.nl/auto/retourtje-utrecht-barcelona-met-diesel-het-goedkoopst-elektrische-auto-het-duurst~aa35e183c/

Een maand geleden met de EV op en neer naar Malaga gereden (4750 km) en ik was iets meer dan 350 euro kwijt aan laadkosten, dat was met benzine of diesel een veelvoud geweest. Maar het blijft blijkbaar aantrekkelijk om dit soort berichten te blijven plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door sjors123 op 13-07-2026 10:43 ]

This train carries saints and sinners

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:01
Ja zat dit stukje ook te lezen met plaats vervangende schaamte. Geen idee wie of wat dit uitzoekt bij de anwb, maar laat hem eerst eens elektrisch gaan rijden en daadwerkelijk ervaring op doen voor hij een stukje uit zijn duim zuigt

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:45

-tom-562

Oliesjeik

Als je de laadtarieven van de ANWB pas aanhoudt dan snap ik wel dat het zo duur is 8)7

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Tommie12
Louwke schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:46:
Ja zat dit stukje ook te lezen met plaats vervangende schaamte. Geen idee wie of wat dit uitzoekt bij de anwb, maar laat hem eerst eens elektrisch gaan rijden en daadwerkelijk ervaring op doen voor hij een stukje uit zijn duim zuigt
ANWB is gewoon bang dat ze door electrificatie véél minder werk krijgen. Electrische auto's overhitten niet, ze hebben geen riemen die breken en de remmen moeten ook veel minder werken...

En dus jagen ze de onwetenden nog wat meer angst aan...

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

AMDFreak

Intel is zo..

Op YouTube is iemand die met een tesla + caravan toert (ook door Oostenrijk in de winter).
Hij rijdt de accu echt steeds bijna tot het gaatje leeg...

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Puppetmaster
sjors123 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:42:
Ik vraag me toch altijd af hoe ze dit allemaal berekenen
Heel simpel, ga uit van een extreem onzuinige EV en laad die met het hoogste tarief dat je kan vinden.
Als tegenpool een diesel die je maar 1x aftankt voor de laagst mogelijke prijs et voila je fossiele propaganda is alweer klaar.

Mijn rit zoals hiervoor beschreven heeft me onderweg €90 gekost, had €80 kunnen zijn als ik bij het hotel ook voor een Electra lader was gegaan ipv de AC lader… :p

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 13-07-2026 12:03 ]

• Gerolamo
  • Laatst online: 14:34
Wij zijn afgelopen week weer teruggekomen van een dag of 10 Oostenrijk.

Bij vertrek bleek het ritten overzicht in de Tesla (MY RWD) veranderd te zijn (update neem ik aan), kreeg zo snel de ritten niet gereset en had toen eigenlijk al geen zin meer om voor de rest iets bij te gaan houden. Had graag minimaal het gemiddelde en totale verbruik gezien met name met hoge temperaturen/aircoverbruik -om kosten te vergelijken met vroeger ICE- maar het is niet anders. Ga hier wel een keer naar kijken hoe het nu wel moet want neem aan dat het gewoon mogelijk moet zijn om een rit te resetten etc.

We hebben dus ook verder nergens naar gekeken, circa 2500km gereden zonder enig probleem. Eigenlijk overal bij Tesla geladen (want; makkelijk, kabeltje prik-prak en gaan). Nergens hoeven wachten, enige opmerkelijke was plaatsing van supercharger in Kitzbühel. De laders staan hier recht voor garageboxen waar de eigenaar dus even niet in of uit kan als er iemand staat te laden.

Tijdens een bezoekje aan Wörgl geprobeerd bij een LIDL te laden, maar daar kregen we de sessie niet gestart met de laaddruppel. Gezien er nog andere aanbieders stonden een paar meter verder daar de auto aangehangen zonder problemen. Geen idee wat nu het issue was (ik vermoed het niet gebruiken van de LIDL app -hebben we wel- maar de vrouw had geen interesse om meer te proberen). Voor de rest eigenlijk gewoon weer geen issues op laadgebied.

Ik vond wel dat de airco het een beetje moeilijk heeft om het bij te benen, nou was het 44 graden op de heenreis in Duitsland maar ik heb wel het idee dat het wat behaaglijker was in onze vorige (ICE) auto's. Dit was met name op hoofdhoogte waardoor ik vermoed dat dit ook deels te maken heeft met het glazen dak, maar ondanks de ventilator zo hoog mogelijk in te stellen kreeg ik niet echt een lekker fris briesje en dit werd toch best wel een beetje vervelend.

Blijf er bij dat elektrisch rijden in de bergen echt goddelijk is... Of de weg nou 5 of 15% omhoog gaat maakt geen klap uit het is allemaal zo makkelijk en soepel, heerlijk. Kijk nu al weer uit naar Zwitserland over een paar weken, ondanks dat ik het echt absoluut geen rijdersauto vind, vind ik het wel een heerlijke reisauto.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:11

gwg

sjors123 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:42:
Ik vraag me toch altijd af hoe ze dit allemaal berekenen:

https://www.ad.nl/auto/retourtje-utrecht-barcelona-met-diesel-het-goedkoopst-elektrische-auto-het-duurst~aa35e183c/

Een maand geleden met de EV op en neer naar Malaga gereden (4750 km) en ik was iets meer dan 350 euro kwijt aan laadkosten, dat was met benzine of diesel een veelvoud geweest. Maar het blijft blijkbaar aantrekkelijk om dit soort berichten te blijven plaatsen.
Dit is echt lariekoek. Ik gerbuik alleen Superchargers en ik reed in de nacht, maar ik was echt 5x zo goedkoop uit met EV dan met benzine. En dat was met de tarieven van vorig jaar (toen was benzine nog relatief goedkoop in deze periode)

Er is genoeg aan te merken op eletrisch rijden, maar kosten in gebruik zijn echt daar geen onderdeel van.

Let wel ik laad alleen bij Tesla, en die schijnen, met een Tesla auto, wel een stuk goedkoper te zijn geloof ik. (13 cent per KWH doe ik het wel voor O+ )

• Rob Voets
We worden dankzij de ANWB weer de discussie EV vs ICE ingezogen.

• Tommie12
Rob Voets schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:37:
We worden dankzij de ANWB weer de discussie EV vs ICE ingezogen.
Niet echt, we bekritiseren vooral het creatief boekhouden van de ANWB...

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:39

Hans1956

Pixel 8 Pro

Er zal een ijverige stagiair met Excel bezig zijn geweest. En inderdaad alleen met de ANWB pas geladen.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:17
Gisteren van NL naar Narbonne en vandaag naar Benissa in Spanje. Vond het (gisteren) opvallend “rustig” op de weg. Volgens ANWB zou het al flink druk zijn. Wel veel BEVs en druk bij de laders. Bij Tesla altijd plek. Zo stond er een laadfile aan de tolweg bij Val-de-Meuse. Bij Tesla de hele tijd wel 16 palen vrij. Op meer plekken Ionity en Fastneds vol. Ook steeds meer non-Tesla’s bij Tesla laders. In Spanje ook wat sites geupgrade naar v4s. Nog steeds weinig ander laders langs de snelweg. In Spanje (vandaag) ook wel vrij druk bij Tesla. Bij non-Tesla’s ook nu nog (kleine) laadfiles. Sta nu bij Torrent nog even de auto vol te gooien en de nabij gelegen Ionity is vol met twee wachtenden. Tesla nog 4 van 12 vrij. Er komen overal laders bij maar relatief gezien nog meer auto’s. Verlang wel terug naar 2019. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 13-07-2026 15:28 ]

• Inspired
Destynx schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:50:
[...]

Tesla heeft in Noorwegen de eerste V4 omgezet naar 1000V. Tot nu toe een van de snelste laders in Europa daardoor, met wat uitzonderingen hier en daar. Alle V4's zijn 1000V ready dus vermoedelijk gaan ze deze allemaal omzetten. Dan kunnen 800V auto's hier ook prima laden.
Mja. De stalls zijn wellicht 1000V ready. De cabinets niet. Hier in Torrent gewoon de standaard cabinets tot 500V. Dat is een vrij nieuwe v4 locatie. Zal dus meer marketing zijn dan kwestie van snelle ombouw van alles sites. Of wellicht een eis vanuit Noorwegen wil Tesla nog subsidie krijgen?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
Hans1956 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:55:
Er zal een ijverige stagiair met Excel bezig zijn geweest. En inderdaad alleen met de ANWB pas geladen.
Sowieso zijn die laadtarieven vrij bizar, heb even de route bekeken voor mijn komende zomervakantie naar noord-spanje. 4x laden in Frankrijk, duurste laadpunt van Tesla geeft €0,35 per kWh (goedkoopste is €0,24 per kWh). Dat scheelt nogal als je rekent met €0,77 per kWh in je excel. Dan ben je al minimaal 50% goedkoper uit

• Puppetmaster
Inspired schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:26:
[...]
Mja. De stalls zijn wellicht 1000V ready. De cabinets niet. Hier in Torrent gewoon de standaard cabinets tot 500V. Dat is een vrij nieuwe v4 locatie.
Klopt, maar wat je ook kan zien in een post van Björn is dat die cabinets modulair vervangbaar zijn.
Ik verwacht dat dit ook in de rest van Europa uitgerold gaat worden en dan kan iedereen z’n voordeel ermee doen op reis. :)

• Inspired
Puppetmaster schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:16:
[...]

Klopt, maar wat je ook kan zien in een post van Björn is dat die cabinets modulair vervangbaar zijn.
Ik verwacht dat dit ook in de rest van Europa uitgerold gaat worden en dan kan iedereen z’n voordeel ermee doen op reis. :)
Ooit wel. Ik zie ze niet op hele korte termijn dit op grote schaal doen. Helemaal niet voor locaties die net nieuw zijn. Ook zijn SuC locaties flink overbooked dus kan best zijn dat ook aansluitingen verhoogd moeten worden. Anders heeft 800V aanbieden nog weinig zin.

• SpikeHome
gwg schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Dit is echt lariekoek. Ik gerbuik alleen Superchargers en ik reed in de nacht, maar ik was echt 5x zo goedkoop uit met EV dan met benzine. En dat was met de tarieven van vorig jaar (toen was benzine nog relatief goedkoop in deze periode)

Er is genoeg aan te merken op eletrisch rijden, maar kosten in gebruik zijn echt daar geen onderdeel van.

Let wel ik laad alleen bij Tesla, en die schijnen, met een Tesla auto, wel een stuk goedkoper te zijn geloof ik. (13 cent per KWH doe ik het wel voor O+ )
In de nacht heb je ook nacht tarief, bij tesla laad je dan al voor 0,24c per kwh

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Niet echt, we bekritiseren vooral het creatief boekhouden van de ANWB...
Als je gewoon gaat rijden klopt het prima. Alleen kun je met een EV met de goede laadpassen gewoon veel besparen.

En de vraag is natuurlijk ook wat voor auto's ze met elkaar vergelijken. Want met de genoemde bedragen moet een ICE toch minstens 1:20 rijden en dat lukt meestal niet met het formaat auto van een gemiddelde EV.

Aan de andere kant haalt mijn HEV(Mondeo) dat wel, maar dat is wel echt een uitzondering.

Hoe dan ook, het is wel weer een typisch gevalletje van dat je statistieken op allerlei manieren kunt uitleggen, afhankelijk van de gewenste uitkomst.

[removed]

• Pr088
gwg schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Met je Tesla abonnement krijg je inderdaad korting. Dat moet je wel even meerekenen. Maar een tientje per maand kan voor de vakantie eenmalig prima uit. ANWB rept wel over abonnementen bij snelladers, maar gebruikt er blijkbaar geen een.

Electra abbo (zelfs tijdelijk gratis) drukt de prijzen bij de drie grootste in Frankrijk, Ionity Fastned en Electra zelf al onder de 50 cent. En dat lukt vaak ook wel bij Tesla.

• Puppetmaster
Inspired schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:34:
[...]

Ooit wel. Ik zie ze niet op hele korte termijn dit op grote schaal doen. Helemaal niet voor locaties die net nieuw zijn. Ook zijn SuC locaties flink overbooked dus kan best zijn dat ook aansluitingen verhoogd moeten worden. Anders heeft 800V aanbieden nog weinig zin.
Het helpt iig voor de huidige Hyundai’s en Kia’s. Die laden dan gewoon normaal.
Het zijn ook niet allemaal 500kW ladende auto’s, wat er nu aan 800V wagens rondrijdt.

En hoewel ze mogelijk flink overbooked zijn, zijn ze ook vaak niet erg vol bezet. Dat heft elkaar op. ;)

• SpikeHome
Pr088 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Met je Tesla abonnement krijg je inderdaad korting. Dat moet je wel even meerekenen. Maar een tientje per maand kan voor de vakantie eenmalig prima uit. ANWB rept wel over abonnementen bij snelladers, maar gebruikt er blijkbaar geen een.

Electra abbo (zelfs tijdelijk gratis) drukt de prijzen bij de drie grootste in Frankrijk, Ionity Fastned en Electra zelf al onder de 50 cent. En dat lukt vaak ook wel bij Tesla.
En met een tesla is het nog goedkoper, en geen abonnementskosten.

Oja aansluiten en laden, van die redenen dat ik gekozen heb om privé een tesla aan te schaffen.

• Puppetmaster
SpikeHome schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Je betaalt als non-tesla met abo dezelfde tarieven als Tesla’s.

• Typhone
  • Laatst online: 21:48

Typhone

Who Dares Wins

Sinds 2 maanden rij ik nu zakelijk elektrisch. Dat bevalt inclusief laden (dat moet nog openbaar) op zich prima mits je goed plant.

Onverwacht een trip gekregen naar Chemnitz waarbij ik dacht in de avond wel even te gaan rijden maar dat viel vies tegen. Vertrek rond 18:00 gaf hele tijd aankomst diep in de nacht aan (ik woon vlakbij de Duitse grens). Het duurde even voordat ik besefte dat de reden het laden was en omdat ik heen en terug zou gaan uiteindelijk besloten via een P+R met een collega mee te rijden.

Nu is de range al niet zo geweldig (460 WLTP) en de laadsnelheid max 80kW is ook niet helemaal tip top met een 10-80 in gemiddeld 42-45 minuten.

Komende auto zal wederom elektrisch zijn (en kan ik wel zelf kiezen) maar dan speelt die tijd wel degelijk een rol getuige wat grote projecten die op de rol staan en de “pech” dat ik vloeiend Duits spreek.

Voor het pure rijden in Duitsland mis ik de normale benzine/diesels van vroeger wel met name omdat ik eenvoudig lange stukken kan rijden met hoge snelheid maar de eerste maanden geven wel aan dat een stukje betere planning voor de toekomst eigenlijk geen belemmering gaat vormen voor elektrisch rijden :)

• Puppetmaster
redwing schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:48:
[...]
Als je gewoon gaat rijden klopt het prima. Alleen kun je met een EV met de goede laadpassen gewoon veel besparen.
Ook als je gewoon gaat rijden en laadt bij een chargeleague netwerk betaal je zonder abo 0,49-0,59 /kWh in Frankrijk.
Dat zijn prijzen waar ANWB over rept alsof je een abo nodig zou hebben.

Met abo gaat er bij hen 0,2-0,3/kWh van af, maar die tarieven noemt ANWB niet, erg merkwaardig, net alsof ze zich er niet in verdiept hebben.

• Puppetmaster
Typhone schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:27:
Nu is de range al niet zo geweldig (460 WLTP) en de laadsnelheid max 80kW is ook niet helemaal tip top met een 10-80 in gemiddeld 42-45 minuten.
Wat voor EV is dat?
Idd niet echt top notch… ;)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
Sinds 2 maanden rij ik nu zakelijk elektrisch. Dat bevalt inclusief laden (dat moet nog openbaar) op zich prima mits je goed plant.

Onverwacht een trip gekregen naar Chemnitz waarbij ik dacht in de avond wel even te gaan rijden maar dat viel vies tegen. Vertrek rond 18:00 gaf hele tijd aankomst diep in de nacht aan (ik woon vlakbij de Duitse grens). Het duurde even voordat ik besefte dat de reden het laden was en omdat ik heen en terug zou gaan uiteindelijk besloten via een P+R met een collega mee te rijden.

Komende auto zal wederom elektrisch zijn (en kan ik wel zelf kiezen) maar dan speelt die tijd wel degelijk een rol getuige wat grote projecten die op de rol staan en de “pech” dat ik vloeiend Duits spreek.

Voor het pure rijden in Duitsland mis ik de normale benzine/diesels van vroeger wel met name omdat ik eenvoudig lange stukken kan rijden met hoge snelheid maar de eerste maanden geven wel aan dat een stukje betere planning voor de toekomst eigenlijk geen belemmering gaat vormen voor elektrisch rijden :)
460 range is helemaal niet zo beroerd. Tenzij je er een caravan achter zet ga je die nauwelijks “opmaken”.
80 laadsnelheid is wel echt “behelpen”.
Op zich geen groot probleem als je maar 1 of 2x per jaar een lange vakantie doet, de aanschafprijs zal er ook naar zijn. Maar met name die laadsnelheid beperkt je reistijd.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Puppetmaster schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:32:
[...]

Wat voor EV is dat?
Idd niet echt top notch… ;)
KIA Niro ‘23
Tijdelijk vervoer atm uit de pool.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Stefannn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:36:
[...]

460 range is helemaal niet zo beroerd. Tenzij je er een caravan achter zet ga je die nauwelijks “opmaken”.
80 laadsnelheid is wel echt “behelpen”.
Op zich geen groot probleem als je maar 1 of 2x per jaar een lange vakantie doet, de aanschafprijs zal er ook naar zijn. Maar met name die laadsnelheid beperkt je reistijd.
Caravan heb ik niet maar als ik om 09:00 ergens wil zijn en geen 100 wil rijden in Duitsland dan wordt het lastig inderdaad. Ik kom zeer regelmatig in Duitsland (bijna vaker dan in NL) en dan is het akelig behelpen als de afstand meer dan 200km wordt. Maar goed, ook dat behelpen is plannen en incalculeren maar daar ben ik nog niet aan gewend ;)

• ASW1
Typhone schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Caravan heb ik niet maar als ik om 09:00 ergens wil zijn en geen 100 wil rijden in Duitsland dan wordt het lastig inderdaad. Ik kom zeer regelmatig in Duitsland (bijna vaker dan in NL) en dan is het akelig behelpen als de afstand meer dan 200km wordt. Maar goed, ook dat behelpen is plannen en incalculeren maar daar ben ik nog niet aan gewend ;)
Liefst niet boven de 70% laden want daar wordt het echt traag.

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:11

gwg

SpikeHome schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:34:
[...]

In de nacht heb je ook nacht tarief, bij tesla laad je dan al voor 0,24c per kwh
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xuOBsMf.png

Kan zelfs voor 17 op dit moment. Zal ook wel een beetje schommelen schijnbaar.
Pr088 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Geen abbo nodig als je gewoon een Tesla rijdt he 👌🏻 inpluggen en gaan met die banaan.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:17
Gisterenavond met de Tesla MY RWD 2025 vertrokken uit Antwerpen naar Bratislava.

Heerlijk vlot rijden, in theorie misschien 'vaak' laden maar met een zoontje van 3 perfect getimed. Laadstops vaak te vol geladen, omdat we gewoon nog niet klaar waren.

Zuiver op Tesla SUC. Vertrokken thuis, bestemming ingeven en gaan. Hoe makkelijk kan het zijn.

Laden? Kabel inpluggen en klaar. Tarieven meer dan goed onderweg.

Wij hebben 'overnacht' in de Tesla, ik reed alleen en wilde het niet te zot maken in de nacht.

Dubbel luchtbed er in achteraan, bagage naar voor. Klimaatcontrole actief houden op een aangenaam temperatuurtje en heerlijk deftig rusten.

Update volgt over tien dagen. Nu genieten van de vakantie, met de eigen auto.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:29

Oja aansluiten en laden, van die redenen dat ik gekozen heb om privé een tesla aan te schaffen.
Dat was de reden dat ik serieus heb overwogen om voor de model Y te gaan, het glazen dak van de model Y was de reden dat het toch weer de Hyundai Ioniq 5 werd.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sonina met twee volwassenen en een driejarige inclusief bagage voor vakantie overnachten in de auto? Respect...

Kan bij ons zelfs met dakkoffer geen tandenstoker meer bij :P

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:17
MikeyMan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:05:
@sonina met twee volwassenen en een driejarige inclusief bagage voor vakantie overnachten in de auto? Respect...

Ja, 2 kleine reiskoffers passen nog onder de neergeklapte bank.

Dan grote reiskoffers en een hoop andere spullen op de voorste stoelen.

Vak 'onder' de koffer zat ook echt netjes vol. Alle vakjes opzij, vol.

Ik heb thuis eerst de bagage gepast, door die overal behalve in de koffer te zetten. :P

Ohja, kinderfiets met slot nog aan de auto vastgemaakt buiten. 😅

En de frunk niet te vergeten, daar past ook nog wat.

Groot verschil wel dit jaar, geen kinderwagen of kinderbed meer mee.

[ Voor 9% gewijzigd door sonina op 13-07-2026 22:25 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
MikeyMan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:05:

Wat neem je dan mee? Tenten en allemaal spullen neem ik aan, anders heb je toch nooit zoveel kleding mee. En als er toch te weinig kleding zou zijn hebben ze zelfs wasmachines in het buitenland 😉

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jongetje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:31:
[...]

Wat neem je dan mee? Tenten en allemaal spullen neem ik aan, anders heb je toch nooit zoveel kleding mee. En als er toch te weinig kleding zou zijn hebben ze zelfs wasmachines in het buitenland 😉
Nouja, twee kinderen met kinderstoelen, hond, fietsen... Allemaal een tas. Dan zit mn Kodiaq meer dan vol. En nee daar is geen kamperen bij :P

Laat staan dat ik überhaupt kan slapen in dat ding zo. Hoewel er volgens mij wel een auto specifiek luchtbed te krijgen is om hem vlak te krijgen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jongetje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:31:
[...]

Nouja, twee kinderen met kinderstoelen, hond, fietsen... Allemaal een tas. Dan zit mn Kodiaq meer dan vol. En nee daar is geen kamperen bij :P

Laat staan dat ik überhaupt kan slapen in dat ding zo, met mn twee meter. Hoewel er volgens mij wel een auto specifiek luchtbed te krijgen is om hem vlak te krijgen

• SpikeHome
Peter-036 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Dat was de reden dat ik serieus heb overwogen om voor de model Y te gaan, het glazen dak van de model Y was de reden dat het toch weer de Hyundai Ioniq 5 werd.
Die zat ook in mijn overwegingen naast een ev6 en en enyaq coupé.

Allemaal duurder dan mijn Y AWD met 466pk en ook zeer ruim.

Staan. U met de caravan bij macon in de buurt.

Binnendoor gereden dus geen tolwegen, berg op bergaf dorp in en uit.

Met een ev heerlijk on pedal rijden rem niet gebruikt op een paar plotselinge stops na.

Verbruik gemiddeld zo een 270wh/km

Kan een dikke 200km rijden maar ben ben binnendoor wel toe aan een pauze.

Oja van tesla charger naar tesla charger

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 13-07-2026 22:48 ]

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:32
Gisteren met vouwwagen achter de Enyaq vertrokken naar Toscane in Italië. Connectiviteit in de enyaq werkt ineens niet meer, dus ook geen verkeersinformatie in de nav.
Dus met google maps gereden, en als de de auto rond de 30% was ging de vrouw met de ionity app op zoek naar de beste optie op de route. Vanwege het abonnement laden we alles bij ionity.
Onderweg in Duitsland bij 1 overvol laadpunt gekomen en besloten door te rijden naar een andere waar nog plek genoeg was.
In Zwitserland een uur voor de Gotthard overnacht.
Tempo lag zo rond de 100km in Duitsland en 90 a 95 in Zwitserland en Italie. Eigenlijk mag je er maar 80, maar dan vliegen de vrachtwagens je voorbij. Verbruik zit rond de 16.8 kWh/100km. De vouwwagen voegt dus eigenlijk geen verbruik toe vanwege het wat lagere tempo. Thuis met 100% vertrokken en de 1e laadstop was zo rond de 25%. Die 75% batterij leegrijden duurt mij dan eigenlijk al te lang.
De dochter een plezier gedaan en gelunched bij de rode M. Zo lang duurt het daar niet maar de auto was ondertussen al weer 95%
Al bij al hadden we het kunnen redden met 3 laadstops, maar ik heb nog een 4e genomen om terplekke wat meer in de batterij te hebben. Rondom de camping is er weinig ionity te vinden.
Bij de laatste stop ook even moeten wachten.
Helaas lag de eerste Ionity in Italie op een afgelegen terrein waar zelfs geen toilet voorhanden was. Daarnaast is trouwens een fastned in aanbouw. Jammer genoeg een stukje verderop toch nog een extra stop moeten maken om de blazen te ledigen en koffie te halen.
Af en aankoppelen vouwwagen was eigenlijk geen probleem, het is zo gebeurd. Er was zelfs 1 plek waar ik langszij kon rijden en inpluggen zonder af te koppelen.
Totaal geladen onderweg 201.43kWh.
Bergop of korte invoegstroken in Italie zijn met de Enyaq vanzelfsprekend geen probleem, ook al hangt er ongeveer 500kg extra achter en zit de achterbak propvol. Man, wat een verschil met de 1.5tsi die ik andere jaren voor mijn vouwwagen had staan.

• kevertje1977
  • Laatst online: 15:44
Ik ga over 2 weken naar Parijs , ik principe moet ik vanaf Nederland het redden tot aan Lille waar ik voorheen altijd bij Tesla zou gaan laden. (Rij zelf geen Tesla)
Maar ik lees over Electra en zie dat je dus nu een maand gratis kan krijgen.

Alleen zie ik niet hoe je op 19 cent uitkomt bij laadpalen.

Ik ga begin augustus naar Oostenrijk met de auto. Wellicht is een Tesla of Ionity abbo dan wel handig voor een maand ? Iemand tips ?
Is alweer even geleden dat ik naar Spanje reed en vooral Ionity/Tesla gebruikte.

• Stefannn
  • Laatst online: 23:12
ASW1 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:06:
[...]

Liefst niet boven de 70% laden want daar wordt het echt traag.
Daar heeft mijn “laad kanon” ioniq5 dus een heel prettig voordeel.
Ik laad heel vaak (als het zinnig is) tot 90%.
De ioniq5 heeft een maximale laadsnelheid van 220kW en die haalt hij inderdaad tot ongeveer 70%. Wat ik echter nog veel waardevoller vind is dat hij tot 90% op 100kW of meer zit.
Dat bedoelde ik ook met mijn advies aan @Typhone:
- range bepaalt “hoe vaak” je moet stoppen op een lange rit. Toen ik mijn auto kocht had ik mijn wens op “minimaal 500km” gezet. De ioniq5 heeft wltp 520. In de praktijk krijg ik die eigenlijk nooit op. De 460 van @Typhone ligt daar onder maar ook weer niet heel veel daar onder. Range bepaalt ook hoe ver je een dagtrip kan maken zonder überhaupt te laden. Als je regelmatig een specifieke trip doet is het wel heel prettig als die in je wltp past.
- de laadsnelheid bepaalt “hoe lang je stops zijn”. Die zijn met mijn ioniq5 ongeveer 20 minuten als ik een snelle paal tref. In Nederland (waar ik bijna nooit laad) is fastned vrijwel nooit snel (dwz, “slechts” 150kW). Ionity en Electra geven (in mijn beleving, maar het verandert jaar op jaar) heel vaak wel meer dan 200kW. Die 20min is echt net genoeg om even te plassen en een kop koffie te halen.

Kortom… meer range dan 500km vind ik niet zinnig. Laadsnelheid boven de 200kW is veel belangrijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 14-07-2026 08:09 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Pr088
[...]

Het aansluiten en laden is leuk, maar zou ik misschien 5x per jaar gebruiken. Daar ga ik niet de aanschaf van een auto op baseren. Als je toch unique sellingpoints van een Tesla wilt benoemen die ik veel interessanter vindt voor dagelijks gebruik en voor langere ritten: verbruik/efficiency en snellaadprestaties onder koudere omstandigheden (accu preconditioning/pre-heating). Dat zit bij Tesla ook wel snor. Maar ik heb weinig met de auto's. Vind ze qua afwerking minder en ook qua uitstraling (uitzondering Model S)

• Pr088

Wat voor auto heb jij? Want 80kW is voor een recente EV (neem aan lease dus max 3-4 jaar oud) heel matig. Rijd je de accu wel ver genoeg leeg om maximale laadsnelheid te halen?

• Tommie12
Pr088 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Het aansluiten en laden is leuk, maar zou ik misschien 5x per jaar gebruiken. Daar ga ik niet de aanschaf van een auto op baseren. Als je toch unique sellingpoints van een Tesla wilt benoemen die ik veel interessanter vindt voor dagelijks gebruik en voor langere ritten: verbruik/efficiency en snellaadprestaties onder koudere omstandigheden (accu preconditioning/pre-heating). Dat zit bij Tesla ook wel snor. Maar ik heb weinig met de auto's. Vind ze qua afwerking minder en ook qua uitstraling (uitzondering Model S)
Snelladen doen de chinezen en de betere europeanen (Zeekr, XPeng, iX3, EX60) intussen een pak sneller dan Tesla. Tesla koop je voor de FSD en de relatief lage prijs.

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-08 07:48
kevertje1977 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 05:47:
Ik ga over 2 weken naar Parijs , ik principe moet ik vanaf Nederland het redden tot aan Lille waar ik voorheen altijd bij Tesla zou gaan laden. (Rij zelf geen Tesla)

Alleen zie ik niet hoe je op 19 cent uitkomt bij laadpalen.

Ik ga begin augustus naar Oostenrijk met de auto. Wellicht is een Tesla of Ionity abbo dan wel handig voor een maand ? Iemand tips ?
Is alweer even geleden dat ik naar Spanje reed en vooral Ionity/Tesla gebruikte.
2 maanden gratis met summer26 ;)

PVoutput

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Pr088 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:47:
[...]

Wat voor auto heb jij? Want 80kW is voor een recente EV (neem aan lease dus max 3-4 jaar oud) heel matig. Rijd je de accu wel ver genoeg leeg om maximale laadsnelheid te halen?
Een paar reacties verderop heeft @Typhone dat al gemeld.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• jardinero
  • Laatst online: 17:12
kevertje1977 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 05:47:

Alleen zie ik niet hoe je op 19 cent uitkomt bij laadpalen
In Roye, 100 km onder Lille zit een mooie Electra, naast grote supermarkt. Als je dat niet kunt halen kleine tussenstop bij Fastned Gentbrugge. Prachtig laadstation

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:25
Binnenkort met de Skoda Elroq naar Frankrijk. Iemand nog goede tips voor laden onderweg? Denk nu aan een abonnement van ANWB en Ionity. Laatste is handig met plug & charge.

Hoor graag, bedankt!

• Tommie12
Martijnvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:27:
Binnenkort met de Skoda Elroq naar Frankrijk. Iemand nog goede tips voor laden onderweg? Denk nu aan een abonnement van ANWB en Ionity. Laatste is handig met plug & charge.

Hoor graag, bedankt!
Tesla, goedkoper kan niet in Frankrijk.

's nachts heb ik geladen aan 15ct.... , overdag aan 30ct.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Pr088 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:47:
[...]

KIA Niro EV model 2023 met volgens mij een 63.xx kWh accu.
Ik moet de auto echt richting de 10-20% rijden om bij Fastned in de buurt te komen van de 80kW. En vaker niet dan wel zakt hij omlaag richting de 60-65kW.

• Martijnvdb
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:31:
[...]

o nice, thx. gewoon via de app van Tesla en zonder abonnement?

• Tommie12
Martijnvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:38:
[...]

o nice, thx. gewoon via de app van Tesla en zonder abonnement?
Dat zijn prijzen met abo (want Tesla), maar die kan je ook krijgen met een abo van 10€ pm elke dag opzegbaar.

• Inspired

Hoor graag, bedankt!
Wat is binnenkort en waar in Frankrijk? Als je in de komende weken op vr/za/zo gaat en veel kilometers wilt afleggen zou ik Tesla pakken.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15

Harrie van Til

Doe maar blauw

Hoor graag, bedankt!
Als je gewoon even Frankrijk in de zoekbalk had ingevoerd zou je het weten. Maar vooruit, Ionity, Electra en Tesla. Je struikelt er bij wijze van spreken over.

En ANWB? Echt? Zoek daar ook maar eens op...

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:32

Hoor graag, bedankt!
Ik zie weinig voordeel in het anwb abonnement. Als ik op de kaart kijk in de ionity app dan zit er heel veel ionity door heel Frankrijk. Meer heb je waarschijnlijk niet nodig. Een nadeel is dat ionity soms op afgelegen plekken zit zonder andere voorzieningen., maar ik heb nig geen ervaring met Ionity in Frankrijk.

• Martijnvdb
Inspired schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Wat is binnenkort en waar in Frankrijk? Als je in de komende weken op vr/za/zo gaat en veel kilometers wilt afleggen zou ik Tesla pakken.
Richting Normandie, oke dan ga ik voor Tesla denk ik! thx

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-08 07:48

Hoor graag, bedankt!
https://www.go-electra.com/nl/ hebben ze best hele scherpe snellaad tarieven met hun + abonnement, dat abonnement is nu 2 maanden gratis met code summer26 en dan kan je ook gratis pas aanvragen eventueel.

PVoutput

• bert pit
  • Laatst online: 21:39

Hoor graag, bedankt!
Wat @djeck zegt. electra+ grote dekking in Frankrijk. Je kunt in de app filteren op eigen snelladers van electra, daar betaal je met abo 29 cent per kWh. Voordeliger dan Tesla dus. Bovendien ondersteunt het na de eerste betaling (in Frankrijk?) plug & Charge.

Bovendien zijn ze MSP per 1 juli waardoor je gewoon in heel Europa kunt laden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Hellbull89
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Dan kan het dus wel goedkoper...

Bij Electra 's nachts 19 cent, overdag 29 cent. Het abonnement is momenteel dan nog gratis ook, terwijl je bij Tesla nog 10 euro per maand moet betalen. Komt een pak voordeliger uit dan Tesla.

• Tommie12
Hellbull89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Dan kan het dus wel goedkoper...

Bij Electra 's nachts 19 cent, overdag 29 cent. Het abonnement is momenteel dan nog gratis ook, terwijl je bij Tesla nog 10 euro per maand moet betalen. Komt een pak voordeliger uit dan Tesla.
Dus overdag 1ct goedkoper en 's nachts duurder noem je "een pak goedkoper"?

Ik hoef die 10€ niet te betalen want Tesla, maar zelfs dan...

En staan ze op de juiste plaatsen?

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:01
Voor Frankrijk is ook de Lidl app interessant. Laden terwijl je boodschappen doet voor 29ct per kWh. En de MacDonalds voor 35 ct of 30 ct afhankelijk van de tijd dat je laad.

• Hellbull89
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Dus overdag 1ct goedkoper en 's nachts duurder noem je "een pak goedkoper"?

Ik hoef die 10€ niet te betalen want Tesla, maar zelfs dan...

En staan ze op de juiste plaatsen?
Aangezien de vraagsteller niet op de hoogte was van de prijzen van Tesla, neem ik aan dat hij zelf niet met een Tesla rijdt, dus zal hij sowieso die 10 euro moeten betalen.

Tijdens een reis wordt er normaal gezien ook vaker overdag geladen dan 's nachts, zeker als je ter plekke nog wat dagtrips doet, dus jazeker, dat noem ik betrekkelijk goedkoper.

Verder staan Electra-stations vaak ook gewoon langs de snelweg in Frankrijk, en anders op parkings van grote shoppingcentra of bij restaurants. Ik zit nu al twee weken in Zuid-Frankrijk, en tot zover ben ik welgeteld één Tesla-station tegengekomen. De Electra-stations die we voorbijgereden zijn, kan ik niet meer op twee handen tellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hellbull89 op 14-07-2026 11:57 ]

• Rob Voets
Martijnvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Richting Normandie, oke dan ga ik voor Tesla denk ik! thx
Ik weet niet van welke kant je komt, maar probeer Aire de Baie de Somme te vermijden. Tesla en IONITY zitten aan weerszijden van de hoofdtoegang. Tesla zou moeten werken voor non Tesla maar deed dat niet en IONITY had 1 paal buiten service. En het was heel druk (afgelopen zondag). Chaos!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

Hoor graag, bedankt!
Hoe werkt dat plug & charge dan voor Ionity. Doe je dat met de Powerpass van Skoda zelf of met een apart abonnement bij Ionity?

• Rob Voets
Hellbull89 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Aangezien de vraagsteller niet op de hoogte was van de prijzen van Tesla, neem ik aan dat hij zelf niet met een Tesla rijdt, dus zal hij sowieso die 10 euro moeten betalen.

Tijdens een reis wordt er normaal gezien ook vaker overdag geladen dan 's nachts, zeker als je ter plekke nog wat dagtrips doet, dus jazeker, dat noem ik betrekkelijk goedkoper.

Verder staan Electra-stations vaak ook gewoon langs de snelweg in Frankrijk, en anders op parkings van grote shoppingcentra of bij restaurants. Ik zit nu al twee weken in Zuid-Frankrijk, en tot zover ben ik welgeteld één Tesla-station tegengekomen. De Electra-stations die we voorbijgereden zijn, kan ik niet meer op twee handen tellen.
Op de hele rit naar het zuiden zitten meer dan genoeg Tesla stations (zelfs 1 met 56 palen). Electra ben ik dan weer niet tegengekomen maar ook niet op gelet.

• Martijnvdb
Klovan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:23:
[...]

Hoe werkt dat plug & charge dan voor Ionity. Doe je dat met de Powerpass van Skoda zelf of met een apart abonnement bij Ionity?
Via Skoda Powerpass, vorig jaar ook gedaan en werkt prima.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02
Martijnvdb schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Via Skoda Powerpass, vorig jaar ook gedaan en werkt prima.
Goed om te weten. Gaat de auto dan ook niet automatisch gebruik maken van Skoda Powerpass bij andere laadpalen, waarbij wellicht een andere laadpas voordeliger is?
Pagina: 1 ... 157 ... 171 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.