Ik vraag me hetzelfde af, voor zondagen eind juli / begin augustus, door Duitsland naar Tirol. Eerste jaar elektrisch. Maar zelfs als er ervaringen zijn, zowel het aantal EV-rijders als het aantal snelladers zal elk jaar wel anders zijn?AMDFreak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:48:
[...]
Maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de laaddrukte als je bv op een zwarte zaterdag rijdt.. Of het dan allemaal wel te doen is.
Zondag kan behoorlijk druk zijn, dus voorzie uitwijkmogelijkheden zoals Tesla bv.jonasrrr schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:43:
[...]
Ik vraag me hetzelfde af, voor zondagen eind juli / begin augustus, door Duitsland naar Tirol. Eerste jaar elektrisch. Maar zelfs als er ervaringen zijn, zowel het aantal EV-rijders als het aantal snelladers zal elk jaar wel anders zijn?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Cool!DJustin schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:35:
Ik heb zojuist 14 dagen met mijn Tesla model 3 in Schotland doorgebracht. Een mooie roadtrip gemaakt en voornamelijk in de auto geslapen met Camp Mode aan. Daarbij had ik eigenlijk altijd de accessoire stand aan staan, met koelkast. Ook in Camp Mode had ik de airco uitgezet, omdat je daar die niet nodig hebt, en de temperatuur op 15,5 graden. Ik gebruikte dan ongeveer 4% per nacht met een Model 3 LR uit 2019.
Maar tot aan Edinburgh is de laadinfrastructuur behoorlijk goed. Al is de UK overdag zelfs met de tesla laders vrij kostbaar, zo rond de £0,46 (€0,53) per kwh.
Totdat je wil (snel)laden in het noorden van Schotland. ZapMap wordt daar zelfs onbetrouwbaar en de enige betrouwbare map lijkt (tot nu toe) Electroverse te zijn, maar ook minder opties.
Maar kwa prijzen? Ik heb prijzen van £1,50 voorbij zien komen (€1,75 per kwh). Zelfs een diesel aggregaat is goedkoper!!!
De enige en redelijk betrouwbare snelladers waren van het merk Ezo en daar betaalde je £0,67 (€0,78) per kwh en laade je met 50kW. Als je die zag staan, wist je wel zeker dat ze zouden werken.
Op Skye een nachtje aan een 7Kw laadpaal gestaan op een (grote) parkeerplaats van een luxe hotel. In de nacht niet gestoord (en de "do not leave a trace"-principe uitgevoerd). Daar voor £0,43 (€0,50) per kwh mijn accu naar 90% getrokken.
In Ford William was vlak bij mijn hostel een "Charge-point-Scotland" beschikbaar, voor £0,30 (€0,35) per Kwh. Daar ook 60Kw uit de paal getrokken, vlak voordat ik naar huis ging.
Vervolgens de "lange" (nacht) reis naar huis prima met het Tesla netwerk in de UK uit de voeten gekund en zo rond de £0,22 (€0,26) betaald per kwh.
Maar reizen in Noord Schotland, betekend ook een erg laag verbruik. Gemiddelde snelheden liggen zo rond de 40km/u. Als je ook niet te gek doet (zoals accessoire stand aan en powerstation opladen vanuit je 12v accu) dan kun je erg, erg zuinig rijden. Ook zijn de afstanden daar behoorlijk beperkt.
Ik heb in totaal vanuit Rotterdam, oversteek met de boot naar Harwich slechts 3069km gereden. (waarvan 1800km retour Schotland - Rotterdam), dus 1200km in Schotland zelf.
Gemiddeld verbruik zit op 167Wh/km met fietsendrager en 2 fietsen achterop, voor een M3 LR uit 2019
Totaalverbruik 512,7 kWh. 2 dagen en 11u in de auto gezeten
Afgelopen oktober een rondje Schotland gedaan en toen kon ik het af met alleen Tesla (Gretna, Fort William, Inverness, Perth, Adderstone). Had de DFDS dienst gepakt naar Newcastle.
Mij lijkt Skye of delen van de NC500 wel tricky, maar dat valt dus wel mee
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.