• jonasrrr
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-08 09:51
AMDFreak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de laaddrukte als je bv op een zwarte zaterdag rijdt.. Of het dan allemaal wel te doen is.
Ik vraag me hetzelfde af, voor zondagen eind juli / begin augustus, door Duitsland naar Tirol. Eerste jaar elektrisch. Maar zelfs als er ervaringen zijn, zowel het aantal EV-rijders als het aantal snelladers zal elk jaar wel anders zijn?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
jonasrrr schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Ik vraag me hetzelfde af, voor zondagen eind juli / begin augustus, door Duitsland naar Tirol. Eerste jaar elektrisch. Maar zelfs als er ervaringen zijn, zowel het aantal EV-rijders als het aantal snelladers zal elk jaar wel anders zijn?
Zondag kan behoorlijk druk zijn, dus voorzie uitwijkmogelijkheden zoals Tesla bv.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

DJustin schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:35:
Ik heb zojuist 14 dagen met mijn Tesla model 3 in Schotland doorgebracht. Een mooie roadtrip gemaakt en voornamelijk in de auto geslapen met Camp Mode aan. Daarbij had ik eigenlijk altijd de accessoire stand aan staan, met koelkast. Ook in Camp Mode had ik de airco uitgezet, omdat je daar die niet nodig hebt, en de temperatuur op 15,5 graden. Ik gebruikte dan ongeveer 4% per nacht met een Model 3 LR uit 2019.

Maar tot aan Edinburgh is de laadinfrastructuur behoorlijk goed. Al is de UK overdag zelfs met de tesla laders vrij kostbaar, zo rond de £0,46 (€0,53) per kwh.
Totdat je wil (snel)laden in het noorden van Schotland. ZapMap wordt daar zelfs onbetrouwbaar en de enige betrouwbare map lijkt (tot nu toe) Electroverse te zijn, maar ook minder opties.

Maar kwa prijzen? Ik heb prijzen van £1,50 voorbij zien komen (€1,75 per kwh). Zelfs een diesel aggregaat is goedkoper!!!

De enige en redelijk betrouwbare snelladers waren van het merk Ezo en daar betaalde je £0,67 (€0,78) per kwh en laade je met 50kW. Als je die zag staan, wist je wel zeker dat ze zouden werken.

Op Skye een nachtje aan een 7Kw laadpaal gestaan op een (grote) parkeerplaats van een luxe hotel. In de nacht niet gestoord (en de "do not leave a trace"-principe uitgevoerd). Daar voor £0,43 (€0,50) per kwh mijn accu naar 90% getrokken.

In Ford William was vlak bij mijn hostel een "Charge-point-Scotland" beschikbaar, voor £0,30 (€0,35) per Kwh. Daar ook 60Kw uit de paal getrokken, vlak voordat ik naar huis ging.

Vervolgens de "lange" (nacht) reis naar huis prima met het Tesla netwerk in de UK uit de voeten gekund en zo rond de £0,22 (€0,26) betaald per kwh.

Maar reizen in Noord Schotland, betekend ook een erg laag verbruik. Gemiddelde snelheden liggen zo rond de 40km/u. Als je ook niet te gek doet (zoals accessoire stand aan en powerstation opladen vanuit je 12v accu) dan kun je erg, erg zuinig rijden. Ook zijn de afstanden daar behoorlijk beperkt.

Ik heb in totaal vanuit Rotterdam, oversteek met de boot naar Harwich slechts 3069km gereden. (waarvan 1800km retour Schotland - Rotterdam), dus 1200km in Schotland zelf.

Gemiddeld verbruik zit op 167Wh/km met fietsendrager en 2 fietsen achterop, voor een M3 LR uit 2019
Totaalverbruik 512,7 kWh. 2 dagen en 11u in de auto gezeten
Cool!

Afgelopen oktober een rondje Schotland gedaan en toen kon ik het af met alleen Tesla (Gretna, Fort William, Inverness, Perth, Adderstone). Had de DFDS dienst gepakt naar Newcastle.

Mij lijkt Skye of delen van de NC500 wel tricky, maar dat valt dus wel mee :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:51
DJustin schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:21:
[...]

***members only***

Scrol er maar is doorheen. Eigenlijk alleen in de auto geslapen. Wel is (achterin) de auto gezeten met 2 per personen om tijdens de stromende regen een film te kijken. Ik heb een mede reiziger opgepikt ergens in een hostel, die "ongeveer" dezelfde plannen had en alles (langzamer) op de fiets wilde doen. Dus die een gedeelte meegenomen. Maar zij sliep in een tent.

Algemeen advies: Ik zou het niet weer doen. Schotland is echt wild in de elementen. Je wordt echt afgemat. Is het niet door de regen, dan is het wel de wind of de midges. Ondanks (zeer) goede voorbereiding, gaat het op den duur onder je huid zitten. Kan er veel meer over vertellen, maar dat het niets meer met lange reizen in elektrische auto's te maken.

[...]

Klopt, meestal was Chargepoint Scotland een non-go als die in ZapMap nog als "functioneel" stond. Erg verouderd, niet onderhouden, maar wel goedkoop!
De meeste plekken waren overgenomen door EZO, maar ik vind €0,78 per Kwh ook wel bizar! Aan de andere kant gaf het mij ook wel comfort, dat als andere (goedkope) opties niet zouden werken, kun je altijd wel bij EZO terecht.
Heel gaaf verslag, en leuk die polarsteps.
@Zjanzjak als ik het goed begrijp was @DJustin alleen weg, met onderweg een tijdelijke pick-up. Dan begrijp ik ook beter “hoe dat allemaal in een auto past.
Schotland is “harsh” inderdaad. Het stond op mijn Bucket list, en ik ben er ook daadwerkelijk geweest. Maar het stond “voor niet meer dan een flinke week”. Het is prachtig. Maar het regent werkelijk elke dag wel een uurtje. Na een week wordt het gewoon erg vermoeiend.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:08
Gitarist schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:12:
Voor wat het waard is: in 2023 heb ik met mijn jonge gezin rondgereden door Midden en Zuid-Italië (Sicilië niet overigens) met een gehuurde Polestar 2. Dat was m'n eerste ervaring met een EV en het beviel (toen al) erg goed.
Sicilie valt ook heel erg mee trouwens. Voldoende laadpalen, lage bezetting. En de Sicilianen respecteren ook in de steden/dorpen het verbod om op de laadplaatsen te parkeren (hoewel ze in principe "overal" parkeren). Daardoor is het ook vaak relatief gemakkelijk om er met een EV een parkeerplaats te vinden: gewoon een beschikbare AC-lader zoeken op de navigatie :) .

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Even een raar bruggetje misschien, maar de opmerking van @Scientific hierboven over Sicilië en het parkeren van EV's brengt bij mij een vraag omhoog over mijn aankomende vakantie naar Duitsland.

Ik heb daarvoor (ook) een blauw EV-vignet besteld. Ik lees namelijk dat er plaatsen zijn in Duitsland waar je met dat blauwe vignet gratis mag parkeren bij laadplekken in de stad. Is dat een wijdverspreid iets of valt dat tegen...? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met name in Zuid-Duitsland.

EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Dani86 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Mij lijkt Skye of delen van de NC500 wel tricky, maar dat valt dus wel mee :)
Het is een totaal ander verhaal dan wanneer je onderweg naar een bestemming en de hele dag over de snelweg rijdt en achter elkaar snellaadsessies doet en >100 kWh/dag laad.

Als je die route doet gaat het langzaam en rij je hooguit een paar uurtjes per dag. Als je dan hier of daar een beetje bij kan laden gaat dat prima. Als je bv 2 uur AC kunt laden tijdens de lunch en een wandeling is dat genoeg om weer 2 uur te rijden. Veel uren in de auto rijden is ook zonde van je tijd omdat je net daar bent waar je wilde zijn en als je een volle dag gaat rijden dan mis je alles. En DC laders van 30 of 50 kW zijn ook nog wel te vinden, je komt er vanzelf langs als je onderweg bent.

Ik ben nu 3x in het uiterste noorden van Schotland geweest (het deel boven Inverness) en iedere keer minder gereden/geroad-tript. Het beste ga je naar een mooie plek en geniet je van waar je bent en gebruikt je de auto zo min mogelijk. Die NC 500 rijden heb ik de eerste keer ook gedaan maar ik zou het niemand aanraden, er zijn tal van mooie plekken daar en er de hele tijd alleen maar langs rijden is ook zonde.

• Venomer
  • Laatst online: 17:38
jonasrrr schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Mijn tip is om in Duitsland niet naar een Raststätte te gaan, maar naar een Autohof. Bij een Autohof heb je vaak veel meer laadpalen.

De onderstaande foto is gemaakt op de terugweg van de wintersport, in de voorjaarsvakantie. Het was wel op zondag, moet ik erbij zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0cl36xV1jOHe4MnEDvHWMhTc90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYXrSVuppDtW0shbnpzlqJc4.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22
Gitarist schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:54:
Even een raar bruggetje misschien, maar de opmerking van @Scientific hierboven over Sicilië en het parkeren van EV's brengt bij mij een vraag omhoog over mijn aankomende vakantie naar Duitsland.

Ik heb daarvoor (ook) een blauw EV-vignet besteld. Ik lees namelijk dat er plaatsen zijn in Duitsland waar je met dat blauwe vignet gratis mag parkeren bij laadplekken in de stad. Is dat een wijdverspreid iets of valt dat tegen...? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met name in Zuid-Duitsland.
Vind het alleen jammer dat de je dan naast de groene sticker ook de blauwe sticker moet hebben. Compleet onlogisch om niet alleen blauw te hebben van die Duitsers. Ik heb zelf besloten niet te doen omdat ik de voordelen (in een paar plaatsen gratis parkeren of buslaan rijden) niet vind opwegen tegen een stickerparadijs op mijn auto (naast de Franse milieusticker).

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:44
Gitarist schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:54:

Die blauwe sticker heeft nog maar erg beperkte meerwaarde. In de grote steden heb je er niets meer aan naar mijn weten - dat was een jaartje of 6 geleden wat anders. Het verschilt dat ook nog eens per gemeente, dus je moet veel uitzoek werk doen voor berperkte meerwaarde.

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:01
Voor degenen die de komende tijd naar of door Duitsland gaan rijden heeft ENBW tot eind augustus de tarieven aan de eigen laadstations met 5 cent verlaagd. Zonder abbo betaal je 51ct, met abbo 41 of 34ct

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:08
Venomer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Mijn tip is om in Duitsland niet naar een Raststätte te gaan, maar naar een Autohof. Bij een Autohof heb je vaak veel meer laadpalen.

De onderstaande foto is gemaakt op de terugweg van de wintersport, in de voorjaarsvakantie. Het was wel op zondag, moet ik erbij zeggen.

[Afbeelding]
waar is dit laadplein dan?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Venomer
  • Laatst online: 17:38
BaBoK schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:10:
[...]

waar is dit laadplein dan?
Bij Kirchheim langs de A7 tussen Kassel en Fulda.

Op die locatie staan 12 Ionity palen, 11 Shell Recharge palen en 20 Tesla palen.

[ Voor 18% gewijzigd door Venomer op 08-07-2026 14:45 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
Venomer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:02:
[...]

[Afbeelding]
I second this. En als je de kans hebt om te stoppen bij een cafe del sol, vooral doen. Goede kwaliteit eten/drinken voor een fatsoenlijke prijs. Geen fastfood-troep en ook weer niet te chique

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Ja, Tesla SuCs staan meestal op een autohof in D.
Ook toen ik nog LPG reed ging altijd via de autohofs, imo prettiger want rustiger. Ook dichtbij de snelweg, maar net eraf.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
Puppetmaster schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:43:
Ja, Tesla SuCs staan meestal op een autohof in D.
Ook toen ik nog LPG reed ging altijd via de autohofs, imo prettiger want rustiger. Ook dichtbij de snelweg, maar net eraf.
Plus dat op sommige parkeerplekken net langs de snelweg soms maar 1 lader met 2 aansluitingen staat. Wilde stoppen om te lunchen, bord dat er een lader stond. Ik eraf, enorme grote drukke parkeerplaats met 1 lader waar natuurlijk al 2 auto's stonden. Toen maar (ik heb een Tesla) naar de dichtstbijzijnde SuC genavigeerd en meer dan genoeg plek. En idd ook veel andere laders, soms ook bij lokale benzinepompen tegen een scherpe prijs met simpelweg je creditcard.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 08-07-2026 17:31 ]

• Tommie12
jongetje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:30:
[...]

Plus dat op sommige parkeerplekken net langs de snelweg soms maar 1 lader met 2 aansluitingen staat. Wilde stoppen om te lunchen, bord dat er een lader stond. Ik eraf, enorme grote drukke parkeerplaats met 1 lader waar natuurlijk al 2 auto's stonden. Toen maar (ik heb een Tesla) naar de dichtstbijzijnde SuC genavigeerd en meer dan genoeg plek. En idd ook veel andere laders, soms ook bij lokale benzinepompen tegen een scherpe prijs met simpelweg je creditcard.
Dat is nu langzaam aan het veranderen. Was een gevolg van de zaak tussen T+R en Fastned over vrije concurrentie op die Raststättes. Die zaak is uitgesproken, dus kunnen er laadpalen bij komen.

• Martijn77
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:30
Mad_Manic schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Vind het alleen jammer dat de je dan naast de groene sticker ook de blauwe sticker moet hebben. Compleet onlogisch om niet alleen blauw te hebben van die Duitsers. Ik heb zelf besloten niet te doen omdat ik de voordelen (in een paar plaatsen gratis parkeren of buslaan rijden) niet vind opwegen tegen een stickerparadijs op mijn auto (naast de Franse milieusticker).
Er zullen vast haken en ogen aan zitten, maar ik gebruik de zelfklevende raamfolie voor de milieusticker. Na de vakantie gaan de stickers er weer af. Bij de volgende vakantie weer eenvoudig terug te “plakken”.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• Dani86
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

ASW1 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Het is een totaal ander verhaal dan wanneer je onderweg naar een bestemming en de hele dag over de snelweg rijdt en achter elkaar snellaadsessies doet en >100 kWh/dag laad.

Als je die route doet gaat het langzaam en rij je hooguit een paar uurtjes per dag. Als je dan hier of daar een beetje bij kan laden gaat dat prima. Als je bv 2 uur AC kunt laden tijdens de lunch en een wandeling is dat genoeg om weer 2 uur te rijden. Veel uren in de auto rijden is ook zonde van je tijd omdat je net daar bent waar je wilde zijn en als je een volle dag gaat rijden dan mis je alles. En DC laders van 30 of 50 kW zijn ook nog wel te vinden, je komt er vanzelf langs als je onderweg bent.

Ik ben nu 3x in het uiterste noorden van Schotland geweest (het deel boven Inverness) en iedere keer minder gereden/geroad-tript. Het beste ga je naar een mooie plek en geniet je van waar je bent en gebruikt je de auto zo min mogelijk. Die NC 500 rijden heb ik de eerste keer ook gedaan maar ik zou het niemand aanraden, er zijn tal van mooie plekken daar en er de hele tijd alleen maar langs rijden is ook zonde.
Het ding bij mij is dat ik dan de vouwwagen erachter zal hebben.

Met het weer moet je wel mazzel hebben.

• Dani86
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

Was vandaag voor de zaak naar Zeebrugge en was i.v.m. de afsluiting van de A27 op een andere route.

Heb onderweg hier geladen: https://maps.app.goo.gl/5y5xC8to44Q6vXgR8?g_st=ac

Een tankstation met laadstation waar je net zoals een benzinepomp door kan rijden, veel ruimte en je staat onder een overkapping.

12 400KW Alpitronics, MTC werkte erop.

Denk handige stop voor ons Hollanders met sleurhutten.

Volgens mij was het nog gloedjenieuw.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-08 09:23
Martijn77 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Er zullen vast haken en ogen aan zitten, maar ik gebruik de zelfklevende raamfolie voor de milieusticker. Na de vakantie gaan de stickers er weer af. Bij de volgende vakantie weer eenvoudig terug te “plakken”.
Naar zelfklevend raamfolie was ik ook net naar aan het kijken omdat ik net weer alle milieustickers en vignetten kwijt ben na een ruitwissel. Welke folie gebruik je?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Tommie12
LT1970 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:16:
[...]

Naar zelfklevend raamfolie was ik ook net naar aan het kijken omdat ik net weer alle milieustickers en vignetten kwijt ben na een ruitwissel. Welke folie gebruik je?
Ik heb ook een nieuwe voorruit, maar de stickers werden mooi overgezet.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-08 09:23
Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:19:
[...]

Ik heb ook een nieuwe voorruit, maar de stickers werden mooi overgezet.
Ik ben ze nu twee keer kwijt geraakt, had er nog speciaal om gevraagd de latste keer maar dat deden ze niet. Wel jammer, maar ze hebben me vorig jaar met langdurige vervanging van de ICCU zo goed geholpen dat deze verdwenen milieustickers in het niet vallen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

[...]

Ik heb ze hier gekocht: https://milieustickerkope...ticker-zelfklevende-folie

• jongetje
[...]

Als je jaarlijks je voorruit vervangt loont het misschien, maar die stickers kosten samen (voor Duitsland en Frankrijk) nog geen 20euro...

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:25
Mad_Manic schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Laat er een Europese wet komen dat EU auto's nergens meer een sticker nodig hebben, handhaven kan op basis van gezond verstand (moderne auto's voldoen aan de groene sticker norm, veel EV's zijn als zodanig herkenbaar en zijn dus blauwe sticker compatibel) en/of een kenteken scan. Met dat laatste vervang je ook de tolvignetten.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:55:
Als je jaarlijks je voorruit vervangt loont het misschien, maar die stickers kosten samen (voor Duitsland en Frankrijk) nog geen 20euro...
Off topic maar sommige mensen vinden het ook spuuglelijk staan en willen daarom die folie. :)

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

ikweethetbeter schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:33:
[...]
veel EV's zijn als zodanig herkenbaar en zijn dus blauwe sticker compatibel
Is dit onderdeel van de toekomstige wetgeving of is dit nu al het geval (en is de blauwe sticker dus niet meer nodig)?

Ik heb een Leapmotor B10, volledig EV. Maar er is ook een REEV versie die er exact hetzelfde uitziet dus een niet zo goed op de hoogte zijnde handhaver kan wellicht niet direct zien dat de mijne volledig elektrisch is.

• Tommie12
Zjanzjak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Off topic maar sommige mensen vinden het ook spuuglelijk staan en willen daarom die folie. :)
Ja, en dan vergeet je die en heb je boetes...

Het gaat om een sticker in een auto, waar maak je je zorgen om...

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Gitarist schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Is dit onderdeel van de toekomstige wetgeving of is dit nu al het geval (en is de blauwe sticker dus niet meer nodig)?

Ik heb een Leapmotor B10, volledig EV. Maar er is ook een REEV versie die er exact hetzelfde uitziet dus een niet zo goed op de hoogte zijnde handhaver kan wellicht niet direct zien dat de mijne volledig elektrisch is.
Ook daar zijn oplossingen voor. In Oostenrijk hebben de elektrische auto's bijvoorbeeld groene letters en cijfers op de nummerplaat te opzichte van zwarte bij een ICE. Overkoepelende bron waarin ieder land de registratie kan uitlezen of het voertuig elektrisch is of niet zou de mooiste oplossing zijn. Dan hoef je ook niets aan de nummerborden of indeling daarvan aan te passen.

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

ArieR schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Ook daar zijn oplossingen voor. In Oostenrijk hebben de elektrische auto's bijvoorbeeld groene letters en cijfers op de nummerplaat te opzichte van zwarte bij een ICE. Overkoepelende bron waarin ieder land de registratie kan uitlezen of het voertuig elektrisch is of niet zou de mooiste oplossing zijn. Dan hoef je ook niets aan de nummerborden of indeling daarvan aan te passen.
Dat is mooi dat ze daar in Oostenrijk een oplossing voor hebben, maar mijn vraag gaat specifiek over Duitsland en het antwoord van @ikweethetbeter waardoor ik een beetje in verwarring ben geraakt.

Kort samengevat is mijn vraag tweeledig:
Is de blauwe sticker voor Duitsland nog steeds nodig en biedt het nog voordelen?

Indien de wetgeving veranderd is dat de blauwe sticker niet meer nodig is, dan hoor ik dat graag. Alhoewel ik op zich geen moeite heb met een groene sticker op de voorruit + blauwe sticker op de achterruit zou ik het uiteraard liever voorkomen om m'n auto te beplakken ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22
Gitarist schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:42:
Is de blauwe sticker voor Duitsland nog steeds nodig en biedt het nog voordelen?
Blauwe sticker is nog nooit nodig of verplicht geweest. Voordelen zijn er nog wel, zoals op sommige plekken gratis parkeren. Maar dat verschilt per regio, dus eerst even checken of je er echt iets aan hebt.

Punctuality is the politeness of kings

• ikweethetbeter
Gitarist schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:15:
Ik zei ook "veel EV's", niet "alle EV's".

Het verschil tussen een Volvo XC40 en EX40 zie je niet.

Bij de Kia Niro EV, hybrid en benzine zie je ook niet zomaar wat de aandrijflijn is.

Maar het verschil tussen een VW ID.3 en Golf is overduidelijk. De Kia EV6 heeft ook geen benzineversie die erop lijkt. Tesla heeft alleen maar EV's gemaakt, en ze lijken niet op een benzine model van welk merk dan ook.

Daarnaast: kentekencheck! Had ik ook al genoemd.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09
ikweethetbeter schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Bij de Kia Niro EV, hybrid en benzine zie je ook niet zomaar wat de aandrijflijn is.

Maar het verschil tussen een VW ID.3 en Golf is overduidelijk. De Kia EV6 heeft ook geen benzineversie die erop lijkt. Tesla heeft alleen maar EV's gemaakt, en ze lijken niet op een benzine model van welk merk dan ook.

Het verschil zie je toch meteen als je even onder de auto kijkt? Aanwezigheid van een uitlaat lijkt me genoeg voor een boete ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tommie12
ArieR schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:36:
[...]

In België hebben we ook milieuzones (Brussel, Antwerpen), en dat loopt 100% volgens nummerplaat/kenteken. Buitenlanders moeten zich registreren en worden dan ook via de nummerplaat al dan niet beboet.

Komt geen sticker aan te pas. En ... door de camera's krijgt elk voertuig dat ten onrechte binnen rijdt een boete...

• Pr088
Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:58:
[...]

In België hebben we ook milieuzones (Brussel, Antwerpen), en dat loopt 100% volgens nummerplaat/kenteken. Buitenlanders moeten zich registreren en worden dan ook via de nummerplaat al dan niet beboet.

Komt geen sticker aan te pas. En ... door de camera's krijgt elk voertuig dat ten onrechte binnen rijdt een boete...
Maar dat gaat in Duitsland (en Oostenrijk) moeilijk werken. Duitsers zijn enorm allergisch voor kentekenherkenning, uit privacyoverwegingen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Tommie12
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:01:
[...]

Maar dat gaat in Duitsland (en Oostenrijk) moeilijk werken. Duitsers zijn enorm allergisch voor kentekenherkenning, uit privacyoverwegingen.
OF ze zijn niet in staat om een goed werkend systeem op te zetten...

Komaan, op elke duitse auto staat er welke motor er in zit (63AMG, 40 TFSI, 330e etc), en dan zou dat ineens persoonsgevoelige informatie zijn...

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:09:
[...]

Komaan, op elke duitse auto staat er welke motor er in zit (63AMG, 40 TFSI, 330e etc), en dan zou dat ineens persoonsgevoelige informatie zijn...
Dat is natuurlijk niet de reden. Maar privacy is daar wel een ding, en vernieuwing ook....

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:39
dreamscape schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Blauwe sticker is nog nooit nodig of verplicht geweest. Voordelen zijn er nog wel, zoals op sommige plekken gratis parkeren. Maar dat verschilt per regio, dus eerst even checken of je er echt iets aan hebt.
Officieel in Duitsland wel verplicht als je bij dit bord wilt parkeren/opladen. En helaas staan die borden steeds vaker bij laadpalen en snelladers, ook langs de snelweg, bijv bij Ionity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pt16lQxn2RdAa6yGhspZajU6QM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7ulyc2jCBPCY7SQ9KYpCixL4.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 09-07-2026 14:31 ]

• Pr088
Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:09:
[...]

Kentekens zijn in Duitsland niet autogebonden zoals bij ons, maar persoonsgebonden. En in beide landen herleidbaar tot personen. Duitsers zijn als de dood dat de staat hen kan traceren, volgen.

Het feit dat je op veel plekken in Duitsland nog contant kunt of moet betalen heeft daar ook mee te maken. Ik durf zelf te beweren: meer dan het vele achterstallige IT-werk in Duitsland.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
[...]

Voor alle Nederlanders die nu in de stress geschoten waren: België heeft alleen met Nederland een uitwisseling van de kenteken-informatie, dus voor Nederlanders is geen aparte registratie nodig. En met een elektrische auto voldoe je natuurlijk altijd aan de toegangseisen voor de milieuzones.

Zie voor meer info: https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Is ondertussen al eens gefixed dat het nu 1 systeem is, ipv aparte systemen voor Antwerpen, Brussel en Gent.... (En wie weet nog meer plaatsen), want anders moet je je als buitenlander dus 3+ keer registreren. (Voor nederlanders hoeft 't gelukkig niet meer, ze hebben een RDW koppeling, maar destijds wel een boete gekregen toen de milieuzone ingevoerd werd)

• Peter-036
  • Laatst online: 17:29
De politie zoals die op de autobahn actief is, heeft direct digitale toegang tot de autogegevens van Nederlandse vrachtauto's, en dat is al zeker 10 jaar zo. Ik verwacht niet dat de RDW een scheiding heeft aangebracht in het kentekenregistratiesysteem, dus voor personenauto's zal het ook wel zo zijn...

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

dreamscape schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Nee, sorry ik drukte me verkeerd uit. Inderdaad niet verplicht, maar ik probeer een beeld te vormen van hoe "nodig" het is.
Ik bedoel, als iemand zou zeggen "er zijn legio plekken in dorpjes/steden voor EV's bestemd voor de blauwe vignetten dus het is zéker een aanrader om er een te hebben" dan weet ik dat. En als het niet zo is hoor ik het ook graag.
[...]

Ik snap dat je het kan zien, maar ik meende uit jouw opmerking op te maken dat de regelgeving in DE is veranderd, dat het vignet niet meer nodig is en dat het wellicht op kenteken gaat :?

• Pr088
Gitarist schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:11:
[...]

Nee, sorry ik drukte me verkeerd uit. Inderdaad niet verplicht, maar ik probeer een beeld te vormen van hoe "nodig" het is.
Ik bedoel, als iemand zou zeggen "er zijn legio plekken in dorpjes/steden voor EV's bestemd voor de blauwe vignetten dus het is zéker een aanrader om er een te hebben" dan weet ik dat. En als het niet zo is hoor ik het ook graag.

[...]

Ik snap dat je het kan zien, maar ik meende uit jouw opmerking op te maken dat de regelgeving in DE is veranderd, dat het vignet niet meer nodig is en dat het wellicht op kenteken gaat :?
Volgens mij is de hype een beetje voorbij. Ik heb begrepen dat het ooit begonnen is om EV te stimuleren, maar ik zie het in Duitse binnensteden weinig (al kom ik daar ook alleen af en toe in de zomervakantie). Denemarken viel me ook tegen, al had een enkele gemeenteraad daar besloten tot gratis betaald parkeren voor EV's ;) Dat liep ook af eind 2025.

• ikweethetbeter
[...]

Kan dat niet zonder registratie? RDW weet de milieubelasting per auto...

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:45
[...]

Zichtbare uitla(a)t(en)

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Tommie12
Of fake uitlaten? Zelfs op een ICE zie je soms chromen uitlaatstukken die gewoon dicht zijn. De echte uitlaat zit dan onderaan...

Een politieman mag daar in principe niet op voortgaan....

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:45
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Volgens mij is de hype een beetje voorbij. Ik heb begrepen dat het ooit begonnen is om EV te stimuleren, maar ik zie het in Duitse binnensteden weinig (al kom ik daar ook alleen af en toe in de zomervakantie). Denemarken viel me ook tegen, al had een enkele gemeenteraad daar besloten tot gratis betaald parkeren voor EV's ;) Dat liep ook af eind 2025.
Gratis betaald parkeren? :?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• ikweethetbeter
En soms ook een type aanduiding... Maar uitlaten zijn soms slecht te zien,en niet vanuit elke hoek. Maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoelde.

• Pr088
Gratis parkeren in een parkeergarage waar je per uur moet betalen. EVs waren vrijgesteld.

• Martijn77
  • Laatst online: 20:30
[...]

Als je via Google zoekt op “zelfklevende raamfolie milieusticker” dan komen er diverse opties voorbij. Ik heb bij, het kopen van een vignet online, deze mee besteld.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• jongetje
Zullen we het weer over lange ritten hebben? Is nu al 4 keer voorbij gekomen hoe je een vignet kunt verwijderen en waar je dat kunt bestellen...

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Gitarist schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Dat is mooi dat ze daar in Oostenrijk een oplossing voor hebben, maar mijn vraag gaat specifiek over Duitsland en het antwoord van @ikweethetbeter waardoor ik een beetje in verwarring ben geraakt.

Is de blauwe sticker voor Duitsland nog steeds nodig en biedt het nog voordelen

Indien de wetgeving veranderd is dat de blauwe sticker niet meer nodig is, dan hoor ik dat graag. Alhoewel ik op zich geen moeite heb met een groene sticker op de voorruit + blauwe sticker op de achterruit zou ik het uiteraard liever voorkomen om m'n auto te beplakken ;)
Blauwe sticker heeft nauwelijks voordelen. En mbt het laden bij een p-bord; ze zien echt wel dat er een kabel inzit. Afgelopen 3 jaar in Duitsland 0x gedacht; had ik de blauwe sticker maar.

• JTHZZ
Fiorano schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Blauwe sticker heeft nauwelijks voordelen. En mbt het laden bij een p-bord; ze zien echt wel dat er een kabel inzit. Afgelopen 3 jaar in Duitsland 0x gedacht; had ik de blauwe sticker maar.
Ik zei ook niet dat je er meteen een bekeuring voor gaat krijgen maar formeel mogen alleen auto’s met Duits E-kenteken of buitenlandse auto’s met blauwe sticker parkeren en laden. Bij veel Ionities langs de snelweg staan deze borden maar ook vaak bij lokale laadpalen.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:30
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Het gratis parkeren is volgens mij niet meer en dat kan ook per gemeente verschillen. Dat is dus lastig.
Maar...
Bij een laadpaal mag je in theorie alleen met een Duits E kenteken staan of met zo'n stikker. In theorie mag je daar dus niet staan. Dit is dus afhankelijk van de aanwegize borden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZmlxWu2362CBbfhQTaHJm7mt0M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vPhw6iCiTJTGeTZ72w73kZDy.png?f=user_large

https://www.adac.de/rund-.../#parken-an-e-ladesaeulen

• Dani86
  • Nu online

Dani86

AeroGeek

Aha dat van die borden wist ik niet.

Ik dacht dat dat betekende dat er geen ICE mag parkeren. Echter zie ik in Duitsland te pas en te onpas ICE bakken laadpalen blokkeren, dus echt gehandhaafd wordt er niet denk ik dan.

En Ik maar denken dat Duitsers zo prat gingen op hun regeltjes.

Misschien kunnen ze de boete naar je Faxen

• Pr088
Dani86 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:59:
Aha dat van die borden wist ik niet.

Ik dacht dat dat betekende dat er geen ICE mag parkeren. Echter zie ik in Duitsland te pas en te onpas ICE bakken laadpalen blokkeren, dus echt gehandhaafd wordt er niet denk ik dan.

En Ik maar denken dat Duitsers zo prat gingen op hun regeltjes.

Misschien kunnen ze de boete naar je Faxen
Tja, in Nederland roept ook iedereen dat er niet gehandhaafd wordt. Als raadslid weer ik dat er tientallen boetes per maand worden uitgeschreven voor dit gedrag. Dus het gebeurt wel, wij zien het vaak niet. ;)

• Tommie12
Vanaf mei 2027 komt er een digitaal wegenvignet voor Belgie. Afhankelijk van je uitstoot zal het rond de 10€ voor een dag tot 100€ per jaar gaan kosten. Er komen vignetten van 1 dag, 10 dagen, 2 maand en een jaar.

Beetje Oostenrijks systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 10-07-2026 08:54 ]

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:25
Het wordt tijd dat Nederland eens vignetten gaat invoeren. In elk land waar je met de auto komt moet je zowat al tol of een vignet betalen.

De halve randstad gaat op de schop met alle bruggen en wegen die achterstallig onderhoud hebben. Laat de vakantiegangers uot het buitenland daar ook maar eens een heel klein deel aan bijdragen.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22
Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:57:
Het wordt tijd dat Nederland eens vignetten gaat invoeren. In elk land waar je met de auto komt moet je zowat al tol of een vignet betalen.

De halve randstad gaat op de schop met alle bruggen en wegen die achterstallig onderhoud hebben. Laat de vakantiegangers uot het buitenland daar ook maar eens een heel klein deel aan bijdragen.
Ik begrijp je punt volledig en baal ook van het lappendeken van dure vignetten in een ‘verenigd Europa’. Het fundamentele verschil is wel dat Nederland nauwelijks een doorvoerland is voor toeristisch verkeer uit andere landen (muv vrachtverkeer ivm havens)

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:01

Internet Janny

He does it for free

Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:52:
Vanaf mei 2027 komt er een digitaal wegenvignet voor Belgie. Afhankelijk van je uitstoot zal het rond de 10€ voor een dag tot 100€ per jaar gaan kosten. Er komen vignetten van 1 dag, 10 dagen, 2 maand en een jaar.

Beetje Oostenrijks systeem.
Dus voor 1 dagje weg ben je meteen de klos? Voor het gros van de mensen kunnen ze het nog compenseren met goedkope benzine en tabak.

Zero compensation

• Tommie12
Internet Janny schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Dus voor 1 dagje weg ben je meteen de klos? Voor het gros van de mensen kunnen ze het nog compenseren met goedkope benzine en tabak.
Heb laatst ca 300km door Frankrijk gereden en ik was 35€ kwijt.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Voor Frankrijk vind ik het geld dubbel en dwars waard. Je krijgt er erg goede snelwegen voor terug.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32

ThunderNet

Flits!

Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:57:

Waarom zou iemand op vakantie in hemelsnaam naar de randstad willen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Tommie12
Rob Voets schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Voor Frankrijk vind ik het geld dubbel en dwars waard. Je krijgt er erg goede snelwegen voor terug.
Ik klaag ook niet over de kwaliteit van de weg, maar de prijzen zijn echt hoog.

Als je van Breda naar Luxemburg rijdt, dan zou je dus door België ook ca 250km rijden, en daar betaal je dan 10€ voor. (8€ als je electrisch rijdt)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:36
[...]

Dat is een keuze, je kan ook de Route National nemen die is tolvrij en net zo goed. Je bent alleen langer onderweg.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:25
ThunderNet schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Waarom zou iemand op vakantie in hemelsnaam naar de randstad willen?
Je moet eens weten hoeveel Duitsers er in de mei en zomervakantie naar de Stranden van Zeeland gaan.

Het gaat alleen om het geld maar ook een beetje om het principe, wij betalen om de Nederlandse wegen goed te houden. Waarom zouden toeristen daar niet aan bij hoeven te dragen als wij dat wel moeten?

• Tommie12
Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Je moet eens weten hoeveel Duitsers er in de mei en zomervakantie naar de Stranden van Zeeland gaan.

Het gaat alleen om het geld maar ook een beetje om het principe, wij betalen om de Nederlandse wegen goed te houden. Waarom zouden toeristen daar niet aan bij hoeven te dragen als wij dat wel moeten?
Als verblijvende toerist betaal je ook taksen op verblijf, BTW op je aankopen in de supermarkt en je pintjes en kroketten uit de muur.

Dat doe je niet als je gewoon door rijdt, en dat heb je minder in NL.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32

ThunderNet

Flits!

Wimploo schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Doe dat dan alleen voor landen waarbij dat ook zo is. Want anders pak je ook mensen van landen waar je niet van tolwegen gebruik hoeft te maken?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:52:
Vanaf mei 2027 komt er een digitaal wegenvignet voor België. Afhankelijk van je uitstoot zal het rond de 10€ voor een dag tot 100€ per jaar gaan kosten. Er komen vignetten van 1 dag, 10 dagen, 2 maand en een jaar.
Er lijken al weer juridische problemen op te duiken voor de invoering, omdat België de eigen inwoners (die het vignet ook nodig hebben) niet zou mogen compenseren: https://www.bnr.nl/nieuws...strijd-met-europees-recht

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
Wesco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Er lijken al weer juridische problemen op te duiken voor de invoering, omdat België de eigen inwoners (die het vignet ook nodig hebben) niet zou mogen compenseren: https://www.bnr.nl/nieuws...strijd-met-europees-recht
Met dezelfde redenatie is jaren geleden de een voorstel voor tol in Duitsland uiteindelijk ook ter ziele gegaan. Tol heffen mag alleen als je het voor iedereen gelijk is

• Tommie12
Blik1984 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Met dezelfde redenatie is jaren geleden de een voorstel voor tol in Duitsland uiteindelijk ook ter ziele gegaan. Tol heffen mag alleen als je het voor iedereen gelijk is
EU zou max 30% compensatie willen, en daar zou dit voorstel onder blijven.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Ervaringen met lange ritten met een EV zijn gericht op precies dat: de ervaring met de EV. Dus tol(geld), laadcurve vergelijkingen die maar door gaan, politiek beleid per land: ja het heeft een link met lange ritten met EV, maar is hier behoorlijk offtopic

Daarom het verzoek om vanaf deze modbreak weer ontopic door te gaan: lange ritten met EV. Na deze modbreak verdwijnen de offtopic discussies in de trashcan :)

• Puppetmaster
snip: zie modbreak

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 10-07-2026 17:42 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:28
lfah2000 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Het gratis parkeren is volgens mij niet meer en dat kan ook per gemeente verschillen. Dat is dus lastig.
Maar...
Bij een laadpaal mag je in theorie alleen met een Duits E kenteken staan of met zo'n stikker. In theorie mag je daar dus niet staan. Dit is dus afhankelijk van de aanwegize borden.[Afbeelding]

https://www.adac.de/rund-.../#parken-an-e-ladesaeulen
Gratis parkeren verschilt per gemeente / stad. In München kon je tot twee uur gratis parkeren met een EV de laatste keer dat ik er was. Of dat nog zo is weet ik niet. En van andere steden weet ik het ook niet, behalve dat het in Keulen niet zo is.

Wat wel vaak zo is is dat de borden van het laden, indien officiële borden volgens de Duitse wet, dus ook een eigen zone impliceren.
Als voorbeeld: als op een parkeerplaats betaald parkeren geldt, maar bij de zuilen expliciet staat aangegeven dat het parkeerplekken zijn voor E-Auto’s, gedurende de laadsessie. Dan overrulet die specifieke indicatie dat wat in het algemeen geldt voor de parkeerplaats. Je hoeft dan dus geen kaartje te trekken.

Van München weet ik dat de EV-regeling wat gratis parkeren in de stad juist ook op de betaalpalen was aangegeven. Wel heb je dan een parkeerschijf nodig. En ik denk in het geval van een buitenlands kenteken, een soort van bewijs dat het een EV is. Met een Tesla loop je waarschijnlijk enkel risico als de bromsnor van dienst een slechte nacht heeft gehad. Rijd je een elektrische Astra kan men het niet ruiken.

ps. Excuus als dit ook nog ongewenst was ivm de modbreak. Maar gezien de vakantie in aantocht en zeker met de genoemde stad als geliefde tussenstop, leek het me wel van meerwaarde

[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 10-07-2026 17:59 ]

• Puppetmaster
Terug on-topic!

Vanmiddag aangekomen aan de Costa Brava!
Ivm zwarte zaterdag morgen, alvast donderdag vertrokken.
Dat heeft zich dubbel en dwars uitbetaald, want het was heerlijk rustig op de snelwegen!

Dit jaar met een “nieuwe” vouwwagen gereden, die is een stuk forser dan de camplet die we hiervoor hadden. Ik vreesde daarom ook een beetje voor het verbruik, maar al met al viel me dat best mee. :)

Met 110 op de teller kwam het op de hele rit uit op 22 kWh/100km. Vorig jaar was dat nog 19kWh/100km met een iets hogere snelheid.
Zodoende toch gewoon stints van ca. 350-300 km kunnen doen zonder extreem diep te gaan of erg hoog te moeten laden.

Dit jaar gekozen voor het gratis abo van Electra en dus voor €0,29-0,33 /kWh kunnen laden, das niet gek!

Die medaille had ook een keerzijde.
De stations van Electra zijn vrij klein; 4-10 stalls. En om mij onduidelijke redenen laden ze minder snel dan je zou verwachten.
De eerste onder Maastricht deed het relatief nog het best, dat was een 150kW station, maar die haalde dat ook netjes.
De rest was 300-400kW op papier, maar vaak was de fut er bij 130-100kW er al wel uit. Dat terwijl de auto aangaf sneller te kunnen.
Één keer ging het maar 80 kW, waarop ik wisselde van plek en het daarna 180kW ging, maar bij andere stations heb ik dat niet gedaan omdat het ook vrij druk was. Ik denk dat de hele locatie gewoon steeds aan z’n max zat?

Anyhow, al met al ging het toch lekker vlot.
Dag 1:
Groningen - Gronsveld (dwaze herder)
Gronsveld - Frouard (boven Nancy)
Frouard - Beaune
Beaune- saint Genis Laval (onder Lyon).
Bij het hotel AC kunnen laden en ondanks de hogere prijs (€0,49) toch maar voor het gemak gedaan. ;)

Dag 2
Saint Genis Laval - Aire de gigean nord
Aire de Gigean - Boulou
Daar nog extra opgetopt om met buffer van 30% de Camping bij Tossa de Mar te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBSr0pFGaIdhR3PgEAxR3PfFDw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTxUCYdE5fViOEHvGRvrOajr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQjhP_gOaJoPBu8cJ8cPiwh6zO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8g2WBZRNtiIVKyCif2s3zoh5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQrWbYYrIBKBLJH4__fFtILk2Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uwQv13JUHHBMoO8rzQRLeA2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGbUhKDsFGBQ-knkwTHV8uZtxsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LWdYSdgIox23kQbxurqyCs8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adOwNagCd9-taOWe-nU0VelYlL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSK8GZ49G76gtekc5Tn3A5jk.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av7xQA6bdiSRzzLeAvpThF425g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm3NTKaR9XFPbx7frPn1l2pA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPHizDLqQ-A-r8x5n8tLTaAg12A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oayGZyMf4HRzwdo7S9syCBmY.jpg?f=fotoalbum_large

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-08 22:06
Puppetmaster schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:19:
Dit jaar gekozen voor het gratis abo van Electra en dus voor €0,29-0,33 /kWh kunnen laden, das niet gek!
Op de site geven ze voor Frankrijk zonder abonnement €0,39-€0,61 aan, maar dat valt dus erg mee..
Ik ga over een paar weken ook een paar dagen naar de Costa Brava (na de Franse alpen) en was van plan een maandje Electra en Ionity te betalen voor lagere prijzen. Dat zal alsnog helpen met de prijs en ik denk dat ik genoeg zal laden om het geld terug te verdienen. Ik ga ook vooral niet op de weekenddagen rijden, dus ik hoop dat het allemaal zonder laadfiles en snelwegfiles gaat lukken.

Fijne vakantie!

• Puppetmaster
Ja, je moet die code summer26 gebruiken en dan heb je 2 maanden een gratis Electra Smart+ abo.
Meteen weer stopzetten en je zit nergens aan vast. Moet wel de eerste keer zijn dat je Electra gebruikt. :)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:51
Puppetmaster schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:19:
De stations van Electra zijn vrij klein; 4-10 stalls. En om mij onduidelijke redenen laden ze minder snel dan je zou verwachten.
Leuk verslag! Heerlijk on-topic!
Dat Electra langzamer laadt is nieuw voor mij.
Afgelopen september was ik juist onder de indruk dat ze steevast sneller laadden dan de concurrentie. 200kW+ met de ioniq5.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Pr088
[...]

Op de tolsnelwegen wordt ongeveer 11 cent per km gerekend.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@Puppetmaster Lekker verslag, geniet van je vakantie!

Ik heb ook gebruik gemaakt van de 2 maanden gratis actie van Electra. Meteen een gratis laadpas aangevraagd. Wij vertrekken 31 juli naar Italië, en vlakbij zit een Electra, scheelt toch wel. Op de camping zit een Nextcharge 40kW DC lader. Met 70 cent per kWh en 1 cent per minuut is dat niet een lekkere prijs. Voordeel is wel dat door het tijdstarief niet veel mensen de auto zullen laten staan. Zoals ik al wel eerder mee maakte dat mensen gewoon paar dagen de auto aan de lader lieten staan op een park met maar 4 laadpalen :/

Heb van onze BMW nog een jaar gratis abonnement. Die is ook niet verkeerd. Ionity a 45 cent in Duitsland, 53 cent in Italië. Fastned 55 cent in DE en 59 cent in IT. En lokaal mooi gebruik maken van de 22kW palen, is op vakantie altijd wel weer lekker.

Volgens de BMW app zouden we met 2 stops bij de overnachting aankomen, volgens de auto wil hij er 3. Dus zal mij benieuwen, maar denk dat de blaas het wint voor de eerste laadstop. In Zwitserland weer lekker overnachting met gratis laden en dan met 100% vroeg in de ochtend naar de tunnel rijden.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:04
snip: offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 11-07-2026 09:16 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Tommie12
snip: offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 11-07-2026 09:17 ]

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-08 23:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door DDDikkiedik op 11-07-2026 09:25 ]

• JTHZZ
De eerste onder Maastricht deed het relatief nog het best, dat was een 150kW station, maar die haalde dat ook netjes.
De rest was 300-400kW op papier, maar vaak was de fut er bij 130-100kW er al wel uit. Dat terwijl de auto aangaf sneller te kunnen.
Één keer ging het maar 80 kW, waarop ik wisselde van plek en het daarna 180kW ging, maar bij andere stations heb ik dat niet gedaan omdat het ook vrij druk was. Ik denk dat de hele locatie gewoon steeds aan z’n max zat?
ook mijn ervaring bij Elektra, maar dan in Duitsland. 25 laadpalen maar behoorlijk druk en dan krijg je niet meer dan 160kW ofzo. Ze doen dus flink aan load balancing. Op zich wel begrijpelijk want ze hebben in redelijk tempo een netwerk opgebouwd en dat kunnen de stroomaansluitingen vaak niet bijbenen. Als het rustig is geen probleem maar bij drukte wordt er geknepen. Maar goed, heb ik bij Tesla ook al met mijn vorige auto meegemaakt en die ging maar tot 150kW.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 11-07-2026 09:30 ]

• PeterZ(on)
Ik zit eens naar de bezetting te kijken van Ionity bij Langres, Macon en St Albain, alles bezet of bijna bezet en dan moeten de zwarte zaterdagen nog komen. Misschien handig bij het plannen, in Chargefinder hebben ze nu ook een grafiek met de bezettingsgraad per uur en dag. Dat heeft GM ook maar daar klopt vandaag iig niets van. Ook kun je in Chargefinder zien hoe lang er in minuten een lader bezet is dan wel dat die beschikbaar is.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:28
Ik vrees ook voor Ionity in het hoogseizoen, is tijdens eerdere voorjaarsvakanties ook druk gebleken. Daarom gebruik nu ook Electra, maakt het wat flexibeler. Hiernaast gaan we vrijdag rijden en rijden we 's nachts door zodat we zaterdag einde ochtend op bestemming in Spanje zijn.

• jongetje
PeterZ(on) schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:14:
Ik zit eens naar de bezetting te kijken van Ionity bij Langres, Macon en St Albain, alles bezet of bijna bezet en dan moeten de zwarte zaterdagen nog komen.
Op een zwarte zaterdag komen er minder autos langs vanwege files en rij je langzamer dus zuiniger (tot zover mijn boerenverstand theorie).

Het is nu natuurlijk al zo dat noord Nederland een week vakantie heeft en midden Nederland sinds gister. Veel mensen "moeten" dan meteen weg dus daar komt vast drukte vandaan. Daarnaast heeft heel Frankrijk al vakantie sinds vorige week dus het is nu ook gewoon al druk op de wisseldagen.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
Zo spannend is het laden in Frankrijk niet. Vorige jaar paar duizend km gereden en overal prima kunnen laden. Geen planning hoeven maken. Ook handig zijn de snelle palen bij grotere supermarkten. Gelijk wat eten en drinken halen en na 15 minuten kan je weer 3 uur tot de volgende stop. Dit jaar helaas met een auto op benzine naar Frankrijk. Ga (gek genoeg) het laden missen.

• ASW1
Ik zit eens naar de bezetting te kijken van Ionity bij Langres
Inderdaad gruwelijk druk daar.
GoEV6 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:25:
Zo spannend is het laden in Frankrijk niet.
Het gaat dan specifiek over de autoroute door een heel dunbevolkt gebied tussen Toul en Dijon, waar maar weinig laders zijn. Grootste deel van het jaar geen probleem maar op zwarte zaterdagen is het daar gewoon stampend druk met laadfiles en verkeersregelaars erbij. Spannend zou ik het niet willen noemen maar het is wel iets wat de meesten van ons liever zouden willen vermijden. (bijvoorbeeld door nog bij Ionity in Toul te laden of Tesla Val-de-Meuse te pakken.)

• Peter-036
  • Laatst online: 17:29
Natuurlijk sterk afhankelijk van waar je vertrekt, en waar je heen wil/moet, maar voor bijvoorbeeld Lyon zou ik dan (uit Drenthe) over Duitsland rijden tot bv Basel, en dan pas Frankrijk ingaan.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• ASW1
Peter-036 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:45:
Natuurlijk sterk afhankelijk van waar je vertrekt, en waar je heen wil/moet, maar voor bijvoorbeeld Lyon zou ik dan (uit Drenthe) over Duitsland rijden tot bv Basel, en dan pas Frankrijk ingaan.
Ja of je gaat met de trein.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:56
GoEV6 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:25:
Zo spannend is het laden in Frankrijk niet. Vorige jaar paar duizend km gereden en overal prima kunnen laden. Geen planning hoeven maken. Ook handig zijn de snelle palen bij grotere supermarkten. Gelijk wat eten en drinken halen en na 15 minuten kan je weer 3 uur tot de volgende stop. Dit jaar helaas met een auto op benzine naar Frankrijk. Ga (gek genoeg) het laden missen.
Tja, volgens je post ging je op een woensdag terug. Dat is natuurlijk geen zwarte zaterdag. Gedurende de nacht in maart sta ik ook altijd alleen..

• Inspired
Peter-036 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:45:
Volgens Waze is dat (zo goed als) altijd langzamer. Ook kom je ruim voor Lyon het land binnen. Vanaf Lyon is het nou net vaak prut.

• Inspired
Ik zit eens naar de bezetting te kijken van Ionity bij Langres, Macon en St Albain, alles bezet of bijna bezet en dan moeten de zwarte zaterdagen nog komen. Misschien handig bij het plannen, in Chargefinder hebben ze nu ook een grafiek met de bezettingsgraad per uur en dag. Dat heeft GM ook maar daar klopt vandaag iig niets van. Ook kun je in Chargefinder zien hoe lang er in minuten een lader bezet is dan wel dat die beschikbaar is.
Die van Chargefinder klopt ook niet op dit soort dagen. Is een leuk gemiddelde over het jaar maar op piekdagen heb je er echt niks aan.

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:20
Zojuist op de weg van Annecy naar Parijs meermaals een matrixbord gezien met als strekking dat bij het volgende station de wachttijd voor laden 2 uur bedroeg. Het ging bijvoorbeeld om een TotalEnergies station met 16 laadpunten.

Kan dat niet geloven, dan ga je toch door als er zo'n rij staat? Zelfs met 20 km range vind je nog wel iets anders. Zag in het voorbijrijden ook geen rij. Geen idee waar dit over ging.

• Puppetmaster
Ik zit eens naar de bezetting te kijken van Ionity bij Langres, Macon en St Albain, alles bezet of bijna bezet en dan moeten de zwarte zaterdagen nog komen.
Er maar 1 echte zwarte zaterdag (1 augustus) en zijn de rest diep donker rood. ;)

https://www.anwb.nl/verke...kalenders-zwarte-zaterdag

Vandaag is al als zo’n dieprode zaterdag. Zal met 14 juli te maken hebben.

• Dutchfoxx
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:30
Nova163 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:29:
Zojuist op de weg van Annecy naar Parijs meermaals een matrixbord gezien met als strekking dat bij het volgende station de wachttijd voor laden 2 uur bedroeg. Het ging bijvoorbeeld om een TotalEnergies station met 16 laadpunten.

Kan dat niet geloven, dan ga je toch door als er zo'n rij staat? Zelfs met 20 km range vind je nog wel iets anders. Zag in het voorbijrijden ook geen rij. Geen idee waar dit over ging.
Ik Check de Ionity App op populaire trajecten, niet om het een of ander, maar bijvoorbeeld vóór Valence en voor Lyon, 1 van 11 en 2 van 15 beschikbaar en enkele binnen paar minuten vrij.

Geen laadstress vanmiddag…..

Misschien de Zwarte Zaterdag begin Augustus

• PeterZ(on)
Inspired schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Die van Chargefinder klopt ook niet op dit soort dagen. Is een leuk gemiddelde over het jaar maar op piekdagen heb je er echt niks aan.
Dat het actueel is lijkt mij gezien de rode balk, net als op GM, toch wel zo te zijn maar dat het niet altijd juist is ben ik met je eens. Vaak genoeg meegemaakt dat een bepaalde locatie rustig zou zijn terwijl het druk was en omgekeerd. Maar het aantal vrije/bezette stalls klopt wel, is ook te controleren in de Ionity app. Daarnaast geven die grafiekjes wel aan dat weekenden druk zijn net als rond lunchtijd dus kun je er wellicht rekening mee houden.

Pagina: 1 ... 156 ... 171 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.