• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
MWDKing schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:36:

Het was echt helemaal prima kwa laadpalen en range. Met twee kleine kinderen (peuter en baby) was het vooral de kunst om de stops te timen met wakker worden, luiers,.etc. Vrijwel altijd reed ik met 100% batterij weer weg na een stop. De laadsnelheid deed er niet zo toe, zolang het boven de 100kw was.
Ik zou willen dat ik die laadsnelheid zou hebben met mijn Model Y LR 2023. Zodra de accu meer dan 60% vol is daalt bij mijn de laadsnelheid richting de 75kw. Tussen de 80 en 100% gaat het uiteindelijk zelfs naar minder dan 40kw. Dat is voor mij juist een reden om zelden boven de 70% te laden. Tenzij ik de tijd heb of dat de auto aangeeft dat het nodig is (wat op mijn reis naar zuid-Spanje slechts 1 keer het geval was).

This train carries saints and sinners

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:04
Martijn77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Dat is wel mijn ervaring tot nu toe. Afgelopen meivakantie zijn we twee weken in Kroatië op vakantie geweest (Krk). Over de snelweg gaat het prima. Voldoende mogelijkheden om te laden.

in het binnenland moet je even zoeken. Maar ook daar geen moeilijkheden ondervonden. Was een zorgeloos verblijf in Kroatië.

[Afbeelding]
Ik ga ook naar Krk!
Welke netwerken heb je gebruikt in Slovenie en Kroatie/Krk?

Duitsland/Oostenrijk zie ik wel goedkomen maar Slovenie en Kroatie zie ik als wat meer pionieren en wil daarom goed voorbereid zijn:)

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Destynx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Je moet even wat verder terug lezen, we hebben het over Duitse Autobahn op de stukken zonder snelheidslimiet.
Zelfs dan is 150km een stuk sneller en dus onveiliger dan de adviessnelheid. En 110 km een stuk langzamer en dus zonder twijfel veiliger dan de adviessnelheid...

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
Scientific schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Zelfs dan is 150km een stuk sneller en dus onveiliger dan de adviessnelheid. En 110 km een stuk langzamer en dus zonder twijfel veiliger dan de adviessnelheid...
Dat ontken ik ook niet, maar de opmerking ging uit van een verkeerde aannaame, vandaar mijn reactie.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:15
HansAuutB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:50:
[...]

Auto van de zaak en 10 weken weg. Wat een luxe.
Gewoon een kindje maken, krijg je ineens veel verlof voor (deels onbetaald).

Gave rit en leuke ervaring. Is het Electra+ abonnement ook interessant buiten Frankrijk qua tarieven?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:49
Meestermaas schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Gewoon een kindje maken, krijg je ineens veel verlof voor (deels onbetaald).

Gave rit en leuke ervaring. Is het Electra+ abonnement ook interessant bij Frankrijk qua tarieven?
Elektra Smart+ is zeker interessant, je kunt als je nieuwe klant bent ook nog eens twee maanden gratis krijgen.
Ik vond het vooral voordelig dat je ook bij Fastned en Ionity voor 49 cent terecht kunt. Maakt reizen nog relaxter, omdat deze twee vaak direct aan de tolwegen zitten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:00
Skynett schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:57:
Ik heb NL - Basel regelmatig gereden de afgelopen 15 jaar, en door Frankrijk valt het echt nooit tegen, terwijl Duitsland hit or miss is mbt files en/of wegwerkzaamheden.

Wat ik ook heel fijn vind aan de franse tolwegen (althans op deze route) is dat er gewoon weinig verkeer is, en dat maakt het rijden nog relaxter.

En als je wil blazen, doe dat dan nog lekker in Duitsland, op dat stukje waar het nog mag tussen de files door. Ik moet zeggen dat met de loop der jaren die behoefte bij mij volledig is verdwenen.

Maar goed ieder het zijne, ik ben inmiddels groot fan van de Franse tolwegen.
Ik heb er in Frankrijk ook wel eens een uur over gedaan om door een tolpoort te komen. Dat heb je in Duitsland dan weer niet.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:15
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Elektra Smart+ is zeker interessant, je kunt als je nieuwe klant bent ook nog eens twee maanden gratis krijgen.
Ik vond het vooral voordelig dat je ook bij Fastned en Ionity voor 49 cent terecht kunt. Maakt reizen nog relaxter, omdat deze twee vaak direct aan de tolwegen zitten.
Excuus, zat een fout in mijn post, mijn vraag was vooral buiten Frankrijk gericht en dan vooral op de UK. Daar blijft het duur laden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:18
Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Ik heb er in Frankrijk ook wel eens een uur over gedaan om door een tolpoort te komen. Dat heb je in Duitsland dan weer niet.
Dat zal niet op het stuk zijn dat de user in kwestie moet rijden door Frankrijk, dat is een vrij rustig stuk, zelfs gedurende de zomer.

Daarnaast heb je tegenwoordig de tolbadge, ideaal om wat sneller langs de tolpoorten te komen, kan het iedereen aanraden om zo'n badge te kopen bij bijvoorbeeld de ANWB of Bip&Go. Maakt wat minder uit op normale dagen, maar als je in het hoogseizoen door Frankrijk gaat is het ideaal.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:17
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Weet je ook hoe dat dan werkt met Autocharge? Dat heb ik ingesteld bij Fastned, maar wat nu als je daar voor 49ct met Electra wil laden met de pas of de ingestelde Autocharge van Electra. Lijkt mij allemaal erg ingewikkeld gaan worden wanneer je met welke aanbieder gaat laden en tegen welke prijs. Of stel ik het nu te ingewikkeld voor?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:54
Wanneer de FastNed lader je auto in hun autocharge-lijst vindt, laad je voor de FastNed prijs.

Met de Electra pas het laden starten om dat abo-tarief te krijgen, dus eerst de pas, dan inpluggen.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:17
Peter-036 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:23:
Wanneer de FastNed lader je auto in hun autocharge-lijst vindt, laad je voor de FastNed prijs.

Met de Electra pas het laden starten om dat abo-tarief te krijgen, dus eerst de pas, dan inpluggen.
Bij Fastned aansluiten begint Autocharge (indien ingesteld) te laden is duidelijk. Maar heb ik dan ook Autocharge bij Electra met de Fastned prijs, dat zal dan ook niet? Of andersom, ik heb dan Autocharge bij Electra ingesteld en kan ik dan met dat Electra abo ook bij Fastned Autocharge laden. Niet dus zeg jij. Maar dan is die Autocharge optie dus met een abo bij anderen waardeloos geworden en heb je nog meerdere abo's nodig.

Dan bij Fastned eerst de Electrapas aanbieden om voor de Electraprijs te laden zou niet werken las ik onlangs hier of het Openbare laadpaal topic, dan pakt die toch Autocharge tegen Fastned prijs.

Dus die hele samenwerking maakt het niet echt eenvoudiger, of ik mis misschien iets.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.