dChained schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:41:
[...]
Ah goed om te lezen.
Wij gaan eind augustus richting Baveno, Italië. Mijn voorkeur is via Duitsland rijden maar de planning in Tesla geeft zelf via Frankrijk aan. Geen idee waarom, maar Frankrijk vermijden is bij altijd een ding.
Vorig jaar alles op Tesla gedaan (gewoon eind bestemming ingegeven) en dat beviel zeer goed. Dus denk dat we dat dan maar aanhouden.
Waarom zou je Frankrijk willen vermijden op weg naar Zwitserland? Zelf vind ik de route door Frankrijk juist veel fijner dan die via Duitsland. De tol kost je misschien een tientje enkele reis, dat vind ik het dubbel en dwars waard, en met een tolbadge levert de tol ook geen oponthoud op. Ik reis minstens een keer per jaar van Arnhem via Basel naar midden-Zwitserland, dat doe ik al jaren, aanvankelijk via Duitsland maar daar ben ik na urenlange files (vooral bij Karlsruhe) en Baustellen wel van genezen. Wat een zooitje is het vaak. Hardrijden in Duitsland is grotendeels een illusie, een worst die je voortdurend wordt voorgehouden maar waarvan je nauwelijks eten kunt. Als er even een stukje 'onbegrensd' is, dan staat er na twee kilometer wel weer een bord "110", of er zit een trage rijder voor je.
Ook heel irritant is het "middenbaanplakken", een typisch Duitse liefhebberij. Ik denk wel eens dat de meeste Duitsers ooit bij rijles is aangeleerd dat de rechterbaan voor personenauto's strikt verboden gebied is, ook als deze rechterbaan tot aan de horizon leeg is. Ik kan er slecht tegen als je er helemaal omheen moet en ben, als ik er al tientallen ben tegengekomen, uiteindelijk wel eens geneigd om er rechts voorbij te gaan.
In Frankrijk zijn de wegen over het algemeen beter onderhouden dan in Duitsland, meestal een stuk rustiger, en de parkeerplaatsen langs de snelweg zijn vaak veel mooier, groter en schoner, met meer voorzieningen, zeker die langs de tolwegen. Je mag er 130 maar door het grotendeels ontbreken van files en Baustellen (/travaux) schiet je meestal toch beter op dan aan de andere kant van de Rijn.
Van Arnhem naar Basel en verder ga ik via Maastricht, Verviers, langs Spa-Francorchamps en Bitburg (Autobahn A60->A1), dan bij Saarbrücken de Franse grens over, en vervolgens over de A4, de A355 en A35 naar beneden langs Straatsburg en Mulhouse.
Langs het stuk tussen Verviers (B) en Wittlich (D) zijn niet veel snelladers, langs de Duitse A1 naar beneden is de situatie al beter, langs de Franse Autoroute zijn er genoeg, zowel direct aan de snelweg als dichtbij afslagen (vaak bij hotels en hypermarchés). Prima te doen lijkt me. Ik ga het dit jaar voor het eerst met een EV (VW ID.7 Pro S) doen maar heb er alle vertrouwen in.