• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:02
Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:44:
[...]

OT: Ik zie dat jij een pre-facelift versie hebt van de EV6. Dan werkt het helaas niet zo gemakkelijk als bij de nieuwe (volume knop 3s indrukken). Je kunt bij jouw versie het 'muten' instellen op het sterretje op je wiel. Daar kies je voor rijhulpsystemen en dan kiezen voor snelheidswaarschuwingen.In het vervolg druk je op het sterretje en dan komt het juiste menu met schuifje aam/uit op je display. Iets meer stappen maar dit is het meest vlotte.
Goede tip. Zal het bij gelegenheid uitproberen 👍

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl


  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngeyRcasM1Q93g48fhdNDiUQkYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOKvp4BpaZhm0V7GJQgBXSnp.png?f=fotoalbum_large

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:01

djbarney

XBL: DeejayBarney

Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
zou denk ik zonder problemen moeten gaan, enige waar ik rekening mee zou houden is de enorme hoeveelheid baustelle rondom hamburg. ga er vanuit dat je in de file komt daar

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)
En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 24-06-2026 16:17 ]


  • Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:41
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:16:
[...]

En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.
Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:34
Rob Voets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.
Mijn punt is dat je met zoveel snelladers niet zo hoeft te plannen. Ik zie dat er in het schermprint zelfs een snellere route is die nu niet wordt gereden. In het ergste geval kom je bij een wat duurdere lader en is je vakantie een paar euro duurder geworden. In Duitsland ook snelladers, net van de snelweg af, gezien bij benzineppompen waar je goedkoop kan laden met je creditcard.

Ik ga iig als ik een plaspauze heb meteen bijladen. Die tijd staat de auto toch stil en kun je meteen weer iets verder en hoef je niet bij die van een half uur, 3 kwartier verder weer te stoppen. En zoals al aangegeven was is Hamburg de komende jaren nog ellende dus vast dat je daarvoor en/of daarna ook even wilt stoppen.

  • tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 18:44
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
+1 voor de misere bij Hamburg. Als het daar tegenzit, kost dat makkelijk een uur extra

Vorig jaar waren er heel veel wegwerkzaamheden in Denemarken met snelheidsbeperkingen, over een stuk van iets van tegen de 100 km. Ik zie nu nog steeds icoontjes staan op de E45. De vmax was vorig jaar 90 dacht ik. Ik heb toen heel langzaam (maar wel extreem zuinig) gereden op dat stuk.

Als je voldoende de tijd hebt, is Arhus een leuke stop halverwege je dag 2. Net ten noorden en zuiden (infinity bridge) vh centrum heb je strandjes/parkjes, parkeren naast centrum bij futuristische Dokk1 en bij Salling warenhuis kan je relaxen op het dak. Weet alleen niet of de hond dan mee mag :)

  • Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:58
@Rene Afhankelijk van het tijdstip dat je daar langs wil/moet, ga je ook komend van Hamburg vóór Bremer kreuz nog flinke vertraging oplopen.

Goede reis!

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!


  • Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.
Dank.

Aankomstpercentage is eigenlijk bewust op 50% gezet. Dan hoef ik niet de volgende dag alweer te laden. Mijn zus heeft wel een laadpaal in de straat maar ik weet niet dat werkt als buitenlander en 1-2x laden. Dan kan ik net zo goed even 20 minuten aan de IONITY hangen.

ik zal even naar die andere route kijken. Zoals @jongetje al aangeeft is het uiteindelijk niet zo spannend en met 73kWh heb ik voldoende capaciteit om een lader verder te pakken.

Ik denk dat ik gewoon de route invul in de ingebouwde navigatie. Daar kan ik ook de voorkeur voor IONITY invullen en de percentages aanpassen. Systeem draait op TomTom kaarten met online services dus file info etc zou vlekkeloos moeten werken.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:26
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.
Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:01

Freak187

geen

Net terug van een paar dagen Ardennen. Het is niet echt een hele lange rit.. maar toch :Y)

Op de heenweg 1 keer geladen bij een FastNed in Nederland, was op zaterdag rond de lunch en ik nam de laatste positie (van 8 in totaal) in beslag. Daarachter gelijk 2 auto's die moesten wachten. Toen ik klaar was, was het station weer nagenoeg leeg. Dus je merkt echt dat het drukker begint te worden.

Op locatie in de Ardennen, gebruik gemaakt van PowerDot bij een supermarkt in Bertrix. Daar wisselende ervaringen. Er staan 8 stalls en zijn allemaal 200kW, dus prima laadstation. Maar de interface van deze laders is weer zo bedroevend... alleen maar in het Frans.. maar gelukkig wel ondersteunt met een soort van animatie op het scherm. Je steekt de kabel in de auto en vervolgens krijg je 3 opties: met een QR code starten, betalen met credit card (CC) of betalen met 'RFID'. Dus ik denk lekker makkelijk met de CC, maar dat weigert ie keer op keer. Toen maar de RFID optie gekozen en de Shell pas gebruikt.. en dat werkte gelukkig wel.

Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.

Kia Niro-EV 2024


  • Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:03
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:53:
[knip ..] en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Handig van tesla, kan je ivm defecte accu eerder een tesla kopen ;) ;) ;)

[ Ben al blij met 80 kWh met mijn model 3H ( zonder preheaten ... :| ]

[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 25-06-2026 09:22 ]


  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Steeffoon

Smartphone-nerd

Stefannn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.
EweGo is top, maar wel erg vaak weinig stalls (in ieder geval op de routes die ik steeds rij). De Duitsers (en andere toeristen) weten ook dat EweGo interessant is, en dat merk je, want het is vaak vol. Dus zou me daar niet teveel op vastpinnen. Anders voor een paar cent meer naar EnBW (of Electra als het op je route ligt)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:02
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08: Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Fyi, kWh is de hoeveelheid stroom (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L


  • Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Destynx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Fyi, kWh is de hoeveelheid stroom (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.
KWh is geen maat voor de stroom maar een maat voor (de hoeveelheid) energie.

Hier moet alle shit staan die ik heb.


  • Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:48
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk
Pagina: 1 ... 153 154 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.