• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:17
Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:44:
[...]

OT: Ik zie dat jij een pre-facelift versie hebt van de EV6. Dan werkt het helaas niet zo gemakkelijk als bij de nieuwe (volume knop 3s indrukken). Je kunt bij jouw versie het 'muten' instellen op het sterretje op je wiel. Daar kies je voor rijhulpsystemen en dan kiezen voor snelheidswaarschuwingen.In het vervolg druk je op het sterretje en dan komt het juiste menu met schuifje aam/uit op je display. Iets meer stappen maar dit is het meest vlotte.
Goede tip. Zal het bij gelegenheid uitproberen 👍

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:07
Hier staat ook de eerste lange Europarit voor de deur :)

Dag 1:
Bergen (Noorwegen) - Mandal (overnatting en lading tot 80%)
Dag 2:
Mandal - Kristiansand - Hirtshals (Ferry en lading tot 100%)
Hirtshals - Flensburg (overnatting en lading tot 100%)
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngeyRcasM1Q93g48fhdNDiUQkYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOKvp4BpaZhm0V7GJQgBXSnp.png?f=fotoalbum_large

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Iemand nog aanmerkingen of tips op het traject Flensburg - Rotterdam?

Auto is overigens een Opel Grandland AWD met 73kWh accu.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:14
Rene schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:55:

Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Flensburg - Spijkenisse (zie plaatje). Ben van plan om alleen maar met Ionity te laden (en een maandabbo af te sluiten).

[Afbeelding]

De laadstops zijn aan de lange kant maar aangezien ik met 2 kinderen en een hond op pad ben is dit bewust (ik heb de max snelheid ook naar 130km/h gezet zodat de tijd in de auto korter is maar aan de lader iets langer). Kijkend naar de de afstand en tijdsduur ligt de Vgem zowieso een stuk lager dan 100km/h.

Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:33

djbarney

XBL: DeejayBarney

Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:

[Afbeelding]

zou denk ik zonder problemen moeten gaan, enige waar ik rekening mee zou houden is de enorme hoeveelheid baustelle rondom hamburg. ga er vanuit dat je in de file komt daar

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54
En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 24-06-2026 16:17 ]

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
jongetje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:16:
[...]

En dan moet 3 kwartier voor de geplande stop iemand heel nodig plassen en ga je daar meteen laden. Kan je hele voorbereiding in de prullenbak en bleek het allemaal niet zo spannend te zijn dat laden en stoppen.
Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54
Rob Voets schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Je kunt toch ook even op een Air stoppen voor een plasje.
Mijn punt is dat je met zoveel snelladers niet zo hoeft te plannen. Ik zie dat er in het schermprint zelfs een snellere route is die nu niet wordt gereden. In het ergste geval kom je bij een wat duurdere lader en is je vakantie een paar euro duurder geworden. In Duitsland ook snelladers, net van de snelweg af, gezien bij benzineppompen waar je goedkoop kan laden met je creditcard.

Ik ga iig als ik een plaspauze heb meteen bijladen. Die tijd staat de auto toch stil en kun je meteen weer iets verder en hoef je niet bij die van een half uur, 3 kwartier verder weer te stoppen. En zoals al aangegeven was is Hamburg de komende jaren nog ellende dus vast dat je daarvoor en/of daarna ook even wilt stoppen.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-08 22:22

Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:

[Afbeelding]

+1 voor de misere bij Hamburg. Als het daar tegenzit, kost dat makkelijk een uur extra

Vorig jaar waren er heel veel wegwerkzaamheden in Denemarken met snelheidsbeperkingen, over een stuk van iets van tegen de 100 km. Ik zie nu nog steeds icoontjes staan op de E45. De vmax was vorig jaar 90 dacht ik. Ik heb toen heel langzaam (maar wel extreem zuinig) gereden op dat stuk.

Als je voldoende de tijd hebt, is Arhus een leuke stop halverwege je dag 2. Net ten noorden en zuiden (infinity bridge) vh centrum heb je strandjes/parkjes, parkeren naast centrum bij futuristische Dokk1 en bij Salling warenhuis kan je relaxen op het dak. Weet alleen niet of de hond dan mee mag :)

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:29
@Rene Afhankelijk van het tijdstip dat je daar langs wil/moet, ga je ook komend van Hamburg vóór Bremer kreuz nog flinke vertraging oplopen.

Goede reis!

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:07
Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Zou je niet de route over Emmen pakken? Die lijkt mij minder filegevoelig in Nederland.

En speel met je aankomstpercentage. Ik vind 50% overhouden best ruim. Als je met een beetje tweaken een laadstop kunt verkorten (passend bij je reisgenoten) of vermijden, scheelt dat weer.

Prima aanpak. Met 73kWh en niet te hard rijden kun je behoorlijk lange stukken afleggen.
Dank.

Aankomstpercentage is eigenlijk bewust op 50% gezet. Dan hoef ik niet de volgende dag alweer te laden. Mijn zus heeft wel een laadpaal in de straat maar ik weet niet dat werkt als buitenlander en 1-2x laden. Dan kan ik net zo goed even 20 minuten aan de IONITY hangen.

ik zal even naar die andere route kijken. Zoals @jongetje al aangeeft is het uiteindelijk niet zo spannend en met 73kWh heb ik voldoende capaciteit om een lader verder te pakken.

Ik denk dat ik gewoon de route invul in de ingebouwde navigatie. Daar kan ik ook de voorkeur voor IONITY invullen en de percentages aanpassen. Systeem draait op TomTom kaarten met online services dus file info etc zou vlekkeloos moeten werken.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:51

Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:

[Afbeelding]

Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Freak187

geen

Net terug van een paar dagen Ardennen. Het is niet echt een hele lange rit.. maar toch :Y)

Op de heenweg 1 keer geladen bij een FastNed in Nederland, was op zaterdag rond de lunch en ik nam de laatste positie (van 8 in totaal) in beslag. Daarachter gelijk 2 auto's die moesten wachten. Toen ik klaar was, was het station weer nagenoeg leeg. Dus je merkt echt dat het drukker begint te worden.

Op locatie in de Ardennen, gebruik gemaakt van PowerDot bij een supermarkt in Bertrix. Daar wisselende ervaringen. Er staan 8 stalls en zijn allemaal 200kW, dus prima laadstation. Maar de interface van deze laders is weer zo bedroevend... alleen maar in het Frans.. maar gelukkig wel ondersteunt met een soort van animatie op het scherm. Je steekt de kabel in de auto en vervolgens krijg je 3 opties: met een QR code starten, betalen met credit card (CC) of betalen met 'RFID'. Dus ik denk lekker makkelijk met de CC, maar dat weigert ie keer op keer. Toen maar de RFID optie gekozen en de Shell pas gebruikt.. en dat werkte gelukkig wel.

Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.

Kia Niro-EV 2024

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:59
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:53:
[knip ..] en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Handig van tesla, kan je ivm defecte accu eerder een tesla kopen ;) ;) ;)

[ Ben al blij met 80 kWh met mijn model 3H ( zonder preheaten ... :| ]

[ Voor 10% gewijzigd door Ted038 op 25-06-2026 09:22 ]

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Steeffoon

Smartphone-nerd

Stefannn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ah… een Noorwegen inwoner…
Mijn “tip”… houd er rekening mee dat de laadstations hier flink drukker zijn (oftewel, het omgekeerde van mijn constatering toen ik naar Noorwegen ging). Dus tijdens het rijden goed de bezetting in de gaten houden.
In Duitsland handig om de eweGo als uitwijk te gebruiken. Die is redelijk voordelig. Geen pasje nodig, app kan je vast downloaden en authoriseren.
EweGo is top, maar wel erg vaak weinig stalls (in ieder geval op de routes die ik steeds rij). De Duitsers (en andere toeristen) weten ook dat EweGo interessant is, en dat merk je, want het is vaak vol. Dus zou me daar niet teveel op vastpinnen. Anders voor een paar cent meer naar EnBW (of Electra als het op je route ligt)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:13
Freak187 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08: Op de terugweg 1 keer geladen bij een Tesla SUC rond Maastricht. Ik houd van de Tesla SUC.. die doet het altijd en op 1 of andere manier laad mijn Kia Niro altijd volle bak (80kWh) bij een SUC, terwijl andere aanbieders altijd lager zitten.
Fyi, kWh is de maat voor (de hoeveelheid) energie (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Voor nu had ik alleen de ANWB pas, omdat ik geen ervaring had met netwerken.

Voor de volgende trip (2x 1200km) neem ik de Ionity Power denk ik. Betaal je eenmalig 12 euro en laadt je voor € 0,43 per kWh aan de palen. Dat is goedkoper dan de Skoda Powerpass opties en met 2500 km zeker de moeite. Ik plan hem op ongeveer 20kWh/100km en dan kom ik op € 215.

De Ionity Boost Skoda = € 5,50 tegen € 0,59 kWh
De Ionity Charge Ultra Skoda = € 10,50 tegen € 0,48 kWh.

Volgens mij is dan de Ionity Power App het goedkoopste toch?
Ionity tarieven verschillen per land en gaan per 1 juli iets omhoog. 20 kWh/100 km lukt mij niet in Duitsland of landen waar je harder mag dan 100 km/h. Zeker niet met een volgeladen auto.

Met 140-150 km/h in Duitsland ga met de huidige temperaturen al snel richting de 25 kWh/100 km gemiddeld (je mag niet overal 150) oftewel iedere 2,5 uur even 25 minuten laden. Op zich prima want de achterbank wil na 2,5 uur ook wel even losgelaten worden en nog altijd een stuk sneller dan 100 rijden.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:37
Destynx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Fyi, kWh is de hoeveelheid stroom (bijvoorbeeld accu capaciteit) en kW is het vermogen (dus laadsnelheid).

Accucapaciteit is 80 kWh en de laadsnelheid is dus 80 kW.
KWh is geen maat voor de stroom maar een maat voor (de hoeveelheid) energie.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-08 22:31
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 15:00
Kameelstok schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:43:
[...]

Ionity tarieven verschillen per land en gaan per 1 juli iets omhoog. 20 kWh/100 km lukt mij niet in Duitsland of landen waar je harder mag dan 100 km/h. Zeker niet met een volgeladen auto.

Met 140-150 km/h in Duitsland ga met de huidige temperaturen al snel richting de 25 kWh/100 km gemiddeld (je mag niet overal 150) oftewel iedere 2,5 uur even 25 minuten laden. Op zich prima want de achterbank wil na 2,5 uur ook wel even losgelaten worden en nog altijd een stuk sneller dan 100 rijden.
Ja klopt, maar ik heb op de heenweg voor een groot deel 110 of 120 gereden. Ook al mocht ik 130 in Frankrijk. Toch iets mentaals om iets langzamer te rijden en minder te verbruiken.

Volgende keer misschien gewoon 130 gaan en vaker laden. Ben nog aan het uitproberen en ervaren wat we fijner vinden. Voor kids van 5, 6 en 9 met 3 op de achterbank is 2.5 overdag wel wat lang :+ .

• Destynx
Yolo2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Deze zomer naar Toscane onder Pisa. Ben benieuwd hoe deze trip gaat verlopen. Wel een nuance we verblijven wel een nacht bij legoland Duitsland. Dus het gaat niet een ruk in 1 keer worden. En terug via oostenrijk daar paar daagjes. Denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Van de winter wintersport ook geen gedoe. Maar wel geleerd dat 150 rijden op de autobahn niet sneller is want uiteindelijk moet je een keerje meer laden 😂. Maarja blijft toch leuk
Ligt wel aan de auto! Zolang je laadsnelheid hoger ligt dan je verbruik loont het wel om sneller te rijden (als je niet te ver van de snelweg gaat laden uiteraard).

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Destynx schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Ligt wel aan de auto! Zolang je laadsnelheid hoger ligt dan je verbruik loont het wel om sneller te rijden (als je niet te ver van de snelweg gaat laden uiteraard).
enkel als je de meerkost niet in rekening brengt toch?

• Destynx
stanny schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:44:
[...]

enkel als je de meerkost niet in rekening brengt toch?
Zeker, maar veel mensen zullen die paar euro niet zo interessant vinden op vakantie als ze daardoor eerder op bestemming zijn.

• Rob Voets
Destynx schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Zeker, maar veel mensen zullen die paar euro niet zo interessant vinden op vakantie als ze daardoor eerder op bestemming zijn.
Waarom die haast? 110 km/h, broodje, koffie uit de thermoskan, genieten.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47
Rob Voets schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:53:
Mag 100 ook? Om het uur ofzo stoppen? Etc. Vind ik ideaal maar goed, de 1 jakkert graag met 150 per uur door en stopt om de 3 uur, de ander (ik o.a.) weer niet. Leven en laten leven denk ik dan, ieder zijn ding.

• Destynx
[...]

Ligt aan de afstanden. Laatst in 14 uur 1250km naar huis gereden en dan vind ik lekker doorrijden waar het kan toch wel fijn om gewoon eerder thuis te zijn. En zelfs dan waren de etappes vaak rond de 2,5 a 3 uur en dan wilden we toch wel even een korte pitstop maken.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:47
Nee maar laten we deze discussie aub achterwege, wordt geloof ik om de 10 pagina's gevoerd waarom niet of waarom wel. Laten we het houden bij 'ieder zijn ding'. ;)

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
StealthyPeanut schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:56:
[...]

Ja klopt, maar ik heb op de heenweg voor een groot deel 110 of 120 gereden. Ook al mocht ik 130 in Frankrijk. Toch iets mentaals om iets langzamer te rijden en minder te verbruiken.

Volgende keer misschien gewoon 130 gaan en vaker laden. Ben nog aan het uitproberen en ervaren wat we fijner vinden. Voor kids van 5, 6 en 9 met 3 op de achterbank is 2.5 overdag wel wat lang :+ .
Dat laatste is herkenbaar. Na ongeveer 2 uur is het echt wel tijd voor een stop van +/- 30 minuten. Ik plan vooraf de laadstops op 2 tot 2,5 uur uit elkaar. Altijd met wc en als het even kan een bakker/speeltuin ipv een ranzig snelweghok. In de praktijk is de auto vaak sneller dan het gezin... Uurtje spelen met abrp is voldoende.

Des te meer reden dus om wat harder te rijden. Dan maar iets minder zuinig. 100 of 130 km/h maakt op 1000 kilometer echt wel veel uit gegeven dat je toch iedere 2 uur stopt.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29

Boy

www.byoscoop.nl

Kameelstok schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Dat laatste is herkenbaar. Na ongeveer 2 uur is het echt wel tijd voor een stop van +/- 30 minuten. Ik plan vooraf de laadstops op 2 tot 2,5 uur uit elkaar. Altijd met wc en als het even kan een bakker/speeltuin ipv een ranzig snelweghok. In de praktijk is de auto vaak sneller dan het gezin... Uurtje spelen met abrp is voldoende.

Des te meer reden dus om wat harder te rijden. Dan maar iets minder zuinig. 100 of 130 km/h maakt op 1000 kilometer echt wel veel uit gegeven dat je toch iedere 2 uur stopt.
Het is heel persoonlijk.

Toen we nog de Mondeo diesel hadden was 1 x tanken nodig. M'n vrouw en ik rijden om en om, dus toen was het alleen snel stoppen voor plaspauzes en weer door.

Nu proberen we nog steeds zo ver mogelijk te komen zonder te stoppen, maar dat is idd toch 2 tot 2,5 uur elke keer. Grappige is dat vanaf de eerste keer dat we verplicht 20 min a 25 min moesten pauzeren vanwege de auto het de meest relaxte reizen zijn. En in 2020 was het nogal een stuk lastiger om te laden (langs de snelweg was er nog niet zo veel) en is alleen relaxter geworden...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:58
Kameelstok schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:06:
[...]

Ik had dat precies zo vorig jaar! Je kunt ook handig filteren op gewenste aanbieders(Ionity, Fastnet, Allego, Atlante)

Ik ben wel veranderd van jaarabo naar maand.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-08 09:23
Zjanzjak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:01:
Nee maar laten we deze discussie aub achterwege, wordt geloof ik om de 10 pagina's gevoerd waarom niet of waarom wel. Laten we het houden bij 'ieder zijn ding'. ;)
Goed punt, maar waarom reageer je dan eerst zelf wel?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18

Dani86

AeroGeek

Yolo2 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:42:
Ik weet niet hoe het nu is, maar twee jaar geleden was er welgeteld 1 laadpaal voor heel legoland, het resort incluis.

In Günzburg stonden een paar verdwaalde EnBW Alpitronic units.

Nabij Ulm zit een grote Supercharger, dan is het nog een klein stukkie naar Legoland. Viel Spaß.

Over de snelheid:

Bij m'n Model Y loont het om door te knallen, de LFP batterij laadt van 5 naar 50% 175KW flat.

Moet voor de zaak geregeld naar Ulm, dan ben ik het snelst met een -waar het kan- kruissnelheid van 150/160.

[ Voor 11% gewijzigd door Dani86 op 26-06-2026 20:57 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Klopt, puur technisch (dus zonder reisvoorkeur) loont het sneller te rijden bij auto’s met een hoge laadsnelheid in km/h (wat dus een combi van pure laadsnelheid in kW en het verbruik is)
Dan moet je ook je curve kennen en alleen op het snellere deel laden.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:26

peutje

XC40 recharge my24ER

Dani86 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet hoe het nu is, maar twee jaar geleden was er welgeteld 1 laadpaal voor heel legoland, het resort incluis.

Nabij Ulm zit een grote Supercharger, dan is het nog een klein stukkie naar Legoland. Viel Spaß.

Over de snelheid:

Bij m'n Model Y loont het om door te knallen, de LFP batterij laadt van 5 naar 50% 175KW flat.

Moet voor de zaak geregeld naar Ulm, dan ben ik het snelst met een -waar het kan- kruissnelheid van 150/160.
Model y std met lfp zit echt niet tussen 5 en 50 op 175kw, wel heeft hij een mooi lineair verloop maar doet er net als vele andere autos gewoon 25 tot 30 min over.

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard/chargingcurve/

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Nee niet weer die discussie over Tesla laadcurve in dit topic s.v.p.
Daar is een Tesla topic voor.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:30
peutje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Model y std met lfp zit echt niet tussen 5 en 50 op 175kw, wel heeft hij een mooi lineair verloop maar doet er net als vele andere autos gewoon 25 tot 30 min over.

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard/chargingcurve/
Wel met een BYD.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:19
[...]

Gewoon Max. Mijn vrouw begint te klagen als ik 110 rij bij 100. Dus rij overal structureel 5 te hard, dat zit in haar “nog net niet levensbedreigend” comfort zone.

Maar stop gewoon wanneer er behoefte aan is en niet langer dan stukken van 3/3,5 uur. En als we stoppen dan gooien we hem aan de snellader als die vrij is.

Vroeger plande ik de hele route in, maar ben daar vanaf gestapt. Ik schat wel waar we ongeveer moeten laden, komt wel goed.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Yolo2
[...]

Over de snelheid:

Wel grappig ik heb ook een model y long range. Vroeg het net aan chat gpt weet niet of die gelijk heeft ai niet helemaal betrouwbaar. Maar die zei ook autobahn snelste is 150 rijden. 1 keer meer stoppen maar dit compenseert weer. Piekladen pakken en weer door. Misschien in de winter iets minder hard iets hoger verbruik dan nog.

• Yolo2
WargamingPlayer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Gewoon Max. Mijn vrouw begint te klagen als ik 110 rij bij 100. Dus rij overal structureel 5 te hard, dat zit in haar “nog net niet levensbedreigend” comfort zone.

Maar stop gewoon wanneer er behoefte aan is en niet langer dan stukken van 3/3,5 uur. En als we stoppen dan gooien we hem aan de snellader als die vrij is.

Vroeger plande ik de hele route in, maar ben daar vanaf gestapt. Ik schat wel waar we ongeveer moeten laden, komt wel goed.
Ja zo wil ik het eigenlijk ook gaan doen al dat gestrest doen met plannen. Ik deed dat vorige jaar heenweg ook terugweg niet auto doet het zelf helemaal prima. Vrouw vond het wel eng dat ik elke keer met 5% superchargers aankwam . Maar die ging gelukkig slapen dus dat gezeur ook minder :P

• Yolo2
[...]

Ik kan dat niet moet doorkachelen. Hiervoor met me diesel altijd gedaan verre afstanden met skibox er nog op. Nu hoeft dat niet meer genoeg laadruimte. Maarja op die autobahn valt ook weinig te zien verder. In Oostenrijk, Zwitserland waar het niet mag rij ik misschien plus 10 op de plekken want daar hebben ze weer maximum snelheden. Zit in de aard van het beestje zeg maar, als mijn vrouw rijdt en die hangt achter vrachtwagens omdat ze er niet tussenkomt met dat gekachel wordt ik al helemaal naar

• WargamingPlayer
Yolo2 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ja zo wil ik het eigenlijk ook gaan doen al dat gestrest doen met plannen. Ik deed dat vorige jaar heenweg ook terugweg niet auto doet het zelf helemaal prima. Vrouw vond het wel eng dat ik elke keer met 5% superchargers aankwam . Maar die ging gelukkig slapen dus dat gezeur ook minder :P
Ik ben het nooit op 5% laten komen, altijd tussen de 20-35% als diepste. Bij een fatsoenlijke lader gooien we hem dan gewoon vol, we letten niet op hoe bol, maar na 15-20 minuten is hij meestal wel weer tussen de 95-100%. Als ik alleen rij, dan laad ik meestal maar 5-10 minuten, voldoende om hem op 95% te krijgen.

Ik weet nu ook waar de laders zijn die je moet hebben onderweg, en pak dan er 1. Wanneer ik naar de Franse Ardennen ga, dan pak ik altijd een lader bij Maastricht of Luik of bij Baraque de Fraiture op E25. Dan rij ik makkelijk door tot Verdun en gooi hem dan de volgende dag wel vol bij de Lidl.

In vakanties te veel meegemaakt dat er op bepaalde routes daar rijen aan wachtenden staan. Dus zorg ervoor dat ik zeker 100-150km door kan. Maar zeker in Noord Oost Frankrijk en Zuid Oost België heb je gewoon een alternatief nodig, en daar zijn de Lidl's echt perfect voor.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Rob Voets
Yolo2 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Ik kan dat niet moet doorkachelen. Hiervoor met me diesel altijd gedaan verre afstanden met skibox er nog op. Nu hoeft dat niet meer genoeg laadruimte. Maarja op die autobahn valt ook weinig te zien verder. In Oostenrijk, Zwitserland waar het niet mag rij ik misschien plus 10 op de plekken want daar hebben ze weer maximum snelheden. Zit in de aard van het beestje zeg maar, als mijn vrouw rijdt en die hangt achter vrachtwagens omdat ze er niet tussenkomt met dat gekachel wordt ik al helemaal naar
Franse snelwegen zijn over het algemeen wel leuker. Ze geven met borden aan als er iets bijzonders in de buurt is. Zo heb je het idee dat je het bezoekt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/18/met-die-duizenden-bruine-borden-is-de-snelweg-frankrijks-grootste-museum-a4927862

(excuses als dit achter betaalmuur zit)

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Ik kom hier niet om het over Model Y specifieke laadcurves te hebben, maar idd ik heb een BYD en die heeft een veel vlakkere curve dan de CATL.

Wat ik er mee wil zeggen is: kijk wat je curve is en laad tot hij heel erg gaat inzakken. Bij mij is dat ong 70%.

Dan loont 150 rijden (soms klein stukje 180/200 gewoon omdat het kan)

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:36
Het loont nooit om hard te rijden, je bespaart alleen wat tijd. Qua kosten ga je sowieso omhoog. Qua risico op een ongeluk ook en qua milieubelasting ook. De tijdswinst weegt minder op tegen deze zaken door de laadtijd in verhouding tot een ICE.

Dat gezegd hebbende snap ik dat hard rijden leuk is, maar voor op het circuit of de kartbaan. We zouden veel minder ongelukken hebben als alle maximale snelheden op de openbare weg omlaag gaan. Dat alleen al is voldoende om rustig aan te doen.

En op lange vakantie ritten zou ik al helemaal niet willen racen. File, mijn gezin aan boord, vermoeidheid, alles zit tegen om onder tijdsdruk te reizen.

Daarom dus lekker rustig aan en goedkoop laden bij een paal van de snelweg weg.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:40
Meestermaas schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:49:
Het loont nooit om hard te rijden, je bespaart alleen wat tijd. Qua kosten ga je sowieso omhoog. Qua risico op een ongeluk ook en qua milieubelasting ook. De tijdswinst weegt minder op tegen deze zaken door de laadtijd in verhouding tot een ICE.

Dat gezegd hebbende snap ik dat hard rijden leuk is, maar voor op het circuit of de kartbaan. We zouden veel minder ongelukken hebben als alle maximale snelheden op de openbare weg omlaag gaan. Dat alleen al is voldoende om rustig aan te doen.

En op lange vakantie ritten zou ik al helemaal niet willen racen. File, mijn gezin aan boord, vermoeidheid, alles zit tegen om onder tijdsdruk te reizen.

Prima dat jij het zo wil doen, maar als ik in Duitsland een stuk 150-180 wil doen, dan doe ik niks verkeerd.

En het is ondertussen aangetoond dat de snelste manier met een Tesla kan bij snelheden rond de 150. Met auto’s die sneller laden kan het optimum zelfs hoger liggen, alleen is dat hoge gemiddelde in de praktijk amper haalbaar door drukte en snelheidsbeperkingen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:26

peutje

XC40 recharge my24ER

Tja het leven is al zo gehaast, iedereen moet zo nodig snel op de bestemming zijn. vroeger vond ik het ook leuk om een keer 150 te rijden, tegenwoordig niet meer met electrisch. Uiteindelijk zet het ook geen zoden aan de dijk, tis veel te druk op de weg geworden. Continue terug de rem in, zinloos. Lijkt wel of de meeste racers de accountmanagers zijn met dikke autos die altijd een target moeten nastreven; zelfs naar vakantie. Los van veiligheid/reactiesnelheid van de mens

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10549708/kennisinstituut-risico-op-dodelijk-ongeluk-zeven-keer-zo-groot-bij-130-km-u

Binnenkort de caravan maar even aan de haak en lekker 90 op de cruise naar de nordics. Geen probleem dan om elke 180km even een klein half uurtje vakantie te houden.

[ Voor 40% gewijzigd door peutje op 28-06-2026 21:42 ]

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Tsja vakantie met het gezin en onderweg voor de zaak zijn twee verschillende dingen.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18
Het loont nooit om hard te rijden, je bespaart alleen wat tijd.
Het gaat idd alleen om tijd, beetje als de 1000km challenge van Björn.
Dat heeft imo met vakantie weinig meer van doen, maar dit topic heet lange ritten met EV in Europa, en dat is niet perse alleen vakantie. ;)

Desondanks probeer ik wel binnen de grenzen van het aangename, met de vouwwagen lange ritten wel zo vlot mogelijk over te komen. Ik heb er geen problemen mee om tot 5% door te rijden.
Omdat ik qua EV was opgegroeid met een tesla M3 LR, vind ik het nog steeds “zonde” om niet je piek laadsnelheid mee te pikken. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Puppetmaster op 28-06-2026 22:17 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• helloitsme
  • Laatst online: 20:45
Ze liggen ongeveer 50 meter buiten Nederland, dus ik hoop dat het oké is deze te melden :) .

Vandaag geladen bij het nieuwe (?) laadplein op het Avantis bedrijventerrein vlak over de grens richting Aken niet ver van de A76 / Duitse A4. 20 EnBw (400 en 200) en 12 total energies (400) waarvan een paar ook geschikt om met aanhanger te laden. Ze zijn nog bezig met de bouw van de shop. We stonden er met nog 1 andere auto.

• Destynx

Dat is zeker niet waar, ten eerste zijn er aanbieders zoals Tesla die een tijdsgebonden tarief hanteren. Daar kan je bijvoorbeeld tot 09 uur laden voor 0,27 euro per kWh. Vanaf 09 uur is het 0,47 euro per kWh. Dat scheelt nogal.

Daarnaast wil ik met mijn Tesla altijd rond de 5% aankomen omdat ik dan het snelste stuk van de laadcurve haal. Daarom rij ik soms wat harder om met 5% bij een Tesla lader aan te komen dan dat ik een laadstop verder pak waar de laders een stuk duurder zijn.

Als laatste vind ik bij lange ritten de reistijd ook wel belangrijk. Met 1500km op 1 dag is het toch lekker als je een uur of wat eerder op je bestemming bent.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:00

The Legend

*Plop*

Kroton schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:21:
Binnenkort verrtekken we naar Zuid-Tirol. Onderweg laden we met Tesla. Ter plaatse, omgeving Merano, zijn de oplaadmogelijkheden voornamelijk van Alperia / Neogy. Heeft er iemand een tip hoe je daarbij aan een redelijk tarief kan komen? Ik krijg het zelg niet voor elkaar me aan te melden in een app of via een website.

Bij Shell/ANWB zijn de kosten ongeveer 0,76 euro/kWh, lokaal doen ze ongeveer 45 cent, als ik het goed begrepen heb.
Ik zat ook ff te kijken naar geschikte laadplekken binnen die regio, maar als ik het goed zie rekent Neogy voor alle DC laders in de regio Zuid-Tirol 55 cent per kWh. Voor die prijs ga ik niet verder zoeken :) Wel ff opletten dat je niet met je laadpas betaalt, maar via direct payment aan de paal.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 28-06-2026 22:43 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• mv_ak
  • Laatst online: 17:01
Voor de lange rit naar Zwitserland, doorreis naar Corsica, kies ik over Belgie / Luxemburg, in plaats van via duitsland. Dit vanwege FSD op de Tesla. Kost helaas wel meer tijd, met name omdat je vanwege snelheidslimieten niet gewoon door kunt rijden, maar ja, is wel veel relaxter en je kunt nog een beetje van de omgeving genieten (Vogezen!).

• Skynett
@mv_ak Als je bij Basel de grens over gaat, dan kies ik persoonlijk ook liever voor reizen door Frankrijk ipv Duitsland. De Franse tolwegen rijden gewoon veel prettiger dan de Duitse, en het is daar vaak veel rustiger. De tolkosten neem ik dan graag voor lief.

• Pr088
[...]

Over de snelheid:

Waar rij jij dan 150? Het stuk Bremen Hamburg, Deense grens is hopeloos en in Denemarken mag je maar 120-ish uit mijn hoofd?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:03
The Legend schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:43:
[...]

Ik zat ook ff te kijken naar geschikte laadplekken binnen die regio, maar als ik het goed zie rekent Neogy voor alle DC laders in de regio Zuid-Tirol 55 cent per kWh. Voor die prijs ga ik niet verder zoeken :) Wel ff opletten dat je niet met je laadpas betaalt, maar via direct payment aan de paal.
Dat laatste is een goede tip. Met 55 ct/kWh ben ik ook dik tevreden.

• Peter-036
  • Laatst online: 17:29
Pr088 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:00:
[...]

Waar rij jij dan 150? Het stuk Bremen Hamburg, Deense grens is hopeloos en in Denemarken mag je maar 120-ish uit mijn hoofd?
Het Legoland waar Dani86 heen ging staat in Beieren......

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:15
[...]

Legoland Günzburg (D) en niet Billund (DK)….

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:24
Iemand nog ervaringen in Kroatië met laden? als ik zo ver kan zien is de rest van de landen waar ik doorheen rijd wel goed te doen. maar in Kroatië is het wel heel karig met laadpalen. moet bijna 600KM (enkeltje) door Kroatië heen, maar op de snelweg zou het redelijk moeten zijn.

• Pr088
Peter-036 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Het Legoland waar Dani86 heen ging staat in Beieren......
Oeps.

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:29
Skynett schreef op maandag 29 juni 2026 @ 07:34:
@mv_ak Als je bij Basel de grens over gaat, dan kies ik persoonlijk ook liever voor reizen door Frankrijk ipv Duitsland. De Franse tolwegen rijden gewoon veel prettiger dan de Duitse, en het is daar vaak veel rustiger. De tolkosten neem ik dan graag voor lief.
Ah goed om te lezen.

Wij gaan eind augustus richting Baveno, Italië. Mijn voorkeur is via Duitsland rijden maar de planning in Tesla geeft zelf via Frankrijk aan. Geen idee waarom, maar Frankrijk vermijden is bij altijd een ding.

Vorig jaar alles op Tesla gedaan (gewoon eind bestemming ingegeven) en dat beviel zeer goed. Dus denk dat we dat dan maar aanhouden.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:36
Destynx schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Dat is zeker niet waar, ten eerste zijn er aanbieders zoals Tesla die een tijdsgebonden tarief hanteren. Daar kan je bijvoorbeeld tot 09 uur laden voor 0,27 euro per kWh. Vanaf 09 uur is het 0,47 euro per kWh. Dat scheelt nogal.

Daarnaast wil ik met mijn Tesla altijd rond de 5% aankomen omdat ik dan het snelste stuk van de laadcurve haal. Daarom rij ik soms wat harder om met 5% bij een Tesla lader aan te komen dan dat ik een laadstop verder pak waar de laders een stuk duurder zijn.

Als laatste vind ik bij lange ritten de reistijd ook wel belangrijk. Met 1500km op 1 dag is het toch lekker als je een uur of wat eerder op je bestemming bent.
Dat is een verkeerdom redenatie. Als je zo nodig op tijd ergens moet zijn, kan je het beste op tijd vertrekken. Je hebt in dit voorbeeld dan en de lage prijs, en het lage verbruik. Dubbele winst!

Het zelfde geldt voor het lage percentage. Als je vooraf minder vol laadt, bereik je dit ook en verbruik je minder. Misschien kan je zelfs een laadpaal verderop nemen.

1500 km willen rijden in je eentje op 1 dag is per definitie slecht voor het milieu, gevaarlijk en slecht voor je portemonnee, ongeacht het type auto.

Genoeg offtopic. Wij gaan weer een weekje UK doen. Lekker de nachtboot en dus relatief weinig km's in 1x. Hebben we nog goedkope snelladers in de UK erbij gekregen? Twee jaar geleden was het laden nog erg duur en moeilijk in de UK. Ik wil niet bij Tesla laden uit principe. Lidl was toen een redelijke uitkomst, maar vaak bezet.

Iemand een leuke suggestie?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
dChained schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Ah goed om te lezen.

Wij gaan eind augustus richting Baveno, Italië. Mijn voorkeur is via Duitsland rijden maar de planning in Tesla geeft zelf via Frankrijk aan. Geen idee waarom, maar Frankrijk vermijden is bij altijd een ding.

Vorig jaar alles op Tesla gedaan (gewoon eind bestemming ingegeven) en dat beviel zeer goed. Dus denk dat we dat dan maar aanhouden.
Vanuit waar vertrek je? Mijn navigatie gaat gewoon via duitsland en zwitserland als ik vanuit Utrecht vertrek. Vanuit Rotterdam is het echter sneller om via belgië en luxemburg te rijden (en daarmee ook een klein deel Frankrijk)

• Nutterd
  • Registratie: September 2013

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Meestermaas schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:55:
[...]

1500 km willen rijden in je eentje op 1 dag is per definitie slecht voor het milieu, gevaarlijk en slecht voor je portemonnee, ongeacht het type auto.
:O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O :O

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:36
Destynx schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Er zijn natuurlijk ook EV's met een vlakke laadcurve waarbij dat niets uitmaakt, met mijn Classic Ioniq bijvoorbeeld of nu een Xpeng X9 om maar eens wat te noemen. Ik hou liever genoeg reserve zodat ik in voorkomend geval kan uitwijken.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16:08
Master_duck schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:13:
Iemand nog ervaringen in Kroatië met laden? als ik zo ver kan zien is de rest van de landen waar ik doorheen rijd wel goed te doen. maar in Kroatië is het wel heel karig met laadpalen. moet bijna 600KM (enkeltje) door Kroatië heen, maar op de snelweg zou het redelijk moeten zijn.
Ik lees mee :D

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• dChained
Blik1984 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Vanuit waar vertrek je? Mijn navigatie gaat gewoon via duitsland en zwitserland als ik vanuit Utrecht vertrek. Vanuit Rotterdam is het echter sneller om via belgië en luxemburg te rijden (en daarmee ook een klein deel Frankrijk)
Ah, had ik er wel bij kunnen zetten. Vertrek vanaf Breda.

ABRP geeft Duitsland aan als snelste en dan de Franse route als zuinigste.

• Destynx
[...]

Dat is een verkeerdom redenatie. Als je zo nodig op tijd ergens moet zijn, kan je het beste op tijd vertrekken. Je hebt in dit voorbeeld dan en de lage prijs, en het lage verbruik. Dubbele winst!

Het zelfde geldt voor het lage percentage. Als je vooraf minder vol laadt, bereik je dit ook en verbruik je minder. Misschien kan je zelfs een laadpaal verderop nemen.

Genoeg offtopic. Wij gaan weer een weekje UK doen. Lekker de nachtboot en dus relatief weinig km's in 1x. Hebben we nog goedkope snelladers in de UK erbij gekregen? Twee jaar geleden was het laden nog erg duur en moeilijk in de UK. Ik wil niet bij Tesla laden uit principe. Lidl was toen een redelijke uitkomst, maar vaak bezet.

Iemand een leuke suggestie?
Uiteraard rij ik geen 1500km in mijn eentje. Daarnaast (wel on-topic) geef ik alleen aan dat er scenario's zijn waarin het wel loont. Wij gaan niet vanwege een goedkopere laadstop eerder weg, maar dat betekend niet dat ik er geen gebruik van maak als het kan.

Overigens betekend 1500km in 2 dagen rijden een hotelovernachting, wat nog slechter voor de portomonee is ;)

Voor jouw vraag over Engeland, als je Tesla uit principe wil vermijden, kan je Lidl beter ook links laten liggen.
PeterZ(on) schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Er zijn natuurlijk ook EV's met een vlakke laadcurve waarbij dat niets uitmaakt, met mijn Classic Ioniq bijvoorbeeld of nu een Xpeng X9 om maar eens wat te noemen. Ik hou liever genoeg reserve zodat ik in voorkomend geval kan uitwijken.
Zeker mee eens, maar in mijn scenario met de Tesla loont het dus. Overigens is 5% op de meeste trajecten ruim zat om een andere lader te bereiken als het nodig is.
Onze Kia Soul uit 2015 heeft ook een vlakke laadcurve dus daarbij hou ik ook altijd meer marge als ik moet laden omdat het toch niet loont om met lagere SoC aan te komen.

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:32
Tommie12 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Prima dat jij het zo wil doen, maar als ik in Duitsland een stuk 150-180 wil doen, dan doe ik niks verkeerd.
Je doet niks verkeerd wellicht, maar je neemt wel meer risico. Ook kan je, ondanks dat je de wet niet overtreedt wel aansprakelijk gesteld worden indien zich een ongeluk voordoet.
https://www.vakantieweb.b...0-kilometer-per-uur-rijdt

Hoewel je op de plaatsen waar 130 kilometer per uur enkel een aanbevolen snelheid is dus harder mag rijden (zonder een boete te riskeren), is dat toch niet volledig zonder risico. Stel dat je betrokken geraakt bij een verkeersongeval, dan riskeer je toch juridische en financiële gevolgen. Je zal dan wel geen boete krijgen voor het overschrijden van die aanbevolen maximum snelheid, maar de rechter kan bij het beoordelen van de aansprakelijkheid in een ongevalssituatie rekening houden met de omstandigheden. Als wordt vastgesteld dat het ongeval mogelijk voorkomen had kunnen worden als de aanbevolen snelheid was aangehouden, kan dit van invloed zijn op de verdeling van de aansprakelijkheid en de eventuele schadevergoeding.
Of
https://www.anwb.nl/vakan...rbereiding/verkeersregels
Let op: rijd je sneller dan de aanbevolen richtsnelheid van 130 km/h en raak je betrokken bij een ongeval, dan kan dat leiden tot (gedeeltelijke) aansprakelijkheid vanwege het verhoogde risico dat je hebt genomen.

• Pr088
dChained schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Houdt ABRP ook in jouw routeplanning ook rekening met Franse tol en met Duitse files? Ik merk de laatste jaren dat alle routeplanners de Baustelle onderschatten. Vanaf Breda is Frankrijk misschien wel een goede optie zou ik denken.

• Pr088
Kroton schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:07:
[...]

Dat laatste is een goede tip. Met 55 ct/kWh ben ik ook dik tevreden.
Da's een goeie. Volgens mij is EWE GO ook nog wel een alternatief. Die rekenen bij alle andere partijen DC een vast tarief van € 0,62.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:17
[...]

Nu rijden wij dus vaak met 3 a 4 mensen met rijbewijs en een zakelijke pas.
Zo blijkt dat er eigenlijk geen voordeel is van langzaam zuinig rijden.

Voor ons langere reistijd en geen winst. en met 3-4,5 uur rust op 1,5u rijden (nog los van de rusttijden tijdens het laden) zo blijkt dat qua Ervaring met lange ritten toch veel persoonlijker is. En het stiekem voor veel mensen gewoon wel interessant is. 1500km op een dag is dus per definitie niet voor iedereen gevaarlijk of slecht voor de portemonnee. en daarnaast keuze om het elektrisch te doen vs benzine is het ook net perse "slecht" voor het milleu.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
dChained schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Als ik het nu invul in de tesla navigatie app dan krijg ik ook de route via Duitsland als snelste route. Denk dus dat het allemaal niet heel veel uitmaakt en meer afhankelijk is van bijvoorbeeld files onderweg. De route door Frankrijk zul je weinig/file gaan hebben en dat is in Duitsland maar de vraag.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:11
Ik ga binnenkort richting Wales en het valt me op dat de dichtheid van laadpalen (net als de bevolkingsdichtheid :-)) vrij laag is.
We gaan naar de buurt van Snowdon, heeft iemand daar ervaringen met het laden van de auto?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
gustaveau schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:28:
Ik ga binnenkort richting Wales en het valt me op dat de dichtheid van laadpalen (net als de bevolkingsdichtheid :-)) vrij laag is.
We gaan naar de buurt van Snowdon, heeft iemand daar ervaringen met het laden van de auto?
Ik ga iets verder (Lake District), maar weet nu al dat er bij mijn verblijf (en vlakbij) een laadpaal op de parkeerplaats staat.

Normaal rij ik een batterij op een dag niet leeg, dus we komen er wel, ook dankzij de Tesla laders.

Ik gebruik ook Google om laders te zoeken in de buurt. Wel weet ik dat je af en toe een app zal moeten installeren om te kunnen laden. Podpoint schijnt regelmatig voor te komen en ze staan niet op alle gekende kaarten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• PeterZ(on)
Destynx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Zeker mee eens, maar in mijn scenario met de Tesla loont het dus. Overigens is 5% op de meeste trajecten ruim zat om een andere lader te bereiken als het nodig is.
Onze Kia Soul uit 2015 heeft ook een vlakke laadcurve dus daarbij hou ik ook altijd meer marge als ik moet laden omdat het toch niet loont om met lagere SoC aan te komen.
Maar is het 5% van 25kWh of van 100kWh, dat maakt wel een verschil, daarom hou ik liever een marge in km's aan. Verder is natuurlijk ook belangrijk of je op de geplande laadstop 100% gegarandeerd kunt laden en/of er uitwijkmogelijkheden zijn.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:28
ikbentochniegek schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Je doet niks verkeerd wellicht, maar je neemt wel meer risico. Ook kan je, ondanks dat je de wet niet overtreedt wel aansprakelijk gesteld worden indien zich een ongeluk voordoet.
https://www.vakantieweb.b...0-kilometer-per-uur-rijdt

Hoewel je op de plaatsen waar 130 kilometer per uur enkel een aanbevolen snelheid is dus harder mag rijden (zonder een boete te riskeren), is dat toch niet volledig zonder risico. Stel dat je betrokken geraakt bij een verkeersongeval, dan riskeer je toch juridische en financiële gevolgen. Je zal dan wel geen boete krijgen voor het overschrijden van die aanbevolen maximum snelheid, maar de rechter kan bij het beoordelen van de aansprakelijkheid in een ongevalssituatie rekening houden met de omstandigheden. Als wordt vastgesteld dat het ongeval mogelijk voorkomen had kunnen worden als de aanbevolen snelheid was aangehouden, kan dit van invloed zijn op de verdeling van de aansprakelijkheid en de eventuele schadevergoeding.
Of
https://www.anwb.nl/vakan...rbereiding/verkeersregels
Let op: rijd je sneller dan de aanbevolen richtsnelheid van 130 km/h en raak je betrokken bij een ongeval, dan kan dat leiden tot (gedeeltelijke) aansprakelijkheid vanwege het verhoogde risico dat je hebt genomen.
We zijn allemaal volwassenen met een rijbewijs. 150 km/h is net zo ver van de adviessnelheid verwijderd als 110 km/h, en er rijden ook vehikels met 90 km/h rond die dus 40 km/h van het advies verwijderd zitten. Iedereen in dit topic is geacht in te kunnen schatten of 150km/h, of sneller, verantwoord te rijden is.

Heb gisteren nog 80% van de rit 150/160 aangehouden en de rem is er amper voor nodig. Kwestie van anticiperen. Dus laten we niet overdrijven.

Het beste advies wat ik kan geven is dat je je tempo van de situatie af laat hangen. Zowel het verkeersbeeld dus, maar dus ook je geplande afstand tot de volgende stop. Met een moderne EV in long range trim is de accucapaciteit doorgaans hoger dan die van de blaas. En dan geldt gewoon de oude ABC regel.

Ik vind het wel vermakelijk dynamisch het optimum te vinden. Het advies wat mijn auto (EQE) geeft “rijd niet sneller dan xxx km/h om je doel zonder extra stop te bereiken” is erg accuraat ook! 150 km/h is daar ook een fijn gekozen grens om als eerste te tonen en cruist lekker weg zo buiten NRW.

We hadden de rit (450km) eventueel in z’n geheel zonder pauze af kunnen leggen. Maar goed dan sta je dus weer voor de keuze of dat dus met 4.5 uur rijden aan een stuk niet gevaarlijker is dan gewoon actief te rijden. En ja, sommigen hebben gewoon het geld of een laadpas van de zaak. Is natuurlijk ook een persoonlijke factor :)

• ASW1
  • Nu online
gustaveau schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:28:
Ze zijn daar idd niet dikgezaaid, maar ze zijn er wel. In de praktijk zul je eenmaal op je bestemming niet heel veel rijden, dus ik zou hem voor aankomst nog even goed volladen onderweg, daar kom je de week wel mee door. Als dat niet zo is dan ben je zoveel onderweg dat je dan ook wel ergens laders tegenkomt. Het kan wel erg druk worden aan de laders in de zomervakantie; er zullen weinig locals in EV's rijden maar des te meer toeristen uit de grote Engelse steden die dit soort gebieden overspoelen in het hoogseizoen. Je kunt af en toe in de laadapps (Electroverse b.v.) spieken om een indruk te krijgen hoe druk het er is. De vraag is ook wat je bereid bent te betalen, snelladers van Instavolt zijn 92 pence oftewel ruim een euro per kWh, vind je dat acceptabel?

Verder nog de tip om te kijken of je ergens een lader in de buurt kunt vinden die niet in je laadapps staat, je kunt in google maps naar laders zoeken en daar staat dan meestal de naam van de aanbieder bij. Wat je in de UK ook vaak tegenkomt zijn wat oudere snelladers die met pakweg 50 kW kunnen laden, op zich prima als je geen haast hebt. Als het goedkoop moet kom je vaak bij 1 fasige AC laders terecht van 7 kW, zorg dat je een kabel meeneemt die daarvoor geschikt is.

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:49
dChained schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Ah goed om te lezen.

Waarom zou je Frankrijk willen vermijden op weg naar Zwitserland? Zelf vind ik de route door Frankrijk juist veel fijner dan die via Duitsland. De tol kost je misschien een tientje enkele reis, dat vind ik het dubbel en dwars waard, en met een tolbadge levert de tol ook geen oponthoud op. Ik reis minstens een keer per jaar van Arnhem via Basel naar midden-Zwitserland, dat doe ik al jaren, aanvankelijk via Duitsland maar daar ben ik na urenlange files (vooral bij Karlsruhe) en Baustellen wel van genezen. Wat een zooitje is het vaak. Hardrijden in Duitsland is grotendeels een illusie, een worst die je voortdurend wordt voorgehouden maar waarvan je nauwelijks eten kunt. Als er even een stukje 'onbegrensd' is, dan staat er na twee kilometer wel weer een bord "110", of er zit een trage rijder voor je.

Ook heel irritant is het "middenbaanplakken", een typisch Duitse liefhebberij. Ik denk wel eens dat de meeste Duitsers ooit bij rijles is aangeleerd dat de rechterbaan voor personenauto's strikt verboden gebied is, ook als deze rechterbaan tot aan de horizon leeg is. Ik kan er slecht tegen als je er helemaal omheen moet en ben, als ik er al tientallen ben tegengekomen, uiteindelijk wel eens geneigd om er rechts voorbij te gaan.

In Frankrijk zijn de wegen over het algemeen beter onderhouden dan in Duitsland, meestal een stuk rustiger, en de parkeerplaatsen langs de snelweg zijn vaak veel mooier, groter en schoner, met meer voorzieningen, zeker die langs de tolwegen. Je mag er 130 maar door het grotendeels ontbreken van files en Baustellen (/travaux) schiet je meestal toch beter op dan aan de andere kant van de Rijn.

Van Arnhem naar Basel en verder ga ik via Maastricht, Verviers, langs Spa-Francorchamps en Bitburg (Autobahn A60->A1), dan bij Saarbrücken de Franse grens over, en vervolgens over de A4, de A355 en A35 naar beneden langs Straatsburg en Mulhouse.

Langs het stuk tussen Verviers (B) en Wittlich (D) zijn niet veel snelladers, langs de Duitse A1 naar beneden is de situatie al beter, langs de Franse Autoroute zijn er genoeg, zowel direct aan de snelweg als dichtbij afslagen (vaak bij hotels en hypermarchés). Prima te doen lijkt me. Ik ga het dit jaar voor het eerst met een EV (VW ID.7 Pro S) doen maar heb er alle vertrouwen in.

• mv_ak
  • Laatst online: 17:01
Blik1984 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Als ik het nu invul in de tesla navigatie app dan krijg ik ook de route via Duitsland als snelste route. Denk dus dat het allemaal niet heel veel uitmaakt en meer afhankelijk is van bijvoorbeeld files onderweg. De route door Frankrijk zul je weinig/file gaan hebben en dat is in Duitsland maar de vraag.
Pakt de Tesla niet altijd de zuinigste route? Om de batterij te sparen ivm garantieclaims later. Zeker met FSD valt dat op, soms de meest vreemde binnendoorroutes.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:41

EDB

Cid Highwind schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:26:
[...]

We zijn allemaal volwassenen met een rijbewijs. 150 km/h is net zo ver van de adviessnelheid verwijderd als 110 km/h, en er rijden ook vehikels met 90 km/h rond die dus 40 km/h van het advies verwijderd zitten. Iedereen in dit topic is geacht in te kunnen schatten of 150km/h, of sneller, verantwoord te rijden is.

Heb gisteren nog 80% van de rit 150/160 aangehouden en de rem is er amper voor nodig. Kwestie van anticiperen. Dus laten we niet overdrijven.

Het beste advies wat ik kan geven is dat je je tempo van de situatie af laat hangen. Zowel het verkeersbeeld dus, maar dus ook je geplande afstand tot de volgende stop. Met een moderne EV in long range trim is de accucapaciteit doorgaans hoger dan die van de blaas. En dan geldt gewoon de oude ABC regel.

Ik vind het wel vermakelijk dynamisch het optimum te vinden. Het advies wat mijn auto (EQE) geeft “rijd niet sneller dan xxx km/h om je doel zonder extra stop te bereiken” is erg accuraat ook! 150 km/h is daar ook een fijn gekozen grens om als eerste te tonen en cruist lekker weg zo buiten NRW.

We hadden de rit (450km) eventueel in z’n geheel zonder pauze af kunnen leggen. Maar goed dan sta je dus weer voor de keuze of dat dus met 4.5 uur rijden aan een stuk niet gevaarlijker is dan gewoon actief te rijden. En ja, sommigen hebben gewoon het geld of een laadpas van de zaak. Is natuurlijk ook een persoonlijke factor :)
130 is zeker geen advies snelheid, het is het maximum…..

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Destynx
EDB schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:25:
[...]

130 is zeker geen advies snelheid, het is het maximum…..
Je moet even wat verder terug lezen, we hebben het over Duitse Autobahn op de stukken zonder snelheidslimiet.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:41

EDB

Destynx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Je moet even wat verder terug lezen, we hebben het over Duitse Autobahn op de stukken zonder snelheidslimiet.
Ach so.. daar is op de onbegrensde stukken (stukjes..) de adviessnelheid inderdaad 130.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Martijn77
  • Laatst online: 20:30
Dat is wel mijn ervaring tot nu toe. Afgelopen meivakantie zijn we twee weken in Kroatië op vakantie geweest (Krk). Over de snelweg gaat het prima. Voldoende mogelijkheden om te laden.

in het binnenland moet je even zoeken. Maar ook daar geen moeilijkheden ondervonden. Was een zorgeloos verblijf in Kroatië.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHOWrlyj2rZzwrzNc8cP5msOoSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew6TlkodWXe40c3Uo261g5EA.jpg?f=fotoalbum_large

Audi A6 E-tron Avant S edition

• Bennie Benieuwd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:16
Het is redelijk. Ik heb zelf ten zuiden van Ljubljana geladen (hier), daarmee kon ik mijn vakantiebestemming bereiken. De Ionity geen oosten van Rovinj was erg druk maar leverde wel een hoge laadsnelheid (>200kW).

Je zou als backup de 'Elen' app kunnen installeren en een creditcard kunnen koppelen. Volgens mij leveren ze max. 50kW laders, maar het kan je bij nood uit de brand helpen. Ik heb het gevoel dat het een beetje hit or miss is met laadpassen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
Na 2 heerlijke weken vanuit Marina di Pietrasantra, Toscane, teruggereden naar huis met onze Tesla Model Y Dual Motor mei 2023 . Prima reis gehad maar het was erg warm tot bijna 40 graden. Dat laatste had wel effect op de laadsnelheden in negatieve zin. Onze eerste stop was bij Tesla lader Melide aan het meer van Lugano. Schitterende plek , bij een park waar je langs het meer kunt wandelen. Nadeel is dat de lader een 125kW oud type is, dus die laadt niet snel. Door de (waarschijnlijk) hoge temperaturen kwam de laadsnelheid niet hoger dan 50 kW. Niet zo erg om daar rondje te lopen of een koffiestop te doen, maar het schoot niet op. Dus te weinig geladen waardoor we weer in Zwitserland moeste laden, wederom bij een 125 kW Tesla lader in Egerkingen. Daar was het nog dramatischer. 1e laadpaal niet hoger dan 31kW en daarna bij een andere paal aangesloten, geen buren en de snelheid kwam na een tijdje op 70 kW, maar niet hoger. Batterij was op temperatuur en vrij leeg 8%. Daardoor lang gestaan en te weinig geladen, waardoor de reis toch bijna een uur langer duurte dan de jaren ervoor. Toen bij de zelfde laders geweest en geen last van lage laadsnelheden gehad. Ik denk dat de hoge temperatuur debet was aan dit treurige laadverhaal. In Duitsland bij Tesla V4 laders geladen en daarbij ging het beter, maar 250kW heb ik niet gezien, maximaal 140kW. Ik weet niet of meer mensen dit soort ervaringen hebben gehad afgelopen dagen met die hoge temperaturen. Tot 30 graden geen problemen gehad op de heenweg.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:11
ASW1 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:30:
[...]

Ze zijn daar idd niet dikgezaaid, maar ze zijn er wel. In de praktijk zul je eenmaal op je bestemming niet heel veel rijden, dus ik zou hem voor aankomst nog even goed volladen onderweg, daar kom je de week wel mee door. Als dat niet zo is dan ben je zoveel onderweg dat je dan ook wel ergens laders tegenkomt. Het kan wel erg druk worden aan de laders in de zomervakantie; er zullen weinig locals in EV's rijden maar des te meer toeristen uit de grote Engelse steden die dit soort gebieden overspoelen in het hoogseizoen. Je kunt af en toe in de laadapps (Electroverse b.v.) spieken om een indruk te krijgen hoe druk het er is. De vraag is ook wat je bereid bent te betalen, snelladers van Instavolt zijn 92 pence oftewel ruim een euro per kWh, vind je dat acceptabel?

Verder nog de tip om te kijken of je ergens een lader in de buurt kunt vinden die niet in je laadapps staat, je kunt in google maps naar laders zoeken en daar staat dan meestal de naam van de aanbieder bij. Wat je in de UK ook vaak tegenkomt zijn wat oudere snelladers die met pakweg 50 kW kunnen laden, op zich prima als je geen haast hebt. Als het goedkoop moet kom je vaak bij 1 fasige AC laders terecht van 7 kW, zorg dat je een kabel meeneemt die daarvoor geschikt is.
We pakken sowieso de Tesla lader bij Flint, om hem daar nog even goed vol te krijgen. Van daar naar de bestemming is het een ruime 100 km, dus dan hebben we nog wel wat over in de tank.

En op zich is er op Anglesey ook nog wel een Tesla lader, maar dat is wel een half uur rijden...

En 50KW ergens pakken is geen probleem. Gaan we gewoon rustig koffie drinken en kunnen we weer door

• Dani86

Dani86

AeroGeek

[...]

Ik doel op Legoland Germany in Beieren.

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Ik ga iets verder (Lake District), maar weet nu al dat er bij mijn verblijf (en vlakbij) een laadpaal op de parkeerplaats staat.

Normaal rij ik een batterij op een dag niet leeg, dus we komen er wel, ook dankzij de Tesla laders.

Ik gebruik ook Google om laders te zoeken in de buurt. Wel weet ik dat je af en toe een app zal moeten installeren om te kunnen laden. Podpoint schijnt regelmatig voor te komen en ze staan niet op alle gekende kaarten.
Wij gaan dit jaar ook naar de UK. Zelf heb ik electroverse gedownload, die heeft een goede dekking zie ik.

• dChained
Pr088 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Houdt ABRP ook in jouw routeplanning ook rekening met Franse tol en met Duitse files? Ik merk de laatste jaren dat alle routeplanners de Baustelle onderschatten. Vanaf Breda is Frankrijk misschien wel een goede optie zou ik denken.
Ik denk het niet want ik heb de gratis variant. Gewoon de standaard calculatie doet hij.

Vorig jaar richting grens Duitsland / Zwitserland weinig file meegemaakt overigens.
Blik1984 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Ik krijg nu wederom Frankrijk als route. Qua file zal dat wel beter zijn maar in Duitsland kan je weer wat vlotter rijden. En ik kan de taal een beetje.

Is nog 2 maanden, zie het dan wel.

Thanks allemaal!

• WargamingPlayer
Dani86 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:06:
Tsja vakantie met het gezin en onderweg voor de zaak zijn twee verschillende dingen.
Voor de zaak gaat de snelheid er echt niet op. Wanneer ik het wel gedrag van die jonkies zie, hoe weinig ze zich inspannen, dan ga ik mij ook niet meer opwinden en haasten. Een probleem van vandaag is morgen er ook nog gewoon. Daar gaat harder rijden ook niks aan veranderen.

En als ik naar een ander kantoor ga dan mijn officiële standplaats compenseer ik die langere reistijd wel met korter werken. Waarom moet ik mij uit de naad werken terwijl zo een jonge gast om 10 uur binnen komt zetten en om 15.00 naar huis gaat met de melding “Ik werk thuis verder” en als je ze nodig hebt toevallig net die ene keer “even iets hadden”. Nee gewoon ook voor de baas lekker 100 waar je 100 mag, dan niet eens die 5km/u er bij pakken.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:24
Martijn77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Dat is wel mijn ervaring tot nu toe. Afgelopen meivakantie zijn we twee weken in Kroatië op vakantie geweest (Krk). Over de snelweg gaat het prima. Voldoende mogelijkheden om te laden.

in het binnenland moet je even zoeken. Maar ook daar geen moeilijkheden ondervonden. Was een zorgeloos verblijf in Kroatië.

[Afbeelding]
Ik zit wel een beetje oostelijker, helemaal bij Markaska. maar fijn om te horen dat het wel mee valt. Helaas wel in het hoogseizoen zal wel hier en daar druk zijn aan de laadpaal

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Zo eerste vakantie met de id.7 zit er op. Gereden naar Bretagne, Dol de Bretagne om precies te zijn. Was de eerste verre rit elektrisch, dus geen idee wat ik kon verwachten. Maar geen enkel issue gehad met laden, ok 1 de Lidl in de buurt was dicht voor een verbouwing waardoor we daar alleen in het weekend konden laden. Dus in plaats van 29ct per kW voor 35 moeten laden bij de Mac in de buurt. Onderweg gebruik gemaakt van de aanbieding van Fastned van 5.99 per maand voor Gold. Daar op de heen en terugreis in totaal 3x geladen dus dat er wel uit gehaald. Verder een keer een mispeer gehad in St Malo geparkeerd bij Qpark om te laden. Dit bleek 60ct en geen 30ct te zijn wat er op de paal stond. En nog traag geladen ook nog. Dus dat niet snel meer. Al met al de hele vakantie gezien voor 39ct per kW betaald gemiddeld. En wat een heerlijke reisauto is de id.7 toch! En voor mij geen andere auto meer de elektrisch, dat is zeker.

• dChained
Maarten Koning schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:34:
[...]

Waarom zou je Frankrijk willen vermijden op weg naar Zwitserland? Zelf vind ik de route door Frankrijk juist veel fijner dan die via Duitsland. De tol kost je misschien een tientje enkele reis, dat vind ik het dubbel en dwars waard, en met een tolbadge levert de tol ook geen oponthoud op. Ik reis minstens een keer per jaar van Arnhem via Basel naar midden-Zwitserland, dat doe ik al jaren, aanvankelijk via Duitsland maar daar ben ik na urenlange files (vooral bij Karlsruhe) en Baustellen wel van genezen. Wat een zooitje is het vaak. Hardrijden in Duitsland is grotendeels een illusie, een worst die je voortdurend wordt voorgehouden maar waarvan je nauwelijks eten kunt. Als er even een stukje 'onbegrensd' is, dan staat er na twee kilometer wel weer een bord "110", of er zit een trage rijder voor je.

Ook heel irritant is het "middenbaanplakken", een typisch Duitse liefhebberij. Ik denk wel eens dat de meeste Duitsers ooit bij rijles is aangeleerd dat de rechterbaan voor personenauto's strikt verboden gebied is, ook als deze rechterbaan tot aan de horizon leeg is. Ik kan er slecht tegen als je er helemaal omheen moet en ben, als ik er al tientallen ben tegengekomen, uiteindelijk wel eens geneigd om er rechts voorbij te gaan.

In Frankrijk zijn de wegen over het algemeen beter onderhouden dan in Duitsland, meestal een stuk rustiger, en de parkeerplaatsen langs de snelweg zijn vaak veel mooier, groter en schoner, met meer voorzieningen, zeker die langs de tolwegen. Je mag er 130 maar door het grotendeels ontbreken van files en Baustellen (/travaux) schiet je meestal toch beter op dan aan de andere kant van de Rijn.

Van Arnhem naar Basel en verder ga ik via Maastricht, Verviers, langs Spa-Francorchamps en Bitburg (Autobahn A60->A1), dan bij Saarbrücken de Franse grens over, en vervolgens over de A4, de A355 en A35 naar beneden langs Straatsburg en Mulhouse.

Langs het stuk tussen Verviers (B) en Wittlich (D) zijn niet veel snelladers, langs de Duitse A1 naar beneden is de situatie al beter, langs de Franse Autoroute zijn er genoeg, zowel direct aan de snelweg als dichtbij afslagen (vaak bij hotels en hypermarchés). Prima te doen lijkt me. Ik ga het dit jaar voor het eerst met een EV (VW ID.7 Pro S) doen maar heb er alle vertrouwen in.
Ah, deze had ik gemist.

Het is meer een persoonlijk veto. Heb niets met Frankrijk.

Aan de berichten hier te lezen is het qua rijden juist vaak beter dan Duitsland omdat ze daar net zoveel aan de weg bezig zijn als in Antwerpen.

Dus: we gaan het maar proberen.

• Skynett
Ik heb NL - Basel regelmatig gereden de afgelopen 15 jaar, en door Frankrijk valt het echt nooit tegen, terwijl Duitsland hit or miss is mbt files en/of wegwerkzaamheden.

Wat ik ook heel fijn vind aan de franse tolwegen (althans op deze route) is dat er gewoon weinig verkeer is, en dat maakt het rijden nog relaxter.

En als je wil blazen, doe dat dan nog lekker in Duitsland, op dat stukje waar het nog mag tussen de files door. Ik moet zeggen dat met de loop der jaren die behoefte bij mij volledig is verdwenen.

Maar goed ieder het zijne, ik ben inmiddels groot fan van de Franse tolwegen.

• PeterZ(on)
Skynett schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:57:

Dat vinden Duitsers zelf ook. Eerst vinden ze die 130 km/h te langzaam maar eenmaal op bestemming zeggen dat het relaxter rijden is en omdat je zonder baustelles kunt doorrijden zijn ze er toch eerder.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:25
Afgelopen jaren ben ik al een aantal keren met een Tesla Model Y LR naar noord-Spanje gereden (omgeving Girona). Nooit echt laadproblemen gehad, behalve in het dorpje in Spanje waar we doorgaans verblijven. Daar zijn te weinig laders voor het groeiend aantal EV's. Dat betekent af en toe om 7 uur opstaan en laden.

Afgelopen weken echter voor het eerst met de auto naar zuid-Spanje gereden (Malaga). Daarbij heb ik nagenoeg vertrouwd op de laadadviezen van Tesla, waarbij ik heb aangegeven dat ik op de plek van bestemming nog 30% accu wilde overhouden. In totaal 25 keer moeten laden op 4.696 km (totaal verbruik 814,6 kWH, gemiddeld 173,5 kWh), waarbij ik altijd de maximumsnelheid heb gereden (waar mogelijk). Wederom bevestigd dat (snel)laden in Frankrijk geen enkel probleem is. Genoeg aanbod langs de snelwegen en vooral ook grote Tesla-laadpleinen met zelfs aparte plekken voor auto's met aanhanger.

Wel ben ik geschrokken van het aanbod in Spanje. Op de heenreis ben ik via Bordeaux - San Sebastian - Madrid - Malaga gereden. Het aanbod, zowel Tesla als non-Tesla is echt beperkt en ik heb bij slechts een beperkt aantal benzinestations langs de weg ook (snel)laders zien staan. Als ze er al zijn wordt het ook lang niet altijd op de weg aangegeven. Ook superchargers zijn er beperkt en als ze er zijn is het regelmatig een achteraf hoekje op een rommelig (parkeer)terrein. Ik heb dus voor het eerst echt goed moeten opletten wat de planning was en of ik die met mijn rijstijl zou halen.

Op de terugweg via Sevilla, naar Caceres en Salamanca gereden. Ook dan is het goed opletten. Bv: tussen Sevilla en Caceres (300 km) is er slechts 2 superchargers. Je moet bij vertrek dus genoeg accu hebben om die te halen. Uiteindelijk vanuit Salamanca in 1 ruk terug gereden (1750 Km) met 10 laadstops.

Het was wel voor het eerst dat ik 's nachts heb moeten snelladen. En dat vond ik toch ook bij Tesla wat minder prettig. De laadpleinen zijn vaak wat afgelegen en dit voelde niet helemaal veilig (wss onterecht). Daarom bij de 2 nachtsessies in Frankrijk ervoor gekozen om te snelladen langs de snelweg bij Total Energies. Wat duurder, maar voelde beter.

Alles bij elkaar een mooie ervaring en ik heb ervaren dat je gewoon prima met je EV naar zuid-Spanje kunt rijden. Alleen waar je in Frankrijk niet na hoeft te denken, is dat in Spanje helaas nog niet het geval. Ik heb bv in de steden waar wij zaten geen laadpalen langs de weg zien staan en dus ook nagenoeg geen EV's. Maar dat zal wel kip en ei verhaal zijn. Ten slotte viel mij in Frankrijk nog op dat ze op steeds meer parkeerplaatsen (dus zonder tankstation) wel snelladers aan het plaatsen zijn. Een mooie ontwikkeling!

This train carries saints and sinners

• Yolo2
Rob Voets schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Franse snelwegen zijn over het algemeen wel leuker. Ze geven met borden aan als er iets bijzonders in de buurt is. Zo heb je het idee dat je het bezoekt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/18/met-die-duizenden-bruine-borden-is-de-snelweg-frankrijks-grootste-museum-a4927862

(excuses als dit achter betaalmuur zit)
Klopt maar die duitse autobahn is veel stukken saai

• WargamingPlayer
Skynett schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:57:
Ik heb NL - Basel regelmatig gereden de afgelopen 15 jaar, en door Frankrijk valt het echt nooit tegen, terwijl Duitsland hit or miss is mbt files en/of wegwerkzaamheden.

Wat ik ook heel fijn vind aan de franse tolwegen (althans op deze route) is dat er gewoon weinig verkeer is, en dat maakt het rijden nog relaxter.

En als je wil blazen, doe dat dan nog lekker in Duitsland, op dat stukje waar het nog mag tussen de files door. Ik moet zeggen dat met de loop der jaren die behoefte bij mij volledig is verdwenen.

Ik ben zelf wel een beetje genezen van Duitsland. Wanneer je richting Passau gaat of Zwitserland dan kan je hele stukken niet sneller dan 100, overal waar je twee banen hebt is er wel een “Umwaldschutz” zone waar je over 200 meter niet harder dan 100 mag (en ze flitsen er ook). Of je hebt stukken van 15km waar ze aan de weg werken.

Ik weet nog dat je in 11-14 uur naar Arrad in Roemenië reed, nu ondanks de snelwegen in Hongarije is Duitsland het meest problematisch.

Zelfs naar Milaan rij ik tegenwoordig gewoon via België, Frankrijk en Zwitserland. Niks Duitsland meer.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-08 21:42
Hierbij een ervaring van mij :)

Afgelopen 10 weken ca 9.000 km gereden in een rondreis met een vouwwagen. De combinatie was een Tesla model Y 2025 (non-juniper) standard range met 60kwh BYD batterij en daarachter een Zambezi vouwwagen.

De reis was een rondje langs de kust van het Iberisch schiereiland (Spanje en Portugal) en een aantal campings en stops in Frankrijk.

Het was echt helemaal prima kwa laadpalen en range. Met twee kleine kinderen (peuter en baby) was het vooral de kunst om de stops te timen met wakker worden, luiers,.etc. Vrijwel altijd reed ik met 100% batterij weer weg na een stop. De laadsnelheid deed er niet zo toe, zolang het boven de 100kw was.

Ook in Spanje en Portugal vaak gewoon op bestemming geladen als ik boodschappen deed bij een supermarkt.

Volgens de boordcomputer heb ik gemiddeld 195 wh/km gereden op 9000km. De snelwegen tussen de stops waren met de vouwwagen en de rest ritjes naar de supermarkt, citytrips, e.d. In Frankrijk ook gewoon 130 km/uur gereden omdat de kinderen toch niet langer dan 2 uur zonder stop kunnen.

Octopus Electroverse was wel een uitkomst in Spanje en Portugal want daar werkte mijn EU MTC kaart niet meer.

Ik rij nu ruim 6 jaar EV, maar zo'n lange rondreis naar het zuiden was nieuw voor mij. Al met al heel tevreden met hoe het ging.

Tot slot; iedere keer dacht ik weer; hoe heerlijk zou het zijn als alle voertuigen op campings en in steden EVs waren kwa stank, herrie, etc. Wie weet over een aantal jaar ... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rOneSATyp4RhUlw5huKeEobUyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OS6ey3Yp7hj7feAMX4QYrKN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 30-06-2026 21:37 ]

• bert pit
  • Laatst online: 12:27
Louwke schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:32:
Zo eerste vakantie met de id.7 zit er op. Gereden naar Bretagne, Dol de Bretagne om precies te zijn. Was de eerste verre rit elektrisch, dus geen idee wat ik kon verwachten. Maar geen enkel issue gehad met laden, ok 1 de Lidl in de buurt was dicht voor een verbouwing waardoor we daar alleen in het weekend konden laden. Dus in plaats van 29ct per kW voor 35 moeten laden bij de Mac in de buurt. Onderweg gebruik gemaakt van de aanbieding van Fastned van 5.99 per maand voor Gold. Daar op de heen en terugreis in totaal 3x geladen dus dat er wel uit gehaald. Verder een keer een mispeer gehad in St Malo geparkeerd bij Qpark om te laden. Dit bleek 60ct en geen 30ct te zijn wat er op de paal stond. En nog traag geladen ook nog. Dus dat niet snel meer. Al met al de hele vakantie gezien voor 39ct per kW betaald gemiddeld. En wat een heerlijke reisauto is de id.7 toch! En voor mij geen andere auto meer de elektrisch, dat is zeker.
Ik heb voor Frankrijk de Electra+ gebruikt op de laatste vakantie. 29 cent bij abo op de eigen stations, hier en daar 19 cent, goede snelladers en vanaf morgen kun je ook met die pas bij derden terecht. Abo kost 5 euro, 1e maand gratis. Zonder abo kun je ook overal laden overigens. Maar met name snelladen is interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 30-06-2026 22:00 ]

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:45
MWDKing schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:36:
Hierbij een ervaring van mij :)

Afgelopen 10 weken ca 9.000 km gereden in een rondreis met een vouwwagen. De combinatie was een Tesla model Y 2025 (non-juniper) standard range met 60kwh BYD batterij en daarachter een Zambezi vouwwagen.

De reis was een rondje langs de kust van het Iberisch schiereiland (Spanje en Portugal) en een aantal campings en stops in Frankrijk.

Het was echt helemaal prima kwa laadpalen en range. Met twee kleine kinderen (peuter en baby) was het vooral de kunst om de stops te timen met wakker worden, luiers,.etc. Vrijwel altijd reed ik met 100% batterij weer weg na een stop. De laadsnelheid deed er niet zo toe, zolang het boven de 100kw was.

Ook in Spanje en Portugal vaak gewoon op bestemming geladen als ik boodschappen deed bij een supermarkt.

Volgens de boordcomputer heb ik gemiddeld 195 wh/km gereden op 9000km. De snelwegen tussen de stops waren met de vouwwagen en de rest ritjes naar de supermarkt, citytrips, e.d. In Frankrijk ook gewoon 130 km/uur gereden omdat de kinderen toch niet langer dan 2 uur zonder stop kunnen.

Octopus Electroverse was wel een uitkomst in Spanje en Portugal want daar werkte mijn EU MTC kaart niet meer.

Ik rij nu ruim 6 jaar EV, maar zo'n lange rondreis naar het zuiden was nieuw voor mij. Al met al heel tevreden met hoe het ging.

Tot slot; iedere keer dacht ik weer; hoe heerlijk zou het zijn als alle voertuigen op campings en in steden EVs waren kwa stank, herrie, etc. Wie weet over een aantal jaar ... ;)

[Afbeelding]
Auto van de zaak en 10 weken weg. Wat een luxe.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Pagina: 1 ... 154 ... 171 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.