Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Dat is ook mijn ervaring.Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Mwah. De tijdwinst leek mij miniem. Je kunt contactloos afrekenen met bank of creditcard.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je kan met die tolbadge door elk poortje, niet alleen die met T maar er zijn inderdaad mensen die dat niet weten want ik heb het ook al gezienPeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Dat is ook mijn ervaring.Ik rij veelal achter een vrachtauto en die kan dan doorrijden en ik moet betalen maar we zijn dan eigenlijk net zo snel, secondewerk, meer is het niet. In het vakantieseizoen en/of als er een wachtrij is en je met een tolkastje kunt doorrijden geeft het tijdwinst maar ik zie ook wel eens een wachtrij bij de T en bij de betaalpoortjes kun je dan wel doorrijden. Ik heb er vaak over gedacht het te nemen maar zie er toch telkens weer vanaf.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Ja dat weet ik maar dat gaat ook amper sneller dan kaartje erin en bankpas ervoor houden. Ik zie het zojuist bij de XPeng tour, ze hadden ook een normale poort en stonden bijna stil.Largamelion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:13:
[...]
Je kan met die tolbadge door elk poortje, niet alleen die met T maar er zijn inderdaad mensen die dat niet weten want ik heb het ook al gezien.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik gebruik het al sinds 2018 (als ik naar mijn facturen kijk) en je hoeft maandelijks niks te betalen, enkel als je er gebruik van maakt betaal je de € 1,90 maandelijkse kost. Gebruik je het niet betaal je maandelijks niks.Largamelion schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:54:
Ik zou niet meer zonder tolbadge willen vertrekken. Jaarlijks naar Spanje en echt een verademing als je veel bij Tesla/Electra laadt en dus bij zowat elke stop van de snelweg moet. Ik verlies ook aan andere poortjes geen seconde, gewoon beetje vertragen en direct weer door, heerlijk. Gebruik zelf overigens Bip & Go van m'n zus. Maandje activeren maar dat beetje extra geld heb ik met plezier over voor het extra comfort. Ook tijdens drukte kan je gewoon door elk poortje dus kies je gewoon de poort waar geen rij staat.
En het gaat sneller, ALTIJD... getest met een collega en samen naast mekaar naar het tolpoortje gereden, hij betalen, ik tolbadge... en ik zag hem niet meer in mijn spiegels
[ Voor 9% gewijzigd door RigolleM op 17-06-2026 15:42 ]
Rij al tig jaar met de badge, nevernooitnie problemen, broertjelief hetzelfde verhaal. Of n=2?PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:16:
Mits het werkt want daar hoor je nogal eens over. Gisteren nog tijdens de livestream met de Xpeng G9 in Frankrijk waren ze weer opgelucht dat het werkte. Gewoon een kaartje trekken en daarna betalen met je pinpas werkt altijd, geen aanschafkosten en maandelijks abo.
En ik ga al zo'n 35 jaar naar Frankrijk, voorheen kaartje trekken nu met badge, je hebt gelijk, het gaat inderdaad niet amper sneller, nee het gaat vele malen sneller.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:20:
Ja dat weet ik maar dat gaat ook amper sneller dan kaartje erin en bankpas ervoor houden. Ik zie het zojuist bij de XPeng tour, ze hadden ook een normale poort en stonden bijna stil.
Uiteraard in de herfst is het dan te verwaarlozen maar tijdens de zomermaanden echt significant sneller.
Op bestemming nu ook bij de Lidl geladen. Als je een account aanmaakt in de Lidl plus app aanmaakt en deze op Frankrijk zet kan je bij veel winkels snelladen voor ook €0,29. Alleen even CC en een frans (vakantie)adres toevoegen. Nadeel is dat er vaak maar 2 laadpunten zijn, dus je moet een beetje geluk hebben.
Mocht je de Lidl plus app ook in NL gebruiken dan kun je eenvoudig terug NL selecteren en heb je ook al je instellingen en bonnen etc. terug.
Ik was recent in Kroatië. Daar wilde ik de Lidl app ook omzetten om daar te laden, ik moest dan akkoord gaan met een nieuwsbrief en SMS reclame berichten. Daar had ik uiteraard geen zin in en de keuze betekende dat ik de app niet om kon zetten. Keuzevrijheid en privacy zijn daar kennelijk niet zo belangrijk… Heb maar ergens anders de auto opgeladen.Vincent_89 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:06:
Momenteel in Frankrijk aan het reizen. Via Orleans naar Bourdeaux en voornamelijk Electra gebruikt met Electra+ abbo (1 maand gratis). Meestal laden voor €0,29.
Op bestemming nu ook bij de Lidl geladen. Als je een account aanmaakt in de Lidl plus app aanmaakt en deze op Frankrijk zet kan je bij veel winkels snelladen voor ook €0,29. Alleen even CC en een frans (vakantie)adres toevoegen. Nadeel is dat er vaak maar 2 laadpunten zijn, dus je moet een beetje geluk hebben.
Mocht je de Lidl plus app ook in NL gebruiken dan kun je eenvoudig terug NL selecteren en heb je ook al je instellingen en bonnen etc. terug.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Omdat het dan het lange weekend van Quatorze Juillet is, en we de route du Soleil rijden, hou ik m'n hart al vast voor de drukte op de weg. Ik wil echt absoluut niet in de rij hoeven staan voor een laadpaal, (want 3 jonge kinderen) dus ik twijfel nu tussen een Ionity Passport of een Tesla-abonnement als hoofdstrategie. Tesla heeft (naar ik online lees) de grootste laadpleinen (vaak wel 16 tot 28 plekken), wat de kans op wachtrijen een stuk kleiner maakt. Maar ja, de ID.7 heeft de laadpoort rechtsachter. Bij die oudere Tesla V3-laders met die korte kabels moet ik dus 'verkeerdom' parkeren, waardoor ik meteen een extra plek blokkeer. Is dat op zo'n topdrukte-dag überhaupt te doen zonder ruzie te krijgen? Of staan er inmiddels genoeg V4-laders op de route richting Perpignan?
Aan de andere kant heeft Ionity veel locaties en liggen ze direct aan de snelweg, maar die stations zijn vaak (ook naar ik online lees) een stuk kleiner (soms maar 4 tot 6 palen). Ik vrees dat ik daar straks in een laadfile kom te staan. Wat is nu de slimste keuze tijdens deze Franse drukte? Wegen de grote locaties van Tesla op tegen het gedoe met de laadpoort bij de V3-palen, of kan ik toch beter voor Ionity (of partijen als TotalEnergies en Fastned) kiezen?
Ik ben je een paar dagen voor, we rijden donderdag 9 en vrijdag 10 juli via de route du soleil naar de Costa brava.Chalk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
Op zondag 12 en maandag 13 juli rijden we met onze Volkswagen ID.7 naar Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk. Het zal onze eerste lange vakantie rit worden.
Omdat het dan het lange weekend van Quatorze Juillet is, en we de route du Soleil rijden, hou ik m'n hart al vast voor de drukte op de weg. Ik wil echt absoluut niet in de rij hoeven staan voor een laadpaal, (want 3 jonge kinderen) dus ik twijfel nu tussen een Ionity Passport of een Tesla-abonnement als hoofdstrategie. Tesla heeft (naar ik online lees) de grootste laadpleinen (vaak wel 16 tot 28 plekken), wat de kans op wachtrijen een stuk kleiner maakt. Maar ja, de ID.7 heeft de laadpoort rechtsachter. Bij die oudere Tesla V3-laders met die korte kabels moet ik dus 'verkeerdom' parkeren, waardoor ik meteen een extra plek blokkeer. Is dat op zo'n topdrukte-dag überhaupt te doen zonder ruzie te krijgen? Of staan er inmiddels genoeg V4-laders op de route richting Perpignan?
Aan de andere kant heeft Ionity veel locaties en liggen ze direct aan de snelweg, maar die stations zijn vaak (ook naar ik online lees) een stuk kleiner (soms maar 4 tot 6 palen). Ik vrees dat ik daar straks in een laadfile kom te staan. Wat is nu de slimste keuze tijdens deze Franse drukte? Wegen de grote locaties van Tesla op tegen het gedoe met de laadpoort bij de V3-palen, of kan ik toch beter voor Ionity (of partijen als TotalEnergies en Fastned) kiezen?
Dit jaar probeer ik Electra, maar dat zijn ook allemaal kleinere locaties.
Ik hoop/verwacht dat zo vóór het weekend minder druk zal zijn, anders converteer ik nog wel naar Tesla.
Tesla is vorig jaar iig goed bevallen, hier ook een ID.7 wel met vouwwagen.
Toen op vrijdag zaterdag, ook bij V3’s voldoende ruimte.
Hier staan de V4’s op dat traject:
:strip_exif()/f/image/nCW5Rl33JApR5pk3FJld9xDT.jpg?f=fotoalbum_large)
Die V4 in Montpelier is geen aanrader, wat in de stad, bij een soort centrum, was enorm druk met parkeerplek zoekende bezoekers.
Wat ook niet hielp was dat er een grote Petangue wedstrijd gaande was.
[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 17-06-2026 23:00 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Het voorbehoud van vakantieperiode en drukte had ik gemaakt, maar dat is nu nog niet aan de orde. En ik rij altijd buiten het seizoen om dus geen ervaring met die tijden. Maar goed, ieder zo zijn voorkeur.Zjanzjak schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Uiteraard in de herfst is het dan te verwaarlozen maar tijdens de zomermaanden echt significant sneller.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Op knip kun je alle Tesla locaties op veel manieren filteren waaronder de versies en het aantal stalls. Wat ik zo snel inschat is dat je met een ID.7 ook met alleen V4 makkelijk op je bestemming komt en zelfs kunt kiezen voor alleen grotere locaties.Chalk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
Op zondag 12 en maandag 13 juli rijden we met onze Volkswagen ID.7 naar Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk. Het zal onze eerste lange vakantie rit worden.
[...] twijfel nu tussen een Ionity Passport of een Tesla-abonnement als hoofdstrategie. Tesla heeft (naar ik online lees) de grootste laadpleinen (vaak wel 16 tot 28 plekken), wat de kans op wachtrijen een stuk kleiner maakt. Maar ja, de ID.7 heeft de laadpoort rechtsachter. Bij die oudere Tesla V3-laders met die korte kabels moet ik dus 'verkeerdom' parkeren,
[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 18-06-2026 07:34 . Reden: Referral verwijderd ]
Hierbij heb ik vooral gekozen voor meerdere laadpunten bij elkaar, waarbij ik een abbo neem op Mobilize ivm Ionity en de ANWB pas. Met beide passen moet ik gemiddeld rond of onder de 0,50 per kwh uitkomen. Daarnaast de Tesla app erbij (zonder abbo) om in geval van laadstress toch nog te kunnen laden. (tesla via ANWB pas ligt 0,10 cent kWh duurder). En de lidl app ligt ook klaar voor het geval dat
De laadplekken zijn gekozen rondom supermarkten ivm de mindere drukte dan de befaamde plekken langs de snelweg.
Het is de eerste keer electrisch rijden incl. bagagewagen, dus we doen lekker rustig aan en gaan het ervaren.
Doe maar een onsje meer...
Hoop dat het meevalt voor je, maar drukke zomermaanden zijn drukke zomermaanden en dan is er soms geen ontkomen aan, net als vroeger toen we tankten langs de tolweg in Frankrijk en je ook een auto of 3 tot 5 voor je neus had om te tanken. Enige wat misschien kan helpen is, als blijkt dat het te druk voor je is, om van de snel-/tolweg af te gaan en voor bijvoorbeeld Electra of een andere snellader te gaan. Alleen is de kans dan weer groot dat je zonder voorzieningen (toielt e.d.) zit.Chalk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
Op zondag 12 en maandag 13 juli rijden we met onze Volkswagen ID.7 naar Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk. Het zal onze eerste lange vakantie rit worden.
Omdat het dan het lange weekend van Quatorze Juillet is, en we de route du Soleil rijden, hou ik m'n hart al vast voor de drukte op de weg. Ik wil echt absoluut niet in de rij hoeven staan voor een laadpaal,
Maar blijkbaar moeten de meeste mensen meteen vrijdagmiddag de kinderen uit school de auto in slepen en dan 2 dagen in de file staan. Mijn kinderen hebben 6 weken vakantie dus is tijd genoeg, het is tenslotte vakantie. Maar rijden op zaterdag ga ik niet meer doen. Met geen een auto, niet benzine en niet elektrisch.
Zo doe ik het ook nog sterker ik neem nooit meer een peage. Lekker relaxed er is er één hier op het forum die achter een vrachtwagen blijft hangen om zo goedkoop mogelijk te rijden. Pak dan de mooie binnenwegen.jongetje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:23:
Ik kies er juist voor om door de week te rijden naar mijn vakantie bestemming. En als de aankomstdatum bijvoorbeeld zaterdag is ga ik donderdag of vrijdag (afhankelijk van de afstand) al rijden en dan zaterdag wat uitslapen, rustig ontbijten en de laatste km rijden. Bij een aankomst op zondag op vrijdag gereden en 2 nachten in een hotel met zwembad en bij een leuke plaats. Die kosten vallen best mee (vaak goedkoper dan 2 nachten op je eindbestemming) en je hebt een rustigere reis en extra vakantie.
Maar blijkbaar moeten de meeste mensen meteen vrijdagmiddag de kinderen uit school de auto in slepen en dan 2 dagen in de file staan. Mijn kinderen hebben 6 weken vakantie dus is tijd genoeg, het is tenslotte vakantie. Maar rijden op zaterdag ga ik niet meer doen. Met geen een auto, niet benzine en niet elektrisch.
Ik kan me indenken dat je vooraf een heel plan hebt, maar mijn ervaring is dat als je eenmaal onderweg bent, je wil laden wanneer je wilt. Soms tijdens een ongeplande stop. Soms wil je juist iets beters eten dan een zompig benzinestation broodje en is het niet erg om de snelweg te verlaten.Chalk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
Op zondag 12 en maandag 13 juli rijden we met onze Volkswagen ID.7 naar Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk. Het zal onze eerste lange vakantie rit worden.
Omdat het dan het lange weekend van Quatorze Juillet is, en we de route du Soleil rijden, hou ik m'n hart al vast voor de drukte op de weg. Ik wil echt absoluut niet in de rij hoeven staan voor een laadpaal, (want 3 jonge kinderen) dus ik twijfel nu tussen een Ionity Passport of een Tesla-abonnement als hoofdstrategie. Tesla heeft (naar ik online lees) de grootste laadpleinen (vaak wel 16 tot 28 plekken), wat de kans op wachtrijen een stuk kleiner maakt. Maar ja, de ID.7 heeft de laadpoort rechtsachter. Bij die oudere Tesla V3-laders met die korte kabels moet ik dus 'verkeerdom' parkeren, waardoor ik meteen een extra plek blokkeer. Is dat op zo'n topdrukte-dag überhaupt te doen zonder ruzie te krijgen? Of staan er inmiddels genoeg V4-laders op de route richting Perpignan?
Aan de andere kant heeft Ionity veel locaties en liggen ze direct aan de snelweg, maar die stations zijn vaak (ook naar ik online lees) een stuk kleiner (soms maar 4 tot 6 palen). Ik vrees dat ik daar straks in een laadfile kom te staan. Wat is nu de slimste keuze tijdens deze Franse drukte? Wegen de grote locaties van Tesla op tegen het gedoe met de laadpoort bij de V3-palen, of kan ik toch beter voor Ionity (of partijen als TotalEnergies en Fastned) kiezen?
Als je een abo neemt, ga je toch je best doen om die specifieke aanbieder te bereiken, terwijl dat soms helemaal niet goed uitkomt. Daarbij vind ik betrouwbaarheid van de aanbieder ook een argument waardoor het meer mag kosten.
Ergo, uiteindelijk kom ik bijna altijd terecht bij een FastNed of Tesla. FastNed als je een snelle stop maakt, want die zitten vaak aan de snelweg. Tesla als je even de tijd wil nemen voor een lunch, want die zitten vaak buiten de snelweg maar wel bij winkelcentra enzo.
En als laatste.. ik kan het niet keihard bewijzen, maar FastNed lijkt vaak wat rustiger omdat ze wat duurder zijn. En bij Tesla heb je vaak zoveel palen dat je nooit hoeft te wachten.
En eenmaal op locatie pak je elk station dat je kan pakken, zodra je boodschappen gaat doen of een andere activiteit.
Kia Niro-EV 2024
De prijzen via Mobilize liggen nu (sinds mei) een stuk hoger dan rechtstreeks via Ionity (zie een eerdere analyse), dus je kunt beter een Ionity Power abo nemen.Intheweb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:34:
Zodra de vakanties beginnen zakken wij ook af naar Frankrijk, maar dan richting de Dordonge.
Hierbij heb ik vooral gekozen voor meerdere laadpunten bij elkaar, waarbij ik een abbo neem op Mobilize ivm Ionity en de ANWB pas. Met beide passen moet ik gemiddeld rond of onder de 0,50 per kwh uitkomen. Daarnaast de Tesla app erbij (zonder abbo) om in geval van laadstress toch nog te kunnen laden. (tesla via ANWB pas ligt 0,10 cent kWh duurder). En de lidl app ligt ook klaar voor het geval dat![]()
De laadplekken zijn gekozen rondom supermarkten ivm de mindere drukte dan de befaamde plekken langs de snelweg.
Het is de eerste keer electrisch rijden incl. bagagewagen, dus we doen lekker rustig aan en gaan het ervaren.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Niet zo aggressief optrekken na de poortjesRigolleM schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Ik gebruik het al sinds 2018 (als ik naar mijn facturen kijk) en je hoeft maandelijks niks te betalen, enkel als je er gebruik van maakt betaal je de € 1,90 maandelijkse kost. Gebruik je het niet betaal je maandelijks niks.
En het gaat sneller, ALTIJD... getest met een collega en samen naast mekaar naar het tolpoortje gereden, hij betalen, ik tolbadge... en ik zag hem niet meer in mijn spiegels
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik merk dat inderdaad ook. Met een abbonement ga je mikken op bepaalde stations, terwijl de reis soms anders loopt. Hoger verbruik, toch een half uurtje eerder naar de wc enz.Freak187 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:29:
[...]
Ik kan me indenken dat je vooraf een heel plan hebt, maar mijn ervaring is dat als je eenmaal onderweg bent, je wil laden wanneer je wilt. Soms tijdens een ongeplande stop. Soms wil je juist iets beters eten dan een zompig benzinestation broodje en is het niet erg om de snelweg te verlaten.
Als je een abo neemt, ga je toch je best doen om die specifieke aanbieder te bereiken, terwijl dat soms helemaal niet goed uitkomt. Daarbij vind ik betrouwbaarheid van de aanbieder ook een argument waardoor het meer mag kosten.
Ergo, uiteindelijk kom ik bijna altijd terecht bij een FastNed of Tesla. FastNed als je een snelle stop maakt, want die zitten vaak aan de snelweg. Tesla als je even de tijd wil nemen voor een lunch, want die zitten vaak buiten de snelweg maar wel bij winkelcentra enzo.
En als laatste.. ik kan het niet keihard bewijzen, maar FastNed lijkt vaak wat rustiger omdat ze wat duurder zijn. En bij Tesla heb je vaak zoveel palen dat je nooit hoeft te wachten.
En eenmaal op locatie pak je elk station dat je kan pakken, zodra je boodschappen gaat doen of een andere activiteit.
Het Electra Smart+ abonnement is dan wel een aanrader. Deze periode 2 maand gratis! En daarmee 39 cent bij hun eigen laadpalen, maar ook 49 cent in Frankrijk bij Fastned, Ionity en Atlante.
By the way, hier in de regio zie ik ook best veel ENGIE laadpalen. Is er nog een voordelige laadpas voor hen? Of gewoon met app of creditcard?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Die 2 maand gratis is enkel voor nieuwe klanten btw, die heb ik vorig jaar al gebruikt maar zonder is het ook maar 4,99€. Ik zie wel op de site nog een andere code die 1 maand gratis zou opleveren, misschien werkt die wel voor bestaande klanten, ga ik volgende week testen wanneer ik het abo activeer. Alleen jammer dat Electra in Spanje totaal niet vertegenwoordigd is en dat Google Maps op AAOS er ook geen filter voor heeft.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Het Electra Smart+ abonnement is dan wel een aanrader. Deze periode 2 maand gratis! En daarmee 39 cent bij hun eigen laadpalen, maar ook 49 cent in Frankrijk bij Fastned, Ionity en Atlante.
Hoezo niet, er is niets leukers met 'n EV
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Insgelijks, met geen 10 paarden krijgen ze mij weg in de drukke zomermaanden tijdens een weekend, altijd er voor of er na, maar voor sommigen is het toch een beetje noodzaak.jongetje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:23:
Maar rijden op zaterdag ga ik niet meer doen. Met geen een auto, niet benzine en niet elektrisch.
De timing om Antwerpen, Brussel, Parijs of Lyon voorbij te rijden is altijd wel iets.Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Insgelijks, met geen 10 paarden krijgen ze mij weg in de drukke zomermaanden tijdens een weekend, altijd er voor of er na, maar voor sommigen is het toch een beetje noodzaak.
Antwerpen is momenteel allen 's nachts filevrij, overdag verlies je altijd 30-45minuten, Brussel... idem.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Slovenië is perfect te doen. Rij je in een ruk naar daar en blijf je vervolgens ter plekke?Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:00:
Deze zomer met de EV (model 3) naar Slovenië. Uiteraard kan ik bij Tesla laden en is er een ANWB pas aanwezig. Zijn er nog andere tips ter overweging? Want Slovenië is geen Frankrijk.
In dat geval, onderweg gewoon Superchargers gebruiken en bij aankomst even kijken welk AC aanbod er allemaal in de buurt is. Appje van de goedkoopste/best gelokaliseerde aanbieder installeren en laden. OneCharge Petrol heeft een vrij uitgebreid netwerk in Slovenie.
Nee, we hebben 1 overnachting in Duitsland heen en terug. OneCharge petrol is een goede tip, waarvoor dank.Promotioneel schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:30:
[...]
Slovenië is perfect te doen. Rij je in een ruk naar daar en blijf je vervolgens ter plekke?
In dat geval, onderweg gewoon Superchargers gebruiken en bij aankomst even kijken welk AC aanbod er allemaal in de buurt is. Appje van de goedkoopste/best gelokaliseerde aanbieder installeren en laden. OneCharge Petrol heeft een vrij uitgebreid netwerk in Slovenie.
In Slovenie hebben we 4 verschillende slaapplekken door het hele land
[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 18-06-2026 10:43 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Je zou wat extra kilometers kunnen maken om in een wat rustiger deel van FR naar het zuiden te rijden.Chalk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
Op zondag 12 en maandag 13 juli rijden we met onze Volkswagen ID.7 naar Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk. Het zal onze eerste lange vakantie rit worden.
Omdat het dan het lange weekend van Quatorze Juillet is, en we de route du Soleil rijden, hou ik m'n hart al vast voor de drukte op de weg. Ik wil echt absoluut niet in de rij hoeven staan voor een laadpaal, (want 3 jonge kinderen) dus ik twijfel nu tussen een Ionity Passport of een Tesla-abonnement als hoofdstrategie. Tesla heeft (naar ik online lees) de grootste laadpleinen (vaak wel 16 tot 28 plekken), wat de kans op wachtrijen een stuk kleiner maakt. Maar ja, de ID.7 heeft de laadpoort rechtsachter. Bij die oudere Tesla V3-laders met die korte kabels moet ik dus 'verkeerdom' parkeren, waardoor ik meteen een extra plek blokkeer. Is dat op zo'n topdrukte-dag überhaupt te doen zonder ruzie te krijgen? Of staan er inmiddels genoeg V4-laders op de route richting Perpignan?
Aan de andere kant heeft Ionity veel locaties en liggen ze direct aan de snelweg, maar die stations zijn vaak (ook naar ik online lees) een stuk kleiner (soms maar 4 tot 6 palen). Ik vrees dat ik daar straks in een laadfile kom te staan. Wat is nu de slimste keuze tijdens deze Franse drukte? Wegen de grote locaties van Tesla op tegen het gedoe met de laadpoort bij de V3-palen, of kan ik toch beter voor Ionity (of partijen als TotalEnergies en Fastned) kiezen?
In plaats van de autoroute du soleil kies je dan meer centraal door FR. Ikzelf heb jaren over Clermont-Ferrand gereden. Recent redelijk wat Tesla superchargers extra toegevoegd op die route dus automatisch V4 en wat grotere sites.
Over Limoges/Toulouse kan ook maar vanuit NL is dat minder evident dan vanuit BE zoals voor mij.
- Zweden: Ionity met abo: 29 cent. En gratis AC laden bij het IKEA museum in Älmhult.
- Åland: ABC: 20-24 cent.
- Finland: ABC: 20-24 cent / Ionity met abo: 24 cent.
- Estland: Ionity met abo: 33 cent.
- Letland: Inbalance Grid AC: 26 cent.
- Litouwen: Inbalance Grid: DC 24 cent.
- Polen hebben we overgeslagen (ferry Klaipeda - Kiel)
- Over Duitsland is hier genoeg geschreven.
Lekker!
Toen ik een dikke 50 jaar geleden verplicht vast zat aan de bouwvakvakantie nam ik gewoon een extra verlofdag op en reed voor de dikke files uit, nog steeds druk maar goed te doen. De jaren daarna kon ik altijd mijn eigen vakantietijd bepalen en bleef ver weg van de drukke periodes, en nu als pensionado al helemaal. Alle tijd en pak routes binnendoor of snel(tol)weg als het mij beter past. Liever een paar extra overnachtingen en binnendoor dan stressen.Zjanzjak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Insgelijks, met geen 10 paarden krijgen ze mij weg in de drukke zomermaanden tijdens een weekend, altijd er voor of er na, maar voor sommigen is het toch een beetje noodzaak.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
We heffen lekker veel belasting op kwhtjes..
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
Ja, maar daar zijn de hotels mogelijk wat goedkoper...Napsju schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:59:
Recentelijk een rondje Scandinavie en de Baltics gemaakt, en uiteraard even gekeken naar de goedkoopste laadopties op de route. Prijzen per kWh. Soms AC, meestal DC geladen. Ionity maandabo genomen en na de reis gelijk opgezegd. Abo kan je op elk moment nemen en loopt dan tot precies een maand in de toekomst. Dus niet van/tot 1e van de maand oid.Wat is het in de rest van Europa dan duur laden zeg...
- Zweden: Ionity met abo: 29 cent. En gratis AC laden bij het IKEA museum in Älmhult.
- Åland: ABC: 20-24 cent.
- Finland: ABC: 20-24 cent / Ionity met abo: 24 cent.
- Estland: Ionity met abo: 33 cent.
- Letland: Inbalance Grid AC: 26 cent.
- Litouwen: Inbalance Grid: DC 24 cent.
- Polen hebben we overgeslagen (ferry Klaipeda - Kiel)
- Over Duitsland is hier genoeg geschreven.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Helemaal eens. Door midden Frankrijk veel rustiger. Vorig jaar september naar St Cyprien gereden ( vlak bover Argeles). Heen via Limoges, terug via Clermont Ferrand. Abo’s van Electra en Tesla. Overal V4 van Tesla. Op de A75 zijn ze op een paar plaatsen oa Le Bosc de laadpleinen nog verder aan het vergrotenNijts schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:41:
[...]
Je zou wat extra kilometers kunnen maken om in een wat rustiger deel van FR naar het zuiden te rijden.
In plaats van de autoroute du soleil kies je dan meer centraal door FR. Ikzelf heb jaren over Clermont-Ferrand gereden. Recent redelijk wat Tesla superchargers extra toegevoegd op die route dus automatisch V4 en wat grotere sites.
Over Limoges/Toulouse kan ook maar vanuit NL is dat minder evident dan vanuit BE zoals voor mij.
Ik neem juist wel de peage, ik wil wel gewoon kms maken. Maar plan geen laadstops, dat zie ik onderweg wel wanneer:Bolulla schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Zo doe ik het ook nog sterker ik neem nooit meer een peage. Lekker relaxed er is er één hier op het forum die achter een vrachtwagen blijft hangen om zo goedkoop mogelijk te rijden. Pak dan de mooie binnenwegen.
- Het nodig is
- Iemand moet plassen
- We trek hebben in een koffie/ijsje/lunch/avond eten
En daarbij kan de route ook nog wat wijzigen door ongevallen, wegwerkzaamheden ed.
Neem ook de Electroverse app en pasje (is gratis).Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:00:
Deze zomer met de EV (model 3) naar Slovenië. Uiteraard kan ik bij Tesla laden en is er een ANWB pas aanwezig. Zijn er nog andere tips ter overweging? Want Slovenië is geen Frankrijk.
Ik heb Slovenië niet gecheckt maar mijn ervaring is dat die een grote dekking heeft in met name exotische bestemmingen en vaak redelijk voordelig,
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Goed dat je dit nog even aanstipt, ik had die reeds gezien. Zoals mijn info klopt, is dit nuHansAuutB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:55:
[...]
De prijzen via Mobilize liggen nu (sinds mei) een stuk hoger dan rechtstreeks via Ionity (zie een eerdere analyse), dus je kunt beter een Ionity Power abo nemen.
- Mobilize: 4,99 p/m, dan is ionity 0,44kWh
- Ionity Motion: 5,99 p/m, dan 0,38kWh
- Ionity Power: 11,99 p/m, dan 0,31 kWh
Doe maar een onsje meer...
Gedaan, pas is onderweg. Dank. Ook de Onecharge petrol (petrol ha) is geïnstalleerd.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Neem ook de Electroverse app en pasje (is gratis).
Ik heb Slovenië niet gecheckt maar mijn ervaring is dat die een grote dekking heeft in met name exotische bestemmingen en vaak redelijk voordelig,
Ik zie dat ik 1x op moet letten met een verblijf waar weinig laadpunten in de buurt zijn. Stukje verder rijden dan maar.
O en de granny charger mee uiteraard.
[ Voor 22% gewijzigd door Moby op 18-06-2026 13:47 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
* AMDFreak reist in het hoogseizoen naar Zuifd-Frankrijk..
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh
We gaan half juli weer naar Spanje en gaan mede om drukte onderweg en bij het laden -hopelijk- te ontlopen 's nachts rijden, vertrekken vrijdag na de avondspits. We zijn ook weleens vrijdagmiddag vertrokken maar het is een crime om dan NL uit te komen.
Het is zeker zo dat populaire aanbieders als Ionity in drukke periodes vol(ler) staan. Erg afhankelijk van tijdstip en seizoen. Ik ging deze week op pad, op een dinsdagochtend, vroeg in het seizoen. Bij elke laadstop maximaal 30% bezetting, soms nog minder. Je zou ook naar de iets exotischere aanbieders kunnen kijken, als die op je route liggen. O.a. IZIVIA of IECharge. Met Elektra heb je heel veel dekking in Frankrijk, zoals ik al schreef. En over het algemeen (mijn indruk) rustiger dan bij Ionity. Met hun abbo kun je voor 49 cent ook redelijk goedkoop langs de Peage bij FastNed terecht.AMDFreak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:39:
Wat zijn jullie ervaringen mbt drukke laadpleinen? Ik zie hier dat Ionity/Mobilize/Elektra erg populair zijn in Frankrijk. NU kan ik mij voorstellen dat bv de FastNed locaties minder druk zijn omdat deze relatief hoog geprijst zijn, waardoor je veel meer zekerheid hebt op een laadplek? Dat is eigenlijk mijn grote angst, dat er geen plek is en dat je soort van moet gaan wachten totdat iemand klaar is..![]()
* AMDFreak reist in het hoogseizoen naar Zuifd-Frankrijk..
En in de buurt van je eindpunt adviseer ik even naar Lidls te zoeken. Met de Lidl-app op Frans ingesteld kun je daar ook tanken voor 29 cent (en misschien ook wel via creditcard). Staan op sommige plaatsen 'gewoon' 120 kW laders. Ben er nog niet uit of het 2x60kW is, mijn ID3 hield het op 60kW (maar mijn accu zat al redelijk vol).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als ik me goed herinner mijn “ioniq5 laad monster” ook slechts 60kW bij de 120kW Lidl laders.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:11:
[...] Staan op sommige plaatsen 'gewoon' 120 kW laders. Ben er nog niet uit of het 2x60kW is, mijn ID3 hield het op 60kW (maar mijn accu zat al redelijk vol).
Als je het combineert met eten of boodschappen doen werkt dat prima.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Precies! Pakte in 20 minuten toch 20 kWh mee. Dat is in mijn 58kWh ID3 toch ongeveer 30-35% acculading.Stefannn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:23:
[...]
Als ik me goed herinner mijn “ioniq5 laad monster” ook slechts 60kW bij de 120kW Lidl laders.
Als je het combineert met eten of boodschappen doen werkt dat prima.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik ga altijd bij Tesla Supercharger laden. Over het algemeen heel veel palen (soms 50+) en altijd plek. Bovendien lekker even een stukje weg van de snelweg.AMDFreak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:39:
Wat zijn jullie ervaringen mbt drukke laadpleinen? Ik zie hier dat Ionity/Mobilize/Elektra erg populair zijn in Frankrijk. NU kan ik mij voorstellen dat bv de FastNed locaties minder druk zijn omdat deze relatief hoog geprijst zijn, waardoor je veel meer zekerheid hebt op een laadplek? Dat is eigenlijk mijn grote angst, dat er geen plek is en dat je soort van moet gaan wachten totdat iemand klaar is..![]()
* AMDFreak reist in het hoogseizoen naar Zuifd-Frankrijk..
30+ heb ik wel gezien maar 50+? Waar?Rob Voets schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Ik ga altijd bij Tesla Supercharger laden. Over het algemeen heel veel palen (soms 50+) en altijd plek. Bovendien lekker even een stukje weg van de snelweg.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Oh die zijn er genoeg, Urmond, Maastricht en Tournus om er een paar te noemen. Ook Tesla is helaas niet meer goedkoop, tenminste niet overal en altijd..
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik ken bijvoorbeeld Val de Meuse Frankrijk wel, 32 laadpunten volgens mij. Als ik in de Tesla app kijk zie ik Urmond 20, Maastricht 24. Hij had het specifiek over Tesla toch? Op sommige plekken in Europa inderdaad een combi van IONITY (21) Tesla (24) en Electra (Hauconcourt) maar alleen Tesla 50+…..PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:23:
[...]
Oh die zijn er genoeg, Urmond, Maastricht en Tournus om er een paar te noemen. Ook Tesla is helaas niet meer goedkoop, tenminste niet overal en altijd..
Val de Meuse, maart 2026 met de ID3. We waren de enigen.
[ Voor 27% gewijzigd door EDB op 18-06-2026 18:44 ]
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Die hebben allemaal geen 50 stalls.PeterZ(on) schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:23:
[...]
Oh die zijn er genoeg, Urmond, Maastricht en Tournus om er een paar te noemen. Ook Tesla is helaas niet meer goedkoop, tenminste niet overal en altijd..
Ze zijn er wel overigens. In Frankrijk Montélimar, Magnant, Roye en in Duitsland Ratingen. (Tussen de 52 en 56 stalls.)
[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 18-06-2026 18:50 ]
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Wij ook, Ibis Styles toevallig?-tom-562 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:04:
Wij hebben een hotel geboekt bij Vierzon, vlakbij een Supercharger met 48 plekken
Leuk hoor, Vierzon. Buiten het seizoen hoef je je caravan niet af te koppelen…. (Zoekplaatje)-tom-562 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:04:
Wij hebben een hotel geboekt bij Vierzon, vlakbij een Supercharger met 48 plekken
Jup
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Klopt. Vierzon geeft me de mogelijkheid om meerdere routes achter de hand te hebben bij verkeersproblemen. Over Cl-Ferrand of meer westelijk.-tom-562 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:28:
[...]
JupVierzon leek mij een handige plek voor als je naar het zuiden/Dordogne gaat, Google maps geeft meerdere routes die uiteindelijk allemaal door/langs Vierzon gaan
En de Tesla SUC daar is groot genoeg om nooit te hoeven wachten.
Ah, Montelimar, dat brengt fijne herinneringen naar boven. Er is ook een ibis budget hotel daar. Daar heb ik ook heel veel jaar geleden fijn geladen:Rob Voets schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:05:
Tesla supercharger montelimar heeft er 56.
Montelimar
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
De 20 V4’s zie je niet. Staan, onoverdekt, achteraanKrlGl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:03:
[...]
Leuk hoor, Vierzon. Buiten het seizoen hoef je je caravan niet af te koppelen…. (Zoekplaatje)
[Afbeelding]
Met dat kabeltje??joezzt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:10:
[...]
Ah, Montelimar, dat brengt fijne herinneringen naar boven. Er is ook een ibis budget hotel daar. Daar heb ik ook heel veel jaar geleden fijn geladen:
[Afbeelding]
Heb ik nog steeds, een hele lange dikke 3.5 kW kabel. Altijd handig en een aaanrader !
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Telefoon lag nog in de auto…
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bij Shell/ANWB zijn de kosten ongeveer 0,76 euro/kWh, lokaal doen ze ongeveer 45 cent, als ik het goed begrepen heb.
Voor je het dal in rijdt goed volladen.Kroton schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:21:
Binnenkort verrtekken we naar Zuid-Tirol. Onderweg laden we met Tesla. Ter plaatse, omgeving Merano, zijn de oplaadmogelijkheden voornamelijk van Alperia / Neogy. Heeft er iemand een tip hoe je daarbij aan een redelijk tarief kan komen? Ik krijg het zelg niet voor elkaar me aan te melden in een app of via een website.
Bij Shell/ANWB zijn de kosten ongeveer 0,76 euro/kWh, lokaal doen ze ongeveer 45 cent, als ik het goed begrepen heb.
- ofwel je hebt genoeg lading voor de hele vakantie
- danwel je komt het dal uit en dan zie je weer een snellader.
Verder geeft Electroverse meestal redelijke tarieven.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Nee.Belecthor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:19:
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.
Ik loopt een rondje rond de auto, check banden en lichten, en dat is het.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 22-06-2026 09:19 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
En wat doen ze wat je zelf niet makkelijk kunt checken? Ze kijken even naar de banden, vloeistoffen, airco en dat is het wel. Naar mijn idee dingen die je zelf toch al even naloopt. En laten we wel wezen, de dingen waardoor je echt op vakantie stil komt te vallen halen ze er bij zo'n check toch niet uit.Belecthor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:19:
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.
[removed]
Nee, al check ik wel even de ruitenvloeistof, banden op visuele gebreken. En even de bandjes oppompen. Laadkabel achterin en even checken op EHBO, oranje hesjes en oranje driehoek. Die zijn in veel landen verplicht.Belecthor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:19:
Wij gaan deze zomer weer naar Frankrijk. Laten jullie een zomercheck uitvoeren bij Profile oid? Ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar m'n Tesla model 3 van 1,5 jaar oud met 45k km's (met winter en zomer band wissel jaarlijks) heeft dus nog geen echt onderhoud gehad en gezien het een EV is er ook veel minder onderhoud. Weet niet zo goed of het nodig is.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als je naar the middle of nowhere gaat ook een granny charger meenemen!
nee hoeft niet meer, die verplichting is inmiddels (gelukkig) afgeschaftikweethetbeter schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:56:
En vergeet de belachelijke verplichte alcohol controle set niet.
Ik zou toch iets uitgebreider checken. De ev heeft ook nog steeds mechanische remmen, ook al worden ze minder gebruikt, zou ik toch eens de remvloeistof checken.Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Nee, al check ik wel even de ruitenvloeistof, banden op visuele gebreken. En even de bandjes oppompen. Laadkabel achterin en even checken op EHBO, oranje hesjes en oranje driehoek. Die zijn in veel landen verplicht.
En de koelvloeistof, want je batterij heeft een koel systeem.
In de zomer rijd je niet vaak in het donker, toch eens rond de auto gaan of je verlichting nog in orde is.
99% van de moderne auto’s en dus EVs heeft daar verklikkerlichtjes voor.ikbentochniegek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Ik zou toch iets uitgebreider checken. De ev heeft ook nog steeds mechanische remmen, ook al worden ze minder gebruikt, zou ik toch eens de remvloeistof checken.
En de koelvloeistof, want je batterij heeft een koel systeem.
In de zomer rijd je niet vaak in het donker, toch eens rond de auto gaan of je verlichting nog in orde is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Lichten heb ik altijd aan, die doen het. En remvloeistof controleer ik nooit extra dan alleen het reservoir aflezen, daar is een onderhoudsinterval voor. Koelvloeistof is inderdaad eentje om richting warme landen wel even te checken.ikbentochniegek schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Ik zou toch iets uitgebreider checken. De ev heeft ook nog steeds mechanische remmen, ook al worden ze minder gebruikt, zou ik toch eens de remvloeistof checken.
En de koelvloeistof, want je batterij heeft een koel systeem.
In de zomer rijd je niet vaak in het donker, toch eens rond de auto gaan of je verlichting nog in orde is.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De koelvloeistof kun je zelf testen met een refractometer en de remvloeistof kun je met een remvloeistoftester meten. Dat zijn geen dure instrumenten, dus misschien een goed idee om het beter zelf te kunnen controleren.Pr088 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:30:
[...]
Lichten heb ik altijd aan, die doen het. En remvloeistof controleer ik nooit extra dan alleen het reservoir aflezen, daar is een onderhoudsinterval voor. Koelvloeistof is inderdaad eentje om richting warme landen wel even te checken.
Het remvloeistofniveau zegt helemaal niets over de hoeveelheid water die in de olie getrokken is en dat is hetgeen dat de juiste werking kan beïnvloeden.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Het 'testen' van de accu-koelvloeistof zal meestal zijn om te controleren of dat spul pas stolt (bevriest) bij zeer lage temperatuur, voor een zomervakantie dus niet nodig. Een accu-temperatuur van meer dan 55 graden zal voor het BMS reden zijn om het laden/ontladen te beperken, waardoor die temperatuur weer zal dalen.
Voor beiden geldt natuurlijk wel dat het niveau hoog genoeg moet zijn, maar eventueel bijvullen kun je beter door de dealer laten doen.
It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!
Vraag was al eerder gesteld door een ander maar kwam geen antwoord op dus ik vermoed dat je niet zo veel, of geen, antwoorden zult krijgen. Zoeken in dit topic op Servie of Servië levert wel wat op maar of het je kan helpen durf ik niet te zeggen. Probeer het iig zou ik zeggen.S023 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Binnenkort met de ev een lange trip ingepland en ben flink aan het voorbereiden. Waar ik nog geen goed beeld heb, is Servië. Hebben jullie daar nog goede tips voor? Welke laadpas/app is een aanrader? Ik heb een Travelcard laadpas en een BMW. Tesla superchargers zijn bijvoorbeeld niet openbaar in Servië en Bulgarije. In Bulgarije lijkt Fines een zeer uitgebreid netwerk, dus ben daar niet zo bang voor. Maar Servië lijkt het allemaal wat lastiger.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
ik kan je dan Electroverse aan raden. dat is een betaling kaart net zoals de anwb maar heeft veel meer palen op staan, zeker in dat soort landen. ik ga naar Kroatië, en daar zou op de camping een laadpaal zijn. Maar kan niks vinden in de bestaande kaarten die ik heb. maar met de electroverse app kan ik wel de paal zien en hopelijk ook laden/betalen.S023 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:55:
Binnenkort met de ev een lange trip ingepland en ben flink aan het voorbereiden. Waar ik nog geen goed beeld heb, is Servië. Hebben jullie daar nog goede tips voor? Welke laadpas/app is een aanrader? Ik heb een Travelcard laadpas en een BMW. Tesla superchargers zijn bijvoorbeeld niet openbaar in Servië en Bulgarije. In Bulgarije lijkt Fines een zeer uitgebreid netwerk, dus ben daar niet zo bang voor. Maar Servië lijkt het allemaal wat lastiger.
Vooral Charge&Go heeft veel palen die ook werken ism Electroverse.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Afhankelijk van waar je start vind ik Dijon best al een stuk rijden voor 1 dag met een karretje erachter.
Als je al in Luik bent ga je natuurlijk niet meer via Reims, zijn meer km's en meer tolkosten. Nog afgezien van de slechte wegen in België.Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:55:
Ik vertrek begin augustus naar de Ardeche en heb twee route opties die elkaar niet veel schelen. We hebben een hotel geboekt net na Dijon ter overnachting. Ik kan via Maastricht-Luik-Luxemburg-A31 naar Dijon of via Maastricht - Luik - Charleroi - Reims - Troyes - Dijon. Wat zijn juillie aanraders met de EV + bagagewagentje?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tesla?Rob Voets schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:13:
Charleroi één keer gedaan (navigatie gevolgd) maar nooit weer.
Bijna altijd mijn eerste stop, toilet (en eventueel wat eten) bij de Lunch Garden Jumet, niets mis mee.
Nee nog benzine auto, maar ik werd door een grote doorgaande straat geleid met nauwelijks zichtbare belijning, gaten in de weg en langs het huis van Dutroux. Geen vrolijke boel.Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Tesla?
Bijna altijd mijn eerste stop, toilet (en eventueel wat eten) bij de Lunch Garden Jumet, niets mis mee.
Ik wil overigens vaak langs Longwy rijden i.p.v. Luxemburg, is net wat leuker.
Longwy is ook mijn routeplaats en met veel snellaadaanbieders op een kluitje, Tesla, Ionity en Fastned, en nog wat korter ook dan via Luxemburg.Rob Voets schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Nee nog benzine auto, maar ik werd door een grote doorgaande straat geleid met nauwelijks zichtbare belijning, gaten in de weg en langs het huis van Dutroux. Geen vrolijke boel.
Ik wil overigens vaak langs Longwy rijden i.p.v. Luxemburg, is net wat leuker.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?
PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Excuus niet goed neergezet. Dit zijn inderdaad de routes:PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Als je al in Luik bent ga je natuurlijk niet meer via Reims, zijn meer km's en meer tolkosten. Nog afgezien van de slechte wegen in België.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Ik vind heel België (sorry Tommie) geen vrolijke boel maar ja, voor mij de snelste manier om in Frankrijk te geraken. Woonde ik in het oosten van Nederland dan was ik vast via Duitsland naar Frankrijk gereden.Rob Voets schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:25:
Geen vrolijke boel.
Aanvulling: Grootste hel op aarde voor mij is de weg van Brussel naar Luxemburg, en dan vooral die stukken van dat eindeloze rechtdoor, dat je de weg 84000 km vooruit kan zien, lijkt geen eind aan te komen.
[ Voor 23% gewijzigd door Zjanzjak op 23-06-2026 14:23 ]
Zodra je echter de Franse grens nadert zijn de wegen wel prima, rustig en kan/mag je harder rijden dan via Luxemburg.
En wij vinden Nederland maar saai met hele wijken vol doorzonwoningen.Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:18:
[...]
Ik vind heel België (sorry Tommie) geen vrolijke boel maar ja, voor mij de snelste manier om in Frankrijk te geraken. Woonde ik in het oosten van Nederland dan was ik vast via Duitsland naar Frankrijk gereden.
Maar maak aub een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Met een lage bevolkingsdichtheid én een hoge werkloosheid blijft er niet veel over voor wegen..
En als er dan nog eens te veel overladen Nederlandse vrachtwagens en caravans over rijden, dan gaan die wegen snel defect hé.
Sony A7 iv en wat recycled glas
De staat van de weg boeit mij dan weer niet zo, meer de uitstraling.
Naja Ardennen dan wel uitzondering, soit.
Charleroi is een regio waar de staal en steenkolenindustrie teloor gegaan is, en er was geen geld om de boel wat op te leuken... En niemand wil daar bouwen omdat ze niet weten wat er in de bodem zit...Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:25:
[...]
De staat van de weg boeit mij dan weer niet zo, meer de uitstraling.
Naja Ardennen dan wel uitzondering, soit.
Maar wel goedkoop wonen hoor... We zullen wat moeten adverteren bij Nederlanders die wat tekort komen. Je verkoopt die doorzonwoning in de achterwijken van Almere voor 700k, en je koopt 2 huizen in Charleroi. Eéntje om in te wonen, het andere om te verhuren en je bent een baas omdat je de caravan probleemloos in de tuin kan zetten, en je korter bij Frankrijk woont.
En ze hebben nog stroom om je auto op te laden.
[ Voor 32% gewijzigd door Tommie12 op 23-06-2026 14:32 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Geen ervaring met traject controle in de tunnels in Luik want ik ga altijd door de stad want is 10km korter en is weer ff wat anders dan de snelweg. En als ik er kom kan ik er prima doorrijden.Wakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.
Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?
PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik neem altijd de route over Metz, route du soleil.Bo0bz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:11:
[...]
Excuus niet goed neergezet. Dit zijn inderdaad de routes:
[Afbeelding]
Bevalt altijd goed, voldoende laadcapaciteit langs de route. Wij rijden met EV en vouwwagen van Groningen tot Lyon op dag 1.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Dan ben je bitterweinig op bezoek geweest in België, middeleeuwse pareltjes zoals Gent, Brugge en Ieper, fruitstreek in Limburg, de Vlaamse Ardennen, de Westhoek, de Kempen,... België is veel meer dan Brussel, Antwerpen en Charleroi... en het eten is in België tenminste te vreten...Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:25:
[...]
De staat van de weg boeit mij dan weer niet zo, meer de uitstraling.
Naja Ardennen dan wel uitzondering, soit.
Ik rij zelf geen Kia, maar ik lees dit, geen idee of het ook voor de EV6 geldt: YouTube: 🙉 Dit wil je écht niet horen. Zet in 5 seconden die piepjes van de snelheidswaarschuwing uit #kiaWakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.
Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?
PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
Tunnel vind ik prima rijden, ik kom vanuit richting Antwerpen, dan is de keuze veel gemakkelijker om voor de tunnels te kiezen.
OT: Ik zie dat jij een pre-facelift versie hebt van de EV6. Dan werkt het helaas niet zo gemakkelijk als bij de nieuwe (volume knop 3s indrukken). Je kunt bij jouw versie het 'muten' instellen op het sterretje op je wiel. Daar kies je voor rijhulpsystemen en dan kiezen voor snelheidswaarschuwingen.In het vervolg druk je op het sterretje en dan komt het juiste menu met schuifje aam/uit op je display. Iets meer stappen maar dit is het meest vlotte.Wakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:04:
Ik ben in juni 2x naar Frankrijk gereden 1x naar de Ardèche en 1x naar NO Frankrijk. De eerste keer Luik-Longwy-Dijon. De tweede keer via Luxemburg en jawel door wegwerkzaamheden (wat geregeld voorkomt) FILE. Longwy is korter maar het ligt er natuurlijk aan in welke periode je gaat. Begin juni geen probleem en korter.
Ik heb nog een vraag met betrekking tot de trajectcontrole in de tunnels van Luik. De verkeersborden in de navigatie geven de juiste snelheid aan, echter het trajectcontrole bord in de navigatie geeft 50km aan waardoor gedurende de rit door de tunnels het waarschuwingsgeluid blijft gaan. Om gek van te worden. Ik heb nog gezocht of het geluid afgezet kon worden, door o.a. de volumeknop op het sturen langer ingedrukt te houden, echter zonder resultaat. Heeft iemand dezelfde ervaring?
PS ik rijd altijd via de tunnels naar Lux/Fr en niet door de stad.
[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 23-06-2026 16:44 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Zullen we de aannames achterwege laten, mijn dank is groot.RigolleM schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:59:
Dan ben je bitterweinig op bezoek geweest in België
En voordat dit een anti- of pro-België topic wordt, enige nuance is op zijn plaats, het is/zijn meer de wegen die mij niet aanstaan. Niet eens zozeer de staat maar de uitstraling. Daar doelde ik vooral op. Voor de rest helemaal ok, en zal ik zo weer even het Belgische volkslied meezingen (Het Goede Doel - België), ok.
P.S. wat jij opsomt heb ik zowat allemaal gezien.
Ik reageerde omdat je qua uitstraling enkel de Ardennen als uitzondering neemt, terwijl de bovengenoemde streken ook te pruimen zijn... zelfs als je gewoon langs de weg rijdt. Langs de autosnelweg zie je er niet veel van en daar moet ik ook eerlijk toegeven dat je met de ogen dicht kunt horen wanneer je over de grens met Duitsland, Frankrijk of Nederland rijdt.Zjanzjak schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:48:
[...]
Zullen we de aannames achterwege laten, mijn dank is groot.
En voordat dit een anti- of pro-België topic wordt, enige nuance is op zijn plaats, het is/zijn meer de wegen die mij niet aanstaan. Niet eens zozeer de staat maar de uitstraling. Daar doelde ik vooral op. Voor de rest helemaal ok, en zal ik zo weer even het Belgische volkslied meezingen (Het Goede Doel - België), ok.
P.S. wat jij opsomt heb ik zowat allemaal gezien.
Het is niet zoals La Douce France, als je daar de binnenwegen neemt, dan kan je blijven staren naar de mooie plaatjes..
Er zijn in België wegen die ze bewust slecht houden, vooral kasseiwegen... heeft zijn charmes, maar ik mijd die toch zo veel mogelijk
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/lhZrEl2JKaEs8BtkYLQtwn7k.jpg?f=fotoalbum_large)