It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik ben het totaal niet met je eens dat zelfreflectie ontbreekt. Er staat duidelijk in het artikel: een slimme auto met domme gebruikers. Wat er mis is met een wandeling van vier uur tijdens het laden, ontgaat mij ook. Dat doe ik ook zo vaak. Wel is het handig om dan even te kijken of er voldoende laadpalen beschikbaar zijn op een mooie plek. En met een extra Electra-abonnement hadden ze natuurlijk een wat eenvoudiger reis gehad.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC: https://archive.is/fs2gS
Mijn ouders gaan dit lezen en die blijven lekker benzine rijden.
Ik zie een paar fouten:
1: Met minimuminkomen en een boek en meerdere artikelen geschreven over hoe mooi het is om zuinig te leven met een minimuminkomen, toch een volledig nieuwe auto kopen waarmee je ook lange reizen wil maken. Dan komen ze dus bij een Hyundai Inster waar ze nog steeds meer dan 20K voor neertellen. De Inster heeft alleen een NMC accu. De Inster is een zeer compacte auto, waardoor er ook voor NMC gekozen wordt om ruimte te besparen en prima voor Nederland, maar niet om zonder voorbereiding verre reizen mee te maken. Een volledig nieuwe auto kopen met een zo'n zuinige mindset is ook nogal hypocriet.
2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.
3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil in infrastructuur niet. Een lader is voor hen een lader, gewoon een benzinepomp maar dan bij de Lidl. Hun plan om overal maar 4 uur aan de laadpaal te hangen en te gaan wandelen in een hopelijk mooie plek is imo een beetje bespottelijk.
4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.
Hier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren en dat zelfs de snelweg laadinfrastructuur nog steeds verreweg niet zo gemakkelijk werkt als de benzinepomp.
Het voelt een beetje als desinformatie door onkunde met een kunstzinnig sausje eroverheen gegoten om de onkunde niet te hoeven erkennen.
Laten we hopen dat ze over een jaar een nieuw artikel schrijven met wat ze hebben geleerd. Het zou mij allemaal niet overkomen, maar ik heb dan ook al langer op dit forum gelezen hoe te laden dan ik in die jaren ooit aan tijd heb besteed aan het wachten op laden.
Bij mijn Audi werkt dat serieus prima. Soms kiest hij Ionity, soms Fastned, soms iets anders. Ik ga voor de zomervakantie niets plannen en gewoon op pad. Ik zou nog iets meer filters willen voor bijv speelgelegenheid of restaurant in de buurt, maar verder geen klachten. En bij auto’s met Google Maps en Android Automotive kun je ook filteren op 1 of meerdere aanbieders als je dan per se bij 1 aanbieder wilt laden.Puppetmaster schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:40:
Op zich kan dat ook bij een tesla, maar dan moet je, net als bij de ID.7, zelf aan de bak.
Het klinkt mooi: bestemming invoeren en laden bij wherever, maar je krijgt echt een wirwar aan kleine laadstationnetjes.
Op vakantiereisdagen geeft me dat niet voldoende vertrouwen om niet in een laadfile te rijden.
Er is niks mis met een wandeling terwijl je laadt, er is wel wat mis imo als je plan bij het reizen is om 10x op rij langzaam te laden en te gaan wandelen, zonder planning van laadpunten. Dan is de aanname dus dat het overal mooi is en een reistempo van twee eeuwen geleden niet gaat vervelen. Dat vind ik irritant naïef.DDDikkiedik schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Ik ben het totaal niet met je eens dat zelfreflectie ontbreekt. Er staat duidelijk in het artikel: een slimme auto met domme gebruikers. Wat er mis is met een wandeling van vier uur tijdens het laden, ontgaat mij ook. Dat doe ik ook zo vaak. Wel is het handig om dan even te kijken of er voldoende laadpalen beschikbaar zijn op een mooie plek. En met een extra Electra-abonnement hadden ze natuurlijk een wat eenvoudiger reis gehad.
Laten we hopen dat ze over een jaar een nieuw artikel schrijven met wat ze hebben geleerd. Het zou mij allemaal niet overkomen, maar ik heb dan ook al langer op dit forum gelezen hoe te laden dan ik in die jaren ooit aan tijd heb besteed aan het wachten op laden.
Ik vind dat je de autoverkoper meer kunt verwijten dan de mensen zelf. Het is een andere manier van reizen en met de juiste instructie is het prima te doen, maar als je verkeerd wordt voorgelicht en vervolgens alles zelf moet uitzoeken, dan wordt het een slechte ervaring. Zo’n verkoper zou eigenlijk verplicht zelf een keer een reis naar zuid Frankrijk moeten maken, dan kun je het tenminste fatsoenlijk uitleggen.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC: https://archive.is/fs2gS
Mijn ouders gaan dit lezen en die blijven lekker benzine rijden.
Ik zie een paar fouten:
1: Met minimuminkomen en een boek en meerdere artikelen geschreven over hoe mooi het is om zuinig te leven met een minimuminkomen, toch een volledig nieuwe auto kopen waarmee je ook lange reizen wil maken. Dan komen ze dus bij een Hyundai Inster waar ze nog steeds meer dan 20K voor neertellen. De Inster heeft alleen een NMC accu. De Inster is een zeer compacte auto, waardoor er ook voor NMC gekozen wordt om ruimte te besparen en prima voor Nederland, maar niet om zonder voorbereiding verre reizen mee te maken. Een volledig nieuwe auto kopen met een zo'n zuinige mindset is ook nogal hypocriet.
2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.
3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil in infrastructuur niet. Een lader is voor hen een lader, gewoon een benzinepomp maar dan bij de Lidl. Hun plan om overal maar 4 uur aan de laadpaal te hangen en te gaan wandelen in een hopelijk mooie plek is imo een beetje bespottelijk.
4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.
Hier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren en dat zelfs de snelweg laadinfrastructuur nog steeds verreweg niet zo gemakkelijk werkt als de benzinepomp.
Het voelt een beetje als desinformatie door onkunde met een kunstzinnig sausje eroverheen gegoten om de onkunde niet te hoeven erkennen.
Mja, het is gewoon nog niet zo makkelijk als ICE. Ik zou mijn ouders ook niet snel in een kleine BEV zetten en naar Spanje sturen. In Nederland heb je overal laadpalen. Dat zouden mijn ouders ook verwachten in Frankrijk en Spanje. Zover zijn we echter nog niet. Zo negatief vind ik het ook niet eens trouwens. Ze halen makkelijk de WLTP range. Dat lukt mij niet met mijn auto naar Spanje.
Dit soort uitdagingen kom je helaas nog steeds tegen. Neem aan dat de auto ook niet altijd weet of een debiel weer eens kabels heeft doorgeknipt in Frankrijk. AC laders in Frankrijk hebben ook vaak issues of zijn al jaren stuk. Kunnen we allemaal onze ogen voor willen sluiten als BEV fans maar is wel de realiteit.
Dit soort uitdagingen kom je helaas nog steeds tegen. Neem aan dat de auto ook niet altijd weet of een debiel weer eens kabels heeft doorgeknipt in Frankrijk. AC laders in Frankrijk hebben ook vaak issues of zijn al jaren stuk. Kunnen we allemaal onze ogen voor willen sluiten als BEV fans maar is wel de realiteit.
[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 13-06-2026 14:24 ]
Ik zeg wel vaker een BEV rijden met de instelling van een ICE, dan is het vragen om moeilijkheden, zeker als je er geen ervaring mee hebt. En dan kom je zonder voorbereiding in zulke situaties terecht en dat ligt niet aan de auto maar gewoon aan de bestuurder.
Laatst in Autovisie nog een artikel over een trip met de Mazda 6e naar Italië, waarna de conclusie was dat de kosten voor laden gelijk was aan tanken met een ICE. Tja, als je 80ct p/kWh afrekent doe je toch iets verkeerd.
Laatst in Autovisie nog een artikel over een trip met de Mazda 6e naar Italië, waarna de conclusie was dat de kosten voor laden gelijk was aan tanken met een ICE. Tja, als je 80ct p/kWh afrekent doe je toch iets verkeerd.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nou, het is vooral ánders, niet perse moeilijker.Inspired schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:03:
Mja, het is gewoon nog niet zo makkelijk als ICE.
Met de ICE wisten ze precies wat te doen, met de BEV duidelijk niet, gewoon omdat het niet hetzelfde is.
Ik heb jarenlang LPG gereden, dat ligt een stuk dichter bij benzinerijden dan BEV, maar is ook alweer anders.
Er zijn minder tankstations, zeker in het buitenland niet altijd dekkend. M’n bereik was minder dan mn huidige BEV. de tankprocedure is anders (LPG spray), de juiste nippels hebben voor het buitenland enzovoorts.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.