It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik ben het totaal niet met je eens dat zelfreflectie ontbreekt. Er staat duidelijk in het artikel: een slimme auto met domme gebruikers. Wat er mis is met een wandeling van vier uur tijdens het laden, ontgaat mij ook. Dat doe ik ook zo vaak. Wel is het handig om dan even te kijken of er voldoende laadpalen beschikbaar zijn op een mooie plek. En met een extra Electra-abonnement hadden ze natuurlijk een wat eenvoudiger reis gehad.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC *knip*
Mijn ouders gaan dit lezen en die blijven lekker benzine rijden.
Ik zie een paar fouten:
1: Met minimuminkomen en een boek en meerdere artikelen geschreven over hoe mooi het is om zuinig te leven met een minimuminkomen, toch een volledig nieuwe auto kopen waarmee je ook lange reizen wil maken. Dan komen ze dus bij een Hyundai Inster waar ze nog steeds meer dan 20K voor neertellen. De Inster heeft alleen een NMC accu. De Inster is een zeer compacte auto, waardoor er ook voor NMC gekozen wordt om ruimte te besparen en prima voor Nederland, maar niet om zonder voorbereiding verre reizen mee te maken. Een volledig nieuwe auto kopen met een zo'n zuinige mindset is ook nogal hypocriet.
2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.
3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil in infrastructuur niet. Een lader is voor hen een lader, gewoon een benzinepomp maar dan bij de Lidl. Hun plan om overal maar 4 uur aan de laadpaal te hangen en te gaan wandelen in een hopelijk mooie plek is imo een beetje bespottelijk.
4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.
Hier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren en dat zelfs de snelweg laadinfrastructuur nog steeds verreweg niet zo gemakkelijk werkt als de benzinepomp.
Het voelt een beetje als desinformatie door onkunde met een kunstzinnig sausje eroverheen gegoten om de onkunde niet te hoeven erkennen.
Laten we hopen dat ze over een jaar een nieuw artikel schrijven met wat ze hebben geleerd. Het zou mij allemaal niet overkomen, maar ik heb dan ook al langer op dit forum gelezen hoe te laden dan ik in die jaren ooit aan tijd heb besteed aan het wachten op laden.
[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 13:10 . Reden: Geknipte qoute ]
Bij mijn Audi werkt dat serieus prima. Soms kiest hij Ionity, soms Fastned, soms iets anders. Ik ga voor de zomervakantie niets plannen en gewoon op pad. Ik zou nog iets meer filters willen voor bijv speelgelegenheid of restaurant in de buurt, maar verder geen klachten. En bij auto’s met Google Maps en Android Automotive kun je ook filteren op 1 of meerdere aanbieders als je dan per se bij 1 aanbieder wilt laden.Puppetmaster schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:40:
Op zich kan dat ook bij een tesla, maar dan moet je, net als bij de ID.7, zelf aan de bak.
Het klinkt mooi: bestemming invoeren en laden bij wherever, maar je krijgt echt een wirwar aan kleine laadstationnetjes.
Op vakantiereisdagen geeft me dat niet voldoende vertrouwen om niet in een laadfile te rijden.
Er is niks mis met een wandeling terwijl je laadt, er is wel wat mis imo als je plan bij het reizen is om 10x op rij langzaam te laden en te gaan wandelen, zonder planning van laadpunten. Dan is de aanname dus dat het overal mooi is en een reistempo van twee eeuwen geleden niet gaat vervelen. Dat vind ik irritant naïef.DDDikkiedik schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Ik ben het totaal niet met je eens dat zelfreflectie ontbreekt. Er staat duidelijk in het artikel: een slimme auto met domme gebruikers. Wat er mis is met een wandeling van vier uur tijdens het laden, ontgaat mij ook. Dat doe ik ook zo vaak. Wel is het handig om dan even te kijken of er voldoende laadpalen beschikbaar zijn op een mooie plek. En met een extra Electra-abonnement hadden ze natuurlijk een wat eenvoudiger reis gehad.
Laten we hopen dat ze over een jaar een nieuw artikel schrijven met wat ze hebben geleerd. Het zou mij allemaal niet overkomen, maar ik heb dan ook al langer op dit forum gelezen hoe te laden dan ik in die jaren ooit aan tijd heb besteed aan het wachten op laden.
Ik vind dat je de autoverkoper meer kunt verwijten dan de mensen zelf. Het is een andere manier van reizen en met de juiste instructie is het prima te doen, maar als je verkeerd wordt voorgelicht en vervolgens alles zelf moet uitzoeken, dan wordt het een slechte ervaring. Zo’n verkoper zou eigenlijk verplicht zelf een keer een reis naar zuid Frankrijk moeten maken, dan kun je het tenminste fatsoenlijk uitleggen.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC: *knip*
Ik zie een paar fouten:
1: Met minimuminkomen en een boek en meerdere artikelen geschreven over hoe mooi het is om zuinig te leven met een minimuminkomen, toch een volledig nieuwe auto kopen waarmee je ook lange reizen wil maken. Dan komen ze dus bij een Hyundai Inster waar ze nog steeds meer dan 20K voor neertellen. De Inster heeft alleen een NMC accu. De Inster is een zeer compacte auto, waardoor er ook voor NMC gekozen wordt om ruimte te besparen en prima voor Nederland, maar niet om zonder voorbereiding verre reizen mee te maken. Een volledig nieuwe auto kopen met een zo'n zuinige mindset is ook nogal hypocriet.
2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.
3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil in infrastructuur niet. Een lader is voor hen een lader, gewoon een benzinepomp maar dan bij de Lidl. Hun plan om overal maar 4 uur aan de laadpaal te hangen en te gaan wandelen in een hopelijk mooie plek is imo een beetje bespottelijk.
4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.
Hier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren en dat zelfs de snelweg laadinfrastructuur nog steeds verreweg niet zo gemakkelijk werkt als de benzinepomp.
Het voelt een beetje als desinformatie door onkunde met een kunstzinnig sausje eroverheen gegoten om de onkunde niet te hoeven erkennen.
[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 13:10 . Reden: Geknipte qoute ]
Dit soort uitdagingen kom je helaas nog steeds tegen. Neem aan dat de auto ook niet altijd weet of een debiel weer eens kabels heeft doorgeknipt in Frankrijk. AC laders in Frankrijk hebben ook vaak issues of zijn al jaren stuk. Kunnen we allemaal onze ogen voor willen sluiten als BEV fans maar is wel de realiteit.
[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 13-06-2026 14:24 ]
Laatst in Autovisie nog een artikel over een trip met de Mazda 6e naar Italië, waarna de conclusie was dat de kosten voor laden gelijk was aan tanken met een ICE. Tja, als je 80ct p/kWh afrekent doe je toch iets verkeerd.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nou, het is vooral ánders, niet perse moeilijker.Inspired schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:03:
Mja, het is gewoon nog niet zo makkelijk als ICE.
Met de ICE wisten ze precies wat te doen, met de BEV duidelijk niet, gewoon omdat het niet hetzelfde is.
Ik heb jarenlang LPG gereden, dat ligt een stuk dichter bij benzinerijden dan BEV, maar is ook alweer anders.
Er zijn minder tankstations, zeker in het buitenland niet altijd dekkend. M’n bereik was minder dan mn huidige BEV. de tankprocedure is anders (LPG spray), de juiste nippels hebben voor het buitenland enzovoorts.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
PieterH
Dat is goed te horen dat dat blijkbaar is verbeterd. Een kennis van mij heeft zijn 125K Euro kostende Audi na een jaar ingeruild en weer een ICE genomen omdat de auto op gegeven moment binnen het resterende bereik geen laadpaal kon vinden (in de Ardennen). Er waren nog wat andere argumenten ook maar goede integratie van laad infra en navigatie geeft op lange ritten veel gemak.JTHZZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Bij mijn Audi werkt dat serieus prima. Soms kiest hij Ionity, soms Fastned, soms iets anders. Ik ga voor de zomervakantie niets plannen en gewoon op pad. Ik zou nog iets meer filters willen voor bijv speelgelegenheid of restaurant in de buurt, maar verder geen klachten. En bij auto’s met Google Maps en Android Automotive kun je ook filteren op 1 of meerdere aanbieders als je dan per se bij 1 aanbieder wilt laden.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Weliswaar LFP, maar op lange ritten krijgt mijn batterij pakket echt op z'n sodemieter (hoge snelheden, leegrijden tot 3% etc, dan weer snelladen).
Als mijn calculaties kloppen zit hij na 2,5 jaar en 73000 KM op +/- 3% degradatie.
Onlangs bij Mini geweest voor m'n schoonmoeder om te kijken bij een Aceman. Die verkoper had er wel verstand van: Die zei dagelijks gebruik 80% (90 was ook nog OK) en lange rit van te voren 100% maar niet de auto dagen lang op 100% laten, dan was het geen probleem. Snelladen ook geen probleem omdat het BMS de batterij in de gaten houdt
Waarvan akte
[ Voor 32% gewijzigd door Dani86 op 13-06-2026 19:18 ]
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Sorry hoor, maar dat is echt een onzin reden.bert pit schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Een kennis van mij heeft zijn 125K Euro kostende Audi na een jaar ingeruild en weer een ICE genomen omdat de auto op gegeven moment binnen het resterende bereik geen laadpaal kon vinden (in de Ardennen).
De wagen geeft al vanaf 20% alerts dat je een laadstation moet zoeken. Dan heb je nog minstens 50km over.
Ook in de Ardennen heb je legio laadpalen binnen een straal van 50km.
Dat is precies wat ik bedoel, met een ICE instelling een BEV rijden. Hij is gewoon te laat naar een laadlocatie gaan zoeken.bert pit schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:54:
[...]
Dat is goed te horen dat dat blijkbaar is verbeterd. Een kennis van mij heeft zijn 125K Euro kostende Audi na een jaar ingeruild en weer een ICE genomen omdat de auto op gegeven moment binnen het resterende bereik geen laadpaal kon vinden (in de Ardennen). Er waren nog wat andere argumenten ook maar goede integratie van laad infra en navigatie geeft op lange ritten veel gemak.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het enige wat mis is aan dit verhaal is de belachelijke kop en subkop, dat lees ik totaal niet in hun verhaal. Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar leest als klikaas.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC:*knip*
Ik zie een paar fouten:
[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 13:11 . Reden: Geknipte qoute ]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Wat is daar hypocriet aan? Ze willen graag EV rijden, hebben een meevallertje waardoor ze die auto nu kunnen kopen. Iedereen roept altijd dat EV rijden zoveel goedkoper is, TCO en zo. Nou, dit stel is precies het type dat niet die investering kon doen voor die auto. Nu wel, dus eigenlijk is dit een hele slimme keuze, hun autokosten dalen.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC: *knip*
Ik zie een paar fouten:
Sommige mensen hebben nog de leeftijd waarbij je de verkoper geloofd. Als die verteld dat je eigenlijk moet voorkomen om boven de 80% te komen, geloof je dat. Niet iedereen is zo handig met internet om overal info te vinden (en dan ook nog eens die info op waarde kunnen schatten !!). De verkoper had in deze iets beter moeten uitleggen wat hij bedoelt, en dat als je tijdens je vakantierit en een keer dat je in NL echt naar de andere kant van het land moet rijden tot 100% gaat dat echt niet erg is. Maar je moet niet dagelijks van 1 naar 100% laden.2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.
Again. Info verkoper en onkunde om info op internet niet op hun juiste waarde te schatten. En, heel eerlijk: juist vanwege het feit dat je verschillende type laders hebt, maakt dat dat juist verwarrend is! In 30 jaar autorijden nog nooit een tankstation gehad met een aparte pomp voor snelbenzinetanken3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil in infrastructuur niet. Een lader is voor hen een lader, gewoon een benzinepomp maar dan bij de Lidl. Hun plan om overal maar 4 uur aan de laadpaal te hangen en te gaan wandelen in een hopelijk mooie plek is imo een beetje bespottelijk.
Tja. Een aanname dat je bij een hotel dat zich als groen presenteert laadpalen hebt, vind ik ook niet heel gek. Maar het geeft ook gewoon aan dat EV rijden iets is waarbij je meer moet plannen. Maar dat is een vies woord, op Tweakers moet je vooral heel positief zijn over EV rijden en het kent geen nadelen. Over zelfreflectie gesproken... Volgens mij is de strekking van deze ervaring dat het vooral anders is, meer planning vereist, verkopers goede info moeten verstrekken. De ANWB heeft volgens mij best goede info over EV rijden staan maar ik weet niet hoe intuitief die te vinden is, zo vaak kom ik niet op die site. Maar het vereist gewoon een andere manier van reizen. En eerlijk, ik zit daar ook niet op te wachten. Ik heb de ervaring van EV rijden maar ik blijf het gewoon superheerlijk vinden dat je overal benzine kunt tanken en in een paar minuten verder kunt. Hoezo plannen of het hotel wel of geen laadpaal heeft, en als die dat niet heeft, met hoeveel % we aankomen... Maar ieder zijn ding. Maar accepteer dat er mensen zijn die niet zo laaiend enthousiast zijn, juist omdat het meer planning vereist. En op een gegeven moment zul je wel moeten, als er geen ICE meer te vinden is, of de benzinepompen zijn zo schaars geworden. En de infra wordt steeds uit gebreider, dus hoeveel je moet plannen wordt steeds minder. Dus die aanpassing in hoe de manier van reizen en plannen wordt steeds minder groot.4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.
Eigenlijk heb ik net al de reactie getiept die ook hierop slaat. Een side-note van de redactie had wel kunnen zijn dat het idd een wat andere manier van aanpakken van je reis vereist. Iets meer plannen. Maar het toont dus ook aan, dat daar misschien wel meer aandacht op moet worden gevestigd. Niet enkel roepen "iedereen moet EV rijden" (mag hopen van niet, dat kan ons stroomnet niet aan....), maar ook net zo hard roepend nuttige info verstrekken. En dat lees je in een topic als deze wel terug, maar iemand die niets met computers heeft komt niet op een forum als hier. Die zoekt denk ik sowieso niet zo heel veel, want de verkoper zei dat... (misschien moet autoverkoper wel een echt beroep gaan worden met diploma's en certificaten of zo, zodat het een vak wordt dat betrouwbaar isHier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren en dat zelfs de snelweg laadinfrastructuur nog steeds verreweg niet zo gemakkelijk werkt als de benzinepomp.
[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 13:12 ]
Exact expert nodig?
Ik heb zelf zo'n Inster, eigenlijk is die prima voor een verre reis, het duurt alleen iets langer. Ik zou liever met de Inster naar Spanje rijden dan menig ICE A-segmentertje, want zo'n Inster rijdt gewoon veel comfortabeler.Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Ik zie een paar fouten:
[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 13:12 . Reden: Geknipte qoute ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik bedoel met hypocriet: ze is een pleitbezorger van zuinig leven en leeft van een minimuminkomen naar eigen zeggen. Vervolgens koopt ze een volledig nieuwe auto. Dat is financieel erg onverstandig en helemaal niet zuinig.Crazy D schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Wat is daar hypocriet aan? Ze willen graag EV rijden, hebben een meevallertje waardoor ze die auto nu kunnen kopen. Iedereen roept altijd dat EV rijden zoveel goedkoper is, TCO en zo. Nou, dit stel is precies het type dat niet die investering kon doen voor die auto. Nu wel, dus eigenlijk is dit een hele slimme keuze, hun autokosten dalen.
[...]
Sommige mensen hebben nog de leeftijd waarbij je de verkoper geloofd. Als die verteld dat je eigenlijk moet voorkomen om boven de 80% te komen, geloof je dat. Niet iedereen is zo handig met internet om overal info te vinden (en dan ook nog eens die info op waarde kunnen schatten !!). De verkoper had in deze iets beter moeten uitleggen wat hij bedoelt, en dat als je tijdens je vakantierit en een keer dat je in NL echt naar de andere kant van het land moet rijden tot 100% gaat dat echt niet erg is. Maar je moet niet dagelijks van 1 naar 100% laden.
[...]
Again. Info verkoper en onkunde om info op internet niet op hun juiste waarde te schatten. En, heel eerlijk: juist vanwege het feit dat je verschillende type laders hebt, maakt dat dat juist verwarrend is! In 30 jaar autorijden nog nooit een tankstation gehad met een aparte pomp voor snelbenzinetankenEen ook geen verrassing over de prijzen trouwens, die staan gewoon bij de pomp en hangen niet af van je betaalmiddel (maar, ik heb ook nog nooit de mazzel gehad dat ik gratis kon tanken
).
[...]
Tja. Een aanname dat je bij een hotel dat zich als groen presenteert laadpalen hebt, vind ik ook niet heel gek. Maar het geeft ook gewoon aan dat EV rijden iets is waarbij je meer moet plannen. Maar dat is een vies woord, op Tweakers moet je vooral heel positief zijn over EV rijden en het kent geen nadelen. Over zelfreflectie gesproken... Volgens mij is de strekking van deze ervaring dat het vooral anders is, meer planning vereist, verkopers goede info moeten verstrekken. De ANWB heeft volgens mij best goede info over EV rijden staan maar ik weet niet hoe intuitief die te vinden is, zo vaak kom ik niet op die site. Maar het vereist gewoon een andere manier van reizen. En eerlijk, ik zit daar ook niet op te wachten. Ik heb de ervaring van EV rijden maar ik blijf het gewoon superheerlijk vinden dat je overal benzine kunt tanken en in een paar minuten verder kunt. Hoezo plannen of het hotel wel of geen laadpaal heeft, en als die dat niet heeft, met hoeveel % we aankomen... Maar ieder zijn ding. Maar accepteer dat er mensen zijn die niet zo laaiend enthousiast zijn, juist omdat het meer planning vereist. En op een gegeven moment zul je wel moeten, als er geen ICE meer te vinden is, of de benzinepompen zijn zo schaars geworden. En de infra wordt steeds uit gebreider, dus hoeveel je moet plannen wordt steeds minder. Dus die aanpassing in hoe de manier van reizen en plannen wordt steeds minder groot.
[...]
Eigenlijk heb ik net al de reactie getiept die ook hierop slaat. Een side-note van de redactie had wel kunnen zijn dat het idd een wat andere manier van aanpakken van je reis vereist. Iets meer plannen. Maar het toont dus ook aan, dat daar misschien wel meer aandacht op moet worden gevestigd. Niet enkel roepen "iedereen moet EV rijden" (mag hopen van niet, dat kan ons stroomnet niet aan....), maar ook net zo hard roepend nuttige info verstrekken. En dat lees je in een topic als deze wel terug, maar iemand die niets met computers heeft komt niet op een forum als hier. Die zoekt denk ik sowieso niet zo heel veel, want de verkoper zei dat... (misschien moet autoverkoper wel een echt beroep gaan worden met diploma's en certificaten of zo, zodat het een vak wordt dat betrouwbaar is)
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:42 ]
Als je iets met vergelijkbare specificaties tweedehands wilt kopen ben je niet heel veel goedkoper uit. Maar nu heb je gelijk 5 jaar garantie en alles is nog vers, dus geen financiële verrassingen.Grotbewoner schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:22:
[...]
Vervolgens koopt ze een volledig nieuwe auto. Dat is financieel erg onverstandig en helemaal niet zuinig.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Die discussie hoort hier niet thuis, maar valt ook eea op af te dingen.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Iets kan je vergeten,ik heb een fiat 500X diesel en een ev de diesel is vele malen sneller.
Vooral geniaal als dat meteen de reden is om je auto in te ruilen. Klinkt een beetje als: ik ga mijn auto inruilen want na 1 winter normaal gebruik druk ik op de ruitensproeier en er komt niets uit.Puppetmaster schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:42:
[...]
Sorry hoor, maar dat is echt een onzin reden.
De wagen geeft al vanaf 20% alerts dat je een laadstation moet zoeken. Dan heb je nog minstens 50km over.
Ook in de Ardennen heb je legio laadpalen binnen een straal van 50km.
Sneller <> comfortabel. Verschillende auto's, verschillende specificaties.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Iets kan je vergeten,ik heb een fiat 500X diesel en een ev de diesel is vele malen sneller.
De diesel heeft waarschijnlijk meer vermogen.
De ev is, zeker bij lagere snelheden, stiller en trillingsvrij wat comfort verhogend werkt. Wanneer er veel vermogen gevraagd wordt moet de verbrandingsmotor in toeren klimmen wat meer geluid produceert. De electromotor levert direct vermogen zonder herrie.
Verder is de ev traploos en is er dus geen versnellingsbak, ook dat geeft comfort.
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:43 ]
[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:43 ]
Weet niet welke EV je hebt maar de trip die je noemt zal ruim 500km zijn, waarschijnlijk 1x laden onderweg. Bij Zaragoza volgens mij Tesla en IONITY en halverwege Logrono IONITY en op je bestemming ook voldoende keus. En dan heb ik niet eens over het ruimere aanbod aan 50kw laders onderweg.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:47:
[...]
Zo bedoel ik het niet het gaat om het lange afstand rijden dan blijft een ev toch problematisch. Er zit vooruitgang in maar toch kan het niet tippen aan een benzine of diesel auto. Ik ga mijn eerste trip maken naar nederland in september en ga de toll vermijden dus ben benieuwd. Volgende week van altea naar logroño daar beginnen de problemen al want er zijn heel veel kabels doorgesneden voor het koper.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Alleen Zaragoza is al 450km en dan ook nog vanaf sagunto redelijke stijgings percentages en dan moet ook geen wind tegen hebben. Dus Zaragoza op één lading kan je vergeten.EDB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:09:
[...]
Weet niet welke EV je hebt maar de trip die je noemt zal ruim 500km zijn, waarschijnlijk 1x laden onderweg. Bij Zaragoza volgens mij Tesla en IONITY en halverwege Logrono IONITY en op je bestemming ook voldoende keus. En dan heb ik niet eens over het ruimere aanbod aan 50kw laders onderweg.
Ben je daar na anderhalf jaar nog steeds mee bezig? Van Altea naar Zaragoza is 450km en dat is een peulenschil met die Atto3 die je hebt. In Valencia zijn snelladers te over en in La Puebla de Valverde zit een Tesla Suc, dus nergens meer dan 200km voor de volgende lader.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:55:
[...]
Alleen Zaragoza is al 450km en dan ook nog vanaf sagunto redelijke stijgings percentages en dan moet ook geen wind tegen hebben. Dus Zaragoza op één lading kan je vergeten.
Atto3 pakt geen tesla dat is één en twee het ging over het commentaar op de inster. En drie zo gemakkelijk is het niet alles word leeggeroofd.PeterZ(on) schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:27:
[...]
Ben je daar na anderhalf jaar nog steeds mee bezig? Van Altea naar Zaragoza is 450km en dat is een peulenschil met die Atto3 die je hebt. In Valencia zijn snelladers te over en in La Puebla de Valverde zit een Tesla Suc, dus nergens meer dan 200km voor de volgende lader.
Ik snap het problematische van een EV niet. Voorheen met de ICE stopte ik per 1000km 2 keer ongeveer een kwartier en 1 keer een half uur. Daar komt nu ongeveer 1 stop bij, omdat je op locatie ook nog wat in de accu wil hebben. Ik kies tegenwoordig zelfs vaak voor meer stops.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:47:
[...]
Zo bedoel ik het niet het gaat om het lange afstand rijden dan blijft een ev toch problematisch. Er zit vooruitgang in maar toch kan het niet tippen aan een benzine of diesel auto. Ik ga mijn eerste trip maken naar nederland in september en ga de toll vermijden dus ben benieuwd. Volgende week van altea naar logroño daar beginnen de problemen al want er zijn heel veel kabels doorgesneden voor het koper.
Maar als het nu gaat om snelheid dan zou ik zeker niet de route national nemen. In het gunstigste geval zijn die toch echt een procentje of 30 langzamer dan de peage. Bovendien raak je die stem na 20 rotondes het eerste uur ook een beetje beu: "neem op de volgende rotonde de 2e afslag". ;) Maar goed moneywize is het beter.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Jouw eigen woorden, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84044890 en die in Puebla de Valverde is een V3. Of een lader in bedrijf is kun je makkelijk zien op verschillende app's.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:13:
[...]
Atto3 pakt geen tesla dat is één en twee het ging over het commentaar op de inster. En drie zo gemakkelijk is het niet alles word leeggeroofd.
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:44 ]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik ben vorig jaar naar Kroatië gereden mef de ev. Afgelopen voorjaar naar Praag, ik heb het probleem nog niet ontdekt.Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:47:
[...]
Ik rij het jaren en jaren op mijn gemak drie overnachtingen. Niks aan de hand en je ziet nog eens wat. Dat jakkeren over die peage is verschrikkelijk.bert pit schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:22:
[...]
Ik snap het problematische van een EV niet. Voorheen met de ICE stopte ik per 1000km 2 keer ongeveer een kwartier en 1 keer een half uur. Daar komt nu ongeveer 1 stop bij, omdat je op locatie ook nog wat in de accu wil hebben. Ik kies tegenwoordig zelfs vaak voor meer stops.
Maar als het nu gaat om snelheid dan zou ik zeker niet de route national nemen. In het gunstigste geval zijn die toch echt een procentje of 30 langzamer dan de peage. Bovendien raak je die stem na 20 rotondes het eerste uur ook een beetje beu: "neem op de volgende rotonde de 2e afslag". ;) Maar goed moneywize is het beter.
Je hebt het nog nooit zelf ondervonden, maar je weet toch dat het problematisch is? Dan is mijn vraag, hoe definieer jij problematisch? Er zijn hier tientallen mensen in het topic die het helemaal niet problematisch vinden. Misschien is "ik zie er toch wel tegen op" een beetje verwoording van wat je bedoelt?Bolulla schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:47:
[...]
Zelf vind ik het wel heel fijn om zo snel mogelijk te laden en een grote accu te hebben, maar dat is puur gemak, en ik hou van gemak.
Verder schrijf je, "heel veel kabels doorgesneden". Hoeveel dan? En waarom denk je dat dit een probleem is. Deze trip is 600km , dus ongeveer 1x laden. Lijkt me dus allemaal niet problematisch
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Niks vermoeiend, zie de topicwarning. Geen ICE vs. EV discussies.
Jouw EV ervaringen zijn kennelijk met EV’s met een lage score op lange afstandsritten (zie EV-database), maar dat wil niet zeggen dat jouw ervaring een algemeen feit is.
Ah, zie nu dat het een nieuwe account van taylor is, dat verklaart eea.
[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 14-06-2026 21:03 ]
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:39 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 12:10
[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:45 ]
We hebben een beetje moeite om een goede, efficiënte manier te vinden om de reis bij te houden qua stops, verbruik, bijladen, kosten etc
Wellicht zijn er handige tips? Mogelijk overthink ik het teveel met een hele Excel sheet vooraf, waar alles op moet (komen te) staan en zo. We vullen dit dan aan de hand van wat de navi (MY) aan geeft voor vertrek, maar als er dan iets veranderd onderweg qua route of ik noteer iets verkeerd krijg ik een beetje kortsluiting (autisme, yay)
Verder een beetje zelfde ervaringen als altijd; wisselende stops. Deze route hadden we nog niet gereden met de MY. De dingen die ik mij zo herinner (administratie was halverwege de heenreis de prullenbak in dus ehm... ja
- Supercharger Erftstad; Zit een McDonald's op een paar 100 meter, voor de rest wil je hier nadat die sluit niet gevonden worden.
- Supercharger Waldlaubersheim; Hier al eens eerder gestopt, prima stop met naast een McDonald's, KFC en ook een tankstation/shop met ruim aanbod en openingstijden.
- Supercharger Leonberg; Prima stop wat meer in bewoond gebied. WC hokje aanwezig en aan de overkant een Lidl. Hier wat versnaperingen gehaald. Aan de andere kant een McDonalds. Snachts dus weinig aanbod, maar iig nog een WC.
- Supercharger Dietmannsried; Op het eerste gezicht een leuke stop met een koffietentje. Heel uitgebreid assortiment voor lunch en ontbijt. Prima broodjes gegeten. Helaas was de warme chocomel (ondanks meerdere keren vragen) abominabel (niet warm, poeder niet opgelost). Voor 3,30 mag een mens iets betere service verwachten, viel tegen door de verdere uitstraling van het tentje en het aanbod laat ik het zo zeggen.
- Supercharger Merklingen; Vrij nieuwe stop zo te zien met een BK, McDonalds en apart restaurant. Restaurant was al dicht toen we aankwamen dus in de buurt op een kaasboerderij (heerlijk) gegeten. Staat ook een Ionity. Grootste deel van de Supercharger is wel overdekt in tegenstelling tot de Ionity dus dat was een fijne bijkomstigheid in de regen (rug naar het overdekte deel, daarom niet op de foto).
- Supercharger Gensingen; Beetje een trukstop idee op een industrieterrein. Er is een McDonalds maar daar is ook alles mee gezegd. Niet gekeken hoe laat die dicht gaat maar dan wil je hier niet gevonden worden.
- Supercharger Mönchengladbach; Leuke stop met 2 grote restaurants. Met name Cafe del Sol ziet er uit als een leuke stop in de zomer om even wat te eten/drinken. Wij wilden net iets verder doorrijden en hebben alleen even het sanitair gebruikt en kort geladen.
Ik las laatst een artikel uit een Duitse krant volgens mij, wat in ging op EV rijden en overgewicht door fastfood... Ik zie de link wel want echt alle stops zijn sowieso bij 1 van de grote fastfoodketens. Zoals ik al eerder in een post benoemt had vind ik dit persoonlijk niet zo fijn (enerzijds wegens sanitair en anderzijds omdat ik er gewoon niet zoveel mee heb en er ook echt niet goed tegen kan).
Anyway, hoor graag tips voor het bijhouden en of het überhaupt interessant is. Of dat ik mezelf in allerlei bochten zit te wringen en het toch eigenlijk niemand wat uit maakt haha!
Je eet toch waar je wil, en vooral wat je wil.Gerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:28:
Ik las laatst een artikel uit een Duitse krant volgens mij, wat in ging op EV rijden en overgewicht door fastfood... Ik zie de link wel want echt alle stops zijn sowieso bij 1 van de grote fastfoodketens. Zoals ik al eerder in een post benoemt had vind ik dit persoonlijk niet zo fijn (enerzijds wegens sanitair en anderzijds omdat ik er gewoon niet zoveel mee heb en er ook echt niet goed tegen kan).
Anyway, hoor graag tips voor het bijhouden en of het überhaupt interessant is. Of dat ik mezelf in allerlei bochten zit te wringen en het toch eigenlijk niemand wat uit maakt haha!
En verder; enkel tijdens vakanties en die paar langere ritten zal je me bij een snellader vinden.
Tankstations bieden niet veel betere etenswaren aan...
Die in Merklingen is echt top, daar eten we ook altijd iets (je wordt er wel zowat verplicht iets te kopen).Gerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:28:
- Supercharger Merklingen; Vrij nieuwe stop zo te zien met een BK, McDonalds en apart restaurant. Restaurant was al dicht toen we aankwamen dus in de buurt op een kaasboerderij (heerlijk) gegeten. Staat ook een Ionity. Grootste deel van de Supercharger is wel overdekt in tegenstelling tot de Ionity dus dat was een fijne bijkomstigheid in de regen (rug naar het overdekte deel, daarom niet op de foto).
[Afbeelding]
En zeker in Duitsland is het een feit dat zowat elke (grotere) snellader naast een fastfoodketen ligt. In Frankrijk zie ik dat een pak minder in mijn persoonlijke ervaring, maar mss is dat toeval. Ik heb zelf liever een supermarkt in de nabijheid zodat je idd wat deftiger eten kan kopen.
Helaas werkt het niet voor iedereen zo.Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:34:
[...]
Je eet toch waar je wil, en vooral wat je wil.
Tankstations bieden niet veel betere etenswaren aan...
Anders zou het mij inderdaad ook geen reet (badum tss) interesseren wat er te vreten aangeboden werd of hoe uitgebreid de sanitaire voorzieningen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Gerolamo op 15-06-2026 11:03 ]
Wat wil je eigenlijk bijhouden en waarom?Gerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:28:
We hebben een beetje moeite om een goede, efficiënte manier te vinden om de reis bij te houden qua stops, verbruik, bijladen, kosten etc
[...]
Het gaat toch over aankomen op de eindbestemming? Je behoeften zijn toch elke rit anders (niet op exact hetzelfde tijdstip honger, nood aan toilet, benen strekken, etc.)? Kosten krijg je toch een duidelijk overzicht van de facturen als je steeds bij Tesla laadt?
Nee het bijhouden gedeelte gaat natuurlijk niet over hoe vaak en wanneer ik naar de WC moet.Promotioneel schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Wat wil je eigenlijk bijhouden en waarom?
Het gaat toch over aankomen op de eindbestemming? Je behoeften zijn toch elke rit anders (niet op exact hetzelfde tijdstip honger, nood aan toilet, benen strekken, etc.)? Kosten krijg je toch een duidelijk overzicht van de facturen als je steeds bij Tesla laadt?
Maar dit is ook een antwoord waar ik wat mee kan. Ik probeer mijn ervaringen met lange ritten niet voor mijzelf bij te houden namelijk, want behalve de kwaliteit van de stops (voor MIJN persoonlijke situatie) interesseert de rest mij namelijk helemaal niets. De rijtijden, kosten, verbruik maken MIJ geen klap uit.
Maar ik vind het wel interessant om het ook van anderen te lezen hoe ze lange ritten ervaren en probeer dat wel te vergelijken. Dus dat probeer ik 'terug te betalen' door mijn ervaringen te delen. Maar ik merk dus dat ik het idee heb dat ik moeite heb om dat gedeelte (verbruiksgegevens) kloppend op papier te krijgen.
Ik krijg geen facturen van Tesla, die gaan rechtstreeks naar de werkgever.
Lokatie, km-stand soc aankomst en soc vertrek.
Later zet ik dat in een spreadsheet en zoek bij de bijbehorende provider (app) de geladen kWh’s en kosten er bij.
Lange ritten gaan bij mij vooral over comfort.Gerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Nee het bijhouden gedeelte gaat natuurlijk niet over hoe vaak en wanneer ik naar de WC moet.
Maar dit is ook een antwoord waar ik wat mee kan. Ik probeer mijn ervaringen met lange ritten niet voor mijzelf bij te houden namelijk, want behalve de kwaliteit van de stops (voor MIJN persoonlijke situatie) interesseert de rest mij namelijk helemaal niets. De rijtijden, kosten, verbruik maken MIJ geen klap uit.
Maar ik vind het wel interessant om het ook van anderen te lezen hoe ze lange ritten ervaren en probeer dat wel te vergelijken. Dus dat probeer ik 'terug te betalen' door mijn ervaringen te delen. Maar ik merk dus dat ik het idee heb dat ik moeite heb om dat gedeelte (verbruiksgegevens) kloppend op papier te krijgen.
Als ik stop heb ik graag een proper toilet, de kans op koffie en iets eetbaars. Dat heb ik niet nodig bij elke stop, maar wel makkelijk als het er is. En omdat ik nogal graag heel vroeg weg rij is mijn eerste stop soms een uitdaging om een geopend toilet te vinden. Een McDo is dan niet interessant.
Stoppen om de 2h vind ik wat snel, ik doe graag 2.5-3h tussen stops, daarom toch graag een auto met dik 600km WLTP zodat 300km tussen 80 en 10% ook echt haalbaar is. Dat is het niet met mijn huidige Y LR AWD.
Oooow, nu begrrijp ik je. Data om de review verder aan te vullen.Gerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Nee het bijhouden gedeelte gaat natuurlijk niet over hoe vaak en wanneer ik naar de WC moet.
Indien je zelf de afrekening niet ziet, heb ik niet meteen het antwoord. Lijkt me inderdaad een vrij manueel proces te worden in dat geval (foto nemen van verbruiksdata "Sinds het opladen" net voor je insteekt en dan wat rekenen?) Zal vast en zeker wel met iets OBD/App getrackt kunnen worden, maar daarvoor gaan andere uitgebreide reviewers te hulp moeten komen.
Ja precies! Ik probeer ook inderdaad op meerdere momenten foto's te maken (wegrijden vertrek, aankomst stop, bij het afkoppelen, bij vertrek stop, repeat) maar soms schiet dit er nog wel eens bij in.Promotioneel schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Oooow, nu begrrijp ik je. Data om de review verder aan te vullen.
Indien je zelf de afrekening niet ziet, heb ik niet meteen het antwoord. Lijkt me inderdaad een vrij manueel proces te worden in dat geval (foto nemen van verbruiksdata "Sinds het opladen" net voor je insteekt en dan wat rekenen?) Zal vast en zeker wel met iets OBD/App getrackt kunnen worden, maar daarvoor gaan andere uitgebreide reviewers te hulp moeten komen.
Wellicht is dit ook het beste antwoord he, dit echt consequent doen zodat hier een (beter) sluitend verhaal van te maken is. We hebben pas een paar langere reizen gedaan waarvan ik er bij 2 echt wat beter probeer bij te houden, dit is dan een kwestie van gewenning en routine.
| Kosten | KWH | Per KWH | AC/DC | |
| Abbonement | ||||
| Ionity | € 11,99 | |||
| Electra | € 4,99 | |||
| Laadkosten | ||||
| Ionity Brohltal West | € 11,45 | 26,88 | € 0,43 | DC |
| Ionity Niederhausen | € 16,29 | 41,77 | € 0,39 | DC |
| Ionity Merkeling | € 18,32 | 46,99 | € 0,39 | DC |
| Ionity Brohltal Oost | € 24,70 | 57,96 | € 0,43 | DC |
| Electra Reutte | € 16,18 | 47,57 | € 0,34 | DC |
| Electra Reutte | € 10,97 | 32,27 | € 0,34 | DC |
| Electroverse Wattif | € 34,74 | 56,16 | € 0,62 | AC |
| Electroverse CircleK | € 31,39 | 48,85 | € 0,64 | DC |
| Electroverse SWT | € 12,53 | 23,39 | € 0,54 | AC |
| Electroverse Aral Pulse | € 26,90 | 34,10 | € 0,79 | DC |
| OVO Vattenfall | € 14,50 | 47,00 | € 0,31 | AC |
| Gemiddeld | ||||
| Totaal | € 234,95 | 462,93 | € 0,51 | |
| KWH/100km | Kosten per KM | |||
| Gereden kilometers | 2288 | 20,23 | € 0,10 |
Bij mijn laatste "lange" rit (AMS-luxemburg) maakte ik foto's van het dashboard voor en na het laden. Aanhet einde van de rit de fotos en de facturen via email in Claude gezet om alles op een rijtje te zetten. In die facturen staat ook de laadlocatie.PeterZ(on) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:45:
Voor al mijn reizen heb ik alle laadlocaties op de te rijden route in een Excelsheet staan en daarvan heb ik vooraf thuis een keuze gemaakt waar ik ga laden, maar ik kan daar als het zo uitkomt ook makkelijk van afwijken. In een tweede sheet hou ik bij waar ik daadwerkelijk heb geladen en hoeveel en hoe laat en wat het verbruik is, enz.... Ik vind het gewoon prettig om dat op papier te hebben en te kunnen vergelijken met vorige reizen. Overigens, ik ga laden waar ik wil, niet wanneer het moet want leegrijden tot de de laatste elektronen in zicht doe ik niet aan mee. En met de Ioniq maakt dat ook niets uit.
Al moet ik wel zeggen dat ik nogal wat foto's ben vergeten te maken...
Ik heb dat ook een tijdje geprobeerd maar ik heb het losgelaten, het boeit me niet genoeg om het allemaal bij te houden. Mijn laatste trip in Schotland heb ik wat ervaringen gedeeld, maar puur anecdotisch; ik ga geen uitputtend overzicht van laadsessies meer bijhouden. Laat het gaanGerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:19:
[...]
Bij mij is het gewoon standaard procedure, voor het aansluiten het nodige noteren en verbruik weer op nul zetten en dan voor vertrek de rest. Je ziet dan ook best veel verschil in verbruik op bepaalde trajecten, bijvoorbeeld het verbruik richting Ardennen springt er dan altijd uit.Gerolamo schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:42:
[...]
Ja precies! Ik probeer ook inderdaad op meerdere momenten foto's te maken (wegrijden vertrek, aankomst stop, bij het afkoppelen, bij vertrek stop, repeat) maar soms schiet dit er nog wel eens bij in.
Wellicht is dit ook het beste antwoord he, dit echt consequent doen zodat hier een (beter) sluitend verhaal van te maken is. We hebben pas een paar langere reizen gedaan waarvan ik er bij 2 echt wat beter probeer bij te houden, dit is dan een kwestie van gewenning en routine.
Zal niet voor iedereen even zinvol zijn of het nut er van inzien maar de site spritmonitor.de is er niet voor niets. Al is het maar om te kijken wat het gemiddelde verbruik is voor een bepaald type.
Herkenbaar ja. Ik had vorig jaar zomer wel foto's van alle laadstops gemaakt, vooral met het doel om te (on)haalbaarheid van aangekoppeld laden op die plek te laten zien, en was ook heel enthousiast begonnen met een foto van de eindstand op de lader, maar ergens halverwege de rit is daar de klad in gekomen.greg-a schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Bij mijn laatste "lange" rit (AMS-luxemburg) maakte ik foto's van het dashboard voor en na het laden. Aanhet einde van de rit de fotos en de facturen via email in Claude gezet om alles op een rijtje te zetten. In die facturen staat ook de laadlocatie.
Al moet ik wel zeggen dat ik nogal wat foto's ben vergeten te maken...
Wat ik wel had, en wat voor een totaalverbruik natuurlijk ook prima is waren foto's van de tripmeter bij aankomst, voor vertrek, en bij aankomst thuis. Daarmee kon ik prima het gemiddelde verbruik berekenen, wat toch ook een ding is wat mensen altijd willen weten als je het over EV met caravan hebt.
)
En dan heb je commentaar op mij dat ik me druk maak. Ik woon hier 25 jaar en kom hier al vanaf 1964 ik heb al gezegd ze roven al die laadstations leeg voor koper. En je denkt te veel vanuit een Nederlandse gedachte.PeterZ(on) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:51:
Weet iemand wat ze daar bij https://iecharge.io/locations/ aan het uitspoken zijn? Ik zie wekelijks het aantal wat in "onderhoud" is toenemen maar ook het aantal in aanbouw neemt wekelijks toe. Er is hier al eens gezegd dat dat door kabeldiefstal komt maar nieuwe kabels aanbrengen gaat toch sneller dan nieuwbouw. Geld voor nieuwbouw is er kennelijk ook, ermee stoppen is dan toch niet aan de orde. Zou fijn als ze daar de boel weer operationeel krijgen want ik zou de komende vakantie er wel eens een route naar Spanje langs willen rijden.
Ik maak mij niet druk, ik verbaas mij. Als ze die laadkabels roven dan zet je er nieuwe op, maar als je dat niet doet omdat het geen zin heeft dan ga je natuurlijk ook geen nieuwe locaties aanleggen, beetje tegenstrijdig.Bolulla schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:43:
[...]
En dan heb je commentaar op mij dat ik me druk maak. Ik woon hier 25 jaar en kom hier al vanaf 1964 ik heb al gezegd ze roven al die laadstations leeg voor koper. En je denkt te veel vanuit een Nederlandse gedachte.
https://iecharge.io/fr/iecharge-et-les-cables-renforces/PeterZ(on) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:51:
Weet iemand wat ze daar bij https://iecharge.io/locations/ aan het uitspoken zijn? Ik zie wekelijks het aantal wat in "onderhoud" is toenemen maar ook het aantal in aanbouw neemt wekelijks toe. Er is hier al eens gezegd dat dat door kabeldiefstal komt maar nieuwe kabels aanbrengen gaat toch sneller dan nieuwbouw. Geld voor nieuwbouw is er kennelijk ook, ermee stoppen is dan toch niet aan de orde. Zou fijn als ze daar de boel weer operationeel krijgen want ik zou de komende vakantie er wel eens een route naar Spanje langs willen rijden.
Ik zat 13 km verwijderd van een IeCharge laadpaal echter deze was ook buiten gebruik. Kreeg enkele dagen geleden een mail ivm met de vele buitengebruik zijnde laadpalen: Kabels die doorgeknipt waren. Zie onderstaand artikel is in her frans maar kunnen je wel lezen c.q. vertalen.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Bedankt voor de info, ik had onlangs zelf ook al gezocht maar kon toen niets vinden op hun site. Hopelijk stopt deze oplossing de diefstallen.
Het zou geweldig zijn als al die snellaadaanbieders eens samen gaan werken en een laadervaring a la Tesla gaan bieden.ebk71 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:43:
Ik had al eerder een niet hele positieve ervaring met laden op vakantie gepost. Daar kan ik nu nog wat meer ervaring over kwijt. Ook in Italië meerdere palen gehad die niet functioneerden, dat maakt naast op elke stop de vouwwagen afkoppelen het gewoon frustrerender. Het is geen smooth experience. En vandaag was echt een volledige domper. Skoda app deed iets vreemds en zo ging het van kwaad tot erger resulterend in een stop waar de laadpalen niet functioneerden. En al die apps maakt het niet overzichtelijker. Ohja, staan we op een laadplek waar electroverse aangeeft dat er iets van 14 punten zijn, terwijl er maar 6 stonden. Lijkt alsof die van de andere kant misschien getoond werden. Voor mij is de conclusie, met vouwwagen in Duitsland via fastned prima, daarbuiten moet het echt beter. Ik vind het niet relaxed rijden. En ik denk dat de mensen die in hoogseizoen gaan zich kapot gaan ergeren. Het was nu al regelmatig erg druk.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
En wat zou een abo toevoegen? Ik heb passen van enbw ewe go, elektoverse noem maar op. Ik let al niet te erg op de prijs want anders wordt het nog moeilijker. Enbw of ewego werden gewoon niet herkend of ik zag de laadpaal niet in hun app. Dus meeste gedaan op elektroverse. Bij 1 van de palen onderweg die het niet deden was een italiaan eigenwijs en dacht dat het hem wel ging lukken, niet dus, ook naar andere paal. Kwam er italiaanse tesla, die lukte het dus wel. Maar die zei er meteen bij, ev rijden in Italië is nog erg een uitdaging. Zat ergens in Toscane, dichtsbijzijnde laadpunt niet veel km's maar wel 17 min rijden.Puppetmaster schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:48:
Je hebt geen abo bij EnBW of Ionity?
Maar die heb je dus.
Vreemd dat je in de app van EnBW de laadstations van EnBW niet kan vinden?
Heeft bij mij totnutoe gewoon gewerkt in D, zeer uitgebreid netwerk.
Ik heb 2 weken geleden ritje naar Frankrijk gedaan.DDDikkiedik schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:38:
Dat zou mij verbazen. Er zijn speciale scharen te koop om Kevlar te knippen. Ik vrees dat je haast wapentuig nodig hebt om dit soort boeven tegen te houden. Een kooi met dak zou een optie zijn. Wel jammer want vaak zijn het mooie locaties die met zo'n gebouw er niet mooier op worden.
0p 4 plaatsen met iecharge geladen, behalve 1 laadpunt bij een Renault garage, waren de 3 andere laadplaatsen echt verlaten. (moeilijk te vinden). Je rijdt er zo aan voorbij.
Dus zonder voorzieningen, (gebruikt) wc papier zie je dan in de omgeving in overvloed in het gras en struiken liggen.
Het laden werkte feilloos, maar kan me voorstellen dat de kabels op een keer verdwijnen.
Maar laden aan 0,25cent maakte wel veel goed
Die mogen dat in principe zelfs niet want het zijn concurrenten…blb4 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:10:
[...]
Het zou geweldig zijn als al die snellaadaanbieders eens samen gaan werken en een laadervaring a la Tesla gaan bieden.
Wat consolidatie zou helpen zodat er een 4-5 grote netwerken zijn.
Dat Chargeleaque is toch wel een doodgeboren kindje want je hoort er niks over en ik zie ook geen voordeel in het concept. Als ze nu eens 1 abo invoeren waarbij je bij alle vier zou kunnen laden voor de laagste prijs zou het al een stuk interessanter worden. En bijvoorbeeld dat mijn Autocharge bij Fastned ook gelijk bij de andere drie zou werken.Puppetmaster schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:51:
Yep, als chargeleague echt 1 netwerk zou zijn en ze het aantal stalls per locatie zouden verdubbelen ( iig langs de snelwegen), dan begint het erop te lijken.
En ik kom dan om 20:00 uitgerust aan, mens en auto vol energie. Da’s mijn ervaring met lange ritten 😎
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de ev en vouwwagen. Langere ritten met alleen de ev heb ik tot nu toe gedaan met een ionity abonnement en dan uitsluitend bij ionity laden. Dat ging tot nu toe altijd goed, de laadpalen werken eigenlijk altijd, een enkele keer heb ik moeten wachten. Nadeel bij ionity is wel het afkoppelen, maar volgens mij is fastned de enige die een klassieke benzine station opstelling gebruikt, en die zijn er nog niet veel zo veel in de richting Italie.ebk71 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:43:
............Voor mij is de conclusie, met vouwwagen in Duitsland via fastned prima, daarbuiten moet het echt beter. Ik vind het niet relaxed rijden. En ik denk dat de mensen die in hoogseizoen gaan zich kapot gaan ergeren. Het was nu al regelmatig erg druk.
Misschien dat ik abrp nog eens probeer hiervoor, maar mijn laatste ervaring met de abrp app was niet zo goed. Ik kan wel voortaan laadaanbieders filteren in de skoda app, en dan de route naar de auto sturen.
Anders wordt het de laadstops aanklikken, kiezen voor alternatief en de dichtstbijzijnde Ionity kiezen, zo deden we het tot nu toe.
Er is geen 100 goedkeuring voor de vouwwagen, dus ik zal me in moeten houden.
Sterker nog. Als je een abonnement bij Electra afsluit en je hebt géén apart abonnement bij Fastned, moet je Autocharge bij Fastned zelf op voorhand uitschakelen als je van het lagere tarief bij Fastned wilt genieten d.m.v. het Electra-abo. Anders gaan ze je bij Fastned gewoon de volle pot aanrekenen, aangezien ze daar via Autocharge geen zicht hebben op het door jou afgesloten abo bij Electra. Je zal dus telkens de laadbeurt bij Fastned moeten starten via de Electra-app, of gewoon de volle pot betalen.PeterZ(on) schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:01:
[...]
Dat Chargeleaque is toch wel een doodgeboren kindje want je hoort er niks over en ik zie ook geen voordeel in het concept. Als ze nu eens 1 abo invoeren waarbij je bij alle vier zou kunnen laden voor de laagste prijs zou het al een stuk interessanter worden. En bijvoorbeeld dat mijn Autocharge bij Fastned ook gelijk bij de andere drie zou werken.
En zelfs als je de laadbeurt via de Electra-app start maar Autocharge bij Fastned wél ingeschakeld laat, zal je gefactureerd worden aan het standaard Fastned-tarief: Autocharge en de daarbij horende Fastned-facturatie is altijd leading zolang het ingeschakeld is.
Deze info is N.B. nergens online te vinden, je moet er dus zelf aan denken.
Oh, ik had altijd begrepen als je de Autocharge wil omzeilen je dat met een pas of app gewoon kan doen maar dat is dus niet zo. Met die vier verschillende aanbieders die samenwerken verwacht je dat het makkelijker en eenvoudiger wordt maar het is precies tegenovergesteld. Ik ben benieuwd hoe lang ze er nog mee doorgaan en/of het echt makkelijker gaan maken.Hellbull89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:01:
[...]
En zelfs als je de laadbeurt via de Electra-app start maar Autocharge bij Fastned wél ingeschakeld laat, zal je gefactureerd worden aan het standaard Fastned-tarief: Autocharge en de daarbij horende Fastned-facturatie is altijd leading zolang het ingeschakeld is.
Dat dacht ik eerst ook. Ik heb het niet zelf getest, maar had de vraag omtrent Electra-abo i.c.m. Fastned Autocharge rechtstreeks aan Fastned gesteld. Daar wisten ze me dus te vertellen dat Autocharge steeds de default is en andere laadpassen of apps overrulet, zolang het actief is.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Oh, ik had altijd begrepen als je de Autocharge wil omzeilen je dat met een pas of app gewoon kan doen maar dat is dus niet zo
Buske schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:35:
[...]
Maar laden aan 0,25cent maakte wel veel goed .......
...en Autocharge. Als ik in de buurt ben en de palen niet buiten gebruik zijn (komt helaas vaak voor) dan ga ik er altijd laden. Meestal sta je er dan alleen in een verlaten omgeving. Af en toe zie je ze ook op industrieterreinen. Maar inderdaad... geen voorzieningen.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Van te voren verschillende scenarios in mijn hoofd gedaan qua laden, blijkt hij veel verder te rijden dan de planningen die ik dacht. En ik stiekem zorgen maken of hij het wel allemaal zou redden. Uiteindelijk geladen bij de stops die ik dacht maar steeds met 20% over gestopt. Kon dus makkelijk wat strakker.
Qua laden nergens hoeven wachten en ook nergens op het laden hoeven wachten. Erg goed bevallen dus.
Voor abbonement and ik Fastned, aanbieding die ik er na 1 keer laden al uit had. En wecharge voor de goedkope Ionity tarieven. En laatste keer even snel bij de Mac geladen voor 35ct, wat ik een half uur eerder was het daar zelfs maar 30ct.
Al met al totaal geen zorgen gehad onderweg en heerlijk uitgerust aangekomen. Wat dat betreft is de id7 wel echt een fijne reis auto
Over 1,5 maand ga ik ook naar Zuid-Frankrijk met de ID.4, wilde in eerste instantie een abo nemen op Electroverse (ook Ionity), maar zo te zien kan ik beter even een maandje een We-Charge abo nemen, dat werkt dan veel beter met de interne navigatie van VW lijkt mij.Louwke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:02:
Deze zomer voor het eerst op pad met een EV, hebben een id.7. Zijn gisteren weg gereden en in een dag naar Dol de Bretagne aangekomen.
Van te voren verschillende scenarios in mijn hoofd gedaan qua laden, blijkt hij veel verder te rijden dan de planningen die ik dacht. En ik stiekem zorgen maken of hij het wel allemaal zou redden. Uiteindelijk geladen bij de stops die ik dacht maar steeds met 20% over gestopt. Kon dus makkelijk wat strakker.
Qua laden nergens hoeven wachten en ook nergens op het laden hoeven wachten. Erg goed bevallen dus.
Voor abbonement and ik Fastned, aanbieding die ik er na 1 keer laden al uit had. En wecharge voor de goedkope Ionity tarieven. En laatste keer even snel bij de Mac geladen voor 35ct, wat ik een half uur eerder was het daar zelfs maar 30ct.
Al met al totaal geen zorgen gehad onderweg en heerlijk uitgerust aangekomen. Wat dat betreft is de id7 wel echt een fijne reis auto
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Behalve dat de navigatie mij steeds langs Tesla wilde sturen. Voorkeur is nog al een issue schijnbaar. Maar goed de snelheid van laden was nog steeds hoog aangezien de temperatuur goed is en ik iets eerder stopte dan de planning zelf. Voordeel wel was het starten van het laden vanuit de auto. Maar goed of het sneller is dan een pasje tegen de paal.-tom-562 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Over 1,5 maand ga ik ook naar Zuid-Frankrijk met de ID.4, wilde in eerste instantie een abo nemen op Electroverse (ook Ionity), maar zo te zien kan ik beter even een maandje een We-Charge abo nemen, dat werkt dan veel beter met de interne navigatie van VW lijkt mij.
Je kan toch (in de auto) een voorkeur opgeven dat er zoveel mogelijk met We-Charge geladen moet worden? Via de app op de telefoon kan je wel meerdere voorkeuren opgeven, dat werkt wel. Maar zodra er maar iets van een variabele veranderd, begint de auto zelf (zonder die voorkeuren) weer een nieuwe route uit te rekenenLouwke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:26:
[...]
Behalve dat de navigatie mij steeds langs Tesla wilde sturen. Voorkeur is nog al een issue schijnbaar. Maar goed de snelheid van laden was nog steeds hoog aangezien de temperatuur goed is en ik iets eerder stopte dan de planning zelf. Voordeel wel was het starten van het laden vanuit de auto. Maar goed of het sneller is dan een pasje tegen de paal.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Je zult toch echt eerst de stekker erin moeten steken, dus dan is een pasje bij de laadpaal houden sneller denk ikLouwke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:26:
[...]
Behalve dat de navigatie mij steeds langs Tesla wilde sturen. Voorkeur is nog al een issue schijnbaar. Maar goed de snelheid van laden was nog steeds hoog aangezien de temperatuur goed is en ik iets eerder stopte dan de planning zelf. Voordeel wel was het starten van het laden vanuit de auto. Maar goed of het sneller is dan een pasje tegen de paal.
Precies dat laatste is het probleem.-tom-562 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:13:
[...]
Je kan toch (in de auto) een voorkeur opgeven dat er zoveel mogelijk met We-Charge geladen moet worden? Via de app op de telefoon kan je wel meerdere voorkeuren opgeven, dat werkt wel. Maar zodra er maar iets van een variabele veranderd, begint de auto zelf (zonder die voorkeuren) weer een nieuwe route uit te rekenen
Ook als je een route doorstuurt vanuit de app en de auto denkt anders over bijv. het verbruik, dan gaat hij opnieuw routeren en gooit alle opgegeven voorkeuren uit het raam.
Althans dat is mijn ervaring nu na een jaar met 2 grote vakantieritten (zomer en wintervakantie).
Vaak is in de app van de de verschillende aanbieders wel te zien of soms ook te filteren of er trailer-friendly opties zijn.ikbentochniegek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:58:
[...]
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de ev en vouwwagen. Langere ritten met alleen de ev heb ik tot nu toe gedaan met een ionity abonnement en dan uitsluitend bij ionity laden. Dat ging tot nu toe altijd goed, de laadpalen werken eigenlijk altijd, een enkele keer heb ik moeten wachten. Nadeel bij ionity is wel het afkoppelen, maar volgens mij is fastned de enige die een klassieke benzine station opstelling gebruikt, en die zijn er nog niet veel zo veel in de richting Italie.
Er is geen 100 goedkeuring voor de vouwwagen, dus ik zal me in moeten houden.
Kun je dan een Electra pas-nummer bij Fastned invoeren als standaard betaalmiddel?Hellbull89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Sterker nog. Als je een abonnement bij Electra afsluit en je hebt géén apart abonnement bij Fastned, moet je Autocharge bij Fastned zelf op voorhand uitschakelen als je van het lagere tarief bij Fastned wilt genieten d.m.v. het Electra-abo. Anders gaan ze je bij Fastned gewoon de volle pot aanrekenen, aangezien ze daar via Autocharge geen zicht hebben op het door jou afgesloten abo bij Electra. Je zal dus telkens de laadbeurt bij Fastned moeten starten via de Electra-app, of gewoon de volle pot betalen.
Zo werkt het iig wel als je wilt betalen via EWE Go en toch met autocharge van Fastned wilt laden.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Volgens mij heeft Electra net zomin een eigen laadpas als Fastned. Dat is dus ook niet mogelijk. Laden starten kan enkel met de app, betaalkaart of een externe laadpas via roaming (+ Autocharge)HansAuutB schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Kun je dan een Electra pas-nummer bij Fastned invoeren als standaard betaalmiddel?
Zo werkt het iig wel als je wilt betalen via EWE Go en toch met autocharge van Fastned wilt laden.
Ik ben erg benieuwd bij welke aanbieders dit zou kunnen? Ik ben het niet tegengekomen in alle apps die ik nu gebruik. En dan nog, wat versta je onder trailer friendly? Niet hoeven afkoppelen? Ik vermoed dat het lijstje heel kort wordt.Puppetmaster schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Vaak is in de app van de de verschillende aanbieders wel te zien of soms ook te filteren of er trailer-friendly opties zijn.
Electra heeft wel een pas. (ik heb er 2, oepsje...)Hellbull89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:41:
[...]
Volgens mij heeft Electra net zomin een eigen laadpas als Fastned. Dat is dus ook niet mogelijk. Laden starten kan enkel met de app, betaalkaart of een externe laadpas via roaming (+ Autocharge)
Vergissinkje…
[ Voor 3% gewijzigd door NaN op 16-06-2026 19:00 ]
Recente? Ik vind in ieder geval nergens een mogelijkheid om bij Electra een laadpas aan te vragen, niet op hun website of in hun app. Gemini zegt bij Google zoeken ook dat Electra geen eigen pas heeft (niet dat AI searches heilig zijn, trouwens, maar hier lijkt hij toch gelijk te hebben)NaN schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:02:
[...]
Electra heeft wel een pas. (ik heb er 2, oepsje...)
Pfff, ik was in de war met: Electroverse…Hellbull89 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:30:
[...]
Recente? Ik vind in ieder geval nergens een mogelijkheid om bij Electra een laadpas aan te vragen, niet op hun website of in hun app. Gemini zegt bij Google zoeken ook dat Electra geen eigen pas heeft (niet dat AI searches heilig zijn, trouwens, maar hier lijkt hij toch gelijk te hebben)
Excuus, ben momenteel nog al bezig met pasjes en apps, soms duizelt me het even…
Nu eens even kijken wat Electra dan is…
(oh, die app had ik ook al, zelfs die aanbieding van ze..)
[ Voor 8% gewijzigd door NaN op 16-06-2026 19:04 ]
In ieder geval geven Tesla en Electra het aan in de app of een locatie trailer friendly is.ebk71 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:37:
[...]
Ik ben erg benieuwd bij welke aanbieders dit zou kunnen? Ik ben het niet tegengekomen in alle apps die ik nu gebruik. En dan nog, wat versta je onder trailer friendly? Niet hoeven afkoppelen? Ik vermoed dat het lijstje heel kort wordt.
Dat houdt idd in dat je niet af te koppelen hoeft.
Fastned is dat bijna altijd, zoals je ook zelf aangaf.
Met de betaalde versie van ABRP kan je filteren bij de routeplanning.
Voor Tesla kan je hier ook filteren op trailer friendly:
https://supercharge.info/map
Met dat aanhanger-symbooltje.
[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 16-06-2026 21:10 ]
Louwke schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:02:
Deze zomer voor het eerst op pad met een EV, hebben een id.7. Zijn gisteren weg gereden en in een dag naar Dol de Bretagne aangekomen.
Lekker ritje, dat ga ik vrijdag doen, alleen dan nog een uurtje verder :)
Electra is langs de Franse tolwegen prima te doen. Heb gisteren de heenreis naar het Loire gebied gemaakt. Enige nadeel is dat Electra vaak niet aan de snelweg ligt, maar net achter de tolpoortjes. Dus wel even in-uit, kaartje trekken etc. Al begin ik daar handig in te wordenPuppetmaster schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:08:
[...]
En voor 10kWh is het maar €0,40, waar doen we het voor!?!![]()
Geintje.
Het gaat natuurlijk niet om slechts 60kWh. En niet om 4ct.
Als ik met de vouwwagen erachter heen en weer rij naar Spanje, kost me dat ca. 700kWh. Met die hoeveelheden wil je wel een abo nemen (ik rij privé), want wel/niet abo scheelt dan €280. Daarvan kunnen we ook twee keer uit eten.
Dan de keuze van abo; met Mobilize krijg je een Ionity abo, maar met Ionity ook. In gemak en dekking is er dus geen verschil.
Het Ionity Power abo scheelt op deze rit vervolgens €85 met het Mobilize abo.
Wederom; waarom zou je het laten liggen? Is weer een gratis dagje dierentuin oid.
Ten derde; reizen in Europa met EV kan volledig onvoorbereid, want overal zijn (snel)laders en iedere navi kent ze wel. Dat is dus niet uitdagend meer noch spannend.
Ik vind het dan ook leuk om nog uit te zoeken hoe je het meest voordelig over kan komen.
Komend jaar ga ik het bijv. met Electra only proberen. Die is erg goedkoop, maar het risico zijn de kleine locaties. Dat zie ik dan wel weer als een uitdaging, maar weet nu ook dat ik bijv. beter een Ionity Motion abo achter de hand kan houden dan m’n Mobilize pas.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Neem een (Fulli) tolbadge. Altijd makkelijk(er).Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Electra is langs de Franse tolwegen prima te doen. Heb gisteren de heenreis naar het Loire gebied gemaakt. Enige nadeel is dat Electra vaak niet aan de snelweg ligt, maar net achter de tolpoortjes. Dus wel even in-uit, kaartje trekken etc. Al begin ik daar handig in te worden
Komt goed, heb zo’n Fulli badge. Voorheen altijd tesla gebruikt, daar heb je dat ook mee.Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:59:
[...]
Electra is langs de Franse tolwegen prima te doen. Heb gisteren de heenreis naar het Loire gebied gemaakt. Enige nadeel is dat Electra vaak niet aan de snelweg ligt, maar net achter de tolpoortjes. Dus wel even in-uit, kaartje trekken etc. Al begin ik daar handig in te worden
Mits het werkt want daar hoor je nogal eens over. Gisteren nog tijdens de livestream met de Xpeng G9 in Frankrijk waren ze weer opgelucht dat het werkte. Gewoon een kaartje trekken en daarna betalen met je pinpas werkt altijd, geen aanschafkosten en maandelijks abo. Maar idd, als je telkens de weg af moet is het makkelijk als je zonder te stoppen kunt doorrijden, maar veel tijd winnen doe je niet.HansAuutB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Neem een (Fulli) tolbadge. Altijd makkelijk(er).
Ik vond -gisteren op de heenweg door Frankrijk- het kaartjes trekken en afrekenen bijzonder snel gaan. En ik ben er nog wel een paar keer af en op geweest omdat ik graag bij Electra laad. En die staan bijna allemaal niet direct aan de Péage.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Mits het werkt want daar hoor je nogal eens over. Gisteren nog tijdens de livestream met de Xpeng G9 in Frankrijk waren ze weer opgelucht dat het werkte. Gewoon een kaartje trekken en daarna betalen met je pinpas werkt altijd, geen aanschafkosten en maandelijks abo. Maar idd, als je telkens de weg af moet is het makkelijk als je zonder te stoppen kunt doorrijden, maar veel tijd winnen doe je niet.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Mwah. De tijdwinst leek mij miniem. Je kunt contactloos afrekenen met bank of creditcard.HansAuutB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Neem een (Fulli) tolbadge. Altijd makkelijk(er).
De tolbadge zul je binnenkort toch nodig hebben als Frankrijk helemaal overgaat op tolpoortvrije wegen.Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:27:
[...]
Mwah. De tijdwinst leek mij miniem. Je kunt contactloos afrekenen met bank of creditcard.
Dan wordt de sores zonder badge een stuk groter.
En geldig in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal.
Volgens mij kun je gewoon je kenteken aanmelden en een betalingsmiddel invoeren en dan gaat het nog makkelijker. Dan zijn al die kastjes niet meer nodig want de camera's registreren toch al wie er langs rijdt.HansAuutB schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:43:
[...]
De tolbadge zul je binnenkort toch nodig hebben als Frankrijk helemaal overgaat op tolpoortvrije wegen.
Dan wordt de sores zonder badge een stuk groter.
En geldig in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.