• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-07 16:44
AMDFreak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Zoiets heb ik ook eerder meegemaakt bij een snellaadstation bij de total langs de snelweg aan de A12 bij Bodengraven.
Ik moest plassen en dacht, prik hem even aan de snellader.
Maar ook hierbij kreeg in de sessie niet gestopt. Bij de aflevering van mijn Kia EV3 is wel eens verteld hoe je zo'n sessie kan stoppen door op een knopje (bij de laadplug) te drukken. Maar dat deed eigenlijk niet zoveel en hij bleef maar doorladen.
Uit eindelijk ook een nummertje gebeld en is de sessie op afstand beëindigd.
Misschien heb ik gewoon iets verkeerds zitten doen qua volgorde ofzo, maar bij Fastned e.d. heb ik er geen problemen mee.

* AMDFreak rijdt ook pas 3 maanden elektrisch en hang niet vaak aan een snellader/AC lader
Als ik me goed herinner stopt het bij mijn Hyundai als ik betreffend knopje heel lang ingedrukt houd.
Dat heb ik dacht ik 3 jaar geleden bij mijn allereerste laadbeurt gedaan toen ik niet wist dat dat op de laadpaal moest. Het stopte wel. Maar wel als een soort “noodstop”, de paal was er helemaal van in de war.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:36
AMDFreak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Zoiets heb ik ook eerder meegemaakt bij een snellaadstation bij de total langs de snelweg aan de A12 bij Bodengraven.
Ik moest plassen en dacht, prik hem even aan de snellader.
Maar ook hierbij kreeg in de sessie niet gestopt. Bij de aflevering van mijn Kia EV3 is wel eens verteld hoe je zo'n sessie kan stoppen door op een knopje (bij de laadplug) te drukken. Maar dat deed eigenlijk niet zoveel en hij bleef maar doorladen.
Uit eindelijk ook een nummertje gebeld en is de sessie op afstand beëindigd.
Misschien heb ik gewoon iets verkeerds zitten doen qua volgorde ofzo, maar bij Fastned e.d. heb ik er geen problemen mee.

* AMDFreak rijdt ook pas 3 maanden elektrisch en hang niet vaak aan een snellader/AC lader
Onder de motorkap zit net boven de laadpoort een paarse knop die je moet uittrekken. Zo krijg je de kabel los.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

AMDFreak

Intel is zo..

Ohja, nu je dat zo zegt.. kan goed zijn dat de verkoper dat ook een keer heeft gezegd. Zal een keer onder de motorkap kijken als ik de laadkabel weer eens nodig heb.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:00
Bij mijn Kia kun je vanuit de app het laden stoppen. Vreemd genoeg kan dit niet vanuit het menu op het scherm in de auto. Maximaal laadniveau instellen kan wel vanuit de auto maar het minimum is daar 50% voor zowel AC als DC dus daar heb je niet altijd wat aan.

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:08
uwedp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ik ga ook met de enyaq 85 (bouwjaar 2025) richting Noord Italie met de vouwwagen.
Dus als jij tips hebt, zeker welkom. Is mijn eerste keer met de electrische wagen zo'n lange reis en al zeker met de vouwwagen er achter.
Tja, wat zal ik zeggen. Zo'n 10 keer geladen nu. En staan in de buurt van Iseo. Genoeg laadmogelijkheden onderweg. Dat is het probleem niet. Alleen bij Fastned kan je de vw er aanlaten(1x gebruikt). Ik heb verder overal bij snelladen de vw eraf moeten halen. Ook een keer doorgereden want veel te druk en zag het niet zitten om vw er op dat moment ook nog af te halen. Vervolgens iets verderop heel rustig dat wel kunnen doen. Wel de auto meerdere keren moeten verplaatsen(zeker 4x) omdat de paal niet functioneerde. Zorg ervoor dat je meerdere laadapps en passen gereed hebt. Laatste snellaadsessie deed notabene de anwb pas het als enige. Was Free to X, wel de snelste van de trip(begon zelfs op 149kW). Maar visa, mastercard, electroverse en ewe go deden het niet. En de anwb pas wel. Ik was gewend om met benzine ook vaak te stoppen, maar dat ging dan toch spontaan, de ene keer na 1,5, de andere keer na 2,5 uur. Dat spontane was er voor ons nu niet bij.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:36
AMDFreak schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:43:
Ohja, nu je dat zo zegt.. kan goed zijn dat de verkoper dat ook een keer heeft gezegd. Zal een keer onder de motorkap kijken als ik de laadkabel weer eens nodig heb.
Ik heb het zelf met mijn EV6 een keer gehad en heb toen vanuit Zuid-Frankrijk de dealer gebeld :P Bij de EV6 zit deze knop achter een klepje in de kofferbak.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-06 22:36

Dani86

AeroGeek

uwedp schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Ik ga ook met de enyaq 85 (bouwjaar 2025) richting Noord Italie met de vouwwagen.
Dus als jij tips hebt, zeker welkom. Is mijn eerste keer met de electrische wagen zo'n lange reis en al zeker met de vouwwagen er achter.
Je kan zoeken op Dani86 in dit topic voor m'n ervaringen met vouwwagen en Model Y

Ik heb hem tot nu toe niet hoeven afkoppelen, kwestie van goed van te voren plannen en laders in StreetView bekijken.

Dit jaar gaan we naar de UK en daar lijken de snelladers wel zo gemaakt dat ze geen aanhangers erbij willen

Heb nu wel twee laders gevonden die trailer friendly zijn. Tesla Medway en Ionity Cobham.

Naast Fastned zijn er verschillende stations die trailer friendly zijn. Ook in Frankrijk en Duitsland.

Zie in DLD wel ns mensen 's avonds laat / 's nachts een hele sleurhut dwars zetten bij de Supercharger en zo 10 stalls blokkeren. Dan nog niet boeiend als ik maar gewoon kan laden

[ Voor 16% gewijzigd door Dani86 op 05-06-2026 19:01 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:30
4v4t4r schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Kan je niet stoppen vanuit de auto?
Heb ik geprobeerd via de Kia app maar lukte niet.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Wakkie
Stefannn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:21:
[...]

afhankelijk van je auto:
AC: kan je altijd stoppen. Vaak met afstandsbediening en/of als je deur ontgrendelt
DC: volgens mij kan je stoppen op de Electroverse app
DC: als je de laadlimiet naar beneden kan zetten (bv "tot 70% laden" terwijl er al 80% in zit) dan stopt het.
DC: als dat niet werkt zit er altijd een "stop methode" in je auto maar die kan wel eens een beetje bruuks zijn
Ik heb de Laadpas gebruikt en ook het stoppen via de app van Electroverse geprobeerd. Maar die weigerde. Het vreemde is als je met de pas laadt dan zie ik in de app geen vooruitgang van het laden. De volgende keer zal ik de app van Electroverse gebruiken en dan kun je het laden wel stoppen. De laadlimiet terugbrengen had ik niet aan gedacht.

Bedankt voor de suggesties.

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wakkie schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 20:08:
[...]

Ik heb de Laadpas gebruikt en ook het stoppen via de app van Electroverse geprobeerd. Maar die weigerde. Het vreemde is als je met de pas laadt dan zie ik in de app geen vooruitgang van het laden. De volgende keer zal ik de app van Electroverse gebruiken en dan kun je het laden wel stoppen. De laadlimiet terugbrengen had ik niet aan gedacht.

Bedankt voor de suggesties.
zelf had ik ook een keer dit probleem bij mijn allereerste keer DC laden, wilde het even testen bij mijn nieuwe auto. Stoppen wilde niet..later kwam ik erachter dat de KIA EV3 in de trunk een handmatige ontkoppel mechanische heeft in de trunk. Zie dit flimpje aan het einde YouTube: How to emergency stop/emergency release Kia EV3/EV4 DC & AC charging cables.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:43
Deze week het anders aangepakt dan normaal als we naar de UK gaan. We zijn 4 dagen naar Disney geweest vanuit omgeving Utrecht.

Heenweg via Tol, terugweg via Route Nationale.

We hebben gewoon gezegd, maximaal 2,5 uur rijden en dan koffie of pauze. En dan laden tot we genoeg hebben van de pauze. Kwam aan bij Hotel met 62% en thuis met 53%.

Gewoon lekker relaxed gereden, in België hadden we een 50kW lader maar de rest was super relaxed.

Kortom, ga in vervolg gewoon niet meer plannen. Behalve als ik in een omgeving ga komen waar laders wat minder frequent zijn.

Maar van hier tot Schotland, Wales, Parijs, Bretagne, Zwitserland, Oostenrijk, Berlijn plan ik niks meer. Gewoon als een ICE rijden en dan zien we wel.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Stefannn
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:54:
Deze week het anders aangepakt dan normaal als we naar de UK gaan. We zijn 4 dagen naar Disney geweest vanuit omgeving Utrecht.

We hebben gewoon gezegd, maximaal 2,5 uur rijden en dan koffie of pauze. En dan laden tot we genoeg hebben van de pauze. Kwam aan bij Hotel met 62% en thuis met 53%.

Gewoon lekker relaxed gereden, in België hadden we een 50kW lader maar de rest was super relaxed.

Kortom, ga in vervolg gewoon niet meer plannen. Behalve als ik in een omgeving ga komen waar laders wat minder frequent zijn.

Maar van hier tot Schotland, Wales, Parijs, Bretagne, Zwitserland, Oostenrijk, Berlijn plan ik niks meer. Gewoon als een ICE rijden en dan zien we wel.
Dat kan inderdaad in grote delen van Europa prima.
In Nederland plan ik ook niks. Er is altijd wel een fastned. Niet super goedkoop maar met mijn 500km range komt “laden in Nederland” zo weinig voor dat ik daar verder geen moeite in ga steken.
De echt enige reden om het op grote trips wel uit te zoeken is “prijs”. Met “zomaar rijden” betaal je gauw 0,80 tot 0.90 euro/kWh. Met uitzoeken zit je meestal tussen de 0.30 en 0.50 euro/kWh. Ik vind het dan eigenlijk gewoon leuk om dat uit te zoeken. Maar dat hoeft inderdaad niet. Ik ben het ook pas gaan doen toen ik de auto een jaar had.

Het is een goede bijdrage die je hier brengt.
Mensen die net een EV gekocht hebben en voor het eerst op dit forum komen kunnen helemaal zenuwachtig worden.
Dat hoeft dus helemaal niet als je binnen Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en ook UK (ex Schotland) blijft.
Bij eerste trips niet gek laten maken, gewoon laden als je zin hebt en genieten. Na een poosje ga je “Koopjes jagen” wellicht leuk vinden (en wellicht hoeft dat van jou niet).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:52
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:54:

Ik vind Utrecht - Parijs dan persoonlijk ook geen lange rit. :) Een ritje van 500km zou ik sowieso niks voor plannen.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:43
Stefannn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Dat kan inderdaad in grote delen van Europa prima.
In Nederland plan ik ook niks. Er is altijd wel een fastned. Niet super goedkoop maar met mijn 500km range komt “laden in Nederland” zo weinig voor dat ik daar verder geen moeite in ga steken.
De echt enige reden om het op grote trips wel uit te zoeken is “prijs”. Met “zomaar rijden” betaal je gauw 0,80 tot 0.90 euro/kWh. Met uitzoeken zit je meestal tussen de 0.30 en 0.50 euro/kWh. Ik vind het dan eigenlijk gewoon leuk om dat uit te zoeken. Maar dat hoeft inderdaad niet. Ik ben het ook pas gaan doen toen ik de auto een jaar had.

Het is een goede bijdrage die je hier brengt.
Mensen die net een EV gekocht hebben en voor het eerst op dit forum komen kunnen helemaal zenuwachtig worden.
Dat hoeft dus helemaal niet als je binnen Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en ook UK (ex Schotland) blijft.
Bij eerste trips niet gek laten maken, gewoon laden als je zin hebt en genieten. Na een poosje ga je “Koopjes jagen” wellicht leuk vinden (en wellicht hoeft dat van jou niet).
Dat zenuwachtig ken ik van toen ik voor het eerst een EV reed. Mijn eerste trip naar Noord Frankrijk bij Verdun was ook spannend omdat je daar echt weinig laders hebt in Frankrijk en België (Ardennen is dun gezaaid met laders). En dan wil je wel plannen.

Voor mij maakt de laad prijs niks uit, want de baas betaald, maar ik kan mij wel voorstellen dat voor anderen het wel een issue kan zijn. Eergisteren was ik bij een tankstation van BP in België met 3!!!! verschillende aanbieders. Echter de goedkoopste was de 50kW lader, en die werd niet gebruikt.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:05

EDB

WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Dat zenuwachtig ken ik van toen ik voor het eerst een EV reed. Mijn eerste trip naar Noord Frankrijk bij Verdun was ook spannend omdat je daar echt weinig laders hebt in Frankrijk en België (Ardennen is dun gezaaid met laders). En dan wil je wel plannen.

Voor mij maakt de laad prijs niks uit, want de baas betaald, maar ik kan mij wel voorstellen dat voor anderen het wel een issue kan zijn. Eergisteren was ik bij een tankstation van BP in België met 3!!!! verschillende aanbieders. Echter de goedkoopste was de 50kW lader, en die werd niet gebruikt.
Ik stopte gisteren in Oostenrijk bij een rastatte langs de snelweg voor een kleine pauze. Had nog geen stroom nodig maar zag wel laadpalen staan. Kon deze alleen in de ANWB app vinden voor 1.11 euro per kw! Daar niet geladen dus, ik moet het zelf betalen. Wat een prijzen! Ben blij met de prijzen van Tesla maar ik heb de afgelopen weken 2x in Oostenrijk geladen waarvan ik 1x gewoon een prijs per kw betaalde en 1x een prijs afhankelijk van de snelheid. Was beiden bij tesla.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:56
EDB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Ik stopte gisteren in Oostenrijk bij een rastatte langs de snelweg voor een kleine pauze. Had nog geen stroom nodig maar zag wel laadpalen staan. Kon deze alleen in de ANWB app vinden voor 1.11 euro per kw! Daar niet geladen dus, ik moet het zelf betalen. Wat een prijzen! Ben blij met de prijzen van Tesla maar ik heb de afgelopen weken 2x in Oostenrijk geladen waarvan ik 1x gewoon een prijs per kw betaalde en 1x een prijs afhankelijk van de snelheid. Was beiden bij tesla.
Openbare AC laadpalen mijd ik op vakantie als de pest. Belachelijke prijzen, kleeftarieven, mij niet gezien. Op vakantie houd ik het bij snelladers, bij voorkeur eentje waar ik dan tijdelijk een abonnement voor af sluit.

• EDB

EDB

ikbentochniegek schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:22:
[...]

Openbare AC laadpalen mijd ik op vakantie als de pest. Belachelijke prijzen, kleeftarieven, mij niet gezien. Op vakantie houd ik het bij snelladers, bij voorkeur eentje waar ik dan tijdelijk een abonnement voor af sluit.
Dit was DC…. Zag wel een Nederlandse BMW die er parkeerde en inplugde. Pasje van de baas denk ik.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:31
ikbentochniegek schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:22:
Openbare AC laadpalen mijd ik op vakantie als de pest. Belachelijke prijzen, kleeftarieven, mij niet gezien.
In Frankrijk soms maar 22 cent zonder kleeftarief, belachelijk goedkope prijzen, mij wel gezien, die gebruik ik als de pest.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:52
Zjanzjak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:22:
[...]

In Frankrijk soms maar 22 cent zonder kleeftarief, belachelijk goedkope prijzen, mij wel gezien, die gebruik ik als de pest.
Precies, je moet overal gewoon onderzoek doen. In Nederland bij menig vakantiepark draaien ze je ook vrolijk een poot uit. In Spanje pak ik best veel AC op vakantie. Veel gratis paaltjes of paaltjes met laag tarief. Nu heb ik gewoon een pas van de baas maar ik vind het toch een sport om voor weinig te laden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
EDB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:14:
[...]

ANWB ook vooral niet als graadmeter nemen voor DC laden. Die gasten zijn vaak veel te duur. Welk merk was het? EnBW kan je wel aan redelijke prijzen helpen om Oostenrijk. Maar blijft een prijzig DC land.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:34

The Legend

*Plop*

Ben de route naar Italië aan het plannen (1e keer die kant op met vouwwagen), en ik zie dat Fastned Gold t/m 31/8 50% korting biedt (op de aboprijs dus).

Ik ben toch malle pietje niet!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27
Inspired schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Precies, je moet overal gewoon onderzoek doen. In Nederland bij menig vakantiepark draaien ze je ook vrolijk een poot uit. In Spanje pak ik best veel AC op vakantie. Veel gratis paaltjes of paaltjes met laag tarief. Nu heb ik gewoon een pas van de baas maar ik vind het toch een sport om voor weinig te laden.
Dat is dan voor mij eigenlijk de enige situatie dat ik gebruik maak van een AC lader, op de vakantiebestemming en waar dichterbij verder niets is. En nog gratis ook. :) Maar voor onderweg laad ik DC en heb ik een abo en dan weet ik wat het kost, waar de laders staan en dat ze normaal gesproken ook beschikbaar zijn. Dan ga ik mij niet met AC laders en bijkomende voorwaarden en risico's bezighouden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:56
[...]

Lol. Inderdaad, voor die prijs geen probleem. Mijn ervaring waren de ac laders bij mijn bestemming in Oostenrijk vorig jaar. Daarna door naar Kroatië, de ac laders daar moesten daar nog uitgevonden worden.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03
[...]

Dat is lekker ja. Ik heb ook een freshmile pas, zeker met een 22kW boordlader is die ook op veel plekken relatief goedkoop. 25 cent per kWh en 5 cent per minuut, is 39 cent per kWh. Alleen op tijd weghalen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
Die Fastned aanbieding is aantrekkelijk, maar heb nog Ionity via BMW met 45 cent per kWh. EnBW doet 56 cent per kWh in Duitsland. Dus haal die abonnementsprijs er niet uit denk ik :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
Ophidian schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:10:
Dat is lekker ja. Ik heb ook een freshmile pas, zeker met een 22kW boordlader is die ook op veel plekken relatief goedkoop. 25 cent per kWh en 5 cent per minuut, is 39 cent per kWh. Alleen op tijd weghalen.
Had ik ook op de Megane E Tech, en dat was in Frankrijk (maar ook op kantoor) wel heel fijn. Helaas op de Alpine niet maar goed, ik klaag niet (nooit), aanpassen en door.

• EDB

EDB

Pr088 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:15:
[...]

ANWB ook vooral niet als graadmeter nemen voor DC laden. Die gasten zijn vaak veel te duur. Welk merk was het? EnBW kan je wel aan redelijke prijzen helpen om Oostenrijk. Maar blijft een prijzig DC land.
Ik weet helaas niet meer welk snelweg pompstation het was, ik kende het merk van het pompstation niet en volgens mij waren de palen van hetzelfde merk. In de jaren van de ID3 was het altijd stoppen = laden als de prijs redelijk is, dus ik keek uit gewoonte even en de enige app die de palen kende was de ANWB. Kom net terug uit Kroatië en heb de ANWB pas daar 1x lokaal gebruikt bij een supermarkt (Kaufland): 0.53 per kw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lM58jU6bjcj88MBWC5KP4OEjak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiSCW1XSe6j2GdYDeEKMPPI6.jpg?f=fotoalbum_large Het verbruik van de trip naar Kroatië is rit B. Het is echt wennen aan het lage verbruik van de Tesla. We plannen nu maar stops in tussen de laadsessie omdat de stints anders te lang duren. Geprobeerd om de snelheid rond de 115 te houden maar met de vele werkzaamheden in Duitsland, Oostenrijk en Slovenië lukte dat vaak niet en dan zie je -voor mij- ongekende verbruikscijfers.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 22:53
Wij zitten eraan te denken om eind augustus voor het eerst met een EV op een korte vakantie (+/- 8 dagen) te gaan richting Zwitserland of Oostenrijk. Het betreft een Tesla Model 3 RWD (modeljaar 2024, de 'Highland' met LFP-accu).

De laatste keer dat we met een auto op vakantie zijn gegaan is alweer 5 jaar geleden. Dat was toen nog met een brandstofauto, ik reed toen zo'n 8 uur op een dag, wat prima te doen was. Zelf heb ik niet zoveel moeite met langere ritten, maar ik ben heel benieuwd hoe de ervaren EV-rijders dit aanpakken qua planning en maximale reisduur per dag.

Omdat laden onderweg natuurlijk extra tijd kost, wordt 8 uur rijtijd in de praktijk een stuk langer als je de laadstops en pauzes meerekent.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de volgende vragen:
  • Wat vinden jullie een comfortabele totale reistijd (inclusief laadstops) per dag om het relaxed te houden?
  • Hoeveel kilometer is op één dag goed te doen met een EV zonder dat het een uitputtingsslag wordt?
Alvast bedankt voor de adviezen en het delen van jullie ervaringen!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:27
Die vraag is niet goed te beantwoorden: ik was vrachtwagenchauffeur en reed zonder enige moeite zelfs langer dan de wettelijke maximale 10 uur in een etmaal, maar er zijn ongetwijfeld veel meer mensen die na een uurtje of 6 'doodmoe' zijn van het rijden.

Zie in elk geval de laadstops als pauzes, en wanneer je voorheen dagen van 8 uur kon rijden, is er geen reden om dat niet weer zo te doen, ook toen zul je pauzes ingelast hebben.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 07:19
LostInNight schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:59:
Wij zitten eraan te denken om eind augustus voor het eerst met een EV op een korte vakantie (+/- 8 dagen) te gaan richting Zwitserland of Oostenrijk. Het betreft een Tesla Model 3 RWD (modeljaar 2024, de 'Highland' met LFP-accu).

De laatste keer dat we met een auto op vakantie zijn gegaan is alweer 5 jaar geleden. Dat was toen nog met een brandstofauto, ik reed toen zo'n 8 uur op een dag, wat prima te doen was. Zelf heb ik niet zoveel moeite met langere ritten, maar ik ben heel benieuwd hoe de ervaren EV-rijders dit aanpakken qua planning en maximale reisduur per dag.

Omdat laden onderweg natuurlijk extra tijd kost, wordt 8 uur rijtijd in de praktijk een stuk langer als je de laadstops en pauzes meerekent.
Mijn ervaring met een Elroq 85 is dat er geen verschil is tussen ICE en een EV voor lange ritten mits je vroeger ook al om de 2 a 3 uur een pauze had van 20 a 30 minuten en je gemiddeld 120 a 130 rijdt.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46
  • Wat vinden jullie een comfortabele totale reistijd (inclusief laadstops) per dag om het relaxed te houden?
  • Hoeveel kilometer is op één dag goed te doen met een EV zonder dat het een uitputtingsslag wordt?
Allereerst staan er genoeg ritten tot in detail beschreven in dit topic...

Verder is dit persoonlijk. Ik ken mensen die 3 uur rijden al enorm ver vinden en niet verder dan België komen. Maar ook mensen die een hele nacht doorrijden naar noord Spanje en de dag erna door naar Portugal.

Maar juist doordat je toch elke paar uur moet stoppen om te laden maakt het juist relaxter in mijn ogen omdat je dan verplicht even de auto uit moet.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
Ja, is idd persoonlijk.
Ik rij max 1000km op een dag met vouwwagen.
3 stops waarbij je ff lekker uit de auto gaat en echt pauzeren. Dan bevalt me dat prima.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-07 16:14

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de volgende vragen:
Ga even in je auto zitten, voer je bestemming in kijk waar de Tesla mee komt. Ik heb nog nooit mijn ritten voorbereid, en alles aan de Tesla overgelaten. Gaat helemaal prima.

• Puppetmaster
Ja, idd!
Zonder enige moeite navigeert ie langs de laadstations met voor jouw auto de hoogst haalbare laadsnelheid, doorgaans veel laadpunten en altijd een scherpe prijs. :)

Ik ken je route niet, maar er is wel 1 locatie in D die ik altijd vermeed op weg naar Oostenrijk (wintersport): Malsfeld.

Een kleine locatie (8 stalls) en vaak druk. Daar heb ik mn enige bijna-laadfile bij Tesla ooit gehad. Zijn tegenwoordig wel allemaal V4, maar het was beter geweest als ze die V4’s erbij geplaatst hadden ipv omgewisseld.

Gelukkig kan je die verwijderen uit de route en ook aangeven dat hij die niet meer inplant.

Op dat stukje kan je beter Guxhagen of Kirchheim nemen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 07-06-2026 16:26 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• tspawn
Puppetmaster schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:23:
Ja, idd!
Zonder enige moeite navigeert ie langs de laadstations met voor jouw auto de hoogst haalbare laadsnelheid, doorgaans veel laadpunten en altijd een scherpe prijs. :)

Ik ken je route niet, maar er is wel 1 locatie in D die ik altijd vermeed op weg naar Oostenrijk (wintersport): Malsfeld.

Een kleine locatie (8 stalls) en vaak druk. Daar heb ik mn enige bijna-laadfile bij Tesla ooit gehad. Zijn tegenwoordig wel allemaal V4, maar het was beter geweest als ze die V4’s erbij geplaatst hadden ipv omgewisseld.

Gelukkig kan je die verwijderen uit de route en ook aangeven dat hij die niet meer inplant.

Op dat stukje kan je beter Guxhagen of Kirchheim nemen. :)
Oostenrijk (AU) in April in twee dagen gedaan, volgende stops:

Troisdorf
Eschborn
Endsee
illertissen

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:36

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wij vertrekken over een maand naar Frankrijk met de EV en vouwwagen. Ik heb even een route in ABRP gegooid en dan worden er in Frankrijk alleen maar laadstations aangeboden waar je alleen een auto kunt parkeren. Dus niet van die 'doorrijd' laadstations zoals Fastnet in Nederland waarbij je de aanhanger kunt laten zitten. Iemand tips op dat gebied?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Ophidian
@Chaoss met een abonnement kan je trailer friendly filter aanzetten.

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36
Chaoss schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:27:
Wij vertrekken over een maand naar Frankrijk met de EV en vouwwagen. Ik heb even een route in ABRP gegooid en dan worden er in Frankrijk alleen maar laadstations aangeboden waar je alleen een auto kunt parkeren. Dus niet van die 'doorrijd' laadstations zoals Fastnet in Nederland waarbij je de aanhanger kunt laten zitten. Iemand tips op dat gebied?
Welke kant ga je op? Ik ben momenteel een route aan het uitstippelen naar de Dordogne met een tussenstop.
Ophidian schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:33:
@Chaoss met een abonnement kan je trailer friendly filter aanzetten.
Viel me al op dat 'trailer friendly' niet altijd het gewenste effect heeft. Ik neem ook genoegen met een supermarkt waar de aanhanger even langs gezet kan worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Intheweb op 08-06-2026 21:55 ]

Doe maar een onsje meer...

• tspawn
supercharge.info

en dan bij filter even trailer friendly aanklikken of bij "any stalls"

[ Voor 8% gewijzigd door tspawn op 08-06-2026 22:38 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Had net rond Lille weer een Electra laadplek waar alle kabels verdwenen waren :(

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:15
hjs schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:54:
Had net rond Lille weer een Electra laadplek waar alle kabels verdwenen waren :(
Bij welk laadstation was dit? Ben van plan dit weekend de 1e laadstop rond Lille te plannen bij Electra vanwege de goede tarieven.

• hjs
  • Niet online

hjs

Vincent_89 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Bij welk laadstation was dit? Ben van plan dit weekend de 1e laadstop rond Lille te plannen bij Electra vanwege de goede tarieven.
Ik durf het je niet te zeggen.

Ik heb de app gepakt, gekeken waar er eentje redelijk dichtbij was en zag er één op 30km in het noorden en ben naar Roeselare gereden.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
hjs schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Ik durf het je niet te zeggen.

Ik heb de app gepakt, gekeken waar er eentje redelijk dichtbij was en zag er één op 30km in het noorden en ben naar Roeselare gereden.
Het zal allicht om 1 van deze 2 plekken gaan, mogelijks hebben ze beiden hetzelfde probleem voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0xP81I7b7cup-5PTHLb35WUEEM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gqm3Ym9BfmRV2KNTMUnsa8VQ.png?f=user_large
Alle palen zijn buiten gebruik op die 2 locaties

• hjs
  • Niet online

hjs

@Vincent_89 @stanny Het was denk ik Halewijn, Hauts-de-France.

https://maps.app.goo.gl/y4Bv2DAA41sChZjF7

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik ga dus voor het eerst naar Frankrijk kun je daar al op veel plekken met je CreditCard of bankpas laden?

Ik heb daarnaast nog een laadpas van Hyundai (maar rijd Renault :P). De app van shell en de laadpas van Shell is onderweg.

En ik heb de druppel van mijn werk nog maar ik heb geen idee of die überhaupt in het buitenland werkt.

Zijn 2 laadpassen (Hyundai, Shell) voldoende naast een CreditCard en bankpas?

• knarfbo
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:19
Chaoss schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:01:
Ik ga dus voor het eerst naar Frankrijk kun je saar al op veel plekken met je CreditCard of bankpas laden?

Ik heb daarnaast nog een laadpas van Hyundai (maar rijd Renault :P). De app van shell, laadpas van Shell is onderweg.

En ik heb de druppel van mijn werk nog maar ik heb geen idee of die überhaupt in het buitenland werkt.

Zij 2 laadpassen (Hundai, Shell) voldoende naast een CreditCard en bankpas?
wij rijden nu ruim twee weken in Frankrijk en alles geladen via electroverse pas, en voornamelijk bij mac Donalds en supermarkten voor ongeveer 35 cent/ Kwh ( en bij electroverse geen startkosten)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

knarfbo schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:07:
[...]

wij rijden nu ruim twee weken in Frankrijk en alles geladen via electroverse pas, en voornamelijk bij mac Donalds en supermarkten voor ongeveer 35 cent/ Kwh ( en bij electroverse geen startkosten)
Hoe ging het onderweg? Eenmaal op locatie geloof ik het wel. De camping heeft sws 6 of 8 laadpalen.

Ik zie dat Electroverse ook een app heeft dus die zal ook even installeren d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Chaoss op 09-06-2026 20:40 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Intheweb schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:54:
[...]

Welke kant ga je op? Ik ben momenteel een route aan het uitstippelen naar de Dordogne met een tussenstop.
Camping Village de la Guyonnière zo'n 100km ten zuiden van Nantes tegen de atlantische ocean.

Ik rijd eerst naar Breda dat is vanuit Friesland al zo'n 220km, dan voor de grens nog even laden op kosten vd baas.

Daarna is de route Lile, Amiens, Rouen, Le mans, Angers. Totaal is zo'n 1125km. Ik rijd via Rouen om Parijs te vermijden :+ ook al is dit wel ca 75km omrijden

Wij doen het ook in 2x dus we pakken in Alencon een hotel. Dat is de eerste dag 800km en de dag erna zo'n 325km. Het hotel heeft 12 x 22kw laadpalen dus met een beetje geluk kunnen we daar laden.

• Puppetmaster
Ik heb daarnaast nog een laadpas van Hyundai (maar rijd Renault :P). De app van shell en de laadpas van Shell is onderweg.
Als je een Renault rijdt, is de Mobilize pas via de MyRenault app een aanrader. Ionity power abo mee te activeren voor €5/mnd. :)

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:36
Chaoss schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Camping Village de la Guyonnière zo'n 100km ten zuiden van Nantes tegen de atlantische ocean.

Ik rijd eerst naar Breda dat is vanuit Friesland al zo'n 220km, dan voor de grens nog even laden op kosten vd baas.

Daarna is de route Lile, Amiens, Rouen, Le mans, Angers. Totaal is zo'n 1125km. Ik rijd via Rouen om Parijs te vermijden :+ ook al is dit wel ca 75km omrijden

Wij doen het ook in 2x dus we pakken in Alencon een hotel. Dat is de eerste dag 800km en de dag erna zo'n 325km. Het hotel heeft 12 x 22kw laadpalen dus met een beetje geluk kunnen we daar laden.
Daar hebben wij de afgelopen 2 jaren gestaan, erg leuke camping. Tippie, mocht je het niet weten: je kan daar gratis in een slaapkamertje verblijven aan het einde van de vakantie zodat je lekker vroeg kan vertrekken. Wij hebben nog redelijk kunnen slapen voordat we aan de terugweg begonnen zonder nog de boel te hoeven in te pakken. Maar dat is verder is off-topic :D

Route Rouen is echt de beste optie, rijd lekker door tov Parijs.

Wij rijden richting Dordogne en heb langs de A1 bij Roye een lange laadstop ingepland. Diverse laadpalen daar beschikbaar. Echter omdat je erbij Amiens er al af gaat niet echt een optie ;) Alvast een fijne vakantie!
Ik ga dus voor het eerst naar Frankrijk kun je daar al op veel plekken met je CreditCard of bankpas laden?

Zelf heb ik de ANWB Pas en de Mobilze Pas. Dat lijkt meer dan voldoende te moeten zijn.

Doe maar een onsje meer...

• hjs
  • Niet online

hjs

De snelladers aan de snelweg hadden allemaal wel een optie voor de bankpas/creditcard.
Hou met plannen wel wat marge, ik ben twee plekken tegen gekomen waar alles kabels waren afgeknipt.

Net een nieuwe bankpas ontvangen met VISA erop en die werkte zonder problemen toen ik hem nodig had en ook bij de tolpoorten overigens.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
hjs schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Net een nieuwe bankpas ontvangen met VISA erop en die werkte zonder problemen toen ik hem nodig had en ook bij de tolpoorten overigens.
Voor de tolpoorten is die tolbadge toch echt wel een geweldige uitvinding hoor :)

• hjs
  • Niet online

hjs

X-Field schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Voor de tolpoorten is die tolbadge toch echt wel een geweldige uitvinding hoor :)
Ik had eigenlijk in de planning om geen tolwegen te gebruiken, dus me er niet in verdiept van te voren.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 09:13
Paar jaar geleden naar Spanje gereden met de Polestar2 en dat beviel prima. Laden bij Ionity en een enkele keer bij Tesla.

Nu wil ik begin augustus naar Oostenrijk. Ik had ooit de Mobilize pas maar ik zie dat de voorwaarden zijn veranderd en in de app zelf eist ie een VIN nummer. Dat was voorheen niet echt een probleem.
Ik heb de fysieke pas nog maar heb geen idee of ik die nog aan een abbo kan koppelen.

Wat is wijsheid in deze om in Duitsland en eventueel Oostenrijk te laden ?
Ik zie dat de Tesla tarieven nogal schelen gedurende de dag.

• Puppetmaster
Ionity en EnBW zijn goed vertegenwoordigd in D.
EWEgo ook wel, vaak bij Mac Donalds, kleinere punten dacht ik. Nooit geweest.
Tesla is idd tijdsgebaseerd en daardoor minder scherp in D. Wel vaak de ruimere plekken (in aantallen stalls).

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 09:09
Chaoss schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:35:
[...] Daarna is de route Lile, Amiens, Rouen, Le mans, Angers. Totaal is zo'n 1125km. Ik rijd via Rouen om Parijs te vermijden :+ ook al is dit wel ca 75km omrijden
Dat is ook de route die ik rijd als ik naar Spanje ga. Over Parijs ben ik afgeleerd na 3 keer 1u in de file te staan. Telkens omdat Google Maps liet uitschijnen dat er geen file was, tot ik Parijs naderde en de hele ring steeds roder werd op de kaart. Nu altijd dat stukje omrijden over Rouen en lekker doorrijden. Je doet er even lang of waarschijnlijk iets minder lang over en je zit niet in die zooi op de ring van Parijs. Slechts 1 keer heb ik geluk gehad dat ik via de westelijke kant van Parijs redelijk vlot over de ring kon, dat was het jaar van de Olympische Spelen, maar die gok neem ik dus niet meer. En 's nachts rijden doe ik niet, dat vind ik te vermoeiend. Dat hele stuk laad ik trouwens bij Tesla, die zijn daar ruim vertegenwoordigd. Enkel aan Amiens bij Electra, dat is m'n eerste stop in het heengaan en m'n laatste als ik terugkom, die haal ik net in 1 keer als ik wat rustiger rijd.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
kevertje1977 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:23:

Nu wil ik begin augustus naar Oostenrijk. Ik had ooit de Mobilize pas maar ik zie dat de voorwaarden zijn veranderd en in de app zelf eist ie een VIN nummer. Dat was voorheen niet echt een probleem.
Ik heb de fysieke pas nog maar heb geen idee of ik die nog aan een abbo kan koppelen.
Met een beetje mazzel kun je nog gewoon een abo bestellen en je pas gebruiken.

De vragen om een VIN in te vullen negeren in de app; 'mijn account' selecteren en dab 'Mobilise charge pass' en dan kun je onder Bekijk de abonnementsaanbiedingen weer een maandje Intense afnemen voor 4,99.

Werkt in ieder geval bij mij nog op deze manier

• PeterZ(on)
jeroenkb schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Met een beetje mazzel kun je nog gewoon een abo bestellen en je pas gebruiken.

De vragen om een VIN in te vullen negeren in de app; 'mijn account' selecteren en dab 'Mobilise charge pass' en dan kun je onder Bekijk de abonnementsaanbiedingen weer een maandje Intense afnemen voor 4,99.

Werkt in ieder geval bij mij nog op deze manier
Ik kan nog gewoon een abo afsluiten zonder VIN, zojuist nog gekeken.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
Puppetmaster schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:38:
Ionity en EnBW zijn goed vertegenwoordigd in D.
EWEgo ook wel, vaak bij Mac Donalds, kleinere punten dacht ik. Nooit geweest.
Tesla is idd tijdsgebaseerd en daardoor minder scherp in D. Wel vaak de ruimere plekken (in aantallen stalls).
Klopt EWE GO is een laadaanbieder uit Oldenburg, Noord-Duitsland en ook vooral sterker vertegenwoordigd in Noordwest-Duitsland. Op de route Amsterdam-Groningen-Bremen-Hamburg-Berlijn heel nuttig, vaak bij McDonalds in de buurt (voor de koffie en de wc's, niet de matige hamburgers :> )

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Ik kan nog gewoon een abo afsluiten zonder VIN, zojuist nog gekeken.
Als ik deze instructie volg en 'view charge pass offers' kies, dan staat er 'You need to add a vehicle to your garage in order to view this page'.

• jeroenkb
  • Niet online
Nova163 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Als ik deze instructie volg en 'view charge pass offers' kies, dan staat er 'You need to add a vehicle to your garage in order to view this page'.
Maar heb je in het verleden wel succes gehad met een pas / abonnement?

Zo niet, dan gaat het inderdaad niet meer lukken. Degene die in het verleden zonder VIN nummer het wel gelukt is, kunnen er nog wel gebruik van maken (voor zolang het duurt)

• Nova163
jeroenkb schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Maar heb je in het verleden wel succes gehad met een pas / abonnement?

Zo niet, dan gaat het inderdaad niet meer lukken. Degene die in het verleden zonder VIN nummer het wel gelukt is, kunnen er nog wel gebruik van maken (voor zolang het duurt)
In het verleden veel gebruik van gemaakt zonder VIN, dus wat je zegt klopt helaas niet.

• PeterZ(on)
Nova163 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:01:
[...]

In het verleden veel gebruik van gemaakt zonder VIN, dus wat je zegt klopt helaas niet.
Misschien een verschil tussen IOS en Android wat ook wel eens ter sprake is geweest?

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:21
Nova163 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Bij mij ging het fout toen mijn credit card over de datum ging, waardoor ook de laadpas op vervallen werd gezet. Dank zij een tip van sigio in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3". heb ik mijn mobilize account weer kunnen activeren.

• kevertje1977
bedankt, ik heb de "my renault" app en daar staat de my mobilize charge pass nog gewoon in inderdaad.

als ik naar subscriptions ga zie ik dat het intense abbo 4,99 per month kost en dan kost het laden 0,39 euro per kwh via het ionity netwerk (onder voorbehoud van wijzigingen)

ik had ook een mobilizesmart charge app maar die lijkt op te gaan houden als ik die open.

• jeroenkb
  • Niet online
martinBMW schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Bij mij ging het fout toen mijn credit card over de datum ging, waardoor ook de laadpas op vervallen werd gezet. Dank zij een tip van sigio in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3". heb ik mijn mobilize account weer kunnen activeren.
Dank voor deze reminder. Had ik ook gelezen en weer vergeten. Mijn credit card loopt eind deze maand af. Net een andere toegevoegd...

• Stefannn
jeroenkb schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Dank voor deze reminder. Had ik ook gelezen en weer vergeten. Mijn credit card loopt eind deze maand af. Net een andere toegevoegd...
Ah!
Dus dat is de truc!
Nieuwe toevoegen voordat de oude verlopen is.
Thanks.

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:24
Largamelion schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:38:
[...]

[...] Slechts 1 keer heb ik geluk gehad dat ik via de westelijke kant van Parijs redelijk vlot over de ring kon, dat was het jaar van de Olympische Spelen, maar die gok neem ik dus niet meer. [...]
Mijn ervaring is dat de westkant van de Périphérique (van noord naar zuid dus tegen de klok in) bijna altijd veel beter doorrijdt dan de oostelijke kant van de stad. Zelfs als de navi de oostelijke route aanraadt neem ik de westkant en heb daar bijna nog nooit stilgestaan.

• Puppetmaster
kevertje1977 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 06:22:
bedankt, ik heb de "my renault" app en daar staat de my mobilize charge pass nog gewoon in inderdaad.

als ik naar subscriptions ga zie ik dat het intense abbo 4,99 per month kost en dan kost het laden 0,39 euro per kwh via het ionity netwerk (onder voorbehoud van wijzigingen)

ik had ook een mobilizesmart charge app maar die lijkt op te gaan houden als ik die open.
Crosstalk uit het laadpassentopic, maar wel interessant voor aanstaande reizigers:
@PeterZ(on) linkte naar de Mobilize brochure:
https://cdn.group.renault...-mobilize-charge-pass.pdf
Daarin wordt nu aangegeven dat laden bij ionity met een intense abo nu €0,44/kWh is o.a. in NL, D en F.

Op de site van Ionity staan ook de tarieven per land met hun eigen abo’s:
https://www.ionity.eu/nl/abonnementen

Voor Frankrijk is dat nu bij
Power (€12/mnd) €0,31/kWh
Motion (€6/mnd) €0,38/kWh

Met beide abo’s laad je dus flink goedkoper bij ionity dan via Mobilize.
Mobilize Intense is dus helaas niet meer gelijk aan een ionity Power abo. Wat het vroeger nog wel was… -O-

Het omslagpunt voor motion ligt al bij 17 kWh
Voor Power bij 54 kWh.

Het omslagpunt voor power tov motion ligt bij 86 kWh, dus bij een rit naar zuid Frankrijk / Spanje is voor Ionity een Power abo nog steeds het voordeligst. :)

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
Puppetmaster schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Crosstalk uit het laadpassentopic, maar wel interessant voor aanstaande reizigers:
Daarin wordt nu aangegeven dat laden bij ionity met een intense abo nu €0,44/kWh is o.a. in NL, D en F.

Mobilize Intense is dus helaas niet meer gelijk aan een ionity Power abo. Wat het vroeger nog wel was… -O-

Voor Power bij 54 kWh.

Het omslagpunt voor power tov motion ligt bij 86 kWh, dus bij een rit naar zuid Frankrijk / Spanje is voor Ionity een Power abo nog steeds het voordeligst. :)
Met die prijzen is dat goedkoper dan de Tesla chargers tenzij je in de dal uren gaat laden.

• PeterZ(on)
[...]

Voor Power bij 54 kWh.

Mobilize is niet meer zo interessant als voorheen maar ik ga het denk ik nog wel nemen, hangt af van de route en laadschema. Mijn voorkeur met de Ioniq gaat uit naar de 50kW laders want die zijn in Frankrijk zonder abo met de Ionity app/pas ook maar 31ct. Zijn die bezet en moet ik een enkele keer uitwijken naar een HPC dan is een Mobilize abo van 5 euro en 44ct denk ik toch goedkoper. Heb je een sneller ladende EV met grote accu dan is een Ionity abo idd al gauw voordeliger.

• kevertje1977
[...]

Voor Power bij 54 kWh.

Interessant

Mobilize-Renault is in Duitsland : 0,44 met Mobilize Intense (4,99 per maand)
waarbij het met Ionity Power : 0,39 is met Ionity Power (11,99 per maand)
Mobile-Renault is in Oostenrijk : 0,39 met Mobilize Intense (4,99 per maand)
en met Ionity power ook : 0,39 met Ionity Power (11,99 per maand)

Dus feitelijk als ik naar Oostenrijk ga dan kost het 7 euro per maand meer voor in Duitsland 5 cent korting per kWh.
Dat zijn 140 kWh.
Kan nog steeds lonen maar voor de route naar Oostenrijk valt het dus mee wat het verschil is.

Ik heb ook nog Polestar Charge maar die algehele korting die ze bieden is voor zover ik zie niet interessant.

• Wakkie
Ben momenteel in 🇫🇷 . Ik heb via IONITY een power abonnement afgesloten en 2x geladen, 1x in La Garde prijs 0,31 EUR kWh en 1 keer in Bourbonnais prijs 0,35 EUR kWh. Afwijkende prijzen!

• PeterZ(on)
Wakkie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:43:
Ben momenteel in 🇫🇷 . Ik heb via IONITY een power abonnement afgesloten en 2x geladen, 1x in La Garde prijs 0,31 EUR kWh en 1 keer in Bourbonnais prijs 0,35 EUR kWh. Afwijkende prijzen!
Het nadeel van de recent ingevoerde vanaf prijzen.

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:07:
[...]

Het nadeel van de recent ingevoerde vanaf prijzen.
Of een voordeel…
Voorheen was alles toch 0.39 euro?

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Of een voordeel…
Prijzen kunnen natuurlijk altijd omhoog of omlaag gaan, alleen moet je nu telkens opzoeken wat de nu geldende prijs is terwijl die vroeger vast stond. Dat noem ik dan toch niet echt een voordeel.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-06 22:36

Dani86

AeroGeek

Ik zie hier mensen zich druk maken om bijv 4ct verschil. Voor 60KWh is dat €2,40.

Voor dat soort bedragen zou ik meer gaan voor gemak/dekking.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Stefannn
Dani86 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:33:
Ik zie hier mensen zich druk maken om bijv 4ct verschil. Voor 60KWh is dat €2,40.

Nou… het topic heet LANGE ritten…
In Nederland maak ik me inderdaad niet zo druk, ik laad bijna alles op de oprit, die doodenkele keer dat ik langs de weg moet laden ga ik zonder met ogen te knipperen naar fastned.
Maar….
Ik heb vorig jaar 2 lange tochten met caravan gedaan van 6000 en 7000 km. In totaal 3600 kWh geladen. Dan maakt 4cent dus opeens 144 euro uit. Dat is mooi 2x uit eten in Portugal.

Maar… je hebt ook wel gelijk…
Het belangrijkste vind ik altijd niet zozeer om de goedkoopste te vinden maar vooral om de dure van 0.80 euro/kWh of hoger te vermijden. Leuk om rond de 0.30 euro/kWh te laden, maar alles onder de 0.45 euro/kWh vind ik ok. Dat is met een beetje zoeken vaak wel te vinden. Soms lukt dat niet maar vrijwel altijd is de 0.80 te vermijden en vind je wel iets onder de 0.55 euro/kWh.
Bij mijn laatste toch naar Portugal heb ik 1980kWh geladen voor 0.43 euro/kWh gemiddeld. Dat is 851 euro laadkosten. Met gewoon zonder zoeken langs de snelweg had ik waarschijnlijk voor 0.85 euro/kWh gemiddeld geladen en was dan dus 831 euro duurder uit geweest. Dat is 2x per week uit eten.

• PeterZ(on)

Volgens mij trek jij conclusies over iets dat niet is gezegd, prijsverschillen tussen de verschillende abo's benoemen is iets heel iets anders dan je druk maken om een paar cent voordeel.

Met het lage verbruik van de Ioniq boeit een paar cent meer of minder mij totaal niet wat niet wil zeggen dat ik niet op de prijzen let. Kunnen laden staat met het beperkte bereik van de Ioniq met stip bovenaan. Dan komt het gemak van een laadpas, ook al zou een app goedkoper zijn of bijvoorbeeld incidenteel Autocharge bij Fastned als mij dat beter uitkomt. En als laatste komt pas de prijs aan bod.

• Puppetmaster

En voor 10kWh is het maar €0,40, waar doen we het voor!?! 8)7
Geintje. ;)

Het gaat natuurlijk niet om slechts 60kWh. En niet om 4ct.
Als ik met de vouwwagen erachter heen en weer rij naar Spanje, kost me dat ca. 700kWh. Met die hoeveelheden wil je wel een abo nemen (ik rij privé), want wel/niet abo scheelt dan €280. Daarvan kunnen we ook twee keer uit eten. :)

Dan de keuze van abo; met Mobilize krijg je een Ionity abo, maar met Ionity ook. In gemak en dekking is er dus geen verschil.
Het Ionity Power abo scheelt op deze rit vervolgens €85 met het Mobilize abo.
Wederom; waarom zou je het laten liggen? Is weer een gratis dagje dierentuin oid.

Ten derde; reizen in Europa met EV kan volledig onvoorbereid, want overal zijn (snel)laders en iedere navi kent ze wel. Dat is dus niet uitdagend meer noch spannend.
Ik vind het dan ook leuk om nog uit te zoeken hoe je het meest voordelig over kan komen.
Komend jaar ga ik het bijv. met Electra only proberen. Die is erg goedkoop, maar het risico zijn de kleine locaties. Dat zie ik dan wel weer als een uitdaging, maar weet nu ook dat ik bijv. beter een Ionity Motion abo achter de hand kan houden dan m’n Mobilize pas. :)

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:18
Stefannn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:45:
[...]

Nou… het topic heet LANGE ritten…
In Nederland maak ik me inderdaad niet zo druk, ik laad bijna alles op de oprit, die doodenkele keer dat ik langs de weg moet laden ga ik zonder met ogen te knipperen naar fastned.
Maar….
Ik heb vorig jaar 2 lange tochten met caravan gedaan van 6000 en 7000 km. In totaal 3600 kWh geladen. Dan maakt 4cent dus opeens 144 euro uit. Dat is mooi 2x uit eten in Portugal.

Maar… je hebt ook wel gelijk…
Het belangrijkste vind ik altijd niet zozeer om de goedkoopste te vinden maar vooral om de dure van 0.80 euro/kWh of hoger te vermijden. Leuk om rond de 0.30 euro/kWh te laden, maar alles onder de 0.45 euro/kWh vind ik ok. Dat is met een beetje zoeken vaak wel te vinden. Soms lukt dat niet maar vrijwel altijd is de 0.80 te vermijden en vind je wel iets onder de 0.55 euro/kWh.
Bij mijn laatste toch naar Portugal heb ik 1980kWh geladen voor 0.43 euro/kWh gemiddeld. Dat is 851 euro laadkosten. Met gewoon zonder zoeken langs de snelweg had ik waarschijnlijk voor 0.85 euro/kWh gemiddeld geladen en was dan dus 831 euro duurder uit geweest. Dat is 2x per week uit eten.
Ik denk dat dit is hoe veel mensen er in zitten; je wil niet de hoofdprijs betalen maar ook niet allerlei capriolen uithalen om altijd de allerlaagste prijs te vinden. Iedereen zal zelf wel z'n keus maken wat acceptabel "gedoe" is. De een wil misschien alles met 1 laadpas doen, de ander zo veel mogelijk met Autocharge / Plug & Charge etc.

Ik heb zelf 't idee om de vakantierit naar Noord Spanje te maken met:
Fastned Gold (met autocharge), Electra+ (met autocharge), IONITY Power (laden via de app). Mogelijk nog aangevuld met Tesla Lidmaatschap (laden via de app). Als ik die alle vier neem kost dat voor 1 maand ~ € 36. Daarna kan ik dan alle vier terecht zonder daar dan nog onderweg over te hoeven nadenken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Nova163
Stefannn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Of een voordeel…
Ionity met abonnement in Frankrijk is al jaren lager dan € 0,39, betaalde vaak € 0,29 en later € 0,35.

• Vincent_89
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:15
Go Electra is momenteel wel interessant in Frankrijk. Met een abbo (2 maanden gratis met SUMMER26 code) laad je bij de meeste laadpunten voor 0,29 ct/kWh en soms zelfs 0,19 ct/kWh.

Zie ook het Meld hier uw kortingscodes/coupons V2 topic.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:52

Smurf

Detri

blb4 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Ik denk dat dit is hoe veel mensen er in zitten; je wil niet de hoofdprijs betalen maar ook niet allerlei capriolen uithalen om altijd de allerlaagste prijs te vinden. Iedereen zal zelf wel z'n keus maken wat acceptabel "gedoe" is. De een wil misschien alles met 1 laadpas doen, de ander zo veel mogelijk met Autocharge / Plug & Charge etc.

Ik heb zelf 't idee om de vakantierit naar Noord Spanje te maken met:
Fastned Gold (met autocharge), Electra+ (met autocharge), IONITY Power (laden via de app). Mogelijk nog aangevuld met Tesla Lidmaatschap (laden via de app). Als ik die alle vier neem kost dat voor 1 maand ~ € 36. Daarna kan ik dan alle vier terecht zonder daar dan nog onderweg over te hoeven nadenken.
Ja idd, een beetje hetzelfde als tanken op een raststatte of toch even van de snelweg af in Duitsland. Kan ook zomaar 30-40 cent schelen, dus ongeveer 15-20% voordeel.
Met de laaddruppel van de baas kijk ik nu alleen maar naar de kans waarop ik de caravan aan de auto kan laten tijdens het laden, maar als het een prive auto was zou ik ook een of twee aanbieders zoeken die goed vertegenwoordigd zijn langs de route, want met stroomtarieven is die 30 cent al gauw zo'n 35-40% van de totaalprijs.

)

• EDB

EDB

Puppetmaster schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:08:
[...]

En voor 10kWh is het maar €0,40, waar doen we het voor!?! 8)7
Geintje. ;)

Het gaat natuurlijk niet om slechts 60kWh. En niet om 4ct.
Als ik met de vouwwagen erachter heen en weer rij naar Spanje, kost me dat ca. 700kWh. Met die hoeveelheden wil je wel een abo nemen (ik rij privé), want wel/niet abo scheelt dan €280. Daarvan kunnen we ook twee keer uit eten. :)

Dan de keuze van abo; met Mobilize krijg je een Ionity abo, maar met Ionity ook. In gemak en dekking is er dus geen verschil.
Het Ionity Power abo scheelt op deze rit vervolgens €85 met het Mobilize abo.
Wederom; waarom zou je het laten liggen? Is weer een gratis dagje dierentuin oid.

Ten derde; reizen in Europa met EV kan volledig onvoorbereid, want overal zijn (snel)laders en iedere navi kent ze wel. Dat is dus niet uitdagend meer noch spannend.
Ik vind het dan ook leuk om nog uit te zoeken hoe je het meest voordelig over kan komen.
Komend jaar ga ik het bijv. met Electra only proberen. Die is erg goedkoop, maar het risico zijn de kleine locaties. Dat zie ik dan wel weer als een uitdaging, maar weet nu ook dat ik bijv. beter een Ionity Motion abo achter de hand kan houden dan m’n Mobilize pas. :)
Heb afgelopen winter de Spanje rit ook veel Electra geladen met de ID3. Toen een maandje gratis abo en 0.29 euro in Frankrijk. Een paar keer via de app gereserveerd en dat werkte goed. Boven de Electra palen zit een display dat aangeeft dat de paal is gereserveerd. Na mijn Kroatië rit afgelopen maand met de Tesla weet ik dat ik komende rit naar Spanje geen abo meer hoef af te sluiten of in de verschillende apps hoef te kijken voor de prijzen. Het zal meestal Tesla worden en mocht bijv. IONITY of Electra gunstiger liggen dan is een abo snel aangeklikt. Zelf vind ik het niet zo erg om wat te zoeken/ plannen als ik er toch naast zit, maar mijn vrouw heeft er een enorme hekel aan. Zij is helemaal om mbt de Tesla. De auto komt met een voorstel, je weet dat de prijzen in orde zijn en het is uitstappen en inprikken. Geen apps of laadpassen meer, het went snel.

• Nova163
Vincent_89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:19:
Go Electra is momenteel wel interessant in Frankrijk. Met een abbo (2 maanden gratis met SUMMER26 code) laad je bij de meeste laadpunten voor 0,29 ct/kWh en soms zelfs 0,19 ct/kWh.

Zie ook het Meld hier uw kortingscodes/coupons V2 topic.
Mooie tarieven, maar ik vind zelf de locaties van de Electra-laders meestal niet erg inspirerend. Vaak op industrieterreinen, soms op bedrijventerreinen waar verder niets zit (ook geen toilet). Voor vakantieritten, zeker met kinderen, een afweging om te maken.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19
Nova163 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Mooie tarieven, maar ik vind zelf de locaties van de Electra-laders meestal niet erg inspirerend. Vaak op industrieterreinen, soms op bedrijventerreinen waar verder niets zit (ook geen toilet). Voor vakantieritten, zeker met kinderen, een afweging om te maken.
Misschien bedoel je iets anders maar inspirerend vind ik wel een interessante eis van een laad locatie

• Nova163
Patox schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Misschien bedoel je iets anders maar inspirerend vind ik wel een interessante eis van een laad locatie
Haha, ik bedoel dat het vaak geen erg prettige locaties zijn, zeker 's avonds. Matig verlicht, geen andere mensen, voor zover je kunt kijken alleen beton, asfalt en gesloten winkels, geen koffie verkrijgbaar, geen toilet...

• Stefannn
Smurf schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Ja idd, een beetje hetzelfde als tanken op een raststatte of toch even van de snelweg af in Duitsland. Kan ook zomaar 30-40 cent schelen, dus ongeveer 15-20% voordeel.
Met de laaddruppel van de baas kijk ik nu alleen maar naar de kans waarop ik de caravan aan de auto kan laten tijdens het laden, maar als het een prive auto was zou ik ook een of twee aanbieders zoeken die goed vertegenwoordigd zijn langs de route, want met stroomtarieven is die 30 cent al gauw zo'n 35-40% van de totaalprijs.
Als je het uitkient lukt je dat met enkel Electra. De Ionity is dan prettig erbij voor de flexibiliteit. De tesla lijkt me niet nodig. Electroverse (gratis inclusief pasje) is handig omdat het een grote dekking heeft met schappelijke tarieven als je voorbij Frankrijk komt.

• bert pit
  • Laatst online: 30-06 23:14
Ik had beloofd even terug te komen op onze trip naar Corsica. Ik dacht aanvankelijk dat E-Motum zo'n 80 laadpunten en snelladers had, maar het blijken er meer dan 140 te zijn. De dekking is dus prima, al zijn ze met €0,75 per kWh wel vrij prijzig.

De reis startte in Zeeland en we namen de boot vanuit Toulon. Dat betekende ongeveer 1.200 kilometer over de Franse autoroute. Wij rijden een Tesla Model Y Long Range en laden doorgaans bij de Tesla Superchargers. Speciaal voor deze trip had ik ook een Electra+ abonnement genomen. Overdag is Electra in Frankrijk vaak iets goedkoper dan Tesla en, zodra Autocharge geactiveerd is, biedt het vrijwel dezelfde laadervaring.

Wel zagen we bij een aantal Electra-stations afgeknipte kabels. Daarnaast is het soms wat lastiger in te schatten met hoeveel SoC je aankomt, en moet je af en toe wat trucs uithalen om het voorverwarmen van de accu te starten. Daar hebben de Tesla Superchargers in combinatie met mijn auto nog steeds een klein voordeel.

We arriveerden vroeg in de ochtend op Corsica en konden bij een Tesla Supercharger laden voor €0,22 per kWh. Daarna reden we naar het zuiden van het eiland, waar de verhuurder van onze vakantiewoning zelf ook een EV had. We mochten daar voor €10 per keer aan de lader hangen. Uiteindelijk werd zelfs dat niet doorberekend.

Op ons volgende adres, in het noordwesten van Corsica, hadden we een vergelijkbare ervaring. Uit nieuwsgierigheid heb ik ook nog een keer gebruikgemaakt van een E-Motum snellader, en dat werkte eveneens probleemloos.

De terugreis verliep opnieuw via een combinatie van Tesla Superchargers en Electra+. Daarbij kwam ik er achter dat wanneer je een Electra-snellader via de Tesla-navigatie selecteert, de accu alsnog automatisch wordt voorverwarmd. 💡(het zit een beetje verstopt in de navigatie)

Na eerdere trips naar Midden-Italië, Portugal, Ierland en diverse wintersportbestemmingen valt vooral op hoe snel het laden met een EV zich ontwikkelt. Er zijn tegenwoordig enorm veel laadmogelijkheden, het werkt betrouwbaar en het gebruiksgemak is sterk toegenomen.

Ook merk ik een verandering in mijn eigen rijgedrag. Een paar jaar geleden laadde ik standaard tot minimaal 80% en hield ik mijn snelheid rond de 115 km/u. Tegenwoordig rij ik meestal gewoon 130 km/u, rijd ik door tot ongeveer 10% SoC en vertrek ik weer zodra de navigatie aangeeft dat er voldoende lading is voor de volgende etappe.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
  • Laatst online: 30-06 23:14

Wij zijn net terug uit Frankrijk, circa 3000km gereden. Ik zou de ElectraPlus app downloaden, koppel een belaatmethode (CC) en laadt en keer in Frankrijk. Daarna is autocharge geactiveerd en is het 'de stekker er in en klaar' op alle andere Electra+ stations. Met de promotiecode (zoek even) laadt je voor 29 cent bij de eigen stations en is het abo de 1e maand gratis. De dekking is prima. Na je vakantie zeg je het op.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Puppetmaster
EDB schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:31:
[...]
De auto komt met een voorstel, je weet dat de prijzen in orde zijn en het is uitstappen en inprikken. Geen apps of laadpassen meer, het went snel.
Ja, dat blijft wel het mooist, die ervaring biedt de ID.7 helaas niet, dus dat vraagt wat voorbereiding.
Dat is aan de andere kant ook wel weer voorpret. ;)

• hjs
  • Niet online

hjs

Puppetmaster schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Ja, dat blijft wel het mooist, die ervaring biedt de ID.7 helaas niet, dus dat vraagt wat voorbereiding.
Dat is aan de andere kant ook wel weer voorpret. ;)
Bij Electra had ik ook autocharge aangezet voor mn E208. Was ook stekker erin en laden.
Dat is toch wel bij meer aanbieders ondertussen?

• Puppetmaster
Ja, dat wel, maar het laden en routeren langs 1 gewenst netwerk, dat is weerbarstiger.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:18
Op zich mooi maar ik heb liever een laadplanning die gewoon de snelste route maakt zonder beperking op laadpaalaanbieder. Als het sneller is om bij Ionity te laden dan bij Tesla, dan pak ik liever Ionity. Dat kan dan weer niet in een Tesla. Maar goed, is ook vooral omdat de baas betaalt en ik snap helemaal dat er ook gevallen zijn dat je liever 1 vaste aanbieder kiest.

• Puppetmaster
Op zich kan dat ook bij een tesla, maar dan moet je, net als bij de ID.7, zelf aan de bak. :)

Het klinkt mooi: bestemming invoeren en laden bij wherever, maar je krijgt echt een wirwar aan kleine laadstationnetjes.
Op vakantiereisdagen geeft me dat niet voldoende vertrouwen om niet in een laadfile te rijden.

[ Voor 54% gewijzigd door Puppetmaster op 13-06-2026 08:44 ]

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-07 16:22
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC: snip: omzeilen paywall

Mijn ouders gaan dit lezen en die blijven lekker benzine rijden.

Ik zie een paar fouten:

1: Met minimuminkomen en een boek en meerdere artikelen geschreven over hoe mooi het is om zuinig te leven met een minimuminkomen, toch een volledig nieuwe auto kopen waarmee je ook lange reizen wil maken. Dan komen ze dus bij een Hyundai Inster waar ze nog steeds meer dan 20K voor neertellen. De Inster heeft alleen een NMC accu. De Inster is een zeer compacte auto, waardoor er ook voor NMC gekozen wordt om ruimte te besparen en prima voor Nederland, maar niet om zonder voorbereiding verre reizen mee te maken. Een volledig nieuwe auto kopen met een zo'n zuinige mindset is ook nogal hypocriet.

2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.

3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil in infrastructuur niet. Een lader is voor hen een lader, gewoon een benzinepomp maar dan bij de Lidl. Hun plan om overal maar 4 uur aan de laadpaal te hangen en te gaan wandelen in een hopelijk mooie plek is imo een beetje bespottelijk.

4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.

Hier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren en dat zelfs de snelweg laadinfrastructuur nog steeds verreweg niet zo gemakkelijk werkt als de benzinepomp.

Het voelt een beetje als desinformatie door onkunde met een kunstzinnig sausje eroverheen gegoten om de onkunde niet te hoeven erkennen.

[ Voor 28% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2026 09:42 ]

• Stefannn
Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Hier een ervaring van een onervaren paar in een auto die niet gemaakt is voor een lange afstandsrit. Het wordt breed uitgemeten in het NRC: *knip*

Mijn ouders gaan dit lezen en die blijven lekker benzine rijden.

Ik zie een paar fouten:

1: Met minimuminkomen en een boek en meerdere artikelen geschreven over hoe mooi het is om zuinig te leven met een minimuminkomen, toch een volledig nieuwe auto kopen waarmee je ook lange reizen wil maken. Dan komen ze dus bij een Hyundai Inster waar ze nog steeds meer dan 20K voor neertellen. De Inster heeft alleen een NMC accu. Het is ook nogal hypocriet.

2: Bij lange reis je vasthouden aan de 80% limiet van de NMC-accu om de accu te sparen. In dagelijks rijden prima, maar als je echt range nodig hebt staat het minimale aftakelen van de accu niet in verhouding tot het comfort.

3: Denken dat snelladen je accu zo significant laat aftakelen dat je het maar laat op een lange reis. Dus ga je van 70+kW laadsnelheid naar 11kW maximaal en de brakke trage laadinfrastructuur in andere landen ipv de snelladers langs de snelweg. Ze snappen zelf het verschil niet.

4: Hotels boeken met de verwachting dat er een laadpaal is zonder daarop te filteren. Tja.

Hier volgt bijna geen reflectie op en het verhaal wordt zonder het identificeren van deze grote, best basale fouten de wereld ingestuurd. Wat niet wil zeggen dat een EV toch te moeilijk is voor oma met al deze nieuwe factoren.

Het voelt een beetje als desinformatie door onkunde met een kunstzinnig sausje eroverheen gegoten om de onkunde niet te hoeven erkennen.
Dat is best zonde,
Ik heb weliswaar een gave Ioniq5, maar de inster lijkt me een super tof wagentje voor een heel scherpe prijs.
Als je de versie met grote accu hebt heb ik het idee dat je zomers best wel een lange tocht kan maken. Laadsnelheid is wat lager maar hij is ook rete-zuinig. Maar dan moet je natuurlijk wel snelladen en wat "handig" zijn met limieten.
NB, de tendens van het artikel is trouwens helemaal niet zo negatief.

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 15-06-2026 13:09 . Reden: Geknipte qoute ]

• Puppetmaster
Grotbewoner schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:37:
Sjah, belachelijk dat het zo gepubliceerd wordt. 8)7

[ Voor 71% gewijzigd door Puppetmaster op 13-06-2026 10:15 ]

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-07 16:22
Stefannn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:05:
[...]

Dat is best zonde,
Ik heb weliswaar een gave Ioniq5, maar de inster lijkt me een super tof wagentje voor een heel scherpe prijs.
Als je de versie met grote accu hebt heb ik het idee dat je zomers best wel een lange tocht kan maken. Laadsnelheid is wat lager maar hij is ook rete-zuinig. Maar dan moet je natuurlijk wel snelladen en wat "handig" zijn met limieten.
NB, de tendens van het artikel is trouwens helemaal niet zo negatief.
Het is een prima autootje en met normaal gebruik van snelladen kan je er ook wel mee op reis. Hij laadt ook sneller dan ik dacht, beter dan een Renault 5. Je moet dan wel een beetje plannen.

De toon is luchtig en positievig en zo staat deze mevrouw in het leven. Dat is prima en fijn voor haar, maar dat maakt het juist ook zo desinformatief imo. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is om je niet te verdiepen alvorens je een groot financieel besluit maakt. En dan dan merken dat het allemaal totaal anders is dan je had verwacht.

Een gemiddelde EV-koper zou wel iets langer moeten nadenken over dit soort zaken. Zeker als je zo'n enorme investering doet met je minimuminkomen.

Mijn ouders overwegen een elektrische auto maar zien precies dit beeld als beer op de weg en ze lezen graag het NRC. Terwijl ze plek hebben voor een laadpaal, zonnepanelen en de laatste tijd veel onderhoudskosten aan hun oude plofwagens. Ik zal ze eens vragen wat ze denken als ze dit lezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Grotbewoner op 13-06-2026 10:47 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 155 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.