Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Desolate laadplekken, herkenbaar... Het meerendeel van die Ionity laadparken die zijn iets van de snelweg afgelegen en hebben verder geen voorzieningen. Ze hebben soms zelfs een eigen weggetje vers aangelegd, afgetakt van een hoofdweg naar een of ander vaag industrie terrein.

Inmiddels in Spanje aangekomen. Ionity was prima vertegenwoordigd en Tesla is her en der ook te vinden, die wilde ik als laatste mee pakken maar die was eigenlijk net te ver om. Uiteindelijk bij een lader terecht gekomen van Endesa X waar ik Electromaps kon gebruiken, gelukkig.
Deze zou 50 kW zijn, helaas bleef deze steken op 24, geen idee waarom. Een klein uurtje geladen maar echt zoden aan de dijk zet dat ook weer niet...

Daarna was het nog zo'n 35 km naar de camping. Aangekomen met 67% lading. Het verbruik inclusief de motor trailer is wel echt fors, en ik weet niet waarom. Geregeld schurkt het tegen de 40 aan, moet wel zeggen dat het wel echt klimmen is. Want op een recht stuk weg is 24 kWh/100 haalbaar.

Ik dacht het (verlaten) dorp van Isábena in te gaan want daar zaten bij de kerk ook een viertal laders van Endesa X (bij de Cathedral van Saint Vincent haha), 22 kWh zou haalbaar moeten zijn, maar veel meer dan 10/11, gaf ie niet... Dus ja, dat schoot ook echt totaal niet op. In 45 minuten 30 kilometer bij geladen, ik heb meer bijgeladen bij het van de berg afrollen haha.
En ook hier maar weer een aparte app van Endesa zelf geïnstalleerd, en zodoende heb ik er onderhand wel 15, maar ja.

Ik merk/zie wel dat het in deze regio niet heel erg goed vertegenwoordigd is, electrisch... De dichtsbijzijnde snel lader is die van Tesla en dat is zo'n 60 km, van Ionity 80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:31
eX0duS schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:22:
een viertal laders van Endesa X (bij de Cathedral van Saint Vincent haha), 22 kWh zou haalbaar moeten zijn, maar veel meer dan 10/11, gaf ie niet...
Een paal van 22 kW is AC, dan moet je boordlader dat ook ondersteunen. Vaak zijn die maar 11kW, bij jou ook zo te zien.
Bij DC speelt dat uiteraard niet, maar een degelijke ervaring hadden wij ook bij een supermarkt in Spanje.
Voordeel was dat we zodoende “gratis” konden parkeren en ff het stadje in. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Puppetmaster op 19-09-2025 09:26 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02
Desolate laadplekken, herkenbaar... Het meerendeel van die Ionity laadparken die zijn iets van de snelweg afgelegen en hebben verder geen voorzieningen. Ze hebben soms zelfs een eigen weggetje vers aangelegd, afgetakt van een hoofdweg naar een of ander vaag industrie terrein.
Dit herken ik niet in Duitsland, daar staan veel Ionity palen gewoon op het parkeerterrein bij een tankstation langs de snelweg.
Je hebt daar ook wel Ionity pleinen op industrieterreinen, maar dan ook echt óp het industrieterrein, niet via een vers aangelegd weggetje op een desolaat gelegen stukkie even verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:02
Desolate plekken. Dat klinkt ideaal, rustig, genoeg plek, wandelen met de hond. Helaas liggen ze in Frankrijk veelal langs de snelweg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online

Daarna was het nog zo'n 35 km naar de camping. Aangekomen met 67% lading. Het verbruik inclusief de motor trailer is wel echt fors, en ik weet niet waarom. Geregeld schurkt het tegen de 40 aan, moet wel zeggen dat het wel echt klimmen is. Want op een recht stuk weg is 24 kWh/100 haalbaar.
Naar boven gebruik je zeker meer. Maar ik heb het gevoel dat je gewoon “te hard” rijdt. Van mij mag je, maar dan neemt het verbruik wel fors toe inderdaad.
Met mijn kip shelter gaat verbruik ook naar 40 a 42 als ik 100km/uur rijd.
Meestal rijd ik 83, binnen no time wordt ik dan ingehaald door een vrachtwagen en daar rijd ik dan achteraan met 93 a 96km/uur. Gewoon op de adaptive cruisecontrol dus niet gevaarlijk dichtbij. Meestal zit ik in beide gevallen rond de 28kWh/100km. Ik vind het heel erg handig dat consequent te doen want dan heb ik een goed idee van “hoe ver ik kan”.
Het gaat wat langzamer (hoewel dat best meevalt, achter de vrachtwagen rijd ik nauwelijks langzamer dan 100), maar ik maak daardoor lange stints van ongeveer 200km waardoor ik wat minder laadbeurten heb.
Ik kijk niet alleen naar het “verbruik getal” dat geeft immers het gemiddelde over de hele stint en zegt wat minder over het actuele gebruik. Ik houd vooral de “marge” in de gaten. Dus de actuele range minus de afstand tot bestemming. Die probeer ik boven de 20 te houden. Als dat echt niet lukt moet je een laadpaal eerder kiezen. Als de marge flink toeneemt kan je wat harder. Als hij afneemt ga je wat langzamer of kies je een langzamer vrachtwagen.
Dat lijkt een gedoe.. maar je hebt met het zelfsturen en adaptive cruisecontrol toch geen bal te doen.
Natuurlijk kijk ik naar de range op het display, maar voor het plannen van een stuk ga ik gewoon uit van 50km per 20% accu. Dat werkt prima.
Ik heb een ioniq5 met 77kWh accu en dat is vrij vergelijkbaar met jouw Kia (als ik het goed heb).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:12

ThsAdrns

Be the change!

Stefannn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:47:
[...]
Meestal rijd ik 83, binnen no time wordt ik dan ingehaald door een vrachtwagen en daar rijd ik dan achteraan met 93 a 96km/uur. Gewoon op de adaptive cruisecontrol dus niet gevaarlijk dichtbij. Meestal zit ik in beide gevallen rond de 28kWh/100km. Ik vind het heel erg handig dat consequent te doen want dan heb ik een goed idee van “hoe ver ik kan”.
Het gaat wat langzamer (hoewel dat best meevalt, achter de vrachtwagen rijd ik nauwelijks langzamer dan 100), maar ik maak daardoor lange stints van ongeveer 200km waardoor ik wat minder laadbeurten heb.
Ik kijk niet alleen naar het “verbruik getal” dat geeft immers het gemiddelde over de hele stint en zegt wat minder over het actuele gebruik. Ik houd vooral de “marge” in de gaten. Dus de actuele range minus de afstand tot bestemming. Die probeer ik boven de 20 te houden. Als dat echt niet lukt moet je een laadpaal eerder kiezen. Als de marge flink toeneemt kan je wat harder. Als hij afneemt ga je wat langzamer of kies je een langzamer vrachtwagen.
Ha ha, dat is precies hoe ik het tien jaar geleden met de 24 kWh Leaf (zonder aanhanger) :+ ook al deed en nog steeds doe als het nodig is. Touringcars zijn (i.i.g. zonder aanhanger) nog geschikter, die rijden meestal 100 GPS dus dat schiet nog iets meer op.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
ThsAdrns schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:45:
[...]

Ha ha, dat is precies hoe ik het tien jaar geleden met de 24 kWh Leaf (zonder aanhanger) :+ ook al deed en nog steeds doe als het nodig is. Touringcars zijn (i.i.g. zonder aanhanger) nog geschikter, die rijden meestal 100 GPS dus dat schiet nog iets meer op.
Het nadeel van die touringcar is dat die steeds moeten inhalen en dan moet je maar zien dat je ook mee naar links kan. Ik blijf dan liever achter een snelle vrachtauto want dan heb je dat minder, vind ik prettiger en rustiger rijden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
ThsAdrns schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:45:
[...]

Yep… dat begon ik onderweg te concluderen…
De ioniq5 met caravan is eigenlijk een “vorige generatie” EV geworden:
250km wltp
En 100kW laden (hij laadt nog wel met 200kW maar in kilometers komt er maar de helft per uur bij)
(Dat 100kW laden is wel meer dan vroeger natuurlijk).
Met 250km wltp ga je dit soort fratsen uithalen. Ik wil namelijk toch wel stints van ongeveer 200km halen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Van dat 22 kWh laden had ik kunnen weten, nog niet bij stil gestaan, ik ging er vanuit dat de EV6 het allemaal kon. :o

Ik heb de super cruise control waar het kon op 96 staan. Af en toe een keer een vrachtwagen inhalen (anders halen ze mij in), mogelijk ligt het verbruik daar inderdaad aan. Zover het kan wel gelijkmatig rijden en niet te veel remmen als het niet hoeft. Ik heb zelf niet het idee heel hard gereden te hebben, maar verbruik vind ik wel vrij fors ja.

Ik heb ook best wel veel laad stops gehad, wilde geen risico nemen. Tot nu toe werkte ze allemaal, geen problemen gehad. Maar ik stond soms wel na 90 km weer bij de volgende laadstop. Ik kon er makkelijk een over slaan, maar er is er altijd wel eentje die dan toch weer moet plassen o.i.d., dus als ik dan toch stil sta te wachten. In 10 minuten zit er weer de helft meer in bij wijze van.

Ik heb met 60 en 120 kWh geladen, gemiddeld genomen is het amper langzamer dan meteen volle bak 240 en dan bij de 60% alsnog afzakken naar 120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:04
eX0duS schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:07:
Van dat 22 kWh laden had ik kunnen weten, nog niet bij stil gestaan, ik ging er vanuit dat de EV6 het allemaal kon. :o

Ik heb de super cruise control waar het kon op 96 staan. Af en toe een keer een vrachtwagen inhalen (anders halen ze mij in), mogelijk ligt het verbruik daar inderdaad aan. Zover het kan wel gelijkmatig rijden en niet te veel remmen als het niet hoeft. Ik heb zelf niet het idee heel hard gereden te hebben, maar verbruik vind ik wel vrij fors ja.

Ik heb ook best wel veel laad stops gehad, wilde geen risico nemen. Tot nu toe werkte ze allemaal, geen problemen gehad. Maar ik stond soms wel na 90 km weer bij de volgende laadstop. Ik kon er makkelijk een over slaan, maar er is er altijd wel eentje die dan toch weer moet plassen o.i.d., dus als ik dan toch stil sta te wachten. In 10 minuten zit er weer de helft meer in bij wijze van.

Ik heb met 60 en 120 kWh geladen, gemiddeld genomen is het amper langzamer dan meteen volle bak 240 en dan bij de 60% alsnog afzakken naar 120.
Het scheelt echt wel veel of je 85 of 100 rijdt, zeker met aanhanger. Mijn ervaring met xc40 en caravan was dat 90 zon beetje de max is voor een aardig verbruik van rond de 30>32kw/100. Terug vanuit moezel leverde dat van 85 % naar 10% een mooie 195km op. Ook ik probeer dan een beetje gebruik te maken van windluwte achter de vrachtwagens. Dan rij je zo maar 25-26kw op 88kmh.

[ Voor 4% gewijzigd door peutje op 19-09-2025 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
tvc15 schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:56:
@Stefann, mijn ervaring vorig jaar (ook met een Ioniq 5, maar zonder sleurhut) is dat in Portugal de Ionity app en abonnementen niet werken, je betaalt daar via een derde partij met je credit card na scannen van een QR-code op de Ionity laadpaal. Verder zijn er voldoende laadpalen, maar vereist wel wat planning. Vorig jaar waren de tarieven vrij schappelijk, 75kW laders bij Pingo Doce supermarkten rekenden 0.05 Euro/kWh, bij gebruik van een Shell recharge laadkaart. Handig als je eens een stadje gaat bekijken (zonder caravan). “Fora de servico” betekent “doet het niet” ;) Veel plezier komende weken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas…
Bij de Pingo Doce staan Atlanta laders maar die zijn niet meer spotgoedkoop.
0.54euro/kWh met Shell recharge, 0.49euro/kWh net Electroverse
Ik heb zelfs een Atlante account kunnen aanmaken maar ook dan 0.53euro/kWh.
Niet super beroerd trouwens. Maar geen buitenkansje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zapato schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:27:
Desolate plekken. Dat klinkt ideaal, rustig, genoeg plek, wandelen met de hond. Helaas liggen ze in Frankrijk veelal langs de snelweg.
In Frankrijk heb je daar dan IECharge voor, vaak midden in de rimboe en slechts €0,25 per kWh.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.