Een tijdje terug een korte ervaring geplaatst over een tripje UK afgelopen Oktober en in Januari naar Oostenrijk met de Model Y Juniper RWD. Dit was heel beknopt en ik heb een poging gedaan om iets uitgebreider verslag te doen en wat bij te houden onderweg.
Afgelopen zondag (26 April) naar Budapest vertrokken voor de opening van een tentoonstelling, donderdag (30 April) weer teruggekomen. We zijn dus met de Model Y RWD SR 2025 gereden, 2 personen, 1 koffertje, 1 tas en een net aangeschafte compressor koelbox (Igloo ICF32). Ik rijd altijd op Chill modus, de vrouw vol vermogen. In Duitsland de max aangegeven snelheid en anders rond de 140km/h tot 160km/h gereden, niet bijzonder zuinig. Ik kan niet ontkennen dat ik nog een stukje 180km/h gereden heb op de terugweg om eens te kijken hoe de auto zich dan gedraagt (prima). Tijdens een eerdere reis was de auto wat aan het ‘zoeken’ aan de voorkant rond de 140km/h, dat was nu gelukkig minder. Wellicht droegen de zojuist gemonteerde Conti zomerbanden daaraan bij.
Afijn, de rit… Voor vertrek als bestemming (random) de Supercharger in Amstetten, Oostenrijk gekozen (criteria; halverwege Oostenrijk op de route, 1e dag lange dag, 2e dag moesten we op tijd in Budapest zijn).
Mijn verwachting was dat we Amstetten qua afstand/reistijd zouden halen, maar gezien de eerdere ervaringen wel wat later. Wij doen over het algemeen rustiger aan dan voorheen met de ICE, geen overhaaste stops, doen gewoon ons ding. Vooraf niets geboekt om flexibel te zijn mochten we eerder willen stoppen (of later…). Onze insteek is over het algemeen bestemming instellen en gaan, niets meer aan doen.
Tesla Supercharger Troisdorf, DE: Ok stopje op het parkeerterrein van een golfclub. Apart toilethuisje met codeslot.
Tesla Supercharger Kleinostheim, DE: Prima stop maar niet veel laders, wel een McDonald’s.
Tesla Supercharger Erlangen, DE: Ok stop op het parkeerterrein van een hotel, kan voor €1,- gebruik maken van het toilet daar. Ook nog wel wat faciliteiten in de buurt zoals een bakker op loopafstand.
Tesla Supercharger Hengersberg, DE,: Prima stop bij een Tankstation met Biergarten. De laders zijn wat onhandig gepositioneerd achterop de parkeerplaats maar prima.
Tesla Supercharger Amstetten, AT: Vrij nieuwe stop met meerdere aanbieders, een hutje met automaten en toiletten. Mooie stop. Hier even op een van de bankjes gezeten en een hotel uitgezocht voor de avond op 5 minuten rijden.
Electra (Fashion Outlet) Parndorf, AT: Bij deze outlets zijn verschillende aanbieders op de parkeerplaatsen. Ietsje verder weg staat ook een Tesla Supercharger. Waar wij heen wilden stond een 4-tal Electra palen. Hier aangekoppeld en binnen een klein rondje gelopen en een broodje gegeten.
Tesla Supercharger Györ, HU: Stop bij een tankstation, niet heel bijzonder gewoon prima. Hier vergeten te noteren helaas.
Wat ons wel op viel is het grote aantal elektrische auto’s in Hongarije, met name in Budapest, waar ik volgens mij geen enkele ICE taxi gezien heb allemaal Hyundai of Tesla (wel leuk in het geel). Na te hebben genoten van een avondvullend programma en vervolgens een vrije, toeristische dag in Budapest zijn we woensdagochtend weer vertrokken.
Tesla Supercharger Obuda, HU: Groot aantal superchargers op de gigantische parkeerplaats van een evenzo grote supermarkt (Auchan). Hier naar binnen geweest om even een rondje te lopen, ideaal om nog wat souvenirs mee te nemen tegen normalere prijzen dan in het centrum, wat versnaperingen en er zijn toiletten.
OMV (PADO Shopping) Parndorf, AT: Naast de fashion outlet waar we op de heenweg stopten zit dit winkelcentrum, hier stonden meerdere aanbieders op de parkeerplaats, waaronder een OMV. Hier ingeprikt en een rondje gedaan, bij de Billa wat Oostenrijkse inkopen gedaan voor onderweg en thuis.
Tesla Supercharger Amstetten, AT: Ook op de terugweg een prima stop, op de bankjes gezeten in het zonnetje met een hapje en een drankje.
Tesla Supercharger Hengersberg, DE: Hier dit keer gegeten, niet hoogstaand maar wel iets beter dan een snelle hap (denk ik…). Hier besloten nog een uurtje door te rijden en een hotelletje in Regensburg gezocht.
Tesla Supercharger Geiselwind, DE: Dit is eigenlijk een mega truckstop met alle denkbare faciliteiten, meerdere laadaanbieders waaronder een enorme Supercharger. Tankstation, restaurant, Subway, KFC, Burger King, McDonalds, biker-/trucker bar en wat adult entertainment. Voor ieder wat wils dus.
Tesla Supercharger Oberhonnefeld, DE: Groot laadplein op de parkeerplaats van een winkelcentrumpje. Het is wat druk op de toegangsweg om hier te komen, dit zal wel een groter probleem zijn in de vakanties? Prima stop verder met wat winkeltjes en een Burger King.
Vervolgens een Kaufland op de route gezocht en uitgekomen in Erftstadt. Hier de Igloo op standje -17 gezet en volgeladen, berg frisdrank er naast en bij de DM nog wat toiletartikelen ingeslagen. Er moet hier ook een eigen lader zijn maar wegens een wegafzetting vonden we het te veel moeite om te zoeken hoe we daar moesten komen. Weert zouden we immers makkelijk halen.
Fastned Meiberg Weert, NL: Hier gestopt omdat we geen zin hadden om om te rijden naar de Tesla Supercharger. Hier op het gemakje nog wat van de versnaperingen genuttigd die bij de Kaufland gekocht waren met de bedoeling niet weer naar fastfood te hoeven grijpen. Er is ook een tankstation en Burger King voor de liefhebber.
Ik wil wel even benadrukken dat we uiteraard wel iets anders zouden laden als het drukker was, op alle locaties waren RUIM vrije laders, meer dan eens waren we zelfs alleen of met 2. Dat is dan denk ik ons geluk dat wij vrij meegaande werkgevers hebben als het gaat om vrij nemen EN geen kinderen hebben/willen.
Uiteindelijk dan dus na 2827km in ongeveer 3,5 dag gereden te hebben weer thuis aangekomen. Zoals in een vorige post vermeld was ik lang heel erg sceptisch over elektrisch rijden, evenals mijn vrouw (wiens auto het is, naja van haar werk). Wij zijn compleet om, het rijdt zoveel relaxter en hebben zoveel meer rust dan met de ICE. Met de KIA waren we waarschijnlijk voor het eten thuis geweest, maar gesloopt, dat was nu zeker niet het geval.
Qua kosten scheelt het ook behoorlijk, als ik even snel naar onze vorige reisauto kijk (KIA Sportage 1.6 2012) en snel reken met 1 op 12 en €2,10 gemiddeld per liter kom ik al snel op bijna €500,- uit en nu is dat ‘slechts’ iets minder dan €300,-
Inmiddels sinds Augustus 2025 exact 30.000km er op zitten, (waarvan ca 7000km aan lange reizen) van mij hoeven we niet meer terug. Weer een en ander bijgeleerd voor volgende keer, ook qua bijhouden