• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:01:
[...]

Eens! In Frankrijk zie ik nu ook dat ze kleine locaties flink uitbreiden. In Duitsland gaat dat een stuk trager. Sowieso zitten ze daar volgens mij nog steeds met die prehistorische discussie over wie laadpalen zou mogen exploiteren, zodat er in de praktijk langs de snelweg maar weinig gebeurt.
Die rechtszaak is intussen afgelopen, dus ik denk dat het aantal laadpalen bij brandstofstations van T+R nu echt wel gaat stijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:13:
[...]

Ik weet niet goed genoeg hoe het zit, maar als het zou liggen aan een Europese aanbestedingswet, dan zou dit probleem niet alleen in Duitsland spelen en volgens mij is dat wel het geval. Lijkt toch een Duitse discussie waarbij de fossiele sector aan het langste eind trekt.
In Nederland speelt het ook hoor. En de Duitsers hebben al flinke tenders uitgeschreven voor EV DC. Dus dat gaat best lekker

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Dutchfoxx
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:59
Misschien niet het goeie forum, maar de Enel X App geen enkele mogelijkheid je daar te registreren….
Taal en regio al veranderd nr Italia, heeft iemand nog tips voor ons ?

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:49
Dutchfoxx schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:33:
Misschien niet het goeie forum, maar de Enel X App geen enkele mogelijkheid je daar te registreren….
Mijn app heet Enel on your way.
Engelstalig en geen enkel probleem met een account.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:54
Dutchfoxx schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:33:
Ik heb dat een paar maanden geleden gehad met een EV huurauto. Had nooit eerder EV gereden en dus ook geen ANWB pas of iets. Bij verhuurbedrijf werd die app aangeraden.
Kon in de app alleen niet mijn land veranderen naar Nederland waardoor hij Italiaans tax nummer (soort van BSN) blijft vragen. Uiteindelijk in de app als gast ingelogd ipv met account. Dan kan je wel laden maar vraagt hij iedere keer al je gegevens inclusief paspoortnummer maar omdat je nu wel nationaliteit kan veranderen heb je geen Italiaanse BSN nodig. Er wordt dan een 30 euro creditcard authorisation gedaan waarna het laden begint (lekker snel ook). Na het stoppen met laden verwacht je een e-mail met invoice en dat de authorisatie wordt veranderd in betaling van het juiste bedrag. Dat is nooit gebeurd en na 2 weken werd de authorisatie weer vrijgegeven dus heb uiteindelijk 2 keer gratis geladen. Heb zelfs nog in de app geprobeerd het contactformulier in te vullen maar dat werkt ook al niet maar heb mijn best gedaan

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:11
Vandaag geladen bij de plaatselijke Lidl in Winterberg, we zijn hier een weekje. Ik had thuis al het e.e.a. uitgezocht met betrekking tot de Lidl app en de betaling. Je moet dus blijkbaar een Duits adres opgeven in de app en een rekeningnummer. Een NL rekeningnummer werkte gewoon tot mijn verbazing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3OXdtq0Z0te1plj6ThKkbDNNLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAbHG9bR7CNyIulptGi24qpF.jpg?f=fotoalbum_large

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:02

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tijd om weer te laden in Polen, nadat eerder ook niet altijd succesvol ging. Bij de supermarkt staat een snellader van Powerdot. EWE Go zou gepakt moeten worden volgens ABRP, helaas. Geen enkele laadpas lijkt gepakt te worden, want het apparaat is half verrot en is volledig onduidelijk. Verschillende laadpassen geprobeerd, maar ding blijft zeuren. Wel kan je met je creditcard slingeren, waarvoor een veel hoger bedrag geldt. 1 cent duurder dan via Electroverse, werkt de Zuid-Holland pas van Equans, althans, via de app. Bijzonder, maar scheelt weer een zoektocht naar een andere laadpaal. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daHPQ4O1IqKTrgCtZgxAZKioVIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4iOKraUQTPJMpMztJjaZ3dX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Steeffoon op 29-04-2026 14:49 ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:27

Oekol

waka waka hey hey

Vaak ben je te bange. Auto gaf aan dat die gesloten was, toch even proberen. Was zeker gesloten, 4 nieuwe stalls er bij. Ze verwachten nog een week dicht te zijn zeiden die monteurs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E23FsE6BlM_JHYuHYu-NzFdmSd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19Vqkl3fCqB9LeOTM2oVcv37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y8IJYG3HMU0b-QyNmTtiwIPD5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUdKyp8a3Luw5Aw3uPLILbjS.jpg?f=fotoalbum_tile

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• michiel-123
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:45
Voor 60,- ben ik naar noord Spanje gereden met de ev9. Vorig jaar gebruikte ik nog ene ionity abbonnement, Maar die is dit jaar duurder geworden. Nu is Electra in opkomst en die promoten flink. Voor wie ook spot goedkoop naar zuid frankrijk, of spanje wil rijden:

Gratis 1 maand abbo: PLUS2
50% korting eerste laadbeurt: welcome50
Knip

De eerste code voer je in bij het activeren van je abbonement.
De 3e code kan je pas invoeren nadat je de 2e hebt verbruikt.

Als je het enkel gebruikt voor een eenmalige reis, vergeet dan niet je abbo na een maand te stoppen.

Ervaring is zeer positief. Bij 1 was er zelfs een klein verwarmd 'verblijf' met wat snacks drinken en koffie. Een ideale stop was dit, aangezien ik er 3 uur snachts aankwam.

Doe er je voordeel mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 30-04-2026 12:10 . Reden: Referrals zijn nog steeds niet toegestaan ]

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:05

EDB

michiel-123 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:34:
Voor 60,- ben ik naar noord Spanje gereden met de ev9. Vorig jaar gebruikte ik nog ene ionity abbonnement, Maar die is dit jaar duurder geworden. Nu is Electra in opkomst en die promoten flink. Voor wie ook spot goedkoop naar zuid frankrijk, of spanje wil rijden:

50% volgende laadbeurt met persoonlijke code: MICHIEL-042B49

Als je het enkel gebruikt voor een eenmalige reis, vergeet dan niet je abbo na een maand te stoppen.

Ervaring is zeer positief. Bij 1 was er zelfs een klein verwarmd 'verblijf' met wat snacks drinken en koffie. Een ideale stop was dit, aangezien ik er 3 uur snachts aankwam.

Mijn laatste tripje naar Barcelona met mijn vorige EV (VW) was enkele reis ongeveer 1650km. Ik had toen ook een abo van Electra en IONITY, heb erg op de prijs gelet en kwam op een gemiddelde KW prijs van 0.45 per Kw. Kostte mij dus zo’n 130 euro voor die enkele reis. En dat was dus met (te) veel sturen op goedkope laders. Bij ‘gewoon laden’ wanneer nodig was dat veel hoger geweest. Hoe jij dat met 60 euro kunt is mij een raadsel. Het kan natuurlijk dat jouw EV zo’n 10 a 12 km kan rijden per KW maar dat is mij nog nooit gelukt.
Electra is in ieder geval wel een aanrader op prijs maar het aantal stalls is meestal laag (4 of 6).

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• EDB

EDB

Oekol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:36:
Vaak ben je te bange. Auto gaf aan dat die gesloten was, toch even proberen. Was zeker gesloten, 4 nieuwe stalls er bij. Ze verwachten nog een week dicht te zijn zeiden die monteurs.
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar goed dat IONITY er naast zit.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

EDB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:53:
[...]

Maar goed dat IONITY er naast zit.
Precies :)

Kon niet navigeren naar Ionity met voorverwarmen accu in de navi dus vandaar naar Tesla gedaan. Zodat hij wel met de max ging laden bij Ionity.

Zojuist bij Roye weer een verdiende stop voor de auto en onze lunch opgegeten die we vanmorgen bij Patapain in Châtellerault gekocht hebben. Hele grote tip! Zit naast de SuC aldaar.

Edit: wat ik niet snap is dat de Ionity bij Roye met zes stalls zo gretig aftrek had. Of zou het door de Mac er naast komen? Als ik kijk wat Roye kost 0,34 eurocent met een tesla abonnement, zonder 0,50 eurocent of Ionity 0,33 met een (duurder) ionity abonnement, 0,41 met een (iets goedkoper) abonnement. 0,51 met de app of 0,55 met je bankpas.

[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 30-04-2026 13:20 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 07:42
michiel-123 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:34:

[Mbr]Knip[/]

Heb je wellicht iets meer info over je routes, laadstops en verbruik? nu is het bijvoorbeeld gokken waar je een warm verblijf hebt gevonden....

• EDB

EDB

Oekol schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:14:
[...]

Precies :)

Kon niet navigeren naar Ionity met voorverwarmen accu in de navi dus vandaar naar Tesla gedaan. Zodat hij wel met de max ging laden bij Ionity.

Zojuist bij Roye weer een verdiende stop voor de auto en onze lunch opgegeten die we vanmorgen bij Patapain in Châtellerault gekocht hebben. Hele grote tip! Zit naast de SuC aldaar.

Edit: wat ik niet snap is dat de Ionity bij Roye met zes stalls zo gretig aftrek had. Of zou het door de Mac er naast komen? Als ik kijk wat Roye kost 0,34 eurocent met een tesla abonnement, zonder 0,50 eurocent of Ionity 0,33 met een (duurder) ionity abonnement, 0,41 met een (iets goedkoper) abonnement. 0,51 met de app of 0,55 met je bankpas.
Roye ken ik (nog) niet. In het verleden wel vaker via Parijs richting Spanje gereden maar de laatste 4x via Nancy —> Lyon naar ES.
Als België straks echt met z’n tol komt rijd ik met liefde via een stukje Duitsland naar het zuiden en komt de route via Parijs helemaal niet meer in beeld.

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:25
Op de kaart zijn niet veel electra laadstations te zien niet in Spanje en ook in Frankrijk vind ik ze niet bijzonder veel aanwezig.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

EDB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:11:
[...]

Roye ken ik (nog) niet. In het verleden wel vaker via Parijs richting Spanje gereden maar de laatste 4x via Nancy —> Lyon naar ES.
Als België straks echt met z’n tol komt rijd ik met liefde via een stukje Duitsland naar het zuiden en komt de route via Parijs helemaal niet meer in beeld.
Roye is fijn. Heel veel plekken (en alvast gebouwd voor bijna een verdubbeling) en schone sanitair. Net iets beter dan Artenay al heeft die als plus dat er een Mac bij zit. Tja met de tol nog maar zien. We rijden nu overal tolwegen altijd naar Portugal dus dan kan BE er ook nog wel bij voor dat uurtje.

Gentbrugge Fastned is mooi, maar volgens mij zijn de schoonmakers in staking of zo. Het puilt overal uit. Geen enkele is leeg of überhaupt zo leeg dat die nog dicht kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 30-04-2026 15:00 ]

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:36
EDB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:11:

Van welk punt je Frankrijk ook inrijdt, dan is snelladen 0 probleem, snelladers te over;
https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

(Kaartje laadt in het begin even langzaam in)

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:07
Afgelopen week paar dagen richting Berlijn. Viel me op dat een hoop Ionity laders zeker in het oosten van Duitsland het vaak niet deden (bv Am Fichtenplan Nord / Sud) en het er erg druk was.

Dit hielp ook niet mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvDgeQixWT9LP57cxCde7fhaLwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtarxGnlYcwipu2U3Awll9Pv.jpg?f=fotoalbum_large

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:02

Steeffoon

Smartphone-nerd

Inmiddels Tsjechië bereikt. Het laden in Polen ging niet bepaald vanzelfsprekend. De eerste laadstop was bij Tesla in Olomouc. Nieuwe generatie laders, maar wel maar 8 stuks. Gelukkig waren er maar zeven bezet, en was er ruimte voor de Kia EV3. Laden ging niet razendsnel en fluctureerde rond de 90 en 120 kWh. Prijs: omgerekend 0,63 euro.

Nu bij een snellader van ČEZ, 130 kW. Normaal kost dit 0,94 euro per kWh (!), maar laad je via de app kost dit na registratie 0,53 euro per kWh, zonder abonnement. Gestoord verschil! Bij registratie blijkt dat de dienst geen Revolut kaarten accepteert...

Ook dit gaat niet vlekkeloos, sowieso omdat één van de parkeerplekken ingenomen werd door een oude Seat. De tweede laadkabel deed niks en steeds gezeur met aankoppelen. De eerste laadkabel deed het uiteindelijk wel, nadat we veel geschakel in de laadpaal hoorden. Eind goed, al goed... Althans... De laadkabel wilde niet loslaten, dus dat was nog even gestuntel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kezZGHwG39hxQOCdfcbkkbSrFAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56HxGcsj0XxWUwYafOFgSEPj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Steeffoon op 30-04-2026 18:03 ]

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 00:21

Dani86

AeroGeek

Puppetmaster schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:19:
Zaterdag ook weer teruggereden uit München, nu een andere route ivm nog een stop over in het zuiden des Lands.
We namen zodoende de route via Karlsruhe en dan omhoog (A5).
Ik had nog een abo van ionity lopen via mobilize, maar op de dag van vertrek pas georiënteerd op de mogelijkheden.

Bleek dat langs die kant er vooral kleine laadpunten waren.
Dat resulteerde dan ook in m’n eerste laadfile bij Bruchsal Ost.
Maar 6 stalls en net was de laatste vlak voor ons bezet.
Toen maar gewacht, na 10 minuten kwamen er weer 2 vrij.
Laden ging vervolgens vlekkeloos en het was de enige benodigde stop. :)

Toch bevestigt dit mijn voorkeur voor grotere locaties, 6 stalls is niet meer van deze tijd. Dat moet minimaal het dubbele zijn imo.

Verbruik weer 17,5 kWh/100km met ACC op 130. Het reed wel vlotter door dan de heenweg, minder last van vrachtwagens en baustelles!

@PeterZ(on) zag je bij de Dwaze Herder ook de nieuwe Electra laders?
Ze staan in de app, maar heb ze nog niet gezien en vorig jaar waren ze er iig nog niet. ;)
Wat ik heb gezien bij die Ionity stations is dat mensen gewoon gaan eten en hun auto 3 kwartier laten staan ofzo.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:50
Dani86 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:57:
[...]

Wat ik heb gezien bij die Ionity stations is dat mensen gewoon gaan eten en hun auto 3 kwartier laten staan ofzo.
Nu ben ik nieuw in dit ev wereldje, maar wat moet je anders doen als je een half uur tot 3 kwartier moet wachten tot je auto is opgeladen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:41
Grolsch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:32:
[...]

Nu ben ik nieuw in dit ev wereldje, maar wat moet je anders doen als je een half uur tot 3 kwartier moet wachten tot je auto is opgeladen?
Je auto wegzetten zodra deze vol is. Bovendien is het nooit nodig om op reis tot 100% te laden. Dat neemt alleen maar extra laadcapaciteit voor anderen weg.
80% is doorgaans meer dan genoeg om tot de volgende laadstop te geraken.

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:04
KrlGl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:53:
[...]

Je auto wegzetten zodra deze vol is. Bovendien is het nooit nodig om op reis tot 100% te laden. Dat neemt alleen maar extra laadcapaciteit voor anderen weg.
80% is doorgaans meer dan genoeg om tot de volgende laadstop te geraken.
Precies. Maar er zijn ook nog genoeg (oudere) auto's die (helaas) 40 minuten nodig hebben om weer tot 80% te komen.

• EDB

EDB

Dani86 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 23:57:
[...]

Mijn vorige EV was een ID3 uit 2021. Niet voorzien van batterij voorverwarming. Tijdens onze (winter) trips naar Spanje lag mijn gemiddelde laadsnelheid tussen de 40 en 50 kw terwijl het maximum 125 zou moeten zijn. Als ik dus 45kw wilde bijladen (dus niet eens tot 100%) stond ik een uur stil. Dus dan blijf je niet bij de auto en ga je inderdaad koffie halen of wat eten. VW is pas in 2024 begonnen met het actieve voorverwarmen van de batterij dus alle oudere EV’s staan nu eenmaal langer stil.

• Zjanzjak
Grolsch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 00:32:
Zoals wel meer uitgelegd hier en in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 verlies je alleen maar tijd bij de grotere reizen als je meer dan 80% laadt. Omdat je laadcurve dan enorm inkukelt.

Hoe lang je wagen er ook over doet om tot 80% te komen, al duurt het 85 uur, dat boeit niet zo volgens de ongeschreven regels, maar bij grote drukte tot 90% of zelfs 100% laden schuurt toch wel tegen asociaal aan. Uiteraard zijn er een paar uitzonderingen, maar toch. Bij grote drukte, en grote kans op laadfile, dan gaan eten terwijl je wagen tot 100% komt en je wagen lekker laten staan dan mag je wat mij betreft jeuk krijgen voor de rest van je leven op een plek waar je net niet bij kan om te jeuken.

• Grolsch
Ik ga komende zomer voor het eerst met de BMW van mijn vrouw op vakantie.
Deze heeft nog nooit aan een snellader gezeten dus we gaan erachter komen.

Maar als ik een half uur moet wachten ga ik wel ff een bak koffie scoren, lijkt mij niet strafbaar ofzo toch :?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:08:

Maar als ik een half uur moet wachten ga ik wel ff een bak koffie scoren, lijkt mij niet strafbaar ofzo toch :?
Het kan geen kwaad om vooraf eens te proberen hoe lang het duurt om van 5-10% naar 80-90% te komen. Tenzij je van de categorie: de reis is al vakantie bent en het geen moer uitmaakt hoe lang je onderweg bent :P Afhankelijk van de laadsnelheid van de auto en het verbruik kan het veel sneller zijn om een keer vaker te stoppen, maar bij iedere stop te laden tot bv. 65%. Ik heb een schurfthekel aan ‘zinloos’ stoppen of wachten tot de auto klaar is. Dus als ik ff naar de wc ben geweest en koffie heb gehaald wil ik weer verder, en dat kan met onze EV ook.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Zjanzjak

Niets is strafbaar, maar als je wagen na een half uur al 29 minuten op 100% staat (ik overdrijf, I know) dan gaan er, bij grote drukte (als er geen hond staat boeit het ook niet) heel veel mensen niet blij met je zijn.

Als jij/jullie die koffie doen en je wagen staat bij terugkomst op 82% of zoiets is er, bij grote drukte, ook nog niet zoveel aan de hand. Let vooral op dat ik benadruk: bij grote drukte.

Ik stond van de week nog bij een Electra snellader waar ik een broodje nuttigde en de auto bij terugkomst op 93% stond, ik stond alleen bij 6 snelladers, dus geen probleem verder. Plus, ik had zicht op de snelladers, als ik gemerkt had dat het in ene druk werd dan had ik mijn broodje waarschijnlijker wat sneller opgegeten.
Mits de wagen al meer dan 80% geladen was.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:18
The Legend schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Het kan geen kwaad om vooraf eens te proberen hoe lang het duurt om van 5-10% naar 80-90% te komen. Tenzij je van de categorie: de reis is al vakantie bent en het geen moer uitmaakt hoe lang je onderweg bent :P Afhankelijk van de laadsnelheid van de auto en het verbruik kan het veel sneller zijn om een keer vaker te stoppen, maar bij iedere stop te laden tot bv. 65%. Ik heb een schurfthekel aan ‘zinloos’ stoppen of wachten tot de auto klaar is. Dus als ik ff naar de wc ben geweest en koffie heb gehaald wil ik weer verder, en dat kan met onze EV ook.
Veel van de nieuwere auto’s laden in rond 20-25 min al naar 80%. Zeker de 800V auto’s, maar ook bijv ID7. Die 60-65% is eigenlijk alweer langzaam achterhaald aan het worden.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 01-05-2026 21:25 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

Niks is strafbaar, hooguit kan er een idle-tarief gerekend worden voor als je vol bent. De app van je auto geeft dat wel aan.

Eén keer testladen is idd een goed idee!

Ik weet niet wat voor BMW het is, maar de iX3 neue klasse blijft ook nog bij een hoog percentage snel laden en zit je snel op 90%
Dat mag dan best imo, ook als het druk is. Kan je vervolgens een mooi lange stint maken en je hebt minder lang geladen dan dat een Kia Niro bij 70% zou zijn.

De regels zijn wat dat betreft niet meer zo zwart wit. Het gaat er ook om of je nog efficiënt laadt in km/h. Mijn ID.7 laadt bij 95% nog met 60kW, dat is nog bijna 350 km/h, maar meestal stop ik bij 90%
Mn vorige auto (model3 LRAWD) dook bij 75% al onder de 60 kW, dan stop je dus ook eerder.

Dus leer je auto kennen, kijk hoe de curve loopt en of het nog redelijk loont om te blijven laden.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben dit weekend met de ID3 op pad in Duitsland.
Gewoon op mn gemakje tuf ik met 100kmpu over de snelweg, vanmiddag in ACC achter een Nederlandse I-Pace die ook geen haast had.

Als je erop let vind je (in Duitsland/Nederland) langs de snelweg genoeg snelladers dus dat is top. Wat ik me eigenlijk afvroeg is hoe navigeren jullie van snellader naar snellader? Ik navigeer met Google Maps maar dan is het lastig zoeken naar snelladers op de route. De software van de ID3 is ook beperkt daarin.

Ik ga in juni wat verder rijden naar Duitsland voor werk en de meeste collega's gaan met het vliegtuig maar ik overweeg de EV.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2026 00:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• jeroenkb
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:59:
Gewoon op mn gemakje tuf ik met 100kmpu over de snelweg, vanmiddag in ACC achter een Nederlandse I-Pace die ook geen haast had.

Als je erop let vind je (in Duitsland/Nederland) langs de snelweg genoeg snelladers dus dat is top. Wat ik me eigenlijk afvroeg is hoe navigeren jullie van snellader naar snellader? Ik navigeer met Google Maps maar dan is het lastig zoeken naar snelladers op de route. De software van de ID3 is ook beperkt daarin.

Ik ga in juni wat verder rijden naar Duitsland voor werk en de meeste collega's gaan met het vliegtuig maar ik overweeg de EV.
Ik gebruik al een aantal jaren ChargingTime. Je kiest een bestemming. De app vindt alle laadmogelijkheden op de gekozen route obv filters. Je selecteert je laadstations en vervolgens kun je Google maps open en gaan rijden.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:18

Het hangt heel erg van je onboard software af.
Ik ben erg happy met mijn ioniq5.
Ik gebruik de automatische laadplanning niet, die doet toch nooit wat ik wil.
De ioniq5 heeft een prima functie “laadpalen langs de route”. Daarmee kan je zien welke palen er zijn, op welke afstand, welk merk, aantal palen op locatie, en of ze bezet zijn. Ook nog met een filter voor merk en snelheid.
Tijdens het rijden zoek ik een paal van het merk (vaak Ionity als ik een abonnement heb) “zo ver mogelijk binnen range” en zet die als bestemming. Ik kijk ook welke paal als “iets eerder alternatief” ik zie.
Tijdens het rijden houd ik dan bij of de marge bij aankomst toeneemt of afneemt. Als het er naar uit gaat zien dat ik met minder dan 20km marge ga aankomen kies ik de alternatieve eerdere paal.
Met de kantekening dat als je bergop gaat je een grotere marge moet hebben.

En vaak kijk ik tijdens het laden alvast naar de mogelijkheden op het volgende stuk.

Dit alles in het “nabije west Europa”. In exotischer gebieden zoek ik het allemaal wat preciezer uit want dan is “dat het überhaupt lukt zonder omrijden” geen vaststaand feit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• KrlGl
  • Laatst online: 00:41
Hier ook een Charging time gebruiker. En af en toe bij een dagplanning van de vakantie ABRP

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• EDB

EDB

Ik heb jaren een ID3 gereden, heel Europa doorgereden. Altijd de onboard navi gebruikt, werkt prima. Selecteren op aanbieders, evt laadpunten als tussenstop er in zetten, laadpunten bekijken incl beschikbaarheid: het zit er echt allemaal op. Software bij mijn ID (2021) was wel traag (3.7) maar werkte prima.
Hij hield geen rekening met kosten dus de bijrijder keek af toe mee zodat we bij een abo aanbieder (bijv. IONITY) uitkwamen ipv de laadstop die de auto adviseerde.
Dus als je niet op de kosten let kun je gewoon vertrouwen op de VW navi, wil je wel op de kosten letten kun je via VW navi of externe apps zoeken.
Aanvulling: bij VW krijg je 2 jaar gratis WeConnect+. Daar zitten deze functies in, inclusief OTA navi updates. Na 2 jaar zul je dit moeten aanschaffen, anders werkt het dus niet meer. Als je een oudere ID hebt en het geld niet wilt uitgeven zijn er inderdaad goede en goedkopere alternatieven die via CarPlay prima werken.

[ Voor 10% gewijzigd door EDB op 02-05-2026 09:06 ]

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:14

peutje

XC40 recharge my24ER

Puppetmaster schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:30:
[...]

Niks is strafbaar, hooguit kan er een idle-tarief gerekend worden voor als je vol bent. De app van je auto geeft dat wel aan.

Ik weet niet wat voor BMW het is, maar de iX3 neue klasse blijft ook nog bij een hoog percentage snel laden en zit je snel op 90%
Dat mag dan best imo, ook als het druk is. Kan je vervolgens een mooi lange stint maken en je hebt minder lang geladen dan dat een Kia Niro bij 70% zou zijn.

De regels zijn wat dat betreft niet meer zo zwart wit. Het gaat er ook om of je nog efficiënt laadt in km/h. Mijn ID.7 laadt bij 95% nog met 60kW, dat is nog bijna 350 km/h, maar meestal stop ik bij 90%
Mn vorige auto (model3 LRAWD) dook bij 75% al onder de 60 kW, dan stop je dus ook eerder.

Dus leer je auto kennen, kijk hoe de curve loopt en of het nog redelijk loont om te blijven laden.
Handige site voor de laadcurve
https://evkx.net/

• Grolsch
[...]

Ze heeft een ix3 uit 2022, volgens google ai:

De BMW iX3 (modeljaar 2022) laadt als volgt op:Snelladen (DC): De auto kan met een maximale snelheid van 150 kW snelladen. Hiermee laad je de accu in ongeveer 31 tot 34 minuten van 10% naar 80%.

• Tommie12
[...]

Ik hou er meer van om zelf het ritme te bepalen, vooral als ik alleen onderweg ben.
Als ik geen biologische noden heb, dan rij ik zo ver mogelijk door. En ja, ik ben al met 1% bij een lader of thuis aan gekomen.
Bij een stop plug ik in, en doe wat ik moet doen. En dan ga ik naar mijn auto, en meestal zit ik dan ergens tussen 50 en 70%. Ik kijk dan even waar ik terecht kom met die lading en beslis dan of ik nog iets extra nodig heb of kan vertrekken.

Als ik met de vrouw onderweg ben, dan duren de stops makkelijk 30 min en heb ik zeker 75-80%. En meestal rijden we niet onder de 10%…

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Ik hou er meer van om zelf het ritme te bepalen, vooral als ik alleen onderweg ben.
Same here, vandaar dat ik het vaak niet eens ben met de keuzes van de auto navi qua laderplanning. Dat deed de Tesla een stuk strakker. Tenzij er hoge nood is vind ik het zonde om >10% te gaan laden. Alle inzittenden zijn niet anders gewend en worden ook niet zenuwachtig van 5% SOC. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
Grolsch schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Ze heeft een ix3 uit 2022, volgens google ai:

De BMW iX3 (modeljaar 2022) laadt als volgt op:Snelladen (DC): De auto kan met een maximale snelheid van 150 kW snelladen. Hiermee laad je de accu in ongeveer 31 tot 34 minuten van 10% naar 80%.
Als je bij de link van EVKX kijkt zie je deze curve:
https://evkx.net/models/b...ingcurve/chart/?battery=0
Er zit zoals vaker bij EVKX een throttling dip in die je zelf mogelijk niet ervaart. Ik denk dat ze altijd vroege modellen testen op het moment dat ze nog niet geheel uitgerijpt zijn.
De curve van Fastned toont verder een soortgelijk verloop:
https://www.fastnedchargi...n-overzicht/bmw?model=iX3
Jammer dat zij voor nieuwere auto’s geen curve meer tonen.

Obv deze curves zou ik stoppen met laden tussen 70-80%

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 20:08
Hier een Kona 2019 rijder, die daarom bij elke stop sowieso wel 40 min stil staat en dus genoeg tijd heeft om te eten/drinken etc.
Ik plan altijd met ABRP en zorg ervoor dat ik altijd wel een marge van 10% tot 15% overhoudt met het plannen, omdat ik met kinderen rijd. Ik rij hem vanzelf leger wanneer er geen files zijn.
Nu viel het me idd ook op dat mobilize niet werkte in Italie, dus daar ter plekke een Tesla abo aangeschaft en opgeladen bij een winkelcentrum in Udine. Zal er op de terugreis ook wel gaan laden om vanaf daar weer verder te gaan.
Ik kom trouwens weinig echt goedkopere oplaadstations tegen bij onze plek (cavallino-treporti, schiereiland bij Venetie).

Het viel me onderweg trouwens op dat veel Ionity punten met stukkende laadstations te maken hadden. Overal wel een of twee. Nergens hoeven wachten overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Krilo_89 op 02-05-2026 17:40 ]

• EDB

EDB

Krilo_89 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:37:
Hier een Kona 2019 rijder, die daarom bij elke stop sowieso wel 40 min stil staat en dus genoeg tijd heeft om te eten/drinken etc.
Ik plan altijd met ABRP en zorg ervoor dat ik altijd wel een marge van 10% tot 15% overhoudt met het plannen, omdat ik met kinderen rijd. Ik rij hem vanzelf leger wanneer er geen files zijn.
Nu viel het me idd ook op dat mobilize niet werkte in Italie, dus daar ter plekke een Tesla abo aangeschaft en opgeladen bij een winkelcentrum in Udine. Zal er op de terugreis ook wel gaan laden om vanaf daar weer verder te gaan.
Ik kom trouwens weinig echt goedkopere oplaadstations tegen bij onze plek (cavallino-treporti, schiereiland bij Venetie).

Het viel me onderweg trouwens op dat veel Ionity punten met stukkende laadstations te maken hadden. Overal wel een of twee. Nergens hoeven wachten overigens.
Het zal anderen wellicht volledig duidelijk zijn maar: stukkende laadstations?

• Krilo_89
EDB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Het zal anderen wellicht volledig duidelijk zijn maar: stukkende laadstations?
Haha ik zie nu pas goed wat ik getyped heb. Ik bedoel “kapotte” laadstations. Laten we het op dialect/spreektaal houden ;)

• EDB

EDB

Krilo_89 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Haha ik zie nu pas goed wat ik getyped heb. Ik bedoel “kapotte” laadstations. Laten we het op dialect/spreektaal houden ;)
Ik vermoedde het al. Ik laad regelmatig bij IONITY en heb die ervaring gelukkig (nog) niet. Wat is er dan kapot? De hele paal, het display, connector of kabel? In januari had ik een gratis laadsessie bij IONITY (Spanje, Puerto Lumbreras). Met de IONITY pas geactiveerd en nooit in de app verschenen. Alle sessie’s erna zijn al betaald dus die rekening verwacht ik niet meer.

• Krilo_89
EDB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Ik vermoedde het al. Ik laad regelmatig bij IONITY en heb die ervaring gelukkig (nog) niet. Wat is er dan kapot? De hele paal, het display, connector of kabel? In januari had ik een gratis laadsessie bij IONITY (Spanje, Puerto Lumbreras). Met de IONITY pas geactiveerd en nooit in de app verschenen. Alle sessie’s erna zijn al betaald dus die rekening verwacht ik niet meer.
Een paar palen gezien waar niets het deed, ook de lamp erboven niet. Twee stuks die gerepareerd werden en ook bij 3 palen gehad dat mijn pas (mobilize) het niet deed. Bij de eerste laadsessie was ik bang dat mijn abonnement gewoon niet goed was geactiveerd, maar mijn electroverse pas deed het ook niet, dus toen kreeg ik argwaan. Een andere paal deed het daarna wel.
Maar omdat het nu nog rustig is, maakt het allemaal niet veel uit. Maar naar de zomer toe hoop ik dat dit gemaakt is voor iedereen die richting kroatie, slovenie en italie gaan.

• JTHZZ
Is het eigenlijk niet bijzonder hoe vaak snellaadpalen kapot gaan? Zo heel ingewikkeld is de elektronica niet. Wellicht wat hoge vermogens en temperaturen maar daar kun je volgens mij tegenwoordig aardig op ontwerpen. Om een vergelijking te maken: Als ik ga skiën zie ik zelden defecte skiliften en die hebben ook aardig wat te lijden qua omstandigheden en zijn een stuk complexer met motoren en mechanica.
Vandalisme komt voor en kun je niet voorkomen, maar meestal zijn het echte defecten is mijn indruk.

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 02-05-2026 21:11 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

EDB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Ik heb jaren een ID3 gereden, heel Europa doorgereden. Altijd de onboard navi gebruikt, werkt prima. Selecteren op aanbieders, evt laadpunten als tussenstop er in zetten, laadpunten bekijken incl beschikbaarheid: het zit er echt allemaal op. Software bij mijn ID (2021) was wel traag (3.7) maar werkte prima.
Hij hield geen rekening met kosten dus de bijrijder keek af toe mee zodat we bij een abo aanbieder (bijv. IONITY) uitkwamen ipv de laadstop die de auto adviseerde.
Dus als je niet op de kosten let kun je gewoon vertrouwen op de VW navi, wil je wel op de kosten letten kun je via VW navi of externe apps zoeken.
Aanvulling: bij VW krijg je 2 jaar gratis WeConnect+. Daar zitten deze functies in, inclusief OTA navi updates. Na 2 jaar zul je dit moeten aanschaffen, anders werkt het dus niet meer. Als je een oudere ID hebt en het geld niet wilt uitgeven zijn er inderdaad goede en goedkopere alternatieven die via CarPlay prima werken.
De ID3 is uit 2022, ik zal dan toch nog even naar de navi kijken. Kosten zijn niet zo relevant omdat het een leaseauto is. Al probeer ik wel altijd een goedkope aanbieder, maar ik ga er niet voor omrijden.
Nog 2 jaar en dan mogen we een nieuwe uitkiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2026 09:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JTHZZ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:09:
Is het eigenlijk niet bijzonder hoe vaak snellaadpalen kapot gaan? Zo heel ingewikkeld is de elektronica niet. Wellicht wat hoge vermogens en temperaturen maar daar kun je volgens mij tegenwoordig aardig op ontwerpen. Om een vergelijking te maken: Als ik ga skiën zie ik zelden defecte skiliften en die hebben ook aardig wat te lijden qua omstandigheden en zijn een stuk complexer met motoren en mechanica.
Vandalisme komt voor en kun je niet voorkomen, maar meestal zijn het echte defecten is mijn indruk.
Skiliften worden vanwege veiligheid goed onderhouden, zowel preventief (vaste intervallen) als reactief.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2026 09:36 ]

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:44
2 weekjes terug had in bij Ionity na 1 minuut bezig te zijn met laden dat het hele laadstation eruit klapte. Alle 4 de palen zaten ineens zonder stroom, gelukkig had ik nog zo'n 75 km bereik. Maar dan laad je toch buiten je Ionity abbo en je moet maar geluk hebben dat je niet nog maar 10 km range hebt.

• Gerolamo
  • Laatst online: 15:42
Een tijdje terug een korte ervaring geplaatst over een tripje UK afgelopen Oktober en in Januari naar Oostenrijk met de Model Y Juniper RWD. Dit was heel beknopt en ik heb een poging gedaan om iets uitgebreider verslag te doen en wat bij te houden onderweg.

Afgelopen zondag (26 April) naar Budapest vertrokken voor de opening van een tentoonstelling, donderdag (30 April) weer teruggekomen. We zijn dus met de Model Y RWD SR 2025 gereden, 2 personen, 1 koffertje, 1 tas en een net aangeschafte compressor koelbox (Igloo ICF32). Ik rijd altijd op Chill modus, de vrouw vol vermogen. In Duitsland de max aangegeven snelheid en anders rond de 140km/h tot 160km/h gereden, niet bijzonder zuinig. Ik kan niet ontkennen dat ik nog een stukje 180km/h gereden heb op de terugweg om eens te kijken hoe de auto zich dan gedraagt (prima). Tijdens een eerdere reis was de auto wat aan het ‘zoeken’ aan de voorkant rond de 140km/h, dat was nu gelukkig minder. Wellicht droegen de zojuist gemonteerde Conti zomerbanden daaraan bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRmy8HMXwta-bAX_8cyHWdlVwCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoMNie45HdanAQjXPxRVIFlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afijn, de rit… Voor vertrek als bestemming (random) de Supercharger in Amstetten, Oostenrijk gekozen (criteria; halverwege Oostenrijk op de route, 1e dag lange dag, 2e dag moesten we op tijd in Budapest zijn).
Mijn verwachting was dat we Amstetten qua afstand/reistijd zouden halen, maar gezien de eerdere ervaringen wel wat later. Wij doen over het algemeen rustiger aan dan voorheen met de ICE, geen overhaaste stops, doen gewoon ons ding. Vooraf niets geboekt om flexibel te zijn mochten we eerder willen stoppen (of later…). Onze insteek is over het algemeen bestemming instellen en gaan, niets meer aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbJE6VkqJwqLZIHZY9cMYDzYzdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O33B7Ya4eYmPEqUo4aVWJ0yn.png?f=fotoalbum_large

Tesla Supercharger Troisdorf, DE: Ok stopje op het parkeerterrein van een golfclub. Apart toilethuisje met codeslot.
Tesla Supercharger Kleinostheim, DE: Prima stop maar niet veel laders, wel een McDonald’s.
Tesla Supercharger Erlangen, DE: Ok stop op het parkeerterrein van een hotel, kan voor €1,- gebruik maken van het toilet daar. Ook nog wel wat faciliteiten in de buurt zoals een bakker op loopafstand.
Tesla Supercharger Hengersberg, DE,: Prima stop bij een Tankstation met Biergarten. De laders zijn wat onhandig gepositioneerd achterop de parkeerplaats maar prima.
Tesla Supercharger Amstetten, AT: Vrij nieuwe stop met meerdere aanbieders, een hutje met automaten en toiletten. Mooie stop. Hier even op een van de bankjes gezeten en een hotel uitgezocht voor de avond op 5 minuten rijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeUuShofTcszvMmTY0PBCYv3vCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofBGvXTBtGX0p6w7oKzUHf72.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGRHOckUB5ON8y-U1fBiPhtTA4c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9etoD1xSscVUsDG8YwqDKISx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSBBSZkPahk_HaqTW7jPDfj_0aE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMpVVAU4Y8UNlWsNXzbED1hW.jpg?f=fotoalbum_tile
Electra (Fashion Outlet) Parndorf, AT: Bij deze outlets zijn verschillende aanbieders op de parkeerplaatsen. Ietsje verder weg staat ook een Tesla Supercharger. Waar wij heen wilden stond een 4-tal Electra palen. Hier aangekoppeld en binnen een klein rondje gelopen en een broodje gegeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95JX41Z2YbQFDulWOwVIS4Uw0So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5sqF1vo0GpSlohdyeYKraux.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Supercharger Györ, HU: Stop bij een tankstation, niet heel bijzonder gewoon prima. Hier vergeten te noteren helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhWzdScUoMJGqxnRPY2q6A1iUoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jb0CNdvVBOekdX9AUD3FUCuh.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ons wel op viel is het grote aantal elektrische auto’s in Hongarije, met name in Budapest, waar ik volgens mij geen enkele ICE taxi gezien heb allemaal Hyundai of Tesla (wel leuk in het geel). Na te hebben genoten van een avondvullend programma en vervolgens een vrije, toeristische dag in Budapest zijn we woensdagochtend weer vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nftipbnQsbA-F36SvN9qfxLcslk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPBrrd3cD2qM8542ncBJ65g2.png?f=fotoalbum_large

Tesla Supercharger Obuda, HU: Groot aantal superchargers op de gigantische parkeerplaats van een evenzo grote supermarkt (Auchan). Hier naar binnen geweest om even een rondje te lopen, ideaal om nog wat souvenirs mee te nemen tegen normalere prijzen dan in het centrum, wat versnaperingen en er zijn toiletten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGkTY6GUoTahrllb6Vgu9aE7kNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B540QwmHlKRPNNHG505IfbbK.jpg?f=fotoalbum_large

OMV (PADO Shopping) Parndorf, AT: Naast de fashion outlet waar we op de heenweg stopten zit dit winkelcentrum, hier stonden meerdere aanbieders op de parkeerplaats, waaronder een OMV. Hier ingeprikt en een rondje gedaan, bij de Billa wat Oostenrijkse inkopen gedaan voor onderweg en thuis.
Tesla Supercharger Amstetten, AT: Ook op de terugweg een prima stop, op de bankjes gezeten in het zonnetje met een hapje en een drankje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7PodsdvXiyuHa3__HcDwRr0gdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCxicJXmB0AwkSXxpuwv4KJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo1-ROX5qSv-wj15OaVYLvtzMdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMocq8J9RQsGiDBl38Q1qZ8b.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Supercharger Hengersberg, DE: Hier dit keer gegeten, niet hoogstaand maar wel iets beter dan een snelle hap (denk ik…). Hier besloten nog een uurtje door te rijden en een hotelletje in Regensburg gezocht.
Tesla Supercharger Geiselwind, DE: Dit is eigenlijk een mega truckstop met alle denkbare faciliteiten, meerdere laadaanbieders waaronder een enorme Supercharger. Tankstation, restaurant, Subway, KFC, Burger King, McDonalds, biker-/trucker bar en wat adult entertainment. Voor ieder wat wils dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsqIRdDksEnNeaTwFRhes4NxiGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvgGUHpwdQj2SJMnBysAe6TB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFFlbSWNVwUFHzXClctMe6LvzFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pX8lknyc9falNeMsLm3Fandc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp_evEyA5uPldtrzIUiHC2U0lkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LNSdUOIUqup1v1RVa8sJd3f.jpg?f=fotoalbum_tile
Tesla Supercharger Oberhonnefeld, DE: Groot laadplein op de parkeerplaats van een winkelcentrumpje. Het is wat druk op de toegangsweg om hier te komen, dit zal wel een groter probleem zijn in de vakanties? Prima stop verder met wat winkeltjes en een Burger King.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb8Yg8u5OU46lUUyua-tFaV2zUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5Ahpv39AjEBUvGQveOdlOvY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxLYdHtvIUNulsANkdgRhGpdAOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLie4vlHUILm5ViFsz44RsBw.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een Kaufland op de route gezocht en uitgekomen in Erftstadt. Hier de Igloo op standje -17 gezet en volgeladen, berg frisdrank er naast en bij de DM nog wat toiletartikelen ingeslagen. Er moet hier ook een eigen lader zijn maar wegens een wegafzetting vonden we het te veel moeite om te zoeken hoe we daar moesten komen. Weert zouden we immers makkelijk halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hKN7hkcJWPNFTYd-YtyWM2DkYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuUINzM0iGvxGTZNPH83JdMf.jpg?f=fotoalbum_large

Fastned Meiberg Weert, NL: Hier gestopt omdat we geen zin hadden om om te rijden naar de Tesla Supercharger. Hier op het gemakje nog wat van de versnaperingen genuttigd die bij de Kaufland gekocht waren met de bedoeling niet weer naar fastfood te hoeven grijpen. Er is ook een tankstation en Burger King voor de liefhebber.

Ik wil wel even benadrukken dat we uiteraard wel iets anders zouden laden als het drukker was, op alle locaties waren RUIM vrije laders, meer dan eens waren we zelfs alleen of met 2. Dat is dan denk ik ons geluk dat wij vrij meegaande werkgevers hebben als het gaat om vrij nemen EN geen kinderen hebben/willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mNZgNlxPwpn2gBjbH0psZ3Bl1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I08SM7vTMPuSiRfmvTk3QPxR.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk dan dus na 2827km in ongeveer 3,5 dag gereden te hebben weer thuis aangekomen. Zoals in een vorige post vermeld was ik lang heel erg sceptisch over elektrisch rijden, evenals mijn vrouw (wiens auto het is, naja van haar werk). Wij zijn compleet om, het rijdt zoveel relaxter en hebben zoveel meer rust dan met de ICE. Met de KIA waren we waarschijnlijk voor het eten thuis geweest, maar gesloopt, dat was nu zeker niet het geval.

Qua kosten scheelt het ook behoorlijk, als ik even snel naar onze vorige reisauto kijk (KIA Sportage 1.6 2012) en snel reken met 1 op 12 en €2,10 gemiddeld per liter kom ik al snel op bijna €500,- uit en nu is dat ‘slechts’ iets minder dan €300,-

Inmiddels sinds Augustus 2025 exact 30.000km er op zitten, (waarvan ca 7000km aan lange reizen) van mij hoeven we niet meer terug. Weer een en ander bijgeleerd voor volgende keer, ook qua bijhouden :P

• Zjanzjak
JTHZZ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:09:
Is het eigenlijk niet bijzonder hoe vaak snellaadpalen kapot gaan?
Als ik iets lees, al jaaaaren lang, dat er iets is met een snellader dan komt de naam van Ionity wel iets meer voor dan andere aanbieders.

• JTHZZ
Zjanzjak schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Als ik iets lees, al jaaaaren lang, dat er iets is met een snellader dan komt de naam van Ionity wel iets meer voor dan andere aanbieders.
Misschien een beetje perception bias, omdat Ionity erg populair is en dus vaker in reisverhalen voorkomt? Ik heb ook al defecte palen gezien bij Tesla of EnBW. Voor mijn gevoel iets minder bij Fastned. Misschien is er ook iets met preventief onderhoud inderdaad, maar ik vraag me gewoon ook af wat er dan zo vaak stuk gaat. En misschien relatief jonge bedrijven waar onderhoud en reparatie niet de eerste prioriteit zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 03-05-2026 15:56 ]

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 03:01

AMDFreak

Intel is zo..

Is dat eigenlijk niet hetzelfde als.. dst elektrische autos sneller branden.. dat nieuws lees je ook niet zoveel meer..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Zjanzjak
JTHZZ schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:54:
omdat Ionity erg populair is en dus vaker in reisverhalen voorkomt?
Mwoah, Tesla is veel populairder (note; ik moet niets maar dan ook niets van de auto's hebben maar qua laden zijn ze mijn grote favoriet ondanks dat ik bij de V2 en V3 2 plaatsen bezet hou) wat dat aan gaat, komt ook vaker voor in de reisverhalen. Natuurlijk is er daar ook wel eens wat mis maar ik lees gewoon meer over Ionity dan over andere.

• Gerolamo
  • Laatst online: 15:42
FWIW; Op de 11 stops bij Tesla Superchargers afgelopen week hadden wij 2 defecte palen, 1 in Oberhonnefeld en 1 in Obuda. Op een totaal van 168 unieke palen dus 1.19%

[ Voor 4% gewijzigd door Gerolamo op 04-05-2026 10:41 ]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04

Freak187

geen

Zjanzjak schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:26:
[...]

Mwoah, Tesla is veel populairder (note; ik moet niets maar dan ook niets van de auto's hebben maar qua laden zijn ze mijn grote favoriet ondanks dat ik bij de V2 en V3 2 plaatsen bezet hou) wat dat aan gaat, komt ook vaker voor in de reisverhalen. Natuurlijk is er daar ook wel eens wat mis maar ik lees gewoon meer over Ionity dan over andere.
De SUC zijn ook vaak met heel veel palen, in tegenstelling tot de andere aanbieders. Als er 10 of 20 palen staan, is het minder storend als er 1 stuk is en met zo'n aantal heb je ook als consument het vertrouwen dat je altijd een plekje hebt.

Wat dat betreft heeft Tesla het goed begrepen, de consument wil niet 'misgrijpen', ook al betaal je misschien iets meer of moet je 500 meter omrijden.

Ik zit ook vaak via verschillende sites en aanbieders een route te plannen, maar als ik dan eenmaal op pad ga samen met m'n vrouw, wil ik (en vooral zij haha) geen gezeik. Dus dan wordt het toch vaak Tesla of FastNed.

Kia Niro-EV 2024

• Tommie12
Freak187 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Ik zit ook vaak via verschillende sites en aanbieders een route te plannen, maar als ik dan eenmaal op pad ga samen met m'n vrouw, wil ik (en vooral zij haha) geen gezeik. Dus dan wordt het toch vaak Tesla of FastNed.
Probleem is wel dat je bij veel van die Fastneds and SuC met je zeik blijft zitten... en daarom vermijd ik ze.
Ik zal meestal kiezen voor laadpalen bij een tankstatios of overdag een winkelcentrum of McDo.

• Puppetmaster
Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:48:
[...]
Ik zal meestal kiezen voor laadpalen bij een tankstatios of overdag een winkelcentrum of McDo.
Grappig, in mijn ervaring zijn bovenstaande opties (+hotels) doorgaans aanwezig bij SuC’s. En zo niet, dan staat er wel zo’n unit met WC bij?
Geen last van (ge)zeik. ;)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Afgelopen nacht weer teruggereden vanuit Frankrijk. 1300km met 6 laadstops, 20.45 vertrokken en 10.45 weer thuis. Alles met Ionity geladen met plug-and-charge. Tijdens de tweede laadstop faalde dat helaas. Eerst bij een nieuwe 400kW paal, bleef vragen om een laadpas. Tweede paal deed ook niets. Aan de andere kant van de parkeerplaats stonden nog oude 350kW palen. Daar deed de eerste ook niks, en de vierde poging slaagde uiteindelijk. Dat was wel ff irritant. Verder probleemloze rit.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:05
Puppetmaster schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:32:
[...]

Grappig, in mijn ervaring zijn bovenstaande opties (+hotels) doorgaans aanwezig bij SuC’s. En zo niet, dan staat er wel zo’n unit met WC bij?
Geen last van (ge)zeik. ;)
Koop gewoon een Chinese Serres, dan kun je in je eigen auto naar het toilet. :)
https://www.ad.nl/auto/no...-onder-je-stoel~a2dd9e95/

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Puppetmaster
:o 8)7
Zou ik niet zo snel voor kiezen, lijkt me een oplossing waarvoor het probleem nog gezocht moet worden. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 04-05-2026 16:00 ]

• Tommie12
The Legend schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:50:
Afgelopen nacht weer teruggereden vanuit Frankrijk. 1300km met 6 laadstops, 20.45 vertrokken en 10.45 weer thuis. Alles met Ionity geladen met plug-and-charge. Tijdens de tweede laadstop faalde dat helaas. Eerst bij een nieuwe 400kW paal, bleef vragen om een laadpas. Tweede paal deed ook niets. Aan de andere kant van de parkeerplaats stonden nog oude 350kW palen. Daar deed de eerste ook niks, en de vierde poging slaagde uiteindelijk. Dat was wel ff irritant. Verder probleemloze rit.
Welke auto?
6 stops lijkt me wel behoorlijk veel als je start met een volle batterij en thuis kan komen met <10%.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:06:
[...]

Welke auto?
6 stops lijkt me wel behoorlijk veel als je start met een volle batterij en thuis kan komen met <10%.
VW ID7 Tourer (77kWh accu). We vertrokken met 61%. Kan zeker met minder laadstops, maar omdat we ‘s nachts rijden is iets vaker stoppen wel prettig om goed wakker te blijven. Ik rij hem vrij leeg (5%, 7%, 2%, 5%, 16%, 21%) en laad maar tot max. 65% (60%, 65%, 65%, 53%, 59%, 68%) om de stops kort te houden. Vervolgens rij ik door waar dat kan. Frankrijk 145, Duitsland 150. Dat levert dan stints op van tussen de 180 en 210km.

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 04-05-2026 16:29 ]

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:48:
Probleem is wel dat je bij veel van die Fastneds and SuC met je zeik blijft zitten... en daarom vermijd ik ze.
Snellader, ongeacht welke aanbieder, zonder toilet in de buurt is voor mij een no go.
Edoch, 7....a 8... van de 10 snelladers die ik aandoe is Tesla (iemand moet de Tesla-rijders af en toe eens narren en 2 plaatsen bezet houden en laden tot 120%!).
Bij sommige wijk ik soms wel eens wat af van de snelweg, dat dan weer wel.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.