• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Dit gaat afgeknipte kabels waarschijnlijk tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SWmS-IzB_QlsJTLvU_HncGgK6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O71SBIXuq2s5ZZG6QpVfZlE5.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan me niet herinneren dat ik deze 2 maanden geleden ook zag bij Ionity in Duitsland op deze laadplek.

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
In een YT video zag ik onderstaande bescherming bij Ionity Hauconcourt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fQCg5wGzgRssY2GGOHOEVRZMM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsVANLzcRY81A3swwsFTiHnU.jpg?f=fotoalbum_large

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:08:
In een YT video zag ik onderstaande bescherming bij Ionity Hauconcourt.
[Afbeelding]
Wat is dat dan, een of ander explosief inktpatroon zoals ze in geldcasssetes doen?

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
ASW1 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:19:
[...]

Wat is dat dan, een of ander explosief inktpatroon zoals ze in geldcasssetes doen?
Wat het precies was werd niet gezegd maar zal vast zoiets zijn.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:30:
[...]

Wat het precies was werd niet gezegd maar zal vast zoiets zijn.
Ik dacht eerder aan een sleeve met aan de binnenkant Mithril, een fictief, zeldzaam en uiterst kostbaar zilverachtig metaal uit J.R.R. Tolkiens Midden-aarde, bekend om zijn enorme sterkte, lichte gewicht en glans die niet vervaagt. Het werd door de Dwergen in Moria gedolven, is sterker dan staal en werd onder meer gebruikt voor Bilbo's maliënkolder.
https://share.google/0UQUro0sWpHP0ZArE

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 01:15
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:19:
[...]

De enige keer dat ik afgeknipte kabels zag was vorige maand in Spanje bij L'Aldea langs de AP7. Daarom zorg ik altijd voor voldoende restbereik als ik bij een lader kom en er moeten ook alternatieve locaties zijn. In het binnenland, en of dat nu Spanje Portugal of ook Frankrijk is, met vaak maar 1 lader moet je ook uitkijken. Zijn soms stuk of ge-ICE'd of er is markt of gewoon bezet, dus altijd oppassen. En al die systemen om te checken zijn digitaal, dus beschikbaar of niet beschikbaar, maar of ze echt beschikbaar zijn is maar de vraag.
Bij IE-charge hoef je in ieder geval zeker niet bezorgd te zijn dat de laders ge-ice'd zijn. :)

  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

Dani86

AeroGeek

Stefannn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:36:
[...]

Zoek even op mijn Posts, ik ben afgelopen 3 jaar regelmatig met EV in UK geweest.
Bij Calais is een Ionity, die staat echter wat dichter bij de tunnel dan de boot.
In uk heb je vlak na Dover ook een Ionity.
Ionity abonnement nemen is zeer zeker de moeite. Vrijwel alle ander merk publieke snellaad palen zitten rond de 0.80 a 0.90 pond/kWh.
Nieuwe eend in de bijt is Alfred Clark. Palen van 150kW voor 0.55 pond/kWh.
Verder kan je bij alle snelladers met creditcard betalen.
Ionity vlak voor Dartford crossing NIET doen. Daar staan veel palen, geheid plek. Maar je komt er via een heel smal weggetje precies in het gebied met altijd file. Dat kost je 30 a 45 minuten om vanaf weg bij laadpaal te komen en terug.
Als ik het internet moet geloven moet je in het hoogseizoen al wel echt 2,5 á 3 uur voor vertrekt boot in Calais aankomen, met de wachtrijen voor de paspoortcontroles en check-in.

Wat is jullie ervaring?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:34
Dani86 schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:23:
[...]


Als ik het internet moet geloven moet je in het hoogseizoen al wel echt 2,5 á 3 uur voor vertrekt boot in Calais aankomen, met de wachtrijen voor de paspoortcontroles en check-in.

Wat is jullie ervaring?
Ik ben al lang niet met de boot vanuit Calais geweest.
Bij de tunnel mik ik op 45min voor “trein gaat rijden” aan te komen. Dan heb je 25min voor douane en 20min voor inschepen. Dat is het snelste dat “mogelijk is”. Maar… als er dan file is krijg je gewoon een trein later zonder probleem. Dat is een mega voordeel tov boot. Boot moet je echt niet missen.
Sind 1.5 week hebben ze een nieuw paspoort control van uk naar Europa. Ik had bij terugkomst met boot in Rotterdam een extra uur vertraging doordat alle Engelsen de auto uit moesten en per persoon gescand.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-06 14:45
Stefannn schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:39:
[...]

Ik ben al lang niet met de boot vanuit Calais geweest.
Bij de tunnel mik ik op 45min voor “trein gaat rijden” aan te komen. Dan heb je 25min voor douane en 20min voor inschepen. Dat is het snelste dat “mogelijk is”. Maar… als er dan file is krijg je gewoon een trein later zonder probleem. Dat is een mega voordeel tov boot. Boot moet je echt niet missen.
Sind 1.5 week hebben ze een nieuw paspoort control van uk naar Europa. Ik had bij terugkomst met boot in Rotterdam een extra uur vertraging doordat alle Engelsen de auto uit moesten en per persoon gescand.
Wij hadden vorig jaar juli pech omdat de Franse douane maar 1 loketje open had ivm personeelsproblemen. We werden bij checkin 1 uur vantevoren al uit voorzorg op de volgende boot gepland met de mededeling dat we probleemloos op onze oorspronkelijke boot meekonden als we het zouden halen. Die haalden we gelukkig, maar het is dus niet zo dat ze niet flexibel zijn. Alleen varen ze minder vaak natuurlijk. De boot is vooral leuk voor de ervaring en de iets lagere prijs, niet voor de reistijd. Maar heerlijk om even het dek op te kunnen of wat te eten.
Ik kon vanuit Nederland zonder laden met de Polestar naar Dover. Daarna rustig bij Ionity Channel Gateway in Hythe geladen.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 19-04-2026 21:36 ]


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Stefannn schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:39:
[...]
Sind 1.5 week hebben ze een nieuw paspoort control van uk naar Europa. Ik had bij terugkomst met boot in Rotterdam een extra uur vertraging doordat alle Engelsen de auto uit moesten en per persoon gescand.
Eind december bij aankomst met de ferry in Hoek van Holland werden de auto's bij aankomst op de kade gesorteerd in 2 rijen, wij mochten in de fast track rij met NL kenteken.
Dit was de eerste keer voor ons dat ze die sortering maakten, geen idee waar het voor was.

On-topic: lange wachtrijen zijn verschrikkelijk maar toch een stuk fijner in een elektrische auto. Geen lopende motor, geen uitlaatgas, wel geklimatiseerd. Is wel aangenaam als andere auto's om je heen in de wachtrij ook elektrisch zijn.

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Hoe is jullie ervaring zo de laatste weken met de laadcapaciteit in Duitsland, specifiek EWE Go (vaak bij McDonalds) of Aral Pulse?

Ik heb het voorheen nog niet meegemaakt, maar de afgelopen twee weekenden heb ik meermaals aan de snelweg geladen en daar waar ik voorheen altijd de maximale snelheid wist te halen (170kW), of in ieder geval een acceptabele, heb ik op die twee ritjes drie keer gehad dat ik amper boven de 100kW uitkwam.

Ja, soms was het wat drukker (80% bezet of hoger), maar bij de EWE kon ik het eigenlijk enkel op het frituur van de Mac gooien.

Algemene netwerkproblemen? Of gewoon pech met de gekozen locaties? Ik heb dit met Ionity nog nooit gehad en de genoemde aanbieders waren voorheen ook altijd top. Let wel, het waren ook expliciet 300 of 400kW laders.

Dat ik bij volle belasting de 170kW niet haal zou ik nog in kunnen komen, maar bij een 300 kW paal zou ik dan wel tenminste nog 150kW verwachten. Niet alleen ondermijnt een nog lagere snelheid mijn vertrouwen in de transitie, maar het doet mij ook vragen wat voor impact dit heeft op de 800v modellen. Leuk dat je 400kW kunt pakken, maar als je regelmatig slechts een kwart hiervan effectief kunt pakken heb je er weinig aan.

  • JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-06 14:45
Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:17:
Hoe is jullie ervaring zo de laatste weken met de laadcapaciteit in Duitsland, specifiek EWE Go (vaak bij McDonalds) of Aral Pulse?

Ik heb het voorheen nog niet meegemaakt, maar de afgelopen twee weekenden heb ik meermaals aan de snelweg geladen en daar waar ik voorheen altijd de maximale snelheid wist te halen (170kW), of in ieder geval een acceptabele, heb ik op die twee ritjes drie keer gehad dat ik amper boven de 100kW uitkwam.

Ja, soms was het wat drukker (80% bezet of hoger), maar bij de EWE kon ik het eigenlijk enkel op het frituur van de Mac gooien.

Algemene netwerkproblemen? Of gewoon pech met de gekozen locaties? Ik heb dit met Ionity nog nooit gehad en de genoemde aanbieders waren voorheen ook altijd top. Let wel, het waren ook expliciet 300 of 400kW laders.

Dat ik bij volle belasting de 170kW niet haal zou ik nog in kunnen komen, maar bij een 300 kW paal zou ik dan wel tenminste nog 150kW verwachten. Niet alleen ondermijnt een nog lagere snelheid mijn vertrouwen in de transitie, maar het doet mij ook vragen wat voor impact dit heeft op de 800v modellen. Leuk dat je 400kW kunt pakken, maar als je regelmatig slechts een kwart hiervan effectief kunt pakken heb je er weinig aan.
Heeft je auto de accu goed voorverwarmd en was de accu leeg genoeg? Ik heb een 800V model maar haal in principe overal de max snelheid als ik de navigatie gebruik en de auto de lader heeft ingepland. Hij warmt dan netjes op tijd de accu voor. Heb alleen een keer bij Elektra op een drukke vakantiezaterdag meegemaakt dat de snelheid iets geknepen werd. En een paar jaar geleden bij een drukke Tesla supercharger. Maar het is zeker niet gebruikelijk.

  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
JTHZZ schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:39:
[...]

Heeft je auto de accu goed voorverwarmd en was de accu leeg genoeg? Ik heb een 800V model maar haal in principe overal de max snelheid als ik de navigatie gebruik en de auto de lader heeft ingepland. Hij warmt dan netjes op tijd de accu voor. Heb alleen een keer bij Elektra op een drukke vakantiezaterdag meegemaakt dat de snelheid iets geknepen werd. En een paar jaar geleden bij een drukke Tesla supercharger. Maar het is zeker niet gebruikelijk.
Ja dat was geen enkel probleem. De door de auto aangegeven snelheid werd dus ook met een flinke marge niet gehaald.

  • Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 07:59
N=2 in mijn geval, maar ongeveer een maandje terug netjes de beloofde laadsnelheden bij EWE gehaald. Geen ervaring met Aral Pulse.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:17:
Hoe is jullie ervaring zo de laatste weken met de laadcapaciteit in Duitsland, specifiek EWE Go (vaak bij McDonalds) of Aral Pulse?

Ik heb het voorheen nog niet meegemaakt, maar de afgelopen twee weekenden heb ik meermaals aan de snelweg geladen en daar waar ik voorheen altijd de maximale snelheid wist te halen (170kW), of in ieder geval een acceptabele, heb ik op die twee ritjes drie keer gehad dat ik amper boven de 100kW uitkwam.

Ja, soms was het wat drukker (80% bezet of hoger), maar bij de EWE kon ik het eigenlijk enkel op het frituur van de Mac gooien.

Algemene netwerkproblemen? Of gewoon pech met de gekozen locaties? Ik heb dit met Ionity nog nooit gehad en de genoemde aanbieders waren voorheen ook altijd top. Let wel, het waren ook expliciet 300 of 400kW laders.

Dat ik bij volle belasting de 170kW niet haal zou ik nog in kunnen komen, maar bij een 300 kW paal zou ik dan wel tenminste nog 150kW verwachten. Niet alleen ondermijnt een nog lagere snelheid mijn vertrouwen in de transitie, maar het doet mij ook vragen wat voor impact dit heeft op de 800v modellen. Leuk dat je 400kW kunt pakken, maar als je regelmatig slechts een kwart hiervan effectief kunt pakken heb je er weinig aan.
Meestal ligt beperking van de laadsnelheid aan de autozijde. Mijn auto gaat niet boven de 125kW, dus ik heb geen idee of 400kW laders worden afgeknepen. De beperking zit eigenlijk altijd in kou (omgeving en accu) en bijbehorende batterijbescherming. Oftewel: je BMS grijpt in en 'knijpt' de laadsnelheid om de accucellen te beschermen.

Waarom dat extra impact op 800V modellen zou hebben? Lijkt me niet. 800V, zeker in combinatie met een 400V compatible omvormer in je auto maakt superflexibel.

Je geeft overigens geen context: wat voor auto heb je? Ben je gaan laden na een lange rit of vrij snel na start rit?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Knul schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:07:
N=2 in mijn geval, maar ongeveer een maandje terug netjes de beloofde laadsnelheden bij EWE gehaald. Geen ervaring met Aral Pulse.
Bij mij ook N=3. Geen specifieke beperkingen geconstateerd bij EWE GO (zomer vorig jaar).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:09:
[...]
Waarom dat extra impact op 800V modellen zou hebben? Lijkt me niet. 800V, zeker in combinatie met een 400V compatible omvormer in je auto maakt superflexibel.
In dat laatste zit hem wel de crux.
Er zijn nog niet zoveel 800V auto’s die een omvormer hebben die ook de 400V CCS spec halen (200kW)

De beperking die @JTHZZ noemt met z’n 800V auto bij tesla, de kans lijkt me groter dat het aan de omvormer lag.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:09:
[...]


Meestal ligt beperking van de laadsnelheid aan de autozijde. Mijn auto gaat niet boven de 125kW, dus ik heb geen idee of 400kW laders worden afgeknepen. De beperking zit eigenlijk altijd in kou (omgeving en accu) en bijbehorende batterijbescherming. Oftewel: je BMS grijpt in en 'knijpt' de laadsnelheid om de accucellen te beschermen.

Waarom dat extra impact op 800V modellen zou hebben? Lijkt me niet. 800V, zeker in combinatie met een 400V compatible omvormer in je auto maakt superflexibel.

Je geeft overigens geen context: wat voor auto heb je? Ben je gaan laden na een lange rit of vrij snel na start rit?
Mercedes EQE. Normaalgesproken erg betrouwbaar qua snelheden. Omdat ik vrijwel uitsluitend (en regelmatig) lange ritten maak met 1 of 2 stops, is me het dus des te meer expliciet opgevallen, omdat me dit de afgelopen anderhalf jaar nog nooit zo consequent is overkomen. Een cap van 150 kW bij de 300kW palen ben ik wel bekend mee, maar dat de zuilen zelf hun piek niet trekken, dat ben ik dus niet gewend.

Belangrijk detail: het lag niet aan mijn auto. Twee palen verderop een Ioniq 6 met dezelfde snelheden met wie ik er ook even een babbeltje over had gemaakt. De persoon laadt regelmatig bij de betreffende Aral, had het echte ook nog niet zo druk gezien. De hele rits auto’s was toch wel wat langer bezig dan verwacht.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de stroomverzorging op dergelijke locaties afdoende zou zijn voor de geboden laadmogelijkheden, maar kennelijk is dat dus niet per sé het geval? (Heb geen hoogseizoen ervaring dus vandaar dat dit me wat heeft overvallen, het maakt het plannen van de reis ook wat ongemakkelijker moet ik zeggen)

  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:17:
Hoe is jullie ervaring zo de laatste weken met de laadcapaciteit in Duitsland, specifiek EWE Go (vaak bij McDonalds) of Aral Pulse?

Ik heb het voorheen nog niet meegemaakt, maar de afgelopen twee weekenden heb ik meermaals aan de snelweg geladen en daar waar ik voorheen altijd de maximale snelheid wist te halen (170kW), of in ieder geval een acceptabele, heb ik op die twee ritjes drie keer gehad dat ik amper boven de 100kW uitkwam.

Ja, soms was het wat drukker (80% bezet of hoger), maar bij de EWE kon ik het eigenlijk enkel op het frituur van de Mac gooien.

Algemene netwerkproblemen? Of gewoon pech met de gekozen locaties? Ik heb dit met Ionity nog nooit gehad en de genoemde aanbieders waren voorheen ook altijd top. Let wel, het waren ook expliciet 300 of 400kW laders.

Dat ik bij volle belasting de 170kW niet haal zou ik nog in kunnen komen, maar bij een 300 kW paal zou ik dan wel tenminste nog 150kW verwachten. Niet alleen ondermijnt een nog lagere snelheid mijn vertrouwen in de transitie, maar het doet mij ook vragen wat voor impact dit heeft op de 800v modellen. Leuk dat je 400kW kunt pakken, maar als je regelmatig slechts een kwart hiervan effectief kunt pakken heb je er weinig aan.
Stond er nog een auto te laden aan dezelfde paal? Zowel Ewego als Aral pulse halveren de maximale afgifte per stekker in dat geval.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
[...]
Mercedes EQE. Normaalgesproken erg betrouwbaar qua snelheden. Omdat ik vrijwel uitsluitend (en regelmatig) lange ritten maak met 1 of 2 stops, is me het dus des te meer expliciet opgevallen, omdat me dit de afgelopen anderhalf jaar nog nooit zo consequent is overkomen. Een cap van 150 kW bij de 300kW palen ben ik wel bekend mee, maar dat de zuilen zelf hun piek niet trekken, dat ben ik dus niet gewend.

Belangrijk detail: het lag niet aan mijn auto. Twee palen verderop een Ioniq 6 met dezelfde snelheden met wie ik er ook even een babbeltje over had gemaakt. De persoon laadt regelmatig bij de betreffende Aral, had het echte ook nog niet zo druk gezien. De hele rits auto’s was toch wel wat langer bezig dan verwacht.

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de stroomverzorging op dergelijke locaties afdoende zou zijn voor de geboden laadmogelijkheden, maar kennelijk is dat dus niet per sé het geval? (Heb geen hoogseizoen ervaring dus vandaar dat dit me wat heeft overvallen, het maakt het plannen van de reis ook wat ongemakkelijker moet ik zeggen)
Goede toelichting! Overigens is het een illusie om te denken dat alle snellaadstations aangesloten zijn op trafo die 100% van de laders op 100% vermogen verzorgt. Dat is niet-efficiënt in meerdere opzichten, zowel natuurkundig als economisch. Het contractuele transportvermogen wordt dan nagenoeg nooit gehaald, terwijl in Nederland de eigenaar wel betaalt op basis van het gecontracteerde vermogen. De aanbieder zal dus een balans zoeken. Hoe de Duitse systematiek werkt weet ik niet.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
[...]

In dat laatste zit hem wel de crux.
Er zijn nog niet zoveel 800V auto’s die een omvormer hebben die ook de 400V CCS spec halen (200kW)

De beperking die @JTHZZ noemt met z’n 800V auto bij tesla, de kans lijkt me groter dat het aan de omvormer lag.
De beperking bij Tesla is dat Tesla 400V levert en dus een hoger amperage moet leveren om '800V'-snelheden te leveren. En dat kunnen die DC-laders gewoon niet.

Bij 800/400V compatibiliteit is het vooral opletten bij aanschaf. Er was bijvoorbeeld veel nieuws dat Mercedes CLA geen 400V boordlader heeft, maar die is met een optie wel te krijgen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Harrie van Til schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:48:
[...]

Stond er nog een auto te laden aan dezelfde paal? Zowel Ewego als Aral pulse halveren de maximale afgifte per stekker in dat geval.
Ben er bekend mee en zoals gezegd was het drukker dan gemiddeld. Met >80% bezettingsgraad. Maar daar moet dan ook bij gezegd worden dat er weinig exotisch spul bij stond wat überhaupt meer dan 200kW kan trekken, als piek. En de meesten stonden er al dusdanig lang dat ze die al wel eventjes voorbij waren, aldus mijn mentale bierviltjescalculatie.

Dat de 300kW zuilen hun vermogen delen dat ken ik, maar zoals gezegd was ik met 150kW erg tevreden geweest, aangezien hier nog amper 2/3 van gehaald werd. Nu is bij mij het verlies met de EQE dus niet enorm hoog. Misschien dat het bij 800v systemen anders werkt omdat zij voor dezelfde kW’s het halve amperage nodig hebben, maar als ik even een snelle stop zou willen doen zonder maaltijd zou ik wel even zuur zijn wanneer blijkt dat ik net een kwart van m’n verwachte / geplande vermogen toegeleverd krijg. Met dus meer oponthoud voor mezelf als voor een ander.

@Pr088 Dat is inderdaad de conclusie die ik eigenlijk impliciet ook getrokken had, hetzij een teleurstellende. Je zag het effect dus ook duidelijk aan de hand van de na mij (ik had de laatste vrije aansluiting) ontstane rij. Dat je in de rij moet staan is 1 ding, maar wanneer de infra dus niet is gebouwd voor 100% belasting, heb je hier dus ook nog eens een zelfversterkend effect.

Ik heb dit overigens bij Ionity nog nooit meegemaakt. Weten jullie of het daar op drukke tijdstippen ook zo werkt? Ionity is sowieso mijn provider van voorkeur namelijk. Maar goed, zeker in Duitsland buiten de A3 om, heb je vaak een andere provider te accepteren.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Cid Highwind schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:13:
[...]

Ben er bekend mee en zoals gezegd was het drukker dan gemiddeld. Met >80% bezettingsgraad. Maar daar moet dan ook bij gezegd worden dat er weinig exotisch spul bij stond wat überhaupt meer dan 200kW kan trekken, als piek. En de meesten stonden er al dusdanig lang dat ze die al wel eventjes voorbij waren, aldus mijn mentale bierviltjescalculatie.

Dat de 300kW zuilen hun vermogen delen dat ken ik, maar zoals gezegd was ik met 150kW erg tevreden geweest, aangezien hier nog amper 2/3 van gehaald werd. Nu is bij mij het verlies met de EQE dus niet enorm hoog. Misschien dat het bij 800v systemen anders werkt omdat zij voor dezelfde kW’s het halve amperage nodig hebben, maar als ik even een snelle stop zou willen doen zonder maaltijd zou ik wel even zuur zijn wanneer blijkt dat ik net een kwart van m’n verwachte / geplande vermogen toegeleverd krijg. Met dus meer oponthoud voor mezelf als voor een ander.

@Pr088 Dat is inderdaad de conclusie die ik eigenlijk impliciet ook getrokken had, hetzij een teleurstellende. Je zag het effect dus ook duidelijk aan de hand van de na mij (ik had de laatste vrije aansluiting) ontstane rij. Dat je in de rij moet staan is 1 ding, maar wanneer de infra dus niet is gebouwd voor 100% belasting, heb je hier dus ook nog eens een zelfversterkend effect.

Ik heb dit overigens bij Ionity nog nooit meegemaakt. Weten jullie of het daar op drukke tijdstippen ook zo werkt? Ionity is sowieso mijn provider van voorkeur namelijk. Maar goed, zeker in Duitsland buiten de A3 om, heb je vaak een andere provider te accepteren.
Dunno, maar heb wel eens gehoord dat Ionity de cacaciteit goed op orde heeft. Ik heb bij EnBW ook nooit problemen gehad, maar goed: mijn 'oude' ID3tje doet maximaal 120-125kw en zit het grootste deel van de curve onder de 100kw.
In mijn ervaring is buitentemperatuur en daarmee accutemperatuur (mijn auto kan de accu niet voorverwarmen) de grootste voorspeller van snel laadgedrag. Hoge buitentemperatuur > 20 graden is een hoge laadsnelheid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:30:
[...]


De beperking bij Tesla is dat Tesla 400V levert en dus een hoger amperage moet leveren om '800V'-snelheden te leveren. En dat kunnen die DC-laders gewoon niet.

Bij 800/400V compatibiliteit is het vooral opletten bij aanschaf. Er was bijvoorbeeld veel nieuws dat Mercedes CLA geen 400V boordlader heeft, maar die is met een optie wel te krijgen.
In principe is CCS voorzien voor stromen tot 500A, en daarvan komt de 200kW max op 400V en 400kw op 800V.
Alleen staat Tesla op de eigen SuC en bij de eigen auto's een stroom van ca 600A toe om tot 250kW te raken voor een 3 en Y.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:30:
[...]
Bij 800/400V compatibiliteit is het vooral opletten bij aanschaf. Er was bijvoorbeeld veel nieuws dat Mercedes CLA geen 400V boordlader heeft, maar die is met een optie wel te krijgen.
Klopt, maar de snelheden die de 800V auto’s halen bij 400V tesla palen liggen (duidelijk) lager dan de 200kW die ze wel aan CCS2 spec kunnen krijgen.

Kia/hyundai halen vaak maar 70-80 kW
De optie van de CLA levert 100 kW,

PPE haalt maar 140 kW (A6/Q6 grote accu). Dat is ca. 50% van de 800V piek.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Kunnen jullie dit in een ander topic gaan doen svp?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:05:
[...]

Klopt, maar de snelheden die de 800V auto’s halen bij 400V tesla palen liggen (duidelijk) lager dan de 200kW die ze wel aan CCS2 spec kunnen krijgen.

Kia/hyundai halen vaak maar 70-80 kW
De optie van de CLA levert 100 kW,

PPE haalt maar 140 kW (A6/Q6 grote accu). Dat is ca. 50% van de 800V piek.
PPE?
Voor 800V auto's is het van belang dat de nieuw geplaatste snelladers 800V kunnen bereiken. De discussie of het aansluitvermogen voldoende is voor vollast is een tweede discussie (en punt van aanhoudende zorg).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-06 14:45
Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:55:
[...]
De beperking die @JTHZZ noemt met z’n 800V auto bij tesla, de kans lijkt me groter dat het aan de omvormer lag.
Excuus, dat was met mijn vorige auto met 400V. Tesla doet bij (sommige?) superchargers aan load balancing. Met een 800V auto kun je die superchargers inderdaad maar beter gewoon compleet mijden, vanwege de lagere laadsnelheid. Geen probleem overigens: in de landen waar ik kom zijn er tegenwoordig zoveel andere opties en Tesla superchargers liggen in mijn ogen meestal toch te ver van de route af. Dan ben je al snel een kwartier extra kwijt met op en neer rijden.

[ Voor 34% gewijzigd door JTHZZ op 20-04-2026 18:58 ]


  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

Dani86

AeroGeek

De V4 Supercharger levert ook 800V, de Cybertruck is ook een 800V systeem.

Die wordt niet geleverd in Europa, maar de V4 Supercharger is hierop afgestemd + om open te gaan voor andere merken.

Wellicht een optie voor de 800V rijders hier? Ik zie steeds meer V4s, ook best wat V2 sites die zijn omgebouwd naar V4 (Erfstadt, Waldlaubersheim).

V4 stations uit het hoofd (die ik gebruikt heb)

FR:

Roye
Artenay
Duinkerken

DE:

Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden

Kijk ook op supercharge.info

[ Voor 22% gewijzigd door Dani86 op 20-04-2026 23:34 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Daar zou ik idd wel in geïnteresseerd zijn; of bestuurders van een 800V auto in Europa ook verschil merken bij een V4 tov een V3.
In Europa zou 800V bij V4 nog niet uitgerold zijn voor zover ik weet.
Hier is immers ook geen Cybertruck. :)

Maar als dat wel is, is dat belangrijk nieuw, ook voor lange(re) reizen binnen Europa, omdat er al zoveel V4’s zijn.

Hier een deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBNfOg9T36RBLSK3T0Ee4jLhpOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pljXuTt36q2MvleEGAcxbmXQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Puppetmaster op 20-04-2026 23:44 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Premium Platform Electric (PPE) is a modular car platform for electric cars developed by Volkswagen Group brands Audi and Porsche

Bij mijn weten is er geen enkele 800V auto die 200kW haalt met z’n converter op 400V

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Dani86 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:30:
De V4 Supercharger levert ook 800V, de Cybertruck is ook een 800V systeem.

Die wordt niet geleverd in Europa, maar de V4 Supercharger is hierop afgestemd + om open te gaan voor andere merken.

Wellicht een optie voor de 800V rijders hier? Ik zie steeds meer V4s, ook best wat V2 sites die zijn omgebouwd naar V4 (Erfstadt, Waldlaubersheim).

V4 stations uit het hoofd (die ik gebruikt heb)

FR:

Roye
Artenay
Duinkerken

DE:

Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden

Kijk ook op supercharge.info
Het stikt ondertussen van de V4's (pak hem beet 65% van de SUCs in Europa), maar met een 800V systeem houdt het bij 100KW gewoon op. De V4 kan geschikt gemaakt worden voor 800V (mede i.v.m. cybertruck inderdaad) maar in Europa zijn dat er nul, in Amerika inmiddels wel een aantal.

Overigens laad ik op vakantie best regelmatig bij SUC's, maar alleen V4 i.v.m. de langere kabels zodat je geen 2 plekken in beslag hoeft te nemen. Ja, het houdt op bij 100KW, maar dan nog ben ik in een half uurtje weer onderweg in plaats van rond de 20 minuten - boeien...

Whatever


  • Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04:56
Puppetmaster schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:39:
Daar zou ik idd wel in geïnteresseerd zijn; of bestuurders van een 800V auto in Europa ook verschil merken bij een V4 tov een V3.
In Europa zou 800V bij V4 nog niet uitgerold zijn voor zover ik weet.
Hier is immers ook geen Cybertruck. :)

Maar als dat wel is, is dat belangrijk nieuw, ook voor lange(re) reizen binnen Europa, omdat er al zoveel V4’s zijn.

Hier een deel:
[Afbeelding]
Is er een website/app waar je op 800V laadpalen kan filteren?

  • Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06 17:19

Maasluip

Kabbelend watertje

JTHZZ schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:51:
[...]

Excuus, dat was met mijn vorige auto met 400V. Tesla doet bij (sommige?) superchargers aan load balancing.
Alle superchargers doen aan een vorm van loadbalancing.
V2 had twee stalls op 150 kW, dus max 150 kW als je alleen stond of delen met twee.
V3 heeft 4 stalls op 575 kW met max 250 kW (in Europa ~256 kW geleverd, in de VS zelfs 325 kW)
V4 kan al het vermogen verdelen over alle stalls, als dat zo geconfigureerd is, en redelijk standaard is net als V3, 1 cabinet van 575 kW per 4 stalls.

Maar goed, de 250 kW van Tesla is maar een korte piek die je alleen in optimale omstandigheden haalt.

Signatures zijn voor boomers.


  • JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-06 14:45
Crupa schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:37:
[...]

Is er een website/app waar je op 800V laadpalen kan filteren?
Niet dat ik weet, maar aangezien de CCS standaard maximaal 500A levert kun je er vanuit gaan dat alle palen van meer dan 200kW ook 800V doen. Tesla is daarop de enige uitzondering omdat ze voor hun eigen auto’s de standaard iets oprekken naar een 250kW piek(je).

  • JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-06 14:45
Dani86 schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:30:
De V4 Supercharger levert ook 800V, de Cybertruck is ook een 800V systeem.

Die wordt niet geleverd in Europa, maar de V4 Supercharger is hierop afgestemd + om open te gaan voor andere merken.

Wellicht een optie voor de 800V rijders hier? Ik zie steeds meer V4s, ook best wat V2 sites die zijn omgebouwd naar V4 (Erfstadt, Waldlaubersheim).

V4 stations uit het hoofd (die ik gebruikt heb)

FR:

Roye
Artenay
Duinkerken

DE:

Erfstadt
Waldlaubersheim
Rauenberg
Merklingen
Pforzheim
Hilden

Kijk ook op supercharge.info
Leuk al die V4s maar in Europa draaien ze gewoon op 400V. Bovendien zijn er ondertussen in de meeste landen zoveel alternatieven dat ik denk dat er steeds minder niet-Tesla’s komen. De prijzen zijn ook niet zo heel interessant meer zonder abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 21-04-2026 11:51 ]


  • _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:39
JTHZZ schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:50:
[...]

Leuk al die V4s maar in Europa draaien ze gewoon op 400V. Bovendien zijn er ondertussen in de meeste landen zoveel alternatieven dat ik denk dat er steeds minder niet-Tesla’s komen. De prijzen zijn ook niet zo heel interessant meer zonder abonnement.
Tesla is flink duurder geworden (vooral gedurende de dag)

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green


  • Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 15:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Kunnen we weer terug naar ontopic posts ane niet algemene posts over laadpalen? Die kunnen namelijk prima in het zustertopic: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Dank!

Xbox Live ID:Notna8310


  • ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Een wat verlate reactie. Ik heb in april twee retours geboekt met LeShuttle voor juli en augustus 2026: €261 en €307. Al met al redelijk te doen die bedragen, gelukkig geen €500. Dus voor wat het waard is.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
ReconE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:05:
[...]

Een wat verlate reactie. Ik heb in april twee retours geboekt met LeShuttle voor juli en augustus 2026: €261 en €307. Al met al redelijk te doen die bedragen, gelukkig geen €500. Dus voor wat het waard is.
En hoe veel tijd zit er tussen de heen en terugrit?
Ik heb de indruk dat de prijs een heel stuk hoger is als je er 2 weken tussen laat.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Hamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-04 22:22
We zijn er uit! Komende zomer ga ik een roadtrip maken door (midden) Engeland en Wales. Zelf heb ik een Tesla M3 dual 2024 versie. Nu zie ik best veel Tesla superchargers staan, maar ik kom ook veel "Gridservice" en Pod Point superchargers tegen. Weet iemand of ik hier met mijn gewone Leaseplan laaddruppel terecht kan of hebben jullie tips voor een andere laadpas (voor de zekerheid)?

Iemand ervaringen met snelladers in Engeland en Wales?

  • Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

Hamer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:22:
We zijn er uit! Komende zomer ga ik een roadtrip maken door (midden) Engeland en Wales. Zelf heb ik een Tesla M3 dual 2024 versie. Nu zie ik best veel Tesla superchargers staan, maar ik kom ook veel "Gridservice" en Pod Point superchargers tegen. Weet iemand of ik hier met mijn gewone Leaseplan laaddruppel terecht kan of hebben jullie tips voor een andere laadpas (voor de zekerheid)?

Iemand ervaringen met snelladers in Engeland en Wales?
Zoek even met de zoekfunctie bovenaan de pagina. Er staan meer dan genoeg ervaringen in dit topic.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024


  • ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Tommie12 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:10:
[...]

En hoe veel tijd zit er tussen de heen en terugrit?
Ik heb de indruk dat de prijs een heel stuk hoger is als je er 2 weken tussen laat.
€261: dagretour, zelfde dag heen en terug.
€307: 16 dagen tussen heen en terug.
Ik denk dat het ook uitmaakt hoe ver je van tevoren boekt. Eerder boeken maakt het wat minder duur. Wat denk jij?

  • ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Hamer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:22:
We zijn er uit! Komende zomer ga ik een roadtrip maken door (midden) Engeland en Wales. Zelf heb ik een Tesla M3 dual 2024 versie. Nu zie ik best veel Tesla superchargers staan, maar ik kom ook veel "Gridservice" en Pod Point superchargers tegen. Weet iemand of ik hier met mijn gewone Leaseplan laaddruppel terecht kan of hebben jullie tips voor een andere laadpas (voor de zekerheid)?

Iemand ervaringen met snelladers in Engeland en Wales?
Ik weet niet wat je met je druppel in de UK kan doen. Ik heb een gratis Electroverse kaart aangevraagd, waarmee je veel laadmogelijKheden hebt met redelijke laadprijzen.

  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
ReconE schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:46:
[...]

€261: dagretour, zelfde dag heen en terug.
€307: 16 dagen tussen heen en terug.
Ik denk dat het ook uitmaakt hoe ver je van tevoren boekt. Eerder boeken maakt het wat minder duur. Wat denk jij?
Ik heb in Februari geboekt, heenrit middel Juli op een vrijdagavond, terugrit op een zaterdag 15 dagen later in de namiddag... 500€.

Maar om het even over EV's te hebben. Kan je tijdens het wachten snelladen? Zijn er nu voldoende Tesla laders of andere laders? Hoe waren de recente ervaringen, staan die altijd vol of heb je kans?

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
Hamer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:22:
We zijn er uit! Komende zomer ga ik een roadtrip maken door (midden) Engeland en Wales. Zelf heb ik een Tesla M3 dual 2024 versie. Nu zie ik best veel Tesla superchargers staan, maar ik kom ook veel "Gridservice" en Pod Point superchargers tegen. Weet iemand of ik hier met mijn gewone Leaseplan laaddruppel terecht kan of hebben jullie tips voor een andere laadpas (voor de zekerheid)?

Iemand ervaringen met snelladers in Engeland en Wales?
En welke laaddruppel heb je? Welk bedrijf zit er achter?

Ik heb een laaddruppel van 50Five/Numobi/Arval. In UK nog niet geprobeerd, maar in Ierland viel de acceptatie (en de dichtheid van het laadnetwerk) nogal tegen.
De app van 50five is ook zo'n drama om iets in te zoeken dat ik meestal de app van Shell gebruik. Bij elke lader die ik daarin vond en waar ik wou gaan laden werkte mijn laaddruppel. En voor noodgevallen heb ik dan ook een Shell kaart en dan vraag ik nadien mijn geld terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07

Oekol

waka waka hey hey

Al zo vaak naar Portugal geweest met de auto maar nog nooit bij de SuC Roye kunnen laden. Zou weer niet gebeuren totdat er een sanitaire stop gedaan moest worden voor 1 van de passagiers. Wat een nette plek is dat en de sanitair is ook super schoon. We waren er in de ochtend en vroegen ons af hoezo het zo schoon was. Nog geen 10min later kwam er al(weer)? een schoonmaakster aanrijden. Aanrader!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEx9qkclMlWMTXXqFYI_PZSmTIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkvkO7IBr7aEx2ZZkGMXGAfl.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:55
Bij het boeken van een overtocht naar Corsica kreeg ik de volgende waarschuwing, van toepassing op Griekenland. Wel iets om rekening mee te houden in de planning mocht je die kant opgaan.

Voor routes binnen, van en naar Griekenland moeten elektrische voertuigen hun batterijlading beperken tot maximaal 40% van hun totale capaciteit.

Melding kwam naar voren bij gebruik van Ferryscanner.com

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Ecological schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:35:
[...]


Snap ik! Vergeet niet dat je vaak op locatie ook nog om een gratis “upgrade” kan vragen :) dan kan je vaak voor goedkoop een andere auto rijden!
Net op Inverness Airport aangekomen en het is gelukt! Eigenlijk verhuurden ze geen elektrische auto's op die lokatie zeiden ze, maar ze hadden er toevallig toch eentje staan en die mocht ik meenemen.
Een enorme Peugeot 5008 meegekregen, wat een slagschip. Had liever was kleiners gehad voor de smalle Schotse country roads maar dit moet het dan maar zijn. Geen granny erbij gekregen helaas, maar wel een grote 73kWh accu dus dat zal best goedkomen, al zijn de laders extreem dun gezaaid waar we heen gaan. We gaan het meemaken. Gelukkig wel de Electroverse en Mobilize pas meegenomen. Op naar Mellon Udrigle! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S3hv5w3NnvAK0_vcpcy28-U_uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kC7sNi5nVJbwz6r9xMBvP8b.jpg?f=fotoalbum_large

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:40
ASW1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:46:
[...]

Net op Inverness Airport aangekomen en het is gelukt! Eigenlijk verhuurden ze geen elektrische auto's op die lokatie zeiden ze, maar ze hadden er toevallig toch eentje staan en die mocht ik meenemen.
Even een blonde vraag, waarom heb je dan niet een benzine wagen meegenomen, zeker als er weinig laadpunten zijn?

  • ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:52:
[...]

Ik heb in Februari geboekt, heenrit middel Juli op een vrijdagavond, terugrit op een zaterdag 15 dagen later in de namiddag... 500€.

Maar om het even over EV's te hebben. Kan je tijdens het wachten snelladen? Zijn er nu voldoende Tesla laders of andere laders? Hoe waren de recente ervaringen, staan die altijd vol of heb je kans?
Ja vreemd dat jij zoveel meer moet betalen, ik heb in april de periode 24-7 tot 9-8 geboekt. Snap het niet.
Je kan bij die terminals van LeShuttle snelladen via Engie. Tesla is daar ook ja.
Hoe druk het daar is? Durf het niet te zeggen.

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
jongetje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:28:
[...]

Even een blonde vraag, waarom heb je dan niet een benzine wagen meegenomen, zeker als er weinig laadpunten zijn?
Voor het leuk, voor de uitdaging.

  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

Dani86

AeroGeek

mv_ak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:52:
Bij het boeken van een overtocht naar Corsica kreeg ik de volgende waarschuwing, van toepassing op Griekenland. Wel iets om rekening mee te houden in de planning mocht je die kant opgaan.

Voor routes binnen, van en naar Griekenland moeten elektrische voertuigen hun batterijlading beperken tot maximaal 40% van hun totale capaciteit.

Melding kwam naar voren bij gebruik van Ferryscanner.com
En dat terwijl P&O op hun nieuwe schuiten over het kanaal DC en AC laders hebben, met een volle accu de boot af.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-06 14:45
Dani86 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:58:
[...]


En dat terwijl P&O op hun nieuwe schuiten over het kanaal DC en AC laders hebben, met een volle accu de boot af.
Opladen op een zware scheepsolie verstokende veerboot is wel het ultieme bewijs dat elektrisch rijden lang niet altijd duurzaam is..

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 23-04-2026 07:39 ]


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Dani86 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:58:
[...]


En dat terwijl P&O op hun nieuwe schuiten over het kanaal DC en AC laders hebben, met een volle accu de boot af.
Ik ben het nog nooit tegengekomen op een ferry, heb je daar een link van?
(Niet dat ik het überhaupt zou wilken opladen op scheepsdiesel)

  • FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:35
@Dani86 De enige mogelijke reden daarvoor moet een verdienmodel zijn. Wat moet dat wel niet kosten per kWh?

  • KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:44
ASW1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:43:
[...]

Ik ben het nog nooit tegengekomen op een ferry, heb je daar een link van?
(Niet dat ik het überhaupt zou wilken opladen op scheepsdiesel)
Volgens deze site wel..
Inclusief een indicatie van de kosten. }:O

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
KrlGl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:03:
[...]


Volgens deze site wel..
Inclusief een indicatie van de kosten. }:O
Ik weet dat het met name in Scandinavië wel bestaat maar op ferries van/naar de UK ben ik het nog nooit tegengekomen .

  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

Dani86

AeroGeek

Tsja, als je echt zó duurzaam wilt zijn dan moet je de chunnel nemen naar de UK.

Of nog beter, een fietsvakantie nemen.

Die paar Kwh gaat echt niet uitmaken. Daarbij zijn de nieuwe P&O schuiten over het kanaal hybride en full electric ready.

Mij lijkt het een handige service als je haast hebt.
Als je geen haast heb, laad je in Frankrijk op een kernreactor d:)b

Offtopic; het ligt ook echt aan de energiemix hoe veel je EV uitstoot. Ik meen me te herinneren dat het voor Nederland realistisch gezien gemiddeld 40gr co2 per km is.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

Dani86

AeroGeek

KrlGl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:03:
[...]


Volgens deze site wel..
Inclusief een indicatie van de kosten. }:O
Interessant, lijkt me wat oudere Info: P&O staat er niet bij en de Oscar Wilde vaart over het kanaal momenteel.

(Ik zit in de intermodale logistiek dus moet een beetje weten wat waar vaart)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
Dani86 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:12:
Tsja, als je echt zó duurzaam wilt zijn dan moet je de chunnel nemen naar de UK.

Of nog beter, een fietsvakantie nemen.

Die paar Kwh gaat echt niet uitmaken. Daarbij zijn de nieuwe P&O schuiten over het kanaal hybride en full electric ready.

Mij lijkt het een handige service als je haast hebt.
Als je geen haast heb, laad je in Frankrijk op een kernreactor d:)b

Offtopic; het ligt ook echt aan de energiemix hoe veel je EV uitstoot. Ik meen me te herinneren dat het voor Nederland realistisch gezien gemiddeld 40gr co2 per km is.
De schepen die Kiel Göteborg of Oslo doen bieden ook laadmogelijkheden aan, en varen zeker niet electrisch...
Dat is zelfs heavy oil, en geen diesel.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

Dani86

AeroGeek

Tommie12 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:30:
[...]

De schepen die Kiel Göteborg of Oslo doen bieden ook laadmogelijkheden aan, en varen zeker niet electrisch...
Dat is zelfs heavy oil, en geen diesel.
Ik heb het over de nieuwe klasse van P&O over het kanaal niet over de Nordics.

+ als jij op die boot ligt te maffen vaart ie idd op bunker/fuel oil.

Maar de generator draait op industriële diesel. Dat zijn zulke grote generators, dat jij je autootje wel/niet oplaadt gaat echt geen verschil maken

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
Dani86 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:34:
[...]


Maar de generator draait op industriële diesel. Dat zijn zulke grote generators, dat jij je autootje wel/niet oplaadt gaat echt geen verschil maken
Onzin, elke kWh die moet geleverd worden door die generatoren kost ca 0,3l brandstof.
Het is niet dat die energie uit het zeewater gehaald

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Dani86 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:12:
Tsja, als je echt zó duurzaam wilt zijn dan moet je de chunnel nemen naar de UK.

Of nog beter, een fietsvakantie nemen.

Die paar Kwh gaat echt niet uitmaken. Daarbij zijn de nieuwe P&O schuiten over het kanaal hybride en full electric ready.

Mij lijkt het een handige service als je haast hebt.
Als je geen haast heb, laad je in Frankrijk op een kernreactor d:)b

Offtopic; het ligt ook echt aan de energiemix hoe veel je EV uitstoot. Ik meen me te herinneren dat het voor Nederland realistisch gezien gemiddeld 40gr co2 per km is.
Duurzame energiemix in Nederland is ongeveer 50,5%. Dus de EV rijdt praktisch half op duurzame energie en half op fossiel. Op locatie (daar waar je rijdt) is de uitstoot natuurlijk wel 0.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

Gisteravond rond 21.00 vertrokken, kleine 1300km naar de Franse zuidkust. Alles nu op IONITY geladen. In Duitsland gekozen om iets om te rijden om het Bitburg-binnendoor-stuk te vermijden. Daardoor bij IONITY Brohltal kunnen laden. Voordeel van de route inmiddels vaker te hebben gereden, is dat je de bekende laadstations wel een beetje uit je hoofd kent. Omdat niemand naar de wc hoefde, voor de 2e stop besloten om IONITY Hauconcourt te proberen. Niet geheel onverwachts is dat ‘s nachts niet perse een aanrader :+ maar hij ligt wel vrijwel direct aan de snelweg. Daarna door naar Langres, Macon, Saint-Rambert en Tavel. Uiteindelijk rond 10.00 gearriveerd. Dus 13 uur incl. laadstops. Prima reis weer :)

Ik ben toch malle pietje niet!


  • peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:34

peutje

XC40 recharge my24ER

ASW1 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 00:09:
[...]

Ik weet dat het met name in Scandinavië wel bestaat maar op ferries van/naar de UK ben ik het nog nooit tegengekomen .
Naar scandinavie meerdere aanbieders van ferrys met laadmogelijkheden.

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
peutje schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:36:
[...]

Naar scandinavie meerdere aanbieders van ferrys met laadmogelijkheden.
Het ging over Dover-Calais.

  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:11
Aankomende Juni gaan we voor het eerst een langere reis met onze EV (Enyaq) maken, naar Oostenrijk. Nu gaat het hier vaak over abonnementen nemen om goedkoper uit te zijn. Maar als ik even reken obv m'n verbruik en ABRP, dan kom ik op zo'n 360 kwh uit voor heen en terug. Zoals net hierboven genoemd is Ionity met abo inmiddels ook 0,44 euro, de meeste laders zonde abo lijken 0,70 of 0,80 euro te zijn. Dan kom ik op een verschil van ong 100 euro uit.. aan de ene kant veel geld, aan de andere kant is het minder dan een week boodschappen en geeft het ons wel de vrijheid om net aan te sluiten wanneer het ons uitkomt. Of zie ik nog iets over het hoofd, reken ik met te lage normale prijzen?

  • EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:56

EDB

ddgcpeters schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:52:
Aankomende Juni gaan we voor het eerst een langere reis met onze EV (Enyaq) maken, naar Oostenrijk. Nu gaat het hier vaak over abonnementen nemen om goedkoper uit te zijn. Maar als ik even reken obv m'n verbruik en ABRP, dan kom ik op zo'n 360 kwh uit voor heen en terug. Zoals net hierboven genoemd is Ionity met abo inmiddels ook 0,44 euro, de meeste laders zonde abo lijken 0,70 of 0,80 euro te zijn. Dan kom ik op een verschil van ong 100 euro uit.. aan de ene kant veel geld, aan de andere kant is het minder dan een week boodschappen en geeft het ons wel de vrijheid om net aan te sluiten wanneer het ons uitkomt. Of zie ik nog iets over het hoofd, reken ik met te lage normale prijzen?
Verbruik is afhankelijk van heel veel factoren. Als je een beetje beladen bent en wat tempo maakt ga je in dit jaargetijde ook al richting de 20kw per 100 km met jouw Skoda. Met bijvoorbeeld 2200km retour zit je al snel aan de 450kw.
Ik sluit meestal het goedkope IONITY abo af, dat scheelt wel wat. Je gaat gelukkig niet langs de IONITY op de drukste dagen van het jaar want dan kun je IONITY beter links laten liggen, veel te druk.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E


  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:11
EDB schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:20:
[...]

Verbruik is afhankelijk van heel veel factoren. Als je een beetje beladen bent en wat tempo maakt ga je in dit jaargetijde ook al richting de 20kw per 100 km met jouw Skoda. Met bijvoorbeeld 2200km retour zit je al snel aan de 450kw.
Ik sluit meestal het goedkope IONITY abo af, dat scheelt wel wat. Je gaat gelukkig niet langs de IONITY op de drukste dagen van het jaar want dan kun je IONITY beter links laten liggen, veel te druk.
Dat van die drukte bij Ionity was ik wel bang voor, had daar al wel berichten van voorbij zien komen. Hoger verbruik door de belading had ik inderdaad niet bedacht. Misschien dan Ionity abbo, maar er niet te strak op willen plannen. Je hebt m er in 2 laadsessies ook al weer uit natuurlijk.
Dank voor het meedenken in ieder geval.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:34
ddgcpeters schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:52:
Aankomende Juni gaan we voor het eerst een langere reis met onze EV (Enyaq) maken, naar Oostenrijk. Nu gaat het hier vaak over abonnementen nemen om goedkoper uit te zijn. Maar als ik even reken obv m'n verbruik en ABRP, dan kom ik op zo'n 360 kwh uit voor heen en terug. Zoals net hierboven genoemd is Ionity met abo inmiddels ook 0,44 euro, de meeste laders zonde abo lijken 0,70 of 0,80 euro te zijn. Dan kom ik op een verschil van ong 100 euro uit.. aan de ene kant veel geld, aan de andere kant is het minder dan een week boodschappen en geeft het ons wel de vrijheid om net aan te sluiten wanneer het ons uitkomt. Of zie ik nog iets over het hoofd, reken ik met te lage normale prijzen?
Nope…
Je ziet niet echt iets over het hoofd.

Ik heb ook wel eens de tip gegeven:
- eerste lange trip niet moeilijk doen. Het scheelt je inderdaad 100 euro maar het scheelt je een hoop stress.
- velen (en vooral velen hier op tweakers) zien het uitsparen van die 100 euro als een leuke sport. Maar vooral “na het eerste jaar”.

Zo heb ik het zelf ook gedaan.
Eerste jaar “vooral blij zijn dat ik er zonder kleerscheuren kom”
Daarna lekker hobbyen

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 25-04-2026 18:38 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-06 13:26
@ddgcpeters
Een Tesla abo lijkt me ook een mogelijkheid?

  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04

Steeffoon

Smartphone-nerd

Met de Kia EV3 de eerste echte verre trip. Op de planning staan Krakau en Tsjechië. Het is het begin van de eerste vakantie met de EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LM9qmwlP6n9Lp6qhsWYFEhsHn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBrlbF7gMCwhaoAeO76tjice.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit Drenthe met 100 procent vertrokken. Bestemming: net over de grens in Polen. De eerste laadstop had ik ingepland bij Tesla in het Duitse Lehre. Had vooraf de route al ingepland via ABRP, omdat we het wilden combineren met onder andere schnitzel! 😁 Het scheelt dat ik het leuk vind om het uit te zoeken, dus helemaal prima.
Even gecheckt of de palen vrij waren, toen ik zag dat Tesla erg duur was (0,68€/kWh). Aangezien daar ook Shell, Allego en EnBW zitten, gekozen voor EnBW (0,56€/kWh). Ingeplugd en lekker z'n gang laten gaan.

Bij wegrestaurant BS-Ost een schnitzel gegeten, en die was fantastisch. Niet verwacht bij een wegrestaurant. Hoewel het restaurant vrij snel was, was de auto nog sneller. Doorgeladen tot 90 procent. Het verbruik is met veel 108 km/u, maar ook stukken van rond de 70 vanwege baustellen en later ook stukken 120/130 rond de 18 kWh per 100km. De wc is betaald, maar bij KFC gratis, doe er je voordeel mee :)
  • Geladen: 55,2 kWh / 30,92 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH7LOlL1SwUumAcY-gMWWTzrL_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yitEG8K7DtdddgoQKxVaizXw.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede stop stond gepland bij EWE Go, gelegen naast een McDonald's (zoals zovelen van EWE Go). Met slechts twee stalls wel een EWE Go uitgezocht waarbij nog andere aanbieders in de buurt zitten. Net voor de Poolse grens over de 80 procent geladen, zodat ik met 50 procent aan zou komen bij het hotel. Dat werd uiteindelijk 57%. Een halfuurtje duurde het, waardoor we bij de Duitse McDonald's even een sanitaire stop hebben gemaakt, en een McFlurry Magnum hebben gekozen.

Voornamelijk 130 km/u gereden. Verbruik uiteraard hoger.
  • Geladen: 49,8 kWh / 25,88 euro
We zijn in Polen! Met ABRP al de route gepland, want laadpalen zijn schaars. Ja, de Kia kan ook prima plannen, maar vind het wel interesant en leuk om zelf het te doen. Onze eerste tussenstop is Wrocław, maar om daar te komen moeten we laden. Gekozen voor een GreenWay bij een winkelcentrum, zodat we nog wat spullen konden halen. Volgens ABPR zou de EWE Go pas moeten werken, helaas. Maar een account aangemaakt bij GreenWay, en voor 75 cent per kWh geladen. Snelheid lag rond de 108 km/u.
  • Geladen: 39,78 kWh / 125,31 PLN (circa 29,53 euro)
Tijd voor een bezoek aan Wrocław. Schitterende stad. In de parkeergarage konden we laden aan een 15kW lader. Aangekomen met 40 procent, en anderhalfuur later met 58 procent weer meegenomen. Nog wel wat gedoe met de lader. Een gekozen lader werkte blijkbaar niet. Dus auto weer verplaatst. Meer geluk bij de tweede lader. Helaas geen dekking in de parkeergarage, dus gelukkig was daar de Electroverse pas.
  • Geladen: 15,88 kWh / 38,29 PLN (circa 9,02 euro)
De eindbestemming voor deze week is Krakau, en dus vervolgen we onze reis. Op de eindbestemming is geen mogelijkheid tot opladen (los van de publieke plekken), dus kozen we ervoor met circa 50 procent aan te komen. Geladen bij Tesla in Gliwice. Met 25 procent daar aangekomen, met 80 weer vertrokken. Het werkte gelijk. Hier stond nog een (oerlelijke) Cybertruck... check die ruitenwisser ;-)
  • Geladen: 46,67 kWh / 112,00 PLN (circa 26,40 euro)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCOHW1NBny13IZwiRLLiQy_CQPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ow9aUVFqLXK2t7qsVQUG0hwQ.jpg?f=fotoalbum_large

En nu genieten van Krakau! Hoop dat jullie wat aan dit eerste reisverslag hebben :*)

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:11
@Stefannn , dank. Was mijn conclusie ook, maar misschien dan Ionity abo en ons er niet op vast willen pinnen.
@djiedjee , tesla SuC wilde ik eigenlijk links laten liggen. Deels wegens Musk (maar linksom of rechtsom steun je met alles wat je doet wel een of andere megalomaan in de wereld). Maar ook omdat de laadpoort aan de verkeerde kant zit. Wordt dan of moeilijk doen ter plekke, of een extra filter op alleen V4 palen.. (wat misschien de laadopties net zo beperkt als je op Ionity focussen, hoewel ik dit nog niet vergeleken heb).

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
ASW1 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:46:
[...]

Net op Inverness Airport aangekomen en het is gelukt! Eigenlijk verhuurden ze geen elektrische auto's op die lokatie zeiden ze, maar ze hadden er toevallig toch eentje staan en die mocht ik meenemen.
Een enorme Peugeot 5008 meegekregen, wat een slagschip. Had liever was kleiners gehad voor de smalle Schotse country roads maar dit moet het dan maar zijn. Geen granny erbij gekregen helaas, maar wel een grote 73kWh accu dus dat zal best goedkomen, al zijn de laders extreem dun gezaaid waar we heen gaan. We gaan het meemaken. Gelukkig wel de Electroverse en Mobilize pas meegenomen. Op naar Mellon Udrigle! [Afbeelding]
Eerste laadsessie vandaag aan de westkust van Schotland, niet echt omdat het moest maar meer omdat het kan. Splinternieuwe laders bij een splinternieuwe Co-op supermarkt in Gairloch. Spotgoedkoop introductietarief van Scottish power voor £0.39 per kWh. Het zijn snelladers maar heel snel kunnen ze niet geloof ik. Ze staan voor 30 kWh in de Electroverse app maar in de praktijk wel 44 kW gehaald. Dat soort snelheden zijn heel normaal voor snelladers hier, er wonen niet veel mensen en het elektriciteitsnet is er niet op uitgerust om echte snelladers toe te staan vermoed ik.
Wat een beetje naar is is dat er hier in de buurt (noordwest kust Schotland) best wat goedkope laders van Chargeplacescotland waren, maar vorige week stonden er veel al een tijdje op status "unknown". Die zijn sinds een paar dagen allemaal van de website verdwenen. Ik vermoed dat ze offline zijn en nooit meer terugkomen.
Er zijn nog wel wat andere laders maar dan zit je al gauw aan £0.70.
We rijden sowieso niet veel hier en de gemiddelde snelheid ligt laag dus het verbruik is navenant weinig. We gaan het met deze auto prima redden hier, zo spannend is het tot nog toe niet. Grootste risico is dat laders buiten bedrijf en dat de volgende dan een flink stuk verder is.
De huur 5008 bevalt overigens uitstekend, rijdt fijn en er is eigenlijk niets aan dat me ergert. Ja hij is wel belachelijk groot en om die reden zou ik hem nooit kopen maar als je ooit een betaalbare 7-zitter nodig hebt go for it. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEILkiUiwzIsvRD1YXcoKvQzia4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30TC9sRqkis1Qam5rILGweTT.jpg?f=fotoalbum_large

  • HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-06 11:36
Stefannn schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:37:
[...]

Nope…
Je ziet niet echt iets over het hoofd.

Ik heb ook wel eens de tip gegeven:
- eerste lange trip niet moeilijk doen. Het scheelt je inderdaad 100 euro maar het scheelt je een hoop stress.
- velen (en vooral velen hier op tweakers) zien het uitsparen van die 100 euro als een leuke sport. Maar vooral “na het eerste jaar”.

Zo heb ik het zelf ook gedaan.
Eerste jaar “vooral blij zijn dat ik er zonder kleerscheuren kom”
Daarna lekker hobbyen
Laadstress naar Oostenrijk in juni is absoluut niet nodig. Het wemelt van de laadpalen.
Als € 100 extra al "ingeboekt" is, dan geeft een 1e abo van Ionity (€ 7, toch?) je dus een hele grote kans om daar flink op te besparen; een verloting zonder nieten. Doen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
ddgcpeters schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:33:
[...]

Dat van die drukte bij Ionity was ik wel bang voor, had daar al wel berichten van voorbij zien komen. Hoger verbruik door de belading had ik inderdaad niet bedacht. Misschien dan Ionity abbo, maar er niet te strak op willen plannen. Je hebt m er in 2 laadsessies ook al weer uit natuurlijk.
Dank voor het meedenken in ieder geval.
In de geest van jouw redenatie (2 sessies is genoeg om het eruit te hebben), neem ik meestal 2 abonnementjes als ik meer dan 4x moet laden. Geeft ruimte om te kiezen. Bijvoorbeeld Ionity en EnBW.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 13:03

Crazy D

I think we should take a look.

Steeffoon schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:23:
Tijd voor een bezoek aan Wrocław. Schitterende stad. In de parkeergarage konden we laden aan een 15kW lader. Aangekomen met 40 procent, en anderhalfuur later met 58 procent weer meegenomen. Nog wel wat gedoe met de lader. Een gekozen lader werkte blijkbaar niet. Dus auto weer verplaatst. Meer geluk bij de tweede lader. Helaas geen dekking in de parkeergarage, dus gelukkig was daar de Electroverse pas.
offtopic:
In 1,5 uur heb je nooit alle kabouterbeeldjes gezien ;) Maar zeker een mooie stad.

Exact expert nodig?


  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04

Steeffoon

Smartphone-nerd

Crazy D schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:15:
[...]
offtopic:
In 1,5 uur heb je nooit alle kabouterbeeldjes gezien ;) Maar zeker een mooie stad.
Hahaha, dat klopt. Maar we moesten weer verder naar Krakau 😂

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
ASW1 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:13:

Wat een beetje naar is is dat er hier in de buurt (noordwest kust Schotland) best wat goedkope laders van Chargeplacescotland waren, maar vorige week stonden er veel al een tijdje op status "unknown". Die zijn sinds een paar dagen allemaal van de website verdwenen. Ik vermoed dat ze offline zijn en nooit meer terugkomen.
Er zijn nog wel wat andere laders maar dan zit je al gauw aan £0.70.
Inmiddels is het mysterie van de verdwenen Chargeplacescotland laders opgelost, ze zijn er nog maar zijn overgenomen door EZO inclusief nog aardig wat oude chademo laders. Nog niet allemaal maar ze zitten in een migratieproces: https://scotlandchargers....phase-1-charger-migration
Wat wel jammer is is dat de prijzen omhoog gaan, al zijn ze voor de UK alsnog redelijk te noemen; met name AC voor £0.55 is ok. DC is duurder met £0.75 ofwel €0.86
Het gekke is dat met Electroverse zowel AC als DC £0.66 zijn, in dit geval is Electroverse voor AC dus gewoon te duur, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Met DC krijg je juist een beetje korting.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 26-04-2026 13:26 ]


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:34
ASW1 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:29:
[...]

Inmiddels is het mysterie van de verdwenen Chargeplacescotland laders opgelost, ze zijn er nog maar zijn overgenomen door EZO inclusief nog aardig wat oude chademo laders. Nog niet allemaal maar ze zitten in een migratieproces: https://scotlandchargers....phase-1-charger-migration
Wat wel jammer is is dat de prijzen omhoog gaan, al zijn ze voor de UK alsnog redelijk te noemen; met name AC voor £0.55 is ok. DC is duurder met £0.75 ofwel €0.86
Het gekke is dat met Electroverse zowel AC als DC £0.66 zijn, in dit geval is Electroverse voor AC dus gewoon te duur, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Met DC krijg je juist een beetje korting.
Leuke trip!
En stoer met EV.
Ik lees je verslagen met grote interesse. Ik vermoed dat ik nog wel een keer met de caravan in Schotland ga toeren.
3 jaar geleden was dat (op basis van wat ik gelezen heb) nog best lastig omdat je geen pasje kon krijgen op het Schotse netwerk. Vorig jaar op basis van verhalen al een stuk beter.
Ik lees je verslagen dus met grote interesse.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Stefannn schreef op maandag 27 april 2026 @ 06:57:
[...]

Leuke trip!
En stoer met EV.
Ik lees je verslagen met grote interesse. Ik vermoed dat ik nog wel een keer met de caravan in Schotland ga toeren.
3 jaar geleden was dat (op basis van wat ik gelezen heb) nog best lastig omdat je geen pasje kon krijgen op het Schotse netwerk. Vorig jaar op basis van verhalen al een stuk beter.
Ik lees je verslagen dus met grote interesse.
Electroverse heeft een goede 'dekking' al is het maar om te zien waar de laders zijn.
Dat zijn er niet veel langs de noordwestkust, maar er zijn er genoeg.
De afstanden verkijk je je op, in positieve zin. Je bent wel lang onderweg qua tijd, maar de snelheid en verbruik liggen laag. Veel haast zul je niet hebben als je hier onderweg bent dus dat de meeste snelladers niet verder komen dan 30-50 kW is niet zo'n punt. Je moet wel in de gaten houden of laders niet buiten werking zijn en genoeg reserve overhouden voor als dat zo is. De meeste laadlocaties zijn erg klein. Veel AC laders zijn wel als 22kW gerated, helaas kan onze Peugeot maar 11kW.

Ik ben benieuwd hoe het er in de zomermaanden uit ziet wanneer er veel Engelsen uit de grote steden komen, denk dat het best druk zou kunnen zijn. Deze tijd van het jaar zie je weinig auto's bij de laders.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 27-04-2026 09:28 ]


  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:34
ASW1 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:12:
[...]

Electroverse heeft een goede 'dekking' al is het maar om te zien waar de laders zijn.
Dat zijn er niet veel langs de noordwestkust, maar er zijn er genoeg.
De afstanden verkijk je je op, in positieve zin. Je bent wel lang onderweg qua tijd, maar de snelheid en verbruik liggen laag. Veel haast zul je niet hebben als je hier onderweg bent dus dat de meeste snelladers niet verder komen dan 30-50 kW is niet zo'n punt. Je moet wel in de gaten houden of laders niet buiten werking zijn en genoeg reserve overhouden voor als dat zo is. De meeste laadlocaties zijn erg klein. Veel AC laders zijn wel als 22kW gerated, helaas kan onze Peugeot maar 11kW.

Ik ben benieuwd hoe het er in de zomermaanden uit ziet wanneer er veel Engelsen uit de grote steden komen, denk dat het best druk zou kunnen zijn. Deze tijd van het jaar zie je weinig auto's bij de laders.
ik was er in juni 2018 met een benzine auto.
Extreem druk.
We waren gewend om niks vooraf te boeken en eind van de dag een hotel te zoeken. Dat ging toen compleet niet. Isle of Skye was compleet volgeboekt voor komende 4 dagen.
We hebben toen het plan moeten veranderen en direct de heel vakantie vooruit geboekt.
We vroegen het nog aan de lokale bevolking en die beaamde dat Schotland in de zomer letterlijk OVERladen is met tourisme.
En dat was 2018......

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Stefannn schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:38:
[...]

ik was er in juni 2018 met een benzine auto.
Extreem druk.
We waren gewend om niks vooraf te boeken en eind van de dag een hotel te zoeken. Dat ging toen compleet niet. Isle of Skye was compleet volgeboekt voor komende 4 dagen.
We hebben toen het plan moeten veranderen en direct de heel vakantie vooruit geboekt.
We vroegen het nog aan de lokale bevolking en die beaamde dat Schotland in de zomer letterlijk OVERladen is met tourisme.
En dat was 2018......
Er is idd weinig toeristische infrastructuur omdat het sowieso heel dunbevolkt is, en het is al heel snel gewoon 'vol'. Mijn opmerking was overigens specifiek over de laadinfra, want de locals hier rijden nog nauwelijks electrisch. Engelsen uit de grote steden wel, dus ik ben benieuwd naar eventuele laadfiles in de zomer hier.

Sommige plaatsjes lijkt het alsof er 3 laders beschikbaar zijn, maar dat is dan gewoon zo'n antieke tripel lader inclusief Chademo bij de plaatselijke community hallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfBbHn2ICqGRoxByMAxkIpfdhmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nciV7KHRyJWvLUtrPKfopHdf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 27-04-2026 10:21 ]


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
Wij zitten deze zomer een week in The Lake District en een week in The Cotswolds.
Ik kijk af en toe naar de beschikbare laders en dat valt niet zo mee...
Snelladers zijn er amper, maar wel hier en daar wat 11 of 22kW laders bij een winkelcentrum of zo.

Maar soms zag ik een lader nabij ons verblijf die nu weer weg is. Bizar.

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik deelde eerder al mijn ervaring van rijden per EV naar Polen, vandaag weer een nieuwe ervaring.

Dat elektrisch rijden is wel een dingetje in Polen. Je ziet er relatief weinig elektrische auto's rijden, en de snellaadvoorzieningen zijn nog niet lekker door ontwikkeld en soms ook aan de prijs. Elocity is doorgaans wel leuk geprijsd.

Nu een stukje binnendoor gereden (doen we graag, want dan zien we lekker veel), naar een snellader bij het vliegveld van Krakau. Helemaal weggestopt achter de wasstraat van een tankstation, waar taxi's staan te wachten op klanten. Die verwachten natuurlijk niemand die gaat laden. Even opgeladen, zodat we de komende dagen ook weer de hort op kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiYu4Rpw5VhTZg_vCQA04j_SbxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Fsm64u5jjjbbgqt72vIbGa2.jpg?f=fotoalbum_large

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Oppo Find X9 Ultra, Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air


  • Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-06 13:41
De hoge prijzen in landen waar alles toch vrij goedkoop is vielen me ook op toen ik in de Balkan eens rondkeek.
Is het hier in Frankrijk een stuk leuker, als je een station van IE Charge kan vinden waar ze de slangen nog niet van gejat hebbben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En0a6UqvJgHcJsASVg_DER1mlCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjYSHfWsN26OzTiZ3y7HFH3m.jpg?f=fotoalbum_large

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:10
Tommie12 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:35:
Wij zitten deze zomer een week in The Lake District en een week in The Cotswolds.
Ik kijk af en toe naar de beschikbare laders en dat valt niet zo mee...
Snelladers zijn er amper, maar wel hier en daar wat 11 of 22kW laders bij een winkelcentrum of zo.

Maar soms zag ik een lader nabij ons verblijf die nu weer weg is. Bizar.
Lake district is ook dunbevolkt en heel toeristisch/druk in de zomer, zal ook best druk aan de laders kunnen worden.
Zie wel dat er peperdure Instavolt snelladers zijn op 2 locaties, ruim een euro per kWh.
Ik zou gewoon bij de laatste Ionity nog een keer flink volladen, eenmaal op locatie zul je vermoedelijk toch niet veel rijden (wij niet iig). Laden als het kan en auto niet te leeg rijden zodat je wat speling overhoudt. Het laden een beetje betaalbaar houden is de grootste uitdaging in de UK.

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
Voor het eerst drukte meegemaakt bij het laden. Ik was gisteren op weg naar Luxemburg en had Tignee oostelijk van Luik in de planning staan maar het was daar continu bezet. Dus maar geladen bij Tesla bij de Dwaze Herder onder Maastricht maar ook daar bijna alles bezet maar wel vrije plaatsen. Aangekomen bij Baraque de Fraiture en daar was bij Fastned ook alles bezet, bij Ionity aldaar wel genoeg plaats. Kortom, het wordt drukker of was het soms een vakantieweek, maar dan op een maandag.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:35
ASW1 schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:57:
[...]

Lake district is ook dunbevolkt en heel toeristisch/druk in de zomer, zal ook best druk aan de laders kunnen worden.
Zie wel dat er peperdure Instavolt snelladers zijn op 2 locaties, ruim een euro per kWh.
Ik zou gewoon bij de laatste Ionity nog een keer flink volladen, eenmaal op locatie zul je vermoedelijk toch niet veel rijden (wij niet iig). Laden als het kan en auto niet te leeg rijden zodat je wat speling overhoudt. Het laden een beetje betaalbaar houden is de grootste uitdaging in de UK.
Wij doen nogal wat uitstapjes, maar dat zijn meestal geen enorme afstanden.
Het zal idd laden worden wanneer mogelijk

Sony A7 iv en wat recycled glas


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:40
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:07:
Kortom, het wordt drukker of was het soms een vakantieweek, maar dan op een maandag.
Alle scholen zijn vrij in Nederland + Koningsdag in Nederland.

  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
jongetje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:27:
[...]

Alle scholen zijn vrij in Nederland + Koningsdag in Nederland.
Ja klopt, dus drukte in NL had ik wel verwacht maar de drukte in België toch niet echt. Maar gelukkig nergens hoeven wachten. :)

In Baraque de Fraiture bij Ionity nog een Nederlander gesproken daar met een ID-buz met caravan stond te laden. Ging prima zonder afkoppelen. Het verbruik viel hem nog mee 32kWh/100km en dat met die ID-buz en een flinke caravan erachter. Hij had de buz nog maar pas en wilde wat ervaring op doen voor de zomer en was goed bevallen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 16:38
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:07:
Dus maar geladen bij Tesla bij de Dwaze Herder onder Maastricht maar ook daar bijna alles bezet maar wel vrije plaatsen.
Kom daar vaak als we naar Limburg gaan maar heb daar nog nooit drukte ervaren, volgende keer toch maar wel even van tevoren kijken aangezien ik 2 plekken gebruik om te laden. Normaliter rijd ik er blind heen.

  • Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 16:05
jongetje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:27:
[...]

Alle scholen zijn vrij in Nederland + Koningsdag in Nederland.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:19:
[...]

Ja klopt, dus drukte in NL had ik wel verwacht maar de drukte in België toch niet echt. Maar gelukkig nergens hoeven wachten. :)

In Baraque de Fraiture bij Ionity nog een Nederlander gesproken daar met een ID-buz met caravan stond te laden. Ging prima zonder afkoppelen. Het verbruik viel hem nog mee 32kWh/100km en dat met die ID-buz en een flinke caravan erachter. Hij had de buz nog maar pas en wilde wat ervaring op doen voor de zomer en was goed bevallen.
In Franstalig België is gisteren de Vacances de printemps van start gegaan. Alle scholen in Wallonië hebben dus ook vrij.

  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Zaterdag ook weer teruggereden uit München, nu een andere route ivm nog een stop over in het zuiden des Lands.
We namen zodoende de route via Karlsruhe en dan omhoog (A5).
Ik had nog een abo van ionity lopen via mobilize, maar op de dag van vertrek pas georiënteerd op de mogelijkheden.

Bleek dat langs die kant er vooral kleine laadpunten waren.
Dat resulteerde dan ook in m’n eerste laadfile bij Bruchsal Ost.
Maar 6 stalls en net was de laatste vlak voor ons bezet.
Toen maar gewacht, na 10 minuten kwamen er weer 2 vrij.
Laden ging vervolgens vlekkeloos en het was de enige benodigde stop. :)

Toch bevestigt dit mijn voorkeur voor grotere locaties, 6 stalls is niet meer van deze tijd. Dat moet minimaal het dubbele zijn imo.

Verbruik weer 17,5 kWh/100km met ACC op 130. Het reed wel vlotter door dan de heenweg, minder last van vrachtwagens en baustelles!

@PeterZ(on) zag je bij de Dwaze Herder ook de nieuwe Electra laders?
Ze staan in de app, maar heb ze nog niet gezien en vorig jaar waren ze er iig nog niet. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
@PeterZ(on) zag je bij de Dwaze Herder ook de nieuwe Electra laders?
Ze staan in de app, maar heb ze nog niet gezien en vorig jaar waren ze er iig nog niet. ;)
Jazeker, alle vier waren ook bezet toen kwam. Maar een aantal minuten later waren er weer twee vrij.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Mooi!
Als er weer een actie is wil ik komende zomervakantie eens proberen alleen op Electra naar Spanje te rijden.
Die hebben lekker lage tarieven. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

Puppetmaster schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:19:
Zaterdag ook weer teruggereden uit München, nu een andere route ivm nog een stop over in het zuiden des Lands.
We namen zodoende de route via Karlsruhe en dan omhoog (A5).
Ik had nog een abo van ionity lopen via mobilize, maar op de dag van vertrek pas georiënteerd op de mogelijkheden.

Bleek dat langs die kant er vooral kleine laadpunten waren.
Dat resulteerde dan ook in m’n eerste laadfile bij Bruchsal Ost.
Maar 6 stalls en net was de laatste vlak voor ons bezet.
Toen maar gewacht, na 10 minuten kwamen er weer 2 vrij.
Laden ging vervolgens vlekkeloos en het was de enige benodigde stop. :)

Toch bevestigt dit mijn voorkeur voor grotere locaties, 6 stalls is niet meer van deze tijd. Dat moet minimaal het dubbele zijn imo.

Verbruik weer 17,5 kWh/100km met ACC op 130. Het reed wel vlotter door dan de heenweg, minder last van vrachtwagens en baustelles!

@PeterZ(on) zag je bij de Dwaze Herder ook de nieuwe Electra laders?
Ze staan in de app, maar heb ze nog niet gezien en vorig jaar waren ze er iig nog niet. ;)
Eens! In Frankrijk zie ik nu ook dat ze kleine locaties flink uitbreiden. In Duitsland gaat dat een stuk trager. Sowieso zitten ze daar volgens mij nog steeds met die prehistorische discussie over wie laadpalen zou mogen exploiteren, zodat er in de praktijk langs de snelweg maar weinig gebeurt.

Ik ben toch malle pietje niet!


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:01:
[...]


Eens! In Frankrijk zie ik nu ook dat ze kleine locaties flink uitbreiden. In Duitsland gaat dat een stuk trager. Sowieso zitten ze daar volgens mij nog steeds met die prehistorische discussie over wie laadpalen zou mogen exploiteren, zodat er in de praktijk langs de snelweg maar weinig gebeurt.
Dankzij die prehistorische Europese aanbestedingswet. In Duitsland zijn hier al hele rechtzaken over gevoerd. Lang leve de 'vrije markt' en concurrentie tussen laadpaalaanbieders en brandstofverkopers. :'(

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

Pr088 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:07:
[...]


Dankzij die prehistorische Europese aanbestedingswet. In Duitsland zijn hier al hele rechtzaken over gevoerd. Lang leve de 'vrije markt' en concurrentie tussen laadpaalaanbieders en brandstofverkopers. :'(
Ik weet niet goed genoeg hoe het zit, maar als het zou liggen aan een Europese aanbestedingswet, dan zou dit probleem niet alleen in Duitsland spelen en volgens mij is dat wel het geval. Lijkt toch een Duitse discussie waarbij de fossiele sector aan het langste eind trekt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 145 ... 154 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.