• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:34
JTHZZ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:54:
[...]

Hangt natuurlijk helemaal van de aannames af. In het buitenland rij je wat sneller op de snelweg en zit je al snel aan 20kWh of 7l per 100km. Bij 0,50€/kWh dus 10€ per 100km voor de EV. Voor benzine is het 10,50€ als de benzine 1,50€ kost. Is de benzine duurder dan kom je dus hoger uit maar als je auto wat zuiniger is of je rijd diesel dan kom je weer lager uit. En als je EV zuiniger is of het is winter, dan kom je weer anders uit. Je kunt het denk ik alle kanten op rekenen. En als je dan ook nog niet alleen brandstof/stroom rekent wordt het nog weer complexer. Kun je hier denk ik pagina’s mee vullen.
Uiteindelijk moet je naar je jaarlijkse kosten kijken en niet die paar vakanties. En dan is de EV eigenlijk altijd goedkoper qua brandstof/stroom.
Yo.
Volgende keer zet ik er bij; 'Uitzonderingen daargelaten'

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:49
markjanssen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb vorig jaar het ionity abbo van Mobilize gebruikt... ga volgende week weer eens een lange rit maken, maar op dit moment lukt het me niet (op 2 telefoons) om het abbo af te sluiten, na invullen van mijn factuuradres blijft de submit knop niets doen) Meer mensen hier last van ?
Op het Duitse forum werd hier een paar weken ook melding van gemaakt dat men geen abo kon afsluiten maar anderen konden weer wel. Dus niet definitief zo lijkt het, misschien eens uitloggen en/of app vernieuwen en dan nog eens proberen. Ik wil het abo eind deze week afsluiten, ben benieuwd.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
In de meivakantie voor het eerst met een EV naar zuid Italië. Zag wel al veel tesla en Ionity laadpalen onderweg. Het is met een tesla M3, ik ben heel benieuwd. Maar even hier uitspitten wat voor pasjes je voor de zekerheid nodig hebt.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-03 21:46

EDB

Vandaag geladen bij de net geopende Tesla supercharger in Torrent bij Valencia.
Ik reed de smalle ingang eerst voorbij. Gedraaid en toen bleek een Spanjaard geparkeerd voor de in/uitrit naar het terrein, vandaar dat ik ‘m gemist had. Gelukkig zat er iemand in de auto die na wat toeteren toch maar vertrok. De drempel naar het terrein is eigenlijk te hoog voor lage auto’s. Heel voorzichtig is het te doen.
Ernaast de IONITY die al heel lang klaar lijkt maar nog steeds niet functioneel is. Deze heeft een aparte in en uitrit maar dezelfde hoge drempel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymp2KsOgngl2GiAejPx2VyUGleE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8wUBMaF5YA0ucJhZ7FgS4z4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pluGJxhUPS16rpta2nd2VKkQwYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/629vBZcybUalbfl3ViYlKKvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt6DMHpHKUZ42tohS9dT-fLayIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g71AyurhSAIKkJQBfb498Ox6.jpg?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:37
PeterZ(on) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:55:
Dat is zo, maar met steeds uitvallende laders kan ik niet vooraf plannen. Want ik wil dan een geplande route rijden en heb dan geen zin om en-route mijn laadplanning om te gooien omdat er ineens een locatie op rood staat.
En het is helemaal zuur wanneer jij degene moet zijn die ze vertelt dat die locatie buiten gebruik is...........

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:56
Wij zijn net terug van een weekje wintersport in Oostenrijk. We reden met een Volvo XC40 P8 uit 2021. Het is ons weer goed bevallen om met een EV te reizen.

Op de heenreis reden we in de nacht van vrijdag op zaterdag. De laadstops heb ik gebruikt om telkens een half uurtje te slapen. En we hebben een keer van chauffeur gewisseld, zodat ik wat langer kon slapen. In de nacht is het rustig bij de laadstations, dus totaal geen Ladestau.

De terugreis was op zondag. We hadden gehoopt op rustig verkeer, maar we kwamen toch in verschillende files. Het Zillertal uit naar de Inntalautobahn is blijkbaar ook op zondag een probleem en bij München en Ingolstadt hadden we ook vertraging. Maar opnieuw geen Ladestau gehad.

Een paar bijzonderheden:

Op de heenweg wilde ik laden bij Aurach langs de A3. Op de borden langs de weg staat de lader aangegeven en op de parkeerplaats kun je ook borden volgen om de lader te vinden. Maar daar zit een hoes overheen met de tekst “Coming soon”. 8)7

Toen zijn we maar doorgereden naar de Tesla Supercharger in Tennenlohe. Om de laders te beschermen liggen er balken voor. Tesla’s hebben zo’n lange oversteek achter dat de laadkabel aangesloten kan worden als de auto met de achterwielen tegen de balk aan staat. Maar een XC40 heeft een korte oversteek en de beruchte korte kabels van de Supercharger komen niet in de buurt van de laadpoort. Ik moest met de achterwielen over de balk heen om de kabel te kunnen aansluiten. Ik moest zoveel “gas” geven dat de auto over de balk ging, maar ook voorkomen dat ik alsnog de lader omver zou rijden. Dat was een spannende actie!

Hier nog een impressie van hoe druk het bij de laders was op zondag rond 18:00 uur. Dit is trouwens niet Tennenlohe, maar Kirchheim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0cl36xV1jOHe4MnEDvHWMhTc90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYXrSVuppDtW0shbnpzlqJc4.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
Venomer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:44:
Wij zijn net terug van een weekje wintersport in Oostenrijk. We reden met een Volvo XC40 P8 uit 2021. Het is ons weer goed bevallen om met een EV te reizen.

Op de heenreis reden we in de nacht van vrijdag op zaterdag. De laadstops heb ik gebruikt om telkens een half uurtje te slapen. En we hebben een keer van chauffeur gewisseld, zodat ik wat langer kon slapen. In de nacht is het rustig bij de laadstations, dus totaal geen Ladestau.

De terugreis was op zondag. We hadden gehoopt op rustig verkeer, maar we kwamen toch in verschillende files. Het Zillertal uit naar de Inntalautobahn is blijkbaar ook op zondag een probleem en bij München en Ingolstadt hadden we ook vertraging. Maar opnieuw geen Ladestau gehad.

Een paar bijzonderheden:

Op de heenweg wilde ik laden bij Aurach langs de A3. Op de borden langs de weg staat de lader aangegeven en op de parkeerplaats kun je ook borden volgen om de lader te vinden. Maar daar zit een hoes overheen met de tekst “Coming soon”. 8)7

Toen zijn we maar doorgereden naar de Tesla Supercharger in Tennenlohe. Om de laders te beschermen liggen er balken voor. Tesla’s hebben zo’n lange oversteek achter dat de laadkabel aangesloten kan worden als de auto met de achterwielen tegen de balk aan staat. Maar een XC40 heeft een korte oversteek en de beruchte korte kabels van de Supercharger komen niet in de buurt van de laadpoort. Ik moest met de achterwielen over de balk heen om de kabel te kunnen aansluiten. Ik moest zoveel “gas” geven dat de auto over de balk ging, maar ook voorkomen dat ik alsnog de lader omver zou rijden. Dat was een spannende actie!

Hier nog een impressie van hoe druk het bij de laders was op zondag rond 18:00 uur. Dit is trouwens niet Tennenlohe, maar Kirchheim.

[Afbeelding]
Zal je maar gebeuren dat je even die lader eruit rijdt 🤣

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:34
Venomer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:44:
Toen zijn we maar doorgereden naar de Tesla Supercharger in Tennenlohe. Om de laders te beschermen liggen er balken voor.
Regor schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:52:
Zal je maar gebeuren dat je even die lader eruit rijdt 🤣
Is in Breda en Middelburg ook, als ik moet/ga laden daar, en het is niet druk, ga ik dwars staan.
Kost uiteraard 2 plaatsen maar goed, de keren dat ik ging laden stonden er hoogstens 2 andere te laden dus geen probleem verder.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:56
Nog een aanvulling op mijn post: ga in Duitsland niet laden bij een Raststätte, maar bij een Autohof. Daar staan veel meer laders.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
@Venomer Dat herken ik ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cda8CVcrrlFSHymwrvApuZGq4Fc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FfW0yc283Rvz5DhhraGPcJgq.jpg?f=user_large

Leuk als hij net over de drempel heen zit en steeds meer naar achteren zakt als je je rem lost :+

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Op het Duitse forum werd hier een paar weken ook melding van gemaakt dat men geen abo kon afsluiten maar anderen konden weer wel. Dus niet definitief zo lijkt het, misschien eens uitloggen en/of app vernieuwen en dan nog eens proberen. Ik wil het abo eind deze week afsluiten, ben benieuwd.
Ja, had het al eens geprobeerd op een andere telefoon, dat hielp niet... daarna nog eens opnieuw op een reinstall op mijn main telefoon, nog steeds geen succes. Toen een poging waarbij ik 'search' gebruikte voor het ingeven van een adres (en die een compleet verkeerd adres auto-fillde) en dat werkte, een abbo kunnen afsluiten, en daarna alsnog mijn juiste adres kunnen invoeren.

Laten we het erop houden dat de app nog wat scherpje kantjes heeft ;) Mijn Abbo loopt in ieder geval weer voor deze maand.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:49
markjanssen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:31:
[...]

Ja, had het al eens geprobeerd op een andere telefoon, dat hielp niet... daarna nog eens opnieuw op een reinstall op mijn main telefoon, nog steeds geen succes. Toen een poging waarbij ik 'search' gebruikte voor het ingeven van een adres (en die een compleet verkeerd adres auto-fillde) en dat werkte, een abbo kunnen afsluiten, en daarna alsnog mijn juiste adres kunnen invoeren.

Laten we het erop houden dat de app nog wat scherpje kantjes heeft ;) Mijn Abbo loopt in ieder geval weer voor deze maand.
Das mooi, dat geeft de burger moed dat het bij mij dan ook zou moeten lukken. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:33
JTHZZ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:54:
[...]

Hangt natuurlijk helemaal van de aannames af. In het buitenland rij je wat sneller op de snelweg en zit je al snel aan 20kWh of 7l per 100km. Bij 0,50€/kWh dus 10€ per 100km voor de EV. Voor benzine is het 10,50€ als de benzine 1,50€ kost. In sommige buitenlanden is dat haalbaar. Is de benzine duurder dan kom je dus hoger uit maar als je auto wat zuiniger is of je rijd diesel dan kom je weer lager uit. En als je EV zuiniger is of het is winter, dan kom je weer anders uit. Je kunt het denk ik alle kanten op rekenen. En als je dan ook nog niet alleen brandstof/stroom rekent wordt het nog weer complexer. Kun je hier denk ik pagina’s mee vullen.
Uiteindelijk moet je naar je jaarlijkse kosten kijken en niet die paar vakanties. En dan is de EV eigenlijk altijd goedkoper qua brandstof/stroom.
Tsja, je moet je inderdaad vooral niet focussen op die één of twee vakantieritten.
Ik laad 90% van de tijd bij mij thuis, en de gemiddelde kost van mijn stroom is < 0.15 €/kWh (in februari was het 0.166 €/kWh)
Knul schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Exact dezelfde auto hier, ID.7 Pro Limited Edition met 77kWh accu. Leuk vergelijk als je vooraf wél een abonnement afsluit bij Ionity. Kan overigens 'gewoon' via de VW app via WeCharge. Dan kan je ook gebruik maken van plug 'n charge, ideaal.

Gereden: 2100km
Verbruik: 484kWh
Gemiddeld verbruik: 24,6kWh/100km
Kosten: €205,37

Duurste laadbeurten (2x) waren bij het hotel in Oostenrijk, daar mocht ik even €0,67 per kWh aftikken. Bij de snelladers was het €0,39.

Ter vergelijking, dit waren de kosten van mijn vorige auto:

Gereden: 2519km
Verbruik: 159 liter diesel
Gemiddeld verbruik: 1:16.1
Kosten: €258,76
Ik zal nooit een abonnement bij Ionity nemen, net omdat er zoveel anderen zijn die er een abonnement nemen en dan alleen daar stoppen omdat het goedkoper is. Ik heb al twee tests van LaChaineEV geupload hier, die aantonen dat er vooral laadfiles bij Ionity zijn, en dat je op andere plekken niet moet wachten. Ik verkies de autostrade te verlaten, en te laden aan een supermarkt of een commercieel centrum.
Maar dat is ieder zijn keus natuurlijk

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:00
markjanssen schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb vorig jaar het ionity abbo van Mobilize gebruikt... ga volgende week weer eens een lange rit maken, maar op dit moment lukt het me niet (op 2 telefoons) om het abbo af te sluiten, na invullen van mijn factuuradres blijft de submit knop niets doen) Meer mensen hier last van ?
Ah…
Net even geprobeerd.
Ik heb de mobilize pas zonder Renault sinds eind 2023 en ik heb meermalen abonnement gestart en gestopt.
Net geklikt op: account/mobilize charge pass..
Ik krijg een “the service is unavailable for the moment” melding.
Zowel op wifi als op mobiele data (dat was voorheen nog wel eens verschillend).
Tja….
Het zou een storing kunnen zijn. In het verleden zijn er heel veel storingen geweest.
Kan echter ook echt wel zijn dat ze het gebruik zonder geldige VIN nu echt hebben afgesloten.

Dank voor het melden. Ik weet nu dat ik ruim voor mijn volgende trip een alternatief moet zoeken. Als het nonfunctional blijft neem ik dan denk ik een Ionity abonnement met pasje. Dan moet ik dat wel ruim van te voren aanvragen als ik de pas op tijd wil hebben.

Komende dagen nog een paar keer proberen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:41
Stefannn schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Ah…
Net even geprobeerd.
Ik heb de mobilize pas zonder Renault sinds eind 2023 en ik heb meermalen abonnement gestart en gestopt.
Net geklikt op: account/mobilize charge pass..
Ik krijg een “the service is unavailable for the moment” melding.
Zowel op wifi als op mobiele data (dat was voorheen nog wel eens verschillend).
Tja….
Het zou een storing kunnen zijn. In het verleden zijn er heel veel storingen geweest.
Kan echter ook echt wel zijn dat ze het gebruik zonder geldige VIN nu echt hebben afgesloten.
Hoe ver kom je in het proces?
Ik kom tot het betaalscherm met mijn creditcardgegevens en een tick box voor akkoord met de voorwaarden.
Verder durf ik niet te gaan omdat ik dan misschien 5 piek kwijt ben :)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
sdgs schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 06:33:
[...]
Ik zal nooit een abonnement bij Ionity nemen, net omdat er zoveel anderen zijn die er een abonnement nemen en dan alleen daar stoppen omdat het goedkoper is. Ik heb al twee tests van LaChaineEV geupload hier, die aantonen dat er vooral laadfiles bij Ionity zijn, en dat je op andere plekken niet moet wachten. Ik verkies de autostrade te verlaten, en te laden aan een supermarkt of een commercieel centrum.
Maar dat is ieder zijn keus natuurlijk
Nu 2x een lange rit naar het buitenland gehad en geen laadfiles gehad. Ik reis wel altijd buiten het hoogseizoen, dus YMMV :)

Ik wil zo snel mogelijk op mijn bestemming zijn, dus laden bij een supermarkt of commercieel centrum ga ik niet doen.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:53
Regor schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:24:
In de meivakantie voor het eerst met een EV naar zuid Italië. Zag wel al veel tesla en Ionity laadpalen onderweg. Het is met een tesla M3, ik ben heel benieuwd. Maar even hier uitspitten wat voor pasjes je voor de zekerheid nodig hebt.
Met Electroverse kom je een heel end. Relatief goedkoop snelladen bij Free to X kun je met de Duitse EWE Go app/pas. De pas sturen ze volgens mij alleen naar Duitsland, maar daar is een workaround voor: https://mailboxde.com

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.