Die heb ik telkens betaald dus dat weet ik niet
Ik heb ook gepland om naar de Costwolds en the Lake District te gaan.Maximus schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:38:
Wij gaan deze zomer met de Model Y naar Engeland. Specifiek Londen, de cotswolds, bath en weer terug.
Na veel lezen heb ik een Electroverse pas gehaald, heb mijn eigen Shell Recharge van de zaak en de Tesla Superchargers. Zijn er dan zaken die ik vergeten ben en aanvullend nog zou moeten regelen?
Meer dan de SuC, de kaart van Numobi/50five en een eigen Shell en Plugsurfing card neem ik niet mee.
Moet wel nog de registraties etc doen. En de ETA...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Herkenbaar. Dit stelt wel gerust. Moet alleen de registratie in Londen nog doen. ETA’s stelt niets voor. Voelt alleen weer nutteloos: 20 piek betalen pp voor iets aanvullends.Tommie12 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Ik heb ook gepland om naar de Costwolds en the Lake District te gaan.
Meer dan de SuC, de kaart van Numobi/50five en een eigen Shell en Plugsurfing card neem ik niet mee.
Moet wel nog de registraties etc doen. En de ETA...
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
tip: je kan je (Eneco) MTC pas ook koppelen aan je Tesla account, kan je laden bij Tesla via MTC en niet via je eigen credit cardMWDKing schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor het delen van de tip!
Ik ga over 1,5 week voor 3 maanden naar Spanje/Portugal met een vouwwagen achter de Model Y (2024 model LFP). Van mijn werk heb ik een europese laadpas van MTC, met een EU logotje, maar als ik hun app (EU Laadpas) gebruik zie ik nauwelijke (ondersteunde?) laadpalen, terwijl er wel degelijk palen zijn.
Heb jij toevallig ervaring met de MTC laadpas in Portugal en/of Spanje?
Jaren geleden ooit met de auto naar London. We hadden een huisje gehuurd net buiten de 'congestion zone'. Overdag hebben we Londen verkend met metro, maar ik wou 's avonds toch eens met de auto door de stad.Maximus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
[...]
Herkenbaar. Dit stelt wel gerust. Moet alleen de registratie in Londen nog doen. ETA’s stelt niets voor. Voelt alleen weer nutteloos: 20 piek betalen pp voor iets aanvullends.
Toen moest je de congestion tax enkel betalen tussen 8 en 18h. Na 20h valt het verkeer nogal mee, en toen heb ik zowat de hele stad doorkruist per auto. We zijn oa langs Harrods, the Tower Bridge en het paleis per auto gereden. Was een leuke ervaring.
Nog een tip voor Londen-gangers (hier al eens eerder genoemd): http://justpark.com
Je kunt dan iemands oprit boeken om je auto te parkeren. Dat kan in Londen flink wat parkeerkosten schelen. Ik heb geen aandelen in dit bedrijf, maar heb het al wel een paar keer succesvol gebruikt.
Je kunt dan iemands oprit boeken om je auto te parkeren. Dat kan in Londen flink wat parkeerkosten schelen. Ik heb geen aandelen in dit bedrijf, maar heb het al wel een paar keer succesvol gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 30-03-2026 11:17 ]
Ik heb vorig jaar de ETA aangevraagd, alleen nu is mijn paspoort verlopen en met een nieuw paspoort moet je ook weer een nieuwe ETA aanvragen.Maximus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
[...]
Herkenbaar. Dit stelt wel gerust. Moet alleen de registratie in Londen nog doen. ETA’s stelt niets voor. Voelt alleen weer nutteloos: 20 piek betalen pp voor iets aanvullends.
Pro-tip: als je paspoort bijna verlopen is kun je beter eerst je paspoort vernieuwen en dan pas de ETA aanvragen.
ULEZ registratie is gratis en met een elektrische auto betaal je dan ook niets (al wordt er kennelijk niet op gehandhaafd zou ik het risico liever niet nemen). Er worden onder andere foto's van je auto gevraagd, van buiten en van binnen. Duurde bij mij geloof ik een week voordat het was goedgekeurd.
[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 30-03-2026 12:18 ]
Ellendig aanvraagproces, want met de iPad werkt het niet. Dan krijg je errors als je de fotos moet uploaden. Nu maar op de laptop gedaan, dan werkt 't wel. We gaan 't horen.ASW1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:14:
[...]
Ik heb vorig jaar de ETA aangevraagd, alleen nu is mijn paspoort verlopen en met een nieuw paspoort moet je ook weer een nieuwe ETA aanvragen.![]()
Pro-tip: als je paspoort bijna verlopen is kun je beter eerst je paspoort vernieuwen en dan pas de ETA aanvragen.
ULEZ registratie is gratis en met een elektrische auto betaal je dan ook niets (al wordt er kennelijk niet op gehandhaafd zou ik het risico liever niet nemen). Er worden onder andere foto's van je auto gevraagd, van buiten en van binnen. Duurde bij mij geloof ik een week voordat het was goedgekeurd.
PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Goede tip, maar ik heb een zakelijke leaseauto van Ayvens en volgens mij is dit al het geval. Althans, mijn eigen creditcard zit wél aan mijn Tesla account (en betaal ik bijv. mijn premium abbo mee), maar voor het superchargen wordt er niks ingehouden op de creditcard. Volgens Ayvens gaat die rekening direct naar werkgever oid (of dus via MTC buiten mijn gezichtsveld).Bart_GR schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:50:
[...]
tip: je kan je (Eneco) MTC pas ook koppelen aan je Tesla account, kan je laden bij Tesla via MTC en niet via je eigen credit cardHopNotch in 'Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederland uit'
@True ik las in het ID.7 topic dat je naar Italië bent gereden zonder problemen met laden. Wij gaan over twee maanden naar Corsica met de EV, mag ik vragen welke laadpassen je gebruikte voor die reis?
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Zie: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" of True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"Crusader schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:34:
@True ik las in het ID.7 topic dat je naar Italië bent gereden zonder problemen met laden. Wij gaan over twee maanden naar Corsica met de EV, mag ik vragen welke laadpassen je gebruikte voor die reis?
In het kort, de baas verplicht een BEV dus eigenlijk gewoon altijd met de zakelijke Shell Recharge. En zal menigeen in dit topic van gaan steigeren want dat is zeker niet altijd de goedkoopste (zeg gerust, nooit). Een enkele keer rechtstreeks met de creditcard en daar waar ik er eentje zag (of van te voren even had uitgestippeld) een Tesla SuC.
Simpel gezegd is mijn redenatie hierin: met een tankpas zou ik ook aan de snelweg tanken als het moet op vakantie en met een laadpas is dat eigenlijk niet anders. En juist alles van te voren uitzoeken is een sport an sich, maar daar wilde ik juist niet aan; het moet gewoon werken.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het red zónder laadpas: betaalpas voor de snelladers en de Tesla app voor SuCs (of ook een betaalpas bij v4 SuCs), maar de Shell (of ik denk ANWB) gaat bijna overal werken als het moet. Wellicht nog één pas uitzoeken die wat goedkoper is, dat zou je wellicht nog een paar tientjes kunnen schelen op de hele vakantie - of een Tesla abonnement nemen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ik snap je niet helemaal.True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:54:
[...]
Zie: True in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" of True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
In het kort, de baas verplicht een BEV dus eigenlijk gewoon altijd met de zakelijke Shell Recharge. En zal menigeen in dit topic van gaan steigeren want dat is zeker niet altijd de goedkoopste (zeg gerust, nooit). Een enkele keer rechtstreeks met de creditcard en daar waar ik er eentje zag (of van te voren even had uitgestippeld) een Tesla SuC.
Simpel gezegd is mijn redenatie hierin: met een tankpas zou ik ook aan de snelweg tanken als het moet op vakantie en met een laadpas is dat eigenlijk niet anders. En juist alles van te voren uitzoeken is een sport an sich, maar daar wilde ik juist niet aan; het moet gewoon werken.
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je het red zónder laadpas: betaalpas voor de snelladers en de Tesla app voor SuCs (of ook een betaalpas bij v4 SuCs), maar de Shell (of ik denk ANWB) gaat bijna overal werken als het moet. Wellicht nog één pas uitzoeken die wat goedkoper is, dat zou je wellicht nog een paar tientjes kunnen schelen op de hele vakantie - of een Tesla abonnement nemen.
Ik heb een EV met laadpas en abo die zowel bij Tesla als bij de mainstream aanbieders werkt. Ik heb geen idee welke prijs de lease/werkgever betaalt, maar mijn kaart werkt europawijd en als ik elders laad en een bewijsje heb dan krijg ik dat terug.
Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft.
Als ik enkel in B of NL zou mogen laden met de kaart van mijn lease, dan is het elders mijn probleem, en zal ik wel iets uit zoeken, ofwel ter plaatse met CC betalen.
Ik heb sowieso een kaart van Shell, Plugsurfing en Chargefinder in de auto liggen. En apps installeren lukt ook nog wel als dat iets oplevert.
Tot hiertoe heb ik me overal gered, en heb vooral in Zweden en Ierland wel eens een app moeten downladen bij een hotel of een park met huisjes.
Prijzen waren toen niet gek.
Ik heb ook ooit een forfait van 20€ betaald bij een hotel voor laden, en zo gedeclareerd en teruggekregen.
Ik snap niet wat jij niet snapt.Tommie12 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:03:
[...]
Ik snap je niet helemaal.
Ik heb een EV met laadpas en abo die zowel bij Tesla als bij de mainstream aanbieders werkt. Ik heb geen idee welke prijs de lease/werkgever betaalt, maar mijn kaart werkt europawijd en als ik elders laad en een bewijsje heb dan krijg ik dat terug.
Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft.
Als ik enkel in B of NL zou mogen laden met de kaart van mijn lease, dan is het elders mijn probleem, en zal ik wel iets uit zoeken, ofwel ter plaatse met CC betalen.
Ik heb sowieso een kaart van Shell, Plugsurfing en Chargefinder in de auto liggen. En apps installeren lukt ook nog wel als dat iets oplevert.
Tot hiertoe heb ik me overal gered, en heb vooral in Zweden en Ierland wel eens een app moeten downladen bij een hotel of een park met huisjes.
Prijzen waren toen niet gek.
Ik heb ook ooit een forfait van 20€ betaald bij een hotel voor laden, en zo gedeclareerd en teruggekregen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Gisteren terug vanuit Spanje (Jávea). Goede reis. Bijna alles tegenwind en soms heel krachtig. Dat merk je aan het verbruik: 1e dag 17.7 kwh (tot Lyon) 2e dag 18.7 kwh.
Paar handige weetjes:
Op de locatie van Tesla in L’Aldea (ook voor niet Tesla’s) staan ook een paar Zunder snelladers. Zunder is echter aan het uitbreiden. Er werden 8 snellaadpunten (Alpitronic) gebouwd. Zie foto’s
:strip_exif()/f/image/TdEkGqgOjK17YqVuFuvVIv3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla L’Aldea
:strip_exif()/f/image/Xk8Roq08nCdoQJiHRUiMVFGf.jpg?f=fotoalbum_large)
Zunder in aanbouw L’Aldea
De nieuwe locatie van Tesla in Girona (Espai - afslag 7 vd AP7) telt 16 V4 superchargers. Prettige locatie bij winkelcentrum met gratis toiletten en veel eettentjes. Zou in de weekenden wel eens druk kunnen zijn met winkelend publiek. Nu (maandagochtend) lekker rustig.
:strip_exif()/f/image/fFRP95qTteskpAsznGx5CQpc.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla Girona Epai Ook voor niet Tesla’s
Toch nog even over Electra. Fijne provider. Mooie nieuwe locaties op parkeerplaatsen langs de snelweg. Betaalbaar (zeker met abonnement) en plug & charge mogelijkheid. Hieronder hun nieuwe locatie op Air de Tricastin langs de A7 (oostzijde) net ten zuiden van Montelimar. Ook een plek voor auto’s met ahw. en tegenover de kerncentrale van Tricastin. Genoeg stroom in de buurt dus. 😉
:strip_exif()/f/image/tr09rHKC9Opkzoio3mZxoVlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Air de Tricastin
:strip_exif()/f/image/sAUGe8zBx6iXk6tMIOCfrwff.jpg?f=fotoalbum_large)
Air de Tricastin met plek voor auto met ahw
:strip_exif()/f/image/O4LtkNcOQcj4MIiOcUlb7FuL.jpg?f=fotoalbum_large)
De kerncentrale
De Ionity locatie Aire Langres Noidant (oostzijde A31) wordt flink uitgebreid. Leidingwerk en fundering laadpalen waren al vergevorderd. Als ik de reviews lees is het hier vaak druk en worden verkeersregelaars ingezet. Als de uitbreiding klaar is zou dat een stuk verbeteren. Geen foto’s
Paar handige weetjes:
Op de locatie van Tesla in L’Aldea (ook voor niet Tesla’s) staan ook een paar Zunder snelladers. Zunder is echter aan het uitbreiden. Er werden 8 snellaadpunten (Alpitronic) gebouwd. Zie foto’s
:strip_exif()/f/image/TdEkGqgOjK17YqVuFuvVIv3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Tesla L’Aldea
:strip_exif()/f/image/Xk8Roq08nCdoQJiHRUiMVFGf.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe locatie van Tesla in Girona (Espai - afslag 7 vd AP7) telt 16 V4 superchargers. Prettige locatie bij winkelcentrum met gratis toiletten en veel eettentjes. Zou in de weekenden wel eens druk kunnen zijn met winkelend publiek. Nu (maandagochtend) lekker rustig.
:strip_exif()/f/image/fFRP95qTteskpAsznGx5CQpc.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch nog even over Electra. Fijne provider. Mooie nieuwe locaties op parkeerplaatsen langs de snelweg. Betaalbaar (zeker met abonnement) en plug & charge mogelijkheid. Hieronder hun nieuwe locatie op Air de Tricastin langs de A7 (oostzijde) net ten zuiden van Montelimar. Ook een plek voor auto’s met ahw. en tegenover de kerncentrale van Tricastin. Genoeg stroom in de buurt dus. 😉
:strip_exif()/f/image/tr09rHKC9Opkzoio3mZxoVlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Air de Tricastin
:strip_exif()/f/image/sAUGe8zBx6iXk6tMIOCfrwff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O4LtkNcOQcj4MIiOcUlb7FuL.jpg?f=fotoalbum_large)
De kerncentrale
De Ionity locatie Aire Langres Noidant (oostzijde A31) wordt flink uitgebreid. Leidingwerk en fundering laadpalen waren al vergevorderd. Als ik de reviews lees is het hier vaak druk en worden verkeersregelaars ingezet. Als de uitbreiding klaar is zou dat een stuk verbeteren. Geen foto’s
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Kan je evt wat vertellen hoe de rit met jouw Kia is bevallen?
Hoe groot is je accu, hoe vaak moest/wilde je stoppen, heb je alles gepland via navigatie/ABRP/andere opties?
Hoe groot is je accu, hoe vaak moest/wilde je stoppen, heb je alles gepland via navigatie/ABRP/andere opties?
mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:35:
Gisteren terug vanuit Spanje (Jávea). Goede reis. Bijna alles tegenwind en soms heel krachtig. Dat merk je aan het verbruik: 1e dag 17.7 kwh (tot Lyon) 2e dag 18.7 kwh.
Paar handige weetjes:
[Afbeelding]
Tesla L’Aldea
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Air de Tricastin
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kerncentrale
Hoeveel vraagt Zunder per kWh?mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:35:
Op de locatie van Tesla in L’Aldea (ook voor niet Tesla’s) staan ook een paar Zunder snelladers. Zunder is echter aan het uitbreiden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dt bevalt al ruim 5,5 jaar goed. Zo lang ga ik nl al jaarlijks 2x naar Spanje. De accu is 64 kw (Kia e-soul zie de vaste tekst onder al mijn posts) en etappes van rond de 250 km zijn bij een 80% lading goed te doen. Ik plan nauwelijks meer. Ken de route(s) goed en weet de (voor ons) prettigste plekken. Dat zijn plekken met veel stalls (meer dan 4) redelijke prijzen en voorzieningen met goede koffie en toilet. Als ik aan het laden ben bepaal ik de volgende plek, vooral Tesla, Fastned en Electra. In Frankrijk wemelt het tegenwoordig van de snellaadpleinen langs de grote routes. Kan daar eigenlijk niet meer mis.d_marf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:45:
Kan je evt wat vertellen hoe de rit met jouw Kia is bevallen?
[...]
Ik ben nu bezig met een nieuwe EV. Die moet een grotere actieradius hebben, sneller kunnen laden en ruimer zijn. Ik merk dat 45 minuten wachten bij een snellader op een 80% volle accu me tegen begint te staan. Zeker met de wetenschap dat 20-30 minuten nu de standaard is. Ook zouden mijn etappes wat langer mogen (zonder problemen 300 km tussen 10 en 80% liefst) en dat kan met huidige generatie EV’s van rond de 45k.
Tip: EV rijden vraagt een andere mindset. Je moet wat meer vooruit denken, geen haast hebben en slimme keuzes (zie eerder) maken. Vandaag sprak ik mijn buurman die net een EV (Elroq 85) heeft. Die klaagde ach en wee maar zit nmm nog teveel in de fossiele mindset.
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Herkenbaar. Wij hebben enkele jaren gereden met een 58kw ID3 uit 2021, diverse malen naar het zuiden van Spanje mee gereden. Ook hier begonnen het gebrek aan ruimte, de lange laadstops en relatief korte stints ons tegen te staan. Vandaar een tijd gezocht naar gebruikte of nieuwe EV’s die aan onze eisen zouden voldoen voor een redelijke prijs.mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]
Dt bevalt al ruim 5,5 jaar goed. Zo lang ga ik nl al jaarlijks 2x naar Spanje. De accu is 64 kw (Kia e-soul zie de vaste tekst onder al mijn posts) en etappes van rond de 250 km zijn bij een 80% lading goed te doen. Ik plan nauwelijks meer. Ken de route(s) goed en weet de (voor ons) prettigste plekken. Dat zijn plekken met veel stalls (meer dan 4) redelijke prijzen en voorzieningen met goede koffie en toilet. Als ik aan het laden ben bepaal ik de volgende plek, vooral Tesla, Fastned en Electra. In Frankrijk wemelt het tegenwoordig van de snellaadpleinen langs de grote routes. Kan daar eigenlijk niet meer mis.
Ik ben nu bezig met een nieuwe EV. Die moet een grotere actieradius hebben, sneller kunnen laden en ruimer zijn. Ik merk dat 45 minuten wachten bij een snellader op een 80% volle accu me tegen begint te staan. Zeker met de wetenschap dat 20-30 minuten nu de standaard is. Ook zouden mijn etappes wat langer mogen (zonder problemen 300 km tussen 10 en 80% liefst) en dat kan met huidige generatie EV’s van rond de 45k.
Tip: EV rijden vraagt een andere mindset. Je moet wat meer vooruit denken, geen haast hebben en slimme keuzes (zie eerder) maken. Vandaag sprak ik mijn buurman die net een EV (Elroq 85) heeft. Die klaagde ach en wee maar zit nmm nog teveel in de fossiele mindset.
Uiteindelijk uitgekomen op een nieuwe Tesla model Y: veel ruimer, hogere laadsnelheid en een WLTP van 534 km voor het instapmodel. Natuurlijk vind ik wel wat van Musk, maar aangezien Tesla afgelopen maand nog 5000 euro korting wilde geven bovenop de inruilprijs kwam de prijs uiteindelijk op 35000 voor een nieuwe EV met 4 jaar garantie. Met de huidige temperaturen kan ik nu ongeveer 450 km rijden op 100% en daar worden wij toch wel blij van. Is ook een LFP accu dus hij mag volgens Tesla structureel tot 100% worden geladen.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik ben wel benieuwd waarom de ID3 niet genoeg ruimte biedt? Of heb je 3 of meer kinderen? Het is toch een ruimtewondertje voor het C-segment. Achterin en kofferbak is ook praktisch.EDB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:29:
[...]
Herkenbaar. Wij hebben enkele jaren gereden met een 58kw ID3 uit 2021, diverse malen naar het zuiden van Spanje mee gereden. Ook hier begonnen het gebrek aan ruimte, de lange laadstops en relatief korte stints ons tegen te staan. Vandaar een tijd gezocht naar gebruikte of nieuwe EV’s die aan onze eisen zouden voldoen voor een redelijke prijs.
Uiteindelijk uitgekomen op een nieuwe Tesla model Y: veel ruimer, hogere laadsnelheid en een WLTP van 534 km voor het instapmodel. Natuurlijk vind ik wel wat van Musk, maar aangezien Tesla afgelopen maand nog 5000 euro korting wilde geven bovenop de inruilprijs kwam de prijs uiteindelijk op 35000 voor een nieuwe EV met 4 jaar garantie. Met de huidige temperaturen kan ik nu ongeveer 450 km rijden op 100% en daar worden wij toch wel blij van. Is ook een LFP accu dus hij mag volgens Tesla structureel tot 100% worden geladen.
Voor 35k is niet veel vergelijkbaars te vinden. Ik ben -ondanks alles- nog steeds een Volkswagen-fan, maar een ID4 is gewoon 45k nieuw.
10k voor principes. Toch een hoop geld.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik reed gisteren uit noord Spanje terug en het was echt stormachtig met wind op de kop. Nu reed ik met die vervangauto (Citroen C5 plugin) omdat de Ioniq met een defecte laadpoortvergrendeling in Frankrijk staat. Maar ik zou wel eens willen weten hoeveel dat in verbruik gescheeld zou hebben en of ik dan de geplande afstanden zou hebben gehaald.mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:35:
Benieuwd of Ionity Langres oost tijdig gereed is want daar moet nog het nodige gebeuren. Ik had daar gisteren ff een plas/benenstrek pauze gepland en had de plugin daar willen laden, alle beetjes helpen, maar helaas, de triple was foetsie. Toch sneu voor Chademo rijders en de Zoe rijders, weer een plek minder.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat geen haast hebben begint toch ook weg te vallen. Ik ben op vakantie de eniger chauffeur, dus pauzes moeten nu eenmaal gehouden worden.mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]
Tip: EV rijden vraagt een andere mindset. Je moet wat meer vooruit denken, geen haast hebben en slimme keuzes (zie eerder) maken.
Wintersport onder koude omstandigheden naar Oostenrijk heen en weer; twee stops per rit (980km), 130-140 op ACC.
Ik had het met een ICE niet sneller gedaan.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
(Foutje mag weg)
[ Voor 95% gewijzigd door Puppetmaster op 02-04-2026 12:11 ]
Dat zie ik toch anders. Nu kon ik de reis goed vergelijken en met die opgedrongen plugin was ik toch ruim drie uur eerder thuis over 1450km, ondanks dat ik toch een keer of 4 a 5 keer gestopt ben voor tanken, plas- en benenstrekpauze. Maar ik doe de reis toch liever met de Ioniq, veel relaxter ondanks veel meer (verplicht) stoppen. Met een nieuwe EV met meer bereik en sneller laden zal het ook wel sneller gaan. Belangrijk is dan het cijfer, km's laden p/uur. Als dat zeg, 750km p/uur is dan ben ik toch ook 2 uur aan laden kwijt en nu 3 uur.Puppetmaster schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:09:
[...]
Dat geen haast hebben begint toch ook weg te vallen. Ik ben op vakantie de eniger chauffeur, dus pauzes moeten nu eenmaal gehouden worden.
Wintersport onder koude omstandigheden naar Oostenrijk heen en weer; twee stops per rit (980km), 130-140 op ACC.
Ik had het met een ICE niet sneller gedaan.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De ID.3 is inderdaad een prima auto maar met onze Spanje trips nemen we altijd (te) veel zooi mee en dat moest nu steeds deels op de achterbank. Verder moet ik wel eens wat grotere spullen vervoeren en dan is een dakdrager of trekhaak gewoon handig en dat kan helaas niet bij de ID.3. Ik vind VW ook een prima merk en had best de overstap naar een ID.4 willen maken, maar met een wens 500+ range is die voor mij gewoon te duur.Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:48:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom de ID3 niet genoeg ruimte biedt? Of heb je 3 of meer kinderen? Het is toch een ruimtewondertje voor het C-segment. Achterin en kofferbak is ook praktisch.
Voor 35k is niet veel vergelijkbaars te vinden. Ik ben -ondanks alles- nog steeds een Volkswagen-fan, maar een ID4 is gewoon 45k nieuw.
10k voor principes. Toch een hoop geld.
We gaan volgende maand naar Kroatië en kunnen dan de laadplanning van de Tesla eens testen. Ik hoef deze keer in ieder geval geen abo op Tesla af te sluiten.
Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Succes met de trip! De laadplanning met Tesla vinden mijn schoonouders (Model 3) erg prettig werken.EDB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:49:
[...]
De ID.3 is inderdaad een prima auto maar met onze Spanje trips nemen we altijd (te) veel zooi mee en dat moest nu steeds deels op de achterbank. Verder moet ik wel eens wat grotere spullen vervoeren en dan is een dakdrager of trekhaak gewoon handig en dat kan helaas niet bij de ID.3. Ik vind VW ook een prima merk en had best de overstap naar een ID.4 willen maken, maar met een wens 500+ range is die voor mij gewoon te duur.
We gaan volgende maand naar Kroatië en kunnen dan de laadplanning van de Tesla eens testen. Ik hoef deze keer in ieder geval geen abo op Tesla af te sluiten.
Bij mij komt Tesla er niet in. Ik heb zo mijn mening over Musks dictatoriale trekjes en bovenal vind ik de Model Y echt spuuglelijk (maar over smaak valt niet te twisten)
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Is er iemand bekend met de app Power Cruise Control? Het zou een alternatief moeten zijn voor ABRP, maar ben benieuwd hoe goed het werkt. Ziehier de link: https://www.powercruisecontrol.com/faq.html#. Al iemand ervaring mee?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
De dictatoriale trekjes van Musk zijn er teveel aan, maar Li Shufu die lid is van de CPPCC, zetelt in het Chinese Nationaal Volkscongres en oligarch is met nauwe banden met de top van de daadwerkelijk dictatoriale CCP, nee dat vinden we geen probleem.Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:10:
[...]
Succes met de trip! De laadplanning met Tesla vinden mijn schoonouders (Model 3) erg prettig werken.
Bij mij komt Tesla er niet in. Ik heb zo mijn mening over Musks dictatoriale trekjes en bovenal vind ik de Model Y echt spuuglelijk (maar over smaak valt niet te twisten)Ik heb mijn zinnen voor over een paar jaar gezet op de nieuwe Zeekr 7GT. Eerst lekker doortuffen met de ID3 58kwh.
Je mag natuurlijk gerust de Tesla laten liggen omwille van je principes, maar dan moet je deze wel consequent toepassen en ook alle wagens van de Geely groep links laten liggen.
On topic: Trip naar Kroatie lukt perfect. Supercharger netwerk in Kroatie zelf is wel niet zo uitgebreid. Handigste is om op te laden aan een AC lader als je iets gaat bezoeken. Met lokale apps (Hrvatski Telekom, Petrol,...) kom je een heel eind aan een acceptable prijs.
Dus een werkelijke dictator als Xi incl daadwerkelijke misstanden tegen de menselijkheid is niet erg, maar een CEO met dictatoriale trekjes wel?Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:10:
[...]
Bij mij komt Tesla er niet in. Ik heb zo mijn mening over Musks dictatoriale trekjes. Ik heb mijn zinnen voor over een paar jaar gezet op de nieuwe Zeekr 7GT.
Naar mijn idee niet heel consequent.
Daarom gaf ik mijn reactie ook vanuit de situatie met een nieuwe EV met meer bereik en sneller laden.PeterZ(on) schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:49:
[...]
Dat zie ik toch anders. Nu kon ik de reis goed vergelijken en met die opgedrongen plugin was ik toch ruim drie uur eerder thuis over 1450km, ondanks dat ik toch een keer of 4 a 5 keer gestopt ben voor tanken, plas- en benenstrekpauze.
[…]
Met een nieuwe EV met meer bereik en sneller laden zal het ook wel sneller gaan.
Ik denk dat ik ook 3 uur eerder thuis was geweest dan jij met de ioniq.
Toevallig iemand ervaring met een Shuttle laaddruppel en rit naar Italie (adriatische kust)? Dat staat bij ons deze zomer op de planning met de G6.
Ik heb ook al een ANWB pas maar voorkeur is met de pas van het werk
Kan je de laadkosten niet declareren als je druppel niet werkt?Road-runner83 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:09:
Toevallig iemand ervaring met een Shuttle laaddruppel en rit naar Italie (adriatische kust)? Dat staat bij ons deze zomer op de planning met de G6.
Hmm, dat werpt wel weer ander licht op de zaak. Dat wist ik niet. Overigens is een lidmaatschap van CPPCC in China verplicht om enigszins mee te doen toch?Promotioneel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:00:
[...]
De dictatoriale trekjes van Musk zijn er teveel aan, maar Li Shufu die lid is van de CPPCC, zetelt in het Chinese Nationaal Volkscongres en oligarch is met nauwe banden met de top van de daadwerkelijk dictatoriale CCP, nee dat vinden we geen probleem.
Je mag natuurlijk gerust de Tesla laten liggen omwille van je principes, maar dan moet je deze wel consequent toepassen en ook alle wagens van de Geely groep links laten liggen.
On topic: Trip naar Kroatie lukt perfect. Supercharger netwerk in Kroatie zelf is wel niet zo uitgebreid. Handigste is om op te laden aan een AC lader als je iets gaat bezoeken. Met lokale apps (Hrvatski Telekom, Petrol,...) kom je een heel eind aan een acceptable prijs.
Moeten we dan ook alle EV's met Chinese accucellen laten staan? Dan wordt de keuze echt heel klein.
[ Voor 4% gewijzigd door Pr088 op 02-04-2026 15:29 ]
Nee helaas niet, voorheen werden buitenlandse tank/laadbeurten sowieso niet vergoed. Nu is er een pilot geweest en mag je wel gewoon laden met je druppel. Maar als het niet werkt heb je pech begreep ik (ik dubbel check het nog even bij wagenpark)Tommie12 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:11:
[...]
Kan je de laadkosten niet declareren als je druppel niet werkt?
Heb een Shuttel pas van Dutchlease en moet voor de zaak zo nu en dan naar Ulm (BW).Road-runner83 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:09:
De pas werkt tot nu toe overal.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Vraag van iets andere orde: ik heb zo'n Crit'Air aangevraagd voor Frankrijk. Nu heb ik die op 22 maart aangevraagd en betaald. Tot op heden is de sticker nog niet aangekomen. Hebben anderen ervaring met de doorlooptijd vanuit de Franse overheid? Kan het invullen, maar dat is op basis van vooroordelen
Heb er ook ooit eentje aangevraagd en naar een adres in Frankrijk laten sturen. N=1 maar is nooit aangekomen.Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Vraag van iets andere orde: ik heb zo'n Crit'Air aangevraagd voor Frankrijk. Nu heb ik die op 22 maart aangevraagd en betaald. Tot op heden is de sticker nog niet aangekomen. Hebben anderen ervaring met de doorlooptijd vanuit de Franse overheid? Kan het invullen, maar dat is op basis van vooroordelen
Ik had hem met ongeveer twee weken (medio vorig jaar
Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Mijn ervaring is ook rond twee weken levertijd. Even geduld nog dus. In de tussentijd kun je overigens de factuur die je per e-mail hebt ontvangen gebruiken als bewijs als je in een milieuzone wordt aangehouden.Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Heb een reminder mail gezonden naar de Fransen. Ben benieuwd of hij volgende week komt. Volgens de website is hij 26/3 al op de post gegaan. Je rijdt zelf sneller heen-en-weer.KrlGl schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:44:
Ik had hem met ongeveer twee weken (medio vorig jaar
Hoera voor de privatisering van postbedrijven!Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:56:
[...]
Heb een reminder mail gezonden naar de Fransen. Ben benieuwd of hij volgende week komt. Volgens de website is hij 26/3 al op de post gegaan. Je rijdt zelf sneller heen-en-weer.
In verband met vervanging voorruit heb ik de milieusticker Frankrijk eergisteren opnieuw aangevraagd. Factuur ontvangen en inderdaad deze dient als bewijs. Ik meen me te herinneren dat het ongeveer 10 dagen duurt voor de sticker wordt bezorgd. Even geduld.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Duurde vier weken om naar mijn nl adres te sturen. Geen herinnering gestuurd, gewoon gewacht.Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Toen het er eenmaal was, met heel veel gepruts de sticker op de voorruit gekregen: de scheurrandjes waren niet goed uitgesneden, dus loskrijgen zonder de sticker te halveren was best een klus.
Het duurt even idd, bij ons volgens mij 3 weken.
Maar je kan zoals gesteld al meteen de factuur uit de mail gebruiken, dus no worries als je te laat bent met bestellen.
Maar je kan zoals gesteld al meteen de factuur uit de mail gebruiken, dus no worries als je te laat bent met bestellen.
Beide keren had ik 'em na 10 dagen.Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Ja het is wel even voorzichtig prutsen, en de gebruiksaanwijzing is ook niet erg duidelijk. Het heeft wel een doel: om te voorkomen dat de sticker in z'n geheel weer verwijderd en hergebruikt kan worden. Met de Duitse milieusticker is het overigens hetzelfde gepruts.ReconE schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:19:
[...]
Duurde vier weken om naar mijn nl adres te sturen. Geen herinnering gestuurd, gewoon gewacht.
Toen het er eenmaal was, met heel veel gepruts de sticker op de voorruit gekregen: de scheurrandjes waren niet goed uitgesneden, dus loskrijgen zonder de sticker te halveren was best een klus.
[ Voor 9% gewijzigd door Of-Aaargh op 05-04-2026 09:16 ]
2 weken is niet abnormaal. Heb je een officiele site gebruikt of een doorgeefsite die je nog eens 10-20€ meer laat betalen?Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Dit is de officiële website: https://www.certificat-air.gouv.fr/
Inclusief verzendkosten en BTW € 5,11
Inclusief verzendkosten en BTW € 5,11
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Exact wat @Wakkie zei, de officiële voor 5,11. Was goed voor het wat weggezakte middelbare school Frans.Tommie12 schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:12:
[...]
2 weken is niet abnormaal. Heb je een officiele site gebruikt of een doorgeefsite die je nog eens 10-20€ meer laat betalen?
Jep! Anderhalf week geleden aangevraagd. Sinds woensdag of donderdag al binnen. Een week onderweg. Dat viel me niks tegen van de Franse overheid!Maximus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:39:
Nou we gaan het beleven over 2 weken. We gaan met ons gezin met onze Tesla Model Y Performance met daarachter een Hobby caravan naar het Gardameer. 5 jaar geleden dezelfde reis ook al eens gemaakt met mijn Model 3 SR+ alleen toen zonder 3 kinderen en geen caravan.
Ik verwacht een halvering van de range (400 naar 200km) op een volle accu.
Veel plezier!Sunri5e schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:22:
Nou we gaan het beleven over 2 weken. We gaan met ons gezin met onze Tesla Model Y Performance met daarachter een Hobby caravan naar het Gardameer. 5 jaar geleden dezelfde reis ook al eens gemaakt mijn mijn Model 3 SR+ alleen toen zonder 3 kinderen en geen caravan.
Je kan mijn caravan ervaringen van afgelopen najaar hier lezen.
Mijn tips:
- reken op laden tot 100% en doorrijden tot minder dan 10%
- zonder ontbijt op stap en ontbijten bij eerste stop
- 83km/uur rijden tot je ingehaald wordt door een vrachtwagen en daar achter plakken mits hij maximaal 95km/uur rijdt. Daarmee heb je met of zonder vrachtwagen hetzelfde verbruik dus ongewijzigde laadstop planning, enkel ene tijd-impact.
- bergop gebruik je fors meer, tot 2x toe. Berg af krijg je dat weer terug.
- ik kwam op “600km op een dag goed te doen”, “met 800km op een dag kom je 18:00 of 19:00 pas aan, enkel leuk voor 1e of laatste dag”
“Je moet het even weten” en vrede mee hebben maar verder super goed te doen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Y Juniper performance of de legacy nog?Sunri5e schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:22:
Nou we gaan het beleven over 2 weken. We gaan met ons gezin met onze Tesla Model Y Performance met daarachter een Hobby caravan naar het Gardameer. 5 jaar geleden dezelfde reis ook al eens gemaakt met mijn Model 3 SR+ alleen toen zonder 3 kinderen en geen caravan.
Veel plezier alvast.
Rijd zelf met de Y legacy AWD met een kip shelter dan erachter.
De Legacy.SpikeHome schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:15:
[...]
Y Juniper performance of de legacy nog?
Veel plezier alvast.
Rijd zelf met de Y legacy AWD met een kip shelter dan erachter.
Op de Franse tolwegen kan je dan ook met je creditkaart betalen bij de laadstations zonder een laadpas te gebruiken? Dus QR scannen en afrekenen met je creditkaart?
Voor de liefhebbers van een Ionity abo, er zijn sinds kort geen vaste prijzen meer maar vanaf prijzen https://www.ionity.eu/subscriptions Je moet moet dus weer bij elke laadsessies in de app kijken welke prijs daar geldt, alleen bij een jaar abo is de prijs nog vast.
Dit is op YouTube wellicht een goed idee even te bekijken:Sunri5e schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:22:
https://www.youtube.com/@TeslaCaravan
De range die je noemt is waarschijnlijk van 100-0%, dus reken op 150km tussen laadstops om niet ellelang te moeten laden elke keer.
Met onze Eriba Touring 530 gaan wij dit jaar voor het eerst op pad, MY LR. Ik hoop dat wij 200km kunnen halen in de praktijk, reken op telkens zo'n twee uur sturen. Maar die caravan is een stuk gestroomlijnder dan de gemiddelde.
Een Tesla tot 100% laden is helaas niet zo snel en aantrekkelijk als bij een Ioniq. Het laadvermogen loopt continu af en is zeker de laatste procenten erg traag. Hoger dan 85% moet je denk ik echt niet willen als je kinderen mee hebt. Dan kun je beter wat vaker korter stoppen, waarmee je uiteindelijk sneller bent.Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:50:
[...]
Veel plezier!
Mijn tips:
- 83km/uur rijden tot je ingehaald wordt door een vrachtwagen en daar achter plakken mits hij maximaal 95km/uur rijdt. Daarmee heb je met of zonder vrachtwagen hetzelfde verbruik dus ongewijzigde laadstop planning, enkel ene tijd-impact.
- ik kwam op “600km op een dag goed te doen”, “met 800km op een dag kom je 18:00 of 19:00 pas aan, enkel leuk voor 1e of laatste dag”
Jouw tactiek met achter de vrachtwagens hangen is op zich best slim, alleen weet ik niet hoe lang ik het zelf kan opbrengen achter vrachtwagens te hangen. We gaan het zien
Door rijden tot 10% zou ik ook doen, zeker als je het verbuik wat beter kent. Maar laden tot 100%…. Dat kost toch enorm veel tijd voor een paar km extra.Stefannn schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:50:
[...]
Veel plezier!
Mijn tips:
Snelheid wat beperken, en zorgen dat je ‘s morgens met 100% kan vertrekken lijken me dan wel bruikbare tips.
Met de caravan (Eriba touring) laad ik standaard tot 85%. Verder doorladen kost te veel tijd en voegt niet zoveel toe. De enige uitzondering vorig jaar was het traject Pamiers -> Andorra waar ik tot 95% heb geladen. ABRP zei dat ik het niet zou halen, maar kwam toch tot mijn verbazing met een dikke 40% restcapaciteit boven. En dat was via de Port d’ Envalira omdat de tunnel gesloten was. (Weer wat geleerd)
Grappige vlog. Maar waarom rijden ze met 0% verwachte aankomst in de batterij door naar een SC? Waarom niet onderweg een andere aanbieder pakken?The__Virus schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:28:
[...]
Dit is op YouTube wellicht een goed idee even te bekijken:
https://www.youtube.com/@TeslaCaravan
De range die je noemt is waarschijnlijk van 100-0%, dus reken op 150km tussen laadstops om niet ellelang te moeten laden elke keer.
Je kan jezelf ook nog andere vragen stellen.Sunri5e schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:56:
[...]
Grappige vlog. Maar waarom rijden ze met 0% verwachte aankomst in de batterij door naar een SC? Waarom niet onderweg een andere aanbieder pakken?
Ik begin dan met... waarom uberhaupt een caravan...
En waarom proberen met een caravan meer dan 800km te rijden op 1 dag?
Dat ga ik ook doen aangezien je anders 3 dagen onderweg bent naar het Gardameer....Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:48:
[...]
Je kan jezelf ook nog andere vragen stellen.
Waarom een caravan? Omdat ik elektrisch op vakantie wil en een elektrische camper te duur is.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:48:
[...]
En wij zijn nomaden, dus gaan niet naar een vaste stek en kachelen max zo’n 400-500 km/dag, maar regelmatig ook veel minder
Daarom hebben wij een vouwwagen!
Wel meer comfort bij het kamperen, veel minder verbruik onderweg.
Wel meer comfort bij het kamperen, veel minder verbruik onderweg.
Klopt wij hebben bijna 30 jaar vouwwagens gehad.Puppetmaster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:42:
Daarom hebben wij een vouwwagen!
Wel meer comfort bij het kamperen, veel minder verbruik onderweg.![]()
Nu een kip shelter en we zijn nog nooit zo vaak weg geweest.
Grootste nadeel vouwwagen is het drogen als ik m in de buurt kon laten drogen was ik zo weer terug bij holtkamper.
Hier ook een vouwwagen.
Range met 2024 Model Y met BYD LFP is zo'n 215KM van 95% naar 5%. Dan rijd ik in België en Frankrijk zo'n 115 km/h
Als 90 rijdt is de range meer, maar de kinderen vinden het wel fijn om te stoppen.
Dus voor mij is 110 á 115 de sweet spot. Dan rijden we een kleine 2 uur en dan een klein halfuur stoppen.
Voor mij valt en staat het met het wel of niet hoeven afkoppelen van de vouwwagen, de uitdaging is laadpunten vinden met Drive thru stalls
Range met 2024 Model Y met BYD LFP is zo'n 215KM van 95% naar 5%. Dan rijd ik in België en Frankrijk zo'n 115 km/h
Als 90 rijdt is de range meer, maar de kinderen vinden het wel fijn om te stoppen.
Dus voor mij is 110 á 115 de sweet spot. Dan rijden we een kleine 2 uur en dan een klein halfuur stoppen.
Voor mij valt en staat het met het wel of niet hoeven afkoppelen van de vouwwagen, de uitdaging is laadpunten vinden met Drive thru stalls
In ABRP kun je op aanhangervriendelijk selecteren (is niet zaligmakend, maar geeft je wel een redelijke selectie). Ook plannen we tijdens het laden vooruit en kijken op Maps hoe de locatie er uit ziet. Het afkoppelen an sich vind ik niet zo'n issue. Er zijn genoeg stations waar je parkeerplaatsen hebt tegenover de laadplekken, dan is het een kwestie van afkoppelen -> vouwwagen links -> auto rechts.Dani86 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:44:
Hier ook een vouwwagen.
Op https://supercharge.info/map kun je ook op de kaart zien of een locatie trailer-friendly is.
De "laadplanning" is inderdaad hemels bij Tesla, dat merk ik ook nu ik vaak langere stukken in de Skoda EV van mijn vriendin rijdt. Dat je Musk een engerd vind snap ik, maar hoe kun je dan wel een Chinese EV overwegen? Gezien het foute regime en de agressieve plannen om de westerse wereld economisch te grazen te nemen, o.a. door het massaal dumpen van Ev's voor (te) lage prijzen? In mijn beleving is Chinees nog "fouter" dan een Westers bedrijf met gekke/politiek incorrecte CEO EDIT: never mind, je had al gereageerd op anderen, helder! ")Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:10:
[...]
Succes met de trip! De laadplanning met Tesla vinden mijn schoonouders (Model 3) erg prettig werken.
Bij mij komt Tesla er niet in. Ik heb zo mijn mening over Musks dictatoriale trekjes en bovenal vind ik de Model Y echt spuuglelijk (maar over smaak valt niet te twisten)Ik heb mijn zinnen voor over een paar jaar gezet op de nieuwe Zeekr 7GT. Eerst lekker doortuffen met de ID3 58kwh.
Kan ik wel een beetje snappen, ik had beter verwacht van een nieuwe VAG qua NAVI en laadplanning. zie hieronder.mm.kool schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]
Vandaag sprak ik mijn buurman die net een EV (Elroq 85) heeft. Die klaagde ach en wee maar zit nmm nog teveel in de fossiele mindset.
Mijn auto: Tesla Model S 75D van 2018, 100k op de teller nu, free supercharging (ik ben veel onderweg en woon ook vlakbij een SuC (tesla supercharger) ) met als een backup een ANWB pas (werkt altijd) en de optie om thuis van mn panelen te laden.
Mijn vriendin: sinds kort model 2025 Skoda Eniaq coupe 85 van de zaak (firmawagen, want ze woont in Belgie
Eerste wat me opviel is dat de Skoda (286pk achterwielmotor) veel verder komt qua range dan mijn oude Model S (476 pk dual motor) , de accu is uiteraard groter, nieuwer en hij is gewoon fors zuiniger.
Tijdens recente ritten op de snelweg met rond de 130km/h (rijden veel 's avonds, in België en pas nog Duitsland) viel me echter op de dat de range in kilometers wel *heel* snel terugliep. Lijkt er een beetje op dat het verbruik op hoge snelheid meer toeneemt dan bij mn oude model S (de betere Cw waarde? De luchtvering zet mn wagen ook vrij laag op het asfalt op de snelweg)
Verder valt het "gedoe" met navigeren en laadplekken zoeken me onderweg wel ehel erg op. De Tesla regelt alles automatisch, ik ben half europa doorgereden van supercharger naar supercharger, nooit in de rij staan of zoeken naar een vrije lader. alles regelt het navi systeem perfect. Het enige dat je als bestuurder doet is af en toe een SuC eerder of later kiezen, afhankelijk van de google reviews van het restaurant er naast
Dan de Skoda: Navi is matig... integratie met acculading/laadschema ook: willen laden op de raarste plekken, gestuurd worden naar defecte palen, pasjes die niet werken etc. Wat een gedoe ! Had ik niet verwacht met een 7 jaar nieuwere auto. Inmiddels is mijn vriendin (net als haar collega's met VAG eV's) diverse losse apps er naast gaan gebruiken onderweg (ze is Sales manager en bezoekt veel klanten) , onder andere Waze via Google carplay en ABRP voor goede laadplekken (maar die kan met de gratis versie niet via google carplay?) Wellicht moet ik eens in het Skoda topic naar tips zoeken.
Nu vind ik het gewoon irritant: we rijden 's avonds laat weg bij een vliegveld in Duitsland en de 50km "extra range" die de auto aangeeft tov de navi afstand (waze) verdwijnt in een half uurtje compleet! Mijn oude Tesla geeft altijd de accuduur bij aankomst aan en het hier kun je echt op vertrouwen, soms pas je de snelheid iets aan.. maar je kunt echt veilig en exact uitkienen hoe je ergens met 3% accu aankomt. Hij lijkt gewoon rekening te houden met mijn snelheid, rijstijl, tegenwind ..etc. De Skoda is qua voorspellend vermogen compleet onvoorspelbaar ivm de Tesla zeg. Wat doen we verkeerd? Kan vast beter/slimmer met een nieuwe VAG auto?
Nog een laatste ding waar ik laatst achter kwam bij mn vriendin in de wijk toen ik bbeide auto's aan de paal hing: De Skoda kan maar AC laden met max 11kw?? Dus 22kW palen gaan op halve snelheid? Niet handig in de stad zeg!
Uiteraard doet de Skoda veel dingen ook beter dan mijn oude Musk mobiel:
-snelladen! Als je dan een goede paal gevonden hebt gaat het ook rap, pieken tot 165Kw en daarna vlakt het heel traag af. Mijn S75D piekt onder ideale omstandigheden even op de 120-130kw en zakt daarna heel snel (rond de 50% al) naar snelheden onder de 80kW.
- interieur: het Tesla ontwerp is zeer onpraktisch, alles is weg gedesigned (gelukkig heeft mijn oude model S nog hendels voor richtingaanwijzer, versnelling en wat fysieke knopjes) , de Tesla achterbank is veel te laag voor lange benen. De in lengte/breedte kleinere(!) Eniaq heeft een veel ruimere achterbank, praktischer interieur en lekker veel fysieke knopjes nog. Touch screen functionaliteit loopt dan weer achter op Tesla)
- diverse andere zaken, kort samengevat maakt Skoda/VAG nog steeds fijnere auto's en heeft Tesla alleen het EV +navi/spelcomputer integratie gedeelte beter voor elkaar.
Samenvattend on topic: voor lange ritten kiezen we de Skoda (want bij elke paal in belgie laden op kosten vd zaak en betere range), maar op lange vakantieritten in het buitenland wil ik eerst werkende en met de auto geintegreerde apps vinden zonder gedoe, anders pak ik liever mn oude Model S.
P.s. ben verder *geen* Tesla fan, de looks en luxe van de iconische model S icm het gratis laden trokken mij over de streep. Mijn volgende auto wordt een BMW i5 touring wat mij betreft, wellicht een A6 eTron of zelfs ID7.
[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 08-04-2026 15:10 ]
VAG heeft wat dat betreft wel veel te leren idd.
Ook met de ID.7 plan ik vantevoren routes met ABRP. Deels omdat ik dat leuk vind, deels omdat ik wil weten wat ik aantref bij een laadplek, maar ook omdat de ID.7 zich niet houdt aan filters en zodoende niet langs 1 bepaald laadnetwerk (abo) wil routeren.
Ik maak dus een lijstje en rij van lader naar lader.
Ik weet dat ik het ga halen want ik ken het verbruik van mn auto. Ook staat dat standaard in de HUD / op scherm, zo nodig pas ik aan.
Zo werkt het wel goed, maar jammer dat het zo moet.
Ook met de ID.7 plan ik vantevoren routes met ABRP. Deels omdat ik dat leuk vind, deels omdat ik wil weten wat ik aantref bij een laadplek, maar ook omdat de ID.7 zich niet houdt aan filters en zodoende niet langs 1 bepaald laadnetwerk (abo) wil routeren.
Ik maak dus een lijstje en rij van lader naar lader.
Ik weet dat ik het ga halen want ik ken het verbruik van mn auto. Ook staat dat standaard in de HUD / op scherm, zo nodig pas ik aan.
Zo werkt het wel goed, maar jammer dat het zo moet.
Ik vind die laadplanning helemaal niet 'hemels' bij Tesla._Anvil_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:26:
[...]
De "laadplanning" is inderdaad hemels bij Tesla, dat merk ik ook nu ik vaak langere stukken in de Skoda EV van mijn vriendin rijdt.
Je wordt enkel via SuC geleid en die zijn soms nogal 'droog'. Doordat het netwerk ook maar een bepaalde densiteit heeft moet je soms te vroeg laden en dan is het nogal een gedoe om uit te wijken.
En als je dan een andere lader mee neemt, dan moet je echt goed opletten of de batterij wordt niet voorverwarmd. Daarenboven krijg je maximum 200kW bij de 'vreemde' laders.
Dat doen andere merken intussen véél beter.
En volgens mij per definitie van de snelweg af. Dus tel maar 10 minuten bij elke laadbeurt op.Tommie12 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:34:
[...]
Ik vind die laadplanning helemaal niet 'hemels' bij Tesla.
Je wordt enkel via SuC geleid en die zijn soms nogal 'droog'. Doordat het netwerk ook maar een bepaalde densiteit heeft moet je soms te vroeg laden en dan is het nogal een gedoe om uit te wijken.
En als je dan een andere lader mee neemt, dan moet je echt goed opletten of de batterij wordt niet voorverwarmd. Daarenboven krijg je maximum 200kW bij de 'vreemde' laders.
Vergeet het aanschuiven niet bij de andere laders...jeroenkb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:35:
[...]
En volgens mij per definitie van de snelweg af. Dus tel maar 10 minuten bij elke laadbeurt op.
Wat bedoel je met droog, gebrek aan voorzieningen?Tommie12 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:34:
[...]
Je wordt enkel via SuC geleid en die zijn soms nogal 'droog'.
…
Daarenboven krijg je maximum 200kW bij de 'vreemde' laders.
Ik denk dat het “hemelse” vooral zit in de onbezorgdheid die de planning je geeft.
Je weet gewoon zeker dat je op een goed netwerk rijdt met grote locaties die de hoogste snelheid voor je auto leveren.
Dat je bij derden “maar” 200kW krijgt ligt aan de 400V CCS2 spec, Tesla rekt die wat op voor Tesla’s, zodat je 250kW kunt krijgen.
Dat doen andere merken tegenwoordig ook prima. Sowieso de auto’s met Google Maps zoals Renault, Volvo, Polestar, maar ook mijn Audi heeft een prima laadplanning. En ik begrijp dat ook BMW en Mercedes dat goed voor elkaar hebben tegenwoordig.Puppetmaster schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:43:
[...]
Wat bedoel je met droog, gebrek aan voorzieningen?
Ik denk dat het “hemelse” vooral zit in de onbezorgdheid die de planning je geeft.
Je weet gewoon zeker dat je op een goed netwerk rijdt met grote locaties die de hoogste snelheid voor je auto leveren.
Dat je bij derden “maar” 200kW krijgt ligt aan de 400V CCS2 spec, Tesla rekt die wat op voor Tesla’s, zodat je 250kW kunt krijgen.
Maar goed, hier gaat het over lange ritten, niet per se over het vergelijken van auto’s.
Zoals hier eerder beschreven, niet zaligmakend.PeterZ(on) schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:52:
Op https://supercharge.info/map kun je ook op de kaart zien of een locatie trailer-friendly is.
Zowel ABRP als supercharge.info.
Sommige die met de vouwwagen prima kunnen en ik dus ook heb gebruikt staan er niet op. Of je plant met ABRP op trailer friendly en dan pakt ie alsnog een Electra bij een Intermarché terwijl er 3km een SuC zit met een trailer plek zoals hierboven bij de dude met de ID.7 (Roye, FR in mijn geval)
[ Voor 21% gewijzigd door Dani86 op 08-04-2026 22:10 ]
Mn ID.7 kan prima een route uitstippelen met mooi geplande laadstops, geen probleem.JTHZZ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
[...]
Dat doen andere merken tegenwoordig ook prima. Sowieso de auto’s met Google Maps zoals Renault, Volvo, Polestar, maar ook mijn Audi heeft een prima laadplanning. En ik begrijp dat ook BMW en Mercedes dat goed voor elkaar hebben tegenwoordig.
Maar goed, hier gaat het over lange ritten, niet per se over het vergelijken van auto’s.
Echter zijn dat allerlei verschillende netwerken en ook locaties met maar 2-4 punten.
Als ik als priverijder één abo heb, wil ik alleen langs dat netwerk rijden. Een werkend filter heeft VW (en wat ik ervan hoor Skoda) nog niet.
Heeft jouw Audi dat wel?
En werkt het ook in de praktijk?
Er zit bijv. wel een ionity en WeCharge filter in de navi van de ID.7, maar daar houdt hij zich vervolgens niet aan.
Zeker op lange routes door Europa wel iets om rekening mee te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 08-04-2026 22:22 ]
De Superchargers hebben voor en nadelen.
Sommigen zitten idd best ver van de snelweg, anderen zijn wel heel strategisch geplaatst en kost het nauwelijks extra tijd.
Sommige staan echt op afwerkplekken, andere bij mooie hotels.
Ergo, check ik een route toch eerst met ABRP met een voorkeur voor de Superchargers.
Fastned is by far het makkelijkst in de Benelux, ik heb mn laadpas gekoppeld en autocharge.
Sommigen zitten idd best ver van de snelweg, anderen zijn wel heel strategisch geplaatst en kost het nauwelijks extra tijd.
Sommige staan echt op afwerkplekken, andere bij mooie hotels.
Ergo, check ik een route toch eerst met ABRP met een voorkeur voor de Superchargers.
Fastned is by far het makkelijkst in de Benelux, ik heb mn laadpas gekoppeld en autocharge.
Mijn id3 en id4 hebben een prima filter in de app. Kan me niet voorstellen dat jij dat niet hebtPuppetmaster schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:04:
[...]
Mn ID.7 kan prima een route uitstippelen met mooi geplande laadstops, geen probleem.
Echter zijn dat allerlei verschillende netwerken en ook locaties met maar 2-4 punten.
Als ik als priverijder één abo heb, wil ik alleen langs dat netwerk rijden. Een werkend filter heeft VW (en wat ik ervan hoor Skoda) nog niet.
Heeft jouw Audi dat wel?
Er zit bijv. wel een ionity en WeCharge filter in de navi van de ID.7, maar daar houdt hij zich vervolgens niet aan.
Hoi!
Fastned werkt goed, maar ik ken verschillende locaties waar er zelfs geen toilet is.Dani86 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:04:
Kijk maar eens naar Peutie (oost en west), Everberg (noord en zuid), en dan op de grensovergang tussen NL en D nabij Venlo.
Als ik daar zou stoppen, dan wil mijn vrouw gewoon nog eens stoppen bij het volgende tankstation voor het toilet.
Een toilet zou verplicht moeten zijn, gewoon ook voor de omgeving. Als man is de verleiding dan toch groot om de nabijgelegen struiken om te vormen tot een plasplaats... en voor vrouwen ligt dat toch iets moeilijker.
Peutie is qua planning en logistiek een goede plek om te laden voor mij, zeker straks als we misschien met 2 ev's gaan rijden maar die 'geen toiletten aanwezig' i.c.m. de dames die een blaas hebben ter grootte van een erwt maken Peutie een grote no go.Tommie12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:06:
Fastned werkt goed, maar ik ken verschillende locaties waar er zelfs geen toilet is.
Kijk maar eens naar Peutie (oost en west), Everberg (noord en zuid), en dan op de grensovergang tussen NL en D nabij Venlo.
Als ik daar zou stoppen, dan wil mijn vrouw gewoon nog eens stoppen bij het volgende tankstation voor het toilet.
Een toilet zou verplicht moeten zijn, gewoon ook voor de omgeving. Als man is de verleiding dan toch groot om de nabijgelegen struiken om te vormen tot een plasplaats... en voor vrouwen ligt dat toch iets moeilijker.
Waarloos is een dan een betere plek. Dat is amper 20km verder noordelijk en daar heb je toilet, shop en resto.Zjanzjak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:13:
[...]
Peutie is qua planning en logistiek een goede plek om te laden voor mij, zeker straks als we misschien met 2 ev's gaan rijden maar die 'geen toiletten aanwezig' i.c.m. de dames die een blaas hebben ter grootte van een erwt maken Peutie een grote no go.
Ja, maar of een lange rit makkelijk te doen is hangt wel af van je auto.JTHZZ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
[...]
Met een Leaf die 50kw doet aan een Chademo ga ik niet naar het zuiden van Frankrijk.
En met een Tesla moet je een of ander backup systeem gaan gebruiken (en liefst een goede copiloot hebben) om te laden op het juiste moment en met correcte faciliteiten die je dan nodig denkt te hebben.
Het systeem van Google tikt bij mij toch vele vakjes af.
Als we volgend jaar in België een hoop tol moeten betalen is heel België een no go.Zjanzjak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:13:
[...]
Peutie is qua planning en logistiek een goede plek om te laden voor mij, zeker straks als we misschien met 2 ev's gaan rijden maar die 'geen toiletten aanwezig' i.c.m. de dames die een blaas hebben ter grootte van een erwt maken Peutie een grote no go.
En als een Belg in NL tankt dan is dat ook een stevige transfer.PeterZ(on) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:36:
[...]
Als we volgend jaar in België een hoop tol moeten betalen is heel België een no go.
Je hoort niks meer over dat vignet...
Maar als je dan rond België gaat rijden, dan geef je dat geld ook ergens uit, tenzij je nu je vakanties in Duitsland of het Noorden gaat door brengen.
En dan vind ik de brug naar Zweden (50€ enkeltje) ook een dingetje...
Trouwens de overtocht naar Engeland is ook schandalig duur geworden. Retourtje in July heb ik 500€ voor afgetikt....
Ik geloof je over die mindere dichtheid andere laders en het voorverwarmen, al begrijp ik niet wat je bedoelt met "droog" ? Dat gebrek aan dichtheid ervaar ik zelf alleen in België, niet in Nederland of Duitsland.. Ik vind SuC locaties juist meestal fijn, want een vd Valk hotel en in andere landen altijd iets van horeca in de buurt. Valt me juist op dat andere laders vaak op verlaten plekken zijn, nu mn vriendin die gebruikt voor haar wagen.Tommie12 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:34:
[...]
Met 'droog' bedoel ik een lader waar je geen toilet en geen koffie/drank kan vinden op normale wandelafstand._Anvil_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:59:
[...]
Ik geloof je over die mindere dichtheid andere laders en het voorverwarmen, al begrijp ik niet wat je bedoelt met "droog" ? Dat gebrek aan dichtheid ervaar ik zelf alleen in België, niet in Nederland of Duitsland.. Ik vind SuC locaties juist meestal fijn, want een vd Valk hotel en in andere landen altijd iets van horeca in de buurt. Valt me juist op dat andere laders vaak op verlaten plekken zijn, nu mn vriendin die gebruikt voor haar wagen.
Ondertussen kan je bij sommige auto's kiezen welke faciliteiten aanwezig moeten zijn. En ja, ik heb al wat teleurstellingen gehad, voornamelijk bij Fastned en Tesla.
Zeker, maar als de navi dan in z’n interactieve wijsheid iets tussenplanned, is hij het filter alweer vergeten.EWK schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:03:
[...]
Mijn id3 en id4 hebben een prima filter in de app. Kan me niet voorstellen dat jij dat niet hebt
Mbt de faciliteiten bij Tesla; heb veel door Europa gereisd, maar nog nooit een punt getroffen zonder (op z’n minst) een toilet in de buurt.
Je kan het ook zien in de app en of navi vantevoren.
Voor mij maakt het qua km’s niet veel uit of ik via B of via D naar het zuiden ga.Tommie12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:39:
[...]
En als een Belg in NL tankt dan is dat ook een stevige transfer.
Maar als je dan rond België gaat rijden, dan geef je dat geld ook ergens uit,
Door NL en B heeft totnutoe mijn voorkeur omdat de vouwwagen nog geen tempo100 sticker heeft.
Een tolvignet voor B maakt voor mij de drempel voor die keuring ook een stuk lager…
Was dit retour Engeland via LeShuttle?Tommie12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:39:
[...]
En als een Belg in NL tankt dan is dat ook een stevige transfer.
Maar als je dan rond België gaat rijden, dan geef je dat geld ook ergens uit, tenzij je nu je vakanties in Duitsland of het Noorden gaat door brengen.
En dan vind ik de brug naar Zweden (50€ enkeltje) ook een dingetje...
Trouwens de overtocht naar Engeland is ook schandalig duur geworden. Retourtje in July heb ik 500€ voor afgetikt....
Ik weet het niet hoor, maar als je via je VW app een route plant en die naar je auto stuurt? In de app kun je ook favorieten toevoegen. Heb het nu twee keer gebruikt en dat werkt perfect, zelfs in mijn ID3 2020. Dus ik zou het gek vinden als de ID7 met software 5.x dit niet kan.Puppetmaster schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:04:
[...]
Mn ID.7 kan prima een route uitstippelen met mooi geplande laadstops, geen probleem.
Heeft jouw Audi dat wel?
Ik hapTommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:48:
[...]
Een caravan omdat een huisje in het hoogseizoen pleurisduur is. En omdat we al een caravan hadden voordat ik een EV ging leasen. Was verder niet verplicht vanuit de werkgever, maar het voordeel van "meer auto voor je bijtelling" vond ik het nadeel tijdens die ene rit per jaar wel waard. Verder vinden we een caravan (voor ons) een fijne oplossing om ook in het voor- en najaar korte vakantietrips in Nederland te doen. Maar dat staat los van het hele EV+caravan verhaal omdat dat vaak zonder laden onderweg is, of heel misschien een keer onderweg even gauw 20-30% erbij gooien.
Mijn vakantierit naar Oostenrijk is zo'n 1100 km en daar zijn we (inclusief een wat langere slaap-stop) zo'n 21uur zoet mee. Duitsland zoveel mogelijk 's nachts, en dan na een wat langere pause "ergens voorbij Munchen" het laatste stuk Oostenrijk. Dat deel is toch binnendoor en daardoor wat minder file-gevoelig. Dit is overigens wat we met de benzineauto ook al deden. Enige aanpassing is dat we nu voor het eten vertrekken zodat we dat kunnen combineren met de eerste laadstop. (De kinderen waren verheugd te horen dat veel MacDonalds in Duitsland wel een paar snelladers op de parkeerplaats hebben staan)
De reden dat ik in een keer doorrij is om de zaterdagdrukte te ontwijken, zonder dat het aantal dagen dat we daar kunnen zijn minder is. Door zaterdagmiddag/avond pas te vertrekken rijden we eigenlijk altijd file-vrij door Duitsland. En een extra voordeel nu is dat vijwel elke laadplek een aanhangervriendelijke laadplek is als de rest van de parking toch praktisch leeg is.
Nog een voordeel. Beide bevinden zich op zo'n 2 meter achter de autoTommie12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:08:
[...]
Met 'droog' bedoel ik een lader waar je geen toilet en geen koffie/drank kan vinden op normale wandelafstand.
)
Dus... caravan rijden is rondrijden met een bak s.... ?Smurf schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:27:
[...]
Nog een voordeel. Beide bevinden zich op zo'n 2 meter achter de auto
Je kan proberen zo lang je wil, ik ga het nooit snappen.
Een mobilhome wil ik nog wel eens proberen, maar dan vooral om een lange road trip te doen door bv Noorwegen. Maar dan nog wordt het waarschijnlijk vliegen en ter plaatse huren.
Heb voor de gein eens gekeken wat zo'n kip shelter kost.... Daar kan ik veel en lang voor huren, zeker als je de 'running costs' er bij neemt.
En dan zeker met een EV is de impact op reizen nogal groot...
Ik ga het binnenkort weer proberen, moet voor m’n werk naar München.Pr088 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:25:
[...]
Ik weet het niet hoor, maar als je via je VW app een route plant en die naar je auto stuurt? In de app kun je ook favorieten toevoegen. Heb het nu twee keer gebruikt en dat werkt perfect, zelfs in mijn ID3 2020. Dus ik zou het gek vinden als de ID7 met software 5.x dit niet kan.
Zal het hier tzt laten weten!
Dank voor de tip, Circle K zie ik net, wellicht een optie als ik richting huis ga.Tommie12 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:21:
Waarloos is een dan een betere plek. Dat is amper 20km verder noordelijk en daar heb je toilet, shop en resto.
Circle K zie ik net.
Richting het zuiden zie ik wat Electra's staan, moet alleen tegen die tijd even kijken of dat niet te ver van de snelweg af zit. Ik pak vaak Tesla Charleroi, maar de 2de ev gaat dat misschien niet redden, vandaar.
Ja maar jij hebt de tijd om om België heen te rijden.PeterZ(on) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:36:
Als we volgend jaar in België een hoop tol moeten betalen is heel België een no go.
Hallo
Vraag ik heb vandaag met mijn Skoda elroq opgeladen bij een Tesla V4 laadstations in Harderwijk. Hoewel mijn accu op temperatuur was. kwam mijn maximale laad vermogen niet boven de 30 KW uit. knijpt Tesla het vermogen af voor derde of zijn er meer mensen met deze ervaringen.
Vraag ik heb vandaag met mijn Skoda elroq opgeladen bij een Tesla V4 laadstations in Harderwijk. Hoewel mijn accu op temperatuur was. kwam mijn maximale laad vermogen niet boven de 30 KW uit. knijpt Tesla het vermogen af voor derde of zijn er meer mensen met deze ervaringen.
[ Voor 42% gewijzigd door GJPL69 op 09-04-2026 21:36 ]
Volgende keer zou ik gewoon een andere paal proberen. Minimaal 60-70 kW zou je altijd wel moeten halen denk ik (helemaal met de 20 graden buitentemperatuur van vandaag en 26% SoC).GJPL69 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:35:
Hallo
Vraag ik heb vandaag met mijn Skoda elroq opgeladen bij een Tesla V4 laadstations in Harderwijk. Hoewel mijn accu op temperatuur was. kwam mijn maximale laad vermogen niet boven de 30 KW uit. knijpt Tesla het vermogen af voor derde of zijn er meer mensen met deze ervaringen.[Afbeelding]
Zie ook:
Luisterzicht in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
en
ASW1 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
[ Voor 12% gewijzigd door schumacher op 09-04-2026 21:45 ]
Ik haal altijd netjes 200kW met de ID.7 bij Tesla.
Waarom zouden ze derden ook knijpen? Zorgt alleen maar voor slechte publiciteit.
Misschien was er met die paal iets niet oké?
Waarom zouden ze derden ook knijpen? Zorgt alleen maar voor slechte publiciteit.
Misschien was er met die paal iets niet oké?
In dld met mijn volvo laatst ook gehad, 50kw bij een tesla suc. Liep weg en zag ineens ionity om de hoek, afgekoppeld en daar gaan staan, 200kw gelijk. Kwam ook een model y naast me staan, die had ook laadtraagheid bij tesla. Wisselt dus....wat betreft caravan in dit topic, gaat uitstekend met de volvo, 170 tot 200km wel haalbaar, ff 25min laden en door.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/3EjxHwhzRdyTOaQxpmOnTFKM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aPaQUtJYcIwqVkd5Nidz04gA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J12fVWk57R3fbapg0x0AHJwr.jpg?f=fotoalbum_large)