• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:54
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Hier zijn 2 mogelijkheden voor, maar voor beide opties heb je wel ABRP Premium nodig.
Allereerst kun je met Enode je auto koppelen aan ABRP, dan worden de gegevens via Enode doorgestuurd, maar dit loopt iets achter op de werkelijkheid.
2e optie is een OBD-dongle, deze kun je ook connecten naar ABRP en dan heb je de live-gegevens van je auto waar ABRP mee aan de gang kan.
voor optie 2 heb je toch geen ABRP premium nodig? Met een dongle (van 20€) heb je toch live data zonder ABRP premium? Of is dit recent gewijzigd?
Zie ook: https://abrp.featurebase....vehicle-via-an-obd-device
The ABRP app can—for supported vehicle models—connect via Bluetooth Low Energy (BLE) to a user-installed OBD BLE adapter in the car. This allows the ABRP app to communicate instantly with your car to read out SoC (battery %) and many other parameters, keeping the ABRP app up to date with your car as you drive. This works for iOS and Android devices and is available for all ABRP users, not only Premium members.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37
scatman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:06:
[...]

voor optie 2 heb je toch geen ABRP premium nodig? Met een dongle (van 20€) heb je toch live data zonder ABRP premium? Of is dit recent gewijzigd?
Zie ook: https://abrp.featurebase....vehicle-via-an-obd-device

[...]
Excuses, you're correct. Ik neem altijd premium om van de carplay optie gebruik te maken.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:30
Bo0bz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:00:
[...]

@dicksterrrr Derde optie zonder third party: directe live verbinding tussn ABRP Premium en Android auto.

Live data via Android Auto
Just pair your phone with your car, accept the permissions to get car data for ABRP, and you're off—it's the easiest live data setup so far! This requires a modern vehicle with support for AA data, but more and more vehicles have it.

Werkt hier prima met mijn Kia EV6.
Klinkt als een goede optie, maar ik gebruik Apple CarPlay, maar ACP laat apps geen voertuigdata uitlezen zoals Android Auto dat doet... Dus voor mij geen optie...

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:24
scatman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:06:
Ik weet niet hoe ik ‘t voor elkaar kreeg, maar ik heb geen Premium ABRP, en toch is er een koppeling met mijn SoC (Model 3).

Kan het zijn dat ik die koppeling deed vóórdat ABRP een beperking oplegde?

Model 3 LR AWD (model 2023)

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:40
dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:29:
[...]

Die navi van de Skoda werkt ook prima, maar ik wil zelf de regie over het laden hebben. Dus voorkeur bij Tesla of Ionity en dat kun je bij ABRP makkelijk als filter opgeven, maar bij de Skoda Navi niet.
Ik hoop dat je beseft dat je bij Ionity op drukke dagen lang gaat kunnen wachten met snelladen?
Iedereen met een Ionity abonnement wilt daar laden, gevolg, laadfiles bij Ionity, niet aanschuiven bij de andere aanbieders.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:30
sdgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Ik hoop dat je beseft dat je bij Ionity op drukke dagen lang gaat kunnen wachten met snelladen?
Iedereen met een Ionity abonnement wilt daar laden, gevolg, laadfiles bij Ionity, niet aanschuiven bij de andere aanbieders.
Ik wil dan ook liever bij Tesla laden en bij uitzondering Ionity... Bij Tesla is het nagenoeg nooit wachten...
Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.