Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat heeft het ook, maar het werkt wel. Sommigen in dat forum verkopen een al gemonteerd exemplaar maar durven er aardig wat voor te vragenEDB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:30:
[...]
Dat scheelt inderdaad enorm want in de zomer kunnen deze autos de hogere snelheden echt wel halen. Had er wel wat over gelezen maar had de indruk dat het een hoog hobby / zelf knutsel gehalte had. Als ik een kant en klaar apparaatje kan kopen zou ik dat zeker hebben overwogen (ik ga later dit voorjaar op zoek naar wat anders).
Inderdaad! Zodra je het usb-c kabeltje in de auto (of telefoon, zolang het maar 5v geeft) doet begint de auto de batterij voor te verwarmen. Een app heb je in principe niet nodig. In het forum zijn ook andere oplossingen bedacht zoals het inbouwen van een knopje of het laten starten via een app. Zelf heb ik de ‘originele’ manier toegepast d.m.v. het volgen van de YouTube video.Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
[...]
Wait! Dat is geniaal. Je knutselt dit in je auto en bedient het vervolgens met je telefoon via een app en usb-c-kabeltje?
Inderdaad 's zomers haalt de ID3 2020 van mij ook 120kW op een lekker temperatuurtje. Dus het is echt begrenzing door de BMS door kou.
De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h istaylor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Ok bedankt maar ja wat is wijsheid 100km per uur waar je 120 mag dus je loopt zuiniger of je aan toegestane snelheid houden?
Voor zijn 1000km challenges rijdt hij doorgaans 120–130 km/h omdat dat een optimale verhouding geeft tussen rijsnelheid en laadstops.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Wij hebben Bip&Go om door de telepeage te gaan. Met name handig in de spits en bij grote drukte, bijvoorbeeld bijPr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Ik kom eigenlijk weinig in Frankrijk, maar komende zomer wel. Kun je dan gewoon weer de tolwegen op? Hoe werkt dat qua tol met op en af?
Parijs. Sommige poortjes, met name de grote, zijn razend snel. Ook handig op de stukken die virtuele poorten hebben. Dat wordt geleidelijk ingevoerd. Verder kan het goedkoper zijn om de snelweg onderweg te verlaten, want de som van de twee delen kan goedkoper zijn dan het hele stuk.
die snelheid zal ook wel iets met boetes te maken hebben hèbert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:46:
[...]
De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h is.
Voor zijn 1000km challenges rijdt hij doorgaans 120–130 km/h omdat dat een optimale verhouding geeft tussen rijsnelheid en laadstops.
Nee, hij rijdt die in Noorwegen en Zweden en mag niet harder. Hij rijdt altijd de maximumsnelheid "plus VAT".bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:46:
[...]
De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h is.
190km/h is gewoon theorie. Ik ken geen enkele plaats waar je 1000km kan gaan rijden aan die snelheden continu.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wij gaan dit jaar Denemarken rondrijden.
Brussel- Hamburg- Boot - Kopenhagen - Odense - Arhus - Aalborg - Billund - Bremen - Brussel.
Als Particulier met een Leapmotor C10 is
Ionity mijn beste keus volgens mij. Abbo dan laad ik 0.39 duitsland en 0 37 denemarken nemen voor maand en er zijn overal laders langs de route.
Heb ook een Dats24 kaart. Daar kan ik ook op zeer veel plekken laden, is is het pokke duur.
Soms heb ik met zoeken al os trage lader gevonden ook aan rond de 40cent indien ik een stad bezoek en daar dan enkele uren.
Denk dat dit de goede piste is
Ionity is niet gek, zelfs 29 cent in Denemarken met het 11,99 abbo. Er zijn overigens in Denemarken nog wel meer interessante snelladers, o.a. van Uno-X (44 cent, kan met betaalpas of creditcard) en OK is vaak ook goedkoop. Ze hebben geregeld 75kW laders bij supermarkten voor 39 cent. Ionity is vaak wel druk, dus het loont om verder te kijken.XYRIS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:41:
Is dit een vraag die hiertussen Hoort?
Brussel- Hamburg- Boot - Kopenhagen - Odense - Arhus - Aalborg - Billund - Bremen - Brussel.
Ionity mijn beste keus volgens mij. Abbo dan laad ik 0.39 duitsland en 0 37 denemarken nemen voor maand en er zijn overal laders langs de route.
Heb ook een Dats24 kaart. Daar kan ik ook op zeer veel plekken laden, is is het pokke duur.
Soms heb ik met zoeken al os trage lader gevonden ook aan rond de 40cent indien ik een stad bezoek en daar dan enkele uren.
Denemarken is helemaal geen probleem, regelmatig zie je 4-6 verschillende aanbieders bij elkaar. Keuzestress
Dats24 ken ik niet, ik zou een paar lokale apps downloaden, zoals Monta, Norlys, Clever (allemaal duurder circa € 0,50) en OK.
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 22-01-2026 18:58 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Je vraagt of je vraag hier hoort maar stelt uiteindelijk geen vraagXYRIS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:41:
Is dit een vraag die hiertussen Hoort?
Maar goed…
Ionity werkt prima.
Electroverse heb je nog niet staan en zou ik zeker aanschaffen. Ik heb specifiek Denemarken niet gecheckt maar de pas is gratis, tarieven zijn vrij schappelijk, en vaak kunnen ze laden waar ander pasjes het af laten weten. Als het niet deze vakantie is ga je hem later wel gebruiken.
Kwa “pokke duur” zou ik me niet veel zorgen maken. Zo extreem ver is Denemarken niet. Je gaat maar een paar keer laden. Voor je het weet heb je meer laad pasjes als dat je laadbeurten gaat doen.
Denemarken/zweden/noorwegen heb ik afgelopen voorjaar gedaan. Verslag hier.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dit is niet zo te zeggen. Het hangt af van range, laadsnelheid, WLTP range, luchtweerstand (cw waarde & frontaal oppervlak) en eigen voorkeur.taylor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Ok bedankt maar ja wat is wijsheid 100km per uur waar je 120 mag dus je loopt zuiniger of je aan toegestane snelheid houden?
Vergeet niet dat luchtweerstand zwaar telt bij hogere snelheden. In de WLTP cyclus is de 120-130 kmh snelheid maar een klein stukje. Dus op hoge snelheid zul je zien dat aerodynamische autos verder komen, zelfs bij gelijke wltp waarde.
Kun je die gewoon aanvragen of wordt er streng gecontroleerd?
Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin
Ik heb hem op mijn ioniq5. Werkt prima. Ik kan nog steeds abonnement starten, stoppen, en later weer starten.KrlGl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:59:
Vraagje: wat zijn de ervaringen met de Mobilize laadpas wanneer je niet in een Renault/Dacia/Alpine rijdt?
Kun je die gewoon aanvragen of wordt er streng gecontroleerd?
Maar… ik heb hem in 2024 aangeschaft. Sinds eind 2024 lukt dat ofwel “niet”, ofwel “nauwelijks.
Een en ander niet geholpen doordat de app soms wel, soms geen subscription sectie laat zien. Soms op wifi niet maar op mobiele data wel. Maar goed…. Ze passen het dus steeds aan.
Kortom…
Gewoon proberen.
Het “vin nummer invullen” moet je dan negeren en gewoon doorgaan.
Kans dat het je lukt is denk ik tegenwoordig vrij klein maar niet geschoten is altijd mis.
En anders vin nummer van een vriend met Renault gebruiken. Dat hoeft waarschijnlijk niet eens van een EV te zijn.
Wel op tijd aanvragen. Duurt gauw 2 weken voor je de pas in huis hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 22-01-2026 20:05 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Probleem is alleen dat je dat VIN invullen tegenwoordig niet kan negeren. Zonder VIN kom je dus niet verder, helaas.Stefannn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Kortom…
Gewoon proberen.
Het “vin nummer invullen” moet je dan negeren en gewoon doorgaan.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
En eerst online een “my Renault” account aanmaken?Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:12:
[...]
Probleem is alleen dat je dat VIN invullen tegenwoordig niet kan negeren. Zonder VIN kom je dus niet verder, helaas.
(Nb, ik heb het al en ga niet hobbyen)
Wat wel werkt is een lukrake Renault VIN invoeren, moet wel ook een EV zijn.
Heb dat uiteraard niet doorgezet omdat ik niet weet wat de consequenties kunnen zijn, maar dan kan je iig wel verder in het aanmeldproces.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Op het Duitse forum hebben ze het er steeds over dat je de video moet volgen die Mobilze heeft staan als instructie. Ik begrijp dat ze (het forum) daarmee bedoelen dat je het in die video getoonde VIN moet gebruiken. Nooit zelf geprobeerd want ik heb al een account.Puppetmaster schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:12:
[...]
Probleem is alleen dat je dat VIN invullen tegenwoordig niet kan negeren. Zonder VIN kom je dus niet verder, helaas.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Anders maar even langs de Renault dealer om een nieuwe 5 te ‘bekijken’
Ik laat weten of het nu wel of niet kan en zo ja, hoe.
Je kunt ook de deelauto's in je buurt bekijken.KrlGl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:28:
Ik ga dit weekeind eens wat dingen proberen.
Anders maar even langs de Renault dealer om een nieuwe 5 te ‘bekijken’![]()
Kan je een boete krijgen voor het illegaal gebruik van een VIN die niet op jouw naam staat?
Enz…
Voor een boete zou ik niet direct bang zijn. Daarvoor is het wat te exotisch. Hooguit een waarschuwing.Puppetmaster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:30:
Ja, maar hoe zit het dan als zo’n deel auto gaat snelladen, komt dat dan ook op jouw account?
Kan je een boete krijgen voor het illegaal gebruik van een VIN die niet op jouw naam staat?
Enz…
Maar ik zou inderdaad niet heel happy zijn met een vin van een auto die ik verder totaal niet ken. Dat kan toch tot een clash met de eigenaar leiden.
Vriend met Renault lijkt me wel te doen.
Ik geloof dat je het Renault account wel kan opzetten met vin van een benzine auto. Als je de vin daarna weer weghaalt krijg je wellicht de charge pas optie? Ik meen zoiets ergens gelezen te hebben.
(Niet cynisch bedoeld, serieuze vraag)
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
omdat intense abonnement dan maar 5 euro is ipv 12 bij ionityVenomer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:51:
Waarom zou je zo graag een Mobilize pas willen hebben als het zo‘n gedoe is om er een te krijgen?
Die VIN is enkel een horde die ze hebben opgeworpen om een account mee te kunnen maken. Het betekent niet dat die auto daarmee aan jou gekoppeld is. De app vraagt daar wel om, om de auto daadwerkelijk te koppelen aan je account (via het infotainment systeem) maar dat hoef je niet te doen om je account te kunnen behouden en je Mobilize pas te kunnen gebruiken.Puppetmaster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:30:
Ja, maar hoe zit het dan als zo’n deel auto gaat snelladen, komt dat dan ook op jouw account?
Enz…
Wellicht dat dat in de toekomst ooit nog wel komt en dan is het echt uit met de pret, maar vooralsnog lijkt elke willekeurige VIN voldoende.
Als je je bezwaard voelt kun je misschien er één op de sloop vinden. En als ik het goed begrijp kan het ook met die VIN uit de video zoals hierboven al ergens besproken, blijkbaar kun je ook een oneeindig aantal accounts aanmaken op dezelfde VIN, wat er ook op wijst dat het alleen maar een registratiehorde is en geen daadwerkelijke koppeling.
Hoofdzakelijk omdat een ionity power abo dan slechts de helft kost.Venomer schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:51:
Waarom zou je zo graag een Mobilize pas willen hebben als het zo‘n gedoe is om er een te krijgen?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ik heb het zojuist geprobeerd en kan bevestigen dat de VIN uit het filmpje gewoon werkt.KrlGl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:28:
Ik ga dit weekeind eens wat dingen proberen.
Anders maar even langs de Renault dealer om een nieuwe 5 te ‘bekijken’![]()
Pas besteld en daarna auto verwijderd.
Nu maar wachten op de postbode.
Heel domme vraag waarschijnlijk, maar waar vind je dat filmpje?KrlGl schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Ik heb het zojuist geprobeerd en kan bevestigen dat de VIN uit het filmpje gewoon werkt.
Pas besteld en daarna auto verwijderd.
Nu maar wachten op de postbode.
Toch weer gratis broodje bij die laadstop! 😋👍🏼Rob Voets schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:01:
Auto van 50k en dan 2 x per jaar 7 euro besparen 🫤
Ik kreeg deze mail omdat ik afgelopen maand in Polen heb geladen bij Ionity. Omdat ik minstens 10 keer per jaar op en neer naar Polen rijd, heb ik direct mijn abonnement beëindigd en ben weer ik overgegaan naar een abonnement bij Ionity.Vanaf 23 januari zal onze service nog beschikbaar zijn in 10 landen: Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Luxemburg, België, Italië, Spanje, Zwitserland en Oostenrijk.
Ik denk niet dat Polen hier een zeer populaire bestemming is, maar een gewaarschuwd mens etc.
In mijn geval 10 x per jaarRob Voets schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:01:
Auto van 50k en dan 2 x per jaar 7 euro besparen 🫤
Nu heb ik deze gevonden:Puppetmaster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Heel domme vraag waarschijnlijk, maar waar vind je dat filmpje?
:strip_exif()/f/image/PcpnJ37UgkHPDrgGyeTWche2.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter als ik die invoer krijg ik dit:
/f/image/EHcX8pNUQPazmm9McjvZ32PN.png?f=fotoalbum_large)
Zouden ze die “bug” ook gefixt hebben?
Deze werkt inderdaad prima. Krijg je een Zoë….Zjanzjak schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:02:
[...]
En dit nummer?
op 3:23 in filmpje: YouTube: Een Mobilize smart charge account aanmaken
Gewoon spullen
Wtf!?!Soepie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:17:
[...]
Deze werkt inderdaad prima. Krijg je een Zoë….
Is toch:
VF1AG000867945065
?
Nu wel gelukt! 🥳
Moest uitloggen va de app, killen, opnieuw opstarten en weer inloggen!
Dit klinkt als een error die mijn Enyaq uit 2021 ook had ("noodaccu regelapparaat telematica"), maar uiteindelijk is het de Skoda garage gelukt om de storing te resetten. Misschien ook mogelijk bij jouw auto?EDB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:59:
[...]
Was al van plan om de auto in te ruilen maar vanwege een SOS storing kon ik de auto niet fatsoenlijk inruilen. De backup batterij van de module moet worden vervangen en is al 4 maanden niet leverbaar.
(Hoe) kun je zien of de hardware hiervoor aanwezig is? Het ziet er wel wat DIY uit, ik twijfel of ik dat risico wil/durf te nemen op een tochtje met familie in de auto.J.oris schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Begin deze maand zijn wij met onze Cupra Born uit 2021 naar de Franse alpen geweest voor een week wintersport. Online kwam ik een forum tegen waarbij iemand een fix heeft bedacht voor de eerste generatie ID.3/4/5/Born/Enyaq om ook de accu voor te verwarmen. De hardware hiervoor is in al deze auto's aanwezig, maar het wordt niet gebruikt. Ik heb het apparaat toegepast in de auto en elke keer 20-30 min voor het laden aangezet. Het laden begon iedere keer met 120+kW.
https://www.vwidtalk.com/...11/?nested_view=1#replies
De auto is bij de VW dealer geweest en die hadden ook de hoop de zaak te kunnen resetten, helaas lukte dat niet. Heb op een Facebook forum gelezen dat er in Europa inmiddels al vele honderden eigenaren wachten op een nieuwe back-up batterij. Gelukkig was mijn auto kort voor de storing APK gekeurd want het schijnt een afkeurpunt te zijn. Je bent dan mooi de pineut als je dan maanden moet wachten. Ik wacht in ieder geval al sinds begin oktober, het is mij een raadsel waarom het leveren van een kleine back-up batterij zo lang moet duren bij VAG.Atomstar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Dit klinkt als een error die mijn Enyaq uit 2021 ook had ("noodaccu regelapparaat telematica"), maar uiteindelijk is het de Skoda garage gelukt om de storing te resetten. Misschien ook mogelijk bij jouw auto?
[...]
(Hoe) kun je zien of de hardware hiervoor aanwezig is? Het ziet er wel wat DIY uit, ik twijfel of ik dat risico wil/durf te nemen op een tochtje met familie in de auto.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Elke auto van de VAG groep op het MEB platform is uitgerust met de hardware voor het verwarmen van de accu. Dit doet hij nu ook al automatisch als het zo'n 0 graden is, dan verwarmt hij de accu naar +- 8 graden. Ook schakelt de accuverwarming in als je aan een snellader staat en de accutemperatuur laag is, alleen zal de laadsnelheid nooit hoog worden.Atomstar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:41:
[...]
(Hoe) kun je zien of de hardware hiervoor aanwezig is? Het ziet er wel wat DIY uit, ik twijfel of ik dat risico wil/durf te nemen op een tochtje met familie in de auto.
In het forum geven ze ook het volgende aan, wat mij toen wel geruststelde: It uses VW's own software algorithms to heat the battery up to their own specified temperature for more efficient charging, so there's no way this should cause any damage.
Het schakelt dus alleen het 'programma' in en bepaalt dus niet zelf naar welke temperatuur de batterij moet. Dat doet de auto zelf.
Vervelend! Overigens: ik had de storing zeer waarschijnlijk al toen ik hem tweedehands kocht, en toen is ie wel door de APK (wel van een bevriende garage) gekomen die op de verkoopdag nog gedaan werd.EDB schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:36:
[...]
De auto is bij de VW dealer geweest en die hadden ook de hoop de zaak te kunnen resetten, helaas lukte dat niet. Heb op een Facebook forum gelezen dat er in Europa inmiddels al vele honderden eigenaren wachten op een nieuwe back-up batterij. Gelukkig was mijn auto kort voor de storing APK gekeurd want het schijnt een afkeurpunt te zijn. Je bent dan mooi de pineut als je dan maanden moet wachten. Ik wacht in ieder geval al sinds begin oktober, het is mij een raadsel waarom het leveren van een kleine back-up batterij zo lang moet duren bij VAG.
En hier een aantal kortingen in het filmpje te zien, maar de links staan ook onder het filmpje:
YouTube: TOP 10 des réseaux de recharge les moins chers pour voyager !
[ Voor 56% gewijzigd door Zjanzjak op 31-01-2026 22:09 ]
YouTube: NUEVO SUC DE TESLA EN VALENCIA CASI LISTO!
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat zou mooi zijn. Ik kom er over een maand weer langs, dus fingers crossed.PeterZ(on) schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:02:
Voor de Spanjegangers die wachten op de Tesla en Ionity laders in Torrent / Valencia kwam ik een korte video tegen over de voortgang, en zo te zien zou het niet meer lang hoeven te duren voor ze gebruikt kunnen worden. Vlak ernaast is ook nog een Burgerking en een Iberdolalader.
YouTube: NUEVO SUC DE TESLA EN VALENCIA CASI LISTO!
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Met een week of zes kom ik er ook langs, dus benieuwd of we er kunnen laden. De Ionity is al bijna een half jaar klaar maar wacht nog steeds op aansluiting, gaat daar dus ook al traag. Overigens de naast gelegen BurgerKing gaat pas om 12:00u open.EDB schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:06:
[...]
Dat zou mooi zijn. Ik kom er over een maand weer langs, dus fingers crossed.
Van te voren heb ik me druk lopen maken om niets. Ik had verwacht overal lang stil te staan, maar de e-tron is een beest in snelladen. Zelfs met temperaturen van -5 (en zonder accu voorverwarming, want dat heeft de e-tron niet) haal ik meestal binnen een paar seconden de maximale laadsnelheid van 150kWh. Op sommige plekken was de auto sneller klaar met laden dan dat ons gezelschap klaar was met lopen naar de voorzieningen + een toiletbezoek. Alle medereizigers waren het er mee eens dat onze stops niet langer waren dan voorgaande jaren. Meestal hadden we 4 stops, dus alleen op de heenreis 1 extra stop.
Hoe ik het nu deed was elke keer tijdens een stop de rest van de route plannen via ChargingTime (waar ik een proef gold abonnement heb afgesloten). Dan keek ik wat mijn bereik was (bijvoorbeeld 280km) en dan keek ik waar een stop was na ongeveer 220km. Dat werkte perfect. Een keer heb ik tijdens het rijden ChargingTime gebruikt om een eerdere stop te vinden, omdat het anders spannend zou worden of ik het laadpunt zou halen. Ook dat werkte prima.
Verder wel 2 á 3 keer moeten wachten voor ik kon laden, met als toppunt 1 stop langs de autoroute du soleil waar er verkeersregelaars waren die EV's naar een special parkeerplek stuurden voor de laadpunten, waar je moest wachten tot je aan de beurt was. Daar heb ik denk ik wel +-30 minuten staan wachten voor ik aan de beurt was, dat was wel irritant, verder nooit langer dan 5 minuten hoeven te wachten.
Al met al zeker voor herhaling vatbaar, al zou ik in het hoogseizoen wel bang zijn voor extreme laadfiles op drukke locaties, en zeker in Frankrijk was er lang niet altijd een alternatief beschikbaar zonder dat je daar een behoorlijk eind voor om moest rijden.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
De eerste dag de hele rit erg koud. Het was tussen de 1 en de 3 graden boven nul. Daarbij was de wind de hele weg tegen en regende (en natte sneeuw) het ongeveer de helft vd rit. En dan weet je: het verbruik gaat omhoog. Ruim 20 kw op 100 km. Nog even voor de duidelijkheid, ik heb heel rustig gereden dwz 100-110 km/u met gebruik van de cc en ecostand. Uitaard verwarming op 20 graden.
Naarmate meer naar het zuiden ging het verbruik omlaag. Dag 2 gem. 17.2 en dag 3 gem 16.5.
De reis ging zonder problemen. Route zoals gebruikelijk via Maastricht, Luxemburg, Metz, Nancy, Lyon, Montpellier, Barcelona, Javéa). Vind ik de fijnste route vanuit de kop van NH. Antwerpen, Brussel en Parijs mijd ik liever vanwege de drukte daar.
Geladen bij Tesla, Fastned (1 x kort) en Electra.
Paar opvallende dingen:
* Bij Tesla Saulce sur Rhone staan inmiddels 56 (!!) superchargers. Ja dan is er zelfs op zwarte zaterdag altijd wel een stall vrij. Er waren hier een aantal palen (ik heb ze niet geteld) die geen nummer hadden. Dat betekent dat je daar met een non-tesla niet kan laden. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Iemand die dat op andere plekken ook wel eens gezien heeft?
* Na het afsluiten van een laadbeurt bij Tesla wilde de kabel niet ontkoppelen. Gelukkig heeft de E-soul de mogelijkheid om deze mechanisch te ontkoppelen. Dat kwam nu goed van pas.
* Drie keer bij Electra geladen. Een opkomende speler in het (snel-)laadnetwerk. Met een abbo van 1,99 per maand laad je voor 0,39 ct per kw. en voor 9,99 per maand voor 0,29 ct per kw. Vorig jaar Plug and Charge bij Electra geactiveerd (net als bij Fastned) dus inpluggen en gelijk laden. Geen gedoe met pasjes of app. Dat moet wmb de standaard worden.
* Bij Ibis Budget in Chalon sur Saône overnacht. Je kunt daar nog steeds gratis laden. Staan 4 palen op het (‘s nachts afgesloten) parkeerterrein. Inpluggen en het laden begint gelijk. Geen pasje oid nodig. Mijn 1-fase e-soul laadde 7 kw per uur.
* Bij Electra in Sant Cugat (Barcelona) staat boven elke laadplek de resterende tijd van het laden. Zie foto’s. Iedereen kan zien hoe het laden er voor staat. Vind ik handig.
Nu hier een tijdje van de zon genieten. ☺️
Tesla Saulce sur Rhone
:strip_exif()/f/image/cBFQPtQD3fUaXdZxFc0gVlhS.jpg?f=fotoalbum_large)
Electra Sant Cugat
:strip_exif()/f/image/s106l2nYMe0deZlcgYTnVQ5u.jpg?f=fotoalbum_large)
De resterende laadtijd, handig!
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Hmmm, in mei kom ik daar langs, eens kijken of het logisch is om daar de overnachtingsplaats van te maken.mm.kool schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:53:
* Bij Ibis Budget in Chalon sur Saône overnacht. Je kunt daar nog steeds gratis laden. Staan 4 palen op het (‘s nachts afgesloten) parkeerterrein. Inpluggen en het laden begint gelijk. Geen pasje oid nodig.
Waar was dat, want dat klinkt heftig! Die moet ik zeker vermijden. En was er echt geen alternatief een stukje verder?miicker schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:04:
Verder wel 2 á 3 keer moeten wachten voor ik kon laden, met als toppunt 1 stop langs de autoroute du soleil waar er verkeersregelaars waren die EV's naar een special parkeerplek stuurden voor de laadpunten, waar je moest wachten tot je aan de beurt was. Daar heb ik denk ik wel +-30 minuten staan wachten voor ik aan de beurt was, dat was wel irritant, verder nooit langer dan 5 minuten hoeven te wachten.
Dat was hier: https://maps.app.goo.gl/Mby4BChy8UKNDeKv6JTHZZ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:14:
[...]
Waar was dat, want dat klinkt heftig! Die moet ik zeker vermijden. En was er echt geen alternatief een stukje verder?
Wel rond lunchtijd, dus een drukke tijd. De streetview situatie is niet meer actueel. Inmiddels zijn daar 18 laadpunten van 350kWh+ en 2 van 50kWh, maar er stond zo'n lange rij dat we daar dus wel een half uur hebben staan wachten op de parkeerplek. Het was ook erg slecht geregeld. Stonden 2 Franse verkeersregelaars waarvan eentje enorm druk stond te gebaren naar iedereen en als je niet binnen 2 milliseconden begreep wat hij bedoelde kwam hij boos naar je auto toegerend
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik heb wel de indruk dat elke Fransman bij Ionity MOET laden, paar keer meegemaakt (buiten seizoen) dat je bij elke snellader zowat niemand tegenkomt maar ga je naar een Ionity punt, dan staat heel Frankrijk en zijn moeder daar. Naja, er stonden iig verkeersregelaars.miicker schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:28:
Wel rond lunchtijd, dus een drukke tijd. De streetview situatie is niet meer actueel. Inmiddels zijn daar 18 laadpunten van 350kWh+ en 2 van 50kWh, maar er stond zo'n lange rij dat we daar dus wel een half uur hebben staan wachten op de parkeerplek. Het was ook erg slecht geregeld. Stonden 2 Franse verkeersregelaars waarvan eentje enorm druk stond te gebaren naar iedereen en als je niet binnen 2 milliseconden begreep wat hij bedoelde kwam hij boos naar je auto toegerendWe hebben een half uur van het schouwspel mogen genieten in ieder geval. Toen we daar in de wachtrij aansloten heb ik op ChargingTime wel gekeken of er nog iets in de buurt zat, maar daar was het of ook vol (en geen idee wat dan de wachttijd is), of het was nog een heel stuk rijden, dusdanig ver dat ik bang was dat we het niet zouden redden.
Edit;
Langres, dat triggerde mij, en verhip, hier heb ik ook eens gestaan, weliswaar aan de andere kant met een pak minder laders maar toen ook wachtende mensen voor de snelladers. Was buiten seizoen, ik had totaal geen haast omdat we wat gingen eten dus heb 'em aan de 50 kW gehangen want daar stond niemand.ASW1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:07:
Haha, ik las je verslag en ik dacht meteen al dat moet Ionity Langres geweest zijn. Die ligt zo gesitueerd tussen andere Ionity locaties dat vrijwel iedereen met een Ionity abonnement daar moet laden.
Daar kun je op drukke dagen beter omheen plannen.
Maar dus ook bij een ander Ionity laadpunt meegemaakt. Volgens mij krijgen ze gratis laden bij Ionity bij aankoop van een pakje boter.
[ Voor 25% gewijzigd door Zjanzjak op 03-02-2026 12:17 ]
Haha, ik las je verslag en ik dacht meteen al dat moet Ionity Langres geweest zijn. Die ligt zo gesitueerd tussen andere Ionity locaties dat vrijwel iedereen met een Ionity abonnement daar moet laden.
Daar kun je op drukke dagen beter omheen plannen.
Electra: werkt prima en in FR 29 cent! Ook het reserveren werkt prima, op de gereserveerde laadpaal staat keurig RESERVE op het display.
Gemengde gevoelens bij de Laadpas van IONITY. Je kunt de lopende sessie niet in de app zien en de factuur verschijnt meestal een dag later in de app.
Bij IONITY Puerto Lumbreras (Spanje) op 7 januari geladen met de pas. Die laadsessie is, in tegenstelling tot de andere laadsessies onderweg, nog steeds niet in de app verschenen. Er werd ook geen reservering op de creditcard gedaan dus ik vermoed dat deze sessie niet is belast.
Verder is mij opgevallen dat Tesla onderweg duurder was dan vorig jaar.
Ter plaatse hier laad ik regelmatig gratis bij de Lidl’s tijdens het boodschappen doen en verder bij Endesa. Die laatste kost via de app van Electromaps 37 cent.
Het punt is dat het een dunbevolkt gebied is met maar weinig snelladers op het stuk tussen Toul en Dijon, wat bijna 200 km is.Zjanzjak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:54:
Langres, dat triggerde mij, en verhip, hier heb ik ook eens gestaan, weliswaar aan de andere kant met een pak minder laders maar toen ook wachtende mensen voor de snelladers. Was buiten seizoen, ik had totaal geen haast omdat we wat gingen eten dus heb 'em aan de 50 kW gehangen want daar stond niemand.
Maar dus ook bij een ander Ionity laadpunt meegemaakt. Volgens mij krijgen ze gratis laden bij Ionity bij aankoop van een pakje boter.
Zeker als je een beetje op de prijs let komt je dan bijna automatisch bij Langres uit.
Ook als je niet op de prijs let zullen de meesten vaak rond Metz/Nancy ergens laden en als je dan zuidwaards rijdt wordt Langres bijna automatisch je volgende stop.
Tesla Val-de-Meuse is een alternatief, maar daar zijn geen voorzieningen behalve een toilethok.
Maar als ik die kant (de A31 blijven volgen richting Nancy) op zou moeten gaan dan had ik toch even gekeken hoe het bij Langres zuid is gesteld. Daar zitten 3, vrij goedkope, snellaadpunten bij de Lidl, Mac en Burger King. Met toilet. Want Mac of Burger King. Wie weet daar wat minder druk omdat het toch een beetje van de route afwijkt en je wilt toch graag laden.ASW1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:48:
Tesla Val-de-Meuse is een alternatief, maar daar zijn geen voorzieningen behalve een toilethok.
Zie kaartje (laden duurt even).
Zelf ga ik nooit verder over de A31 die kant op maar 'buig' ik af richting Troyes (A5), maar goed, Ionity Langres zal ik in het vervolg dan waarschijnlijk mijden met de kennis van nu.
Hangt er ook helemaal vanaf wanneer je daar komt. Ik heb er de nodige keren geladen en er waren altijd genoeg laders vrij, laat staan dat ik moest wachten. Ik kom daar natuurlijk niet op zwarte zaterdagen en/of vakantieperiode maar wel op een doordeweekse dag. N.a.v. de hierboven genoemde ervaring, gisteren en vandaag eens gekeken naar de bezetting en bijna alles is gewoon beschikbaar.Zjanzjak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Zelf ga ik nooit verder over de A31 die kant op maar 'buig' ik af richting Troyes (A5), maar goed, Ionity Langres zal ik in het vervolg dan waarschijnlijk mijden met de kennis van nu.
Uitstekend alternatief maar wel een flink stuk binnendoor en daardoor 15 minuten extra rijden, dat zullen niet veel mensen willen doen. Misschien een goeie plek voor een overnachtingZjanzjak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Maar als ik die kant (de A31 blijven volgen richting Nancy) op zou moeten gaan dan had ik toch even gekeken hoe het bij Langres zuid is gesteld. Daar zitten 3, vrij goedkope, snellaadpunten bij de Lidl, Mac en Burger King. Met toilet. Want Mac of Burger King. Wie weet daar wat minder druk omdat het toch een beetje van de route afwijkt en je wilt toch graag laden.
Denk ook dat het meestal wel mee valt, nog niet zolang geleden waren er maar 6 laders geloof ik in zuidelijke richting maar inmiddels is het een stuk beter, maar in vakantieperiodes zal het alsnog aanschuiven zijjn.PeterZ(on) schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Hangt er ook helemaal vanaf wanneer je daar komt. Ik heb er de nodige keren geladen en er waren altijd genoeg laders vrij, laat staan dat ik moest wachten. Ik kom daar natuurlijk niet op zwarte zaterdagen en/of vakantieperiode maar wel op een doordeweekse dag. N.a.v. de hierboven genoemde ervaring, gisteren en vandaag eens gekeken naar de bezetting en bijna alles is gewoon beschikbaar.
Qua tijd is het ook opletten, tussen 12 en 13u gaan de Fransen allemaal tegelijk lunchen en dan kan het druk zijn aan de laders.
Net na val de meuse (als je richting zuid rijdt) is er ook nog een snellaadstation van Engie met 10 300kW punten.ASW1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Ook als je niet op de prijs let zullen de meesten vaak rond Metz/Nancy ergens laden en als je dan zuidwaards rijdt wordt Langres bijna automatisch je volgende stop.
Nog als alternatief Electra Novotel Hauconcourt of Ionity Hauconcourt winkelcentrum E. Leclerc Ook zijn er veel Tesla laadpalen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wakkie op 03-02-2026 15:25 ]
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Tesla Val-de-Meuse bevalt mij prima. Volop laadpalen. Een wc (code in Tesla app). En verder inderdaad niet veel, maar even een wandeling met de hond en je kunt al weer verder. In een dorpje vlakbij zit overigens ook een goede bakker.Wakkie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:22:
In Langres ga ik voorlopig niet meer laden. Ben er een paar keer geweest zowel heen als terug. Altijd vol bezet en dus wachten. Ik meen, maar weet het niet meer zeker dat er uitbreiding van het aantal laadpalen is/komt. Staat me iets van bij.
Nog als alternatief Electra Novotel Hauconcourt of Ionity Hauconcourt winkelcentrum E. Leclerc Ook zijn er veel Tesla laadpalen.
Iemand specifiek voor die twee landen aan tips voor laad-apps/passen die onmisbaar zijn in Polen en Tsjechië?
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Vorige maand op een zondagmiddag geladen bij Electra Hauconcourt, volgens mij 6 snelle palen maar ik had gereserveerd (was niet nodig, slechts 1 plek bezet). Koffie en toilet bij Novotel op 25 meter lopen.Wakkie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:22:
In Langres ga ik voorlopig niet meer laden. Ben er een paar keer geweest zowel heen als terug. Altijd vol bezet en dus wachten. Ik meen, maar weet het niet meer zeker dat er uitbreiding van het aantal laadpalen is/komt. Staat me iets van bij.
Voor Polen Orlen Charge. Goede dekking, app en regelmatig kortingsacties.Steeffoon schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:10:
Iemand specifiek voor die twee landen aan tips voor laad-apps/passen die onmisbaar zijn in Polen en Tsjechië?
Geen ervaring met polen/tsechie, maar....Steeffoon schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:10:
Binnenkort gaan we voor het eerst de eerste echte reis met de EV maken. En dat gaat direct naar een regio waar laadpalen een stuk minder vaak voorkomen dan elders: Polen en Tsjechië. Ik ben alvast begonnen met de voorpret. Ik heb Greenway alvast gedownload voor Polen (alleen de app, geen laadpas). Ik heb verder de bekende passen (Shell, Electroverse, Tesla, EnBW, Ewe Go, etc). Ik probeerde voor Tsjechië CEZ te downloaden, maar de app is enkel er in het Tsjechisch.
In dergelijke landen heb je vaak verrassend veel aan een creditcard.
Ik gok dat je die al hebt, maar als je die niet hebt zou ik die zeker meenemen.
Een "look alike" zoals "wise" werkt ook vaak.
Ik kom nogal vaak in UK en daar zijn apps/laadpassen heel vaak onbruikbaar maar creditcard doet het overal.
Ligt er natuurlijk aan waar je naar toe gaat. Naast de reeds genoemde, Ionity als je westelijk van Warschau blijft. Supermarkten zoals Lidl en Kaufland hebben steeds vaker 50 kW laadpalen. Tesla is bij mijn weten niet open voor niet Tesla's in Poien. Van Tsjechië weet ik niets.Steeffoon schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:10:
Binnenkort gaan we voor het eerst de eerste echte reis met de EV maken. En dat gaat direct naar een regio waar laadpalen een stuk minder vaak voorkomen dan elders: Polen en Tsjechië. Ik ben alvast begonnen met de voorpret. Ik heb Greenway alvast gedownload voor Polen (alleen de app, geen laadpas). Ik heb verder de bekende passen (Shell, Electroverse, Tesla, EnBW, Ewe Go, etc). Ik probeerde voor Tsjechië CEZ te downloaden, maar de app is enkel er in het Tsjechisch.
Op Supercharge.info/map kun je superchargers filteren op o.a. land, beschikbaarheid voor niet-TeslaBartjeV schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:21:
[...]
Tesla is bij mijn weten niet open voor niet Tesla's in Poien. Van Tsjechië weet ik niets.
In Polen zijn er 15 ook beschikbaar voor niet-Tesla's, maar alleen in de westelijke helft; in Tsjechië zijn er 12
Ah mooi, dankjewel, ik wist niet dat dat veranderd was.martinBMW schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Op Supercharge.info/map kun je superchargers filteren op o.a. land, beschikbaarheid voor niet-Tesla
In Polen zijn er 15 ook beschikbaar voor niet-Tesla's, maar alleen in de westelijke helft; in Tsjechië zijn er 12
Vind ik het kaartje van Tesla net iets fijner voor; Tesla SuC's open for all.martinBMW schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Op Supercharge.info/map kun je superchargers filteren op o.a. land, beschikbaarheid voor niet-Tesla
Voor mij werkt supercharge.info beter omdat er meer filter mogelijkheden zijn. Mijn auto (BYD Atto3) werkt alleen op V2 SuC's. Een ander filter is het minimum aantal stalls.Zjanzjak schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Vind ik het kaartje van Tesla net iets fijner voor; Tesla SuC's open for all.
Dat is vrees ik wel iets langer, heb dat stuk wel eens gereden. Maar misschien rij ik die binnendoor route wel komende vakantie, is beetje afhankelijk van de weersituatie in de Auvergne, en dan heb ik een paar hotelletjes op het oog onder Langres. Maar is het winters in de Auvergne dan neem ik de veilige route via Lyon en doe dan 1 overnachting bij Dijon, anders twee en pak wat meer binnendoor op de route via Clermont Ferrand.ASW1 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Uitstekend alternatief maar wel een flink stuk binnendoor en daardoor 15 minuten extra rijden, dat zullen niet veel mensen willen doen. Misschien een goeie plek voor een overnachting
Dank, goeie. Ga ik meenemen.cnsmr schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Voor Polen Orlen Charge. Goede dekking, app en regelmatig kortingsacties.
Een creditcard heb ik (zowel ING als Revolut). Maar "heb je vaak verrassend veel aan.." is dat een aanname of weet je dat uit ervaring, aangezien je zegt geen ervaring met Tsjechië/Polen. Ga liever goed voorbereid op padStefannn schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:07:
[...]
Geen ervaring met polen/tsechie, maar....
In dergelijke landen heb je vaak verrassend veel aan een creditcard.
Ik gok dat je die al hebt, maar als je die niet hebt zou ik die zeker meenemen.
Een "look alike" zoals "wise" werkt ook vaak.
Ik kom nogal vaak in UK en daar zijn apps/laadpassen heel vaak onbruikbaar maar creditcard doet het overal.
Krakau en rond Liberec staan op de planning. ;-) En verder regelmatig een dagtocht, omdat je toch wat wil zienBartjeV schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:21:
[...]
Ligt er natuurlijk aan waar je naar toe gaat. Naast de reeds genoemde, Ionity als je westelijk van Warschau blijft. Supermarkten zoals Lidl en Kaufland hebben steeds vaker 50 kW laadpalen. Tesla is bij mijn weten niet open voor niet Tesla's in Poien. Van Tsjechië weet ik niets.
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Ik ben naar Warschau geweest en Orlen is inderdaad een goeie (ik heb die vooral via electroverse gebruikt)Steeffoon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:07:
[...]
Dank, goeie. Ga ik meenemen.
[...]
Een creditcard heb ik (zowel ING als Revolut). Maar "heb je vaak verrassend veel aan.." is dat een aanname of weet je dat uit ervaring, aangezien je zegt geen ervaring met Tsjechië/Polen. Ga liever goed voorbereid op pad![]()
[...]
Krakau en rond Liberec staan op de planning. ;-) En verder regelmatig een dagtocht, omdat je toch wat wil zien
Greenway had ik ook geregeld (wel met pas) maar die heb ik eerlijk gezegd niet echt gebruikt.
We reden heen op woensdag en keerden terug op maandag en hebben geen enkele laadfile gezien.
Ik vind het toch zeker de moeite om een abo bij Tesla/Ionity/... te nemen voor zo'n trip, scheelt je toch weer een mooi bedrag op een vakantie die sowieso elk jaar al een pak duurder wordt (die skipassen
Gereden met een abo van ABRP en via CarPlay op het scherm van de ID.4 gebruikt, werkte goed.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Zonder een abbo is echt zonde van je geld in deze tjiden. Afhankelijk van waar je langs rijdt is EnBW ook wel een mogelijk alternatief en ander EWE GO pakken (€ 0,62 DC bij letterlijk elke aanbieder).Largamelion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:32:
Vorige week weer naar Oostenrijk gereden (Silvretta Montafon) en deze keer niet zelf gereden met de XC40 maar meegereden met een ID.4 van 'n vriend. Die wou zich niet bezighouden met allerlei pasjes en goedkoop laden dus gewoon met zijn Shell laadpas geladen waar het uitkwam en ik moet zeggen dat het toch best wat scheelt in prijs. De afstand was heen en terug samen een kleine 200km minder dan vorig jaar en we betaalden ruim 100€ meer aan laadkosten in totaal. Verbruik van de ID.4 lag ongeveer in lijn met mijn XC40 de vorige jaren (25kWh/100km). Laadprijs zat bij de verschillende aanbieders tussen de 74-94ct/kWh, enkel 1x bij Tesla aan 65ct geladen en ter plaatse aan 54ct bij een AC-paal.
We reden heen op woensdag en keerden terug op maandag en hebben geen enkele laadfile gezien.
Ik vind het toch zeker de moeite om een abo bij Tesla/Ionity/... te nemen voor zo'n trip, scheelt je toch weer een mooi bedrag op een vakantie die sowieso elk jaar al een pak duurder wordt (die skipassen). Nadien moest onze chauffeur toch toegeven dat ik gelijk had en volgend jaar zal hij het ook anders aanpakken.
Gereden met een abo van ABRP en via CarPlay op het scherm van de ID.4 gebruikt, werkte goed.
Hoewel geen ervaring met betreffende regio bedoelde ik met "verrassend veel":.......Steeffoon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:07:
Een creditcard heb ik (zowel ING als Revolut). Maar "heb je vaak verrassend veel aan.." is dat een aanname of weet je dat uit ervaring, aangezien je zegt geen ervaring met Tsjechië/Polen. Ga liever goed voorbereid op pad
- Dat als je ergens terecht bent gekomen dat je niet zo goed had uitgezocht de creditkaart het vaak blijkt te doen.
- Ervaring heb ik met name in UK waar ik regelmatig kom. Mijn "verrassing" was de eerste keer dat ik er heen ging. Het was ook mijn eerste lange EV tocht dus sowieso al wat huiverig. Ik kreeg "noodzakelijke laadpasjes" op voorhand niet goed uitgezocht. Ter plekke bleken vrijwel alle palen de creditcard te accepteren.
- Daarbij buitenland ervaring dat laadpalen waar een merk op staat waar je maar moeilijk een account op kan maken met creditcard ook gewoon blijken te werken.
- Of... dat lokaal account aanmaken wel lukt maar enkel met een creditcard koppeling.
De reden dat ik het zeg is dat we het zo vaak over laadpasjes hebben dat je de creditcard bijna zou vergeten. Defacto is het in mijn ervaring het ding dat je maar mooi uit de nood helpt als al het andere faalt.
Kortom:...
- pasjes zijn leuk om goedkoop tarief te spotten.
- creditcard is universele redder in nood.
Aanverwante tip:
- zoek laadpalen eens een keer op googlemaps, niet enkel op de laadpas-apps.
- Soms vind je wel 3x zoveel laadpalen met googlemaps dan met de laadpas-apps.
- (en logischerwijs werken die extra palen vrijwel alleen met je creditcard).
Tsja, die 100 euro, hoeveel procent van het gezamelijke vakantiebudget was dat?Largamelion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:32:
Ik vind het toch zeker de moeite om een abo bij Tesla/Ionity/... te nemen voor zo'n trip, scheelt je toch weer een mooi bedrag op een vakantie die sowieso elk jaar al een pak duurder wordt (die skipassen). Nadien moest onze chauffeur toch toegeven dat ik gelijk had en volgend jaar zal hij het ook anders aanpakken.
Anderzijds heb je geen invloed op veel van die vakantiekosten (behalve niet gaan of ergens anders heen gaan) en op die laadkosten nou net wel.
Dat geeft al dan niet terecht het gevoel dat je het zelf nog een beetje in de hand hebt en dat is ook wat waard.
(ben zelf ook een kniepert hoor
Van die 100 euro kun je wel 2 of 3 keer uit eten gaan wellicht, geef ik toch liever m'n geld aan uit dan aan een paar elektronen.ASW1 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Tsja, die 100 euro, hoeveel procent van het gezamelijke vakantiebudget was dat?
Anderzijds heb je geen invloed op veel van die vakantiekosten (behalve niet gaan of ergens anders heen gaan) en op die laadkosten nou net wel wel.
Dat geeft al dan niet terecht het gevoel dat je het zelf nog een beetje in de hand hebt en dat is ook wat waard.![]()
(ben zelf ook een kniepert hoor)
Martin ben je weleens met de atto3 naar Spanje gereden?martinBMW schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Voor mij werkt supercharge.info beter omdat er meer filter mogelijkheden zijn. Mijn auto (BYD Atto3) werkt alleen op V2 SuC's. Een ander filter is het minimum aantal stalls.
Daar ga ik over anderhalve week ook heen (869km); voorjaarsvakantie dus voorzie uitdaging met drukte. Op de heenweg vertrekken we vrijdagmiddag en pakken we overnachting, voor de terugweg kijk ik even hoe de heenweg ging. Ik ga ook wel weer een Ionity abbonement afsluiten maar ben niet voornemens al te krampachtig te doen.Largamelion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:32:
Vorige week weer naar Oostenrijk gereden (Silvretta Montafon)
Afgelopen weekend ook 3 dagen op wintersport geweest met 4 vrienden. Dat ging ouderwets fossiel, 933km binnen 7 uur
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 04-02-2026 12:39 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Tegenwoordig kan je met die alliance ook iets voordeliger laden bij de andere providers als je bij één van de vier een abo neemt. Dus als Ionity te druk bezet is kan je nog altijd bij Fastned ofzo terecht, zal je nog steeds minder kosten dan bij een random andere aanbieder. In het gebied zelf staan er aan elke lift ook wel een paar AC of DC laders, maar in drukke periodes zal je daar vroeg moeten staan en er geldt ook een kleeftarief na 4u.assje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:35:
[...]
Daar ga ik over anderhalve week ook heen (869km); voorjaarsvakantie dus voorzie uitdaging met drukte. Op de heenweg vertrekken we vrijdagmiddag en pakken we overnachting, voor de terugweg kijk ik even hoe de heenweg ging. Ik ga ook wel weer een Ionity abbonement afsluiten maar ben niet voornemens al te krampachtig te doen.
Afgelopen weekend ook 3 dagen op wintersport geweest met 4 vrienden. Dat ging ouderwets fossiel, 933km binnen 7 uurZondagochtend vroeg vertrokken en voor de lunch thuis.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Nee, nog niet verder zuidelijk geweest dan de Elzastaylor schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Martin ben je weleens met de atto3 naar Spanje gereden?
Wij hebben een AC lader op 100m van ons huisje, kost wel €0,60/kWh maar dat is prima voor het gemak.Largamelion schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:45:
In het gebied zelf staan er aan elke lift ook wel een paar AC of DC laders, maar in drukke periodes zal je daar vroeg moeten staan en er geldt ook een kleeftarief na 4u.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ok en valt het je mee of tegen de lange afstanden met de atto3.martinBMW schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Nee, nog niet verder zuidelijk geweest dan de Elzas
In de herfstvakantie 2025 daar ook geladen zo rond de middag. We waren de enige.EDB schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:29:
[...]
Vorige maand op een zondagmiddag geladen bij Electra Hauconcourt, volgens mij 6 snelle palen maar ik had gereserveerd (was niet nodig, slechts 1 plek bezet). Koffie en toilet bij Novotel op 25 meter lopen.
Je kunt onder 'voertuig' een referentiewaarde voor verbruik instellen. Ook kun je in dat menu de maximale snelheid instellen. Die heb ik op 120 staan omdat ik ook 's avonds met de EV nauwelijks harder rijdt.dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:30:
Het zal ongetwijfeld al in dit forum aan bod gekomen zijn, maar ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda Elroq BE 80 en wil ook bij ionity/ tesla laden. Maar hoe zorg ik ervoor dat ABRP o.b.v. de werkelijke actiradius plant? Ik vind het irritant als ik tijdens het rijden moet bijstellen (en mijn vrouw vragen is geen optie ;-)....
Hier zijn 2 mogelijkheden voor, maar voor beide opties heb je wel ABRP Premium nodig.dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:30:
Het zal ongetwijfeld al in dit forum aan bod gekomen zijn, maar ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda Elroq BE 80 en wil ook bij ionity/ tesla laden. Maar hoe zorg ik ervoor dat ABRP o.b.v. de werkelijke actiradius plant? Ik vind het irritant als ik tijdens het rijden moet bijstellen (en mijn vrouw vragen is geen optie ;-)....
Allereerst kun je met Enode je auto koppelen aan ABRP, dan worden de gegevens via Enode doorgestuurd, maar dit loopt iets achter op de werkelijkheid.
2e optie is een OBD-dongle, deze kun je ook connecten naar ABRP en dan heb je de live-gegevens van je auto waar ABRP mee aan de gang kan.
[ Voor 8% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 06-02-2026 10:52 ]
Dank voor je reactie. Premium abonnement wil ik wel nemen, mits het toegevoegde waarde biedt.cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Hier zijn 2 mogelijkheden voor, maar voor beide opties heb je wel ABRP Premium nodig.
Allereerst kun je met Enode je auto koppelen aan ABRP, dan worden de gegevens via Enode doorgestuurd, maar dit loopt iets achter op de werkelijkheid.
2e optie is een OBD-dongle, deze kun je ook connecten naar ABRP en dan heb je de live-gegevens van je auto waar ABRP mee aan de gang kan.
Als ik ChatGPT raadpleeg, krijg ik het volgende:
📡 Hoe Enode werkt
Je logt in met je auto-merkaccount (bijv. MyŠkoda) in ABRP via Enode.
Enode maakt een veilige verbinding met de cloud-API van je automerk.
Enode vraagt data op zoals:
State of Charge (SoC) = hoeveel % accu er nog is
laadstatus / plug-in status
locatie & basis voertuiginfo
ABRP gebruikt die data om routes en laadstops te plannen.
👉 Je hebt dus geen dongle nodig — alles loopt via internet.
📊 Wat je ermee krijgt
Met Enode kun je in apps zoals ABRP:
Automatisch SoC laten synchroniseren zonder handmatige invoer
Je auto-gegevens inzien in de planner
Nauwkeuriger plannen, vooral bij vertrek en tijdens laden
Dat maakt vooral de eerste fase van een rit slimmer.
📉 Wat Enode niet doet (of beperkt doet)
Het haalt niet altijd ultra-real-time data tijdens het rijden — vaak zijn updates elke minuten in plaats van elke seconde.
Efficiency / verbruik / batterijtemperatuur is vaak niet beschikbaar via Enode, omdat dit niet door de merk-API aangeboden wordt.
Ben nog niet overtuigd als ik dit lees...
Maar misschien heeft iemand ervaringen?
Dit is het wel ongeveer hoor.dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Dank voor je reactie. Premium abonnement wil ik wel nemen, mits het toegevoegde waarde biedt.
📡 Hoe Enode werkt
📊 Wat je ermee krijgt
Het haalt niet altijd ultra-real-time data tijdens het rijden — vaak zijn updates elke minuten in plaats van elke seconde.
Efficiency / verbruik / batterijtemperatuur is vaak niet beschikbaar via Enode, omdat dit niet door de merk-API aangeboden wordt.
Meer krijg je niet. Maar heb je de Skoda navigatie al gebruikt? Bij mijn VW werkt die navigatie redelijk goed en ik verwacht dat Skoda als onderdeel van VAG ongeveer dezelfde routeplanner hanteert?
Die navi van de Skoda werkt ook prima, maar ik wil zelf de regie over het laden hebben. Dus voorkeur bij Tesla of Ionity en dat kun je bij ABRP makkelijk als filter opgeven, maar bij de Skoda Navi niet.Pr088 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:22:
[...]
Dit is het wel ongeveer hoor.
Meer krijg je niet. Maar heb je de Skoda navigatie al gebruikt? Bij mijn VW werkt die navigatie redelijk goed en ik verwacht dat Skoda als onderdeel van VAG ongeveer dezelfde routeplanner hanteert?
Ik gebruik zelf (alleen als ik een lange trip richting het buitenland maak) een dongle voor de realtime data.dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Dank voor je reactie. Premium abonnement wil ik wel nemen, mits het toegevoegde waarde biedt.
📡 Hoe Enode werkt
📊 Wat je ermee krijgt
Deze geeft veel meer gegevens door dan enode, omdat je met enode afhankelijk bent van wat de merk-API doorgeeft.
Voordat ik vertrek sluit ik een abonnement af voor 5,99 en nadat ik weer terug ben stop ik die weer.
In Nederland maak ik nooit gebruik van ABRP.
De verbinding met Enode werkt heel aardig, soms 1% SoC delay, maar dat maakt niet zoveel uit.
Ik heb het vorig jaar gebruikt in de ID.7 ivm een vouwwagen, als je dan genoeg geleerd hebt in die twee gratis weken kan je het verder ook wel zelf.
Ik rij heel Europa door op de VW navi. Die zal toch niet veel verschillen van de Skoda lijkt me. Bij VW kun je prima aangeven welke aanbieder je voorkeur heeft en welke je wil vermijden.dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Die navi van de Skoda werkt ook prima, maar ik wil zelf de regie over het laden hebben. Dus voorkeur bij Tesla of Ionity en dat kun je bij ABRP makkelijk als filter opgeven, maar bij de Skoda Navi niet.
Hij probeert daar zo veel mogelijk rekening mee te houden al is dat niet altijd mogelijk.
Ik heb als voorkeuren IONITY, Tesla, Electra en Fastned maar dat is persoonlijk en afhankelijk bij wie ik evt een abbo heb afgesloten.
@dicksterrrr Derde optie zonder third party: directe live verbinding tussn ABRP Premium en Android auto.cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Hier zijn 2 mogelijkheden voor, maar voor beide opties heb je wel ABRP Premium nodig.
Live data via Android Auto
Just pair your phone with your car, accept the permissions to get car data for ABRP, and you're off—it's the easiest live data setup so far! This requires a modern vehicle with support for AA data, but more and more vehicles have it.
Werkt hier prima met mijn Kia EV6.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.