• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:02
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Doorgaans is 10% - 70% laad cylus het snelst bij een grote accu. Dus zover mogelijk doorrijden tot de accu leeg is en dan laden tot 70%. Om de laatste 30% er ook bij te laden duurt het vaak 2 keer zo lang. dat win je vaak niet terug in het totaal van de reistijd.
Eens, zeker bij de oudere VW's is tussen 5-20% de sweetspot met hoge laadsnelheden. 'Leegrijden' loont inderdaad, daar waar het niet schuurt met range-angst van mijn vrouw O+

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:53
EDB schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Dat scheelt inderdaad enorm want in de zomer kunnen deze autos de hogere snelheden echt wel halen. Had er wel wat over gelezen maar had de indruk dat het een hoog hobby / zelf knutsel gehalte had. Als ik een kant en klaar apparaatje kan kopen zou ik dat zeker hebben overwogen (ik ga later dit voorjaar op zoek naar wat anders).
Dat heeft het ook, maar het werkt wel. Sommigen in dat forum verkopen een al gemonteerd exemplaar maar durven er aardig wat voor te vragen ;).
Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Wait! Dat is geniaal. Je knutselt dit in je auto en bedient het vervolgens met je telefoon via een app en usb-c-kabeltje?

Inderdaad 's zomers haalt de ID3 2020 van mij ook 120kW op een lekker temperatuurtje. Dus het is echt begrenzing door de BMS door kou.
Inderdaad! Zodra je het usb-c kabeltje in de auto (of telefoon, zolang het maar 5v geeft) doet begint de auto de batterij voor te verwarmen. Een app heb je in principe niet nodig. In het forum zijn ook andere oplossingen bedacht zoals het inbouwen van een knopje of het laten starten via een app. Zelf heb ik de ‘originele’ manier toegepast d.m.v. het volgen van de YouTube video.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:01
taylor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ok bedankt maar ja wat is wijsheid 100km per uur waar je 120 mag dus je loopt zuiniger of je aan toegestane snelheid houden?
De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h is 8).
Voor zijn 1000km challenges rijdt hij doorgaans 120–130 km/h omdat dat een optimale verhouding geeft tussen rijsnelheid en laadstops.

Analoog komt weer helemaal terug

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:08

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Pr088 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Ik kom eigenlijk weinig in Frankrijk, maar komende zomer wel. Kun je dan gewoon weer de tolwegen op? Hoe werkt dat qua tol met op en af?
Wij hebben Bip&Go om door de telepeage te gaan. Met name handig in de spits en bij grote drukte, bijvoorbeeld bij
Parijs. Sommige poortjes, met name de grote, zijn razend snel. Ook handig op de stukken die virtuele poorten hebben. Dat wordt geleidelijk ingevoerd. Verder kan het goedkoper zijn om de snelweg onderweg te verlaten, want de som van de twee delen kan goedkoper zijn dan het hele stuk.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:46:
[...]

De bekende EV Youtuber Bjørn Nyland heeft er een keer een item over gemaakt. Het bleek dat de meest optimale snelheid om zo znel mogelijk 1000km af te leggen 190km/h is 8).
Voor zijn 1000km challenges rijdt hij doorgaans 120–130 km/h omdat dat een optimale verhouding geeft tussen rijsnelheid en laadstops.
die snelheid zal ook wel iets met boetes te maken hebben hè ;)
Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.