Vooral bij Tesla, IONITY en Fastned
Om toch even terug te komen op de Aceman discussie en lang reizen. Heb van de week een proefrit gemaakt in een Aceman en een Countryman. Het wordt de Countryman waarmee het probleem man een beperkte radius is dus geen issue meer. Reden hiervoor is dat de Aceman een forse stap terug blijkt te zijn ten opzichte van mijn 12 jaar oude 1-serie.
Eigenlijk is dit geen discussie voor dit topic, maar ik snap uw laatste zin niet... bedoel je qua range dat je met uw oude BMW 1 veel verder kon rijden dan met een Aceman? Of wat bedoel je?Pexow schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:05:
Om toch even terug te komen op de Aceman discussie en lang reizen. Heb van de week een proefrit gemaakt in een Aceman en een Countryman. Het wordt de Countryman waarmee het probleem man een beperkte radius is dus geen issue meer. Reden hiervoor is dat de Aceman een forse stap terug blijkt te zijn ten opzichte van mijn 12 jaar oude 1-serie.
De reden waarom ik niet voor de Aceman kiest heeft inderdaad weinig te maken met het topic (stuiterbak), maar het gevolg is dat ik nu een auto heb gekozen waarvan de range en laadsnelheid (voor mij) geen probleem meer is.RigolleM schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:51:
[...]
Eigenlijk is dit geen discussie voor dit topic, maar ik snap uw laatste zin niet... bedoel je qua range dat je met uw oude BMW 1 veel verder kon rijden dan met een Aceman? Of wat bedoel je?
Ja, ehm, bedankt voor de info?Pexow schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:21:
De reden waarom ik niet voor de Aceman kiest heeft inderdaad weinig te maken met het topic (stuiterbak), maar het gevolg is dat ik nu een auto heb gekozen waarvan de range en laadsnelheid (voor mij) geen probleem meer is.
Mocht je ooit weer eens in de markt zijn voor een ev dan zit je hier beter --> [BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5
We gaan deze zomer naar Oostenrijk.
Iemand nog een goede tip voor een hotel (liefst met lader) tussen Mannheim en Stuttgart?
Hoeft absoluut niet in een stad te zitten.
Hond moet wel mee mogen
Iemand nog een goede tip voor een hotel (liefst met lader) tussen Mannheim en Stuttgart?
Hond moet wel mee mogen
Wel iets verderop:Tweak_ers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:20:
Hond moet wel mee mogen
https://www.booking.com/Share-iLQzLzT
Grote Ionity site vlakbij.
Insel-Hotel in Heilbronn, paar jaar geleden voor werk geweest. Lekker klassiek hotel met zacht tapijt, mooi terras waar de drankjes op de kamerrekening konden en een paar Tesla destination chargers. Ik heb van te voren overigens aangegeven te willen laden. Heilbronn is wel een gezellige plek, restaurantjes etc.Tweak_ers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:20:
Hond moet wel mee mogen
Maak je daar niet zo druk om. Zorg dat je smorgens nog een snellader kunt bereiken en je zit safe. Als er wel een lader in de buurt is prima, dan kun je smorgens wat langer doorrijden.
Zo deden wij het op weg naar Spanje afgelopen november.
Kun je beter kijken of je net voordat je bij het hotel bent nog een snellader kunt pakken, dan is je accu nog op temperatuur.janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:28:
Maak je daar niet zo druk om. Zorg dat je smorgens nog een snellader kunt bereiken en je zit safe. Als er wel een lader in de buurt is prima, dan kun je smorgens wat langer doorrijden.
's-Morgens moet ie eerst weer ff op temperatuur komen, dus duurt het effectief waarschijnlijk langer om op te laden.
Ik doe het vaak andersom: ik kijk waar ik ongeveer terecht ga komen en zoek dan de snelladers op. Dan zoek ik een hotel in de buurt. Soms op 2 min lopen bijvoorbeeld. Het Soloplan City resort in Kempten is zo'n voorbeeld.Tweak_ers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:20:
Hond moet wel mee mogen
Het zou ook kunnen dat de auto (28,5) alleen aandrijfenergie rapporteert. Het verschil zou dan dus ook door utilities en HVAC (klimaatbeheersing) verklaard worden. Dit is bij de verbruiksmeter van veel auto's het geval. Het zou ook geen onlogische hoeveelheid zijn voor de airco.Sqoda schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:19:
Even confused. Als ik de verbruiksgemidelde aanneem wat de auto zegt heb ik een gemiddeld verbruik van 28,5/100 gehad (van Heerlen naar het Gardameer Zeekr X mét caravan). Echter als ik het totaal geladen kWh deel door de gereden km’s deel, kom ik op 32/100 uit. (Wat ik nog steeds een meer dan net verbruik vind.
Zit dat verschil nou in laadverliezen? Of fantaseert de auto mooie resultaten bij elkaar? 🤷🏼♂️
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
RoLeaf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:34:
[...]
Er zijn diverse leuke verhalen te vinden op nissanelectricclub.nl.
De Nissan Electric Club is verhuisd naar Discord: bit.ly/discord-necZjanzjak schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.
Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.
Wel jammer dat de doorverwijzing op de website dus ook niet meer werkt...
Ik heb zelf ook goede herinneringen aan reizen met de Leaf, zo lang je z'n achilleshiel maar respecteert. Met de 40 kWh is 500 km per dag goed te doen, maar 650 km bij 30+ graden was eigenlijk te veel.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Waar in Oostenrijk ga je heen en van waar ongeveer vertrek je?Tweak_ers schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:20:
Hond moet wel mee mogen
Oostenrijk is op skivakantie altijd wel te doen in 1 dag imo.
Wat voor EV rij je?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Haaglanden, naar Pitztal, Tirol.Puppetmaster schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:26:
[...]
Waar in Oostenrijk ga je heen en van waar ongeveer vertrek je?
Oostenrijk is op skivakantie altijd wel te doen in 1 dag imo.
Wat voor EV rij je?
Model S 75D 2018.
Die laadt gewoon erg traag. Dus liever met tussenstop, anders zijn we net te lang bezig.
Dit is zonder files:
:strip_exif()/f/image/2GpH1guaoVqPj18HYlfehGlE.jpg?f=fotoalbum_large)
We gaan ook voor het eerst met hond, dus liefste op een uur of 7 een tussenstop.
Wat voor caravan heb je erachter?Sqoda schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:36:
Vooral bij Tesla, IONITY en Fastned
Zowel het bruto als netto verbruik lijkt erg netjes.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Bij de SuC in Karlsruhe in de buurt zit een Holliday inn. Weet niet vat hun honden policy is.Tweak_ers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:33:
[...]
Haaglanden, naar Pitztal, Tirol.
Model S 75D 2018.
Die laadt gewoon erg traag. Dus liever met tussenstop, anders zijn we net te lang bezig.
We gaan ook voor het eerst met hond, dus liefste op een uur of 7 een tussenstop.
Klopt zeker, maar ja, vakantie he.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:23:
[...]
Kun je beter kijken of je net voordat je bij het hotel bent nog een snellader kunt pakken, dan is je accu nog op temperatuur.
's-Morgens moet ie eerst weer ff op temperatuur komen, dus duurt het effectief waarschijnlijk langer om op te laden.
Vakantie aan, haastmode uit, zoiets.
Dit heeft in mijn ogen niets met haast te maken, maar meer met efficiëntie.janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:44:
[...]
Klopt zeker, maar ja, vakantie he.
Ik ben altijd heel secuur met het laden van mijn MYLR. Als ik vertrek voor een lange rit, dan zorg ik dat ik de 100% bij mij op de oprit maximaal 15-30 minuten tevoren bereik en voor gewoon in- en om huis gebruik laad ik nooit verder dan 80%. Volgens mij is dit wat Tesla zelf aanraadt.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:23:
Kun je beter kijken of je net voordat je bij het hotel bent nog een snellader kunt pakken, dan is je accu nog op temperatuur.
Nu heb ik zelf ook een SuC net voor een van mijn tussenstops en vind ik het in de ochtend altijd prettig om vast een flinke eerste stint te kunnen rijden voordat ik moet stoppen. Hoe schadelijk is het daadwerkelijk om eind van de middag de auto naar 90-100% te laden en er dan de volgende ochtend pas mee op pad te gaan? Ik weet niet of het er van gaat komen, mede gezien de laadcurve, maar ben benieuwd hoeveel kwaad het zou kunnen.
Technisch kan ik er niks over zeggen maar mijn e-golf staat al jaren soms wel een week met 100% op de oprit. En nu na 5 jaar rij ik nog steeds even veel km met een volle accu.coelho schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Ik ben altijd heel secuur met het laden van mijn MYLR. Als ik vertrek voor een lange rit, dan zorg ik dat ik de 100% bij mij op de oprit maximaal 15-30 minuten tevoren bereik en voor gewoon in- en om huis gebruik laad ik nooit verder dan 80%. Volgens mij is dit wat Tesla zelf aanraadt.
Nu heb ik zelf ook een SuC net voor een van mijn tussenstops en vind ik het in de ochtend altijd prettig om vast een flinke eerste stint te kunnen rijden voordat ik moet stoppen. Hoe schadelijk is het daadwerkelijk om eind van de middag de auto naar 90-100% te laden en er dan de volgende ochtend pas mee op pad te gaan? Ik weet niet of het er van gaat komen, mede gezien de laadcurve, maar ben benieuwd hoeveel kwaad het zou kunnen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Heel simpel, van een enkele keer zul je helemaal niets merken. Pas als je dit continue doet kun je het gaan merken, alhoewel ook dat zeer beperkt is bij nieuwere auto's als de MYLR. Vooral dus kijken wat praktisch is, zeker die enkele keer in de vakantie.coelho schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Ik ben altijd heel secuur met het laden van mijn MYLR. Als ik vertrek voor een lange rit, dan zorg ik dat ik de 100% bij mij op de oprit maximaal 15-30 minuten tevoren bereik en voor gewoon in- en om huis gebruik laad ik nooit verder dan 80%. Volgens mij is dit wat Tesla zelf aanraadt.
[removed]
Maar ga je dan in de ochtend langer wachten omdat de tijd om van 80 naar 100% te laden significant langer is?coelho schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Ik laadt ook bij aankomst naar 80% aan de snellader en kijk voor de volgende ochtend afhankelijk van de rit of het nodig is om voor het ontbijt nog ff aan te haken.
En daarom is een trage lader bij het hotel met als back-up een snellader in de buurt het handigst.janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:44:
[...]
Na een hotelnacht vertrek ik graag met 80%+ in de batterij.
Soms heb je snelladers binnen de 200m, dat is dan helemaal ideaal. Gewoon even voor onttbijt inpluggen, ontbijten, koffers pakken en de auto halen en karren maar.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb geen haast, maar om nu eerst een uur bij een snellader stil te moeten staan, als je in de ochtend verder wil, is toch wel een beetje zonde van de tijd.janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:44:
[...]
Ja met de Model S duurt het echt een uur om boven de 85% te komen.
Nissanelectricclub.nl doet het weer!Zjanzjak schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.
Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.
Verhalen over Leafs zijn te vinden onder Forum+ -> Zoek in forum met termen als Oostenrijk, Italie, vakantie....
B.v.:
Leuk en aardig, maar bij een Nissan Leaf of een Volkswagen e-Golf werkt dat zo natuurlijk niet. Die kun je per dag maar een of twee keer snelladen, als het warm weer is.janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:28:
Zo leeg bij je hotel aankomen lijkt me ook niet slim. Ik denk een klein uur gereden. En zelfs mijn e-niro was binnen het uur op 80+% met max 70kWTweak_ers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:24:
[...]
Ik heb geen haast, maar om nu eerst een uur bij een snellader stil te moeten staan, als je in de ochtend verder wil, is toch wel een beetje zonde van de tijd.
Ja met de Model S duurt het echt een uur om boven de 85% te komen.
Same here. Exact dezelfde auto en exact dezelfde methode. Ik denk dat je er makkelijk 500K km mee kan rijden. En misschien nog wel het dubbele. Calendar aging zou nog wel eens een groter probleem kunnen worden dan het daadwerkelijk gebruik.coelho schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De S uit 2018 zakt bij 50% ergens naar 50kW om vervolgens af linair te zakken naar 20kW bij 85%janne_nl schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:37:
[...]
Zo leeg bij je hotel aankomen lijkt me ook niet slim. Ik denk een klein uur gereden. En zelfs mijn e-niro was binnen het uur op 80+% met max 70kW
Als ik helemaal vol wil snelladen kan ik er 1,5 uur voor uittrekken
Maandag 2 juni vertrok ik samen met de hond naar Noorwegen voor een vakantie, een week geleden maandag 16 reed ik terug naar huis.
Tijdens de vakantie drie keer geleden. Eerste keer achter Sartor Storsenter in Straume. Heel verhaal maar in het kort spoedgeval met de hond, baarmoeder en eierstokken weggehaald op woensdag 4 juni en de volgende ochtend om 08:00 een controle omdat ze na de operatie moeite had met op temperatuur komen.
Vakantieadres was op Sotra maar van en naar Sotra ( https://sotralink.no/ ) zijn geregeld files met veel vertraging ivm werkzaamheden. Die dag begon de file net na de afrit die ik moest hebben dus ik was ruim een half uur te vroeg. De dierenkliniek ligt op een paar minuten van Sartor Storsenter waar je langs komt dus maar even laden omdat ik er toch was. Geladen tot ergens in de 70% en weer vertrokken om op tijd bij de dierenarts te zijn.
Tweede en derde keer geladen (Eviny, Bilkraft) naast de REMA 1000 in Skogsvag. Geen internet op die locatie dus kon in eerste instantie de laadsessie niet starten vanuit de Bilkraft app. De REMA 1000 heeft echter WiFi voor 'kunden' dus die gebruikt en tijdens het wachten wat Youtube gekeken en tweakers.net bezocht. Tweede keer wilde ik weer wat extra in de batterijen krijgen, derde keer de middag voor vertrek naar huis om zo vol mogelijk te vertrekken. Geen zin om tot 100% te wachten, net boven de 90% vond ik het welletjes.
Maandag 16 juni rond 08:00 vertrokken richting Kristiansand waar ik de volgende ochtend om 09:00 de boot zou nemen naar Hirtshals. Deze keer geen mazzel qua verkeer richting Bergen en ook niet qua weer want het regent flink. Het kruipt vooruit, na ongeveer anderhalf uur heb ik iets van 25km afgelegd en begint het eindelijk normaal te rijden.
Deze keer kies ik er voor om niet via de "Hardangerbrua" te rijden maar om de pont te nemen van Tørvikbygd naar Jondal. Dat zou in ieder geval sneller moeten zijn en het scheelt een km of zestig.
Eerste keer laden bij Ionity, Røldal net als op de heenweg. Hond uitgelaten, broodje worst en wat te drinken gekocht bij de benzinepomp aldaar en in de auto genuttigd. Het weer is nog steeds niet al te best maar het regent in ieder geval een stuk minder.
De tweede keer laden was Bilkraft naast een verlaten Shell tankstation. Vergane glorie, de shop vol met bende en kennelijk al jaren leeg. De benzinepompen staan er nog, werken ook maar dan met pinnen bij/aan de pomp.
Geen idee wat de locatie precies was maar bij een rotonde op het terrein van een verlaten Shell tankstation
Ondertussen begin ik langzaam maar zeker hoofdpijn te krijgen. Niet prettig met nog redelijk wat kilometers te gaan maar het is niet anders. Vlak bij Kristiansand stop ik nog even bij een Spar supermarkt die ik tegen kom om nog wat broodjes en drinken te halen voor het avondeten en ontbijt.
Als ik aan kom bij de Airbnb is het 18:30 en heb ik knallende hoofdpijn. Ik werk met moeite één broodje naar binnen en realiseer me dan dat ik vertrokken ben zonder ontbijt en dat ik alleen bij de lunch een klein beetje gedronken heb. Voor de rest heb ik de hele dag droog gestaan, zou dat reden zijn voor m'n hoofdpijn? Ik drink flink wat water, ga op bed liggen en probeer te slapen. Ik wordt een aantal keren wakker en iedere keer als ik wakker wordt is de hoofdpijn minder.
Op dag twee ga ik, zonder hoofdpijn, met ongeveer 70% de boot op waar ik net als op de heenreis weer een "laadpaal" geboekt heb. Die 70% had ik ingesteld in ABRP en dat gecombineerd met laden op de boot zou een volle accu moeten zijn bij aankomst in Hirtshals Denemarken.
Inderdaad met 100% om 11:30 de boot af en op weg richting Almere. Cruise op 140 wat volgens ABRP net boven de 130 is en rijden maar. De eerste paar kilometers is die snelheid even schrikken/wennen na twee weken Noorwegen maar het went snel.
Twee keer werkzaamheden, voor m'n gevoel iets van 15 a 20km per stuk met 80 als max snelheid. In het tweede stuk staan we ineens bijna stil en gaat het een half uur lang bijna stapvoets. Zit helaas achter een bestelwagen dus weinig zicht maar als die uiteindelijk naar rechts gaat zie ik waarom. Het zijn slechts twee rijstroken, gevangen tussen barrieres, maar er zijn er toch een paar op elkaar geklapt. Vlak na dat ongeluk is het ook einde werkzaamheden en kan het "gas" er weer op. Niet voor lang want ik moet laden en dat is een Circle K waar ik nog nooit van gehoord had. Newmotion druppel werkt niet, ding is wel voorzien van een terminal dus de creditcard gebruikt.
Volgens ABRP zou ik moeten laden tot 51% maar ik doe een rondje met de hond, eet en drink wat om vervolgens te zien dat auto op 70% zit. Ik laat ABRP opnieuw de route bepalen, kies bewust Groningen als tussenpunt omdat ik niet net als op de heenweg via Coevorden wil en daar gaan we weer.
Volgende keer laden is E.on bij de grens op een groot parkeerterrein waar ook de douane zit. Staan veel vrachtwagen (combinaties) geparkeerd en er zijn zeven laadpalen. Ruimte zat voor een auto met caravan/aanhanger of flinke vrachtwagen bij iedere laadpositie.
Volgens ABRP hoef ik maar 16% bij te laden en ik ben ook pas 100km onderweg sinds de vorige stop. Ik neem aan dat het een combinatie is van mijn voorkeuren en gunstig uitkomen van de volgende laadstops dus ik volg dat advies braaf op.
Vervolgens komen er flink wat kilometers die een eeuwigheid lijken te duren. Ruim een uur lang is het zeer druk verkeer en komt de snelheid niet of nauwelijks boven de 80 uit terwijl het veelal max 110 of 130 is. Na dat uur komt er een mobiele hijskraan in beeld die ongeveer 75 rijdt en steeds weer wordt ingehaald door vrachtwagens. Het is na 15:00, er geldt een inhaalverbod maar daar wordt massaal geen gehoord aan gegeven en het zijn echt veel vrachtwagens. Het is een beetje een accordeonfile maar dan een hele lange.
Voorbij de hijskraan is het een flink stuk 130 maar helaas rijdt er nu een camper met 105 die het vertikt om aan de kant te gaan en heel wat kilometers flink wat geirriteerde auto's achter zicht heeft wat je duidelijk ziet aan het rijgedrag van een redelijk aantal.
Derde laadstop is Bremer Herrstrasse 195 Oldenburg. Naast een Mac staan vier laadpalen dus acht posities. Er is een afgesloten terreintje voor honden dus de hond mag daar even rennen en kuilen controleren. Kan een foute grap maken over Duitsers en kuilen maar ze zitten er toch echt...
Het is bijna 18:00 en nadat ik de hond eten en drinken heb gegeven haal ik ook wat voor mezelf bij de Mac. Als ik uitgegeten en gedronken ben is de auto niet van 20% naar 58% gegaan maar naar 79%
Vierde laadstop is bij een Avia naast een Mac. In m'n notities staat Oldenburg maar dat was de vorige ook dus dat zal niet kloppen. Het is in ieder geval maar een klein stukje van de snelweg en er staan drie laadpalen dus zes posities. Hier gaan we van 23% naar 58%
Hier maak ik ook de voorruit even schoon aangezien daar redelijk wat aangereden vliegen en dergelijke op zitten. Wel opvallend, bij de Avia benzinepomp staan netjes emmers met spons, wissers en dergelijke maar bij de Avia laadpalen staat niks. Dus maar even heen en weer gelopen met een emmerje.
Vijfde en laatste laadstop onderweg, Leap24 bij Zuidbroek. Nooit van gehoord maar nette en zo te zien vrij nieuwe laadpalen met een betaal terminal. Geen idee hoeveel ik precies geladen heb, heb even familie gebeld nu ik weer in Nederland aangekomen was maar het zal ergens rond de 70 a 75% geweest zijn.
Ondertussen klinkt het in de auto alsof het flink regent maar dat zijn heel veel vliegen, muggen en motten die het afleggen tegen de auto. Het is lang geleden dat ik zoveel vliegend ongedierte ben tegen gekomen maar er vorm zich zowat een tapijt van vliegen en dergelijke op de auto maar vooral ook op de voorruit.
Bij Lelystad Noord wil ABRP me van de A6 af sturen maar ik heb geen idee waarom en heb volgens mij ook geen borden gemist. Lekker eigenwijs negeer ik dat om vervolgens bij afrit Lelystad er toch echt af te moeten ivm werkzaamheden
Dat verklaart de resterende reistijd die ABRP liet zien en ik niet kon plaatsen.
Had ik nog maar een keertje extra eigenwijs geweest en via de dijk naar Almere gereden dan had ik me de route kunnen besparen die ABRP koos maar helaas.
Voor eventuele kenners: dat werd dus de Torenvalkweg, Praamweg, Ibisweg in het donker met nog meer vliegend ongedierte plus her en der een mistbank
Om 23:40 stond ik thuis voor de deur, auto uitgeladen en vervolgens aan de laadpaal gehangen schuin tegenover m'n huis.
PS
De hond heeft tot de volgende ochtend nodig gehad om haar temperatuur weer goed zelf te kunnen regelen. Ze was er achteraf gezien slechter aan toe dan ze liet merken maar dat is een kenmerk van het ras (mini bull terrier)
Herstel ging voorspoedig en werd steeds duidelijker zichtbaar in gedrag maar ook de energie. Ondertussen merk je er niks meer van dat ze zo'n zware operatie heeft gehad 2,5 week geleden.
Tijdens de vakantie drie keer geleden. Eerste keer achter Sartor Storsenter in Straume. Heel verhaal maar in het kort spoedgeval met de hond, baarmoeder en eierstokken weggehaald op woensdag 4 juni en de volgende ochtend om 08:00 een controle omdat ze na de operatie moeite had met op temperatuur komen.
Vakantieadres was op Sotra maar van en naar Sotra ( https://sotralink.no/ ) zijn geregeld files met veel vertraging ivm werkzaamheden. Die dag begon de file net na de afrit die ik moest hebben dus ik was ruim een half uur te vroeg. De dierenkliniek ligt op een paar minuten van Sartor Storsenter waar je langs komt dus maar even laden omdat ik er toch was. Geladen tot ergens in de 70% en weer vertrokken om op tijd bij de dierenarts te zijn.
Tweede en derde keer geladen (Eviny, Bilkraft) naast de REMA 1000 in Skogsvag. Geen internet op die locatie dus kon in eerste instantie de laadsessie niet starten vanuit de Bilkraft app. De REMA 1000 heeft echter WiFi voor 'kunden' dus die gebruikt en tijdens het wachten wat Youtube gekeken en tweakers.net bezocht. Tweede keer wilde ik weer wat extra in de batterijen krijgen, derde keer de middag voor vertrek naar huis om zo vol mogelijk te vertrekken. Geen zin om tot 100% te wachten, net boven de 90% vond ik het welletjes.
Maandag 16 juni rond 08:00 vertrokken richting Kristiansand waar ik de volgende ochtend om 09:00 de boot zou nemen naar Hirtshals. Deze keer geen mazzel qua verkeer richting Bergen en ook niet qua weer want het regent flink. Het kruipt vooruit, na ongeveer anderhalf uur heb ik iets van 25km afgelegd en begint het eindelijk normaal te rijden.
Deze keer kies ik er voor om niet via de "Hardangerbrua" te rijden maar om de pont te nemen van Tørvikbygd naar Jondal. Dat zou in ieder geval sneller moeten zijn en het scheelt een km of zestig.
Eerste keer laden bij Ionity, Røldal net als op de heenweg. Hond uitgelaten, broodje worst en wat te drinken gekocht bij de benzinepomp aldaar en in de auto genuttigd. Het weer is nog steeds niet al te best maar het regent in ieder geval een stuk minder.
De tweede keer laden was Bilkraft naast een verlaten Shell tankstation. Vergane glorie, de shop vol met bende en kennelijk al jaren leeg. De benzinepompen staan er nog, werken ook maar dan met pinnen bij/aan de pomp.
Geen idee wat de locatie precies was maar bij een rotonde op het terrein van een verlaten Shell tankstation
Ondertussen begin ik langzaam maar zeker hoofdpijn te krijgen. Niet prettig met nog redelijk wat kilometers te gaan maar het is niet anders. Vlak bij Kristiansand stop ik nog even bij een Spar supermarkt die ik tegen kom om nog wat broodjes en drinken te halen voor het avondeten en ontbijt.
Als ik aan kom bij de Airbnb is het 18:30 en heb ik knallende hoofdpijn. Ik werk met moeite één broodje naar binnen en realiseer me dan dat ik vertrokken ben zonder ontbijt en dat ik alleen bij de lunch een klein beetje gedronken heb. Voor de rest heb ik de hele dag droog gestaan, zou dat reden zijn voor m'n hoofdpijn? Ik drink flink wat water, ga op bed liggen en probeer te slapen. Ik wordt een aantal keren wakker en iedere keer als ik wakker wordt is de hoofdpijn minder.
Op dag twee ga ik, zonder hoofdpijn, met ongeveer 70% de boot op waar ik net als op de heenreis weer een "laadpaal" geboekt heb. Die 70% had ik ingesteld in ABRP en dat gecombineerd met laden op de boot zou een volle accu moeten zijn bij aankomst in Hirtshals Denemarken.
Inderdaad met 100% om 11:30 de boot af en op weg richting Almere. Cruise op 140 wat volgens ABRP net boven de 130 is en rijden maar. De eerste paar kilometers is die snelheid even schrikken/wennen na twee weken Noorwegen maar het went snel.
Twee keer werkzaamheden, voor m'n gevoel iets van 15 a 20km per stuk met 80 als max snelheid. In het tweede stuk staan we ineens bijna stil en gaat het een half uur lang bijna stapvoets. Zit helaas achter een bestelwagen dus weinig zicht maar als die uiteindelijk naar rechts gaat zie ik waarom. Het zijn slechts twee rijstroken, gevangen tussen barrieres, maar er zijn er toch een paar op elkaar geklapt. Vlak na dat ongeluk is het ook einde werkzaamheden en kan het "gas" er weer op. Niet voor lang want ik moet laden en dat is een Circle K waar ik nog nooit van gehoord had. Newmotion druppel werkt niet, ding is wel voorzien van een terminal dus de creditcard gebruikt.
Volgens ABRP zou ik moeten laden tot 51% maar ik doe een rondje met de hond, eet en drink wat om vervolgens te zien dat auto op 70% zit. Ik laat ABRP opnieuw de route bepalen, kies bewust Groningen als tussenpunt omdat ik niet net als op de heenweg via Coevorden wil en daar gaan we weer.
Volgende keer laden is E.on bij de grens op een groot parkeerterrein waar ook de douane zit. Staan veel vrachtwagen (combinaties) geparkeerd en er zijn zeven laadpalen. Ruimte zat voor een auto met caravan/aanhanger of flinke vrachtwagen bij iedere laadpositie.
Volgens ABRP hoef ik maar 16% bij te laden en ik ben ook pas 100km onderweg sinds de vorige stop. Ik neem aan dat het een combinatie is van mijn voorkeuren en gunstig uitkomen van de volgende laadstops dus ik volg dat advies braaf op.
Vervolgens komen er flink wat kilometers die een eeuwigheid lijken te duren. Ruim een uur lang is het zeer druk verkeer en komt de snelheid niet of nauwelijks boven de 80 uit terwijl het veelal max 110 of 130 is. Na dat uur komt er een mobiele hijskraan in beeld die ongeveer 75 rijdt en steeds weer wordt ingehaald door vrachtwagens. Het is na 15:00, er geldt een inhaalverbod maar daar wordt massaal geen gehoord aan gegeven en het zijn echt veel vrachtwagens. Het is een beetje een accordeonfile maar dan een hele lange.
Voorbij de hijskraan is het een flink stuk 130 maar helaas rijdt er nu een camper met 105 die het vertikt om aan de kant te gaan en heel wat kilometers flink wat geirriteerde auto's achter zicht heeft wat je duidelijk ziet aan het rijgedrag van een redelijk aantal.
Derde laadstop is Bremer Herrstrasse 195 Oldenburg. Naast een Mac staan vier laadpalen dus acht posities. Er is een afgesloten terreintje voor honden dus de hond mag daar even rennen en kuilen controleren. Kan een foute grap maken over Duitsers en kuilen maar ze zitten er toch echt...
Het is bijna 18:00 en nadat ik de hond eten en drinken heb gegeven haal ik ook wat voor mezelf bij de Mac. Als ik uitgegeten en gedronken ben is de auto niet van 20% naar 58% gegaan maar naar 79%
Vierde laadstop is bij een Avia naast een Mac. In m'n notities staat Oldenburg maar dat was de vorige ook dus dat zal niet kloppen. Het is in ieder geval maar een klein stukje van de snelweg en er staan drie laadpalen dus zes posities. Hier gaan we van 23% naar 58%
Hier maak ik ook de voorruit even schoon aangezien daar redelijk wat aangereden vliegen en dergelijke op zitten. Wel opvallend, bij de Avia benzinepomp staan netjes emmers met spons, wissers en dergelijke maar bij de Avia laadpalen staat niks. Dus maar even heen en weer gelopen met een emmerje.
Vijfde en laatste laadstop onderweg, Leap24 bij Zuidbroek. Nooit van gehoord maar nette en zo te zien vrij nieuwe laadpalen met een betaal terminal. Geen idee hoeveel ik precies geladen heb, heb even familie gebeld nu ik weer in Nederland aangekomen was maar het zal ergens rond de 70 a 75% geweest zijn.
Ondertussen klinkt het in de auto alsof het flink regent maar dat zijn heel veel vliegen, muggen en motten die het afleggen tegen de auto. Het is lang geleden dat ik zoveel vliegend ongedierte ben tegen gekomen maar er vorm zich zowat een tapijt van vliegen en dergelijke op de auto maar vooral ook op de voorruit.
Bij Lelystad Noord wil ABRP me van de A6 af sturen maar ik heb geen idee waarom en heb volgens mij ook geen borden gemist. Lekker eigenwijs negeer ik dat om vervolgens bij afrit Lelystad er toch echt af te moeten ivm werkzaamheden
Had ik nog maar een keertje extra eigenwijs geweest en via de dijk naar Almere gereden dan had ik me de route kunnen besparen die ABRP koos maar helaas.
Voor eventuele kenners: dat werd dus de Torenvalkweg, Praamweg, Ibisweg in het donker met nog meer vliegend ongedierte plus her en der een mistbank
Om 23:40 stond ik thuis voor de deur, auto uitgeladen en vervolgens aan de laadpaal gehangen schuin tegenover m'n huis.
PS
De hond heeft tot de volgende ochtend nodig gehad om haar temperatuur weer goed zelf te kunnen regelen. Ze was er achteraf gezien slechter aan toe dan ze liet merken maar dat is een kenmerk van het ras (mini bull terrier)
Herstel ging voorspoedig en werd steeds duidelijker zichtbaar in gedrag maar ook de energie. Ondertussen merk je er niks meer van dat ze zo'n zware operatie heeft gehad 2,5 week geleden.
Klinkt niet goed.Tweak_ers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:50:
[...]
De S uit 2018 zakt bij 50% ergens naar 50kW om vervolgens af linair te zakken naar 20kW bij 85%
Wel de accu tijdig (een half uur) geprepareerd en een melding als "accu wordt op temperatuur gebracht voor snelladen" gezien?
Wel de accu af en toe gebalanceerd door bij AC laden tot 100% te laden?
Toen ik hem net had, dacht ik ook dat het niet goed was. Dus meerdere mensen met S en X modellen rond 2018 aangesproken bij snelladers. Die hadden allemaal zelfde snelheden.RoLeaf schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:46:
[...]
Klinkt niet goed.
Wel de accu tijdig (een half uur) geprepareerd en een melding als "accu wordt op temperatuur gebracht voor snelladen" gezien?
Wel de accu af en toe gebalanceerd door bij AC laden tot 100% te laden?
Ja, temperatuur is van invloed, maar vooral in de winter merk je dat. Accuverwarming is vervangen bij mij, maar zelfs een nieuwe accuverwarmer kan hem in de winter niet voldoende op temperatuur krijgen, maar het helpt natuurlijk wel.
Nu in de zomer prima op temperatuur.
Het zal bij de nieuwere S en X’en beter geregeld zijn. Maar die gaan ook sneller dan 130kW
Dacht eerst alleen de kleinere accu’s, heb een 75D.
Maar dit is een 100D, die na 2 uur op 96% zit met 20 minuten resterend.
YouTube: 2018 Tesla Model S 100D Review Battery Condition @ 75k Miles! #tesla...
[ Voor 17% gewijzigd door Tweak_ers op 24-06-2025 09:56 ]
Wij willen in september richting de Dolomieten. Eerste stop in Olang, Italië.
Heb hier al wat gezocht, maar er lijken wat minder opladers rondom de Dolomieten te staan van Tesla?
Ook geeft ABRP 5 stops aan, en Tesla maar 3.
Wat houden de meeste hier aan?
Heb hier al wat gezocht, maar er lijken wat minder opladers rondom de Dolomieten te staan van Tesla?
IN de dolomieten niet veel, maar voor je de dolomieten ingaat wel paar supercharger-stations.dChained schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:38:
/f/image/oujgruSdeaJ12grmM57WEi99.png?f=fotoalbum_large)
Zou kijken wat de auto aangeeft tijdens rit : kan wel "3" zeggen, maar tja, als je dan halverwege met lege batterij komt te staan ..
[ Voor 33% gewijzigd door Ted038 op 24-06-2025 15:44 ]
ABRP heeft als doel dat je het minst aan de lader zit. Dus jij komt aan met een zeer lage SoC (onder de 20%, vaak onder de 10%), zodat je snel kan opladen. Vaak laad je niet meer dan 50%. Want dan laad je te langzaam op. Dus ABRP denkt, beter doorrijden en nog een keer stoppen. Als het tijd dat je besteedt om naar de oplader te rijden en aan te sluiten en terug naar de snelweg kleiner is dan de tijd die je bespaart want je alleen met hoge snelheden oplaadt dan heb je winst in je totale reistijd.dChained schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:38:
Mijn ervaring is dat deze strategie tegenvalt. Heel vaak zijn de oplaadsnelheden alsnog teleurstellend, of heb je sowieso werkzaamheden waardoor je met te volle accu aan de geplande oplader aankomt. Of je moet so wie so wat langer stoppen om te eten of voor andere redenen.
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ja, ik zag het, dan is het daarvoor even volladen en door. Dat moet wel lukken.Ted038 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:42:
[...]
IN de dolomieten niet veel, maar voor je de dolomieten ingaat wel paar supercharger-stations.
[Afbeelding]
Zou kijken wat de auto aangeeft tijdens rit : kan wel "3" zeggen, maar tja, als je dan halverwege met lege batterij komt te staan ..![]()
![]()
..
Dat merkte ik ook 2 jaar terug met de toen nog Kona. Het was of te vol aankomen of de stop was langer en ik kon sowieso 1/2 stops overslaan door dat ik 'teveel' had bijgeladen.macedon schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:45:
[...]
ABRP heeft als doel dat je het minst aan de lader zit. Dus jij komt aan met een zeer lage SoC (onder de 20%, vaak onder de 10%), zodat je snel kan opladen. Vaak laad je niet meer dan 50%. Want dan laad je te langzaam op. Dus ABRP denkt, beter doorrijden en nog een keer stoppen. Als het tijd dat je besteedt om naar de oplader te rijden en aan te sluiten en terug naar de snelweg kleiner is dan de tijd die je bespaart want je alleen met hoge snelheden oplaadt dan heb je winst in je totale reistijd.
Mijn ervaring is dat deze strategie tegenvalt. Heel vaak zijn de oplaadsnelheden alsnog teleurstellend, of heb je sowieso werkzaamheden waardoor je met te volle accu aan de geplande oplader aankomt. Of je moet so wie so wat langer stoppen om te eten of voor andere redenen.
Al met al zal het niet zo spannend zijn. Heb ook nog een ANWB en Shell Recharge pas dus kom er sowieso wel uit.
Plus eventueel een accommodatie met oplaadpunt of mogelijkheid tot granny chargen en de trip zal goed verlopen.
Ik navigeer van stop tot stop, dus niet echt voorruit.
Dus niet verder dan de eerstvolgende stop omdat er een aantal factoren kunnen zijn die misschien toch de boel 'verstoren'. ABRP en andere varianten etc., is leuk om een beetje een beeld te krijgen maar voor rijden richting die kant niet echt meer nodig heden ten dage me dunkt.
Zo doe ik het ook. 1e stop plannen voor aanvang van de reis. Tijdens de stop plan je de volgende stop. Ik plan meestal dat ik aankom tussen de 10 en 20% op de volgende stop. Zit het wat tegen dan heb je nog iets reserve. Mijn eerste lange rit heb ik ook geheel voor aanvang gepland, maar is niets van terecht gekomen. Nooit weer gedaan.Zjanzjak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Dus niet verder dan de eerstvolgende stop omdat er een aantal factoren kunnen zijn die misschien toch de boel 'verstoren'. ABRP en andere varianten etc., is leuk om een beetje een beeld te krijgen maar voor rijden richting die kant niet echt meer nodig heden ten dage me dunkt.
Ik laad niet bij iedere snellader vanwege de prijzen. Als je een abonnement hebt bij een bepaald laadnetwerk van je keuze dan kun je ook een lijstje maken met de locaties en hoe ver ze ongeveer van elkaar liggen op je route. Zo doe ik het altijd, gewoon op een post-it en die op het dashboard plakken. Tijdens het rijden bedenk je dan wat je volgende stop wordt. Bijrijder kan evt. checken of er genoeg laders vrij lijken te zijn.
De tesla app is vaak wat optimistischer dan de in-auto navigatie. Die laatste gaat ook uit van het afgelopen verbruik en past zich aan op het verbruik tijdens de rit of drukte bij de laders.dChained schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:38:
Ik reed dus altijd op de tesla autonavigatie.
Je kan bijvoorbeeld ook kijken of die je langs V2 laders routeert en die laders dan weghalen. Dan komt het wel met alternatieven.
Als je van laadstop naar laadstop wilt navigeren kom je (imo) vaak met te hoog % aan, waardoor de laadstop minder efficiënt is.
Hulde dat je er '(imo)' bij zet want ik deel je mening niet echt.Puppetmaster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:33:
Als je van laadstop naar laadstop wilt navigeren kom je (imo) vaak met te hoog % aan, waardoor de laadstop minder efficiënt is.
Dan is er ook nog eens wat de definitie van 'te hoog %' is, voor de 1 is 5% al te hoog, voor de ander is 30% net iets te hoog. Omdat ik vrijwel alleen naar Frankrijk ga, met om de 3 centimeter tig snelladers, van tig verschillende aanbieders, kan je het zo gek maken als je zelf wilt. En kan het wel zeker zeer efficiënt zijn.
Hangt er maar net vanaf wat je onder efficiënt verstaat? Een keer te krap bereken, verkeerd rijden of anderszins en de "gerealiseerde winst" is zomaar verdwenen. Ik zorg dat ik reserve heb en ga hooguit wat sneller rijden.Puppetmaster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:33:
[...]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Aangezien ik in de buurt was even bij IECharge in Wittenheim (Fr) gaan laden; helemaal achteraan op een leeg industrie terrein. Nul voorzieningen maar wel snel aangezien ik meteen op de max zat van de EX30.
En positief, 3 van de 4 waren beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/7wVhdHPEIvbTGMd6TULKnp04.jpg?f=fotoalbum_large)
En positief, 3 van de 4 waren beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/7wVhdHPEIvbTGMd6TULKnp04.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Oe250ihRwXiL5gsT1RzPhQg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Hans1956 op 24-06-2025 19:29 ]
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Je kan dit topic op verschillende manieren benaderen:
Een lange reis met korte dagritten, bijv een auto rondreis met per dag ca. 200km
Of
Een lange snelle doorreis naar een vakantiebestemming.
Mijn reactie ging over de laatste interpretatie.
Daarbij geldt dat alle moderne EV’s geschikt voor zo’n doorreis een groot verschil in laadsnelheid hebben tussen de eerste 20% laden (0-20) en de laatste 20% (80-100) met daar tussenin een aflopende curve.
Hierdoor is het voor de grootste effectieve laadsnelheid dus van belang dichtbij de 0 te starten (5-10%) en te stoppen voordat de laadsnelheid in de orde van rijsnelheid komt.
De 10-80 regel zeg maar.
Omdat het financieel slim is gebruik te maken van een abonnement (al dan niet ingebouwd), kan je in die situatie niet íeder aanwezige laadstation gebruiken.
Bij tesla weet de in-auto navigatie heel goed en adaptief welke tesla laders te kiezen. Voor non-teslas kan dat anders zijn.
De originele ioniq is duidelijk een uitzondering hierop.
Een lange reis met korte dagritten, bijv een auto rondreis met per dag ca. 200km
Of
Daarbij geldt dat alle moderne EV’s geschikt voor zo’n doorreis een groot verschil in laadsnelheid hebben tussen de eerste 20% laden (0-20) en de laatste 20% (80-100) met daar tussenin een aflopende curve.
Hierdoor is het voor de grootste effectieve laadsnelheid dus van belang dichtbij de 0 te starten (5-10%) en te stoppen voordat de laadsnelheid in de orde van rijsnelheid komt.
De 10-80 regel zeg maar.
Omdat het financieel slim is gebruik te maken van een abonnement (al dan niet ingebouwd), kan je in die situatie niet íeder aanwezige laadstation gebruiken.
Bij tesla weet de in-auto navigatie heel goed en adaptief welke tesla laders te kiezen. Voor non-teslas kan dat anders zijn.
De originele ioniq is duidelijk een uitzondering hierop.
Enig naadeel in zo'n beleid is als je heel Duitsland moet doorkruisen zie je niet welke route het slimst is. Ik deed het een jaar ging zonder dat te beseffen helemaal via het westen naar Munchen. Vol stau. Het was eindeloos. Terwijl als ik in de navigatie Munchen als bestemming zet, soms via Neurenberg word gestuurd wat rustiger is dan het westen.Zjanzjak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:52:
[...]
SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP
Ik gebruik ABRP Premium en kies voor de optie quickest. Max snelheid heb ik op 130 staan, charger arrival op 12%, charging overhead op 4 minuten, minimaal aantal chargers op 6 bij voornamelijk snelwegen en zodra het meer binnenland is of snelwegen er nauwelijks zijn zoals in Noorwegen zet ik die op 4. Vertrek percentage komt uit de OBD2 dongle, aankomst percentage kies ik afhankelijk van de eindbestemming.dChained schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:38:
Bij vertrek is het een kwestie van eindbestemming voor die rit/dag instellen, gewenst eind percentage invullen en rijden maar. Is verbruik onverwachts totaal anders dan in eerste instantie ingeschat door ABRP dan stop ik de navigatie bij één van de stops en laat een nieuwe route berekenen vanaf "My position"
Zo'n percentage is natuurlijk heel verschillend bij de capaciteit van een accu van 25kWh of van 100kWh. Ik vraag mij af of het uiteindelijk allemaal zoveel uitmaakt in tijd. Je praat toch maar over een paar minuten korter of langer per laadstop.Puppetmaster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:33:
Je kan dit topic op verschillende manieren benaderen:
Of
De 10-80 regel zeg maar.
En niet iedereen probeert te rijden zoals Bjorn met zijn 1000km challenge, wat ook niet echt realistisch is. Hij kent zijn route op z'n duimpje en weet waar te laden en neemt risico's die de meeste mensen op een vakantiereis nooit zouden nemen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Update Noorwegen.
Reizen met de caravan en ioniq5 gaat prima.
Ik doe 200km op een volle accu, dat is hier zeker 3 uur rijden.
We ontbijten nooit voor we weggaan (doen we thuis ook niet) maar eten bij de eerste laadstop. Die kost daarmee geen extra tijd. Soms nog een tweede laadstop op de reis, dan is daar meestal ook een supermarkt om boodschappen te doen. Vaak houden we het op halve dag rijden, halve dag sightseeing.
Prachtig land!
Laden is totaal geen probleem. Elke 30 tot 50km is wel een snellader te vinden.
“Aanbieders” is wel een beetje puzzelen.
Ionity is er wel maar niet superveel, zeker als je de kleinere wegen neemt. Ik laad daar 1 op de 4 keer. Met ionity power abbonement kost dat omgerekend 0.27euro/kWh, spotgoedkoop dus. Met Renault mobilize intense is dat 0.49euro/kWh daarom heb ik (zoals eerder gezegd) mijn intense abbonement opgezegd en ionity power genomen. De intense werkt echte nog wel tot 26juni.
Naast ionity heb je dus andere aanbieders nodig. Die zijn er best veel maar het is altijd een beetje de vraag “wat die kosten” en “of je pasje werkt”. Het loont dus een “veel aanwezige” aanbieder te selecteren die niet te duur is. Die heb ik gevonden: “Eviny”. Die werkt met de mobilize pas en zolang het abbonement nog loopt betaal ik 0.43euro/kWh. Beetje raar want als ik het in de app opzoek is het meer. Ik ben benieuwd wat het wordt als het abbonement afloopt.
Eviny is veel beschikbaar, ik heb nog vrijwel niet hoeven uitwijken naar een andere aanbieder. De mobilize pas kent hem, staat echter niet op de map van anwb en Eflux dus die werken waarschijnlijk niet. Je kan echter ook een billkraft account aanmaken en dan zou het wel moeten werken maar dan betaal je ongeveer 0.50euro/kWh. De billkraft app kreeg ik via sms niet geautoriseerd, de website wel. Zou met het nodige kunst en vliegwerk dus moeten werken.
Maar… ondanks alle gedoe met mobilize ben ik eigenlijk wel happy met die pas. Hij geeft zeer zeker nog korting met het intense abbonement en heeft zo te zien een grotere dekking dan de andere passen die ik heb.
Stil komen staan hoef je trouwens niet echt bang voor te zijn. Er zijn echt heel veel laadpalen. Zelfs met het beperkte 200km bereik ben ik daar niet bang voor. Ik wil echter ook voordelig uit zijn en dan is het wat meer plannen. Lukt prima met de ioniq5 onboard navigatie. Geen abrp nodig. Over de hele reis zit ik nu gemiddeld op 0.42euro/kWh.
Leuk dingetje in Bergen…
We stonden op een camping 10km van de stad en gingen met alleen de auto naar de stad. Geparkeerd in “bygrasjen parkeergarage”. Dat zou omgerekend 4euro/uur gaan kosten met een max van 22euro. Aan de prijs maar goed…. Het moest maar.
In de garage kon je ook laden. Zonder pasje maar gewoon inpluggen en verrekend met het parkeergeld, dat kostte dan 1.50euro/uur. Toen we aan het wandelen waren baalde ik een beetje want de laadsnelheid bleek maar 3kW te zijn. Big surprise bij het afrekenen: geen 4+1.5=5.5euro/uur, maar enkel de 1.5euro/uur. Op die manier was parkeren in Bergen spotgoedkoop. Voor 12euro 8 uur parkeren en ook nog 24kWh.
Laden met caravan valt hier mee. We hebben een kip shelter en die is ook wel weer heel snel af en aan gekoppeld, maar vaak is er zo veel ruimte dat dat niet hoeft.
We ontbijten nooit voor we weggaan (doen we thuis ook niet) maar eten bij de eerste laadstop. Die kost daarmee geen extra tijd. Soms nog een tweede laadstop op de reis, dan is daar meestal ook een supermarkt om boodschappen te doen. Vaak houden we het op halve dag rijden, halve dag sightseeing.
Prachtig land!
Ionity is er wel maar niet superveel, zeker als je de kleinere wegen neemt. Ik laad daar 1 op de 4 keer. Met ionity power abbonement kost dat omgerekend 0.27euro/kWh, spotgoedkoop dus. Met Renault mobilize intense is dat 0.49euro/kWh daarom heb ik (zoals eerder gezegd) mijn intense abbonement opgezegd en ionity power genomen. De intense werkt echte nog wel tot 26juni.
Naast ionity heb je dus andere aanbieders nodig. Die zijn er best veel maar het is altijd een beetje de vraag “wat die kosten” en “of je pasje werkt”. Het loont dus een “veel aanwezige” aanbieder te selecteren die niet te duur is. Die heb ik gevonden: “Eviny”. Die werkt met de mobilize pas en zolang het abbonement nog loopt betaal ik 0.43euro/kWh. Beetje raar want als ik het in de app opzoek is het meer. Ik ben benieuwd wat het wordt als het abbonement afloopt.
Eviny is veel beschikbaar, ik heb nog vrijwel niet hoeven uitwijken naar een andere aanbieder. De mobilize pas kent hem, staat echter niet op de map van anwb en Eflux dus die werken waarschijnlijk niet. Je kan echter ook een billkraft account aanmaken en dan zou het wel moeten werken maar dan betaal je ongeveer 0.50euro/kWh. De billkraft app kreeg ik via sms niet geautoriseerd, de website wel. Zou met het nodige kunst en vliegwerk dus moeten werken.
Maar… ondanks alle gedoe met mobilize ben ik eigenlijk wel happy met die pas. Hij geeft zeer zeker nog korting met het intense abbonement en heeft zo te zien een grotere dekking dan de andere passen die ik heb.
Stil komen staan hoef je trouwens niet echt bang voor te zijn. Er zijn echt heel veel laadpalen. Zelfs met het beperkte 200km bereik ben ik daar niet bang voor. Ik wil echter ook voordelig uit zijn en dan is het wat meer plannen. Lukt prima met de ioniq5 onboard navigatie. Geen abrp nodig. Over de hele reis zit ik nu gemiddeld op 0.42euro/kWh.
Leuk dingetje in Bergen…
We stonden op een camping 10km van de stad en gingen met alleen de auto naar de stad. Geparkeerd in “bygrasjen parkeergarage”. Dat zou omgerekend 4euro/uur gaan kosten met een max van 22euro. Aan de prijs maar goed…. Het moest maar.
In de garage kon je ook laden. Zonder pasje maar gewoon inpluggen en verrekend met het parkeergeld, dat kostte dan 1.50euro/uur. Toen we aan het wandelen waren baalde ik een beetje want de laadsnelheid bleek maar 3kW te zijn. Big surprise bij het afrekenen: geen 4+1.5=5.5euro/uur, maar enkel de 1.5euro/uur. Op die manier was parkeren in Bergen spotgoedkoop. Voor 12euro 8 uur parkeren en ook nog 24kWh.
Laden met caravan valt hier mee. We hebben een kip shelter en die is ook wel weer heel snel af en aan gekoppeld, maar vaak is er zo veel ruimte dat dat niet hoeft.
:strip_exif()/f/image/AOTtjutS8LVwRk7A2iGyM4Ll.jpg?f=fotoalbum_large)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Er is idd een verschil tussen de route die je wil volgen, en de plaatsen waar je wil laden.macedon schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:19:
[...]
Enig naadeel in zo'n beleid is als je heel Duitsland moet doorkruisen zie je niet welke route het slimst is. Ik deed het een jaar ging zonder dat te beseffen helemaal via het westen naar Munchen. Vol stau. Het was eindeloos. Terwijl als ik in de navigatie Munchen als bestemming zet, soms via Neurenberg word gestuurd wat rustiger is dan het westen.
Daarom gebruik ik de Tesla ingebouwde navi, en dat zou met andere auto's nu toch ook beter en beter moeten lukken.
Maar dat neemt niet weg dat je planning kan wijzigen door bv een eerdere stop, of wat langer door laden omdat je nog iets aan het eten bent... en dan past de rest wat aan.
In de omliggende landen staan er intussen meer dan voldoende laadpalen zodat je planning tijdens de rit rustig kan afwijken.
Ik ga deze keer op stap met 2 fietsen op de haak, en dat zal wel 20% extra verbruik kosten. Ben benieuwd hoe snel de naviplanning dat door heeft.
In Brixen thv waar je de ss49 neemt heb je om de hoek enkele V4 laders staan (uit mijn hoofd slechts 6 stuks, dus het kan daar druk zijn). Vanaf daar is het niet ver naar Olang.dChained schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:38:
Overigens, als het erg druk is: laden bij Plessi Museum op de grens met Oostenrijk (Brenner), want je zal erg weinig verbruiken vanaf daar naar Brixen omdat je bergafwaarts gaat. Zal iets van 5% schelen denk ik. Achterin staan enkele V3’s, wat de meesten niet lijken te weten, want de V2’s zijn veel populairder.
In de Dolomieten zelf is er inderdaad weinig aan Superchargers. Ten zuiden van Cortina d’Ampezzo heb je een Supercharger locatie (wel lekker rustig) en bij Bozen, maar die heeft wel beperkte openingstijden.
Daar staat tegenover dat in de Dolomieten heel veel snelladers te vinden zijn. Vrijwel ieder dorp heeft er wel een. Duurder dan Tesla, maar toch. En veel hotels hebben laadmogelijkheden. Maar daar moet je mee opletten, want die zijn soms echt belachelijk duur. En heel soms gratis… zoals Hotel Foresta ten zuiden van Moena (mocht je die kant ook op gaan).
Als ik naar de Dolomieten rij (en dat doe ik vaak, zij het vrijwel uitsluitend in de winter) heb ik doorgaans 5 laadstops. Kan minder, maar ik rij graag door als het kan en mag (met doorrijden bedoel ik 200+) en dan gewoon korte stops.
Zijn er mede-tweakers die met hun EV naar Turkije zijn gereden? Het liefst via Roemenië? :-)
mustisen in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"turkeyhakan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
Zijn er mede-tweakers die met hun EV naar Turkije zijn gereden? Het liefst via Roemenië? :-)
Dat berichtje kende ik al inderdaad, toch bedankt :-)
Tja, meer dan wat zoeken in dit topic kan je niet doen denk ik. Want hopen dat er iemand jouw tekst leest en dan reageert is een beetje als zoeken naar een speld in een hooiberg.turkeyhakan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Dat berichtje kende ik al inderdaad, toch bedankt :-)
Dat geef ik ook aan in m’n kadering en de uitzondering mbt jouw ioniq.PeterZ(on) schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:38:
[...]
Zo'n percentage is natuurlijk heel verschillend bij de capaciteit van een accu van 25kWh of van 100kWh. Ik vraag mij af of het uiteindelijk allemaal zoveel uitmaakt in tijd.
Voor een snelle doorreis en de hoogste gemiddelde laadsnelheid is het nu eenmaal belangrijk je op de juiste plek van de curve te zitten. Van 10-60 is bijv veel sneller bijgeladen dan van 40-90 terwijl we het over een zelfde toegevoegd percentage hebben.
Het doel is niet te rijden als Björn, maar voor zo’n doorreis probeer ik wel binnen de grenzen van wat ik fijn vind zo ver mogelijk te komen in zo weinig mogelijk tijd.En niet iedereen probeert te rijden zoals Bjorn met zijn 1000km challenge, wat ook niet echt realistisch is. Hij kent zijn route op z'n duimpje en weet waar te laden en neemt risico's die de meeste mensen op een vakantiereis nooit zouden nemen.
Ik laad meestal van <10-80, dat is verder doorladen dan Björn in het algemeen doet.
Daarbij komen de instructies van de auto, als die zegt dat ik bij 70% door kan tot de volgende stop, dan doe ik dat.
Bij de ID.7 is het nog ervaren hoe dat gaat, maar m’n tesla deed dat heel nauwkeurig.
Die kende zichzelf en de routes goed genoeg dat ik me nooit zorgen maakte om <10% uit te komen. Dat zijn dan ook op nieuwe routes geen risico’s.
Ik laat dat nogal af hangen van de omstandigheden en situatie.Puppetmaster schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Dat geef ik ook aan in m’n kadering en de uitzondering mbt jouw ioniq.
Voor een snelle doorreis en de hoogste gemiddelde laadsnelheid is het nu eenmaal belangrijk je op de juiste plek van de curve te zitten. Van 10-60 is bijv veel sneller bijgeladen dan van 40-90 terwijl we het over een zelfde toegevoegd percentage hebben.
[...]
Het doel is niet te rijden als Björn, maar voor zo’n doorreis probeer ik wel binnen de grenzen van wat ik fijn vind zo ver mogelijk te komen in zo weinig mogelijk tijd.
Ik laad meestal van <10-80, dat is verder doorladen dan Björn in het algemeen doet.
Daarbij komen de instructies van de auto, als die zegt dat ik bij 70% door kan tot de volgende stop, dan doe ik dat.
Bij de ID.7 is het nog ervaren hoe dat gaat, maar m’n tesla deed dat heel nauwkeurig.
Die kende zichzelf en de routes goed genoeg dat ik me nooit zorgen maakte om <10% uit te komen. Dat zijn dan ook op nieuwe routes geen risico’s.
Een lunchstop duurt wat langer, en dan ben ik meestal weg met 70+%.
Maar een tussenstop op een plaats waar je amper een koffie kan drinken, dan vertrek ik al met 50-60%.
De Ioniq is idd wel een apart geval wat betreft lange afstanden en is ook prima te doen.Puppetmaster schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:01:
[...]
Dat geef ik ook aan in m’n kadering en de uitzondering mbt jouw ioniq.
[...]
Het doel is niet te rijden als Björn, maar voor zo’n doorreis probeer ik wel binnen de grenzen van wat ik fijn vind zo ver mogelijk te komen in zo weinig mogelijk tijd.
Maar ik hou er gewoon niet van om met minimale reserve bij een lader aan te komen en die paar minuten winst is mij dat absoluut niet waard, ook bij een andere nieuwe EV niet. Hooguit als ik op dat traject meer ervaring zou hebben wil ik nog wel eens wat doorrijden zoals tijdens mijn laatste terugreis vanuit Spanje. Maar echt tijdwinst heeft mij dat niet echt opgeleverd.
Alleen met een Tesla en dan ook alleen laden bij de SuC's zou het een ander verhaal zijn want daar zie je in realtime of er laders beschikbaar zijn, maar ook dan kom ik daar zeker niet op de laatste procenten/km's aan.
Mooi verslag.Stefannn schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:42:
Update Noorwegen.
Prachtig land!
Leuk dingetje in Bergen…
[Afbeelding]
Kijkend naar de foto en de fietsen. Kun je bij afkoppelen de slag van het neuswiel wel maken door de fietsen?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Bedoel je dat met je ioniq?PeterZ(on) schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Maar echt tijdwinst heeft mij dat niet echt opgeleverd.
Daar snap ik dat deels mee, omdat die een nagenoeg horizontale laadcurve heeft van 0-80%.
Dieper gaan geeft dan geen laadsnelheid winst.
Wel meer ruimte om meer te laden, waardoor minder stops nodig zijn.
Klinkt goed!Stefannn schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:42:
Update Noorwegen.
Ik doe 200km op een volle accu
Wat is daarbij het verbruik?
Als het iets verderop mag zijn: Seligweiler bij Ulm laat volgens mij gewoon honden toe. En vanaf Stuttgart is het niet echt ver rijden. Het heeft een complete batterij aan SuperChargers van Tesla staan. Wat ik altijd doe is bij aankomst laden tot 80% en de volgende dag met opstaan meteen weer aan de lader, dan douchen, ontbijt (stel je er niet teveel van voor... het is binnen te houden, daarmee is alles wel gezegd) en dan kun je met 100% vertrekken.Tweak_ers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:33:
[...]
Model S 75D 2018.
Dit is zonder files:
[Afbeelding]
Vrij goedkoop. De nieuwe kamers zijn best prima. Wellness ok-ish. Zwembad vrij koud.
Hoe dan ook: voor een overnachting onderweg prima.
Bij Merklingen heb je ook een hotel naast de Supercharger. Iets dichterbij. Maar daar heb ik nooit honden gezien.
Ja dat was met de Ioniq. Dat meer ruimte om te laden is idd wel zo maar dat is met de Ioniq dan wel weer beperkt door de kleine reikwijdte. Bij elke reis kijk ik of er uitbreidingen zijn en pas ik de stops eventueel aan zodat ik optimaal van het bereik gebruik kan maken.Puppetmaster schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:27:
[...]
Bedoel je dat met je ioniq?
Daar snap ik dat deels mee, omdat die een nagenoeg horizontale laadcurve heeft van 0-80%.
Dieper gaan geeft dan geen laadsnelheid winst.
Wel meer ruimte om meer te laden, waardoor minder stops nodig zijn.
Zou de accucapaciteit het dubbele zijn dan zou mijn planning er wel heel anders zien, maar leegrijden komt in mijn woordenboek niet voor. Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren en wensen.
Coasterfreak in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"turkeyhakan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
is alweer 4 jaar geleden...
"recent" ook 2 jaar geleden gedaan, toen met een vw id3 77kwh. heen via roemenie, terug via servie. roemenie is aanrader omdat servie een en al gezeik was (€1+ betalen per minuut laden).
route was nl > de > cz > sk > hu > ro > bg > tr
exclusief ionity t/m hongarije, roemenie had je laders van e-charge/evconnect, in bulgarije FINES/Eldrive. en in turkije 200 verschillende apps maar de belangrijkste op een rij waren ZES, esarj, kalyon oncharge, Enyakit
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Respect, met een Zoë! Mooi hoor :-)Coasterfreak schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:59:
[...]
Coasterfreak in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
is alweer 4 jaar geleden...
"recent" ook 2 jaar geleden gedaan, toen met een vw id3 77kwh. heen via roemenie, terug via servie. roemenie is aanrader omdat servie een en al gezeik was (€1+ betalen per minuut laden).
route was nl > de > cz > sk > hu > ro > bg > tr
exclusief ionity t/m hongarije, roemenie had je laders van e-charge/evconnect, in bulgarije FINES/Eldrive. en in turkije 200 verschillende apps maar de belangrijkste op een rij waren ZES, esarj, kalyon oncharge, Enyakit
was inderdaad lastiger in 2021 dan tegenwoordig, maar niet voor herhaling vatbaar, wel leuk. ook niet met iets fatsoenlijkers zoals een vw id3. met een tesla kom je tegenwoordig dacht ik heel makkelijk tot diep in turkije. beetje out the loop tegenwoordig.
laden in roemenie is goed te doen. met de meeste passen kun je er wel laden. snelweg tot en met Lugoj, nieuwe tankstations met ook laders. daarna kun je ook laden bij Severin winkelcentrum. Eenmaal in BG kun je laden in Vidin of Montana. Stuk tussen Sofia en Kapikule vol met laders. Vanaf Edirne ook vol met laders. Neem een kijkje op plugshare voor inspiratie.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Thanks!Coasterfreak schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:29:
[...]
was inderdaad lastiger in 2021 dan tegenwoordig, maar niet voor herhaling vatbaar, wel leuk. ook niet met iets fatsoenlijkers zoals een vw id3. met een tesla kom je tegenwoordig dacht ik heel makkelijk tot diep in turkije. beetje out the loop tegenwoordig.
laden in roemenie is goed te doen. met de meeste passen kun je er wel laden. snelweg tot en met Lugoj, nieuwe tankstations met ook laders. daarna kun je ook laden bij Severin winkelcentrum. Eenmaal in BG kun je laden in Vidin of Montana. Stuk tussen Sofia en Kapikule vol met laders. Vanaf Edirne ook vol met laders. Neem een kijkje op plugshare voor inspiratie.
Zoals al gesteld, de eerste ioniq is een geval apart.
Het advies met de 10-80 “regel” is voor de nieuwere EV’s met grotere accu en hogere laadsnelheid.
is het bij iemand eigenlijk wel 's mis gegaan en uiteindelijk stil komen te vallen?
ben wel benieuwd of dat als je nog 0% SoC heeft, het dan ook meteen einde verhaal is, of dat je nog met (beperkte) snelheid nog iets van range hebt..
zou het zelf niet aandurven om dat te doen, maar het zal vast uitgeprobeerd zijn
ben wel benieuwd of dat als je nog 0% SoC heeft, het dan ook meteen einde verhaal is, of dat je nog met (beperkte) snelheid nog iets van range hebt..
zou het zelf niet aandurven om dat te doen, maar het zal vast uitgeprobeerd zijn
28kWh/100km. Hetzelfde als de snelweg op 84km/uur of 90km/uur achter een vrachtwagen. Het is natuurlijk wel een klein caravannetje. In de bergen rijd je langzamer, 3 uur over 200km. Daardoor ondanks de hoogteverschillen eerder beter dan slechter als snelweg. Daarbij eigenlijk niet langzamer als de andere weggebruikers. “Sneller gaat gewoon niet” op de b-wegen.Puppetmaster schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:28:
[...]
Klinkt goed!
Wat is daarbij het verbruik?
Wel rekening houden met 40km range extra als je omhoog gaat, die krijg je naar beneden weer terug.
‘s ochtends voor het weggaan check ik vaak op de app maps.me de hoogtelijnen. Sowieso is maps.me een zeer handige app. Maar wel voornamelijk voor wandelen. Echt alle voetpaden staan er op en je kan de kaarten downloaden op wifi en vervolgens met phone op vliegtuig stand wandelen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Gelukkig niet, maar ik ga op tijd laden.Shanquish schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:34:
is het bij iemand eigenlijk wel 's mis gegaan en uiteindelijk stil komen te vallen?
TeslaBjorn doet zulke testen maar ik dacht dat er meer waren. Hier een overzicht.
https://docs.google.com/s...gid=52159941#gid=52159941
Binnen een 2tal weken krijg je hier een report van me te zien (nu eindelijk de bedrijfswagenpapieren in orde zijn gebracht) vanuit België naar Turkije (Isparta) met een M3 RWD 2022.
Voorlopige planning tot aan de grens ga ik volgens ABRP doen, vooral gebruik makende van de Tesla Superchargers - Bulgarije probably met Fines omdat de superchargers daar altijd 'vol' zijn.
/f/image/g1nk99acqhZqtwmUMagQHju4.png?f=fotoalbum_large)
wat een trip ! Ik vind noord italie al verBumba007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Binnen een 2tal weken krijg je hier een report van me te zien (nu eindelijk de bedrijfswagenpapieren in orde zijn gebracht) vanuit België naar Turkije (Isparta) met een M3 RWD 2022.
Voorlopige planning tot aan de grens ga ik volgens ABRP doen, vooral gebruik makende van de Tesla Superchargers - Bulgarije probably met Fines omdat de superchargers daar altijd 'vol' zijn.
[Afbeelding]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
We zijn met 2 chauffeurs.4v4t4r schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:09:
[...]
wat een trip ! Ik vind noord italie al verveel plezier !
Voornamelijk om ook te kunnen zien of deze trip te doen is gezien er een grote hoeveelheid landgenoten deze trip ook doen elk jaar. Ergens dus ook wel rijden om te rijden.
Een week erna zal ik vanuit Isparta naar Iseo gaan, dus dat worden wat kilometers maar deze ga ik op het gemak doen gezien ik die alleen zal doen.
ik ben net terug uit frankrijk met hond (eerste keer) , maar ik zou ervan uitgaan dat je er ook langer over gaat doen met hond. de Tesla Super Charger locaties waar ik toevallig stond waren tijdens de zonnige dagen voor haar niet heel geschikt. (weinig gras en geen schaduw) asvalt veel te heet etc. dus we moesten extra stoppen, op de weg terug heb ik een aantal locaties overgeslagen en bij fastned gestaan om die reden, daar konden we wel alles combineren. mijn 2018 Model S laad heel redeliijk van 10 - 60 % ik doe dan ook doorgaans niet wat de Tesla planner zegt.Tweak_ers schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:33:
[...]
Model S 75D 2018.
Dit is zonder files:
[Afbeelding]
Ik heb ooit 17 km van SuC Waldlaubersheim 0 km range voor mijn snufferd gezien. Mijn bijrijder zag lijkbleek, maar we hebben gewoon de lader gehaald.Shanquish schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:34:
In de praktijk kun je nog wel een tijdje door. En op het allerlaatst krijg je nog wat waarschuwingen. Volgens mij heeft Björn dat wel eens getoond op YouTube.
Vriend van mij had dat 500m voor zijn oprit. Laatste stukje heeft hij geduwd en dat was heeeeel zwaar.Shanquish schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:34:
Respect.Bumba007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:48:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb Zuid-Italië, ruim 2.000 km, gedaan in 3 dagen en dat vond ik echt de max.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Zie onder.HansAuutB schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:48:
[...]
Mooi verslag.
Kijkend naar de foto en de fietsen. Kun je bij afkoppelen de slag van het neuswiel wel maken door de fietsen?
Het is een rek met een railsje. Vooruit kan de dissel bak open. Achteruit werkt de zwengel van het voor wiel
:strip_exif()/f/image/zP3wUJ8Gx8qR222ynqBzH9T0.jpg?f=fotoalbum_large)
Hele fijne reis gewenst! @Hunkaroglu ook leuk voor jou wellicht om te volgen.Bumba007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:48:
[...]
[Afbeelding]
Nee, nog nooit. Laagste waar ik mee thuisgekomen ben is 3% vanuit wintersport. Geen zijn om nog een splash and dash te doen.Shanquish schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:34:
Carwow heeft meerdere filmpjes over volledig leegrijden, check YouTube!
Ik keek ook naar RO+BG voor mijn jaarlijkse reis naar Thessaloniki, want die grenzencontrolles in Servië kunnen soms enorm tegenvallen (een keer 4,5 uur gedaan alleen van Servië naar Hongarije!). Maar ik zie in Google maps dat van de Tesla Supercharger naar Thessaloniki via RO en BG 3,5 uur langer duurt! (ik denk door het gebrek aan snelwegen) En dat is zonder rekening te nemen dat de opladers in RO langzamer zijn dan de Superchargers van Servië en met grotere kans volbezet te zijn. Ik neem dan de risico via Servië te gaan (meestal duurt het 1,5 uur om Servië in te rijden en 1 uur om uit te rijden).turkeyhakan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:56:
Voor Edirne is het maar 2uur en een kwartier extra via RO en BG vanuit Szeged. Dus misschien wil jij dat wel proberen. Voor opladers in de Balkan, zou ik de app/website Plugshare gebruiken.
Succes!Bumba007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:48:
Bulgarije probably met Fines omdat de superchargers daar altijd 'vol' zijn.
Ziet eruit als een flinke uitdaging.
Fines krijg je bij een supercharger alleen als je blijft hangen wanneer het laden gestopt is. Niet al wanneer het alleen maar druk is.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 25-06-2025 21:31 ]
Heb vandaag toch maar weer tickets gekocht..macedon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:25:
[...]
Ik keek ook naar RO+BG voor mijn jaarlijkse reis naar Thessaloniki, want die grenzencontrolles in Servië kunnen soms enorm tegenvallen (een keer 4,5 uur gedaan alleen van Servië naar Hongarije!). Maar ik zie in Google maps dat van de Tesla Supercharger naar Thessaloniki via RO en BG 3,5 uur langer duurt! (ik denk door het gebrek aan snelwegen) En dat is zonder rekening te nemen dat de opladers in RO langzamer zijn dan de Superchargers van Servië en met grotere kans volbezet te zijn. Ik neem dan de risico via Servië te gaan (meestal duurt het 1,5 uur om Servië in te rijden en 1 uur om uit te rijden).
Voor Edirne is het maar 2uur en een kwartier extra via RO en BG vanuit Szeged. Dus misschien wil jij dat wel proberen. Voor opladers in de Balkan, zou ik de app/website Plugshare gebruiken.
Vliegtickets?turkeyhakan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:32:
[...]
Heb vandaag toch maar weer tickets gekocht..
Kan me er iets bij voorstellen voor >2500km en een ander werelddeel.
Al was het wel mooi in de traditie om met de auto te doen.
Al was het wel mooi in de traditie om met de auto te doen.
Wij gaan naar zuid Duitsland.
Ik heb gekozen voor Ionity snelladers.
Dit lijkt beste optie omdat die prijzen echt wel
Deugen.
Ik zou een maand een Power abbo nemen.
Dan is snelladen 0,39 cent. (Duitsland & België )
Ik kan snelladen aan 80kw/uur (69.9 batterij)
Heb een Leapmotor C10 en traagladen kan enkel
Aan 11kw. Dus zou enkel overnacht of tijdens stadbezoek
Interessant zijn....
...ware het niet de woeker prijzen aan traagladers.
( 60...70....80...1euro per kwh)
Enkele alternatieven kunnen zijn : Aldi (kan met creditkaart en ook 39cent snelladen en 30 cent traagladen)
Verder heb ik ook bog tesla in achterhoofd maar zuiden
Van Duitsland is niet dik bezaaid met snelladers.
Welke laadpalen zijn nog allemaal zuiver met creditcard
Te activeren? Er zijn zoveel aanbieders en is totaal niet
Duidelijk.
Bijvoorbeeld "stadwerke" wat is dat juist? En kan
Ik daar met creditcard?
Ik heb gekozen voor Ionity snelladers.
Dit lijkt beste optie omdat die prijzen echt wel
Deugen.
Ik zou een maand een Power abbo nemen.
Dan is snelladen 0,39 cent. (Duitsland & België )
Ik kan snelladen aan 80kw/uur (69.9 batterij)
Heb een Leapmotor C10 en traagladen kan enkel
Aan 11kw. Dus zou enkel overnacht of tijdens stadbezoek
Interessant zijn....
...ware het niet de woeker prijzen aan traagladers.
( 60...70....80...1euro per kwh)
Enkele alternatieven kunnen zijn : Aldi (kan met creditkaart en ook 39cent snelladen en 30 cent traagladen)
Verder heb ik ook bog tesla in achterhoofd maar zuiden
Van Duitsland is niet dik bezaaid met snelladers.
Te activeren? Er zijn zoveel aanbieders en is totaal niet
Duidelijk.
Ik daar met creditcard?
Kijk daarvoor eens naar de app "Ladefuchs".XYRIS schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:33:
*knip*
Ik daar met creditcard?
Ik dacht daarin te zien dat de meeste 'Stadtwerke....' wel met creditcards werken.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Stadwerke zijn nutsvoorzieningen vanuit de gemeente. In Duitsland is nog veel versnipperd qua gemeente en daar is nog best veel qua nutsvoorzieningen in gemeentelijke handen.
Ik heb zelf vakantie over 2 weken richting Bodensee. Vooral het grote aantal plaktarieven valt op maar dat is een kwestie van opletten.
Ik heb ook naar Ionity gekeken maar neig zelf meer naar EnBW op dit moment. Het abonnement is 18 ipv 8 maar er zijn om de Bodensee heen meer 150+ laadpalen van EnBW dan van Ionity en daar bovenop ook nog een range van 22-50 palen. Dat geeft meer vrijheid om zoveel mogelijk die 0,39 per kWh te gebruiken.
Ik heb zelf vakantie over 2 weken richting Bodensee. Vooral het grote aantal plaktarieven valt op maar dat is een kwestie van opletten.
Ik heb ook naar Ionity gekeken maar neig zelf meer naar EnBW op dit moment. Het abonnement is 18 ipv 8 maar er zijn om de Bodensee heen meer 150+ laadpalen van EnBW dan van Ionity en daar bovenop ook nog een range van 22-50 palen. Dat geeft meer vrijheid om zoveel mogelijk die 0,39 per kWh te gebruiken.
http://tinyurl.com/ad-hoc-ladenXYRIS schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:33:
Te activeren?
Zie hier snelladers (>50 kW) onder de 50 cent waar je zonder laadpas dus met bankkaart/CC terecht kan.
Voor wie een linkshortners (zeker op fora?) ook ietwat twijfelachtig vindt, deze gaat hierheen:jouwheld schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:07:
[...]
http://tinyurl.com/ad-hoc-laden
Zie hier snelladers (>50 kW) onder de 50 cent waar je zonder laadpas dus met bankkaart/CC terecht kan.
https://www.google.com/ma...AK3AVUoc8lKNo&usp=sharing
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Een Chateau Cantara van 1000 kg. Met twee e-bikes op de dissel.Puppetmaster schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:33:
[...]
Wat voor caravan heb je erachter?
Zowel het bruto als netto verbruik lijkt erg netjes.
Geen idee of ik het hier moet plaatsen maar:
Met onze EV gaan we volgende week donderdag op vakantie. Nu maak ik standaard gebruik van Google Maps. Je kan tijdens de route dus aangeven of er IONITY locaties zijn en deze worden dan netjes weergegeven.
Is er een mogelijkheid om deze in 1x in te laden zonder ze als tussenstop toe te voegen? Want als tussenstop zal hij natuurlijk altijd de afslag nemen tijdens de route. Ik wil dus eigenlijk alleen de route plannen en de locaties van IONITY / Tesla zichtbaar maken op de kaart als je er langs rijdt (dus geen tussenstops)
Is dit mogelijk?
Met onze EV gaan we volgende week donderdag op vakantie. Nu maak ik standaard gebruik van Google Maps. Je kan tijdens de route dus aangeven of er IONITY locaties zijn en deze worden dan netjes weergegeven.
Is er een mogelijkheid om deze in 1x in te laden zonder ze als tussenstop toe te voegen? Want als tussenstop zal hij natuurlijk altijd de afslag nemen tijdens de route. Ik wil dus eigenlijk alleen de route plannen en de locaties van IONITY / Tesla zichtbaar maken op de kaart als je er langs rijdt (dus geen tussenstops)
Is dit mogelijk?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik gebruik ook Google Maps via Android Auto op mijn autoscherm en daar staan alle laadstations op vermeld. Inclusief hoeveel palen er beschikbaar zijn. Voor zover ik weet ging dat vanzelf.Possible schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:38:
Is dit mogelijk?
Update: onder instellingen en dan "je voertuig" kun je aangeven dat je elektrisch rijdt en welke stekker aansluiting je hebt. Dan krijg je de laadpalen op de kaart te zien
[ Voor 8% gewijzigd door BBKing op 30-06-2025 15:01 ]
Bij gebruik van Google Maps even goed opletten op 1 klein detail: niet in alle landen kan je met je niet-Tesla EV bij Tesla superchargers terecht. Ik kwam via Google Maps in Frankrijk vorig jaar bij een supercharger waar je als niet-Tesla EV NIET terecht kon. Met nog 8% in de accuPossible schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:38:
Is dit mogelijk?
De avatar is een echte foto..
Is die vergelijkbaar qua afmetingen met de kip compact?Sqoda schreef op maandag 30 juni 2025 @ 03:19:
[...]
Een Chateau Cantara van 1000 kg. Met twee e-bikes op de dissel.
Oeh, das minder. Welke was dat?HDoc schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Bij gebruik van Google Maps even goed opletten op 1 klein detail: niet in alle landen kan je met je niet-Tesla EV bij Tesla superchargers terecht. Ik kwam via Google Maps in Frankrijk vorig jaar bij een supercharger waar je als niet-Tesla EV NIET terecht kon. Met nog 8% in de accu
Ik kan er zo snel niet een vinden?
Je kan volgens mij wel filteren op aanbieder(s). Tenminste in Android Automotive (dus niet Android Auto) kan dat. Maar wat je misschien ook (vooraf) kan doen, is een favorietenlijstje maken met de Tesla en Ionity laders langs je route.Possible schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:38:
Is dit mogelijk?
Ik ga deze zomer voor het eerst met de EV+caravan naar Oostenrijk. Behalve de betaalde versie van ABRP ken ik geen andere apps die kunnen filteren op aanhangervriendelijk, dus ik heb zelf maar een lijstje gemaakt met alle laders waar het in principe te doen zou moeten zijn om zonder afkoppelen te laden.
)
Tesla app installeren (heb je toch nodig als je daar gaat laden), account aanmaken, de juiste auto toevoegen en dan de betreffende lader opzoeken. Krijg je alleen de Tesla laders te zien die toegankelijk zijn voor niet-Tesla voertuigen.Puppetmaster schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Oeh, das minder. Welke was dat?
Ik kan er zo snel niet een vinden?
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.