Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:43
Patox schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Volgens mij hebben we dezelfde auto (Elroq 60), dus ik kan je een beetje meenemen in mijn trip van afgelopen 2.5 week. We zijn naar het zuiden van Istrie in Kroatie gereden. Ik heb eenvoudigweg een Ionity Power abbo genomen. De twee backup passen voor Duitsland onderweg waren Ewe Go (62 cent bij enorm veel snelladers of 52 cent bij hun eigen palen) en EnbW.

Uiteindelijk bijna alles bij Ionity geladen. 2x bij Ewe Go en 1x bij EnbW (dit was meer luiheid, Ionity was nog 10 min extra rijden). De Ionity bij Koper kan wel wat drukker worden op de route naar Istrie denk ik, backup kan daar Tesla zijn. Je kunt ook nog OneCharge van Petrol installeren (twee apps, een in Slovenië en eentje in Kroatië). Deze tarieven leken dynamisch, soms waren ze 40 cent en soms waren ze 70 cent in de app, maar ik heb ze niet nodig gehad uiteindelijk. Deze waren vaak aanwezig aan de snelweg.

Je kunt in de Skoda navigatie eenvoudig de voorgestelde laadstops vervangen door Ionity door op de laadstop te klikken, meer laadopties te drukken, het Ionity filter aan te zetten en dan te zoeken. Dit werkt erg eenvoudig.

Uiteindelijk was de hele trip:
1. 3351 km
2. 41.54 uur gereden
3. Verbruik 18.8 kWh/100km
4. Gemiddelde snelheid 80 km/h (in Duitsland wel aardig doorgereden 130 - 140 km/u), maar de lokale tripjes halen het gemiddelde naar beneden)

AC Geladen:
106 kWh (verschillende tarieven, ook gratis op bestemming)

DC Geladen:
458 kWh. Waarvan:
€ 168,08 bij Ionity
€ 12,55 bij EnbW
€ 17,65 bij Ewe Go

Gemiddeld dus 0,43 per kWh.

Als je van plan bent om je Anwb pas overal te gebruiken dan kom je waarschijnlijk bijna 2x zo duur uit.
Zojuist even geprobeerd met alleen Ionity laadpunten in te stellen met de Skoda navigatie. Helaas lukt dat niet, maar moet je op laadstation klikken en dan wijzigen naar Ionity. Ik wil gewoon alleen Ionity laadpalen dan zien op mijn route. Moet toch mogelijk zijn of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:37
Ik ben op zoek naar een elektrische auto en wilde graag jullie ervaringen. De auto die ik op het oog heb heeft een WLPT-range van circa 300km. Ik rij veel in de stad en kan thuis laden dus dit is voor 95% van het jaar voldoende. Echter wil ik de optie open houden om naar Kroatië of Zuid-Frankrijk te rijden. Is dat een beetje te doen of sta ik dan elke twee uur aan de lader en schiet je voor geen meter op?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Pexow schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:04:
Ik ben op zoek naar een elektrische auto en wilde graag jullie ervaringen. De auto die ik op het oog heb heeft een WLPT-range van circa 300km. Ik rij veel in de stad en kan thuis laden dus dit is voor 95% van het jaar voldoende. Echter wil ik de optie open houden om naar Kroatië of Zuid-Frankrijk te rijden. Is dat een beetje te doen of sta ik dan elke twee uur aan de lader en schiet je voor geen meter op?
Om de 2 uur aan de lader heeft voor ons de rit naar Zuid-Frankrijk veel relaxter gemaakt dan met de benzine auto destijds. Op de helft een hotelletje en de volgende ochtend weer door, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:54
Ik zou even de zoekfunctie gebruiken, heb je gelijk veel hits en ervaringen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:46:
[...]

als je maar op tijd af koppelt zodra de laadsnelheid zakt onder de 60kW.
Waarom, bovenin elke staffel is het goedkoper dan onderin en laden met 50-59 kWh geeft een prima prijs.
Onderin de staffel 0-60 kW wordt het wel prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:51
Zapato schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Om de 2 uur aan de lader heeft voor ons de rit naar Zuid-Frankrijk veel relaxter gemaakt dan met de benzine auto destijds. Op de helft een hotelletje en de volgende ochtend weer door, heerlijk.
Oftewel in plaats van 1 dag rijden zijn het er 2 geworden en de conclusie is dan dat het voor geen meter op schiet :+

Ik blijf het wel altijd grappig vinden dat dit soort dingen vaak gebracht worden als een pluxpunt, terwijl je met elke willekeurige auto ook iedere 2 uur kunt stoppen (zelfs zolang als je wil) en halverwege een hotelletje kunt pakken. Andersom in een dag naar Z-Frankrijk rijden wordt met zo'n bereik echter wel een stuk lastiger.

Wat reply betreft zou ik dan ook liever horen hoeveel langer je over zo'n stuk doet met een WLTP 300km auto. Want dat is eigenlijk de echte vraag. Oftewel hoeveel keer laden en hoe lang duurt zo'n laadsessie dan gemiddeld? Want dat je kunt besluiten in 2 dagen te rijden lijkt me logisch, de vraag is veel eerder of het alsnog ook in 1 dag kan of niet.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Oftewel in plaats van 1 dag rijden zijn het er 2 geworden en de conclusie is dan dat het voor geen meter op schiet :+

...
Voor mij begint de vakantie wanneer ik de straat uitrijdt (zeker met een EV). Daar verschillen we dan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
ASW1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Waarom, bovenin elke staffel is het goedkoper dan onderin en laden met 50-59 kWh geeft een prima prijs.
Onderin de staffel 0-60 kW wordt het wel prijziger.
Je bent nogal tegenstrijdig.
Ik schrijf juist dat je de onderste staffel moet vermijden, dus zorgen dat het laadvermogen niet onder de 60kW zakt...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:43
Patox schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:23:
[...]

Volgens mij hebben we dezelfde auto (Elroq 60), dus ik kan je een beetje meenemen in mijn trip van afgelopen 2.5 week. We zijn naar het zuiden van Istrie in Kroatie gereden. Ik heb eenvoudigweg een Ionity Power abbo genomen. De twee backup passen voor Duitsland onderweg waren Ewe Go (62 cent bij enorm veel snelladers of 52 cent bij hun eigen palen) en EnbW.

Uiteindelijk bijna alles bij Ionity geladen. 2x bij Ewe Go en 1x bij EnbW (dit was meer luiheid, Ionity was nog 10 min extra rijden). De Ionity bij Koper kan wel wat drukker worden op de route naar Istrie denk ik, backup kan daar Tesla zijn. Je kunt ook nog OneCharge van Petrol installeren (twee apps, een in Slovenië en eentje in Kroatië). Deze tarieven leken dynamisch, soms waren ze 40 cent en soms waren ze 70 cent in de app, maar ik heb ze niet nodig gehad uiteindelijk. Deze waren vaak aanwezig aan de snelweg.

Je kunt in de Skoda navigatie eenvoudig de voorgestelde laadstops vervangen door Ionity door op de laadstop te klikken, meer laadopties te drukken, het Ionity filter aan te zetten en dan te zoeken. Dit werkt erg eenvoudig.

Uiteindelijk was de hele trip:
1. 3351 km
2. 41.54 uur gereden
3. Verbruik 18.8 kWh/100km
4. Gemiddelde snelheid 80 km/h (in Duitsland wel aardig doorgereden 130 - 140 km/u), maar de lokale tripjes halen het gemiddelde naar beneden)

AC Geladen:
106 kWh (verschillende tarieven, ook gratis op bestemming)

DC Geladen:
458 kWh. Waarvan:
€ 168,08 bij Ionity
€ 12,55 bij EnbW
€ 17,65 bij Ewe Go

Gemiddeld dus 0,43 per kWh.

Als je van plan bent om je Anwb pas overal te gebruiken dan kom je waarschijnlijk bijna 2x zo duur uit.
Nog een vraagje; je hebt dus het Power abonnement van Ionity genomen, dit is dan bij Skoda (Powerpass) het Charge Ultra abonnement van 11,99. Denk dat ik hiervoor ga. Rij ongeveer 2.500 km in het buitenland (Duitsland, Oostenrijk, Slovenie, Slowakijke en Kroatie) en dan is het 0.39 ct per kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
Zapato schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Voor mij begint de vakantie wanneer ik de straat uitrijdt (zeker met een EV). Daar verschillen we dan mee.
Eens. Ik rijd al 7 jaar elke zomer (elektrisch) naar Griekenland. Ik kan het tegenwoordig in 2 dagen doen. Maar da's rijden-slapen-rijden. Twee verloren dagen van mijn leven. Liever in 3-4 dagen waar ik ergens in de middag kan aankomen waar ik nooit geweest ben, bij een hotel inchecken en de stad te voet verkennen, ergens heerlijk dineren een drankje doen :9B en de volgende dag na een heerlijk ontbijtje weer op weg. *O*

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:29:
[...]

Ik blijf het wel altijd grappig vinden dat dit soort dingen vaak gebracht worden als een pluxpunt, terwijl je met elke willekeurige auto ook iedere 2 uur kunt stoppen (zelfs zolang als je wil) en halverwege een hotelletje kunt pakken. Andersom in een dag naar Z-Frankrijk rijden wordt met zo'n bereik echter wel een stuk lastiger.

Wat reply betreft zou ik dan ook liever horen hoeveel langer je over zo'n stuk doet met een WLTP 300km auto. Want dat is eigenlijk de echte vraag. Oftewel hoeveel keer laden en hoe lang duurt zo'n laadsessie dan gemiddeld? Want dat je kunt besluiten in 2 dagen te rijden lijkt me logisch, de vraag is veel eerder of het alsnog ook in 1 dag kan of niet.
https://docs.google.com/s...H37kwgjE/edit?gid=0#gid=0

Kijk in deze file eens naar de tab '1000km'.
Daar zie je voor enorm veel auto's hoe lang Bjorn Nyland deed over 1000km. Je kan bv ook kijken naar het tijdsverschil tussen een Tesla Y LR en SR of een id4 met grote of kleine batterij.

Hier is alvast een voorbeeld van zo'n test: YouTube: Polestar 3 Long Range Dual Motor 1000 km challenge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Zapato schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Bij mij ook, alleen vind ik rijden juist fijn en vermaak ik me prima door zoiets in 1 dag te rijden. Alleen was dat het punt niet, want hoe lang jij er over wil doen moet je helemaal zelf weten. De een kart graag door en de ander doet er het liefst een week over.

Maar de vraag was of je met een 300 WLTP auto er beduidend langer over doet of niet. En het is dan geen antwoord op de vraag als je zegt dat je nu veel relaxter kunt rijden omdat je langer stil moet staan :+ Of eigenlijk wel, want jij geeft iig aan dat het dus merkbaar langer duurt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:17
De WLTP range is niet heel belangrijk/maatgevend, ja je zult elke ~2 uur moeten laden, maar hoe snel de auto dan laadt is wel sterk van invloed op je reistijd.
Als je na een kwartier laden elke keer weer 2 uur kunt rijden, is de 'vertraging' niet (veel?) meer dan de 'normale' sanitaire stops.
Ik noem een kwartier omdat het parkeren, naar de toiletten lopen, doen wat er gedaan moet worden en teruglopen ongeveer zo lang duurt.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 17-06-2025 13:13 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:13
Met 300km WLTP zou ik rekenen op iets meer dan 200km snelweg 100%-0%. Gezien je meestal tussen de 10%-80% laadt moet je dus rekenen op elke 150km laden, dus anderhalf uur rijden ongeveer. Hoe lang het laden duurt zal ook afhangen van de wagen, maar bij zo'n kleine batterij is dat meestal niet geweldig, dus reken maar op stops van 30-40 min minstens.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Largamelion schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:13:
Met 300km WLTP zou ik rekenen op iets meer dan 200km snelweg 100%-0%. Gezien je meestal tussen de 10%-80% laadt moet je dus rekenen op elke 150km laden, dus anderhalf uur rijden ongeveer. Hoe lang het laden duurt zal ook afhangen van de wagen, maar bij zo'n kleine batterij is dat meestal niet geweldig, dus reken maar op stops van 30-40 min minstens.
Zonder te weten welke auto dit is kan je dit niet zomaar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:53

Freak187

geen

redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Bij mij ook, alleen vind ik rijden juist fijn en vermaak ik me prima door zoiets in 1 dag te rijden. Alleen was dat het punt niet, want hoe lang jij er over wil doen moet je helemaal zelf weten. De een kart graag door en de ander doet er het liefst een week over.

Maar de vraag was of je met een 300 WLTP auto er beduidend langer over doet of niet. En het is dan geen antwoord op de vraag als je zegt dat je nu veel relaxter kunt rijden omdat je langer stil moet staan :+ Of eigenlijk wel, want jij geeft iig aan dat het dus merkbaar langer duurt.
Het is ook een beetje vragen naar de bekende weg he? Ja natuurlijk doe je er langer over. Al hangt het van een aantal factoren af (onder andere hoe snel je kan laden). Met 300 WLTP range, moet je iedere 2,5 uur aan de lader, laten we zeggen 30 minuten. En vervolgens kun je weer rammen.

De use case voor EV's zijn niet de lange vakantie ritten. Als dat het struikelblok is om over te gaan naar EV's, dan vind ik dat vrij kortzichtig. We moeten ons gaan aanpassen omwille van het klimaat en soms moet je daarvoor iets inleveren.

Ik vergelijk het altijd met de Concorde.. iedereen dacht dat supersonic vliegen de toekomst was, maar dat bleek allemaal veel te duur, dus nu zit iedereen sub- en transonic.. niemand die het erg vind dat een vlucht naar New York nu 6 uur duurt ipv 3.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:10:
[...]

Maar de vraag was of je met een 300 WLTP auto er beduidend langer over doet of niet.
Nee hoor, de vraag was: "Is dat een beetje te doen of sta ik dan elke twee uur aan de lader en schiet je voor geen meter op?". Nou dat hangt helemaal van je instelling af, ik vind elke twee uur stoppen relaxt maar een ander stopt liever pas na vier uur.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Daar zie je voor enorm veel auto's hoe lang Bjorn Nyland deed over 1000km. Je kan bv ook kijken naar het tijdsverschil tussen een Tesla Y LR en SR of een id4 met grote of kleine batterij.

Hier is alvast een voorbeeld van zo'n test: YouTube: Polestar 3 Long Range Dual Motor 1000 km challenge
Oh, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik ben voorstander van EVs :+
Het ging mij er puur om dat er eigenlijk gesteld wordt dat je er een stuk langer over gaat doen, maar dat dat heel positief is, want nu kom je uitgerust aan (na 2 dagen) !

Maarre, hierover hoeven we dus geen discussie te gaan voeren, het lijkt me wel duidelijk dat je met een EV prima op vakantie kunt, ook met een 300WLTP auto. Alleen zul je dan waarschijnlijk wel iets meer moeten plannen of iig rekening moeten houden met wat meer en/of wat langere stops (afhankelijk van hoe je normaal rijdt natuurlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:58:
[...]

Je bent nogal tegenstrijdig.
Ik schrijf juist dat je de onderste staffel moet vermijden, dus zorgen dat het laadvermogen niet onder de 60kW zakt...
Nee je leest het verkeerd, en nee je moet de onderste staffel helemaal niet vermijden.
Alleen het onderste deel van de onderste staffel wordt prijzig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
redwing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Oh, je hoeft mij niet te overtuigen hoor, ik ben voorstander van EVs :+
Het ging mij er puur om dat er eigenlijk gesteld wordt dat je er een stuk langer over gaat doen, maar dat dat heel positief is, want nu kom je uitgerust aan (na 2 dagen) !

Maarre, hierover hoeven we dus geen discussie te gaan voeren, het lijkt me wel duidelijk dat je met een EV prima op vakantie kunt, ook met een 300WLTP auto. Alleen zul je dan waarschijnlijk wel iets meer moeten plannen of iig rekening moeten houden met wat meer en/of wat langere stops (afhankelijk van hoe je normaal rijdt natuurlijk)
Je moet natuurlijk iets kopen naar je verwachtingen.

Als ik regelmatig 500 en 1000km wil doen op 1 dag, dan koop ik geen auto met een WLTP van 300 die in realiteit 250km autostrade zal doen van 100% naar 0%. Dan koop ik iets wat efficient is en met een iets grotere batterij.

Net nog een gesprek gehad met een collega die sinds 4 weken met een Audi Q6 Performance (RWD) met 100kWh batterij. Hij heeft nu 2 langere trips gedaan, en heeft misschien spijt dat hij niet de versie met kleinere batterij en wat andere opties gekozen heeft, omdat hij nu al merkt dat zijn range anxiety weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:44
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Je moet natuurlijk iets kopen naar je verwachtingen.

Als ik regelmatig 500 en 1000km wil doen op 1 dag, dan koop ik geen auto met een WLTP van 300 die in realiteit 250km autostrade zal doen van 100% naar 0%. Dan koop ik iets wat efficient is en met een iets grotere batterij.
Een WLTP van 300km zal geen 250km autosnelweg kunnen, zal eerder 150 à 175km worden.
Mijn vorige Volvo XC40 Recharge had een WLTP van 425km en ik haalde daar enkel de eerste stint (100% volgeladen) 250km mee, de volgende stint (10-70%) haalde ik met moeite 200km (eerder 175km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Een WLTP van 300km zal geen 250km autosnelweg kunnen, zal eerder 150 à 175km worden.
Mijn vorige Volvo XC40 Recharge had een WLTP van 425km en ik haalde daar enkel de eerste stint (100% volgeladen) 250km mee, de volgende stint (10-70%) haalde ik met moeite 200km (eerder 175km).
Exact hoe ik het inschat. Wie zegt dat je met 300 WLTP om de 2,5u aan de lader moet, die rijdt ofwel geen snelweg of ziet het leven door een roze bril.

Tip voor de vraagsteller: Gebruik de ABRP website waar je alle gegevens van de wagen kan ingeven en je trip kan berekenen. Dan zie je hoe lang je effectief rijdt, hoeveel stops je moet maken en hoe lang je staat te laden. Dat werkt best accuraat in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
Het gaat om een Mini Aceman E of Volvo EX30, maar ik ben nog echt zoekende. Daarom staan ook de BMW iX1 en Mini Countryman op de shortlist en bij die modellen speelt dit probleem eigenlijk niet.

Om de 1,5 uur snelladen is voor mij niet acceptabel, om de 2 uur niet ideaal en om de 2,5 uur acceptabel. De twijfel zit in of het het waard is om extra te betalen voor een grotere actieradius terwijl ik maar eens in de twee jaar een lange rit door Europa maak. Voor de rest van het jaar voldoet de auto namelijk prima, omdat ik thuis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Je kan de afstand van de ACC niet aanpassen?!

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-09 13:56
Pexow schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:39:
Het gaat om een Mini Aceman E of Volvo EX30, maar ik ben nog echt zoekende. Daarom staan ook de BMW iX1 en Mini Countryman op de shortlist en bij die modellen speelt dit probleem eigenlijk niet.

Om de 1,5 uur snelladen is voor mij niet acceptabel, om de 2 uur niet ideaal en om de 2,5 uur acceptabel. De twijfel zit in of het het waard is om extra te betalen voor een grotere actieradius terwijl ik maar eens in de twee jaar een lange rit door Europa maak. Voor de rest van het jaar voldoet de auto namelijk prima, omdat ik thuis kan laden.
Door de bank genomen haal je met de meeste EV's ongeveer 80 tot 85% van de WLTP. Voor lange ritten zal je VOOR je op 10% zit moeten laden en je laad meestal tot ongeveer 80%.

Dus, de formule die ik meestal hanteer is WLTP x 80-85% x 70% = werkelijk bereik voor lange ritten.

Ik rij nu bijvoorbeeld een Tesla Model 3 RWD uit 2023. De WLTP is 495 km.

495 x 80-85% x 70% = ~275km-295km

Oftewel, normaal is dat 2,5 uur tot 3 uur rijden. Voor mij meer dan genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22

Kijk ook eens op https://ev-database.org/ om verschillende modellen te vergelijken. Daar zie je wat specificaties zoals mensen die in de praktijk merken. Vooral de WLTP-range is vaak nogal optimistisch voor veel gebruik.
Tegenwoordig heeft die website ook een vergelijkingssysteem voor lange ritten (helemaal onderaan), dus je kunt op die manier auto's ook vergelijken. Als je bijvoorbeeld de Mini Aceman E pakt (https://ev-database.org/car/2190/Mini-Aceman-E) dan zie je dat die helemaal niet geschikt is voor lange ritten met de eisen die jij stelt. De range is simpelweg te laag, dus je kan niet lang rijden op 1 lading. Daarnaast kan die auto met maximaal 70 kW snelladen, wat erg laag is tegenwoordig. Niet alleen moet je dus vaak stoppen, de stops duren hierdoor ook nogal lang.

De andere auto's die je noemt, kan je ook opzoeken op die site en zo wat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Sicco92 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Kijk ook eens op https://ev-database.org/ om verschillende modellen te vergelijken. Daar zie je wat specificaties zoals mensen die in de praktijk merken. Vooral de WLTP-range is vaak nogal optimistisch voor veel gebruik.
Tegenwoordig heeft die website ook een vergelijkingssysteem voor lange ritten (helemaal onderaan), dus je kunt op die manier auto's ook vergelijken. Als je bijvoorbeeld de Mini Aceman E pakt (https://ev-database.org/car/2190/Mini-Aceman-E) dan zie je dat die helemaal niet geschikt is voor lange ritten met de eisen die jij stelt. De range is simpelweg te laag, dus je kan niet lang rijden op 1 lading. Daarnaast kan die auto met maximaal 70 kW snelladen, wat erg laag is tegenwoordig. Niet alleen moet je dus vaak stoppen, de stops duren hierdoor ook nogal lang.

De andere auto's die je noemt, kan je ook opzoeken op die site en zo wat vergelijken.
Wat ik wel raar vind is dat de gegevens op EVDB er al op staan, voor de wagens leverbaar zijn, van waar halen ze dan die praktische info?

Daarnaast moet je je ook niet blindstaren op de maximale laadsnelheid maar ook de laadcurve en dan zie je dat de Mini (SE) het niet zo slecht doet t.o.v. EX30 (SR).

Persoonlijk zou ik 2k extra spenderen aan de SE ipv E (Mini), grotere batterij, hogere laadsnelheid DC en betere laadcurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:04:
[...]

Wat ik wel raar vind is dat de gegevens op EVDB er al op staan, voor de wagens leverbaar zijn, van waar halen ze dan die praktische info?
Staat ook vaak bij dat de gegevens een schatting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Staat ook vaak bij dat de gegevens een schatting zijn.
Wordt dit dan nog aangepast later of blijft het daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Oh geen idee, eigenlijk nog nooit op gelet, maar dat mag ik toch wel hopen dat ze dat doen want anders klopt er niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Oh geen idee, eigenlijk nog nooit op gelet, maar dat mag ik toch wel hopen dat ze dat doen want anders klopt er niet veel van.
Ik ben überhaupt heel benieuwd waar ze hun EVDB Real Range vandaan halen. Is dat gebaseerd op gebruikerservaring? Of een bepaalde formule?

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:21:
[...]

EV Database gebruikt enkel vuistregels, dat is mijn grootste kritiek op die website...
Ik hecht meer gebruikswaarde aan de file van Bjorn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ik kan niet voor andere voertuigen spreken gezien de XC40 mijn eerste en enige EV is, maar voor mijn model (MY23) zitten ze er echt knal op wat betreft range op de snelweg bij koud of matig weer. Dat is ook zeer makkelijk te meten als je op vakantie gaat. Het gemengd/stad verbruik kan ik moeilijker verifiëren want dat is minder specifiek en ik rijd nooit een hele batterij leeg enkel in de stad.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 17-06-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:25:
[...]
EV Database gebruikt enkel vuistregels, dat is mijn grootste kritiek op die website...
Mja, maar dat zijn ook niet altijd dezelfde condities. Björn heeft ook maar de wagens voor een beperkte periode, en hij test niet alle auto's, zoals een Mini Aceman SE of een EX30 SR. Idealiter doe je dit op een locatie waar je continue dezelfde condities hebt, maar dat is een huzarenstukje om dit te verwezelijken en up-to-date te houden. Een combinatie van Björn zijn Excel en EVDB zal je al een goed beeld geven.

Ik lees op de website van EVDB dat het op basis is van rekenmodellen, en als ze praktijktesten hebben, passen de gegevens aan, anders blijft het een schatting (zetten ze er dan ook bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:17
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:25:
[...]

De 1000km in xx uur van Bjorn is elke keer wel een zo snel mogelijk afgelegde 1000km, hij laadt vaak slechts tot ~60% omdat daar voorbij de laadsnelheid hem teveel inzakt.
Als je zelf op die manier je vakantieritten indeelt, prima lekker zo voortdoen.
Overigens is hij ook 'nogal vrij' in het aftrekken van (geschatte) tijd voor opgelopen vertragingen, maar als kijker heb je daar geen inzicht in.
Wat zijn excel bestand dan nog echt waard is?
Het geeft je een indicatie (misschien wel de beste, maar je weet het niet), net als dat alle andere tests je een indicatie geven.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

hansvanhengel schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Door de bank genomen haal je met de meeste EV's ongeveer 80 tot 85% van de WLTP. Voor lange ritten zal je VOOR je op 10% zit moeten laden en je laad meestal tot ongeveer 80%.

Dus, de formule die ik meestal hanteer is WLTP x 80-85% x 70% = werkelijk bereik voor lange ritten.

Ik rij nu bijvoorbeeld een Tesla Model 3 RWD uit 2023. De WLTP is 495 km.

495 x 80-85% x 70% = ~275km-295km

Oftewel, normaal is dat 2,5 uur tot 3 uur rijden. Voor mij meer dan genoeg.
Ik ben benieuwd hoe je hierbij komt. Welke snelheid rij je b.v.? Scheelt nogal of je uitgaat van 100 km/u (Nederland overdag, als je geluk hebt tenminste), of b.v van 120 km/u.

Waar het vandaan komt dat je voordat je op 10% zit alweer moet laden is mij een raadsel. Ik mik bij lange ritten op 0% (dan heb je nog 20 km te gaan bij een Tesla door de bank genomen). Dat gaat al ruim 10 jaar als een malle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

RigolleM schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:19:
[...]

EV Database is vrij onbetrouwbaar vind ik. Dus ik denk dat het gewoon de natte vinger is en daar geen aanpassing op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peter-036 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:58:
[...]

De 1000km in xx uur van Bjorn is elke keer wel een zo snel mogelijk afgelegde 1000km, hij laadt vaak slechts tot ~60% omdat daar voorbij de laadsnelheid hem teveel inzakt.
Als je zelf op die manier je vakantieritten indeelt, prima lekker zo voortdoen.
Overigens is hij ook 'nogal vrij' in het aftrekken van (geschatte) tijd voor opgelopen vertragingen, maar als kijker heb je daar geen inzicht in.
Wat zijn excel bestand dan nog echt waard is?
Het geeft je een indicatie (misschien wel de beste, maar je weet het niet), net als dat alle andere tests je een indicatie geven.
Klopt, het is een indicatie zoals een andere, maar omdat de temperatuur er bij staat, en het traject meestal hetzelfde is hou ik meer rekening met de data van Bjorn dan met de data van EV database.

Als ik alleen onderweg ben, en haast heb, dan laad ik ook tussen 10 en 60% (en ik durf ook onder de 10% te gaan). Op vakantie steekt het wat minder nauw, maar toch wil ik 1000km kunnen doen op 1 dag, en dat lukt wel met de EV's uit de lijst van Bjorn die onder de 11h duiken, en die lijst wordt lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Als je die langere range toch maar om de 2 jaar nodig hebt, dan moet je ook andere opties overwegen:
- auto huren voor de trip, of vliegen/trein en ter plaatse huren
- auto wisselen met een collega voor die paar weken
- die trip idd in 2 stukjes kappen
- andere auto kiezen die iets verder kan (EV2/3, R5, id3, ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
Bedankt voor jullie antwoorden. Het beeld is helder: een Mini Aceman én ook een EX30 voldoen niet als ik naar Istrië wil rijden binnen de voor mij normale parameters. Ik ben er dus inmiddels achter dat het onderstaande (helaas) helemaal klopt.
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Als je die langere range toch maar om de 2 jaar nodig hebt, dan moet je ook andere opties overwegen:
Ik ben er inmiddels achter dat een WLTP-range van 300 km in de praktijk neerkomt op zo’n 160 km aan snelwegrijbereik in de zomer (tussen 80% en 10%). Bij een gemiddelde snelheid van 110 km/u betekent dat dat je elke 1,5 uur minstens 30 minuten aan de snellader staat.

Vliegen binnen Europa is voor ons geen optie. Ik ben ondernemer en mijn collega is mijn vrouw dus wisselen van auto gaat hem ook niet worden. We splitsen de rit nu al meestal op in tweeën, maar elke 1,5 uur aan de snellader staan is gewoon niet te doen. De enige reële optie is dus een auto met meer range kiezen. Ik heb het effectieve bereik iets te rooskleurig ingeschat maar gelukkig ben ik er op tijd achter voordat de nieuwe auto besteld is. Terug naar de tekentafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Tommie12 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Of je accepteert dat het voor die ene keer in de 2 jaar dan maar wat suboptimaler is.

Maar voor dit scenario waarbij je ook bestuurders wisselt zou ik idd voor een grotere accu en misschien nog wel meer een echt vlot ladend model zoeken als daar financieel de ruimte voor is.

Je kunt ook uitrekenen hoeveel uur je kunt besparen met een duurdere auto en wat het dus eigenlijk mag kosten per bespaard uur, als je het echt kwantificeren wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
DS7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:10:
[...]
Waar het vandaan komt dat je voordat je op 10% zit alweer moet laden is mij een raadsel. Ik mik bij lange ritten op 0% (dan heb je nog 20 km te gaan bij een Tesla door de bank genomen). Dat gaat al ruim 10 jaar als een malle.
Omdat dat percentage bij alle merken wat anders betekent. Bij mij gaan alle toeters en bellen al af voordat ik bij 5% ben en tegen de tijd dat je bij 0 bent zit je allang in turtle mode (wat op de snelweg geen goed idee is)
Dan is doorrijden tot 0% gewoon geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
Afgezien van alle gemopper hier.
Yep.. is zeer zeker te doen.
Zoals @Peter-036 opmerkt: het is niet alleen de wltp, het is zeer zeker de laadsnelheid.
Of je nu 300km of 500km wltp hebt, je zal ongeveer hetzelfde moeten laden (de wltp 500 een beetje minder omdat je volle begin accu verder rijkt). Een auto die 2x zo snel laadt heeft dus 2x zo weinig totale (bruto) laadtijd. Onafhankelijk van de wltp.
Maarrrr… een zuiniger auto hoeft dan weer minder te laden.
Zoals ook opgemerkt: je rijdt meestal tot 10% en laadt tot 80 a 90%. In de zomer ga je stukken van 200km denk ik wel halen, 150 vind ik erg negatief. In de winter niet meer dan 150.
Op een tocht van 1000km is dat in de zomer 5x laden. Met een wltp van 500km zou dat 3x zijn.
In mijn ervaring is de “overhead” van laden (stoppen, aansluiten, afsluiten, weer weg) ongeveer 10mins ten per laadbeurt dus wltp 500km is op een tocht van 1000km 20minuten sneller.
In het hoogseizoen komt daar dan wel bij dat laadpalen wel eens allemaal bezet kunnen zijn. Dat heb je bij 5x stoppen vaker dan bij 3x stoppen.

Is het te doen?
Ik rijd nu met caravan in noorwegen en maak stints van 200km. Dat is niet helemaal vergelijkbaar want je rijdt hier veel langzamer dus dat zijn stukken van 3 uur.
Maar goed… yep… het is goed te doen.
Maar… je moet je aanpassen:
- wij gaan ‘s ochtends direct weg en ontbijten bij de eerste laadstop: die kost dan geen extra tijd.
Koffie… lunch… boodschappen… het is wel handig dat je bij al die stops meteen wat kan laden.
Dat is een beetje het lange tochten EV rijden: “wherever je stopt aan de lader”.

Yep het is goed te doen met 300km wltp.
In de winter wordt het wel duidelijk minder.
Met een caravan stort het bereik wel heel erg in en wordt het wel heel lastig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@Pexow Ik weet niet of de Mini Aceman en de EX30 ook een betrouwbaar aankomstpercentage geven. Als dat zo is, kun je ook goed anticiperen met je snelheid. Als 2,5 a 3u rustiger rijden ook acceptabel is door bijvoorbeeld tegen de 100 km/u te blijven hangen en aan te komen met een percentage 0-5% (afhankelijk van wat je prettig vind) kun je de reis op die manier ook naar je hand zetten. Maar ja, regent het en volle bak tegenwind dan is het een slechte reisdag.

Wat ik bijvoorbeeld doe met tenttrailer, met name in Frankrijk, lekker doorwatten en mikken op 5% aankomstpercentage. Van tevoren dan soms wel al een doel gesteld. Dus soms gaat dat met stukken 130 km/u, soms gewoon met het verkeer mee en soms terug naar de 100 km/u. Allemaal afhankelijk van een op- of aflopend verwacht aankomstpercentage en daar op anticiperen tijdens het rijden.

Maar ja, weet je. De meeste meningen hier zijn meningen van Tweakers die op die manier reizen prettig of acceptabel vinden. Soms in ogenschouw genomen dat je de rest van het jaar zeer comfortabel kan reizen, dan is dat 'uurtje' (of wat dan ook) extra reistijd een keertje geen probleem. Het ervaren is vaak concluderen dat het toch wel positief is uitgepakt, een enkeling komt alsnog tot de ontdekking dat het allemaal *** was. Tja, dat mag ook.

Ik was van het kamp tank leegrijden. Tegenwoordig ben ik van kamp accu leegrijden en eens kijken hoe de koffie aldaar smaakt en/of een beetje wandelen (ik ga meestal van de snelweg af om te laden bij superchargers). Ja, het is het meest gebruikte argument maar dat bevalt ons ook gewoon erg goed. Maar ik kan me goed voorstellen dat het idee bedenkingen op roept... Wat jij verstaat onder 'goed te doen' is natuurlijk gissen. Ik vind het niet alleen goed te doen, ik vind het een prettige manier van reizen. Wel met de kanttekening dat je een andere mindset moet hebben als je aan je reis begint. Als het idee je al tegenstaat moet je er niet aan beginnen. Niemand kan voor jou bepalen of het in jouw optiek goed te doen zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
-MD- schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 02:11:
@Pexow Ik weet niet of de Mini Aceman en de EX30 ook een betrouwbaar aankomstpercentage geven. Als dat zo is, kun je ook goed anticiperen met je snelheid. Als 2,5 a 3u rustiger rijden ook acceptabel is door bijvoorbeeld tegen de 100 km/u te blijven hangen en aan te komen met een percentage 0-5% (afhankelijk van wat je prettig vind) kun je de reis op die manier ook naar je hand zetten. Maar ja, regent het en volle bak tegenwind dan is het een slechte reisdag.

Wat ik bijvoorbeeld doe met tenttrailer, met name in Frankrijk, lekker doorwatten en mikken op 5% aankomstpercentage. Van tevoren dan soms wel al een doel gesteld. Dus soms gaat dat met stukken 130 km/u, soms gewoon met het verkeer mee en soms terug naar de 100 km/u. Allemaal afhankelijk van een op- of aflopend verwacht aankomstpercentage en daar op anticiperen tijdens het rijden.

Maar ja, weet je. De meeste meningen hier zijn meningen van Tweakers die op die manier reizen prettig of acceptabel vinden. Soms in ogenschouw genomen dat je de rest van het jaar zeer comfortabel kan reizen, dan is dat 'uurtje' (of wat dan ook) extra reistijd een keertje geen probleem. Het ervaren is vaak concluderen dat het toch wel positief is uitgepakt, een enkeling komt alsnog tot de ontdekking dat het allemaal *** was. Tja, dat mag ook.

Ik was van het kamp tank leegrijden. Tegenwoordig ben ik van kamp accu leegrijden en eens kijken hoe de koffie aldaar smaakt en/of een beetje wandelen (ik ga meestal van de snelweg af om te laden bij superchargers). Ja, het is het meest gebruikte argument maar dat bevalt ons ook gewoon erg goed. Maar ik kan me goed voorstellen dat het idee bedenkingen op roept... Wat jij verstaat onder 'goed te doen' is natuurlijk gissen. Ik vind het niet alleen goed te doen, ik vind het een prettige manier van reizen. Wel met de kanttekening dat je een andere mindset moet hebben als je aan je reis begint. Als het idee je al tegenstaat moet je er niet aan beginnen. Niemand kan voor jou bepalen of het in jouw optiek goed te doen zal zijn.
Dit is exact hoe wij thuis de afgelopen 5 jaar EV reden met vouwwagen/tenttrailer (met polestar 2 awd en nu xpeng g9 awd): laadpaal als doel instellen a.d.v. maximum snelheid. Dat is 130 in frankrijk met tenttrailer. Als dan blijkt dat het wat teveel verbruiken, dan verlagen we de snelheid een tijdje naar 110 om te kijken wat het doet. En zo komen we altijd aan bij de laadpaal die we ingesteld hebben.

De route plannen we zo ook met ABRP met maximum snelheid van 130/120 ingesteld. Halen we de paal niet? Gewoon 10-20km/u langzamer rijden en niets aan de hand. Zo rijd ik en mijn vrouw ook (we rijden om en om).

Spannender is het niet :)

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
DS7 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:10:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je hierbij komt. Welke snelheid rij je b.v.? Scheelt nogal of je uitgaat van 100 km/u (Nederland overdag, als je geluk hebt tenminste), of b.v van 120 km/u.

Simpelweg normaal gebruik en snelheidslimiet. Het is ook maar een schatting/aanname. Scheelt alleen al per auto enorm. Maar, de formule zal je redelijk in de buurt van de werkelijkheid/praktijk krijgen. Het is ook niet meer dan een indicatie, voor als je wil weten wat je overhoud aan range.

Wat betreft doorrijden tot 0%, daar ben jij natuurlijk helemaal vrij in! Maar goed voor je batterij is het zeker niet. Daarnaast is het ook altijd even kijken waar de lader staat natuurlijk. Soms laad ik wat eerder of later obv waar de lader toevallig staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik mik altijd op 5-10%, soms kom je lager aan. Enige buffer is wel handig voor bijv. Drukte bij een station, dat je nog kan uitwijken.
Voordeel met Tesla was dat je niet hoeft te zoeken en weet hoeveel palen er beschikbaar zijn.
Leegrijden is niet zo erg wanneer je direct weer laadt. Het is niet goed om hem zo te stallen, maar dat doe je onderweg toch niet.
En als het voor de vakantie-overtocht is; dat doe je ook niet wekelijks. :)
Beetje vergelijkbaar met naar 100% laden (voor NMC).

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
kramon schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Dit is exact hoe wij thuis de afgelopen 5 jaar EV reden met vouwwagen/tenttrailer (met polestar 2 awd en nu xpeng g9 awd): laadpaal als doel instellen a.d.v. maximum snelheid. Dat is 130 in frankrijk met tenttrailer. Als dan blijkt dat het wat teveel verbruiken, dan verlagen we de snelheid een tijdje naar 110 om te kijken wat het doet. En zo komen we altijd aan bij de laadpaal die we ingesteld hebben.

De route plannen we zo ook met ABRP met maximum snelheid van 130/120 ingesteld. Halen we de paal niet? Gewoon 10-20km/u langzamer rijden en niets aan de hand. Zo rijd ik en mijn vrouw ook (we rijden om en om).

Spannender is het niet :)
Precies zoals je ook met een ICE rijdt alleen met andere interval en een meer duidelijke voorstelling wanneer hij leeg is. Zoals je zegt: zo spannend is het niet meer tegenwoordig, zeker niet dit soort reizen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 14:39
Na een aantal trips naar Scandinavië met de EV (Model 3 LR uit 2019) nu voor het eerst richting het zuiden gegaan, een weekje Frankrijk.

Vertrokken afgelopen zaterdag met 4 man om 10 uur vanuit Alkmaar, route voerde via Luik, door Luxemburg, langs Nancy naar Saint-Dié-des-Vosges waar we een Airbnb geboekt hebben. Totale rit is 662km, wat in vergelijking met onze trips naar Scandinavië niets is.

De auto was door een foutje niet tot 100% geladen, dus we vertrokken me 85%. De eerste pauze was niet door een lege accu maar een volle blaas. Na 310km Met ongeveer 25% accu gestopt bij de SuC in Remouchamps, België, waar we 35 kWh geladen hebben. Dat duurde ongeveer 15 minuten.

Toen doorgereden naar de SuC in Terville, Frankrijk, wat 175km was. Ook deze keer weer iets eerder gestopt dan nodig. Aangekomen met 25%. Daar hebben we in 19 minuten 42,6 kWh geladen. Dat had voldoende geweest tot het huisje, maar we wisten nog niet of we daar konden laden, dus nog een extra stop gemaakt om met 30% daar aan te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE3O0h65y6ASKS8e8AIIyzDwWqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0tyj8Nz7ENH5jNs2OTDXcwP.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste stop was 20km van ons huisje, in Saint-Dié-des-Vosges. Die rit was weer 175km. Daar 42 kWh geladen in 25 minuten. Tegelijk even de Burger king opgezocht.

Hele rit flink doorgereden, 130/140 in Frankrijk en Belgie en 110/120 in Nederland waar het kon. Gemiddeld met flinke regen/onweersbuien en daarnaast 30 graden 160 Wh/km gehaald. Prima score vind ik zelf.
Alles dus met Tesla SuC gedaan, we hebben 120 kWh geladen voor 40 euro. gemiddeld 0,33 euro per kWh.

Met wat file in Nederland en de laadstops uiteindelijk 8 uur gedaan over 662km. Gemiddeld 82 km/h.

Bij het huisje konden we toch laden, 10A met de Granny Charger, dus eigenlijk elke ochtend weer 80%. Kosten zijn maar 0,20 euro per kWh, dus we maken er graag gebruik van!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA_YcxWDk69ZdEu6TxcAdV9BeI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PF0YXid2YrjI3y36KRtTm3W6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Destynx op 18-06-2025 15:01 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:30
Destynx schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:28:
Na een aantal trips naar Scandinavië met de EV (Model 3 LR uit 2019) nu voor het eerst richting het zuiden gegaan, een weekje Frankrijk.

Vertrokken afgelopen zaterdag met 4 man om 10 uur vanuit Alkmaar, route voerde via Luik, door Luxemburg, langs Nancy naar Saint-Dié-des-Vosges waar we een Airbnb geboekt hebben. Totale rit is 662km, wat in vergelijking met onze trips naar Scandinavië niets is.

De auto was door een foutje niet tot 100% geladen, dus we vertrokken me 85%. De eerste pauze was niet door een lege accu maar een volle blaas. Na 310km Met ongeveer 25% accu gestopt bij de SuC in Remouchamps, België, waar we 35 kWh geladen hebben. Dat duurde ongeveer 15 minuten.

Toen doorgereden naar de SuC in Terville, Frankrijk, wat 175km was. Ook deze keer weer iets eerder gestopt dan nodig. Aangekomen met 25%. Daar hebben we in 19 minuten 42,6 kWh geladen. Dat had voldoende geweest tot het huisje, maar we wisten nog niet of we daar konden laden, dus nog een extra stop gemaakt om met 30% daar aan te komen.

[Afbeelding]

De laatste stop was 20km van ons huisje, in Saint-Dié-des-Vosges. Die rit was weer 175km. Daar 42 kWh geladen in 25 minuten. Tegelijk even de Burger king opgezocht.

Hele rit flink doorgereden, 130/140 in Frankrijk en Belgie en 110/120 in Nederland waar het kon. Gemiddeld met flinke regen/onweersbuien en daarnaast 30 graden 160 Wh/km gehaald. Prima score vind ik zelf.
Alles dus met Tesla SuC gedaan, we hebben 120 kWh geladen voor 40 euro. gemiddeld 0,30 euro per kWh.

Met wat file in Nederland en de laadstops uiteindelijk 8 uur gedaan over 662km. Gemiddeld 82 km/h.
Wow. Dus met 60% lading 310km rijden a 135km/h. Zijn niet veel auto’s die dat kunnen volgens mij?

Als ik de rest goed begrijp plan je de route op basis van 130km/h en dat is dan van paal naar paal en in theorie haal je dat dan altijd omdat je anders gewoon de snelheid tijdelijk verlaagd?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:25
twowheeler schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Precies zoals je ook met een ICE rijdt alleen met andere interval en een meer duidelijke voorstelling wanneer hij leeg is. Zoals je zegt: zo spannend is het niet meer tegenwoordig, zeker niet dit soort reizen.
Niet helemaal, want met een ICE plande ik niets. Als we van Groningen naar Noord Spanje reden, dan reden we gewoon. En als dan de tank bijna leeg was gingen we stoppen bij een tankstation waar wat voorzieningen waren.

Nu met een EV plan ik elke stop vooraf, omdat ik bepaalde voorkeuren heb qua laadstations (ionity bij voorkeur, goede faciliteiten erbij, stations waar ik niet hoef af te koppelen). Die voorbereiding vind ik leuk, daar heb ik plezier in en dat kost zo een uur. Ik heb bijvoorbeeld dit weekend mijn heen en terugreis voor zuid frankrijk gemaakt in ABRP. Ik vind dat plannen niet erg, maar er zijn denk ik zat mensen die daar geen donder aan vinden.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Destynx schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:28:

[Afbeelding]

Alles dus met Tesla SuC gedaan, we hebben 120 kWh geladen voor 40 euro. gemiddeld 0,30 euro per kWh.

Bij het huisje konden we toch laden, 10A met de Granny Charger, dus eigenlijk elke ochtend weer 80%. Kosten zijn maar 0,20 euro per kWh, dus we maken er graag gebruik van!

[Afbeelding]
Doet me denken aan mijn Aeolos :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZMkd5ZB6NDFtTRC_lx1y1deKCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YmEzO2ch3OVMm56WcrpgFnl4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kramon schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Niet helemaal, want met een ICE plande ik niets. Als we van Groningen naar Noord Spanje reden, dan reden we gewoon. En als dan de tank bijna leeg was gingen we stoppen bij een tankstation waar wat voorzieningen waren.

Nu met een EV plan ik elke stop vooraf, omdat ik bepaalde voorkeuren heb qua laadstations (ionity bij voorkeur, goede faciliteiten erbij, stations waar ik niet hoef af te koppelen). Die voorbereiding vind ik leuk, daar heb ik plezier in en dat kost zo een uur. Ik heb bijvoorbeeld dit weekend mijn heen en terugreis voor zuid frankrijk gemaakt in ABRP. Ik vind dat plannen niet erg, maar er zijn denk ik zat mensen die daar geen donder aan vinden.
Ik ga ook geen rit van 1000km+ helemaal vooraf plannen.
Sowieso gebeurt het dat je een stop niet haalt omdat je honger hebt of naar toilet moet..
Ik kijk maximaal 1 laadstop vooruit, en dat deden we vroeger met een ICE ook. Het was ofwel tanken voor Parijs of minstens 2 tankstations voorbij Parijs omdat de eerste gewoon te druk en te vuil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
[...]

Dat is wel zo. Wij doen lange reizen nog met een ICE (niet perse vanwege de EV vs ICE nadelen/voordelen). Maar proberen wel altijd bij de mooie stations te stoppen, maar de tank is dan nog lang niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Maikie18 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Wow. Dus met 60% lading 310km rijden a 135km/h. Zijn niet veel auto’s die dat kunnen volgens mij?

Als ik de rest goed begrijp plan je de route op basis van 130km/h en dat is dan van paal naar paal en in theorie haal je dat dan altijd omdat je anders gewoon de snelheid tijdelijk verlaagd?
Helaas is het niet zo rooskleurig! We reden 110/120 waar dat kon, maar het overgrote deel was Nederland met file, ik denk dat we gemiddeld voor de eerste laadstop ongeveer 90km/h hebben gehaald. Tevens binnen door Iuik rij je ook niet snel. Dan is 60% met dit weer wel te doen voor 300km. Op een volle accu kan ik nog 450km halen als we zuinig rijden.

Vaak hou ik ongeveer 15% marge aan voor de volgende laadpaal, dat laat de Tesla gewoon zien. Die marge bepaald ie op basis van je afgelopen snelheid/verbruik. Ik ga vanaf dan gewoon lekker doorrijden en soms pak ik een SuC eerder, soms later. Deze rit was vooral bepalend door de blaas dus stopten we elke keer wat vroeger en reed ik harder.

[ Voor 18% gewijzigd door Destynx op 18-06-2025 15:15 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:10
He mijn favoriete eerste laadstop voor trip naar de Alpen. Oberhonnefeld keuze uit Tesla, Allego en sinds dit jaar ook Ionity en een prima bakker voor wat lekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

hansvanhengel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Simpelweg normaal gebruik en snelheidslimiet. Het is ook maar een schatting/aanname. Scheelt alleen al per auto enorm. Maar, de formule zal je redelijk in de buurt van de werkelijkheid/praktijk krijgen. Het is ook niet meer dan een indicatie, voor als je wil weten wat je overhoud aan range.

Wat betreft doorrijden tot 0%, daar ben jij natuurlijk helemaal vrij in! Maar goed voor je batterij is het zeker niet. Daarnaast is het ook altijd even kijken waar de lader staat natuurlijk. Soms laad ik wat eerder of later obv waar de lader toevallig staat.
De werkelijkheid is dat ik bij 100 km/u op de snelweg gewoon WLTP kan halen, of verder. Recente test uit Noorwegen (die ieder half jaar dan weer een zomer-, dan weer een wintertest doen) laat zien dat veel BEV's momenteel makkelijk WLTP of meer halen (voor de goede orde, er moest ook nog een hoogteverschil van 1.000 meter worden overwonnen). De Model Y scoorde zelfs iets van 11 procent boven WLTP.

Dat leegrijden van de accu slecht is voor de accu is onjuist. Het is slecht om een auto langere tijd stil te laten staan met 0%, maar als je meteen gaat laden (of je laadt tot 100% en gaat vrijwel direct daarna weer rijden) is 0% - 100% gebruiken geen probleem.

Onderweg laad je zelden tot 100%, maar dat heeft weer met laadsnelheid te maken voor het laatste stukkie. Maar goed, als het eten wat langer duurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
Ja die kleur is toch geweldig! Snap niet dat het de minst verkochte kleur is op een Model 3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:45
DS7 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Dat leegrijden van de accu slecht is voor de accu is onjuist. Het is slecht om een auto langere tijd stil te laten staan met 0%, maar als je meteen gaat laden (of je laadt tot 100% en gaat vrijwel direct daarna weer rijden) is 0% - 100% gebruiken geen probleem.
Dat klopt niet helemaal. Naar 0% ontladen is absoluut niet bevorderlijk voor de levensduur van een accu en echt af te raden (geldt zowel voor LFP als NMC & NCA)
Maar correct, lang laten staan met 0% is nog veel slechter.
Door naar 0% te ontladen creëer je extra mechanische stress die microscopisch kleine beschadigingen geven wat resulteert in een klein beetje capaciteits verlies. Doe je dat heel vaak, wordt het na een tijdje echt wel merkbaar.
Zie het dat de accu tijdens het laden en ontladen steeds iets uitzet en dan weer krimpt.
Hoe groter de cycle, hoe sterker dit effect is. Daarom geeft een cycle tussen bijv 30 en 80% niet de helft van de stress bij 0-100% cycle maar nog veel minder.
Daarom is het beter om indien verteerbaar in het dagelijks gebruik te laden tussen die 30 en 80% en incidenteel, als het niet anders kan van 100% naar nul maar dan zoals gezegd wel gelijk weer laden.
Dan beperk je de schade.

Ik werk regelmatig met lithium batterijen en voordat ik batterijen afvoer ontlaad ik ze meestal totdat ze zo goed als leeg zijn. Je ziet gelijk dat ze beginnen op te zwellen en soms gaan ze al lekken en er komt electrolyt vrij (vies spul :( ) En de capacteit die de batterij nog zou hebben als je hem weer oplaadt is al sterk gereduceerd.

Eigenlijk off topic maar ik moest het even kwijt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gu357
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:28
Ik heb tot nu toe een positieve ervaring met de Model Y Long Range met achterwielaandrijving. Bij overwegend autosnelweggebruik (ongeveer 80%) en een snelheid rond de 110 km/u is de WLTP-actieradius goed haalbaar.

Opladen aan AC-laders tot 22 kW vergt soms wat planning, zeker op langere ritten. Met snelladers is dat geen probleem, maar die zijn helaas nog niet overal beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Destynx schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Ja die kleur is toch geweldig! Snap niet dat het de minst verkochte kleur is op een Model 3.
Waarschijnlijk omdat die kleur maar liefst 2000 euro extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Gu357 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:06:

Opladen aan AC-laders tot 22 kW vergt soms wat planning, zeker op langere ritten. Met snelladers is dat geen probleem, maar die zijn helaas nog niet overal beschikbaar.
Je model Y ondersteunt maar 11kW AC, maar voor tijdens de rit zijn die niet werkbaar.
Snelladers zijn minder beschikbaar dan AC laders, maar toch best veel in Europa.
Je moet redelijk ver naar het oosten gaan voor het dunner wordt.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Destynx schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:36:
[...]

Het is duur. Ik heb zelf dit keer mijn geld in AWD gestopt in plaats van kleur en wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7

DS7

deboss65 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Naar 0% ontladen is absoluut niet bevorderlijk voor de levensduur van een accu en echt af te raden (geldt zowel voor LFP als NMC & NCA)
Maar correct, lang laten staan met 0% is nog veel slechter.
Door naar 0% te ontladen creëer je extra mechanische stress die microscopisch kleine beschadigingen geven wat resulteert in een klein beetje capaciteits verlies. Doe je dat heel vaak, wordt het na een tijdje echt wel merkbaar.
Zie het dat de accu tijdens het laden en ontladen steeds iets uitzet en dan weer krimpt.
Hoe groter de cycle, hoe sterker dit effect is. Daarom geeft een cycle tussen bijv 30 en 80% niet de helft van de stress bij 0-100% cycle maar nog veel minder.
Daarom is het beter om indien verteerbaar in het dagelijks gebruik te laden tussen die 30 en 80% en incidenteel, als het niet anders kan van 100% naar nul maar dan zoals gezegd wel gelijk weer laden.
Dan beperk je de schade.

Ik werk regelmatig met lithium batterijen en voordat ik batterijen afvoer ontlaad ik ze meestal totdat ze zo goed als leeg zijn. Je ziet gelijk dat ze beginnen op te zwellen en soms gaan ze al lekken en er komt electrolyt vrij (vies spul :( ) En de capacteit die de batterij nog zou hebben als je hem weer oplaadt is al sterk gereduceerd.

Eigenlijk off topic maar ik moest het even kwijt. _/-\o_
Bij Tesla is 0% ongeveer 5% verwijderd van dat er niet meer voldoende in de accu zit om te rijden.

Verder rijd ik veel lange stukken en daarmee ook geregeld naar die 0 (in de praktijk tussen de 0-5 km) en degradatie is bij mij altijd zodanig dat deze minder is dan gemiddeld (aldus TeslaFi).

Het zal ongetwijfeld theoretisch meer degradatie geven, maar niet significant.

Sowieso kun je beter de auto goed gebruiken in plaats van pamperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DS7 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Bij Tesla is 0% ongeveer 5% verwijderd van dat er niet meer voldoende in de accu zit om te rijden.

Verder rijd ik veel lange stukken en daarmee ook geregeld naar die 0 (in de praktijk tussen de 0-5 km) en degradatie is bij mij altijd zodanig dat deze minder is dan gemiddeld (aldus TeslaFi).

Het zal ongetwijfeld theoretisch meer degradatie geven, maar niet significant.

Sowieso kun je beter de auto goed gebruiken in plaats van pamperen.
Op een lange rit gebruik ik ook de volle capaciteit van de batterij. Starten met 100% (enkel in de laatste uren van 80 naar 100), en stoppen met 5% en minder durf ik ook, maar dan gaat te auto ook direct aan de lader.

Ik denk dat ik nu 5.5% degradatie heb na 62.000km. Dat lijkt me niet abnormaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Eenmaal in Schotland heb je het chargeplace netwerk https://chargeplacescotland.org/
en dat zou gewoon met de Electroverse pas moeten werken of anders met hun app hopelijk.
In die zin is het in Schotland makkelijker omdat daar de grote meerderheid van de laders onder valt.
Vorig jaar in Schotland de hooglanden met EV bezocht en met name de Tesla superchargers bezocht. De pas van Chargeplaces Scotland had ik ruim voor de vakantie besteld maar kwam pas in september of zo, dat bleek bij mij dus een zeperd. Bovendien had ik moeite om losse laadpalen te vinden en heb dus alleen maar snelladers gebruikt, die met enige planning goed te doen waren. Verwacht evenwel geen dekking zoals op het vasteland en vaker een of twee snelladers bij een benzinepomp dan grotere snelladers.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
[...]

Erg grappig, ik plan ook graag met ABRP de reis vooruit. Om dan vervolgens al voorafgaand aan de eerste stop van het plan af te wijken omdat er dan nog 150 km range is en ja dan rij ik graag nog eventjes door :)

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
HDoc schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:43:
[...]

Vorig jaar in Schotland de hooglanden met EV bezocht en met name de Tesla superchargers bezocht. De pas van Chargeplaces Scotland had ik ruim voor de vakantie besteld maar kwam pas in september of zo, dat bleek bij mij dus een zeperd. Bovendien had ik moeite om losse laadpalen te vinden en heb dus alleen maar snelladers gebruikt, die met enige planning goed te doen waren. Verwacht evenwel geen dekking zoals op het vasteland en vaker een of twee snelladers bij een benzinepomp dan grotere snelladers.
Voorbij Fort William/ Inverness zijn er geen Tesla laders meer dus het hangt er een beetje vanaf waar je moet zijn en of je ter plekke nog veel rijdt (zal vaak niet het geval zijn).
Maar juist met de site of app van Chargeplacescotland zijn lokale laadpunten heel makkelijk te vinden, makkelijker dan elders in de UK omdat de grote meerderheid van de laders in Schotland op dat netwerk zit.
Electroverse moet daar ook op werken tegen dezelfde prijs of anders hun eigen app. Een pas is meer fail safe natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-09 14:29
Ik ben afgelopen weken vanuit Nederland naar Marseille, Praag en Frankfurt geweest. Vrijwel alles geladen bij Ionity. Met abonnement voordelig laden, alleen was het nu écht al wel druk bij Ionity, ik maak me een klein beetje zorgen om de zomervakantie, vrees dat het dan soms wachten of elders laden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 00:06
Zijn er mensen die recent nog de overtocht hebben gemaakt van Italie naar Griekenland met de Minoan Lines ferries? Ik ben benieuwd of ze strak controleren op de regel dat je maar max 40% op de accu mag hebben bij het boorden van de ferry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Gekke regel die 40%
Waarom is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Puppetmaster schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:56:
Gekke regel die 40%
Waarom is dat?
Zou minder brandgevaar opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
ecofin schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:16:
Zijn er mensen die recent nog de overtocht hebben gemaakt van Italie naar Griekenland met de Minoan Lines ferries? Ik ben benieuwd of ze strak controleren op de regel dat je maar max 40% op de accu mag hebben bij het boorden van de ferry.
Even een screenshot maken van je auto app wanneer de accu onder de 40% staat dan kun je die laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 17:10
Ik weet niet of het dezelfde boot is, maar ik heb nog niemand hier horen zeggen dat ze daadwerkelijk gecontroleerd werden. Zie bv disbehave in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Wel grappig dat naar Scandinavië ferries zijn waar je op de boot kan laden en in zuidelijk europa men limieten van SoC hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:14
Typisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAp2V0bNAugJPvro4OKVnp5ZG5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKMSg5QXDes66h6KJO0SDAFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Hier een ervaring met controle op accuniveau bij het inschepen, n.b. aan Italiaanse zijde.
App laten zien was hier ok, vandaar dat ik adviseerde een screenshot van je app te maken.
TCMR schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:29:

Overigens zijn we maar één keer gecontroleerd op het accuniveau (app laten zien), en dat was nota bene in Italië. In Griekenland zelf dus niet één keer, en ik begreep later pas dat er bij Griekse reders zoveel weerstand is tegen deze wetgeving, dat een aantal er van heeft gezegd er niet aan mee te werken. Dat hebben we dus ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
Ik heb mensen gezien op facebook die zeggen dat ze in interne ferries toegang waren geweigerd. Altijd Grieken, geen buitenlanders en nooit in internationale routes (tenminste richting Griekenland). Ik ben zelf nooit gecontroleerd maar op mijn tickets vorig jaar stond "EV <40% battery".

We hebben massaal een klacht ingediend aan de nationale ombudsman (want dit begon met een stomme omzendbrief van de ministerie van scheepvaart) en die heeft ons gelijk gegeven en de ministerie gevraagd om zijn omzendbrief terug te trekken. Maar nog geen reactie van de ministerie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macedon
jouwheld schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Ik weet niet of het dezelfde boot is, maar ik heb nog niemand hier horen zeggen dat ze daadwerkelijk gecontroleerd werden. Zie bv disbehave in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Wel grappig dat naar Scandinavië ferries zijn waar je op de boot kan laden en in zuidelijk europa men limieten van SoC hanteert.
De temperaturen in Griekenland en Scandinavië zijn ook heeeel anders, he? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Ik snap oprecht niet waarom mensen zulke brandveiligheidsmaatregelen nu moeten frustreren. Je zou toch niet graag zien dat een hele serie auto's in vlammen opgaat? Of dat jouw auto overboord gaat (geen idee hoe ze daarmee omgaan). Ik snap dat het makkelijk is om als je toch op de boot wacht, te laden. Maar zo'n maatregel is er niet voor niets, denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:44:
[...]

Zou minder brandgevaar opleveren.
Dus PHEV’s worden standaard geweerd?
Die vliegen vaker in de fik. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
DDDikkiedik schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:48:
Ik snap oprecht niet waarom mensen zulke brandveiligheidsmaatregelen nu moeten frustreren. Je zou toch niet graag zien dat een hele serie auto's in vlammen opgaat? Of dat jouw auto overboord gaat (geen idee hoe ze daarmee omgaan). Ik snap dat het makkelijk is om als je toch op de boot wacht, te laden. Maar zo'n maatregel is er niet voor niets, denk ik dan.
Zo'n maatregel is er nergens in Europa, behalve in Griekenland.
Griekenland heeft wel meer vreemde regels, vaak het resultaat van vakbondsdeals uit het verleden.
Dat je zo'n maatregel wilt respecteren gewoon omdat ie er is, prima, maar ga het niet legitimeren als iets rationeels .
Er is nog nooit een ferry in de problemen gekomen omdat er een EV op stond die tot 80% geladen was i.p.v. tot 40%, en ik kan geen enkel scenario bedenken waarin dat wel zou gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
ASW1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:24:
[...]

Zo'n maatregel is er nergens in Europa, behalve in Griekenland.
Griekenland heeft wel meer vreemde regels, vaak het resultaat van vakbondsdeals uit het verleden.
Dat je zo'n maatregel wilt respecteren gewoon omdat ie er is, prima, maar ga het niet legitimeren als iets rationeels .
Er is nog nooit een ferry in de problemen gekomen omdat er een EV op stond die tot 80% geladen was i.p.v. tot 40%, en ik kan geen enkel scenario bedenken waarin dat wel zou gebeuren.
Je volgt het nieuws niet zo te zien.

https://www.pzc.nl/auto/weer-brandend-vrachtschip-met-elektrische-autos-aan-boord-op-drift~a8c03c44/

De omzendbrief kwam vanwege de instructies die de European Maritime Safety Agency heeft gepubliceerd (https://www.emsa.europa.eu/afv.html) en had niets met vakbonden te maken. Alleen de gids van EMSA heeft het niet over de ferries waar ook passagiers meereizen, maar schepen waar veel EVs massaal vervoerd worden. De Griekse ministerie dacht gewoon om passagiersferries erbij te doen voor de zekerheid, zonder te denken hoe onhandig dat voor ons zou zijn. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
macedon schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:48:
[...]

https://www.pzc.nl/auto/weer-brandend-vrachtschip-met-elektrische-autos-aan-boord-op-drift~a8c03c44/

De omzendbrief kwam vanwege de instructies die de European Maritime Safety Agency heeft gepubliceerd (https://www.emsa.europa.eu/afv.html) en had niets met vakbonden te maken. Alleen de gids van EMSA heeft het niet over de ferries waar ook passagiers meereizen, maar schepen waar veel EVs massaal vervoerd worden. De Griekse ministerie dacht gewoon om passagiersferries erbij te doen voor de zekerheid, zonder te denken hoe onhandig dat voor ons zou zijn. 8)7
Omdat er brand is uitgebroken op een schip met 3000 voertuigen waarvan 800 ICE's mag het laadpercentage op ferries niet meer dar 40% bedragen.

Die mag je even uitleggen, liefst in een ander topic want hier gaat het over reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Uit dat bericht:
“ 3048 voertuigen aan boord. Daarvan zijn 70 volledig elektrische voertuigen en 681 hybride elektrische voertuigen. Het is niet bekend of de brand is ontstaan door een elektrische of hybride auto.”

Bij de Fremantle idem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
macedon schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Voorlopig is de oorzaak onbekend en de brand is inmiddels al uit. Verder zijn er ook minder EV's aan boord dan eerst werd gezegd. Straks blijkt wellicht weer dat de oorzaak niet bij de EV's lag net als die schuit in de Waddenzee. Allemaal stemmingmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Anyway, jij en ik praten makkelijk, maar EMSA, de ministeries en die scheepvaartmaatschappijen zijn verantwoordelijk als er iets gebeurt. En misschien gaan de verzekeraars het gebrek van dit soort maatregelen gebruiken om niet uit te betalen in het geval van een ongeluk. Maar goed. Feit blijft dat EMSA het niet over passagiersferries had en hopelijk gaat de ministerie dit corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
Puppetmaster schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Dus PHEV’s worden standaard geweerd?
Die vliegen vaker in de fik. ;)
Dezelfde regels gelden voor PHEV's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Puppetmaster schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:07:
Uit dat bericht:
“ 3048 voertuigen aan boord. Daarvan zijn 70 volledig elektrische voertuigen en 681 hybride elektrische voertuigen. Het is niet bekend of de brand is ontstaan door een elektrische of hybride auto.”

Bij de Fremantle idem.
En dan ook bedenken dat tijdens transport auto's (zowel ICE als EV) met een bijna lege tank worden vervoerd. Oftewel als er al een EV in de fik is gevlogen is dat niet omdat de accu vol zat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:23:
[...]

En dan ook bedenken dat tijdens transport auto's (zowel ICE als EV) met een bijna lege tank worden vervoerd. Oftewel als er al een EV in de fik is gevlogen is dat niet omdat de accu vol zat.
Het probleem is niet zozeer dat elektrische auto's sneller in brand zouden vliegen dan auto's met verbrandingsmotor. Juist niet, brandstofauto's zijn brandgevaarlijker dan elektrische auto's.
Het probleem is dat elektrische auto's (die bijvoorbeeld door een ernaast staande brandende brandstofauto ook in brand vliegen) moeilijk te blussen zijn. De vraag is dan: is een brandende elektrische auto met volle accu gevaarlijker dan een met een 40% volle accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:44

Harrie van Til

Doe maar blauw

snip: AI dump is niet de bedoeling

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 22-06-2025 07:10 ]

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Harrie van Til schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Nou, het was ook niet bedoeld als bewijs of om gelijk te hebben o.i.d. Ik hoopte met het antwoord de off topic discussie nou eindelijk eens te beeindigen.
De initiele vraag was een terechte en hoort in dit topic, de rest van de discussie niet.

So, back on topic?
Interessante strategie. Meestal is meer brandstof (ja in deze context ja haha:p) geven aan een offtipic discussie niet wat de discussie bijstuurt. Wat je aandacht geeft groeit. Zeker met genAI krijg je van die domme lappen tekst met nikszeggende prietpraat dat het eigenlijk nooit echt helpt.

Om het dan weer ontopic te maken:
Iemand ervaring met een leaf en chademo stekkers in duitsland en oostenrijk richting dolomieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 17-09 14:00
Fr33z schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Interessante strategie. Meestal is meer brandstof (ja in deze context ja haha:p) geven aan een offtipic discussie niet wat de discussie bijstuurt. Wat je aandacht geeft groeit. Zeker met genAI krijg je van die domme lappen tekst met nikszeggende prietpraat dat het eigenlijk nooit echt helpt.

Om het dan weer ontopic te maken:
Iemand ervaring met een leaf en chademo stekkers in duitsland en oostenrijk richting dolomieten?
Nee, ik heb zelf de luxe van CCS, maar ik heb wel het idee dat met name langs de autobahn het aantal triple chargers de afgelopen jaren aardig afneemt ten gunste van hyperchargers.Waar er eerst 2-3-4 stonden, staat er nu nog maar eentje, soms 2. Soms ook helemaal weg, maar dat waren dan de plekken waar er sowieso maar eentje was. Ze waren wel meestal vrij omdat de meesten aan een snellere lader staan, dus ik verwacht dat het wel aardig moet kunnen. Ik ben dit jaar nier over de Fernpas gekomen, maar volgens mensen die ik trof bij de lader in Bolzano konden zij nog iets voor de Fernpas laden bij een triple.

Houd wel rekening met rapidgating, doordat je accu warmer wordt per laadbeurt zakt je snelheid bij laadbeurt 2, heel misschien pas bij 3 behoorlijk in. Dus in 1 dag door naar de dolomieten raad ik af en als het even kan, volgeladen vertrekken op dag 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:49

The Third Man

The Third Jellyfish

@Fr33z het kan wellicht ook een idee zijn om een CCS adapter aan te schaffen. Niet goedkoop maar het neemt wel een hoop planwerk en risico weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqoda
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 12:54
Even confused. Als ik de verbruiksgemidelde aanneem wat de auto zegt heb ik een gemiddeld verbruik van 28,5/100 gehad (van Heerlen naar het Gardameer Zeekr X mét caravan). Echter als ik het totaal geladen kWh deel door de gereden km’s deel, kom ik op 32/100 uit. (Wat ik nog steeds een meer dan net verbruik vind.

Zit dat verschil nou in laadverliezen? Of fantaseert de auto mooie resultaten bij elkaar? 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sqoda schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:19:
Even confused. Als ik de verbruiksgemidelde aanneem wat de auto zegt heb ik een gemiddeld verbruik van 28,5/100 gehad (van Heerlen naar het Gardameer Zeekr X mét caravan). Echter als ik het totaal geladen kWh deel door de gereden km’s deel, kom ik op 32/100 uit. (Wat ik nog steeds een meer dan net verbruik vind.

Zit dat verschil nou in laadverliezen? Of fantaseert de auto mooie resultaten bij elkaar? 🤷🏼‍♂️
Dat is zo'n 12 procent verschil. Een deel daarvan zal wel in laadverliezen zitten, een deel in optimistische berekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-09 15:22
Fr33z schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:40:
[...]
Doen!

T/m 2022 heb ik een Leaf 40- kWh gereden en heb hiermee vele leuke vakanties gemaakt b.v. richting Oostenrijk.
Destijds waren er voldoende CHAdeMO laders. Sindsdien komen er nog steeds meer bij ondanks ze op sommige plekken verdwijnen. Zie b.v. goingelectic.de.

Wel zijn er natuurlijk minder dan CSS. Dus de stops wel plannen inclusief backup. Ooit geladen bij de 2e backup.

Let ook even op de tarieven/pasjes. In Oostenrijk/Italie zijn er minuuttarieven die kunnen oplopen bij de verkeerde pasjes, vooral bij auto's die langzaam laden.

Met mijn Leaf kwam ik er op uit dat ik max. ca. 500 km per dag reed. De rapidgate zorgt ervoor dat de 3e laadstop (ruim) een uur duurt. Dit loste ik op door de oplaadpunt weg van de snelweg zorvuldig te kiezen en b.v. een historische stad te bezoeken en/of te lunchen. Bij hittegolven vertrok ik vroeg en wordt een lange afstand met meer dan 3 laadstops ondoenlijk.

Er zijn diverse leuke verhalen te vinden op nissanelectricclub.nl. Ook "nooit meer" verhalen van mensen die met een 40kWh Leaf in één keer meer dan 1000 km wilden rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:42

Je verliest 3.5 kWh van de 32. Dat is 11% laadverlies. Dat is een gebruikelijk percentage. Die moet je er overigens in je verbruikscijfers wel altijd bijtellen, want dat hoort ook bij het verbruik (je moet het immers ook betalen).
Overigens is 32 kWh/100 km een heel net verbruik voor een rit mét caravan. Hoe hoog en breed is die caravan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
RoLeaf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:34:
Er zijn diverse leuke verhalen te vinden op nissanelectricclub.nl.
Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.

Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Bij welke aanbieder heb je geladen, ik gok Tesla? Bij Tesla betaal je voor wat er voor de lader ingaat, bij andere aanbieders hoeveel er de lader uitgaat.

Pagina: 1 ... 109 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.