Vorige week maandagochtend rond 06:00 vertrokken vanuit Almere richting de veerboot in Hirtshals Denemarken voor een vakantie van twee weken in Noorwegen. De boot vertrekt om 20:30 en ik moet er uiterlijk 19:30 zijn omdat ik een laadplek gereserveerd heb op de veerboot.
Bij Lelystad Noord geeft ABRP aan dat ik de A6 moet verlaten om vervolgens richting Dronten/Kampen te rijden. Beetje vreemd, ik had Groningen verwacht maar tijd zat en het is vakantie dus toch maar gedaan. Dat werd dus een flinke rit binnendoor via Dronten, Kampen, Coevorden en vervolgens richting Bremen.
De eerste laadstop is EnBW - Emstek - 5 Süd-Allee en daar staan een stuk of tien laadpalen dus twintig posities. Staan twee auto's te laden en ik ben dus de derde. Er is een klein gebouwtje met een koffieautomaat en er hangt een briefje op de deur dat er gebruik gemaakt kan worden van het toilet met het verzoek om een kleine bijdrage in een spaarvarken te doen.
De tweede laadstop is Grotwisch 2 Dätchen. Vierentwinting EnBW posities inclusief minimaal één mogelijkheid voor een auto met aanhanger, een aantal Aral posities iets verderop. Ongeveer de helft van de EnBW laadplekken is vrij en bij de eerste die ik wil gebruiken krijg ik een communicatie error. Positie opgeschoven en daar werkt het meteen probleemloos.
De derde laadstop is in Denemarken en dat zou ook EnBW moeten zijn volgens ABRP en net naast de E45. Weet niet meer precies waar dit was maar komende vanaf de snelweg was het daar totale chaos door werkzaamheden. ABRP geeft een route aan maar geen laadpaal te zien. Naast de McDonalds die daar zit zie ik enkele vrije laadpalen maar die zie ik niet op de ABRP plattegrond. Boeit verder niet maar hoe kom ik daar dan want ik lijk te moeten spookrijden en er staat een grote vrachtwagen voor een deel van de laadpalen ivm één of ander riool camera onderzoek. Lijkt er op dat ik om de McDonalds heen moet rijden maar dat lijkt weer alleen maar toegang te geven tot de McDrive. Totale verwarring bij veel auto's die daar rond rijden en kennelijk ook zoekende zijn. Uiteindelijk blijk je toch om de McDonalds heen te kunnnen rijden en kan ik probleemloos laden.
De vierde laadstop gebruik ik om met ongeveer 55% te kunnen aankomen bij de veerboot waar ik een laadplek gereserveerd heb. Dit is E.ON en zit op een soort van industrieterrein (Neptunvej 9, Støvring) met onder andere een Jysk, een bouwmarkt achtig iets maar ik zie niet zo snel waar ik dan zou kunnen laden. Het is een doodlopendce weg en ik draai het terrein van de bouwmarkt op om daar te keren. Als ik gekeerd ben zie ik recht voor me ineens drie E.ON laadpalen. Wat blijkt, de bouwmarkt heeft een aantal gele wapperende vlaggen aan de kant van de weg die de laadpalen niet aan het zicht onttrekken maar wel de aandacht afleiden waardoor je ze alsnog niet ziet. Dat het gebouw donkker gekleurd is en de laadpalen ook helpt ook niet mee.
Ben een klein uurtje eerder bij de boot dan ik minimaal moet zijn en kan nog even een rondje doen met de hond maar heel prettig is dat niet. De deur waait zowat uit de auto bij het open doen en het voelt ook flink koud. Auto's die willen laden gaan als eerste de boot op en als ik mijn kabel wil inpluggen zie ik dat dat niet gaat omdat de Tesla voor mij ingeprikt heeft op 'mijn' laadconnector. De aansluiting op de boot zit bij mij rechtsvoor vanuit de auto gezien en de Tesla heeft de korte route genomen van links achter naar rechts achter terwijl hij ook rechts voor zou moeten gebruiken. Ik spreek de bestuurder vriendelijk aan en hij doet net alsof hij het allemaal niet snapt en dat er iets niet goed met de app op z'n telefoon. De vrouw die bij hem is is behulpzamer, spreekt een paar woorden tegen hem en hij gaat weer aan de gang met de app om de kabel te ontkoppelen. Hij prikt de kabel in aan de rechterkant, heeft ruim voldoende lengte over en doet dan net of hij weer moeite heeft met de app om het laden te starten. Ondertussen heb ik ingeprikt, laden start vanzelf en de vrouw vraagt aan mij of ik iets moest doen. Ik heb amper gezegd dat het vanzelf gaat of hij zegt ook tegen z'n vrouw dat het laden werkt.
Blij dat ik een pilletje had ingenomen tegen reisziekte want de Noordzee gaat flink tekeer deze dag. Men deelt kotszakken uit, de kapitein waarschuwt dat het ruw is wat ook betekent dat de overtocht een half uur langer duurt en aan de geluiden te horen bespaart het uitdelen van de kotszakken de schoonmaakploeg een hoop werk. De veerboot is een Catamaran en lijkt zo nu en dan los te komen van het water om met een klap weer terug te vallen. Een aantal keren gaat er een auto alarm af en er klinken soms enorme knallen alsof auto's tegen elkaar aan geklapt zijn maar dat zal niet het geval zijn.
Half uurtje langer varen betekent ook een half uur extra laden tegen de vaste prijs van EUR 13

de e-Niro doet max 11kW terwijl de laadstations 22kW kunnen leveren maar ik ga toch met iets meer dan 90% van de boot af om daar vervolgens lang te moeten wachten bij de douane. Heb een hond bij me dus moet in ieder geval iets aangeven maar dat lijkt verder niet uit te maken qua tijd, het duurt gewoon lang om voorbij de douane te komen ongeacht de rij waar je staat.
Dag twee tegen acht uur weer de auto in en na 2,5 uur rijden zie ik enkele Eviny laders. Ik ben van 93% naar 44% gegaan maar wil de benen strekken, even met de hond lopen en een toilet bezoeken. De Newmotion druppel weigert wat ik ook wel een beetje had verwacht toen ik het Bilkraft logo op de laadpaal zag. Bilkraft app die al jaren op m'n mobiel staat gestart en dan krijg ik een communicatie error na even wachten. Auto een plekje opgeschoven naar een andere veel nieuwere laadpaal van hetzelfde Eviny en dat werkt direct. ABRP even laten rekenen en die zegt dat ik tot minimaal 60% moet gaan voor de nieuw geplande route. Rondje gelopen met de hond, toilet bezocht en ondertussen zit de auto op 76% volgens de app. Als ik terug kom bij de lader geeft iemand met een Audi het ook op bij de laadpaal van mijn eerste poging en start ook probleemloos bij een andere.
Volgende stop is Ionity Roldal, deze ken ik van een eerdere vakantie als een probleem locatie. Destijds hadden de laadpalen kennelijk geen goede connectie en kreeg ik het laden niet aan de gang. Deze keer lukt het wel om het laden te starten maar het duurt ontzettend lang voor het daadwerkelijk start.
Laatste stop is 60 km van mijn bestemming. Deze was op zich niet nodig, ik had de bestemming probleemloos gehaald en had ook ergens in de buurt kunnen laden een dag later. Ik wilde echter aankomen met iets van 50 tot 60% en de benen strekken plus (in de stromende regen) lopen met de hond en een toilet bezoek was ook wel weer gewenst. Weg gereden met iets van 75% en het laatste stuk van de rit afgelegd.
Op de eerste dag heb ik ongeveer 950km afgelegd in 12,5 uur. Had ik er zelf voor gekozen om direct via Groningen te rijden en me wat meer gehaast dan had dat misschien toch wel minimaal een uur sneller gekund. Vanwege de veerboot had dat echter niks opgeleverd, die gaat nu eenmaal op een bepaalde tijd.
De tweede dag was een rit van 550km en dat zou inclusief laden ongeveer 9 uur moeten duren maar uiteindelijk ben ik bijna 11 uur onderweg geweest. Veel werkzaamheden met stoplichten omdat één rijstrook afgesloten is en begeleiding met een "ledebil" kost bijna ongemerkt heel veel tijd.
[
Voor 0% gewijzigd door
ninjazx9r98 op 10-06-2025 15:27
. Reden: Verduidelijking ]