Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Leuk gastblog op Maarten (laadpastop10) z'n blog, van een stel die naar Kopenhagen is gereden: https://goedkoperrijden.b...-zoe-naar-denemarken.html

Tussen het geweld van de prijzige, gloednieuwe EVs met gigantische accu's, rijden ze hier mert een Renault Zoe R135, wat natuurlijk een betaalbaar auto'tje is.

Renault Zoe heeft tanken in de neus, en daar heb ik zelden last van gehad, toen ik deze auto zelf nog reed.

[ Voor 47% gewijzigd door TucanoItaly op 09-06-2025 09:53 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn garage is niet zo breed en ik moet mijn auto strak langs de rechterkant zetten om nog enigszins te kunnen uitstappen. Ik kan dan ook eigenlijk geen auto kopen die de laadpoort aan de rechterkant heeft. Kan er dan gewoon niet bij
Dus waar de laadpoort zit maakt voor sommigen wel degelijk een verschil.....

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Zapato schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Mijn Renaults hadden tankdop links.
Het was gewoon random, en het ene merk koos links, het andere rechts.
Laadpoorten vind je nu ook aan alle kanten, achteraan, vooraan, en sommige hebben poorten aan beide zijdes.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:11
Tommie12 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:56:
[...]

Nee, er zijn merken die consequent links gekozen hebben (japanners bv), en bij Volkswagen bv is het altijd rechts.
Ligt er aan waar de auto is ontwikkeld. Of met welke andere fabrikant die ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 14:40
rokil schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:49:
Mijn garage is niet zo breed en ik moet mijn auto strak langs de rechterkant zetten om nog enigszins te kunnen uitstappen. Ik kan dan ook eigenlijk geen auto kopen die de laadpoort aan de rechterkant heeft. Kan er dan gewoon niet bij
Dus waar de laadpoort zit maakt voor sommigen wel degelijk een verschil.....
En als je de auto dan andersom de garage inrijdt?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik neem mijn garage ook altijd mee op lange ritten met elektrische auto in Europa.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
True schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:46:
Ik neem mijn garage ook altijd mee op lange ritten met elektrische auto in Europa.
Nou ja, daar begint en eindigt de rit en zijn garage ligt vermoedelijk wel in Europa.. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:51
@PeterZ(on) Een tijd geleden hadden we discussie over wat handiger is om te laden bij Ionity: de app of een laadpas. Ik was voorstander van de app en jij van de laadpas.
Sinds een week gebruik ik (niet alleen bij Ionity) de Mobilize pas. En ik moet erkennen: dat is toch echt sneller en betrouwbaarder 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:53
jdbiggelaa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:22:
@PeterZ(on)
Sinds een week gebruik ik (niet alleen bij Ionity) de Mobilize pas.
Aan kunnen vragen zonder Renault?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
ASW1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Aan kunnen vragen zonder Renault?
Ja, probleemloos. Werkt heel prettig, je krijgt binnen een uur na het laden ook een specificatie en factuur in je mailbox. Kosten abbo maar €4,99 per maand en laadkosten zijn €0,39 per kWh in Duitsland, Oostenrijk en €0,49 in Italië. Bij de lokale Enertel laders in Italië betaal je €0,69.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:36
jdbiggelaa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Ja, probleemloos. Werkt heel prettig, je krijgt binnen een uur na het laden ook een specificatie en factuur in je mailbox. Kosten abbo maar €4,99 per maand en laadkosten zijn €0,39 per kWh in Duitsland, Oostenrijk en €0,49 in Italië. Bij de lokale Enertel laders in Italië betaal je €0,69.
Voordat ik de laadpas kan aanvragen moet ik een auto toevoegen. Ik krijg steeds de foutmelding dat het kenteken onjuist is.
Ik las dat het VIN nummer niet noodzakelijk is om een pas aan te vragen, maar ik krijg wel steeds het verzoek om een kenteken in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:36
Andrehj schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:54:
[...]

50 kW? Mag je dat anno 2025 nog een snellader noemen? >:)
Hahaha. Vroeger waren die de enige snelladers die we hadden :)

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• janne_nl
Is toch snel bijna 5 keer sneller dan 11kW. Dus voor mij best snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Het succes van Ionity begint wel tegen te werken. Afgelopen week met alleen Ionity laders via Oostenrijk naar Italië gereden. Eerder mixte ik nog met Tesla Suc’s, maar sinds dat Tesla sucks is geworden, vervalt die optie. Ionity laders zijn er altijd in een flink aantal, liggen op prima locaties met voorzieningen en zijn betrouwbaar. En last but not least, scherp geprijsd met een abbo.
Tijdens onze laatste reis valt echter op dat ze nu ook vaak vol bezet zijn. Diverse keren had ik de laatste vrije plaats en ik heb ook eens bijna een half uur op mijn beurt staan wachten. Dat wordt komend hoogseizoen een probleem, onvermijdelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-06 18:25
Herkenbaar. Afgelopen zaterdag ook moeten wachten. 2 “Fransozen” waren op hun gemak aan het lunchen en lieten hun vol opgeladen auto doodleuk staan. Ook een landgenoot met kleine caravan ging samen met zijn vrouw naast de paal op een klapstoel zitten alsof ze aan het kamperen waren🤬😡. Op dezelfde plek stond een auto ook volgeladen maar mevrouw moest zonodig eerst haar ijsje opeten, alvorens manlief mocht vertrekken. In totaal waren er 4 wachtenden. Wat een onbeschoftheid, rekening houden met anderen is er zeker niet meer bij.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 14:41
Wakkie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:01:
Herkenbaar. Afgelopen zaterdag ook moeten wachten. 2 “Fransozen” waren op hun gemak aan het lunchen en lieten hun vol opgeladen auto doodleuk staan. Ook een landgenoot met kleine caravan ging samen met zijn vrouw naast de paal op een klapstoel zitten alsof ze aan het kamperen waren🤬😡. Op dezelfde plek stond een auto ook volgeladen maar mevrouw moest zonodig eerst haar ijsje opeten, alvorens manlief mocht vertrekken. In totaal waren er 4 wachtenden. Wat een onbeschoftheid, rekening houden met anderen is er zeker niet meer bij.
Het wordt tijd dat er ook bij snelladers een extra tarief komt zodra je boven de 80% / 90% van je accu geladen hebt.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Algemene opmerking: kunnen we wel denken aan de kaders van dit topic mbt bepaalde discussies? Het gaat hier om de ervaringen met lange ritten; niet waar de laadpoorten zitten, of er kleeftarieven moeten komen ivm asociaal gedrag van andere EV gebruikers etc.

Ik wil voorkomen dat we moeten gaan knippen in discussies, dus hopelijk kunnen we met bovenstaande reminder de boel weer op de rails krijgen. Dank alvast!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
M@cer schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Het wordt tijd dat er ook bij snelladers een extra tarief komt zodra je boven de 80% / 90% van je accu geladen hebt.
Wat bij Tesla dus al jaren bestaat...

De moeilijkheid is om dat te communiceren aan de 'laders'.
Als ik mijn Tesla aan de Tesla laadpaal laad hangen op drukken momenten krijg ik direct notificaties op mijn telefoon.
Maar als ik met een laadkaart van Shell ga laden bij EWEGo, en rustig blijf hangen tot 100%, dan ga ik pas een hele poos nadien zien dat ik extra betaald heb.
Je moet die dingen direct zien en tonen aan de mensen die er geen rekening mee houden.

- net gepost terwijl Notna de opmerking schreef. Ik vind dat kleeftarief wel degelijk een invloed heeft op lange ritten, zeker nu de groei van het aantal EV's blijkbaar sneller gaat dan het aantal laadpalen...

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 10-06-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:04
jdbiggelaa schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:30:
Het succes van Ionity begint wel tegen te werken. Afgelopen week met alleen Ionity laders via Oostenrijk naar Italië gereden. Eerder mixte ik nog met Tesla Suc’s, maar sinds dat Tesla sucks is geworden, vervalt die optie. Ionity laders zijn er altijd in een flink aantal, liggen op prima locaties met voorzieningen en zijn betrouwbaar. En last but not least, scherp geprijsd met een abbo.
Tijdens onze laatste reis valt echter op dat ze nu ook vaak vol bezet zijn. Diverse keren had ik de laatste vrije plaats en ik heb ook eens bijna een half uur op mijn beurt staan wachten. Dat wordt komend hoogseizoen een probleem, onvermijdelijk.
Wij zijn nu in Kroatië (Istrië) het hangt wel een beetje van de dag en het moment van de dag af. Vanuit Nederland puur Ionity geladen en maar 1x kort moeten wachten. Maar het klopt wel, vaak de laatste plek etc. Ze zullen moeten uitbreiden of hopelijk worden andere netwerken net zo betaalbaar en spreid het wat beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Patox schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Wij zijn nu in Kroatië (Istrië) het hangt wel een beetje van de dag en het moment van de dag af. Vanuit Nederland puur Ionity geladen en maar 1x kort moeten wachten. Maar het klopt wel, vaak de laatste plek etc. Ze zullen moeten uitbreiden of hopelijk worden andere netwerken net zo betaalbaar en spreid het wat beter.
Ik merkte tijdens mijn rit naar Oostenrijk deze winter dat ze wel aan uitbreiden doen bij Ionity, maar in mondjesmaat jammer genoeg. Bijna aan alle tankstations waar 4 laadpalen stonden, werden deze uitgebreid naar 6. Bij sommige waren ze reeds actief, bij andere moesten ze nog geactiveerd worden. Ik heb echter ook het gevoel dat er veel sneller EV's bijkomen dan laadpalen en dat Ionity veruit de populairste is (voor niet Tesla's toch).

Ik zou deze zomer liefst zo min mogelijk bij Tesla laden op onze route naar Spanje, maar dat zal toch grotendeels afhangen van de beschikbaarheid van de Ionity palen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat is er mis met de superchargers dan volgens jou? Want ik vind het nog steeds ideaal zeker als je een tesla rijdt.
Tommie12 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:19:
[...]

Wat bij Tesla dus al jaren bestaat...

De moeilijkheid is om dat te communiceren aan de 'laders'.
Als ik mijn Tesla aan de Tesla laadpaal laad hangen op drukken momenten krijg ik direct notificaties op mijn telefoon.
Maar als ik met een laadkaart van Shell ga laden bij EWEGo, en rustig blijf hangen tot 100%, dan ga ik pas een hele poos nadien zien dat ik extra betaald heb.
Je moet die dingen direct zien en tonen aan de mensen die er geen rekening mee houden.

- net gepost terwijl Notna de opmerking schreef. Ik vind dat kleeftarief wel degelijk een invloed heeft op lange ritten, zeker nu de groei van het aantal EV's blijkbaar sneller gaat dan het aantal laadpalen...
Euh Tesla geeft je een notificatie maar die laatste 10% is niet duurder dan de vorige 80, dus in die zin zie ik dat altijd meer als nudge van: nu even afronden en terug naar de auto.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 16-06 17:09
Sander schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:57:
Wat is er mis met de superchargers dan volgens jou? Want ik vind het nog steeds ideaal zeker als je een tesla rijdt.
Ik vermoed "Tesla sucks, want Elon". Hopelijk denken veel mensen dat komende zomer, zodat ik geen wachtrijen ga zien bij de SuCs...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:55
Haha, blijf maar lekker weg bij Tesla SuCs dan ben ik weer sneller klaar met laden.

Wie maakt een nieuwe forum draad aan voor: De meeste mensen deugen in de laadfile bij Ionity 7(8)7

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:45
Op dit moment alweer een paar dagen in Noorwegen. Via Duitsland en Denemarken, met de boot naar Noorwegen. Geen enkel probleem onderweg. Veel met de Audi pas geladen en in Noorwegen met Billkraft. 1x bij Tesla, die was het dichtstbij en totaal leeg. Nog nooit hoeven wachten, slechts 1x het laatste plekje maar iets verderop was ook een laadplaats met voldoende vrije palen. Bijna in elk dorp wel een laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:44
Theone098 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:02:
Op dit moment alweer een paar dagen in Noorwegen. Via Duitsland en Denemarken, met de boot naar Noorwegen. Geen enkel probleem onderweg. Veel met de Audi pas geladen en in Noorwegen met Billkraft. 1x bij Tesla, die was het dichtstbij en totaal leeg. Nog nooit hoeven wachten, slechts 1x het laatste plekje maar iets verderop was ook een laadplaats met voldoende vrije palen. Bijna in elk dorp wel een laadpunt.
Deze route gaan wij ook rijden vanaf deze zaterdag. Zit de laadpalen van Ionity al een beetje in de gaten te houden, maar zie inderdaad vaak volledige of bijna volledige bezetting. Heb jij ook via Ionity geladen onderweg naar Hirtshals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
Patox schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:40:
[...]

Kun je wat meer vertellen over je ervaringen met laden in Istrie?
Wij gaan eind juli die kant op, en de eerste keer met een ev.
zijn er genoeg plekken om lokaal te laden?
mocht je goeie tips hebben dan hoor ik ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sander schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:57:
[...]

[...]

Euh Tesla geeft je een notificatie maar die laatste 10% is niet duurder dan de vorige 80, dus in die zin zie ik dat altijd meer als nudge van: nu even afronden en terug naar de auto.
En daarna bij echte drukte gaat het naar 1€ per minuut. Nog nooit betaald, maar dat staat er wel bij. (idle fees up to 1€/min. En die fees worden enkel aangerekend als je je auto niet verplaatst binnen de 5min. Ze worden ook enkel toegepast bij bezetting boven de 50% en verdubbeld bij 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-06 19:14
K0ENH schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Ik ben vorig jaar in Istrie geweest met de Polestar 2. Wij hadden een stop bij de tesla supercharger in Koper. Daarna direct doorgereden naar Pula. Hier vooral de laders gepakt bij de Lidl en ook nog 1x 1 bij het strand. Voor als je er helemaal niet uitkomt is er ook nog een Ionity langs de snelweg halverwege Istrie.

Nee er zijn niet zoveel chargers maar mijn ervaring is dat je heel weinig kilometers maakt als je er eenmaal bent. De keren dat je dan boodschappen doet lekker naar de Lidl gaan en hier kan je met een 50kw lader weer wat bijplussen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Vorige week maandagochtend rond 06:00 vertrokken vanuit Almere richting de veerboot in Hirtshals Denemarken voor een vakantie van twee weken in Noorwegen. De boot vertrekt om 20:30 en ik moet er uiterlijk 19:30 zijn omdat ik een laadplek gereserveerd heb op de veerboot.
Bij Lelystad Noord geeft ABRP aan dat ik de A6 moet verlaten om vervolgens richting Dronten/Kampen te rijden. Beetje vreemd, ik had Groningen verwacht maar tijd zat en het is vakantie dus toch maar gedaan. Dat werd dus een flinke rit binnendoor via Dronten, Kampen, Coevorden en vervolgens richting Bremen.

De eerste laadstop is EnBW - Emstek - 5 Süd-Allee en daar staan een stuk of tien laadpalen dus twintig posities. Staan twee auto's te laden en ik ben dus de derde. Er is een klein gebouwtje met een koffieautomaat en er hangt een briefje op de deur dat er gebruik gemaakt kan worden van het toilet met het verzoek om een kleine bijdrage in een spaarvarken te doen.

De tweede laadstop is Grotwisch 2 Dätchen. Vierentwinting EnBW posities inclusief minimaal één mogelijkheid voor een auto met aanhanger, een aantal Aral posities iets verderop. Ongeveer de helft van de EnBW laadplekken is vrij en bij de eerste die ik wil gebruiken krijg ik een communicatie error. Positie opgeschoven en daar werkt het meteen probleemloos.

De derde laadstop is in Denemarken en dat zou ook EnBW moeten zijn volgens ABRP en net naast de E45. Weet niet meer precies waar dit was maar komende vanaf de snelweg was het daar totale chaos door werkzaamheden. ABRP geeft een route aan maar geen laadpaal te zien. Naast de McDonalds die daar zit zie ik enkele vrije laadpalen maar die zie ik niet op de ABRP plattegrond. Boeit verder niet maar hoe kom ik daar dan want ik lijk te moeten spookrijden en er staat een grote vrachtwagen voor een deel van de laadpalen ivm één of ander riool camera onderzoek. Lijkt er op dat ik om de McDonalds heen moet rijden maar dat lijkt weer alleen maar toegang te geven tot de McDrive. Totale verwarring bij veel auto's die daar rond rijden en kennelijk ook zoekende zijn. Uiteindelijk blijk je toch om de McDonalds heen te kunnnen rijden en kan ik probleemloos laden.

De vierde laadstop gebruik ik om met ongeveer 55% te kunnen aankomen bij de veerboot waar ik een laadplek gereserveerd heb. Dit is E.ON en zit op een soort van industrieterrein (Neptunvej 9, Støvring) met onder andere een Jysk, een bouwmarkt achtig iets maar ik zie niet zo snel waar ik dan zou kunnen laden. Het is een doodlopendce weg en ik draai het terrein van de bouwmarkt op om daar te keren. Als ik gekeerd ben zie ik recht voor me ineens drie E.ON laadpalen. Wat blijkt, de bouwmarkt heeft een aantal gele wapperende vlaggen aan de kant van de weg die de laadpalen niet aan het zicht onttrekken maar wel de aandacht afleiden waardoor je ze alsnog niet ziet. Dat het gebouw donkker gekleurd is en de laadpalen ook helpt ook niet mee.

Ben een klein uurtje eerder bij de boot dan ik minimaal moet zijn en kan nog even een rondje doen met de hond maar heel prettig is dat niet. De deur waait zowat uit de auto bij het open doen en het voelt ook flink koud. Auto's die willen laden gaan als eerste de boot op en als ik mijn kabel wil inpluggen zie ik dat dat niet gaat omdat de Tesla voor mij ingeprikt heeft op 'mijn' laadconnector. De aansluiting op de boot zit bij mij rechtsvoor vanuit de auto gezien en de Tesla heeft de korte route genomen van links achter naar rechts achter terwijl hij ook rechts voor zou moeten gebruiken. Ik spreek de bestuurder vriendelijk aan en hij doet net alsof hij het allemaal niet snapt en dat er iets niet goed met de app op z'n telefoon. De vrouw die bij hem is is behulpzamer, spreekt een paar woorden tegen hem en hij gaat weer aan de gang met de app om de kabel te ontkoppelen. Hij prikt de kabel in aan de rechterkant, heeft ruim voldoende lengte over en doet dan net of hij weer moeite heeft met de app om het laden te starten. Ondertussen heb ik ingeprikt, laden start vanzelf en de vrouw vraagt aan mij of ik iets moest doen. Ik heb amper gezegd dat het vanzelf gaat of hij zegt ook tegen z'n vrouw dat het laden werkt.

Blij dat ik een pilletje had ingenomen tegen reisziekte want de Noordzee gaat flink tekeer deze dag. Men deelt kotszakken uit, de kapitein waarschuwt dat het ruw is wat ook betekent dat de overtocht een half uur langer duurt en aan de geluiden te horen bespaart het uitdelen van de kotszakken de schoonmaakploeg een hoop werk. De veerboot is een Catamaran en lijkt zo nu en dan los te komen van het water om met een klap weer terug te vallen. Een aantal keren gaat er een auto alarm af en er klinken soms enorme knallen alsof auto's tegen elkaar aan geklapt zijn maar dat zal niet het geval zijn.
Half uurtje langer varen betekent ook een half uur extra laden tegen de vaste prijs van EUR 13 ;)
de e-Niro doet max 11kW terwijl de laadstations 22kW kunnen leveren maar ik ga toch met iets meer dan 90% van de boot af om daar vervolgens lang te moeten wachten bij de douane. Heb een hond bij me dus moet in ieder geval iets aangeven maar dat lijkt verder niet uit te maken qua tijd, het duurt gewoon lang om voorbij de douane te komen ongeacht de rij waar je staat.

Dag twee tegen acht uur weer de auto in en na 2,5 uur rijden zie ik enkele Eviny laders. Ik ben van 93% naar 44% gegaan maar wil de benen strekken, even met de hond lopen en een toilet bezoeken. De Newmotion druppel weigert wat ik ook wel een beetje had verwacht toen ik het Bilkraft logo op de laadpaal zag. Bilkraft app die al jaren op m'n mobiel staat gestart en dan krijg ik een communicatie error na even wachten. Auto een plekje opgeschoven naar een andere veel nieuwere laadpaal van hetzelfde Eviny en dat werkt direct. ABRP even laten rekenen en die zegt dat ik tot minimaal 60% moet gaan voor de nieuw geplande route. Rondje gelopen met de hond, toilet bezocht en ondertussen zit de auto op 76% volgens de app. Als ik terug kom bij de lader geeft iemand met een Audi het ook op bij de laadpaal van mijn eerste poging en start ook probleemloos bij een andere.

Volgende stop is Ionity Roldal, deze ken ik van een eerdere vakantie als een probleem locatie. Destijds hadden de laadpalen kennelijk geen goede connectie en kreeg ik het laden niet aan de gang. Deze keer lukt het wel om het laden te starten maar het duurt ontzettend lang voor het daadwerkelijk start.

Laatste stop is 60 km van mijn bestemming. Deze was op zich niet nodig, ik had de bestemming probleemloos gehaald en had ook ergens in de buurt kunnen laden een dag later. Ik wilde echter aankomen met iets van 50 tot 60% en de benen strekken plus (in de stromende regen) lopen met de hond en een toilet bezoek was ook wel weer gewenst. Weg gereden met iets van 75% en het laatste stuk van de rit afgelegd.

Op de eerste dag heb ik ongeveer 950km afgelegd in 12,5 uur. Had ik er zelf voor gekozen om direct via Groningen te rijden en me wat meer gehaast dan had dat misschien toch wel minimaal een uur sneller gekund. Vanwege de veerboot had dat echter niks opgeleverd, die gaat nu eenmaal op een bepaalde tijd.
De tweede dag was een rit van 550km en dat zou inclusief laden ongeveer 9 uur moeten duren maar uiteindelijk ben ik bijna 11 uur onderweg geweest. Veel werkzaamheden met stoplichten omdat één rijstrook afgesloten is en begeleiding met een "ledebil" kost bijna ongemerkt heel veel tijd.

[ Voor 0% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-06-2025 15:27 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-06 18:25
janne_nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:45:
Is toch snel bijna 5 keer sneller dan 11kW. Dus voor mij best snel.
Ik spreek je niet tegen….

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
[...]

Ons hotel had een gratis lader. Dus we hoefden in Istrië zelf eigenlijk niet meer te laden.. dus sorry weinig tips!

Over de eerdere discussie qua bezetting van Ionity is het nu op de terugweg wel merkbaar drukker zeg. We hebben nu bij elke laadstop wel even moeten wachten tot dusver. Dat is wel in Slovenië en Kroatië waar er erg weinig dichtheid is van Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Snelladen is relatief dun, zeker als Tesla laden met jouw auto niet zo geschikt is, of je het niet wilt.

Om lokaal te laden met AC snelheden, adviseer ik de ELEN app. Werkt super en je kan de laders op jouw vakantieplek via een favorietenlijstje in de gaten houden.
(Of ze vrij zijn in geval grote drukte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
Patox schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Ons hotel had een gratis lader. Dus we hoefden in Istrië zelf eigenlijk niet meer te laden.. dus sorry weinig tips!

Over de eerdere discussie qua bezetting van Ionity is het nu op de terugweg wel merkbaar drukker zeg. We hebben nu bij elke laadstop wel even moeten wachten tot dusver. Dat is wel in Slovenië en Kroatië waar er erg weinig dichtheid is van Ionity.
ja ons hotel zou 2 tesla destination chargers hebben al heb ik daar bedenkingen mij of de ev's tijdig plaats maken.

de elen app had ik idd ook al gedownload en in geval van nood ben ik niet van een beetje tesla sap.
ik rij een id.7 pro s met de 86kw accu dus hoop dat ik in slovenie of op de snelweg de boel nog flink vol kan gooien en dan wat kilometers kan maken.
verder maken wij normaal toch nog wel aardig wat km's dus denk dat ik maar laad wanneer het mogelijk is ipv wanneer het nodig is 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:02
Ik merk ook dat Ionity erg populair geworden is; twee weken geleden al vrij vaak 80% van de palen bezet, en dat terwijl het nog relatief rustig was op de weg. Ionity is ook relatief voordelig, erg prettig, maar zorgt ook wel voor aantrekkingskracht.

Ik hoop dat voor de zomer Spark Alliance nog actief wordt, dan kun je bij meer aanbieders terecht, maar dan wel voor de lage Ionity-tarieven. Vooral Electra heeft in Frankrijk langs de route du soleil veel grote laadpleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
slagroomsoes schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:33:
Ik merk ook dat Ionity erg populair geworden is; twee weken geleden al vrij vaak 80% van de palen bezet, en dat terwijl het nog relatief rustig was op de weg. Ionity is ook relatief voordelig, erg prettig, maar zorgt ook wel voor aantrekkingskracht.

Ik hoop dat voor de zomer Spark Alliance nog actief wordt, dan kun je bij meer aanbieders terecht, maar dan wel voor de lage Ionity-tarieven. Vooral Electra heeft in Frankrijk langs de route du soleil veel grote laadpleinen.
Lage Ionity tarieven? Hoe weet je dat?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51

Harrie van Til

Doe maar blauw

HansAuutB schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Lage Ionity tarieven? Hoe weet je dat?
https://www.evupdate.nl/e...n-ionity-gaan-samenwerken

Duidelijk voordeel voor de EV-rijder
Het valt niet meteen op maar op de achtergrond verandert er iets fundamenteels: jouw vertrouwde app geeft straks toegang tot honderden extra laadlocaties. En wie een abonnementstarief heeft bij één van de vier aanbieders, kan dat voordeel dan ook bij de laadstations van de andere drie providers benutten.

Wie bijvoorbeeld een abonnement heeft bij Fastned of Ionity hoeft niet meer uit te wijken naar aparte apps of prijsvergelijkers om ook daar het voordeel van het abonnement te kunnen benutten. Met een Ionity Power abonnement, waarbij je maar 0,39 €/kWh in plaats van het gangbare tarief betaalt, betaal je dat voordelige tarief ook als je je auto oplaadt bij Fastned, Electra en Atlante.

Dat scheelt niet alleen geld, maar ook tijd en omrijden. Je hebt dan immers de beschikking over een bredere laadinfrastructuur, en dus meer keus, en dus ook een gunstigere routeplanning. Ideaal voor wie vaak lange ritten maakt of over de grens rijdt. En zo maakt Spark Alliance het opladen onderweg niet spectaculairder, maar wel vanzelfsprekender, makkelijker en vaak ook voordeliger. En dat is precies wat de laadinfrastructuur nu nodig heeft.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Harrie van Til schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:21:
[...]

https://www.evupdate.nl/e...n-ionity-gaan-samenwerken

Duidelijk voordeel voor de EV-rijder
Het valt niet meteen op maar op de achtergrond verandert er iets fundamenteels: jouw vertrouwde app geeft straks toegang tot honderden extra laadlocaties. En wie een abonnementstarief heeft bij één van de vier aanbieders, kan dat voordeel dan ook bij de laadstations van de andere drie providers benutten.

Wie bijvoorbeeld een abonnement heeft bij Fastned of Ionity hoeft niet meer uit te wijken naar aparte apps of prijsvergelijkers om ook daar het voordeel van het abonnement te kunnen benutten. Met een Ionity Power abonnement, waarbij je maar 0,39 €/kWh in plaats van het gangbare tarief betaalt, betaal je dat voordelige tarief ook als je je auto oplaadt bij Fastned, Electra en Atlante.

Dat scheelt niet alleen geld, maar ook tijd en omrijden. Je hebt dan immers de beschikking over een bredere laadinfrastructuur, en dus meer keus, en dus ook een gunstigere routeplanning. Ideaal voor wie vaak lange ritten maakt of over de grens rijdt. En zo maakt Spark Alliance het opladen onderweg niet spectaculairder, maar wel vanzelfsprekender, makkelijker en vaak ook voordeliger. En dat is precies wat de laadinfrastructuur nu nodig heeft.
Dat zou heel mooi zijn.

Maar is dit eigen interpretatie van de redacteur? De Ionity directeur zegt namelijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

HansAuutB schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Dat zou heel mooi zijn.

Maar is dit eigen interpretatie van de redacteur? De Ionity directeur zegt namelijk anders.
Ik denk ook: eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:04
Tommie12 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:20:
[...]

En daarna bij echte drukte gaat het naar 1€ per minuut. Nog nooit betaald, maar dat staat er wel bij. (idle fees up to 1€/min. En die fees worden enkel aangerekend als je je auto niet verplaatst binnen de 5min. Ze worden ook enkel toegepast bij bezetting boven de 50% en verdubbeld bij 100%.
Ik zet maximum van mijn non-tesla op 100% ondanks dat ik tot 80% wil laden. Dan is de kans op een idle fee door iets te laat terug te zijn bij de auto heel erg klein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

https://www.evrijders.nl/nieuws/fastned-spark-alliance

Hier wordt aan de hand van de persconferentie over de Spark Alliance heel duidelijk gezegd:
Wel is het zo dat de vier partijen hun eigen tarief blijven hanteren. Wie met de ene app laadt bij een station van een andere aanbieder, betaalt het tarief dat de aanbieder van de laadpaal hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Azqi schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:12:
https://www.evrijders.nl/nieuws/fastned-spark-alliance

Hier wordt aan de hand van de persconferentie over de Spark Alliance heel duidelijk gezegd:
Ja, en dat zal het 'ad-hoc' of 'gasten' tarief zijn, en niet het abbo-tarief

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
"U kunt met uw betaalde abonnement nu ook heel duur bij andere aanbieders laden!"

Jippeee-a-jee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
M@cer schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Waarom niet een aanvullend tarief wanneer je langer dan 45 minuten aan het laden bent? De eerste keer laden in Ierland had ik niet door dat een dergelijk tarief werd gehanteerd en heb ik dus meer betaald aan '45+ fee' dan aan daadwerkelijke kWh's (zonder daadwerkelijk 100% te bereiken). Ik kan je vertellen dat dit zéér motiverend werkt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rgras op 10-06-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:18

EDB

rgras schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Waarom niet een aanvullend tarief wanneer je langer dan 45 minuten aan het laden bent? De eerste keer laden in Ierland had ik niet door dat een dergelijk tarief werd gehanteerd en heb ik dus meer betaald aan '45+ fee' dan aan daadwerkelijke kWh's (zonder daadwerkelijk 100% te bereiken). Ik kan je vertellen dat dit zéér motiverend werkt. ;)
Met onze ID.3 afgelopen winter door een koud (-9) Frankrijk gereden en dan is de gemiddelde laadsnelheid tussen de 35 en 40 kw. Als ik dan dus 40 kw wil laden sta ik daar dus echt al een uur om weer op 80% te komen. Dus een 60+ lijkt me beter (was ook in Spanje bij de Zunder palen het geval).
Probleem speelt nauwelijks in de zomer natuurlijk, dan zijn de omstandigheden een stuk beter, zeker voor diegenen die ook de batterij kunnen voorverwarmen indien nodig.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:57
HansAuutB schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Dat zou heel mooi zijn.

Dit is geen nieuws meer toch?
Is destijds (april) hier al eens de revue gepasseerd.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rgras schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Ja, en mijn werkgever heeft al gewaarschuwd dat ze onredelijke blocking fees zullen door rekenen aan de chauffeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:14
Qua Ionity: in een markt van (blijkbaar) meer vraag dan aanbod wordt meestal de prijs gewoon omhoog gegooid. Het zijn geen nuts bedrijven zeg maar ;P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[quote]Sander schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:57:
[...]

[...]
Dat ze van Elon Musk zijn. Die man gaat aan mij geen cent meer verdienen.

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 11-06-2025 07:18 . Reden: Laten we die woorden buiten MOB laten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05:49
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 11-06-2025 07:18 . Reden: Niet op reageren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:43
Ik ben bezig met een lange Scandinavië tocht (zie eerdere post).
Ik ben/was heel blij met mijn mobilize intense abbonement. In euro-landen betaal je minder dan 40cent/kWh, ongeveer hetzelfde als met ionity power. Ik merk echter dat Denemarken, Zweden en Noorwegen achterblijven:

landmobilizeionity power
zweden5.38sek3.50sek
denemarken3.84dkk2.20dkk
noorwegen3.80nok3.00nok

Kortom… ik vind die mobilize pas erg handig maar voor de Scandinavische landen geeft hij niet echt veel euro voordeel.
In UK (waar ik vaak kom) geeft hij wel hetzelfde tarief als ionity power.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
EDB schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Met onze ID.3 afgelopen winter door een koud (-9) Frankrijk gereden en dan is de gemiddelde laadsnelheid tussen de 35 en 40 kw. Als ik dan dus 40 kw wil laden sta ik daar dus echt al een uur om weer op 80% te komen. Dus een 60+ lijkt me beter (was ook in Spanje bij de Zunder palen het geval).
Probleem speelt nauwelijks in de zomer natuurlijk, dan zijn de omstandigheden een stuk beter, zeker voor diegenen die ook de batterij kunnen voorverwarmen indien nodig.
Het gaat er natuurlijk om dat jij een laadpaal voor snelladen onredelijk lang bezet voor andere ev’s die ook snel willen laden.
Met de ruime beschikbaarheid van >50kW DC snelladers is het dan ook niet nodig een ID.3 tot 80% op te laden maar na een laadsessie van 45 minuten de laadplek vrij te geven en door te rijden naar de volgende laadstop.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:45
krissie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Deze route gaan wij ook rijden vanaf deze zaterdag. Zit de laadpalen van Ionity al een beetje in de gaten te houden, maar zie inderdaad vaak volledige of bijna volledige bezetting. Heb jij ook via Ionity geladen onderweg naar Hirtshals?
Ik heb in mijn Audi ingesteld dat hij de Audi laadpalen als voorkeur heeft. En dat is IONITY zelf, maar ook andere providers. Ik heb altijd geladen als het kan, niet als ik moet. Tip: koffiemaatje mee, genieten van een lekker kopje koffie en het is alweer tijd om te vertrekken. Dit is onze eerste lange trip met een BEV en wij ervaren geen wachten op het laden. Laden, koffie, eventueel een broodje en het laden is alweer klaar. Ff naar toilet en rijden maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
krissie100 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Ik zit nu tussen Gothenburg en Oslo. Ben via Hamburg, Kopenhagen, Malmö gereden over de bruggen.
Alles ionity. Geen centje pijn. In Duitsland 1x 10 minuten moeten wachten. In Denemarken en Zweden is electrisch rijden duidelijk populairder en de laad infrastructuur navenant.
Ik heb het idee dat lokale providers hier vergelijkbaar aantrekkelijk als ionity zijn. Grote laadlocaties. 10 of meer ionity palen en dan van een andere provider nog eens 10. Meestal slechts half bezet en de niet-ionity palen ook flink bezet.
Ik heb op 1x na alles met ionity gedaan.
Zie eerdere post, ik kwam er pas na een paar keer laden achter dat de Renault mobilize intense niet de ionity power prijzen hanteert maar 20% tot 50% duurder is buiten het euro gebied. Geen mobilize pas gebruiken dus maar echt ionity abbonement afsluiten,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zijn er mensen die er een sport van maken om prijzen te achterhalen?
Ik heb in de UK snelladers gevonden van JET charge, ik vermoed een zusje van de Duitse JET wat een prijsstunter is.
Laadpassen werken er niet, je kunt alleen direct met bank- of CC betalen.
Het lukt me absoluut niet om hun kWh prijs te achterhalen.

Gaat me specifiek om de snelladers op dit adres:
JET Petrol Station, Catterick Rd, Catterick Garrison DL9 4RZ, United Kingdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:04
ASW1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:04:
Ik heb in de UK snelladers gevonden van JET charge, ik vermoed een zusje van de Duitse JET wat een prijsstunter is.

How much does JET CHARGE cost?

JET CHARGE costs £0.79 (including VAT) per kilowatt (kW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Zapato schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:10:
[...]

How much does JET CHARGE cost?

Waar vond je dat?
(Edit: gemist dus, in de FAQ)

Is nog steeds 93 cent/KWh :(
Niet veel goedkoper dan BP pulse of Shell recharge DC laders, die £0.89 / €1,04 per kWh kosten.
Denk dat ik het tijdens de rit naar Schotland van de zomer toch maar bij Ionity ga houden met een abonnement ook al zijn die niet geweldig gelegen voor onze rit. Qua prijs is er niets wat daar maar in de buurt komt (£0.43 / €0,50)

Edit 2: één Shell recharge langs onze route gevonden die slechts £0.59 rekent, voor de UK is dat spotgoedkoop (€0,69)
Voor dit soort prijzen zou ik ook Tesla laadpunten overwegen, maar die (open voor alle EV's) zijn er vrijwel niet op onze route.

[ Voor 64% gewijzigd door ASW1 op 12-06-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t39m2001DiPa
  • Laatst online: 16-06 17:20
ASW1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Waar vond je dat?
(Edit: gemist dus, in de FAQ)

Is nog steeds 93 cent/KWh :(
Klopt! 0.79 GBP = 0,93 EUR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
ASW1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:04:

JET Local offers JET CHARGE at a price of £0.79 per kilowatt (including VAT) according to the JET Local website

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:13

YJB

Pfft wat een geld, durf nauwelijks te zeggen dat wij SEK 1.50 (EUR 0.14) bij een 300kW lader in Östersund (Woolpower) betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:59
YJB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Pfft wat een geld, durf nauwelijks te zeggen dat wij SEK 1.50 (EUR 0.14) bij een 300kW lader in Östersund (Woolpower) betalen.
Maar zelfs met 79 cent verschil per kWh is het de moeite niet om vanuit Engeland naar Zweden te reizen om te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:57
ASW1 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Voor dit soort prijzen zou ik ook Tesla laadpunten overwegen, maar die (open voor alle EV's) zijn er vrijwel niet op onze route.
Er zijn een aantal in Schotland, maar niet heel noordelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLBC1tGbUa1Vz5Udm2TL5hQyqlk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cTyrtgiDWQgrGqv2IWLIB3s4.png?f=fotoalbum_large
Die in Inverness is niet erg duur (£0,28 €0,33), maar een V2 dus vrij traag (150kW).

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:57
Ik zie dit intussen al 2 keer :
Zapato schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:10:
[...]

TeslaNerd schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:19:
[...]
JET Local offers JET CHARGE at a price of £0.79 per kilowatt (including VAT) according to the JET Local website
Dit kan toch nooit correct zijn? Eén keer kW met kWh verwarren, tot daar aan toe. Maar 2 keer? Deze website zit er toch sterk naast? En dat voor een website “uit de branche”?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Laatst online: 13-06 21:08
jdbiggelaa schreef op maandag 9 juni 2025 @ 17:22:
@PeterZ(on) Een tijd geleden hadden we discussie over wat handiger is om te laden bij Ionity: de app of een laadpas. Ik was voorstander van de app en jij van de laadpas.
Sinds een week gebruik ik (niet alleen bij Ionity) de Mobilize pas. En ik moet erkennen: dat is toch echt sneller en betrouwbaarder 👍
Hoe heb je die actief gekregen? Ik heb die vorig jaar gebruikt en dat werkte meer dan prima, maar nu is de pas uit de app en blijft het ding roepen dat ik eerst een auto toe moet voegen. En hij slikt geen vreemd merk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Puppetmaster schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:17:
[...]

Er zijn een aantal in Schotland, maar niet heel noordelijk.
[Afbeelding]
Die in Inverness is niet erg duur (£0,28 €0,33), maar een V2 dus vrij traag (150kW).
Zo ver noordelijk gaan we deze keer niet. Het gaat om de rit van Chelmsford naar Moffat (via Cambridge, Doncaster en Carlisle) en terug.
Op die route zijn (behalve bij Carlisle) geen superchargers voor alle EV's.
De superchargers hij Carlisle zijn duurder dan Ionity Carlisle en op een plek met minder voorzieningen.
Ionity abbo doen we toch al dus dan laat ik Tesla met alle plezier links liggen.

Alternatief zou zijn om via Birmingham te rijden maar daar heb ik eigenlijk weinig zin in, dan is er gedoe met toll en waarschijnlijk een hectischer route. En ook daar zijn de Ionity's niet lekker gespatieerd over de route, dus pakken we gewoon de A1 en A66, dat is een kortere afstand met wat lagere snelheid die even lang duurt.
We hebben geen haast en een keertje extra stoppen is ook niet erg, belangrijkste is dat het een beetje ontspannen rit wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Zo ver noordelijk gaan we deze keer niet. Het gaat om de rit van Chelmsford naar Moffat (via Cambridge, Doncaster en Carlisle) en terug.
Op die route zijn (behalve bij Carlisle) geen superchargers voor alle EV's.
De superchargers hij Carlisle zijn duurder dan Ionity Carlisle en op een plek met minder voorzieningen.
Ionity abbo doen we toch al dus dan laat ik Tesla met alle plezier links liggen.

Alternatief zou zijn om via Birmingham te rijden maar daar heb ik eigenlijk weinig zin in, dan is er gedoe met toll en waarschijnlijk een hectischer route. En ook daar zijn de Ionity's niet lekker gespatieerd over de route, dus pakken we gewoon de A1 en A66, dat is een kortere afstand met wat lagere snelheid die even lang duurt.
We hebben geen haast en een keertje extra stoppen is ook niet erg, belangrijkste is dat het een beetje ontspannen rit wordt.
Ik v bv en benieuwd hoe Schotland je vergaat. De verhalen hier van vorig jaar waren behoorlijk “uitdagend “. In de zin dat vrijwel alles enkel met zuiver lokaal verkrijgbare passen werkte.
Dus als je er zonder al te veel problemen met enkel vrij hoog tarief doorkomt is dat al een hele vooruitgang.
Schotland staat ook nog op onze lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@ASW1
Trouwens,
Als je in hoogseizoen gaat zeker alle accommodatie reserveren
Paar jaar terug zijn we er met benzine auto geweest en dachten wel op de bonnefooi te kunnen gaan.
We waren bijna gestrand. Hebben 50 tot 100km moeten omrijden. Om accommodatie te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Ik v bv en benieuwd hoe Schotland je vergaat. De verhalen hier van vorig jaar waren behoorlijk “uitdagend “. In de zin dat vrijwel alles enkel met zuiver lokaal verkrijgbare passen werkte.
Dus als je er zonder al te veel problemen met enkel vrij hoog tarief doorkomt is dat al een hele vooruitgang.
Schotland staat ook nog op onze lijst.
Eenmaal in Schotland heb je het chargeplace netwerk https://chargeplacescotland.org/
en dat zou gewoon met de Electroverse pas moeten werken of anders met hun app hopelijk.
In die zin is het in Schotland makkelijker omdat daar de grote meerderheid van de laders onder valt.
Volgens mij is het ook als een van de oudste netwerken in de pioniertijd van de EV's begonnen toen laden altijd gratis was. Ze zijn nog steeds vaak goedkoop t.o.v. de rest van de UK.
Wikipedia: ChargePlace Scotland
Wel blijft het zo dat er soms niet veel laders zijn maar dat heb je nu eenmaal in een dunbevolkt gebied.

En ja, alle accomodatie zit vol in de zomervakantie. Ook kleine plaatsjes hebben vaak moeite om alle toeristen te verwerken, want het toeristenseizoen is kort en de infrastructuur meestal niet ingericht op de grote massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
DeGroteMuis schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Hoe heb je die actief gekregen? Ik heb die vorig jaar gebruikt en dat werkte meer dan prima, maar nu is de pas uit de app en blijft het ding roepen dat ik eerst een auto toe moet voegen. En hij slikt geen vreemd merk...
Ik heb vorig jaar de pas aangevraagd zonder merk, kenteken of VIN nummer in te vullen. Nu voor het eerst gebruikt, gekoppeld aan de credit card in de app. Werkt tot nu toe feilloos. Elke maand wordt €4,99 abbo afgeboekt en na elke laadbeurt binnen het uur een laadspecificatie en rekening in mijn mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
jdbiggelaa schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb vorig jaar de pas aangevraagd zonder merk, kenteken of VIN nummer in te vullen. Nu voor het eerst gebruikt, gekoppeld aan de credit card in de app. Werkt tot nu toe feilloos. Elke maand wordt €4,99 abbo afgeboekt en na elke laadbeurt binnen het uur een laadspecificatie en rekening in mijn mailbox.
Wat voor creditcard heb je? Visa of Mastercard?

Elke keer als ik met mijn visa probeer toe te voegen geeft hij een foutmelding dat er iets fout is gegaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
flupp schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:31:
Ik zie dit intussen al 2 keer :

[...]

[...]

Dit kan toch nooit correct zijn? Eén keer kW met kWh verwarren, tot daar aan toe. Maar 2 keer? Deze website zit er toch sterk naast? En dat voor een website “uit de branche”?
Bijdehandje. Niet iedereen is van de techniek en de juiste begrippen. De lezer begrijpt heus wel wat er bedoeld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janne_nl
Haha zeker. Maar een bedrijf dat kwh's verkoopt en het dan steeds heeft over kw's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Possible schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Wat voor creditcard heb je? Visa of Mastercard?

Elke keer als ik met mijn visa probeer toe te voegen geeft hij een foutmelding dat er iets fout is gegaan.
Ik heb een Mastercard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb sinds een aantal jaar een visa (van Rabo), maar nooit issues gehad met koppelen. Maar wellicht ligt dat aan de meer 'exotische' niet direct Nederlandse passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

janne_nl schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:01:
Ik heb sinds een aantal jaar een visa (van Rabo), maar nooit issues gehad met koppelen. Maar wellicht ligt dat aan de meer 'exotische' niet direct Nederlandse passen.
Nee, het is puur at random. Mijn VISA (ABNAMRO) werkte eerst wel en daarna gaf het alleen maar problemen. Met een mastercard werkt het weer zoals het hoort.
Helpdesk liet na eerste ticket weten dat er inderdaad authenticatieproblemen waren met VISA (aan hun kant) maar daarna er nooit meer iets van gehoord.
Dus koppelen en testen is het devies voordat je op vakantie gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Noorwegen update.
Inmiddels zit ik voorbij Oslo,
Ik heb nu ionity power subscription afgesloten (zie eerder, mobilize intense is 30 tot 40% duurder dan ionity power in Scandinavië)
Mooi dingetje: dat lukte op mijn wise card. Dat is dan weer prettig want dan krijg je gauw 5% betere koers als op een gewone creditcard (de provisie van een gewone creditcard is geen 5% maar ze rekenen ook nog eens een verschillende koop/verkoop koers. Wise is in niet euro landen gauw 5% goedkoper, geen abbonement kosten, enkel eenmalig een kaart van 7euro). Het is eigenlijk een debitcard en werkt daardoor niet overal maar wel vrijwel overal.
Laden is in Noorwegen spotgoedkoop, met de ionity power onder de 0.30euro/kWh.
Maar goed… ionity is enkel op de grote wegen en daar wijk ik ook vanaf. En met kip shelter caravan heb ik maar 200km range. Gister bij uno-x 300kW snellader geladen. Ook geen straf, 0.40euro/kWh. Geladen met de mobilize intense die nog werkt maar het gaat ook gewoon met de anwb app.
Wat betreft verschil mobilize-kaart versus ionity app ben ik wat genuanceerder geworden. De mobilize kaart is in principe super handig: 1x tap en laden maar. Echter….. ongeveer 1 op de 4 keer “pikt een paal het niet”. De naastliggende paal doet het dan gewoon. Heel raar super paal specifiek dus. En het afbreken van en sessie met de mobilize kaart is regelmatig een probleem. De stop-knop op het touch panel doet het 1 op de 3 keer niet. De enige manier om charging te stoppen is dan de “max battery” in de auto terug te zetten op een laag percentage. Ik gok dat de touch screens vaak stuk zijn aangezien je die met de app niet nodige hebt.
De app werkt naar mijn mening trouwens beter dan een jaar geleden. Toen moest je de Qr code op de paal scannen, de stickers waren regelmatig te verweerd om dat goed te laten gaan en dan moest je een lange ID intypen. Nu hoef je enkel het volgnummer van de paal in te typen.
Kortom… ze hebben beiden plussen en minnen. Door alle haperingen is het grote gemak voordeel van de mobilize kaart echter wel aardig verdwenen.
De anwb app vind ik trouwens superhandig om prijzen te vergelijken. Zolang mijn mobilize intense abonnement nog werkt laad ik dan daarmee want dat geeft een paar % extra korting en geen startkosten. [edit, @ASW1 heeft dit gecheckt, dat blijkt niet te kloppen, korting op een hoger tarief] Voor dat voordeel ga ik hem echter niet verlengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 14-06-2025 10:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:57
HansAuutB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:31:
[...]

Bijdehandje. Niet iedereen is van de techniek en de juiste begrippen. De lezer begrijpt heus wel wat er bedoeld wordt.
Ik heb het uitgesproken niét over die 2 forummers die uit die website kwoteerden, hee! Ik heb het over die website zélf! Van die stielmannen mag je toch verwachten dat ze kWh en kW niet door elkaar halen. Toch ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:17:
Noorwegen update.
Inmiddels zit ik voorbij Oslo,
Ik heb nu ionity power subscription afgesloten (zie eerder, mobilize intense is 30 tot 40% duurder dan ionity power in Scandinavië)
Mooi dingetje: dat lukte op mijn wise card. Dat is dan weer prettig want dan krijg je gauw 5% betere koers als op een gewone creditcard (de provisie van een gewone creditcard is geen 5% maar ze rekenen ook nog eens een verschillende koop/verkoop koers. Wise is in niet euro landen gauw 5% goedkoper, geen abbonement kosten, enkel eenmalig een kaart van 7euro). Het is eigenlijk een debitcard en werkt daardoor niet overal maar wel vrijwel overal.
Laden is in Noorwegen spotgoedkoop, met de ionity power onder de 0.30euro/kWh.
Maar goed… ionity is enkel op de grote wegen en daar wijk ik ook vanaf. En met kip shelter caravan heb ik maar 200km range. Gister bij uno-x 300kW snellader geladen. Ook geen straf, 0.40euro/kWh. Geladen met de mobilize intense die nog werkt maar het gaat ook gewoon met de anwb app.
Wat betreft verschil mobilize-kaart versus ionity app ben ik wat genuanceerder geworden. De mobilize kaart is in principe super handig: 1x tap en laden maar. Echter….. ongeveer 1 op de 4 keer “pikt een paal het niet”. De naastliggende paal doet het dan gewoon. Heel raar super paal specifiek dus. En het afbreken van en sessie met de mobilize kaart is regelmatig een probleem. De stop-knop op het touch panel doet het 1 op de 3 keer niet. De enige manier om charging te stoppen is dan de “max battery” in de auto terug te zetten op een laag percentage. Ik gok dat de touch screens vaak stuk zijn aangezien je die met de app niet nodige hebt.
De app werkt naar mijn mening trouwens beter dan een jaar geleden. Toen moest je de Qr code op de paal scannen, de stickers waren regelmatig te verweerd om dat goed te laten gaan en dan moest je een lange ID intypen. Nu hoef je enkel het volgnummer van de paal in te typen.
Kortom… ze hebben beiden plussen en minnen. Door alle haperingen is het grote gemak voordeel van de mobilize kaart echter wel aardig verdwenen.
De anwb app vind ik trouwens superhandig om prijzen te vergelijken. Zolang mijn mobilize intense abonnement nog werkt laad ik dan daarmee want dat geeft een paar % extra korting en geen startkosten. [edit, @ASW1 heeft dit gecheckt, dat blijkt niet te kloppen, korting op een hoger tarief] Voor dat voordeel ga ik hem echter niet verlengen.
Klinkt goed! Ook hier Wise card in gebruik, (en niet alleen om te laden), want inderdaad veel betere koers. Werkt icm met vele laadapps, bijvoorbeeld die van Tesla en Migrol, en dat is in Zwitserland fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

janne_nl schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:01:
Visa is selectiever. Mijn ICS Visa kreeg ik met mijn mogelijkheid gekoppeld aan de Kroatische parkeerapp van BMove. De Mastercard van Rabobank die ik daarna heb aangevraagd werkte feilloos.

Bij koppelproblemen of authorisatie problemen in laadapps loont het om een andere CC te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:59
Omdat het toch verdomde handig is om in DIT topic relevante informatie te vinden als je naar het buitenland gaat, toch maar even een crosspost voor degene die zoeken op trefwoord 'Oostenrijk';

Aanleiding;
Card Nox schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:12:
Wij gaan midden juli met onze EV6 LE naar Oostenrijk (via Duitsland). Wat is nu de 'go-to' oplossing voor goedkoop en probleemloos onderweg te laden?

Ik heb een half jaar terug gekeken en las vooral Ionity Power Abo. Nu lees ik her en der dat sommige een Renault pas (we hebben ook een Zoe ook al is dat niet verplicht lees ik) of Mobilize pas (intense) of en Chargemap pas hebben ivm pas vs app perikelen. Een pasje is altijd handig.

Ik verwacht zo'n 2.000km+ te gaan rijden. Als ik een verbruik reken van 20kWh/100km (lekker makkelijk rekenen) kom ik op 400kWh+ uit.

Ionity €8 + (400kWh * €0,39 =) €156 = €164 totaal
Renault: €5 + (400kWh * €0,49 =) €196 = €201 totaal
Mobilize Intense: €5 + (400kWh * €0,39 =) €156 = €161 totaal
Chargemap: €8 + (400kWh * (€0,69 - 30%) = €0,483 =) €193 = €201 totaal

Mis ik nog bepaalde aanbieders of zijn bovenstaande tarieven/berekeningen niet accuraat?
1 van de relevante antwoorden;
dennistd schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:32:
Ik ga over een kleine twee weken die kant op. Voor in Oostenrijk heb ik de MOOVILITY Wallet Special mit Visa gevonden waarmee je op heel veel plekken voor €0,39/kWh kunt laden. Zie https://actions.cirrantic.com/walletspecialmitvisa_at

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Lees ook de tips die de ANWB geeft over elk land als je er met een EV heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:45
Deze zomer de Skoda Elroq richting Oostenrijk en daarna door naar Kroatie. Oostenrijk voldoende laadpalen lees ik, Kroatie iets uitdagender. Ik heb nu de volgende laadpassen en apps:

* ANWB
* Shell Recharge
* Green choice
* Tesla app
* Ionity app
* Elen app (voor Kroatie)

Dit lijkt me voldoende toch?
Daarnaast nog een vraag; ik ga rijden met de navigatie van de auto die alle laadstops regelt en ben van plan altijd eerst de ANWB laadpas te gebruiken. Lukt dit niet, dan de volgende. Of is het raadzaam bij Ionity bijvoorbeeld de Ionity app te gebruiken en bij Shell de Shell recharge laadpas etc? Of is dit qua tarieven allemaal rommelen in de marge. Alvast dank voor jullie reacties/tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Martijnvdb schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:28:
Deze zomer de Skoda Elroq richting Oostenrijk en daarna door naar Kroatie. Oostenrijk voldoende laadpalen lees ik, Kroatie iets uitdagender. Ik heb nu de volgende laadpassen en apps:

* ANWB
* Shell Recharge
* Green choice
* Tesla app
* Ionity app

Daarnaast nog een vraag; ik ga rijden met de navigatie van de auto die alle laadstops regelt en ben van plan altijd eerst de ANWB laadpas te gebruiken. Lukt dit niet, dan de volgende. Of is het raadzaam bij Ionity bijvoorbeeld de Ionity app te gebruiken en bij Shell de Shell recharge laadpas etc? Of is dit qua tarieven allemaal rommelen in de marge. Alvast dank voor jullie reacties/tips.
Als je op die rit genoeg Ionity's hebt, dan zou ik daar toch een abo af sluiten voor die maand, en daar dan bij voorkeur gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

* ANWB
* Shell Recharge
* Green choice
* Tesla app
* Ionity app

Ik zou kijken welke grote aanbieder het grootste deel van de route voorhanden is en daar 1 abonnement afsluiten.
Ionity bijvoorbeeld kost 7,99 (voor 1ste keer). Dan daalt tarief van 0.71 naar 0,39 per kWh. 7,99/0,32=25 kwH laden, daarna bespaar 0,32 per kWh. Vraagt iets aan voorbereiding voor de route en stops maar kan wel een flinke zak met geld besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 16:48
Tommie12 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Als je op die rit genoeg Ionity's hebt, dan zou ik daar toch een abo af sluiten voor die maand, en daar dan bij voorkeur gaan laden.
Dat zou ik ook doen.

Fastned zit niet in Oostenrijk en Kroatië. Ionity heeft in Oostenrijk aardige dekking. In Kroatië zie ik 7 Ionity-laders op de kaart. Houdt niet over, maar beter dan niets.
https://www.ionity.eu/network

Dus qua dekking en qua prijs is Ionity een aantrekkelijke keuze. Aandachtspunt is dat meer mensen dat merken en dat het dus steeds drukker wordt bij de laadpunten.

Voor nog betere dekking in Duitsland kun je nog de apps van EnBW en EWE Go downloaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Nova163 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Dat zou ik ook doen.

Fastned zit niet in Oostenrijk en Kroatië. Ionity heeft in Oostenrijk aardige dekking. In Kroatië zie ik 7 Ionity-laders op de kaart. Houdt niet over, maar beter dan niets.
https://www.ionity.eu/network

Dus qua dekking en qua prijs is Ionity een aantrekkelijke keuze. Aandachtspunt is dat meer mensen dat merken en dat het dus steeds drukker wordt bij de laadpunten.

Voor nog betere dekking in Duitsland kun je nog de apps van EnBW en EWE Go downloaden.
Als aanvulling hierop: Van die 7 Ionity laders liggen er maar 2 a 3 echt gunstig voor de Nederlandse vakantieganger. In Istrië waar leeuwendeel Nederlanders verblijft, is er maar 1 en die is vaak heel druk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tommie12 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Eens, tenzij blijkt dat ze onderweg allemaal vol staan zoals ik nu steeds vaker ervaar. Niet hier aan de oostkust van Italië overigens, steeds niet meer dan 1-3 auto’s die laden. Drukste plek tot nu toe was de Brenner pas. Terwijl daar 18 snelladers staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik ben wat aan het spelen met ABRP en ineens valt mijn oog op het feit dat het aantal beschikbare stalls niet meer weergegeven wordt, terwijl ik er bijna zeker van ben dat dit vorig jaar zomer nog wel het geval was. Is er iets veranderd, of ben ik echt abuis ondanks dat ik me herinner op een bepaald moment een SuC eerder genomen te hebben vanwege drukte bij degene die gepland stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
coelho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:27:
Ik ben wat aan het spelen met ABRP en ineens valt mijn oog op het feit dat het aantal beschikbare stalls niet meer weergegeven wordt, terwijl ik er bijna zeker van ben dat dit vorig jaar zomer nog wel het geval was. Is er iets veranderd, of ben ik echt abuis ondanks dat ik me herinner op een bepaald moment een SuC eerder genomen te hebben vanwege drukte bij degene die gepland stond.
Als ik op dit moment in ABRP kijk zie ik het aantal beschikbare stalls nog steeds vermeld worden (op Android-telefoon). In het overzicht met de tussenstops en de route en als ik op de laadplek klik staat daar ook een overzicht van de beschikbare stalls (in dit geval toevallig een Izivia-laadpunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Nova163 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Als ik op dit moment in ABRP kijk zie ik het aantal beschikbare stalls nog steeds vermeld worden (op Android-telefoon). In het overzicht met de tussenstops en de route en als ik op de laadplek klik staat daar ook een overzicht van de beschikbare stalls (in dit geval toevallig een Izivia-laadpunt).
Dank voor het checken. Hier op iPhone zijn die cirkels die bezetting tonen helemaal grijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
coelho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Dank voor het checken. Hier op iPhone zijn die cirkels die bezetting tonen helemaal grijs...
Even de iPhone erbij gepakt, daar werkt het ook gewoon. In de opties staat er onder 'Chargers & Networks' een optie om wel of niet rekening te houden met Charger availability. Misschien helpt aan- of uitvinken? En ik neem aan dat je andere laadpunten hebt bekeken, dat het niet aan een weggevallen verbinding van dat ene punt ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Nova163 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Even de iPhone erbij gepakt, daar werkt het ook gewoon. In de opties staat er onder 'Chargers & Networks' een optie om wel of niet rekening te houden met Charger availability. Misschien helpt aan- of uitvinken? En ik neem aan dat je andere laadpunten hebt bekeken, dat het niet aan een weggevallen verbinding van dat ene punt ligt?
Stuk voor stuk geven ze aan dat de beschikbaarheid 'onbekend' is. Betreffend vinkje staat aan, dus navigatie zou rekening moeten houden met beschikbaarheid, maar ook uit zetten geeft geen verschil. Ik zie ook geen beschikbaarheid van de laders bij mij in de buurt, dus het lijkt erop dat het ook niks te maken heeft met afstand tot de lader.

Pas na uitloggen zie ik beschikbaarheid. Wanneer ik weer inlog, is deze verdwenen. Ik heb de betaalde versie en de 'automatische instellingen' switch staat aan, dus mijn auto wordt uitgelezen, het weer wordt meegenomen enz.

edit: Ik zie beschikbaarheid van bijvoorbeeld ionity, fastned wel, alleen bij Tesla is alles grijs...

[ Voor 4% gewijzigd door coelho op 16-06-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
coelho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:14:
[...]
edit: Ik zie beschikbaarheid van bijvoorbeeld ionity, fastned wel, alleen bij Tesla is alles grijs...
Hier ook alles grijs bij Tesla, was dat niet zo? Kan het mij niet meer herinneren... Op de website van Tesla zie ik ook geen beschikbaarheid, in de app wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-06 19:14
Azqi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Als aanvulling hierop: Van die 7 Ionity laders liggen er maar 2 a 3 echt gunstig voor de Nederlandse vakantieganger. In Istrië waar leeuwendeel Nederlanders verblijft, is er maar 1 en die is vaak heel druk.
Ik ben vorig jaar in Istrie geweest met de Polestar 2. Laatste stop voor ons was in Koper met veel Tesla Superchargers. In Pula kwamen we toen met 50% aan. Plaatselijk heb ik bij de Lidl met 50kw geladen. Zoveel rijd je daar toch niet. Ik had de Ionity stall zelf ook als Holy grill aangemerkt vanwege de weinige laders. Eindstand.... Niet gebruikt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Laatst online: 20:58
RigolleM schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:36:
[...]

Hier ook alles grijs bij Tesla, was dat niet zo? Kan het mij niet meer herinneren... Op de website van Tesla zie ik ook geen beschikbaarheid, in de app wel.
Sinds een tijdje inderdaad geen beschikbaarheid meer te zien in ABRP vwb Tesla (Android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07:02

* ANWB
* Shell Recharge
* Green choice
* Tesla app
* Ionity app

Altijd handig om (gratis) passen of apps te hebben van meerdere aanbieders. Tip is om een abonnement van Ionity te nemen (duurste abo, betaal je het meest lage tarief; is per maand opzegbaar én kosten heb je er met één laadbeurt al uit). Probeer op je reis zoveel mogelijk te laden bij Ionity en laadt bij een alternatief als dit niet mogelijk of onverhoopt te druk is.

Zelf tweemaal naar Praag geweest en enkel van Ionity gebruik gemaakt, in DLD prima dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox

* ANWB
* Shell Recharge
* Green choice
* Tesla app
* Ionity app

Volgens mij hebben we dezelfde auto (Elroq 60), dus ik kan je een beetje meenemen in mijn trip van afgelopen 2.5 week. We zijn naar het zuiden van Istrie in Kroatie gereden. Ik heb eenvoudigweg een Ionity Power abbo genomen. De twee backup passen voor Duitsland onderweg waren Ewe Go (62 cent bij enorm veel snelladers of 52 cent bij hun eigen palen) en EnbW.

Uiteindelijk bijna alles bij Ionity geladen. 2x bij Ewe Go en 1x bij EnbW (dit was meer luiheid, Ionity was nog 10 min extra rijden). De Ionity bij Koper kan wel wat drukker worden op de route naar Istrie denk ik, backup kan daar Tesla zijn. Je kunt ook nog OneCharge van Petrol installeren (twee apps, een in Slovenië en eentje in Kroatië). Deze tarieven leken dynamisch, soms waren ze 40 cent en soms waren ze 70 cent in de app, maar ik heb ze niet nodig gehad uiteindelijk. Deze waren vaak aanwezig aan de snelweg.

Je kunt in de Skoda navigatie eenvoudig de voorgestelde laadstops vervangen door Ionity door op de laadstop te klikken, meer laadopties te drukken, het Ionity filter aan te zetten en dan te zoeken. Dit werkt erg eenvoudig.

Uiteindelijk was de hele trip:
1. 3351 km
2. 41.54 uur gereden
3. Verbruik 18.8 kWh/100km
4. Gemiddelde snelheid 80 km/h (in Duitsland wel aardig doorgereden 130 - 140 km/u), maar de lokale tripjes halen het gemiddelde naar beneden)

AC Geladen:
106 kWh (verschillende tarieven, ook gratis op bestemming)

DC Geladen:
458 kWh. Waarvan:
€ 168,08 bij Ionity
€ 12,55 bij EnbW
€ 17,65 bij Ewe Go

Gemiddeld dus 0,43 per kWh.

Als je van plan bent om je Anwb pas overal te gebruiken dan kom je waarschijnlijk bijna 2x zo duur uit.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.