Ik heb zelf de Elroq 85 gekocht met de 77 kWh (netto) accu en 580 km WLTP. Goedkoper dan de Enyaq.Tieske88 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:36:
Ik ben bezig met het uitzoeken van een nieuwe leaseauto en ben even opzoek naar wat ervaringen.
Op dit moment zitten we te twijfelen tussen de Ford Capri Select (600+ WLTP) en de Enyaq Coupé 60 Selection (440+ WLTP). In eerste instantie alleen gekeken naar 550+ range auto's maar met een wat kleiner accupakket kun je toch wel wat leukers samenstelen. In Nederland moet dit prima kunnen maar met name voor de zomervakanties zit wat angst.
Volgend jaar gaan we met een (grote) familietent dus er gaan een bagagewagen mee (bijvoorbeeld een Anssems GTB 750 VT1 (bak 1,3m breed en totaal 1,4m hoog). Tot op heden gaan we met een ICE en delen we onze reis (onderste helft Frankrijk) eigenlijk altijd in stukken van max 2 a 2,5 uur (daarna korte (toiletbezoek en bestuurderswissel) of lange (ook nog wat eten en stukje wandelen) stop). Echter de kinderen komen nu uit de luiers dus ik vermoed dat alle stops wat langer gaan worden.
Nu is de grote vraag: is de kleinere accu van de coupé voldoende om op deze wijze op onze bestemming te komen: stukjes van 2 a 2,5 uur met een bagagewagen en een rustmomentje van 30 minuten waarbij ik wel enigszins zou willen doorrijden met de bagagewagen (zeg 110 km/u)?
Excuses, dit was ook niet richting @Zjanzjak , maar richting @Tommie12Holzschuh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:38:
[...]
Ik heb nergens gelezen dat hij/zij dit niet doet. Hier staat de CC meestal op 110, beetje pedaal omlaag om even langs te gaan is meestal wel de oplossing.
Groter probleem is dat niemand om zich heen kijkt of vooruit kijkt. Niet diegene die langzamer inhaalt dan de meeste mensen op de linkerrijstrook waardoor die in de ankers moeten.
Of die sjappie die meent sneller dan de max te moeten rijden en vol in de ankers moet ipv eerder van het pedaal te gaan.
Volgens mij wilde degene die de vraag stelde een auto huren in plaats van kopen.Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Ik heb zelf de Elroq 85 gekocht met de 77 kWh (netto) accu en 580 km WLTP. Goedkoper dan de Enyaq.
Dat kan qua kosten een heel ander verhaal zijn natuurlijk.
Maar ik denk dat als mensen al langer een EV rijden dat ze ook gewoon met een kleinere accu zich heel comfortabel voelen. Tenzij je natuurlijk een hele onzuinige auto rijd.
De elektrische auto's van skoda zijn niet zuinig met energie, maar het kan slechter. Volgens mij kun je die ook gewoon best goed rijden met een kleinere accu, tenzij je echt flink door wil rijden in Duitsland. Maar dan heb je met een grotere accu ook vrij snel een probleem met de actieradius.
Eigenlijk raar dat ze vanuit VAG nog geen skoda versie maken van de ID7, want dat is wel weer een hele zuinige auto.Die komt er volgens mij wel aan, overigens.
Je verhaal klopt niet helaas. De Elroq 85 heeft de VW APP550 motor (286 pk, 545 Nm) en is juist heel erg zuinig met energie. Deze motor wordt ook in de ID7 gebruikt en in de Q4.fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:50:
[...]
Volgens mij wilde degene die de vraag stelde een auto huren in plaats van kopen.
Dat kan qua kosten een heel ander verhaal zijn natuurlijk.
Maar ik denk dat als mensen al langer een EV rijden dat ze ook gewoon met een kleinere accu zich heel comfortabel voelen. Tenzij je natuurlijk een hele onzuinige auto rijd.
De elektrische auto's van skoda zijn niet zuinig met energie, maar het kan slechter. Volgens mij kun je die ook gewoon best goed rijden met een kleinere accu, tenzij je echt flink door wil rijden in Duitsland. Maar dan heb je met een grotere accu ook vrij snel een probleem met de actieradius.
Eigenlijk raar dat ze vanuit VAG nog geen skoda versie maken van de ID7, want dat is wel weer een hele zuinige auto.Die komt er volgens mij wel aan, overigens.
Pindakaas en hagelslag en vergeet de aardappels niet etc…cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:30:
[...]
[...]
Waar heb je de kinderen toen gelaten????
En wtf neem je allemaal mee op vakantie???
Mijn verhaal klopt zeker wel, zowel qua efficientie als huurauto/koopauto vergelijk. Efficientie heeft niet alleen met de aandrijflijn te maken. Mijn vorige EV had een hele zuinige aandrijflijn, maar was totaal onzuinig in gebruik.Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Je verhaal klopt niet helaas. De Elroq 85 heeft de VW APP550 motor (286 pk, 545 Nm) en is juist heel erg zuinig met energie. Deze motor wordt ook in de ID7 gebruikt en in de Q4.
De Skoda's zijn gewoon heel onzuinig in gebruik. Dat zal voornamelijk door de vorm van de carrosserie komen.
Ik vermoed dat die nieuwe Skoda Combi EV wel een stuk zuiniger wordt als deze ongeveer dezelfde vorm krijgt als de ID7.
[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 05-06-2025 12:42 ]
Ok dus 580 km WLTP met 77 kWh noemt u onzuinig? Echt? Ik verbruik met 80% snelweg ca. 15,1 kWh/100 km en ik vind dat prima.fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:41:
[...]
Mijn verhaal klopt zeker wel, zowel qua efficientie als huurauto/koopauto vergelijk. Efficientie heeft niet alleen met de aandrijflijn te maken. Mijn vorige EV had een hele zuinige aandrijflijn, maar was totaal onzuinig in gebruik.
De Skoda's zijn gewoon heel onzuinig in gebruik. Dat zal voornamelijk door de vorm van de carrosserie komen.
Ik vermoed dat die nieuwe Skoda Combi EV wel een stuk zuiniger wordt als deze ongeveer dezelfde vorm krijgt als de ID7.
Dat is niet bijzonder zuinig nee met 100km/h. Een ID7 is echt een heel stuk zuiniger. Vergelijkbaar met de EQS en de EQA van Mercedes. De Tesla's zitten iets daaronder qua efficientie. De rest zit daar flink boven.Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:43:
[...]
Ok dus 580 km WLTP met 77 kWh noemt u onzuinig? Echt? Ik verbruik met 80% snelweg ca. 15,1 kWh/100 km en ik vind dat prima.
De Chinezen komen er wel aan. Die doen dat ook steeds beter.
Ik lees op de VW website een WLTP (voor deze APP550 motor) van 614 km gecombineerd en dat is voor de Elroq 85 dus 580 km....nou, nou, is dat nu "een heel stuk zuiniger" ??fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:46:
[...]
Dat is niet bijzonder zuinig nee met 100km/h. Een ID7 is echt een heel stuk zuiniger. Vergelijkbaar met de EQS en de EQA van Mercedes. De Tesla's zitten iets daaronder qua efficientie. De rest zit daar flink boven.
De Chinezen komen er wel aan. Die doen dat ook steeds beter.
De range van een auto heeft toch wel wat impact op een "lange rit".ASW1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:00:
Mag dit gebabbel over VW's in een ander topic?
Voor mij is de keuze van de auto voor een bepaald gebruik wel relevanter bij een EV dan bij een benzineauto.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Na drie weken door Frankrijk en Baskenland rijden terug in Nederland. Vooral geladen bij Tesla Superchargers, twee keer bij iCharge, wanneer het zo uit kwam (in de buurt van Giverney, tuinen van Monet en bij Arras) , en een keer moeten laden in de nacht op straat in Bedous.
In Baskenland een paar keer bij Iberdola, via hun app. Accepteren alleen adressen in Spanje. Stap overslaan bij aan maken account. Wanneer de account bestaat, kan je betaal gegevens alsnog opgeven. Voor de facturen heb je dan weer wel een Spaans adres nodig (?) maar daarvoor nam ik dan maar het logeeradres. Je kan ook een soort bonnetje krijgen.
Tesla laders eigenlijk altijd voldoende beschikbaar, ook in de drukke uren (maar je, voorseizoen), soms meer dan 20 stalls voor ons alleen. Bij Lille geladen bij Lesquin, let op dat de laders bij Novotel staan, gelijk rechts op de rotonde, rechts na de afrit. Op weg naar Brive ligt Saint-Pardoux-l’Ortigier aan de oude weg, bij de ene afrit eraf, de volgende erop. Helaas was het hotel gesloten, aar de toiletten bereikbaar. Bij de E.Leclerc megastore, Albi, waren de laders onder zonnepanelen, maar de restaurants een eind lopen. Bij Aurillac een klein aantal laders bij een modern, maar vooral leeg winkelcentrum. Opgeleverd na covid… SC Chartres ligt bij de autoweg, bij een formule hotel, maar geen winkels.
Bij Langon zit er bij de winkels een formule restaurant met zo veel je kan eten voor de lunch 14,50 en diner 18,50 Je betaalt extra voor je drankjes en de - veel keus - deserts. Heel druk bezocht.
In Baskenland is Tesla bij de meeste grote steden, aan de rand in een industriegebied, bij de autoweg maar wel vaak ook winkels (San Sebastian, Bilbao - wel erg ver van de winkels, maar dan weer overdekt, Vittoria Gasteiz.) Let op dat in Logrono de stalls in het winkelcentrum zitten en alleen overdag beschikbaar en niet op zondag. Uitwijken naar Iberdola.
Supercharger bij Vierzon is een aanrader (we stoppen hier vaak): naast hotels en diverse restaurants een eigen ruimte met kookplaat, magnetron en kinderspeelhoek. En op de splitsing van autowegen. En de meeste laders ook onder zonnepanelen, in de schaduw, behalve de allernieuwste.
Niet steeds de Autoroute genomen, leuker rijden en je bespaart dubbel: kWh en tol. Het beste stuk vind ik ten zuiden van Orleans: N2020, parallel aan de autoweg (van en naar Vierzon). Weinig plaatsen. De voormalige N21, Limoges - Perigeux is ook een fijne weg. We zijn ook door de Armagnac streek gereden, maar daar weer veel dorpjes en tegenwoordig overal 30km speed bumps.
En, 2 kWh gratis bij Carrefour, na 20 minuten proberen om een beveiligingsprobleem heen te komen - de website wilde niet vanuit de betaal app geopend worden, na de betaling.
In totaal ca 760 kWh en 4750 km, ongeveer 16kWh per 100 km (Kona 2020, nieuwe zomerbanden, Michelen) . Wel op de heen (120 km/h) en op de terugweg (130 km/h op de autowegen) meewind. En dat kan ik merken in het verbruik.
In Baskenland een paar keer bij Iberdola, via hun app. Accepteren alleen adressen in Spanje. Stap overslaan bij aan maken account. Wanneer de account bestaat, kan je betaal gegevens alsnog opgeven. Voor de facturen heb je dan weer wel een Spaans adres nodig (?) maar daarvoor nam ik dan maar het logeeradres. Je kan ook een soort bonnetje krijgen.
Tesla laders eigenlijk altijd voldoende beschikbaar, ook in de drukke uren (maar je, voorseizoen), soms meer dan 20 stalls voor ons alleen. Bij Lille geladen bij Lesquin, let op dat de laders bij Novotel staan, gelijk rechts op de rotonde, rechts na de afrit. Op weg naar Brive ligt Saint-Pardoux-l’Ortigier aan de oude weg, bij de ene afrit eraf, de volgende erop. Helaas was het hotel gesloten, aar de toiletten bereikbaar. Bij de E.Leclerc megastore, Albi, waren de laders onder zonnepanelen, maar de restaurants een eind lopen. Bij Aurillac een klein aantal laders bij een modern, maar vooral leeg winkelcentrum. Opgeleverd na covid… SC Chartres ligt bij de autoweg, bij een formule hotel, maar geen winkels.
Bij Langon zit er bij de winkels een formule restaurant met zo veel je kan eten voor de lunch 14,50 en diner 18,50 Je betaalt extra voor je drankjes en de - veel keus - deserts. Heel druk bezocht.
In Baskenland is Tesla bij de meeste grote steden, aan de rand in een industriegebied, bij de autoweg maar wel vaak ook winkels (San Sebastian, Bilbao - wel erg ver van de winkels, maar dan weer overdekt, Vittoria Gasteiz.) Let op dat in Logrono de stalls in het winkelcentrum zitten en alleen overdag beschikbaar en niet op zondag. Uitwijken naar Iberdola.
Supercharger bij Vierzon is een aanrader (we stoppen hier vaak): naast hotels en diverse restaurants een eigen ruimte met kookplaat, magnetron en kinderspeelhoek. En op de splitsing van autowegen. En de meeste laders ook onder zonnepanelen, in de schaduw, behalve de allernieuwste.
Niet steeds de Autoroute genomen, leuker rijden en je bespaart dubbel: kWh en tol. Het beste stuk vind ik ten zuiden van Orleans: N2020, parallel aan de autoweg (van en naar Vierzon). Weinig plaatsen. De voormalige N21, Limoges - Perigeux is ook een fijne weg. We zijn ook door de Armagnac streek gereden, maar daar weer veel dorpjes en tegenwoordig overal 30km speed bumps.
En, 2 kWh gratis bij Carrefour, na 20 minuten proberen om een beveiligingsprobleem heen te komen - de website wilde niet vanuit de betaal app geopend worden, na de betaling.
In totaal ca 760 kWh en 4750 km, ongeveer 16kWh per 100 km (Kona 2020, nieuwe zomerbanden, Michelen) . Wel op de heen (120 km/h) en op de terugweg (130 km/h op de autowegen) meewind. En dat kan ik merken in het verbruik.
'De inhaalmanoeuvre moet zo kort mogelijk zijn en niet langer duren dan noodzakelijk' is natuurlijk wel interpretabel. Dat het misschien vervelend is, is wat anders dan hinderlijk.cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:21:
Dus inhalen met 100km/u als de Vmax hoger is, is wel hinderlijk, je bent dan niet bezig om de inhaalactie zo kort mogelijk te houden.
Beetje gas bijgeven is dan voor het overige verkeer wel zo vriendelijk.
Hinderlijk neigt meer naar opzettelijk namelijk en daar is geen sprake van in dit geval. Je gaat in geen 10 miljoen miljard jaar een boete krijgen omdat je met 100 inhaalt op een 130 weg terwijl er verkeer achter je zit.
Uiteraard kan men vriendelijk zijn en wat gas bijgeven (mits veilig) maar het is echt geen verplichting als je met 100 per uur inhaalt en dan te versnellen naar Vmax zoals je tracht te zeggen met 'De inhaalmanoeuvre moet zo kort mogelijk zijn en niet langer duren dan noodzakelijk'.
Mijn insteek ook altijd (in/naar Frankrijk) maar heel soms lastig omdat er geen toilet beschikbaar is.Jan Lelie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:57:
Vooral geladen bij Tesla Superchargers, twee keer bij iCharge, wanneer het zo uit kwam (in de buurt van Giverney, tuinen van Monet en bij Arras) , en een keer moeten laden in de nacht op straat in Bedous.
Bedoel je trouwens met iCharge IECharge? IECharge is vaak stukken goedkoper maar zou ik dan meer gebruiken als ik lokaal ben/blijf want staat vaak in the middle of nowhere.
Herkenbaar, heb eind maart hetzelfde gedaan, besparing is leuk meegenomen maar mij ging het vooral om het leukere rijden, vond het ook tig keer relaxter rijden dan over/op de tolwegen.Jan Lelie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:57:
Niet steeds de Autoroute genomen, leuker rijden en je bespaart dubbel: kWh en tol.
Haha omdat dit de eerste keer was om te gaan testen (en we geen dakkoffer/trekhaakkoffer of karretje hebben) zijn we bewust een weekje in de buurt gebleven en dus met 2 auto's gegaan.cOOlrUnnINgs schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:30:
[...]
[...]
Waar heb je de kinderen toen gelaten????
En wtf neem je allemaal mee op vakantie???
Maar zoals gezegd gaan we met een mooie gezinstent (Falco Steenarend 5800) en toen we die (2e hands) gingen ophalen lag de kofferbak al aardig vol met de tent incl bijbehoren:
:strip_exif()/f/image/r8dc0OUPnsKzIPhu7YwzgM8i.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je dan bedenkt wat je allemaal nog meer nodig hebt:
Kinderwagen
Tafel
2 klapstoelen
2 invouwbare kinderstoelen
4 Self inflateble slaapmatjes
4 warme slaapzakken met 2 kussentjes
Koelkastje
2 pits kooktoestelletje met gastankje
Kastje (eerst vond ik dit overdereven maar ben wel blij dat we daarmee enigszins orde konden scheppen)
Kinderspullen: klein beetje speelgoed, luiers, potje, boekje, knuffels, fles (met warmer),
pannen, bestek, borden, bekers, bakjes, snijplankje, messen, etc
Kleding voor 4 (incl. warme/koude kleding als je geen garantie op warm weer heb)
Handdoeken, theedoeken, afwasspullen
Klein grut zoals lamp, hamer, oplader, elektrakabel, waslijn, stoffer en blik, aeropress, waterkoker,
Toiletspullen voor 4
En allerlei ander spul wat ik nog vergeet (zie anders ook https://www.kampeermeneer.nl/paklijst-kamperen/)
Hadden we wat zaken bij die we de volgende keer thuislaten: zeker. Maar we misten ook nog het e.e.a. Ook heeft niet alles per se de kleinste pakmaat maar als je daar naartoe wil dan kost dat ook een flinke duit.
Voor ons lijkt een trekhaakkoffer van 400liter dus niet te volstaan, vandaar mijn vraag hier.
Misschien moet ik hem anders stellen:
Als we met een kleinere accu op vakantie gaan met een bagagewagen, wat zijn dan de aanpassingen die we moeten maken t.o.v. onze "normale" reisroutine?
Dan zul je waarschijnlijk vaker moeten laden, en misschien soms afkoppelen om te kunnen laden.Tieske88 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:14:
Als we met een kleinere accu op vakantie gaan met een bagagewagen, wat zijn dan de aanpassingen die we moeten maken t.o.v. onze "normale" reisroutine?
Ga er van uit dat je steeds van 80 naar 10% rijdt, dan neem je dus 70% van de accucapaciteit en daarmee kun je zelf uitrekenen met het verbruik hoe ver je gaat komen.
Als je echt aankoopadvies wilt in de zin van moet ik auto X of Y kopen dan moet je een eigen topic starten.
[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 05-06-2025 21:03 ]
De combinatie van de plaats van de laadpoort van de Kia Niro en de lengte van de Tesla laadkabels geeft (bij sommige?) Tesla laadpunten een uitdaging want dan moet heel dicht op de laadpaal gaan staan (rechts naast het rechtervoorwiel).tim.w schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:13:
Aangezien de levering van mijn bestelde Model Y langer gaat duren ga ik 'genoodzaakt' met een geleende Kia E Niro uit 2020 op vakantie naar Italië.
Op basis van reviews is me opgevallen dat hij geen ster is in snelladen maar tot 75% is het te doen. Verder wil ik vooral gebruik maken van ABRP en heb ik een maand abonnement bij Tesla afgesloten om te laden.
Zijn er verder zaken waar ik specifiek rekening mee moet houden? Dien je de accu ook voor te verwarmen voor het snelladen?
Het past net, maar echt handig is anders.
Zoek eens op CW waarde van de elroq. Die scoort enorm slecht in vergelijking met andere auto's.Elroq85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:59:
[...]
Ik lees op de VW website een WLTP (voor deze APP550 motor) van 614 km gecombineerd en dat is voor de Elroq 85 dus 580 km....nou, nou, is dat nu "een heel stuk zuiniger" ??
Het is net zoals de enyaq gewoon een hele onzuinige auto. De Enyaq coupe is trouwens wel een stuk zuiniger, puur door de vorm.
Inderdaad. Als het ergens thuishoort dan is het hier wel.Tommie12 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:40:
[...]
De range van een auto heeft toch wel wat impact op een "lange rit".
Voor mij is de keuze van de auto voor een bepaald gebruik wel relevanter bij een EV dan bij een benzineauto.
Juist de efficiëntie (CW waarde) is iets wat veel uitmaakt op een lange reis. Op korte stukken spelen juist weer hele andere dingen die energie kunnen slurpen.
Een grotere accu betekent langer laden. Dat icm met een onzuinige auto betekent dat je langer onderweg bent dan een zuinige auto met een kleinere accu.
[ Voor 12% gewijzigd door fisherman op 05-06-2025 22:10 ]
Goede tip van je om het even op te zoeken.fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:06:
[...]
Zoek eens op CW waarde van de elroq. Die scoort enorm slecht in vergelijking met andere auto's.
Het is net zoals de enyaq gewoon een hele onzuinige auto. De Enyaq coupe is trouwens wel een stuk zuiniger, puur door de vorm.
De cw-waarde van een Skoda Elroq is 0,26 en dat is een prima waarde voor zo'n model.
Porsche Macan electric scoort bijvoorbeeld 0,25.
Allebei mooie waarden, in aanmerking genomen dat het ook nog _mooie_ auto's moeten zijn.
Dat "enorm slecht" valt dus "enorm mee".
Nee, deze specifieke discussies over Cw waardes en accu's van specifieke automodellen discussie hoort hier niet thuis, lees de topicwaarschuwing onderaan deze pagina.fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:09:
[...]
Inderdaad. Als het ergens thuishoort dan is het hier wel.
Een grotere accu betekent doorgaans ook sneller laden en een groter deel (in kWh) in het gunstigere deel van de curve.
Dat compenseert het voor de kWh’s die erin gaan.
Je hoeft niet perse tot 80% te laden met een grotere accu, maar dan kan naar verhouding bijvoorbeeld 60% ook voldoende zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Puppetmaster op 05-06-2025 22:27 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dat zijn slechte waarden inderdaad tov van de echte zuinige auto's.BBBvB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Goede tip van je om het even op te zoeken.
De cw-waarde van een Skoda Elroq is 0,26 en dat is een prima waarde voor zo'n model.
Allebei mooie waarden, in aanmerking genomen dat het ook nog _mooie_ auto's moeten zijn.
Zuinige auto's scoren 0.23 en lager.
[ Voor 3% gewijzigd door fisherman op 05-06-2025 23:07 ]
Niet iedere auto met een grote accu laadt sneller. De meeste laden helemaal niet eens sneller dan de kleinere accu's en als het is, is het vaak niet in verhouding met de grootte van de accu. Een grotere accu moet dus doorgaans langer laden waardoor je langer onderweg bent met een onzuinigere auto op een lange reis.Puppetmaster schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Een grotere accu betekent doorgaans ook sneller laden en een groter deel (in kWh) in het gunstigere deel van de curve.
Dat compenseert het voor de kWh’s die erin gaan.
Je hoeft niet perse tot 80% te laden met een grotere accu, maar dan kan naar verhouding bijvoorbeeld 60% ook voldoende zijn.
Ik lees daar niet dat je het niet mag hebben over CW waarden.ASW1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Nee, deze specifieke discussies over Cw waardes en accu's van specifieke automodellen discussie hoort hier niet thuis, lees de topicwaarschuwing onderaan deze pagina.
Laatste dagen even een korte zakelijke trip naar de UK gemaakt. Heen met de ferry van Duinkerken naar Dover, en terug van Dover naar Calais
Ik was nog nooit met de EV naar het eiland geweest, dus ik was best benieuwd naar de infrastructuur. Ik zat in de buurt van Londen en Coventry, en daar zijn laadstations genoeg. Ik rijd zakelijk een lease Polestar 2 MY2025 LRSM en die heeft gewoon een prima rijbereik en laad ook snel. Prima auto voor de wat langere trips.
Athlon verstrek een laaddruppel van Deftpower, en die heeft normaal gesproken een prima dekking. Maar in de UK viel het me toch wat tegen. Er zijn veel merken snelladers die niet ondersteund worden.
Ik heb in de UK geladen bij Ionity en bij Shell, en op de terugweg in Belgie nog een keer bij Allego.
Al met al geen enkel probleem.
Ik was nog nooit met de EV naar het eiland geweest, dus ik was best benieuwd naar de infrastructuur. Ik zat in de buurt van Londen en Coventry, en daar zijn laadstations genoeg. Ik rijd zakelijk een lease Polestar 2 MY2025 LRSM en die heeft gewoon een prima rijbereik en laad ook snel. Prima auto voor de wat langere trips.
Athlon verstrek een laaddruppel van Deftpower, en die heeft normaal gesproken een prima dekking. Maar in de UK viel het me toch wat tegen. Er zijn veel merken snelladers die niet ondersteund worden.
Ik heb in de UK geladen bij Ionity en bij Shell, en op de terugweg in Belgie nog een keer bij Allego.
Sowieso is elke discussie over verbruik en zuinigheid vrij kansloos. Want... Het verbruik van de boordcomputer is nooit gelijk aan het daadwerkelijk verbruik. Elk merk heeft zijn eigen regels wat betreft het sommetje dat gebruikt wordt voor de boordcomputer. Dus die cijfers zeggen echt helemaal niks. Dan kun je gaan rekenen met elke kWh die vanuit je paal de wagen in gaat en dan het jaar rond. Maar de een gaat op vakantie met een aanhanger, de ander rijd 80% snelweg, de ander alleen maar binnendoor en heeft zijn banden (winter/zomer/vierseizoenen?) bol staan om rolweerstand te verminderen. Jaarcijfers zeggen dus ook helemaal niks. Elke laadpaal heeft ook zijn eigen meetafwijking en dan laden ook nog eens vrij weinig mensen altijd bij dezelfde paal. Dan heeft elke lader en wagen ook nog verschillen in efficiënte per vermogen en AC/DC.
Net als dat cw-waardes iets zeggen over de luchtweerstand, maar helemaal niets over de efficiënte van de aandrijving e.d..
Dus als je graag wagens wilt vergelijken, dan kom je er echt niet met een simpele 'ik verbruik maar 14 kWh per 100 kilometer'. Er is een reden dat er een WLTP is, zodat je kunt vergelijken op exact dezelfde omstandigheden. Maar dat zegt dan ook echt alleen wat over exact die omstandigheden.
Net als dat cw-waardes iets zeggen over de luchtweerstand, maar helemaal niets over de efficiënte van de aandrijving e.d..
Dus als je graag wagens wilt vergelijken, dan kom je er echt niet met een simpele 'ik verbruik maar 14 kWh per 100 kilometer'. Er is een reden dat er een WLTP is, zodat je kunt vergelijken op exact dezelfde omstandigheden. Maar dat zegt dan ook echt alleen wat over exact die omstandigheden.
Ik ga deze zomer de oversteek maken, dacht eerst aan de eurotunnel, dat hebben we al vaker gedaan maar is eigenlijk best vervelend qua reiservaring. Sta liever even op het dek van een ferry voor een echte rijpauze denk ik, hoe zijn de ferries bevallen en heb je de tunnel ook overwogen?El Pollo Diablo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:25:
Laatste dagen even een korte zakelijke trip naar de UK gemaakt. Heen met de ferry van Duinkerken naar Dover, en terug van Dover naar Calais
Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing omdat je daar sowieso een verplichte pauze hebt, dus daar laden scheelt ons tijd. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliteiten hij de ferries niet zijn.
Na het inchecken voor een ferry heb je meestal niks meer dan een lange wachtrij, wat vieze toiletten en een snoep en drankwinkel. Ik heb het nog niet dikwijls gezien dat je dan nog kan laden, dat moet je voor of nadien doen.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Ik ga deze zomer de oversteek maken, dacht eerst aan de eurotunnel, dat hebben we al vaker gedaan maar is eigenlijk best vervelend qua reiservaring. Sta liever even op het dek van een ferry voor een echte rijpauze denk ik, hoe zijn de ferries bevallen en heb je de tunnel ook overwogen?
Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliter hij de ferries niet zijn.
Ik weet er het fijne niet van maar P&O Ferries heeft op sommige van hun schepen laadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Ik ga deze zomer de oversteek maken, dacht eerst aan de eurotunnel, dat hebben we al vaker gedaan maar is eigenlijk best vervelend qua reiservaring. Sta liever even op het dek van een ferry voor een echte rijpauze denk ik, hoe zijn de ferries bevallen en heb je de tunnel ook overwogen?
Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliter hij de ferries niet zijn.
https://www.pofreight.com...ervice/plug-in-facilities
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Die "fisherman" weet echt niet waar hij over praatBBBvB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:22:
[...]
Goede tip van je om het even op te zoeken.
Ja, op de langere trajecten zoals Kiel-Gothenburg of Cherbourg-Dublinbert pit schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Ik weet er het fijne niet van maar P&O Ferries heeft op sommige van hun schepen laadpunten voor elektrische voertuigen geïnstalleerd.
https://www.pofreight.com...ervice/plug-in-facilities
Je betaalt dan iets van 15-25€, maat je auto wordt geladen met stroom uit zware petroleum.
De milieufee houdt daar niet van.
Je moet daarvoor natuurlijk niet verschillende merken/platforms met elkaar gaan vergelijken.fisherman schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:10:
[...]
Niet iedere auto met een grote accu laadt sneller.
Binnen een merk/model/platform zie je bijna altijd dat de grotere versie van de accu sneller kan laden dan de kleinere, omdat ze meer cellen/units hebben om de stroom over te verdelen.
In dit voorbeeld was het MEB platform: 3 formaten met oplopende laadsnelheden.
Bij het PPE platform ook, bij Mercedes EQE/EQS idem. Bij Tesla model 3/Y door formaat icm chemie verschil.
Binnen die modellen/platforms is de trend duidelijk: grotere accu = sneller laden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik heb net even de parkeerterreinen bij de ferries afgezocht, maar zowel bij Calais als Duinkerken geen snellader te vinden. Denk dat het dan toch de tunnel wordt omdat we daar sowieso moeten wachten.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:26:
[...]
Na het inchecken voor een ferry heb je meestal niks meer dan een lange wachtrij, wat vieze toiletten en een snoep en drankwinkel. Ik heb het nog niet dikwijls gezien dat je dan nog kan laden, dat moet je voor of nadien doen.
Krijg de indruk dat de ferries tegenwoordig vooral cargo zijn, wat sowieso een matiger ervaring is dan passagiersferries.
Ferry over het kanaal is idd vooral cargo, de meeste passagiers met auto nemen de tunnel want goedkoper, sneller en minder weersafhankelijk.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:04:
[...]
Ik heb net even de parkeerterreinen bij de ferries afgezocht, maar zowel bij Calais als Duinkerken geen snellader te vinden. Denk dat het dan toch de tunnel wordt omdat we daar sowieso moeten wachten.
Krijg de indruk dat de ferries tegenwoordig vooral cargo zijn, wat sowieso een matiger ervaring is dan passagiersferries.
Ik dacht dat je daar ook even kon snelladen als je aan de tax free staat en nog even moet wachten tot je met de auto de trein op mag.
Ik denk dat het kleine beetje stroom wat geladen wordt door elektrische auto's verwaarloosbaar is t.o.v. wat er aan zware petroleum gebruikt wordt om die boot vooruit te krijgen.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:37:
[...]
Ja, op de langere trajecten zoals Kiel-Gothenburg of Cherbourg-Dublin
Je betaalt dan iets van 15-25€, maat je auto wordt geladen met stroom uit zware petroleum.
De milieufee houdt daar niet van.
Zo geraak je nergens.cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:09:
[...]
Ik denk dat het kleine beetje stroom wat geladen wordt door elektrische auto's verwaarloosbaar is t.o.v. wat er aan zware petroleum gebruikt wordt om die boot vooruit te krijgen.
Elke liter die je kan besparen telt.
Jouw ene auto betekent ook niks tov al die boten die wereldwijd rond varen.
Er staan daar 8 Engie snelladers en 8 Tesla snelladers dus dat is ideaal, je staat daar sowieso 30-60 minuten te wachten voordat je je trein op kunt.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:07:
[...]
Ik dacht dat je daar ook even kon snelladen als je aan de tax free staat en nog even moet wachten tot je met de auto de trein op mag.
Zeker wel. Jij hebt gewoon een hele onzuinige auto. Maakt verder niet uit, maar je moet niet doen alsof je weet waarover je praatElroq85 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Die "fisherman" weet echt niet waar hij over praat
Het klopt inderdaad dat bij hetzelfde merk de laadsnelheden voor grotere accu's vaak hoger liggen.Puppetmaster schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:41:
[...]
Je moet daarvoor natuurlijk niet verschillende merken/platforms met elkaar gaan vergelijken.
Binnen een merk/model/platform zie je bijna altijd dat de grotere versie van de accu sneller kan laden dan de kleinere, omdat ze meer cellen/units hebben om de stroom over te verdelen.
In dit voorbeeld was het MEB platform: 3 formaten met oplopende laadsnelheden.
Bij het PPE platform ook, bij Mercedes EQE/EQS idem. Bij Tesla model 3/Y door formaat icm chemie verschil.
Binnen die modellen/platforms is de trend duidelijk: grotere accu = sneller laden.
Maar dat verschilt heel erg per merk. De meeste Europese merken laden langzamer dan concurrenten in andere landen. Bepaalde platformen van Porsche/Audi en Mercedes uitgezonderd, vanwege de 800V techniek natuurlijk.
De vraag is wat je bedoelt met sneller laden.fisherman schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Het klopt inderdaad dat bij hetzelfde merk de laadsnelheden voor grotere accu's vaak hoger liggen.
Maar dat verschilt heel erg per merk. De meeste Europese merken laden langzamer dan concurrenten in andere landen. Bepaalde platformen van Porsche/Audi en Mercedes uitgezonderd, vanwege de 800V techniek natuurlijk.
De tijd tussen 10 en 80% kan voor een grote of kleine batterij hetzelfde zijn, want bij een zelfde celchemie en koelsysteem zou dat dezelfde C waarde opleveren.
Maar bij een zelfde C waarde zal een grotere batterij meer kW kunnen slikken dan een kleine, en als het verbruik niet veel verschilt, dan haal je meer kilometers binnen op dezelfde tijd.
Maar dikwijls hangt een grotere batterij aan een 'dual motor' concept, en is minder zuinig.
Afgelopen twee weken een trip gemaakt naar Zuid-Frankrijk. Het verloopt tegenwoordig allemaal zo soepel dat een reisverslag bijna niet meer nodig is, maar toch een ervaringen die nuttig kunnen zijn.
Heenreis
Vertrokken vanuit regio Utrecht, op weg naar regio Marseille.
Laadstop 1: Fastned Hazeldonk. Twee uur gereden vanwege files, tijd voor een stop. Werkt als een zonnetje, wel duur natuurlijk.
Laadstop 2: Tesla Supercharger in Couvin geprobeerd. Vreemde situatie: de app gaf een wachttijd aan, maar daar aangekomen waren bijna alle laders leeg. Bij het proberen te starten van de laadsessie, timede elk verzoek uit, op meerdere telefoons. Vervelende situatie, maar geen ramp, een paar kilometer verderop zit een Fastned (Couvin), die werkte weer perfect.
In de buurt van Reims overnacht en volgeladen bij de laadpaal bij het hotel.
Vervolgens een Mobilize-abonnement genomen en daarmee de rest van de route geladen bij Ionity-laders. Het zijn allemaal erg mooie aires, ruim opgezet, allerlei aanbod van eten (minimaal een fastfood restaurant, kleine supermarkt en een bakkerij). We hebben wel twee keer moeten wachten (een paar minuten) omdat alle laadpalen bezet waren. Dat was op een vrijdag buiten de vakanties. Belooft niet veel goeds qua laadfiles op zwarte zaterdag...
Issues met Mobilize
Zoals velen hier wilde ik het Mobilize-abonnement gebruiken. Niet zozeer voor de paar euro besparing op abonnementskosten, maar zodat ik kan laden met de pas in plaats van met de app. Overigens is de kWh-prijs van Ionity in Frankrijk met abonnement 33 cent en van Mobilize 35 cent, dus daarmee verdien je de extra kosten van een Ionity-abonnement weer terug.
Aangekomen bij de eerste lader werd de pas geweigerd. Ik heb snel een Ionity-abonnement afgesloten en de sessie daarmee gestart. Toen ik beter keek, bleek dat de Mobilize-pas ondanks eerder gebruik niet meer was gekoppeld aan de app. Vreemd. Weer gekoppeld en bij de tweede lader werkte hij gewoon, maar even later kreeg ik een verzoek om te betalen per e-mail. Mijn mastercard was gewoon nog gekoppeld, dus geen idee wat het issue was. Ik heb hem verwijderd en weer toegevoegd en vervolgens werkte het zonder problemen.
Tip: als je met Mobilize op pad gaat, even controleren of de pas is gekoppeld aan de app en eventueel voor de zekerheid je laadpas weer koppelen.
Ter plaatse
De eigenaar van de AirBNB wilde liever niet dat we daar laadden, dus we hebben een supermarkt gezocht met een snellader. Dat werkt perfect, ik heb geen lading onder de 57% gezien en we hebben geen enkele keer extra lang gewacht na het boodschappen doen. Verder nog een keer in Marseille in de parkeergarage geladen voor 30 cent per kWh, heel netjes.
Terugweg
Zelfde aanpak, Ionity in Frankrijk gebruikt. Allemaal weer mooie laadplekken, behalve die in Troyes. Die zit op een industrieterrein bij een restaurant dat gesloten was en tegenover een soort F1-hotel. Hier kwamen we aan, stond er een vrachtwagen te laden. Hij had het keurig gedaan, maximaal aan de kant geparkeerd, maar blokkeerde toch drie laadplekken. In dit geval geen probleem, we gebruikten de laatste vrije plek, maar ik hoop dat ze vaker speciale plekken gaan creëren voor vrachtwagens (hebben we onderweg al een enkele keer gezien).
Verder een keer geladen bij de McDonalds in Frankrijk. Dat kost 30 cent per kWh. In de ABRP-app zijn deze te vinden als Izivia-laders en ze laden met 150-200 kW.
In België een laatste laadstop bij Tesla, waar de app issues had met niet-ladende pagina's. Al met al kostte het enkele minuten om de sessie te starten. Onderstreept voor mij dat laden met een fysieke pas erg prettig is.
Al met al was het weer erg goed te doen. De laadvoorzieningen zijn perfect, elke air heeft laadplekken.
Edit:
Het verbruik met een Kona 64 kWh uit 2018/19, 125-130 km/u op snelwegen, beide richtingen wind mee: 567 kWh over 3089 km, 184 Wh/km
Heenreis
Vertrokken vanuit regio Utrecht, op weg naar regio Marseille.
Laadstop 1: Fastned Hazeldonk. Twee uur gereden vanwege files, tijd voor een stop. Werkt als een zonnetje, wel duur natuurlijk.
Laadstop 2: Tesla Supercharger in Couvin geprobeerd. Vreemde situatie: de app gaf een wachttijd aan, maar daar aangekomen waren bijna alle laders leeg. Bij het proberen te starten van de laadsessie, timede elk verzoek uit, op meerdere telefoons. Vervelende situatie, maar geen ramp, een paar kilometer verderop zit een Fastned (Couvin), die werkte weer perfect.
In de buurt van Reims overnacht en volgeladen bij de laadpaal bij het hotel.
Vervolgens een Mobilize-abonnement genomen en daarmee de rest van de route geladen bij Ionity-laders. Het zijn allemaal erg mooie aires, ruim opgezet, allerlei aanbod van eten (minimaal een fastfood restaurant, kleine supermarkt en een bakkerij). We hebben wel twee keer moeten wachten (een paar minuten) omdat alle laadpalen bezet waren. Dat was op een vrijdag buiten de vakanties. Belooft niet veel goeds qua laadfiles op zwarte zaterdag...
Issues met Mobilize
Zoals velen hier wilde ik het Mobilize-abonnement gebruiken. Niet zozeer voor de paar euro besparing op abonnementskosten, maar zodat ik kan laden met de pas in plaats van met de app. Overigens is de kWh-prijs van Ionity in Frankrijk met abonnement 33 cent en van Mobilize 35 cent, dus daarmee verdien je de extra kosten van een Ionity-abonnement weer terug.
Aangekomen bij de eerste lader werd de pas geweigerd. Ik heb snel een Ionity-abonnement afgesloten en de sessie daarmee gestart. Toen ik beter keek, bleek dat de Mobilize-pas ondanks eerder gebruik niet meer was gekoppeld aan de app. Vreemd. Weer gekoppeld en bij de tweede lader werkte hij gewoon, maar even later kreeg ik een verzoek om te betalen per e-mail. Mijn mastercard was gewoon nog gekoppeld, dus geen idee wat het issue was. Ik heb hem verwijderd en weer toegevoegd en vervolgens werkte het zonder problemen.
Tip: als je met Mobilize op pad gaat, even controleren of de pas is gekoppeld aan de app en eventueel voor de zekerheid je laadpas weer koppelen.
Ter plaatse
De eigenaar van de AirBNB wilde liever niet dat we daar laadden, dus we hebben een supermarkt gezocht met een snellader. Dat werkt perfect, ik heb geen lading onder de 57% gezien en we hebben geen enkele keer extra lang gewacht na het boodschappen doen. Verder nog een keer in Marseille in de parkeergarage geladen voor 30 cent per kWh, heel netjes.
Terugweg
Zelfde aanpak, Ionity in Frankrijk gebruikt. Allemaal weer mooie laadplekken, behalve die in Troyes. Die zit op een industrieterrein bij een restaurant dat gesloten was en tegenover een soort F1-hotel. Hier kwamen we aan, stond er een vrachtwagen te laden. Hij had het keurig gedaan, maximaal aan de kant geparkeerd, maar blokkeerde toch drie laadplekken. In dit geval geen probleem, we gebruikten de laatste vrije plek, maar ik hoop dat ze vaker speciale plekken gaan creëren voor vrachtwagens (hebben we onderweg al een enkele keer gezien).
Verder een keer geladen bij de McDonalds in Frankrijk. Dat kost 30 cent per kWh. In de ABRP-app zijn deze te vinden als Izivia-laders en ze laden met 150-200 kW.
In België een laatste laadstop bij Tesla, waar de app issues had met niet-ladende pagina's. Al met al kostte het enkele minuten om de sessie te starten. Onderstreept voor mij dat laden met een fysieke pas erg prettig is.
Al met al was het weer erg goed te doen. De laadvoorzieningen zijn perfect, elke air heeft laadplekken.
Edit:
Het verbruik met een Kona 64 kWh uit 2018/19, 125-130 km/u op snelwegen, beide richtingen wind mee: 567 kWh over 3089 km, 184 Wh/km
Ik heb ook nog een Mobilize pas en ga die deze zomer weer activeren (abonnement) voor de UK.Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Wat bedoel je precies met 'gekoppeld'; in de Renault app zie ik mijn pas staan, hoe weet je dan of deze wel of niet gekoppeld is?
In de app:ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:24:
[...]
Ik heb ook nog een Mobilize pas en ga die deze zomer weer activeren (abonnement) voor de UK.
Wat bedoel je precies met 'gekoppeld'; in de Renault app zie ik mijn pas staan, hoe weet je dan of deze wel of niet gekoppeld is?
'Mijn account' -> 'Mobilize charge pass' -> 'Al je charge passes'
Daar stond ie niet meer vermeld.
Het wordt tijd dat Ionity nu zelf eens met een laadpas komt, ze reageren op feesboek wel elke keer dat je hun berichten in de gaten moet houden maar ze hebben nog altijd niets. Voor mij is een laadpas toch veel makkelijker en betrouwbaarder dan een app.Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Komende Spanje vakantie wil ik eens een andere route proberen en dan moet ik veelvuldig van de Tesla SuC's gebruik maken en ik ben er niet erg gerust op dat dat allemaal feilloos werkt met die app. Ook deze week was er nog een bericht in de krant over slechte dekking in Duitsland, zelfs langs de autobahn.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Daar hebben ze een mooi woord voor... FunklochPeterZ(on) schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:00:
[...]
Ook deze week was er nog een bericht in de krant over slechte dekking in Duitsland, zelfs langs de autobahn.
Klopt, Duitsland loopt echt achter als het gaat over 4/5G dekking.
Daarom zorg ik voor een paar backups zoals oa een Shell laadkaart. Bij Tesla heb je tot vandaag niet veel keuze, al zullen ze ook moeten zorgen voor een lokaal betaalmiddel bij nieuwe palen. Ben benieuwd welke tarieven ze dan hanteren.
Ja ken ik.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Daar hebben ze een mooi woord voor... Funkloch
Klopt, Duitsland loopt echt achter als het gaat over 4/5G dekking.
Daarom zorg ik voor een paar backups zoals oa een Shell laadkaart. Bij Tesla heb je tot vandaag niet veel keuze, al zullen ze ook moeten zorgen voor een lokaal betaalmiddel bij nieuwe palen. Ben benieuwd welke tarieven ze dan hanteren.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Hierbij een kort verslag van mijn 1e lange rit met elektrische auto. Ik heb sinds vorig jaar een 2019 Tesla Model 3 Long Range en ben naar Griekenland en Albanie gereden met een aantal stops op de heen- en terugreis (Bratislava, Novi Sad, Skopje, San Marino)
Route: Nederland - Duitsland - Tsjechie - Hongarije - Servie - Noord Macedonie - Griekenland - (boot naar) Corfu - (boot naar) Albanie - (boot naar) Italie - Zwitserland - Duitsland (ca. 6000 km)
Het werd hierboven al even genoemd, maar een verslag wordt steeds minder relevant. De reis was simpel en bijna zoals met een benzine-auto. Toch in het kort mijn ervaringen, misschien heeft iemand er wat aan:
Route: Nederland - Duitsland - Tsjechie - Hongarije - Servie - Noord Macedonie - Griekenland - (boot naar) Corfu - (boot naar) Albanie - (boot naar) Italie - Zwitserland - Duitsland (ca. 6000 km)
Het werd hierboven al even genoemd, maar een verslag wordt steeds minder relevant. De reis was simpel en bijna zoals met een benzine-auto. Toch in het kort mijn ervaringen, misschien heeft iemand er wat aan:
- Ik heb vooral Tesla Superchargers gebruikt. Makkelijk, goedkoop en altijd plek. Bij wat lokalere bestemmingen/gebieden ook lokale laders gebruikt, meestal moest je even de app hiervoor downloaden waarna je met creditcard kon betalen. Ook allemaal betaalbare tarieven, tussen de 0,40 en 0,60 meestal.
- Ik rij niet perse zuinig, op de snelwegen snelheden tussen de 100 en 180. Het verbruik ongeveer 200 kwh per 100 km. Ondanks dit goede verhouding tussen rijden en pauze houden.
- Het rijden zelf is prima, meestal tussen de 1,5 en 2,5 uur rijden en dan een laadstop van 10-25 minuten. Vaak was de auto al klaar met laden, voordat wij klaar waren met koffie etc.
- In Albanie was ik van te voren bang voor een tekort aan laders. Plugshare liet niet heel veel zien, maar in de praktijk was dit geen probleem. Veel hotels hebben laders en ook als je daar niet verblijft laten ze je toe als je het vraagt bij de receptie. Ook rijden er veel electrische taxi's, dus het gebruik daar neemt toe. Je moet een klein beetje plannen dat er een lader is als je ergens kort verblijft, maar het valt wel mee. Het land is niet groot en je rijdt niet hard dus de range is groter dan normaal.
- De enige planning die nodig was, was voor de ferries (van Igoumenita naar Corfu, van Corfu naar Sarande, Albanie en van Vlore, Albanie naar Brindisi, Italie). De officiele regel is dat je accu maximaal 40% mag zijn. Je moet dus niet te vol aankomen. Bij geen van de drie ferries werd dit ook gecontroleerd, maar dat weet je natuurlijk niet van te voren.
- Tot slot: elektrisch rijdt heerlijk in de bergen en de heuvels. Het vermogen van Tesla helpt natuurlijk, maar vooral het one pedal driving is heerlijk. Zelfs bij de steilste afdalingen hoef je niet tot amper te remmen.
Mijn Mobilize pass werd op 26 maart geblokkeerd omdat de betaling via mijn gekoppelde VISA niet lukte. Ik kreeg de vraag om manueel te betalen en dat deed ik onmiddellijk, op 29 maart kreeg ik daarvan bevestiging. Echter, kon ik mijn pas niet opnieuw activeren dus opende ik een ticket bij hun support op 4 april. Buiten bevestiging van het geopende ticket kreeg ik nooit antwoord, ook niet na vraag naar feedback op 19 april. In tussentijd probeerde ik talloze keren de pass opnieuw te activeren, maar kreeg ik steeds een error in de laatste stap, tot een week geleden ... dan lukte het plots. Dinsdag kreeg ik dan ook een mail van hun met volgende inhoud:
Hallo,
We zien dat je betaalkaart nu actief is op je account.
Aarzel niet om contact op te nemen met Multimedia Assistance via uw My Renault app als u nog vragen hebt.
Met vriendelijke groet,
Mobilize Charge Pass Team
Ze hadden dus maar 2 maand nodig om het in orde te brengen
.
Deze zomer plan ik hem weer te gebruiken voor mijn reis naar Spanje. Ik verwacht geen problemen op de heenreis en ook de terugreis van 2 weken later valt nog binnen dezelfde maand, dus hopelijk kan ik hem ook dan nog gebruiken voor men hem opnieuw blokkeert als de betaling weer faalt.
Diezelfde VISA werkt perfect voor het starten van het abonnement bij Mobilize en ook bij andere apps als Shell, Ionity, Tesla. Het probleem zit dus bij Mobilize zelf zoals meer mensen hier reeds hebben ervaren en ik hoop dat het intussen is opgelost en de volgende betaling gewoon werkt. Met een laadpass gaat het toch net iets vlotter dan met een app, al scheelt het niet veel.
Hallo,
We zien dat je betaalkaart nu actief is op je account.
Aarzel niet om contact op te nemen met Multimedia Assistance via uw My Renault app als u nog vragen hebt.
Met vriendelijke groet,
Mobilize Charge Pass Team
Ze hadden dus maar 2 maand nodig om het in orde te brengen
Deze zomer plan ik hem weer te gebruiken voor mijn reis naar Spanje. Ik verwacht geen problemen op de heenreis en ook de terugreis van 2 weken later valt nog binnen dezelfde maand, dus hopelijk kan ik hem ook dan nog gebruiken voor men hem opnieuw blokkeert als de betaling weer faalt.
Diezelfde VISA werkt perfect voor het starten van het abonnement bij Mobilize en ook bij andere apps als Shell, Ionity, Tesla. Het probleem zit dus bij Mobilize zelf zoals meer mensen hier reeds hebben ervaren en ik hoop dat het intussen is opgelost en de volgende betaling gewoon werkt. Met een laadpass gaat het toch net iets vlotter dan met een app, al scheelt het niet veel.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Met zicht op een benzine auto hebben we een vouwwagen gekocht. Die moet natuurlijk geprobeerd worden. Bestemming Ardennen, hopelijk onderweg maar 1x snelladen met de ID4.
Uiteindelijk meerdere laadfiles op de A2. Bij de eerste Fastned waar we wilden stoppen zijn we om die reden doorgereden. Bij de volgende moesten we echt laden en hebben we dan ook maar gewacht.
Het verbruik valt uiteindelijk niet mee. We zijn met 30 km range over gearriveerd. Voor ons is het geen optie om met de ev en vouwwagen verder Europa in te trekken.
Uiteindelijk meerdere laadfiles op de A2. Bij de eerste Fastned waar we wilden stoppen zijn we om die reden doorgereden. Bij de volgende moesten we echt laden en hebben we dan ook maar gewacht.
Het verbruik valt uiteindelijk niet mee. We zijn met 30 km range over gearriveerd. Voor ons is het geen optie om met de ev en vouwwagen verder Europa in te trekken.
XXXVI
Het zou handig zijn wat afstanden en zo te delen.ephymerous schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:
Met zicht op een benzine auto hebben we een vouwwagen gekocht. Die moet natuurlijk geprobeerd worden. Bestemming Ardennen, hopelijk onderweg maar 1x snelladen met de ID4.
Met 30km range aan komen zegt niks. Je kan 200, maar ook 350km gereden hebben….
Succes met je volgende CO2 uitstoter, je lijkt je beslissing al genomen te hebben.
Aha Couvin nu geopend, was eind maart nog niet het geval. Hij staat bij mij wel op het lijstje om te laden op weg naar Frankrijk, nu stop ik iets eerder bij een Tesla SuC te Charleroi.Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Jammer dat het laden niet ging, ik was benieuwd naar het tentje tegenover de V4's. Heb trouwens maar 1 keer ervaren dat de app van Tesla niet echt lekker werkte door, waarschijnlijk, slechte dekking van internet.
Out of curiosity, waar zat je (ongeveer)?Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
De eigenaar van de AirBNB wilde liever niet dat we daar laadden, dus we hebben een supermarkt gezocht met een snellader.
Ook eens een keertje geweest, was erg druk, ben toen 10km doorgereden naar een Tesla SuC, 26 laadplekken, waren er geloof ik 4 bezet, wat een luxe.Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Zelfde aanpak, Ionity in Frankrijk gebruikt. Allemaal weer mooie laadplekken, behalve die in Troyes.
Welke lokatie in België?Nova163 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:15:
Het regent, het waait flink, je hangt een trailer erachter, dat is eigenlijk 3x bingo voor een slechter verbruik (overigens ook op je ICE, maar daar minder relevant, want tanken en door). Ik vind de 2 niet vergelijkbaar tbh, maar dat is een andere discussie.ephymerous schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:
Als 1x laden je al tegenhoud om verder EU in te gaan is een EV indd waarschijnlijk niets voor je. Ik ga zelf nu ruim 4 jaar met EV meerdere keren per jaar naar Zuid EU, en heb nul last van laadissues / stress etc. Heb in die 4 jaar maar 1x hoeven wachten ergens.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Wij zijn voor het eerst met onze Kia EV3 LR naar Italië geweest. Ik was vantevoren bang voor laadstress, maar in de praktijk bleek dat nergens voor nodig. We hebben hoofdzakelijk geladen bij Tesla en Ionity en dat beviel prima.
Wat mij wel erg tegenviel is de navigatiefunctie van ABRP. Er ontbraken helaas meerdere wegafsluitingen waardoor het hele "plan" eigenlijk niets meer waard was. Daarnaast viel mij op dat ABRP zeer conservatief is met de verwachte SOC bij aankomst op een laadstop.
Vaak kwam ik wel 5 procent hoger aan dan gepland, ook op stukken waarbij ik het hele stuk de maximumsnelheid kon rijden.
Wat mij wel erg tegenviel is de navigatiefunctie van ABRP. Er ontbraken helaas meerdere wegafsluitingen waardoor het hele "plan" eigenlijk niets meer waard was. Daarnaast viel mij op dat ABRP zeer conservatief is met de verwachte SOC bij aankomst op een laadstop.
Vaak kwam ik wel 5 procent hoger aan dan gepland, ook op stukken waarbij ik het hele stuk de maximumsnelheid kon rijden.
Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/
5 procent is niet zoveel natuurlijk; beetje tegenwind en het is weg dus wel prettig om een beetje marge te hebben in ieder geval wanneer je van plan bent hem flink leeg te rijden.Johan9711 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:04:
Zelf plan ik het liefst handmatig, zoveel werk is dat niet als je sowieso elke 2 a 2,5 uur stopt.
De eerste stop hebben we na zo’n 240 km gedaan en aangekomen met 12% ofzo. Cruise op 100 kmh. De tweede zon 200 km.Tommie12 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:41:
[...]
Het zou handig zijn wat afstanden en zo te delen.
Met 30km range aan komen zegt niks. Je kan 200, maar ook 350km gereden hebben….
Thanks. Zeker is dat besluit door ons thuis genomen. Heb nu zo’n 4 of 5 jaar ev gereden. In Nederland zakelijk gezien prima bruikbaar. Dan rijd je overdag en kan je sowieso niet doorrijden.Succes met je volgende CO2 uitstoter, je lijkt je beslissing al genomen te hebben.
Ik peins er niet over om voor circa 20k privé een elektrische auto te kopen. Het risico dat er voor 7-8k een nieuwe accu in moet is mij te groot. En dat schijnt volgens een aantal eigenaren van dealerbedrijven die ik ken geen zeldzaamheid te zijn.
De natuurkunde snap ik4v4t4r schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:19:
[...]
Het regent, het waait flink, je hangt een trailer erachter, dat is eigenlijk 3x bingo voor een slechter verbruik (overigens ook op je ICE, maar daar minder relevant, want tanken en door). Ik vind de 2 niet vergelijkbaar tbh, maar dat is een andere discussie.
Ik heb ook geen laadstress. Ik vind de veelvoud aan stoppen en duur van de stops erg vervelend. Ook heb ik dus wel ervaring met laadfiles.Als 1x laden je al tegenhoud om verder EU in te gaan is een EV indd waarschijnlijk niets voor je. Ik ga zelf nu ruim 4 jaar met EV meerdere keren per jaar naar Zuid EU, en heb nul last van laadissues / stress etc. Heb in die 4 jaar maar 1x hoeven wachten ergens.
Verder Europa in met een vouwwagen en een ev bedoel ik
[ Voor 33% gewijzigd door ephymerous op 06-06-2025 19:55 ]
XXXVI
Mijn dochter woont in UK en ik heb de overtocht al heel vaak in zo’n beetje elke denkbare variant gedaan.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Wat voor ons meetelt is dat er na het inchecken voor de tunnel snelladers staan terwijl je wacht op je trein, dat komt ons eigenlijk heel goed uit qua timing omdat je daar sowieso een verplichte pauze hebt, dus daar laden scheelt ons tijd. Heb nog niet gezocht maar kan me voorstellen dat die faciliteiten hij de ferries niet zijn.
Tunnel staat bij mij toch op 1.
vroeger was die veel duurder dan boot maar bootprijzen zijn tegenwoordig fors. Als je 3 of 5 dagen gaat heb je ook nog eens goedkopere tarieven.
Laden kan je inderdaad op beide terminals. Laatste keer dat ik er was waren de prijzen behoorlijk goed (rond de 50ct/kWh) maar bij Calais heb je buiten de terminal een ionity en als je mobilize intense abbonement hebt laad je daar voor 29cent (edit, ik lees tegenwoordig 33..35cent…).
Bij ferrie sta je enkel in de rij….
Grootste voordeel van tunnel is dat je 2 uur te vroeg of te laat kan komen en dat je gewoon met eerste trein mee mag. Dwz…. Je kan beter te laat dan te vroeg komen want als het druk is laten ze je als je te vroeg bent toch op je gereserveerde trein wachten.
Alles bij elkaar is de tunnel ongeveer 2 uur sneller dan de boot. 1 uur omdat de overtocht een uur sneller is, en 1 uur omdat je bij de boot altijd een uur te vroeg bent omdat je hem niet wilt missen terwijl je bij de tunnel meteen mee mag.
Overigens is de nachtboot van Rotterdam naar Hull ook nog een leuke optie als je reisdoel in Engeland wat noordelijker ligt (ook een paar keer gedaan).
Nb… vergeet niet dat je tegenwoordig een ETA nodig hebt. Er zijn oplichters die dat voor veel geld voor je doen. Gewoon doen bij gov.uk.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ah ja, volgens mij hadden we al eens ervaringen uitgewisseld over laden in de UK met podpoint?Stefannn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:55:
[...]
Mijn dochter woont in UK en ik heb de overtocht al heel vaak in zo’n beetje elke denkbare variant gedaan.
Tunnel staat bij mij toch op 1.
1x gedaan, prima maar meestal hoeven wij niet zo noordelijk.Overigens is de nachtboot van Rotterdam naar Hull ook nog een leuke optie als je reisdoel in Engeland wat noordelijker ligt (ook een paar keer gedaan).
Wij pakken vaak de Hoek-Harwich ferry en dan gewoon overdag omdat dat relaxed is, veel uren in de auto scheelt en niet erg duur is, vaak niet of nauwelijks duurder dan de tunnel, en deur-tot-deur nauwelijks langer voor ons. Die route kun je ook s'nachts doen, maar die is duurder en eigenlijk ook niet relaxed omdat je hooguit 6 uur slaap krijgt.
Dat kan hier inderdaad ook spelen. Onze telefoons hadden prima dekking, maar er leek geen verbinding tussen de superchargers en het internet.Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:16:
[...]
Jammer dat het laden niet ging, ik was benieuwd naar het tentje tegenover de V4's. Heb trouwens maar 1 keer ervaren dat de app van Tesla niet echt lekker werkte door, waarschijnlijk, slechte dekking van internet.
Cassis, geladen bij de Intermarché van La Ciotat.Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:16:Out of curiosity, waar zat je (ongeveer)?
Dit was de supercharger van Nivelles-Sud. Prima locatie met Van der Valk en een mega winkelcentrum ernaast.Zjanzjak schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:16:
Welke lokatie in België?
Met de KIA-nav heb je toch verder niks meer nodig? Of het moet de suc-info zijn die naar ik aanneem ook niet in de EV3 zit.Johan9711 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:04:
Wij zijn voor het eerst met onze Kia EV3 LR naar Italië geweest. Ik was vantevoren bang voor laadstress, maar in de praktijk bleek dat nergens voor nodig. We hebben hoofdzakelijk geladen bij Tesla en Ionity en dat beviel prima.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ik heb in het verleden ook wel eens de overtocht gemaakt via de tunnel. Dat was een kosten overweging, omdat met vier personen de tunnel goedkoper is. Alleen is de ferry goedkoper.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Na de incheck bij de ferry en na de paspoortcontrole is er eigenlijk niets, zoals anderen hier ook al schreven. Koffie en een WC, laden kun je er niet.
De overzocht met de ferry is wel leuker: Even wat eten en drinken, even buiten kijken en zo.
Als je toevallig wat vroeg arriveert en er is plaats, dan kun je op een ferry eerder gezet worden, en dan hoef je nauwelijks te wachten. Dat gebeurde me nu ook weer, en is me in het verleden ook al eens gebeurd (toen met de motor)
Yep, charge pod tip van jou heb ik afgelopen keer gebruikt. Gratis is me echter niet gelukt. Redelijk goedkoop wel.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:06:
[...]
Ah ja, volgens mij hadden we al eens ervaringen uitgewisseld over laden in de UK met podpoint?
[...]
1x gedaan, prima maar meestal hoeven wij niet zo noordelijk.
Wij pakken vaak de Hoek-Harwich ferry en dan gewoon overdag omdat dat relaxed is, veel uren in de auto scheelt en niet erg duur is, vaak niet of nauwelijks duurder dan de tunnel, en deur-tot-deur nauwelijks langer voor ons. Die route kun je ook s'nachts doen, maar die is duurder en eigenlijk ook niet relaxed omdat je hooguit 6 uur slaap krijgt.
A… veel alternatieven gedaan maar hoek-harwich nooit.
Even gekeken. Overtocht is 6.5 uur. Scheelt 3 a 4 uur rijden. Maar komt toch een uur “op tijd zijn” bij ten op zichte van tunnel.
Voor mij gaat dat hem niet worden. Ieder zijn ding echter. Klopt zeker dat een boot tijdens overtocht erg leuk is.
Voor mij: vertrek 7:00 thuis, met tunnel tussen 17:00 en 18:00 in Manchester. Leuk samen uit eten. Verkeer rond London geeft vrijwel altijd een uur file.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Handig! Ik heb de tolbadge zelf bij Flyt besteld, een andere aanbieder maar komt praktisch gezien op hetzelfde neer.grunaubaby schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:05:
Een handige instructie voor het aanvragen van een tol-pas voor Noorwegen:
https://www.capetracks.nl...oor-tolwegen-in-noorwegen
Wanneer je dan bij AutoPass Ferje (https://autopassferje.no/...t-on-your-ferry-journeys/) ook nog 2100 NOK/182 euro vooruitbetaalt (let op, alleen te betalen met een handmatige SEPA betaling, via N26/Bunq/Wise kan dit voor een euro of 4 in tegenstelling tot 7 à 9 bij de Nederlandse grootbanken) krijg je naast de korting die je als EV rijder al krijgt op de binnenlandse ferry's in Noorwegen nog eens 40 à 50 procent korting. Het tegoed wat je niet verbruikt kan je later weer terug laten betalen. Deze zomer ga ik meemaken of het echt allemaal zo werkt
Kleine crosspost uit het ID7 topic.
Net de vouwwagen opgehaald, in worst case omstandigheden: veel wind, regen en 13-14 graden. Verbruik viel dus niet mee. Heb even snelweg cruise snelheid 110km/u getest. Kwam op ongeveer 25kWh/100km over 30 kilometer met 103km/u gemiddeld.
Dat is dan 290km range van 100% naar 5% en 230km van 80% naar 5%. Dat betekent dat de manier zoals we dat in mei zonder vouwwagen deden niet haalbaar is. We moeten dan of kortere stints gaan rijden, of langere laadstops doen. Ik merk dat ik wat vaker kort (<15min) stoppen niet erg vind, maar dat moet eigenlijk geen 8x op 1200 kilometer worden
Komende weken nog eens een langere afstand testen bij hopelijk ook wat beter weer. Maar als je tegen de grenzen aan gaat plannen kan het plan wel in de prullenbak als het op de dag van vertrek toch kloteweer blijkt
Net de vouwwagen opgehaald, in worst case omstandigheden: veel wind, regen en 13-14 graden. Verbruik viel dus niet mee. Heb even snelweg cruise snelheid 110km/u getest. Kwam op ongeveer 25kWh/100km over 30 kilometer met 103km/u gemiddeld.
Dat is dan 290km range van 100% naar 5% en 230km van 80% naar 5%. Dat betekent dat de manier zoals we dat in mei zonder vouwwagen deden niet haalbaar is. We moeten dan of kortere stints gaan rijden, of langere laadstops doen. Ik merk dat ik wat vaker kort (<15min) stoppen niet erg vind, maar dat moet eigenlijk geen 8x op 1200 kilometer worden
Komende weken nog eens een langere afstand testen bij hopelijk ook wat beter weer. Maar als je tegen de grenzen aan gaat plannen kan het plan wel in de prullenbak als het op de dag van vertrek toch kloteweer blijkt
Ik ben toch malle pietje niet!
Of gewoon je snelheid aanpassen, bijvoorbeeld 100 kmh ipv 110 kmh, het verbruik zal dan zeker een stuk lager zijn en de gemiddelde snelheid zal meevallen. Uiteindelijk heb je misschien wel tijd gewonnen want het gaat toch om de beste/snelste combinatie.The Legend schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:28:
Ja dat is uiteraard een optie. Ik ga nog testen hoe groot het verschil in verbruik is tussen 100 en 110km/u.PeterZ(on) schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:51:
[...]
Of gewoon je snelheid aanpassen, bijvoorbeeld 100 kmh ipv 110 kmh, het verbruik zal dan zeker een stuk lager zijn en de gemiddelde snelheid zal meevallen. Uiteindelijk heb je misschien wel tijd gewonnen want het gaat toch om de beste/snelste combinatie.
Precies; of misschien kom je zelfs met 105 kmh nog goed weg. Zelf rij ik in het buitenland 120 kmh en als 't verbruik iets tegenvalt zak ik af naar 115 of 110, uiteraard zonder iets achter of op de trekhaak.
Ga maar gerust uit van max 175 km per stint (waarom eigenlijk dit woord?).The Legend schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:28:
Onze voorkeur is ook veerboot. Het kost een uur extra maar we gebruiken het meestal voor lunch. In de trein zit je 35 minuten voor je uit te koekeloeren en moet je alsnog weer ergens stoppen voor lunch, tenzij je die meeneemt. Op het dek uitwaaien, kinderen spelen in de speelhoek en even wat eten is een mooie tussenstop. Qua laden: er zijn geen laadfaciliteiten in de havens maar wij laden altijd bij Ionity channel gateway langs de M20. Die haal ik vanuit Nederland zonder laden. We hebben 1 keer de tunnel gepakt. Er was wel een lader, maar we hadden toen alleen geen tijd om te laden en moesten door naar de trein. De grenspassage kan lelijk tegenzitten qua tijd.ASW1 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:52:
[...]
Das wel heel conservatief, ik ga ervan uit dat met wat beter weer het verbruik wel rond de 22kWh/100km kan komen. Dan kom ik van 70% naar 5% ca. 225km ver. Van 5 naar 70% laad ik in 16 minuten dus dat is prima (VW ID7 77kWh).HansAuutB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:09:
[...]
Ga maar gerust uit van max 175 km per stint (waarom eigenlijk dit woord?).
Ik ben begonnen aan een trektocht door Scandinavië met mijn ioniq5 + kip shelter.
Inmiddels in Kopenhagen.
Met de caravan haal ik stints van ongeveer 200km (250km 100% tot 0%).
Met 90km/uur verbruik ik 30kWh/100km.
Meestal probeer ik achter een vrachtwagen te rijden en dan haal ik 26 tot 27kWh/100km.
Ik heb een mobilize account met intense abonnement sinds november. Ik heb het nooit stopgezet en het functioneert nog steeds.
Alles grotendeels met ionity gedaan en dat gaat prima.
In Duitsland kwam het net niet goed uit met afstanden tussen ionity laadpalen en heb ik bij ewe-go geladen. Ter plekke een account aangemaakt en je laadt voor 53cent/kWh. Aangeven dat je geen Laadpas wilt want die kan je alleen naar een Duits adres laten sturen,
In Denemarken is laden echt “hemels”. Grote laadpleinen die minder dan de helft in gebruik zijn. Laadsnelheid boven de 200kW. Caravan kon aangekoppeld blijven.
Op locatie in Denemarken ook een aantal keer AC geladen, dat scheelt dan weer tijd onderweg. Meestal rond de 50ct/kWh. Ik probeer economisch te doen met laden, maar tot 50ct vind ik het wel te doen.
De mobilize met intense abbonement is erg handig. TAP-en-charge. Whoosh. 1x deed hij het niet bij ionity maar wel bij de paal ernaast. Ik heb dat eerder meegemaakt. Inmiddels denk ik dat het aan de pas ligt. Die doet het gewoon bij sommige individuele palen niet maar 1 paal verder dan wel.
De mobilize pas werkte ook bij de 2 AC palen die ik in Denemarken heb gebruikt.
Als backup heb ik nog anwb, Eflux, en credit card mee maar die heb ik nog niet gebruikt.
Kortom.. weinig te melden eigenlijk. EV met caravan en stints van 200km gaat prima.
We vertrekken zonder ontbijt (thuis nemen we ook nooit ontbijt, “intermittent vasten voor de lijn”), we eten bij de eerste stop. Meestal “moeten” we tot ver boven de 90% laden om ons eten op te krijgen.
Wat wel zo is… “je bent wel altijd een beetje met laden bezig”. Altijd bedenken “of het nog genoeg is en hoe/waar je het gaat aanvullen”. Dat is voornamelijk een kostending. Dit wordt een lange tocht en ik probeer “economisch” te rijden. Als je 85ct/kWh geen probleem vindt hoef je werkelijk nergens op te letten. Elk kwartier passeer je wel een pomp met snelladers.
En daarbij… in zo’n auto die zelf stuurt en afstand houdt en een prachtig display heeft met alle laders langs de route heb je toch niks anders te doen dan in je hoofd een beetje puzzelen.
Inmiddels in Kopenhagen.
Met de caravan haal ik stints van ongeveer 200km (250km 100% tot 0%).
Met 90km/uur verbruik ik 30kWh/100km.
Meestal probeer ik achter een vrachtwagen te rijden en dan haal ik 26 tot 27kWh/100km.
Ik heb een mobilize account met intense abonnement sinds november. Ik heb het nooit stopgezet en het functioneert nog steeds.
Alles grotendeels met ionity gedaan en dat gaat prima.
In Duitsland kwam het net niet goed uit met afstanden tussen ionity laadpalen en heb ik bij ewe-go geladen. Ter plekke een account aangemaakt en je laadt voor 53cent/kWh. Aangeven dat je geen Laadpas wilt want die kan je alleen naar een Duits adres laten sturen,
In Denemarken is laden echt “hemels”. Grote laadpleinen die minder dan de helft in gebruik zijn. Laadsnelheid boven de 200kW. Caravan kon aangekoppeld blijven.
Op locatie in Denemarken ook een aantal keer AC geladen, dat scheelt dan weer tijd onderweg. Meestal rond de 50ct/kWh. Ik probeer economisch te doen met laden, maar tot 50ct vind ik het wel te doen.
De mobilize met intense abbonement is erg handig. TAP-en-charge. Whoosh. 1x deed hij het niet bij ionity maar wel bij de paal ernaast. Ik heb dat eerder meegemaakt. Inmiddels denk ik dat het aan de pas ligt. Die doet het gewoon bij sommige individuele palen niet maar 1 paal verder dan wel.
De mobilize pas werkte ook bij de 2 AC palen die ik in Denemarken heb gebruikt.
Als backup heb ik nog anwb, Eflux, en credit card mee maar die heb ik nog niet gebruikt.
Kortom.. weinig te melden eigenlijk. EV met caravan en stints van 200km gaat prima.
We vertrekken zonder ontbijt (thuis nemen we ook nooit ontbijt, “intermittent vasten voor de lijn”), we eten bij de eerste stop. Meestal “moeten” we tot ver boven de 90% laden om ons eten op te krijgen.
Wat wel zo is… “je bent wel altijd een beetje met laden bezig”. Altijd bedenken “of het nog genoeg is en hoe/waar je het gaat aanvullen”. Dat is voornamelijk een kostending. Dit wordt een lange tocht en ik probeer “economisch” te rijden. Als je 85ct/kWh geen probleem vindt hoef je werkelijk nergens op te letten. Elk kwartier passeer je wel een pomp met snelladers.
En daarbij… in zo’n auto die zelf stuurt en afstand houdt en een prachtig display heeft met alle laders langs de route heb je toch niks anders te doen dan in je hoofd een beetje puzzelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 07-06-2025 20:54 ]
Technisch kun je misschien wel meer/verder, maar is er juist geen laadplek.The Legend schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:40:
[...]
Das wel heel conservatief, ik ga ervan uit dat met wat beter weer het verbruik wel rond de 22kWh/100km kan komen. Dan kom ik van 70% naar 5% ca. 225km ver. Van 5 naar 70% laad ik in 16 minuten dus dat is prima (VW ID7 77kWh).
Om die reden reken ik met 175 km.
En meestal sta je toch langer dan 16min stil als je iets eet of naar toilet moet.The Legend schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:40:
[...]
Das wel heel conservatief, ik ga ervan uit dat met wat beter weer het verbruik wel rond de 22kWh/100km kan komen. Dan kom ik van 70% naar 5% ca. 225km ver. Van 5 naar 70% laad ik in 16 minuten dus dat is prima (VW ID7 77kWh).
Wat was het verbruik?ephymerous schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:
Met een Model 3 icm vouwwagen kwam ik op ca. 20kWh/100km @110 km/h
Iedere stint > 300km vind ik zeer acceptabel.
Benieuwd hoe de ID.7 het gaat doen.
Exacte verbruik weet ik niet. Eerste stop hebben we na ruim 200 km gedaan. Dat was vanuit huis met 100%. De tweede stint was de laatste met zo’n 200 km en toen kwamen we vrij leeg aan. We reden zo’n 100 kmh op de cruise.Puppetmaster schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:26:
[...]
Wat was het verbruik?
Met een Model 3 icm vouwwagen kwam ik op ca. 20kWh/100km @110 km/h
Iedere stint > 300km vind ik zeer acceptabel.
Benieuwd hoe de ID.7 het gaat doen.
Toch een flink verschil met de Model 3.
XXXVI
Ik moest het Googlen, nee de auto is bijna 5 jaar oud en gaat er daarom ook uit. De bijtelling gaan we missenPuppetmaster schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:03:
Ja, zit hem denk ik vooral in de stroomlijn en mogelijk de motor. Heeft jullie ID.4 al de AP550?
Onze Camplet is ook vrij laag en gestroomlijnd voor een vouwwagen, dat helpt ook.
[Afbeelding]
Onze vouwwagen lijkt een stuk hoger inderdaad. Een Suncruiser XL.
XXXVI
Vraag ondanks dat het wel ergens tussen deze 450 pagina's staat. In september krijg ik mijn eerste EV een Skoda Elroq en ben zelf erg nieuwsgierig hoe dit mij gaat bevallen zo'n EV auto. Ondanks dat ik er al druk mee bezig ben, heb ik 1 vraag die ik niet goed beantwoord krijg. Wij gaan om het jaar naar Italië op vakantie en het andere jaar naar zuid Frankrijk. Maar welke laad passen of app,s zijn een must have voor een rustige rit naar deze landen. Kan iemand mij daar mee helpen
Staat letterlijk hier onder: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2GJPL69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:05:
Vraag ondanks dat het wel ergens tussen deze 450 pagina's staat. In september krijg ik mijn eerste EV een Skoda Elroq en ben zelf erg nieuwsgierig hoe dit mij gaat bevallen zo'n EV auto. Ondanks dat ik er al druk mee bezig ben, heb ik 1 vraag die ik niet goed beantwoord krijg. Wij gaan om het jaar naar Italië op vakantie en het andere jaar naar zuid Frankrijk. Maar welke laad passen of app,s zijn een must have voor een rustige rit naar deze landen. Kan iemand mij daar mee helpen
En heel kort door de bocht. Met een Shell pas raak je overal, maar het kan goedkoper, bv door ook bij Tesla te laden.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 08-06-2025 08:17 ]
1) alvast gefeliciteerd met de nieuwe auto!GJPL69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:05:
2) ik denk dat niemand verwacht dat je 450 pagina’s gaat lezen. Mede omdat de eerste x-pagina’s niet meer zo relevant zullen zijn gezien de snelle vooruitgang in elektrische voertuigen en laadvoorzieningen. Maar heb je wel al de zoekfunctie gebruikt? Bijvoorbeeld Laadpas Frankrijk, of alleen Frankrijk /Italië ? Staat recentelijk een heleboel over vermeld. Hooguit een paar pagina’s leeswerk. Er is zelfs een verslag van 6 juni van iemand die ook naar Z-Frankrijk ging
TLDR: het zit tegenwoordig allemaal wel snor met een paar laadpassen en IONITY abonnement.
@GJPL69 Ben momenteel in Frankrijk. Heb, op een na, alles bij IONITY geladen. Met een abo betaal € 0,33. In het binnenland vind je snelladers bij o.a. supermarkten, op industrieterrein en als je ze tegenkomt de goedkope IECharge. Ik heb een Freshmile pas en een Shell pas. Verder gebruik ik de Chargeprice app echter de vermelde prijzen tonen weleens kleine verschillen.
Over Italië kan ik niks vertellen, omdat ik er (nog) niet geweest ben.
Over Italië kan ik niks vertellen, omdat ik er (nog) niet geweest ben.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Ja ok, maar ik plan de vakantierit gewoon vooraf inclusief exacte laadstops. Omdat we ‘s nachts rijden is de kans ook niet groot dat we van dat plan af moeten wijken.HansAuutB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:24:
[...]
Technisch kun je misschien wel meer/verder, maar is er juist geen laadplek.
Om die reden reken ik met 175 km.
@Puppetmaster jouw camplet is idd ook wel wat gestroomlijnder dan onze Kyte, die is volgens mij 1,80 breed en 1,20 hoog.
@ephymerous ik heb het vermoeden dat je net in het ‘verkeerde’ tijdperk bent begonnen met EV-rijden en daardoor nu afhaakt terwijl het net leuk begint te worden
[ Voor 44% gewijzigd door The Legend op 08-06-2025 09:42 ]
Ionity met power-(maand)abo. Goede dekking in genoemde landen en de landen er naar toe.GJPL69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:05:
[ Voor 4% gewijzigd door HansAuutB op 08-06-2025 12:29 ]
is deze ook maandelijks opzegbaar?HansAuutB schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:25:
[...]
Ionity met power-(maand)abo. Goede dekking in genoemde landen en de landen er naar toe.
Zo herkenbaar.Stefannn schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:50:
Met vrouw en dochter mee altijd 40 minuten of meer.Tommie12 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:25:
En meestal sta je toch langer dan 16min stil als je iets eet of naar toilet moet.
Wat dames op toiletten uitspoken..... I dunno.
Nu dochterlief niet meer meegaat is het wel minder geworden qua tijd, maar dan nog.
Denk dat je al wat nuttige info kan vinden met de zoekfunctie.GJPL69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:05:
En na jouw post al het nuttige voorbij zien komen.
Ondanks dat ik 84.000 passen en apps heb, heb ik tijdens mijn laatste trip (ik ga vrijwel alleen naar (zuid)Frankrijk) vooral bij Tesla (met de app) geladen, maandabonnement genomen en gaan.
Daarnaast Electroverse- en ChargeMap-pas paar keer gebruikt.
Maandabo van Tesla kan je heel makkelijk gelijk weer opzeggen in de app, dus na een maand stopt het voordeel dan weer vanzelf.
Moet wel zeggen dat het per jaar kan schelen met de kosten, vorig jaar bijvoorbeeld veel van mijn Freshmile-pas gebruik gemaakt maar dat was meer omdat ik toen nogal veel in plaatsjes ging laden.
Tis ook regio-afhankelijk soms. Als IECharge in je buurt zit, of langs/vlakbij je route, dan zou ik dat ook in het achterhoofd houden. 0 Voorzieningen maar goedkoop: https://iecharge.io/locations/
Ja, elke dag voor de volgende factuurdatum. Dan heb je alleen die maand (periode van max 31 dagen) betaald.
The right side is the wrong side and the left side is the right side.jdbiggelaa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:39:
Een waarschuwing voor Italië-gangers: snelladers als bijgaande (50 kW DC lader van Enertel), zijn eigenlijk niet geschikt voor EV’s met laadaansluiting rechtsachter.
Slecht huwelijk tussen Italiaans design en Duitse engineering ;-)[Afbeelding]
YouTube: Why charge port on the left side is the right side and the right sid...
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
50 kW? Mag je dat anno 2025 nog een snellader noemen?jdbiggelaa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:39:
Een waarschuwing voor Italië-gangers: snelladers als bijgaande (50 kW DC lader van Enertel), zijn eigenlijk niet geschikt voor EV’s met laadaansluiting rechtsachter.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ben je in Frankrijk in the middle of nowhere, staan er ineens wat laders...
:strip_exif()/f/image/GrGl2h5sbVhsgKd35JET8Ga8.jpg?f=fotoalbum_large)
De enige bezienswaardigheid daar is volgens mij een transformator station wat dan wel de reden van plaatsing zal zijn?
maps
:strip_exif()/f/image/GrGl2h5sbVhsgKd35JET8Ga8.jpg?f=fotoalbum_large)
De enige bezienswaardigheid daar is volgens mij een transformator station wat dan wel de reden van plaatsing zal zijn?
maps
Oh, nog veel meer hoor.DonChaot schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:54:
Ben je in Frankrijk in the middle of nowhere, staan er ineens wat laders...
Hmm, Tesla's hebben hem altijd links, en mijn EV ook, maar soms wil ik hem juist aan de passagierskant (rechts)! Veelal parkeer je in (oude) steden in de rijrichting aan de rechterkant langs de weg (dus niet haaks). Dan wil je de laadpoort niet links, want al het verkeer (met name fietsers) knallen er langs als je het klepje open hebt om te laden. Dan is rechts eigenlijk wel een stuk fijner (zoals VW).TeslaNerd schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:51:
[...]
The right side is the wrong side and the left side is the right side.
YouTube: Why charge port on the left side is the right side and the right sid...
In Noorwegen (uit het filmpje), met niet noemenswaardige bevolkingsdichtheid, boeit dit natuurlijk niet. Daar kan je de auto diagonaal parkeren en nobody cares
De enige reden om de laadpoort links te hebben is omdat tesla hem daar heeft. Dat geeft comptabiliteit met superchargers, maar sinds de uitrol van V4 maakt dat steeds minder uit.
Volgens urban legend was dat omdat Elon de stekker aan die kant in z’n garage had, verder niks.
Volgens urban legend was dat omdat Elon de stekker aan die kant in z’n garage had, verder niks.
[ Voor 22% gewijzigd door Puppetmaster op 08-06-2025 22:37 ]
Tesla zit overal met zijn snelladers, is maandelijks opzegbaar, voor onderweg een goede keuze. Daarnaast een Shell pas voor langzaam laden als je je auto langer parkeert. Eigenlijk heb je dan alles afgedekt.GJPL69 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:05:
Wil je op je vakantie nog een paar tientjes besparen dan zul je je moeten verdiepen in de voordeligste aanbieders ter plaatse.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Heb je een filmje nodig om na te denken?TeslaNerd schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:51:
[...]
The right side is the wrong side and the left side is the right side.
Als je de auto langs de weg parkeert is de rechterkant de juiste kant. Je wilt je aansluiting dan niet hebben daar waar de auto's rijden.
Dus voor europa is de rechterkant de juiste kant. Voor landen met het stuur rechts de linkerkant. Dat was trouwens ook al zo met benzine/diesel auto's zo.
Nee, er zijn merken die consequent links gekozen hebben (japanners bv), en bij Volkswagen bv is het altijd rechts.lfah2000 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:48:
[...]
Dat was trouwens ook al zo met benzine/diesel auto's zo.
En waarom was dat? Omdat in Japan links gereden wordt, en in Duitsland en andere Europese landen rechts. Tanktop (en later laadpoort) aan de straatrand in het eigen land.Tommie12 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:56:
[...]
Nee, er zijn merken die consequent links gekozen hebben (japanners bv), en bij Volkswagen bv is het altijd rechts.
Waarom Tesla dan op z'n Engels/Japans doet? Misschien omdat Elon gewoon dwars wou zijn. Of misschien omdat 'We at Tesla do nothing right'.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Wellicht omdat aan de kant van de bestuurder het efficiëntst is qua ruimte een routering?Of-Aaargh schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:42:
[...]
En waarom was dat? Omdat in Japan links gereden wordt, en in Duitsland en andere Europese landen rechts. Tanktop (en later laadpoort) aan de straatrand in het eigen land.
Waarom Tesla dan op z'n Engels/Japans doet? Misschien omdat Elon gewoon dwars wou zijn. Of misschien omdat 'We at Tesla do nothing right'.
Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het hebben van de laadpoort aan de bestuurderskant er voor zorgt dat je altijd voldoende ruimte hebt om te manoeuvreren rond de laadpoort omdat je aan dezelfde kant moet kunnen uitstappen. En dat je lekker dicht tegen de rechtermuur kunt parkeren in je garage of naast de auto rechts van je. Dat daarvan de bestuurder vervolgens niet meer kan instappen maakt je als rechtgeaarde Amerikaan of Hollander natuurlijk niets uit.Heronimo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:48:
[...]
Wellicht omdat aan de kant van de bestuurder het efficiëntst is qua ruimte een routering?
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Mijn Renaults hadden tankdop links.Of-Aaargh schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:42:
[...]
En waarom was dat? Omdat in Japan links gereden wordt, en in Duitsland en andere Europese landen rechts. Tanktop (en later laadpoort) aan de straatrand in het eigen land.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
:strip_exif()/f/image/ExlzecUj1cSCBtl2Sx3OgJPr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gVmpM1DhQaA76fLkt0Utvb6e.jpg?f=fotoalbum_large)