Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 13:36
Dat hangt volgens mij ook af van hoe hoog de temperatuur al is. Accu's presteren vaak het beste dacht ik zo rond de 20 tot 30 graden. Dus in de Nederlandse zomer presteert de accu beter dan in de Nederlandse winter. Maar ga je met de auto naar Spanje in de zomer dan is de kans denk ik vrij groot dat de accu helemaal niet efficiënter kan werken bij 40 graden daar dan bij 25 graden hier. En als je dan meeneemt dat de airco wel harder moet werken dan zal de range slechter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

Bij 40 graden is de werking optimaal qua vermogen en capaciteit. De levensduur komt wel in het geding en er wordt aangeraden om niet te vol te laden en zeker niet een volgeladen auto te laten staan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 13:36
Die 40 graden is afhankelijk van de specifieke accu, en is de interne temperatuur van de accu. Maar de accu genereert ook zelf warmte bij gebruik. Dus als de omgevingstemperatuur 40 graden is en de accu genereert zelf ook nog warmte dan kom je ruim boven die 40 graden uit als temperatuur van de accu.

En de fabrikant zorgt er vanwege de levensduur voor dat de accu vaak iets koeler is, waardoor vrijwel altijd bij temperaturen boven de 30 graden de accu actief gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:49
@The Legend @Shenk86 Dat werkt ook maar dan zal die dus optimaal zo laat mogelijk gaan laden, zeg na 2uur (en dan nog klein uurtje tot bestemming) terwijl ik graag een half uur eerder wil stoppen maar toch zo optimaal mogelijk wil laden (laag % bij aankomst en voorverwarmen). Ik zit te spelen met begin en aankomst % maar komt niet lekker uit, dacht misschien is er een manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 08:55
Hoe hoger de temperatuur hoe beter. De lucht is dunner, dus minder weerstand. Voor de accu is een hogere temperatuur ook beter, die kan zonder problemen 40gr of meer hebben. Enige nadeel is dat bij het (snel)laden de accu moet worden gekoeld en kan die niet gekoeld worden zoals bij een LEAF dan heb je een probleem.

Kortom, warm weer met een hogere temperatuur is geen enkel probleem. Ik heb bij hogere temperaturen het bereik alleen maar zien stijgen en het verbruik zien dalen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakature
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:58
TeslaNerd schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:57:
[...]

In de meivakantie hebben wij dit ook gedaan met een 5 jaar oude Tesla Model 3 SR+ met 15% batterijdegradatie:

Om 6:30 vertrokken uit Amsterdam en om 20:00 op de ring van Milaan bij de afslag naar de A7 richting Genua, 1116 km in 13,5 uur

[Afbeelding]
Interessant! Wij gaan begin juli ook voor het eerst met de EV (Tesla Y SR) naar Noord-Italië (Genua) en ik ben zeer benieuwd hoe lang de rit effectief gaat duren. Wij zouden ’s avonds rond 18u vertrekken (2 chauffeurs + 2 kinderen die hopelijk slapen) dus ik hoef niet wakker te liggen van het verkeer. Als ik uw data bekijk, dan moet het wel te doen zijn in een kleine 14 uur!
Weet je nog ongeveer hoe snel je reed? Je verbruik is ongeveer gelijk aan mijn gemiddeld verbruik (maar ik rijd wel vaak 110 in plaats van het maximaal toegestane).

Qua laadpassen: Tesla Superchargers sowieso voor onderweg, maar ik vroeg me nog af of er nog aanraders zijn voor lokale laadpunten in Italië zelf (ik heb al Freshmile en ChargeNow).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:44
Shanquish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:59:
ik wil samen met een maatje nog wel eens semi spontaan een weekend naar Noord-Italië rijden.
meestal wandelen we dan wat in de omgeving (bergachtig gebied natuurlijk, heel mooi) en vermaken we ons kostelijk in allerlei eet- en drinkgelegenheden, soort van mannenweekend.

uiteraard gaan er de nodige doosjes wijn etc. mee retour naar Nederland.
wat dus dé reden is om niet met het vliegtuig te gaan..

we rijden dan op de donderdag vroeg heen, en rijden op zondag weer terug.
kiezen voor een bestemming met zo'n +/- 1000 km rijden, met een benzine auto deden we er altijd zo'n 12 uur over incl. korte stopjes voor benen strekken en een broodje (04:00 's ochtends weg is 16:00 op bestemming aankomen)

de eerstvolgende keer gaat dit dus in een EV worden, zoals ik er nu tegenaan kijk worden enkel de de stops die we toch al hebben, enkel wat langer.. ik vermoed dan dit richting de 14 uur zal gaan incl. 4 laadstops.

meer mensen die dit soort weekendjes weg plannen met hun EV? en zo ja.. hoe is dat bevallen?
Ik rij in de winter meerdere keren naar de alpen voor een weekend. Ik heb niet het idee dat mijn EV mij daarin hindert. Aangezien je aangeeft dat je sowieso af en toe stopt, zal het met EV niet veel anders zijn. Stoppen is laden. Zorg dat je een laadpas hebt en als je op de kosten wilt letten dat je de goedkoper opties voor laden kent. Dan is een spontaan weekendje weg geen uitdaging, genoeg laadopties op de route.
Check voor de grap eens de 1000km challenges van Bjorn Nyland, hij heeft hem nog niet met een Elroq gedaan, maar ik gok dat hij daarmee op een tijd van onder de 10:30 komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:29
kakature schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Interessant! Wij gaan begin juli ook voor het eerst met de EV (Tesla Y SR) naar Noord-Italië (Genua) en ik ben zeer benieuwd hoe lang de rit effectief gaat duren. Wij zouden ’s avonds rond 18u vertrekken (2 chauffeurs + 2 kinderen die hopelijk slapen) dus ik hoef niet wakker te liggen van het verkeer. Als ik uw data bekijk, dan moet het wel te doen zijn in een kleine 14 uur!
Weet je nog ongeveer hoe snel je reed? Je verbruik is ongeveer gelijk aan mijn gemiddeld verbruik (maar ik rijd wel vaak 110 in plaats van het maximaal toegestane).

Qua laadpassen: Tesla Superchargers sowieso voor onderweg, maar ik vroeg me nog af of er nog aanraders zijn voor lokale laadpunten in Italië zelf (ik heb al Freshmile en ChargeNow).
Wij (3 chauffeurs, mijn zoon mijn vrouw en ik) rijden met een wat meer zware voet maar de sweet spot voor de kruissnelheid is ca 125km/h. Ervaring met onze M3SR+ is dat bij hogere kruissnelheid naar 130km/h het verbruik te hoog wordt.

Wij laden alleen bij Tesla maar een Ionity Power abbo schijnt wel handig te zijn met voordeliger laden in Duitsland en Italie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCoVCKrYWOoyO7fEEq0zcFfo6tU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XuuYGJsoqwjGwvBWxvSSzOJ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 27-05-2025 13:56 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 12:27
Shanquish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:59:
ik wil samen met een maatje nog wel eens semi spontaan een weekend naar Noord-Italië rijden.
meestal wandelen we dan wat in de omgeving (bergachtig gebied natuurlijk, heel mooi) en vermaken we ons kostelijk in allerlei eet- en drinkgelegenheden, soort van mannenweekend.

uiteraard gaan er de nodige doosjes wijn etc. mee retour naar Nederland.
wat dus dé reden is om niet met het vliegtuig te gaan..

we rijden dan op de donderdag vroeg heen, en rijden op zondag weer terug.
kiezen voor een bestemming met zo'n +/- 1000 km rijden, met een benzine auto deden we er altijd zo'n 12 uur over incl. korte stopjes voor benen strekken en een broodje (04:00 's ochtends weg is 16:00 op bestemming aankomen)

de eerstvolgende keer gaat dit dus in een EV worden, zoals ik er nu tegenaan kijk worden enkel de de stops die we toch al hebben, enkel wat langer.. ik vermoed dan dit richting de 14 uur zal gaan incl. 4 laadstops.

meer mensen die dit soort weekendjes weg plannen met hun EV? en zo ja.. hoe is dat bevallen?
Vriend van mij doet dat regelmatig ook, maar bij de wat verdere bestemmingen: vliegen, autootje huren en de wijn laten opsturen. Is de wijn nog eerder terug dan jijzelf :)

Afgelopen winter heb ik Noord-Italie (Dolomieten) gedaan met een LR Ford Explorer. Verslag staat hier ergens in de thread. Zeer vergelijkbaar met een Elroq qua verbruik. Dat kon op de heenweg makkelijk met 3x laden. Gezien de kleine batterij zal je wel wat vaker moeten stoppen. Check vooral A Better Routeplanner even.

Naast de andere hier gegeven tips:
-Hard rijden levert weinig op of werkt zelfs averechts;
-Vertrek evt woensdag einde middag, zorg dat je al 300 km onderweg bent, maak een eerste wijnstop+overnachting aan de Moezel en de volgende dag op je gemak de rest.
-Uiteindelijk is het sowieso erg veel reistijd in een paar dagen en het wordt waarschijnlijk echt wel wat langer met deze auto, dus stel je daar vooraf op in en pas je plan erop aan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:15
Nadat we tijdens de vorige zomervakantie Normandië met de EV hadden bezocht, stond deze week het Zwarte Woud (Zuid-Duitsland) op het programma.

Voor deze reis wilde ik op zoek naar een alternatief voor het Tesla netwerk. Ik kwam al snel uit op het HyperNetz van EnBW.

Ik wilde graag het gemak van een laadpas en dus had ik begin deze maand het ‘Charging Tariff L’ abonnement aangevraagd. Dit kost € 17,99 per maand. Een paar weken later kreeg ik de laadpas thuisgestuurd. Mooi op tijd voor onze reis.

Afgelopen zondag weggereden rond 08:00 u. met 90% batterij. Er rijden in Duitsland nauwelijks vrachtwagens op de weg op zondag en het was verder vrij rustig.

In eerste instantie had ik enkel het adres van het hotel ingegeven in Google Maps van de EX30, waarbij ik de betaalfilter op EnBW Mobility+ had ingesteld. Toch werden er twee laadstations van andere maatschappijen gesuggereerd.

Heb bij 20% resterende SoC de EnBW app geopend en toen gekozen voor 50+ kWh opladers. Iets uitgezoomd op de kaart en toen kwamen er al veel mogelijkheden in beeld. Gekozen voor een laadmogelijkheid waarbij we ongeveer met 10% zouden aankomen. De pre condition werd gelijk gestart, toen we de route in de EX30 hadden aangepast.

Het is op zondag natuurlijk wel zo dat er veel winkelketens dicht zijn. Dus stonden we tot twee keer toe op een leeg bedrijventerrein waarbij de eerste ook een slagboom had. De bakkerij was net aan het opruimen en kwam ons waarschuwen voor het feit dat de slagboom dicht zou gaan wanneer zij zouden vertrekken. Op dat punt heb ik slechts van 10% naar 60% kunnen laden dus. Maar voldoende om weer even verder te kunnen.

De app van EnBW is trouwens een pareltje wanneer je op zoek bent naar een app met extreem veel zoek- en filtermogelijkheden. Note-to-self: Let vooral op dat je niet te veel onnodige filters zoals ‘Leisure’ aan laat staan. :)

Heb het abonnement na vier keer laden er al uit. Dat wil zeggen dat ik nu al goedkoper uit ben door het scherpe tarief van € 0,39 per kWh.

Morgen rijden we weer rustig richting huis. Met 69% SoC heb ik de eerste laadstop 200 km verderop al ingesteld in de EX30. Bensheim heeft 24 plekken, dus ik vermoed ruim voldoende. Vanaf daar zien we wel weer verder. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXoFw7QC0iR4AdgWN6q1iuO_anQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdC8dDZUHnp7h04q4pGiHaA1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI2rDAS64fEoM8i-hmC71MCQ7Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTlh3E2Qu69R9EuYb33Jtxl8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhp8X91fZKoddPwhjpp_23lsN5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1F0vK9QC4PjaFrnqKUMQJGY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYOdeg1zHC78k8qVfpZ_yOFf63I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lex69nyLj96Pojzby7m9L9NR.png?f=fotoalbum_large

Update: De terugweg verliep ook zeer voorspoedig op de tweede stop na. Daar was enkel een 50 kWh lader beschikbaar. De andere twee laadpunten waren in gebruik. Door een combinatie van een lokale pinstoring en te weinig cash zijn we daarom na een korte stop doorgereden naar een betere plek met keuze uit restaurants.

De totale laadkosten bedragen: € 90,35 + 17,99 = € 108,34
Gereden afstand: 1.378 km
Kosten per km: € 0,078

Geladen: 281,5 kWh
Verbruik: 20,435 kWh/100 km

Laadtijd heenweg: 1 uur 16 minuten
Laadtijd tussendoor: 26 minuten
Laadtijd terugweg: 1 uur 4 minuten

Conclusie: het HyperNetz van EnBW is een perfect alternatief voor Tesla wanneer je enkel/vooral in Duitsland wilt laden. Je komt op degelijke plekken, langs grote wegen vaak overdekt.

Ik hoop dat ik voor de geplande zomervakantie door vijf/zes verschillende Europese landen nog een laadpas kan vinden, waarmee ik voor een strakke prijs kan laden bij IONITY, want zo’n pas scheelt wel tijd i.p.v. een app te moeten gebruiken. Bovendien ben je daarmee ook niet afhankelijk van een trage internetverbinding. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEyzgcovUOK6pHk7Gv4xlOdLBSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrRBlBkhySoabR4XI2iYmSP0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmHUyJBQ2y9Qe7H02_xCkulQucM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvtLkiHCRLMThDlBzFlkyP7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmOhBduj7shxoL91KhEurbFBbEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djNH7x29izzm17q3aOEHk8Kg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door NokiaFan op 30-05-2025 08:00 . Reden: Terugreis, kosten en verbruik toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:40
EnBW is goed vertegenwoordigd in Duitsland en de prijs per KWH is gelijk aan Ionity met abonnement. Ik zag de laadpalen/pleinen ook een paar keer in de buurt van Ionity toen ik een paar maand terug naar Oostenrijk reed. Bij Ionity is een maandabonnement nog net iets goedkoper, maar heb je dus geen laadpass en moet het via de app, tenzij je er in slaagt via de Mobilize Charge app van Renault. Dat werkte bij mij deze winter goed, tot de betaling eraf moest en dit faalde, dan werd die pass geblokkeerd tot ik de factuur zou betalen. Dat deed ik onmiddellijk, maar de pass is nooit gedeblokkeerd. Van de support kreeg ik ook nooit enige feedback buiten bevestiging dat er een ticket geopend was. Edit: ik probeer nu mijn pass opnieuw te activeren en 2 maand later lukt het eindelijk. Mss dan toch nog te gebruiken deze zomer, maar veel vertrouwen heb ik er niet in ...

Wel goed dat er voldoende alternatieven zijn zodat niet iedereen bij Ionity gaat laden straks. Deze zomer weer naar het noorden van Spanje en ik plan net zoals vorig jaar een abo bij Ionity en Tesla af te sluiten. Die laatste mijd ik ook liever, maar in het stuk tussen Zaragoza en het westen van Valencia heb ik weinig of geen alternatief.

[ Voor 8% gewijzigd door Largamelion op 28-05-2025 09:47 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Largamelion schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:42:
EnBW is goed vertegenwoordigd in Duitsland en de prijs per KWH is gelijk aan Ionity met abonnement. Ik zag de laadpalen/pleinen ook een paar keer in de buurt van Ionity toen ik een paar maand terug naar Oostenrijk reed. Bij Ionity is een maandabonnement nog net iets goedkoper, maar heb je dus geen laadpass en moet het via de app, tenzij je er in slaagt via de Mobilize Charge app van Renault. Dat werkte bij mij deze winter goed, tot de betaling eraf moest en dit faalde, dan werd die pass geblokkeerd tot ik de factuur zou betalen. Dat deed ik onmiddellijk, maar de pass is nooit gedeblokkeerd. Van de support kreeg ik ook nooit enige feedback buiten bevestiging dat er een ticket geopend was. Edit: ik probeer nu mijn pass opnieuw te activeren en 2 maand later lukt het eindelijk. Mss dan toch nog te gebruiken deze zomer, maar veel vertrouwen heb ik er niet in ...

Wel goed dat er voldoende alternatieven zijn zodat niet iedereen bij Ionity gaat laden straks. Deze zomer weer naar het noorden van Spanje en ik plan net zoals vorig jaar een abo bij Ionity en Tesla af te sluiten. Die laatste mijd ik ook liever, maar in het stuk tussen Zaragoza en het westen van Valencia heb ik weinig of geen alternatief.
Over elke aanbieder is wel wat te zeggen, zo heeft in Duitsland Michael Schmitt een zaak aangespannen tegen EnBW i.v.m. woekerwinsten. Ik ga gewoon laden waar het mij het beste uitkomt. Ik denk dat er maar weinig zo principieel zijn dat ze een aanbieder overslaan en dan uren bij een AC lader gaan staan. Tussen Zaragosa en Valencia is er idd niet veel anders wat betrouwbaar en snel is. Ionity zou wel eens wat kunnen maken in Teruel, zo'n grote stad en nul snelladers.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:18:
[...]

.... Ik ga gewoon laden waar het mij het beste uitkomt. ....
Het zou toch mooi zijn als de kosten voor het laden tussen de verschillende aanbieders niet zo belanchelijk ver uit elkaar liggen en dat het zonder abonnement zou kunnen voor een schappelijke prijs.
Een beetje net zoals met brandstof tanken, daar zit hooguit een paar cent verschil tussen de ene en de andere aanbieder (dan heb ik het even alleen over de stations die aan de snelweg liggen).
Dan maakt het inderdaad geen bal meer uit waar je gaat laden.
Helaas is het op dit moment nog rendabeler om een abonnement te nemen om zo goedkoper te laden (en uit principe ga ik niet laden bij T*sla).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Het zou toch mooi zijn als de kosten voor het laden tussen de verschillende aanbieders niet zo belanchelijk ver uit elkaar liggen en dat het zonder abonnement zou kunnen voor een schappelijke prijs.
Dat is o.a. precies Michael zijn punt. Je bent voor een normaal tarief bijna verplicht een abo af te sluiten waar je dan alleen maar bij die ene aanbieder kunt laden. Terwijl ad-hoc met CC of bankpas bijna dubbel zo duur is. Maar maak je op een locatie gebruik van toilet of je koopt een reep kun je ineens wel met je CC of bankpas betalen voor normale prijzen. En al die verschillende passen en abo's maken dat mensen twijfelen om over te stappen, en in dat opzicht loopt Tesla mijlenver voorop in eenvoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Dat is o.a. precies Michael zijn punt. Je bent voor een normaal tarief bijna verplicht een abo af te sluiten waar je dan alleen maar bij die ene aanbieder kunt laden. Terwijl ad-hoc met CC of bankpas bijna dubbel zo duur is. Maar maak je op een locatie gebruik van toilet of je koopt een reep kun je ineens wel met je CC of bankpas betalen voor normale prijzen. En al die verschillende passen en abo's maken dat mensen twijfelen om over te stappen, en in dat opzicht loopt Tesla mijlenver voorop in eenvoud.
Hoe loopt Tesla dan precies mijlenver voorop in eenvoud?
Want bij Tesla kun je met een CC alleen bij de V4 terecht en dat is niet af te lezen vanuit een navigatiesysteem, navigatieapp of gebaseerd op bebording in de buurt.

Ik ben mij bewust van het feit dat Tesla één tarief hanteert voor non Tesla-EVs (zonder abonnement), maar ook dat kan veranderen per uur per dag.

Dus als je in je non Tesla-EV een rit maakt en je treft een SuC aan dan moet je er maar net kunnen laden met je non Tesla-EV (dat weet je alleen via de website van Tesla) en dan kun je zeker weten laden met de Tesla app waar je een creditcard voor nodig hebt gekoppeld aan de app. Of in sommige gevallen (V4 - nog relatief zeldzaam) ook met een betaalterminal (nu weet ik niet of je hier ook met een debit card kunt betalen).

Als je in het Tesla ecosysteem zit, ja dan is het vlekkeloos, maar als je dat niet zit is het weer een andere standaard die wellicht redelijk transparant is, maar nog lang niet eenvoudig is. We kennen allemaal die toepasbare xkcd wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
True schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:33:

Dus als je in je non Tesla-EV een rit maakt en je treft een SuC aan dan moet je er maar net kunnen laden met je non Tesla-EV (dat weet je alleen via de website van Tesla) en dan kun je zeker weten laden met de Tesla app waar je een creditcard voor nodig hebt gekoppeld aan de app. Of in sommige gevallen (V4 - nog relatief zeldzaam) ook met een betaalterminal (nu weet ik niet of je hier ook met een debit card kunt betalen).
De Tesla app laat keurig de SuC’s zien waar je met een non-Tesla kan laden.
Het laden start en stop je vanuit de app en betaling gaat met credit-/debitcard of automatische incasso. Voor zakelijke rijders bestaat de mogelijkheid om de laaddruppel te koppelen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
[...]

Want bij Tesla kun je met een CC alleen bij de V4 terecht en dat is niet af te lezen vanuit een navigatiesysteem, navigatieapp of gebaseerd op bebording in de buurt.

Ik ben mij bewust van het feit dat Tesla één tarief hanteert voor non Tesla-EVs (zonder abonnement), maar ook dat kan veranderen per uur per dag.

Als je in het Tesla ecosysteem zit, ja dan is het vlekkeloos, maar als je dat niet zit is het weer een andere standaard die wellicht redelijk transparant is, maar nog lang niet eenvoudig is. We kennen allemaal die toepasbare xkcd wel.
volgens mij is er geen beperking voor v4 sucs en doen ze allemaal via de APP en de toegevoegde betalings methode. gezien de positie van mijn laadklep (kia ev3) zijn de V2 laders lastiger dan V3 en V4. Maar gelukkig worden ze steeds vaker ook aan de zijkant geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Het meest probleemloos laden heb je natuurlijk met een Tesla zelf, inpluggen en laden.

Maar voor non-Tesla's is het iets anders waarvoor je natuurlijk niet Tesla verantwoordelijk kunt houden. Maar is toch ook eenvoudig en overal dezelfde procedure, inpluggen en op de app het laden starten.

Betalen in de app kan met CC of incasso. Of je met een CC of bankpas bij een V4 kunt betalen weet ik niet, gebruik ik niet want in de app heb ik een overzicht van de laadsessies. Dat de prijzen bij Tesla per uur kunnen variëren zie ik niet als een probleem. Als je het laden start zie je eerst de prijs en dat kun je al dan niet gaan laden, bij andere aanbieders met een rfid card laden zie je meestal geen prijzen want daar moet je eerst naar op zoek.

Dus wat mij betreft loopt Tesla wat gemak betreft zeker mijlenver voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je kunt bij alle superchargers ad-hoc betalen met CC via de website. Je hebt er dus geen app voor nodig als je die liever niet installeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:46:
[...]

Els ik met mijn niet-Tesla bij een SuC zou willen laden, dan moet ik of de app installeren en veel betalen of alsnog een abonnement afnemen om goedkoper te kunnen laden.
Daarnaast hangt het er ook maar net weer vanaf op welk tijdstip je gaat laden of het daadwerkelijk wel zo goedkoop is, ook al heb je een abonnement.
Wil ik met CC betalen, dan moet ik dus blijkbaar bij een V4 SuC laden, maar wat zijn dan de tarieven.
Als je een Tesla hebt is het wellicht mijlenver voorop lopen, maar daar wil ik nog niet dood in gevonden worden.
Maar als je geen Tesla hebt, dan is het SuC netwerk niets anders dan de andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Het meest probleemloos laden heb je natuurlijk met een Tesla zelf, inpluggen en laden.

Maar voor non-Tesla's is het iets anders waarvoor je natuurlijk niet Tesla verantwoordelijk kunt houden. Maar is toch ook eenvoudig en overal dezelfde procedure, inpluggen en op de app het laden starten.

Betalen in de app kan met CC of incasso. Of je met een CC of bankpas bij een V4 kunt betalen weet ik niet, gebruik ik niet want in de app heb ik een overzicht van de laadsessies. Dat de prijzen bij Tesla per uur kunnen variëren zie ik niet als een probleem. Als je het laden start zie je eerst de prijs en dat kun je al dan niet gaan laden, bij andere aanbieders met een rfid card laden zie je meestal geen prijzen want daar moet je eerst naar op zoek.

Dus wat mij betreft loopt Tesla wat gemak betreft zeker mijlenver voorop.
Met een Tesla hebben ze inderdaad alles mooi geintegreerd, laadplanning en laden.

Ik snap niet helemaal waarin Tesla mijlenver vooroploopt voor niet tesla-rijders. Inpluggen en via de app laden kan toch ook bij bv Ionity of EnBW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-05 18:54
ASW1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:08:
Je kunt bij alle superchargers ad-hoc betalen met CC via de website. Je hebt er dus geen app voor nodig als je die liever niet installeert.
En hoe start je een sessie op bijvoorbeeld een v2 dan?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Els ik met mijn niet-Tesla bij een SuC zou willen laden, dan moet ik of de app installeren en veel betalen of alsnog een abonnement afnemen om goedkoper te kunnen laden.
Daarnaast hangt het er ook maar net weer vanaf op welk tijdstip je gaat laden of het daadwerkelijk wel zo goedkoop is, ook al heb je een abonnement.
Wil ik met CC betalen, dan moet ik dus blijkbaar bij een V4 SuC laden, maar wat zijn dan de tarieven.
Als je een Tesla hebt is het wellicht mijlenver voorop lopen, maar daar wil ik nog niet dood in gevonden worden.
Maar als je geen Tesla hebt, dan is het SuC netwerk niets anders dan de andere netwerken.
Als je het te duur vindt dan neem je natuurlijk gewoon een andere aanbieder, prijzen vergelijken doen we ook bij het laden, ik wel tenminste. En een abo is ook geen verplichting, hier in NL zijn de prijzen zonder abo toch zeer voordelig. Dat je in een Tesla niet dood gevonden wil worden snap ik wel, voor mij ook geen Tesla om diverse redenen. Maar nu ging het over het naadloze laadgemak en daarin vind ik Tesla mijlenver voorop lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
jouwheld schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:15:
[...]

Ik snap niet helemaal waarin Tesla mijlenver vooroploopt voor niet tesla-rijders. Inpluggen en via de app laden kan toch ook bij bv Ionity of EnBW?
Dat heb ik hierboven al aangegeven. Het is gewoon super eenvoudig, plug erin en in de app het laden starten, meer keus is er niet.

Bij alle andere aanbieders is het allemaal net weer even anders. Tientallen verschillende schermen in allerlei talen en verschillende opbouw van menu's, eerst insteken of eerst de pas aanbieden. Laatst nog een video van Jens van Move Electric toen hij een nieuwe lader wilde testen. YouTube: Deutschlandnetz mit Ladehemmung - E-Auto Schnellladestationen an unb...
Nou, als hij als ervaren EV rijder en YT'er al een probleem heeft, hoe zal het dan een nieuwe onervaren EV rijder vergaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Dat heb ik hierboven al aangegeven. Het is gewoon super eenvoudig, plug erin en in de app het laden starten, meer keus is er niet.
Die ervaring heb ik dan wel met Ionity.
Stekker erin, en via de app het laden starten, simpel as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
pmiddeld schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:15:
[...]

En hoe start je een sessie op bijvoorbeeld een v2 dan?
Het maakt niet uit welk type lader het is, je hebt alleen het ladernummer nodig en een CC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:40
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Inderdaad, dat gaat mijn inziens even vlot als bij Tesla dus zo bijzonder is Tesla niet. Bij Ionity heb je dan nog het voordeel dat het niet uitmaakt waar je laadpoort zit op de wagen. Bij de niet-V4 SuC's blijft dat nog altijd een issue voor auto's met de laadpoort rechtsachter of linksvoor dus daar staan ze net achter bij Tesla imo.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:44:
[...]

Op de Ionity site staat het anders precies andersom, eerst de app starten en dan de stekker erin. Kijk, dat bedoel ik.
En naast Ionity zijn er nog talloze andere aanbieders die het weer allemaal net ff anders doen. Natuurlijk zijn er aanbieders waar het ook feilloos werkt maar die heb je niet overal. Autocharge bij Fastned is ook ideaal, maar naar mijn vakantieadres in Spanje kom ik niet met alleen Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Op de Ionity site staat het anders precies andersom, eerst de app starten en dan de stekker erin. Kijk, dat bedoel ik.
En naast Ionity zijn er nog talloze andere aanbieders die het weer allemaal net ff anders doen. Natuurlijk zijn er aanbieders waar het ook feilloos werkt maar die heb je niet overal. Autocharge bij Fastned is ook ideaal, maar naar mijn vakantieadres in Spanje kom ik niet met alleen Fastned.
Geen idee, heb de site nooit bekeken hoe het zou moeten werken.
Ben nu 2x op de wintersport geweest en 1x in het najaar naar het buitenland.
Zoveel mogelijk geladen bij Ionity en elke keer eerst de stekker d'r in en daarna via de app het laden starten.
Werkte altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Volgorde maakt volgens mij niets uit. Ik doe ook altijd eerst de stekker en dan de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
tweebel schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:20:
[...]

Vriend van mij doet dat regelmatig ook, maar bij de wat verdere bestemmingen: vliegen, autootje huren en de wijn laten opsturen. Is de wijn nog eerder terug dan jijzelf :)

Afgelopen winter heb ik Noord-Italie (Dolomieten) gedaan met een LR Ford Explorer. Verslag staat hier ergens in de thread. Zeer vergelijkbaar met een Elroq qua verbruik. Dat kon op de heenweg makkelijk met 3x laden. Gezien de kleine batterij zal je wel wat vaker moeten stoppen. Check vooral A Better Routeplanner even.

Naast de andere hier gegeven tips:
-Hard rijden levert weinig op of werkt zelfs averechts;
-Vertrek evt woensdag einde middag, zorg dat je al 300 km onderweg bent, maak een eerste wijnstop+overnachting aan de Moezel en de volgende dag op je gemak de rest.
-Uiteindelijk is het sowieso erg veel reistijd in een paar dagen en het wordt waarschijnlijk echt wel wat langer met deze auto, dus stel je daar vooraf op in en pas je plan erop aan.
dat laten opsturen is leuk als je alles bij 1 wijnhuis haalt, dan is het te doen. (ook wel eens gedaan) maar wij rijden er een aantal af. zowel de 'grotere' maar ook de lokale boer die wijn verkoopt in zijn eigen groentewinkeltje. die gaan van opsturen echt niks begrijpen. ;)

maar goed, het gaat hier natuurlijk om langere ritten, en inderdaad, langs de moezel zal vast een stop worden, al is het alleen maar vanwege het mooie uizichtpunt langs de A61 bij de moseltallbrücke.

de eerste keer stellen we er ons inderdaad op in dat het allemaal wellicht wat langer gaat duren, en daarnaast ook wat ervaring opbouwen met het rijden met een EV.
en uiteindelijk hebben we geen haast natuurlijk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
hoe zijn de ervaringen hier met de mogelijkheid om in abrp verschillende laadpassen met abbonnementen toe te voegen zodat daar bij de reisplanning rekening mee wordt gehouden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:56
TeslaNerd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:05:
hoe zijn de ervaringen hier met de mogelijkheid om in abrp verschillende laadpassen met abbonnementen toe te voegen zodat daar bij de reisplanning rekening mee wordt gehouden
Voor mij werkt het niet, de laatste keer naar Italië was Ionity als voorkeur ingesteld en heeft ABRP alles gepland. Een logische laadstop net van de snelweg af werd genegeerd en als alternatief kregen we een EnBW lader, en op de terugweg werden we naar een Ionity geleid die nog verder van de snelweg lag.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:33:
Laatst nog een video van Jens van Move Electric toen hij een nieuwe lader wilde testen. YouTube: Deutschlandnetz mit Ladehemmung - E-Auto Schnellladestationen an unb...
Nou, als hij als ervaren EV rijder en YT'er al een probleem heeft, hoe zal het dan een nieuwe onervaren EV rijder vergaan.
Nu noem je wel een van zijn slechtste video’s. Zo ingewikkeld is zo’n laadpaal niet, werkt net zo als bij Fastned. Jens “speelde” in die video de Duitse boomer.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
LT1970 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:09:
[...]

Voor mij werkt het niet, de laatste keer naar Italië was Ionity als voorkeur ingesteld en heeft ABRP alles gepland. Een logische laadstop net van de snelweg af werd genegeerd en als alternatief kregen we een EnBW lader, en op de terugweg werden we naar een Ionity geleid die nog verder van de snelweg lag.
En is abrp nog steeds de enige third party app voor het plannen van laadstops? Of zijn er inmiddels al (betere) alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:05:
Werkt hier perfect. Wel even goed instellen. Hij plant bij mij eigenlijk alleen de passen welke ik heb geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
TeslaNerd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:17:
[...]

En is abrp nog steeds de enige third party app voor het plannen van laadstops? Of zijn er inmiddels al (betere) alternatieven?
ABRP werkt bij mij voor geen meter meer, betaalfilter wordt totaal negeert. Bovendien is de functie via CarPlay premium geworden. Net de app verwijderd.

Heb besloten om in de zomervakantie de IONITY app te gaan gebruiken, mocht Google Maps de betaalfilter wederom negeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
NokiaFan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:28:
[...]

ABRP werkt bij mij voor geen meter meer, betaalfilter wordt totaal negeert. Bovendien is de functie via CarPlay premium geworden. Net de app verwijderd.

Heb besloten om in de zomervakantie de IONITY app te gaan gebruiken, mocht Google Maps de betaalfilter wederom negeren. :)
wat is de betaalfilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MichielFRL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Nu noem je wel een van zijn slechtste video’s. Zo ingewikkeld is zo’n laadpaal niet, werkt net zo als bij Fastned. Jens “speelde” in die video de Duitse boomer.
Nou dat hij het "speelde" vind ik niet echt aannemelijk, bovendien was het onderwerp in de video, snelladers op een parkeerplaats zonder faciliteiten en niet onduidelijke schermen op snelladers. En als je er eenmaal mee bekend bent is het natuurlijk altijd eenvoudig. Daarnaast, niet iedereen is daar even handig in, dus daar mag men toch wel rekening mee houden. Zoiets moet voor iedereen gewoon direct duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
Daarmee kun je aangeven welke betaalpassen je hebt. Normaal gesproken wordt dat gebruikt om de laadpunten op je route te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
Kan het weer over lange reizen met ev gaan!

[ Voor 89% gewijzigd door Zapato op 28-05-2025 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bezemwagen is langs geweest, als iemand loopt te trollen ga er dan niet op in maar maak een TR. en mocht het niet duidelijk zijn de discussie Musk is hier offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:10
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Bij Ionity werkt beide is mijn ervaring. Of app eerst of stekker eerst.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:10
Zit nu in de Amalfi regio in Italië. Verslag volgt nog na thuiskomst.
Heenreis bijna volledig Ionity. Alleen bij Napels was Ionity buiten gebruik en moest ik noodgedwongen Tesla gebruiken.
In de regio zouden voldoende laders moeten zijn, maar ze blijken onvindbaar of defect.
Een 120 kW lader gevonden die bediend zou moeten worden via de NextCharge app maar was niet vindbaar in de app, omdat ik zo dom was geweest om filter highway niet uit te schakelen (duh). Uiteindelijk een werkende 60 kW lader gevonden, maar daar waren de plekken bezet door ICE, maar was de kabel gelukkig lang genoeg om de EV toch aan te sluiten. Komend weekend door naar regio Brindisi, ben benieuwd.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 21:58
HansAuutB schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Bij Ionity werkt beide is mijn ervaring. Of app eerst of stekker eerst.
EnBW werkt ook gewoon zonder app te starten zelfs. Gewoon stekker erin en de auto begint te laden. Althans dat was met mijn vorige auto zo. Geen idee hoe dat overigens werkt, het werkte gewoon.
Bij mijn huidige auto nog geen ervaring mee, maar die zal ik voornamelijk navigeren langs de Tesla SuCs.
EnBW heb ik overigens alleen op de wat afgeleven plekken in Duitsland gebruikt. Ook met mijn vorige auto ging ik vaak langs de SuCs, al was dat met de korte kabels vaak wel een uitdaging om deze goed aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Laatst online: 11:03
NokiaFan schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Daarmee kun je aangeven welke betaalpassen je hebt. Normaal gesproken wordt dat gebruikt om de laadpunten op je route te bepalen.
Je kan aangeven welke laad netwerken je voorkeur wilt geven en welke je wilt vermijden.
Daar zit dan de functionaliteit die jij zoekt met het betaalpasfilter denk ik.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:25:
[...]

EnBW werkt ook gewoon zonder app te starten zelfs. Gewoon stekker erin en de auto begint te laden. Althans dat was met mijn vorige auto zo. Geen idee hoe dat overigens werkt, het werkte gewoon.
Bij mijn huidige auto nog geen ervaring mee, maar die zal ik voornamelijk navigeren langs de Tesla SuCs.
EnBW heb ik overigens alleen op de wat afgeleven plekken in Duitsland gebruikt. Ook met mijn vorige auto ging ik vaak langs de SuCs, al was dat met de korte kabels vaak wel een uitdaging om deze goed aan te sluiten.
Je kan bij EnBW autocharge aanzetten in de App, dan hoef je daarna de app niet meer te openen, maar je moet dus wel 1x, tijdens 't laden, autocharge aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Freak187

geen

TeslaNerd schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Ik vind Charging Time wel fijn werken. Met live info van de laadstations als je de betaalde versie neemt. Dus in de zomer neem je een abo van 1 maand en karren maar.

ChargingTime laat alle laadstations (van jouw voorkeur) zien op de route die je neemt. Als je dus iets eerder of later wil stoppen, zie je heel snel wat er beschikbaar is inclusief faciliteiten.

Het verschil met ABRP is dat ABRP planned met stops die ABRP voor je kiest. Terwijl er misschien 10 kilometer verder een groter laadstation is met betere faciliteiten.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
markjanssen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Je kan bij EnBW autocharge aanzetten in de App, dan hoef je daarna de app niet meer te openen, maar je moet dus wel 1x, tijdens 't laden, autocharge aanzetten.
Blijkbaar destijds een keer aangezet. Erg fijn netwerk. Vaak dus aanwezig op een autohof, maar ook in kleine dorpen bij supermarkten.
Nog nooit een lader daarvan gehad die niet werkte.
Sommige laders halveren wel de snelheid als er een tweede auto aansluit. Maar dat doen meer laadpalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
fisherman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:57:
[...]

Blijkbaar destijds een keer aangezet. Erg fijn netwerk. Vaak dus aanwezig op een autohof, maar ook in kleine dorpen bij supermarkten.
Nog nooit een lader daarvan gehad die niet werkte.
Sommige laders halveren wel de snelheid als er een tweede auto aansluit. Maar dat doen meer laadpalen natuurlijk.
Als je de auto niet meer hebt, misschien ook weer uitzetten? Voordat de nieuwe eigenaar zich ook afvraagt waarom die nooit iets met de app of laadpas hoeft te doen bij EnBW ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:00
Ik lees vanaf nu graag mee.
Momenteel hebben we een Ford Kuga ST-Line X PHEV.
Daar kunnen we woon werkverkeer prima elektrisch mee rijden.
Nu aan het oriënteren op een Tesla Model Y Juniper maar de twijfel is er sterk of we wijs doen aan een standard range gezien onze vakantie 1 keer per jaar naar Spanje (1400km vanaf huis).
In ABRP / Tesla app schrik ik niet echt van de voorgeschotelde laadstops.
De rest van het jaar zie ik gezien ons Nederlandse laadnetwerk geen uitdagingen met een Standard Range.

Twijfel , twijfel….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:03
Ljsvv schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:56:
Nu aan het oriënteren op een Tesla Model Y Juniper maar de twijfel is er sterk of we wijs doen aan een standard range gezien onze vakantie 1 keer per jaar naar Spanje (1400km vanaf huis).
De rest van het jaar zie ik gezien ons Nederlandse laadnetwerk geen uitdagingen met een Standard Range.

Twijfel , twijfel….
Mij advies zou zijn om nooit een auto te kopen voor een activiteit die je één keer per jaar doet. Dus geen duurdere 7-zits uitvoering kopen als je één keer per jaar voor de voetbalclub rijdt, geen busje als je maar één keer per jaar naar de milieustraat rijdt, en geen duurdere EV met grotere accu als je maar één keer per jaar 1400 km rijdt. Dan is het veel goedkoper om voor die ene keer een busje te huren, of een auto waarmee je gemakkelijker grote afstanden rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:59
Tja, @Ljsvv is het je de 5000 euro die er tussen zit waard om in je vakanties tijdens de reisdagen twee(?) extra laadstops te maken?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
Maakt het bij Tesla kwa gewicht nog wat uit als je een long range koopt of is dat nog steeds alleen een software instelling zoals in het begin van Corona bleek?

Anders heeft dat ook impact op de mrb lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:32
janne_nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:44:
Maakt het bij Tesla kwa gewicht nog wat uit als je een long range koopt of is dat nog steeds alleen een software instelling zoals in het begin van Corona bleek?

Anders heeft dat ook impact op de mrb lijkt me.
Volgens de specificaties op AutoWeek.nl is de LR 11kg zwaarder maar vallen ze, met 1736 en 1747kg wel in dezelfde MRB-klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:59
Zoals gevonden bij EV database zijn ze zwaarder dan dat:
Tesla Model Y RWD
Bestelbaar sinds februari 2025
Gewicht 2.003 kg

Tesla Model Y Long Range RWD
Gewicht 1.976 kg

Dan zou de long range versie zelfs lichter zijn dan de standard range.... maar vallen ze wel in dezelfde gewichtsgroep voor de MRB (1951-2050kg).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:07
Ljsvv schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:56:

Twijfel , twijfel….
Wil je er ooit een caravan achter? dan zeker een LR.
Wil je er ook mee op wintersport? dan heeft een LR zeker voordeel maar het maakt hooguit 1 laadstop uit.
Rijd je met 2 chauffeurs en wil je 2 stints doen en dan pas een pauze? dan heeft LR ook voordeel.

Met 1 chauffeur in de zomer zal je waarschijnlijk ook met de standaard range niet/nauwelijks meer stops nodig hebben dan je toch al van plan was.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:00
Stefannn schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Wil je er ooit een caravan achter? dan zeker een LR.
Wil je er ook mee op wintersport? dan heeft een LR zeker voordeel maar het maakt hooguit 1 laadstop uit.
Rijd je met 2 chauffeurs en wil je 2 stints doen en dan pas een pauze? dan heeft LR ook voordeel.

Met 1 chauffeur in de zomer zal je waarschijnlijk ook met de standaard range niet/nauwelijks meer stops nodig hebben dan je toch al van plan was.
Dank allen voor de reacties!
Nee geen caravan en ook geen wintersport voorzien.

We hebben jonge kinderen dus zo rond de 300km even de benen strekken / laden zie ik niet als bezwaar.

Ik snap dat alles valt of staat met hoe hard je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Peter-036 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:10:
Zoals gevonden bij EV database zijn ze zwaarder dan dat:
Tesla Model Y RWD
Gewicht 2.003 kg

Tesla Model Y Long Range RWD
Gewicht 1.976 kg

Dan zou de long range versie zelfs lichter zijn dan de standard range.... maar vallen ze wel in dezelfde gewichtsgroep voor de MRB (1951-2050kg).
Dan lijkt me dat de long range een software dingetje is. Zou je dat per maand of zo aan of uit kunnen laten zetten ;-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ljsvv schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:30:
[...]

We hebben jonge kinderen dus zo rond de 300km even de benen strekken / laden zie ik niet als bezwaar.

Dan SR meer dan voldoende. 300km haal je wsl niet eens, dan moet er meestal eerder iemand plassen of na 2.5 uur heb je wel ff behoefte aan paar minuten pauze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54
Ljsvv schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:30:
[...]

De eerste stint kan je 300 km halen, maar nadien niet, tenzij je echt 100 gaat rijden, en dan word je in F en D toch al snel een verkeershindernis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:49
Hier een andere nieuwe meelezer, momenteel nog een ICE van het werk, die vervangen moet worden voor een elektrische. De offerte voor de KIA EV6 84kwh is verstuurt en nu wachten wanneer er iets geleverd mag en kan worden.

Wij willen wel met de caravan op pad gaan, vandaar de grotere accu gekozen. Dit jaar nog makkelijk met de ICE, volgend jaar wel even spannend met de BEV richting zuid Frankrijk.

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:20
Ik heb onlangs een topic gemaakt over trekhaakkoffers, handig voor wie binnenkort op vakantie vertrekt. Iedereen kent dakkoffers, maar trekhaakkoffers zijn volgens mij nog relatief onbekend bij het grote publiek. Ten onrechte, want volgens mij zijn ze een beter alternatief voor de dakkoffer, mits je een trekhaak hebt natuurlijk. En specifiek voor EV's zijn ze extra interessant, want ze hebben geen impact op het verbruik van je auto, in tegenstelling tot een dakkoffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucf_7Fybh24yQC7KCntEVx9BIqA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ORQi69rQ7DqzBKZLZu3mwK5.png?f=user_large

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:30:
Ik heb onlangs een topic gemaakt over trekhaakkoffers, handig voor wie binnenkort op vakantie vertrekt. Iedereen kent dakkoffers, maar trekhaakkoffers zijn volgens mij nog relatief onbekend bij het grote publiek. Ten onrechte, want volgens mij zijn ze een beter alternatief voor de dakkoffer, mits je een trekhaak hebt natuurlijk. En specifiek voor EV's zijn ze extra interessant, want ze hebben geen impact op het verbruik van je auto, in tegenstelling tot een dakkoffer.

[Afbeelding]
Dat het geen impact op het verbruik heeft ben ik niet helemaal met je eens, het is extra gewicht en windgeleiding achter de auto is anders.

een dakkoffer is primair uitermate geschikt voor ski's en snowboards, die lijken me toch lastiger op te bergen in een trekhaakkoffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Shanquish schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Dat het geen impact op het verbruik heeft ben ik niet helemaal met je eens, het is extra gewicht en windgeleiding achter de auto is anders.

een dakkoffer is primair uitermate geschikt voor ski's en snowboards, die lijken me toch lastiger op te bergen in een trekhaakkoffer.
Kun je die reactie in het desbetreffende topic plaatsen en niet hier, de link staat er nota bene bij.

Heeft er nog iemand interessante reiservaringen met de EV?
Daar ging dit topic over, het lijkt nu een soort aankoopadviestopic te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Shanquish schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:47:
[...]

Ervaringen van mensen wijzen uit dat het effect verwaarloosbaar is, of zelfs positief. Klinkt bizar, maar het zou je auto aerodynamischer maken door het meer een druppelvorm te laten aan nemen.

Maar laten we aannemen dat het effect per definitie negatief is, dan blijkt uit meerdere bronnen dat het bijna verwaarloosbaar is, bv hier.

En verschillende trekhaakkoffers kun je uitbreiden met een setje waardoor je ski's of snowboard er wel in passen, zoals die van MFT of Peruzzo. Staat allemaal in het overzicht opgelijst.
ASW1 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Kun je die reactie in het desbetreffende topic plaatsen en niet hier, de link staat er nota bene bij.

Heeft er nog iemand interessante reiservaringen met de EV?
Daar ging dit topic over, het lijkt nu een soort aankoopadviestopic te worden.
Mij lijkt discussie over en ervaringen delen rond trekhaakkoffers erg on topic: het is direct gelinkt aan lange ritten in EV's, en als het een dakkoffer vervangt heeft het een positief effect op je range waardoor je minder vaak moet laden..

[ Voor 5% gewijzigd door marvel27 op 29-05-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
marvel27 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:05:
[...]

[...]

Mij lijkt discussie over en ervaringen delen rond trekhaakkoffers erg on topic: het is direct gelinkt aan lange ritten in EV's, en als het een dakkoffer vervangt heeft het een positief effect op je range waardoor je minder vaak moet laden..
Wat wil je nou, je komt hier je andere topic promoten, zet er opzettelijk engagement bait bij dat een koffer nul invloed zou hebben, uiteraard zijn er dan mensen die daarop happen, en dan gaan we in dit topic weer de discussie overdoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Ja waarom niet? Het is direct relevant aan wat er in dit topic besproken wordt. Er zou maar eens in twee verschillende topics iets gelijkaardigs gezegd worden.

Ik deel een interessant aspect aan de trekhaakkoffer, dat het effect op zuinigheid verwaarloosbaar zou zijn. Dit blijkt uit meerdere ervaringen en artikels. Dat jij dit als engagement bait ziet zegt meer over jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 08:54
janne_nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Dan lijkt me dat de long range een software dingetje is. Zou je dat per maand of zo aan of uit kunnen laten zetten ;-) ?
Wat heerlijk die aannames.
De SR heeft een andere batterij dan de LR. Die van de SR is gewoon zwaarder per kWh dan de LR. Daarom is de laadcurve ook anders en moet je de SR regelmatig tot 100procent laden vanwege calibratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:47:
[...]

De eerste stint kan je 300 km halen, maar nadien niet, tenzij je echt 100 gaat rijden, en dan word je in F en D toch al snel een verkeershindernis.
In Frankrijk rijdt ik op de snelweg 100 km/u (met fiets achterop) en ik ben echt niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-05 15:20
Zapato schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:56:
[...]

In Frankrijk rijdt ik op de snelweg 100 km/u (met fiets achterop) en ik ben echt niet de enige.
Precies, ik ook met 2 electrische fietsen. Ik ga beslist niet harder hiermee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRZ73r5OE-hhpFskNsr3rVs3jZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHqsRfx5ZDFzuO4gJYZVqBSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Elroq85 op 29-05-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
markjanssen schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Ik heb dit vandaag geprobeerd, echter zonder succes. Blijkbaar is dit niet geschikt voor elke auto. :)

Aangezien ik een laadpas van EnBW heb gebruikt zou autocharge ook weinig meerwaarde voor me hebben gehad. Authenticatie via de laadpas gebeurt via enkele seconden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:54
Zapato schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:56:
[...]

En dan ga je aan 100 een vrachtwagen voorbij en moet iedereen die 130 rijdt vertragen. Verkeershindernis dus.
En ja, het mag en het is zuiniger, maar waarom?

Je mag ook 70 rijden, dat is nog zuiniger, en dan dwing je zelfs vrachtwagens om te gaan inhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 29-05-2025 14:19 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Even wat gas bij is ook een optie. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdag
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 19:10
janne_nl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:37:
[...]

Nee. Model Y RWD heeft een 60 kWh LFP accu en de Y long range RWD een 75 kWh NMC accu. Behalve het verschil in capaciteit, is er ook een verschil in eigenschappen. De LPF accu mag gewoon tot 100% geladen worden en slijt minder door laad- en ontlaad cycli. Daar kan de LPF beter tegen dan de NMC, die je normaal tussen de 20 en 80% houdt. De NMC accu weegt minder voor dezelfde capaciteit, vandaar dat de auto's in gewicht elkaar niet veel ontlopen. Mocht je dus echt vaak dat kleine beetje extra range nodig hebben (dat is dus minder dan die 75 kWh, omdat je minder vaak naar de 100% laadt met een NMC) dan de long range nemen. Anders is de RWD met zijn LFP accu beter.

Wij hebben nu 2 jaar prive een Model 3 RWD met dezelfde accu, dat bevalt prima, ook op lange stukken met zo'n 400 km bereik in de praktijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:18:
En dan ga je aan 100 een vrachtwagen voorbij en moet iedereen die 130 rijdt vertragen. Verkeershindernis dus.
Je moet geen 130 hè, het mag. De minimumsnelheid in Frankrijk is 80 als ik het mij goed kan heugen.
Zo lang men zich aan de regels houdt kan je niet spreken van verkeershinder me dunkt, als ik met hogere snelheid aankom en er wordt voor mijn neus ingehaald met 1 km/u verschil beschouw ik dat meer als (oer)vervelend maar niet meer dan dat. Dat ik sneller wil ligt aan mij, niet aan een ander. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
bvdag schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:20:
[...]
Mocht je dus echt vaak dat kleine beetje extra range nodig hebben (dat is dus minder dan die 75 kWh, omdat je minder vaak naar de 100% laadt met een NMC) dan de long range nemen. Anders is de RWD met zijn LFP accu beter.
Niet helemaal.
80% van de 75 NMC is 60kwh, dus 100% LFP.
Ook de LFP kan je beter niet telkens tot 100% laden en vervolgens laten staan. Dat is bij LFP ook niet goed voor de degradatie. Wel moet je af en toe naar 100% laden voor de kalibratie.

Voor lange ritten (vakantie) is het helemaal niet erg om je NMC vlak voor vertrek tot 100% door te laden. Dat geeft je op de eerste stint 15kWh extra tov de LFP.
Vervolgens laad je met snelladen beide niet veel verder dan 80% (komende van ca. 5%) om in het gunstige deel van de laadcurve te blijven. 75% is bij de NMC 56,25 kWh, bij de LFP 45. Bij iedere stint heb je op je doorreis dus ook ruim 10 kWh extra.
Na 3 NMC laadstops heb je dan dus meer kWh dan na 4 laadstops met LFP.

Tijdens het dagdagelijks gebruik zijn de identiek, ook LFP wil je niet lang diep ontladen laten staan, net als NMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Puppetmaster schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Niet helemaal.
Ook de LFP kan je beter niet telkens tot 100% laden en vervolgens laten staan. Dat is bij LFP ook niet goed voor de degradatie. Wel moet je af en toe naar 100% laden voor de kalibratie.

Voor lange ritten (vakantie) is het helemaal niet erg om je NMC vlak voor vertrek tot 100% door te laden. Dat geeft je op de eerste stint 15kWh extra tov de LFP.
Vervolgens laad je met snelladen beide niet veel verder dan 80% (komende van ca. 5%) om in het gunstige deel van de laadcurve te blijven. 75% is bij de NMC 56,25 kWh, bij de LFP 45. Bij iedere stint heb je op je doorreis dus ook ruim 10 kWh extra.
Met 3 NMC laadstops heb je dan dus meer kWh dan met 4 laadstops LFP.

Tijdens het dagdagelijks gebruik zijn de identiek, ook LFP wil je niet lang diep ontladen laten staan, net als NMC.
Hoe vergelijken de laadtijden over het gunstige deel van de laadcurve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Volgens EV-database is 10-80 24 min voor de LFP, 27 voor de NMC.
De NMC heeft een hogere laadsnelheid, die het verschil in kWh nagenoeg compenseert. :)

Zelfde zie je in de one-stop-range, dat is de eerste volle lading leegrijden en vervolgens 15 min laden en dan weer leegrijden.
Dat is bij de LFP 500km en bij de NMC 653km.
Van dat verschil komt 60km bij de laadstop door de hogere laadsnelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Puppetmaster op 29-05-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:38
[...]
Een 60 kWh LFP is ook sneller aan die 80%, zeker als het nog eens een BYD LFP is, dus je wint wat tijd tov NMC, die je terug verliest door extra te moeten laden, maar zoveel gaat het allemaal niet verschillen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:18:
[...]

En ja, het mag en het is zuiniger, maar waarom?

Je mag ook 70 rijden, dat is nog zuiniger, en dan dwing je zelfs vrachtwagens om te gaan inhalen.
Ik rij het niet per se voor de zuinigheid. 100 km/u rijdt heerlijk relaxt. Ik gun het iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdag
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 19:10
[...]

Niet helemaal.

Na 3 NMC laadstops heb je dan dus meer kWh dan na 4 laadstops met LFP.

Klopt, ik doe dat met mijn Tesla ook niet. Ook laadt ik hem niet elke week tot 100% op. Maar je leest genoeg dat heel intensief geladen LFP's relatief weinig capaciteitsverlies hebben na veel kilometers. Hoe zich dat over de tijd gedraagt is lastiger, zo lang zijn die LFP's er nog niet.
Er is een Engels Tesla Youtube kanaal dat hier wel wat data over geeft, daaruit blijft dat de afname van LFP iets minder is dat dat van NMC gebaseerde Tesla's. Al kan je hier nogal wat kanttekeningen bij zetten.
Voor wat het waard is (ik heb het niet in detail gecheckt) is de range bij volgeladen accu iets van 10 km gedaald tov van nieuw (dik 2 jaar nu, en 29000 km).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Kom op jongens, ga in het Tesla topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
jongetje schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:45:
[...]

Wat heerlijk die aannames.
De SR heeft een andere batterij dan de LR. Die van de SR is gewoon zwaarder per kWh dan de LR. Daarom is de laadcurve ook anders en moet je de SR regelmatig tot 100procent laden vanwege calibratie.
Aannames is erg kort door de bocht. In 2020 heeft Tesla redelijk duidelijk gecommuniceerd dat een boel auto's de volledige capacitileit van de accu konden gebruiken ondanks dat daar niet direct voor betaald was. Dat was als gevolg van de corona maatregelen.

Dat dat tegenwoordig anders is kan natuurlijk best zo zijn. Ik lees dat het verschil in gewicht klein is, dat komt dan denk ik doordat een lfp accu kwa energiedichtheid zwaarder is dan de nmc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
jouwheld schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Als je de auto niet meer hebt, misschien ook weer uitzetten? Voordat de nieuwe eigenaar zich ook afvraagt waarom die nooit iets met de app of laadpas hoeft te doen bij EnBW ;-)
Staat inderdaad uit zag ik in de app :-)
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.