Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:22:
[...]

Hou je er in je planning ook rekening mee dat je in deze landen, zeker als je wat noordelijker komt, vaak niet harder als 80Km/u mag rijden?
En de boetes voor te hard rijden enorm hoog zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:43

ThsAdrns

Be the change!

MooDyBLueS schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:35:
2. idem als hierboven maar tussen elke reisdag een rustdag op een leuke plek, bijv. Stockholm eerst en dan Noord Zweden een mooie dorpje/stadje uitzoeken
Wij vonden destijds de scherenkust van de oostzee bij Örnsköldsvik erg mooi. Een fascinerend landschap, heel anders dan alle andere kustlijnen die we kenden.
Maar wij waren er 1) twintig jaar geleden en 2) met een diesel, dus inhoudelijk kan ik je niet helpen ;)
Trevlig resa!

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
Aan laadinfra ontbreekt weinig in Noorwegen, zie ook eerder in dit topic.
Ionity, tesla zijn erg gangbaar. MER voor wat tragere DC laders bij winkelcentra. Ook andere lokale laders waar je met een app+QR + creditcard wel uit de voeten kunt.

Hoeveel je wilt rijden is natuurlijk persoonlijk, ik heb vorig jaar een rondreis in het zuidelijkere (dikke) deel van Noorwegen gedaan. Zelfde tijdsbestek (21d), met boot van Kiel naar Oslo en terug en steeds kleinere stints en verblijven van 2-3 d per plek.
Als je ervoor zorgt dat er op de ritten tussen de rondreislocaties wat te doen is (veel te zien), is het niet erg om 200km te toeren.
Het rijdt idd niet snel, vaak max 80km/h, geregeld minder ivm smalle bochtige weggetjes en onverwacht onverhard enz. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:09
OMEGA_ReD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:34:
Wij gaan binnenkort met onze Tesla Y op vakantie naar Italië. Nu lees ik dat het het verstandig is om ook de Type 2 “stopcontact” lader mee te nemen in het geval van nood / er geen (werkende) publieke laadpaal te vinden is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees dat er dan mogelijk een Type L (3 pinnen naast elkaar) converter stekker nodig is. Klopt dit of hebben de Italiaanse woningen ook vaak wel een Schuko stekker?
Die ga je gewoon weer ongebruikt mee naar huis nemen. Ik zou hem lekker thuis laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
@MooDyBLueS Waarschijnlijk houdt ABRP al wel rekening met de geldende maximumsnelheid in Zweden en Noorwegen. Omdat je dus vaak wat langzamer rijdt dan je gewoon bent (als je 'binnendoor' rijdt) rij je ook wat meer 'ontspannen, maar dagen van 14 uur maken is ongeveer wat een beroepschauffeur mag doen, wellicht wat (te?) ambitieus.
Zweden is mooi, maar Noorwegen is mooier en ruiger qua natuur.
Ik heb meerdere vakanties doorgebracht in beide landen en de laatste keer was dat met de Ioniq 5 in een relaxte 13 dagen tot voorbij Stockholm.
Fijne vakantie!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
barta123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Toch is de Model S LR nog steeds de allersnelste in Bjorn Nyland zijn 1000km challenge met 8h55m inclusief laden... :)
Ja, die was bijna nieuw.

Kijk eens wat 'Millenium Falcon deed nadat die 300k of zo op de teller had?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Zijn er mensen die ervaring hebben met naar het hoge noorden van Noorwegen rijden? Wij zijn een dergelijke vakantie van plan en het idee is om eerst via de meest gebruikelijke route, namelijk via Zweden (Stockholm, Lulea, etc) zsm naar uiteindelijk Tromso te komen.

Uiteraard kan dat sowieso niet in een dag, mijn snelle berekening met ABRP voor mijn EV6 AWD 2022 zegt iets meer dan 38 uur, afgerond 39u. En hoewel laadstops daar dus al in zitten zullen we ook 2x per dag een langere stop willen maken. Ik reken daar 1u per dag extra voor, omdat ik er ook vanuit ga dat itt ABRP nu soms van 11-62% laat laden, ik dan met 80+% vertrek bij een langere stop en dus een andere laadstop over kan slaan of uitstellen.

Nu zitten we ook even te dubben wat haalbaar is qua aantal uren per dag. We vinden het niet erg om de reisdagen/rijdagen op te offeren want dan heb je juist meer tijd op de andere dagen. Paar opties die we overwegen om die eerste 39-42u te overbruggen:
1. in 3 dagen van 14 uur reistijd incl. pauzes+laden achtereenvolgens door te rijden en tussentijds alleen ergens een hotel te pakken, betekent wel 8u starten met rijden en 22u aankomen, dit klinkt nogal heftig
2. idem als hierboven maar tussen elke reisdag een rustdag op een leuke plek, bijv. Stockholm eerst en dan Noord Zweden een mooie dorpje/stadje uitzoeken
3. toch rustiger aan doen met als gevolg dat we minder tijd in Tromso eo door kunnen brengen

Hoe zien jullie dit?

We hebben 22 dagen, van vrijdag t/m zondag en maandag weer werken, dus eigenlijk willen we zaterdag terugkomen, dat het dan 24u wordt maakt niet uit. Of zondag niet later dan 13/14u.

Terugweg willen we juist rustiger aan doen en de vele prachtige plekken in Noorwegen aandoen. Dus niet via Zweden terug (behalve het niet te vermijden stuk om van Noorwegen naar Denemarken te komen (zonder veerboot).

Ik heb al de nodige info van reiswebsites afgehaald en oa ook de ANWB info zowel omtrent het land als elektrisch rijden. Waaronder dat je in Noorwegen bar weinig aan je laadpasjes uit Nederland hebt. Maar met de diverse apps van ook met Circle K en een creditcard zou je 99% dekkend moeten zijn, klopt dat een beetje? Enerzijds houd ik er wel van om als ik eenmaal een bepaald type laadpaal heb gebruikt en die bevalt om van die aanbieder gebruik te blijven maken. Zo gebruik ik in eigen land vaak Shell Recharge en Fastned. Tesla ook gebruikt een paar keer maar ik merkte keer op keer dat de Fastned/Shell Recharge lader om de hoek of een station verder gewoon veel rustiger was.

Kortom: wat zouden jullie doen qua reistijd? Wat wordt een beetje als maximum gezien per dag? En zijn er nog tips voor met name het stuk via Noorwegen vanuit Tromso naar Trondheim en Oslo?
14 uur reistijd is gekkenwerk als je dat 3 dagen na elkaar wil doen.
Met 2 chauffeurs kan je eens een dag 14 uur in de auto door brengen, maar de dag nadien wil je dan niet rijden.

Overweeg ook om op dag 1 naar Kiel te rijden, daar de boot te nemen die je de volgende ochtend ofwel in Goteborg, ofwel in Oslo af zet. Dan doe je 's nachts nog eens wat afstand terwijl je slaapt.

In Noorwegen kan je rekenen met een snelheid van gemiddeld 60km/h, en meer dan 500-600km doe je niet op een dag als je de autostrades verlaat en over de 2-baanswegen verder rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:06
Zijn er mensen die ervaring hebben met naar het hoge noorden van Noorwegen rijden? Wij zijn een dergelijke vakantie van plan en het idee is om eerst via de meest gebruikelijke route, namelijk via Zweden (Stockholm, Lulea, etc) zsm naar uiteindelijk Tromso te komen.

Uiteraard kan dat sowieso niet in een dag, mijn snelle berekening met ABRP voor mijn EV6 AWD 2022 zegt iets meer dan 38 uur, afgerond 39u. En hoewel laadstops daar dus al in zitten zullen we ook 2x per dag een langere stop willen maken. Ik reken daar 1u per dag extra voor, omdat ik er ook vanuit ga dat itt ABRP nu soms van 11-62% laat laden, ik dan met 80+% vertrek bij een langere stop en dus een andere laadstop over kan slaan of uitstellen.

Nu zitten we ook even te dubben wat haalbaar is qua aantal uren per dag. We vinden het niet erg om de reisdagen/rijdagen op te offeren want dan heb je juist meer tijd op de andere dagen. Paar opties die we overwegen om die eerste 39-42u te overbruggen:
1. in 3 dagen van 14 uur reistijd incl. pauzes+laden achtereenvolgens door te rijden en tussentijds alleen ergens een hotel te pakken, betekent wel 8u starten met rijden en 22u aankomen, dit klinkt nogal heftig
3. toch rustiger aan doen met als gevolg dat we minder tijd in Tromso eo door kunnen brengen

Hoe zien jullie dit?

We hebben 22 dagen, van vrijdag t/m zondag en maandag weer werken, dus eigenlijk willen we zaterdag terugkomen, dat het dan 24u wordt maakt niet uit. Of zondag niet later dan 13/14u.

Terugweg willen we juist rustiger aan doen en de vele prachtige plekken in Noorwegen aandoen. Dus niet via Zweden terug (behalve het niet te vermijden stuk om van Noorwegen naar Denemarken te komen (zonder veerboot).

Ik heb al de nodige info van reiswebsites afgehaald en oa ook de ANWB info zowel omtrent het land als elektrisch rijden. Waaronder dat je in Noorwegen bar weinig aan je laadpasjes uit Nederland hebt. Maar met de diverse apps van ook met Circle K en een creditcard zou je 99% dekkend moeten zijn, klopt dat een beetje? Enerzijds houd ik er wel van om als ik eenmaal een bepaald type laadpaal heb gebruikt en die bevalt om van die aanbieder gebruik te blijven maken. Zo gebruik ik in eigen land vaak Shell Recharge en Fastned. Tesla ook gebruikt een paar keer maar ik merkte keer op keer dat de Fastned/Shell Recharge lader om de hoek of een station verder gewoon veel rustiger was.

Kortom: wat zouden jullie doen qua reistijd? Wat wordt een beetje als maximum gezien per dag? En zijn er nog tips voor met name het stuk via Noorwegen vanuit Tromso naar Trondheim en Oslo?
Afgelopen jaar met een tesla my Standard gereden met caravan. Elke 120-130km laden, zijn via kiel Göteborg naar are - Trondheim gereden. Laadinfra nergens een probleem. We hebben komende van de boot 100% zon 600km gereden tot net boven mora, dat is wel de max, niet qua laden maar echte snelwegen heb je niet, je gem. Snelheid ligt dus altijd vrij laag. zonder caravan denk ik een km of 800. Met tesla app kun je overal laden als je je cc gekoppeld hebt. Overal waar ik niet bij tesla geladen had deed mijn Eneco druppel het gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Wij zijn ooit met een ICE naar de noordkaap gereden. In 2 dagen via Denemarken en Zweden naar iets boven Stockholm, zowieso gaat daarna de snelheid omlaag. Na een rustdag doorgereden in 2 dagen naar Rovanimi en na een paar dagen in 1 keer door naar de Noordkaap. Alles met een tent.

Ik schat dat we nu met een BEV iets langer onderweg zouden zijn.

In totaal bijna 8000km gereden vanuit zuid limburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online

Hoe zien jullie dit?

Kijk eens naar deze recente reactie in het KIA EV3 forum.... Ik denk dat de poster je wel kan verder helpen met tips:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82463780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
barta123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Volgens mij heb je echt geen idee. Een Tesla verwarmt de accu speciaal tot 45-50°C (en koelt hem daarna terug) dit is om "Lithium-plating" op de elektrodes tegen te gaan met snelladen.

Dus weer of geen weer, met snelladen is een accu het best warm ;)

En Tesla is hier wel de pionier in, want je ziet nauwelijks verschil in degradatie met accu's die veel hebben snelgeladen :)
Sorry, maar heb _jij_ eigenlijk wel een idee waar ik het over heb? als de batterij op 100% zit, gaat jouw Tesla ook niet kunnen regenereren. Jij hebt het over preconditioning. Dat doet de Tesla alleen bij lagere percentages SoC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Waarom.zou je gaan snelladen als je accu bijna vol is en preconditioning ed niet nodig is en niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
pa2ra schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Sorry, maar heb _jij_ eigenlijk wel een idee waar ik het over heb? als de batterij op 100% zit, gaat jouw Tesla ook niet kunnen regenereren. Jij hebt het over preconditioning. Dat doet de Tesla alleen bij lagere percentages SoC.
Preconditioneren gebeurt gewoon altijd hoor. Bij elk percentage SoC.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:02
Hierbij de details van mijn reis naar de Noordkaap met een BMW i3:

- gebruik gemaakt va de combiferry Puttgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg en op de terugreis Kristiansand-Hirtshals, prijzen hiervan komen ong overheen met tolgeld voor de bruggen of de extra km's,
vroegtijdig boeken kan aardige kortingen opleveren!

-enkel gebruik gemaakt van Tesla en Ionity met abo, zitten werkelijk overal dus geen behoefte aan anderen gehad

-op één uitzondering na gebruik gemaakt van Scandic hotels die een goede service bieden met altijd een prima ontbijt, tip is om gebruik te maken van hun loyalty programm, spaar je zo weer een paar gratis overnachtingen bij elkaar voor een ander keertje

- account geopend bij Flyt (een van de vele aanbieders) vwb de tolgelden op wegen en binnenlandse ferries, werkt echt goed, daarbij mooie overzichten

- en ja, zoals al door meerdere opgemerkt, eenmaal wat Noordelijker gaat de snelheid er echt wel uit, wat zeker geen bezwaar is gezien al het moois wat die landen te bieden hebben.

- hieronder mijn schema, die kun je zo als copy/paste openen in Google Maps

1 https://maps.app.goo.gl/q5FgHbnEzjCcoMFC9 huis-Oldenburg
2
3 https://maps.app.goo.gl/xt65ktxTP88LBDwt5 oldenburg-jonkoping
4
5 https://maps.app.goo.gl/Bn5K59GnGa6nMAeW8 jonkoping-gavle
6
7 https://maps.app.goo.gl/49BPFcUSNQamQhSr5 gavle-umea
8
9 https://maps.app.goo.gl/NBYPV2csbxfrLkRB6 umea-kemi
10
11 https://maps.app.goo.gl/pviGJCJpxibTgtoU9 kemi-alta
12
13 https://maps.app.goo.gl/ffDnAjPVWM8N3S62A alta-h’vag
14
15 https://maps.app.goo.gl/KNHtbAxbRcvkvShK8 h’vag-h’vag
16
17 https://maps.app.goo.gl/zAyCPr7rkYr8LgG27 h’vag-alta
18
19 https://maps.app.goo.gl/1YseWYVmdWWHAYEy8 alta-narvik
20
21 https://maps.app.goo.gl/CCMKbtZhnYhbp9N59 narvik-mo i ra
22
23 https://maps.app.goo.gl/Rue7EKPvEtyFoH5s8 mo i ra-hell
24
25 https://maps.app.goo.gl/bu3LeGa9y5nU5U686 hell-molde
26
27 https://maps.app.goo.gl/QYr7M2rL7SEdXsGAA molde-grotli
28
29 https://maps.app.goo.gl/X5DxxwsAvqWWFixb9 grotli-hafjjel
30
31 https://maps.app.goo.gl/vwqAEGAnoUhYkq926 hafjell-k’sand
32
33 https://maps.app.goo.gl/aMosumEdMNUqZUXC7 k’sand-wulmstor
34
35 https://maps.app.goo.gl/SbK2NigjHSYkrb5M7 wulmstorf-huis

Totaal zo'n 7500 km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:39
Afgelopen 2 jaar 4 keer naar Noorwegen/Zweden geweest met de EV. Eerst keer met een E208, daarna met onze Model 3 LR. Elke winter een weekje naar vrienden in Zuid Zweden en de zomers naar Noorwegen en dan wat noordelijker.

Mijn ervaring is dat in een ruk 14 uur naar Zuid-Zweden (Göteborg ongeveer) net aan te doen is. Maar dat 3 dagen achter elkaar is gekkenwerk. Ik hou echt van rijden, maar om in 3 weken naar Trömso en terug te gaan zou ik afraden.

Als je het toch doet zou ik zeker de boot vanuit Kiel naar Göteborg aanraden. Dan kom je uitgerust uit, heb je niet ver hoeven rijden op dag 1 en kan je daarna wel een dag van 14 uur maken. Dan zit je een stukje onder de Lofoten. Vandaar met een rustdag door kom je er wel. Je mist dan alleen wel een hoop moois van Zuid Noorwegen. Mijn advies zou zijn dat eerst te verkennen, daar heb je met 3 weken al te kort aan :P

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:22:
[...]

Hou je er in je planning ook rekening mee dat je in deze landen, zeker als je wat noordelijker komt, vaak niet harder als 80Km/u mag rijden?
Hoewel ik het wist dat 80/90 vaak de max is daar (Zweden tot 2 uur voorbij Göteborg is ons niet onbekend, Noorwegen is wel volledig nieuw), ga ik er ook vanuit dat elke moderne routeplanner zoals ABRP er rekening mee houdt. Desondanks heb ik kruislings gecheckt met Google/Here Maps en die geven vergelijkbare tijden aan (zonder laden uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThsAdrns schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Wij vonden destijds de scherenkust van de oostzee bij Örnsköldsvik erg mooi. Een fascinerend landschap, heel anders dan alle andere kustlijnen die we kenden.
Maar wij waren er 1) twintig jaar geleden en 2) met een diesel, dus inhoudelijk kan ik je niet helpen ;)
Trevlig resa!
Thanks! Die ga ik meenemen in het lijstje met potentiële bestemmingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:53:
Aan laadinfra ontbreekt weinig in Noorwegen, zie ook eerder in dit topic.
Ionity, tesla zijn erg gangbaar. MER voor wat tragere DC laders bij winkelcentra. Ook andere lokale laders waar je met een app+QR + creditcard wel uit de voeten kunt.

Hoeveel je wilt rijden is natuurlijk persoonlijk, ik heb vorig jaar een rondreis in het zuidelijkere (dikke) deel van Noorwegen gedaan. Zelfde tijdsbestek (21d), met boot van Kiel naar Oslo en terug en steeds kleinere stints en verblijven van 2-3 d per plek.
Als je ervoor zorgt dat er op de ritten tussen de rondreislocaties wat te doen is (veel te zien), is het niet erg om 200km te toeren.
Het rijdt idd niet snel, vaak max 80km/h, geregeld minder ivm smalle bochtige weggetjes en onverwacht onverhard enz. :)
Dat zijn goede dingen om rekening mee te houden, dat het niet snel rijdt vind ik juist heerlijk. In die zin: ik weet dat laten we zeggen Tromso totaal 38-39 uur is vanuit NL, dat is dus met die 80-90 km/u max. Als ik in eigen land met weinig tijdverlies voor een binnendoorroute kan kiezen tov de snelweg, dan doe ik dat ook.

Al zal het na een fiks aantal uren misschien wel tegen gaan staan, maar goed dat zien we dan wel. ;)

We hebben wel ervaring met het naar midden Zweden (2u boven Göteborg) rijden en midden Italië (Umbrië) ook. Noord Noorwegen is echter wel weer een klap verder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Peter-036 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:12:
@MooDyBLueS Waarschijnlijk houdt ABRP al wel rekening met de geldende maximumsnelheid in Zweden en Noorwegen. Omdat je dus vaak wat langzamer rijdt dan je gewoon bent (als je 'binnendoor' rijdt) rij je ook wat meer 'ontspannen, maar dagen van 14 uur maken is ongeveer wat een beroepschauffeur mag doen, wellicht wat (te?) ambitieus.
Zweden is mooi, maar Noorwegen is mooier en ruiger qua natuur.
Ik heb meerdere vakanties doorgebracht in beide landen en de laatste keer was dat met de Ioniq 5 in een relaxte 13 dagen tot voorbij Stockholm.
Fijne vakantie!
Ja dat van die 14 uur per dag vermoedden wij ook al. Was meer benieuwd of er misschien toch veel "oh dat valt best mee" reacties zouden komen. Maar die blijven tot nu toe uit, integendeel zelfs. :P

Komt bij dat je dan ook echt 0,0 marge overhoudt en uiteindelijk moet je natuurlijk je volgende slaapplek bereiken.

Denk dat we meer op ±10 uur per dag maximaal moeten mikken en juist ook op de heenweg alvast wat plekken meepakken.

Het punt is alleen dat we niet van teveel wisselen van slaapplek houden, het liefst zouden we in die 22 dagen die we hebben gewoon 2-3 plekken hebben waar we 5-7 dagen per plek verblijven en alleen nog een overnachtingsplek tussendoor, maar voor Noord Noorwegen ga je dat natuurlijk niet redden. Zal dus toch wat aanpassen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:46:
[...]

14 uur reistijd is gekkenwerk als je dat 3 dagen na elkaar wil doen.
Met 2 chauffeurs kan je eens een dag 14 uur in de auto door brengen, maar de dag nadien wil je dan niet rijden.

Overweeg ook om op dag 1 naar Kiel te rijden, daar de boot te nemen die je de volgende ochtend ofwel in Goteborg, ofwel in Oslo af zet. Dan doe je 's nachts nog eens wat afstand terwijl je slaapt.

In Noorwegen kan je rekenen met een snelheid van gemiddeld 60km/h, en meer dan 500-600km doe je niet op een dag als je de autostrades verlaat en over de 2-baanswegen verder rijdt.
Jeetje, dat we daar nog niet aan gedacht hebben haha. We hadden wel een boot als optie in gedachte maar nog niet bij stilgestaan of gezien dat je dat ook 's nachts kan doen, dat slaat een aantal vliegen in één klap zoals je zegt. Gaan we zeker meenemen. Wel moet ik zeggen dat ik dit niet op zowel heen- als terugweg zou willen doen, dan mis ik voor mijn gevoel teveel van dat onderste stuk en we willen ook wel Denemarken meepakken voor een deel en daar wat nachten doorbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
janne_nl schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:24:
Wij zijn ooit met een ICE naar de noordkaap gereden. In 2 dagen via Denemarken en Zweden naar iets boven Stockholm, zowieso gaat daarna de snelheid omlaag. Na een rustdag doorgereden in 2 dagen naar Rovanimi en na een paar dagen in 1 keer door naar de Noordkaap. Alles met een tent.

Ik schat dat we nu met een BEV iets langer onderweg zouden zijn.

In totaal bijna 8000km gereden vanuit zuid limburg.
Rovanimi Finland zie ik? Dat klinkt als een aardige afstand. Hoeveel uren per dag reed je in dat geval? En hoe vond je dat te doen?

Ik probeer nog altijd een beetje een inschatting te maken van wat maximaal haalbaar is op een realistische manier. Enerzijds denk ik dat elke 2-4 uur even 15-30 min moeten laden juist erg kan bijdragen aan het fris blijven, want met een ICE kan je het zo gek maken als je zelf wilt, maar het moet wel leuk blijven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:03:
[...]
We hadden wel een boot als optie in gedachte maar nog niet bij stilgestaan of gezien dat je dat ook 's nachts kan doen, dat slaat een aantal vliegen in één klap zoals je zegt. Gaan we zeker meenemen. Wel moet ik zeggen dat ik dit niet op zowel heen- als terugweg zou willen doen, dan mis ik voor mijn gevoel teveel van dat onderste stuk en we willen ook wel Denemarken meepakken voor een deel en daar wat nachten doorbrengen.
De boot van Kiel naar Oslo (of evt Göteborg) is ook mooi om te doen. Kiel-Oslo gaat iig overnacht, 14u vertrek en 10u volgende ochtend aankomst, erg prettig.
Ik weet niet of er ook een overnacht naar Göteborg gaat, dat is ook een stuk korter varen.
Hopelijk pakken ze de dienst vanuit de Eemshaven weer op volgend jaar?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MooDyBLueS schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:54:
[...]

Ja dat van die 14 uur per dag vermoedden wij ook al. Was meer benieuwd of er misschien toch veel "oh dat valt best mee" reacties zouden komen. Maar die blijven tot nu toe uit, integendeel zelfs. :P

Komt bij dat je dan ook echt 0,0 marge overhoudt en uiteindelijk moet je natuurlijk je volgende slaapplek bereiken.

Denk dat we meer op ±10 uur per dag maximaal moeten mikken en juist ook op de heenweg alvast wat plekken meepakken.

Het punt is alleen dat we niet van teveel wisselen van slaapplek houden, het liefst zouden we in die 22 dagen die we hebben gewoon 2-3 plekken hebben waar we 5-7 dagen per plek verblijven en alleen nog een overnachtingsplek tussendoor, maar voor Noord Noorwegen ga je dat natuurlijk niet redden. Zal dus toch wat aanpassen worden.
10 uur rijden per dag, en dat meerdere dagen na elkaar is echt meer dan genoeg.
Er is nog een verschil tussen een uur rijden op een franse snelweg met niet te veel verkeer en 60-80 km/h rijden over tweebaanswegen. Dat laatste is een pak inspannender of je rijdt van de weg af...

Ik heb gelijkaardige bedenkingen. Ik wil ook ooit naar de noordkaap, en hou ook niet van "elke dag van hotel wisselen". Dus ik denk er aan om het met een camper te doen, of gewoon te vliegen en dan bv in het noorden een auto te huren. Dat maakt het minder een road trip, maar geeft je de mogelijkheid om de regio wat meer in detail te bekijken als je 3 nachten per locatie blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Tommie12 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:00:
Er is nog een verschil tussen een uur rijden op een franse snelweg met niet te veel verkeer en 60-80 km/h rijden over tweebaanswegen. Dat laatste is een pak inspannender of je rijdt van de weg af...
Grappig, tijdens mijn laatste reis 2 maanden geleden naar zuid-Frankrijk, waar het dus erg rustig was op de Franse snel-/tolwegen vond ik het desondanks toch fijner rijden op de 60/80 wegen in Frankrijk.
Vond de snel-/tolweg juist inspannender, zo zie je maar hoe je er anders in kan staan.
Heb ook hele stukken binnendoor gedaan, kost je dan soms een goed half uur meer maar was zo veel meer ontspannender rijden, voor mij dan.
Dat dan weer wel, na 10 uur rijden vind ik het dan wel weer genoeg, maar goed, ook dat is persoonlijk.
Heb namelijk een collega die het dan weer fijn vind om in 1 ruk naar midden/zuid-Italië te rijden.
Ieder zijn meug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zjanzjak schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Grappig, tijdens mijn laatste reis 2 maanden geleden naar zuid-Frankrijk, waar het dus erg rustig was op de Franse snel-/tolwegen vond ik het desondanks toch fijner rijden op de 60/80 wegen in Frankrijk.
Vond de snel-/tolweg juist inspannender, zo zie je maar hoe je er anders in kan staan.
Heb ook hele stukken binnendoor gedaan, kost je dan soms een goed half uur meer maar was zo veel meer ontspannender rijden, voor mij dan.

[...]

Dat dan weer wel, na 10 uur rijden vind ik het dan wel weer genoeg, maar goed, ook dat is persoonlijk.
Heb namelijk een collega die het dan weer fijn vind om in 1 ruk naar midden/zuid-Italië te rijden.
Ieder zijn meug.
1 dag 12 uur rijden of zelfs 14 uur (met 2 chauffeurs) vind ik doenbaar, maar 2 dagen na elkaar is voor mij echt niet doenbaar.

Wat ik wel merk is dat de min of meer gedwongen pauze met de EV zowat elke 2,5 uur echt zorgt voor wat rust en maakt een lange rit echt draagbaar. Met een ICE had ik ook soms de neiging om een stint van 4h te maken, en dat is gewoon echt te lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 00:07:
[...]

Rovanimi Finland zie ik? Dat klinkt als een aardige afstand. Hoeveel uren per dag reed je in dat geval? En hoe vond je dat te doen?

Ik probeer nog altijd een beetje een inschatting te maken van wat maximaal haalbaar is op een realistische manier. Enerzijds denk ik dat elke 2-4 uur even 15-30 min moeten laden juist erg kan bijdragen aan het fris blijven, want met een ICE kan je het zo gek maken als je zelf wilt, maar het moet wel leuk blijven. ;)
Rovanimi in Finland inderdaad, waar se kerstman woont. Alle brieven die over de wereld verstuurd worden met Kerstman Noordpool als adres komen daar aan. Wel grappig om eens te zien.

Over het reizen. Met een ICE reden we toch wat meer door. Weinig en kort pauzes, waardoor je toch een beetje noe aankomt. De eerste dag zo'n 1000km gereden tot in Markaryd vanuit Geleen. Daar na werd het een stuk minder.

Met de iets langere pauzes met onze BEV kwamen we toch uitgeruster aan afgelopen zomer. Wel helemaal de andere kant uit. Naar Zweden Noorwegen trouwens geen overnachtingen geregeld. Hutjes op een camping of een tent. Gekampeerd op de noorderlijkste camping van de wereld. (Spitsbergen even niet meegerekend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
pa2ra schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Je had het zelf over warmte, dus hoge temperatuur van de accu.

Tesla verwarmt de cellen bewust >40°C met snelladen ter voorkoming van Lithium plating (dat is waar cellen aan kapot gaan). En toevallig hebben we het hier over lange trips, dus DC snelladen is aan de orde.

Jouw punt geldt wellicht voor niet gekoelde pakketten als een Leaf, maar met een Leaf zou ik uberhaupt niemand adviseren om meer dan 600km op een dag te rijden, tenzij je echt een hekel hebt aan jezelf :+

In scanmytesla kan je ook op lange trips zien dat de auto de accu gewoon netjes terugkoelt nadat er is snelgeladen... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3daDhC25RRbDml-4FKvsb18dK8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtU3dEcpmxuiHCjTvR7HsyZf.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufPhCZZP1-K32yyD8uaZuQZ5vwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMKtHM2ESTGhm9mjpAgHDGEJ.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2542435119304817
Precies dus wat Tesla doet, om SEI growth (= lithium plating, het potentiele vroege einde van elke Li-ion cel) tegen te gaan. Warm DCsnelladen, koel ontladen.

[ Voor 29% gewijzigd door barta123 op 21-05-2025 09:30 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Tommie12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Ja, die was bijna nieuw.

Kijk eens wat 'Millenium Falcon deed nadat die 300k of zo op de teller had?
YouTube: Is a HIGH MILEAGE EV still any good at LONG DISTANCES? | Real-world ...

Dit valt dus wel mee met de nieuwere Tesla's denk ik... Dit is een Model 3 met 349.000km op de klok. Laadt bij 25% met 170kW, dat is als ik op EVKX.net kijk exact wat hij zou moeten doen.

Die oude pakketten hadden iets, volgens mij met de koeling. Die is sowieso veel beter bij de Model 3 omdat dat parallel loopt, ipv in serie (dus dat de delta T door het pakket veel groter zou worden, die heb je best zo klein mogelijk)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Er is wel een groot verschil tussen landen m.b.t. laadinfrastructuur.

Ik vond het in Duitsland erg tegenvallen, en dat voor een land dat met Volkswagen vol inzet op EV... het is aan de laadinfra niet te merken. Ook erg duur. Snap wel dat je EVs hier niet aan de man krijgt. Op benzine rijden is gewoon goedkoper hier, en ook nog een stuk makkelijker met zo weinig laders. Bij een LIDL lader kreeg ik het niet eens aan de praat... de LIDL app moet je instellen per land en dan een Duits adres opgeven 8)7

Frankrijk best goede infrastructuur, en vrij lage prijzen! Sommige meer afgelegen regio's wel wat minder, daar iets meer plannen.
Zwitserland echt enorm goed, dat kun je echt helemaal zonder planning doen. Overal netjes aangegeven langs de hoofdwegen, en veel snellaadpunten. Wel wat duur.

Italië beetje een mixed bag. Langs tolwegen wel genoeg snelladers. Alles wel wat aan de prijs.

Meestal voor de Tesla superchargers gegaan. Is gewoon nagenoeg altijd het goedkoopste, maar wel een beetje op B locaties (niet langs snelweg), maar dan kom je nog eens ergens :)

Mijn ervaring is wel dat het met een Opel Corsa-e (50kWh) best goed te doen is om in Rome te komen. Je moet alleen niet al teveel haast hebben, maar we konden toch niet al te lang doorrijden met een baby in het autostoeltje, en moeten dan ook wel even pauze nemen om de baby te laten rondkruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bartjuh schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:06:

Ik vond het in Duitsland erg tegenvallen, en dat voor een land dat met Volkswagen vol inzet op EV... het is aan de laadinfra niet te merken. Ook erg duur. Snap wel dat je EVs hier niet aan de man krijgt. Op benzine rijden is gewoon goedkoper hier, en ook nog een stuk makkelijker met zo weinig laders. Bij een LIDL lader kreeg ik het niet eens aan de praat... de LIDL app moet je instellen per land en dan een Duits adres opgeven 8)7
Duitsland is wel goed afgedekt, maar niet bij alle benzinepompen/raststattes langs de autostrade.
Ik heb het al eerder gemeld, maar er is een rechtszaak aan de gang tussen Tank+Rast (eigenaar of uitbater van honderden tankstations) en Tesla/Fastned over monopolie op die plaatsen.
En doordat die zaak vast zit op EU niveau mogen er geen laders bijgebouwd worden op die plaatsen. Dus vind je grote parkings en dan 2 laders van 50 of 150 kW...
Ga naar een autohof, en er staan Allego's, Ionity's en Tesla laders naast elkaar in grote aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Een autohof heb ik in D altijd al fijner gevonden, ook qua LPG/benzine prijzen in m’n ICE tijd. :)
Voor mij daarom geen enkele issue dat de meeste Supercharger locaties op een autohof staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Bartjuh schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:06:

Frankrijk best goede infrastructuur, en vrij lage prijzen! Sommige meer afgelegen regio's wel wat minder, daar iets meer plannen.
Zwitserland echt enorm goed, dat kun je echt helemaal zonder planning doen. Overal netjes aangegeven langs de hoofdwegen, en veel snellaadpunten. Wel wat duur.

Italië beetje een mixed bag. Langs tolwegen wel genoeg snelladers. Alles wel wat aan de prijs.

Meestal voor de Tesla superchargers gegaan. Is gewoon nagenoeg altijd het goedkoopste, maar wel een beetje op B locaties (niet langs snelweg), maar dan kom je nog eens ergens :)

Mijn ervaring is wel dat het met een Opel Corsa-e (50kWh) best goed te doen is om in Rome te komen. Je moet alleen niet al teveel haast hebben, maar we konden toch niet al te lang doorrijden met een baby in het autostoeltje, en moeten dan ook wel even pauze nemen om de baby te laten rondkruipen.
In Duitsland is de laadinfra juist erg goed. Niet zo goed als in Nederland, maar er zijn gewoon heel erg veel snelladers. Tesla SuCs, EnBW, Ionity, Fastned. Ze hebben er genoeg.

In Italie zijn (of waren) de meeste snelladers langs tolwegen juist gratis. Wellicht is dat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Ik heb gelijkaardige bedenkingen. Ik wil ook ooit naar de noordkaap, en hou ook niet van "elke dag van hotel wisselen". Dus ik denk er aan om het met een camper te doen, of gewoon te vliegen en dan bv in het noorden een auto te huren. Dat maakt het minder een road trip, maar geeft je de mogelijkheid om de regio wat meer in detail te bekijken als je 3 nachten per locatie blijft.
Goede punten ja. Voor ons geldt ook dat we dit jaar een niet al te dure vakantie willen (vakantie is altijd duur) omdat volgend jaar een grote trip naar Azië op de planning staat, die al concreter is dan deze zomervakantie. Vliegen is 500-650 per ticket naar Tromso had ik al opgezocht en een auto huren is ook zomaar 1500-2000 voor ±2 weken, dan zit je dus met 4 man al op 3500-4600. Vergelijk dat met erheen rijden: snelladen ±550-600, boottocht heen+terug 550 voor Rostock-Trelleborg met hut of 1400 voor Kiel-Goteborg met hut of de tolwegen in Noorwegen+Deense tolbruggen ±200-250. Dan kan je dus tussen de 750-850 kwijt zijn als je alles rijdt, ±1100 voor de kleine oversteek of ±2000 voor de grote oversteek. Worst case al bijna de helft goedkoper. Best case een factor 4,5 vergeleken met de korte oversteek. Dat zijn al 1, 2 of 3 tickets naar Azië uitgespaard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Dat heb ik dus ook. En met onze EV6 die zeer goed 'binnen de lijntjes kleurt' voor 98% van de tijd, werkt ook dat erg ontspannend. Snelwegen ben ik ook absoluut geen fan van, in welk land dan ook. Ze zijn saai en daarmee verlies ook ik, iemand die graag rijdt, snel mijn interesse. Want wat is er nu leuk aan urenlang 80/90/100 op de cruise control te rijden? ;)

Het wordt natuurlijk wel anders als je kronkelweg na kronkelweg krijgt waar je flink zelf moet sturen, maar dat zal met name pas in het hoge noorden meer voorkomen wat ik er tot nu toe van weet. Tot midden Zweden bijv. konden wij ook zonder enig probleem via wegen die qua rijden vergelijkbaar zijn met onze 80 wegen op de meeste bestemmingen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
OMEGA_ReD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:34:
Wij gaan binnenkort met onze Tesla Y op vakantie naar Italië. Nu lees ik dat het het verstandig is om ook de Type 2 “stopcontact” lader mee te nemen in het geval van nood / er geen (werkende) publieke laadpaal te vinden is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees dat er dan mogelijk een Type L (3 pinnen naast elkaar) converter stekker nodig is. Klopt dit of hebben de Italiaanse woningen ook vaak wel een Schuko stekker?
Mijn ervaring in Italie is dat de electrische infra van de meeste huisjes ronduit onvoldoende is om een EV te laden. Ik ben er nu drie keer geweest met de EV en de meeste huisjes maar ook Agroturismo's zijn redelijk aan elkaar gebricoleerd qua electra. Als de vaatwasser en de airco aanstonden dan klapte de zekering aan de straat er al uit.
Laat staan als je uren lang 2kW gaat trekken. Ik zou het niet doen.

Alleen als je naar een hotel oid gaat waarvan ze expliciet aangeven dat je EV's kan laden dan zou ik m meenemen, maar dan nog blijven het italianen en moet je niet gek opkijken als het er niet is of niet werkt.

Er zijn in Italie genoeg laders te vinden, zeker bij supermarkten e.d. Kleine dorpjes wil nog wel eens lastig zijn maar verder nooit problemen gehad. Je rijdt meestal veel binnendoor dus langzamer waardoor je verbruik enorm afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:01
Puppetmaster schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 07:59:
[...]

De boot van Kiel naar Oslo (of evt Göteborg) is ook mooi om te doen. Kiel-Oslo gaat iig overnacht, 14u vertrek en 10u volgende ochtend aankomst, erg prettig.
Ik weet niet of er ook een overnacht naar Göteborg gaat, dat is ook een stuk korter varen.
Hopelijk pakken ze de dienst vanuit de Eemshaven weer op volgend jaar?
Jep, wij zijn onlangs een weekje op fam bezoek geweest in Zweden, hierbij de nachtboot gepakt van Kiel naar Goteborg (aanrader: neem all-in eten/drinken erbij, zo had je tenminste wat te doen want in de hutten wordt je nie vrolijk :D )

Nu weet ik niet wat korter is qua reistijd, maar wij gingen rond 16:00 de boot op, rond 17:00/17:30 vertrekken, we kwamen vervolgens rond 9:30 a 10:00 in de ochtend aan. Deze boot gaat via het welbekende (van Vikings) Kattegat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:47:
[...]
Duitsland is wel goed afgedekt, maar niet bij alle benzinepompen/raststattes langs de autostrade.
Ik heb het al eerder gemeld, maar er is een rechtszaak aan de gang tussen Tank+Rast (eigenaar of uitbater van honderden tankstations) en Tesla/Fastned over monopolie op die plaatsen.
En doordat die zaak vast zit op EU niveau mogen er geen laders bijgebouwd worden op die plaatsen. Dus vind je grote parkings en dan 2 laders van 50 of 150 kW...
Ga naar een autohof, en er staan Allego's, Ionity's en Tesla laders naast elkaar in grote aantallen.
Dat is wel een goede tip. Ik ben vooral langs de Belgische, Luxemburgse, en Franse grens gereden, en bij Saasbrücken maar de grens over. Het is wel behelpen in die regio, maar ik zie op deze autohof-kaart dat het in andere regio's van Duitsland beter voor elkaar is: https://langsdesnelweg.eu/nl/autohof-in-duitsland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
LopendeVogel schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:44:
hierbij de nachtboot gepakt van Kiel naar Goteborg (aanrader: neem all-in eten/drinken erbij, zo had je tenminste wat te doen want in de hutten wordt je nie vrolijk :D )
Ik werd niet zo vrolijk van het buffet restaurant in de avond op de boot... Er zijn genoeg plekken waar je gewoon iets te eten kunt halen op de boot. Je hoeft echt niet in je hut te zitten maar kunt ook als het mooi weer is op het dek zitten bij de bar. Ik doe iig alleen ontbijt op die boot, dat is prima.
Wat betreft elektrische auto's, je kunt voor 25euro toeslag een laadplek (inclusief elektra) boeken op die boot (beperkt beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Ik werd niet zo vrolijk van het buffet restaurant in de avond op de boot... Er zijn genoeg plekken waar je gewoon iets te eten kunt halen op de boot. Je hoeft echt niet in je hut te zitten maar kunt ook als het mooi weer is op het dek zitten bij de bar. Ik doe iig alleen ontbijt op die boot, dat is prima.
Wat betreft elektrische auto's, je kunt voor 25euro toeslag een laadplek (inclusief elektra) boeken op die boot (beperkt beschikbaar).
Dat laatste had ik ook gelezen. Enig idee hoe snel dat laden gaat? Ik neem aan sowieso een 'publieke' laadpaal en zeker geen snellader, maar gaat dat ook nog wel met een beetje snelheid of ben je wellicht afhankelijk van hoeveel EV's er op de boot staan en kan het zomaar 1,4 kW druppelladen zijn 10 uur lang en het dus eigenlijk net niks zijn? Kan me namelijk prima voorstellen dat zo'n boot ook niet voorzien is van een 5000 kWh accu alleen maar voor een stelletje BEV gekken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@MooDyBLueS Ik heb en ga het niet gebruiken. Maar die boot heeft een enorme generator aan boord om alles van energie te voorzien. Dan kunnen die 6 auto's er kwa elektra echt wel bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Laatst online: 13-09 18:54
fisherman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:36:
[...]

Preconditioneren gebeurt gewoon altijd hoor. Bij elk percentage SoC.
Prima, maar het ging helemaal niet om preconditioning. Het ging erover dat batterijen niet van hoge temperaturen houden.

Overigens - over preconditioning gesproken bij een Tesla: alleen als je navigeert naar een supercharger. Verder misschien alleen bij Tesla, niet bij elke EV.

[ Voor 24% gewijzigd door pa2ra op 21-05-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
jongetje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:50:
Je weet dat je EV dan rijdt op enorm vervuilende stookolie?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Andrehj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Je weet dat je EV dan rijdt op enorm vervuilende stookolie?
Daarmee wordt hij (en mijn gezin) en elke andere auto op de boot ook mee verplaatst :+

Verder laad ik op voordat ik.de boot oprijd... maargoed, met die 6 auto's die op die boot laden vergaat de wereld niet.

Die boot vaart trouwens op Methanol, niet op stookolie.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 21-05-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 13:00
Ik zit met een dilemma, hopelijk kunnen jullie mij helpen / adviseren.

Sinds een aantal jaar rij ik een Skoda Enyaq 80. Vorig jaar zijn wij niet op vakantie naar het buitenland geweest door de geboorte van mijn dochter (inmiddels 1,5). Het jaar daarvoor is mijn auto geleverd en zijn wij één keer naar het buitenland geweest Euro Disney.

Inmiddels zitten wij al maanden in dubio of wij in de zomer met de auto op vakantie gaan of toch het vliegtuig pakken. Mijn zoon is inmiddels 6 en is niet zo van de lange ritten, maar ik denk dat als wij hem weten te vermaken dat het prima zou moeten lukken.

Ikzelf heb een soort van angst om bijv. naar midden Italie te gaan rijden met een elektrische auto, het lijkt mij totaal niet relaxed. Ik vermoed dat ik onderweg 5 a 6 keer zou moeten laden.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, hoe is het om met een jong gezin een dergelijke trip te maken met een electrische auto? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-09 14:29
Hier gezin met zoontje van 12. Gaan al sinds 'ie klein is met de auto op vakantie (zuiden van Spanje, Kroatië, Italië). Vroeger met een brandstofauto, nu met EV. Beide hebben voor- en nadelen, maar wij vinden met de auto op vakantie heerlijk.

Onderweg doen we niet aan schermtijd, hotspot aan en hij kan lekker films kijken. Afgelopen en toe doet 'ie zijn ogen dicht, kletst wat of luister muziek met ons mee. Met de EV stoppen we wat vaker, bevalt ook prima, soms is er een speeltuintje en anders lopen we een rondje over het parkeerterrein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Protax schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:36:

Sinds een aantal jaar rij ik een Skoda Enyaq 80. Vorig jaar zijn wij niet op vakantie naar het buitenland geweest door de geboorte van mijn dochter (inmiddels 1,5). Het jaar daarvoor is mijn auto geleverd en zijn wij één keer naar het buitenland geweest Euro Disney.

Inmiddels zitten wij al maanden in dubio of wij in de zomer met de auto op vakantie gaan of toch het vliegtuig pakken. Mijn zoon is inmiddels 6 en is niet zo van de lange ritten, maar ik denk dat als wij hem weten te vermaken dat het prima zou moeten lukken.

Ikzelf heb een soort van angst om bijv. naar midden Italie te gaan rijden met een elektrische auto, het lijkt mij totaal niet relaxed. Ik vermoed dat ik onderweg 5 a 6 keer zou moeten laden.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, hoe is het om met een jong gezin een dergelijke trip te maken met een electrische auto? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Dank!
Een reis naar midden italie met de auto met zulke jonge kinderen moet je sowieso veel vaker stoppen met andere redenen. Dus de laadstops zullen het probleem niet zijn.

Wij zijn naar midden Frankrijk geweest met een 1 en 3 jarige. Met een ioniq. Elk uur een laadpauze ingepland.
Maar niet aan gehouden wat we moesten vaak eerder stoppen voor een plaspauze of luier pauze :+
Als je ervoor zorgt dat je rustig aan kan doen kan je de reis onderdeel zien van de vakantie. Als het avond werd en we waren nog niet in de buurt boekte we gewoon een hotel, gaan we morgen verder.

Onze conclusie was wel toen dat we voor de kinderen niet zo ver hoeven te reizen voor een leuke vakantie. Dus de vakantie daarop was zeeland :+

Maar goed, prima te doen met kinderen, die bepalen meer de pauzes dan de EV. En er zijn genoeg laadpalen dus dat is ook geen probleem.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Komende zomer gaan we naar Spanje (gezin, 1 kind van 8j), ook ca. 1600km. Met een vouwwagen, ik reken idd op 5-6 laadstops en een overnachting thv Lyon.

Dat is prima te doen.
Eerste dag 1000km met 3-4 stops, sowieso wel lekker om ff de benen te strekken. Ik ben ook de enige chauffeur.
Tweede dag 600km met twee stops waarbij de laatste in de buurt van de bestemming is om daar nog redelijk vol aan te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 22:11
pa2ra schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:07:
[...]

Prima, maar het ging helemaal niet om preconditioning. Het ging erover dat batterijen niet van hoge temperaturen houden.

Overigens - over preconditioning gesproken bij een Tesla: alleen als je navigeert naar een supercharger. Verder misschien alleen bij Tesla, niet bij elke EV.
Sinds een update van februari dit jaar doet hij ook preconditioning bij veel meer laders van derden. Voorheen slechts bij enkele van derden, nu vele. Zolang die maar als lader in de navigatie staat.
Ik heb tot nu toe ook 1x via de enhance commander het zelf aangezet, werkt goed. Ik heb de auto pas sinds januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

Dank!
Hier is de jongste net 12 maar mijn ervaring uit eerdere jaren staat hier:
Kodess schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:58:
[...]

Onze conclusie was wel toen dat we voor de kinderen niet zo ver hoeven te reizen voor een leuke vakantie. Dus de vakantie daarop was zeeland :+
Zeeland, Normandië of een Bodensee zijn allemaal best goed te doen. Nu woon ik in de dikke teen van ons land dus dan is Zuid-Duitsland ~600-650 km. Voor Noord-Nederland is dan de Oostzee weer een mooie kans.

Bij wijze van spreken; kinderen zien blauwe tegels in het zwembad. Of dat nu in NL, Italië of Turkije ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Dank!
Dikwijls gedaan in het verleden, en dan met 4 koters achterin.

Zorg voor speelgoed en spelletjes als : de eerste die windmolen ziet... of een rode auto zoeken.
Je zal om de 2.5h wel stoppen, dus dat is ook niet slecht.
Ik vind het juist relaxer rijden.

Verder zou ik zeggen:lees nog maar wat in dit topic. Je bent niet de eerste die 1000km wil doen met kinderen, en je bent ook niet degene die het verst wil gaan.

Maar je kan ook al eens een weekje ergens 400km weg gaan om te 'oefenen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Wat is precies je angst? Range anxiety? Te weinig laders onderweg? Dat je denkt dat het laden niet lukt?

De meesten in dit topic vinden reizen met de ev over het algemeen vrij relaxed. Leukst om te lezen zijn de ervaringen van mensen die voor de eerste keer met de ev op vakantie geweest zijn, dat is vrijwel altijd positief (uiteraard zijn er de uitzonderingen op de regel, maar dat is met alles zo).

Een tip om bepaalde zorgen ietwat weg te nemen is: goede voorbereiding.

Zelf vind ik het altijd leuk om uit te zoeken waar ik eventueel ga en/of kan laden onderweg en wat de voorzieningen op de plekken daar zijn. Maar ook, hoe ik het goedkoopst uit ben qua laden.
Uiteraard let je met vakantie wat minder op de centen maar voor mij een soort hobby.
Met een jong gezin zou ik bijvoorbeeld bij de plekken waar ik mogelijk zou gaan laden bekijken of er iets is voor kinderen plus goede toiletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dank!
Toevallig zijn wij nu midden Italië (Rome) met een EV (Corsa-e, 50kWh) en een 9 maanden oude baby. We hebben gewoon 4 dagen en 3 nachten uitgetrokken om er te komen. Je moet toch veel stoppen om de baby te laten strekken, rollen, en kruipen (wij gebruiken een grondzeil (1,5x2m) en daarop een speelmat). Tegelijkertijd aan de lader, veelal Tesla laders, en bijna altijd wel een grasveldje voor de picknick. Eén keer op een terrasje in een winkelcentrum laten rollen op het zeil en speelmat. We hebben gewoon gekeken waar we ongeveer uitkwamen die dag, en dan via Booking last-minute een hotel in die buurt.

We hebben nooit stress gehad om een lader te vinden of stil te komen staan.
  • Je moet geen haast hebben. Neem de tijd. Plan niet teveel.
  • Installeer de juiste apps. Laadpas app en Tesla app zijn handig
  • Plan alleen de volgende stop vooruit. Je kunt altijd afwijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
Tommie12 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:11:
[...]

Dikwijls gedaan in het verleden, en dan met 4 koters achterin.

Zorg voor speelgoed en spelletjes als : de eerste die windmolen ziet... of een rode auto zoeken.
Je zal om de 2.5h wel stoppen, dus dat is ook niet slecht.
Ik vind het juist relaxer rijden.

Verder zou ik zeggen:lees nog maar wat in dit topic. Je bent niet de eerste die 1000km wil doen met kinderen, en je bent ook niet degene die het verst wil gaan.

Maar je kan ook al eens een weekje ergens 400km weg gaan om te 'oefenen'.
Vouwwagen, dakkoffer, 4 fietsen op de vouwwagen, 2 kinderen, 2 honden en dan naar Zuid-Frankrijk in 1 dag. Ik snap niet dat ik dat ooit gekund heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015

Dank!
Prima te doen om met kinderen naar Italië te rijden. Ongeveer om de 2-2,5 uur stoppen, eerlijkheidshalve moet ik wel aangeven dat we tablets gebruiken om de kids te vermaken gedurende de reisdagen. Die hoeveelheid schermtijd wordt ruim gecompenseerd in de vakantie erna. Wij plannen meestal 1 'lange' reisdag van grofweg 1000km en doen dan nog zo'n 400/500km op een tweede dag (indien nodig). Wat ook helpt is rijden op zondag, dan zijn er geen vrachtwagens o.a. in Duitsland.

Komend zomer rijden we vanuit Enschede in 1x door naar Como meer. Tesla navi geeft inclusief 3 laadstops (van ca. 20-30min per stuk) een reistijd aan van 11,5 uur, dit komt al redelijk overheen met 1x stoppen per 2,5uur. Waarschijnlijk vertrekken we vroeg in de ochtend (rond 4/5 uur) zodat we 's avonds nog in Como kunnen eten. Om het zelf ook goed uit te houden wisselen we gedurende dag ook wie rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Bartjuh schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Toevallig zijn wij nu midden Italië (Rome) met een EV (Corsa-e, 50kWh) en een 9 maanden oude baby. We hebben gewoon 4 dagen en 3 nachten uitgetrokken om er te komen. Je moet toch veel stoppen om de baby te laten strekken, rollen, en kruipen (wij gebruiken een grondzeil (1,5x2m) en daarop een speelmat). Tegelijkertijd aan de lader, veelal Tesla laders, en bijna altijd wel een grasveldje voor de picknick. Eén keer op een terrasje in een winkelcentrum laten rollen op het zeil en speelmat. We hebben gewoon gekeken waar we ongeveer uitkwamen die dag, en dan via Booking last-minute een hotel in die buurt.

We hebben nooit stress gehad om een lader te vinden of stil te komen staan.
  • Je moet geen haast hebben. Neem de tijd. Plan niet teveel.
  • Installeer de juiste apps. Laadpas app en Tesla app zijn handig
  • Plan alleen de volgende stop vooruit. Je kunt altijd afwijken
Maar 4 dagen onderweg vind ik dan weer héél lang.
Als je onderweg al wat bezoekt en doet wordt de reis de vakantie... Nu gaan wij meestal maar met 2 op pad, en dan is het simpel. Alles onder de 1200km is zeker en vast rijden. Boven de 1500km is vliegen en auto huren. En ertussen hangt af van wat en hoe.

2 dagen tot bestemming vind ik nog OK, langer niet, omdat het dan ook meer geld begint te kosten aan hotel en je verbrandt vakantiedagen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• janne_nl
Dat ligt er aan hoe je de vakantie ziet. Bij ons begint de vakantie als de voordeur dicht is.

Met een EV is dat wel wat relaxter dan met een ICE vonden we, maar dat zal ook aan onszelf liggen.

Een enkele keer een issue met een weerbastige laadapp, maar dat was het ook wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:43

ThsAdrns

Be the change!

Dank!
FWIW. Toen wij 10 jaar geleden besloten om onze benzine-auto in te ruilen voor een private lease Nissan Leaf 24 kWh, was een van de overwegingen dat onze zoon van 5 niet langer dan een uur kon stilzitten. Na een uur brak telkens de hel los, iets met rusteloze benen of zo. We bleken het inderdaad niet erg te vinden om na een uur een half uur aan de snellader te staan en intussen met hem een balletje te trappen, te geocachen, etc.

Nee, onze reissnelheid was niet hoog (effectief vaak niet eens 60 km/h) maar het was wel relaxed en het paste ons. We zijn met die auto in Bretagne en in Denemarken geweest. Ik ben blij dat we met een actuele(re) EV nu sneller kunnen reizen, maar voel niet de behoefte om dat te stretchen.

Los van het milieu-aspect van vliegen denk ik dat je met de auto meer vrijheid hebt.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
janne_nl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:39:
Dat ligt er aan hoe je de vakantie ziet. Bij ons begint de vakantie als de voordeur dicht is.

Met een EV is dat wel wat relaxter dan met een ICE vonden we, maar dat zal ook aan onszelf liggen.

Een enkele keer een issue met een weerbastige laadapp, maar dat was het ook wel.
Dit geldt voor mij ook. Voor degenen die heel de dag willen doorrijden ook prima. Maar het haalt voor mij het relaxte van de vakantie er wel af. Al is af en toe de auto ‘de benen te laten strekken’ wel leuk in Duitsland. Maar liever ga ik binnendoor, want dan zie je veel meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:18
Afgelopen meivakantie met 3 kids naar Toscane gereden, ook met de Enyaq 80. Wij rijden 's nachts dus dat maakt natuurlijk wel uit, maar wij rijden altijd al (met een ev, want die is er al zo lang de kids er zijn) in 1 keer door. Dus ze zijn het gewend, en wij ook. Gewoon genoeg vermaak onderweg en stoppen moet inderdaad om de 2-2,5 uur. Iedereen eruit en ff rondjes rennen en gek doen.

Het is maar net wat je gewend bent en wil. Wij rijden deze 1400km dus in 1x, want ik moet er niet aan denken om 2x een hele dag te besteden aan het reizen. Liever gewoon aan 1 stuk door, dan weet niemand beter. Maar er zijn zat mensen in onze omgeving die ons voor gek verklaren 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
pa2ra schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:07:
[...]

Tegenwoordig ook bij navigeren naar andere snelladers. Volgens mij doen overigens gewoon veel meer merken dat tegenwoordig. Het BMS van iedere EV zou ervoor moeten zorgen dat de temperatuur niet te warm wordt, dus voorverwarmen is geen enkel probleem.
Wel heb je natuurlijk bij snelladen veel meer laadverlies en dat komt niet alleen door het verwarmen. Ook in de zomer zonder te verwarmen heb je veel meer laadverlies dan AC laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:35

bert pit

asdasd

Dank!
Jong of oud, het rijden van een lange reis is juist veel ontspannener met een EV die je elke 300km even aan de lader zet. Misschien is het voor jezelf even wennen maar voor jonge kinderen volstrekt niet. Er zijn ruim voldoende laadpalen in Italie soms moet je even grasmaaien ;) Neem een shell pas mee of iets dergelijks en een abo op Tesla of soortgelijk.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bezemwagen is langs geweest: TWIMC Hou het vriendelijk en constructief, reageren is niet verplicht en je kan van mening verschillen zonder te oordelen. Ook is het beter als mensen een TR aanmaken ipv zelf in de pen klimmen en dan kunnen we nu weer door over lange ritten maken met een EV :)

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 23-05-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ga zelf voor het eerst buiten nederland op vakantie met de EV Opzich zie ik helemaal niet op tegen laadstops. Rustig aan reizen heeft toch altijd mijn voorkeur gehad. Maar ik laad eigenlijk altijd thuis en een enkele keer bij tesla (met een tesla) dus pasjes apps etc gebruik ik normaal eigenlijk niet, bij een test bleek ook dat de helft niet meer werkte :+ daarnaast had ik de laatste 2 keer toen ik in nederland op vakantie was dat de beloofde laadpalen op bestemming het grotendeels niet deden. bij het verblijf is het dit keer (ook) niet mogelijk om te laden. dus ik hoop dat ik dit keer meer geluk heb met de openbare palen. Ik heb met mijn geluk eigenlijk meer angst voor de bestemming (een klein dorp met 1 paal) dan voor de rit. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

twain4me schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:11:
Ik heb eigenlijk meer angst voor de bestemming (een klein dorp met 1 paal) dan voor de rit. :')
Ik denk dat dat voor heel veel mensen inderdaad nog meer een bottleneck vormt om met de EV op vakantie te gaan dan de reis erheen. Wij komen nog wel eens in Zeeuws Vlaanderen (wat volgens onze kinderen ook al een lange rit is :+ ) en daar komen kun je volgens mij nog met de accu van een e-bike bij wijze van spreken, maar daar aangekomen is de laadpaaldichtheid toch wel een dingetje. Ik ga dan ook laden als het kan en niet zozeer wanneer het moet.

Van de zomer voor het eerst met de vouwwagen op pad met de EV naar een camping in de Eifel die wel een eigen laadpunt (50kW) heeft, maar waar verder in de wijde omgeving alleen 2 AC palen staan dus even een halfuurtje naar de snellader is er ook niet bij (en attracties in de buurt zijn allemaal over binnendoorwegen). Dus zeker daar zorgen dat ik redelijk vol aan kom en laden als het kan :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:57
fisherman schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:35:
[...]
Wel heb je natuurlijk bij snelladen veel meer laadverlies en dat komt niet alleen door het verwarmen. Ook in de zomer zonder te verwarmen heb je veel meer laadverlies dan AC laden.
Volgens mij zijn de laadverliezen minder bij DC laden, namelijk je hoeft een omzetting minder te doen (DC > DC versus AC > DC), daarnaast verbruikt jouw omvormer in de auto altijd +/- dezelfde hoeveelheid stroom, dus bij AC laden is 11 kw efficiënter dan bijvoorbeeld 7kw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
@Ugchel Beetje afhankelijk van waar in Zeeuws Vlaanderen, maar net over de grens in Belgie staan ook laadpalen/snelladers (en zeker de snelladers zijn daar voor ad-hoc laden vaak goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Tommie12 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Maar 4 dagen onderweg vind ik dan weer héél lang.
Als je onderweg al wat bezoekt en doet wordt de reis de vakantie... Nu gaan wij meestal maar met 2 op pad, en dan is het simpel. Alles onder de 1200km is zeker en vast rijden. Boven de 1500km is vliegen en auto huren. En ertussen hangt af van wat en hoe.

2 dagen tot bestemming vind ik nog OK, langer niet, omdat het dan ook meer geld begint te kosten aan hotel en je verbrandt vakantiedagen.
Wij zien de reis zelf dan ook wel een beetje als de bestemming inderdaad. We zijn ook niet de meest efficiënte route gereden. Onderweg een Duitse collega opgezocht in Duitsland, even op een terrasje. Meeste avonden uit eten als de kleine op bed ligt. Ruim de tijd nemen voor ontbijt, en vaak ook lunch. Onderweg nog langs een plaats in Cinque Terra (en erachter komen dat je dat stuk beter met de trein kunt doen... voor de volgende keer 8)7 ) en Pisa.

Het had zonder die uitstapjes dus ook wel in 3 dagen gekund zonder stress. 2 is wel lastig met een 9 maanden oude baby denk, dan is het toch wel vermoeid rijden en stress. Misschien als ze iets ouder is dat het wel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17

Smurf

Detri

twain4me schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:11:
Ik ga zelf voor het eerst buiten nederland op vakantie met de EV Opzich zie ik helemaal niet op tegen laadstops. Rustig aan reizen heeft toch altijd mijn voorkeur gehad. Maar ik laad eigenlijk altijd thuis en een enkele keer bij tesla (met een tesla) dus pasjes apps etc gebruik ik normaal eigenlijk niet, bij een test bleek ook dat de helft niet meer werkte :+ daarnaast had ik de laatste 2 keer toen ik in nederland op vakantie was dat de beloofde laadpalen op bestemming het grotendeels niet deden. bij het verblijf is het dit keer (ook) niet mogelijk om te laden. dus ik hoop dat ik dit keer meer geluk heb met de openbare palen. Ik heb met mijn geluk eigenlijk meer angst voor de bestemming (een klein dorp met 1 paal) dan voor de rit. :')
Voor mij wordt het deze zomer naar Oostenrijk ook de eerste keer. En als bonus nog met de caravan erachter. In februari de auto gekregen en behalve de 3 weken voordat de thuislader geinstalleerd was en een weekje vakantie begin deze maand heb ik ook alleen nog maar thuis geladen.
Qua pasjes/apps heb ik de druppel van de Leasemaatschappij (NL-MTE) die in heel Europa zou moeten werken, en de Polestar Charge pas die bij de auto mee kwam als backup. Daar heb ik ook de Tesla app aan gekoppeld.
Morgen gaan we een dagje naar Duitsland, dus daar ga ik eens wat verschillende snelladers proberen. Dan weet ik in ieder geval al wat meer qua laden tijdens de heen- en terugrit. Ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee, maar het is een mooi excuus om eens een dagje Essen ofzo te doen.

Op de bestemming vewacht ik wat minder problemen. Op de camping is een lader maar ook bij een van de supermarkten in de buurt zijn een paar jaar terug een paar 240KW laders geplaatst. Ook zal de range door de lagere gemiddelde snelheid op de B-wegen daar wel een stuk hoger liggen dan ik in NL gewend ben met bijna alleen maar snelweg.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

The Legend

*Plop*

Puppetmaster schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:03:
Komende zomer gaan we naar Spanje (gezin, 1 kind van 8j), ook ca. 1600km. Met een vouwwagen, ik reken idd op 5-6 laadstops en een overnachting thv Lyon.

Dat is prima te doen.
Eerste dag 1000km met 3-4 stops, sowieso wel lekker om ff de benen te strekken. Ik ben ook de enige chauffeur.
Tweede dag 600km met twee stops waarbij de laatste in de buurt van de bestemming is om daar nog redelijk vol aan te komen. :)
Is dat voor jou ook de 1e keer of al vaker gedaan? Ik verwacht over deze afstanden wel vaker te moeten stoppen, omdat ik onderweg niet snel boven de 70-80% laad. En van 80%-10% haal ik geen 300km met de vouwwagen vermoed ik (snelheid dan op 110km/u).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
The Legend schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:03:
[...]
En van 80%-10% haal ik geen 300km met de vouwwagen vermoed ik (snelheid dan op 110km/u).
Let je wel op dat België en Frankrijk zo ongeveer de enige EU-landen zijn waar je zo hard mag op de snelweg met een vouwwagen? In Nederland en Spanje is het max 90km/u, in Duitsland en Italië 80km/u. Oostenrijk en Zwitserland is met 100 dan weer wat soepeler, al zijn de boetes daar hoger dan hun bergtoppen :+
https://www.anwb.nl/kampe...g/maximumsnelheid-caravan

[ Voor 6% gewijzigd door Jan1337 op 25-05-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Jan1337 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Let je wel op dat België en Frankrijk zo ongeveer de enige EU-landen zijn waar je zo hard mag op de snelweg met een vouwwagen? In Nederland en Spanje is het max 90km/u, in Duitsland en Italië 80km/u. Oostenrijk en Zwitserland is met 100 dan weer wat soepeler, al zijn de boetes daar hoger dan hun bergtoppen :+
https://www.anwb.nl/kampe...g/maximumsnelheid-caravan
Duitsland is 100 met Tempo 100 keuring. En ik rijd altijd ‘s nachts, dus met de ICE was mijn CC-snelheid in Duitsland 130 (behoudens de baustelles), in Frankrijk 140. 90 op de CC dat gaat me echt te langzaam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
[...]

Is dat voor jou ook de 1e keer of al vaker gedaan? Ik verwacht over deze afstanden wel vaker te moeten stoppen, omdat ik onderweg niet snel boven de 70-80% laad. En van 80%-10% haal ik geen 300km met de vouwwagen vermoed ik (snelheid dan op 110km/u).
Lijkt me niet nee, zonder vouwwagen is dat al een uitdaging voor veel BEVs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
[...]

Met de ID.7 wordt de eerste keer, eerder wel met de model3 met vouwwagen gereden. Die had een ca. 10% hoger verbruik met vouwwagen, daarop geëxtrapoleerd verwacht ik met de ID.7 dit aantal stops.
We gaan het zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Puppetmaster schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:04:
[...]

Met de ID.7 wordt de eerste keer, eerder wel met de model3 met vouwwagen gereden. Die had een ca. 10% hoger verbruik met vouwwagen, daarop geëxtrapoleerd verwacht ik met de ID.7 dit aantal stops.
We gaan het zien! :)
Heb je de 86kWh versie? Want met de 77kWh ga je dat echt niet redden. Dan moet je op 18kWh/100km uitkomen. Ik heb vorig jaar een stuk getest met de vouwwagen, en kwam toen niet lager dan 22kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
The Legend schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Heb je de 86kWh versie? Want met de 77kWh ga je dat echt niet redden. Dan moet je op 18kWh/100km uitkomen. Ik heb vorig jaar een stuk getest met de vouwwagen, en kwam toen niet lager dan 22kWh/100km.
Ja, 86 kWh versie idd :)
Onze vouwwagen is vrij laag en de ID.7 een tourer.
De model3 had er iig weinig moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Puppetmaster schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Ja, 86 kWh versie idd :)
Onze vouwwagen is vrij laag en de ID.7 een tourer.
De model3 had er iig weinig moeite mee.
Ik heb getest met de ID7 sedan vorige zomer. Volgende maand haal ik de vouwwagen op en ga ik nog eens testen (ook met de ID7 Tourer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Zoals al eerder gemeld ga ik een paar weken naar Noord Spanje (grofweg van Bilbao tot en met Galicië) met met mijn MYLR. Ik heb naast het standaard Tesla abonnement ook een Shell Recharge pas, een Freshmile pas en een online Ionity abonnement.

Is er nog een pas of abo waarvan de ervaringsdeskundigen zeggen dat het een echter must have is voor dit gebied om echt overal uit de voeten te kunnen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

coelho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:17:
Zoals al eerder gemeld ga ik een paar weken naar Noord Spanje (grofweg van Bilbao tot en met Galicië) met met mijn MYLR. Ik heb naast het standaard Tesla abonnement ook een Shell Recharge pas, een Freshmile pas en een online Ionity abonnement.

Is er nog een pas of abo waarvan de ervaringsdeskundigen zeggen dat het een echter must have is voor dit gebied om echt overal uit de voeten te kunnen?
In Spanje hebben ze ook veel Iberdrola. Ik weet niet zeker of je daar met de Shell pas kan laden. Waard om uit te zoeken hoe dat zit.
https://www.iberdrola.es/...echarge-outside-the-house

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Beta schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:32:
[...]

In Spanje hebben ze ook veel Iberdrola. Ik weet niet zeker of je daar met de Shell pas kan laden. Waard om uit te zoeken hoe dat zit.
Met je Shell pas kun je ook bij Iberdrola laden. Iberdrola heeft nu sinds kort zelf ook een laadpas, maar helaas alleen voor inwoners van Spanje (voorlopig?).

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Beta schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:32:
[...]

Je kan dit controleren in de kaart van de Shell Recharge app of je er kunt laden of niet, één willekeurig laadpunt in Bilboa aanklikken en ik kon al zien dat er kon geladen worden met Shell Recharge bij een Iberdrola laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Met je Shell pas kun je ook bij Iberdrola laden. Iberdrola heeft nu sinds kort zelf ook een laadpas, maar helaas alleen voor inwoners van Spanje (voorlopig?).
Het lukt wel als buitenlander! Alleen moet je een generiek Spaans adres invullen, zie hier de info van hun support:
stanny schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:53:
[...]

Iberdrola is op dat vlak nog niets verbeterd blijkbaar, ik liep hier ook tegen vast en dit was het antwoord van hun support:

[...]

Wat gek dat ze niet gewoon laten aanduiden dat je niet uit Spanje bent, zou het voor hen ook een pak eenvoudiger maken ipv elke buitenlander daar in Bilbao te registreren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Laatst online: 21:39
stanny schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Het lukt wel als buitenlander! Alleen moet je een generiek Spaans adres invullen, zie hier de info van hun support:

[...]
En dan? Sturen ze die laadpas naar zichzelf? :? Ik heb hun app, creditcard gekoppeld, maar geen adres ingevuld. Maar als ik een pas wil aanvragen moet ik eerst adres invullen - in Spanje.

[ Voor 19% gewijzigd door DigiK-oz op 26-05-2025 14:16 ]

Whatever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
stanny schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:00:
[...]

[...]
Dat generieke Spaanse adres is hun eigen adres en dat kun je gebruiken om een account aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Het is inderdaad enkel om via de app te kunnen werken.
De app zegt over de pass zelf: currently only available for those resident in Spain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

coelho schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:17:

Ik vind de Tesla SuC het meest betrouwbaar waar je ook naar toe gaat. vorig jaar richting Portugal hebben we ook een of twee keer met Ionity en de Shell pas geladen, maar was niet strikt noodzakelijk. die SuC staan overal.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
ik wil samen met een maatje nog wel eens semi spontaan een weekend naar Noord-Italië rijden.
meestal wandelen we dan wat in de omgeving (bergachtig gebied natuurlijk, heel mooi) en vermaken we ons kostelijk in allerlei eet- en drinkgelegenheden, soort van mannenweekend.

uiteraard gaan er de nodige doosjes wijn etc. mee retour naar Nederland.
wat dus dé reden is om niet met het vliegtuig te gaan..

we rijden dan op de donderdag vroeg heen, en rijden op zondag weer terug.
kiezen voor een bestemming met zo'n +/- 1000 km rijden, met een benzine auto deden we er altijd zo'n 12 uur over incl. korte stopjes voor benen strekken en een broodje (04:00 's ochtends weg is 16:00 op bestemming aankomen)

de eerstvolgende keer gaat dit dus in een EV worden, zoals ik er nu tegenaan kijk worden enkel de de stops die we toch al hebben, enkel wat langer.. ik vermoed dan dit richting de 14 uur zal gaan incl. 4 laadstops.

meer mensen die dit soort weekendjes weg plannen met hun EV? en zo ja.. hoe is dat bevallen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@Shanquish het is sterk afhankelijk van met welke EV je gaat. Een stukje terug heb ik mijn trip report vanuit Zuid Frankrijk beschreven. Toen heb ik ca. 1200km in 12,5 uur gedaan (inclusief laadstops). Het staat of valt met de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
The Legend schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:21:
@Shanquish het is sterk afhankelijk van met welke EV je gaat. Een stukje terug heb ik mijn trip report vanuit Zuid Frankrijk beschreven. Toen heb ik ca. 1200km in 12,5 uur gedaan (inclusief laadstops). Het staat of valt met de auto.
In de meivakantie hebben wij dit ook gedaan met een 5 jaar oude Tesla Model 3 SR+ met 15% batterijdegradatie:

Om 6:30 vertrokken uit Amsterdam en om 20:00 op de ring van Milaan bij de afslag naar de A7 richting Genua, 1116 km in 13,5 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heTsBeJqRp1Jebuz7woDcH31r9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lPvRlzWXBdCRhbKpMCQyfAZA.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Oh, dat valt nog niet eens tegen, dat geeft de burger moed :)
The Legend schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:21:
dat wordt een skoda Elroq 60

[ Voor 8% gewijzigd door Shanquish op 26-05-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:32
Shanquish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:29:

[...]

De meeste extra tijd verlies jij met gehannes bij laadstations en te lang blijven laden als de laadsnelheid bijvoorbeeld lager wordt dan 50kW.

Protip: neem een Ionity Power en/of een Tesla Supercharger abbonnement voor snel en voordelig laden en test het laden bij Ionity en/of Tesla een keer op je gemak in Nederland

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:45
Hoe plannen jullie als je een laadstop/pauze wil plannen die misschien niet optimaal?

Ik probeer nml voor een rit naar België het zo te doen dat ik halverwege kan stoppen en laden zodat ik ook met wat % aankom en niet zoals ABRP of Tesla zo efficiënt mogelijk na ruim 2uur pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Aangeven in de planner met hoeveel % je minimaal wil aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
Fromz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:55:
Hoe plannen jullie als je een laadstop/pauze wil plannen die misschien niet optimaal?

Ik probeer nml voor een rit naar België het zo te doen dat ik halverwege kan stoppen en laden zodat ik ook met wat % aankom en niet zoals ABRP of Tesla zo efficiënt mogelijk na ruim 2uur pas
Ik geef aan met hoeveel batterij% wil aankomen en gebruik vervolgens de navigatie om de stops te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Shanquish schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:29:

[...]

Als ik de specs bekijk zal dat toch ook wel moeten kunnen lukken in 12 uur (1000km). Het hangt ook af van hoe bereid je bent om je te verdiepen in wat het snelst is. Gewoon gaan rijden en maar zien waar je laad kan ook, maar zal langer duren. Ontdek de laadcurve van je auto aan de snellader, en kijk waar de snelheid echt dropt. Snelste gebied is doorgaans 0-50%. En dan kijken hoeveel range je overhoudt met je ‘laad sweetspot’ en hoeveel stops je dan moet gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Laatst online: 20:13
1

[ Voor 100% gewijzigd door taylor op 27-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Met al die berekeningen nemen jullie daar ook de temperatuur in mee? Want je gaat nu de zomer in dus vele malen warmer dus je airco gaat ook op de koelste stand. Ik merk het nu al hier in spanje sinds eergisteren de temperaturen schieten omhoog en zie mijn reikwijdte afnemen helemaal naar mijn huis bergop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
taylor schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:36:
Met al die berekeningen nemen jullie daar ook de temperatuur in mee? Want je gaat nu de zomer in dus vele malen warmer dus je airco gaat ook op de koelste stand. Ik merk het nu al hier in spanje sinds eergisteren de temperaturen schieten omhoog en zie mijn reikwijdte afnemen helemaal naar mijn huis bergop.
De temperatuur neemt ABRP al (tot op zekere hoogte) mee in de berekening.
Je ziet je reikwijdte (sterker?) afnemen "naar mijn huis bergop"......ja duh, die reikwijdte krijg je (groten-)deels weer terug bergaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
Peter-036 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:45:
[...]

De temperatuur neemt ABRP al (tot op zekere hoogte) mee in de berekening.
Je ziet je reikwijdte (sterker?) afnemen "naar mijn huis bergop"......ja duh, die reikwijdte krijg je (groten-)deels weer terug bergaf.
Gaat mij erom wat het scheelt en wat de temperatuur een invloed heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

taylor schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:36:
Het gaat hier over lange ritten. Bij hogere temperaturen zie je de range toenemen. Eigenlijk al vanaf 15 graden. Moet de airco aan dan is de range nog steeds beter dan in de winter. Moet je je auto terugkoelen van 50 naar 20 graden op een korte rit, dan gebruik je misschien wel twee keer zoveel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Freak187

geen

Mijn ervaring is dat een hogere buitenlucht temperatuur een grotere (betere) impact heeft dan een airco die veel moet leveren.

Hoe warmer buiten, hoe beter de batterij presteert. In mijn Niro EV ga ik van 18 kWh/100km in de winter (alles onder de 12 graden zeg maar), naar 14 kWh/100 km alles boven de 12 graden.

Ja de airco moet misschien harder werken, maar dat is een verhoging van 1,5 kWh naar 2 kWh ofzo iets.

[ Voor 20% gewijzigd door Freak187 op 27-05-2025 09:11 ]

Kia Niro-EV 2024

Pagina: 1 ... 105 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.