Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
En bij de V4 zijn de laadkabels ook beter geschikt voor auto's met de laadpoort rechtsachter (of linksvoor).Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Op zich maakt v3 of v4 ook niks uit qua snelheid. V2 heeft twee stekkers (CCS & SC) en V3 alleen CCS. Bij V3 en V4 is de loadbalancing beter.
Ik denk eerder uitbreiden dan vervangen of ze sluiten de locatie, want dat zie je nu ook gebeuren. Hoewel ze in L'Aldea toch de V2's nu toch hebben vervangen door de V4. Zal waarschijnlijk net zijn wat het beste uitkomt.Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:52:
[...]
Ze mogen ook wel eens oude(re) locaties gaan refreshen met v4's en meer stalls. Voordeel bij Tesla vind ik ook met name aantal stalls.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
v4 heeft 800v technology en v3 niet toch?Inspired schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Op zich maakt v3 of v4 ook niks uit qua snelheid. V2 heeft twee stekkers (CCS & SC) en V3 alleen CCS. Bij V3 en V4 is de loadbalancing beter.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Nee hoor, ook 400V dacht ik.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat klinkt perfect!Of-Aaargh schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:16:
[...]
En bij de V4 zijn de laadkabels ook beter geschikt voor auto's met de laadpoort rechtsachter (of linksvoor).
Het voelt toch een beetje vreemd om dubbel te parkeren.
nieuws: Tesla onthult Supercharger V4-laadkasten met laadvermogens tot 500kW ...
Op deze site kun je kijken waar de laders zijn en kun je ook selecteren welke types je wilt zien (V2, V3 en/of V4). https://supercharge.info/map4v4t4r schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:09:
[...]
Ok thanksik kom in duitsland vaak bij Ionity laders in Merklingen en daar zit ook een Tesla laadplein bij, maar volgens mij allemaal V3 (of ouder)
En je kunt nog veel meer selectie criteria opgeven.
Ik heb zelf de laadpoort rechtsvoor zitten dus selecteer liefst alleen maar V4.
[ Voor 13% gewijzigd door Dropje op 12-05-2025 14:49 ]
Ah ok, maar dan was het bericht onlangs dat de nieuwe Mercedes niet bij Tesla kan laden ook (deels) onjuist.
Kan 800V. In EU zal er nog geen enkele staan. Ook maar de vraag of die snel komen. De CT en Semi zullen hier niet snel in grote aantallen rondrijden denk ik.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nog geen enkele V4 in Europa doet 800V. Tesla is begin dit jaar begonnen om dit beschikbaar te maken in Noord Amerika, waar de Cybertruck 800V kan laden. Op de laadkaart van Tesla zelf zie je de max snelheid, die in Europa niet boven de 250kW uitkomt. Aantal plekken in de US hebben 325.
Vanwege dit nieuwsitem had ik destijds nog de hoop dat de nieuwe model Y ook 800V zou krijgen. Helaas niet geworden.[b]SpikeHome in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"SpikeHome schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:34[
nieuws: Tesla onthult Supercharger V4-laadkasten met laadvermogens tot 500kW ...
Maar ooit zullen ze ook om moeten bij Tesla, willen ze nog een beetje bijblijven.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Kon volgens mij in 5.x ook al?Smurf schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:35:
[...]
Die aanhanger optie is toch een van de nieuwe functies van versie 6.0? Dat is zeker een premium functie? Ik wilde kijken of dat makkelijker werkt dan het referentiebereik omrekenen en aanpassen voor ritplanning met de caravan, maar ik kan die functie nergens vinden.
Wel vind ik dat het verbruik veel teveel stijgt, je moet ineens het dubbele laden terwijl mijn ervaring met een kleine vouwwagen maar op +10-15% is.
Hier is de optie aanklikbaar, eerst naar het hamburgermenu:
:strip_exif()/f/image/GryWJvqaiBuwLsPmkcCT1iM6.jpg?f=fotoalbum_large)
Je auto selecteren en dan:
:strip_exif()/f/image/ju8eyZvtEsI1c1ySfiHXXLRE.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine aanhanger aanklikken.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik ga de laatste jaren ook steeds naar het noorden op vakantie. Hou niet van hitte, en idd, alles is een pak properder.peutje schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Blij dat ik laatste jaren naar het noorden ga, daar is alles netjes, fatsoenlijke voorzieningen en met caravan zelfs aangekoppeld te laden. Alle laadplekken zijn ook schoon en netjes waar ik hier in NL al de nodige smerige peuken zie liggen of andere zooi die mensen laten slingeren.
Bovendien hebben ze in het noorden ook nog genoeg bomen, maar veel minder mensen, los van het feit dat de bomen niet nodig zijn voor je behoeften omdat de rest van de voorzieningen top zijn. Wat wordt alles onder België toch een smerige bende als ik het zo lees.
En wat betreft laad infra, fantastisch daar.
Laden is daar idd geen issue meer, al was het in Ierland toch wel iets verder vooruitkijken..
Sony A7 iv en wat recycled glas
Je zult eerst nog een andere stap moeten doen voordat je hier kleine aanhanger ziet staan. De eerste keer moet je op 'Instellingen bewerken drukken' --> 'Configuratie' --> + Toevoegen --> Een keuze maken uit de verschillende pre-sets zoals kleine aanhanger, fietsen op het dak / achterop, grote aanhanger / caravan. --> Nieuwe configuratie toevoegen. Tip: maak dan ook een configuratie normaal aan om snel te kunnen switchen tussen de pre-sets.Puppetmaster schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Kon volgens mij in 5.x ook al?
Wel vind ik dat het verbruik veel teveel stijgt, je moet ineens het dubbele laden terwijl mijn ervaring met een kleine vouwwagen maar op +10-15% is.
Hier is de optie aanklikbaar, eerst naar het hamburgermenu:
[Afbeelding]
Je auto selecteren en dan:
[Afbeelding]
Kleine aanhanger aanklikken.
[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 12-05-2025 16:31 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ik denk dat Scandinavië bedoeld wordtTommie12 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:18:
[...]
Ik ga de laatste jaren ook steeds naar het noorden op vakantie. Hou niet van hitte, en idd, alles is een pak properder.
Laden is daar idd geen issue meer, al was het in Ierland toch wel iets verder vooruitkijken..
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Daar was ik ook al, maar ik zie Ierland, Schotland etc ook als ‘vakantie in noordelijke richting’.
Bo0bz en @Puppetmaster Bedankt voor het opzoeken. Ik weet nu in ieder geval waarom ik deze functies niet kan vinden. Zodra ik op configuratie klik krijg ik een "neem nu premium" scherm. Dus dit zullen ongetwijfeld betaalde functies zijn.Bo0bz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Je zult eerst nog een andere stap moeten doen voordat je hier kleine aanhanger ziet staan. De eerste keer moet je op 'Instellingen bewerken drukken' --> 'Configuratie' --> + Toevoegen --> Een keuze maken uit de verschillende pre-sets zoals kleine aanhanger, fietsen op het dak / achterop, grote aanhanger / caravan. --> Nieuwe configuratie toevoegen. Tip: maak dan ook een configuratie normaal aan om snel te kunnen switchen tussen de pre-sets.
Het klopt inderdaad dat het verbruik een stuk hoger ligt dan met de losse auto. Een verdubbeling is met onze caravan inderdaad een realistische schatting, en dan hebben wij met 2m10 breed nog een redelijk kleine. Ga je breder, dan gaat het nog wat verder omhoog.
Lengte/gewicht doen er overigens weinig toe verder, verreweg de grootste invloed zit in het frontaal oppervlak. Ook de vorm van de voorzijde kan nog invloed hebben. Als je de oude trailer tests van TeslaBjorn bekijkt zie je dat hij met die "vierkante doos" een veel hoger verbruik had, ondanks dat die kar kleiner was dan onze caravan.
Het had handig geweest om dit op deze manier in te kunnen stellen, maar ik heb het nu dus maar met het referentiegebruik gedaan. Inmiddels weet ik hoeveel ik verbruik met 90km/h (zo'n 30-35 KWh/100km) en dat heb ik omgerekend naar 110km/h, rekening houdend met de (lucht)weerstand die kwadratisch toeneemt.
Die waarden gebruik ik nu als referentiegebruik in ABRP.
Met hemelvaart heb ik de volgende "test" dus dan ga ik eens kijken of die waarden een beetje overeen komen met de werkelijkheid.
)
Voor zover ik weet heb ik geen betaalde versie, mogelijk een verschil tussen iOS en Android versies?Smurf schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:45:
[...]
Bo0bz en @Puppetmaster Bedankt voor het opzoeken. Ik weet nu in ieder geval waarom ik deze functies niet kan vinden. Zodra ik op configuratie klik krijg ik een "neem nu premium" scherm. Dus dit zullen ongetwijfeld betaalde functies zijn.
Het klopt inderdaad dat het verbruik een stuk hoger ligt dan met de losse auto. Een verdubbeling is met onze caravan inderdaad een realistische schatting,
En ja, met een caravan verdubbelt je verbruik. Maar een caravan zie ik niet als een “kleine aanhanger”.
Onze vouwwagen of een open enkel-assertje zie ik wel zo, maar daardoor verdubbelt mijn verbruik niet.
Dus dan zelf maar opplussen met 15%.
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 13-05-2025 16:10 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]
[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 13-05-2025 16:10 . Reden: Niet happen: TR aanmaken ]
[ Voor 91% gewijzigd door Notna op 13-05-2025 16:11 . Reden: Herhaling: niet reageren is ook een optie ]
Shell Recharge:
“Sinds half maart is onze b2c-kaart inderdaad niet meer beschikbaar om in Portugal te laden. De zakelijke kaart nog wel. Reden is een te hoog frauduleus gebruik/risico.”
Miio app werkt wel goed, op tijd installeren en activeren en tag bestellen ook handig omdat niet alle palen in de app te starten zijn.
Heeft iemand nog een tip voor een laadplein t.hv Bremen en rond de Deense grens met veel laadpalen (kans op vrije paal groot) maar vooral een goede speeltuin 🙈 zodat de kinderen zich vermaken tijdens het laden.
Bij Bremen heb je aan de Bremerstrasse een groot shopping center zitten met veel laadpalen van o.a. Tesla en enBW.wd200 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:22:
Binnenkort vertrek ik van Nederland naar bilund Denemarken.
Heeft iemand nog een tip voor een laadplein t.hv Bremen en rond de Deense grens met veel laadpalen (kans op vrije paal groot) maar vooral een goede speeltuin 🙈 zodat de kinderen zich vermaken tijdens het laden.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Onze favoriete plek om te tanken met camper onderweg naar of van Travemunde (bootovertochten naar Zweden, Litouwen en Finland), wat te eten bij de ikea en boodschappen te doen. Goed om te weten dat ze er ook fijne snelladers hebben nu we ook een BEV hebben ipv benzineauto.MichielFRL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 06:12:
[...]
Bij Bremen heb je aan de Bremerstrasse een groot shopping center zitten met veel laadpalen van o.a. Tesla en enBW.
Hoe lang moet je laden doorgaans tijdens een stop dan? Veel moderne EV's zijn in een kwartier of 20 minuten weer op 80 procent. Dan zijn de kinderen amper aan het spelen begonnen en kun je weer vertrekken.wd200 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:22:
Dan wacht je tot de kinderen hun energie kwijt zijn ipv tot dat de auto weer klaar is.fisherman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Dan zijn de kinderen amper aan het spelen begonnen en kun je weer vertrekken.
Neem de 50kW laders, dan heb je iets meer tijd.fisherman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:12:
[...]
Hoe lang moet je laden doorgaans tijdens een stop dan? Veel moderne EV's zijn in een kwartier of 20 minuten weer op 80 procent. Dan zijn de kinderen amper aan het spelen begonnen en kun je weer vertrekken.
Dat kwartier moet je wel met een korrel zout nemen. 20-30min is realistischer.
Het is dus : ofwel iets eten en naar toilet, ofwel spelen, maar alles doen betekent halverwegen even auto verzetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 14-05-2025 14:22 ]
Na de 'Korean siësta' laadt 'ie toch weer met >80kW, dus ook dat gaat vrij vlot, maar het geeft me wat extra tijd vóór ik 'm moet gaan verzetten.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Waarom niet altijd op 100 als je toch weet dat je daarna weer gaat rijden? Ik heb AC op 80%, maar DC staat altijd op 100%. Natuurlijk wel even in de gaten houden hoe druk het is en bij drukte weghalen, maar het is zonde dat als je wel langer staat hij maar tot 80 of 90% is geladen.Peter-036 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:31:
Als ik denk dat we langer pauzeren dan tot de Ioniq 5 weer op 80% is, zet ik 'm op voorhand wel even op 90%.
Na de 'Korean siësta' laadt 'ie toch weer met >80kW, dus ook dat gaat vrij vlot, maar het geeft me wat extra tijd vóór ik 'm moet gaan verzetten.
Niet alleen stilstaan op 100% is slecht voor je accu, laden tot 100% ook. Waarom tijdens lange trips laden tot 100%? die laatste 15-20% gaat relatief gezien zo traag dat je beter door kan rijden, balls deep (tot 5% ofzo) en dan weer snelladenjouwheld schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Waarom niet altijd op 100 als je toch weet dat je daarna weer gaat rijden? Ik heb AC op 80%, maar DC staat altijd op 100%. Natuurlijk wel even in de gaten houden hoe druk het is en bij drukte weghalen, maar het is zonde dat als je wel langer staat hij maar tot 80 of 90% is geladen.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Het gaat er net om dat je nog niet klaar bent met kakken eten, en dat je auto al aan 80% zit. Dan is het zonde dat je niet kan vertrekken met 85 of 90%.barta123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:43:
[...]
Niet alleen stilstaan op 100% is slecht voor je accu, laden tot 100% ook. Waarom tijdens lange trips laden tot 100%? die laatste 15-20% gaat relatief gezien zo traag dat je beter door kan rijden, balls deep (tot 5% ofzo) en dan weer snelladen
Mijn tactiek is dat ik bij het stoppen kijk waar ik minstens wil geraken, en dan levert dat bv dat ik moet laden tot 65% of zo, dan doen we onze dingen, en als dat langer duurt dan die 65%, dan vertrekken we met meer en kan het best dat ik een laadstop verder rij.
Daarom... altijd 1 stop vooruit kijken.
Heb ook al meegemaakt aan V2 laders dat we maar 75kW kregen, en dat we met minder dan 60% toch terug vertrokken. Dan laden we maar wat vroeger...
Ja dat is zeker waar, dan kan je de instelling beter zo hoog mogelijk maken. Het zal toch niet zijn alsof je elke dag lange trips maakt, dus die paar keer meer naar een wat hogere SOC maakt echt niet uit, kan je weer iets harder gemiddeld rijdenTommie12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Het gaat er net om dat je nog niet klaar bent met kakken eten, en dat je auto al aan 80% zit. Dan is het zonde dat je niet kan vertrekken met 85 of 90%.
Mijn tactiek is dat ik bij het stoppen kijk waar ik minstens wil geraken, en dan levert dat bv dat ik moet laden tot 65% of zo, dan doen we onze dingen, en als dat langer duurt dan die 65%, dan vertrekken we met meer en kan het best dat ik een laadstop verder rij.
Daarom... altijd 1 stop vooruit kijken.
Heb ook al meegemaakt aan V2 laders dat we maar 75kW kregen, en dat we met minder dan 60% toch terug vertrokken. Dan laden we maar wat vroeger...
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting
Ontladen onder de 20 procent is ook slecht voor je accu maar om nu alleen die 60procent capaciteit te gebruiken op een lange trip is enorm onhandig.barta123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:43:
[...]
Niet alleen stilstaan op 100% is slecht voor je accu, laden tot 100% ook. Waarom tijdens lange trips laden tot 100%? die laatste 15-20% gaat relatief gezien zo traag dat je beter door kan rijden, balls deep (tot 5% ofzo) en dan weer snelladen
Daarom kun je prima op een lange trip, als je toch nog niet vertrekt, tot 90 of 100 procent laden. Een uur later is dat toch alweer verbruikt. Netzoals tot onder de 20 procent ontladen, dat is snel weer bijgeladen.
Idd.jongetje schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:05:
[...]
Ontladen onder de 20 procent is ook slecht voor je accu maar om nu alleen die 60procent capaciteit te gebruiken op een lange trip is enorm onhandig.
Daarom kun je prima op een lange trip, als je toch nog niet vertrekt, tot 90 of 100 procent laden. Een uur later is dat toch alweer verbruikt. Netzoals tot onder de 20 procent ontladen, dat is snel weer bijgeladen.
Ik zal nooit mijn auto meerdere uren aan 100% laten staan, en ook niet onder de 10%, maar tijdens een lange trip durf ik wel tot onder de 5% te rijden.
En voor vertrek durf ik ook gewoon even tot 100% te laden.
Op road trips ook al paar keer gehad dat we aan het lunchen zijn en er voldoende laadpalen beschikbaar zijn, dan laat ik hem rustig volladen. Mijn range met de XC40 is al beperkt genoeg met 300km snelweg van 100% tot 0% in de zomer, in de winter is dat zelfs maar 240km.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Hangt wel van je accu af. De blade battery wil je graag geregeld 100% laden anders wordt de weergave van het accu % onbetrouwbaar.barta123 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:43:
[...]
Het laden tot 100% doet geen kwaad, de tijd dat die stilstaat met 100% is vooral de reden waarom het afgeraden wordt.Largamelion schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:48:
Alle batterijen hebben al een marge ingebouwd dus 100% is nooit 100%. Ik kijk er dan ook niet naar en laad thuis ook gewoon tot 100% als m'n thuisbatterij vol zit en m'n panelen nog energie binnentrekken... ga ik heus niet op het net stoppen waar ik er amper iets voor krijg. Bovendien is het een lease dus na 4 jaar gaat ie weg. Klinkt wellicht egoïstisch maar die 10x per jaar dat ik tot 100% laad gaat de batterij heus geen kwaad doen.
Op road trips ook al paar keer gehad dat we aan het lunchen zijn en er voldoende laadpalen beschikbaar zijn, dan laat ik hem rustig volladen. Mijn range met de XC40 is al beperkt genoeg met 300km snelweg van 100% tot 0% in de zomer, in de winter is dat zelfs maar 240km.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ligt eraan hoever je hem leeg rijdt. 20-80 is ongeveer 20 minuten.Tommie12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:21:
[...]
Neem de 50kW laders, dan heb je iets meer tijd.
Het is dus : ofwel iets eten en naar toilet, ofwel spelen, maar alles doen betekent halverwegen even auto verzetten.
Maar inderdaad is dan een langzamere lader een optie of langzaam naar 100 procent laten laden kan ook natuurlijk.
Alle LFP accu's moet je eens in de zoveel tijd calibreren.MichielFRL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:59:
[...]
Hangt wel van je accu af. De blade battery wil je graag geregeld 100% laden anders wordt de weergave van het accu % onbetrouwbaar.
Verschilt dat nog met een 400 of 800v laadpaal?Peter-036 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:31:
Als ik denk dat we langer pauzeren dan tot de Ioniq 5 weer op 80% is, zet ik 'm op voorhand wel even op 90%.
Mijn model 3 laadt maar ongeveer 75kW boven de 80 procent en boven de 90 procent zal dat iets van 50kW zijn.
Maar goed, mijn vorige auto deed maximaal 50kW en die zakte al naar 35kW boven de 60 procent. Dat was echt afzien.
Een model 3 gaat doorgaans net voor de 80% onder de 50kW, check evkx voor de curves.fisherman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:39:
[...]
Mijn model 3 laadt maar ongeveer 75kW boven de 80 procent en boven de 90 procent zal dat iets van 50kW zijn.
Pas dan maar op bij Total. De 300 kW laders waren €0,65 per kWh, de 50 kW laders waren €0,65 per MINUUT.Tommie12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:21:
[...]
Dit was overigens met de shell pas in Frankrijk vorig jaar.
Dat is nog veel beter voor je accu ook.Tommie12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:21:
[...]
Het is dus : ofwel iets eten en naar toilet, ofwel spelen, maar alles doen betekent halverwege even auto verzetten.
Dat weet ik niet, ik kijk bijna nooit op de typeplaatjes van de laders.fisherman schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:39:
Verschilt dat nog met een 400 of 800v laadpaal?
.......
jPeter-036 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:31:
Ik vraag het gewoon even als (nog) niet-ev rijder, is er aan dc-laders dan al een soort van algemene beleefdheidscultuur gevormd van voldoende laden en dan de autovlot verplaatsen om plaats vrij te maken voor de volgende auto?
Wat zijn de 'ongeschreven regels'?
Als het druk is laden tot wat je nodig hebt of 80 procent ofzo en dan verplaatsen.Wozmro schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:26:
[...]
j
Ik vraag het gewoon even als (nog) niet-ev rijder, is er aan dc-laders dan al een soort van algemene beleefdheidscultuur gevormd van voldoende laden en dan de autovlot verplaatsen om plaats vrij te maken voor de volgende auto?
Wat zijn de 'ongeschreven regels'?
Als er genoeg vrije stalls zijn doen waar je zin in hebt.
Je ziet toch te vaak auto's aan de snellader staan die al vol(100%) of bijna vol zijn.
Maar het is een goede gewoonte om je auto even te verzetten wanneer die vol genoeg is.
Ook wanneer er ruimte genoeg is, laadt het voor de laatste 10% dermate traag, dat dan verder laden meestal nutteloos is
Maar wanneer je een auto hebt met een vrij kleine HV accu, kan het nodig zijn om tot 100% te laden om een volgende laadstop te kunnen halen. Er is dus geen 'vaste regel'.
Helaas moet je blijkbaar betalen om gebruik te kunnen maken van de live data feed van je auto naar ABRP. Ik wil dat best proberen, maar ik ga geen geld uitgeven om daarna pas te kunnen proberen of iets technisch werkt. Het zou fijn zijn als er een proefversie of trial van de ABRP-app zou zijn? Anders is het misschien weggegooid geld.TucanoItaly schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:38:
Er is een nieuwe versie van A Better Routeplanner:
https://www.iternio.com/post/a-better-routeplanner-6-0
Die is er gewoon? 14 dagen proberen.Of-Aaargh schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:39:
[...]
Helaas moet je blijkbaar betalen om gebruik te kunnen maken van de live data feed van je auto naar ABRP. Ik wil dat best proberen, maar ik ga geen geld uitgeven om daarna pas te kunnen proberen of iets technisch werkt. Het zou fijn zijn als er een proefversie of trial van de ABRP-app zou zijn? Anders is het misschien weggegooid geld.
/f/image/VpK8jg45QjjXu5wBpyC7iMI6.png?f=fotoalbum_large)
Die van mij niet hoor. Die blijft rond de 75kW boven de 80 procent.Puppetmaster schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:07:
[...]
Een model 3 gaat doorgaans net voor de 80% onder de 50kW, check evkx voor de curves.
Wellicht dat dat per type accu verschilt.
Dit is volgens mij ook wel de reden dat plaktarieven steeds vaker komen.Peter-036 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:47:
@Wozmro Als die cultuur er is, is kennelijk (nog?) niet iedereen op de hoogte.
Je ziet toch te vaak auto's aan de snellader staan die al vol(100%) of bijna vol zijn.
Maar het is een goede gewoonte om je auto even te verzetten wanneer die vol genoeg is.
Ook wanneer er ruimte genoeg is, laadt het voor de laatste 10% dermate traag, dat dan verder laden meestal nutteloos is
Maar wanneer je een auto hebt met een vrij kleine HV accu, kan het nodig zijn om tot 100% te laden om een volgende laadstop te kunnen halen. Er is dus geen 'vaste regel'.
Ik had in Italie in een stad, toen maar 1 echte snellaad plek met Ionity - 5 laders.
Bom vol met duitsers/nederlanders, 3 wachtende voor me - er stond gewoon een italiaan met 100% aan de paal en die was shoppen oid. ik heb er totaal een uur gestaan en hij stond er nog toen ik wegging
Sommige mensen hebben er helaas kak aan...
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Oh, dat aanbod krijg ik niet... Bij mij heet de knop 'Start abonnement' (ook IOS). Ik kan me niet herinneren dat ik ook eerder een proefabonnement heb gehad. Misschien maar een ander e-mailadres gebruiken...Impstoker schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Die is er gewoon? 14 dagen proberen.
[Afbeelding]
[edit] dat lukt ook niet, ik moet meteen betalen. Ach ja, de eigen navigatie langs oplaadpunten van Mini werkt ook heel fijn. Alleen Tesla oplaadpunten worden daar vreemd genoeg niet automatisch gevonden en ingepland.
[ Voor 16% gewijzigd door Of-Aaargh op 15-05-2025 12:12 ]
Bij Tesla geldt standaard het idle-fee van €1/minuut dat start 5min nadat het laden gestopt is.4v4t4r schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Dit is volgens mij ook wel de reden dat plaktarieven steeds vaker komen.
Dat kan zijn bij 100% of elk percentage waar je op ingesteld had.
Die Italiaan had dan dus €60 extra moeten betalen als ionity dat ook zou doen.
Maar als je voor die prikkel niet gevoelig bent…
Als het warm is, is laden tot 100% een slecht idee. Je batterij wordt snel te warm, en als je gaat rijden heb je geen ruimte om regeneratie energie op te slaan. De auto remt dan ook slechter. Beter om 90% te kiezen in jouw scenario.jongetje schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:05:
[...]
Ontladen onder de 20 procent is ook slecht voor je accu maar om nu alleen die 60procent capaciteit te gebruiken op een lange trip is enorm onhandig.
Als je 10 km ofzo hebt gereden heb je alweer ruimte in de accu voor regeneratie.pa2ra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:14:
[...]
Als het warm is, is laden tot 100% een slecht idee. Je batterij wordt snel te warm, en als je gaat rijden heb je geen ruimte om regeneratie energie op te slaan. De auto remt dan ook slechter. Beter om 90% te kiezen in jouw scenario.
Dus voor een lange trip, lekker net vooraf tot 100% laden. Kun je mooi een eerste lange trip maken tot het eerste laadpunt.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Is die idle-fee niet pas bij meer dan 50% bezetting?Puppetmaster schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Bij Tesla geldt standaard het idle-fee van €1/minuut dat start 5min nadat het laden gestopt is.
Lijkt er niet te zijn. Je kan hooguit lid worden en meteen weer opzeggen, kost vijf euro.Of-Aaargh schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:39:
Anders is het misschien weggegooid geld.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ben net terug van een lang weekend Kopenhagen. We hebben bij Bremen aan de Hans-Bredow-Strasse (Weserpark Ost) geladen bij EWE-Go 12 laders, maar ernaast zijn ook laders van EnWB (8 laders). Naast een winkelcentrum.wd200 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:22:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
ja, € 0,50 bij 50% bezetting, € 1,00 bij 100% bezettingPeterZ(on) schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:23:
[...]
Is die idle-fee niet pas bij meer dan 50% bezetting?
https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/fees
Volg je bankbiljetten
Dan hebben ze dat weer aangepast, en dat is helemaal prima want blijven staan na 100% SoC kan echt niet. En met een euro p/min tikt dat lekker aan zodat je daar in het vervolg wel op let.ZeRoC00L schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:58:
[...]
ja, € 0,50 bij 50% bezetting, € 1,00 bij 100% bezetting
https://www.tesla.com/nl_...harging/supercharger/fees
Het is natuurlijk wel zo dat het mogelijk is dat de auto het zelf aanraadt. Dan zou het eigenlijk raar zijn dat er op dat moment een boete gerekend wordt.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:05:
[...]
Dan hebben ze dat weer aangepast, en dat is helemaal prima want blijven staan na 100% SoC kan echt niet. En met een euro p/min tikt dat lekker aan zodat je daar in het vervolg wel op let.
Nu geeft Tesla alleen het aantal minuten weer dat je moet laden om voldoende ver te komen en geen percentage, maar dat moeten ze makkelijk om kunnen rekenen naar een percentage lijkt me.
Dus als de auto vindt dat je tot 90 procent moet laden om de volgende geplande stop te halen vind ik een boete onterecht. Maar goed, Tesla zal daar wel anders over denken helaas.
Ik heb geen Tesla dus ik weet ook niet hoe de laadplanning hiermee omgaat, maar je hebt alleen bij die congestietarieven de grens van 80%. Maar het zou wel raar zijn als je de laadplanning van Tesla zelf volgt daarvoor bestraft wordt. Misschien dat een Tesla rijder hier meer over kan zeggen. Ik zorg sowieso dat ik op tijd mijn auto weghaal.fisherman schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat het mogelijk is dat de auto het zelf aanraadt. Dan zou het eigenlijk raar zijn dat er op dat moment een boete gerekend wordt.
Nu geeft Tesla alleen het aantal minuten weer dat je moet laden om voldoende ver te komen en geen percentage, maar dat moeten ze makkelijk om kunnen rekenen naar een percentage lijkt me.
Dus als de auto vindt dat je tot 90 procent moet laden om de volgende geplande stop te halen vind ik een boete onterecht. Maar goed, Tesla zal daar wel anders over denken helaas.
Het is volgens mij bij de charge treshold, dus als je die op 100% zet dan gaat de idle fee pas in 5 minuten na 100%. Met de congestion fee is het anders, maar hoe weet Tesla mijn volgende laadpunt met een non-Tesla?fisherman schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat het mogelijk is dat de auto het zelf aanraadt. Dan zou het eigenlijk raar zijn dat er op dat moment een boete gerekend wordt.
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Bij de afrit Delmenhorst zit een FastNed en een Shell bij het autohof.
"Ik betaal er toch voor" (sorry, m'n Italiaans is niet best dus maar even in het Nederlands)4v4t4r schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:03:
[...]
Dit is volgens mij ook wel de reden dat plaktarieven steeds vaker komen.
Ik had in Italie in een stad, toen maar 1 echte snellaad plek met Ionity - 5 laders.
Bom vol met duitsers/nederlanders, 3 wachtende voor me - er stond gewoon een italiaan met 100% aan de paal en die was shoppen oid. ik heb er totaal een uur gestaan en hij stond er nog toen ik wegging
Sommige mensen hebben er helaas kak aan...
Niet de meest sociale houding nee. Eigenlijk zou voor zoiets de kabel te ontkoppelen moeten zijn, zodat wellicht aan de andere kant van de paal iemand er mee zou kunnen laden. SoC >80% & <50kW laadsnelheid zou een grens kunnen zijn.
Die kleeftarieven zijn nu eenmaal net als verkeersboetes: De grootste horken zien het als een aflaat omdat ze pas hoog genoeg zijn wanneer een modaal iemand er aan leeg zou lopen.
Maar verder? Ik kan moeilijk inschatten waarom de ander misschien wat later is dan gehoopt van mijn kant. Een kind wat nog naar het toilet moest? Langzame bediening? Ik ga maar uit van het positieve, minder stress. Als ik zelf betroffen ben en het op die 5 minuten aankwam had ik wel een vliegtuig gepakt, of een andere laadlocatie waar ik wel zeker was geweest van een vrije paal.
Ik probeer het uiteraard zo goed mogelijk te plannen, maar ik laat m'n eten niet liggen om heen en weer te lopen wanneer ik weet dat ik anders ook met 5 minuten bij m'n auto zou zijn. Zeker omdat er tot 90% nog gewoon vrolijk wordt doorgeladen, zie ik geen noodzaak strict aan die 80% vast te houden. Maar afgezien daarvan is zoiets mogelijk sowieso geen optie wanneer je alleen onderweg bent.
Minder stress in het verkeer, geven en nemen hoor
Tesla’s doen dat uiteraard obv een doelpercentage waarbij de auto vindt dat hij (met enige marge) het volgende (laad)doel kan bereiken.fisherman schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:09:
[...]
Dat percentage staat imo los van het percentage waarbij het laden stopt. Dat geef je zelf aan met de slider in de auto of de app.
Je tesla app geeft 5 min. vantevoren aan dat de auto klaar is met laden en tenzij je dan nog een andere grens instelt gaat het idle tarief in vanaf het moment dat laden gestopt is.
Ook bij drukke stations waar initieel de grens (door Tesla) op 80% gezet is, voor de doorstroom, kan je gewoon handmatig de slider weer op 100% zetten. Minder aardig voor je medegebruikers.
Ik vind dat heel terecht, het is een snellaadpunt geen parkeerplaats. Wat mij betreft mogen die idle fees dus nog wel hoger, maar ik snap dat Tesla ook geen klanten wil afschrikken.
En daar komt idd ook overmacht situaties bij.
[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 15-05-2025 16:48 ]
Ik zet voor lange ritten het doelpercentage altijd op 100% om een idle fee te voorkomen. Ik laad tot wat ik denk nodig te hebben tot volgende laadpaal, kan zijn 70%, 90% als het wat verder is of 90% bij laatste paal voor aankomst zodat ik bij aankomst wat in de accu heb zitten. Daarna zsm loskoppelen en weg. Mocht het heel druk zijn dan zou ik dat laatste wel wat verlagen, maar met de Supercharger bij Montelimar met 60 laadpalen en slechts enkele bezet is het geen issue. Sowieso heb ik bij Superchargers nog nooit meegemaakt dat het voor meer dan de helft bezet was.Puppetmaster schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:46:
[...]
Tesla’s doen dat uiteraard obv een doelpercentage waarbij de auto vindt dat hij (met enige marge) het volgende (laad)doel kan bereiken.
Dat percentage staat imo los van het percentage waarbij het laden stopt. Dat geef je zelf aan met de slider in de auto of de app.
Je tesla app geeft 5 min. vantevoren aan dat de auto klaar is met laden en tenzij je dan nog een andere grens instelt gaat het idle tarief in vanaf het moment dat laden gestopt is.
Ook bij drukke stations waar initieel de grens (door Tesla) op 80% gezet is, voor de doorstroom, kan je gewoon handmatig de slider weer op 100% zetten. Minder aardig voor je medegebruikers.
Ik vind dat heel terecht, het is een snellaadpunt geen parkeerplaats. Wat mij betreft mogen die idle fees dus nog wel hoger, maar ik snap dat Tesla ook geen klanten wil afschrikken.
Die SuC bij Montelimar is idd waanzin!
Maar ook een voorbeeld voor de toekomst. 👍🏼
En voor de volledigheid: met terugwerkende kracht. Dus na 5 minuten niet weggehaald is direct vijf minuten aftikken.Puppetmaster schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Bij Tesla geldt standaard het idle-fee van €1/minuut dat start 5min nadat het laden gestopt is.
Ik vind het overigens helemaal prima, onder andere ook de reden dat ik eigenlijk altijd bij Tesla ga laden. Minder klevers dus de laadzekerheid is groter.
Geen idee hoe Tesla met die boete omgaat, maar heb wel een Tesla. Als je een route berekent, dan staan er alleen laadtijden bij. Je weer dus niet of je dan boven die 80 procent moet gaan laden. Daar kom je pas achter als je gaat laden tijdens een reis. Maar goed, als je eigenlijk tot 90 procent zou moeten laden en bij 80 gewoon gaat rijden, dan pakt hij automatisch een tussenliggende SuC natuurlijk. Alleen op trajecten met heel weinig laadpunten is dat dus een risico dat je dus niet onder die boete uitkomt.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Ik heb geen Tesla dus ik weet ook niet hoe de laadplanning hiermee omgaat, maar je hebt alleen bij die congestietarieven de grens van 80%. Maar het zou wel raar zijn als je de laadplanning van Tesla zelf volgt daarvoor bestraft wordt. Misschien dat een Tesla rijder hier meer over kan zeggen. Ik zorg sowieso dat ik op tijd mijn auto weghaal.
Klopt, de boete begint pas als je stopt met laden, maar als het druk is, begint die boere bij 80 procent. Dus als je hem dan op 100 hebt staan betaal je toch een boete.Zapato schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:20:
[...]
Het is volgens mij bij de charge treshold, dus als je die op 100% zet dan gaat de idle fee pas in 5 minuten na 100%. Met de congestion fee is het anders, maar hoe weet Tesla mijn volgende laadpunt met een non-Tesla?
Wellicht had ik dat dan verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat bij een bepaalde bezetting je automatisch een boete krijgt als je meer dan 80 procent gaat opladen.Puppetmaster schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:46:
[...]
Tesla’s doen dat uiteraard obv een doelpercentage waarbij de auto vindt dat hij (met enige marge) het volgende (laad)doel kan bereiken.
Bij druk bezette plekken wordt je laadgrens op 80% gezet en als je dat laat staan dan stopt het laden. Als het laden is gestopt dan gaat de idle fee lopen.
Maar als je je laaddoel weer op 100% zet, dan laadt hij gewoon door tot 100% en gaat de idle fee pas lopen vanaf 100%.
Hoedanook gaat op een gegeven moment die idle fee lopen.
Dit voegt eigenlijk weinig toe als je een range hebt die beduidend langer is dan je comfortabel wilt rijden zonder pauzes én een degelijke laadsnelheid kunt halen.ZeRoC00L schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Als je 10 km ofzo hebt gereden heb je alweer ruimte in de accu voor regeneratie.
Dus voor een lange trip, lekker net vooraf tot 100% laden. Kun je mooi een eerste lange trip maken tot het eerste laadpunt.
En ik snap dat dit niet voor elke auto en voor iedereen geldt. Maar als ik tot 100% laad voordat ik weg ga kan ik zo'n 400 à 500 km halen met 110 km/u. Maar na 2 uur rijden wil ik er wel even uit. Ik kan ook met 50% wegrijden zonder dat ik (langer) moet stoppen dan ik zelf wil of zin in heb.
https://www.tesla.com/findus?True schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:55:
Mocht het nodig zijn, hoe kan ik tijdens een lange rit in het buitenland controleren of ik met mijn ID.7 mag laden bij een Tesla SuC? In NL komt het amper voor dat ik het gebruik, maar ik wil wel weten hoe ik het kan controleren als ik ergens in Duitsland, Zwitserland, Italië of Oostenrijk sta.
En dan een laadpunt opzoeken, er staat dan bij compatible voertuigen: elektrische voertuigen van andere merken.
Wellicht kun je het ook zien in de Tesla app.
Volg je bankbiljetten
Ik heb zelf een paar keer gebruik gemaakt van de site: https://supercharge.info/mapTrue schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:55:
Mocht het nodig zijn, hoe kan ik tijdens een lange rit in het buitenland controleren of ik met mijn ID.7 mag laden bij een Tesla SuC? In NL komt het amper voor dat ik het gebruik, maar ik wil wel weten hoe ik het kan controleren als ik ergens in Duitsland, Zwitserland, Italië of Oostenrijk sta.
Je kan hier per SuC zien of non-Teslas zijn toegelaten.
Die geeft ook realtime aan wat de bezetting en kosten zijn.
Wel kijken via menu -> “uw andere EV opladen”, dan zie je alleen stations waar dat kan en de prijs zonder abo.
[ Voor 36% gewijzigd door Puppetmaster op 16-05-2025 11:17 ]
Voor mij is het niet alleen hoever ik kan rijden tot de eerste stop, maar ook de kosten. Thuis laden is voor mij veel goedkoper dan onderweg bij een snelladerTrue schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:37:
[...]
Dit voegt eigenlijk weinig toe als je een range hebt die beduidend langer is dan je comfortabel wilt rijden zonder pauzes én een degelijke laadsnelheid kunt halen.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Valide punt, dat maakt mij m.u.v. de winstuitkering in de praktijk inderdaad ook niet uit.LT1970 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
[...]
Voor mij is het niet alleen hoever ik kan rijden tot de eerste stop, maar ook de kosten. Thuis laden is voor mij veel goedkoper dan onderweg bij een snellader
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees dat er dan mogelijk een Type L (3 pinnen naast elkaar) converter stekker nodig is. Klopt dit of hebben de Italiaanse woningen ook vaak wel een Schuko stekker?
[ Voor 3% gewijzigd door OMEGA_ReD op 16-05-2025 15:45 ]
Ik zou eerst eens kijken hoeveel laadpalen er in de buurt van je verblijfslocatie zijn. Zijn de laad mogelijkheden heel beperkt dan zou je een grannycharger kunnen overwegen.OMEGA_ReD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:34:
Wij gaan binnenkort met onze Tesla Y op vakantie naar Italië. Nu lees ik dat het het verstandig is om ook de Type 2 “stopcontact” lader mee te nemen in het geval van nood / er geen (werkende) publieke laadpaal te vinden is.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik lees dat er dan mogelijk een Type L (3 pinnen naast elkaar) converter stekker nodig is. Klopt dit of hebben de Italiaanse woningen ook vaak wel een Schuko stekker?
Informatie van de ANWB: met de EV naar Italië
Ik ga van de zomer ook naar Italië met de Tesla. Neem de Mobile Charger wel mee, als backup. Gelet op de hoeveelheid laadpalen zou het niet nodig hoeven zijn, al is laden bij je accommodatie in de nacht wel handig mbv Mobile Charger. Ik heb wel de 3-pins Italië stekker gekocht teneinde goed voorbereid te zijn.OMEGA_ReD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:34:
Wij gaan binnenkort met onze Tesla Y op vakantie naar Italië. Nu lees ik dat het het verstandig is om ook de Type 2 “stopcontact” lader mee te nemen in het geval van nood / er geen (werkende) publieke laadpaal te vinden is.
Alle tips hier ten spijt vind ik dit gewoon nog steeds het snelste en fijnste kaartje om te gebruiken om te zien of je kan laden met een non-Tesla; Kaartje SuC's, ook voor non-Tesla'sTrue schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:55:
Dat was ook vrijwel letterlijk één van de tips hoorZjanzjak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:45:
[...]
Alle tips hier ten spijt vind ik dit gewoon nog steeds het snelste en fijnste kaartje om te gebruiken om te zien of je kan laden met een non-Tesla; Kaartje SuC's, ook voor non-Tesla's
Ik ben twee jaar geleden met de Tesla naar midden italie gereden en er is overal voldoende laadmogelijkheid. Misschien is het handig om een zeis of grasmaaier mee te nemen om de parkeerplek met lader te ontdoen van onkruid, zodat je er ook kan staan.Shenk86 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:26:
[...]
Ik ga van de zomer ook naar Italië met de Tesla. Neem de Mobile Charger wel mee, als backup. Gelet op de hoeveelheid laadpalen zou het niet nodig hoeven zijn, al is laden bij je accommodatie in de nacht wel handig mbv Mobile Charger. Ik heb wel de 3-pins Italië stekker gekocht teneinde goed voorbereid te zijn.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ja ok maar die passen niet in de frunkbert pit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:25:
[...]
Misschien is het handig om een zeis of grasmaaier mee te nemen om de parkeerplek met lader te ontdoen van onkruid.
Mja, niet echt, tuurlijk is het hetzelfde kaartje wat eerder gelinkt werd maar daar zie je niet direct Europa met alleen de SuC's toegankelijk voor non-Tesla's.
Filter rechtsboven zitten, kun je op filterenZjanzjak schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:28:
[...]
Mja, niet echt, tuurlijk is het hetzelfde kaartje wat eerder gelinkt werd maar daar zie je niet direct Europa met alleen de SuC's toegankelijk voor non-Tesla's.
Volg je bankbiljetten
Uiteraard zijn er meerdere wegen naar Rome maar met mijn link hoef je niet meer te filteren.ZeRoC00L schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:00:
Filter rechtsboven zitten, kun je op filteren
Volgens mij heb je echt geen idee. Een Tesla verwarmt de accu speciaal tot 45-50°C (en koelt hem daarna terug) dit is om "Lithium-plating" op de elektrodes tegen te gaan met snelladen.pa2ra schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:14:
[...]
Als het warm is, is laden tot 100% een slecht idee. Je batterij wordt snel te warm, en als je gaat rijden heb je geen ruimte om regeneratie energie op te slaan. De auto remt dan ook slechter. Beter om 90% te kiezen in jouw scenario.
Dus weer of geen weer, met snelladen is een accu het best warm
En Tesla is hier wel de pionier in, want je ziet nauwelijks verschil in degradatie met accu's die veel hebben snelgeladen
Tesla is ook wat conservatief in laadsnelheid.barta123 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:09:
[...]
Volgens mij heb je echt geen idee. Een Tesla verwarmt de accu speciaal tot 45-50°C (en koelt hem daarna terug) dit is om "Lithium-plating" op de elektrodes tegen te gaan met snelladen.
Dus weer of geen weer, met snelladen is een accu het best warm
En Tesla is hier wel de pionier in, want je ziet nauwelijks verschil in degradatie met accu's die veel hebben snelgeladen
Ik zie maar heel zelden een piek(je) van 250kW, en boven de 50% gaat het al heel snel naar 100kW om verder te zakken naar 50kW bij 80%.
En bij de oudere S modellen werd de laadsnelheid na verloop van tijd altijd maar trager, waarschijnlijk om de batterij te beschermen.
Verschilt heel erg per type accu. De nieuwe BYD LFP doet het volgens mij het beste.Tommie12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:59:
[...]
Tesla is ook wat conservatief in laadsnelheid.
Ik zie maar heel zelden een piek(je) van 250kW, en boven de 50% gaat het al heel snel naar 100kW om verder te zakken naar 50kW bij 80%.
En bij de oudere S modellen werd de laadsnelheid na verloop van tijd altijd maar trager, waarschijnlijk om de batterij te beschermen.
Die laadt gewoon tot iets van 65 procent op 170kW dacht ik.
Ik heb bij mijn CATL LFP maar een paar keer een piek van 170kW gezien en dat is vrij kort, net zoals de 250kW bij de NMC accu dus.
Maar de CATL LFP blijft gelukkig wel veel sneller laden boven de 80 procent. Sneller dan de NMC van de long range blijkbaar.
Uiteraard kan dat sowieso niet in een dag, mijn snelle berekening met ABRP voor mijn EV6 AWD 2022 zegt iets meer dan 38 uur, afgerond 39u. En hoewel laadstops daar dus al in zitten zullen we ook 2x per dag een langere stop willen maken. Ik reken daar 1u per dag extra voor, omdat ik er ook vanuit ga dat itt ABRP nu soms van 11-62% laat laden, ik dan met 80+% vertrek bij een langere stop en dus een andere laadstop over kan slaan of uitstellen.
Nu zitten we ook even te dubben wat haalbaar is qua aantal uren per dag. We vinden het niet erg om de reisdagen/rijdagen op te offeren want dan heb je juist meer tijd op de andere dagen. Paar opties die we overwegen om die eerste 39-42u te overbruggen:
1. in 3 dagen van 14 uur reistijd incl. pauzes+laden achtereenvolgens door te rijden en tussentijds alleen ergens een hotel te pakken, betekent wel 8u starten met rijden en 22u aankomen, dit klinkt nogal heftig
2. idem als hierboven maar tussen elke reisdag een rustdag op een leuke plek, bijv. Stockholm eerst en dan Noord Zweden een mooie dorpje/stadje uitzoeken
3. toch rustiger aan doen met als gevolg dat we minder tijd in Tromso eo door kunnen brengen
Hoe zien jullie dit?
We hebben 22 dagen, van vrijdag t/m zondag en maandag weer werken, dus eigenlijk willen we zaterdag terugkomen, dat het dan 24u wordt maakt niet uit. Of zondag niet later dan 13/14u.
Terugweg willen we juist rustiger aan doen en de vele prachtige plekken in Noorwegen aandoen. Dus niet via Zweden terug (behalve het niet te vermijden stuk om van Noorwegen naar Denemarken te komen (zonder veerboot).
Ik heb al de nodige info van reiswebsites afgehaald en oa ook de ANWB info zowel omtrent het land als elektrisch rijden. Waaronder dat je in Noorwegen bar weinig aan je laadpasjes uit Nederland hebt. Maar met de diverse apps van ook met Circle K en een creditcard zou je 99% dekkend moeten zijn, klopt dat een beetje? Enerzijds houd ik er wel van om als ik eenmaal een bepaald type laadpaal heb gebruikt en die bevalt om van die aanbieder gebruik te blijven maken. Zo gebruik ik in eigen land vaak Shell Recharge en Fastned. Tesla ook gebruikt een paar keer maar ik merkte keer op keer dat de Fastned/Shell Recharge lader om de hoek of een station verder gewoon veel rustiger was.
Kortom: wat zouden jullie doen qua reistijd? Wat wordt een beetje als maximum gezien per dag? En zijn er nog tips voor met name het stuk via Noorwegen vanuit Tromso naar Trondheim en Oslo?
Toch is de Model S LR nog steeds de allersnelste in Bjorn Nyland zijn 1000km challenge met 8h55m inclusief laden...Tommie12 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:59:
[...]
Tesla is ook wat conservatief in laadsnelheid.
Hou je er in je planning ook rekening mee dat je in deze landen, zeker als je wat noordelijker komt, vaak niet harder als 80Km/u mag rijden?MooDyBLueS schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:35:
Zijn er mensen die ervaring hebben met naar het hoge noorden van Noorwegen rijden? Wij zijn een dergelijke vakantie van plan en het idee is om eerst via de meest gebruikelijke route, namelijk via Zweden (Stockholm, Lulea, etc) zsm naar uiteindelijk Tromso te komen.
Uiteraard kan dat sowieso niet in een dag, mijn snelle berekening met ABRP voor mijn EV6 AWD 2022 zegt iets meer dan 38 uur, afgerond 39u. En hoewel laadstops daar dus al in zitten zullen we ook 2x per dag een langere stop willen maken. Ik reken daar 1u per dag extra voor, omdat ik er ook vanuit ga dat itt ABRP nu soms van 11-62% laat laden, ik dan met 80+% vertrek bij een langere stop en dus een andere laadstop over kan slaan of uitstellen.
Nu zitten we ook even te dubben wat haalbaar is qua aantal uren per dag. We vinden het niet erg om de reisdagen/rijdagen op te offeren want dan heb je juist meer tijd op de andere dagen. Paar opties die we overwegen om die eerste 39-42u te overbruggen:
1. in 3 dagen van 14 uur reistijd incl. pauzes+laden achtereenvolgens door te rijden en tussentijds alleen ergens een hotel te pakken, betekent wel 8u starten met rijden en 22u aankomen, dit klinkt nogal heftig
2. idem als hierboven maar tussen elke reisdag een rustdag op een leuke plek, bijv. Stockholm eerst en dan Noord Zweden een mooie dorpje/stadje uitzoeken
3. toch rustiger aan doen met als gevolg dat we minder tijd in Tromso eo door kunnen brengen
Hoe zien jullie dit?
We hebben 22 dagen, van vrijdag t/m zondag en maandag weer werken, dus eigenlijk willen we zaterdag terugkomen, dat het dan 24u wordt maakt niet uit. Of zondag niet later dan 13/14u.
Terugweg willen we juist rustiger aan doen en de vele prachtige plekken in Noorwegen aandoen. Dus niet via Zweden terug (behalve het niet te vermijden stuk om van Noorwegen naar Denemarken te komen (zonder veerboot).
Ik heb al de nodige info van reiswebsites afgehaald en oa ook de ANWB info zowel omtrent het land als elektrisch rijden. Waaronder dat je in Noorwegen bar weinig aan je laadpasjes uit Nederland hebt. Maar met de diverse apps van ook met Circle K en een creditcard zou je 99% dekkend moeten zijn, klopt dat een beetje? Enerzijds houd ik er wel van om als ik eenmaal een bepaald type laadpaal heb gebruikt en die bevalt om van die aanbieder gebruik te blijven maken. Zo gebruik ik in eigen land vaak Shell Recharge en Fastned. Tesla ook gebruikt een paar keer maar ik merkte keer op keer dat de Fastned/Shell Recharge lader om de hoek of een station verder gewoon veel rustiger was.
Kortom: wat zouden jullie doen qua reistijd? Wat wordt een beetje als maximum gezien per dag? En zijn er nog tips voor met name het stuk via Noorwegen vanuit Tromso naar Trondheim en Oslo?
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.