Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Oeh, das minder. Welke was dat?
Ik kan er zo snel niet een vinden?
In ieder geval Aire de la Baie de Somme aan de A16. Daar zit overigens ook Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sqoda
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-07 18:55
Puppetmaster schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Oeh, das minder. Welke was dat?
Ik kan er zo snel niet een vinden?
Oeps gereageerd op de verkeerde

[ Voor 51% gewijzigd door Sqoda op 30-06-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sqoda
Puppetmaster schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Is die vergelijkbaar qua afmetingen met de kip compact?
Dat is een goeie. Hij is vergelijkbaar met de gemiddelde maat 395 caravan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9w1wYsDDphdHNTZlXopEGeqzE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6vGUUlCgv51RTZBmlAaoWwE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Sqoda schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:45:
[...]

Dat is een goeie. Hij is vergelijkbaar met de gemiddelde maat 395 caravan.

[Afbeelding]
5 laders geblokkeerd.... 8)7

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Bij veel SuC locaties in Europa kan dit prima zonder dat iemand hier last van heeft. Als die ruimte er niet is, gewoon afkoppelen, wel zo sociaal.

Als we het toch over verbruik hebben met caravan hebben, vorig jaar tempo minimaal 90, meestal een stukje erboven het sleursel een Rapido 420 (hefdak).

Twee reisdagen (dag1 700km heen Oost Duitstland, en de laatste dag vanuit Oostenrijk 900km naar de eind camping in Nederland), tussendoor nog in Slowakije en Slovenie geweest.

Dit jaar staat een roadtrip Engeland + Schotland op de rol :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/acLQHNr.jpeg

[ Voor 51% gewijzigd door revolution-nl op 30-06-2025 17:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20
BBKing schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Tesla app installeren (heb je toch nodig als je daar gaat laden), account aanmaken, de juiste auto toevoegen en dan de betreffende lader opzoeken. Krijg je alleen de Tesla laders te zien die toegankelijk zijn voor niet-Tesla voertuigen.
Ja, klopt en weet ik, maar als je navigeert op Google zou er eentje kunnen doorschieten.
Ik was daarnaast in de veronderstelling dat alle laders in F ook voor non-tesla zouden zijn. Vandaar de vraag. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Zapato schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:35:
[...]

In ieder geval Aire de la Baie de Somme aan de A16. Daar zit overigens ook Ionity.
Kijk! Thnx!
Het is een “enkel-V2” supercharger, en al een oude dus (2017). Mogelijk dat dat de oorzaak is?
Ik filter V2’s altijd uit vanwege de lage snelheid, dus dan kom je deze ook niet tegen. ;)

[edit]
Er zijn een aantal laders idd niet beschikbaar voor non-tesla’s, 61 stuks om precies te zijn. Op het totaal van 490 een klein aandeel, maar toch.
Altijd de tesla app gebruiken dus! 👍🏼

[ Voor 20% gewijzigd door Puppetmaster op 30-06-2025 19:57 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:57
Holzschuh schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:44:
Stadwerke zijn nutsvoorzieningen vanuit de gemeente. In Duitsland is nog veel versnipperd qua gemeente en daar is nog best veel qua nutsvoorzieningen in gemeentelijke handen.

Ik heb zelf vakantie over 2 weken richting Bodensee. Vooral het grote aantal plaktarieven valt op maar dat is een kwestie van opletten.

Ik heb ook naar Ionity gekeken maar neig zelf meer naar EnBW op dit moment. Het abonnement is 18 ipv 8 maar er zijn om de Bodensee heen meer 150+ laadpalen van EnBW dan van Ionity en daar bovenop ook nog een range van 22-50 palen. Dat geeft meer vrijheid om zoveel mogelijk die 0,39 per kWh te gebruiken.
Groot voordeel van Ionity vind ik dat ze meestal 8-20 laders hebben staan. EnBW zijn er meestal maar een paar. Ik mijd ze tegenwoordig, net als EweGo. Vaak niet meer dan 2 laadpunten bij een Mac of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:03
Over anderhalve week ga ik voor de eerste keer met mijn tesla model Y long range RWD op vakantie (zeer nieuw, had hem besteld net voordat de juniper was aangekondigd). Eindbestemming toscane, we overnachtend net voor de gotthard in zwitserland. Ik heb ABRP gedownload, maar ik vroeg me af of ik niet net zo goed de tesla navigatie kan gebruiken, en die kan volgen? Ik weet dat ik last ga hebben van laadstress, dus het liefste rijd ik tot de 20%, gooi hem vol tot 70-80% en ga dan weer verder. Met twee kleine kinderen stoppen wij toch om de 2 uur, dus dat is het probleem niet echt, gok ik. Een keer een langere lunch en we komen een heel eind.

Mijn vraag (voor degenen die die route hebben gereden): zijn er voldoende (snellaad) stations op die route? In duitsland geloof ik het eigenlijk wel, maar geen idee wat ik in zwitserland ga aantreffen, vooral niet qua verbruik.

Daarnaast heb ik nog 150km + 500,- aan tegoed van tesla, dus het liefste rijdt ik van tesla charger naar tesla charger. Maar ook: wat niet gaat, dat gaat niet.

Als ik kijk naar ABRP met de voorkeur voor tesla laders, zie ik als laatste laadstop Ringsheim, waarna ik tot de eindbestemming in zwitserland op 20% uitkom. is dat realistisch, als je ABRP moet geloven? Of zijn er nog genoeg alternatieve snelladers, mocht ik het toch niet helemaal zien zitten om door te rijden?

Grote kans dat ik echt niet de eerste ben met een soortgelijke vraag, maar ik vind het nogal lastig zoeken hier op dit forum, en 111 pagina's terugzoeken is wellicht ook overdreven ;). Als wederdienst zal ik plechtig beloven om mijn laadervaringen hier te delen als ik terug ben.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puppetmaster
Bint schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:58:
Ik heb ABRP gedownload, maar ik vroeg me af of ik niet net zo goed de tesla navigatie kan gebruiken, en die kan volgen? Ik weet dat ik last ga hebben van laadstress, dus het liefste rijd ik tot de 20%, gooi hem vol tot 70-80% en ga dan weer verder.
Stap eens in je auto en voer je bestemming in, zie je meteen wat je tesla ervan denkt. :)
ABRP is bij Tesla’s leuk voor de voorpret, maar verder rij je relaxed op de tesla navigatie.

Laadstress is echt niet nodig, laat je leiden door je auto, het komt goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07 20:22
jdbiggelaa schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Groot voordeel van Ionity vind ik dat ze meestal 8-20 laders hebben staan. EnBW zijn er meestal maar een paar. Ik mijd ze tegenwoordig, net als EweGo. Vaak niet meer dan 2 laadpunten bij een Mac of zo.
Ja, dat verschil had ik gezien maar is vooral voor de reis erheen van toepassing.
Puur geografisch is het rond de Bodensee goed te doen. Enkele pleinen met 8 laders op routes die we gaan afleggen bij het rijden naar bestemmingen, sommige van 4-8 in steden waar we heen willen gaan en daar bovenop nog een sloot van 22/50 laders op eindbestemmingen.

De Ionity pleinen zijn daar juist net kleiner dan de EnBW en dun gezaaid. 4 in totaal waarvan 2 omrijden zouden zijn. Eentje is 12, rest is 6. Volgende week vakantie en dan nog eens een uurtje rondklikken met wat voorpret om te zien

Zal na mijn vakantie een verslagje maken. Ben zelf ook benieuwd naar de ontgroening met een EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-07 12:54
Dan komen jullie bij andere Ionitys. We reden naar Bilbao en langs die weg toch een aantal Ionitys met 4 a max 6 laders. Inclusief de chadamo's.

Uiteraard ook met (veel) meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-07 19:36
Zapato schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:35:
[...]
Daar staan toch ook nog een redelijk aantal Ionitiy’s, ingeval van hoge nood?

Edit: laat maar. Totaal overbodige reactie van mij, had ik alles gelezen 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door flupp op 01-07-2025 07:42 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@Bint Heb je al weleens in je auto een langere rit gereden? Dan zie je hoe de Tesla navigatie werkt, anders raad ik aan om daar eens mee te spelen. Druk tijdens het rijden maar eens op tussenstop toevoegen en dan op "laden". Sinds de laatste update kun je ook 3rth party laders laten toevoegen in de route.
Je wilt juist met de Tesla navigatie rijden want die plant automatisch laadstops en zorgt ook dat de batterij daarop voorbereid wordt. Ook zie je direct het aantal laadplekken die beschikbaar zijn en je krijgt een melding als er een laadplek defect is (bij de Tesla SUC's) zodat je daar niet moet gaan staan.
Verder misschien deels wat offtopic geworden voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 23:07
jongetje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:48:
@Bint Heb je al weleens in je auto een langere rit gereden? Dan zie je hoe de Tesla navigatie werkt, anders raad ik aan om daar eens mee te spelen. Druk tijdens het rijden maar eens op tussenstop toevoegen en dan op "laden". Sinds de laatste update kun je ook 3rth party laders laten toevoegen in de route.
Je wilt juist met de Tesla navigatie rijden want die plant automatisch laadstops en zorgt ook dat de batterij daarop voorbereid wordt. Ook zie je direct het aantal laadplekken die beschikbaar zijn en je krijgt een melding als er een laadplek defect is (bij de Tesla SUC's) zodat je daar niet moet gaan staan.
Verder misschien deels wat offtopic geworden voor dit topic.
Sterker nog, volgens mij stelt hij zelfs een andere lader vol als die vol blijkt, of als er veel mensen naar toe navigeren. Laadstress is met een Tesla niet echt een optie. Ik snap dat in het begin aankomen met <20% wel spannend is, maar gaandeweg leer je dat de navi echt nauwkeurig is en durf je ook wel met minder dan 5% aan te komen.
Daarbij, mocht je verbruik veel hoger of lager zijn ook dan past de Tesla navi zich aan. Gebruik en volg je de navi en kom je zonder stroom te staan, tja dan zit het probleem echt tussen stoel en stuur. 8)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28
Afgelopen weekend voor het eerst een echte lange reis gemaakt met de iX1 eDrive20. De formule 1 in Oostenrijk stond wederom op de planning, maar dit jaar dus voor het eerst elektrisch. Naast mijn lopende BMW Charging abonnement (Ionity, jaar lang geen starttarief) dat ik bij de BMW kreeg had ik voor de zekerheid ook een laaddruppel aangevraagd bij E-flux en Shell Recharge. Ook de Tesla app geïnstalleerd mocht het nodig zijn. Puntje bij paaltje: Geen van allen nodig gehad. Alles werkte zonder problemen met de BMW pas. Ik heb enkel gebruik gemaakt van de BMW navigatie en dat werkte perfect. De 4 laadstops werden keurig ingepland en de batterij voorverwarmd wanneer ik bijna moest laden. Limiet stond ingesteld op 10% en daarmee nooit laadstress ondervonden. Met een vaste cruise snelheid van 120 km/h hebben we de 1096km op de terugweg zelfs afgelegd met een gemiddelde van 16,6 kWh. Zeer netjes als je het mij vraagt met een afgeladen auto en 3 volwassenen erin. Na jaren met een benzine auto op vakantie (en F1) te zijn geweest voelde dit toch meer relaxed. Aankomend weekend met de kids naar Frankrijk (Dordogne). Ik kijk er nu al naaruit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7CDWzZxQgvOfTCsx27pobm1E6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMzSoAelviosVqrMj55eKZgP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Over anderhalve week ga ik voor de eerste keer met mijn tesla model Y long range RWD op vakantie (zeer nieuw, had hem besteld net voordat de juniper was aangekondigd). Eindbestemming toscane, we overnachtend net voor de gotthard in zwitserland. Ik heb ABRP gedownload, maar ik vroeg me af of ik niet net zo goed de tesla navigatie kan gebruiken, en die kan volgen? Ik weet dat ik last ga hebben van laadstress, dus het liefste rijd ik tot de 20%, gooi hem vol tot 70-80% en ga dan weer verder. Met twee kleine kinderen stoppen wij toch om de 2 uur, dus dat is het probleem niet echt, gok ik. Een keer een langere lunch en we komen een heel eind.

Mijn vraag (voor degenen die die route hebben gereden): zijn er voldoende (snellaad) stations op die route? In duitsland geloof ik het eigenlijk wel, maar geen idee wat ik in zwitserland ga aantreffen, vooral niet qua verbruik.

Daarnaast heb ik nog 150km + 500,- aan tegoed van tesla, dus het liefste rijdt ik van tesla charger naar tesla charger. Maar ook: wat niet gaat, dat gaat niet.

Als ik kijk naar ABRP met de voorkeur voor tesla laders, zie ik als laatste laadstop Ringsheim, waarna ik tot de eindbestemming in zwitserland op 20% uitkom. is dat realistisch, als je ABRP moet geloven? Of zijn er nog genoeg alternatieve snelladers, mocht ik het toch niet helemaal zien zitten om door te rijden?

Grote kans dat ik echt niet de eerste ben met een soortgelijke vraag, maar ik vind het nogal lastig zoeken hier op dit forum, en 111 pagina's terugzoeken is wellicht ook overdreven ;). Als wederdienst zal ik plechtig beloven om mijn laadervaringen hier te delen als ik terug ben.
ik rijd privé een tesla Y LR (2023) met caravan(tje) en gebruik alleen de tesla navi met superchargers.
kijk van tevoren wel abpr (die ook ingesteld op tesla supercharger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-07 15:51

Zwitserland is top en mi zelfs stuk beter dan Duitsland. Je hebt zelfs op iedere kleine parkeerplaats langs de snelweg (zonder vorzieningen) wel een paar snelladers staan.
Noord Italie is ook prima, maar hoe verder zuidelijk je gaat hoe dunner bezaaid de snelladers zijn. Maar Tesla Superchargers zijn er altijd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-07 10:50
sbin schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Zwitserland is top en mi zelfs stuk beter dan Duitsland. Je hebt zelfs op iedere kleine parkeerplaats langs de snelweg (zonder vorzieningen) wel een paar snelladers staan.
Noord Italie is ook prima, maar hoe verder zuidelijk je gaat hoe dunner bezaaid de snelladers zijn. Maar Tesla Superchargers zijn er altijd wel.
Is achterhaald. Zuid-Italië gaat ook prima.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:44
Ik ben deze week terug gekomen van een trip van 6470km in iets meer dan 3 weken. Dit is mijn eerste BEV die ik nieuw heb gekocht en in maart dit jaar is afgeleverd (Audi Q4 E-tron 45 Quattro S-line).

Mijn ervaring: met mijn manier van lange ritten rijden is het geen enkel probleem om een BEV te hebben. Zoals vaker gezegd, hanteer ik het principe: laden wanneer je kunt en niet wanneer je moet. Ik stop meestal elk 1,5 tot 2 uur voor ~10 minuten.Als er dan een laadpaal bij de stop is, gebruik ik deze (alleen snelladers). Of het nu nodig is of niet. Als ik er aan denk, zet ik de batterijoptimalisatie aan maar meestal vergeet ik dat. Ik heb gewoon 0 laadstress op deze manier.

Ik hoef nog niet te laden omdat ik voldoende accu heb, maar ik sta toch stil. Eerst de auto aan de lader hangen, kopje koffie, eventueel iets eten of toilet en verder. Soms is de stop wat uitgebreider en dan laden we gewoon wat langer (soms tot boven 80%) Het komt daardoor niet voor dat ik moet laden. En als er geen lader beschikbaar is, geen probleem. Door deze strategie is er voldoende capaciteit voor nog eens 1,5 tot 2 uur rijden.

Op de bestemming, Noorwegen, is laden een non-issue. Bijna elk dorp heeft wel een snellader. En als je niet met een lege accu de berg op rijdt....

Ik rijd voornamelijk met active lane assist en active cruise assist met een cruisesnelheid van ~115km/u (behalve bij het inhalen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 11:18
Mijn enige laadstress is de aanwezigheid van Apfelstrudel ofzo. Laden kun je in NL en DE elke paar kilometer, maar lekker eten en drinken is wat moeilijker.

Zowel ABRP als Google in de auto waren het erover eens dat ik mijn geplande eerste stop niet zou gaan halen als ik harder dan 120 reed (waar toegestaan). Dus ik braaf 120-125 rijden op de Autobahn, terwijl Google zei dat ik met -8% ofzo ging aankomen. Ik dacht misschien nog een extra stopje te moeten gaan maken, maar naarmate de kilometers vorderden, liep dat aankomstpercentage langzaam op. Uiteindelijk kwamen we met nog 20% aan, nogal een verschil. Dus op de terugweg gewoon max 130-135 gereden vanaf dezelfde stop, en kwam met 18% thuis aan.

Mijn voorbereiding voor de vakantie is voortaan een lijstje locaties met goede voorzieningen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Laatst online: 16:34
cdwave schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:11:
Mijn enige laadstress is de aanwezigheid van Apfelstrudel ofzo. Laden kun je in NL en DE elke paar kilometer, maar lekker eten en drinken is wat moeilijker.

Zowel ABRP als Google in de auto waren het erover eens dat ik mijn geplande eerste stop niet zou gaan halen als ik harder dan 120 reed (waar toegestaan). Dus ik braaf 120-125 rijden op de Autobahn, terwijl Google zei dat ik met -8% ofzo ging aankomen. Ik dacht misschien nog een extra stopje te moeten gaan maken, maar naarmate de kilometers vorderden, liep dat aankomstpercentage langzaam op. Uiteindelijk kwamen we met nog 20% aan, nogal een verschil. Dus op de terugweg gewoon max 130-135 gereden vanaf dezelfde stop, en kwam met 18% thuis aan.

Mijn voorbereiding voor de vakantie is voortaan een lijstje locaties met goede voorzieningen...
Ik betrek mn kids in de laadplanning onderweg :) Zoek maar wat uit op chargemap op de route over ongeveer zzoveel km, en zorg dat er wat zit wat je leuk vind/nodig hebt (eten/toilet etc). betrekt ze beetje bij de reis en mn zoon vind het leuk om te doen.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:00
GilbertvH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:35:
Afgelopen weekend voor het eerst een echte lange reis gemaakt met de iX1 eDrive20. De formule 1 in Oostenrijk stond wederom op de planning, maar dit jaar dus voor het eerst elektrisch. Naast mijn lopende BMW Charging abonnement (Ionity, jaar lang geen starttarief) dat ik bij de BMW kreeg had ik voor de zekerheid ook een laaddruppel aangevraagd bij E-flux en Shell Recharge. Ook de Tesla app geïnstalleerd mocht het nodig zijn. Puntje bij paaltje: Geen van allen nodig gehad. Alles werkte zonder problemen met de BMW pas. Ik heb enkel gebruik gemaakt van de BMW navigatie en dat werkte perfect. De 4 laadstops werden keurig ingepland en de batterij voorverwarmd wanneer ik bijna moest laden. Limiet stond ingesteld op 10% en daarmee nooit laadstress ondervonden. Met een vaste cruise snelheid van 120 km/h hebben we de 1096km op de terugweg zelfs afgelegd met een gemiddelde van 16,6 kWh. Zeer netjes als je het mij vraagt met een afgeladen auto en 3 volwassenen erin. Na jaren met een benzine auto op vakantie (en F1) te zijn geweest voelde dit toch meer relaxed. Aankomend weekend met de kids naar Frankrijk (Dordogne). Ik kijk er nu al naaruit!

[Afbeelding]
Hoelang heb je erover gedaan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:57
cdwave schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:11:

Ik let, op vlakke trajecten, alleen op het verschil tussen mijn resterende bereik dat de auto aangeeft en de afstand in km tot de volgende laadstop. Als dat onder de 30 km zakt, doe ik het verder wat rustig aan. Als ik voldoende verschil heb, kan ik flink doorrijden, zoals bijvoorbeeld in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-07 13:04

Mijn advies zou toch zijn om wat dieper te gaan tot 5-10%. Mijn tactiek om dat veilig te doen is gewoon lekker 120-130km/h te rijden. Mik daarmee op 7% ongeveer en je kan door je snelheid aan te passen (110 als je je zorgen maakt, 140 als het percentage langzaam oploopt. Veruit het grootste stuk van jouw route heb je elke paar km een of meerdere snelladers. Je hebt dus altijd alternatieven.

Voor de snelste tijd kan je het beste laden tot 50%. Rond dat percentage zakt de laadsnelheid onder de 100kW. Als je aan het eten bent kan je best wat langer laden, maar als je er op wacht zou ik niet tot 80% gaan wachten, dat is zonde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVwgJvh7AOFT9Lhsj3F7oksN90o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKBDY1Q4cGqVMIkeHzHEE41f.png?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
Maikie18 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Hoelang heb je erover gedaan?
Iets meer dan 13 uur

[ Voor 5% gewijzigd door GilbertvH op 01-07-2025 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sqoda
Tommie12 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Eentje…. En die waar ik ingeplugd sta 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-07 15:12
jouwheld schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:07:
[...]

http://tinyurl.com/ad-hoc-laden
Zie hier snelladers (>50 kW) onder de 50 cent waar je zonder laadpas dus met bankkaart/CC terecht kan.
Bedankt!

Hoe is dit gecreeerd? AI ?

Hoe kan ik dit opslaan zoals een website als een shortcut op mijn telefoon (android) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:31

Harrie van Til

Doe maar blauw

XYRIS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Bedankt!

Hoe kan ik dit opslaan zoals een website als een shortcut op mijn telefoon (android) ?
Is opgeslagen in je Maps onder Opgeslagen - Kaarten

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Puppetmaster schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Ja, klopt en weet ik, maar als je navigeert op Google zou er eentje kunnen doorschieten.
Ik was daarnaast in de veronderstelling dat alle laders in F ook voor non-tesla zouden zijn. Vandaar de vraag. :)
Deze kaart op de Tesla website (volgens mij eerder in dit forum gepost) is ook fijn voor voorbereiding. Laat alleen Tesla laders zien die voor alle merken opengesteld zijn.

https://www.tesla.com/nl_..._to_all_evs_superchargers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XYRIS
Grootste ergernis is niet dat ik niet kan laden, want er zijn méééér als genoeg laadpunten overal

maar wel:

- tarieftransparantie (check aan het toestel zelf, hallo? stel je voor dar je dit bij tankstations moet doen zonder grote uitgestalde prijs)
- woekerprijzen
- badgekespolitiek (+ niet overal geldig + gebruik je badge elders, betaal nog nog eens extra kosten)
- niet overal je gewoon met bankkaart/visa kan laden
(ook al is dit duurder dan abbo van paal aanbieder, maar je ben ten minste op je gemak
dat je altijd wel kan laden zonder gedoe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 18:40
GilbertvH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:35:

[Afbeelding]
Wij zijn net terug van een "roadtrip" door Slovenie en Kroatie met onze i4 en ben het volkomen eens met je bevindingen: De laadpas (en "plug & charge" bij sommige laadstations) tezamen met de BMW navigatie is alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 08:29
XYRIS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Bedankt!

Hoe is dit gecreeerd? AI ?

Een Duitser met dezelfde ergenis als jij en dus gewoon handwerk volgens mij. Er zijn wel meer Duitsers die goedkoop ad-hoc laden met een bankpas en zonder abbo's als persoonlijke vedetta hebben opgepakt. Check maar eens het kanaal van Michael Schmitt B.E.N
Ik heb hem zelf bij de gedeelde maps in google maps staan.

[ Voor 5% gewijzigd door jouwheld op 02-07-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XYRIS
jouwheld schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Een Duitser met dezelfde ergenis als jij en dus gewoon handwerk volgens mij. Er zijn wel meer Duitsers die goedkoop ad-hoc laden met een bankpas en zonder abbo's als persoonlijke vedetta hebben opgepakt. Check maar eens het kanaal van Michael Schmitt B.E.N
Nuja, indien je een pasje van je werk hebt kan het je geen ** schelen uiteraard.

Maar voor mij MOET elektrisch rijden goedkoper zijn als brandstof!
Anders ben je eerlijk gezegd waaaaaay more op u gemak met brandstof!

Maar je moet plannen, nakijken, zien waar je laad of je bent gewoon massas geld kwijt
alsook TIJD want de laadpaal die interessant is staat NOOIT aan de parking tegen stadscentrum.
dus word dat een wandelvakantie 8)7

Daarom moet je (ik) gewoon fixeren op een IONITY met snellladen, en in "noodgeval" wat bijladen
aan een trage paal bij stadsbezoek aan duur tarief.

Welk wel goed lukt met mijn reisroute : Thuis - Aarlen(Ionity) - Kaizerslautern (Ionity) - Heidelberg - Ionity langs snelweg) Nuerenberg (ionity) - Landsberg Am Lech (Ionity) Swhangau - Lindau - Friedrichshafen of Ubrlingen (ionity) - Freiburg am breisgau - Pforzheim en weer naar huis

En tussendoor zitten Aldi SUD met mooie Tarieven indien nodig (0.29 traag en 0.47 snel)
Ionity Abbo 11.99 maand : 0.39cent/kw.
+ de map die hier hier kreeg met adhoc laders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-07 09:56
Gisteren waren beide Tesla Supercharger locaties in Servië defect. Vandaag lijken ze weer te werken.

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:36
jouwheld schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Altijd weer vermakelijk die woede uitbarstingen van hem. :) Wel wat overdreven vind ik, maar hij heeft wel een punt dat het er allemaal niet duidelijker op wordt. Zeker voor wie er voor het eerst mee worden geconfronteerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Altijd weer vermakelijk die woede uitbarstingen van hem. :) Wel wat overdreven vind ik, maar hij heeft wel een punt dat het er allemaal niet duidelijker op wordt. Zeker voor wie er voor het eerst mee worden geconfronteerd.
Ik heb die ooit gevolgd, maar na een paar van die 'uitbarstingen' ben je dat snel beu...

Ik ben ook het gezoek naar de goedkoopste palen beu. Voor die paar snellaadbeurten die je per jaar doet maakt dat niks uit op je budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb die ooit gevolgd, maar na een paar van die 'uitbarstingen' ben je dat snel beu...

Ik ben ook het gezoek naar de goedkoopste palen beu. Voor die paar snellaadbeurten die je per jaar doet maakt dat niks uit op je budget...
Je moet er ook niet te vaak naar kijken maar zo af en toe en dan blijft het wel vermakelijk. Net als zijn roadtrips waarbij er altijd wel wat fout gaat.

Maar het gaat er bij hem om dat het eenvoudiger moet en dat is wel nodig, zeker bij lange (buitenlandse) trips. Je moet altijd maar afwachten of je bij onbekende aanbieders kunt laden, bijvoorbeeld van de rare Franse laders met een klep ervoor. De prijs staat bij mij ook niet bovenaan maar betrouwbaarheid, gemak en de locatie bijvoorbeeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

Smurf

Detri

XYRIS schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Nuja, indien je een pasje van je werk hebt kan het je geen ** schelen uiteraard.

Maar voor mij MOET elektrisch rijden goedkoper zijn als brandstof!
Anders ben je eerlijk gezegd waaaaaay more op u gemak met brandstof!

Maar je moet plannen, nakijken, zien waar je laad of je bent gewoon massas geld kwijt
alsook TIJD want de laadpaal die interessant is staat NOOIT aan de parking tegen stadscentrum.
dus word dat een wandelvakantie 8)7

Daarom moet je (ik) gewoon fixeren op een IONITY met snellladen, en in "noodgeval" wat bijladen
aan een trage paal bij stadsbezoek aan duur tarief.

Welk wel goed lukt met mijn reisroute : Thuis - Aarlen(Ionity) - Kaizerslautern (Ionity) - Heidelberg - Ionity langs snelweg) Nuerenberg (ionity) - Landsberg Am Lech (Ionity) Swhangau - Lindau - Friedrichshafen of Ubrlingen (ionity) - Freiburg am breisgau - Pforzheim en weer naar huis

En tussendoor zitten Aldi SUD met mooie Tarieven indien nodig (0.29 traag en 0.47 snel)
Ionity Abbo 11.99 maand : 0.39cent/kw.
+ de map die hier hier kreeg met adhoc laders
Ja inderdaad. Ik heb een tankpas van het werk en dan kijk je idd anders. Ik heb wel alle laadplekken tussen thuis en de camping in Oostenrijk uit zitten pluizen maar alleen om te kijken of het daar een beetje te doen is om (snachts) met de caravan aangekoppeld te kunnen laden. Die staan nu in een favorietenlijstje.
Enige uitzondering verder is nog de SuC's: Daar doet de laaddruppel het niet, dus die skippen we ook.

Maar zou ik prive rijden zou ik een of 2 aanbieders kiezen waar met een maand-abbo voor ~40ct geladen kan worden, en die genoeg palen hebben staan langs de Duitse A3 / A9 / A8.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 11:18
Destynx schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:40:
[...]
Voor de snelste tijd kan je het beste laden tot 50%. Rond dat percentage zakt de laadsnelheid onder de 100kW. Als je aan het eten bent kan je best wat langer laden, maar als je er op wacht zou ik niet tot 80% gaan wachten, dat is zonde.
Allemaal leuk en aardig, de Gulashsuppe kwam snel, maar voor we de soep en koffie op hadden, en naar de WC geweest waren, stond de auto al op 99%.

Met de ICE stopten we ook altijd dik een half uur voor wat eten enzo.

En een stop was voor deze rit (~500km) genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
Tommie12 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:39:
[...]
Ik stond in Duitsland naast een Nederlander te laden die lag te slapen in zijn auto terwijl deze al op 100% stond. Toen hij eenmaal wakker was en ging afkoppelen zag ik op het scherm dat het hem €46 had gekost. Toen ik dat tegen hem zei krijg hij nog net geen hartverzakking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:43

DS7

GilbertvH schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Ik stond in Duitsland naast een Nederlander te laden die lag te slapen in zijn auto terwijl deze al op 100% stond. Toen hij eenmaal wakker was en ging afkoppelen zag ik op het scherm dat het hem €46 had gekost. Toen ik dat tegen hem zei krijg hij nog net geen hartverzakking
Met een beetje geluk was het de eerste keer. Die krijg je niet in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
DS7 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:31:
[...]

Met een beetje geluk was het de eerste keer. Die krijg je niet in rekening gebracht.
Dan heeft hij mazzel, want blij was hij allerminst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
GilbertvH schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:39:
[...]

Dan heeft hij mazzel, want blij was hij allerminst
Is ook gewoon asociaal om een snellader langer dan nodig bezet te houden. Je gaat toch ook niet 3uur je auto naast een benzinepomp parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
jongetje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Is ook gewoon asociaal om een snellader langer dan nodig bezet te houden. Je gaat toch ook niet 3uur je auto naast een benzinepomp parkeren.
Helemaal mee eens! En dit waren ook nog maar 2 snelladers naast elkaar. Die, met mij erbij, dus allebei bezet waren. Er is in tussentijd geen auto gekomen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:12
macedon schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:35:
Gisteren waren beide Tesla Supercharger locaties in Servië defect. Vandaag lijken ze weer te werken.
Ik hield dit deze week ook in het oog en had het al op de Tesla Motor Club en Supercharge forums gezet.
Had al een Charge & Go account gemaakt voor Servië, hopelijk niet nodig en kan ik gewoon aan de Suc laden.

De Ikea in Belgrad is ook goedkoper als hier zie ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

JeeHoo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Wij zijn net terug van een "roadtrip" door Slovenie en Kroatie met onze i4 en ben het volkomen eens met je bevindingen: De laadpas (en "plug & charge" bij sommige laadstations) tezamen met de BMW navigatie is alles wat je nodig hebt.
Bij welke laadstations heb jij op jouw roadtrip in Slovenië en Kroatië geladen? Wat versta je onder een roadtrip, alleen snelweg of ook in binnenland? Nam je genoegen met trage laders gezien karakter roadtrip of vond jij dat er genoeg 300 kW laders waren?

Ben heel benieuwd naar meer details.

[ Voor 3% gewijzigd door Azqi op 02-07-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33
rgras schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:06:
De afgelopen drie weken de eerste vakantietocht gemaakt met een elektrische auto (Peugeot E-5008) en daarbij meteen maar voor de zuidelijke helft van Ierland gekozen. Vooraf veel slechte verhalen gelezen over de beschikbaarheid van (snel)laders en dat dit daardoor één van de meer uitdagende locaties is van Europa. Toch heb ik geconcludeerd dat wij maar een enkele keer zéér beperkt om hebben gereden en slechts in één geval heb ik 45 minuten moeten wachten. In de praktijk konden wij op één Ionity-lader na volstaan met laders van ESB. Dit is by far de meest populaire snellader, de prijs is zeer netjes met 0,54/0,59 per kWh en als je tóch moet wachten dan kan je eenvoudig in de app zien hoe lang de lader al bezet is. Aandachtspunt daarbij is wel dat de teller flink begint met lopen zodra je de 45 minuten bent gepasseerd, dit geldt ook voor de 50kW-laders. EasyGo zie je ook af en toe staan, maar die prijzen liggen significant hoger en de app is niet eenvoudig te installeren met een Nederlands playstore-account. Al met al een positieve ervaring die flink wat vertrouwen biedt voor onze toekomstige reizen met een elektrische auto.
Hoe heb je genavigeerd? Met de ingebouwde navigatie, e-routes of ABRP? Ga zelf ook met de E-5008 op vakantie richting Italie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Update van de mobilize pas.
Ik heb gemerkt dat ik op wifi vaak de subscription menu’s (history, subscription starten, subscription stoppen) niet in de app heb.
Als ik de wifi dan uit zet dus op mobile data ga en de app eruit gooi en opnieuw start zie je die vaak wel.
Nog steeds in gebruik zonder Renault.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 03-07-2025 09:27 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:26:
Ik heb gemerkt dat ik op wifi vaak de subscription menu’s (history, subscription starten, subscription stoppen) niet in de app heb.
Als ik de wifi dan uit zet dus op mobile data ga en de app eruit gooi en opnieuw start zie je die vaak wel.
Ik las vanmorgen op het Duitse forum dat iemand met een Renault en ingevulde VIN ook last heeft van dat bepaalde gegevens soms wel en soms niet getoond worden. Ik denk dat alle problemen gewoon gewijd moeten worden aan de brakke app. Ook zien ze na beëindiging van het abo nog steeds de abo-prijzen of kunnen ze geen nieuw abo afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdemaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 21:32
Kan ik ergens misschien de belangrijkste conclusies vinden van alle 440+ pagina's van dit topic? :D Ik wil een reis gaan plannen naar en in Kroatië met een Kia e-Niro 64kW (2020). Ik zie een hoop goede tips voorbij komen, is er een algemene lijst?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jdemaat schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:16:
Kan ik ergens misschien de belangrijkste conclusies vinden van alle 440+ pagina's van dit topic? :D Ik wil een reis gaan plannen naar en in Kroatië met een Kia e-Niro 64kW (2020). Ik zie een hoop goede tips voorbij komen, is er een algemene lijst?
Vraag ff aan ChatGPT voor een samenvatting :P

Edit : Here you go : https://chatgpt.com/s/t_6866834ffa708191bf0c05c6ef1310fb

[ Voor 9% gewijzigd door DennusB op 03-07-2025 15:19 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Ik vat het héél kort samen: het gaat gewoon lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Welk kennisniveau zit je dan op, is dit je allereerste lange rit met een EV en snelladen, of heb je daar genoeg ervaring mee en zoek je alleen wat fine tuning ivm Kroatië?
Hoe beter je je vraag stelt hoe beter de antwoorden die je krijgt, dit is echt te vaag/algemeen.

Daarnaast is dit vooral een 'Ervaringen met' topic waarin mensen beschrijven wat ze zoal tegenkomen bij langeafstandsreizen en buitenlandervaringen. Specifieke vragen zijn prima maar voor dit soort open vragen is dit niet het juiste topic; je kunt dan idd ook even 'Kroatië' in de zoekbalk tikken en dan gewoon gaan lezen.

[ Voor 22% gewijzigd door ASW1 op 03-07-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:28
BBKing schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Deze kaart op de Tesla website (volgens mij eerder in dit forum gepost) is ook fijn voor voorbereiding. Laat alleen Tesla laders zien die voor alle merken opengesteld zijn.

https://www.tesla.com/nl_..._to_all_evs_superchargers
Omdraaien lukt niet, SuCs waar alleen maar Teslas mogen laden. Als je in het filter Tesla aan zet, dan krijg je ook de laders waar de hele wereld mag laden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:45
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Ik las vanmorgen op het Duitse forum dat iemand met een Renault en ingevulde VIN ook last heeft van dat bepaalde gegevens soms wel en soms niet getoond worden. Ik denk dat alle problemen gewoon gewijd moeten worden aan de brakke app. Ook zien ze na beëindiging van het abo nog steeds de abo-prijzen of kunnen ze geen nieuw abo afsluiten.
Mijn persoonlijke ervaring is nu dat het niet allen de brakke app is, maar ook de organisatie er achter. Heb nu voor de 4de keer een abonnement afgesloten en na terugkomst uit Italië zie ik dat deze keer de normale kWh prijzen zijn berekend.

Ik heb contact gezocht met het telefoonnummer op de factuur, maar ben doorverwezen naar een mailadres. De reactie daar is dat ik moet bellen met een ander nummer of via de app een bericht moet sturen
Het gekregen telefoonnummer werkt niet en zonder VIN (ik heb geen Renault) kan er via de app geen bericht worden verstuurd. Op verdere vragen wordt er niet meer gereageerd.

Ik ben nu een week bezig en denk dat ik morgen Mastercard maar vraag om de betalingen te storneren, ik ga er van uit dat ik dan wel contact krijg met een echt persoon van Mobilize :)

Ik was een groot fan van Mobilize maar hoop nu dat Ionity snel met een laadpas komt.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
LT1970 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring is nu dat het niet allen de brakke app is, maar ook de organisatie er achter. Heb nu voor de 4de keer een abonnement afgesloten en na terugkomst uit Italië zie ik dat deze keer de normale kWh prijzen zijn berekend.

Ik heb contact gezocht met het telefoonnummer op de factuur, maar ben doorverwezen naar een mailadres. De reactie daar is dat ik moet bellen met een ander nummer of via de app een bericht moet sturen
Het gekregen telefoonnummer werkt niet en zonder VIN (ik heb geen Renault) kan er via de app geen bericht worden verstuurd. Op verdere vragen wordt er niet meer gereageerd.

Ik ben nu een week bezig en denk dat ik morgen Mastercard maar vraag om de betalingen te storneren, ik ga er van uit dat ik dan wel contact krijg met een echt persoon van Mobilize :)

Ik was een groot fan van Mobilize maar hoop nu dat Ionity snel met een laadpas komt.
Ik kan via de app gewoon contact opnemen, ook zonder VIN, en kan bellen of online een klacht indienen dus dat zou moeten werken. Met deze waardeloze service kijk ik ook liever naar andere aanbieders.

Toevallig kreeg ik vanmiddag een email van Ionity om mee te doen aan een enquête en maar even goed duidelijk gemaakt dat een rfid card zeer gewenst is. :) Wie weet komen ze eindelijk eens in beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:00:
[...]

Ik kan via de app gewoon contact opnemen, ook zonder VIN, en kan bellen of online een klacht indienen dus dat zou moeten werken. Met deze waardeloze service kijk ik ook liever naar andere aanbieders.
Apple of Android?
Toevallig kreeg ik vanmiddag een email van Ionity om mee te doen aan een enquête en maar even goed duidelijk gemaakt dat een rfid card zeer gewenst is. :) Wie weet komen ze eindelijk eens in beweging.
Bij mij hetzelfde

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
LT1970 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Apple of Android?

[...]

Bij mij hetzelfde
Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
Bijzonder, ik zit ook op Android en als ik mijn vraag/klacht wil verzenden moet ik eerst een VIN invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
LT1970 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Bijzonder, ik zit ook op Android en als ik mijn vraag/klacht wil verzenden moet ik eerst een VIN invullen.
Bij het daadwerkelijk verzenden of het invullen? Ik heb natuurlijk niets verzonden. Misschien anders de app een keer opnieuw opstarten, of de smartphone of misschien de app updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Apple: en het lijkt ook te kunnen.
Zie eerdere post: op mobiele data heb ik meer succes dan op wifi.
(Maar niet altijd)

Het mobilize intense abbonnement is toch erg prettig. In Noorwegen bruikbaar op Eviny, uno-x en nog wat terwijl anwb en eflux het daar niet doen. Met intense abbonnement lijk ik15% korting te hebben (vergeleken met wat ik online kan vinden). Op IONITY in Denemarken, Zweden en Noorwegen echter nauwelijks korting. Ik heb het IONITY power abbonnement erbij genomen. Beiden hebben zich meer dan terug verdiend.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Lees ook deze post.
Kan best dat er afhankelijkvan je IP adres en/of welicht VPN bepaalde delen van de mobilize app niet goed laden of werken.
Stefannn schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:26:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
coelho schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:30:
[...]

Omdraaien lukt niet, SuCs waar alleen maar Teslas mogen laden. Als je in het filter Tesla aan zet, dan krijg je ook de laders waar de hele wereld mag laden.
Op https://supercharge.info/map kun je filteren op 'Open to: Tesla only'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
PeterZ(on) schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Bij het daadwerkelijk verzenden of het invullen? Ik heb natuurlijk niets verzonden. Misschien anders de app een keer opnieuw opstarten, of de smartphone of misschien de app updaten.
Bij het verzenden, invullen kan maar bij het verzenden komen de aanvullende vragen :(

Morgen nog maar eens een poging wagen om iemand te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

Smurf

Detri

Belangrijkste conclusie? Het wordt steeds beter. Maar vooral in de landen die wat verder weg liggen is er nog wel een lange (pun intended) weg te gaan.

Maar er staan zeker al een handvol reisverslagen van de e-Niro in dit draadje. Zou binnen het topic even zoeken op Niro.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 22:33
DennusB schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Vraag ff aan ChatGPT voor een samenvatting :P

Edit : Here you go : https://chatgpt.com/s/t_6866834ffa708191bf0c05c6ef1310fb
Ow dat is wel heel handig. Welke prompt heb je gebruikt dat ie binnen dit forum blijft? Ik kan volgens mij de gebruikte prompt niet achterhalen als ik zo kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-07 22:33
JeeHoo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:39:
[...]

Ja? Ben je tevreden over de BMW navigatie? Ik ben nl aan het inlezen voor een trip naar de Toscane (Italie) en vraag mij af of ik ABRP app een maand abo op neem of vertrouw op de BMW navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:43
TheGabeMan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Ja? Ben je tevreden over de BMW navigatie? Ik ben nl aan het inlezen voor een trip naar de Toscane (Italie) en vraag mij af of ik ABRP app een maand abo op neem of vertrouw op de BMW navigatie.
ABRP zonder dongle is weinig zinvol.
Als je dan al iets wilt, kies dan voor ChargingTime.
Maar vlgs mij kun je volledig vertrouwen op BMW.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

Wat is jullie ervaring met Tesla laders in Frankrijk en tolwegen? Deze staan meestal niet op de beste plekken.
In Duitsland/Italie had ik er weinig last van, maar ben ik in Frankrijk meer tijd en wellicht tol-geld kwijt als je de tolwegen af moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
s3n schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:25:
Wat is jullie ervaring met Tesla laders in Frankrijk en tolwegen? Deze staan meestal niet op de beste plekken.
In Duitsland/Italie had ik er weinig last van, maar ben ik in Frankrijk meer tijd en wellicht tol-geld kwijt als je de tolwegen af moet?
Het is hier al eens ter sprake geweest, maar eraf en erop schijnt juist (iets) minder te kosten in dat bewuste voorbeeld. Of dat overal zo is weet ik niet. Het kost iig meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
Tijd een beetje (paar km) en tol maakt volgens mij niet uit (af en weer op). Zo'n tolkastje is dat wel handig.

Persoonlijk vind ik dat ze beetje af liggen van de snelweg prettig. Met de hond kun je daar fijner een wandelingetje maken dan op een drukke aire. En er zijn over het algemeen veel laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:43
Meer tolgeld zeker niet. Mogelijk zelfs minder door gunstige rekenmethoden. Zoek er maar eens op in het web.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-07 12:33
HansAuutB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Meer tolgeld zeker niet. Mogelijk zelfs minder door gunstige rekenmethoden. Zoek er maar eens op in het web.
Klopt, de prijs van de tol neemt af als je van de tolweg afgaat en er weer op gaat. De prijs van de tol tussen Lille en Parijs is € 18,90 als je in een keer doorrijdt, als je eraf gaat en erop bij de SuC van Roye is de prijs € 8,60 + € 8,40 = € 17.

De voorzieningen bij SuC's in Frankrijk zijn in mijn ervaring (tussen Lille en Parijs) uitstekend, vaak erg grote laadpleinen en prima voorzieningen op loopafstand. Ook goede prijzen, hoewel het verschil tussen SuC-prijzen en laders langs de snelweg kleiner is dan in NL.

[ Voor 8% gewijzigd door Nova163 op 04-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-07 23:43
HansAuutB schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:23:
ABRP zonder dongle is weinig zinvol.
Als je dan al iets wilt, kies dan voor ChargingTime.
Maar vlgs mij kun je volledig vertrouwen op BMW.
Ik ken de BMW navigatie niet, dus daar kan ik niks over zeggen.
Combineer ABRP met Tronity, en je kunt met veel auto's de SoC en bereik krijgen zonder dongle.
Heb je een iPhone, gebruik dan PUMP, deze vervangt ABRP en Tronity.
Navigeren en laadadvies werkt op de gratis versie, maar wil je alles op het scherm van je auto zien (CarPlay), en wil je kunnen filteren op aanbieders, dan heb je een (maand)abonnement nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheGabeMan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Ow dat is wel heel handig. Welke prompt heb je gebruikt dat ie binnen dit forum blijft? Ik kan volgens mij de gebruikte prompt niet achterhalen als ik zo kijk.
De prompt was :
Kan je even samenvatten wat er in dit topic is gezegd over <merk auto> : <link naar topic>?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
Wij gaan als gezin met 2 kids voor het eerst met onze Tesla model y naar frankrijk. Een beetje aan het uitzoeken waar er speeltuinen in de buurt zijn van laadpalen maar dat blijkt wel een uitdaging te zijn. In België valt het ons op dat veel Aires ronduit smerig zijn. Dus als mensen nog tips hebben voor mooie plekken richting de Dordogne.. houden wij ons aanbevolen (uiteraard al aardig wat gelezen in dit topic) onze kinderen zijn overigens 2 en 4 dus we verwachten wel aardig wat te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Nijntje12 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:53:
Wij gaan als gezin met 2 kids voor het eerst met onze Tesla model y naar frankrijk. Een beetje aan het uitzoeken waar er speeltuinen in de buurt zijn van laadpalen maar dat blijkt wel een uitdaging te zijn. In België valt het ons op dat veel Aires ronduit smerig zijn. Dus als mensen nog tips hebben voor mooie plekken richting de Dordogne.. houden wij ons aanbevolen (uiteraard al aardig wat gelezen in dit topic) onze kinderen zijn overigens 2 en 4 dus we verwachten wel aardig wat te stoppen.
Het enige zekere vanuit Nederland naar de Dordogne is dat je langs Parijs/Orleans zult komen, verder is het raden.
Als ik jou was zou ik de te nemen route beter beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
ASW1 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:33:
[...]

Het enige zekere vanuit Nederland naar de Dordogne is dat je langs Parijs/Orleans zult komen, verder is het raden.
Als ik jou was zou ik de te nemen route beter beschrijven.
Vanaf Zuid Holland naar Pays de Belves, via antwerpen / gent / lille. Frankrijk komen we wel aardig uit, maar België loopt echt wel achter als ik het zo bekijk qua schone en goede voorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nijntje12 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:56:
[...]
Vanaf Zuid Holland naar Pays de Belves, via antwerpen / gent / lille. Frankrijk komen we wel aardig uit, maar België loopt echt wel achter als ik het zo bekijk qua schone en goede voorzieningen.
Van zuid-holland naar Frankrijk hoef je volgens mij helemaal niet eens te stoppen in belgie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
Azqi schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:43:
[...]

Bij welke laadstations heb jij op jouw roadtrip in Slovenië en Kroatië geladen? Wat versta je onder een roadtrip, alleen snelweg of ook in binnenland? Nam je genoegen met trage laders gezien karakter roadtrip of vond jij dat er genoeg 300 kW laders waren?

Ben heel benieuwd naar meer details.
Ik had roadtrip al tussen quotes geplaatst (dus niet een serieuze trip als zodanig): We hebben in totaal een kleine 3800km gereden en in Slovenië/Kroatie in totaal op 5 verschillende locaties overnacht. Meestal geladen onderweg (HPC) bij o.a. Ionity, Tesla SuC, Chargepoint Austria en Allego. Daarnaast ook op bestemming AC geladen in de buurt van onze logeer plekken.

Gezien de relatief korte stints in deze landen (langste 500, kortste 180km) hebben we nooit laadstress ervaren (nogmaals: alleen maar gebruik gemaakt van de BMW navigatie) - toegegeven, het is daar niet zo dicht bezaaid met HPC laadstations (vergeleken met het aantal laadpunten bij ons in Nederland of Duitsland) maar desalniettemin is het heel goed te doen zonder echt te moeten puzzelen.
Slechts 1x onderweg bij een AC laadstation wat bijgeladen, niet dat het moest maar omdat het kon (op de parkeerplaats van een restaurant), even een paar kWh erbij tijdens onze lunch. Zoals gezegd, de rest allemaal bij HPCs.

De Allego's en Ionity's zijn meestal 300KW stations maar aangezien de i4 niet sneller kan laden dan 200kW, heb ik daar niet echt op gefilterd.

Kortom: weinig puzzel-werk en eigenlijk wel zorgeloos genoten van de trip (onze eerste keer in die landen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
JeeHoo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:13:
[...]
Gezien de relatief korte stints in deze landen (langste 500, kortste 180km)
Lijkt me sterk dat een i4 een stint van 500km haalt?
Of bedoel je dat je die dag 500km gereden hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
TheGabeMan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en dan slechts voor 2 vakanties (n=2): Een naar het Comomeer en een naar Slovenië & Kroatië: In beide gevallen alleen maar de BMW navigatie gebruikt (heb ook geen ervaring met ABRP) en dan alleen maar geladen met de BMW laadpas en soms bij een Tesla SuC (via de Tesla app op mijn telefoon)..

TL;DR: Ik ben tot nu toe zeker tevreden over de BMW navigatie. Voor mij werkt het gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
Puppetmaster schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Lijkt me sterk dat een i4 een stint van 500km haalt?
Of bedoel je dat je die dag 500km gereden hebt?
Dat laatste, de totale dag-etappe. Beetje verwarrende woordkeus, sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46
markjanssen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Van zuid-holland naar Frankrijk hoef je volgens mij helemaal niet eens te stoppen in belgie ;)
De Tesla zal dit inderdaad niet nodig hebben, maar ik denk dat de kinderen wel een stop nodig hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-07 12:33
Nijntje12 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Er zijn op de E17 twee TotalEnergies-tankstations. Het is niet zoals in Frankrijk, maar ik vind ze wel acceptabel qua hygiëne en inrichting. Er zijn ook laadfaciliteiten, maar niet al te veel palen (4 of 6 geloof ik).

TotalEnergies Nazareth (met Van der Valk-hotel)
TotalEnergies Kalken

De SuC bij Lokeren (wel erg vroeg op de route misschien) is bij een hotel waar je goede koffie kunt krijgen. Het hotel heeft ook een kleine speelplaats.

In Frankrijk tot Parijs vind ik alle aires met laadfaciliteiten prima, persoonlijke favoriet is Aire de Coeur des Hautes de France, omdat daar een Paul (bakkerij) zit, met goede koffie en lekkere broodjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Nova163 op 05-07-2025 11:07 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Laatste Noorwegen, Zweden, Denemarken update.
Ik ben gisteravond thuisgekomen na een tocht van bijna 5 weken.
Eerdere updates hier, hier, hier, hier, en hier.

Ten opzichten van eerdere posts weinig specifieks toe te voegen. Wel wat statistics en specifieke informatie.
In totaal 5843km gereden.
In totaal 1622kWh geladen
Dat komt neer op 27.8kWh/100km hetgeen heel behoorlijk is aangezien ik een Kip Shelter caravan achter mijn Ioniq5 had.
Dat komt redelijk overeen met het dashboard dat meestal 28kWh/100km liet zien.
Vanuit Brabant, via Kopenhagen en brug naar Malmö, Gothenburg, Oslo, Bergen, terug het land in naar Sogndal, Gudvangen, Geiranger, Alesund, Kristiansund, Oslo, Gothenburg, ferry naar frederikshaven, Huis.

36x geladen:
19x Ionity
8x Eviny
2x EWE-Go
2x Uno-X
5x "anders" (meestal klein aantal kWh als "vul stukje")
Ionity in eerste instantie met Mobilize Intense pas maar die bleek in Denemarken, Zweden & Noorwegen nauwelijks korting te bieden. Derhalve alsnog een Ionity Power abonement genomen. In Scandinavië betaal je daarmee 0.27 a 0.30euro/kWh!
De mobilize Intense abonnement was toch ook nog handig, Bij Eviny betaalde ik 0.43euro/kWh in plaats van de 0.52euro "standaard".
Gemiddelde laadkosten over de hele trip: 0.37euro/kWh. Toppertje! Dat ga je in de de rest van Europa niet halen denk ik.

Ionity is wel de prijskampioen. In Noorwegen echter enkel op de grote doorgangswegen. In Noorwegen was de Eviny vrijwel overal beschikbaar en zeker met Mobilize Intense abbonement behoorlijk betaalbaar.
Door Duitsland Is er voldoende Ionity maar op de board-navigatie kon ik zien dat de laatste laad-locatie steeds volledig bezet was. Daarom meteen al uitgeweken naar EWE-Go hetgeen met 0.52euro/kWh toch nog heel betaalbaar is.

In scandinavische landen is "wachten om te laden" compleet afwezig. Grote laadpleinen met 20 tot 30 laders van verschillende merken. Meestal voor minder dan de helft bezet.

Over de hele reis heb ik 3x 15minuten moeten wachten. Ik heb daarnaast dus ook 1x Ionity geskipped om verder wachten te voorkomen. Ik heb in het voorseizoen gereisd. In het hoogseizoen gok ik dat Ionity toch wel wachtrijen gaat opleveren. Ze zijn gewoon "te goedkoop" ten opzicht van de rest.

Ik heb met Ioniq5 & KIP shelter caravan gereden. Mijn bereik bij 100% accu was 250km. In praktijk heb ik stints van ongeveer 200km gemaakt. Op de terugweg 2x 225km. Dat vond ik wel stoer, met 9% accu aankomen. De laatste keer bij EWE-Go bij laadbergen en dat is wel een aanrader voor de terugreis want er is een truckersrestaurant naast die spotgoedkope grote snitzelzels met friet serveert. We waren voor 25euro met zijn tweeën klaar. Nog ambachtelijk, enkel met contant geld betalen. Heel wat beter en leuker dan de keten restaurants.
Zoals eerder in dit topic gezegd. Je moet er even beetje handigheid in krijgen, maar "aankomen met een percentage onder de 10%" is best te doen. Na een poosje weet je heel redelijk wat je gebruik is en daarop kan je de volgende laadstop inplannen. Tijdens het rijden scherp de km-marge bij aankomst in de gaten houden. Als die afneemt 5 of 10km/uur langzamer gaan rijden en dan haal je het wel weer.
In Noorwegen heb je 40km extra marge nodig als je over een bergpas heen moet.

"Laadstop tijdverlies" hebben we nauwelijks ondervonden. Het grootste deel van de reis deden we 200 tot 400km/dag waarmee we dus 1x of 2x moesten laden. Ook thuis ontbijten we nooit, we eten enkel brunch rond 11:30. Op de reis vertrokken we steeds zonder ontbijt om vervolgens na 1.5 a 2 uur brunch te combineren met laden. Een eventuele 2de stop was goed te combineren met de supermarkt.
Op de terugreis ongeveer 30minuten "laadstop verlies". 15minuten wachtrij, en 15minuten "laden zonder andere bezigheid".
Op lange dagreizen is dat eigenlijk na 2 jaar elektrisch rijden wel mijn conclusie: "een dagtocht kost elektrisch 30 minuten langer dan op benzine". Dat is dan met de ioniq5 die bizar snel laadt. Voor andere autos is dat wellicht 45minuten. Met 4x per jaar een dagreis kost dat dus 2 a 3uur per jaar ten opzichte van benzine en daarvoor rijd je dus een heel jaar geluidloos en met lage km-kosten.

Kwa aanbieders is Ionity de top. Dat was mijn eerste keus voor elke laadstop.
In Noorwegen was een tweede keus wel echt noodzakelijk want ionity is er te weinig. Dat werd Eviny. Met mobilize intense abbonement op 0.43euro/kWh heel betaalbaar. Eviny chargers waren in elk dorp wel te vinden, defacto ongeveer elke 40km. En ze staan steevast naast een supermarkt. Erg handig dus.
In Duitsland was EWE-GO mijn tweede keus. Ook redelijk betaalbaar. Gratis account. Werkt met app. Account kan je aanmaken en direct gebruiken.

Dat is daarmee wel het meest lastige van elektrisch rijden:
- Als geld geen probleem is hoef je niks te plannen en neem je het eerst volgende laadstation als je accu op 25% staat. Dan heb je geen probleem en geen wachtrij. Dan betaal je echter meestal 0.90euro/kWh. Voor een enkele keer is dat niet zo erg maar als je een flinke tocht maakt tikt dat aardig aan.
- Reizen kan in Europa voor ongeveer de helft goedkoper. Ionity is met abonnement 0.39euro/kWh, EWE-Go 0.52euro/kWh en er zijn nog wel meer mogelijkheden voor rond de 0.50euro/kWh. Echter..... om dat voor elkaar te krijgen moet je flink studeren en puzzelen.
Voor een lange tocht als ik heb gemaakt is het handig een "aanbieder lijstje" te hebben:
1e keus > ionity, 0.39euro/kWh
2de keus > iets rond de 0.45euro/kWh
3de keus > rijtje namen rond de 0.50euro/kWh
Ik vond het helemaal niet zo'n probleem om voor 0.52euro/kWh naar EWE-Go uit te wijken toen de ionity bezet was. Ik vond het WEL een probleem dat ik enorm moest puzzelen om die EWE-Go te selecteren. Ik ben 3 tot 5 laadpunten voorbij gereden omdat die 0.90euro/kWh waren. Het was maar goed dat mijn vrouw op dat moment stuurde.

Kwa laadstress,
Zoals je eigenlijk hierboven kan lezen.
het is een beetje puzzelen..... maar eigenlijk "geen probleem".

Kwa navigatie..
De onboard navigatie van de ioniq5 is super. Ik heb verder geen apps nodig gehad. De ioniq geeft "laadstations aan de route", "laadstations in de omgeving" en "laadstations nabij bestemming" aan. Inclusief naam van aanbieder. Inclusief hoeveel laders er staan en hoeveel er bezet zijn. Je kan zelfs zien hoe lang geleden de laatste sessie gestopt is danwel, (indien alles bezet is) hoelang de langs durende sessie al bezig is.
Daarnaast heb ik google Maps met regelmaat gebruikt om laadstations te zoeken als je niet in de auto zit.
Ik heb nooit een plan verder dan de aankomende stop gemaakt. Tijdens het laden de volgende stop gepland. Tijdens het rijden kijken of er iets aan te passen is. Wel de avond van te voren gekeken of de 'algemene laadpaal dichtheid" op orde is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qNs-5A65-CzI3ozyE6MVddDpIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sb9J3lalfQAf7SLfdcfrFFCX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtiWTlA7yIrbBy-edCqZYMwqCuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LG9rAUZjtl8cpHKST8wofTEo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijntje12
cOOlrUnnINgs schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:44:
[...]

De Tesla zal dit inderdaad niet nodig hebben, maar ik denk dat de kinderen wel een stop nodig hebben
Inderdaad, de laatste keer is 7 jaar geleden dat we naar Frankrijk gingen zonder kinderen.. nu 2 kinderen rijker en een elektrische auto haha.

@Nova163 Dankjewel voor je uitgebreide reactie en de tips!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:01
Pfoe, vanmiddag voor het eerst sinds een jaar met een laadfile te maken gehad. Op de A31 in Frankrijk bij de Aire de Langres-Perrogney waren alle Ionity-palen bezet en stond er al een flinke rij auto’s. En bij de volgende Aire stond ook alles vol. Vrij chaotisch en rommelig allemaal.

Hoewel ik eigenlijk niet bij een Supercharger wil komen, bleek de nieuwe locatie bij Arc-sur-Tille (nabij Dijon) de redder in nood. Tip ook voor iedereen die over deze route gaat. Veel plek, direct aan de afslag na het tolpoortje, en koffie en een schoon toilet. En ook geschikt als iemand anders drie parkeerplekken heeft ingenomen met een paardentrailer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDqwg79mQnsQeoAa0EHjE_BkenE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8LoEb9fsLSdOV31QlOfWFfX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-07 20:16
dekoningterijk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09:
Pfoe, vanmiddag voor het eerst sinds een jaar met een laadfile te maken gehad. Op de A31 in Frankrijk bij de Aire de Langres-Perrogney waren alle Ionity-palen bezet en stond er al een flinke rij auto’s. En bij de volgende Aire stond ook alles vol. Vrij chaotisch en rommelig allemaal.

Hoewel ik eigenlijk niet bij een Supercharger wil komen, bleek de nieuwe locatie bij Arc-sur-Tille (nabij Dijon) de redder in nood. Tip ook voor iedereen die over deze route gaat. Veel plek, direct aan de afslag na het tolpoortje, en koffie en een schoon toilet. En ook geschikt als iemand anders drie parkeerplekken heeft ingenomen met een paardentrailer. [Afbeelding]
Fijn dat het toch gelukt is uiteindelijk! Waarom zou je niet bij een Supercharger willen komen? Heeft dat met beschikbaarheid, prijs of iets anders te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:01
Hunkaroglu schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Fijn dat het toch gelukt is uiteindelijk! Waarom zou je niet bij een Supercharger willen komen? Heeft dat met beschikbaarheid, prijs of iets anders te maken?
De exploitant staat mij wat tegen (maar daar is het al te vaak over gegaan, dus neem dit vooral ter kennisgeving aan ;) ). Tegelijkertijd hebben ze de boel wel ongelofelijk goed op orde, dus soms is het niet anders. Kunnen sommige uitbaters nog wat van leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
@dekoningterijk voor de toekomst is Tesla Val de Meuse een ideale laadplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dekoningterijk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:09:

Hoewel ik eigenlijk niet bij een Supercharger wil komen, bleek de nieuwe locatie bij Arc-sur-Tille (nabij Dijon) de redder in nood. Tip ook voor iedereen die over deze route gaat. Veel plek, direct aan de afslag na het tolpoortje, en koffie en een schoon toilet. En ook geschikt als iemand anders drie parkeerplekken heeft ingenomen met een paardentrailer. [Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid kijk ik nu even, en aan elke kant van de autostrade zijn er 1 en 2 palen bezet.
Er staan er ook maar 12 per kant, dat loopt snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Binnenkort rit van Mechelen naar Esjberg in Denemarken. Echt spannend gaat dat niet worden, maar toch had ik graag een app die me kan aangeven waar ik iets kan eten en laden. Dat valt niet altijd samen met de originele laadplanning van de auto (Tesla), omdat mijn honger niet altijd in synch loopt met de batterij, maar stoppen is laden toch.

Dus ik open nog eens charging time en ABRP.
Beide zijn nu in de gratis versie toch echt stevig gehandicapt.

ABRP geeft geen link meer met de laadtoestand van de auto… ik dacht dat dat vroeger in de gratis versie zat
En charging time laat geen enkele filter toe…

Ik wil die laapunten niet zien met 2 palen en zonder toilet…
Ook in de auto kan ik daar niet echt op filteren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tommie12 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:22:
Binnenkort rit van Mechelen naar Esjberg in Denemarken. Echt spannend gaat dat niet worden, maar toch had ik graag een app die me kan aangeven waar ik iets kan eten en laden. Dat valt niet altijd samen met de originele laadplanning van de auto (Tesla), omdat mijn honger niet altijd in synch loopt met de batterij, maar stoppen is laden toch.

Dus ik open nog eens charging time en ABRP.
Beide zijn nu in de gratis versie toch echt stevig gehandicapt.

ABRP geeft geen link meer met de laadtoestand van de auto… ik dacht dat dat vroeger in de gratis versie zat
En charging time laat geen enkele filter toe…

Ik wil die laapunten niet zien met 2 palen en zonder toilet…
Ook in de auto kan ik daar niet echt op filteren…
Ik sluit Charging Time gewoon af voor een maand. Er wordt overigens nu gestunt met 6 maanden voor 9,99.

Anders is een maand 4,99. Kleine bijdrage voor het gemak van de filters. Ik wil b.v. weg van de snelweg in de zomerdrukte, maar niet verder dan 1,5 km.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:07
Even een kort berichtje. Wij zijn vandaag met de Tesla Y SR vanuit Antwerpen naar Praag gereden.
Vlot Duitsland door, in totaal 3 keer geladen bij Tesla SUC.
Laden ging sneller dan nodig, wij waren nog niet klaar met eten / pauze met een 2 jarige maar de auto was al weer vol.
Op een gegeven moment handmatig een SUC gekozen verder in de route en de geschatte aankomst was met - 4%.
Tesla gaf aan de snelheid onder de 110 te houden om toch nog met 2 procent aan te komen en ja hoor. Dat lukte goed.
Enige enorm frustrerende.. Je ziet in de Tesla navigatie tijdens het navigeren enkel de route tot de volgende stop.
Tenminste, wij hebben niet gevonden hoe we alles in beeld kregen, behalve door opnieuw te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 12:24
Azqi schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Ik sluit Charging Time gewoon af voor een maand. Er wordt overigens nu gestunt met 6 maanden voor 9,99.

Anders is een maand 4,99. Kleine bijdrage voor het gemak van de filters. Ik wil b.v. weg van de snelweg in de zomerdrukte, maar niet verder dan 1,5 km.
Leuke app, maar is dit ook gefixed ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnwCjeZcoNoYtLPMcAarzGblhfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fx3KngvEDwAWxjtOLQOp1DxI.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Possible schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Leuke app, maar is dit ook gefixed ?

[Afbeelding]
Ik heb hier geen problemen mee gehad tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:45
Hunkaroglu schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Nu er steeds meer 800V auto’s op de weg komen zullen de SuCs denk ik sowieso minder populair worden. Volgens mij kan alleen V4 dat en daar zijn er nog maar weinig van. Tesla begint qua snelladen wat achter te lopen bijv tov sommige Chinezen, Koreanen en het Porsche/Audi PPE platform.. Dat 250kW piekje is leuk maar het wordt wel tijd dat ze een slagje maken als ze willen voorlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 05-07-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-07 15:06
Azqi schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Dank voor de tip. Tot nu toe nooit van die app gehoord. Waar zie jij die actie?
Pagina: 1 ... 111 ... 113 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.