Omdat de 1by vs 2by discussie hier vaak voorbij komt - en ik daar ook regelmatig vragen over had, wil ik wel graag een update geven over dat onderwerp.
Met alle voorjaarsaanbiedingen van de fietswinkels heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn GRX 2x omgebouwd naar 1x. Ik heb er eindeloos over gelezen, maar of dat nu een upgrade of downgrade is, wilde ik graag ontdekken.
Boodschappenlijst:
RX-812 derailleur (70 euro)
XT 11-42 casette (70 euro)
HG701 ketting (25 euro)
Kettingblad (Shimano 40T 50 euro of Wolftooth 38T 80 euro)
Totaal: 215 of 245 euro
Stappen:
1. Ketting verwijderen
2. Crankarm links demonteren
3. Crank verwijderen
4. 2x kettingbladen losmaken
5. 1x kettingblad monteren, bladbouten kun je hergebruiken. Crank weer terugzetten.
6. Derailleur wisselen - ik heb het kabelkapje afgeknipt en de stelschroef van de oude derailleur op de kabel gelaten, zo kon ik de nieuwe derailleur direct overzetten en de shifterkabel op precies dezelfde plek weer terugmonteren.
7. Derailleur afstellen (zie youtube)
8. Voorderailleur demonteren en shifterkabel verwijderen. Nieuwe ketting erop!
Een 1x heeft beperkter bereik vergeleken met een 2x setup. Ik vond het belangrijk om het lichtste verzet van de 2x (46/30 blad voor en 11-34 casette) te houden, ook omdat dit als klimfiets/eurovelo wil gebruiken en ik een fietskar achter de fiets wil hangen. Om dit te bereiken heb ik gekozen voor een 38T kettingblad, ten koste van topsnelheid.
Leerpunten:
- Gewichtsbesparing wordt als pluspunt gebruikt voor 1x, maar je casette wordt ook zwaarder.
Ik heb het nog niet nagemeten. Een 11-42 casette is 102 gram zwaarder. De voorderailleur eraf scheelt 98 gram. De GRX kettingbladen zijn 66 gram zwaarder dan de enkele 38T. Je bespaart dus een whopping 62 gram met een 1x !
- 38T kettingblad is voor op de weg voor mij net ok, ik rijd op de weg meestal op het tweede kransje (13tanden). Met veel wind mee/bergaf gebruik ik de 11. Ik rijd veel op de weg want mijn gravelbike is ook een soort winterfiets (spatborden etc), 50/50 weg/onverhard.
- Dit zal vast iets doen met efficientie en slijtage, maar je kunt ook losse kransjes van een casette vervangen (wist ik niet)
- Heuvel af (hier: Pyramide) is de combinatie 38T-11 (kleinste kransje) voldoende om met een hoge cadans te blijven trappen tot ca 45kmh. Ik laat daarna de zwaartekracht de rest doen en daal toch niet met 70kmh af.
- Grootste tegenargument voor 1x: 2x heeft kleinere stappen tussen de verzetten. Ik vind de stappen van 1x niet storend, ook omdat ik op deze fiets 99% alleen fiets. Met vrienden pak ik de racefiets. Als je denkt dat dit voor jou een issue kan zijn, vond ik een goede tip om na te gaan wat je een prettige cadans vind en dan via een tooltje berekenen wat de verschillen in cadans zijn. Voorbeeld: schakelen in cadans van 95 naar 85 kan prettig aanvoelen, maar 95 naar 80 of 75 niet.
- 1x is daadwerkelijk lekker simpel, nooit meer nadenken over je voorderailleur en daardoor kun je echt van de weg spontaan een MTB trail oprijden en lol hebben. Ik denk dat ik hierdoor ook meer gravel/MTBroutes zal gaan rijden.
- 1x ziet er tof uit - stom maar waar.
Overige info:
- ik rijd een XS fiets met 650b/27.5 inch wielen, zal ongetwijfeld nog iets schelen qua afstand per trapomwenteling.
- Mijn gemiddelde vermogen is ca 185 watt, dat doet denk ik wel wat met welke cadans je kan fietsen bij welk verzet en natuurlijk welke gemiddelde snelheid je haalt.
Tot zover mijn 1x experiment, hoop dat dit anderen kan helpen bij een overweging tussen 1x en 2x. Mocht je vragen hebben, stuur een PM!