Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:52
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:46:
[...]

Goede, was me nog niet opgevallen. Maar door het verschil in voorblad levert het wel een andere afgelegde afstand per omwenteling op en dus ook een verschil in cadans toch?
Ja, maar de stappen tussen de versnellingen zijn hetzelfde. Als je in kransje 21 95 RPM fietst en je schakelt naar kransje 19 dan ga je 95/21*19 = 86 RPM fietsen.
Het voorblad bepaalt bij welke snelheid dat dan precies is, dus afhankelijk van wat je favoriete cadans is en hoe snel je fietst kan het voorkomen dat een grotere sprong op een ongunstiger plek komt met een ander voorblad. Maar zonder te weten welke snelheden je het meest fietst kan je niet zeggen welk van de twee "prettiger" is.
Je kan dat helemaal doorrekenen maar in feite komt het er op neer dat bij dezelfde snelheid, je met 1x11 een 1 procentpunt grotere sprong hebt dan met 2x11. Dus op het moment dat je met je 2x11 zou schakelen van kransje 19 naar 21 (een sprong van 10.5%) zou je met 1x11 schakelen van kransje 17 naar 19 (een sprong van 11.7%).

Ik (denk dat ik daar misschien al over had gepost en) heb een tijdje terug een gravelbike gekocht. Ik heb eindeloos van alles met elkaar vergeleken, en uiteindelijk (ook) gekozen voor 1x11 GRX met als "hack" die 11-46 cassette erop. Waar ik uiteindelijk mijn keuze op heb gebaseerd is deze heatmap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvgKZxeZx5XIUj3638rk35PoU_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tf1VRmBcGojUlQ8nuWy7YDKq.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je over 2023/2024 al m'n ritten met de racefiets (2x11, 50-34, 11-34) met cadans/snelheid geplot. Je ziet heel mooi m'n meest gebruikte verzetten, en met die zwarte stippellijnen heb ik de verzetten aangegeven die ik met 1x11 GRX zou hebben.

Je ziet dat het voor m'n 3 meest gebruikte verzetten perfect overeenkomt, en dat ik (zo te zien) vooral lol zou kunnen hebben van een nog lichter lichtste verzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:10
Is het niet makkelijker om in afstand te praten bij versnellingen? Ik snap zelf die percentages niet goed, van 17-19 of 19-21 maakt verschil ja maar dat is overal zo ongeacht de grote van je voorblad toch? Bij een 2x11 is 50-25 het zelfde als 34-17 en je dus overlap hebt. Het is niet dat je twee keer zoveel verschillende snelheden/candans mogelijkheden hebt bij een 2x11 vs 1x11.

Ik merk dat kleine tand verschillen op de baan voor mij belangrijker zijn dan op de weg en die weer belangrijker dan op de gravel. Als voorbeeld hier mijn excelblad met lichtgrijs de race met cassette 11-25 en 11-30, dondergrijs de baanverzetten en groen de gravel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vWQSCl4y_77EOB3PbXBmdjXH4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpbv6FWXJb2rEHBacZjNKpHu.jpg?f=fotoalbum_large
En nog blijft het zoeken merk ik, wel is het voor mij zoals @Kiwi_Kevin ook aangeeft een verademing hoe minder keus tijdens het fietsen hoe relaxter.

edit: de tabel geeft dus aan wat één omwenteling van het pedaal aan afstand oplevert bij de gekozen versnellingen.

edit2: ik zag een fout, ik had groter geschreven waar ik belangrijker bedoelde bij waar ik de juiste versnelling kiezen (en daarmee de kleinere verschillen) belangrijker vind en dat is baan-race-gravel.

[ Voor 12% gewijzigd door Dagg op 18-05-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:52
Tom-Z schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Ja, maar de stappen tussen de versnellingen zijn hetzelfde. Als je in kransje 21 95 RPM fietst en je schakelt naar kransje 19 dan ga je 95/21*19 = 86 RPM fietsen.
Het voorblad bepaalt bij welke snelheid dat dan precies is, dus afhankelijk van wat je favoriete cadans is en hoe snel je fietst kan het voorkomen dat een grotere sprong op een ongunstiger plek komt met een ander voorblad. Maar zonder te weten welke snelheden je het meest fietst kan je niet zeggen welk van de twee "prettiger" is.
Je kan dat helemaal doorrekenen maar in feite komt het er op neer dat bij dezelfde snelheid, je met 1x11 een 1 procentpunt grotere sprong hebt dan met 2x11. Dus op het moment dat je met je 2x11 zou schakelen van kransje 19 naar 21 (een sprong van 10.5%) zou je met 1x11 schakelen van kransje 17 naar 19 (een sprong van 11.7%).

Ik (denk dat ik daar misschien al over had gepost en) heb een tijdje terug een gravelbike gekocht. Ik heb eindeloos van alles met elkaar vergeleken, en uiteindelijk (ook) gekozen voor 1x11 GRX met als "hack" die 11-46 cassette erop. Waar ik uiteindelijk mijn keuze op heb gebaseerd is deze heatmap:
[Afbeelding]
Hier zie je over 2023/2024 al m'n ritten met de racefiets (2x11, 50-34, 11-34) met cadans/snelheid geplot. Je ziet heel mooi m'n meest gebruikte verzetten, en met die zwarte stippellijnen heb ik de verzetten aangegeven die ik met 1x11 GRX zou hebben.

Je ziet dat het voor m'n 3 meest gebruikte verzetten perfect overeenkomt, en dat ik (zo te zien) vooral lol zou kunnen hebben van een nog lichter lichtste verzet.
Mooie grafiek! Herkenbaar die vergelijkingszoektocht. Wel even benieuwd, je rijd voor met 40 of 42T? En hoe bevalt de 11-46 die volgens de site wel werkt, maar minder strak zou schakelen, ervaar jij dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Dagg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:16:
Is het niet makkelijker om in afstand te praten bij versnellingen? Ik snap zelf die percentages niet goed, van 17-19 of 19-21 maakt verschil ja maar dat is overal zo ongeacht de grote van je voorblad toch? Bij een 2x11 is 50-25 het zelfde als 34-17 en je dus overlap hebt. Het is niet dat je twee keer zoveel verschillende snelheden/candans mogelijkheden hebt bij een 2x11 vs 1x11.

Ik merk dat kleine tand verschillen op de baan voor mij belangrijker zijn dan op de weg en daar weer groter dan op de gravel. Als voorbeeld hier mijn excelblad met lichtgrijs de race met cassette 11-25 en 11-30, dondergrijs de baanverzetten en groen de gravel:
[Afbeelding]
En nog blijft het zoeken merk ik, wel is het voor mij zoals @Kiwi_Kevin ook aangeeft een verademing hoe minder keus tijdens het fietsen hoe relaxter.

edit: de tabel geeft dus aan wat één omwenteling van het pedaal aan afstand oplevert bij de gekozen versnellingen.
Dat is helemaal een uitgebreide vergelijking :) Ik ga hem eens bestuderen, dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
mhr-zip schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Maakt het qua gewicht ook nog uit als je een specifieke 1x linker shifter zou gebruiken?
Het lijkt erop dat dit de GRX remgreep is zonder shifter, ondanks dat de beschrijving aangeeft dat het voor 2x11 is: https://bike.shimano.com/...-11-speed/BL-RX810-L.html

Dat scheelt 284 - 222 gram = 62 gram.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Het was vandaag hier new bike day. Na een racefiets en een mountainbike is er nu ook een gravel bike bij voor de collectie. Mooie aanbieding op de Specialized Crux Pro waar ik toch al naar aan het kijken was maakte de keuze makkelijk. Moest nog wel even besteld worden door de dealer, want 'die verkoopt die nooit, iedereen kiest voor een diverge', maar vandaag was die dan klaar. Thuis gelijk de banden tubeless gemaakt en de ketting gewaxt.

Super mooie fiets en nagenoeg dezelfde geometrie als mijn Tarmac. Kijken of ik dit weekend nog de eerste gravel op kan zoeken 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTPvq1KfEcjyJaG3jc764hr52f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZRHI9bAP1osY3RK7gIhHeNo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56

joker1977

Tweakert

Prachtige fiets! Waar ik me wel over verbaas, dat lijkt een Rival 10-44 cassette te zijn (XG-1251) ipv. de Force (XG-1271) - te zien aan de kleur van het grootste kransje. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
joker1977 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Prachtige fiets! Waar ik me wel over verbaas, dat lijkt een Rival 10-44 cassette te zijn (XG-1251) ipv. de Force (XG-1271) - te zien aan de kleur van het grootste kransje. Klopt dat?
Dat klopt helemaal, ik denk dat ze bij Specialized aan het bedenken waren hoe ze nog meer geld kunnen verdienen aan een fiets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:10
Iemand hier die wellicht de oplossing heeft?

Vandaag stopte mijn grx 800 mechanisch ineens met schakelen voor. Hendel kan volledig bewegen, maar er gebeurt niets..dacht zelf direct aan een gebroken kabel, maar dat is het niet. Bij het uit elkaar halen thuis valt een soort palletje op. Deze kan vrij roteren. Duw ik deze naar de shifter toe, werkt het prima. Maar iets met zwaartekracht..

Mis ik hier een onderdeel of is er iets stuk dat jullie weten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCSpj9e8EpDj__h-rul2abZ7fZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8p40qlHCbivmzWpnr3qQTH3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnmKx0LaRD59iblXGs-_e-PLzPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qW6ls6HBve3zHOtEuHexqLkf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Edit:
https://www.reddit.com/r/...ter_not_engaging_upshift/ blijkbaar is de optie een nieuwe shifter, pff

[ Voor 78% gewijzigd door dt_swiss op 19-05-2024 21:15 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Laatst online: 05-06 16:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_GCy9ruMKtFVldiutPlU9ZrdI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0pFb1o30dsnjpr8D18t9ajn.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Bianchi in woon-werk modus.
- stuurtas van The Pack.
- Ortlieb Quick Rack achterdrager, waar dagelijks 2 Ortlieb Front-rollers aan hangen.
- Curana C-lite spatborden.
- Crankbrothers Candy pedalen met Adidas Velo Samba schoenen.

Voor de winter nog een Hide-My-Bell raceday dm monteren voor de Garmin 520, de bel die daar in zit en de go-pro mount waar mijn Magicshine Evo-1700 dan aan hangt. En onder het zadel hangt dan een Magicshine Seemee 200.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:06

Reginas

Queen of Core Stability

In het wielrenervaringtopic ging het onlangs over The Longest Day, om jezelf sportief uit te dagen op de langste dag van het jaar.
Op 1 juni wordt Rebound weer georganiseerd, een sportieve uitdaging met een vergelijkbare insteek (start om 6 uur ‘s ochtends, daag je zelf uit -liefst in eigen omgeving, en oja gravel).

Zijn er Tweakers die van plan zijn om deze uitdaging aan te gaan? Of die van plan zijn om hun uitdaging aan te gaan met andere Tweakers? Ik ben benieuwd! Deel vooral jullie verhalen en voorstellen, wellicht inspireer je er weer een ander mee.

@RobNemoo Ziet er uit als een fijne set-up.👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:05

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Reginas schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:34:

Op 1 juni wordt Rebound weer georganiseerd, een sportieve uitdaging met een vergelijkbare insteek (start om 6 uur ‘s ochtends, daag je zelf uit -liefst in eigen omgeving, en oja gravel).

Zijn er Tweakers die van plan zijn om deze uitdaging aan te gaan? Of die van plan zijn om hun uitdaging aan te gaan met andere Tweakers? Ik ben benieuwd! Deel vooral jullie verhalen en voorstellen, wellicht inspireer je er weer een ander mee.
Rebound staat in de agenda.
Maar ik bedenk pas kort vantevoren wat ik ga doen. Zelf een route maken of ergens meerijden is allebei nog een optie.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

rutgrrrr schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Dat klopt helemaal, ik denk dat ze bij Specialized aan het bedenken waren hoe ze nog meer geld kunnen verdienen aan een fiets :P
Een cassette is een slijtage onderdeel.
Zelf kan ik daar voor de verschillen die er zijn het geld niet aan uitgeven.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RobNemoo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:27:
[Afbeelding]

Mijn Bianchi in woon-werk modus.
- stuurtas van The Pack.
- Ortlieb Quick Rack achterdrager, waar dagelijks 2 Ortlieb Front-rollers aan hangen.
- Curana C-lite spatborden.
- Crankbrothers Candy pedalen met Adidas Velo Samba schoenen.

Voor de winter nog een Hide-My-Bell raceday dm monteren voor de Garmin 520, de bel die daar in zit en de go-pro mount waar mijn Magicshine Evo-1700 dan aan hangt. En onder het zadel hangt dan een Magicshine Seemee 200.
Houden die spatborden je voeten een beetje droog? Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar of het achterspatbord de crankset een beetje schoonhoudt. Ik heb spatborden van hebie en winger gevonden. Maar de prijs is niet zo grappig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dt_swiss
dt_swiss schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:41:
Iemand hier die wellicht de oplossing heeft?

Vandaag stopte mijn grx 800 mechanisch ineens met schakelen voor. Hendel kan volledig bewegen, maar er gebeurt niets..dacht zelf direct aan een gebroken kabel, maar dat is het niet. Bij het uit elkaar halen thuis valt een soort palletje op. Deze kan vrij roteren. Duw ik deze naar de shifter toe, werkt het prima. Maar iets met zwaartekracht..

Mis ik hier een onderdeel of is er iets stuk dat jullie weten?

[Afbeelding][Afbeelding]
Geheel ter info, het was een simpele fix. Een veertje was losgeschoten. Zie onderstaand voor een beschrijving. Wellicht heeft iemand er ooit nog wat aan

https://bicycles.stackexc...dible-click-when-shifting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
hoi1234 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Houden die spatborden je voeten een beetje droog? Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar of het achterspatbord de crankset een beetje schoonhoudt. Ik heb spatborden van hebie en winger gevonden. Maar de prijs is niet zo grappig.
Dat ga ik waarschijnlijk deze week meemaken. :D Ze zijn rond, wat nodig is in de voorvork om het anders niet past met de banden. Het past allemaal heel nauw.
Ik had eerst SKS Edge, maer die waren dus te plat om in de voorvork te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
Als het weer goed is ben ik van plan de Rebound van Erwin Sikkens te rijden, maar niet met het groepje dat dat gaat doen. Niet echt een enorme uitdaging, ik heb mijn eerste 200+ rit in 6 jaar afgelopen weekend gedaan (Erbens Vechtdal toer vanuit Zwolle) en deed de week ervoor de 150km Dirty Kanzelled route van Gijs Bruinsma (met wat modificaties om de stukken waar je niet meer mag fietsen volgens komoot eruit te halen). Die eerste vond ik toch wel wat saaier dan die tweede.

[ Voor 2% gewijzigd door robhuls op 23-05-2024 11:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik ga op bezoek bij mijn ouders in de buurt van Mons (Bergen), BE een rit van 153km maken. In die regio heb ik al eens een PlugPlug route gedaan, hier heb ik ook wel zin in. Gaat best ver Frankrijk in ook.

Helaas mag ik niet langer weg van mijn vriendin, want het het doel is immers het bezoeken van mijn familie. Wellicht wel nog een extra loop maken zodat ik ook de 100 mijl haal.

Route:
https://gritgravel.cc/tracks/bossen-van-de-borinage/
+ aanpassingen om het vanuit mijn ouders te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 23-05-2024 12:30 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:05
In het wielrenervaringtopic ging het onlangs over The Longest Day, om jezelf sportief uit te dagen op de langste dag van het jaar.

Gok dat ik deze route weer ga doen :
https://www.strava.com/activities/9195668980

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:05

Het idee is er wel , onder voorbehoud en nog in voorbereiding (vorig jaar is het bij 175km gebleven , o.a. ivm werk-combinatie)
Inclusief,laagteprofiel 😉, maar niks extreem, geen BRM 600 of 1200 of zo …
Edit: gemiddelde snelheid is bewust laag gehouden omdat het vooral een ‘travel light’ -setup test is. (Gravelbike FE met 32mm endurance bandjes en lichte bepakking)
Dat gecombineerd met om de 2 uur café/coffee/lunch of andere eetstop + faciliteiten ( en zelf nog hoop food and drink voor onderweg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW3dtKHmPr0G8t5xjJmlF8kd8Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pH5nEQhoS2bdkKkGINvacCFg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door PaulC op 23-05-2024 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06
12 Speed Shimano GRX DI2 gereleased:

https://www.instagram.com...ting/3374401701898586283/
https://bettershifting.com/12-speed-grx-di2-rx825/

*O*

[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 23-05-2024 18:20 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Die zal nog wel komen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
mhr-zip schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:49:
[...]

Die zal nog wel komen toch.
Derailleur kan niet meer aan dan 36t, dan heeft 1x niet zoveel zin…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Ah, leuke uitdaging. Ik zal eens kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken. Ik geloof dat ik nog wel ergens een 320km route in Drenthe heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 22:20
wisselwerking schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:24:
[...]

Ah, leuke uitdaging. Ik zal eens kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken. Ik geloof dat ik nog wel ergens een 320km route in Drenthe heb liggen.
Jij kwam toch hierlangs fietsend een keer?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
ElGreco schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Jij kwam toch hierlangs fietsend een keer?
Ja, maar of dat nu een leuke gravelroute kan worden. Bovendien wilde ik een wegwiel na laten kijken. En om nou een extra wiel mee te nemen is ook weer zo wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
wisselwerking schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:45:
[...]

Ja, maar of dat nu een leuke gravelroute kan worden. Bovendien wilde ik een wegwiel na laten kijken. En om nou een extra wiel mee te nemen is ook weer zo wat
Mijn nieuwe wieltassen kun je als een rugzak op je rug dragen. Vang je ook wat extra wind, heb je iets meer uitdaging.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Mijn nieuwe wieltassen kun je als een rugzak op je rug dragen. Vang je ook wat extra wind, heb je iets meer uitdaging.
Wat, heb je nieuwe fietstassen?
Stuur ff een DM als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Requiem19 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Derailleur kan niet meer aan dan 36t, dan heeft 1x niet zoveel zin…
1x 12 speed mechanisch kan 51t aan. Dan zal dat bij 1x 12 speed DI2 tzt ook wel zo zijn. Alleen nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
ElGreco schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Dat klinkt wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 14:11
Die fietstassen klinken wel serieus handig! Waarom hebben we nog niks op de socials gezien? Heb je meer info?

[ Voor 8% gewijzigd door McMiGHtY op 24-05-2024 08:48 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Working on that.

Tas voor 2 wielen.
Formaat MTB met band en al past er in
handvat, shoulder strap maar ook dubbele straps om als rugzak te dragen
Binnenvak voor kleine grut
Overal gevoerd

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Klinkt goed, ook handig als een wiel een servicebeurtje nodig heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
DDX schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:48:
Klinkt goed, ook handig als een wiel een servicebeurtje nodig heeft :)
Ja, of met je reserveset op je rug naar de Vuurlinie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

McMiGHtY schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Ja, of met je reserveset op je rug naar de Vuurlinie
Geeft wel een andere dimensie aan bikepacken als je ook reservewielen meegaat nemen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Ik had het niet persé over bikepacken:

https://brckennemerland.n...ie-competitie-8-mei-2024/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Tubeless newbie hier, ik zie best wat gaten in mijn achterband waar de latex nog uit “zweet”.

Wanneer ga je over tot een plug, of is het gewoon zolang het niet leegloopt is het goed?

Ik heb daarnaast één wat grotere snee in de band, ca. 7/8mm. Ook dat gewoon laten zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N-n52PNV7A2y6Q64LZZC-1gNII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3tqbVL9vmUPaQAYLDQ45w0A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:40
Dit is gewoon zweten, beetje harder oppompen en draaien.
7-8mm lijkt mij wel een plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:59
Aardig wat slijtage op het loopvlak? Veel asfalt gefietst?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
koendio schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:17:
Dit is gewoon zweten, beetje harder oppompen en draaien.
7-8mm lijkt mij wel een plug
Deze plek is ingedroogd, op andere plekken kun je nog druppels/vloeistof wegvegen.

Verder idd veel op de weg gefietst afgelopen winter, gebruikte mijn fiets met spatborden vooral om niet op de indoor trainer te hoeven zitten - nooit aan kunnen wennen.

Inmiddels dus wel wat gravelroutes gereden rondom Hilversum en ook nu een vignet voor MTB heuvelrug, dus daar komt langzaam verandering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Als je de hele winter tubeless hebt gereden en nu nog steeds meerdere plekken hebt waar de sealant er uit komt zou ik een andere band pakken. Of andere sealant proberen, maar gezien de staat van de band zou ik persoonlijk die moeite niet meer nemen.

(En als je geregeld op asfalt rijdt zou ik niet de terra speed pakken)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Want ? Terra speed heeft juist wat minder profiel.
Voor mij ideale combinatie op gravelbike, terra speed achter en terra trail voor.

Na 7300km :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dQqypzC/photo-2024-05-25-09-09-44.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mStz94j/photo-2024-05-25-09-09-44-2.jpg

Achterband toevallig net vervangen.

[ Voor 54% gewijzigd door DDX op 25-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@DDX vanwege de slijtage. Er zijn banden die minder hard slijten op asfalt (en nog steeds prima rollen)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ach 7300km noem ik mooie km stand om achterband te vervangen :)
En nul keer plug nodig gehad.

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 25-05-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Ik denk dat de meeste mensen die band al eerder vervangen hadden 😅

Maar het is een keuze. Je kunt ook een band kiezen die na 10k km nog wel nopjes heeft. Hoeft niet, kan wel.

[ Voor 44% gewijzigd door klaaas op 25-05-2024 13:59 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

DDX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:06:
Want ? Terra speed heeft juist wat minder profiel.
Voor mij ideale combinatie op gravelbike, terra speed achter en terra trail voor.

Na 7300km :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Achterband toevallig net vervangen.
Nice mooie semi slick. Schwalbe G-One R banden slijten ook zo .. heb je na 5000+ km's automatisch de RS versie. Das nog eens duurzaam

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ieder z'n keus ja, sommige mensen vinden de terra speed misschien zelfs als nieuwe band te weinig profiel hebben.
Bevallen mij wel en gaan dus best lang mee.
En als het er wat droger had bijgelegen had ik er nog wel even mee doorgereden.
Maar vandaag stukje Schoorl gereden en zelfs dat is gewoon modderpoel op veel plekken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
DDX schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:55:
Ieder z'n keus ja, sommige mensen vinden de terra speed misschien zelfs als nieuwe band te weinig profiel hebben.
Bevallen mij wel en gaan dus best lang mee.
En als het er wat droger had bijgelegen had ik er nog wel even mee doorgereden.
Maar vandaag stukje Schoorl gereden en zelfs dat is gewoon modderpoel op veel plekken....
Ze gaan best lang mee? 7k km is bij jou 2 maanden toch? ;)

Maar idd, als het droog is kan er heel veel zonder nopjes. Wordt het natter dan zijn ze wel heel fijn. Het is hier op de Veluwe nog steeds goed te doen qua ondergrond, maar op de nattere stukken merk ik wel dat mijn allround banden niet overhouden.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:58
Vandaag op 80Km op de Veluwe gereden. Het heeft daar behoorlijk gespoeld qua regen.
Ik rij met Goodyear Connector banden (met kleine noppen). Achter is het een slick geworden. Vandaag voelde ik hem toch diverse malen wegglijden. Op een dergelijke parcours is dat niet zo erg. Ik zou er niet meer mee naar de Eifel gaan of zo.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-06 19:47
Vandaag mijn Cervelo Aspero gravelbike voorzien van een nieuw race wielsetje (FFWD Ryot 44 met 30mm bandjes). Rijdt als een zonnetje😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpz-pzWmhDOR04xnNNpCFruN6Kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQzTH049a5aN5ggYpDpLmtjm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9YSzyc8VW-cWuQRGhj-MY7p7nA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AggAnPsg4UbDAiLKzmFe1NkK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Afgelopen zaterdag een stuk van de Green Devide gefiest (originele route iets aangepast omwille van beschikbare tijd en tiles die nog behaald konden worden voor het cluster :9 ).

Vanaf Arnhem (Schaarsbergen) het bos/gravel ingedoken, wat een fantastische route. Ook het stuk door het Kroondomein heel bizar. Gewoon 45 minuten gefietst en niks tegengekomen. Op 2 herten na :D .

Enige puntjes was dat ik na Hoog-Soeren (wat er niet echt uitzag als een stop voor een bemodderde gravelbiker) geen stops meer tegen ben gekomen voor water. De laatste 10km naar Station Zwolle waren harken, het blikje bier van de AH2GO smaakte wel heerlijk daardoor :).

https://www.strava.com/activities/11494865339

[ Voor 4% gewijzigd door Distoration op 29-05-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:30
@Distoration ziet er uit als een mooie route, leuke foto's ook. Obv je foto's lijkt het niet heel technisch en prima te doen op 35mm (als de ongegrond droog is), klopt dat? Zou hem zelf ook nog eens willen rijden.

EDIT: Ik lees net je omschrijving nog op Strava, zitten dus wel wat avontuurlijke single tracks tussen. Ik ga er nog eens over nadenken O-)

[ Voor 25% gewijzigd door DialOut op 29-05-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
DialOut schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:37:
@Distoration ziet er uit als een mooie route, leuke foto's ook. Obv je foto's lijkt het niet heel technisch en prima te doen op 35mm (als de ongegrond droog is), klopt dat? Zou hem zelf ook nog eens willen rijden.

EDIT: Ik lees net je omschrijving nog op Strava, zitten dus wel wat avontuurlijke single tracks tussen. Ik ga er nog eens over nadenken O-)
Meeste stukken waren prima te doen op 35mm's denk ik, stuk bij Schaarsbergen (MTB) en het laatste stuk bij Heerde (modderige foto) kun je in principe omheen fietsen. Bewust nu niet gereden ivm het water maar hadden anders wellicht ook wel gekund. Her en der wel wat mul zand, dus misschien als t langer droog is dat die stroken erger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Ik heb vorig jaar de Green Divide gedaan op 35mm banden. Was een vrij droge periode (ook al hadden wij de zaterdag wel een natte dag), dus ook wat mulle stukken zand. De meeste stukken kon ik wel doorkomen, maar ik kan mij voorstellen als je technisch gezien wat minder goed kan fietsen dit met 35mm niet te doen is.

Overigens hebben wij juist de mtb stukken (ook als dit geen direct onderdeel van de route was) wel meegenomen. Was met een vriend die primair een mountainbiker is en een kans om te spelen kun je dan natuurlijk niet laten liggen.

Ik herken overigens het stuk dat er op de bijbelbelt maar weinig voorzieningen zijn. Helemaal op zondag. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Grote bidons en een waterfilter.. Momenteel red je het dan wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:52
Er is ook een kaart met punten waar je jouw fles kunt vullen, zo hoef je minder mee te nemen
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
canonball schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:54:
Er is ook een kaart met punten waar je jouw fles kunt vullen, zo hoef je minder mee te nemen
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/
Ja? Ow top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26
Kan je ook in je Garmin integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Serieus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Je kan ook gewoon search water stop doen op de garmin edge x40 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
50 mijl nog te gaan bij Unbound. Thijs zat net nog inde kopgroep maar lek gereden.. LtD nu ook gelost..

[ Voor 11% gewijzigd door YLMOSE op 01-06-2024 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:38
Aangezien het standaard zadel van de Grizl te breed is voor mijn zitbotjes en te stroef (waardoor hij broeken vreet), moest er een ander zadel komen. In eerste instantie had ik een SQ-Lab 612 R in 120mm breedte, maar dat was voor mij een onmogelijk zadel. De vorm kon ik absoluut niet aan wennen, dus die is retour.

Daarnaast wilde ik de afstelling van de fiets nog laten controleren icm een controle van de fiets, dus dat was de uitgelezen kans om ook naar een ander zadel te kijken. Uit de meting bleek ook dat ik een smaller zadel nodig heb, waarbij ik nu gebruik maak van een ProLogo Nago R4 PAS. Gister de eerste rit gemaakt en dit is echt een verademing. Afstelling qua hoek vanochtend nog iets aangepast, zodat ik beter op mijn zitbotjes zit, want na een km of 35 ontstond er toch wat lokale doofheid. Wat mij betreft een aanrader voor zijn geld!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MZCW_9bf0kCqLz6p49YowxI_JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQrnc5gc5aGrrrQNqOdMmmOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:50
Ik ben op zoek naar een mooie eerste 100 km+ gravelrit op de Veluwe. Nu heb ik er 2 van Erwin Sikkes gehaald van Komoot, die ik wil gebruiken als inspiratie. Wil er eigenlijk nog 30-40 km aan vast plakken, wat meer naar het zuiden toe. Maar wat is voor een eerste keer de mooiste route van deze 2?
Ik zoek vooral zoveel mogelijk gravel (uiteraard :) ), maar ben vooral benieuwd naar de schoonheid van de omgeving.

Optie 1: vooral ten westen van Apeldoorn met uitstapje naar Kroondomeinen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWZRRlNg7hXi8XDHntSbD3HithI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oAuZnuZaAxZbLr2MUMGTkMNZ.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: vooral ten noord-westen van Apeldoorn, rodn Elspeet en Uddel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x5DvqZ1sCzYPAf96YLeDd67xuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzDW85vi18fSawzO3m4I9efI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 22:30
B-Force schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:14:
Ik ben op zoek naar een mooie eerste 100 km+ gravelrit op de Veluwe. Nu heb ik er 2 van Erwin Sikkes gehaald van Komoot, die ik wil gebruiken als inspiratie. Wil er eigenlijk nog 30-40 km aan vast plakken, wat meer naar het zuiden toe. Maar wat is voor een eerste keer de mooiste route van deze 2?
Ik zoek vooral zoveel mogelijk gravel (uiteraard :) ), maar ben vooral benieuwd naar de schoonheid van de omgeving.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@klaaas kan je vast tips geven 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 12:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Optie 2 is mooi, maar hou rekening met veel mul zand op je route ten zuiden van de a1. Route 1 is met wat meer snelheid te rijden. Is net wat je voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Landschappelijk zijn beide routes mooi. Als het je 1e 100+ rit is zou ik ook zeker kijken naar de aard van de paden. KD gravel rijdt beter dan veel paden er buiten. Als je een route linkt kunnen we daar wat beter naar kijken. Ook of je ten zuiden van de A1 veel mul zand krijgt. Dat is sterk afhankelijk van de paden die je daar kiest.

Route verlengen naar het zuiden is wat lastig. Je kunt er richting Harskamp nog wel wat bij aan plakken over goede paden, maar dat zal geen 30-40km zijn. Ik zou eerder wat extra lusjes in de KD pakken.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Gisteren een route gereden die ook in de buurt van Harskamp kwam en de stuwwal bij Loenen? In die buurt is het mooi rijden, maar wel veel zand. Nu het nog redelijk vochtig is, kom je er nog wel doorheen. Als het een tijdje droog is worden langere stukken een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Op de Loenermark kun je juist het hele jaar door prima gravelen. Mul zand rijden is daar totaal onnodig.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Dan heb ik schijnbaar de zandpaden gereden. Was wel mooi en lekker rustig :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Er is nu toch (helaas) niets echt mul/diep zand ?
Was in Noord-Holland ook best rustig afgelopen zaterdag op de gravel paadjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:10
Heeft iemand al de Continental Race King 2.2 MTB banden in zijn gravelbike gedaan zoals in het filmpje van Dylan Johnson?

Ben toch wel benieuwd of het echt sneller is dan de snelste gravelband. Het lijkt te passen op mn Canyon Grizl volgens het internet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29
YLMOSE schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:02:
50 mijl nog te gaan bij Unbound. Thijs zat net nog inde kopgroep maar lek gereden.. LtD nu ook gelost..
Ik had niet verwacht dat Thijs het dit jaar zo goed zou doen, gezien zijn prestaties in de vorige Unbound.

BlaBlaBla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heb het filmpje van Douwe Doet Dingen gekeken over de 3Rides in Aachen. Ik had al van iemand gehoord dat het niet bepaald top was, maar had niet verwacht dat het echt zo slecht was.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
yeehaw schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:33:
Heeft iemand al de Continental Race King 2.2 MTB banden in zijn gravelbike gedaan zoals in het filmpje van Dylan Johnson?

Ben toch wel benieuwd of het echt sneller is dan de snelste gravelband. Het lijkt te passen op mn Canyon Grizl volgens het internet :+
Volgens BRR is de Conti niet persé sneller dan de snelste gravelbanden. Maar wel met ongeveer gelijke rolweerstand meer comfort en grotere noppen. Nou ja, nopjes. Echt groot zijn ze natuurlijk niet ;)

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
Yakolev schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:32:
Heb het filmpje van Douwe Doet Dingen gekeken over de 3Rides in Aachen. Ik had al van iemand gehoord dat het niet bepaald top was, maar had niet verwacht dat het echt zo slecht was.

[YouTube: Ik heb NOG NOOIT zo'n wedstrijd meegemaakt... - 3RIDES Aachen.]
Heb hem ook gereden en kan dit alleen maar beamen. Daarbij startte Douwe nog vooraan tussen de elite. In het startvak van het normale klootjesvolk was het nog erger..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Strider schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:18:
[...]

Ik had niet verwacht dat Thijs het dit jaar zo goed zou doen, gezien zijn prestaties in de vorige Unbound.
Vorig jaar is hij gevallen en dachten ze aan een knieschijfbreuk. Dus op basis van de vorige Unbound snap ik je verwachting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:59
Yakolev schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:32:

[YouTube: Ik heb NOG NOOIT zo'n wedstrijd meegemaakt... - 3RIDES Aachen.]
Gisteren kort gekeken, verbazingwekkend (en had ik zeker niet verwacht in Duitsland). Schrok alleen al van het aantallen auto's op het parcours, dan wel rijdend dan wel geparkeerd...

(aantal reclame fragmenten was wel een dingetje, dus heb het snel afgezet...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Gekeken en snap nu ook weer waarom ik dit soort ritjes niet doe.
Dan fiets ik liever gewoon m'n eigen ritjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
RR46 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Gisteren kort gekeken, verbazingwekkend (en had ik zeker niet verwacht in Duitsland). Schrok alleen al van het aantallen auto's op het parcours, dan wel rijdend dan wel geparkeerd...

(aantal reclame fragmenten was wel een dingetje, dus heb het snel afgezet...)
Ik las in de Aachener Zeitung dat bewoners ook niet fatsoenlijk ingelicht waren, marshalls de tijden niet wisten en in sommige gevallen maar autos op het parcours hebben gelaten. Ook omdat het moederdag was waren veel mensen lekker buiten op de been.

Was die race ergens in Zweifall begonnen en was gewoon de Eifel ingefietst, was waarschijnlijk nog leuker geweest ook. Niet in een stad groter en drukker dan Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:52
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Wel even benieuwd, je rijd voor met 40 of 42T? En hoe bevalt de 11-46 die volgens de site wel werkt, maar minder strak zou schakelen, ervaar jij dat ook zo?
Sorry dat ik hier nu pas op reageer, maar ik kon eerder niet echt wat zinnigs zeggen. Het allereerste wat ik namelijk met m'n fiets heb gedaan was 'm tijdens het opbouwen op de derailleur laten vallen, en de 11-46 schakelde daarna niet echt optimaal (ondanks dat ik de derailleur weer gericht had).
Ik heb de derailleur daarna nog een keer (beter) gericht, maar ben door het weer niet meer aan gravelbiken toegekomen. Gister heb ik een kort rondje gefietst, en de 11-46 schakelt nu prima.

Ik rij met een 38 voor. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg en de Eifel, en ik vind (evt. met bagage) makkelijk kunnen klimmen belangrijker dan in de afdaling nog bijtrappen (ik ben allang blij dat ik dan even mag uitrusten). Binnenkort ga ik naar Oostenrijk en heb daar een klimmetje uitgezocht van 11km aan 10.5%, dus ook dan verwacht ik goed gebruik te kunnen maken van 38-46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik rijd om m'n gravelbike ook met 40 voorblad (icm 11-36 cassette)
Kan je nogsteeds prima 45km/u trappen met wind mee, merkte zaterdag met wind mee (windkracht 6) in de polder wel dat ik vaak op de 11 zat.
Maargoed als je gaat gravellen is 45 ook hard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
45km/u zie ik alleen met de auto in de file op de teller staan. Zo blij dat ik met mijn nieuwe gravel fiets door de weilanden en over de heuvels met 25km/u gemiddeld lekker door kan hobbelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dit is nogal een gravel wedstrijd. Er deden ook enkele Nederlanders mee (o.a. Niki Terpstra, Jasper Ockeloen, Thijs Zonneveld, Thomas Dekker, veldrijder Joris Nieuwenhuis, Piotr Havik, Laurens ten Dam). Bij de dames werd Geerike Schreurs tweede in de sprint.

[ Voor 21% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-06-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:07
PaulC schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Het idee is er wel , onder voorbehoud en nog in voorbereiding (vorig jaar is het bij 175km gebleven , o.a. ivm werk-combinatie)
Inclusief,laagteprofiel 😉, maar niks extreem, geen BRM 600 of 1200 of zo …
Edit: gemiddelde snelheid is bewust laag gehouden omdat het vooral een ‘travel light’ -setup test is. (Gravelbike FE met 32mm endurance bandjes en lichte bepakking)
Dat gecombineerd met om de 2 uur café/coffee/lunch of andere eetstop + faciliteiten ( en zelf nog hoop food and drink voor onderweg)
[Afbeelding]
Waar kan ik deze route zien aub? Interessant 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
Wiely schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Waar kan ik deze route zien aub? Interessant 😁
Probeer deze eens:
https://www.komoot.nl/tou...9UdATSLcZr8UYZKNSIbIk9rlD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 17:22
Is er hier iemand die bredere banden heeft genomen en er spijt van heeft? Ik heb nieuwe nodig en denk erover om gewoon voor de breedste te gaan die m'n fiets aankan (47mm). Ik blijf lezen dat het je niet of nauwelijks langzamer maakt.

Het is m'n do-it-all fiets, dus hoop op het asfalt m'n vrienden ook nog een beetje bij te kunnen houden. Dat lukt nu met 38mm wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
sheepdog schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:36:
Is er hier iemand die bredere banden heeft genomen en er spijt van heeft? Ik heb nieuwe nodig en denk erover om gewoon voor de breedste te gaan die m'n fiets aankan (47mm). Ik blijf lezen dat het je niet of nauwelijks langzamer maakt.

Het is m'n do-it-all fiets, dus hoop op het asfalt m'n vrienden ook nog een beetje bij te kunnen houden. Dat lukt nu met 38mm wel prima.
Hangt niet alleen van breedte maar ook van profiel af.
Mijn 40mm winterbanden (met topjes) zijn trager dan mijn gladdere 32mm endurance zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Bredere banden ga je alleen merken in bochten dat ze iets minder prettig de bocht door willen/meer rechtdoor willen.
Tenminste als je ook met lagere druk gaat rijden.
En met hogere druk gaan rijden tja is ook niet heel handig.

Maar echt direct langzamer zijn ze niet, tenminste als je zelfde profiel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 17:22
PaulC schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:50:
[...]

Hangt niet alleen van breedte maar ook van profiel af.
Mijn 40mm winterbanden (met topjes) zijn trager dan mijn gladdere 32mm endurance zomerbanden.
Ja ik ga denk ik voor semi slicks of zo’n band die glad is in het midden, beviel me met m’n oude banden ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
DDX schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:32:
Bredere banden ga je alleen merken in bochten dat ze iets minder prettig de bocht door willen/meer rechtdoor willen.

Met brede banden kun je harder door de bocht want meer grip! Ik ervaar dat juist als prettiger 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
klaaas schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:33:
[...]

Met brede banden kun je harder door de bocht want meer grip! Ik ervaar dat juist als prettiger 8)
Ja onverhard, maar op asfalt gaat dat toch net ff anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Asfalt doen we in het andere topic! 😉

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
@sheepdog : je merkt er idd weinig van maar in een groep op de weg kan het net het verschil maken. Vooral met accelereren moet je toch aardig wat meer gewicht op gang brengen. Maar t.o.v. 38mm is het verschil nou ook weer niet zo groot. T.o.v. een raceband is het weer een ander verhaal.

Offroad ben ik groot voorstander van zo groot mogelijk. Enige reden dat ik met 45 ipv 50mm rijd is dat er dan in de winter nog spatborden op kunnen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:06
sheepdog schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:36:
Is er hier iemand die bredere banden heeft genomen en er spijt van heeft?
Alleen omdat ik ze had gemonteerd met mijn bikepacking vork nog op de fiets en er later pas achter kwam dat het met mijn lichtere/"aero" vork toch net wat te krap is O-)

Maar het grootste verschil merk je alsnog in de constructie van de band zelf, niet de maat. Had verwacht dat het meer zou dempen maar een 45mm Pirelli Cinturato RC is veel stugger dan de 40mm Kenda BoosterPro, zelfs op 1,5 bar.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:32:

Bredere banden is wel weer handiger door mul zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:22
Gezien alle regen van de laatste tijd, welke gebieden zijn momenteel (voornamelijk) droog? Voorkeur voor hoog aandeel gravel en op max +/- 80k van omgeving Nijmegen. Tips voor routes van +/- 60K zijn gewenst:)

[ Voor 13% gewijzigd door Koenbr op 07-06-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
Je zoekt naar zandgrond, daar zakt het water sneller weg. Op de veluwe bijvoorbeeld.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste