Ja, maar de stappen tussen de versnellingen zijn hetzelfde. Als je in kransje 21 95 RPM fietst en je schakelt naar kransje 19 dan ga je 95/21*19 = 86 RPM fietsen.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:46:
[...]
Goede, was me nog niet opgevallen. Maar door het verschil in voorblad levert het wel een andere afgelegde afstand per omwenteling op en dus ook een verschil in cadans toch?
Het voorblad bepaalt bij welke snelheid dat dan precies is, dus afhankelijk van wat je favoriete cadans is en hoe snel je fietst kan het voorkomen dat een grotere sprong op een ongunstiger plek komt met een ander voorblad. Maar zonder te weten welke snelheden je het meest fietst kan je niet zeggen welk van de twee "prettiger" is.
Je kan dat helemaal doorrekenen maar in feite komt het er op neer dat bij dezelfde snelheid, je met 1x11 een 1 procentpunt grotere sprong hebt dan met 2x11. Dus op het moment dat je met je 2x11 zou schakelen van kransje 19 naar 21 (een sprong van 10.5%) zou je met 1x11 schakelen van kransje 17 naar 19 (een sprong van 11.7%).
Ik (denk dat ik daar misschien al over had gepost en) heb een tijdje terug een gravelbike gekocht. Ik heb eindeloos van alles met elkaar vergeleken, en uiteindelijk (ook) gekozen voor 1x11 GRX met als "hack" die 11-46 cassette erop. Waar ik uiteindelijk mijn keuze op heb gebaseerd is deze heatmap:
/f/image/Tf1VRmBcGojUlQ8nuWy7YDKq.png?f=fotoalbum_large)
Hier zie je over 2023/2024 al m'n ritten met de racefiets (2x11, 50-34, 11-34) met cadans/snelheid geplot. Je ziet heel mooi m'n meest gebruikte verzetten, en met die zwarte stippellijnen heb ik de verzetten aangegeven die ik met 1x11 GRX zou hebben.
Je ziet dat het voor m'n 3 meest gebruikte verzetten perfect overeenkomt, en dat ik (zo te zien) vooral lol zou kunnen hebben van een nog lichter lichtste verzet.