Twee nieuwe standaarden tegelijkertijd. Lang leve de standaardisatie.Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 12:16:
Ik zou de 32" hype even overslaan. 34" is in de wandelgangen de echt nieuwe hype.
Ik zou ook graag terug beginnen om wat meer conditie te krijgen. Het is 15 jaar geleden dat regelmatig ging fietsen. Ik had een MTB en racefiets destijds. Nu doe ik al 15 jaar geen sport meer. Mijn spieren verminderen en mijn buikje wordt groter...
Nu zou ik terug willen fietsen met een gravel bike. Vlakbij heb ik 3 dealers: Cube, Canyon en Giant dealer. Cube en Canyon spreken me aan. Giant heb ik nog niet goed bekeken.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die beide merken geprobeerd hebben.
Nu zou ik terug willen fietsen met een gravel bike. Vlakbij heb ik 3 dealers: Cube, Canyon en Giant dealer. Cube en Canyon spreken me aan. Giant heb ik nog niet goed bekeken.
- De Cube Nuroad c:62 EX heeft top Shimano componenten en elektronisch schakelen voor 3k. Top fiets voor het geld denk ik, maar aan de bovenkant van mijn budget.
- De Cube Nuroad c:62 ONE heb je voor 2k. Volledig carbon en ook een GRX 800 versnellingen, GRX600 hendels en GRX 400 remmen.
- De Canyon Grail CF 7 is ook volledig carbon en ligt dicht in de buurt van de Cube ONE. Hij heeft wel GRX600 remmen ipv GRX400 remmen.
- De Grizl komt momenteel op 2.4k, maar lijkt me het minst waar voor je geld. Die ontbreekt bv carbon wielen en is de voor de rest ongeveer even goed als de Grail/One kwa specs.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die beide merken geprobeerd hebben.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ga je veel op de weg rijden ? Of is het vooral om gravel te rijden ?
Ik denk dat je ook te veel focust op de verkeerde zaken. Je spreekt over de hendels en de remmen, maar het verschil gaat hem vooral zitten in de versnellingen en de banden clearance.
Bv een Nuroad EX C62 EX heeft een 40T - 10-51T, dus enkel blad vanvoor maar wel een groot bereik, maar grote sprongen.
De grail heeft meer clearance, en heeft ook een 10-45T casette ipv de 10-51T. Al scheelt dat wel niet veel, want veel tandwielen zijn gelijk bij die cassette's.
Als je grotendeels op de weg gaat rijden en occassioneel gravel, dan kies je misschien beter een SRAM 13 speed setup met de 10-46T, of een GRX 2x. Als je focus ook niet op gravel ligt ga je ook geen extra clearance nodig hebben. Dan kan je prima rijden op 45-50mm banden.
De zithouding heeft vooral te maken met je flexibiteit in de heup en onderrug, minder met hoeveel getrained je bent. Al kan je dat wel wat trainen.
En vraag een testrit
Ik denk dat je ook te veel focust op de verkeerde zaken. Je spreekt over de hendels en de remmen, maar het verschil gaat hem vooral zitten in de versnellingen en de banden clearance.
Bv een Nuroad EX C62 EX heeft een 40T - 10-51T, dus enkel blad vanvoor maar wel een groot bereik, maar grote sprongen.
De grail heeft meer clearance, en heeft ook een 10-45T casette ipv de 10-51T. Al scheelt dat wel niet veel, want veel tandwielen zijn gelijk bij die cassette's.
Als je grotendeels op de weg gaat rijden en occassioneel gravel, dan kies je misschien beter een SRAM 13 speed setup met de 10-46T, of een GRX 2x. Als je focus ook niet op gravel ligt ga je ook geen extra clearance nodig hebben. Dan kan je prima rijden op 45-50mm banden.
De zithouding heeft vooral te maken met je flexibiteit in de heup en onderrug, minder met hoeveel getrained je bent. Al kan je dat wel wat trainen.
En vraag een testrit
[ Voor 8% gewijzigd door Predator op 05-10-2026 14:46 ]
Ik vind het allemaal wel veel geld voor een 1e fiets.
Ik zou op buycycle kijken voor een 2e hands model in een prijsklasse lager. Zoals ik hierboven al zei, is mijn N=1 ervaring dat je bij gravel eerst eens wat moet proberen om te begrijpen wat je fijn vindt.
Wat mensen fijn vinden rijden, of wat belangrijk voor ze is, ligt bij gravel vaak wat verder uiteen dan op de weg. Het ligt er nogal veel aan hoe je precies fietst, welke ondergrond, welke HM's etc.
Ik zou op buycycle kijken voor een 2e hands model in een prijsklasse lager. Zoals ik hierboven al zei, is mijn N=1 ervaring dat je bij gravel eerst eens wat moet proberen om te begrijpen wat je fijn vindt.
Wat mensen fijn vinden rijden, of wat belangrijk voor ze is, ligt bij gravel vaak wat verder uiteen dan op de weg. Het ligt er nogal veel aan hoe je precies fietst, welke ondergrond, welke HM's etc.
Dat is moeilijk uit te maken voor iemand andersRequiem19 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:15:
Er zijn mensen die (bijna) dat bedrag elkaar jaar uitgeven aan een nieuwe smartphone, zonder aarzelen.
Er zijn doorgaans 3 types:
- Ik ga eerst iets 2de hands kopen, kijken of het wat is voor me, en dan iets nieuws kopen
- Ik koop iets nieuw, maar instap, en daarna misschien later iets premium
- Ik ga ervoor, ik wil geen tijdelijke instapper en koop meteen iets in het betere segment
PS: Voor optie 1 moet je ook al wel wat kennis hebben om te kunnen inschatten wat je koopt
[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 05-10-2026 16:39 ]
Een testrit ga ik uiteraard doen alvorens iets te kopen, maar ik probeer al zoveel mogelijk research vooraf te doen.Predator schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:40:
Ga je veel op de weg rijden ? Of is het vooral om gravel te rijden ?
En vraag een testrit
Ik rij het liefst offroad, maar sowieso zit er altijd veel weg tussen ook. Er is een bos in de buurt (8km), maar je moet wel een groot deel over asfalt. Ik zou zeggen 30% gravel, 70% weg.
Ik hou wel van het eenvoud van 1 voorblad, maar ik heb er nog niet mee gereden. In mijn tijd was het 3x7. Weet ook niet als 1x13 of 1x12 zoveel verschil maakt? Ik zal het moeten ondervinden vrees ik
Ook een optie, maar ik vrees dat ik dan snel ga willen upgraden. Langs de andere kant pak je waarschijnlijk niet zoveel verlies op een tweedehands fiets.Requiem19 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:15:
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
True, maar het verschil is - volgens mij dan - dat je niet goed weet wat nu een goede gravelfiets is voor jou. Je kunt dat gewoon niet zo goed bepalen obv een spec sheetje - is mijn bescheiden ervaring.Predator schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:37:
[...]
Dat is moeilijk uit te maken voor iemand anders![]()
Er zijn mensen die (bijna) dat bedrag elkaar jaar uitgeven aan een nieuwe smartphone, zonder aarzelen.
Er zijn doorgaans 3 types:Gelukkig zijn er ook mensen van de 3de categorie, anders waren er geen leuke fietsen met weinig km's op 2dehands te koop
- Ik ga eerst iets 2de hands kopen, kijken of het wat is voor me, en dan iets nieuws kopen
- Ik koop iets nieuw, maar instap, en daarna misschien later iets premium
- Ik ga ervoor, ik wil geen tijdelijke instapper en koop meteen iets in het betere segment
maar dat hoeft niet noodzakelijk een slechte keuze te zijn. Er zijn vast genoeg mensen te vinden die meteen voor optie 3 gegaan zijn, en nog steeds tevreden zijn.
PS: Voor optie 1 moet je ook al wel wat kennis hebben om te kunnen inschatten wat je koopt
Bij wegfietsen vind ik het allemaal een stuk dichter bij elkaar zitten en zou ik makkelijker iemand kunnen adviseren over wat een goede fiets is voor hem of haar. Bij een gravelfiets ligt dat imo iets anders.
Maar soit... de markt voor 2e hands fietsen moet goed blijven leven