Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 13:34
Was afgelopen jaren ook top geregeld...Veel regen @wolterious ik dacht dat het voor vandaag in Norg best wel bijgesteld was? Ze hadden het eerst over 20 mm maar nu al teruggebracht tot 6mm en vanaf 14 uur droog. Dan kan die zandgrond daar mooi wat drogen.

100 km, afgelopen jaren mooi binnen de 4 uren gereden.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-09 10:51
Bastard schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:05:

[...]

Ik denk dat ik het probleem redelijk heb kunnen identificeren inmiddels, de banden (of in ieder geval de batch waar ik ze van heb) zijn in combinatie met de sealant die ik gebruik niet heel geschikt voor mijn gebruik. Dan kan ik of de banden weggooien en wat robuustere maar tragere banden kiezen of ze gebruiken icm andere sealant. Gezien ze nu net ~1000km gemaakt hebben ga ik eerst eens een andere/betere sealant gebruiken zoals orange sealant. Als ik dan weer lekrijdt sta ik in ieder geval met een oranje fiets in de berm te vloeken, dat ziet er toch wat feestelijker uit :+ .
How about ouderwetse biba's?

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:22
Hencksch schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:23:
[...]

How about ouderwetse biba's?
Daar eindig ik vaak toch mee, maar ik ga eerst eens iets lagere druk rijden (2.5 bar ish), als dat niet werkt Orange sealant. Als dat ook niet werkt komen de biba's er vanaf de start in. Bedankt voor de tips, iig weer wat om te proberen

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:01
Dat was weer een leuk weekendje. The River, georganiseerd door de Traka organisatie. In het Zuiden van België.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/owD3bAVq9TsEPo6yQC_PbZp5mD-aJBFc81SfDOKfblY-1365x2048.jpg

Super goede organisatie. Hele route uitgepeild en letterlijk bij elke wegovergang waar verkeer kon komen werd het verkeer tegengehouden door verkeersregelaars. Dare I say.. strakker geregeld dan de Volta A Portugal.

Terrein ook erg leuk. Stuk harder dan de meeste ondergrond in Nederland. Klimmetjes max 3-4km en niet mega steil, al was 42-46 net even lekkerder geweest dan 44-46.

Race zelf ging voor het vormniveau ook prima. Eerste uur echt iets te hard begonnen in het enthousiasme van iedereen. Halverwege kreeg ik een 58-jarige fietsvriend (masters deelnemer aan het EK), die mij lekker op sleeptouw nam totdat ik hem echt niet meer kon bijhouden als hij weer 400watt trapte op een klimmetje. (Wel mooi dat je dus 58 bent en nog zo takkefit bent).

Viel me verder op HOEVEEL lekke banden er wel niet waren. Heb denk ik wel 30 mensen langs de kant zien staan. En dan rijd ik zelf op 2 kwetsbare Hutchinsons en heb ik niet eens een sealant lek. Ik klop het even af.. maar vraag me toch af of ik geluk heb of dat veel mensen nog met binnenbanden rijden, dan wel teveel druk, dan wel niet voorzichtig zijn met het ontwijken van stenen etc. Viel echt op.

De fiets was ook top. Vooral in de afdalingen en het vlakke is het gewoon een raket. Dan was het echt pacmannen. Qua banden is de Touareg Race voor mij 90% van de tijd meer dan genoeg. Maar voor die 10% dat je wat meer grip wilt voor denk ik toch dat iets meer profiel niet gek zou zijn.

Stats:
160km/2550 hoogtemeters
70% gravel, 30% weg
P26 age group
202watt normalized voor 6:50 (3 w/kg)
24.1 km/h average
Strava: https://www.strava.com/activities/20060623393

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/QeFPUlaoGeMEfz1RRREmSD73RQCAFNshXLPw1uBemT4-2048x1536.jpg
~[img]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:21

FFW

Mooie rit man en lekker dicht bij huis, dit motiveert om nog voor het eind van het jaar aan een flinke tocht mee te doen :) Na Kenia had ik weinig zin meer om ver te fietsen, ipv 100km reed ik ritjes van 30/40 km. Dus ter motivatie een nieuwe fiets gekocht en jawel dat brengt toch altijd weer de nodige inspiratie.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:48
Vraagje aan jullie als kenners, ik ben een jaar geleden voor t eerst op een racefiets gestapt en vind/vond dat erg leuk. Vooral vond ik het heerlijk om door de natuurgebieden te fietsen (over het fietspad, niet offroad) maar inmiddels een klapper en meerdere schuifers verder voel ik me daar zeker niet meer heel fijn bij. De rechte stukken fietspad langs de maas heb ik ook snel gezien, ik wil vooral weer ontspannen fietsen en lekker door het natuurgebied (vooral loonse drunense duinen)

Als ik van een racefiets overstap naar een gravelbike, scheelt dat veel? Qua gevoel, snelheid op de weg, grip?

Ik ben me ervan bewust dat mentaal best meespeelt maar op mn racefiets kan ik niet breder dan 25mm en merk echt dat t gebrek aan grip me mentaal wat in de weg is gaan zitten en ik daardoor nu helemaal niet meer fiets.
edit:
Kleine aanvulling, ik vind vooral de zithouding van een racefiets erg fijn. Na jaren terug mijn stuitje te hebben gebruiken kan ik niet op veel soorten fietsen lekker meer fietsen, maar bij de actieve/sportieve houding zo ver naar voren gaat het verrassend goed, zodoende kwam ik op een gravelbike uit, gezien dat op t oog vrijwel dezelfde zithouding lijkt te hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door MisterEagle op 08-09-2026 23:50 ]

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste