Kluus schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:49:
Ik denk dat het ook een beetje aankomt op: leer de fiets kennen, probeer techniek bij te schaven en pas je snelheid aan.
Wel ben ik er nog altijd van overtuigd dat MTB/gravelen in combinatie met wielrennen enorm helpt bij dat bijschaven van techniek waardoor je ook makkelijker op smalle gladde bandjes over technischere paden gaat. Maar dan zou ik wel meer all-in gaan en niet alleen een gravelbike aanschaffen om dan alsnog alleen over de simpelere paden te gaan, volgens mij valt er in jouw regio voldoende echt te gravelen.
voor 23 en 25mm zijn er inderdaad geen banden met profiel, er zou ook niets van het volume over blijven bij zo'n band wat je probleem alleen maar groter maakt. In die context zou ik dan ook voor je huidige fiets zeker niet lager dan 25mm gaan en met zo laag mogelijke druk rijden (welke druk rij je nu??).
De fietstechniek kan zeker bijgeschaafd worden ja, daar geloof ik ook wel in, maar hoe doe ik dat solistisch het beste?
(overigens de technische techniek, daar ben ik inmiddels heel bekend mee. Tijdje thuis gezeten en wat fietsen opgekocht, opgeknapt en weer verkocht, dat speelt wel mee om bij een wielrenfiets te blijven omdat ik tiagra en 105 aardig doorheb qua onderhoud, vervangen en afstellen. Al zal de techniek op een andere fiets vast niet opeens rocketscience zijn)
Ik pomp de banden op 7.0 bar op maar verlies een klein beetje druk bij het afnemen van de pomp, geen idee of dat een noemenswaardige hoeveelheid is.
overigens, wat bedoel je precies met "
Maar dan zou ik wel meer all-in gaan en niet alleen een gravelbike aanschaffen om dan alsnog alleen over de simpelere paden te gaan, volgens mij valt er in jouw regio voldoende echt te gravelen."
Bedoel je dan een ander type fiets of wat?
Verder ben ik het eens, ik heb ook stukken waar ik afstap omdat het fietspad opeens klein grind wordt, de eerste keer nog zonder beschermkapjes voor mijn klikplaatjes, die vonden dat ook niet zo leuk

Requiem19 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:55:
[...]
Icm de opmerking dat je vrij nieuw bent met fietsen zou ik vermoeden dat er drie dingen spelen:
1) meer ervaring opdoen met sturen/fietsen/het aanvoelen van grip. Ook op natte bladeren kun je fietsen met smallere bandjes, maar moet je wat voorzichtiger doen. Bijvoorbeeld alleen remmen als je recht gaat en niet in een bocht.
2) meer grip: dus een fiets met bredere banden nodig. Dan zijn er veel opties tussen wat je nu hebt en een gravelfiets met 50mm+ bandenruimte. Veel allroad fietsen kunnen 35-40mm banden aan
3) een andere fiets: een gravel fiets geeft niet per se meer grip, noch is hij veel langzamer. Het stuurt iets minder snel (en daarmee stabieler). Wellicht dat dat wel iets is wat je onbewust kan helpen op moeilijkere ondergronden.
Zou je niet eens een dagje een fiets huren en rondjes rijden op de wegen die jij veel doet? Dat lijkt me het meest praktische.
Technische info: ik heb mijn gravelframe vergelen met mijn aero wegframe. Met dezelfde wielen en banden zit er echt heel weinig verschil tussen (+/- 10 watt).
- zeker, akkoord. Ik heb bv de vuelta hier over de keien zien gaan en dat doen ze met het grootste gemak maar ik waag me er niet aan
wellicht is dat inderdaad ervaring en techniek. Ik heb overigens niet de ambitie om wedstrijden te rijden. Recreatief en woon-werk wel. - Zit het dan alleen in de breedte van de band? Ik fiets ook regelmatig op mijn elektrische stadsfiets met beide kinderen in stoeltjes, daarmee rijd ik ook snel 25km/h ( beetje valsspelen wel
) maar daarmee ga ik met het grootste gemak over de zelfde paden. Maar dat heb ik altijd aan het profiel verweten maar die banden zijn ook 45mm inderdaad - Klinkt logisch.
Wellicht inderdaad eens kijken of ik er een kan huren, dat bespaard me wel geld als het (ook) het net niet is.
MrAngry schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:57:
Er is ook nog een stuk acceptatie. Ook met een gravelbike kan je gigantisch op je muil gaan op bladeren, natte houten bruggen, zandpaden met geulen etc. Gebeurt gewoon soms bij het fietsen. Ik heb een periode gehad waarbij ik elk jaar wel een giga klapper maakte (op allerlei fietsen). Die periode is gelukkig weer voorbij, maar het hoort er een beetje bij.
Dat klinkt spannend maar eens ja, ongelukken gebeuren altijd. Mogelijk is het ook gewoon pech geweest met te veel na elkaar en daarna het stuk mijden. Ik ben redelijk risicoavers vooral omdat ik best een pechvogel ben ook.
Overigens, ik heb een mountainbike staan nog. Alleen de zithouding met het rechte stuur zit voor mij teveel rechtop waardoor ik weer last van mijn stuitje krijg. Juist de houding met leunen op de shifters of onderin het stuur zorgen net voor een gunstige houding met geen last van mijn stuitje.