Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-09 19:33
GWBoes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.
Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:35
Malfoi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:42:
Afgelopen weekend in de Bayerischer Wald (Beierse Woud) geweest. Het was na aankoop de eerste echte rit op de gravelbike. Ze is nog steeds niet helemaal van overtuigd of ze het wel zo leuk vind. ;( Maar ze geeft gelukkig nog niet op dus komend weekend de fietsen weer mee als we rond Kempten (Allgäu) zitten.

Dit tourtje gemaakt: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/3180789354

[Afbeelding]

Wederom een paar dingetjes die me opvielen:

- Mijn Koga schakelt niet heel soepel, moet ik nog eens naar kijken
- Mijn vrouw heeft last van toe-overlap, maar ja... de rest van de fiets is eigenlijk prima qua grootte. Zal niet veel aan de veranderen zijn vrees ik.
Toe overlap heb je al vrij snel bij kleinere maten. Vooral voor beginnende fietsers / gravelaars is dat irritant, maar los van op/af stappen en een 180 graden bochtje op een parkeerplaats heb je er tijdens een rit in principe minder last van. Beetje vertrouwen op doen en dan gaat dat wennen.

Denk dat het lastig wordt om een frame in die maat te vinden zonder toe-overlap. Je kunt ook gaan pielen met schoenplaatjes of kleinere banden, maar dat gaat meer impact hebben dan de toe overlap.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:16
Klikpedalen t.o.v. de flat pedals die nu op de fiets zitten kan ook veel schelen. Op flat pedals hebben veel mensen de neiging hun voet te ver naar voren te plaatsen. Zadel op de goede hoogte plaatsen kan daar iets bij helpen.

Hij wil.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 16:03
[...]

Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.
Is een XS frame, wat volgens de calculator op de Willier website eigenlijk goed zou moeten passen (ze is 163 groot).

Het "grappige" is, is dat mijn Koga 650b velgen heeft, dus kleiner dan de 700c van mijn vrouw's Willier. Ik zat erover te denken om ze eens te wisselen en te kijken wat voor effect dat heeft voor zowel mij als voor haar.

[ Voor 78% gewijzigd door Malfoi op 11-08-2026 14:16 ]

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
GerbenBK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?
Ik heb ook al gezien dat 650b banden lastiger te krijgen zijn. Zat namelijk al te kijken naar vervangers van de 650-47 WTBs die ik nu heb voor wat smallere (40 tot max 45) maar vond vrij weinig (wat dan ook nog een bruine/beige wang heeft).

www.flickr.com/malvlex

• Requiem19
Op mn standaard rondje ging het gisteren opeens sneller dan normaal. Ik verdenk de aero- en kettingupgrade ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj1pqrP8tC2QgJzwlAphNQ8WxSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjnqpFLl5bXTfbBr3YTrdhFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcSAw-ivUt9jJwQPotO1xwK5bfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaM6G1yq13Y6izEfc0MOiJ2o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Requiem19 op 11-08-2026 14:15 ]

• Malfoi
Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Toe overlap heb je al vrij snel bij kleinere maten. Vooral voor beginnende fietsers / gravelaars is dat irritant, maar los van op/af stappen en een 180 graden bochtje op een parkeerplaats heb je er tijdens een rit in principe minder last van. Beetje vertrouwen op doen en dan gaat dat wennen.

Denk dat het lastig wordt om een frame in die maat te vinden zonder toe-overlap. Je kunt ook gaan pielen met schoenplaatjes of kleinere banden, maar dat gaat meer impact hebben dan de toe overlap.
Dat heb ik haar ook verteld en ze gaf ook wel toe dat het bij het "gewone" rijden eigenlijk geen probleem is. Ze moet er gewoon aan wennen dat ze bij het opstappen/afstappen extra moet opletten.

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
klaaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
Klikpedalen t.o.v. de flat pedals die nu op de fiets zitten kan ook veel schelen. Op flat pedals hebben veel mensen de neiging hun voet te ver naar voren te plaatsen. Zadel op de goede hoogte plaatsen kan daar iets bij helpen.
Haha, ze zit zonder kliks al te schelden. Aan kliks en de daaraan klevende "risico's" ga ik me niet wagen.

www.flickr.com/malvlex

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-08 14:42
GerbenBK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Nog wel te krijgen ja, maar de keuze is een stuk minder dan bij 700C. 2 types vs 11 en dan ook nog minder keuze in maten, compounds, en sidewalls. Schwalbe idem, 3 types 650B en 10 voor 700C.

Flickr - Strava

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:21
[...]

nou zal ik (nog) niet gaan adverteren hier dat 32" de toekomst is, maar het feit dat dit uberhaubt een optie is, zegt al wel wat over de bruikbare verhoudingen tussen wiel en frame maat. (en de voordelen van grotere wielen.. zie ook de 29" revolutie bij de MTB en ook hier de komst van 32).

Mijn punt is.. voor kleine racefietsen moet 28" prima kunnen, zolang de rest van de geo maar goed doordacht is en dat is mogelijk ingewikkelder dan x% van de zitbuis en y% van de reach, punt. Voor kleine gravel fietsen is 28" zelfs een voordeel, je rolt gewoon beter over oneffenheden heen.

(wat mij meer opvalt is de omhoogstekende shifters.. dat maakt het volgens mij niet comfortabeler..)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 11-08-2026 14:45 ]

Strava

• Requiem19
Ik zou juist denken dat je met grotere wielen juist beter over oneffenheden heen rolt?

Mbt de shifters, gebruiken mensen dat soms om een te lage stack inefficiënt te compenseren.

• GerbenBK
Ik rijd met zowel 650b als 700c, en de mate van het roll-over verschil wordt nogal overdreven m.i. Sowieso is het ook nog afhankelijk van de band die je kiest. De omtrek van een 650b met een 50mm band komt behoorlijk in de buurt vam een 700c met 38mm ofzo.

Geen ervaring met 32” nog.

• KW25
  • Laatst online: 07:41
Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:14:
Op mn standaard rondje ging het gisteren opeens sneller dan normaal. Ik verdenk de aero- en kettingupgrade ;-).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk je echt dat die aero chainring veel doet? Meer dan 1/2 watt kan dat toch niet zijn? Wellicht een goed gewaxte ketting nog 3/4 watt erbij?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19
KW25 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:08:
[...]

Denk je echt dat die aero chainring veel doet? Meer dan 1/2 watt kan dat toch niet zijn? Wellicht een goed gewaxte ketting nog 3/4 watt erbij?
Die chain ring zat er al op. Nieuw (op dit frame), zijn het aero frame tasje en de YBN ketting.

Allemaal in de marge qua impact. Deze YBN zou vlgs ZFS 2-3 watt sneller kunnen zijn. Aero frame tasje is ook weer een paar watt sneller - in theorie.

Allemaal in de marge, was ook niet serieus bedoeld. Mental gains mostly ^^.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 17:26

Stufferdt

doet ook maar wat.

Vind zo'n aeroblad qua looks wel een enorme upgrade dus neigt naar mental doping.

😀😀😀

• Malfoi
Prulleman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:44:
[...]

(wat mij meer opvalt is de omhoogstekende shifters.. dat maakt het volgens mij niet comfortabeler..)
Dit beneden dus:
Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Mbt de shifters, gebruiken mensen dat soms om een te lage stack inefficiënt te compenseren.
Is inderdaad om te compenseren. Heb na aankoop het stuur wat omhoog gekantelt (en zodoende steken de shifters verder uit) omdat ze klaagde over te veel druk op haar polsen, ergo een te lage zit.
Na de aanpassing zit ze veel beter, maar nu moet ik over een permanente oplossing nadenken:
- Dropbar met verhoging (riser stuur)
- Stuurpen met verhoging/stijlere hoek
- Extra spacers geen optie want vorkbuis te kort.

www.flickr.com/malvlex

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06:48
Of een bikefit laten doen..

• Requiem19
Iemand ervaring met hoe steil de gravel klimmetjes in dit gebied in de Zuidelijke ardennen? 'Maar' 2500 HM, maar wel constant op en af. Als ik het profiel beetje volg met de muis op Ride with gps lijkt het allemaal redelijk onder de 10% te zijn.

Heb nu 44T voor, maar moet even bedenken of dat gaat werken.

https://therivergravel.com/the-river-160-queen-race/
Afbeeldingslocatie: https://therivergravel.com/wp-content/uploads/2026/08/THE-RIVER-160K.jpg

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:37

hamsteg

Species 5618

Ben ik blij dat ik 75km lekker door kan rijden, zie ik dit en dan voel ik me echt weer zo'n prutser 8)7

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Requiem19
hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:38:
Ben ik blij dat ik 75km lekker door kan rijden, zie ik dit en dan voel ik me echt weer zo'n prutser 8)7
Ghe, dat is echt nergennssss voor nodig. Nooit teveel met anderen vergelijken. Ik word er regelmatig snoeihard afgereden door mensen en er zijn mensen die veel langer en verder dan ik kunnen fietsen.

Ik zou vooral naar jezelf kijken. Ik denk niet dat jij 75km kon fietsen toen je begon met gravelen? Ik niet iig. Je bouwt het langzaam op en het is vooral mooi om je eigen progressie te zien.

Mbt klimmen heb ik het geluk dat ik een lichtgewicht ben en me daar dus vaak wat minder druk om maak dan anderen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-08 14:42
Verwacht dat ze vooral de brede bosbouwpaden kiezen gezien de omschrijven van "smooth gravel" als ondergrond. Aangezien die ook vaak met vrachtwagens opgereden worden kan je geen hele zware beklimmingen verwachten.

Laatste keer dat ik daar (iets noordelijker bij La Roche) op de gravelbike zat vond ik het wel heftig. van onbegaanbare modderstromen tot downhill MTB paden. Maar dat lag vooral aan de routebouw skills en weersomstandigheden.

Flickr - Strava

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-09 19:38
onderhoudsvraagje. Ik heb een 2dehands Scott Addict Gravel gekocht. Fijne fiets, alleen versnellingen gaan niet lekker meer. Zag dat de buitenkabel ingescheurd is. Ik wil dus een nieuwe binnen- en buitenkabel trekken. Alleen de kabel loopt volledige intern via het balhoofd. Kun je de oude binnenkabel als geleider gebruiken voor de nieuwe buitenkabel of is het slimmer om zo'n koppelstukje te gebruiken zodat ik de nieuwe kabel aan de oude vastmaak en er direct doorheen trek.

Zo'n dingetje:
https://www.mantel.com/rock-shox-barb-connector-reverb-reverb-stealth-zadelpen

Vraag me af of dit blijft zitten als je er kracht op zet.

• Requiem19
GWBoes schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:15:
Verwacht dat ze vooral de brede bosbouwpaden kiezen gezien de omschrijven van "smooth gravel" als ondergrond. Aangezien die ook vaak met vrachtwagens opgereden worden kan je geen hele zware beklimmingen verwachten.

Laatste keer dat ik daar (iets noordelijker bij La Roche) op de gravelbike zat vond ik het wel heftig. van onbegaanbare modderstromen tot downhill MTB paden. Maar dat lag vooral aan de routebouw skills en weersomstandigheden.
Thanks, hopen op bospaden dan maar

• Malfoi
Is een overweging, maar aardig duur. Beetje kip-ei verhaal:

Ga je 200 euro uitgeven voor een bikefitting en dan hopen dat je de sport leuk gaat vinden)
Of ga je eerst kijken de sport je na een tijdje nog steeds bevalt (met wat klachten) en geeft daarna dat geld pas uit. :P

www.flickr.com/malvlex

• Duclaasie
Als je niet goed zit ga je het sowieso niet leuk vinden….

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Tijdje terug was er iemand met een opmerking over banden en bandendruk waarom voor deze persoon een beetje geneuzel leek. Ik kon mij helemaal vinden in zijn reactie aangezien ik tot dat moment op standaard Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622 reed met 2.0-3,5 bar. Heerlijk door de bossen en gravel in Overijssel en Gelderland.

Maar toen, een vakantie in omgeving Alkmaar. Iets met veel rul-duinzand. Ik ging helemaal kapot en na 150 meter ploeteren naar boven op de bijna laagste versnelling afgestapt. Een MTB-er moest lachen en we kwamen in gesprek en ik mocht op zijn bike de 'berg' nogmaals proberen. >5cm banden en 0.8 bar druk. Dat was een wereld van verschil en het lukte zowaar :)

Nu weer thuis in mijn directe omgeving, zie ik geen noodzaak en rij ik weer 2.x voor en 3.x achter maar ik overweeg meer richting Veluwe en vaker in duinengebied te gaan fietsen (weekendje weg) en dus beginnen banden nu een serieus topic te worden. Ervaring is nieuwe kennis :D .

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Malfoi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Ga je 200 euro uitgeven voor een bikefitting en dan hopen dat je de sport leuk gaat vinden)
Of ga je eerst kijken de sport je na een tijdje nog steeds bevalt (met wat klachten) en geeft daarna dat geld pas uit. :P
Dat zou ik niet doen. Maak een afspraak bij een dealer, goede zaak en laat je supergoed voorlichten. Zeker bij "de eerste keer" maak gebruik van de kennis van ervaren mensen. Koop de fiets dan maar €150/€200 duurden dan op internet maar als je dan vragen hebt of kleine klachten krijgt kunnen en willen ze je helpen - ze voelen zich dan ook verantwoordelijk. Zadel- en stuurhoogte en hoek (afstand heup - bovenlichaam - stuur) als ook de specifieke positie van de klicks onder de bal van je voet bepalen je lichamelijke gezondheid. Dit varieert per fiets, per systeem en zij kunnen je vaak laten 'passen'. Je zit straks wel een aantal uur in een bepaalde houding op je fiets, dat moet niet geforceerd zijn.

Mijn ervaring N=1 is so-wie-so dat als je je koppelt aan een vaste fysieke partij dat je vaak er meer uit haalt als je niet Handige Harry bent of niet de tijd hebt/neemt voor eigen onderhoud. Je hebt een vraagbaak, ik onderhoud mijn fiets op veel buitenonderdelen zelf (ketting, schakelaars, "tandwielen") maar eens in de zoveel tijd vraag ik om een onderhoudsbeurt met focus op "diepere" onderdelen en laat ik wat dingen vervangen.

[ Voor 16% gewijzigd door hamsteg op 13-08-2026 14:22 ]

• Requiem19
hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:55:
Tijdje terug was er iemand met een opmerking over banden en bandendruk waarom voor deze persoon een beetje geneuzel leek. Ik kon mij helemaal vinden in zijn reactie aangezien ik tot dat moment op standaard Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622 reed met 2.0-3,5 bar. Heerlijk door de bossen en gravel in Overijssel en Gelderland.

Maar toen, een vakantie in omgeving Alkmaar. Iets met veel rul-duinzand. Ik ging helemaal kapot en na 150 meter ploeteren naar boven op de bijna laagste versnelling afgestapt. Een MTB-er moest lachen en we kwamen in gesprek en ik mocht op zijn bike de 'berg' nogmaals proberen. >5cm banden en 0.8 bar druk. Dat was een wereld van verschil en het lukte zowaar :)

Nu weer thuis in mijn directe omgeving, zie ik geen noodzaak en rij ik weer 2.x voor en 3.x achter maar ik overweeg meer richting Veluwe en vaker in duinengebied te gaan fietsen (weekendje weg) en dus beginnen banden nu een serieus topic te worden. Ervaring is nieuwe kennis :D .
Maar als je nu thuis eens een keer met bijv 1.8 voor rijdt en 2.0 achter? Gewoon even proberen en vergelijken. Proberen is gratis ^^.

En misschien is 1.8 wel te zacht, dan probeer je vlg keer 2.0 voor.

Bandendruk heeft een ENORME impact op hoe het voelt op je fiets. De enige manier is gewoon proberen en in je telefoon in notes even twee zinnen opschrijven hoe het voelde. Er is een ouderwetse gedachte - uit de tijd dat je op je gare fiets naar school reed - dat te zachte banden je veel harder moet trappen.

Dat is op zich waar, maar zodra het een beetje hobbelt op gravel verlies je nog veel meer energie. Eigenlijk zie je dat banden met lagere druk weinig energieverlies hebben, totdat je op een heel lage druk komt, dan gaat het ineens hard. Zie deze lab test van Cyclingnews:

Ter indicatie: 50 psi = 3.4 bar, 30 psi = 2,0 bar, 20 psi = 1.37 bar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uKrTrckpcBqmvagv3udr-Q8VN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rkDvXL5A7qqSpyZfiL9rjWCd.png?f=user_large

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:22
Malfoi schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Check ff of je via je zorgverzekering budget hebt voor sport medisch advies, zo ja, zoek een sma en bikefitten kost je niks extra

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-09 07:46

amphora

Websites & Fotografie

Bobermo schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Check ff of je via je zorgverzekering budget hebt voor sport medisch advies, zo ja, zoek een sma en bikefitten kost je niks extra
Zo heb ik het ook gedaan, vanuit aanvullende verzekering ging dat (VGZ)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:14
[...]

Sma?

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-09 07:46

amphora

Websites & Fotografie

Sportmedisch Adviescentrum
https://smamiddennederland.nl (Hier heb ik het laten doen)

[ Voor 6% gewijzigd door amphora op 13-08-2026 17:54 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:55
hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Dat zou ik niet doen. Maak een afspraak bij een dealer, goede zaak en laat je supergoed voorlichten. Zeker bij "de eerste keer" maak gebruik van de kennis van ervaren mensen. Koop de fiets dan maar €150/€200 duurden dan op internet maar als je dan vragen hebt of kleine klachten krijgt kunnen en willen ze je helpen - ze voelen zich dan ook verantwoordelijk. Zadel- en stuurhoogte en hoek (afstand heup - bovenlichaam - stuur) als ook de specifieke positie van de klicks onder de bal van je voet bepalen je lichamelijke gezondheid.
In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. Op basis van totale lichaamslengte wordt een framemaat bepaald en vervolgens wordt alles incl. schoenplaatjes een beetje neutraal afgesteld. Ik ben maandag nog bij een bikefitter geweest die vertelde dat hij wekelijks mensen over de vloer krijgt met slecht afgestelde fietsen, ook rechtstreeks van dealers. Verkeerde framematen of een zadel 3 cm te hoog is echt niet uitzonderlijk volgens hem.

Mijn vrouw heeft laatst een nieuwe Bianchi gekocht bij een gerenommeerde zaak, maar daar werd echt niet naar hoeken of specifieke afstellingen gekeken.

Er zijn natuurlijk ook wel goede zaken. Bijvoorbeeld Woest in Borculo waar ze bij iedere fiets een bikefit aanbieden en gratis onderdelen aanpassen om het passend te maken, maar dat is echt uitzonderlijk. Ik ben er laatst voor het eerst geweest. Echt een top zaak.

@Requiem19 Ik zou even kijken of je de gpx in Komoot kunt laden en dan even de hellingen checken. Mijn ervaring met die regio is dat het soms tering steil kan zijn. Stukjes 15-20% is niet uitzonderlijk. Gelukkig wel vaak alleen kort en steil. Met een 44 of 52 achter kom je denk ik best een eind met jouw voorblad, al zul je af en toe best moeten harken. De route ken ik zo niet. Ik ben twee jaar geleden iets meer ten westen geweest. Meer omgeving Dinant.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Casual Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:16:
[...]

In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. Op basis van totale lichaamslengte wordt een framemaat bepaald en vervolgens wordt alles incl. schoenplaatjes een beetje neutraal afgesteld. Ik ben maandag nog bij een bikefitter geweest die vertelde dat hij wekelijks mensen over de vloer krijgt met slecht afgestelde fietsen, ook rechtstreeks van dealers. Verkeerde framematen of een zadel 3 cm te hoog is echt niet uitzonderlijk volgens hem.

Mijn vrouw heeft laatst een nieuwe Bianchi gekocht bij een gerenommeerde zaak, maar daar werd echt niet naar hoeken of specifieke afstellingen gekeken.

Er zijn natuurlijk ook wel goede zaken. Bijvoorbeeld Woest in Borculo waar ze bij iedere fiets een bikefit aanbieden en gratis onderdelen aanpassen om het passend te maken, maar dat is echt uitzonderlijk. Ik ben er laatst voor het eerst geweest. Echt een top zaak.

@Requiem19 Ik zou even kijken of je de gpx in Komoot kunt laden en dan even de hellingen checken. Mijn ervaring met die regio is dat het soms tering steil kan zijn. Stukjes 15-20% is niet uitzonderlijk. Gelukkig wel vaak alleen kort en steil. Met een 44 of 52 achter kom je denk ik best een eind met jouw voorblad, al zul je af en toe best moeten harken. De route ken ik zo niet. Ik ben twee jaar geleden iets meer ten westen geweest. Meer omgeving Dinant.
Zeker aan het eind van z'n rondje is op macht naar boven moeten ploffen ook voor een kort stukje niet altijd een gegeven. Al helemaal als er een paar boomwortels doorheen liggen.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Duclaasie
Mijn ervaring met Komoot is dat de indicatie qua helling ook niet altijd even goed is. Voor gravel minder relevant, maar bijvoorbeeld tunnels trekt hij het tracé over de berg, in plaats van de feitelijke tunnel route. In onbekend gebied schrik je dan een ongeluk van een route qua hellingen, maar blijkt het in de praktijk wel mee te vallen. Altijd zelf de route even nalopen op de topografische kaart verklaart vaak een hoop.

• Casual Ruud
GoldenSample schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:21:
[...]

Zeker aan het eind van z'n rondje is op macht naar boven moeten ploffen ook voor een kort stukje niet altijd een gegeven. Al helemaal als er een paar boomwortels doorheen liggen.
Zeker niet, maar ik schat Requiem19 hoog in. ;)

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:54
Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Thanks, hopen op bospaden dan maar
Hou rekening met korte smalle stukjes taffes stijl omhoog. Ik ben in het voorjaar daar de route deels wezen fietsen. Ik ga er de week voor de traka weer heen. Maar ik fiets de traka niet.

They who buy the dip, deserves the rip.

• Requiem19
Danjel schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:10:
[...]

Hou rekening met korte smalle stukjes taffes stijl omhoog. Ik ben in het voorjaar daar de route deels wezen fietsen. Ik ga er de week voor de traka weer heen. Maar ik fiets de traka niet.
Dit is niet de Traka he? Maar in BE (van de Traka organisatie). Traka parcours ken ik vrij goed :).

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

[...]

In theorie een goed advies, ware het niet dat veel fietsenzaken niet serieus naar die punten kijken. [...] Er zijn natuurlijk ook wel goede zaken. Bijvoorbeeld Woest in Borculo waar ze bij iedere fiets een bikefit aanbieden en gratis onderdelen aanpassen om het passend te maken, maar dat is echt uitzonderlijk. Ik ben er laatst voor het eerst geweest. Echt een top zaak.
Niet zo heel uitzonderlijk hoor maar je moet niet beginnen bij koopjesaanbieders.En ja, in elke normaalverdeling zijn rotte appels en lekkere peren. Ik heb hier N=2 bedrijven die beiden tijd en nazorg leveren maar ik begon met zoeken naar advies, niet de goedkoopste oplossing en neem een middagje vrij, ga niet op zaterdag..

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 14-08-2026 01:12 ]

• Malfoi
hamsteg schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Dat zou ik niet doen. Maak een afspraak bij een dealer, goede zaak en laat je supergoed voorlichten. Zeker bij "de eerste keer" maak gebruik van de kennis van ervaren mensen. Koop de fiets dan maar €150/€200 duurden dan op internet maar als je dan vragen hebt of kleine klachten krijgt kunnen en willen ze je helpen - ze voelen zich dan ook verantwoordelijk. Zadel- en stuurhoogte en hoek (afstand heup - bovenlichaam - stuur) als ook de specifieke positie van de klicks onder de bal van je voet bepalen je lichamelijke gezondheid. Dit varieert per fiets, per systeem en zij kunnen je vaak laten 'passen'. Je zit straks wel een aantal uur in een bepaalde houding op je fiets, dat moet niet geforceerd zijn.

Mijn ervaring N=1 is so-wie-so dat als je je koppelt aan een vaste fysieke partij dat je vaak er meer uit haalt als je niet Handige Harry bent of niet de tijd hebt/neemt voor eigen onderhoud. Je hebt een vraagbaak, ik onderhoud mijn fiets op veel buitenonderdelen zelf (ketting, schakelaars, "tandwielen") maar eens in de zoveel tijd vraag ik om een onderhoudsbeurt met focus op "diepere" onderdelen en laat ik wat dingen vervangen.
De fiets is al gekocht (via een tweedehandsdealer). Heb mijn eigen racefiets vorig jaar heel secuur en zo goed mogelijk zelf afgesteld. Zelf zij-foto's gemaakt, alles ingesteld, aangepast en ook een andere stuurpen gekocht. Zit er nu voor mijn gevoel perfect op.

Hetzelfde kan ik ook doen met mijn vrouw, moet er dan alleen de tijd voor nemen.
Zeker is dat niet hetzelfde als een professionele bikefitting maar het scheelt in ieder geval een hoop geld zo aan het begin.

Onderhoud doe ik grotendeels ook zelf. Beetje zoals jij aan "de buitekant". Wil komende winter eens beginnen met wat interne onderdelen zoals lagers. Heb sowieso nog een retro racefiets (Bianchi Rekord uit '74) die ik half uit elkaar gehaald heb maar nog niet in elkaar gezet heb. Hoop daar ook van te leren.
[...]

Net even nagegaan, maar helaas niet. Woon in Duitsland en heb een Duitse zorgverzekering en wordt niet gedekt, althans niet bij mijn zv. Toch bedankt voor de tip!

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
[...]

Zo was het ook bij de fiets van m'n vrouw. Ze had eigenlijk een andere besteld en toen die kwam was die veel te groot. Koop ontbonden en dan de huidige gekocht.

De verkoper was echter overtuigd "dat het had moeten passen". Hoe dan?? Dan heb je blijkbaar geen know-how van de modellen die je verkoopt.

www.flickr.com/malvlex

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:36
ik heb een ook een Duitse verzekering, maar ik meende dat een sportmedizinische untersuchung vaak gedeeltelijk vergoed word (ca 80% bij AOK) denk dat het dan wel een Duits onderzoek moet zijn

• Requiem19
Een vriend van mij is aan het kijken naar een nieuwe gravel fiets. Kwam bij een fietsenzaak, mocht zowaar op asfalt een rondje rijden en had een praatje met de verkoper. Hij noemde het hoge gewicht van de wielen in een bepaalde uitvoering.

Reactie verkoper: ja, we verkopen alleen met zwaardere wielen omdat lichtere wielen vaak kapot bij ons terugkomen.

Right.... een beetje standaard fietsenzaak heeft toch wel heel veel 'creatieve' antwoorden en creatieve service.

Krijg toch af en toe wat keukenwinkel vibes bij veel fietsenwinkels.

• GerbenBK
Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:01:

Krijg toch af en toe wat keukenwinkel vibes bij veel fietsenwinkels.
Er zijn ook niet echt veel fietsenwinkels die echt alleen racefietsen (inclusief gravel e/o MTB) als specialisme hebben. Dat zou ik toch wel zoeken als je ook op zoek bent naar advies / proefrijden ed en niet naar 'fietsenwinkels' die ook wat racespul erbij hebben.

Als je wel precies weet wat je wil, kun je net zo goed naar 12go achtige winkels gaan of online bestellen.

• Requiem19
GerbenBK schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Er zijn ook niet echt veel fietsenwinkels die echt alleen racefietsen (inclusief gravel e/o MTB) als specialisme hebben. Dat zou ik toch wel zoeken als je ook op zoek bent naar advies / proefrijden ed en niet naar 'fietsenwinkels' die ook wat racespul erbij hebben.

Als je wel precies weet wat je wil, kun je net zo goed naar 12go achtige winkels gaan of online bestellen.
Dit was bij een vrij grote speciaalzaak die in race/gravel gespecialiseerd is though.

• Malfoi
Rickbhs schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:02:
ik heb een ook een Duitse verzekering, maar ik meende dat een sportmedizinische untersuchung vaak gedeeltelijk vergoed word (ca 80% bij AOK) denk dat het dan wel een Duits onderzoek moet zijn
Oh dat is wel handig om te weten. Zit zelf bij de TK en vind inderdaad wel wat als ik ernaar Google. Moet dat dan nog even uitvogelen. Thanks!

www.flickr.com/malvlex

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:54
Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:49:
[...]

Dit is niet de Traka he? Maar in BE (van de Traka organisatie). Traka parcours ken ik vrij goed :).
Traka by the lake heb ik het ook over. Jij ook, toch?

Oostelijk vanaf Mortehan heb ik gefietst.

[ Voor 8% gewijzigd door Danjel op 14-08-2026 18:16 ]

They who buy the dip, deserves the rip.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 17:26

Stufferdt

doet ook maar wat.

Requiem19 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:31:
[...]

Dit was bij een vrij grote speciaalzaak die in race/gravel gespecialiseerd is though.
Het eerlijke antwoord was natuurlijk geweest: veel merken zien de wielen als mogelijkheid om de prijs laag/lager te kunnen houden en daarom is het vaak de eerste updatemogelijkheid. Heb je meteen een ander gesprek ("een mooie update is dit setje blabla"). Maargoed, daarmee kraak je indirect een fiets natuurlijk wel enigzins af. Dus kan misschien ook weer niet elke (beginnende) koper plaatsen of waarderen.

😀😀😀

• Mastasjoerd
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-09 21:06
Morgen het midden gedeelte van de Green Divide rijden. (Arnhem-Apeldoorn). Nu zit ik dubbio om met 57mm mtb banden of 45mm gravel banden te rijden. Veluwe is erg droog en veel mul zand. Iemand recent nog daar gereden?

• Requiem19
Altijd groter gaan als het past ^^ 😉

• Mastasjoerd
Requiem19 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:08:
Altijd groter gaan als het past ^^ 😉
Wiel draait nog, dus het past :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfrgNtN-N24iOM-4ikaavVZMq3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylQtfcsWrSk1ET1uWLc8xJjb.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
Ok, maar als het modder of regen is wordt dat wel te krap.

• Mastasjoerd
Requiem19 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:10:
Ok, maar als het modder of regen is wordt dat wel te krap.
Gaan het zien morgen, laat wel even weten hoe het is gegaan.

• dreameater
  • Laatst online: 01-09 15:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Mastasjoerd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:27:
Morgen het midden gedeelte van de Green Divide rijden. (Arnhem-Apeldoorn). Nu zit ik dubbio om met 57mm mtb banden of 45mm gravel banden te rijden. Veluwe is erg droog en veel mul zand. Iemand recent nog daar gereden?
Juiste druk/spanning is vanaf 45mm meer van belang dan per se nog breder denk ik. Licht ook aan je vertrouwen en stuurkunsten. 57mm gaan en alsnog te hard zetten heeft niet zoveel nut 😉

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Mastasjoerd
Mastasjoerd schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Gaan het zien morgen, laat wel even weten hoe het is gegaan.
Was een mooie rit, 95% kon gemakkelijk met 45mm de overige 5% was mul zand en goed te doen met 57mm. Clearance was geen probleem, alles was kurkdroog.

• Requiem19
Mooi!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 19:25
Pssst

Inschrijven voor de SR Salland van eind augustus, is nu mogelijk op het GoT Social Rides topic! (asfalt)

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• dreameater
  • Laatst online: 01-09 15:22

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

ElGreco schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:26:
Pssst

Inschrijven voor de SR Salland van eind augustus, is nu mogelijk op het GoT Social Rides topic! (asfalt)

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Komt ie even in het graveltopic vertellen, ketter!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

dreameater schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Komt ie even in het graveltopic vertellen, ketter!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsd55DHaISQT4VEfiR9S_pDr5Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DlZuZpprq0Mi6w5iaBTe999.jpg?f=fotoalbum_large

Waar post hij het niet? ;)

• ElGreco
Het viel mij alles mee dat ik geen cool down ban heb gekregen!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 02-09 21:59
Nog steeds enorm blij met mijn Aspero 5! Sinds mijn ongeluk rij ik eigenlijk altijd met verlichting. Nu vond ik dat eigenlijk best bulky en zeker op een aero gravelbike een beetje lomp. Tot ik de Lezyne ROAD DRIVE 500 tegen kwam. Deze is lekker plat een een stuk minder opvallend. Standaard wordt deze geleverd met een Garmin male mount, super handig, alleen vind ik het het met een Go Pro mount nog steeds niet echt denderend eruit zien i.c.m. een HideMyBell. Is hier een compactere oplossing voor?

Ik heb al geprobeerd om een Garmin Mount adapter rechtstreeks op de lamp te monteren, maar zonder succes. De schroeven zitten te dicht op elkaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z62EmZMJ9MF14ERK3OiK1emjCXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XbZNUy9iaB2k7oAmgb2tVPE.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:

Inmiddels een adapter gevonden die wel paste, niet perfect, maar wel goed genoeg dat het er een stuk beter uitziet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZsxd6J6GpkctmsfDzLPQCCja5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md2XilEa1tKjpXfnbfoKVsZY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door MartijnMartijn op 26-08-2026 11:26 ]

• ElGreco
Reminder: morgenavond laatste mogelijkheid om je aan te melden voor het nu al legendarische GoT SR Salland van as zaterdag! Start: Holterberg (ik word met pek en veren hier weggedragen: het is een rit op de weg)

Formulier en info: https://forms.cloud.microsoft/r/95fTN2qsBz

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09 20:49
Mijn winspace G2 is toe aan een nieuwe voorvork. Dit vanwege een korte vorkbuis en wat schade.

Na lang zoeken, een Deda Curvy besteld. Hier passen ook MTB banden in en kan ik via de D shape lekker alle kabels intern laten lopen.

De 1e voorvork die ik kreeg, is retour gegaan vanwege allemaal defecten. De 2e is net binnen. Een kleine inspectie levert op:
  • Verf in schroefdraad. Bij de steekas, maar ook de andere schroefjes zijn niet goed aan te draaien. De steekas is hierdoor niet goed vast te zetten.
  • Carbon bij de vorkbuis is wel erg matig afgewerkt
  • Doorvoer dynamo kabels is redelijk dramatisch
  • Verf op bevestigingspunten schrijfrem
Van een merk als DeDa mag je toch meer verwachten? Of ben ik te pietluttelig aan t zijn?
Meeste schroefdraad is op te lossen met een tapje, maar die voor de steekas heb ik natuurlijk niet. Ik verwacht eigenlijk bijna foutloze kwaliteit voor deze prijs..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v80Dmm0xQ2-Dq95ABX5DQ36kVLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6iSynqBfDAQgWBCfmksZgzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYtGQFFf5LPpqyvQLTybqok3bAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzBOUmUJNTDr1pdYbKN1sQ2N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbGHVw9VMOgtnRDQ3bDaIhg0tIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5p5WC8D5MTrhuvTMVXe1UdaX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door dt_swiss op 28-08-2026 07:40 ]

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

dt_swiss schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:36:
Mijn winspace G2 is toe aan een nieuwe voorvork. Dit vanwege een korte vorkbuis en wat schade.

Na lang zoeken, een Deda Curvy besteld. Hier passen ook MTB banden in en kan ik via de D shape lekker alle kabels intern laten lopen.

De 1e voorvork die ik kreeg, is retour gegaan vanwege allemaal defecten. De 2e is net binnen. Een kleine inspectie levert op:
  • Verf in schroefdraad. Bij de steekas, maar ook de andere schroefjes zijn niet goed aan te draaien. De steekas is hierdoor niet goed vast te zetten.
  • Carbon bij de vorkbuis is wel erg matig afgewerkt
  • Doorvoer dynamo kabels is redelijk dramatisch
  • Verf op bevestigingspunten schrijfrem
Van een merk als DeDa mag je toch meer verwachten? Of ben ik te pietluttelig aan t zijn?
Meeste schroefdraad is op te lossen met een tapje, maar die voor de steekas heb ik natuurlijk niet. Ik verwacht eigenlijk bijna foutloze kwaliteit voor deze prijs..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit ziet er in ieder geval erg matig uit.
Is dat afwerking of klopt de layup niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jk-pphFCvTnwOiqiOjBZbvtFa0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jmDiVaCdmuvO7ZgwrA1PPUsb.png?f=user_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09 20:49
De afwerking is in ieder geval redelijk dramatisch, maar ik mij ook wel wat zorgen over de lay-up. Er zit een klein 'putje' in., bovenste deel in de cirkel.

Ik ben bang dat ook deze weer retour afzender gaat. Iemand een tip voor een goede gravelvork, liefst met ruimte voor 2,1" banden, D-shape?

• ElGreco
@dt_swiss

Deda heeft gemiddeld gezien echt goede spullen. Waar heb je de vorken gekocht? Je kunt ook een mailtje sturen naar bici mondo, zij zijn Deda verdeler in Nederland en ik heb alleen maar goede ervaringen met ze, laten we zeggen dat zij serieus bezig zijn met hun vak.

Even aankaarten dat dit niet is wat je verwacht en wat zij hier van vinden.

bicimondo.com en dan info er voor.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 00:41

Maulet

Erik de Maulet

MartijnMartijn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:35:
EDIT:

Inmiddels een adapter gevonden die wel paste, niet perfect, maar wel goed genoeg dat het er een stuk beter uitziet. [Afbeelding]
Ja mooi, maar perfecte positie om tegenkomers te verblinden! Ik heb mijn licht ongeveer 35 graad naar beneden gericht.

9950x3d+4090

• Bobermo
Even benieuwd naar jullie mening; Recent nieuwe fiets gekocht welke geleverd is met Schealbe G-One RX PRO banden. De banden meteen tubeless gemaakt (tape was al voorgeplakt). Nu loopt de voorband ‘s nachts steeds leeg, ermee rijden gaat overigens prima.

Net in een bak met water gecontroleerd, maar de band verliest lucht via de bruine zijwanden. Is dat een kwestie van meer sealant erin gooien totdat deze luchtdicht is, of is dit een productiefout?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Bobermo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:27:
Even benieuwd naar jullie mening; Recent nieuwe fiets gekocht welke geleverd is met Schealbe G-One RX PRO banden. De banden meteen tubeless gemaakt (tape was al voorgeplakt). Nu loopt de voorband ‘s nachts steeds leeg, ermee rijden gaat overigens prima.

Net in een bak met water gecontroleerd, maar de band verliest lucht via de bruine zijwanden. Is dat een kwestie van meer sealant erin gooien totdat deze luchtdicht is, of is dit een productiefout?
Dat eerste. Doen bijna alle tanwalls

• Requiem19
Welke sealant gebruik je?

• Bobermo
Muc-Off sealant, al jaren zonder problemen op andere fietsen/banden. Tips voor een goede zijwandsealer ;) ?

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Bobermo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Muc-Off sealant, al jaren zonder problemen op andere fietsen/banden. Tips voor een goede zijwandsealer ;) ?
Dat ligt niet aan je sealant. Desnoods kan je ook je wiel eens een nachtje plat leggen op 1 kant en dan de volgende dag de andere kant. Wel eerst eens goed de sealant verdelen door wat met je wiel te spelen. 😊

Je kan er daarna best ook wel een klein beetje sealant weer bijdoen. De eerste keer op een nieuwe banden kruipt er wel een beetje in het dichten (soms).

[ Voor 15% gewijzigd door Predator op 29-08-2026 16:17 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

418O2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:31:
[...]

Dat eerste. Doen bijna alle tanwalls
Zelfs bij sommige (niet tanwall) mountainbike banden heb ik het gezien en die hadden gewoon een stevige trail/all mountain casing, niet een of andere ultralichte XC casing.

Goed rond schudden en dan een paar uurtjes elke kant op een emmer leggen fixt het eigenlijk altijd wel. Zo niet; scheutje meer sealant en nog een keer.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

GoldenSample schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

Zelfs bij sommige (niet tanwall) mountainbike banden heb ik het gezien en die hadden gewoon een stevige trail/all mountain casing, niet een of andere ultralichte XC casing.

Goed rond schudden en dan een paar uurtjes elke kant op een emmer leggen fixt het eigenlijk altijd wel. Zo niet; scheutje meer sealant en nog een keer.
Tanwall is toch eigenlijk gewoon een stuk katoen ipv rubber op de zijkant? De casing doet daar al weinig meer ?

• Requiem19
Predator schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Dat ligt niet aan je sealant. Desnoods kan je ook je wiel eens een nachtje plat leggen op 1 kant en dan de volgende dag de andere kant. Wel eerst eens goed de sealant verdelen door wat met je wiel te spelen. 😊

Je kan er daarna best ook wel een klein beetje sealant weer bijdoen. De eerste keer op een nieuwe banden kruipt er wel een beetje in het dichten (soms).
Het verbaast hoeveel mensen magisch minder langzame leeglopers hebben met Orange sealant.

Dat wordt vaak niet geloofd, totdat het geprobeerd wordt. Notoire banden zijn de Corsa Pro’s die een beetje zweten door hun sidewalls.

De RX Pro heeft afaik een standaard sidewall met alleen een kleurtje erop. Toch zou ik - als de tips hier niet werken - eens Orange seal proberen zodra je huidige sealant op is.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

418O2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Tanwall is toch eigenlijk gewoon een stuk katoen ipv rubber op de zijkant? De casing doet daar al weinig meer ?
Verschilt erg per band maar bij erg lichte bandjes komt het daar vaak wel op neer.
Requiem19 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Het verbaast hoeveel mensen magisch minder langzame leeglopers hebben met Orange sealant.

Dat wordt vaak niet geloofd, totdat het geprobeerd wordt. Notoire banden zijn de Corsa Pro’s die een beetje zweten door hun sidewalls.

De RX Pro heeft afaik een standaard sidewall met alleen een kleurtje erop. Toch zou ik - als de tips hier niet werken - eens Orange seal proberen zodra je huidige sealant op is.
Ben ook zelden fan van Muc-Off spul, vaak duur voor iets dat veelal maar heel gewoontjes is. Verschillende sealants maken ook met dit soort dingen wel een verschil ja, het is alleen nog wel eens een trad-off tussen prijs, levensduur & sealcapaciteit.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:16
418O2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Dat was vroegah. Toen de banden van katoen waren en er een rubberen strook op gelijmd werd. Tegenwoordig zijn katoenen banden de uitzondering. Tanwalls zijn gewoon van rubber. Maar dan in een meer natuurlijke kleur. En vaak dunner.

Hij wil.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:06
Zijn er zaterdag ook deelnemers aan de ''veldslag om Norg''?

Ik zit nog wat in dubio, momenteel is mijn setup Hutchinson Caracal Race 45 mm voor en achter, ik twijfel of ik voor een andere band moet monteren ivm de regen, maar goed de grond is tot op heden kurkdroog en het is daar voornamelijk zandgrond.

Indien het misschien wel te nat wordt heb ik nog een Supercaliber als back-up...

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

pier87 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:45:

Ik zit nog wat in dubio, momenteel is mijn setup Hutchinson Caracal Race 45 mm voor en achter, ik twijfel of ik voor een andere band moet monteren ivm de regen, maar goed de grond is tot op heden kurkdroog en het is daar voornamelijk zandgrond.

Indien het misschien wel te nat wordt heb ik nog een Supercaliber als back-up...
Ik zou vooraan een band met meer profiel monteren als het nat gaat liggen, maar ik ken het terrein daar niet.

De tourag race is trouwens een mooie aanvulling als voorband icm de caracal race achterband. 😊

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Requiem19
Touareg voor en Caracal achter wordt ook mijn set-up voor The River deze zondag.

Zag gelukkig dat het daar - afkloppen - droog blijft. Anders zou ik switchen naar een G One R Pro voor en achter, of 2x Rick XC voor en achter.

Ben ook wel heel benieuwd naar de nieuwe Silca banden zodra de prijzen een beetje normaal worden. RCG-3 voor en RCG-1 achter lijkt me een mooie combi.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwu-tb_bLGfk1yX8QOVsp2ZnrJ8LuHQ-yq89OoBh9azw&s=10

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-09 17:37
pier87 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:45:

Zandgronden waar het drie maanden niet geregend heeft, zijn niet in een keer modderig. Je kunt gewoon met slicks rijden. Op z'n hoogst een voorband met kleine noppen, maar je zult hooguit een paar plassen tegenkomen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20
Oi ik heb me net ingeschreven voor de 200km/3500hm Dirty Reiver. Ik zit nu in die periode die je ook hebt als je hoort dat je bod op een huis is geaccepteerd: "What have I done?"

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 14:52
ik heb een scott addict 20 '23 welke ook dienst doet als gravelfiets. Ik heb hier een setje 35mm G one R/RS pro banden op de standaard wielen liggen maar ik wordt helemaal simpel van alle lekke banden. Getest met mucoff en stans, stans lijkt iets beter te werken, maar bij elke lange rit ben ik alsnog minimaal 1 band aan het voorzien van een binnenband. Testritten gaan meestal wel goed, maar zodra ik deeldneem aan een wat grotere groepsrit sta ik standaard binnen 5km ergens in de berm te vloeken. Bandendruk typisch 3-3.5 bar.

Iemand tips zodat ik minder schitter in dit soort foto's? (andere sealant, andere banden, bidden voor vertrek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEPFghBTh9dvqG3FD2CRf29cPd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHHVK0fI7NtIRvMu5GnbZ9dv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bastard op 01-09-2026 14:06 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:25
Minder op de rand van de weg fietsen, daar ligt veel rotzooi.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Casual Ruud
Gaan je banden echt lek of verliezen ze ergens lucht?

Bij dat laatste zou ik de tape controleren en indien nodig opnieuw aanbrengen. Ook het ventiel zou ik eens controleren. Zou zo maar eens lucht onderdoor kunnen gaan.

In beide gevallen zou ik het eens met Orange sealant proberen. Voor velen een wondermiddel als andere sealant niet voldoende werken.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Casual Ruud schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:50:

Bij dat laatste zou ik de tape controleren en indien nodig opnieuw aanbrengen. Ook het ventiel zou ik eens controleren. Zou zo maar eens lucht onderdoor kunnen gaan.

In beide gevallen zou ik het eens met Orange sealant proberen. Voor velen een wondermiddel als andere sealant niet voldoende werken.
Ben ook niet kapot van de spullen van Muc-off idem met de gewone Stans. Als het gaatjes zijn die er in komen en niet gedicht worden maar je wilt/hebt nog geen nieuwe sealant: handje zaagsel er in.

Verder; als de banden redelijk versleten zijn rijd je ze ook sneller lek.

• Requiem19
Bastard schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:06:
ik heb een scott addict 20 '23 welke ook dienst doet als gravelfiets. Ik heb hier een setje 35mm G one R/RS pro banden op de standaard wielen liggen maar ik wordt helemaal simpel van alle lekke banden. Getest met mucoff en stans, stans lijkt iets beter te werken, maar bij elke lange rit ben ik alsnog minimaal 1 band aan het voorzien van een binnenband. Testritten gaan meestal wel goed, maar zodra ik deeldneem aan een wat grotere groepsrit sta ik standaard binnen 5km ergens in de berm te vloeken. Bandendruk typisch 3-3.5 bar.

Iemand tips zodat ik minder schitter in dit soort foto's? (andere sealant, andere banden, bidden voor vertrek)

[Afbeelding]
Hoe zien de gaatjes eruit? Loopvlak? Wang?

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-09 17:37
Requiem19 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:09:
[...]

en nog even doorvragen inderdaad. Heb je steeds hetzelfde probleem: dan is er éen oorzaak. Heb je steeds op een andere manier lek; dan is er wat anders aan de hand en dan zou ik de banden in de vuilbak gooien en iets anders kiezen.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 14:52
DDX schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:07:
Minder op de rand van de weg fietsen, daar ligt veel rotzooi.
doe ik normaal ook niet zoveel, dit was direct nadat ik weer lek gereden had dus degene achter mij kon het niet laten om hier een plaatje van te schieten. Dit lek ging uiteindelijk wel dicht, maar bij grote vervorming van de band ging het weer open, en dan weer dicht, etc etc etc...
Casual Ruud schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:50:

Tape en ventiel heb ik al opnieuw aangebracht in een eerdere poging de boel dicht te krijgen. Ze blijven goed op druk en tijdens de testritten heb ik meestal ook geen problemen. De banden (met name achter) gaan gewoon heel snel lek en de gebruikte sealants krijgen het niet goed gedicht. Orange sealant zal ik eens proberen!
Requiem19 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:09:
[...]

Loopvlak, zondag een scheurtje in de voorband en achterband (denk glas). Eerder een gaatje in de achterband (spijker) en wat kleine gaatjes in de achterband die slecht gedicht werden (kan echt alles zijn). Eerder ook al eens lek gereden gewoon op gravel waar ik ook met gp5000's probleemloos overheen ga.
Hencksch schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:37:
[...]

en nog even doorvragen inderdaad. Heb je steeds hetzelfde probleem: dan is er éen oorzaak. Heb je steeds op een andere manier lek; dan is er wat anders aan de hand en dan zou ik de banden in de vuilbak gooien en iets anders kiezen.
Ik denk dat ik het probleem redelijk heb kunnen identificeren inmiddels, de banden (of in ieder geval de batch waar ik ze van heb) zijn in combinatie met de sealant die ik gebruik niet heel geschikt voor mijn gebruik. Dan kan ik of de banden weggooien en wat robuustere maar tragere banden kiezen of ze gebruiken icm andere sealant. Gezien ze nu net ~1000km gemaakt hebben ga ik eerst eens een andere/betere sealant gebruiken zoals orange sealant. Als ik dan weer lekrijdt sta ik in ieder geval met een oranje fiets in de berm te vloeken, dat ziet er toch wat feestelijker uit :+ .

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:14
Lagere druk rijden? Ik rij zelf ook op asfalt 2-2.5 bar met 91 kg...

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:27
ik reed met mijn caracal race 40mm bandjes (ook) steeds lek.. ik ben 90kg en reed met 3-3,5 bar. Sinds ik de bandenspanning heb verlaagd naar 2-2,5bar is het lekrijden met de caracal race over! Ben bovendien gewisseld met sealant. De Stan/schwalbe sealant helpt níet echt.

het blijft natuurlijk anekdotisch bewijs.

[ Voor 7% gewijzigd door bwernsen op 01-09-2026 20:19 ]

https://www.strava.com/athletes/38143282

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:25
Mocht je graag hoge druk rijden (nergens voor nodig) misschien idee om deze saelant te proberen :
https://stans.com/product...led-gold-tubeless-sealant

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste