Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:54
GWBoes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.
Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56
Malfoi schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:42:
Afgelopen weekend in de Bayerischer Wald (Beierse Woud) geweest. Het was na aankoop de eerste echte rit op de gravelbike. Ze is nog steeds niet helemaal van overtuigd of ze het wel zo leuk vind. ;( Maar ze geeft gelukkig nog niet op dus komend weekend de fietsen weer mee als we rond Kempten (Allgäu) zitten.

Dit tourtje gemaakt: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/3180789354

[Afbeelding]

Wederom een paar dingetjes die me opvielen:

- Mijn Koga schakelt niet heel soepel, moet ik nog eens naar kijken
- Mijn vrouw heeft last van toe-overlap, maar ja... de rest van de fiets is eigenlijk prima qua grootte. Zal niet veel aan de veranderen zijn vrees ik.
Toe overlap heb je al vrij snel bij kleinere maten. Vooral voor beginnende fietsers / gravelaars is dat irritant, maar los van op/af stappen en een 180 graden bochtje op een parkeerplaats heb je er tijdens een rit in principe minder last van. Beetje vertrouwen op doen en dan gaat dat wennen.

Denk dat het lastig wordt om een frame in die maat te vinden zonder toe-overlap. Je kunt ook gaan pielen met schoenplaatjes of kleinere banden, maar dat gaat meer impact hebben dan de toe overlap.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:51
Klikpedalen t.o.v. de flat pedals die nu op de fiets zitten kan ook veel schelen. Op flat pedals hebben veel mensen de neiging hun voet te ver naar voren te plaatsen. Zadel op de goede hoogte plaatsen kan daar iets bij helpen.

Hij wil.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:23
[...]

Lijkt mij een behoorlijk klein frame, vroeger kregen die niet voor niks kleinere 650B wielen. Helaas wordt dit door het gebrek aan goede 650B banden bijna niet meer gedaan.
Is een XS frame, wat volgens de calculator op de Willier website eigenlijk goed zou moeten passen (ze is 163 groot).

Het "grappige" is, is dat mijn Koga 650b velgen heeft, dus kleiner dan de 700c van mijn vrouw's Willier. Ik zat erover te denken om ze eens te wisselen en te kijken wat voor effect dat heeft voor zowel mij als voor haar.

[ Voor 78% gewijzigd door Malfoi op 11-08-2026 14:16 ]

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
GerbenBK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Bedoel je wielen of banden? PIrelli Cinturato bijvoorbeeld is een top band en toch prima te krijgen in 650b?
Ik heb ook al gezien dat 650b banden lastiger te krijgen zijn. Zat namelijk al te kijken naar vervangers van de 650-47 WTBs die ik nu heb voor wat smallere (40 tot max 45) maar vond vrij weinig (wat dan ook nog een bruine/beige wang heeft).

www.flickr.com/malvlex

• Requiem19
Op mn standaard rondje ging het gisteren opeens sneller dan normaal. Ik verdenk de aero- en kettingupgrade ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj1pqrP8tC2QgJzwlAphNQ8WxSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjnqpFLl5bXTfbBr3YTrdhFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcSAw-ivUt9jJwQPotO1xwK5bfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaM6G1yq13Y6izEfc0MOiJ2o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Requiem19 op 11-08-2026 14:15 ]

• Malfoi
Requiem19 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Toe overlap heb je al vrij snel bij kleinere maten. Vooral voor beginnende fietsers / gravelaars is dat irritant, maar los van op/af stappen en een 180 graden bochtje op een parkeerplaats heb je er tijdens een rit in principe minder last van. Beetje vertrouwen op doen en dan gaat dat wennen.

Denk dat het lastig wordt om een frame in die maat te vinden zonder toe-overlap. Je kunt ook gaan pielen met schoenplaatjes of kleinere banden, maar dat gaat meer impact hebben dan de toe overlap.
Dat heb ik haar ook verteld en ze gaf ook wel toe dat het bij het "gewone" rijden eigenlijk geen probleem is. Ze moet er gewoon aan wennen dat ze bij het opstappen/afstappen extra moet opletten.

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
klaaas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
Klikpedalen t.o.v. de flat pedals die nu op de fiets zitten kan ook veel schelen. Op flat pedals hebben veel mensen de neiging hun voet te ver naar voren te plaatsen. Zadel op de goede hoogte plaatsen kan daar iets bij helpen.
Haha, ze zit zonder kliks al te schelden. Aan kliks en de daaraan klevende "risico's" ga ik me niet wagen.

www.flickr.com/malvlex

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:01
GerbenBK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Nog wel te krijgen ja, maar de keuze is een stuk minder dan bij 700C. 2 types vs 11 en dan ook nog minder keuze in maten, compounds, en sidewalls. Schwalbe idem, 3 types 650B en 10 voor 700C.

Flickr - Strava

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:06
[...]

nou zal ik (nog) niet gaan adverteren hier dat 32" de toekomst is, maar het feit dat dit uberhaubt een optie is, zegt al wel wat over de bruikbare verhoudingen tussen wiel en frame maat. (en de voordelen van grotere wielen.. zie ook de 29" revolutie bij de MTB en ook hier de komst van 32).

Mijn punt is.. voor kleine racefietsen moet 28" prima kunnen, zolang de rest van de geo maar goed doordacht is en dat is mogelijk ingewikkelder dan x% van de zitbuis en y% van de reach, punt. Voor kleine gravel fietsen is 28" zelfs een voordeel, je rolt gewoon beter over oneffenheden heen.

(wat mij meer opvalt is de omhoogstekende shifters.. dat maakt het volgens mij niet comfortabeler..)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 11-08-2026 14:45 ]

Strava

• Requiem19
Ik zou juist denken dat je met grotere wielen juist beter over oneffenheden heen rolt?

Mbt de shifters, gebruiken mensen dat soms om een te lage stack inefficiënt te compenseren.
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste