Skills leren doe je natuurlijk niet voor die 100g, maar vooral voor je fietsmaten, zodat die niet hoeven te wachten na elke singletrackRequiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:02:
[...]
Een cursus volgen of een MTB kopen om 100g te besparen, talk about diminishing returns!
Overigens, welke 2.25 band weegt er 537g dan? Een Thunderburt 2.25 weegt 680g. Een 2.2 Dubnital weegt 609g. Een 2.4 Scorpion XC RH Lite edition weegt 637g
Verder denk ik dat iedereen zelf moet bedenken wat hij fijn vindt om wel of niet te rijden. Er is geen universele one size fits everyone solution. Er is wel veel interesse in de echt grotere banden op de gravel fiets. Zowel engineers van Canyon, Rose en Scope hebben uitgebreid met ons gesproken op Eurobike over het Gravel frame. De engineer van Scope racet ook vrij serieus (nationaal en internationaal) en wil heel graag een 2.4 passend gravel frame + 2.4 banden voor zijn tripjes naar de Alpen, zodat hij (ik parafraseer) keihard naar beneden kan bommen zonder zorgen.
Want het plaatje van @Flipmo is wel vrij treffend, het ziet er niet alleen uit als een Tractor (of trekker, ik weet nooit wat de goede spelling is), maar het rijdt ook zo over de grote stenen en hobbels.
En voor de duidelijkheid; ik denk absoluut niet dat iedereen over 3 jaar op 2.4's rijdt op een gravelfiets. Het lijkt te convergeren naar 50mm als allround gravel band, met de optie om vooral 2.2's te kunnen rijden (1 engineer verklapte off the record dat hij de Traka gereden had op een prototype 57mm clearance frame, en nee, het was niet Canyon), waarbij 2.4 clearance het nieuwe uiterste wordt.
Gravelbanden zijn eigenlijk altijd een compromis en waar de balans precies ligt zal per persoon verschillen. Maar voor >95% van de mensen zal dat geen 2.4” MTB band zijn. 50mm met de mogelijkheid om 2.25” te steken als je naar het buitenland gaat lijkt me idd meer een middenweg die voor het gros van de mensen ideaal is. En dan zal er ook nog wel de nodige ontwikkeling vanuit de MTB wereld zijn die doorsijpelt naar de gravelscene. Als je een 2.4 kunt maken die 640g weegt dan is een 2.2 die pak hem beet 570g weegt ook niet ondenkbaar.
Hij wil.
:strip_exif()/f/image/5MiQRH3ciGPyqdWRWMJT2Ji5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Obs8aIuDCqYXjrkZ2LcAZtx7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/K43yirDsZrhxGAci96WyZ5Pp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/u4AAjushS2Yzi3PsfZCoERnK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WAxs2ox2Jezk5DbgRbp2ngQm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AC5Akmj3aEzot7ncxT8xPM9x.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OTrQP0eu4vYYnQ7KCuhkmey2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4xm6Q89XrzSmRw7Lar031hvl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/o7Dxv4a9i9i20e9eOpjoASpc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/32vLB0nY5x4j1oa7iGMTsLyZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/82DnfsfzQ7LuPb4twExLGENX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzXNsdCbtp6tFzPRXjM94pH4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JXIVoBKRheiTsKKpaNcuPMa7.jpg?f=fotoalbum_large)