Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 98 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:31
Requiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Een cursus volgen of een MTB kopen om 100g te besparen, talk about diminishing returns! :)

Overigens, welke 2.25 band weegt er 537g dan? Een Thunderburt 2.25 weegt 680g. Een 2.2 Dubnital weegt 609g. Een 2.4 Scorpion XC RH Lite edition weegt 637g

Verder denk ik dat iedereen zelf moet bedenken wat hij fijn vindt om wel of niet te rijden. Er is geen universele one size fits everyone solution. Er is wel veel interesse in de echt grotere banden op de gravel fiets. Zowel engineers van Canyon, Rose en Scope hebben uitgebreid met ons gesproken op Eurobike over het Gravel frame. De engineer van Scope racet ook vrij serieus (nationaal en internationaal) en wil heel graag een 2.4 passend gravel frame + 2.4 banden voor zijn tripjes naar de Alpen, zodat hij (ik parafraseer) keihard naar beneden kan bommen zonder zorgen.

Want het plaatje van @Flipmo is wel vrij treffend, het ziet er niet alleen uit als een Tractor (of trekker, ik weet nooit wat de goede spelling is), maar het rijdt ook zo over de grote stenen en hobbels.

En voor de duidelijkheid; ik denk absoluut niet dat iedereen over 3 jaar op 2.4's rijdt op een gravelfiets. Het lijkt te convergeren naar 50mm als allround gravel band, met de optie om vooral 2.2's te kunnen rijden (1 engineer verklapte off the record dat hij de Traka gereden had op een prototype 57mm clearance frame, en nee, het was niet Canyon), waarbij 2.4 clearance het nieuwe uiterste wordt.
Skills leren doe je natuurlijk niet voor die 100g, maar vooral voor je fietsmaten, zodat die niet hoeven te wachten na elke singletrack >:)

Gravelbanden zijn eigenlijk altijd een compromis en waar de balans precies ligt zal per persoon verschillen. Maar voor >95% van de mensen zal dat geen 2.4” MTB band zijn. 50mm met de mogelijkheid om 2.25” te steken als je naar het buitenland gaat lijkt me idd meer een middenweg die voor het gros van de mensen ideaal is. En dan zal er ook nog wel de nodige ontwikkeling vanuit de MTB wereld zijn die doorsijpelt naar de gravelscene. Als je een 2.4 kunt maken die 640g weegt dan is een 2.2 die pak hem beet 570g weegt ook niet ondenkbaar.

Hij wil.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:01
klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:21:
[...]

Skills leren doe je natuurlijk niet voor die 100g, maar vooral voor je fietsmaten, zodat die niet hoeven te wachten na elke singletrack >:)
En dat je niet onderuit gaat over het eerste takje die je op je verkenning tegenkomt O-)

sorry, die moest ik even maken @Requiem19 :(:)

Flickr - Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kwam door de banden uiteraard :D :D

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Ik heb voor het eerst een korte fietsvakantie gehad. 4 dagen in Freiburg en omgeving gebivakkeerd. Een aantal keer het zwarte woud in gereden en mezelf uit elkaar getrokken op steile onverharde wegen om daarna te kunnen genieten van uitzicht over de hele wereld. Het is bijna onwerkelijk om over de ruggen van die bergen te rijden en zowel links als rechts van je de wereld te overzien.

Mijn Tideace heeft zich goed gehouden. Ook raggend over type 3 en 4 gravel. Weinig andere gravelfietsers gezien. Wel veel e-mtbers. Ik begrijp het wel… Maar het blijft valsspelen. In drie dagen 225kms gefietst en 3300hms en veel geleerd over klimmen en jezelf niet omzeep rijden gedurende de klim.

Gelukkig wel een hotelkamer met airco. Wel nodig met temperaturen tussen de 32-35gr om weer af te koelen na de inspanning.

Wat foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEPeVVQy0D83V8zhVmeOavNpYg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MiQRH3ciGPyqdWRWMJT2Ji5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt8NbYfQKSjYmmp4As0FtOtMcFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Obs8aIuDCqYXjrkZ2LcAZtx7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjWyeraAkj3nCwPQzBWHvFFEBJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K43yirDsZrhxGAci96WyZ5Pp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJxOI9o_x-DtP0WFh0G7pwWGkO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4AAjushS2Yzi3PsfZCoERnK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRVi4DdbEv27zh3oxKQxKorkTuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAxs2ox2Jezk5DbgRbp2ngQm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPzA31RNG518v2am_trhZSbtG_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC5Akmj3aEzot7ncxT8xPM9x.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjdcGBGqpbHxW-CW4p5gsvj9Yxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTrQP0eu4vYYnQ7KCuhkmey2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24myzJ6H-Qx6VuJHxOaA1xHjDyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xm6Q89XrzSmRw7Lar031hvl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKRVjT-WUEjbTlz8nxHyfRPfAkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7Dxv4a9i9i20e9eOpjoASpc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ga9qx4vUc6tIXHs5WnUHpQ7Zyw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32vLB0nY5x4j1oa7iGMTsLyZ.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:45
Hebben er wel eens mensen een RD-RX822-GS derailleur icm 46-30 geprobeerd? Dan zou je achter nat een 11-45 kunnen met alle voordelen van dien. Tot op heden red ik mij wel met de standaard groepset maar in steil terrein icm bepakking kon het wel eens lastig worden.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:04:
[...]

Techniek leren is gratis ;)

Maar zonder gekkigheid: met een 2.4 band op een gravelfiets zit je natuurlijk wel lang en breed in de diminishing returns zone. Ook als wat meer geoefende stuurman zie ik wel het voordeel van dikkere banden op de gravelfiets. Zeker als je er dan daadwerkelijk wat ruigere stukken mee pakt. Maar een 2.25 band heb je ook in 100g per band lichter en dat is echt meer dan voldoende op een gravelfiets. Als je breder dan dat nodig hebt dan kun je beter een clinic volgen of op de MTB stappen.

Ik snap best dat je aan het experimenteren bent en dat die 2.4 ook een gevalletje 'omdat het kan is', maar de trend op gravelgebied is momenteel heel erg bigger is better. En dat hebben we op de MTB al lang en breed gehad. De diverse plus formaat banden zijn daar een stille dood gestorven.
Het is natuurlijk allemaal maar net wat je rijd en waar je het voor doet. Of je met een andere band ook ergens over, door of beneden komt vs. op welke snelheid vs. met hoeveel plezier. Anders kunnen we natuurlijk wel stellen dat al het andere dan een hoge bie niet echt nodig is. :+

Denk dat voor veruit de meeste een 2,4 inderdaad niet veel toe gaat voegen. Als je echter redelijk wat flink ruige dingen (voor een gravelbike) wilt rijden en het meest geniet van door knallen in de technische stukken is dat wat anders. Vooral als het gecombineerd wordt met veel weg/licht offroad in je rondes. Ook maakt wat extra marge maakt het voor sommige mensen leuker & wil niet iedereen nog een andere fiets kopen. Daarnaast, zeker nu relevant: veel mul zand, dan is breder altijd een goed idee.

Qua gewicht en maatvoering. Specialized Air Trak is met 29x2,35 en sub 600 gram ook vrij licht. Sworks Fast Trak scheelt ook niet heel veel. Buiten het officiele en daadwerkelijke gewicht (wat ook veel tussen 2 de zelfde banden fluctueert) is de daadwerkelijke breedte natuurlijk een ding. Het ene of andere merk/model valt toch een stuk smaller op de zelfde velg.
bwernsen schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:09:
[...]
Mijn Tideace heeft zich goed gehouden. Ook raggend over type 3 en 4 gravel. Weinig andere gravelfietsers gezien. Wel veel e-mtbers. Ik begrijp het wel… Maar het blijft valsspelen. [...]
Heb überhaupt geen elektrische fiets maar echt, waarom toch altijd weer? Fietsen telt alleen als je elke Joule zelf geproduceerd hebt?

Verder leent de omgeving zich nog meer voor mountainbiken dan voor de gravelbike. Beide kan er uitstekend maar het zwaartepunt zit hem echt op de mountainbike. Verder zit er binnen het mountainbiken in zulke omgevingen vooral de focus op het afdalen dus kan je wel invullen waar de emtb's voor gebruikt worden.

Misschien wordt dat de echte schok: mensen die naar een plek gaan en zichzelf met fiets en al omhoog laten brengen met lift of shuttle, dat is pas valsspelen :D ! Heb gehoord dat verreweg de meeste mensen op ski & snowboard dat ook doen, cheaters! :+

Uiteindelijk dus volledig eens met @Requiem19 iedereen doe lekker wat je wilt maar laat lekker dat waarde oordeel of het wel of niet nodig is gaan. Heck zelfs de profesionele wielrenploegen komen maar heel moeizaam los van hun lachwekkende bijgeloof dat smalle banden bij een willekeurige wedstrijd sneller zijn. Go figure, die gasten meten zogenaamd van alles en zijn hyper gefocussed op marginal gains maar dachten 10 jaar terug nog dat je een enorme klap idioot was als je op 30mm bandjes reed. :D

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 15:30 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• klaaas
GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Het is natuurlijk allemaal maar net wat je rijd en waar je het voor doet. Of je met een andere band ook ergens over, door of beneden komt vs. op welke snelheid vs. met hoeveel plezier. Anders kunnen we natuurlijk wel stellen dat al het andere dan een hoge bie niet echt nodig is. :+

Denk dat voor veruit de meeste een 2,4 inderdaad niet veel toe gaat voegen. Als je echter redelijk wat flink ruige dingen (voor een gravelbike) wilt rijden en het meest geniet van door knallen in de technische stukken is dat wat anders. Vooral als het gecombineerd wordt met veel weg/licht offroad in je rondes. Ook maakt wat extra marge maakt het voor sommige mensen leuker & wil niet iedereen nog een andere fiets kopen. Daarnaast, zeker nu relevant: veel mul zand, dan is breder altijd een goed idee.

Qua gewicht en maatvoering. Specialized Air Trak is met 29x2,35 en sub 600 gram ook vrij licht. Sworks Fast Trak scheelt ook niet heel veel. Buiten het officiele en daadwerkelijke gewicht (wat ook veel tussen 2 de zelfde banden fluctueert) is de daadwerkelijke breedte natuurlijk een ding. Het ene of andere merk/model valt toch een stuk smaller op de zelfde velg.

[...]
Er is natuurlijk nog wel een onderscheid te maken tussen nodig hebben, voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig hebben en persoonlijke voorkeur. Je kunt denk ik in z’n algemeenheid prima stellen dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te kunnen  gravelen. Of de grens dan bij 40, 45 of 50mm ligt kun je over discussiëren, maar 2.4 heb je echt niet ‘nodig’. Natuurlijk kunnen je skills zo slecht zijn dat je zonder 2.4 banden niet normaal kunt gravelen. Dan zou je kunnen stellen dat die banden voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig zijn. En het kan ook nog zo zijn dat je persoonlijke voorkeuren qua routes of comfort zodanig zijn dat je de voorkeur geeft aan hele brede banden. Alle drie zijn legitiem, maar om nou alles terug te brengen tot persoonlijke voorkeur en niet te spreken over ‘nodig zijn’ in algemene zin gaat me wat ver.

Hij wil.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

klaaas schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Er is natuurlijk nog wel een onderscheid te maken tussen nodig hebben, voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig hebben en persoonlijke voorkeur. Je kunt denk ik in z’n algemeenheid prima stellen dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te kunnen  gravelen. Of de grens dan bij 40, 45 of 50mm ligt kun je over discussiëren, maar 2.4 heb je echt niet ‘nodig’. Natuurlijk kunnen je skills zo slecht zijn dat je zonder 2.4 banden niet normaal kunt gravelen. Dan zou je kunnen stellen dat die banden voor jouw persoonlijke omstandigheden nodig zijn. En het kan ook nog zo zijn dat je persoonlijke voorkeuren qua routes of comfort zodanig zijn dat je de voorkeur geeft aan hele brede banden. Alle drie zijn legitiem, maar om nou alles terug te brengen tot persoonlijke voorkeur en niet te spreken over ‘nodig zijn’ in algemene zin gaat me wat ver.
Die hoge bie niet maar met de stadsfiets kom ik alle MTB rondjes wel door in NL denk ik. Ik ga me er nog bij vermaken ook. Onder tussen zie ik mensen fietsen op een enduro fully die net aan een stoeprand af kunnen fietsen en rijd Gabriel Wibmer in een bikepark dingen op een Gravelbike die ik op een downhill fiets nog niet ga proberen/kan.

Punt is: het is nogal arbitrair om te roepen dat je het 'niet nodig hebt' en daarmee neem je anderen wel (impliciet) de maat. Dat maakt je, hartstikke valide punt (dat het voor veel gravenlaars in Nederland zeer waarschijnlijk weinig gaat toevoegen en alles bij elkaar waarschijnlijk niet de 'beste'/leukste keuze is voor hun gebruik), eerder zwakker dan sterker.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 16:53 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• bwernsen
  • Nu online
@GoldenSample niet zo serieus reageren hoor. T was een grapje!

• klaaas
GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:51:
[...]Punt is: het is nogal arbitrair om te roepen dat je het 'niet nodig hebt' en daarmee neem je anderen wel (impliciet) de maat.
Dat ik met de stelling, dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te gravelen, anderen de maat neem is een heel bijzondere interpretatie. Wie neem ik dan precies de maat en hoe?

Hij wil.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand eigenlijk nog suggesties voor een redelijk normale flare compacte handle bar voor niet te veel geld? liefst nog onder de 70mm. Mag gewoon Alu zijn.
klaaas schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:47:
[...]

Dat ik met de stelling, dat je in NL geen 2.4 banden nodig hebt om met veel plezier te gravelen, anderen de maat neem is een heel bijzondere interpretatie. Wie neem ik dan precies de maat en hoe?
Door te gaan beoordelen wat wel en niet 'voldoende' zou zijn en je anders maar een cursus moet gaan volgen komt je post nogal zo over.
bwernsen schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
@GoldenSample niet zo serieus reageren hoor. T was een grapje!
Het wordt alleen nogal vermoeiend, net als wielrenners die de neiging hebben (mode) politie agent te worden of emtb-ers die suggereren dat zonder ondersteuning omhoog trappen eigenlijk gewoon stom is als je het afdalen het mooiste vind.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 18:14 ]

• klaaas
GoldenSample schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:02:
Iemand eigenlijk nog suggesties voor een redelijk normale flare compacte handle bar voor niet te veel geld? liefst nog onder de 70mm. Mag gewoon Alu zijn.

[...]

Door te gaan beoordelen wat wel en niet 'voldoende' zou zijn en je anders maar een cursus moet gaan volgen komt je post nogal zo over.

[...]
O, dat. Dat was gericht aan @Requiem19 . Die moet ook gewoon nodig een clinic volgen 😂

(We kennen elkaar 😉)

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 13-07-2026 18:34 ]

Hij wil.

• bwernsen
  • Nu online
@GoldenSample je haalt er een hele hoop dingen bij die ik nooit gedacht heb. Of waarvan ik het bestaan niet eens af wist…

Ik neem niemand de maat. Heus.

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:08
Net mijn gravelbike opgehaald na grote beurt(ketting,cassette,voorblad,remblokjes,etc)
Het was weer een grote factuur :'( Fiets is wel weer in top-staat. :o

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:45
Vandaag hier in Noorwegen nog een mooi ritje gemaakt waar ik tegen de grens van mijzelf en de banden aanliep. Een klim met cat-3 / cat 4 gravel, stukken die >15% waren en Strada Bianca’s is wel over de grens. Bergop was het vooral zwaar en ploeteren, maar in de afdaling was het echt tricky. Een combinatie van losse gravel, wasborden, kuilen en haarspeldbochten maakte de afdaling een hachelijke onderneming. Gelukkig goed en veilig beneden gekomen, maar dit doe ik dus niet weer. De snelheid loopt zo snel op in de afdaling dat het eigenlijk niet veilig was met deze combinatie. De volgende keer toch maar een ander setje banden mee naar Noorwegen of een extra wielset.

Gelukkig daarna weer lange stukken met hele mooie fijne aangereden gravel, waar de fiets weer goed tot zijn recht kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZJzmGqO1IIkJtyfukWGREtZt_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82DnfsfzQ7LuPb4twExLGENX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2DxeQdOKXlwSpNsw2Adf-5j9dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzXNsdCbtp6tFzPRXjM94pH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkHf7pQZeXppT1q5-syIKQMbneM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXIVoBKRheiTsKKpaNcuPMa7.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Willem30 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:08:
Net mijn gravelbike opgehaald na grote beurt(ketting,cassette,voorblad,remblokjes,etc)
Het was weer een grote factuur :'( Fiets is wel weer in top-staat. :o
Investeren in wat eigen gereedschap kan gauw uit
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste