En tijd, als ik hier in de topics lees dat mensen weken nuet kunnen fietsen omdat lbs geen tijd heeft, dat zou voor mij echt een nogo zijn, dan ben ik toch blij dat ik de meeste dingen mezelf eigen heb gemaakt.klaaas schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:01:
[...]
Ik heb ook best wat specifiek gereedschap, maar telt dat zo hard op? Paar keer fiets wegbrengen kost klauwen met geld. Wel interessant om het eens op een rijtje te zetten. Een soort starterskit voor als je een fiets wilt opbouwen.
Ik zeg niet dat je niet zonder opleiding een fiets kan bouwen, maar het is wel een stuk complexer dan legobwernsen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Het is fijn dat je zelf tot de conclusie komt dat met wat geduld, goed nadenken en youtube en/of de handleiding volgen je een heel eind komt.![]()
En ook dat het zelf doen een hoop vrijheid geeft qua frame en afmontage.
Zijn we het tóch eens!
De drempel om te beginnen is behoorlijk hoog.
Maar als je daarover heen bent - en vooral het juiste gereedschap hebt - is het geen rocket science.
Voir de gemiddelde consument zal het toch wel iets te avontuurlijk blijven denk ik.
Maar als je daarover heen bent - en vooral het juiste gereedschap hebt - is het geen rocket science.
Voir de gemiddelde consument zal het toch wel iets te avontuurlijk blijven denk ik.
En je hoeft ook niet te beginnen met het opbouwen van een complete fiets. Gewoon beginnen met een klusje dat zich voordoet. Zelf ketting en cassette vervangen b.v. en dan een keer de boel afstellen. Keer je remmen bleeden en voor je het weet kun je een fiets opbouwen.Requiem19 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:18:
De drempel om te beginnen is behoorlijk hoog.
Hij wil.
Dat is ook een beetje de strategie hier.klaaas schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:32:
[...]
En je hoeft ook niet te beginnen met het opbouwen van een complete fiets. Gewoon beginnen met een klusje dat zich voordoet. Zelf ketting en cassette vervangen b.v. en dan een keer de boel afstellen. Keer je remmen bleeden en voor je het weet kun je een fiets opbouwen.
Ik fiets nu een ongeveer een jaar, en ik zit aan +6000km. De jaren ervoor zat ik 1-2x per jaar op de (stads) fiets.
Ik doe al een groot deel van mijn onderhoud zelf. Ik ben gestart met een instap alu gravelbike, en ik wil nu graag upgraden naar wat meer premium met het overschot budget van mijn mobiliteitsbudget op het werk.
Mijn alu gravelbike wordt dan de backup & woon-werk fiets, waar ik ook verder ga aan sleutelen. De nieuwe wordt dan mijn primaire fiets voor het gravelwerk.
Ik zie het nog wel zitten om binnen 1-2 jaar eens zelf aan een build te wagen, maar dat is nu nog wel net een brug te ver, en ik wil mijn tijd momenteel graag steken in (nog) meer fietsen (op gravel uiteraard)
@Predator het lijkt erop dat Fara binnenkort in NL te koop is. Toch nog maar even doorsparen? 😉
Hij wil.
Is dat bij bikesuperior ? Wel interessant natuurlijk, alleen is dat 4 uur rijden voor deze Belg, maar dat heb ik er nog wel voor overklaaas schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:49:
@Predator het lijkt erop dat Fara binnenkort in NL te koop is. Toch nog maar even doorsparen? 😉
Ik zag hem idd bij bikesuperior voorbijkomen. Ben ook wel benieuwd wat de winkelprijzen worden...Predator schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:04:
[...]
Is dat bij bikesuperior ? Wel interessant natuurlijk, alleen is dat 4 uur rijden voor deze Belg, maar dat heb ik er nog wel voor overAlleen blijft de prijs erg stevig
Hij wil.
Ik denk hetzelfde als de Direct 2 Consumer prijzen van Fara. Anders gaan óf mensen bij BS proefrijden en bij Fara kopen, óf verliest Fara D2C klanten aan BS (bijv Duitsers/Belgen).
Zo’n ‘omni-channel’ strategie werkt alleen met gelijke prijzen denk ik. Een Rival gravel frame dan op 6.900. Force 8.900 en Red 11.900.
Tikkeltje prijzig, maar past mooi binnen het assortiment van Bike Superior. Wel een mooie winkel om eens te bezoeken.
Zo’n ‘omni-channel’ strategie werkt alleen met gelijke prijzen denk ik. Een Rival gravel frame dan op 6.900. Force 8.900 en Red 11.900.
Tikkeltje prijzig, maar past mooi binnen het assortiment van Bike Superior. Wel een mooie winkel om eens te bezoeken.
Het2wielerhuis in Barneveld (midden Nederland) is dealer van Fara. Heeft er ook zeker al verkocht/uitgeleverd maar heeft er (nog?) geen staan geloof ik.
😀😀😀
Die kans bestaat natuuurlijk, maar dat geldt eigenlijk voor alle fietsen: online goedkoper dan in de winkel. Er is een bepaalde groep mensen die het gewoon fijn vinden om bij een fysieke winkel iets te kopen. Voor dit soort bedragen verwacht je eigenlijk ook wel een stukje service die een FM wel kan bieden en een online verkoper niet.Requiem19 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:26:
Ik denk hetzelfde als de Direct 2 Consumer prijzen van Fara. Anders gaan óf mensen bij BS proefrijden en bij Fara kopen, óf verliest Fara D2C klanten aan BS (bijv Duitsers/Belgen).
Hij wil.
Zo heb ik het amateur-fietsenmaken ook geleerd, veel video's kijken (bouwvideo's van bv. Trace Velo of het oude kanaal van RJ The Bike Guy) en knoeien aan oude fietsen, op Marktplaats kun je vrij makkelijk frames en onderdelen voor weinig geld vinden.klaaas schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:32:
[...]
En je hoeft ook niet te beginnen met het opbouwen van een complete fiets. Gewoon beginnen met een klusje dat zich voordoet. Zelf ketting en cassette vervangen b.v. en dan een keer de boel afstellen. Keer je remmen bleeden en voor je het weet kun je een fiets opbouwen.
Heb uiteindelijk 1 fiets compleet gestript, opnieuw geverfd en vanaf de grond opgebouwd met een andere groepset, als je het 2 of 3 keer gedaan hebt is het eigenlijk niet super moeilijk.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
@FFW hoe is je avontuur in Kenia verlopen? Ik zat net in het vliegtuig naast de winnares bij de dames; Nathalie Eklund. Die vond het een prachtige race maar zei wel dat het prolevel niet bijzonder hoog was
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Nou @Requiem19 results are in! Ga maar kopen die Dubnital!klaaas schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:26:
De Dubnital MTB viel een beetje tegen, maar ik zie wel aardig positieve praktijkervaringen van de 50mm voorbij komen. Even wachten op de BRR test
Hij wil.
Ik begrijp niet waarom ze 5 sterren krijgen. 4.5 sterren lijkt me beter. Is niet bijzonder snel ivm bijz een G One R Pro.klaaas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Nou @Requiem19 results are in! Ga maar kopen die Dubnital!
Wat vind jij er top aan?
(ik moet eerst nog wat andere banden testen, waaronder de 2.4 XC Scorpions hierboven en daarna de Touarage Race 50mm + Caracal Race 50mm.
Zij vinden hem top. Ik heb alleen een mening over banden die ik zelf gereden hebRequiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp niet waarom ze 5 sterren krijgen. 4.5 sterren lijkt me beter. Is niet bijzonder snel ivm bijz een G One R Pro.
Wat vind jij er top aan?
(ik moet eerst nog wat andere banden testen, waaronder de 2.4 XC Scorpions hierboven en daarna de Touarage Race 50mm + Caracal Race 50mm.
En je oorspronkelijke vraag ging over een voorband bij de Terra Competion. Dan is het nog steeds de beste optie binnen de Conti range denk ik. Het is niet supergweldig, maar ook niet wereldschokkend slecht. Wat je wint met de achterband geef je dan een beetje weg met de voorband
Hij wil.
Die G one R pro heeft misschien wel minder rolweerstand, maar als er modder ligt, dan gaat die dubnital wel pakken beter zijn. Je kiest zo'n band ook wel voor de slechte ondergrond lijkt me.Requiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp niet waarom ze 5 sterren krijgen. 4.5 sterren lijkt me beter. Is niet bijzonder snel ivm bijz een G One R Pro.
Wat vind jij er top aan?
Een swampero is ook stukken beter in de modder dan een thundero (ervaring hier, enorm verschil). Je hebt gewoon minder (maar wel grote) noppen nodig. Die G one R pro gaat ook snel vol modder hangen want die noppen liggen te dicht lijkt me.
Ik heb twee paar G-One R versleten over zo'n 10k .. weinig asfalt en ben het niet met je eens m.b.t. de performance in modder. Ik heb er menig cross duathlon op mtb parcours mee gereden en daar hielden ze erg goed stand. Ook in een erg nat en modderig Girona waren mijn ervaringen positief. Als je erg lage snelheden blijft rijden kan de modder wellicht iets gaan plakken/kleven. Maar zodra je op wat snelheid komt vliegt vrijwel alles er af.Predator schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:37:
[...]
Die G one R pro heeft misschien wel minder rolweerstand, maar als er modder ligt, dan gaat die dubnital wel pakken beter zijn. Je kiest zo'n band ook wel voor de slechte ondergrond lijkt me.
Een swampero is ook stukken beter in de modder dan een thundero (ervaring hier, enorm verschil). Je hebt gewoon minder (maar wel grote) noppen nodig. Die G one R pro gaat ook snel vol modder hangen want die noppen liggen te dicht lijkt me.
Dit jaar Traka 200 heb ik wederom gekozen voor een R alleen dan slechts achteren voor een RX Pro. Nu wel met de nieuwere compound die sneller zou moeten zijn. Dit in de praktijk eigenlijk nog niet gevoeld. De hogere snelheid die ik nu haal komt denk ik met name uit het vertrouwen van de 50mm RX Pro voor.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Misschien dat het verschil toch niet zo groot is, maar ik zeg ook niet dat de r pro slecht in de modder is, maar die extra mm in de noppen en het profiel moet toch wel iets doen. Punt is dat je ze niet 1 op 1 kan vergelijken vind ik.dreameater schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:06:
[...]
Ik heb twee paar G-One R versleten over zo'n 10k .. weinig asfalt en ben het niet met je eens m.b.t. de performance in modder. Ik heb er menig cross duathlon op mtb parcours mee gereden en daar hielden ze erg goed stand. Ook in een erg nat en modderig Girona waren mijn ervaringen positief. Als je erg lage snelheden blijft rijden kan de modder wellicht iets gaan plakken/kleven. Maar zodra je op wat snelheid komt vliegt vrijwel alles er af.
Dit jaar Traka 200 heb ik wederom gekozen voor een R alleen dan slechts achteren voor een RX Pro. Nu wel met de nieuwere compound die sneller zou moeten zijn. Dit in de praktijk eigenlijk nog niet gevoeld. De hogere snelheid die ik nu haal komt denk ik met name uit het vertrouwen van de 50mm RX Pro voor.
Er zijn al niet veel gravelbanden (<= 50mm) met een echt grof profiel. Ik vind deze band wel interessant, zeker voor de herfst/winter periode. Ik woon ook in een streek met kleigrond, en de modder is hier echt vettig.
Voor een band met dat grof open profiel is de rolweerstand gewoon erg goed.
Hoe je de Dunbital waardeert is ook een kwestie van perspectief. De voorloper ervan (Race King) was in 2.2” zo ongeveer de snelste MTB band en daardoor ook interessant voor gravel. Alleen past die in lang niet alle fietsen. Een even snelle band met soortgelijk profiel in 50mm zou voor veel gravelaars de holy grail zijn. De Dubnital in MTB maten is echter niet zo snel als de oude Race King en ook in 50mm blijkt ie dus in ieder geval niet extreem snel te zijn. Wellicht dat de verwachtingen te hoog waren, maar in die zin is het een beetje een tegenvaller.
Wil je echter gewoon een lekker rollende band met wat noppen dan is de Dubnital op zich een prima keuze. Zeker als je achter ook een Conti (met minder profiel) hebt liggen. Het is alleen niet de allersnelste in z’n soort. Keerzijde is wel dat ie een prima lekbestendigheid lijkt te hebben.
Wil je echter gewoon een lekker rollende band met wat noppen dan is de Dubnital op zich een prima keuze. Zeker als je achter ook een Conti (met minder profiel) hebt liggen. Het is alleen niet de allersnelste in z’n soort. Keerzijde is wel dat ie een prima lekbestendigheid lijkt te hebben.
Hij wil.
Het ging goed bedankt dat je het vraagt.dreameater schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:43:
@FFW hoe is je avontuur in Kenia verlopen? Ik zat net in het vliegtuig naast de winnares bij de dames; Nathalie Eklund. Die vond het een prachtige race maar zei wel dat het prolevel niet bijzonder hoog was
Na alle voorbereidingen kwam ik een dag voor vertrek er achter dat de 10-52 cassette op mijn nieuwe 28” wiel niet goed werkte met mijn sram eagle derailleur, de ketting ging tijdens het rijden zoeken en dan schakelt hij niet nauwkeurig genoeg. Ik heb via een plaatselijke fietswinkel nog snel een andere cassette kunnen kopen. Ook de geleende gopro8 gaf problemen, hij kon de geheugenkaart niet beschrijven en een van de twee batterijen was opgeblazen en onbruikbaar. Ik kocht daarom een nieuwe gopro met wat accessoires om tijdens het fietsen te kunnen filmen.
Tijdens het inpakken van de fietskoffer (een tweedehandsje van marktplaats) merkte ik dat het geheel niet goed paste, want de derailleur paste er niet in. Die moest ik losmaken, verder paste alles wel.
Na een vlucht van negen uur vond ik de koffer gelukkig terug bij de bijzondere bagage (want dat kan mis gaan, als ik er over nadenk : eigenlijk kan er heel veel mis gaan). Ik heb een taxi genomen naar het hotel en ben ingecheckt, om daar een douche te nemen en daarna heb ik de fiets in elkaar gezet om de theeplantages rond Nairobi te bekijken. I can sleep when I'm dead.
Mijn hele hebben en houwen uitgestort in de hotelkamer van het 2rivers hotel.Toen merkte ik al dat de derailleur niet goed paste ivm gebogen hanger. Na wat klooien lukt het wel om een nieuwe vast te maken. Tijdens de proefrit merkte ik dat de remmen aan liepen en dat de derailleur niet goed schakelde. Ik heb tijdens het rijden de derailleur afgesteld. Maar de voorrem bleef aanlopen. Met behulp van een YouTube dacht ik een oplossing te hebben gevonden maar bij het losmaken viel de zuiger eruit omdat ik niet oplette en in de hendel kneep
Nb. Je moet weten dat in Kenia de fietsen echt van speelgoedkwaliteit zijn. Het meeste is echt rommel en een winkel met hoge kwaliteit merkfietsen zoals wij dat kennen is dan ook zeldzaam.
ik heb met behulp van mijn taxichauffeur wat adressen gebeld en er bleken er twee open te zijn. Zuzu was de beste. Ik belandde alleen niet daar maar bij een superklein fietsenwinkeltje waarvan de eigenaar (in fietskleding!) net op zijn eigen racefiets stapte.
Kleine fietsenwinkel, de eigenaar wilde net aan een rit van 200km beginnen.Hij vertelde dat hij mijn rem kon bleeden maar dat hij niet de juiste dot5,1 had. Hij wist een winkel die dat verkocht en stapte in onze taxi om een flesje te kopen. Alle winkels hadden de verkeerde DOT dus ik begon me zorgen te maken tot ik ineens werd gebeld door Zuzu bikeshop. Ik was die dag welkom en ze hadden de juiste spullen voor mijn SRAM rem. Hoera, ik heb de andere fietsenmaker betaald voor zijn tijd en ben naar Zuzu gereden. Het opgegeven adres bleek echter van de Giant dealer te zijn. Geen probleem : die had ook de juiste spullen en begon gelijk aan de fiets. Ik ben gaan lunchen bij een Ethiopisch restaurant en na 20 minuten zag ik mijn fietsenmaker langsrijden op mijn 3t exploro
Bij de Giant dealer, geweldige service :)Ik ben op maandag naar de Masaal Mara gereden en na het in elkaar zetten van de fiets kon iedereen meedoen aan een testrit in de omgeving. Tijdens die korte rit vielen er al mensen van hun fiets. Ik pikte die gezellige avond wel wat maffe verhalen op, zo was er een Pool die vertelde dat hij thuis al een paar weken in een zuurstoftent sliep om aan de hoogte te kunnen wennen.
Nb. De MGR is een race van 4 dagen, je kunt kiezen uit het Zebra of Luipaard parcours. Zebra is dagelijks ongeveer 90km en Luipaard 130. Alleen Luipaard geldt voor de UCI competitie. Luipaard is de zebra route met een extra loop. Ik deed zebra omdat ik geen intentie had om competitief te rijden, en dagelijks 90km in de hitte mooi genoeg vind.
Op dinsdag begon de eerste ronde, vanuit mijn tentje reed ik naar de start en welja : ik sloeg over de kop en bezeerde mijn ringvinger. Niet gebroken, wel dik en pijnlijk..dus daar aan de start was ik al mijn zelfvertrouwen verloren omdat ik over zo een klein bultje was gevallen
De wachtrij voor de wasstraatHoewel het mogelijk was koos ik er voor om mijn fiets 's avonds niet te laten reinigen. Ik reed dus met de meest stoffige en doorleefde fiets rond. Ik vond dat meer passend bij de omgeving. Ik heb ook drie dagen in dezelfde kleding gereden, die even rood en stoffig werd.
Mijn fiets blendde mooi in met het landschap. Bijkomend voordeel van het stof was dat ik punctures makkelijk kon vinden, want die waren nat.
De finish op basecamp.De tweede dag ging een stuk beter omdat ik via Karoo connect de gpx'en kon importeren . Verder kon ik de rest goed kon bijhouden. de afstand was ook wat korter (81) al waren er wel veel meer hoogtemeters (1000) , Je moet de wegen zien als karrensporen waarop een dumptruck rotsen heeft geloosd. Het lijkt helemaal niet op wegen en als je je aandacht even verslapt dan raak je een steen of rijd je in een pothole. Om in de analogie van een karrenspoor te blijven, de ene track leidt naar veiligheid en de andere leidt naar een harde crash. Vaak zitten er in de weg geulen van een meter diep, met een berg zand die je in die geul leidt. Andere keren rijd je over bergen rotsblokken die zo belachelijk onstabiel zijn dat je beter tien meter naast dat pad rijdt.
Brug met geitenDag 3 waren er 1181 hoogtemeters en was pittig. Geen bijzonderheden. Wel mooie uitzichten..
Dag 4 was behoorlijk brutal. 90km en 1200hm's. Het begon met een klim van 510 meter over iets dat op een steile, drooggevallen rivier leek. Voor het eerst een vreemde gewaarwording ; naar een lichtere versnelling schakelen om er achter komen dat die er niet meer is. Klik klik klik . Ik ben na de splitsing zebra/luipaard (32km) fukin hard op mijn bek gegaan omdat mijn voorwiel bij een snelle afdaling werd gegrepen door zand in een pothole. Mijn rechterarm en been bloedden flink en mijn stuur was behoorlijk gemangeld, mijn remgrepen wezen naar binnen . In mijn verdwazing dacht ik dat er bloed uit mijn helm stroomde maar dat was gelukkig donkerbruin zand. Na een paar minuten kwam er een andere Nederlander aangereden die op mijn verzoek een paar foto's van me maakte en daarop vervolgde ik mijn weg weer. later op de dag bleken er meer mensen op hetzelfde stuk te zijn gevallen.
Bij het waterpunt. Fiets staat tegen de ambulance terwijl wonden worden verzorgd.
De rest van de rit was bijzonder mooi. Ik was wel erg blij dat de race er op zat, want mijn fiets schakelde niet goed meer en mijn magped gravel trappers waren kapot (tip aan fabrikant : maak graveltrappers niet van plastic) Na afloop van de rit was er een ceremonie van de winnaars , werd de fiets schoongespoten, en dat was dan mijn Migration Gravel race.
[ Voor 29% gewijzigd door FFW op 23-06-2026 21:17 ]
Wat een verhaal! Respect dat je dit hebt gedaan. Ik zou al helemaal geïrriteerd zijn door het begin en de reparaties. Wel mooi dat de locals je goed hebben geholpen, maar waarom nam die Nederlander foto’s van je?
daar vroeg ik zelf om, hoewel ik er niet op mijn best uitzag was het toch een mooi ( Hinault ) fotomomentje
[ Voor 5% gewijzigd door FFW op 23-06-2026 22:20 ]
Jee, wat een verhaal. Veel respect dat je dit hebt volbracht! Hoe bevielen de Aventuras?
:strip_exif()/f/image/rV0iGNT8XkdFYwIWzYY6bgFf.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed ! Ik heb maar twee kleine punctures gehad en de een werd opgelost door wat extra lucht en de tweede door een plug.
De 45mm aventura's hadden vittoria 42mm inserts en dat gaf mij wel zekerheid dat ik niet met een platte band zou komen te staan.
Ik denk dat 50mm wel de meest gekozen bandbreedte was tijdens de race.
MGR richt zich meer op amateurs dan pro's. Daarom duurt de race ook 4 dagen ipv 1 all or nothing.
Ik stond serieus versteld van de pro's die met 30kmu voorbij race'ten. Ongeveer zo snel als een lokale Masai motorfiets
Waar ik op de waterpunten een half uur genoot van de anekdotes van de andere deelnemers stopten de pro's daar alleen maar om hun bidon bij te vullen
Nb. De organisatoren vertelden ook dat het altijd gravelbikes zijn die de MGR winnen. Sommige kanshebbende deelnemers komen met mountainbikes met lage racesturen maar die winnen niet.
[ Voor 31% gewijzigd door FFW op 23-06-2026 22:36 ]
9950x3d+4090+64DDR
Ik was met een Wildspeurtocht mee vandaag, in de buurt van Emst. Liepen we door het bos, komt er een groep gravelrijders aan met best hoge snelheid, vet geïrriteerd dat er mensen op het pad liepen (is een gedeeld pad). Niet echt goeie reclame. Gelijk maar gezegd dat ik ook fiets, maar niet zo ongeduldig ben als deze mannen en daarom niet in groepen fiets. De gids gaf aan dat het schering en inslag is en men nauwelijks geduld heeft.
Hoe geniet je van het bos als je alleen maar wil jakkeren? Denk een beetje om elkaar.
Hoe geniet je van het bos als je alleen maar wil jakkeren? Denk een beetje om elkaar.
Wat een avontuur zeg! gaaf om te lezen, en vast nog mooier om zelf meegemaakt te hebben
Nice! Veel plezier ermee! Welke banden worden er tegenwoordig standaard geleverd?
Zelf heb ik namelijk het 2024 model gekocht en die werd toen afgeleverd op Schwalbe G-One R banden. De RS Pro (40 dan wel 45mm) rollen zoveel lekkerder..
Verder heel erg te spreken over de prijs/kwaliteitsverhouding bij de Cube.
Over banden gesproken.. ik vind het hele bandenspanning verhaal toch nog een beetje vaag. Als ik mijn banden(RS Pro, 45mm) op 1,5 bar zet. Heb ik niet echt het idee dat ze veel vervormen waardoor ik(+/-65 kg ex fiets) meer grip heb in de bochten. Zet ik ze op 0,65 bar dan heb ik dat wel maar dan heb ik ook het idee dat ik op de weg niet meer soepel door de bochten kan zonder bang te zijn dat de band van de velg loopt.
Ik ben dus eigenlijk vooral benieuwd naar de vereiste hoeveelheid vervorming van de band die op de weg en vlot asfalt nodig is om echt daar profijt van te hebben. Bandendruk is 1 maar wanneer is de vervorming genoeg of te weinig. Over het algemeen gaan filmpjes te vlot om daar echt goed het verschil in te zien.. Foto's zouden handig zijn icm de gebruikte druk/incl rijdersgewicht
Gevalletje proberen, proberen, proberen en zelf ontdekken. Er zijn uch bandenspanning calculators en tools. Mijn ervaring is dat indien je veel offroad rijdt deze allemaal aan de vrij hoge kant zijn. En dan ben ik nog niet eens de lichtste fietser (80kg) met relatief zwaar materiaal. Ik zit met 50/45mm banden vaak tussen de 1.8 en 2.1 rangela_fusion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:32:
[...]
Nice! Veel plezier ermee! Welke banden worden er tegenwoordig standaard geleverd?
Zelf heb ik namelijk het 2024 model gekocht en die werd toen afgeleverd op Schwalbe G-One R banden. De RS Pro (40 dan wel 45mm) rollen zoveel lekkerder..
Over banden gesproken.. ik vind het hele bandenspanning verhaal toch nog een beetje vaag. Als ik mijn banden(RS Pro, 45mm) op 1,5 bar zet. Heb ik niet echt het idee dat ze veel vervormen waardoor ik(+/-65 kg ex fiets) meer grip heb in de bochten. Zet ik ze op 0,65 bar dan heb ik dat wel maar dan heb ik ook het idee dat ik op de weg niet meer soepel door de bochten kan zonder bang te zijn dat de band van de velg loopt.
Gewoon lekker testen wat voor jou werkt op de paden waar je veel fietst.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Je wilt je banden laten vervormen voor grip op de weg? Dat lijkt me niet handig. (een beetje) Vervormen op onverharde paden is wel fijn, maar op asfalt gaat dat eerder tegen je werken.
Hij wil.
Schwalbe G-One R Pro, TLR, 45-622.la_fusion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:32:
[...]
Ik ben dus eigenlijk vooral benieuwd naar de vereiste hoeveelheid vervorming van de band die op de weg en vlot asfalt nodig is om echt daar profijt van te hebben. Bandendruk is 1 maar wanneer is de vervorming genoeg of te weinig. Over het algemeen gaan filmpjes te vlot om daar echt goed het verschil in te zien.. Foto's zouden handig zijn icm de gebruikte druk/incl rijdersgewicht
Bij (te?) weinig druk krijg je ook van die leuke bijgeluiden in scherpe bochten. Is dat de sealant in de velgrand die los laat?
Ik ga er vanuit dat dat de noppe op de randen zijn die ineens gek gaan doenguapper schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:16:
Bij (te?) weinig druk krijg je ook van die leuke bijgeluiden in scherpe bochten. Is dat de sealant in de velgrand die los laat?
Nee niet op de weg maar als ze op de weg niet vervormen, doen ze dat off road natuurlijk ook niet. Voor mijn gevoel zie je in filmpjes dat de banden nogal vervormen in bochten, zelf heb ik dat absoluut niet tenzij ik gigantisch de druk verlaag.klaaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:59:
Je wilt je banden laten vervormen voor grip op de weg? Dat lijkt me niet handig. (een beetje) Vervormen op onverharde paden is wel fijn, maar op asfalt gaat dat eerder tegen je werken.
Je moet ook door de bocht kijken en niet naar je banden hèla_fusion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Ik ga er vanuit dat dat de noppe op de randen zijn die ineens gek gaan doen![]()
[...]
Nee niet op de weg maar als ze op de weg niet vervormen, doen ze dat off road natuurlijk ook niet. Voor mijn gevoel zie je in filmpjes dat de banden nogal vervormen in bochten, zelf heb ik dat absoluut niet tenzij ik gigantisch de druk verlaag.
Ik denk dat je banden meer vervormen dan je denkt. Ga maar eens achter iemand fietsen en kijk hoever een band inzakt op een recht stuk. Dat doet ie in de bochten nog eens extra door de krachten die er op komen.
De vraag is ook of je heel veel vervorming wilt hebben op de gravelfiets. Op de MTB zoek ik qua bandenspanning altijd wel een beetje de limiet op,maar dat heb ik op de gravelfiets veel minder. Je gaat op een heel andere manier de bocht door en daarbij lijkt me grip door het verormen van de band niet een hele grote rol te spelen. De bandenspanning bepaal ik meer op basis van hoe soepel ik over oneffenheden rijdt. Als dat smooth gaat ben je ook snel. Nog lager is ms nog comfortabeler en vervormd ms nog meer in de bochten, maar dat gaat wel ten koste van je rolweerstand.
Hij wil.
Dat snap ik ook niet?klaaas schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:59:
@la_fusion Waarom wil je lage druk rijden op afsfalt ? Ik pomp mijn banden just wat harder als ik niet op gravel rijdt. Dan wil je wat lagere rolweerstand, en zo'n 40-45mm band, zelfs op wat meer druk rijdt prima op de weg...
Offroad is het natuurlijk een ander verhaal. Maar 0.65bar ?
[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 24-06-2026 16:33 ]
@FFW Bedankt voor het lekkere leesvoer. Wat een avontuur en wel veel pech gehad zeg!
Wat me er van is bijgebleven is dat ik best schrok; het klonk luid/hard, alsof er iets scheurde.la_fusion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Ik ga er vanuit dat dat de noppe op de randen zijn die ineens gek gaan doen
Ik weet hoe oldskool 26" noppenbanden klinken als ze wat gaan glijden in een bocht wanneer je aanzet, maar dit was anders.
Misschien even een cursus lezen volgen ;-) Ik wil ook zeker niet op de weg een lagere spanning dan op gravel. Het ging mij er vooral om, dat wil ik een vergelijkbare vervorming zien als bij filmpjes van wedstrijden dat ik dan extreem laag in de spanning moet gaan zitten.Predator schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:32:
[...]
Dat snap ik ook niet?
@la_fusion Waarom wil je lage druk rijden op afsfalt ? Ik pomp mijn banden just wat harder als ik niet op gravel rijdt. Dan wil je wat lagere rolweerstand, en zo'n 40-45mm band, zelfs op wat meer druk rijdt prima op de weg...
Offroad is het natuurlijk een ander verhaal. Maar 0.65bar ?op een 45mm band ? Dat is wel extreeeeeeem laag. Dan heb je hopelijk inserts of velgbeschermers ?
Daarnaast denk ik ook niet dat die 0,65 bar zo dramatisch laag was dat ik tegen de velgen aan kwam bij zaken zoals stoeprandjes dus dat zal wel meevallen. Bovendien was dat ook niet het plan maar meer iets wat ik bij terugkomst vaststelde.
wolterious schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:04:
@FFW Bedankt voor het lekkere leesvoer. Wat een avontuur en wel veel pech gehad zeg!
ik weet nu de reden waarom mijn 10-52 niet goed liep en ook niet af te stellen was : de schroefdraad was compleet dolgedraaid. Jammer van de cassette.
0.65 bar dat is wat de strandracers gebruiken, dat is gewoon extreem laag, toch op een 45mm band. Verder heb ik nog nooit naar bandvervorming gekeken. Ik zal wel iets missenla_fusion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:21:
[...]
Misschien even een cursus lezen volgen ;-) Ik wil ook zeker niet op de weg een lagere spanning dan op gravel. Het ging mij er vooral om, dat wil ik een vergelijkbare vervorming zien als bij filmpjes van wedstrijden dat ik dan extreem laag in de spanning moet gaan zitten.
Daarnaast denk ik ook niet dat die 0,65 bar zo dramatisch laag was dat ik tegen de velgen aan kwam bij zaken zoals stoeprandjes dus dat zal wel meevallen. Bovendien was dat ook niet het plan maar meer iets wat ik bij terugkomst vaststelde.
Het lijkt me dat als je goed neerwaarts duwt met je buitenvoet en je lichaam, dat dat evenveel of meer meespeelt in de bandvervorming dan je bandendruk. Dus misschien leun je alleen en geef je te weinig neerwaartse druk in je bocht.
Maar tenzij jij jezelf filmt onder dezelfde hoek als wat je wilt is er ook geen vergelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Predator op 24-06-2026 23:53 ]
Ben even inspiratieloos.. Wil morgen een lekker gravelritje van rond de 60 a 70km rijden op een plek waar ik niet vaak kom. Rijdt mijn thuis rondjes altijd in het gooi, dus iemand nog een goede tip voor mooie rond op Veluwe, kroondomein of bij Eindhoven in de buurt?
Erwin Sikkens heeft vast wel een mooie route voor je op zijn Komoot profielBobermo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:59:
Ben even inspiratieloos.. Wil morgen een lekker gravelritje van rond de 60 a 70km rijden op een plek waar ik niet vaak kom. Rijdt mijn thuis rondjes altijd in het gooi, dus iemand nog een goede tip voor mooie rond op Veluwe, kroondomein of bij Eindhoven in de buurt?
https://www.komoot.com/nl-NL/tour/3057963697?ref=itd&share_token=a2Kdh1bgiSVb6iqXnNZP74GJa7Gc7T34MeOw14Pki5PZ1BX94R&ref=its&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=4449029567581Bobermo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:59:
Alstublieft. Fijne route van 75km op de Kroondomeinen.
heb jij dan nog een leuke van +- 60 in het Gooi? Daar kom ik dan nooit. Maar zeker bij de collectie van Erwin Sikkens kijken. Veluwezoom/Loenermark is altijd mooiBobermo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:59:
Hi Ha Hopjesvla
Mijn vaste rondje van rond de 52 kmHopjesvla79 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:25:
[...]
heb jij dan nog een leuke van +- 60 in het Gooi? Daar kom ik dan nooit. Maar zeker bij de collectie van Erwin Sikkens kijken. Veluwezoom/Loenermark is altijd mooi
Dank, dit wordt hem morgen!bwernsen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:36:
[...]
https://www.komoot.com/nl-NL/tour/3057963697?ref=itd&share_token=a2Kdh1bgiSVb6iqXnNZP74GJa7Gc7T34MeOw14Pki5PZ1BX94R&ref=its&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=4449029567581
[ Voor 36% gewijzigd door Bobermo op 29-06-2026 21:42 ]
Ik woon ook in t Gooi en heb t daar aardig uitgespeeld. De suggestie van Bobermo is een mooie basis om vanuit te gaan. Je kan die route eventueel naar het noorden langs het Gooimeer uitbreiden maar ook naar het zuiden met stukken over de Utrechtse Heuvelrug. Stukken uit deze route toevoegen:Hopjesvla79 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:25:
[...]
heb jij dan nog een leuke van +- 60 in het Gooi? Daar kom ik dan nooit. Maar zeker bij de collectie van Erwin Sikkens kijken. Veluwezoom/Loenermark is altijd mooi
https://www.komoot.com/nl-NL/tour/2046055635?ref=itd&share_token=aSPTfmBlN0zgSkqgPm046a7O3VEqzLZqr53g38jAqsOQEiH66f&ref=its&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=4449029567581
[ Voor 6% gewijzigd door bwernsen op 29-06-2026 23:45 ]
0,65 is op het strand zo ongeveer wat je wilt inderdaad. Zelfs op de mountainbike met 2,6 breede bandjes zit ik boven het dubbele.Predator schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:50:
[...]
0.65 bar dat is wat de strandracers gebruiken, dat is gewoon extreem laag, toch op een 45mm band. Verder heb ik nog nooit naar bandvervorming gekeken. Ik zal wel iets missen![]()
Het lijkt me dat als je goed neerwaarts duwt met je buitenvoet en je lichaam, dat dat evenveel of meer meespeelt in de bandvervorming dan je bandendruk. Dus misschien leun je alleen en geef je te weinig neerwaartse druk in je bocht.
Maar tenzij jij jezelf filmt onder dezelfde hoek als wat je wilt is er ook geen vergelijk.
Vervorming gaan bekijken is zo ongeveer net zo nuttig als banden trappen bij een auto; als er wat op begint te vallen zit je veel te hoog of laag. Ook het 'op asfalt wil je geen/zo min mogelijk vervorming' is zn stuk (onwetende) Folklore; te harde banden (die dus nogsteeds vervormen maar te weinig) zijn langzamer omdat ze op en neer stuiteren over elke vergrootte zandkorrel. Zelfs de Pros op de weg zijn er achter dat bunker harde elastiekjes om je wielen misschien wel snel voelt maar het niet is.
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Bandenspanning blijft altijd een gespreksonderwerp en aan de eettafel is het soms al een wedstrijd wie op de laagste spanning rijdt. Ik ben geen fan van zachte banden. Op mijn racefiets is die 12 bar (25mm brede tubes)* en op mijn 45mm gravelbanden begin ik met 2.5 tot 3.5 bar en laat dan waar nodig wat lucht vrij tijdens het rijden. Meestal rijd ik de eerste en laatste km's op asfalt. Te zacht en het risico op snakebite neemt toe, op de mgr reed overigens iemand zijn carbon wiel kapot.
*ik rijd zelden nog op de racefiets, mijn gravelfiets rijdt comfortabeler , is veelzijdiger en heeft meer opslagcapaciteit. Mijn velgrem racefiets ondersteunt geen bredere banden anders had ik er 30mm op gezet.
*ik rijd zelden nog op de racefiets, mijn gravelfiets rijdt comfortabeler , is veelzijdiger en heeft meer opslagcapaciteit. Mijn velgrem racefiets ondersteunt geen bredere banden anders had ik er 30mm op gezet.
12 bar staat op de tube als max dus dat pomp ik er in (harder dan diamant!). Het komt van de oude wijsheid dat een harde band steentjes opzij drukt ipv er in. Al 2000km geen lekken.
[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 30-06-2026 08:51 ]
Dat het de max is betekent niet dat het wordt aanbevolen. Op je 45mm band zal ook een hogere max staan. Ik snap wel dat je gravelfiets comfortabeler rijdt.FFW schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:49:
12 bar staat op de tube als max dus dat pomp ik er in (harder dan diamant!). Het komt van de oude wijsheid dat een harde band steentjes opzij drukt ipv er in. Al 2000km geen lekken.
@FFW je kan evengoed argumenteren dat een iets zachter opgepompte band toelaat dat de rubber zich iets vervormt rond het scherpe steentje ipv dat het door de band snijdt.
Jouw wijsheid over steentjes opzij drukken is voor mij eentje uit de tijd dat ze dachten dat smalle bandjes sneller/beter was. Volgens mij rijd je beter met een zo laag mogelijke druk (=net genoeg om snakebites te voorkomen) om zo je comfort op de (race)fiets te verhogen. Hoe harder de banden opgeblazen zijn, hoe meer de trillingen van het oneffen wegdek worden doorgegeven, hoe meer je dit zelf moet opvangen met je eigen spieren. En al de energie die je daarin moet steken kan je niet gebruiken om op je trappers te duwen. Dus lagere druk == sneller, toch zeker op langere ritten waar de vermoeidheid begint te spelen.
Jouw wijsheid over steentjes opzij drukken is voor mij eentje uit de tijd dat ze dachten dat smalle bandjes sneller/beter was. Volgens mij rijd je beter met een zo laag mogelijke druk (=net genoeg om snakebites te voorkomen) om zo je comfort op de (race)fiets te verhogen. Hoe harder de banden opgeblazen zijn, hoe meer de trillingen van het oneffen wegdek worden doorgegeven, hoe meer je dit zelf moet opvangen met je eigen spieren. En al de energie die je daarin moet steken kan je niet gebruiken om op je trappers te duwen. Dus lagere druk == sneller, toch zeker op langere ritten waar de vermoeidheid begint te spelen.
Het is een typische mindfuck trap. Harder voelt veel sneller voor je brein.
Het is niet anders dan met 40km/h in een kart te rijden zonder vering en daarna 150 km/h in een Mercedes met super goede vering. De kart zal een stuk sneller voeler.
Qua lek.... ik rijd mijn gravel banden (52-55mm) vaak rond de 1.0 - 1.1 bar en heb nog nóóit lek gehad (afkloppen) (65-70kg). Op de weg rijd ik 28mm vaak rond de 4 bar tubeless. 1x lek gehad in Limburg met een Enve Ses Raceday die sowieso iets te tricky zijn qua lekbestendigheid (210g voor een 28mm band is echt te weinig).
Natuurlijk hoeft niet iedereen zo zacht te rijden. Maar wat iedereen wel ECHT even zou moeten doen (gravel en weg) is gewoon af en toe een beetje experimenteren en daarbij ook wel echt de extremen op te zoeken qua hard/zacht.
Het is niet anders dan met 40km/h in een kart te rijden zonder vering en daarna 150 km/h in een Mercedes met super goede vering. De kart zal een stuk sneller voeler.
Qua lek.... ik rijd mijn gravel banden (52-55mm) vaak rond de 1.0 - 1.1 bar en heb nog nóóit lek gehad (afkloppen) (65-70kg). Op de weg rijd ik 28mm vaak rond de 4 bar tubeless. 1x lek gehad in Limburg met een Enve Ses Raceday die sowieso iets te tricky zijn qua lekbestendigheid (210g voor een 28mm band is echt te weinig).
Natuurlijk hoeft niet iedereen zo zacht te rijden. Maar wat iedereen wel ECHT even zou moeten doen (gravel en weg) is gewoon af en toe een beetje experimenteren en daarbij ook wel echt de extremen op te zoeken qua hard/zacht.
Ik weet niet of je autobanden een keer goed hebt bekeken maar daar doe je toch ook geen 3.5 bar in?FFW schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:49:
Met een zachte band heb je dan wel weer meer risico op een stootlek (als je binnenbanden hebt) of dat de band los schiet van de velg (bij tubeless).CyberThijs schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:23:
@FFW je kan evengoed argumenteren dat een iets zachter opgepompte band toelaat dat de rubber zich iets vervormt rond het scherpe steentje ipv dat het door de band snijdt.
Mijn Vredestein Avontura's (38mm TL) reed ik altijd op een kleine 4 bar, en op de wang stond een aanbeveling van tussen de 3 en 5.
4 bar?Stoney3K schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:40:
[...]
Met een zachte band heb je dan wel weer meer risico op een stootlek (als je binnenbanden hebt) of dat de band los schiet van de velg (bij tubeless).
Mijn Vredestein Avontura's (38mm TL) reed ik altijd op een kleine 4 bar, en op de wang stond een aanbeveling van tussen de 3 en 5.
Man wat zal dat stuiteren op een bospad. 4 bar is echt te veel vind ik, zelfs voor een 38. Op m'n racefiets rij ik met 32mm met nog minder druk(tubeless)...
Ik heb achter 45 en voor 50mm Schwalbe bandjes op de gravel en rij op 1,8 en 1,5 bar, tubeless uiteraard.
hehehe ik rijd met 2.9/3.1 op 30mm bandjes en 2.4/2.6 op 35mm bandjes (tubeless)
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Het is grappig hoe persoonlijk een wenselijke bandenspanning is. Ik heb een heel andere bouw dan Requiem (90kg). Maar dat lijkt niet de doorslaggevende factor.Requiem19 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:54:
Het is een typische mindfuck trap. Harder voelt veel sneller voor je brein.
op mijn 50mm gravelbanden heb ik een voorkeur voor 2,0bar. Bij een lagere spanning vind ik het te zwaar voelen en heb ik het gevoel dat bij grof stuurwerk de wang vd band instort en daarmee de fiets onbetrouwbaar gedrag vertoont.
Tegelijkertijd heb ik voor mijn 32mm wegbandjes een voorkeur voor 3 bar aan lucht.
Is niet alleen persoonlijke voorkeur, maar ook afhankelijk van je banden en velgen. Een soepele band kun je vaak zonder in te leveren aan comfort wel met wat meer druk rijden. En een bredere velg ondersteunt de zijwangen beter waardoor je met lagere druk minder snel last hebt van teveel beweging in de band in een bocht.bwernsen schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Het is grappig hoe persoonlijk een wenselijke bandenspanning is. Ik heb een heel andere bouw dan Requiem (90kg). Maar dat lijkt niet de doorslaggevende factor.
op mijn 50mm gravelbanden heb ik een voorkeur voor 2,0bar. Bij een lagere spanning vind ik het te zwaar voelen en heb ik het gevoel dat bij grof stuurwerk de wang vd band instort en daarmee de fiets onbetrouwbaar gedrag vertoont.
Tegelijkertijd heb ik voor mijn 32mm wegbandjes een voorkeur voor 3 bar aan lucht.
Verder moet iedereen gewoon lekker rijden wat ie lekker vindt rijden. Maar doe het dan omdat je dat lekker vindt. Harder is sneller is onzin en harder is minder lek is ook maar beperkt waar.
Hij wil.
Wanneer zijn jouw clinics met dat parcours waar je meerdere runs kunt doen met steeds een andere bandendruk?klaaas schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:05:
[...]
Is niet alleen persoonlijke voorkeur, maar ook afhankelijk van je banden en velgen. Een soepele band kun je vaak zonder in te leveren aan comfort wel met wat meer druk rijden. En een bredere velg ondersteunt de zijwangen beter waardoor je met lagere druk minder snel last hebt van teveel beweging in de band in een bocht.
Verder moet iedereen gewoon lekker rijden wat ie lekker vindt rijden. Maar doe het dan omdat je dat lekker vindt. Harder is sneller is onzin en harder is minder lek is ook maar beperkt waar.
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
3.0 bar in de ipace achterbanden. 3.3 bar of 48 psi wordt geadviseerdGWBoes schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:35:
[...]
Ik weet niet of je autobanden een keer goed hebt bekeken maar daar doe je toch ook geen 3.5 bar in?
[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 30-06-2026 16:04 ]
Clinic band oppompen lijkt me hier niet nodig. Dat gaat al te goed.ElGreco schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Wanneer zijn jouw clinics met dat parcours waar je meerdere runs kunt doen met steeds een andere bandendruk?
Hij wil.
Nogmaals dank voor deze route, prachtige rit gemaakt vandaag met variërende ondergronden, heel vet!bwernsen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:36:
[...]
https://www.komoot.com/nl-NL/tour/3057963697?ref=itd&share_token=a2Kdh1bgiSVb6iqXnNZP74GJa7Gc7T34MeOw14Pki5PZ1BX94R&ref=its&t_s=referral&t_cid=route_share&t_ref_username=4449029567581
P.S. met 40mm banden gereden op 2.4 bar ongeveer
Bospaden rijden er eigenlijk prima mee, ook met die hoge bandenspanning. Slecht onderhouden klinkerpaden in de stad daarentegenmartijn k. schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:17:
[...]
4 bar?
Man wat zal dat stuiteren op een bospad. 4 bar is echt te veel vind ik, zelfs voor een 38. Op m'n racefiets rij ik met 32mm met nog minder druk(tubeless)...
Ik heb achter 45 en voor 50mm Schwalbe bandjes op de gravel en rij op 1,8 en 1,5 bar, tubeless uiteraard.
Vandaag groot deel van De Green Divide gedaan. Zelf begonnen vanaf Ede-Wageningen (station) en daar de route opgepikt. Overige 4 bikkels begonnen vanmorgen rond 5.30 in Naarden (waarvan 2 nog uit Utrecht kwamen zelfs met de fiets...). Uiteindelijk zelf 203km en een mooi dagje van net geen 9 uur fietstijd. Best wat Mul zand maar dat went ook weer. Paar druppels regen maar niks hinderlijks. Enige ellendige was lege bidons en niks open in Elspeet. Zelfs de buitenkraantjes aan restaurants zijn afgesloten. Uiteindelijk aangebeld en aan water geholpen.
Route lag er alles bij elkaar prima bij. Vooral Deelerwoud en Kroondomein blijven echt genieten. Laatste stuk Zwolse Bos kan me toch matig bekoren.
Qua eten: 3x cola, 10 jellies (25 gram Decathlon), 2x Maurten 320 ( over de datum en lost niet lekker op dus benieuwd hoeveel ik effectief aan kh heb binnengekregen). Oh en 300 gram gomballen. Geschatte suikerinname dus een krappe 700 gram in 9 uur. En op 175km een dikke pannenkoek met kaas en spek tegen de honger.
Prima dagje. * Stufferdt typt dit vanuit de trein met een bus Pringles
Route lag er alles bij elkaar prima bij. Vooral Deelerwoud en Kroondomein blijven echt genieten. Laatste stuk Zwolse Bos kan me toch matig bekoren.
Qua eten: 3x cola, 10 jellies (25 gram Decathlon), 2x Maurten 320 ( over de datum en lost niet lekker op dus benieuwd hoeveel ik effectief aan kh heb binnengekregen). Oh en 300 gram gomballen. Geschatte suikerinname dus een krappe 700 gram in 9 uur. En op 175km een dikke pannenkoek met kaas en spek tegen de honger.
😀😀😀
Mooi! Ik ga vlg week. De hele route, in 2 dagen. Met overnachting net onder Apeldoorn. Zin in!Stufferdt schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:52:
Vandaag groot deel van De Green Divide gedaan. Zelf begonnen vanaf Ede-Wageningen (station) en daar de route opgepikt. Overige 4 bikkels begonnen vanmorgen rond 5.30 in Naarden (waarvan 2 nog uit Utrecht kwamen zelfs met de fiets...). Uiteindelijk zelf 203km en een mooi dagje van net geen 9 uur fietstijd. Best wat Mul zand maar dat went ook weer. Paar druppels regen maar niks hinderlijks. Enige ellendige was lege bidons en niks open in Elspeet. Zelfs de buitenkraantjes aan restaurants zijn afgesloten. Uiteindelijk aangebeld en aan water geholpen.
Nice!B-Force schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:56:
[...]
Mooi! Ik ga vlg week. De hele route, in 2 dagen. Met overnachting net onder Apeldoorn. Zin in!
Ondanks dat ik 80% ken (woon in Barneveld en pak onbewust veel dezelfde stukken toch) toch weer enorm genoten. het is echt prachtig allemaal. En grappig, zondag na 17:00 kom je vrijwel niemand meer tegen. Buiten een verdwaalde vader met moederfiets en zitje + kind MIDDEN in het Kroondomein. Ik vond het al een rotpad dus benieuwd hoe dat kindje het ervaren heeft
Tips: wees je op zondag dus bewust dat je na Apeldoorn je water tijdig moet vullen. Drinkwaterpunten helder hebben is handig. Wij zaten dus allemaal zonder water. En zondag Ruhetag is heilig op de Veluwe (Biblebelt). Verder vooral genieten en niet vergeten om je heen te kijken
Oh en mogelijk een wolf gespot vlakbij Epe. Of het was een zwijn. Of een hallucinatie. We'll never know...
😀😀😀
Staat in de bijbel he. Gij zult op zondag geen water tappen.
Helemaal akkoord! Waar is dat? Want ik ga in augustus en zoek nog wat inspiratie. Het enige nadeel is dat een rondrit soms lastig te vinden is, veel doodlopende wegen.Duclaasie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:36:
Wat kun je hier in Noorwegen waanzinnig mooi gravelbiken zeg!!
[Afbeelding]
Deze heb ik twee jaar geleden gedaan, beide prachtige route:
- https://www.strava.com/activities/11960885193
- https://www.strava.com/activities/12017918071
Dit was in de omgeving van Rjukan.
Qua rondjes kan ik het alleen maar beamen, dat valt in Noorwegen niet mee. Doordat het zo dunbevolkt is en er veel bergen zijn kom je gauw aan 100+ km en veel hoogtemeters.
Qua rondjes kan ik het alleen maar beamen, dat valt in Noorwegen niet mee. Doordat het zo dunbevolkt is en er veel bergen zijn kom je gauw aan 100+ km en veel hoogtemeters.
Aero is life
.
Moeilijk om dit frame te vergelijken met mijn andere Chinese frame omdat er (nog) bredere banden op liggen. 2.4 vs 2.2/2.1. Ik ben begonnen met dezelfde druk als op mn 2.2/2.1’s. In theorie zou dat harder moeten voelen bij een grotere breedte, maar het voelde een stukje comfortabeler. Vooral grotere hobbels worden beter geabsorbeerd.
2e grote verschil is dat deze fiets een stuk tragere stuurt. Andere fiets stuurt scherper, en iets nerveuzer. Deze wil meer rechtdoor gaan. Voor single tracks minder geschikt, maar geeft wel veel stabiliteit. Kan makkelijker aero rijden met onderarmen plat op het stuurtje zonder bang te zijn dat ik er vanaf vlieg.
Verder… is 2.4 / 61-63mm te breed? Het is niet nodig, zeker niet in NL. Maar als ik ong 29 gemiddeld doe op duur tempo met banden op 1.0 en 1.1 bar denk ik ook niet dat ik veel zou winnen met 50mm banden. Het rijdt in ieder geval als een zwevend tapijtje ^^.
Nu gaat ie mee op vakantie naar de Veluwe en kan ik er echt even op raggen. En dan in Sept The River wedstrijdje in Wallonië 🤓
:strip_exif()/f/image/yAHR4R9relQjidjlbShjlTXN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iRFA94mdsp3ZH9Igy5TsUuS2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOq3AjtKzwm7XXGzTGSj82hL.jpg?f=fotoalbum_large)
Moeilijk om dit frame te vergelijken met mijn andere Chinese frame omdat er (nog) bredere banden op liggen. 2.4 vs 2.2/2.1. Ik ben begonnen met dezelfde druk als op mn 2.2/2.1’s. In theorie zou dat harder moeten voelen bij een grotere breedte, maar het voelde een stukje comfortabeler. Vooral grotere hobbels worden beter geabsorbeerd.
2e grote verschil is dat deze fiets een stuk tragere stuurt. Andere fiets stuurt scherper, en iets nerveuzer. Deze wil meer rechtdoor gaan. Voor single tracks minder geschikt, maar geeft wel veel stabiliteit. Kan makkelijker aero rijden met onderarmen plat op het stuurtje zonder bang te zijn dat ik er vanaf vlieg.
Verder… is 2.4 / 61-63mm te breed? Het is niet nodig, zeker niet in NL. Maar als ik ong 29 gemiddeld doe op duur tempo met banden op 1.0 en 1.1 bar denk ik ook niet dat ik veel zou winnen met 50mm banden. Het rijdt in ieder geval als een zwevend tapijtje ^^.
Nu gaat ie mee op vakantie naar de Veluwe en kan ik er echt even op raggen. En dan in Sept The River wedstrijdje in Wallonië 🤓
:strip_exif()/f/image/yAHR4R9relQjidjlbShjlTXN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iRFA94mdsp3ZH9Igy5TsUuS2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yOq3AjtKzwm7XXGzTGSj82hL.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke fiets is dit dan? Vergeleken met je TideAce Noah denk ik? Ziet er wel strak uit! Maar 2.4'' is wel een beetje veel van het goede toch?Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:59:
Aero is life.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Teveel van het goede... strikt genomen wel. Want het is niet nodig om lekker te kunnen gravelen. Dat kan ook prima met een 40-45-50mm gravel band.
Maar de vraag is: wat is het nádeel van zo'n 2.4' band? En hoe weegt dat op tegen het voordeel (comfort)?
De 2.4 XC RH Race is een nieuwe compound en heeft min of meer dezelfde rolweerstand als een Thunderburt: https://www.bicyclerollin...relli-scorpion-xc-rh-lite
Dit rólt - op de drum van BRR - sneller dan veel G One RS banden. Voor iedere 2mm bandenbreedte is je aero penalty ongeveer 1 watt op 40-45km/h. Dus je geeft wel een paar watts op als je harder gaat.
Maar het rijdt wel echt alsof je in een Franse soepel geveerde auto stapt. Per saldo heb ik meer plezier als het allemaal een beetje comfortabel rijdt, wetende dat het niet super traag is en je over alle stenen en hobbels heerlijk heen zweeft.
Maar de vraag is: wat is het nádeel van zo'n 2.4' band? En hoe weegt dat op tegen het voordeel (comfort)?
De 2.4 XC RH Race is een nieuwe compound en heeft min of meer dezelfde rolweerstand als een Thunderburt: https://www.bicyclerollin...relli-scorpion-xc-rh-lite
Dit rólt - op de drum van BRR - sneller dan veel G One RS banden. Voor iedere 2mm bandenbreedte is je aero penalty ongeveer 1 watt op 40-45km/h. Dus je geeft wel een paar watts op als je harder gaat.
Maar het rijdt wel echt alsof je in een Franse soepel geveerde auto stapt. Per saldo heb ik meer plezier als het allemaal een beetje comfortabel rijdt, wetende dat het niet super traag is en je over alle stenen en hobbels heerlijk heen zweeft.
Past niet in het fietsenrek.Requiem19 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:04:
Hij wil.
Gewicht?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
@Requiem19 Off-topic, want het gaat tenslotte over fietsen..Nice build btw ! Die sokken, is dat compressie of aero..
Aero en illegaal!cosmos81 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:44:
@Requiem19 Off-topic, want het gaat tenslotte over fietsen..Nice build btw ! Die sokken, is dat compressie of aero..
In antwoord op je vraag wat de nadelen zijn, is het dus een teveel aan gewicht :-)
Draaiend gewicht zelfs. Tenen overlap kan ook een ding zijn, afhankelijk van de geometrie. De beperkte keuze aan banden kan ook een reden zijn om nog even af te wachten hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Mijn 2 centen: geweldig op lange rechte grindwegen/paden, maar voor het boswielrennen in deze streek ben ik nog niet echt overtuigd. Ik lees dus graag met ervaringen/meningen!
(Ik ben net van 26" naar 700c gegaan en dat valt niet tegen.
)
Mijn 2 centen: geweldig op lange rechte grindwegen/paden, maar voor het boswielrennen in deze streek ben ik nog niet echt overtuigd. Ik lees dus graag met ervaringen/meningen!
(Ik ben net van 26" naar 700c gegaan en dat valt niet tegen.
[ Voor 16% gewijzigd door guapper op 08-07-2026 23:09 ]
Interessante discussie. Aan de ene kant is gewicht een dingetje en aan de andere kant mountainbikers rijden natuurlijk massaal op deze banden rond. Je hoort hen niet klagen… en gewoon op single tracks knallen.
Het kan niet beide tegelijk waar zijn..
Ik denk dat dit komt omdat de gemiddelde gravelaar als startpunt wegwielrennen heeft. Daar is meer gewicht in bijna elke situatie een nadeel.bwernsen schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 02:27:
Interessante discussie. Aan de ene kant is gewicht een dingetje en aan de andere kant mountainbikers rijden natuurlijk massaal op deze banden rond. Je hoort hen niet klagen… en gewoon op single tracks knallen.
Bij gravelbanden wordt er nu ook vanuit gegaan dat het automatisch een nadeel is als ze meer wegen. Grappig, want is dat zo? Zeker, van richting veranderen (op snelheid) gaat iets minder makkelijk door de hogerende roterende massa. Maar tegelijkertijd geeft dat juist meer stabiliteit. In snelle afdalingen of mul zand kan dat fijn zijn.
Daarnaast, deze zijn 730g. Een 50mm band is vaak rond de 600-650g. Een tripje naar de wc zorgt voor minder darm rotatie 😉.
Tenslotte is de witte gravelfiets 7.9kg met deze banden. Ik denk dat er redelijk wat mensen zijn met een zwaardere wegfiets 🤓.
Ten slotte 2, deze specifiek komen ook in een ‘lite’ editie. Die op de weegschaal van BRR op 637gram uitkomen.
Toch zit er in dat gewicht wel een tegenstrijdigheid. 'We' moeten een carbon gravelfiets met aero carbon wielen en voor de laatste paar grammen winst liefst ook nog carbon spaken. Maar dan gooien we er wel banden op die en minder aero en 100g per stuk zwaarder zijn...
Hij wil.
Dit vind ik altijd zo'n stom punt. Als ik met mijn lichte banden ook voor het fietsen naar de wc ga ben ik nog 200-300gr lichter en die win ik allemaal in die irritante draaiende massa.Requiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:31:
[...]
de 600-650g. Een tripje naar de wc zorgt voor minder darm rotatie 😉.
Verlagen van de roterende massa (banden+velgen) is op de mtb wel de upgrade waar je het meeste van merkt. Vooral op bochtige singletracks wordt het stuurgevoel veel beter en door de vele snelheidswisselingen is lager gewicht natuurlijk beter.
Op een gravelbike met veel constantere snelheden en rechte stukken is dat minder een issue.
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af waar je rijdt. Ga je in de Pyreneeën gravelen dan is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen.GWBoes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:58:
[...]
Op een gravelbike met veel constantere snelheden en rechte stukken is dat minder een issue.
Omdat het een afweging is van voor- en nadelen.klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:36:
Toch zit er in dat gewicht wel een tegenstrijdigheid. 'We' moeten een carbon gravelfiets met aero carbon wielen en voor de laatste paar grammen winst liefst ook nog carbon spaken. Maar dan gooien we er wel banden op die en minder aero en 100g per stuk zwaarder zijn...
Ik vind comfort en stabiliteit belangrijk, omdat ik niet oer se een goede stuurder ben. Als je techniek beter is en je gewend bent aan smallere banden is dat ws een betere keuze.
In het stukje dat je niet quote zeg ik precies hetzelfde mbt stuurgrdrag. De vergelijking qua gewicht met een wc bezoekje gaat om de orde van grote te laten inzien.GWBoes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:58:
[...]
Dit vind ik altijd zo'n stom punt. Als ik met mijn lichte banden ook voor het fietsen naar de wc ga ben ik nog 200-300gr lichter en die win ik allemaal in die irritante draaiende massa.
Verlagen van de roterende massa (banden+velgen) is op de mtb wel de upgrade waar je het meeste van merkt. Vooral op bochtige singletracks wordt het stuurgevoel veel beter en door de vele snelheidswisselingen is lager gewicht natuurlijk beter.
Het is incrementeel meer, maar geen verdubbeling van gewicht oid wat soms geimpliceerd wordt.
Ja, wat denk je dat het effectief scheelt om 200g te besparen qua minder watts trappen?GerbenBK schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:14:
[...]
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af waar je rijdt. Ga je in de Pyreneeën gravelen dan is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen.
We kunnen het zo uitrekenen ;-). Ik denk dat je op een dag van 2000hm onder de 1 watt uitkomt.
Als je die 2000m in 1 uurtje weg kan trappen inderdaad 1 wattRequiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:26:
[...]
Ja, wat denk je dat het effectief scheelt om 200g te besparen qua minder watts trappen?
We kunnen het zo uitrekenen ;-). Ik denk dat je op een dag van 2000hm onder de 1 watt uitkomt.
code:
Zal voor een sterveling dus meer in de richting van <0.5W liggen
1
2
| m*g*h=0.2*9.81*2000 =3924J W=J/s=3924/3600=1.09W |
Techniek leren is gratisRequiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:21:
[...]
Omdat het een afweging is van voor- en nadelen.
Ik vind comfort en stabiliteit belangrijk, omdat ik niet oer se een goede stuurder ben. Als je techniek beter is en je gewend bent aan smallere banden is dat ws een betere keuze.
Maar zonder gekkigheid: met een 2.4 band op een gravelfiets zit je natuurlijk wel lang en breed in de diminishing returns zone. Ook als wat meer geoefende stuurman zie ik wel het voordeel van dikkere banden op de gravelfiets. Zeker als je er dan daadwerkelijk wat ruigere stukken mee pakt. Maar een 2.25 band heb je ook in 100g per band lichter en dat is echt meer dan voldoende op een gravelfiets. Als je breder dan dat nodig hebt dan kun je beter een clinic volgen of op de MTB stappen.
Ik snap best dat je aan het experimenteren bent en dat die 2.4 ook een gevalletje 'omdat het kan is', maar de trend op gravelgebied is momenteel heel erg bigger is better. En dat hebben we op de MTB al lang en breed gehad. De diverse plus formaat banden zijn daar een stille dood gestorven.
Hij wil.
Ik vind het geen porum, van die dikke banden op een gravelbike.
Krijg er een beetje een "dubbellucht" gevoel bij
Voor de mensen uit de randstad heb ik even een afbeelding aan toegevoegd
Voor de mensen uit de randstad heb ik even een afbeelding aan toegevoegd
Oeh.. dat zou misschien nog niet zo'n gek idee zijn op de wat ruigere ondergronden.Flipmo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:05:
Ik vind het geen porum, van die dikke banden op een gravelbike.
Voor de mensen uit de randstad heb ik even een afbeelding aan toegevoegd![]()
[Afbeelding]
Wie weet pakt een fabrikant het op een dubbele velg te maken voor 2x50mm banden achter.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Who cares hoeveel watt je bespaart. Het gaat erom hoeveel sneller je boven bent!!Requiem19 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:26:
[...]
Ik denk dat je op een dag van 2000hm onder de 1 watt uitkomt.
Daarom is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen. Uiteraard met de nuance dat het ten koste kan gaan van andere factoren, wat voor iedereen een persoonlijk afweging is
Persoonlijk fiets ik in ieder geval liever met een lichte fiets (en lichaam) in de bergen dan met een zware. Dat wil overigens niet zeggen dat ik per se altijd mijn lichtste fiets mee neem op vakantie. Meestal is het toch de zwaardere gravel fiets omdat ik dan gewoon lekker overal kan rijden zonder na te denken.
Een cursus volgen of een MTB kopen om 100g te besparen, talk about diminishing returns!klaaas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:04:
[...]
Techniek leren is gratis![]()
Maar zonder gekkigheid: met een 2.4 band op een gravelfiets zit je natuurlijk wel lang en breed in de diminishing returns zone. Ook als wat meer geoefende stuurman zie ik wel het voordeel van dikkere banden op de gravelfiets. Zeker als je er dan daadwerkelijk wat ruigere stukken mee pakt. Maar een 2.25 band heb je ook in 100g per band lichter en dat is echt meer dan voldoende op een gravelfiets. Als je breder dan dat nodig hebt dan kun je beter een clinic volgen of op de MTB stappen.
Ik snap best dat je aan het experimenteren bent en dat die 2.4 ook een gevalletje 'omdat het kan is', maar de trend op gravelgebied is momenteel heel erg bigger is better. En dat hebben we op de MTB al lang en breed gehad. De diverse plus formaat banden zijn daar een stille dood gestorven.
Overigens, welke 2.25 band weegt er 537g dan? Een Thunderburt 2.25 weegt 680g. Een 2.2 Dubnital weegt 609g. Een 2.4 Scorpion XC RH Lite edition weegt 637g
Verder denk ik dat iedereen zelf moet bedenken wat hij fijn vindt om wel of niet te rijden. Er is geen universele one size fits everyone solution. Er is wel veel interesse in de echt grotere banden op de gravel fiets. Zowel engineers van Canyon, Rose en Scope hebben uitgebreid met ons gesproken op Eurobike over het Gravel frame. De engineer van Scope racet ook vrij serieus (nationaal en internationaal) en wil heel graag een 2.4 passend gravel frame + 2.4 banden voor zijn tripjes naar de Alpen, zodat hij (ik parafraseer) keihard naar beneden kan bommen zonder zorgen.
Want het plaatje van @Flipmo is wel vrij treffend, het ziet er niet alleen uit als een Tractor (of trekker, ik weet nooit wat de goede spelling is), maar het rijdt ook zo over de grote stenen en hobbels.
En voor de duidelijkheid; ik denk absoluut niet dat iedereen over 3 jaar op 2.4's rijdt op een gravelfiets. Het lijkt te convergeren naar 50mm als allround gravel band, met de optie om vooral 2.2's te kunnen rijden (1 engineer verklapte off the record dat hij de Traka gereden had op een prototype 57mm clearance frame, en nee, het was niet Canyon), waarbij 2.4 clearance het nieuwe uiterste wordt.
True, 10 seconden sneller op 5 uur fietsen is essentieelGerbenBK schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:01:
[...]
Who cares hoeveel watt je bespaart. Het gaat erom hoeveel sneller je boven bent!!Ook dat kun je zo berekenen.
Daarom is elke gewichtsbesparing mooi meegenomen. Uiteraard met de nuance dat het ten koste kan gaan van andere factoren, wat voor iedereen een persoonlijk afweging is.
Persoonlijk fiets ik in ieder geval liever met een lichte fiets (en lichaam) in de bergen dan met een zware. Dat wil overigens niet zeggen dat ik per se altijd mijn lichtste fiets mee neem op vakantie. Meestal is het toch de zwaardere gravel fiets omdat ik dan gewoon lekker overal kan rijden zonder na te denken.
Lekker hoor, eindelijk weer een beetje (banden) controverse in het gravel topic, leeft het tenminste hier weer een beteje
:strip_exif()/f/image/ShxIsKUh4M8pSxkrDl6jxP9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TjBZHPkXk9qDSs3vvmck3ceO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rc7HPiiG2nhEC5SWUrYVQKgi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AOAG8eNiA3erEuL2S0xiHBTN.jpg?f=fotoalbum_large)