En tijd, als ik hier in de topics lees dat mensen weken nuet kunnen fietsen omdat lbs geen tijd heeft, dat zou voor mij echt een nogo zijn, dan ben ik toch blij dat ik de meeste dingen mezelf eigen heb gemaakt.klaaas schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:01:
[...]
Ik heb ook best wat specifiek gereedschap, maar telt dat zo hard op? Paar keer fiets wegbrengen kost klauwen met geld. Wel interessant om het eens op een rijtje te zetten. Een soort starterskit voor als je een fiets wilt opbouwen.
Ik zeg niet dat je niet zonder opleiding een fiets kan bouwen, maar het is wel een stuk complexer dan legobwernsen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Het is fijn dat je zelf tot de conclusie komt dat met wat geduld, goed nadenken en youtube en/of de handleiding volgen je een heel eind komt.![]()
En ook dat het zelf doen een hoop vrijheid geeft qua frame en afmontage.
Zijn we het tóch eens!
De drempel om te beginnen is behoorlijk hoog.
Maar als je daarover heen bent - en vooral het juiste gereedschap hebt - is het geen rocket science.
Voir de gemiddelde consument zal het toch wel iets te avontuurlijk blijven denk ik.
Maar als je daarover heen bent - en vooral het juiste gereedschap hebt - is het geen rocket science.
Voir de gemiddelde consument zal het toch wel iets te avontuurlijk blijven denk ik.
En je hoeft ook niet te beginnen met het opbouwen van een complete fiets. Gewoon beginnen met een klusje dat zich voordoet. Zelf ketting en cassette vervangen b.v. en dan een keer de boel afstellen. Keer je remmen bleeden en voor je het weet kun je een fiets opbouwen.Requiem19 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:18:
De drempel om te beginnen is behoorlijk hoog.
Maar als je daarover heen bent - en vooral het juiste gereedschap hebt - is het geen rocket science.
Voir de gemiddelde consument zal het toch wel iets te avontuurlijk blijven denk ik.
Hij wil.
Dat is ook een beetje de strategie hier.klaaas schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:32:
[...]
En je hoeft ook niet te beginnen met het opbouwen van een complete fiets. Gewoon beginnen met een klusje dat zich voordoet. Zelf ketting en cassette vervangen b.v. en dan een keer de boel afstellen. Keer je remmen bleeden en voor je het weet kun je een fiets opbouwen.
Ik fiets nu een ongeveer een jaar, en ik zit aan +6000km. De jaren ervoor zat ik 1-2x per jaar op de (stads) fiets.
Ik doe al een groot deel van mijn onderhoud zelf. Ik ben gestart met een instap alu gravelbike, en ik wil nu graag upgraden naar wat meer premium met het overschot budget van mijn mobiliteitsbudget op het werk.
Mijn alu gravelbike wordt dan de backup & woon-werk fiets, waar ik ook verder ga aan sleutelen. De nieuwe wordt dan mijn primaire fiets voor het gravelwerk.
Ik zie het nog wel zitten om binnen 1-2 jaar eens zelf aan een build te wagen, maar dat is nu nog wel net een brug te ver, en ik wil mijn tijd momenteel graag steken in (nog) meer fietsen (op gravel uiteraard)
@Predator het lijkt erop dat Fara binnenkort in NL te koop is. Toch nog maar even doorsparen? 😉
Hij wil.
Is dat bij bikesuperior ? Wel interessant natuurlijk, alleen is dat 4 uur rijden voor deze Belg, maar dat heb ik er nog wel voor overklaaas schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:49:
@Predator het lijkt erop dat Fara binnenkort in NL te koop is. Toch nog maar even doorsparen? 😉
Ik zag hem idd bij bikesuperior voorbijkomen. Ben ook wel benieuwd wat de winkelprijzen worden...Predator schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:04:
[...]
Is dat bij bikesuperior ? Wel interessant natuurlijk, alleen is dat 4 uur rijden voor deze Belg, maar dat heb ik er nog wel voor overAlleen blijft de prijs erg stevig
Hij wil.
Ik denk hetzelfde als de Direct 2 Consumer prijzen van Fara. Anders gaan óf mensen bij BS proefrijden en bij Fara kopen, óf verliest Fara D2C klanten aan BS (bijv Duitsers/Belgen).
Zo’n ‘omni-channel’ strategie werkt alleen met gelijke prijzen denk ik. Een Rival gravel frame dan op 6.900. Force 8.900 en Red 11.900.
Tikkeltje prijzig, maar past mooi binnen het assortiment van Bike Superior. Wel een mooie winkel om eens te bezoeken.
Zo’n ‘omni-channel’ strategie werkt alleen met gelijke prijzen denk ik. Een Rival gravel frame dan op 6.900. Force 8.900 en Red 11.900.
Tikkeltje prijzig, maar past mooi binnen het assortiment van Bike Superior. Wel een mooie winkel om eens te bezoeken.
Het2wielerhuis in Barneveld (midden Nederland) is dealer van Fara. Heeft er ook zeker al verkocht/uitgeleverd maar heeft er (nog?) geen staan geloof ik.
😀😀😀
Die kans bestaat natuuurlijk, maar dat geldt eigenlijk voor alle fietsen: online goedkoper dan in de winkel. Er is een bepaalde groep mensen die het gewoon fijn vinden om bij een fysieke winkel iets te kopen. Voor dit soort bedragen verwacht je eigenlijk ook wel een stukje service die een FM wel kan bieden en een online verkoper niet.Requiem19 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:26:
Ik denk hetzelfde als de Direct 2 Consumer prijzen van Fara. Anders gaan óf mensen bij BS proefrijden en bij Fara kopen, óf verliest Fara D2C klanten aan BS (bijv Duitsers/Belgen).
Hij wil.
Zo heb ik het amateur-fietsenmaken ook geleerd, veel video's kijken (bouwvideo's van bv. Trace Velo of het oude kanaal van RJ The Bike Guy) en knoeien aan oude fietsen, op Marktplaats kun je vrij makkelijk frames en onderdelen voor weinig geld vinden.klaaas schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:32:
[...]
En je hoeft ook niet te beginnen met het opbouwen van een complete fiets. Gewoon beginnen met een klusje dat zich voordoet. Zelf ketting en cassette vervangen b.v. en dan een keer de boel afstellen. Keer je remmen bleeden en voor je het weet kun je een fiets opbouwen.
Heb uiteindelijk 1 fiets compleet gestript, opnieuw geverfd en vanaf de grond opgebouwd met een andere groepset, als je het 2 of 3 keer gedaan hebt is het eigenlijk niet super moeilijk.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
@FFW hoe is je avontuur in Kenia verlopen? Ik zat net in het vliegtuig naast de winnares bij de dames; Nathalie Eklund. Die vond het een prachtige race maar zei wel dat het prolevel niet bijzonder hoog was
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Nou @Requiem19 results are in! Ga maar kopen die Dubnital!klaaas schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:26:
De Dubnital MTB viel een beetje tegen, maar ik zie wel aardig positieve praktijkervaringen van de 50mm voorbij komen. Even wachten op de BRR test
Hij wil.
Ik begrijp niet waarom ze 5 sterren krijgen. 4.5 sterren lijkt me beter. Is niet bijzonder snel ivm bijz een G One R Pro.klaaas schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Nou @Requiem19 results are in! Ga maar kopen die Dubnital!
Wat vind jij er top aan?
(ik moet eerst nog wat andere banden testen, waaronder de 2.4 XC Scorpions hierboven en daarna de Touarage Race 50mm + Caracal Race 50mm.
Zij vinden hem top. Ik heb alleen een mening over banden die ik zelf gereden hebRequiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp niet waarom ze 5 sterren krijgen. 4.5 sterren lijkt me beter. Is niet bijzonder snel ivm bijz een G One R Pro.
Wat vind jij er top aan?
(ik moet eerst nog wat andere banden testen, waaronder de 2.4 XC Scorpions hierboven en daarna de Touarage Race 50mm + Caracal Race 50mm.
En je oorspronkelijke vraag ging over een voorband bij de Terra Competion. Dan is het nog steeds de beste optie binnen de Conti range denk ik. Het is niet supergweldig, maar ook niet wereldschokkend slecht. Wat je wint met de achterband geef je dan een beetje weg met de voorband
Hij wil.
Die G one R pro heeft misschien wel minder rolweerstand, maar als er modder ligt, dan gaat die dubnital wel pakken beter zijn. Je kiest zo'n band ook wel voor de slechte ondergrond lijkt me.Requiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:58:
[...]
Ik begrijp niet waarom ze 5 sterren krijgen. 4.5 sterren lijkt me beter. Is niet bijzonder snel ivm bijz een G One R Pro.
Wat vind jij er top aan?
(ik moet eerst nog wat andere banden testen, waaronder de 2.4 XC Scorpions hierboven en daarna de Touarage Race 50mm + Caracal Race 50mm.
Een swampero is ook stukken beter in de modder dan een thundero (ervaring hier, enorm verschil). Je hebt gewoon minder (maar wel grote) noppen nodig. Die G one R pro gaat ook snel vol modder hangen want die noppen liggen te dicht lijkt me.
Ik heb twee paar G-One R versleten over zo'n 10k .. weinig asfalt en ben het niet met je eens m.b.t. de performance in modder. Ik heb er menig cross duathlon op mtb parcours mee gereden en daar hielden ze erg goed stand. Ook in een erg nat en modderig Girona waren mijn ervaringen positief. Als je erg lage snelheden blijft rijden kan de modder wellicht iets gaan plakken/kleven. Maar zodra je op wat snelheid komt vliegt vrijwel alles er af.Predator schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:37:
[...]
Die G one R pro heeft misschien wel minder rolweerstand, maar als er modder ligt, dan gaat die dubnital wel pakken beter zijn. Je kiest zo'n band ook wel voor de slechte ondergrond lijkt me.
Een swampero is ook stukken beter in de modder dan een thundero (ervaring hier, enorm verschil). Je hebt gewoon minder (maar wel grote) noppen nodig. Die G one R pro gaat ook snel vol modder hangen want die noppen liggen te dicht lijkt me.
Dit jaar Traka 200 heb ik wederom gekozen voor een R alleen dan slechts achteren voor een RX Pro. Nu wel met de nieuwere compound die sneller zou moeten zijn. Dit in de praktijk eigenlijk nog niet gevoeld. De hogere snelheid die ik nu haal komt denk ik met name uit het vertrouwen van de 50mm RX Pro voor.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Misschien dat het verschil toch niet zo groot is, maar ik zeg ook niet dat de r pro slecht in de modder is, maar die extra mm in de noppen en het profiel moet toch wel iets doen. Punt is dat je ze niet 1 op 1 kan vergelijken vind ik.dreameater schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:06:
[...]
Ik heb twee paar G-One R versleten over zo'n 10k .. weinig asfalt en ben het niet met je eens m.b.t. de performance in modder. Ik heb er menig cross duathlon op mtb parcours mee gereden en daar hielden ze erg goed stand. Ook in een erg nat en modderig Girona waren mijn ervaringen positief. Als je erg lage snelheden blijft rijden kan de modder wellicht iets gaan plakken/kleven. Maar zodra je op wat snelheid komt vliegt vrijwel alles er af.
Dit jaar Traka 200 heb ik wederom gekozen voor een R alleen dan slechts achteren voor een RX Pro. Nu wel met de nieuwere compound die sneller zou moeten zijn. Dit in de praktijk eigenlijk nog niet gevoeld. De hogere snelheid die ik nu haal komt denk ik met name uit het vertrouwen van de 50mm RX Pro voor.
Er zijn al niet veel gravelbanden (<= 50mm) met een echt grof profiel. Ik vind deze band wel interessant, zeker voor de herfst/winter periode. Ik woon ook in een streek met kleigrond, en de modder is hier echt vettig.
Voor een band met dat grof open profiel is de rolweerstand gewoon erg goed.
Hoe je de Dunbital waardeert is ook een kwestie van perspectief. De voorloper ervan (Race King) was in 2.2” zo ongeveer de snelste MTB band en daardoor ook interessant voor gravel. Alleen past die in lang niet alle fietsen. Een even snelle band met soortgelijk profiel in 50mm zou voor veel gravelaars de holy grail zijn. De Dubnital in MTB maten is echter niet zo snel als de oude Race King en ook in 50mm blijkt ie dus in ieder geval niet extreem snel te zijn. Wellicht dat de verwachtingen te hoog waren, maar in die zin is het een beetje een tegenvaller.
Wil je echter gewoon een lekker rollende band met wat noppen dan is de Dubnital op zich een prima keuze. Zeker als je achter ook een Conti (met minder profiel) hebt liggen. Het is alleen niet de allersnelste in z’n soort. Keerzijde is wel dat ie een prima lekbestendigheid lijkt te hebben.
Wil je echter gewoon een lekker rollende band met wat noppen dan is de Dubnital op zich een prima keuze. Zeker als je achter ook een Conti (met minder profiel) hebt liggen. Het is alleen niet de allersnelste in z’n soort. Keerzijde is wel dat ie een prima lekbestendigheid lijkt te hebben.
Hij wil.
:strip_exif()/f/image/ShxIsKUh4M8pSxkrDl6jxP9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TjBZHPkXk9qDSs3vvmck3ceO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rc7HPiiG2nhEC5SWUrYVQKgi.jpg?f=fotoalbum_large)