Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 20:40
Ik reed vorige week lek. Sealant heeft het netjes afgedicht. De band was echter echt wel aan vervanging toe.

Ik heb nog nooit tijdens een rit echt hoeven te reparerenb. Dus thuis.......PRIEM erin gedrukt om een groter gat te maken en eens kijken of het repareren werkt.

Ik heb al jaren een plug repair kit van tante Ali bij mij. Daar zitten van die plakkerige rubberen strips bij.
@Duclaasie wellicht voor jou ook een oplossing.

Deze erin geduwd met bijbehorende tooltje. Zo waar..... hij was direct goed dicht! Enige nadeel van deze test is dat ik niet meer met deze band ben gaan rijden.

Voorbeeld van zo een kitje:

https://nl.aliexpress.com...91911%7C_p_origin_prod%3A

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:36
Ik heb er voor nu een prop in gedrukt ( Peaty’s in die van mijn vriendin en Mucoff in mijn eigen) en Lezyne Pro Plugs besteld. Houdt het niet dan gaat die Pro Plug er alsnog in. Wel voor de zekerheid een stukje prop door het lusje gehaald en het geheel naar buiten getrokken. Het lijkt mij dan ook sterk dat dit zomaar loskomt, maar dat gaan we meemaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfmXxf4zIuPsnu1nibaUiOrMaW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFUoa9ymTzWAIEHilVGMFLMS.jpg?f=fotoalbum_large

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

mijn auto is geleverd met een luchtpomp met een latex vloeistof om thuis te komen na een lek...maar dat verwoest de band en dan kost het 150 euro om de band te vervangen.

in plaats daarvan rijd ik met een set propjes en een plugger (10,- startset, daarna 0,02 euro per prop) ik steek een prop in de band en vul hem met de pomp in de auto. zo kan ik duizenden km's rijden na een lekkage.

hetzelfde systeem heb ik voor mijn fiets. een set propjes en een plugger. na een lek steek ik een propje in de band en dan rijd ik er duizenden km's mee. Het is een beproefd systeem en hoort weinig te kosten.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:47
martijn k. schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:00:
[...]


Ik heb het eens gedaan met een ouderwetse binnenband plakker. (had er ook stukje glas in zitten)

Schuren
Lijm erop
Plakker erop

En vervolgens paar honderd km met die band gefietst zonder problemen.
Idem, gewoon goedkoop bandenplaksetje en even plakker erop lijmen aan de binnenkant.
Zelfs als latex het wel heeft gedicht fix ik het zo even (mits ik door heb gehad dat ik lek had...)
100% betrouwbaarheidsscore tot nu hiermee, en idd zonde om hierom een verse band weg te gooien.

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Met al dat bandenplakken gepraat hier hebben jullie blijkbaar mijn rit zondag gejinxed 8)7

Ik was dit weekend op vakantie in Lommel, en wilde zondag de plugplug Groote Heide route doen (114K). Solo, want vrouwlief zat met kind nog in het vakantiehuis. Dus ook geen call of shame beschikbaar.

Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook.... :9 :9 :9 Helemaal top. Tot na 60K ... een knalletje en heel veel pssssftttt. Mijn sealant er allemaal uitgespoten. Serieus gat in de achterband. Nu ja, geen probleem. Ik heb zo'n dynaplug tool. Plugje erin en voor en op pompen. Deed niks. Gat was te groot. Nog een 2de plug erbij. Weer op pompen. Dat ging beter maar bij het losdraaien van mijn handpompje ... ventielkern los. 2x gebeurd. Ik had ook mijn electrische pomp niet bij 8)7

Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken. ;( :'( Maar wel weer aan de auto geraakt :P

Ik heb em thuis eraf gehaald en goed gekeken. Het blijkt geen gat te zijn, maar echt een scheur. Langs de binnenkant is mijn karkas minstens een 1cm doorgesneden. Dat lijkt me wel veel voor te plakken ? Nee ?Die band heeft me ook al 10 euro aan dynaplugs gekost, nog eens 15 euro plakset tubeless en ik zit al aan de helft van een nieuwe... en de band heeft al iets van een 2000K denk ik.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Welke band was het?

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Tufo thundero 44mm in HD versie.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Oh joh, die zouden wel vrij sterk moeten zijn.

Dat is wel echt pech dan. Zag je ook wat je geraakt had? Moet wel iets flink scherps zijn geweest.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Overigens; in het nooit-stoppende-avontuur-van-banden heb ik dit weekend de nieuwe Hutchinson Touareg Race in 50mm besteld (voorkant) en de Caracal Race 50mm (achterkant).

Dat wordt de zomerband voor gravelritjes rondom Oss (m'n werk), Veluwe (tripjes) en Noord Holland (vooral op de weg). Ik denk dat dit iets meer all-round is dan de MTB banden die ik nu gebruik, al gaat dat eigenlijk ook gewoon prima.

Op de MTB banden is een duurrondje van 3 uur met ong 180watt gemiddeld nog steeds 29.5 km/h gemiddeld - en rijdt het goed comfortabel.

  • MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
In scheur in je wang is wel een beetje de achilleshiel van tubeless inderdaad, dan kan je de pluggen wel in de tas houden en gelijk een biba steken, met iets ertussen om die scheur af te dekken. Ik heb zelf ook het idee dat die mooie tanwall wangetjes wat sneller scheuren dan zwart rubber, maar dat kan volledig in mijn onderbuik zitten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef


  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:44
Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:09:
Met al dat bandenplakken gepraat hier hebben jullie blijkbaar mijn rit zondag gejinxed 8)7

Ik was dit weekend op vakantie in Lommel, en wilde zondag de plugplug Groote Heide route doen (114K). Solo, want vrouwlief zat met kind nog in het vakantiehuis. Dus ook geen call of shame beschikbaar.

Alles ging superlekker, wat een prachtige route ook.... :9 :9 :9 Helemaal top. Tot na 60K ... een knalletje en heel veel pssssftttt. Mijn sealant er allemaal uitgespoten. Serieus gat in de achterband. Nu ja, geen probleem. Ik heb zo'n dynaplug tool. Plugje erin en voor en op pompen. Deed niks. Gat was te groot. Nog een 2de plug erbij. Weer op pompen. Dat ging beter maar bij het losdraaien van mijn handpompje ... ventielkern los. 2x gebeurd. Ik had ook mijn electrische pomp niet bij 8)7

Uiteindelijk toch weer vertrokkken, maar hij bleef langzaam leeglopen.Ook nog eens een nieuwe ventielkern mogen steken. Ik ben nog even doorgereden, maar dan toch maar de GPS opnieuw ingesteld richting auto. Ik had ook nog wel een binnenband bij, maar ik vond het risico te groot, en moest ik weer mijn plugs eruit trekken. ;( :'( Maar wel weer aan de auto geraakt :P

Ik heb em thuis eraf gehaald en goed gekeken. Het blijkt geen gat te zijn, maar echt een scheur. Langs de binnenkant is mijn karkas minstens een 1cm doorgesneden. Dat lijkt me wel veel voor te plakken ? Nee ?Die band heeft me ook al 10 euro aan dynaplugs gekost, nog eens 15 euro plakset tubeless en ik zit al aan de helft van een nieuwe... en de band heeft al iets van een 2000K denk ik.
kleine tip: BB Cycling heeft nu Core Cap Valve Caps voor 15 euro. Ik vind ze echt geweldig, werken met iedere standaard pomp en geen last meer van die priegelige ventielkernen: CoreCap - Remove the pains of Presta - BBB Cycling


Heb je dat probleem in ieder geval niet meer. Die scheur, daar heb ik geen oplossing voor :P

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:15:
Oh joh, die zouden wel vrij sterk moeten zijn.

Dat is wel echt pech dan. Zag je ook wat je geraakt had? Moet wel iets flink scherps zijn geweest.
Ik heb me dat later gerealiseerd dat ik moest teruggaan en gaan zoeken naar wat het was. Ook om het weg te gooien zodat er niemand anders over zou rijden. |:(

Ik was ook al een beetje verder want mijn eerste reflex was, die sealant fixed het wel 8)7 Absoluut niet dus. Ik vermoed een groot stuk scherp glas of metaal, of een vulanische puntige steen of zo. Zeker geen nagel of schroef. En ik was vooral bezig met het fixen van het probleem.


Ps: de scheur zit wel in het loopvlak, niet in de zijwand. Maar het blijft total loss denk ik,

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:59:
[...]

kleine tip: BB Cycling heeft nu Core Cap Valve Caps voor 15 euro. Ik vind ze echt geweldig, werken met iedere standaard pomp en geen last meer van die priegelige ventielkernen: CoreCap - Remove the pains of Presta - BBB Cycling


Heb je dat probleem in ieder geval niet meer. Die scheur, daar heb ik geen oplossing voor :P
Ik zag dat toevallig voorbijkomen vanmorgen in mijn Insta feed. Leek me interessanter dan de clickvalve. Maar ik vroeg me wel af of die er wel weer makkelijk uit te draaien is onderweg als je toch een binnenband moet steken. Want je valve stem met die kop gaat niet door je gat van je velg denk ik ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:35
nog een nieuw ventiel? welke is beter Clik Valve of Core Cap.

mijn gevoel is dat Clik Valve toch nog beter is, maar ja daar heb ik wel ervaring mee

  • B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:44
Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:03:
[...]

Ik zag dat toevallig voorbijkomen vanmorgen in mijn Insta feed. Leek me interessanter dan de clickvalve. Maar ik vroeg me wel af of die er wel weer makkelijk uit te draaien is onderweg als je toch een binnenband moet steken. Want je valve stem met die kop gaat niet door je gat van je velg denk ik ?
Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.

Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻

De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.

[ Voor 17% gewijzigd door B-Force op 26-05-2026 12:02 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Ik hoor dat je met een clickvale ook een gewone presta aansluiting kunt gebruiken, maar dat je 0.4 bar moet optellen bij de waarde die je ziet op je pomp.

Toch @ElGreco ?

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.

Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻

De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.
Het lijkt me wel interessant. Het enige wat ik bedenk is dat ik mijn handpompjes moet weer wisselen voor schrader, en weer naar presta als ik een binnenband moet steken onderweg. Ik gebruik TPU spares tubes, en daar draai je die corecap niet op denk ik (geen buitendraad). Of ik moet nieuwe kopen met schrader op. Op zich is wisselen geen ramp. De meeste kunnen beide, gewoon opendraaien en een insert omdraaien.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:35
B-Force schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Deze draai je op je valve stem. Als je een binnenband wil steken, draai je hem er zo weer af en draai je hem op de volgende. Hij zit dus niet ergens in. Super simpel.

Voordeel is ook dat als je iets minder druk wil, je gewoon met je vinger het balletje indrukt en wat lucht laat ontsnappen 👍🏻

De click valve heb ik ook naar gekeken, maar daar heb je een adapter voor nodig. Dat was voor mij een nogo.
dat is iets wat vaak wordt aangehaald voor de click valve dat je een adapter of andere pomp kop nodig hebt, maar dat is niet zo.

ja om hem er op te kunnen click'en maar de rest niet

  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:49
Rickbhs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:44:
[...]

dat is iets wat vaak wordt aangehaald voor de click valve dat je een adapter of andere pomp kop nodig hebt, maar dat is niet zo.

ja om hem er op te kunnen click'en maar de rest niet
maar waarom verkopen ze dan een aparte pompkop erbij? Dan heb je die toch nodig, tenminste zo interpreteer ik het.

Hi Ha Hopjesvla


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:07:
[...]

maar waarom verkopen ze dan een aparte pompkop erbij? Dan heb je die toch nodig, tenminste zo interpreteer ik het.
Dan klopt de druk (anders zit er 0.4bar verschil op, zoals @Requiem19 zei). En dan "click"-ed je ventiel er ook op. Anders heb je nog altijd hetzelfde als voorheen. Waarom heb je dan een clickvalve ? Het voordeel heb je pas met de nieuwe kop. Het is gewoon "backwards compatible".

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:49
Predator schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Dan klopt de druk (anders zit er 0.4bar verschil op, zoals @Requiem19 zei). En dan "click"-ed je ventiel er ook op. Anders heb je nog altijd hetzelfde als voorheen. Waarom heb je dan een clickvalve ? Het voordeel heb je pas met de nieuwe kop. Het is gewoon "backwards compatible".
duidelijk !

Hi Ha Hopjesvla


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 20:36
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:06:
Ik hoor dat je met een clickvale ook een gewone presta aansluiting kunt gebruiken, maar dat je 0.4 bar moet optellen bij de waarde die je ziet op je pomp.

Toch @ElGreco ?
Klopt!

Je kunt ook dat kleine adaptertje in je zadeltasje stoppen. Dan ben je helemaal 100% compatible.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:45
Requiem19 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:17:
Overigens; in het nooit-stoppende-avontuur-van-banden heb ik dit weekend de nieuwe Hutchinson Touareg Race in 50mm besteld (voorkant) en de Caracal Race 50mm (achterkant).

Wat gaaf, waar heb je ze besteld ? Erg benieuwd hoe deze combi jou gaat bevallen, tevens ook benieuwd of dat deze ook breder gaan uitvallen net zoals dat bij de Caracal Race 45mm het geval is, die meten bij mij 48mm op een velg met 25 intern.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
De Caracal bij Futurumshop en de Touareg Race bij Bikeinn.

Review komt zodra ik er echt even goed mee gereden heb. Ik heb er wel veel vertrouwen in, is een hele fijne compound qua gevoel in ieder geval. Vraag is vooral hoe de Touareg stuurt en hoe goed de lekbestendigheid is.

Ik klop even af, maar ik heb nog NUL keer lek gereden op gravel op iets van 3-4 verschillende banden types.

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

Ik heb nu twee wielsets, niks bijzonders maar ik wilde die voor limburgs mooiste nog even aanpassen zodat ik het weg-en gravelparcours met andere banden kan rijden. 50mm schwalbe pro r en 30mm schwalbe pro r. Die vlieger gaat niet op omdat bike24 er al 3 weken over doet om dat pakket te bezorgen. Dus het ziet er naar uit dat ik beide parcours (150km weg, de dag daarna 120km gravel) met dezelfde banden rijd.


In de tussentijd een kabelloze 100mm dropper gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOJ1HWBjTVeGg7ahU3MiPsUGzdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glvk5dWb903pjHDs5A9pH3lV.jpg?f=fotoalbum_large

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
https://www.cyclingnews.c...ave-lauf-seigla-and-more/

Voor wie geen abbo heeft:

Al het onderstaande bij 35 km/h:

- Er zit best wat verschil tussen de frames
- Nieuwe Crux is erg snel, evenals de Rave id2
- van 45mm banden naar 61mm kost je 5 watt aero, maar je wint 15-20 watt qua rolweerstand terug (dit lijkt ook te liggen aan de compounds… daar stappen ze dan weer overheen 😉).
- Nieuwe super brede Enve wielen doen het erg goed (maar is wel gesponsord door Enve…)
- ze proberen te herleiden wat het verschil is met weg fietsen: de Crux+rijder zou ong 25watt langzamer zijn dan een SL8

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
25 watt tussen een SL8 en een een Crux is best veel. Zit hem dan met name in de banden? De verschillen in frames zoals die door Canyon geclaimd worden voor de nieuwe (gewone) Endurace zijn zodanig klein dat die 25 wel heel veel lijkt.

Hij wil.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Ja, het lijkt mij ook best veel. Het is een meting van fiets+rijder. Hun eigen hypothese is dat het een combinatie is van banden + rijder positie.
when you extrapolate that comparison back against the superbikes, you can infer that a gravel bike is between 19 watts (fastest gravel vs slowest road) and 58 watts (slowest gravel vs fastest road bike) slower.

When you then chuck a rider on top, the data gets muddier because the positions differ. The road bike is set up in a racy road position, and even though the gravel bikes are set up racily too, they are shorter in reach and taller in stack by default, so their positions reflect this. Specifically, it worked out 30mm longer in reach, and 30mm lower in stack.

The Emonda sits between 15 and 27 watts slower than the aero road bikes we've tested, whereas here, it's between 3 and 18 watts faster than the gravel bikes. That tells us that the deficit between gravel bikes and road bikes is - roughly - between 18 and 45 watts.
t also tells us that the S-Works Tarmac SL8, at 22.67 watts faster than the Emonda, and the new Specialized Crux at 3.86 watts slower, are around 26.5 watts apart from each other (when tested in these respective positions and setups). That seems like a lot, but I would be very interested to see how that gap closes if we fitted road tyres to the Crux. Likewise, if we hacked about with the cockpits to get the Crux to match the road position.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:02
Ik vind vooral die 19W tussen snelste gravel en langzaamste racefiets best heftig. Helemaal omdat mijn gravelbike (en wat ik zoek in een gravelbike) verre van de snelste setup is.

Mooi excuus om gewoon meer fietsen in de schuur te houden. :)

Flickr - Strava


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

ik kreeg zojuist de GPX van de Migration Gravel Race binnen , die is Leopard (zwaar) en Zebra (minder zwaar), en wat mij verbaast is dat de geadverteerde afstanden veel korter zijn dan de eigenlijke routes. Geen idee waarom alles zo kort is. Dus even de organisatie om opheldering gevraagd. En of het mogelijk is om zelf te bepalen of je die dag mee doet met Zebra of Leopard

ik heb een vergelijking gemaakt :
StageTourAdvertisedActualDistance ΔClimbing Δ
1Leopard134 km / 660 m132.7 km / 827 m-1.3 km (-1%)+167 m (+25%)
1Zebra81 km / 460 m91.5 km / 602 m+10.5 km (+13%)+142 m (+31%)
2Leopard144 km / 1690 m141.5 km / 1668 m-2.5 km (-2%)-22 m (-1%)
2Zebra111 km / 970 m80.1 km / 1125 m-30.9 km (-28%)+155 m (+16%)
3Leopard158 km / 2490 m134 km / 1931 m-24 km (-15%)-559 m (-22%)
3Zebra132 km / 1880 m90.5 km / 1138 m-41.5 km (-31%)-742 m (-39%)
4Leopard181 km / 1980 m138.7 km / 1559 m-42.3 km (-23%)-421 m (-21%)
4Zebra120 km / 1260 m89.6 km / 1044 m-30.4 km (-25%)-216 m (-17%)

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
GWBoes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:28:
Ik vind vooral die 19W tussen snelste gravel en langzaamste racefiets best heftig. Helemaal omdat mijn gravelbike (en wat ik zoek in een gravelbike) verre van de snelste setup is.

Mooi excuus om gewoon meer fietsen in de schuur te houden. :)
Of meer setjes wielen? :). Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.

Modulair stuurtje op je gravel fiets dat je breder kunt maken en korter/langer en je bent er wel...?

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]


Of meer setjes wielen? :). Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.

Modulair stuurtje op je gravel fiets dat je breder kunt maken en korter/langer en je bent er wel...?
Als een frame aero geoptimaliseerd is voor 50mm banden, dan is het maar de vraag hoeveel je wint als je naar 28mm banden gaat. Je kunt kleine verschillen niet extrapoleren. Of er klopt niks van het hele aero-geoptimaliseerd verhaal ;)

Hij wil.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
klaaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Als een frame aero geoptimaliseerd is voor 50mm banden, dan is het maar de vraag hoeveel je wint als je naar 28mm banden gaat. Je kunt kleine verschillen niet extrapoleren. Of er klopt niks van het hele aero-geoptimaliseerd verhaal ;)
Zolang ze de Nathan Barry yaw distributie volgen is het vooral frontaal oppervlak dat telt. Aero optimalisatie specifiek voor banden zie ik weinig van in frames (vergelijk een S5 voorvork met een Factor One bijv). In wielen maakt dit wel veel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 29-05-2026 11:02 ]


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:57:
[...]


Zolang ze de Nathan Barry yaw distributie volgen is het vooral frontaal oppervlak dat telt. Aero optimalisatie specifiek voor banden zie ik weinig van (vergelijk een S5 voorvork met een Factor One bijv).
We zien tegenwoordig velgen waarbij de externe breedte zo dicht mogelijk bij die van de band ligt omdat die paar mm verschil blijkbaar een meetbaar verschil opleveren. Dan moet de overgang van een 28mm band op een brede onderbuis toch ook een meetbaar verschil opleveren met een 50mm en diezelfde onderbuis?


Maar goed, ik doe 36 per uur op de gravelbike alleen bergaf, dus ik hoef me nergens zorgen over te maken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door klaaas op 29-05-2026 11:06 ]

Hij wil.


  • Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:57

Stufferdt

doet ook maar wat.

Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.

Dik gravelframe met 2 mooie wielsetjes en je kan overal wel mee. Koersen is dan wellicht een ander verhaal of een lange cyclo, maar gemiddeld rondje Nederland moet je toch wel een eindje raken.

😀😀😀


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]


Of meer setjes wielen? :). Van een 50mm band naar een 28mm band wint je ws zo al 10 watt bij 35km/h. De rest is dan vooral positie op de fiets.
Ja, ik vind het wel meevallen als het 20-30W is. Als je ziet dat de snelste wegbandjes dik onder de 10W rolweerstand zitten, en de gravelbanden al snel op 20W zitten. Dan zit je puur met de banden al op 20W verschil. Dat de rest van aero en gewicht komt, dat lijkt me wel normaal.


Ik heb gisteren aardig wat racefietsjes ingehaald op mijn gravelfiets, met gravelbanden (waren wel de caracal race :P ). Dus ik vind het prima...

[ Voor 12% gewijzigd door Predator op 29-05-2026 11:15 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.

Dik gravelframe met 2 mooie wielsetjes en je kan overal wel mee. Koersen is dan wellicht een ander verhaal of een lange cyclo, maar gemiddeld rondje Nederland moet je toch wel een eindje raken.
En straks komen ze weer met de one fiets to rule them all en daarna weer 2 fietsen en daarna... het is ook een commerciële machine :).

Op Weightweenies gaan ze nu bijvoorbeeld helemaal hard op de 32" frames, met een aantal mensen die hier heilig in gelooft als de nieuwe holy grail voor gravel. Tot op het niveau dat een paar mensen zeiden: 'elke 29" fiets die nu uitkomt is bij voorbaat al achterhaald en moet je niet meer kopen' :D

Zo blijven we consumeren :-).

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 29-05-2026 11:20 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Predator schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Ja, ik vind het wel meevallen als het 20-30W is. Als je ziet dat de snelste wegbandjes dik onder de 10W rolweerstand zitten, en de gravelbanden al snel op 20W zitten. Dan zit je puur met de banden al op 20W verschil. Dat de rest van aero en gewicht komt, dat lijkt me wel normaal.


Ik heb gisteren aardig wat racefietsjes ingehaald op mijn gravelfiets, met gravelbanden (waren wel de caracal race :P ). Dus ik vind het prima...
Ik heb gisteren 100km wegritje gedaan, oa rondom Nijmegen, met mijn Rick XC 2.25 en TB 2.1. Extra grappig als je dan racefieters inhaalt inderdaad.

Maar ik kreeg wel zin in een paar 30mm banden... op die super brede banden voelt alles een beetje loom en niet reactief.

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
@Requiem19 heb je niet twee sets wielen voor de søkkel?

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
bwernsen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:31:
@Requiem19 heb je niet twee sets wielen voor de søkkel?
Jazeker, maar ik heb nu op de gravel nog de 10-52 cassette erop. Moet ik dus ook een ketting wisselen als ik wegwielen wil gebruiken. Wordt het net even een gedoetje, zeker als ik volgende keer weer wil gravelen.

Binnenkort de cassette weer even terugwisselen, dan wordt het makkelijker om weer de wegwielen snel erop te gooien.

Having said that... een wegritje op een wegfiets blijft toch iets leuker vind ik. Niet per se sneller of beter, maar er zit wel een verschil in hoe het voelt op de fiets. Een wegfiets is wat snappier en speelser, een gravelfiets wat luier.

  • sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 16:13
Requiem19 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:16:
[...]


En straks komen ze weer met de one fiets to rule them all en daarna weer 2 fietsen en daarna... het is ook een commerciële machine :).

Op Weightweenies gaan ze nu bijvoorbeeld helemaal hard op de 32" frames, met een aantal mensen die hier heilig in gelooft als de nieuwe holy grail voor gravel. Tot op het niveau dat een paar mensen zeiden: 'elke 29" fiets die nu uitkomt is bij voorbaat al achterhaald en moet je niet meer kopen' :D

Zo blijven we consumeren :-).
Ik kan als lang persoon met framemaat klimrek anders niet wachten tot 32" door de grote merken wordt omarmd. Eindelijk een fiets met de juiste verhoudingen. Nederland is waarschijnlijk ook de beste afzetmarkt hiervoor.

Maar verder eens, ze zetten niet voor niets Robin Gemperle op zo'n fiets voor Unbound XL, die had op 700c ook gewonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door sheepdog op 01-06-2026 16:46 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sheepdog schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Ik kan als lang persoon met framemaat klimrek anders niet wachten tot 32" door de grote merken wordt omarmd. Eindelijk een fiets met de juiste verhoudingen. Nederland is waarschijnlijk ook de beste afzetmarkt hiervoor.
Same.

https://www.reddit.com/r/gravelcycling/s/zmqlMtjkvz

Iets om op te letten, bij modderige gravelritten worden mensen blijkbaar wel eens ziek door de modder en alle zooi die daarin kan spoelen (mest e.d.).

  • Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

Ik heb het een paar jaar geleden meegemaakt bij een gravelevent in periode van extreme regenval. Ben zo goed als zeker dat er opspattende mest op de tuit van mijn bidon terecht is gekomen (en in mijn gezicht). Ontstoken ogen en in de nacht na het evenement lag ik opgekruld naast het toilet met extreme gastro-intestinale klachten.

Grote les? Bij fietsen in vies weer altijd kiezen voor een bidon met een beschermkap om de tuit schoon te houden, zoals deze van Elite.

  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Als je dit leest is dat toch een bijkomend voordeel van een race/ nutrition vest. Nooit aan gedacht

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:11
Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:12:
Begin me langzaam af te vragen of we het cirkeltje niet langzaam rond hebben. Jaar of 5? geleden werden "one-bike-for-all" nog best wel gepusht (Lau had een gesponsorde Giant die overal top voor was). Maar toen kwamen de specifieke fietsen weer. En nu lijkt de gemiddelde high-end gravelfiets ook wel verdacht veel qua uiterlijk en aero op een dikke wegfiets.
Denk dat full circle nog één stap te maken heeft. Een lichte XC hardtail mountainbike met snellere offroad banden als ultieme gravelfiets.

Heb vorig jaar een nieuwe XC-hardtail gekocht die ik fijner vind rijden als mijn 10 jaar oude stalen gravelfiets en dus ook voor gravelritten gebruik. Zodra het parcours iets ruiger wordt dan een schelpenpad, zie ik om me heen veelal gestuntel waar je met een XC fiets fluitend overheen of omhoog rijdt. Op asfalt verlies je 2 km/u, maar daar heb je als gravellaar toch een hekel aan lijkt me.

Voor op de weg dan gewoon een aerofiets.

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Ypuh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:53:
[...]

Denk dat full circle nog één stap te maken heeft. Een lichte XC hardtail mountainbike met snellere offroad banden als ultieme gravelfiets.

Heb vorig jaar een nieuwe XC-hardtail gekocht die ik fijner vind rijden als mijn 10 jaar oude stalen gravelfiets en dus ook voor gravelritten gebruik. Zodra het parcours iets ruiger wordt dan een schelpenpad, zie ik om me heen veelal gestuntel waar je met een XC fiets fluitend overheen of omhoog rijdt. Op asfalt verlies je 2 km/u, maar daar heb je als gravellaar toch een hekel aan lijkt me.

Voor op de weg dan gewoon een aerofiets.
Mwah.... Ik ben op het lokale MTB rondje (Ede) sneller op de gravelfiets dan op de MTB. De winst zit hem uiteraard met name in de rechte paden, maar ik verlies op de singletracks bijzonder weinig tot niets. En dan heb je het toch echt wel over wat anders dan een schelpenpad. Het moet wel echt richting UHR niveau gaan qua trails dat de MTB sneller is.


Dat gestuntel dat je ziet zullen wel roadies zijn. Dat is geen goede referentie :P

Hij wil.


  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
dreameater schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:06:
Als je dit leest is dat toch een bijkomend voordeel van een race/ nutrition vest. Nooit aan gedacht
Niet helemaal. In een race krijg je waarschijnlijk ook een hoop troep in je gezicht van je voorgangers.

Doet me denken aan het boek van Peter Winnen (van Santander naat Santander?) dat hij op lange trainingsdagen in gedachten verzeilt raakte en bedacht dat er in Spanje altijd zo veel platgereden honden op de weg liggen en als het dan regent werden die zacht en als ze er dan met het peloton overheen gingen dat je dat dan in je mond kreeg l…😅🤢

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Mwah.... Ik ben op het lokale MTB rondje (Ede) sneller op de gravelfiets dan op de MTB. De winst zit hem uiteraard met name in de rechte paden, maar ik verlies op de singletracks bijzonder weinig tot niets. En dan heb je het toch echt wel over wat anders dan een schelpenpad. Het moet wel echt richting UHR niveau gaan qua trails dat de MTB sneller is.


Dat gestuntel dat je ziet zullen wel roadies zijn. Dat is geen goede referentie :P
Weet je wat @Ypuh van huis uit is?

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 20:36
GerbenBK schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:58:
[...]

Niet helemaal. In een race krijg je waarschijnlijk ook een hoop troep in je gezicht van je voorgangers.

Doet me denken aan het boek van Peter Winnen (van Santander naat Santander?) dat hij op lange trainingsdagen in gedachten verzeilt raakte en bedacht dat er in Spanje altijd zo veel platgereden honden op de weg liggen en als het dan regent werden die zacht en als ze er dan met het peloton overheen gingen dat je dat dan in je mond kreeg l…😅🤢
Bedankt he

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
418O2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Weet je wat @Ypuh van huis uit is?
Nee, maar ik kan het wel raden 8)

Hij wil.


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

nog een week en dan begint mijn 4+1 dagen door kenia. Ik train al een paar dagen niet meer omdat ik mijn lopersknie rust moet geven, daar baal ik van maar als ik nu ga fietsen dan geneest het zeker niet, ik zie een balans tussen trainen en blessures bij mijn fietsmaatjes : trainen ze te veel dan rijden ze hun ultras niet uit door een blessure en trainen ze te weinig dan is de race gewoon zwaarder. Mijn 3t fiets is nu goed al moet ik nog steeds de gravelbanden van inserts voorzien. Ik wilde eerst schwalbes 45mm maar heb uiteindelijk vredesteins 45mm gekocht vanwege het profiel. De vittoria 42mm inserts zijn echt suuuperlastig om er in te krijgen. Ik heb er al twee speciale bandenlichters ( a 10,-) mee gebroken. Voor de zekerheid neem ik 40 proppen mee in allerlei maten. En dan nog wat extra ventielen, extra derailleurhanger, tie wraps, klittenband,anker powerbank,wereldkompas, sram batterijtjes, cr2032, eerste hulpkit en een mes voor noodgevallen.

Banden die ik de afgelopen maanden probeerde zijn : schwalbe pro r 30mm, schwalbe pro r 40mm, vittoria terreno 50mm, en dan nog een '40mm wtb' set op mijn oude fiets. Ik heb 4 zadels geprobeerd en vier sturen.

Via decathlon heb ik zes co2 patronen laten bezorgen bij mijn hotel in nairobi. Ik wilde ook knalvuurwerk bestellen om dieren te verdrijven maar kon dat niet ter plaatse kopen. Chemische road flares hebben een levertijd van 10 dagen.

Mijn strategie is om me niet te laten verleiden tot een startsprint en mijn energie te sparen voor dag twee waarop veel geklommen moet worden.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tICZGvVF23Y0JnSYd-LJ0ehIh1s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WEjBzQpwDhVf3y6TtbHLmppD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door FFW op 06-06-2026 15:27 ]


  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
Blijft een supergaaf avontuur dwars door Kenia rauzen op je fiets. Ik kijk uit naar het verslag!

Heb je de nieuwe vredesteins gekocht? Ik ben super benieuwd hoe die rollen. Ik heb een oudere set gehad en die waren bombproof maar liepen wel een stuk zwaarder dan de Schwalbes R en RX 50mm doe ik nu gebruik.

Waarom ben je niet voor zo wijd mogelijk gegaan? In geval van los zand, stenen, snake bites en ander ongemak is 50mm toch te prefereren boven 45 of zelfs 40mm. En dan heb ik het nog niet over comfort gehad.

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

dank je. waarom ik geen 50mm koos, mijn gok is dat het weinig tot niet gaat regenen, er zullen misschien soms modderachtige plekken zijn maar een zachte 45mm moet bijna zo goed zijn als een 50mm. met de inserts is het risico op snakebite erg klein


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgX0cpYhRI_2vR87GOqO5mRrDgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unndoFI8wA3W2EF375T5SyPe.jpg?f=fotoalbum_large

  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

FFW schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:24:
dank je. waarom ik geen 50mm koos, mijn gok is dat het weinig tot niet gaat regenen, er zullen misschien soms modderachtige plekken zijn maar een zachte 45mm moet bijna zo goed zijn als een 50mm. met de inserts is het risico op snakebite erg klein


[Afbeelding]
Omtrent de keuze van je smallere banden; dat je dit aflaat hangen van hoeveel regen en modder er ligt vind ik wel bijzonder en wellicht ook beetje tegenstrijdig. Als er juist heel veel modder zou zijn. Zou je eerdere switchen naar smaller om 'clogging' te voorkomen. En om beter door modder te kunnen 'snijden'. In veel gevallen heb ik ervaren; hoe breder, hoe sneller en vooral comfortabeler. Iets wat je op dergelijke lange ritten niet moet onderschatten.

Ik ben nu in Kenia met mijn vriendin en heb toevallig gisteren 20km door Hells gate gefietst op een jaren 90 mtb. Dit was voor mij wel een eye opener dat je soms dingen ook niet teveel moet overdenken haha. 0 x lek 🤓😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL-EWp4VPlQMEGl-J5BpC3WCngQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtohpsYeoikHv6kibMZ6eRHO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzLyPiIDvNKIIuIw2xJ4shP5H6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luzntRfya7XflnwEJFonf9D2.jpg?f=fotoalbum_large

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

Leuk, dan rijd ik in je sporen :)


Als het niet te veel gevraagd is schrijf dan ergens een aanmoedigende kreet op de weg :+

[ Voor 59% gewijzigd door FFW op 07-06-2026 12:07 ]


  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

FFW schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:31:
Leuk, dan rijd ik in je sporen :)


Als het niet te veel gevraagd is schrijf dan ergens een aanmoedigende kreet op de weg :+
Hells gate kom jij als het goed is niet. Maar we vertrekken morgen naar de Masai. Wellicht krijgen we nog wat te zien van de voorbereidingen of iig deelnemers die al langer aan het acclimatiseren zijn. Hoelang heb jij hiervoor want de hoogte is hier echt wel voelbaar. Ik heb van de week een hardlooptraining (weet ik vloeken in dit topic) meegelopen in Iten met de pro's dat was flink sterven na slechts twee dagen op hoogte. Houd er rekening mee dat je wellicht de eerste etappes wat voorzichtiger start want je gaat snel je drempel over 😮‍💨😉

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Weer mooie nieuwe (achter?) band:

https://www.bicyclerollin...competition-race-rapid-45

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:48

FFW

Ik land dit weekend dus hooguit 3 dagen om te acclimatiseren, ik weet hoe funest zuurstofgebrek is voor prestaties maar het is niet anders. De inserts zitten eindelijk in de vredesteins ( lukt met twee personen) en ik start zo het vullen van mijn bikebox. Knie lijkt goed te gaan :)


Hoe bevalt het eten, is de ugali een goede bron van koolhydraten ?

[ Voor 11% gewijzigd door FFW op 09-06-2026 11:02 ]


  • dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Interessant.Heb nog een setje G1800's over. Wellicht ga ik die voorzien van dit soort type banden om hardpack en asfalt ritjes te kunnen doen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Met name de lage rolweerstand in combinatie met de lekbestendigheid maakt hem interessant. Blijft natuurlijk wel een band met een beperkt inzetbereik. Neem je iets als een Thundero dan scheelt dat 2 Watt rolweerstand, maar je hebt wel een beduidend breder inzetbaar profiel.

Maar meer keuze is altijd goed!

Hij wil.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
Lijkt mij wel een goed alternatief voor een Caracal Race als achterband. Even snel, maar lekbestendiger en 100g lichter. Met roterende massa is dat toch best wel wat.

Vraag me alleen af wat je dan voor moet rijden als je het er netjes uit wilt laten zien en dus met hetzelfde merk. 50mm Dubnital?

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
De Dubnital MTB viel een beetje tegen, maar ik zie wel aardig positieve praktijkervaringen van de 50mm voorbij komen. Even wachten op de BRR test ;)

Hij wil.


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:36
Interessant bandje die Conti! Qua rolweerstand komt hij zelfs in de buurt van mijn Strada Bianca’s en qua lekbestendigheid ziet het er ook veelbelovend uit. Dat is wel een potentiële kanshebber!

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:21:
Lijkt mij wel een goed alternatief voor een Caracal Race als achterband. Even snel, maar lekbestendiger en 100g lichter. Met roterende massa is dat toch best wel wat.

Vraag me alleen af wat je dan voor moet rijden als je het er netjes uit wilt laten zien en dus met hetzelfde merk. 50mm Dubnital?
Hij zit nog wel 2 watt hoger dan de caracal race tanwall 40mm. Natuurlijk is ook die ook smaller.

Maar ik gebruik zelf de caracal race als ik grotendeels op de weg rij met de gravelbike (voor & achter). Ik zou deze wel durven ruilen in de toekomst voor deze nieuwe conti banden. Het profiel lijkt me wel interessant, zeker in de regen op de weg.

Laat ik nu net ook vorige woensdag "plancha" gegaan zijn met mijn racefiets op 28mm slicks, nadat het beginnen regenen was ... met hele pijnlijke ribben als gevolg ;( :(

Al veel gezegd dat ik met m'n gravelbike niet gevallen zou zijn. Zo'n V profiel lijkt me kwa afwatering/anti-aquaplaning wel goed. Zelfs beter dan de semi-slicks met randnoppen van de caracal race.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:12
Ik heb vanavond de olie vervangen van mijn grx600 remsysteem nadat ik deze los moest halen om de balhoofdlagers te vervangen. Na het testen blijven de blokken tegen mijn schijf aanlopen en trekken ze niet meer goed in. Zit er dan teveel olie in het systeem? Of is er wat anders aan de hand? Ik heb de stappen van de Shimano dealer manual gevolgd.

En wat een verschrikkelijke klus is het geworden om je balhoofdlagers te vervangen. Was ik vroeger in 15 minuten klaar mee.

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Predator schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Hij zit nog wel 2 watt hoger dan de caracal race tanwall 40mm. Natuurlijk is ook die ook smaller.

Maar ik gebruik zelf de caracal race als ik grotendeels op de weg rij met de gravelbike (voor & achter). Ik zou deze wel durven ruilen in de toekomst voor deze nieuwe conti banden. Het profiel lijkt me wel interessant, zeker in de regen op de weg.

Laat ik nu net ook vorige woensdag "plancha" gegaan zijn met mijn racefiets op 28mm slicks, nadat het beginnen regenen was ... met hele pijnlijke ribben als gevolg ;( :(

Al veel gezegd dat ik met m'n gravelbike niet gevallen zou zijn. Zo'n V profiel lijkt me kwa afwatering/anti-aquaplaning wel goed. Zelfs beter dan de semi-slicks met randnoppen van de caracal race.
De grip op een nat oppervlak wordt met name bepaald door de rubber compound. Een slick heeft op nat asfalt meer grip dan een band met profiel (zie ook de testen van BRR). Voor aquaplaning-achtige toestanden is het oppervlak van een fietsband te klein en de snelheid te laag.

Hij wil.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Owios schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:25:
Ik heb vanavond de olie vervangen van mijn grx600 remsysteem nadat ik deze los moest halen om de balhoofdlagers te vervangen. Na het testen blijven de blokken tegen mijn schijf aanlopen en trekken ze niet meer goed in. Zit er dan teveel olie in het systeem? Of is er wat anders aan de hand? Ik heb de stappen van de Shimano dealer manual gevolgd.

En wat een verschrikkelijke klus is het geworden om je balhoofdlagers te vervangen. Was ik vroeger in 15 minuten klaar mee.
Heb je je zuigers schoongemaakt?

  • martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:09
Owios schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:25:
Ik heb vanavond de olie vervangen van mijn grx600 remsysteem nadat ik deze los moest halen om de balhoofdlagers te vervangen. Na het testen blijven de blokken tegen mijn schijf aanlopen en trekken ze niet meer goed in. Zit er dan teveel olie in het systeem? Of is er wat anders aan de hand? Ik heb de stappen van de Shimano dealer manual gevolgd.

En wat een verschrikkelijke klus is het geworden om je balhoofdlagers te vervangen. Was ik vroeger in 15 minuten klaar mee.
Knikje in de remleiding kan dit ook veroorzaken (had mijn vorige gravel af fabriek...)
klaaas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:31:
[...]

De grip op een nat oppervlak wordt met name bepaald door de rubber compound. Een slick heeft op nat asfalt meer grip dan een band met profiel (zie ook de testen van BRR). Voor aquaplaning-achtige toestanden is het oppervlak van een fietsband te klein en de snelheid te laag.
Ik had tot voor kort altijd een hutchinson caracal race achter liggen in 45mm, doordat ik een nieuwe brede wielset heb, nu gekozen om een Schwalbe g-One rs achter te leggen(ook ivm daadwerkelijke breedte op een 32,5mm internal wiel) . Maar de remkracht achter op nat is een stuk beter van de caracal race heb ik gister ervaren.

Nu een XMCS wielset met titanium spaken, 1297gram en onder de 8kg nu incl pedalen 😁😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K753u0FdntqNuosm_FT02zVQ_I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOSEein2Ij27SZrNxTWhKYPG.jpg?f=fotoalbum_large

  • Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:12
418O2 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:27:
[...]

Heb je je zuigers schoongemaakt?
Ik dacht van wel, maar voor de zekerheid nog een keer gedaan met behulp van: YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104

Ik zie nu dat de zuiger aan de buitenkant minder snel naar buiten komt dan de zuiger aan de binnenkant, maar krijg het nog niet echt beter. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? De pistons lijken nu wel gewoon in te trekken.


@martijn k. Volgens mij zit er geen knikje. En mooie fiets hoor!

  • martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:09
Owios schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Ik dacht van wel, maar voor de zekerheid nog een keer gedaan met behulp van: YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104

Ik zie nu dat de zuiger aan de buitenkant minder snel naar buiten komt dan de zuiger aan de binnenkant, maar krijg het nog niet echt beter. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? De pistons lijken nu wel gewoon in te trekken.


@martijn k. Volgens mij zit er geen knikje. En mooie fiets hoor!
Ik had dat ook eens, 1 remblok sleet keihard en de ander niet. Was bij m'n vorige fiets met grx. Heb toen wat vet om de zuiger heen gedaan (speciaal daarvoor bedoeld, ate remmenvet, voor auto's eigenlijk) en daarmee was het opgelost.

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
martijn k. schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:22:
[...]
Ik had tot voor kort altijd een hutchinson caracal race achter liggen in 45mm, doordat ik een nieuwe brede wielset heb, nu gekozen om een Schwalbe g-One rs achter te leggen(ook ivm daadwerkelijke breedte op een 32,5mm internal wiel) . Maar de remkracht achter op nat is een stuk beter van de caracal race heb ik gister ervaren.
Nu een XMCS wielset met titanium spaken, 1297gram en onder de 8kg nu incl pedalen 😁😁

[Afbeelding]
Ik heb geen ervaring met beide banden, maar het kan idd prima dat een band met net ietsje meer nop beter aanvoelt bij het remmen. Mijn punt was vooral dat je profiel op een fietsband qua waterafvoer niets (of amper) wat doet.

Setje wielen ziet er netjes uit!

Hij wil.


  • wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:49
Owios schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Ik dacht van wel, maar voor de zekerheid nog een keer gedaan met behulp van: YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104

Ik zie nu dat de zuiger aan de buitenkant minder snel naar buiten komt dan de zuiger aan de binnenkant, maar krijg het nog niet echt beter. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? De pistons lijken nu wel gewoon in te trekken.


@martijn k. Volgens mij zit er geen knikje. En mooie fiets hoor!
Klinkt mij als lucht in de leiding of je hebt gaandeweg ergens olie verloren waardoor er nu te weinig olie in zit. Dit had ik laatst zelf ook namelijk. olie verversd en toen was het probleem opgelost.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Volgens de letter van de wet mag ik hier nog steeds niet posten, het is een cyclocrossfiets.

Hoe dan ook: Heb een nieuwe fiets. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4CdQFFfArwV2GUfhcRv1kBSje4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kcLcIy0OXqr9bJ8VFrNlZHP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ0FQ8iXQZfp0Qor79OkMZgBekw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7fc4Zma8R45s9MNa2sUCYCU.jpg?f=fotoalbum_large

Een Stevens Vapor 2x12, maat 56, met 33mm banden, wat nog verbreed kan worden naar 35mm. Dat had een heel stuk breder gekund, maar merkte dat ik fietsen met 38/40mm wel erg loom aan vond voelen, alsof je met de Exxon Valdez onderweg bent. Nu ben ik van plan vooral op zandpaden te blijven en niet echt de bushbush in te trekken. Ik ben ook de zwaarste niet, dus kan altijd nog wat lucht uit de banden laten. Specs zijn geweldig voor het geld, mix van GRX8xx en Ultegra, mooie DT Swiss wielen erin. Hier word ik erg blij van. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:36
Vandaag samen met m’n pa op zijn mountainbike een rondje Veluwe gedaan. Ondanks de wind was het echt weer genieten vandaag!! De gereden route heb ik op Komoot op openbaar staan. https://www.komoot.com/nl...ef_username=4128836494456

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0YSY-aM2x-ebUwdeEtpqdmdaOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDcce4bv62WqIStCNN1L0wli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnpoG1miR0-mx_T2_O9UrooSm_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFrjUtZE4A6WIW1U3sp0Zjy4.jpg?f=fotoalbum_large

  • JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdlLHBQ7twIx4X8AAjGBy1FePog=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiE3J9n2TdfZtnYDka0bKCq2.jpg?f=fotoalbum_medium

Nieuwe banden van type 'gravel' volgens webshop maar CX volgens specs. Voldoende grip in ieder geval. :*)

[klik thumbnail voor type, prijs]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy7A34wufJ-CbdNLMEwH5oEVZdk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/DoyIFJoFWYUlqbJ2iPcC7stn.png?f=fotoalbum_small

d:)b :henk d:)b


  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
Maarten_E schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:02:
maar merkte dat ik fietsen met 38/40mm wel erg loom aan vond voelen, alsof je met de Exxon Valdez onderweg bent.
Mooie fiets, veel plezier ermee, maar Exxon valdez gevoel bij 38/40mm?! Welke banden waren dat als ik vragen mag?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Geen idee. Het was ook niet het type band, maar er zit gewoon meer gewicht in de velg/band, en bij het insturen duurt het even voor de fiets mee komt. Ik merk het al bij deze fiets tov mijn 28mm racefiets. De fiets is veel stabieler rechtuit, maar daardoor duurt het ook even voor de fiets meekomt vanuit rechtuit.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
Bijzonder. Totaal andere ervaringen maar ik heb dan ook niet die fiets / wielen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Vraagje, ik ben eigenlijk al een tijdje aan het rondkijken naar upgrade voor mijn huidige gravelbike.

Ik heb een aantal vereisten:
  • sram xplr force axs E1 1x13 met de 10-46T cassette (een rival 1x13 kan ook)
  • carbon frame
  • tire clearance van absoluut 50mm, maar eigenlijk wil ik 52-54mm zodat ik nog de smallere MTB banden kan gebruiken
  • echt adventure geometrie, geen race geometrie
  • liefst ook geen k*tkleur en overdreven prijs :+ (4K-6K mikpunt)
Blijkt dat mijn zoektocht eigenlijk al snel een hele korte shortlist geeft:
  • Rose backroad (non-FF) force AXS -> Beste optie momenteel
  • Ridley Kanzo adventure -> Veel kleur opties, wel ook pak duurder dan de Rose
  • Specialised Diverge 4 Pro -> $$$ en lelijk kleur
Kent iemand nog andere opties ?

Als ik voor max 50mm ga, dan komen er wel meer opties beschikbaar.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur naar die Rose, maar ik woon in België en vrij ver (300km) van Bocholt om die eens te gaan bekijken of testen... Ik vind het wel de mooiste fiets van de 3 opties, en die Diverge kost bijna dubbel zoveel... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Predator op 14-06-2026 10:15 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:30

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Bocholt is vlak over de grens bij Winterwijk. Dat is een prima plek om te gravelen, maak er een lang weekend of korte vakantie van. Kan je 'm meteen uittesten.

Voor advies over de fiets zelf, geen idee. Ik volg altijd mijn hart.

No news is bad news.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:12
In dat segment zijn er geen slechte fietsen, zeker niet als je hem afmonteert met XPLR E1.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de geometrie die je in gedachten hebt, welke wielen je erbij krijgt en welk merk je gewoon tof vindt.

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
Predator schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:51:
Vraagje, ik ben eigenlijk al een tijdje aan het rondkijken naar upgrade voor mijn huidige gravelbike.

Ik heb een aantal vereisten:
  • sram xplr force axs E1 1x13 met de 10-46T cassette (een rival 1x13 kan ook)
  • carbon frame
  • tire clearance van absoluut 50mm, maar eigenlijk wil ik 52-54mm zodat ik nog de smallere MTB banden kan gebruiken
  • echt adventure geometrie, geen race geometrie
  • liefst ook geen k*tkleur en overdreven prijs :+ (4K-6K mikpunt)
Blijkt dat mijn zoektocht eigenlijk al snel een hele korte shortlist geeft:
  • Rose backroad (non-FF) force AXS -> Beste optie momenteel
  • Ridley Kanzo adventure -> Veel kleur opties, wel ook pak duurder dan de Rose
  • Specialised Diverge 4 Pro -> $$$ en lelijk kleur
Kent iemand nog andere opties ?

Als ik voor max 50mm ga, dan komen er wel meer opties beschikbaar.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur naar die Rose, maar ik woon in België en vrij ver (300km) van Bocholt om die eens te gaan bekijken of testen... Ik vind het wel de mooiste fiets van de 3 opties, en die Diverge kost bijna dubbel zoveel... 8)7
Ari Shafer voldoet aan al je eisen. Alleen ben ik bang dat proefrijden lastig wordt.

Hij wil.


  • Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:20
@Predator hoe belangrijk is de fiets zien of proefrijden voor je? Op een proefritje voel je eigenlijk niets. Als de geometrie goed voor je is, dan is een modern carbon frame eigenlijk altijd goed. Als de Rose goed voelt (figuurlijk), dan is dat eigenlijk risicoloos.

Niet dat het voor jou van belang is, maar ik heb nooit proefgereden en altijd goede fietsen gehad. n=1 persoon😄

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X. Accu: Zendure SolarFlow 2400 AC+ 8,16 kWh


  • JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@Predator de Giant Revolt Advanced 2 al bekeken? Zie hem voor € 2.519,99 (met een kortingscode: ALL10)

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 14-06-2026 14:46 ]

d:)b :henk d:)b


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:00
Net mijn eerste rondje gemaakt op de nieuwe cyclofiets. Nog wel even op het verharde, wil eerst even op bekend terrein rondrijden voor ik er mee op avontuur ga, en kan daardoor ook makkelijker vergelijken met mijn andere racefiets.

Ja, ik blijf vinden dat de fiets wat trager kantelt de bocht in door de bredere banden, ter faveure van betere stabiliteit rechtuit tov mijn racefiets. Dit is ook een voordeel, een stuk fijner bij zijwind op bruggen. Waar ik op de gewone racefiets flink moet bijsturen en soms zelfs rustig moet gaan rijden (62kg/1.80), hoeft dat niet op deze.

Maar wat mij het meest opvalt is hoe lichtvoetig de fiets is. De cyclocrossfiets voelt compacter en kleiner dan mijn racefiets, en geeft ook meteen veel vertrouwen. Tegelijkertijd kan je overal volgas overheen banjeren omdat je bips niet meteen naar de gallemiezen gaat. Ja, ben er blij mee.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

Requiem19 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:40:
In dat segment zijn er geen slechte fietsen, zeker niet als je hem afmonteert met XPLR E1.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de geometrie die je in gedachten hebt, welke wielen je erbij krijgt en welk merk je gewoon tof vindt.
Ja dat klopt, er zijn weinig slechte fietsen, maar ook weinig fietsen die niet race gericht zijn :)

De wielen zijn voor mij minder een probleem, als de prijs ok is, dan mogen er alu wielen onderzitten. Ik zal dan wel een betere wielset naar keuze nemen.
klaaas schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Ari Shafer voldoet aan al je eisen. Alleen ben ik bang dat proefrijden lastig wordt.
Dat is Amerikaans en die hebben geen verdeelpunt in Europa dacht ik ?

Ik vind die persoon ook wel echt niet mooi. Dat is een typisch MTB frame met een dropbar stuur, niet zo m'n ding.
JJ Le Funk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:42:
@Predator de Giant Revolt Advanced 2 al bekeken? Zie hem voor € 2.519,99 (met een kortingscode: ALL10)
Dat is geen Sram 1x13, maar een GRX 2x10. De Liv van mijn vriendin heeft die groep trouwens. Ze zijn bij Giant (en Liv) nogal fan van de 2x :+

Ik had gekeken bij Giant naar de Revolts, maar geen enkele met een Sram 1x13 wireless.
Noutie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:53:
@Predator hoe belangrijk is de fiets zien of proefrijden voor je? Op een proefritje voel je eigenlijk niets. Als de geometrie goed voor je is, dan is een modern carbon frame eigenlijk altijd goed. Als de Rose goed voelt (figuurlijk), dan is dat eigenlijk risicoloos.

Niet dat het voor jou van belang is, maar ik heb nooit proefgereden en altijd goede fietsen gehad. n=1 persoon😄
Op zich is die proefrit niet zo belangrijk, maar de stack/reach cijfers van een fiets zeggen ook niet alles. Soms is het toch moeilijk in te schatten. Ik heb wel al wat AI ingeschakeld om de effectieve stack/reach en geometrie te vergelijken van wat ik nu al rijdt. Dus ik heb wel een idee denk ik.

Ik heb die Rose ook wel gezien op Velofolies in januari dit jaar. Ik weet dat de downtube wel opvallend breed was, maar ik vond het wel een mooie fiets toen ik em zag.

[ Voor 71% gewijzigd door Predator op 14-06-2026 20:59 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je geen goeie lokale fietsenzaak? Vaak is er wel wat te spelen met het uitwisselen van groepsets

  • VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Zelfbouw?

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

418O2 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:04:
Heb je geen goeie lokale fietsenzaak? Vaak is er wel wat te spelen met het uitwisselen van groepsets
Dan kan ik al bijna evengoed gewoon een frame kopen. Want van een shimano grx, naar een sram wireless, dan moet er wel wat gewisseld worden.

Bij gravelbike.be kan je wel custom builds doen, dat is wel een optie. Gaat wel over het budget gaan. O-)

Maar dat Open Wide 2.0 frame is wel vet:

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/68ff92404a41fb673c30350d/c3c4310b-a92c-4dfa-8e07-32e10c2348b5/Open_wi.de-41+%28credit+Josh+Weinberg%29.jpg?format=1500wDat zou wel een leuke 'extra' fiets zijn. :+ 66mm clearance 8)7
Heb ik helaas nog niet de nodige skills voor, al wil dat (ooit) wel eens doen... later...

[ Voor 12% gewijzigd door Predator op 14-06-2026 21:20 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Predator schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:19:
[...]

Dan kan ik al bijna evengoed gewoon een frame kopen. Want van een shimano grx, naar een sram wireless, dan moet er wel wat gewisseld worden.

Bij gravelbike.be kan je wel custom builds doen, dat is wel een optie. Gaat wel over het budget gaan. O-)

Maar dat Open Wide 2.0 frame is wel vet:

[Afbeelding]Dat zou wel een leuke 'extra' fiets zijn. :+ 66mm clearance 8)7
Met je budget zou je toch ook al een andere wielset nemen. Ik zou gewoon even langs gaan en kijken wat je kan vinden. Of even langs bij bike superior

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
Je hebt helemaal geen skills nodig om een racefiets in elkaar te zetten. Gewoon geduld, de handleiding goed lezen en afentoe wat specialistisch gereedschap kopen.

als je met lego kan spelen kan je ook een fiets in elkaar zetten.

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
@Predator als de Ari te veel left field is dan zullen de Salsa Cutthroat en de Lauf Seigla ws ook niet in aanmerking komen. Of ms de rigid uitvoering van die laatste?

Anders wellicht de Fara Gr4? Zit met Force wel boven je budget, maar met Rival iets beter betaalbaar.

Hij wil.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bwernsen schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:22:
Je hebt helemaal geen skills nodig om een racefiets in elkaar te zetten. Gewoon geduld, de handleiding goed lezen en afentoe wat specialistisch gereedschap kopen.

als je met lego kan spelen kan je ook een fiets in elkaar zetten.
Dit is echt kolder

  • Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Predator

Suffers from split brain

klaaas schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:51:
@Predator als de Ari te veel left field is dan zullen de Salsa Cutthroat en de Lauf Seigla ws ook niet in aanmerking komen. Of ms de rigid uitvoering van die laatste?

Anders wellicht de Fara Gr4? Zit met Force wel boven je budget, maar met Rival iets beter betaalbaar.
Die Salsa cutthroat vind ik ook echt niet mooi. Een Lauf Seigla rigid had ik wel naar gekeken. Die vind ik wel nog mooi. Alleen leek mij de geometrie wel aggressiever (stack is wat lager), en ik val redelijk slecht in de maatvoering. Ik zit nét in de medium.
klaaas schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:51:
@Predator als de Ari te veel left field is dan zullen de Salsa Cutthroat en de Lauf Seigla ws ook niet in aanmerking komen. Of ms de rigid uitvoering van die laatste?

Anders wellicht de Fara Gr4? Zit met Force wel boven je budget, maar met Rival iets beter betaalbaar.
Die Fara is inderdaad wel een hele mooie fiets :9~

Maar die prijs ;( En de Rival optie is de 12sp, dus ik zou dan sowieso de force moeten nemen, en dan zit ik aan de prijs van een Diverge Top end model. (8K)

[ Voor 32% gewijzigd door Predator op 15-06-2026 08:10 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs


  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
Zoveel mooie fietsen!

Heb je overwogen om een frame uit China te halen? Dan is het eenvoudiger om met highend afmontage binnen het budget te blijven en precies te krijgen wat je wilt.

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:02
bwernsen schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:22:
Je hebt helemaal geen skills nodig om een racefiets in elkaar te zetten. Gewoon geduld, de handleiding goed lezen en afentoe wat specialistisch gereedschap kopen.

als je met lego kan spelen kan je ook een fiets in elkaar zetten.
Vergis je niet in de technische onkunde van sommige mensen!

Een fiets opbouwen (helemaal met alles geintegreerd) is moeilijker dan de wielen van je auto wisselen en zelfs dat krijgen mensen voor elkaar om verkeerd te doen.

Leuk dat dat voor jou werkt en ik bouw m'n fietsen (en wielen) meestal ook zelf, maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd of wenselijk.

Flickr - Strava


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
GWBoes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Vergis je niet in de technische onkunde van sommige mensen!

Een fiets opbouwen (helemaal met alles geintegreerd) is moeilijker dan de wielen van je auto wisselen en zelfs dat krijgen mensen voor elkaar om verkeerd te doen.

Leuk dat dat voor jou werkt en ik bouw m'n fietsen (en wielen) meestal ook zelf, maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd of wenselijk.
Dingen als remmerij, di2 batterijen, pressfit bb's, cranksetoffsets/spacers en bartape zijn toch wel tricky delen.

De rest kom je wel een eind mee, maar dat zijn wel zaken die een hoop ellende kunnen veroorzaken. En daarbij heb je best wat specifieke tools nodig. En je moet best wat onderhoud zelf doen wil dat uitkunnen. Ik denk dat ik ook in de min sta. Maar het geeft wel vrijheid

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Dingen als remmerij, di2 batterijen, pressfit bb's, cranksetoffsets/spacers en bartape zijn toch wel tricky delen.

De rest kom je wel een eind mee, maar dat zijn wel zaken die een hoop ellende kunnen veroorzaken. En daarbij heb je best wat specifieke tools nodig. En je moet best wat onderhoud zelf doen wil dat uitkunnen. Ik denk dat ik ook in de min sta. Maar het geeft wel vrijheid
Het is fijn dat je zelf tot de conclusie komt dat met wat geduld, goed nadenken en youtube en/of de handleiding volgen je een heel eind komt. :)

En ook dat het zelf doen een hoop vrijheid geeft qua frame en afmontage.

Zijn we het tóch eens!

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:44
GWBoes schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Vergis je niet in de technische onkunde van sommige mensen!

Een fiets opbouwen (helemaal met alles geintegreerd) is moeilijker dan de wielen van je auto wisselen en zelfs dat krijgen mensen voor elkaar om verkeerd te doen.

Leuk dat dat voor jou werkt en ik bouw m'n fietsen (en wielen) meestal ook zelf, maar dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd of wenselijk.
Daar heb je ook wel gelijk in. Maar we zijn hier op tweakers toch..? Geindoctrineerd met zelfprutsen en nadenken?

Tegelijkertijd als ik naar mijn schoonfamilie kijk dan is de fietsbel vervangen al een moeilijke opgave...

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:25
418O2 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Dingen als remmerij, di2 batterijen, pressfit bb's, cranksetoffsets/spacers en bartape zijn toch wel tricky delen.

De rest kom je wel een eind mee, maar dat zijn wel zaken die een hoop ellende kunnen veroorzaken. En daarbij heb je best wat specifieke tools nodig. En je moet best wat onderhoud zelf doen wil dat uitkunnen. Ik denk dat ik ook in de min sta. Maar het geeft wel vrijheid
Ik heb ook best wat specifiek gereedschap, maar telt dat zo hard op? Paar keer fiets wegbrengen kost klauwen met geld. Wel interessant om het eens op een rijtje te zetten. Een soort starterskit voor als je een fiets wilt opbouwen.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste