Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 53 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:48
Ik heb ook weleens Schwalbes een tijdje in de oven gelegd op 50 graden oid. Ging daarna toch wel iets soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
PietervSk schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:26:
Ik heb ook weleens Schwalbes een tijdje in de oven gelegd op 50 graden oid. Ging daarna toch wel iets soepeler.
Je wipt ze er toch zo overheen met een bandenwipper omgedraaid hakend om de tand gebruikende als hefboom? Beetje sealant wat nog op de velg zit doet ook goed glijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:20
Soms heb je van die banden die echt niet willen. Ik heb bij de Pirelli Gravel RC uiteindelijk een lijmklem op de velg gezet zodat de band er daar niet meer af kon lopen en van 1 kant met bandenlepels de band om de velg gewerkt. Terwijl de Kenda's die ik daarvoor had met de hand er op en af gingen dus de velg is niet bijzonder lastig.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-10 13:22
Maandagochtend vraagje; Ik had een tijd terug mijn voorvork gedemonteerd om lagers te vervangen. Nieuwe en oude lagers hebben exacte dezelfde maat, dat heb ik nagemeten.
Bij het onderste lager blijf ik speling houden. Zowel oude als nieuwe lager zit ook iets te ruim rondom de voorvorkbuis. Moet daar ook een centreerring om heen zoals bij de bovenste lager? Ik weet het niet meer :$

[ Voor 3% gewijzigd door Willem30 op 15-04-2024 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Willem30 Nee, het onderste lager zou zichzelf moeten centreren tussen de crown race en de lagercup in het frame.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
GWBoes schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:37:
@Willem30 Nee, het onderste lager zou zichzelf moeten centreren tussen de crown race en de lagercup in het frame.
Dan ga ik een andere lager regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Op mijn Grail (dubbeldekker stuur) heb ik last van balhoofdspeling. Krijg het maar niet voor elkaar dit juist af te stellen waar de LBS er geen probleem mee heeft. Iemand tips? Anders is het komende keer even meekijken bij de LBS hoe dat te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:02
mhr-zip schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:04:
Mijn vraag is: wat ga jij doen het weekend van 22 (en evt 23 ) juni!
Uiteraard hoeft de SR uitdaging voor 22 juni niet op de racefiets afgewerkt te worden. Dat kan net zo goed op de gravelfiets en is sowieso leuker. Mijn plan is om de Geile Strecke, oftewel de Limbrg Divide, te gaan rijden.

Ik plak er zelf een overnachting aan vast, maar meerijders zijn altijd welkom! (Voor de tocht hè, de overnachting is een ander verhaal ;) )

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:43:
[...]

Uiteraard hoeft de SR uitdaging voor 22 juni niet op de racefiets afgewerkt te worden. Dat kan net zo goed op de gravelfiets en is sowieso leuker. Mijn plan is om de Geile Strecke, oftewel de Limbrg Divide, te gaan rijden.

Ik plak er zelf een overnachting aan vast, maar meerijders zijn altijd welkom! (Voor de tocht hè, de overnachting is een ander verhaal ;) )
Die ga ik ook weer volgende zaterdag doen (mits ik op tijd uit bed kom, dat is de grootste uitdaging). Als ik jou was zou ik wel een aantal aanpassingen maken aan de route vanaf de Meinweg. Ze maakt wat rare keuzes, (ik denk voornamelijk om zo dicht mogelijk op de grens te blijven, maar off-road daar is vrij ruk).
Ze kiest ook alleen maar asfalt om Valkenburg in en uit te komen, terwijl je ook gewoon (pittige) gravel alternatieven hebt.

Geheel toevallig was ik vanochtend aanpassingen aan het maken.

https://www.komoot.com/tour/1516155962

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Yakolev schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:12:
[...]

Die ga ik ook weer volgende zaterdag doen (mits ik op tijd uit bed kom, dat is de grootste uitdaging). Als ik jou was zou ik wel een aantal aanpassingen maken aan de route vanaf de Meinweg. Ze maakt wat rare keuzes, (ik denk voornamelijk om zo dicht mogelijk op de grens te blijven, maar off-road daar is vrij ruk).
Ze kiest ook alleen maar asfalt om Valkenburg in en uit te komen, terwijl je ook gewoon (pittige) gravel alternatieven hebt.

Geheel toevallig was ik vanochtend aanpassingen aan het maken.

https://www.komoot.com/tour/1516155962
Top! Ik hoor na zaterdag graag hoe de aangepaste route in de praktijk bevalt!

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:20:
[...]

Top! Ik hoor na zaterdag graag hoe de aangepaste route in de praktijk bevalt!
Ik heb het vorig jaar al gereden volgens de officiele route, maar was absoluut geen fan. Dat gebied was tot voor kort mijn domein, dus ik weet dat mijn aanpassingen beter zijn dan de originele route (in mijn beleving). Maar ik kan mij voorstellen dat het sjieker is als je de echte route doet.

Maar alsnog een zware route, ik hoop dat de wind je dat weekend gunstig is, anders gaan het 210 moeilijke kilometers worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 15-04-2024 11:53 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27
Aghanim schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:00:
Na het tegenvallen van de Cube Nuroad Pro jullie adviezen ter harte genomen en een iets hoger segment Sensa Romagna GRX 2023 met hydraulische remmen ( ;) ) genomen. Vond het sowieso al een mooie fiets om te zien en vond hem voor een hele scherpe prijs. Proefrit was goed dus staat hier nu in de garage klaar om morgen uit te proberen :)
Welkom bij de club :).
Ik heb de 2024 versie met de "groene" voorvork. Zelfde fiets met de nieuwe 12 speed GRX.

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

artharpe schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:26:
Op mijn Grail (dubbeldekker stuur) heb ik last van balhoofdspeling. Krijg het maar niet voor elkaar dit juist af te stellen waar de LBS er geen probleem mee heeft. Iemand tips? Anders is het komende keer even meekijken bij de LBS hoe dat te doen.
Zeker dat het je balhoofd is en niet bijvoorbeeld een losse throughaxle?

Wat doe je exact? Stappen zijn:
- stem bouten los
- topcap vast draaien zodat er geen speling in zit. Niet te strak maar precies zo dat er geen speling meer zit
- stem bouten vast

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Duclaasie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:26:
Dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen! Keep us posted.
(en @mhr-zip)

Afgelopen weekend deze route gereden;
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/648309935

Eigenlijk een combinatie van alles, haha. Smalle overwoekerde paadjes, MTB trails, brede zandpaden, compacte gravelpaden, ruiterpaden, asfalt, noem het maar op. En nergens ben ik teleurgesteld geweest, wat een heerlijke set _/-\o_

Natuurlijk iets minder comfort dan met mijn dikke 50mm banden op de 650b, maar dit fietste zo veel soepeler. Overal genoeg grip, al was er (voor de verandering) bijna geen modder dus daar kan ik niet veel over zeggen ;). Wel een beetje mul zand her en der, maar dat ging ook wel prima. Ik ben daar sowieso geen held in maar kwam er op zich prima doorheen (wellicht ook door de hogere snelheid). Wel wat geklommen (800 hm in totaal) maar geen gekke wortelklimmen of zo gehad.

Al met al erg tevreden dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a6RDY7MAg0sgaZFaDGlY-bjKsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZRTKvyNMDm2Y2cQUjuO8Juj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGs_cEpSPWDWRLYLSSaPslXCNss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkQfctC6KaYMbe9K1PN01n28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coqvJ22aYxS5npgkQQl9_9spDS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZHPXaHBXiPS55nu0g9KI1TD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GW-54qm0kDFjlblJkwNYC4Swec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bq8deT7MJqLy1dWhjchJdkto.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, de spatbordjes zijn lomp maar dat waren de enige die passen met eerdergenoemde banden. En gelukkig nu in de hoogte ook net genoeg ruimte.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
klaaas schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:39:
[...]

Ik deed het de eerste keer met wat zeepsop en de hulp van mijn vrouw. Wel flink lopen schelden...
Vandaag kwamen mijn Challenge Strada Bianca Pro TLR bandjes binnen. Gezien de verhalen over moeilijk monteren leek de merknaam goed gekozen.

Uit nieuwsgierigheid de eerste band droog geprobeerd en ik snap dat dit als pittig wordt ervaren. Als je sterke handen hebt dan is het wel te doen, maar het kost wel wat moeite. De tweede band eerst in warm water gelegd en zowel velgrand als de rand van de band ingesmeerd met dreft. Op die manier is het naar mijn idee prima te doen.

Wat het wel moeilijker maakte was het feit dat ik ze in eerste instantie met binnenbanden ga rijden. Ik heb de buitenband half gemonteerd met de rand in het hart van de velg, de binnenband lichtjes opgepompt zodat hij een beetje vorm geeft, ventiel ook licht in de dreft. Daarna binnenband in de buiten band en velg gedrukt zo goed als het gaat en vervolgens iets meer druk gegeven, zo kan de buiten band en binnenband zich een beetje zetten. Vervolgens weer wat lucht er uit en de andere helft van de buiten band er overheen gedrukt. Door de dredt ip de randjes zette de band zich ook in één keer goed in de rand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fnQ-BLsdZrllEnGQgGg5PoRXUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lqKpy7h9GaY9ORqU13JGLU0.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al is het met wat handigheid prima zelf te doen naar mijn idee, hoewel ik het iemand met weinig geduld en twee linker handen wel zou afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 21:40
TommyGun schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
[...]

(en @mhr-zip)

Afgelopen weekend deze route gereden;
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/648309935

Eigenlijk een combinatie van alles, haha. Smalle overwoekerde paadjes, MTB trails, brede zandpaden, compacte gravelpaden, ruiterpaden, asfalt, noem het maar op. En nergens ben ik teleurgesteld geweest, wat een heerlijke set _/-\o_

Natuurlijk iets minder comfort dan met mijn dikke 50mm banden op de 650b, maar dit fietste zo veel soepeler. Overal genoeg grip, al was er (voor de verandering) bijna geen modder dus daar kan ik niet veel over zeggen ;). Wel een beetje mul zand her en der, maar dat ging ook wel prima. Ik ben daar sowieso geen held in maar kwam er op zich prima doorheen (wellicht ook door de hogere snelheid). Wel wat geklommen (800 hm in totaal) maar geen gekke wortelklimmen of zo gehad.

Al met al erg tevreden dus :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja, de spatbordjes zijn lomp maar dat waren de enige die passen met eerdergenoemde banden. En gelukkig nu in de hoogte ook net genoeg ruimte.
Welke spatborden zijn dat? Ben al een tijdje opzoek naar passende op 44 mm banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

GoEV6 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:39:
[...]

Welke spatborden zijn dat? Ben al een tijdje opzoek naar passende op 44 mm banden.
Dat zijn deze, https://www.zefal.com/en/...uards/683-shield-g50.html

Ruimte tussen de vork (geen idee hoe het achter heet) was bij mij het probleem, vandaar dat ik hiervoor gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
TommyGun schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:43:
[...]

Dat zijn deze, https://www.zefal.com/en/...uards/683-shield-g50.html

Ruimte tussen de vork (geen idee hoe het achter heet) was bij mij het probleem, vandaar dat ik hiervoor gekozen heb.
Leuke fiets.. titanium? niet de spatborden maar de zadeltas zou ik fors noemen…
Waarom niet spatborden genomen die je op het frame schroeft? Die werken beter en je hebt volgens mij hiervoor de montagepunten op het frame zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:08:
Gisteren het eerste rondje op de Romagna GRX gereden.
Met de standaard 40mm Terreno Dry?
Ik wil je niet nu alvast uitgaven gaan aanpraten :+ maar ik heb die aan de voorkant vervangen door een 2.0" Continental RaceKing (past net) en dat geeft zó veel meer grip. Snelheid is lastig oordelen want ik heb er sindsdien niet echt meer mee gegraveld.
Achter past in het frame helaas niet veel meer dan 40, misschien nog 1-2mm er bij, ik moet even kijken wat ik daar nog op ga leggen. Daar is alleen met profiel winst te halen.
- het stuur is heel erg wennen als je op een MTB route rijdt. Rijden jullie dan met de handen 'op' het stuur positie of hang je 'in de beugels'? Ik heb alleen op het stuur gedaan. Dat ging wel maar door het gestuiter voelde ik me nog niet heel zeker dat ik niet ineens mijn hand los laat schieten. Misschien even wennen.
Ik rijd altijd met handen op de shifters (de normale positie), op de lange termijn vind ik dat het meest comfortabel en daarmee ben ik een stuk wendbaarder.
- ik ben wel benieuwd hoe lang zo'n fiets heel blijft met al dat gebeuk op singletracks ;)
Mijn Romagna GRX heeft al 2,5 marteling doorstaan. Behalve een kapot achterwiel (incident) en wat lak-/verfkrasjes is er niks aan de hand. :9
Grote verschil toen ik thuis kwam was dat ik totaal weliswaar iets sneller was, maar het voelde vooral alsof ik nog meer in de tank over had. Het kostte een stuk minder energie dan dezelfde route op de MTB.
Grappig, ik ervaar het juist andersom en dat zie ik ook terug in mijn hartslag-data.
Voor dezelfde tijden op segmenten heb ik op de MTB een stuk lagere hartslag, variërend van ~10 a 30 bpm minder.
Voor gelijke hartslagen is de MTB sneller en comfortabeler.

Dan heb ik het wel over de "echte" trail stukken met bochten en wortels enzo.
Rechte stukken of verbindingsstukken daarentegen is natuurlijk omgekeerd.
Daar haal ik overigens het gros van de andere MTBers in, daarna is het zaak om niet weer ingehaald te worden op de trails :+

Over welke route(s) heb jij het?
Bij mij gaat het vooral over Utrechtste Heuvelrug: Zeist, Austerlitz, Soest, Leersum.
Amerongen moet ik binnenkort weer eens proberen. :z

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheTinusNL schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:04:
[...]

Met de standaard 40mm Terreno Dry?
Ik wil je niet nu alvast uitgaven gaan aanpraten :+ maar ik heb die aan de voorkant vervangen door een 2.0" Continental RaceKing (past net) en dat geeft zó veel meer grip. Snelheid is lastig oordelen want ik heb er sindsdien niet echt meer mee gegraveld.
Achter past in het frame helaas niet veel meer dan 40, misschien nog 1-2mm er bij, ik moet even kijken wat ik daar nog op ga leggen. Daar is alleen met profiel winst te halen.
Yes de standaard Terreno inderdaad. Eerste indruk is dat het geen verkeerde banden zijn. Had alleen weinig grip op los zand maar dat heb ik op mijn MTB met Bontrager XR2 ook niet (wel iets meer). Racekings heb ik goede ervaringen mee op de MTB.
[...]

Ik rijd altijd met handen op de shifters (de normale positie), op de lange termijn vind ik dat het meest comfortabel en daarmee ben ik een stuk wendbaarder.
Dat lijkt mij ook. Was de eerste houding die ik nam dus blijkbaar toch wat natuurlijker. Ga wel eens kijken hoe het rijdt met handen in de beugels.
[...]

Mijn Romagna GRX heeft al 2,5 marteling doorstaan. Behalve een kapot achterwiel (incident) en wat lak-/verfkrasjes is er niks aan de hand. :9
Ik had inderdaad jouw foto gezien en daarom toch een lichte zorg. Maar ga gewoon flink rammen en dan zie ik vanzelf wel of de velg het begeeft en hoe op te lossen.
[...]

Grappig, ik ervaar het juist andersom en dat zie ik ook terug in mijn hartslag-data.
Voor dezelfde tijden op segmenten heb ik op de MTB een stuk lagere hartslag, variërend van ~10 a 30 bpm minder.
Voor gelijke hartslagen is de MTB sneller en comfortabeler.

Dan heb ik het wel over de "echte" trail stukken met bochten en wortels enzo.
Rechte stukken of verbindingsstukken daarentegen is natuurlijk omgekeerd.
Daar haal ik overigens het gros van de andere MTBers in, daarna is het zaak om niet weer ingehaald te worden op de trails :+
Mijn ervaring is N=1 natuurlijk. Al zijn het wel segmenten waar ik een poging of 40 - 60 op heb gedaan volgens Strava. Daar kom ik nu vrijwel overal in de top 5 binnen (van mijn eigen pogingen :+ ) waarbij de snelste tijden echt wel in Z4/Z5 rijden was.
Over welke route(s) heb jij het?
Bij mij gaat het vooral over Utrechtste Heuvelrug: Zeist, Austerlitz, Soest, Leersum.
Amerongen moet ik binnenkort weer eens proberen. :z
Maashorst (Herpen/Uden). Zijn niet super spannend maar zitten wel wat technische stukjes en klims in. Het is niet zo'n mooie gladde kartbaan als Amerongen helaas. Voor mijn werk zit ik wel in de UHR dus afhankelijk van het weer misschien woensdag Amerongen nog eens rijden. Die heb ik 2 weken geleden toevallig nog op de MTB gedaan dus heb een mooie referentie tijd.

Overigens lijkt de lol van gravel me vooral om ook buiten de MTB-tracks te gaan en hier en daar een single track mee te pakken. Dan heeft mijn MTB ook nog bestaansrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Laatst online: 21:27
Ik vond op mijn MTB (Cube Stereo 120) Amerongen al een uitdaging maar op de gravel ga ik het voorlopig niet proberen (hoewel het letterlijk mijn achtertuin is).

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Soepie schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:03:
Ik vond op mijn MTB (Cube Stereo 120) Amerongen al een uitdaging maar op de gravel ga ik het voorlopig niet proberen (hoewel het letterlijk mijn achtertuin is).
Mij viel Amerongen reuze mee. Ik had in het MTB topic wat info opgehaald qua inschatting van de duur van de rit (omdat ik nog een afspraak had later op de dag) en zat daar dik onder. Te veel zorgen gemaakt, dan valt het meestal mee ;)

Al denk ik wel dat ik een nieuwe MTB route die als 'gevorderd' staat bestempeld eerst met mijn MTB zou rijden. Amerongen durf ik op de gravel wel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nou als zo'n MTB parcours te makkelijk voor je is, dan moet je deze eens doen.
https://limburg200.com

Eens echt gravellen op die nieuwe Sensa van je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
Duclaasie schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:29:
[...]

Vandaag kwamen mijn Challenge Strada Bianca Pro TLR bandjes binnen. Gezien de verhalen over moeilijk monteren leek de merknaam goed gekozen.
Ziet er goed uit.

Welke mudguards zijn dat? Van Canyon zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Casual Ruud schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:26:
[...]

Ziet er goed uit.

Welke mudguards zijn dat? Van Canyon zelf?
Klopt, die zijn van Canyon zelf. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik over de degelijkheid nog niet heel erg te spreken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Aghanim schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:02:
[...]
Maashorst (Herpen/Uden). Zijn niet super spannend maar zitten wel wat technische stukjes en klims in. Het is niet zo'n mooie gladde kartbaan als Amerongen helaas. Voor mijn werk zit ik wel in de UHR dus afhankelijk van het weer misschien woensdag Amerongen nog eens rijden. Die heb ik 2 weken geleden toevallig nog op de MTB gedaan dus heb een mooie referentie tijd.
Maashorst heb ik ooit een keer stukken van gedaan. Vond ik veel simpeler dan Amerongen. Amerongen vind ik niet leuk op de gravelfiets. Veel te veel remkuilen. Waar je met de MTB moeiteloos overheen vliegt moet je met de gravelfiets in de ankers. Dat neemt veel van de lol weg.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
Duclaasie schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:27:
[...]

Klopt, die zijn van Canyon zelf. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik over de degelijkheid nog niet heel erg te spreken ben.
De rest van de fiets en rack wel?

Ik heb namelijk een Grizl alu met Ortlieb rack op het oog voor woon werkverkeer en daarnaast wat casual fietsen/gravelen naast mijn racer. Qua mudguards ben ik nog op zoekende. Die van Ortlieb zitten eraan vast. Dus dat leek me ook niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Casual Ruud schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:40:
[...]

Ik heb namelijk een Grizl alu met Ortlieb rack op het oog voor woon werkverkeer en daarnaast wat casual fietsen/gravelen naast mijn racer. Qua mudguards ben ik nog op zoekende. Die van Ortlieb zitten eraan vast. Dus dat leek me ook niet handig.
Zeker, de fiets en het Ortlieb Quick rack bevallen uitstekend. Het Quick rack past echter net niet icm de standaard steekas. De vergrendeling kan er dan namelijk net niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPXHqVtI0IZMFrg5L93aj6QxWgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1DKFKo48yMbo1PSC6E7Ajt9.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is echter makkelijk te fixen met een andere steekas, zonder greepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10 16:24
Aghanim schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:02:
[...]

Yes de standaard Terreno inderdaad. Eerste indruk is dat het geen verkeerde banden zijn. Had alleen weinig grip op los zand maar dat heb ik op mijn MTB met Bontrager XR2 ook niet (wel iets meer). Racekings heb ik goede ervaringen mee op de MTB.

[...]

Dat lijkt mij ook. Was de eerste houding die ik nam dus blijkbaar toch wat natuurlijker. Ga wel eens kijken hoe het rijdt met handen in de beugels.

[...]

Ik had inderdaad jouw foto gezien en daarom toch een lichte zorg. Maar ga gewoon flink rammen en dan zie ik vanzelf wel of de velg het begeeft en hoe op te lossen.

[...]

Mijn ervaring is N=1 natuurlijk. Al zijn het wel segmenten waar ik een poging of 40 - 60 op heb gedaan volgens Strava. Daar kom ik nu vrijwel overal in de top 5 binnen (van mijn eigen pogingen :+ ) waarbij de snelste tijden echt wel in Z4/Z5 rijden was.

[...]

Overigens lijkt de lol van gravel me vooral om ook buiten de MTB-tracks te gaan en hier en daar een single track mee te pakken. Dan heeft mijn MTB ook nog bestaansrecht ;)
'bontrager xr2'. Ja, nu snap ik waarom je sneller bent op de gravelbike ;). De xr2's hebben offroad fantastische grip, maar ze rollen echt zwaar.

Ik heb ze vrijwel direct vervangen door Vittoria Mezcals en ben daar (op de Nederlandse routes) echt een forse klap sneller mee.

Als ik weer in Luxemburg ga rijden als het niet heel droog is geweest, dan doe ik de XR2's er wel weer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
supersoco80 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:21:
[...]

'bontrager xr2'. Ja, nu snap ik waarom je sneller bent op de gravelbike ;). De xr2's hebben offroad fantastische grip, maar ze rollen echt zwaar.

Ik heb ze vrijwel direct vervangen door Vittoria Mezcals en ben daar (op de Nederlandse routes) echt een forse klap sneller mee.

Als ik weer in Luxemburg ga rijden als het niet heel droog is geweest, dan doe ik de XR2's er wel weer onder.
Grappig dat je dit zo stelt, ik probeerde juist het verschil qua rolweerstand te achterhalen tussen de XR2 en Mezcal maar heb nergens de rolweerstand van de XR2 kunnen vinden. In de paar reviews die ik gevonden heb over de XR2 wordt juist de lage rolweerstand als pluspunt gezien. Ik kreeg daardoor de indruk dat een vervanging naar Mezcal (of Thunder Burt) niet veel verschil zou maken. Jouw ervaring is dus duidelijk anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Aghanim schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:24:
[...]

Grappig dat je dit zo stelt, ik probeerde juist het verschil qua rolweerstand te achterhalen tussen de XR2 en Mezcal maar heb nergens de rolweerstand van de XR2 kunnen vinden. In de paar reviews die ik gevonden heb over de XR2 wordt juist de lage rolweerstand als pluspunt gezien. Ik kreeg daardoor de indruk dat een vervanging naar Mezcal (of Thunder Burt) niet veel verschil zou maken. Jouw ervaring is dus duidelijk anders?
Ik heb me enorm verbaasd over de XR2 reviews. De rolweerstand is echt enorm. Vriendin van mij heeft exact dezelfde ervaring: xr2' eraf, racing ray en racing ralph erop: veel lichter.

Ik heb de XR2 gebruikt voor een lang, vochtig weekend in Luxemburg, dan zijn ze echt fantastisch, maar hier in Nederland zijn het wat mij betreft echt niet de juiste banden

Maar ik merk dat vaker, de bonteager gr1 staat volgens reviews bekend als zwaar rollend, ik heb de gr2 (kan ik geen review van vinden, maar is de gr1 met grover profiel) en vind dat enorm meevallen (en offroad hebben ze lekker veel grip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
supersoco80 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:38:
[...]

Ik heb me enorm verbaasd over de XR2 reviews. De rolweerstand is echt enorm. Vriendin van mij heeft exact dezelfde ervaring: xr2' eraf, racing ray en racing ralph erop: veel lichter.

Ik heb de XR2 gebruikt voor een lang, vochtig weekend in Luxemburg, dan zijn ze echt fantastisch, maar hier in Nederland zijn het wat mij betreft echt niet de juiste banden

Maar ik merk dat vaker, de bonteager gr1 staat volgens reviews bekend als zwaar rollend, ik heb de gr2 (kan ik geen review van vinden, maar is de gr1 met grover profiel) en vind dat enorm meevallen (en offroad hebben ze lekker veel grip)
Goed om jullie echte ervaringen en vergelijk te lezen, stelt de reviews inderdaad in een ander daglicht. Ik denk dat ik na de zomer de MTB banden sowieso moet gaan vervangen en dan gaan er Mezcals op. Ben wel benieuwd hoe veel dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

HBSVDK schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:56:
[...]

Leuke fiets.. titanium? niet de spatborden maar de zadeltas zou ik fors noemen…
Waarom niet spatborden genomen die je op het frame schroeft? Die werken beter en je hebt volgens mij hiervoor de montagepunten op het frame zitten.
Thanks, klopt inderdaad!

Haha ja ik neem altijd eea mee onderweg :+

Spatborden op het frame; daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken 8)7 kan ik nog wel 's doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:32
Casual Ruud schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:40:
[...]

Gebruik ook een Grizl AL met Ortlieb Quick Rack en Canyon spatborden als commuter.
Ben tevreden over die spatborden, als je ze goed monteert zijn ze echt degelijk. Ook al meerdere keren gewoon mee gaan gravelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
loyske schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:03:
[...]

Gebruik ook een Grizl AL met Ortlieb Quick Rack en Canyon spatborden als commuter.
Ben tevreden over die spatborden, als je ze goed monteert zijn ze echt degelijk. Ook al meerdere keren gewoon mee gaan gravelen.
Ik vind die verstelling met torx schroefjes persoonlijk niet uitblinken in degelijkheid. Bij mij wil het toch nog wel wat schuiven als je er tegenaan duwt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vanochtend een Grizl CF met Ekar besteld. Ik rijd al een jaar of 16 met Campagnolo, dus die keuze was niet zo moeilijk.
Volgende week wordt de fiets al geleverd.

Edit: morgen al :)

[ Voor 6% gewijzigd door Simbob op 16-04-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
Duclaasie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:57:
[...]

Ik vind die verstelling met torx schroefjes persoonlijk niet uitblinken in degelijkheid. Bij mij wil het toch nog wel wat schuiven als je er tegenaan duwt.
Draai je ze aan op de voorgeschreven Nm? Ik krijg er geen beweging in en moet ze echt weer los draaien als ik iets wil verstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
loyske schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:48:
[...]

Draai je ze aan op de voorgeschreven Nm? Ik krijg er geen beweging in en moet ze echt weer los draaien als ik iets wil verstellen.
Voor die schroefjes die in het kunststof gaan kon ik geen opgegeven moment vinden. Ik zal er zo eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
Volgende week ben ik dagje fietsen in de regio Nijmegen\Groesbeek\Kleef(D). Weet iemand of er een leuk koffietentje is wat leuk/vriendelijk is voor fietsers? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Willem30 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:10:
Volgende week ben ik dagje fietsen in de regio Nijmegen\Groesbeek\Kleef(D). Weet iemand of er een leuk koffietentje is wat leuk/vriendelijk is voor fietsers? :9
Boscafe Merlijn bij Kranenburg schijnt erg leuk te zijn. Ik was laatst ook bij Heicks & Teutenberg in Kleve. Schijnt dat de fietsclub daar al sinds jaar en dag komt. 't is een bakkerij dus er zijn ook verschillende overheerlijke taarten te koop, maar je kunt er ook wat drinken. Geen mogelijkheden voor fiets parkeren. Maar gewoon even een klein slotje mee. De fiets zie je vanaf binnen staan.

Edit:

Een enorm long-shot maar in Molenhoek bij de Dolfijn of bij het sportcentrum zitten ook 2 goede eetgelegenheden. Moet wel net op de route zitten. Bij de Dolfijn kun je de fiets in het zicht wegzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 17-04-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 15:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

hoi1234 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:30:
[...]
Boscafe Merlijn bij Kranenburg schijnt erg leuk te zijn. Ik was laatst ook bij Heicks & Teutenberg in Kleve. Schijnt dat de fietsclub daar al sinds jaar en dag komt. 't is een bakkerij dus er zijn ook verschillende overheerlijke taarten te koop, maar je kunt er ook wat drinken. Geen mogelijkheden voor fiets parkeren. Maar gewoon even een klein slotje mee. De fiets zie je vanaf binnen staan.

Edit:

Een enorm long-shot maar in Molenhoek bij de Dolfijn of bij het sportcentrum zitten ook 2 goede eetgelegenheden. Moet wel net op de route zitten. Bij de Dolfijn kun je de fiets in het zicht wegzetten.
Eethuis de Diepen ben ik ook een paar keer naar tevredenheid geweest.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Mijn favoriete gravel evenement: Dirty Boar is voor 2024 gecanceld, iets met vergunningen.
De route van het evenement hebben ze gratis online gezet, zeker het proberen waard. Er is wat mij betreft geen betere regio in de Benelux om te gravellen. (Hoge Venen in BE)

170km route
https://ridewithgps.com/routes/44909077

110km route
https://ridewithgps.com/routes/45859912

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-10 16:28
Yakolev schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:03:
Mijn favoriete gravel evenement: Dirty Boar is voor 2024 gecanceld, iets met vergunningen.
De route van het evenement hebben ze gratis online gezet, zeker het proberen waard. Er is wat mij betreft geen betere regio in de Benelux om te gravellen. (Hoge Venen in BE)

170km route
https://ridewithgps.com/routes/44909077

110km route
https://ridewithgps.com/routes/45859912
Thanx
Naast de hoogte, hoe zwaar zijn deze?
Ik kom geregeld in de Ardennen (iets met een circuit wat daar ligt) en rij er vaak op de weg, beetje Liege-Bastongne-Liege nadoen. Wil eens mijn gravelbike meenemen. Gaat het niet over de MTB-parcoursen daar, want die zijn op een gravelbike matig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
RobbieHifi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:23:
[...]

Thanx
Naast de hoogte, hoe zwaar zijn deze?
Ik kom geregeld in de Ardennen (iets met een circuit wat daar ligt) en rij er vaak op de weg, beetje Liege-Bastongne-Liege nadoen. Wil eens mijn gravelbike meenemen. Gaat het niet over de MTB-parcoursen daar, want die zijn op een gravelbike matig te doen.
Nee, helemaal niet. Alle moeite zit gewoon in de hoogtemeters daar. De paden zijn breed, en van fijne steentjes / gravel die vrijwel het hele jaar goed te berijden zijn (totdat er sneeuw ligt). Hier en daar heb je wel een singletrack, maar super technisch vind ik ze niet. Het gebied is mega, want het sluit gewoon aan op de Eifel en Ardennen.

Dirty Boar was het perfecte evenement om het gebied te ontdekken, maar ja :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-10 16:28
Yakolev schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:10:
[...]

Nee, helemaal niet. Alle moeite zit gewoon in de hoogtemeters daar.
Thanx, de regio ken ik daar wel goed, alleen niet op gravel. De komende maanden kom ik daar nog wel en dan misschien de gravelbike mee ipv de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 10:03
Willem30 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:10:
Afgelopen weekend voor het eerst in die regio wezen fietsen. Wij zijn inderdaad langs Merlijn gekomen wat erg gezellig eruit zag. Maar uiteindelijk had ik mijn stop met de fietsmaten bij Boscafe de Zweef gepland welke ook erg leuk was. Ze hadden zelfs dikke kabelsloten welke je kon lenen daar hangen en je hebt mooi uitzicht over het zweefvliegveld.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
Mollos_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:23:
[...]

Afgelopen weekend voor het eerst in die regio wezen fietsen. Wij zijn inderdaad langs Merlijn gekomen wat erg gezellig eruit zag. Maar uiteindelijk had ik mijn stop met de fietsmaten bij Boscafe de Zweef gepland welke ook erg leuk was. Ze hadden zelfs dikke kabelsloten welke je kon lenen daar hangen en je hebt mooi uitzicht over het zweefvliegveld.
Het Boscafe zit op de route zie ik. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 13:30
Iemand vandaag nog bij de opening van Canyon Factory Service geweest en een kortingscode voor een nieuwe fiets over? Wegens omstandigheden kon ik zelf helaas niet gaan 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tot mijn grote verbazing was ik optijd uit bed vanochtend voor mijn extra lange versie van de Limburg Divide. Leuk vond ik het echter niet (het is dan ook een zeer middelmatige route). Wegens een gebrek aan motivatie, het vergeten van overschoenen, en het gewoon volledig klaar zijn met alle modder, ben ik maar gestopt bij Venlo.

Allemaal smoesjes natuurlijk. Ik had gewoon door moeten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 20-04-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Yakolev schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:44:
Tot mijn grote verbazing was ik optijd uit bed vanochtend voor mijn extra lange versie van de Limburg Divide. Leuk vond ik het echter niet (het is dan ook een zeer middelmatige route). Wegens een gebrek aan motivatie, het vergeten van overschoenen, en het gewoon volledig klaar zijn met alle modder, ben ik maar gestopt bij Venlo.

Allemaal smoesjes natuurlijk. Ik had gewoon door moeten gaan.
Weer werkte ook niet echt lekker mee natuurlijk.

Was dat nou die geile strecke?
Deed je de originele of de zelf bewerkte versie?
Daar heb ik dan wel interesse in, als die een hogere score krijgt dan middelmatig 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
rinslll schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:08:
[...]

Weer werkte ook niet echt lekker mee natuurlijk.

Was dat nou die geile strecke?
Deed je de originele of de zelf bewerkte versie?
Daar heb ik dan wel interesse in, als die een hogere score krijgt dan middelmatig 😉
Dat was hem inderdaad, mijn aanpassingen zijn pas vanaf de Meinweg (naast Roermond), dus dit is nog volgens de originele route.

Vergeleken met vorig jaar (toen heb ik hem volledig gedaan) merkte ik wel echt een aantal verbeteringen, een paar paden waarvan ik destijds dacht, dit kan echt niet zijn er gelukkig eruit gehaald. De omstandigheden vandaag hielpen inderdaad niet; ik denk dat tijdens de zomer (met een beetje droogte) de paden veel beter worden en de route dan ook veel leuker is.

Maar je moet hem absoluut eens doen, het is toch wel 1 van de weinige Nederlandse bucketlist routes. Volgens mij kan je het ook als event doen, wellicht ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Yakolev schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:48:
[...]

Dat was hem inderdaad, mijn aanpassingen zijn pas vanaf de Meinweg (naast Roermond), dus dit is nog volgens de originele route.

Vergeleken met vorig jaar (toen heb ik hem volledig gedaan) merkte ik wel echt een aantal verbeteringen, een paar paden waarvan ik destijds dacht, dit kan echt niet zijn er gelukkig eruit gehaald. De omstandigheden vandaag hielpen inderdaad niet; ik denk dat tijdens de zomer (met een beetje droogte) de paden veel beter worden en de route dan ook veel leuker is.

Maar je moet hem absoluut eens doen, het is toch wel 1 van de weinige Nederlandse bucketlist routes. Volgens mij kan je het ook als event doen, wellicht ook leuk.
Oke dank je.
Zal ff kijken welke "versie" ik heb, heb m tijdje terug al eens opgeslagen.
Als je je eigen versie wilt delen dan houd ik mij aanbevolen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mollos_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:23:
[...]

Nadeel van de zweef is dat het best prijzig kan zijn. Bovendien als het druk is, moet je daar vaak lang wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
DennisMa schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:05:
Iemand vandaag nog bij de opening van Canyon Factory Service geweest en een kortingscode voor een nieuwe fiets over? Wegens omstandigheden kon ik zelf helaas niet gaan 😬
Niet geweest, maar als je nog een kortingscode nodig hebt dan PM me maar ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-10 11:56
hoi1234 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:02:
[...]

Nadeel van de zweef is dat het best prijzig kan zijn. Bovendien als het druk is, moet je daar vaak lang wachten.
Dan word het tijd voor een tasje op de fiets met een bammetje erin

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:06
Morgen vroeg klimmen we op het fietsje voor de LTD Gravel Fest. Nog even aan het twijfelen aan bandendruk met de regen... ga safe op 2.5 denk ik.
Nog meer Tweakers aanwezig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
2.5 is wel safe ja. Dan weet je zeker dat je kapot rammelt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:03
klaaas schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:10:
Haha, 2.5 klinkt voor mij al laag als je 6 bar van de racefiets gewend bent. Waar fiets jij op bij welk systeemgewicht? En welke bandbreedte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:59:
[...]

Haha, 2.5 klinkt voor mij al laag als je 6 bar van de racefiets gewend bent. Waar fiets jij op bij welk systeemgewicht? En welke bandbreedte?
Systeemgewicht is ca. 95kg. Ik had gisteren 1.8/1.6 in de 44mm banden en dat was teveel.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:22
klaaas schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:05:
[...]

Systeemgewicht is ca. 95kg. Ik had gisteren 1.8/1.6 in de 44mm banden en dat was teveel.
Ik had beter verwacht van jou. Ik heb dat in 40mm met 83kg systeemgewicht.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ElGreco schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:20:
[...]

Ik had beter verwacht van jou. Ik heb dat in 40mm met 83kg systeemgewicht.
Met mijn oude pomp was dit wel ongeveer ok. Met de nieuwe dus niet. Nog even finetunen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:25
@Allervieste

Rij je tubeless?
Hoe breed valt je band?
Wat is de interne breedte van je velgen?
Hoeveel wijkt je niet geijkte pomp af?

Zoveel vragen!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-10 16:48
Gisteren een klap gegeven op een Bianchi Impulso. Einde van de week ophalen en dan wat verbouwen tot woon-werk fiets met af en toe wat bike packing uitstapjes. Zal wel wat fotos delen van het proces.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-10 09:55
Ik gravel nu bijna een jaartje (of naja sportfietsen uberhaubt) en heb mezelf getrakteert op nieuwe wielen. Oude wielen hebben nu 32mm bandjes en de gravel bandjes zitten nu op de nieuwe Campagnolo zonda gt wielen.

Heeeeel blij met het eindresultaat gister klein rondje gedaan en merkte wel verschil bij sprinten

Beautyshot tax:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cmJPxjfFblcR30vQ9sR1eC-Gjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQXckt87fejqLqGSgnxg1cpV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Doet iemand hier mee aan de Gravelfondo Limburg race/tocht morgen (ik niet)? Ik had vandaag een klein rondje gefietst en ik moet zeggen dat het aantal gravellaars dat vandaag al rondfietste nogal wat groter was dan normaal (mijn "home turf" overlapt de route van morgen nogal). Het parcours leek een stuk minder modderig dan ik had verwacht trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@begintmeta Vandaag was ook het LtD Gravel Fest, vandaar de drukte wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
pdukers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:30:
@begintmeta Vandaag was ook het LtD Gravel Fest, vandaar de drukte wellicht.
Ah, dat zou dan ook goed kunnen kunnen inderdaad. Ik kan me ook niet herinneren dat iemand een tocht-startnummer had of zo, die zie ik wel op de foto's van eerdere jaren. maar ik was vrij laat onderweg daar, dus ik denk dat de meeste mensen dan wel al klaar zouden moeten zijn geweest.

@Allervieste is vandaag onderweg geweest als het volgens het geposte plan is gegaan, hoe was het?

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 27-04-2024 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Duclaasie schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:29:
[...]

Uit nieuwsgierigheid de eerste band droog geprobeerd en ik snap dat dit als pittig wordt ervaren. Als je sterke handen hebt dan is het wel te doen, maar het kost wel wat moeite. De tweede band eerst in warm water gelegd en zowel velgrand als de rand van de band ingesmeerd met dreft. Op die manier is het naar mijn idee prima te doen.

Wat het wel moeilijker maakte was het feit dat ik ze in eerste instantie met binnenbanden ga rijden. Ik heb de buitenband half gemonteerd met de rand in het hart van de velg, de binnenband lichtjes opgepompt zodat hij een beetje vorm geeft, ventiel ook licht in de dreft. Daarna binnenband in de buiten band en velg gedrukt zo goed als het gaat en vervolgens iets meer druk gegeven, zo kan de buiten band en binnenband zich een beetje zetten. Vervolgens weer wat lucht er uit en de andere helft van de buiten band er overheen gedrukt. Door de dredt ip de randjes zette de band zich ook in één keer goed in de rand.

[Afbeelding]

Al met al is het met wat handigheid prima zelf te doen naar mijn idee, hoewel ik het iemand met weinig geduld en twee linker handen wel zou afraden.
Inmiddels wat kilometers gemaakt en de eerste indruk is bijzonder positief. De lagere rolweerstand is overduidelijk, vriendin lief moet nu met de tandjes in het stuurlint om bij te blijven op haar racefiets.

Daarnaast vind ik kwa sturen en stabiliteit de banden ook erg prettig. Al met al een goeie tip van @klaaas !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V87clv56gMeu1T9Chru1g-XKSaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSMX6WF7NBH0saiLpOBH2A48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0g3r
  • Laatst online: 22-10 10:28
Duclaasie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:15:
[...]

Inmiddels wat kilometers gemaakt en de eerste indruk is bijzonder positief. De lagere rolweerstand is overduidelijk, vriendin lief moet nu met de tandjes in het stuurlint om bij te blijven op haar racefiets.

Daarnaast vind ik kwa sturen en stabiliteit de banden ook erg prettig. Al met al een goeie tip van @klaaas !

[Afbeelding]
Drink jij niks onderweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
r0g3r schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:10:
[...]
Drink jij niks onderweg?
Drinken meenemen?
Dat laat je je fietspartner toch meedragen?

:+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
r0g3r schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:10:
[...]
Drink jij niks onderweg?
TheTinusNL schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:49:
[...]

Drinken meenemen?
Dat laat je je fietspartner toch meedragen?

:+
Precies 😎. Maar bidonhouder volgt nog, alles op zijn tijd. Daarnaast kan er altijd een fietstas op de drager met een voedselpakket er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:48
Ola! Ik compleet nieuw in het fiets/gravel wereldje en wil iets wat misschien niet haalbaar is: een fiets die ik voornamelijk voor 1 keer per week 22 km ritje gebruik (voor pianoles, ritje doe ik nu al op een brakke fiets), waarschijnlijk drie keer per jaar gravel ritjes (ik woon niet in de buurt van veel natuur) en vaker wielren ritjes ( nog nooit iets mee gedaan). Complete beginner dus!

Nu ben ik de rose blend tegengekomen en dat lijkt me wel wat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdVCdJE4p89M_IH3mbJwRCK3aZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMB7dpgKExpJG4C2hDi0kS8n.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.rosebikes.nl/...product_shape=matt+salmon

Ik had al contact gehad dat een spatbord en bagagedrager mogelijk zijn (bagagedrager wel generiek zelf monteer ding (Tubus fly evo rack)

Wat is jullie advies om rekening mee te houden? Welke alternatieven zijn ook geschikt?

Zou ik bij de gravel variant ook aparte race wielen kopen?

Nadeel is dat de winkel 4 uur heen en weer rijden is, en ik denk dat service en onderhoud daardoor ook wel lastig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Geen idee hoe het bij de blend zit, maar de Rose Backroad heeft een maximaal systeemgewicht van maar 109 kg (en dat is nergens te vinden, dat moet je opvragen). Dus dat is iets om rekening mee te houden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:06
klaaas schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:10:
Prettig antwoord wel! Enfin..2.5 prima mee kunnen rijden en was met de ondergrond (harder dan verwacht) wel een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@JacquesDoekjes Meest logische alternatief is een Cube Nuroad FE (wel de Race voor hydr. remmen). Die komt standaard met bagagedrager en spatborden.

Ik denk trouwens niet dat je op de Rose zowel een drager als spatborden gaat krijgen. Gezien de beschikbare montagepunten en de manier waarop je de Tubus Fly monteert wordt het waarschijnlijk of/of. Ook al zijn dubbele montagepunten op een sportfiets sowieso niet heel standaard, Canyon Grizl AL heeft ze wel maar is toch een stukje duurder.

En als je zo weinig wisselt tussen weg/gravel zou ik gewoon een setje extra banden halen, 32mm racefietsbanden kunnen prima op de standaard wielen, de race versie heeft namelijk dezelfde wielen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:56
GWBoes schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:11:

Ik denk trouwens niet dat je op de Rose zowel een drager als spatborden gaat krijgen. Gezien de beschikbare montagepunten en de manier waarop je de Tubus Fly monteert wordt het waarschijnlijk of/of. Ook al zijn dubbele montagepunten op een sportfiets sowieso niet heel standaard, Canyon Grizl AL heeft ze wel maar is toch een stukje duurder.
Je hebt ook spatborden die enkel aan je zadelpen vast zitten, of beter (want niet in de weg van je bagagedrager) die vast zitten op de buizen van je zadel naar achterwiel. Op die manier heb ik zowel een bagagedrager als spatborden op mijn gravel/wowe fiets.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Aan de Ortlieb Quick Rack bagagedrager kan je aan een Ortlieb spatbord vastmaken.

https://www.bike-componen...ick-Rack-Mudguard-p85247/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Allervieste schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:00:
[...]

Prettig antwoord wel! Enfin..2.5 prima mee kunnen rijden en was met de ondergrond (harder dan verwacht) wel een voordeel.
Zonder gekheid: ben je zo zwaar en / of rijd je met zulke dunne bandjes dat 2.5 bar nodig is? Ik zou voor Limburg wel wat meer doen dan de 1.6/1.4 die ik gisteren op de Veluwe reed, maar 2,5?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:55:
Aan de Ortlieb Quick Rack bagagedrager kan je aan een Ortlieb spatbord vastmaken.

https://www.bike-componen...ick-Rack-Mudguard-p85247/
Handige accessoire! Wel jammer dat het niet doorloopt tot de BB.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:38:
[...]

Handige accessoire! Wel jammer dat het niet doorloopt tot de BB.
Dat is waar.

Je kan er ook voor kiezen om je bagagerack aan je achteras te monteren en dan een full spatbord te plaatsen.

Bagageracks die o.a. op je achteras passen:

Ortlieb Quickrak :+
Tailfin O+
Old Man Mountain :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:27:
[...]

Zonder gekheid: ben je zo zwaar en / of rijd je met zulke dunne bandjes dat 2.5 bar nodig is? Ik zou voor Limburg wel wat meer doen dan de 1.6/1.4 die ik gisteren op de Veluwe reed, maar 2,5?
Ook afhankelijk van wel of geen tubeless lijkt me? Ik gebruik gewoon binnenbandjes en rij ook 2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
pjlgt schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:07:
[...]

Ook afhankelijk van wel of geen tubeless lijkt me? Ik gebruik gewoon binnenbandjes en rij ook 2,5.
Bestaat dat nog op een gravelfiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:43:
[...]

Bagageracks die o.a. op je achteras passen:

Ortlieb Quickrak :+
Kan deze ook op de achteras? Ik dacht van niet? Met welke adapters dan wel?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
pjlgt schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:07:
[...]

Kijk, daar gaat het al fout natuurlijk ;) Ik zou zeker in Zuid Limburg niet met biba willen rijden...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
klaaas schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:45:
[...]

Kijk, daar gaat het al fout natuurlijk ;) Ik zou zeker in Zuid Limburg niet met biba willen rijden...
Als je er voor kiest om met een berenvel in een grot te leven, mag dat toch gewoon?

Je nooit meer druk maken om je schilderwerk of je CV ontluchten en nog meer van die moderne dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heel simpel, ik vind tubeless teveel gedoe. Band die niet lekker op de velg wil zonder gedoe met een booster of zeepsop. Gesmeer met latex. Zal zeker voordelen hebben, maar is mij het gehannes niet waard. En die enkele keer dat ik dan eens lek rij dan even snel nieuw binnenbandje erin en weer verder. En het is ook niet zo dat latex natuurlijk elk lek dicht. Dus dan moet je alsnog met een plug aan de gang of het andere wondermiddel wat al honderd+ jaar bestaat, een binnenband. ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Ik kan me de redenatie bij een wegfiets nog wel enigszins voorstellen, maar de mogelijkheid om met lagere druk te rijden biedt bij gravelen echt veel voordeel. Je krijgt er zoveel comfort voor terug en uiteindelijk is comfort snelheid. Tenzij je alleen Goois gravel rijdt, dan maakt het allemaal niet zoveel uit.

Hij wil.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 18:16
In juni/juli dit jaar ben ik van plan om te gaan bikepacken naar Denemarken/Noorwegen.
Dit doe ik op mijn gravelbike, de Cube Nuroad Pro FE 2022, nieuw gekocht begin februari.

De fiets kwam met 40mm banden met binnenband, deze heb ik zelf vervangen voor 35mm tubeless (Schwalbe G-One Allround Performance Line). De installatie ging vrij makkelijk en het fietst heerlijk (lichaamsgewicht 80 kg, 35mm, 4-4.5 bar). De druk is misschien een beetje hoog maar voor mij dikke prima voor het woon-werkverkeer waar ik hem vooral voor gebruik, en zelfs ritjes door deelerwoud gaan prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkROV3yx3Zj66z4IhvXbn7edAxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1jhuPAMBYPUwBmZPu1hOLEB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTyrjymMtfIUUrhk56kPmBcfHPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlJJXP4yRCHab0lzGnDyKU2W.jpg?f=fotoalbum_large

De fiets (11,9 kg) + bagage (+- 13 kg) + mijzelf (+- 80 kg) = +- 105 kg

Ondertussen flink wat kilometers erop zitten en zelf al veel gesleuteld aan de fiets zodat ik zelfverzekerd op pad ga.

Mocht iemand vragen of tips hebben laat het vooral weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:35:
[...]

Kan deze ook op de achteras? Ik dacht van niet? Met welke adapters dan wel?
Heb je gelijk in.
Dacht dat ik het een keer gezien had, maar zal wel seniel worden ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-10 10:27
Ik ga dit weekend naar de eifel, einruhr om precies te zijn. Iemand nog tips voor leuke routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
begintmeta schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:03:
Doet iemand hier mee aan de Gravelfondo Limburg race/tocht morgen (ik niet)? Ik had vandaag een klein rondje gefietst en ik moet zeggen dat het aantal gravellaars dat vandaag al rondfietste nogal wat groter was dan normaal (mijn "home turf" overlapt de route van morgen nogal). Het parcours leek een stuk minder modderig dan ik had verwacht trouwens.
Iemand ervaring met deze qualifiers? Ga over twee weken 3Rides Aachen rijden. Erg benieuwd naar wat het niveau is en hoe goed je moet zijn om te kwalificeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• r0g3r
  • Laatst online: 22-10 10:28
Joojooyoghurt schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:17:
In juni/juli dit jaar ben ik van plan om te gaan bikepacken naar Denemarken/Noorwegen.
Dit doe ik op mijn gravelbike, de Cube Nuroad Pro FE 2022, nieuw gekocht begin februari.

De fiets kwam met 40mm banden met binnenband, deze heb ik zelf vervangen voor 35mm tubeless (Schwalbe G-One Allround Performance Line). De installatie ging vrij makkelijk en het fietst heerlijk (lichaamsgewicht 80 kg, 35mm, 4-4.5 bar). De druk is misschien een beetje hoog maar voor mij dikke prima voor het woon-werkverkeer waar ik hem vooral voor gebruik, en zelfs ritjes door deelerwoud gaan prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De fiets (11,9 kg) + bagage (+- 13 kg) + mijzelf (+- 80 kg) = +- 105 kg

Ondertussen flink wat kilometers erop zitten en zelf al veel gesleuteld aan de fiets zodat ik zelfverzekerd op pad ga.

Mocht iemand vragen of tips hebben laat het vooral weten!
Hey wat tof! Misschien komen we elkaar nog tegen, ik heb namelijk exact hetzelfde plan in precies dezelfde periode, mijn doel is vanaf m'n voordeur tot de Noordkaap :P

Ik heb zelf een Specialized Diverge aangeschaft voor dit doel i.c.m. Tailfin (Er komen nog 2 panniers (2x 16L) achter en 2 forkbags (2x 10L) en een stuurtas voorop):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WggfySI1L7aTqlfy81Xw_Z-HrfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRxFY8Pw0eGEVPJer5TJ4jIk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrAIgS1NkzP7BKX0WZHms3cod94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQoaFagmty6mok63dGbvZImw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er zelf Schwalbe G-one RS tubeless 35mm bandjes onder zitten, maar ik rij met beduidend lagere druk momenteel (zonder bepakking nog uiteraard), zo rond de 2,8 - 3 bar.

Ik ben hem de afgelopen 2 maandjes al goed aan het inrijden om de kinderziektes eruit te krijgen (ben steeds met lagere druk gaan rijden, heb het zadel nog geswitched, getest met zadelhoogte en cleat-positie, een 2e ketting alvast ingereden als reserve) en zit inmiddels op zo'n 1300km.

Mijn tip zou zijn om eens wat ritjes met met wat lagere druk te rijden, zelfs op het asfalt voel je het verbeterde comfort al flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joojooyoghurt
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 18:16
r0g3r schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:44:
[...]
Mijn tip zou zijn om eens wat ritjes met met wat lagere druk te rijden, zelfs op het asfalt voel je het verbeterde comfort al flink.
Bedankt voor de tip! Ik ga morgen voordat ik naar werk fiets eens 3,5 bar proberen en kijken of ik verschil merk!

edit: Zojuist banden naar 3,5 bar gebracht en naar werk gefietst. Merkte wel verschil, vooral de wat ruwere delen in het wegdek werden beter weg gefilterd zonder dat ik aanzienlijk meer moeite moest doen om te trappen. Ik laat mijn banden op 3,5 bar!

[ Voor 25% gewijzigd door Joojooyoghurt op 30-04-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
pjlgt schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:06:
Heel simpel, ik vind tubeless teveel gedoe. Band die niet lekker op de velg wil zonder gedoe met een booster of zeepsop. Gesmeer met latex. Zal zeker voordelen hebben, maar is mij het gehannes niet waard. En die enkele keer dat ik dan eens lek rij dan even snel nieuw binnenbandje erin en weer verder. En het is ook niet zo dat latex natuurlijk elk lek dicht. Dus dan moet je alsnog met een plug aan de gang of het andere wondermiddel wat al honderd+ jaar bestaat, een binnenband. ;) :P
Ik vind met binnenbanden rijden veel gedoe.

Reed er iemand lek in de groep, sealt je band niet eens vanzelf (of ff met een plug wat 30 seconden kost).

Mja, kan gebeuren dus even snel binnenbandje wisselen. Hop hop, zo pomp er op. Beetje lucht er in voor het monteren. Binnenbandje netjes erin, buitenbandje er op. Band op pompen, hé das gek bandje wordt niet hard. Ander pompje proberen, nee ligt niet aan de pomp. Maar is nieuw binnenbandje, iemand roept: ligt het niet aan de ventielkern? Die is zo gewisseld ff CO2 er op, band loopt gelijk weer leeg.

Ow ligt dus aan de binnenband. Dan maar een ander bandje er in van iemand uit de groep. Bandje er in, ventiel te kort, want die persoon rijdt met lage velgen. Maar die binnenband die er uit kwam was met lang ventiel.
Wie heeft er in de groep een ventielverlenger bij zich?

Ventielverlenger er op, ventielkern overzetten.
Bandje oppompen, wie de f*ck moet er nu weer 6 bar in een band? Dat is zelf met DE* pomp nog ff werk.

Wat een gezeik die binnenbanden.

[Sarcasme modus off]

*Niet voor deze prijs kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:28
Je bedoelt dat je vantevoren niet getest hebt of je de spare binnenband kan oppompen met "DE" pomp? Amateur! :+

:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:48

djfrankel

It's a trap!

YLMOSE schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:40:
[...]

Iemand ervaring met deze qualifiers? Ga over twee weken 3Rides Aachen rijden. Erg benieuwd naar wat het niveau is en hoe goed je moet zijn om te kwalificeren.
Ik heb zondag meegedaan aan de gravel fondo limburg, dat was voor mij de eerste keer dat ik aan zo'n wedstrijd mee deed. Dat was wel een ervaring kan ik je zeggen.
De vraag "hoe goed moet je zijn om te kwalificeren" is lastig te beantwoorden. Het hangt af van je leeftijd (en dus hoe hard er gereden word in je categorie. In mijn categorie 35-39 kwam ik 12 minuten te kort, in de categorie 45-49 zou ik gekwalificeerd zijn. Maar ook, kun je goed in groepen rijden en de wedstrijd lezen? Ik heb achteraf te veel in de wind gereden waardoor ik uiteindelijk de eerste groep die mij achterop kwam rijden niet meer kon volgen. Maar ook, ligt het parcours je of niet? Aachen gaat vrij snel een klim hebben die volgens mij ook redelijk technisch wordt als ik naar het kaartje kijk. Ik reed zondag op de Cauberg 385W en miste daarmee al de voorste groep terwijl ik mijzelf opblies. Ik ben gewoon niet zo goed in die hoge vermogens rijden. Terwijl ik prima 3 uur in een groep kan rijden als het niet (ver) boven de 300W gaat. Dus ik had beter na de Cauberg niet in de wind kunnen achtervolgen maar direct wachten op een redelijk groepje van achteruit.

Ik denk dat je de verwachtingen niet te hoog moet leggen en gewoon moet ervaren hoe het is. Vanuit daar kun je dan werken aan verbeter punten. Misschien zijn die punten fysiek danwel het leren koersen, of wellicht beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

yeehaw schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:38:
Ik ga dit weekend naar de eifel, einruhr om precies te zijn. Iemand nog tips voor leuke routes?
https://www.komoot.com/nl...packing-avontuur-in-eifel wellicht?

Ik ga zelf deze plannen (ja heel ergens anders, ik weet het :P)
https://www.komoot.com/nl...rland-gravel-dirt-4-dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:54
yeehaw schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:38:
edit: nvm, beter lezen

[ Voor 12% gewijzigd door GerbenBK op 30-04-2024 09:48 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:49:
[...]

Heb je gelijk in.
Dacht dat ik het een keer gezien had, maar zal wel seniel worden ofzo :+
De vraag was een beetje een instinker.

Als je geen montage ogen hebt op je achterbrug maar wel iets van een drager er op wilt zetten, zoals de Ortlieb Quick nog wat.

Kun je je steekas vervangen voor een Relaxle van Curve. Daar zit een M5 draad aan de binnenkant waar je dus de bouten van een rekje op vast kunt zetten. Of in het geval van Ortlieb Quick nog wat de pootjea op vast kunt schroeven waar het rekje op klikt.

https://www.curvecycling.com/products/relaxle-thru-axles

Verkrijgbaarheid in de EU is nog wel even een dingetje.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
djfrankel schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb zondag meegedaan aan de gravel fondo limburg, dat was voor mij de eerste keer dat ik aan zo'n wedstrijd mee deed. Dat was wel een ervaring kan ik je zeggen.
De vraag "hoe goed moet je zijn om te kwalificeren" is lastig te beantwoorden. Het hangt af van je leeftijd (en dus hoe hard er gereden word in je categorie. In mijn categorie 35-39 kwam ik 12 minuten te kort, in de categorie 45-49 zou ik gekwalificeerd zijn. Maar ook, kun je goed in groepen rijden en de wedstrijd lezen? Ik heb achteraf te veel in de wind gereden waardoor ik uiteindelijk de eerste groep die mij achterop kwam rijden niet meer kon volgen. Maar ook, ligt het parcours je of niet? Aachen gaat vrij snel een klim hebben die volgens mij ook redelijk technisch wordt als ik naar het kaartje kijk. Ik reed zondag op de Cauberg 385W en miste daarmee al de voorste groep terwijl ik mijzelf opblies. Ik ben gewoon niet zo goed in die hoge vermogens rijden. Terwijl ik prima 3 uur in een groep kan rijden als het niet (ver) boven de 300W gaat. Dus ik had beter na de Cauberg niet in de wind kunnen achtervolgen maar direct wachten op een redelijk groepje van achteruit.

Ik denk dat je de verwachtingen niet te hoog moet leggen en gewoon moet ervaren hoe het is. Vanuit daar kun je dan werken aan verbeter punten. Misschien zijn die punten fysiek danwel het leren koersen, of wellicht beide.
Bedankt voor je reply. Ik zit zelf ook in de 35-39 jaar categorie. Voor mij ook inderdaad de eerste keer een gravel race, ga het wel gewoon ervaren. Gravel 150 staat later ook nog op de planning.

Snap ook dat het lastig is om te zeggen hoe "goed" je moet zijn. Het technische ligt mij juist wel en ook mijn duurvermogen is prima. Het deelnemersveld zal ook uitmaken, hopelijk hebben de echte kleppers afgelopen weekend hun ticket al bemachtigd :)
Pagina: 1 ... 53 ... 88 Laatste